Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:39
Weet iemand (bv. Youless support) hoe ik van het gasverbruik per minuut (liter per minuut) naar het aantal verbruikte m3 in dat tijd interval kan komen.

Zoals ik het nu bijvoorbeeld zie verbruikt mijn cv een aantal minuten +/- 2340 liter/uur en dan bijvoorbeeld een kwartier niks:

verbruik (l/u)
21:01 2370
21:02 2370
21:03 0
21:04 0
21:05 0
21:06 0
21:07 0
21:08 0
21:09 0
21:10 0
21:11 2340
21:12 2340
21:13 2370
21:14 2370
21:15 0
21:16 0
21:17 0
21:18 0
21:19 0
21:20 0
21:21 0
21:22 0
21:23 0
21:24 0
21:25 0
21:26 0
21:27 0
21:28 0
21:29 2340
21:30 2370

Wat is nou het aantal verbruikte m3 in die 30 minuten? En hoe luidt een algemene formule?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delen door 60 en dan optellen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien is het sowieso wel handig om het per-minuut-verbruik van de gas-firmware anders weer te geven.
Bij kWh is het wel logisch dat je gedurende een minuut een gemiddeld verbruik van X Watt had, maar bij een gas-meting heb je het over liters en zegt de stroomsnelheid van het gas eigenlijk vrij weinig.

Van dat tabelletje hierboven zie je niet heel makkelijk dat je in dat halve uur ruim 300 liter gas verbruikt hebt, maar als er bij de verbruiksminuten (in de weergave van de webinterface) nu iets staat als 39 liter ipv 2340 liter/uur, dan heb je al iets meer gevoel bij het verbruik.

Dit hoeft de bestaande scriptjes niet in de weg te zitten, je zou gewoon een extra webpagina kunnen maken die die getallen per minuut omrekent naar liters. (al dan niet met een embedded javascript oid, zodat je het in de browser uitrekent)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TD-er schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:32:
Misschien is het sowieso wel handig om het per-minuut-verbruik van de gas-firmware anders weer te geven.
Bij kWh is het wel logisch dat je gedurende een minuut een gemiddeld verbruik van X Watt had, maar bij een gas-meting heb je het over liters en zegt de stroomsnelheid van het gas eigenlijk vrij weinig.

Van dat tabelletje hierboven zie je niet heel makkelijk dat je in dat halve uur ruim 300 liter gas verbruikt hebt, maar als er bij de verbruiksminuten (in de weergave van de webinterface) nu iets staat als 39 liter ipv 2340 liter/uur, dan heb je al iets meer gevoel bij het verbruik.

Dit hoeft de bestaande scriptjes niet in de weg te zitten, je zou gewoon een extra webpagina kunnen maken die die getallen per minuut omrekent naar liters. (al dan niet met een embedded javascript oid, zodat je het in de browser uitrekent)
Niet helemaal met je eens. Aan de stroomsnelheid van het gas kan ik precies zien welk apparaat in huis aan is en in welk bedrijf. De gaswasdroger is duidelijk te herkennen, je ziet de cv-ketel bij warmwaterbereiding pieken , bij cv moduleren enz. Voor het verbruik per uur voldoen de andere aanzichten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik bedoelde het ook meer als "alternate view", dus als extra.
Neemt niet weg dat bij een constante factor die verhoudingen nog steeds gelijk blijven ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:53
Ik ben bezig om in Domoticz wachtwoordondersteuning in te bouwen voor Youless. De httprequest die gebruikt wordt is erg basic, maar aan de url van de youless te zien moet ik het wachtwoord meegeven als /w=pass
Domoticz haalt om de 10 seconden data op via /a, dus ik probeer /a?w=pass. Probleem is dat je hiermee de eerste keer op de hoofdpagina van de Youless komt, de 2e keer werkt het wel. Is er een url structuur waarmee ik in 1x de /a kan ophalen met password?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Krijg je in Json-formaat niet gelijk de data te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CopyCatz schreef op maandag 28 januari 2013 @ 00:06:
Ik ben bezig om in Domoticz wachtwoordondersteuning in te bouwen voor Youless. De httprequest die gebruikt wordt is erg basic, maar aan de url van de youless te zien moet ik het wachtwoord meegeven als /w=pass
Domoticz haalt om de 10 seconden data op via /a, dus ik probeer /a?w=pass. Probleem is dat je hiermee de eerste keer op de hoofdpagina van de Youless komt, de 2e keer werkt het wel. Is er een url structuur waarmee ik in 1x de /a kan ophalen met password?
Nee, niet helemaal. Kijk even hier, ericplan in "Mindergas, upload automatiseren ???"
Eerst inloggen, cookie ophalen, en vervolgens met het cookie inloggen. Die cookies zijn nogal voedzaam, daar doe je de hele dag mee :+

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:53
Was ik al bang voor, domoticz gebruikt I_HTTPRequest, die doet geen user/pass, ook geen cookies. Daar gaat mijn easy fix :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:03
YouLess schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 00:06:
EDIT: naam correctie en nog de volgende aanvulling:
mindergas.nl staat in principe positief tegenover het idee om automatische uploads in het algemeen te accepteren (dus niet alleen op aanvraag), maar over hoe dit precies ingevuld zal worden moeten ze nog beslissen.
@Youless
Een goed idee zou zijn om dit op een zelfde manier te doen als dit gaat bij Bidgely. Hoef je zelf geen scripts te hosten/draaien, maar werkt het gewoon out-of-the-box.
Zou wel weer een mooi unique selling point zijn. En weer een goede reden om weer wat €€€ uit te geven aan een Youless. :P
Heb je Bidgely voor het elektra en MinderGas voor het Gas overzicht. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gummie schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:39:
[...]

@Youless
Een goed idee zou zijn om dit op een zelfde manier te doen als dit gaat bij Bidgely. Hoef je zelf geen scripts te hosten/draaien, maar werkt het gewoon out-of-the-box.
Zou wel weer een mooi unique selling point zijn. En weer een goede reden om weer wat €€€ uit te geven aan een Youless. :P
Heb je Bidgely voor het elektra en MinderGas voor het Gas overzicht. :9~
Gaat gebeuren heb ik gehoord. Nog even geduld dus.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-10 17:47
Eerst nog even een andere firmware:

Zoals beloofd, hebben we ook een firmware variant gemaakt die naar pvoutput.org upload in plaats van naar Bidgely. Deze is hier te downloaden:

http://www.youless.nl/tl_...ouless-flash-1.2.0-PO.exe

Dit is voor bruto productie metingen beter geschikt dan Bidgely (dat zich meer op verbruik richt). Daarnaast is er geen port forwarding meer nodig zoals bij zonnestroomopbrengst.eu en kan het opbrengst verloop gedurende de dag ook bekeken worden.

