Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 21:26

DYM

YouLess schreef op maandag 14 januari 2013 @ 17:58:
Bij deze weer een aantal antwoorden gecombineerd in 1 post (sorry voor de opeenhoping):

Ik weet niet zeker of dat hem is, maar de excel macro haalt altijd t/m de vorige maand op, dus op zich klopt het wel dat dit nu bij 31-12 stopt.
De openoffice macro vult wel per dag aan; dit is hier ook in januari getest en dat ging hier goed na de overgang naar het nieuwe jaar.
@DYM: De openoffice macro hoort te eindigen met een report venster "x records toegevoegd". Krijg je deze te zien?
stimpyrulez schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:13:
[...]

Ok, dat kan.
Nadeel is dan wel dat als je de data eruit wil lezen je dat eigenlijk pas na een maand kan doen (heb hem nog maar 2 weken).
Dus persoonlijk vind ik het geen handige 'Keus' ;)
@Youless: De open Office macro doet het nu wel :) Even wachten en hij begon de data binnen te halen (misschien was ik eerst te ongeduldig :X ). Nadat alle data is binnen gehaald krijg ik inderdaad de melding "x records toegevoegd".

En wat de Excel sheet betreft: Als deze 'slechts' de data van de afgelopen maand binnenhaald klopt het dus wel dat ik alleen data t/m 31-12-2012 zie (net als bij stimpyrulez). Ik heb mijn Youless pas een week dus daarom zie ik nog geen 'eigen data'. Wel jammer ;(

Ik was ook al bezig om de data uit de (MySQL) database van het script van -LA- te halen en in een spreadsheet te verwerken. Dat gaat wel maar ik had het idee dat ik het wiel opnieuw aan het uitvinden was omdat Youless al zo'n mooie spreadsheet heeft gemaakt..... Misschien moet ik toch nog maar eens verder prutsen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

stimpyrulez schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:55:
[...]

Heb opzich mijn probleem 'opgelost'.
Bestand kan je hier vinden.

Probleem was dus dat hij tot (<) aan de huidige maand ophaalt i.p.v. t/m (<=) huidige maand.
Helaas ben ik geen programmeur (wel software tester...), dus een beetje code kan ik wel lezen.
Maar programmeren vind ik een ander verhaal.

Wil eens kijken of ik het voor elkaar kan krijgen of ik de nachten kan uitlezen en zo kan achterhalen wat ik gemiddeld per nacht verbruik.
Dan kan ik kijken of ik dat gemiddelde omlaag kan/ga krijgen.
Bedankt! Nu wordt de data t/m gisteren binnengehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:54

Asphyxion

I am, therefor I think

Asphyxion schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:00:
De Youless zegt dit over afgelopen dagen:
11-01-13 19,800
12-01-13 8,700
13-01-13 5,300

Dan de Eneco:
11-01-13 22kWh normaal + 4 kWh hoog = 26 kWh
12-01-13 17kWh normaal + 10 kWh hoog = 27 kWh
13-01-13 14kWh laag
Na enig onderzoek ben ik er achter gekomen dat "Mijn Eneco" gaar is. Deze geeft NIET de juiste waardes door in hun online tool. Ze geven echter ook een CSV download ter beschikking en die bevat wel de juiste waardes:

11-01-13 19
12-01-13 8
13-01-13 6

De YouLess werkt gewoon goed dus en de Eneco heeft blijkbaar hun zaken niet in orde qua online tooling. :)

De gehele klachten thread over mijn eneco is hier te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stimpyrulez schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:55:
[...]

Heb opzich mijn probleem 'opgelost'.
Bestand kan je hier vinden.

Probleem was dus dat hij tot (<) aan de huidige maand ophaalt i.p.v. t/m (<=) huidige maand.
Helaas ben ik geen programmeur (wel software tester...), dus een beetje code kan ik wel lezen.
Maar programmeren vind ik een ander verhaal.

Wil eens kijken of ik het voor elkaar kan krijgen of ik de nachten kan uitlezen en zo kan achterhalen wat ik gemiddeld per nacht verbruik.
Dan kan ik kijken of ik dat gemiddelde omlaag kan/ga krijgen.
Kijk wel uit dat je bij een 2e keer ophalen niet de opgehaalde data van de laatste maand niet dubbel ophaalt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:04
TD-er schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 07:05:
[...]

Kijk wel uit dat je bij een 2e keer ophalen niet de opgehaalde data van de laatste maand niet dubbel ophaalt.
Zou kunnen dat dit gebeurd en moet zeggen dat ik het maar 1x heb opgehaald en toen werkte het.
Maar ja, een tweede keer heb ik nog niet gedaan.
Zal eens kijken of ik er vanavond tijd voor heb om hier even naar te kijken.

[ Voor 39% gewijzigd door stimpyrulez op 15-01-2013 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalifa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-04-2024
Mede Youless gebruikers, ik zit met een uitdaging.
Na dit mooie topic over de Youless een paar x van voor na achter gelezen te hebben, zit ik nog steeds met de vraag waarom het script van -LA- mijn Qnap data base niet vult?

Ik heb na het installeren van het script (wat prima verliep) een data base met alle gewenste tabellen alleen in mijn data_h en kwh_h blijven de records leeg, wat inhoud dat dag en week een melding geeft dat er geen data beschikbaar is. Live en Maand gaan goed.

Mijn settings in inc/settings.inc.php staan als volgt:
<?php
// Rename to settings.inc.php

// DB Settings
define('DB_HOST', 'localhost');
define('DB_NAME', 'youless');
define('DB_USER', 'root');
define('DB_PASS', '*********');

// YouLess settings
define('YL_ADDRESS', '192.168.100.55:32848');
define('YL_PASSWORD', '');
?>
Nu denk ik dat het waarschijnlijk aan de Crontab of Cronjob.php ligt maar zeker weten doe ik het niet.
Mijn Crontab heeft een opdracht: 0 * * * * /share/Web/Youless/cronjob.php
(Hoofdletters kloppen) Deze via Putty de volgende commando's gegeven:

crontab /etc/config/crontab
/etc/init.d/crond.sh restart

Alles verloopt dus goed behalve het vullen van de datbase. Ohja phpinfo.php geeft aan dat hij PHP Version 5.3.14 heeft draaien en cURL = enabled , PHP pdo_mysql extension = enabled

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen dit op te lossen?
Groet Erik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majkowski
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 05:27
kalifa schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:04:

define('YL_ADDRESS', '192.168.100.55:32848');
Het verschil wat ik zie met de data die aanleverd is, je geeft een poort nummer op. Dit deed ik niet... verder blijft het even gissen voor mij

[ Voor 3% gewijzigd door Majkowski op 17-01-2013 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalifa
Majkowski schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:55:
[...]