Met deze firmware wordt er met de maximaal toegestane frequentie van 1x per 5 minuten geupload naar pvoutput. In het Youless upload menu moet het pvoutput SystemId en API key worden ge copy-pasted.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/11506220/pics/upload-pvoutput.png

In het pvoutput settings menu moet de upload api eerst enabled worden en er moet een api key gegenereerd worden. Deze kan vervolgens gekopieerd worden en in combinatie met (een van) de geregistreerde solar system id(s) in de Youless worden gebruikt. Verder werkt alles zoals bij Bidgely: de upload status wordt met countdown tot de volgende meting-upload op de home page getoond, er zit alleen wat meer tijd tussen de uploads dan bij Bidgely vanwege de 5 minuten restrictie.

Deze firmware is nog niet als release firmware op de site te vinden omdat we eerst eventuele feedback willen verwerken, dus opmerkingen en suggesties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
Hoe installeer ik de upgrade? Ik kan nergens een handleidinkje vinden en als ik de .exe uitvoer, krijg ik:
"sorry, netwerkdetectie niet gelukt. Netwerkstring:"

?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
De bedoeling is dat de flash utility op een computer gedraaid wordt die met hetzelfde thuisnetwerk/LAN als de Youless is verbonden (dit vanwege broadcasts die gebruikt worden). Vervolgens hoeft alleen het IP adres van de Youless worden opgegeven en geeft de util verder aanwijzigingen.

We nemen contact met je op om te kijken wat er met die netwerkdetectie aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
jhead22 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 13:02:
[...]

Woow! Super!
Dat ziet er echt heel goed uit!
Zo ga ik het ook doen.
Heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg!
Kleine correctie nog. De abb S0 puls is maar 100 imp/kwh ipv 200 imp/kwh

@ YouLess. Bedankt voor de aangepaste firmware, ga het meteen uitproberen!

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:08
Mooie ontwikkeling, Youless! Voor mezelf niet interessant, want de koppeling ligt er al via FP4all, maar voor vele anderen denk ik wel!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:08

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik heb er ook net 1 besteld. Kan ik ook met scriptjes e.d. aan de gang :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJG
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 10:16

EJG

Hier draait de nieuwe FW, zonder problemen. _/-\o_

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=17493&sid=15870

Het wordt wel gerapporteerd als 'energy generated' in plaats van 'energy used'.
(Update nav reactie van MasterMaceMichu: een keuze zou een welkome aanvulling zijn)

[ Voor 16% gewijzigd door EJG op 29-01-2013 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EJG schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:06:
Hier draait de nieuwe FW, zonder problemen. _/-\o_

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=17493&sid=15870

Het wordt wel gerapporteerd als 'energy generated' in plaats van 'energy used'. Moet ik nog iets in de instellingen wijzigen?
Tja, dat kan dus ook nog. Misschien een keuze in de firmware inbakken of het opbrengst of verbruik is?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
^^ Deze firmware is specifiek om opbrengst door te leveren, zie post van Youless....Dan is het toch logisch dat er 'energy generated' staat?

Als de verbruiks-firmware van Youless nou ook naar PV-output kon loggen (en dat moet kunnen), dan moet die FW juist 'energy used' aangeven....En dan zou het voor mij ook interessant worden, want dan kun je in PVoutput dus je netto-opbrengst zien......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:14:
^^ Deze firmware is specifiek om opbrengst door te leveren, zie post van Youless....Dan is het toch logisch dat er 'energy generated' staat?

Als de verbruiks-firmware van Youless nou ook naar PV-output kon loggen (en dat moet kunnen), dan moet die FW juist 'energy used' aangeven....En dan zou het voor mij ook interessant worden, want dan kun je in PVoutput dus je netto-opbrengst zien......
Ik zie hier leuke mogelijkheden, een programma om firmware te maken. In een keuze menu kies je voor opties die je wil, Bidgely, PVOutput, Mindergas of anderen. Of het gaat om verbruik of opbrengst enz. En dan een druk op de knop om je eigen image te bakken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zal toch niet helemaal zo simpel zijn, want je moet meestal toch een of ander formaat hanteren en de handshake om 'm te koppelen zal ook niet helemaal hetzelfde zijn bij al die systemen.
Maar inderdaad, een brede selectie aan firmware-opties is natuurlijk altijd mooi.

Ik heb deze firmware trouwens ook opgenomen in de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ben redelijk nieuw met PVoutput en in het bezit van 2 youlessen. Beide nu geflashed met de PVoutput firmware.
Dus als ik het goed begrijp, kan ik opwek en verbruik uploaden nu? Of heb ik dus twee verschillende firmwares nodig om "energy used" en "energy generated" te laten registreren?

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-01-2013 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
YouLess schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:32:
De bedoeling is dat de flash utility op een computer gedraaid wordt die met hetzelfde thuisnetwerk/LAN als de Youless is verbonden (dit vanwege broadcasts die gebruikt worden). Vervolgens hoeft alleen het IP adres van de Youless worden opgegeven en geeft de util verder aanwijzigingen.

We nemen contact met je op om te kijken wat er met die netwerkdetectie aan de hand is.
Ah, dat verklaart een hoop. Ik probeerde het vanuit de trein met een vpn verbinding naar thuis. Morgenochtend nog maar eens proberen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:16

MieJuul

3970Wp

Ik heb hem net ook geflasht.
Morgen eens kijken of het setje pv op de garage mooi gelogd wordt.

Zou me een hoop tijd schelen (handmatig invoeren......)
Ben benieuwd!

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Het is op zich prima mogelijk om in de upload settings een generated of consumed keuze toe te voegen, alleen is het wel zo dat een Youless op de hoofdmeter alleen consumed meet als er geen zon schijnt (of geen panelen zijn). Als er wel gegenereerd wordt, dan is het de netto energiestroom die hier gemeten wordt, waarbij de Youless de richting niet weet. De pvoutput "add live status" wil consumed weten, dat gaat dan niet lukken.

Naarmate er meer firmware varianten komen zal het op een gegeven moment voor de overzichtelijkheid idd handig worden om binnen 1 util de gewenste firmware te kunnen selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Hangt natuurlijk van de installatie af. Voor de meesten zal er uiteraard een Youless op de hoofdmeter zitten, ik heb echter bij het plaatsen van mijn zonnepanelen ook een aparte meter laten plaatsen die alleen het verbruik meet (dus aangesloten op de verbruiksgroepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
hansdegit schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:35:
[...]

Ah, dat verklaart een hoop. Ik probeerde het vanuit de trein met een vpn verbinding naar thuis. Morgenochtend nog maar eens proberen.
Et voilá! Kijken of er nog een zonnetje wordt gelogd straks.
edit: jawel we zijn zichtbaar!

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 30-01-2013 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• []InTeR[]
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Ik heb gister ook een Youless besteld. Kijken hoe de installatie verloopt.
Jammer dat ze naast de led, ook niet een S0 poort hebben.

Mocht dit alles goed gaan, dan zal ik ook ff kijken of ik me gas meter kan aansluiten, deze heeft ook een S0 poort net als mijn stroom.

En daarna ff kijken naar de scripts die de mensen hier allemaal al hebben gemaakt, aangezien ik zelf programmeur ben zal ik ook even kijken of ik mijn scripts hiervoor kan delen.
Op dit moment nogal druk, dus ik weet niet wanneer ik wat af heb. :)

Shit doesn't happen by it self, it's made by a arsehole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
Ik heb dit topic een beetje zitten lezen.
Komt er in de toekomst ook een youless die je op de p1-poort van de slimme meter kan aansluiten?

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
Zie vorig bericht....

[ Voor 93% gewijzigd door roy77 op 30-01-2013 11:15 ]

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Resultaat van eerste dag loggen naar pvoutput met de nieuwe firmware.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13139&sid=11053

Ik ben blij verrast.

Ik snap alleen niet waar de resolutie van 12 Watt vandaan komt.

[ Voor 18% gewijzigd door MieJuul op 30-01-2013 17:14 . Reden: klein vraagje toegevoegd ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
YouLess schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 23:26:
Het is op zich prima mogelijk om in de upload settings een generated of consumed keuze toe te voegen,
MasterMaceMichu schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 05:11:
Hangt natuurlijk van de installatie af. Voor de meesten zal er uiteraard een Youless op de hoofdmeter zitten, ik heb echter bij het plaatsen van mijn zonnepanelen ook een aparte meter laten plaatsen die alleen het verbruik meet (dus aangesloten op de verbruiksgroepen).
Ik heb dezelfde situatie, een verbruik en opwek meter. Compleet gescheiden van elkaar,
Omdat de Ferrarismeter die terugloopt niet te meten is met de youless.
Een aangepaste firmware met keuzemenu die geschikt is om verbruik en opwek door te geven aan PVOutput, is hier dan ook zeer welkom. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus als ik de laatste pagina's een beetje samenvat, is er vraag naar:
- variaties in firmware
- Youless met S0 ingang welke ingeschakeld zou kunnen worden ipv. de fotodiode
- Youless met 2 inputs.
- Youless met P1 poort voor "slimme" meters.

Nou is het natuurlijk aan Youless om dat toe te voegen aan de toch al omvangrijke wensen-lijst ;) (en daar werkbare prioriteiten aan toe te kennen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-10 09:38
Om de druk nog even op te voeren: ik voeg me bij dezen bij de groep met behoefte aan een YouLess voor de P1 van m'n meter... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:45
TD-er schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 19:32:
Dus als ik de laatste pagina's een beetje samenvat, is er vraag naar:
- variaties in firmware
- Youless met S0 ingang welke ingeschakeld zou kunnen worden ipv. de fotodiode
- Youless met 2 inputs.
- Youless met P1 poort voor "slimme" meters.

Nou is het natuurlijk aan Youless om dat toe te voegen aan de toch al omvangrijke wensen-lijst ;) (en daar werkbare prioriteiten aan toe te kennen)
en los van de firmware een aanpassing van de app om twee meters te kunnen zien, zonder de conf. telkens te moeten aanpassen... ;)

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Ah, een flinke wensenlijst. We letten altijd goed op de feedback die we te horen krijgen; zo is ook de sonnenertrag en pvoutput koppeling ontstaan, dus bedankt voor deze terugkoppelingen.

De pvoutput firmware toevoeging kunnen we prima doen, al vrees ik er nog wel een beetje voor dat sommige gebruikers zullen denken dat dit voor de netto (hoofd)energiemeter werkt in plaats van bruto verbruik. Hardware wensen hebben natuurlijk meer voeten in de aarde, maar ook hier letten we op de feedback die we te horen krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
Ik heb ook nog wel twee wensen:
- een youless voor de water meter
- een youless met 1 of meerdere temperatuursensoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Laatst online: 12:08

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Hmmmzz, vandaag de youless ontvangen en natuurlijk direct aangesloten. Had eerst een input van 83% op de analoge meter. Heb hem er nu iets gekantelt (echt heel iets) en de input staat nu op 56%. Als ik dan bekijk hoeveel ik verbruik dan staat dit op 346W en dit veranderd niets als ik lampen aandoe (Meerdere) of wat dan ook. Zit de youless dan niet goed?

[edit]
Ik heb zitten draaien/schuiven en doen en nu lijkt hij wat te meten en te veranderen als ik lampen aan en uit doe.

[ Voor 15% gewijzigd door Hurricane op 31-01-2013 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majkowski
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-09 05:53
gassiepaart schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:08:
Ik heb ook nog wel twee wensen:
- een youless voor de water meter
- een youless met 1 of meerdere temperatuursensoren
Als je de data zelf opslaat op een synology is het vrij makelijk om ook aan de synology een ds2490 te hangen met ds18s20 en dit uit te lezen met digitemp, als je een USB poort over hebt.

Zelf lees ik tien sensoren van mijn vloerverwarming uit met digitemp en plot grafieken met gnuplot elk kwartier.

Heeft iemand al is geprobeerd om een watermeter uit te lezen met een youless?

-Wil graag een 7 inch display op de youless ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackphantom25
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:35
Vandaag ook mijn youless binnen gekregen, wat een superding! Alles was vlot opgezet en het werkt heerlijk.

Ben wel benieuwd wat iedereen gemiddeld in de avond verbruikt.
Ik zit gemiddeld op de 260watt (verlichting, tv, audio en standaard spul zoals modem etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
blackphantom25 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 22:47:
Vandaag ook mijn youless binnen gekregen, wat een superding! Alles was vlot opgezet en het werkt heerlijk.

Ben wel benieuwd wat iedereen gemiddeld in de avond verbruikt.
Ik zit gemiddeld op de 260watt (verlichting, tv, audio en standaard spul zoals modem etc)
Dat is weinig, zit eerder tussen 300 en 600 watt. Zit trouwens wel aan 100 watt permanent ivm pomp en mechanische ventilatie en koelkast en wat andere kleine zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackphantom25
Doe al een tijdje aan energiebesparing nu kan ik ook echt zien dat het werkt.

- Alle verlichting is vervangen door led verlichting in het huis.
- Gehele media setup gaat met 1 schakelaar helemaal uit.
- Laptop dus geen continu verbruik van computers etc.

In de nacht gebruik ik nu 36watt continu (dat is met 2 telefoons in de laders), zo nu en dan uitschieters naar 120watt als de koelkast zijn werk doet.