Het verschil wat ik zie met de data die je aanleverd is dat je een poort nummer benoemt. Dit deed ik niet... verder blijft het even gissen voor mij
Ik zal de poort forwarding eens verwijderen, en dan nog eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kalifa schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:04:

Nu denk ik dat het waarschijnlijk aan de Crontab of Cronjob.php ligt maar zeker weten doe ik het niet.
Mijn Crontab heeft een opdracht: 0 * * * * /share/Web/Youless/cronjob.php
(Hoofdletters kloppen) Deze via Putty de volgende commando's gegeven:

crontab /etc/config/crontab
/etc/init.d/crond.sh restart
In z'n algemeenheid moet er bij een cronjob altijd een pad naar php genoemd worden. Zoek even in de qnap documentatie of online wat er moet staan. Zoals het er nu staat lijkt het incompleet.

[ Voor 46% gewijzigd door ericplan op 16-01-2013 10:30 . Reden: geknipt ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalifa
Yess _/-\o_

thx. ik heb 2 aanpassingen gemaakt:

1e aanpassing: Port forwarding 32848 weggehaald.
2e aanpassing: /mnt/ext/opt/apache/bin/php /share/MD0_DATA/Web/Youless/cronjob.php
in de crontab bij gezet.

Nu vult hij de database om het uur :)
De tijden kloppen nog niet maar ik begreep dat hij na een dagje wel in de pas gaat lopen. Me Hope So

Bedankt voor de hulp heren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ik ben toch maar gezwicht en heb er ééntje gekocht. Vanochtend besteld en... zojuist door de bus gekregen!

Ik wist dat Youless 2 straten verderop van waar ik woon zat, maar toch aardig dat ze het persoonlijk door de bus doen in plaats van met de rest van de bestellingen meegeven aan de transporteur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mux schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:43:
Ik ben toch maar gezwicht en heb er ééntje gekocht. Vanochtend besteld en... zojuist door de bus gekregen!

Ik wist dat Youless 2 straten verderop van waar ik woon zat, maar toch aardig dat ze het persoonlijk door de bus doen in plaats van met de rest van de bestellingen meegeven aan de transporteur :)
Zo, dat klinkt echt als een record-snelheid :)
Mijn overboekingen kunnen vaak nog niet eens zo snel...

Maar van jou verwacht ik natuurlijk niet alleen een inhoudelijke review van het apparaat, maar ook van de meegeleverde voeding ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 09:41
mux schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:43:

Heb je toch nog korting, want we storten de verzendkosten terug (die kosten hebben we nml niet gemaakt) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YouLess schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 19:54:
Heb je toch nog korting, want we storten de verzendkosten terug (die kosten hebben we nml niet gemaakt) ;)
:)F

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Haha, wat een service. Minder verzendkosten, alsnog in de bus bezorgd én sneller in huis dan anders. Ik woon echt in de beste stad van Nederland: zowel Youless als Informatique om de hoek ;) Naja, dat is ook waarom ik weinig problemen heb om geld naar jullie toe te gooien: het apparaatje is duur voor de hardware, maar de support is idioot goed.

@TD-er: ik gebruik de adapter zelf niet, maar het is een uitstekend ding. Ik gok dat Youless deze gebruikt omdat ze gemakkelijk te sourcen zijn bij componentenboeren en hun omzet niet bijzonder groot is, dus het niet loont om een hele batch van Alibaba te trekken. Ik vraag me alleen af waarom er geen UL-certificering op de adapter staat, da's zeker voor een van de betere nonames (Phihong wordt ook gebruikt als OEM door Samsung, etc.) opvallend.

Misschien een idee voor Youless versie 2: Silicone of anderszins niet-PVC draden meeleveren. Wederom: ik neem aan dat jullie de kabels gewoon van Mouser/Farnell/Digikey/Nedis trekken en er niet heel veel invloed op hebben, maar het scheelt milieutechnisch flink. Je blijft voorlopig nog even met ABS als materiaal voor de adapter en de Youless zelf zitten, maar binnen een paar jaar zullen hier ook betaalbare en milieuvriendelijkere alternatieven voor komen. Bij kleine, relatief weinig verbruikende apparaatjes zoals dit gaat veruit de meeste energie en vervuiling in productie en disposal zitten. Valt een hoop te winnen.

Anyway, ik heb nu en de komende weken eigenlijk totaal geen tijd om het ding echt te reviewen (hoe graag ik het ook zou doen, ik wil nog altijd eens kijken of hij te hardware-hacken valt). Al eigenlijk sinds april 2012 wilde ik exact zoiets als Youless, maar het was eigenlijk mijn idee om er zelf een te ontwerpen en bouwen. Dat komt er steeds maar niet van, dus ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en er maar een gekocht. Zeker nu zoveel mensen er php/html/sql-meuk voor hebben geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

DYM schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:50:
[...]

Heb je ook "Init 3rdparty" geïnstalleerd op je Syno? De Cronjob Editor heeft dit package nodig.
Anders zou ik het ook niet weten ;(
Helaas heeft dit niet geholpen :(

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphyxion

Asphyxion

I am, therefor I think

mux schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 20:14:
Haha, wat een service. Minder verzendkosten, alsnog in de bus bezorgd én sneller in huis dan anders. Ik woon echt in de beste stad van Nederland: zowel Youless als Informatique om de hoek ;)
Hah! Ik zie nu pas dat Youless in Berkel zit en echt op minder dan 1 min lopen van mij vandaan. Bruggetje over en ik ben er. Helaas was die van mij wel met de post gekomen zover ik weet... Ik was zelf niet thuis toen het pakketje binnen kwam. ;)

Maakt voor de rest niet uit hoor, het ding werkt goed. :) Morgen hopelijk de raspberry pi eens laten communiceren met de YouLess. Die laat ik liever 24/7 aanstaan dan mijn NAS....

[ Voor 5% gewijzigd door Asphyxion op 15-01-2013 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:16
Asphyxion schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:33:
[...]

Hah! Ik zie nu pas dat Youless in Berkel zit en echt op minder dan 1 min lopen van mij vandaan. Bruggetje over en ik ben er. Helaas was die van mij wel met de post gekomen zover ik weet... Ik was zelf niet thuis toen het pakketje binnen kwam. ;)

Maakt voor de rest niet uit hoor, het ding werkt goed. :) Morgen hopelijk de raspberry pi eens laten communiceren met de YouLess. Die laat ik liever 24/7 aanstaan dan mijn NAS....
Wat voor OS ga je op je rasp zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik heb de crontab (en de etc.default crontab) gisteren aangepast zoals -LA- aangaf, en zie alleen dit in de logfile:

2013-01-15T23:00:00
2013-01-16T00:00:00
2013-01-16T01:00:00
2013-01-16T02:00:00
2013-01-16T03:00:00

meer niet. Ik heb dus 3-4 uur aan data in het dagoverzicht, daarna weer niks. NAS staat in 'lage energie modus'....zou dat eventueel een reden kunnen zijn? Hoe is dat bij jullie waar het script wel goed blijft draaien?