Ben inmiddels bezig met een goed uitziend dashboard voor de youless, deze gaat verbruik live, vorige maand, en vorige maand tonen.

Wordt een simpel php script wat ik dan mooi kan tonen op de tablet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
blackphantom25 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 10:21:
Doe al een tijdje aan energiebesparing nu kan ik ook echt zien dat het werkt.

- Alle verlichting is vervangen door led verlichting in het huis.
- Gehele media setup gaat met 1 schakelaar helemaal uit.
- Laptop dus geen continu verbruik van computers etc.

In de nacht gebruik ik nu 36watt continu (dat is met 2 telefoons in de laders), zo nu en dan uitschieters naar 120watt als de koelkast zijn werk doet.

Ben inmiddels bezig met een goed uitziend dashboard voor de youless, deze gaat verbruik live, vorige maand, en vorige maand tonen.

Wordt een simpel php script wat ik dan mooi kan tonen op de tablet :)
Netjes hoor zo'n verbruik.
Ik ben toch een beetje huiverig voor een schakelaar voor m'n appartuur, je leest toch hier en daar dat het slecht kan zijn voor je apparaten.

En komt jouw php dashboard ook op github? :) klink wel erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
Ik sla de data inderdaad op in mijn eigen mysql database. Maar ik wil geen snoertjes overal en nergens vandaan naar mijn meterkast toe trekken. Het mooie van de youless is dat je enkel een utp kabel en usb nodig hebt en de unit zelfstandig kan meten, een opvraagbaar geheugen heeft, en een simpele manier om deze data te verkrijgen.
Majkowski schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 22:04:
[...]

Als je de data zelf opslaat op een synology is het vrij makelijk om ook aan de synology een ds2490 te hangen met ds18s20 en dit uit te lezen met digitemp, als je een USB poort over hebt.

Zelf lees ik tien sensoren van mijn vloerverwarming uit met digitemp en plot grafieken met gnuplot elk kwartier.

Heeft iemand al is geprobeerd om een watermeter uit te lezen met een youless?

-Wil graag een 7 inch display op de youless ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackphantom25
Langzaam aan begonnen, wil het geheel werkend hebben op zowel: pc, tablet en telefoon.
Hard bezig geweest met de basis, ga in het weekend weer verder.

Mocht het tijd zijn voor beta's ga ik alles openbaar op github zetten.
Dan de vraag: "Wat zien jullie graag op het dashboard?"

Afbeeldingslocatie: http://pictastic.us/edash/edash.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tja... wat ik graag zou willen zien, is dat hij "door-rekent". Hoe leg ik dat goed uit.

Wat mij stoort aan de youless is dat hij op een traag draaiende meter, traag reageert. Daarmee wordt de realtime erg lastig. Zo heb een quooker, die plots +2500 watt kan trekken, waarna hij weer afzakt naar 50 watt bv.

Dan springt hij direct van 2500 watt na heeeeeeeel lang wachten weer terug naar 50 watt.
Terwijl je kunt uitrekenen wanneer de puls weer zou komen als hij wel op 2500 watt zou blijven staan. Blijft te puls uit, kun je gaan aftellen in je "wattage". Hiermee kun je eerder laten zien dat je verbruik zakt.

Nou ja.. ik hoop dat een beetje begrijpelijk is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat doet de Youless app wel volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
blackphantom25 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 17:36:
Dan de vraag: "Wat zien jullie graag op het dashboard?"
Graag zie ik het volgende in de app/dashboard:

- huidig verbruik - youless 1
- totaal som verbruik dag - youless 1
(eventueel ook nog - totaal stand kwh meter - youless 1)

- huidige opwek - youless 2
- totaal som opwek dag - youless 2
(eventueel ook nog - totaal stand kwh meter - youless 2)

Wat een mooi initiatief! _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-02-2013 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
AUijtdehaag schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 21:25:
[...]

Graag zie ik het volgende in de app/dashboard:

- huidig verbruik - youless 1
- totaal som verbruik dag - youless 1
(eventueel ook nog - totaal stand kwh meter - youless 1)

- huidige opwek - youless 2
- totaal som opwek dag - youless 2
(eventueel ook nog - totaal stand kwh meter - youless 2)

Wat een mooi initiatief! _/-\o_
+2 (heb twee meters dus dubbele stem) _/-\o_

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ThinkPadd schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 19:25:
Dat doet de Youless app wel volgens mij
Nee hoor... Of er moet een nieuwe versie zijn. De gebruik zelf 0.5

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 20:43

SED

ik begrijp van Bidgley dat de youles geen itemization ondersteunt. Is dat iets wat er nog aankomt of is daar een workaround voor?

Please note that appliance level itemization is only available for North American users at this point and only for following sensors:
Rainforest Eagle
Digi
TED 5000
Wattvision

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij ligt dat niet zozeer aan de opnemer, tenzij die genoemde opnemers een sensor/meter per apparaat hebben.
Maar meer dus aan het niet kunnen herkennen van het gedrag van Europees witgoed.
Om het even een tikkeltje te overdrijven; Wat zij hebben aan verbruik van een koelkast, hebben wij als verbruik van een elektrisch kacheltje.
Het verbruik van apparaten daar is veel meer dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 14:31

radial

Watch out

Ben eigenlijk niet echt tevreden over Youless, zeker 1 keer in de week gaat ie offline oftewel er kan geen verbinding meer worden opgebouwd en moet ie gereset worden.
Tevens krijg ik een mailtje van Bidgley dat de Youless offline is.

Ik heb hierover ook al meermaals met support contact gehad en die zeggen dat het aan mijn netwerk ligt, heb hem aangesloten gehad op de HP Procurve 1410-16G (switch) en Netgear WNDR3700 (router) maar beiden hetzelfde resultaat, soms gaat het goed een week en vaak meermalen per week problemen.

Zou graag willen dat hier eens een oplossing voor kwam, op deze manier is de ontvangen data natuurlijk niet goed te interpreteren.
Misschien heeft iemand nog een oplossing hiervoor?

20xSF170s - ozo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyberpope schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 08:58:
[...]

Nee hoor... Of er moet een nieuwe versie zijn. De gebruik zelf 0.5
Hmmm net even gekeken, en inderdaad, ik zie het ook niet. Misschien was het dan de Windows 7 gadget die dat deed. Ik weet zeker dat ik het ergens heb gezien, zo'n metertje met een wijzer, en dan stond eronder het verbruik ten opzichte van de vorige puls. Zo kon ik dus eenvoudig zien dat een lamp 60W gebruikte bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@Thinkpad en @Cyberpope: Ik denk dat het hier over 2 verschillende dingen gaat. De Android en iOS app laten "delta's" in de metingen zien, dus het verschil van de ene meting (in Watt) ten opzicht van de vorige meting zodat je weet hoeveel een apparaat dat net is bijgeschakeld (of afgeschakeld) verbruikt.

Zoals ik het lees, is wat Cyberpope zegt hetzelfde als wat eerder in deze post werd gezegd. We hebben toen gezegd om welke reden dat er nu niet inzit. Misschien is een goede middenweg dat de gadget/apps zelf zo een countdown berekenen in de visualisatie en dat de Youless verder wel zoveel mogelijk "onbewerkte" data levert.

@radial: Ik herken deze case. We hebben gezegd een alternatieve firmware test te willen doen, maar daar was het niet meer van gekomen. Dit verschijnsel komt heel zelden voor en heeft met de ethernet controller te maken die geen data meer ontvangt (de firmware draait verder gewoon door). Bij de mensen die dit hadden werkte het meestal om op de poort van een andere switch/router te prikken. Aangezien je op 2 apparaten hetzelfde hebt, laten we proberen of een vervanging van de Youless helpt.

Edit:
@SED: Wat TD-er zegt is idd wat wij ook van Bidgely gehoord hebben. De "fingerprints" die ze hebben getraind werken niet goed in het Europese gebied, waardoor ze dit voorlopig disabled hebben. Itemization voor Europese landen is wel iets dat ze op de roadmap hebben, maar er is geen concrete datum van wanneer dat komt.

[ Voor 11% gewijzigd door YouLess op 02-02-2013 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het probleem van geen upload en onbereikbaarheid vanaf het netwerk heb ik ook al eens meegemaakt, maar dat was (gelukkig) maar eenmalig.
Toen was de oplossing om de switch te restarten.
Het zou dus kunnen zijn dat er mogelijk iets met de netwerkimplementatie is waardoor Youless' netwerkadapter vastloopt en dat die na herstarten/opnieuw inpluggen weer uit die fout-situatie kan komen.
Eerlijkheidshalve was ik eerder die dag wel bezig geweest met portscanners op mijn interne netwerk, dus mogelijk is er een netwerk-pakketje mogelijk waarop de Youless kan crashen. (of in elk geval zijn netwerk-interface)

Het is bij mij maar eenmalig geweest, dus van reproduceerbaarheid is vooralsnog geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
radial schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 14:57:

Ik heb hierover ook al meermaals met support contact gehad en die zeggen dat het aan mijn netwerk ligt, heb hem aangesloten gehad op de HP Procurve 1410-16G (switch) en Netgear WNDR3700 (router) maar beiden hetzelfde resultaat, soms gaat het goed een week en vaak meermalen per week problemen.
Dat kan ik beamen, want ik heb mijn YouLess ook op een HP Procurve 1410-16G zitten, het werkt prima. Ik heb een Draytek 2130N als router in gebruik, maar als ik hem daar inplug, dan kan kan ik inderdaad ook niet verbinden. Je zou toch dingen moeten uitproberen en uitsluiten wat voor jou wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:57
Komt de Youless app ook naar Windows Phone 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware
  • Laatst online: 22:56

Pocketware

webgangster schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 22:40:
Komt de Youless app ook naar Windows Phone 8?
Ik ben nu bezig met een Windows 8 App; daarna staat de Windows Phone versie in de planning ;)

PM me als je de app wilt testen.

PS: Ik heb geen relatie met YouLess; is eigen initiatief.

[ Voor 9% gewijzigd door Pocketware op 02-02-2013 22:51 . Reden: ps toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

YouLess schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 16:16:
@Thinkpad en @Cyberpope: Ik denk dat het hier over 2 verschillende dingen gaat. De Android en iOS app laten "delta's" in de metingen zien, dus het verschil van de ene meting (in Watt) ten opzicht van de vorige meting zodat je weet hoeveel een apparaat dat net is bijgeschakeld (of afgeschakeld) verbruikt.

Zoals ik het lees, is wat Cyberpope zegt hetzelfde als wat eerder in deze post werd gezegd. We hebben toen gezegd om welke reden dat er nu niet inzit. Misschien is een goede middenweg dat de gadget/apps zelf zo een countdown berekenen in de visualisatie en dat de Youless verder wel zoveel mogelijk "onbewerkte" data levert.
Hoeft ook niet in de firmware, maar kan juist in de app's en gadget. En dan wellicht aanvinkbaar maken dat hij "voorspelt" of niet.

Daarbij is de funktie van het "aan/uitschakelen" erg beperkt omdat je dan wel alles heel goed onder controle moet hebben, wat bij een langzame meter er in resulteert dat je alle koelkasten/verwarming en andere verbruikers uit de muur moet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:42

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fuck mijn Youless is brickt. Na het flashen niet meer te benaderen :(
Iemand suggesties om er weer leven in te krijgen?

Controles voor het flashen was goed, expres nog even het wachtwoord uitgezet, data verzonden en daarna niet meer benaderbaar. Even gewacht en de youless uit en aan gezet.

Nog even geprobeerd om via de youless configurator een nieuw ip te geven aan de hand van het mac adres maar ook dat lukt niet,

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 03-02-2013 16:04 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Opnieuw flashen.
Klinkt gek, maar je kunt de Youless bijna niet bricken met hun firmware.
Tenminste dat heb ik begrepen toen ik meende mijn Youless gebrickt te hebben.

Toen kwam er nog wel even de vraag van Youless (via de mail) naar mijn nummer, aangezien er kennelijk bij de eerste versies nog niet zo'n beveiliging in zat met gescheiden bootloader.

Maar goed, gewoon nogmaals proberen.
Het is een beetje jammer dat de timing zo cruciaal is tijdens het op enter drukken en dat er geen feedback komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TD-er schreef op zondag 03 februari 2013 @ 16:05:
Opnieuw flashen.
Klinkt gek, maar je kunt de Youless bijna niet bricken met hun firmware.
Tenminste dat heb ik begrepen toen ik meende mijn Youless gebrickt te hebben.

Toen kwam er nog wel even de vraag van Youless (via de mail) naar mijn nummer, aangezien er kennelijk bij de eerste versies nog niet zo'n beveiliging in zat met gescheiden bootloader.

Maar goed, gewoon nogmaals proberen.
Het is een beetje jammer dat de timing zo cruciaal is tijdens het op enter drukken en dat er geen feedback komt.
Ik kan niet meer pingen op het oude IP adres en volgens mij heb je toch een IP adres nodig om UDP broadcast te versturen naar een device.

Waarschijnlijk net een pakketje niet aangekomen :'(
Balen dit.

Zie hier de reden waarom ik altijd huiverig ben om firmware bij te werken,

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 03-02-2013 16:13 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
revolution-nl schreef op zondag 03 februari 2013 @ 16:11:
[...]