EDIT: nog leuker: mijn gasverbruik schema van -LA- update nu wel goed in het dag/week overzicht, maar het stroomscherma, wat exact dezelfde croninstalling gebruikt, weigert nog steeds |:(

[ Voor 18% gewijzigd door Tallguy op 16-01-2013 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@mux: We hebben wat Alibaba-achtige samples geprobeerd, maar daar vonden we niks tussen van voldoende kwaliteit. We hebben deze adapter idd ook gekozen omdat hij makkelijk te sourcen was, maar ook vanwege de kwaliteit/efficiency en omdat hij mooi compact is. Daarnaast wilden we liever een 550mA adapter in plaats van de tegenwoordig voor USB vaker voorkomende 1100mA, wat ook weer scheelt in zuinigheid.

Bedankt voor de kabel materiaal tip. Daar hebben we nu niet naar gekeken, dus daar gaan we op letten.

@Asphyxion: De orders worden eigenlijk op een andere locatie door een orderpicker afgehandeld, maar als we op tijd zien dat het een adres in de buurt is, dan "onderscheppen" we de order en brengen we hem zelf. Bij jou was de orderpicker ons dan net voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Youless, misschien is het beantwoorden hiervan ondergesneeuwd?
ericplan in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 21:14
In de huidige versie (sources van vannacht) van Domoticz zit ook Youless ondersteuning. Bij mij draait het op een RaspberrianPI, er is ook een windows versie. Zie ook dit topic: Domoticz - Open source domotica systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Laatst online: 08:29
Tja, heb net maar de tweede youless besteld. De eerste was eigenlijk bedoeld voor de PV maar tijdelijk (en nu vast) aan gesloten om het verbruik te meten. En daar blijft ie mooi zitten!

@youless
Nu nog de Iphone app aanpassen zodat er twee youlessen zijn af te lezen!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kent een van jullie dit verschijnsel? We hebben een slimme meter met 4 tellers. Op de led hangt de Youless. Sinds 4 dagen draait een setje zonnepanelen mee. Nu had ik verwacht dat de led niet meer zou knipperen bij terug leveren maar hij lijkt te blijven knipperen in het ritme van de hoeveelheid watts ongeacht de richting (gebruik of leveren).

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Ik ben geneigd om in de ruwe logging alleen definitieve records te tonen, maar ik ben het met je eens dat het makkelijk zou moeten zijn om de tussenstand van vandaag te zien. In de apps/widgets zou dat goed passen en misschien ook op de home page van de web interface. Staat genoteerd!

Voor de excel gebruikers: de verschillen tussen de openoffice (die wel per dag synced) en excel macro zullen we ook wegwerken.

@fransk: Leuk dat Domoticz Youless ondersteunt :) Misschien is het tijd voor een lijstje van Domotica systemen die met Youless gekoppeld kunnen worden. Voor zover ons bekend (aanvullingen zijn natuurlijk welkom) zijn dat:@bing69: Het komt steeds vaker voor dat er meerdere Youlessen worden gebruikt, dus de apps moeten dat dan ook gaan ondersteunen.

@twixx: Ja, alle elektriciteitsmeters doen dat zo. Een typisch voorbeeld van hoe de vermogensgrafiek er dan uit komt te zien is hier te zien. Voordeel is dat het getoonde vermogen dus wel altijd klopt, ook al ontbreekt het (+-) teken. De periode dat er netto geleverd wordt kun je meestal uit de vorm van de grafiek zien (hyperbool vorm). De vermogensgrafiek is dus zo nog wel bruikbaar, maar de kWh totalen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Micro-review van de adapter die bij Youless wordt geleverd, gezien ik nog geen plaatjes van opengewerkte adapters heb gezien:

De adapter zit gemakkelijk in elkaar, met wat wrikken met een (metalen) spudger krijg je de twee helften van de behuizing redelijk snel van elkaar. Dan zie je dit:

Youless-adapter componentzijde

Het printplaatje klikt er gemakkelijk uit en ziet er aan de onderkant zo uit:

Youless-adapter soldeerzijde

Mechanisch. Ik ben zeer te spreken over het mechanisch ontwerp. De 230V-pennen zitten mechanisch ontkoppeld vastgemaakt aan twee goed ondersteunde vernikkeld stalen strips die vervolgens tegen soldeereilandjes op de printplaat drukken (dus ook mechanisch ontkoppeld van de printplaat). Dit hoort ook eigenlijk zo: printplaten worden warm en zetten uit, dus als je ze eraan zou solderen krijg je daar een krachtophoping en uiteindelijk scheurtjes en slecht contact. Hetzelfde geldt voor de aansluiting naar het stopcontact toe: daar kan best wat kracht op staan, dus direct aan de printplaat solderen is een garantie dat de adapter snel stukgaat. Goedkope adapters doen dit bijna altijd fout.

Verder is de behuizing van 1mm dik polycarbonaat-verstevigd ABS gemaakt en de printplaat van polycarbonaat, beide een teken van kwaliteit. Menig cheapo adapter gebruikt papier-epoxybord e.d., wat brandgevaar oplevert. Plastic behuizing is in maart '12 geproduceerd, printplaat in week 13 2012. Youless heeft ze waarschijnlijk al een tijdje op voorraad liggen (gezien de datum waarschijnlijk sinds de lancering van de LS110?).

Elektronisch. Positieve en minder positieve dingen hier. Ik vind het nooit fijn als de datasheet liegt, ik weet dat Phihong geen crappy merk is, maar in de datasheet staat dat er een zener clampdiode op de output zou moeten zitten, en die is er niet. Als er dus iets fout gaat intern kan er zomaar een veel te hoge spanning op de output komen te staan. Verder gebruikt de adapter een feedbackloze topologie, wat betekent dat hij niet de uitgang meet en aanpast waar nodig, maar dat hij 'gokt' wat hij moet doen om ongeveer 5V op de uitgang te zetten. Dit betekent in de praktijk dat je behoorlijk brakke output regulation hebt (de uitgangsspanning varieert veel). Ook is de uitgang maar met één diode gelijkgericht, wat voor veel ripple op de uitgang zorgt.

Aan de andere kant zijn er ook genoeg positieve punten. Ik zeik op deze dingen omdat dit in een normale (bijv. laptop-)adapter niet acceptabel is, maar 5V USB-adapters zijn één grote race to the bottom en überhaupt het gebruik van fatsoenlijk PC printplaat, goede uitgangscondensatoren, uitstekende soldeerkwaliteit, stabilisatieprut op de juiste plekken zodat hij niet stukgaat als je hem een keer laat vallen en mechanische ontkoppeling zijn echt goede dingen die je alleen op de betere modellen kunt vinden. Dat gezegd hebbende: er bestaan betere exemplaren, bijvoorbeeld Apple adapters welke wél feedback op hun uitgang hebben zitten en nog wat betere kwaliteit componenten erin hebben zitten.