Ik kan niet meer pingen op het oude IP adres en volgens mij heb je toch een IP adres nodig om UDP broadcast te versturen naar een device.

Balen dit.

Reset to factory default? Link naar document in topicstart.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ericplan schreef op zondag 03 februari 2013 @ 16:16:
[...]

Reset to factory default? Link naar document in topicstart.
Zojuist geprobeerd en ook dat werkt niet, de status led blijft constant branden. Ongeacht de reset frequentie die ik geef. Nog even geprobeerd om het 10.10.10.10 adres te benaderen vanaf 10.10.10.9 maar ook dat lukt niet.

Ik ben er bang voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op zondag 03 februari 2013 @ 16:38:
[...]

Zojuist geprobeerd en ook dat werkt niet, de status led blijft constant branden. Ongeacht de reset frequentie die ik geef. Nog even geprobeerd om het 10.10.10.10 adres te benaderen vanaf 10.10.10.9 maar ook dat lukt niet.

Ik ben er bang voor...
Niet te moeilijk doen, gewoon flashen naar laatst gebruikt adres, en met een beetje geluk pakt ie het.
reageren doet dat ding nu echt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Gewoon contact opnemen met Youless....ik heb het met een beta fw gehad, na contact op kunnen sturen en binnen een aantal dagen weer terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MasterMaceMichu schreef op zondag 03 februari 2013 @ 18:01:
Gewoon contact opnemen met Youless....ik heb het met een beta fw gehad, na contact op kunnen sturen en binnen een aantal dagen weer terug!
Morgen inderdaad even doen :).
Tot die tijd maar weer met pen en papier loggen :+

Kan niet wachten op de automatische koppeling met PVoutput :9~

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 03-02-2013 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
revolution-nl schreef op zondag 03 februari 2013 @ 16:11:
[...]

Balen dit.

Nee, het zijn geen pakketjes gericht op een IP-adres, maar een laagje lager.
Je adresseert de firmware-pakketjes op MAC-adres.
Waarschijnlijk vergelijkbaar met ARP-pakketjes.

Dus probeer de firmware-upgrade gewoon nogmaals, eventueel met een andere computer.
Ik had uiteindelijk ook succes vanaf een Windows XP laptop.
In principe werkt het ook via WiFi, maar ik zou voor de zekerheid gewoon via een kabel verbinden. Ook het moment waarop je enter drukt is belangrijk.
Hier mijn ervaringen van het de-bricken van de Youless: TD-er in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"

Edit:
En hier een kleine correctie van Youless op mijn post: YouLess in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Die link heb ik gelijk ook maar even in de startpost opgenomen.

[ Voor 8% gewijzigd door TD-er op 03-02-2013 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TD-er schreef op zondag 03 februari 2013 @ 18:31:
[...]

Nee, het zijn geen pakketjes gericht op een IP-adres, maar een laagje lager.
Je adresseert de firmware-pakketjes op MAC-adres.
Waarschijnlijk vergelijkbaar met ARP-pakketjes.

Dus probeer de firmware-upgrade gewoon nogmaals, eventueel met een andere computer.
Ik had uiteindelijk ook succes vanaf een Windows XP laptop.
In principe werkt het ook via WiFi, maar ik zou voor de zekerheid gewoon via een kabel verbinden. Ook het moment waarop je enter drukt is belangrijk.
Hier mijn ervaringen van het de-bricken van de Youless: TD-er in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"

Edit:
En hier een kleine correctie van Youless op mijn post: YouLess in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Die link heb ik gelijk ook maar even in de startpost opgenomen.
Hij doet het weer! Het was inderdaad de truc om voor de 1500msec de flash software te starten.
Thanks! De koppeling met PVoutput ziet er goed uit, ben heel erg benieuwt.

Het zou echt geweldig zijn als dit werkt, scheelt mij veel invoerwerk.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 03-02-2013 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

revolution-nl schreef op zondag 03 februari 2013 @ 18:48:
[...]

Hij doet het weer! Het was inderdaad de truc om voor de 1500msec de flash software te starten.
Thanks! De koppeling met PVoutput ziet er goed uit, ben heel erg benieuwt.

Het zou echt geweldig zijn als dit werkt, scheelt mij veel invoerwerk.
Het werkt, zie de tweede link in mijn onderschrift :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Werkt hier al een paar dagen prima op PVOutput.org.
Link

Nu nog mijn verbruik zien te registreren met de 2e youless. Nog geen idee hoe dat zou moeten...
Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zondag 03 februari 2013 @ 21:24:
Werkt hier al een paar dagen prima op PVOutput.org.
Link

Nu nog mijn verbruik zien te registreren met de 2e youless. Nog geen idee hoe dat zou moeten...
Iemand tips?
In principe kan dat alleen wanneer je een verbruiksmeter hebt.
Dat zou je kunnen doen met een DIN-meter, zoals Youless zelf ook verkoopt.

Wanneer je 1 fase hebt en de meterkast om zou willen gooien, dan zou dat een oplossing kunnen zijn.
Echter bij 3 fasen begint het alweer een dure aangelegenheid te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:08

painkill

Pain(k)(ill)

Exocet schreef op maandag 21 januari 2013 @ 08:36:
Kennelijk is iemand creatief geweest met de excel: zie deze blog.
Vanavond even testen.
Vanaf 1-2-2013 is het bestand corrupt bij mij, VBA word steeds door excel compleet weggegooid.
Weet iemand wat het probleem is? Removed Part: /xl/vbaProject.bin part. (Visual Basic for Applications (VBA))

[ Voor 4% gewijzigd door painkill op 04-02-2013 03:21 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
TD-er schreef op zondag 03 februari 2013 @ 22:02:
[...]

In principe kan dat alleen wanneer je een verbruiksmeter hebt.
Dat zou je kunnen doen met een DIN-meter, zoals Youless zelf ook verkoopt.
Die heb ik ook. Zie mijn post.
Zou de 2e youless een andere firmware nodig moeten hebben, om als verbruik geregistreerd te moeten worden bij PVOutput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
revolution-nl schreef op zondag 03 februari 2013 @ 16:00:
Fuck mijn Youless is brickt. Na het flashen niet meer te benaderen :(
Iemand suggesties om er weer leven in te krijgen?

Controles voor het flashen was goed, expres nog even het wachtwoord uitgezet, data verzonden en daarna niet meer benaderbaar. Even gewacht en de youless uit en aan gezet.

Nog even geprobeerd om via de youless configurator een nieuw ip te geven aan de hand van het mac adres maar ook dat lukt niet,
Had ik gisteren ook toen ik naar de PO firmware ging. Na een lange tijd de originele firmware er op en dat ging spontaan wel. Direct daarna de PO firmware en lukt toen ook direct.

Had al van alles geprobeerd, achter de switch, direct aan de pc, crosscable etc ect

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackphantom25
Ik ben weer een stukje verder.
Momenteel werkt alles nog database-loos, dit omdat de youless alle data al heeft dat ik kan uitlezen.

De screenshots geven dezelfde waardes aan omdat ik helaas maar 1 youless heb (weet dus niet hoe data eruit ziet voor gas etc.

Dagwaardes, totaalwaardes etc. komen er ook aan (de basis is er)
Ga ook diverse themes erbij stoppen (voor ieder wat)

Momenteel werkt hij op de mobiel, tablet en pc (duh)
Komt nog wat meer variate met de tellers (zoals deze, of circels etc..)

Data wordt per seconde ververst (redelijk live dus)

Afbeeldingslocatie: http://pictastic.us/edash/config.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pictastic.us/edash/edash1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pictastic.us/edash/edash2.jpg

Hoop snel een alpha release te kunnen doen :)

[ Voor 9% gewijzigd door blackphantom25 op 04-02-2013 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er leuk uit, helaas een iphone dus ik kan het niet testen..

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackphantom25
Maakt niet uit :) Het is geen app maar een web-pagina.
Toevallig dat ik screenshots maak van de mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Data per seconde verversen lijkt me wat duur qua resource verbruik.....Meeste pv installaties loggen bijv. Maar 1 keer per 5 minuten en dat lijkt me ook meer dan genoeg, maar ziet er wel gelikt uit verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackphantom25
Interval kan ingesteld worden naar gewenste timing. (per seconde instelbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Goede ontwikkelingen op het Youless-platform! Op de standaard uitvoering ook een RJ11 of jackpoort lijkt me heel handig voor S0 metingen.

Mooie graphics op je dashboard @blackphantom25!

Als je je data inmiddels op PVoutput hebt kun je ook PVdashboard gebruiken. Ook een WebApp voor smartphones.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/Photo%2027-01-13%2022%2000%2031.png

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/Photo%2027-01-13%2022%2000%2038.png

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Over het flashen:

De Youless kan gebricked worden in die zin dat de hoofdfirmware niet werkt als deze niet compleet doorkomt, maar het unbricken is dan hetzelfde als nog een keer flashen. M.a.w. de flash bootloader werkt altijd en in die zin is de Youless weer niet brickable (als in dat er geen capriolen nodig zijn om te herstellen).

Als de Youless in flash mode is, dan knippert de status LED regelmatig. Dit is niet alleen een teken dat hij in flash mode is, maar ook dat hij daadwerkelijk flash (test) berichten ontvangt (telkens bij elke knipper). Na het enter drukken komen dan de echte programma blokken. Bij een vorige versies van de flash tool was er een probleem dat dit knipperen niet bij iedereen gebeurde en een workaround was om de start van het flashen precies te timen. Wij zijn eigenlijk in de veronderstelling dat dat opgelost is want we hadden daar ook een oorzaak voor gevonden. De Youless moet ook in flash mode zijn geweest zou ik zeggen, want anders zou hij ook niet gedeeltelijk geflashed zijn. @revolution-nl: ging de Youless bij poging #2, #3, .. wel in flash mode c.q. de status LED knipperen?

Wat we wel een keer gezien hebben was dat de flash (broadcast) berichten niet verstuurd werden, maar wel na een herstart van Windows. Dat kan dus ook nog een tip zijn als de Youless niet in flash mode komt.

@blackphantom25: Zier er fraai uit! De gas firmware heeft dezelfde json interface met als enig verschil dat Watt=liter/uur en kWh=m3.

@Auijtdehaag, @MastermaceMichu: Het leek erop dat het alleen een kwestie van een variabele naam veranderen was om consumed te uploaden, maar dat blijkt net niet helemaal zo te zijn (omdat we cumulatieven gebruiken). We kijken er nog verder naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

YouLess schreef op maandag 04 februari 2013 @ 21:36:
Over het flashen:

De Youless kan gebricked worden in die zin dat de hoofdfirmware niet werkt als deze niet compleet doorkomt, maar het unbricken is dan hetzelfde als nog een keer flashen. M.a.w. de flash bootloader werkt altijd en in die zin is de Youless weer niet brickable (als in dat er geen capriolen nodig zijn om te herstellen).

Als de Youless in flash mode is, dan knippert de status LED regelmatig. Dit is niet alleen een teken dat hij in flash mode is, maar ook dat hij daadwerkelijk flash (test) berichten ontvangt (telkens bij elke knipper). Na het enter drukken komen dan de echte programma blokken. Bij een vorige versies van de flash tool was er een probleem dat dit knipperen niet bij iedereen gebeurde en een workaround was om de start van het flashen precies te timen. Wij zijn eigenlijk in de veronderstelling dat dat opgelost is want we hadden daar ook een oorzaak voor gevonden. De Youless moet ook in flash mode zijn geweest zou ik zeggen, want anders zou hij ook niet gedeeltelijk geflashed zijn. @revolution-nl: ging de Youless bij poging #2, #3, .. wel in flash mode c.q. de status LED knipperen?

Wat we wel een keer gezien hebben was dat de flash (broadcast) berichten niet verstuurd werden, maar wel na een herstart van Windows. Dat kan dus ook nog een tip zijn als de Youless niet in flash mode komt.

@blackphantom25: Zier er fraai uit! De gas firmware heeft dezelfde json interface met als enig verschil dat Watt=liter/uur en kWh=m3.

@Auijtdehaag, @MastermaceMichu: Het leek erop dat het alleen een kwestie van een variabele naam veranderen was om consumed te uploaden, maar dat blijkt net niet helemaal zo te zijn (omdat we cumulatieven gebruiken). We kijken er nog verder naar...
Volgens mij ging de Youless niet vanzelf in Flash Modus bij de latere pogingen. Pas toen ik in de 1500msec de firmware tool starten ging de status led knipperen.

De logging naar PVoutput werkt super. Ben erg blij met deze nieuwe functionaliteit. Mijn collega die ook PV heeft is ook om dus die zal binnenkort ook wel een bestelling plaatsen :)

Ga zo door _/-\o_ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware

Pocketware

En de eerste versie van de Windows 8 App staat in de Store

Vanavond verder met de Phone versie.

Commentaar (positief en negatief) mag via een DM of via de e-mail.
Pocketware schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 22:48:
[...]

Ik ben nu bezig met een Windows 8 App; daarna staat de Windows Phone versie in de planning ;)

PM me als je de app wilt testen.

PS: Ik heb geen relatie met YouLess; is eigen initiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26

Rhapsody

In Metal We Trust

Ziet er al leuk uit Pocketware. Nog plannen voor een Live Tile?