Conclusie. Voor de Youless is het een prima adapter: hij zit op zich goed in elkaar en vormt dus geen brandgevaar, de uitgangsripple zal geen problemen veroorzaken omdat er toch een 3.3V LDO in de youless zit, zelfde geldt voor de uitgangsspanning en de efficiëntie voldoet volledig aan level V (>63,7% efficiëntie). Je kunt de adapter ook in het stopcontact laten zitten als je hem niet gebruikt, want hij verbruikt <30mW bij no-load. Het is niet de allerbeste adapter die ik heb gezien, maar even realistisch bekeken is dat hier ook niet nodig.

Paar meetresultaten (ik heb hem vijf minuutjes aan een Agilent DSOX2012, Fluke 185 en Elcontrol microvip mk1.1 gehangen):
Ripple @ 1W output: 80mVp-p (pieken @ ~100kHz)
Efficiency @ 1W output: 70% (+/-5%)
Spanning @ 1W: 5.10V
No-load spanning: 5.18V (maw: zelfs zonder feedback haalt hij waarschijnlijk de opgegeven +/-5% regulation prima)
No-load ripple: 200mVp-p (typisch voor dit soort adapters, dit is de oorzaak van touchscreens die raar gaan doen als je je telefoon aan een mindere kwaliteit lader hebt hangen)

edit: misschien nog een paar tips voor de toekomst:
- Materiaal: tja... het is momenteel bijna onmogelijk om iets anders dan PC+ABS adapterbehuizingen te vinden, dus nu heeft het geen zin, maar zodra de nieuwe europese regels ingaan (eind 2013) verwacht ik dat het mogelijk wordt om adapters met milieuvriendelijkere behuizingen te sourcen. Als het binnen het budget past is dat aan te raden.
- Misschien toch even verder neuzen naar een adapter met UL-certificering?
- Misschien toch een 5V 1.1A of 2A adapter meeleveren? Op die manier krijg je 1) feedback-topologie en betere uitgangsfiltering (omdat touchscreens flippen op het type adapter dat bij youless wordt meegeleverd) en 2) kunnen de klanten de adapter hergebruiken als telefoonlader. Ik heb nu bijvoorbeeld niks aan het ding; de Youless wordt gevoed vanuit mijn NAS.

[ Voor 7% gewijzigd door mux op 16-01-2013 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fransk
  • Laatst online: 11-09 21:14
YouLess schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:13:
[...]

@fransk: Leuk dat Domoticz Youless ondersteunt :) Misschien is het tijd voor een lijstje van Domotica systemen die met Youless gekoppeld kunnen worden. Voor zover ons bekend (aanvullingen zijn natuurlijk welkom) zijn dat:

...
Natuurlijk vooral te danken aan mede-tweaker gizmocuz, binnen een paar uur na de feature request zat het al in de code...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez

Voor de excel gebruikers: de verschillen tussen de openoffice (die wel per dag synced) en excel macro zullen we ook wegwerken.
Weet niet of het wenselijk/ normaal is om hier een feature request te plaatsen, maar hier bij één van mijn kant voor excel (en misschien voor de apps).

De feature:
Het kunnen ophalen van het gemiddeld verbuik over een aangegeven periode.

Doel:
Persoonlijk lijkt me dit handig om bijv. het sluipverbruik te kunnen meten 's nachts (als totaal zijnde) en dat dan te kunnen vergelijken met een andere dag.
Het zou dan ook handig kunnen zijn dat jezelf de gewenste periode kan opgeven.

bijv. het gemiddelde verbruik tussen 23:00 en 8:00.
Stel als dit 300W is en ik wijzigingen ga aanpassen, dat ik dan de volgende nacht het resultaat kan zien over de zelfde periode (dan is het bijv. 250W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
[...]
@twixx: Ja, alle elektriciteitsmeters doen dat zo. Een typisch voorbeeld van hoe de vermogensgrafiek er dan uit komt te zien is hier te zien. Voordeel is dat het getoonde vermogen dus wel altijd klopt, ook al ontbreekt het (+-) teken. De periode dat er netto geleverd wordt kun je meestal uit de vorm van de grafiek zien (hyperbool vorm). De vermogensgrafiek is dus zo nog wel bruikbaar, maar de kWh totalen niet meer.
Eigenlijk moet ik concluderen dat ik de Youless i.c.m. een slimme meter EN i.c.m. teruglevering niet kan toepassen omdat Youless geen onderscheid kan maken tussen gebruiken en leveren (ook omdat de meter dat niet handig aangeeft).

Ik heb de Youless nu op de 1000imp puls van de brutoverbruiksmeter gehangen. Alleen nu nog iets om dat bij pvoutput te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphyxion

Asphyxion

I am, therefor I think

webgangster schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 08:23:
Wat voor OS ga je op je rasp zetten?
Raspbian "Wheezy" samen met lighttpd en MySql. Dit draait nu - nu nog de database en php scripts/cronjobs plaatsen en dan zou in theorie alles moeten werken.

Misschien is SQLite ook nog wel een optie ipv MySQL.

Edit:

Ik heb dit script http://dl.dropbox.com/u/1...ata_minuut_zonder_sql.php van ricdijk neergezet, DB aangemaakt, script WEL naar DB laten schrijven en een cronjob gemaakt en het werkt. Pretty cool...

Ik zie hier ook nog andere scripts voorbij komen - daar ga ik ook nog even naar kijken.

[ Voor 29% gewijzigd door Asphyxion op 16-01-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Laatst online: 08:29
@youless
is het mogelijk om met 1 account bij bidgely 2 youlessen te loggen. Ik bedoel dat je dus in een grafiek twee youlessen ziet, of moet ik een tweede account aanmaken?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Kan iemand mij uitleggen waarom ik, als ik 2 identieke cronjobs heb (1 voor stroom en 1 voor gas), die voor gas wél netjes loopt elk uur en die voor het stroomverbruik niet?

De logresultaten van de cronjob voor gas:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
2013-01-16T04:00:00
2013-01-16T05:00:00
2013-01-16T06:00:00
2013-01-16T07:00:00
2013-01-16T08:00:00
2013-01-16T09:00:00
2013-01-16T10:00:00
2013-01-16T11:00:00
2013-01-16T12:00:00
2013-01-16T13:00:00
2013-01-16T14:00:00
2013-01-16T15:00:00
2013-01-16T16:00:00
2013-01-16T21:00:00
2013-01-16T22:00:00
2013-01-16T23:00:00
2013-01-17T00:00:00
2013-01-17T01:00:00
2013-01-17T02:00:00
2013-01-17T03:00:00
2013-01-17T04:00:00
2013-01-17T05:00:00
2013-01-17T06:00:00
2013-01-17T07:00:00

Je ziet, netjes gevuld elk uur

Die van het stroom ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2013-01-16T09:00:00
2013-01-16T15:00:00
2013-01-16T16:00:00
2013-01-16T21:00:00
2013-01-16T22:00:00
2013-01-16T23:00:00
2013-01-17T00:00:00
2013-01-17T01:00:00
2013-01-17T02:00:00

Daar zitten gaten in. De enige reden dat hij soms weer loopt is omdat ik een restart van cron doe.