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnetjeophuis
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 21:49
Ik gebruik de Youless om de bruto opbrengst van onze zonnepanelen te meten.
Deze dagen begint het piek vermogen aardig toe te nemen. wanneer je "live" kijkt zie je soms waarden van 1610 watt voor bij komen. Echter, wanneer ik in de Youless kijk dan zie ik bij het uur overzicht deze waarden niet terug. Wel bijv. 1560, 1590 enz. (afgerond op stappen van 30 watt?) Is het zo dat naar mate het gemeten vermogen toe neem de resolutie van de schaal afneemt? Zo, ja hoe is het verloop van deze schaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware

Pocketware

Rhapsody schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 17:50:
Ziet er al leuk uit Pocketware. Nog plannen voor een Live Tile?
Live tile is op de todo lijst gezet.

Ga eerst de basis versie voor de Windows Phone afmaken en ga dan weer verder met de Windows 8 app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jams
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 20:29
gassiepaart schreef op zondag 11 maart 2012 @ 18:09:
Ik heb hem nu zo twee dagen in gebruik, maar ik vrees dat ik een exemplaar heb met kuren. Soms gebeurt het dat het actueel verbruik een paar uur 0 Watt is. In de geschiedenis is dit ook te zien. Terwijl de puls/ draaischijf rotatie gewoon netjes wordt opgemerkt.
Ik kijk het nog even aan, voordat hij retour gaat.

Wel jammer dat er geen dubbele meters (dag/nachttarief wordt ondersteund) en de widget niet via internet te bereiken is...

Zit trouwens met jeukende handjes om de data in een database te krijgen en eens leuke grafiekjes te maken....
Ik vroeg me af of je hier nog een oplossing voor hebt gevonden. Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem. 'S nachts en soms overdag (als we er niet zijn) als het verbruik toch al laag is (+/- 150) gebeurt het af en toe dat de Youless een aantal uur 0 als verbruik registreert. Ik zie dit via de Youless pagina zelf, dus niet via Bidgely.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Pocketware schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 17:08:
En de eerste versie van de Windows 8 App staat in de Store

Vanavond verder met de Phone versie.

Commentaar (positief en negatief) mag via een DM of via de e-mail.

[...]
Wat een drama zeg die windows store en het hele metro gebeuren.. Maar goed, het is gelukt.
Hij werkt alleen niet als ik mijn ip-invoer, niet met http://192.168.1.14/ en ook niet met alleen het ip.
Verder zit er geen wachtwoord op en zit het gewoon op poort 80

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
jams schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:16:
[...]

Ik vroeg me af of je hier nog een oplossing voor hebt gevonden. Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem. 'S nachts en soms overdag (als we er niet zijn) als het verbruik toch al laag is (+/- 150) gebeurt het af en toe dat de Youless een aantal uur 0 als verbruik registreert. Ik zie dit via de Youless pagina zelf, dus niet via Bidgely.
Dit probleem is bij mij verholpen met een nieuwe firmware en de nieuwe bevestigingstape. Ik denk dat het te maken heeft met de gevoeligheid van de reflectie op de schijf en lichtinval van buiten. Inmiddels geen last meer van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware

Pocketware

painkill schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 02:25:
[...]

Wat een drama zeg die windows store en het hele metro gebeuren.. Maar goed, het is gelukt.
Hij werkt alleen niet als ik mijn ip-invoer, niet met http://192.168.1.14/ en ook niet met alleen het ip.
Verder zit er geen wachtwoord op en zit het gewoon op poort 80
Dan zou alleen IP en poort (80) voldoende moeten zijn. Invoer is zonder http e.d.
Als je een ping naar 192.168.1.14 doet krijg je dan wel een resultaat?

Als je een wat langere tijd wacht; krijg je dan wel de melding van 'Ongeldige netwerknaam, poort of wachtwoord?

Welke firmware versie heeft je YouLess?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@zonnetjeophuis: In de interne log van Youless is de codering zo dat de relatieve resolutie gemiddeld genomen ongeveer tussen de 1 en 2 procent in ligt. Een soort logaritmische schaal eigenlijk.
MieJuul schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 17:11:
Resultaat van eerste dag loggen naar pvoutput met de nieuwe firmware.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13139&sid=11053

Ik ben blij verrast.
Ik snap alleen niet waar de resolutie van 12 Watt vandaan komt.
Dit is een ander resolutie effect; de kWh teller heeft 0,001 kWh resolutie en pvoutput wil max 1x per 5 minuten een upload, dus 12x per uur. Als er 1 tik bijkomt in een interval van 5 minuten, dan is dat 0,012 kWh per uur, wat weer 12 Watt is.

@jams: als je puls detectie niet betrouwbaar genoeg werkt, neem dan even contact op met support. Dit is altijd te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Pocketware schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 12:41:
[...]

Dan zou alleen IP en poort (80) voldoende moeten zijn. Invoer is zonder http e.d.
Als je een ping naar 192.168.1.14 doet krijg je dan wel een resultaat?

Als je een wat langere tijd wacht; krijg je dan wel de melding van 'Ongeldige netwerknaam, poort of wachtwoord?

Welke firmware versie heeft je YouLess?
Die melding komt gelijk al, firmware is: 1.2.0 . Firewall etc heb ik al getest. Alle andere tools hier werken wel, dus de excel sheet, op de NAS etc..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
painkill schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 01:43:
[...]

Die melding komt gelijk al, firmware is: 1.2.0 . Firewall etc heb ik al getest. Alle andere tools hier werken wel, dus de excel sheet, op de NAS etc..
Same here, ip address ingevuld en poort (afwijkende poort 82), maar krijg de melding: "ongeldige netwerknaam, poort of wachtwoord".

Via browser prima te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware

Pocketware

@painkill, @bassd: Verzoekje verstuurd via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnetjeophuis
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 21:49
YouLess schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 22:46:
@zonnetjeophuis: In de interne log van Youless is de codering zo dat de relatieve resolutie gemiddeld genomen ongeveer tussen de 1 en 2 procent in ligt. Een soort logaritmische schaal eigenlijk.

[...]

Dit is een ander resolutie effect; de kWh teller heeft 0,001 kWh resolutie en pvoutput wil max 1x per 5 minuten een upload, dus 12x per uur. Als er 1 tik bijkomt in een interval van 5 minuten, dan is dat 0,012 kWh per uur, wat weer 12 Watt is.

@jams: als je puls detectie niet betrouwbaar genoeg werkt, neem dan even contact op met support. Dit is altijd te verhelpen.
Ok, duidelijk. Bedankt voor de toelichting. De Youless zelf werkt overigens prima (in combinatie met de Kwh meter van Youless). Ik vind het een mooie betaalbare oplossing om inzicht te krijgen in de bruto productie van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Het mooiste is nog steeds als men met youless de P1 poort van de slimme meter zou kunnen uitlezen
Pagina: 1 ... 20 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.