Mijn cronjobs voor zowel stroom als gas:
code:
1
2
0       *       *       *       *       root    /usr/bin/php /volume1/web/stroomverbruik/cronjob.php >> /volume1/web/stroomverbruik/cron.log 2>&1 
0       *       *       *       *       root    /usr/bin/php /volume1/web/gasverbruik/cronjob.php >> /volume1/web/gasverbruik/cron.log 2>&1

Ik heb uiteraard ook geprobeerd het stukje /usr/bin/php voor de opdrachtregel te zetten, maar dat maakte niets uit. Mét of zonder, het resultaat blijft dat die van het gas wél blijft lopen en die voor de stroom niet. Wat het ook zo lastig maakt is dat het script soms 4 uur goed loopt, soms 2 uur, soms 6uur. Die willekeur is al gek van te worden. Wees dan teminste consequent :F
Zouden de scripts soms in elkaars vaarwater kunnen zitten? Zou het helpen als ik die van het stroomverbruik bijv aanpas naar een 5 * * * * zodat het script 5min over het uur loopt ipv het hele uur?
ter info: de crontab en de default crontab zijn identiek, dus na een reboot is de crontab ook weer netjes gevuld.

Ik snap er echt niets van. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tallguy schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 08:53:
[..]
Zou het helpen als ik die van het stroomverbruik bijv aanpas naar een 5 * * * * zodat het script 5min over het uur loopt ipv het hele uur?
[..]
Ik zou ze allebei iets na het uur laten lopen (5:01 en 5:02 bijv.) eigenlijk. Bij mij hielp dat wel (ik heb alleen een YouLess voor elektriciteit), ik had namelijk ook gaten in m'n data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan het zijn dat je E-Youless niet altijd bereikbaar is? Slechte kabel? Rotte poort op router? Voor het troubleshooten zou je de verbindingen kunnen omsteken en dan kijken. Kan je in ieder geval de Youless uitsluiten (of aantonen). Maar eigenlijk zou dat ook in de log zichtbaar moeten zijn. Als dat (geen) resultaat geeft kan je een nieuwe webpagina maken voor je E-youless met de bestaande database. Aan je verhaal lijkt het aan iets bij Syno te liggen. Het is vreemd dat een cronjob zomaar stopt, zonder dat dit ergens een foutmelding of log oplevert.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

ericplan schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:13:
Kan het zijn dat je E-Youless niet altijd bereikbaar is? Slechte kabel? Rotte poort op router? Voor het troubleshooten zou je de verbindingen kunnen omsteken en dan kijken. Kan je in ieder geval de Youless uitsluiten (of aantonen). Maar eigenlijk zou dat ook in de log zichtbaar moeten zijn. Als dat (geen) resultaat geeft kan je een nieuwe webpagina maken voor je E-youless met de bestaande database. Aan je verhaal lijkt het aan iets bij Syno te liggen. Het is vreemd dat een cronjob zomaar stopt, zonder dat dit ergens een foutmelding of log oplevert.
Beiden zitten op dezelfde switch/router (Linksys die gebridged is met mijn 'hoofd'netwerk) Als daar een issue mee zou zijn zouden beiden het niet doen of beiden wel lijkt me. De life data is ook gewoon voorhanden, daar is geen probleem mee, het is alleen het dag/week overzicht wat mist en dus niet ingevuld word.

@Thinkpad: zou de crontab dan worden?
* 1 * * * root blablabla voor stroom
* 2 * * * root blabla voor gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee hoeveel load het geeft om de boel op te halen op je computer, maar misschien is het helemaal geen gek idee inderdaad om de boel niet tegelijk te pollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-08 20:12
Ik overweeg ook om een youless aan te schaffen, maar twijfel of hij wel fysiek op mijn meter past. De ruimte rondom het ledje op mijn meter lijkt mij erg beperkt, dus wellicht niet groot genoeg voor de klittenband bevestiging?

Verder zit er ook een irritant zegel op de meter, maar ik verwacht dat die ver genoeg is? De afstand van zegel tot ledje is ongeveer 4 cm.

De meter is een ISKRA ME161 en lijkt erg op de ME162 hier op een foto van internet. Het ledje zit rechtsboven de streepjescode. Het display en de regel daaronder (met T1 etc) is ietwat verzonken:
Afbeeldingslocatie: http://zon.wieggers.org/images/photoalbum/2/meter___close_up.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:17

DDX

Gaat prima passen :

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/28ssto5.jpg

Eventueel kan je youless nog kwartslag draaien.

[ Voor 85% gewijzigd door DDX op 17-01-2013 20:48 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-08 20:12
He dat is grappig, een foto van dezelfde meter met youless. Bedankt, dat lijkt me duidelijk dan.

Het klitteband heeft ook geen last van de verdieping/uitsparing van het display en onderste regel? Bij mijn meter (type ME161) lijkt dit nog iets dieper te zijn dan op de 1e foto. Ik stel me zo voor dat de youless daar geen goede houvast heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Dat hoekje maakt voor vastzitten niet echt uit.
Klitteband komt niet op display, alleen op stukje waat T1 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

<dubbel>

[ Voor 96% gewijzigd door DDX op 17-01-2013 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik heb gisteravond de cronjobs aangepast zodat het ophalen van de data van de stroom Youless en de gas-Youless niet meer tegelijkertijd gaat.
Ik dacht dat het goed was gegaan, maar dat is niet het geval...ik heb nu van het stroomverbruik wel een dagoverzicht, maar van gas nog steeds niet :? 8)7 |:(
Zou het helpen die hele database te droppen, het script helemaal weg te halen en het opnieuw te proberen? Anders weet ik het ook niet meer.
Het is net alof hij maar met 1 overweg kan en dat een 2e er nu na 8uur uitgegooid wordt.

Ik zal het ook eens in het Syno forum hier op GoT vragen.

[ Voor 67% gewijzigd door Tallguy op 18-01-2013 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beun.net
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-03-2021
Iemand een tip over hoe ik in het script van -LA- / magic_monkey loginnaamloos/wachtwoordloos kan gebruiken?
Aangezien ik telkens maar heel even mijn stroomverbruikgegevens kan bekijken voordat de browsertab bevriest, en ik het cookie moet weggooien om opnieuw gegevens te kunnen bekijken, dacht ik het eens zonder inlognaam/wachtwoord te proberen, maar dat lukt mij niet. Gewoon de gebruiker weggooien in de database werkt i.i.g. niet.
Volgens mij zie ik iets simpels over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:47

Nakebod

Nope.

Standaard (nog) niet, maar wat ik gedaan heb, omdat ik het script toch al achter een .htaccess login heb hangen, in index.php de volgende regel weghalen / uitcommenten:
PHP:
1
//      include "inc/session.inc.php";

Als het goed is het enige wat ik gedaan had daarvoor.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tallguy schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 08:21:
Ik heb gisteravond de cronjobs aangepast zodat het ophalen van de data van de stroom Youless en de gas-Youless niet meer tegelijkertijd gaat.
Ik dacht dat het goed was gegaan, maar dat is niet het geval...ik heb nu van het stroomverbruik wel een dagoverzicht, maar van gas nog steeds niet :? 8)7 |:(
Zou het helpen die hele database te droppen, het script helemaal weg te halen en het opnieuw te proberen? Anders weet ik het ook niet meer.
Het is net alof hij maar met 1 overweg kan en dat een 2e er nu na 8uur uitgegooid wordt.

Ik zal het ook eens in het Syno forum hier op GoT vragen.
Misschien dat -LA- hier op kan reageren. Hij is bezig met een versie voor twee Youlessen en deze versie is in zeer ruwe vorm gereed. Misschien dat je deze versie kan installeren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beun.net
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-03-2021
Nakebod schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:23:
Standaard (nog) niet, maar wat ik gedaan heb, omdat ik het script toch al achter een .htaccess login heb hangen, in index.php de volgende regel weghalen / uitcommenten:
PHP:
1
//      include "inc/session.inc.php";

Als het goed is het enige wat ik gedaan had daarvoor.
Ach ja. Logisch. Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ericplan schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:46:
[...]

Misschien dat -LA- hier op kan reageren. Hij is bezig met een versie voor twee Youlessen en deze versie is in zeer ruwe vorm gereed. Misschien dat je deze versie kan installeren.
Dat zou helemaal geweldig zijn, een script voor twee youlessen! _/-\o_
Heb zojuist beide youlessen geschikt gemaakt voor het meten van verbruik in huis en opwek van zonnepanelen, gemeten via de S0 uitgangen van twee kwh meters.
Beetje soldeerwerk rechtstreeks over de ontvangsled. Werkt prima!

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2yyb6s8.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Gezien de youless maar 10/100 ethernet doet kun je als je toch bezig bent je dradenbende ook wat reduceren door de 5V voor beide youlessen aan elkaar te knopen (één usb-kabel minder) en de netwerkkabels bij elkaar te voegen (4 aders naar de één, 4 naar de ander).

:D

edit: @hieronder: oeh, er kunnen dus 4nog steeds 2 youlessen op één kabel :P He Youless, mag ik drieéén gratis exemplaar?

[ Voor 22% gewijzigd door mux op 18-01-2013 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:02

rally

Deyterra Consultancy

Youless doet niet eens 10/100... max 10Mbit (alleen maar voor de volledigheid).

@AUijtdehaag: Ziet er netjes uit.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mux schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 15:49:
Gezien de youless maar 10/100 ethernet doet kun je als je toch bezig bent je dradenbende ook wat reduceren door de 5V voor beide youlessen aan elkaar te knopen (één usb-kabel minder) en de netwerkkabels bij elkaar te voegen (4 aders naar de één, 4 naar de ander).

:D

edit: @hieronder: oeh, er kunnen dus 4 youlessen op één kabel :P He Youless, mag ik drie gratis exemplaren?
@Edit:
10 Mbps is nog steeds 4 aders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

Er is al eerder gesproken over laagtarief voor de feestdagen voor het script van -LA-. Dat zou mooi zijn maar waarschijnlijk kost dat nog een hoop moeilijk programmeerwerk.
Momenteel gaat het hoog- laagtarief in op een in te stellen tijd maar ik mis het laagtarief in het weekend. Ik heb al zitten zoeken in het script maar ik ben een n00p op het gebied van php e.d. dus ik kan het script (nog) niet aanpassen (ben wel hard bezig me php eigen te maken). Dus heb ik heel voorzichtig een wens: laagtarief in het weekend :X :P

[ Voor 4% gewijzigd door DYM op 20-01-2013 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kennelijk is iemand creatief geweest met de excel: zie deze blog.
Vanavond even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

witteveder schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 20:57:
He dat is grappig, een foto van dezelfde meter met youless. Bedankt, dat lijkt me duidelijk dan.

Het klitteband heeft ook geen last van de verdieping/uitsparing van het display en onderste regel? Bij mijn meter (type ME161) lijkt dit nog iets dieper te zijn dan op de 1e foto. Ik stel me zo voor dat de youless daar geen goede houvast heeft?
Indien klitteband een probleem is qua hoogte kun je ook dit proberen:

http://tweakers.net/ext/f/1QqsrDX5BQV0Wl3o2JjYWLEe/full.jpg

Werkt hier perfect zonder verzakking of iets dergelijks..... :7

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2013 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-09 22:07
hallo allemaal,

na een netwerk verandering werkt mijn youless niet meer met bidgely.

Opnieuw gekoppeld via de youless pagina (die netjes een bidgely opent) maar bidgeley blijft hem niet zien.

Bij bidgeley
Select and Configure Your Energy Monitor YouLess LS110Host URL : http://data.myenersave.com/fetcher/data
Activation token : 575804692b21e269

Status: Geactiveerd
Token: 575804692b21e269
Deactiveren: Bidgely koppeling deactiveren

Bekijk uw verbruik op Bidgely

De youless is vanaf de buitenkant te benaderen (3g via de gsm met port forwarding werkt prima). Lijkt me dus ook dat de youless de buitenwereld kan benaderen.

Iemand een idee hoe dit te fixen? Of te testen? Verwijderen en opnieuw toevoegen werkt in ieder geval niet.

thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Exocet schreef op maandag 21 januari 2013 @ 08:36:
Kennelijk is iemand creatief geweest met de excel: zie deze blog.
Vanavond even testen.
Thx voor de link (en Ronald van der Put voor de excel)!
Werkt goed en komt al mooi in de richting dat ik graag wou hebben.
Heb tenminste nu de uurwaarde per dag en ga nu eens stoeien om de gemiddelde waardes van de nachten te kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@bing69: Meerdere Youlessen op hetzelfde account bij Bidgely aanmelden zou in principe mogelijk moeten zijn; bij de aanmeldprocedure wordt het unieke device id doorgegeven. In de praktijk is het echter zo dat Bidgely geen onderscheid maakt en uitgaat van 1 Youless op 1 account die het totaalverbruik van 1 huishouden doorstuurt. Het activeren van 2 Youlessen op hetzelfde account geeft daardoor vreemde resultaten.

@biggerfoot: Als alles werkt behalve de upload naar Bidgely, dan ligt het meestal aan de gateway instelling. Als de verandering in je netwerk een verandering van je internet modem (en het adres daarvan) is, dan moet dat nieuwe adres als gateway worden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-09 22:07
@youless thanks!! mijn gateway was altijd .254 alleen nu .1... dat is het dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
biggerfoot schreef op maandag 21 januari 2013 @ 20:47:
hallo allemaal,

na een netwerk verandering werkt mijn youless niet meer met bidgely.

Opnieuw gekoppeld via de youless pagina (die netjes een bidgely opent) maar bidgeley blijft hem niet zien.
[...]
Na een netwerkverandering kun je het beste de Youless configtool nogmaals gebruiken.
Dan weet je zeker dat DNS en gateway goed staan.

Oh en je kunt beter je Bidgely-Token even weg-editen uit je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor diegenen met een password op de Youless en die het script van -LA- gebruiken.
De live weergave werkt dan niet. Dat kan ook gekomen zijn na een firmwareupgrade, want de pagina waar de live weergave vandaan komt was altijd zonder password.

Er is een eenvoudige oplossing door een regeltje toe te voegen aan het bestand request.class.php
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
/**
     * Get live data
     */
    public function getLiveData() {

$data['cookie'] = $this->setCurlSession();
        $curl = new Curl();

$curl->addSession( $this->source.'a'.$this->format, $this->opts );

$result = $curl->exec();
        $curl->clear();     

return $result;
    }

Het gaat om regel 6.

Ik moet blijkbaar even iets fixen. Er wordt nu elke seconde een cookiefile weggeschreven, dat is niet echt handig :?

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 22-01-2013 21:18 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:30
ericplan schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:57:
Voor diegenen met een password op de Youless en die het script van -LA- gebruiken.
De live weergave werkt dan niet. Dat kan ook gekomen zijn na een firmwareupgrade, want de pagina waar de live weergave vandaan komt was altijd zonder password.

Er is een eenvoudige oplossing door een regeltje toe te voegen aan het bestand request.class.php
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
/**
     * Get live data
     */
    public function getLiveData() {

$data['cookie'] = $this->setCurlSession();
        $curl = new Curl();

$curl->addSession( $this->source.'a'.$this->format, $this->opts );

$result = $curl->exec();
        $curl->clear();     

return $result;
    }

Het gaat om regel 6.

Ik moet blijkbaar even iets fixen. Er wordt nu elke seconde een cookiefile weggeschreven, dat is niet echt handig :?
Top dat je dit gevonden hebt, had ik zelf natuurlijk ook kunnen weten :X

Ik draai nog op de oudste firmware vandaar dat dit bij mij dus wel goed gaat, en vandaar dat ik het cookie-gebruik nog niet heb geoptimaliseerd....

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-LA- schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 08:28:
[...]

Top dat je dit gevonden hebt, had ik zelf natuurlijk ook kunnen weten :X

Ik draai nog op de oudste firmware vandaar dat dit bij mij dus wel goed gaat, en vandaar dat ik het cookie-gebruik nog niet heb geoptimaliseerd....
Heb je een idee voor die cookiefile? Ik niet namelijk. Ik had gisteren 2200 cookie files in m'n webdirectory |:(

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
ericplan schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 08:42:
[...]

Heb je een idee voor die cookiefile? Ik niet namelijk. Ik had gisteren 2200 cookie files in m'n webdirectory |:(
Dat komt omdat je die cookies niet verwijderd:
code:
1
$this->delCookie();

Ik heb er toendertijd voor gekozen om gewoon een nieuwe cookie aan te maken en te verwijderen omdat dat toch maar 1x in het uur werd gedaan. Maar stel je gaat dit voor de live data doen, dan ben je elke seconde een cookie aan het aanmaken en verwijderen. Lijkt me niet de beste oplossing

Er moet dus eigenlijk een elegantere oplossing komen (iets van 1x een cookie aanmaken en deze gewoon uitlezen).

Maar die oplossing heb ik hier niet kant en klaar liggen. ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-LA- schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 08:52:
[...]

Dat komt omdat je die cookies niet verwijderd:
code:
1
$this->delCookie();

Ik heb er toendertijd voor gekozen om gewoon een nieuwe cookie aan te maken en te verwijderen omdat dat toch maar 1x in het uur werd gedaan. Maar stel je gaat dit voor de live data doen, dan ben je elke seconde een cookie aan het aanmaken en verwijderen. Lijkt me niet de beste oplossing

Er moet dus eigenlijk een elegantere oplossing komen (iets van 1x een cookie aanmaken en deze gewoon uitlezen).

Maar die oplossing heb ik hier niet kant en klaar liggen. ;)
Kan die code op regel 13 in het geposte stukje? Lijkt me wel, al genereert het wel een hoop schrijfacties. Inderdaad een elegantere oplossing is wel beter.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Dat kan als het goed is wel ja, het levert inderdaad wel een hoop schrijfacties op :X

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net even getest, het werkt. En die schrijfacties zijn bij m'n webhoster 8), maar voor een betere oplossing hou ik me aanbevolen.

[ Voor 26% gewijzigd door ericplan op 23-01-2013 09:03 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

ericplan schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:01:
Net even getest, het werkt. En die schrijfacties zijn bij m'n webhoster 8), maar voor een betere oplossing hou ik me aanbevolen.
Dit moet wel te doen zijn met de CURL cookiejar denk ik :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
In verband met m'n nieuwe meter EN de zonnepanelen moet ik m'n Youless weg doen (vervangen door Arduino in dit geval). Als ik er een tweaker een plezier mee kan doen ipv het standaard marktplaats-publiek. You know :)

edit: VERKOCHT

[ Voor 4% gewijzigd door twixx op 24-01-2013 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icyx schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:18:
[...]

Dit moet wel te doen zijn met de CURL cookiejar denk ik :)
Hier is de functie waar dat geregeld wordt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
 /**
     * Set curl session
     */
    public function setCurlSession() {

if($this->password != '')
        {
            $curl = new Curl();
            $curl->retry = 2;

$this->cookie = tempnam(getcwd(), 'YL_KOEK_');

$this->opts[CURLOPT_COOKIEFILE] = $this->cookie;            

$optsSet = array( 
                CURLOPT_RETURNTRANSFER => true, 
                CURLOPT_FOLLOWLOCATION => false,
                CURLOPT_COOKIEJAR => $this->cookie          
            );          

$curl->addSession( $this->source.'L?w='.$this->password, $optsSet );

$curl->exec();
            $result = $curl->info();        
            $curl->clear();     

return $result;
        }
    }

Probleem is dat deze functie bij live-data elke seconde wordt aangeroepen en dus elke seconde een cookie wegschrijft.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

ericplan schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:03:
[...]

Hier is de functie waar dat geregeld wordt.
[...]
Probleem is dat deze functie bij live-data elke seconde wordt aangeroepen en dus elke seconde een cookie wegschrijft.
Er moet dan niet iedere keer een cookie worden weggeschreven, maar alleen de eerste keer. Daarna de cookie worden hergebruikt, waardoor je alleen een read nodig hebt iedere seconde. Deze read kan vervolgens worden gecached in de buffers van je OS, gezien deze vaak wordt gereferenced, maar nooit dirty wordt -> daarmee niet wordt weggeschreven :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Ook ik zou graag mijn energie verbruik inzichtelijk willen maken door middel van een youless module of vergelijkbaar systeem. Ik ben echter in het bezit van zonnepanelen met als resultaat dat youless er niets van zal begrijpen.
Mijn zonnepanelen monitor ik met plugwise.
Verder beschik ik over een ABB C11 energie meter, welke ik nog moet aansluiten.
http://www.abb.nl/cawp/nl...cc35c1257a9100311366.aspx

Is er een eenvoudige oplossing voor het inzichtelijk maken van mijn energie verbruik dat vergelijkbaar is met het youless systeem en geen maandlasten met zich mee brengt? (eventueel icm de abb energie meter)
Ik heb al allerlei systemen bekeken, maar heb nog geen oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

twixx schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:44:
In verband met m'n nieuwe meter EN de zonnepanelen moet ik m'n Youless weg doen (vervangen door Arduino in dit geval). Als ik er een tweaker een plezier mee kan doen ipv het standaard marktplaats-publiek. You know :)
Zet hem in het Vraag&Aanbod topic, zou ik zeggen ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
jhead22 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 15:19:
Ook ik zou graag mijn energie verbruik inzichtelijk willen maken door middel van een youless module of vergelijkbaar systeem. Ik ben echter in het bezit van zonnepanelen met als resultaat dat youless er niets van zal begrijpen.
Mijn zonnepanelen monitor ik met plugwise.
Verder beschik ik over een ABB C11 energie meter, welke ik nog moet aansluiten.
http://www.abb.nl/cawp/nl...cc35c1257a9100311366.aspx

Is er een eenvoudige oplossing voor het inzichtelijk maken van mijn energie verbruik dat vergelijkbaar is met het youless systeem en geen maandlasten met zich mee brengt? (eventueel icm de abb energie meter)
Ik heb al allerlei systemen bekeken, maar heb nog geen oplossing gevonden.
Ikzelf heb een verbruiks kwh meter (toevallig ook de abb) en een opwek kwh meter, die van youless zelf.
Je kan de youless op deze pulse led laten meten met het optisch oog, of even twee draadjes solderen over het optisch ontvangstled en aansluiten op de S0 van de kwh meter.

De abb geeft maar 200 pulsen via S0 en is hierdoor niet erg nauwkeurig. Via de led geeft die wel 1000 pulsen per kwh.

De kwh meter van youless zelf is wel 1000 pulsen per kwh. Zowel via de led als S0.

Dus ik snap je probleem niet helemaal. Werkt hier prima met zonnepanelen en twee youlessen. Ik schrijf alles naar mijn synology nas via het script van -LA-.

PM maar voor vragen of fotos.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2013 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 18:50:
[...]

Ikzelf heb een verbruiks kwh meter (toevallig ook de abb) en een opwek kwh meter, die van youless zelf.
Je kan de youless op deze pulse led laten meten met het optisch oog, of even twee draadjes solderen over het optisch ontvangstled en aansluiten op de S0 van de kwh meter.

De abb geeft maar 200 pulsen via S0 en is hierdoor niet erg nauwkeurig. Via de led geeft die wel 1000 pulsen per kwh.

De kwh meter van youless zelf is wel 1000 pulsen per kwh. Zowel via de led als S0.

Dus ik snap je probleem niet helemaal. Werkt hier prima met zonnepanelen en twee youlessen. Ik schrijf alles naar mijn synology nas via het script van -LA-.

Foto's mogen hier ook :9~

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 18:50:
[...]

Beste AUijtdehaag,

Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp hem echter nog niet helemaal :)

Zou je een schema kunnen maken van hoe je de boel hebt aangesloten en het nog iets simpeler kunnen uitleggen?
Hoe heb je de ABB er tussen gezet zodat hij wel goed het verbruik meet, zonder dat hij raar gaat doen als de panelen stroom opwekken.

Al vast heel erg bedankt voor de moeite!

PS: Ik wil dus kunnen meten wat mijn verbruik op ieder moment van de dag is. De productie van de zonnepanelen heb ik al in kaart via plugwise.
Of doet het script gewoon: youless totaal verbruik - youless opbrengst zonnepanelen?

[ Voor 8% gewijzigd door jhead22 op 24-01-2013 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zal morgen even wat fotos maken, maar het is niet moeilijk.
Heb nu 2 scripts lopen die elk uur de youlessen uitlezen via het netwerk en de synology nas runt het script en slaat alles dag en nacht op elk uur.
1 script voor de opwek via kwh meter gekocht bij youless zelf (zie website) en s0 puls signaal naar de youless nummer 1 en
1 voor het verbruik via de abb kwh meter en S0 puls naar de youless nummer 2.

Helaas is mijn php programeer kennis nog beperkt en draai ik dus 2 aparte paginas voor opwek en verbruik.
Ik hoorde een gerucht hier dat -LA- bezig was met een script te schrijven om 2 youlessen in 1 grafiek te krijgen. We wachten geduldig af, maar nu werkt het ook wel goed.
Ik hoop dat het verder ontwikkeld wordt, want het is een heel mooi flexibel "open source" systeempje zo.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-01-2013 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 16:02

painkill

Pain(k)(ill)

Hebben meer mensen last van een te lichte meterkast?
Momenteel zit er nog geen deur in, en er is blijkbaar teveel omgevingslicht want hij meet niets.
Pas als ik er een doek omheen vouw gaat de meting goed.
Nu zit er ook minstens 2cm tussen de led en youless, en is de behuizing van de slimme meter van doorzichtig plastic. Maar ik vind het alsnog wel raar dat het niet goed gaat.
Nouja, voor nu opgelost met een doek, en hopelijk komt er snel een deur in :P

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
painkill schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 01:58:
Momenteel zit er nog geen deur in, en er is blijkbaar teveel omgevingslicht want hij meet niets.
Nu zit er ook minstens 2cm tussen de led en youless, en is de behuizing van de slimme meter van doorzichtig plastic. Maar ik vind het alsnog wel raar dat het niet goed gaat.
Raar, niet echt... Een LED is geen schijnwerper en geeft gespreid, diffuus licht. Gecombineerd met een relatief grote afstand is dit natuurlijk een probleem. Kan je je voorstellen wat een ontzettend knap orgaan het menselijk oog is, dat je dit allemaal zonder problemen kan waarnemen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
painkill schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 01:58:
Hier ook last van licht, maar dan wel van de ledjes van de Youless die terug kaatsen.
Eenvoudig (tijdelijk) opgelost door een stuk karton tussen de plastic kap van de meter en de ledjes van de Youless >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 17:13
Inmiddels een tweede youless besteld en reeds op de gasmeter zitten. Flashen was even lastig, dat ging enkel lokaal, daarna de config tool die het nu dus ook via het netwerk doet :)

De montage:
Ik heb een actaris gasmeter, er is een reflecterend stipje op de 6 van het laatste schijfje. Helaas past de bevestigings klitteband niet: er zit een opstaand randje van de meter in de weg. Gelukkig kon ik met een mesje de bevestiging op de youless op maat maken en een reepje afknippen van de bevestiging op de meter. Het past en na het omzetten van de meter van digitaal naar analoog detecteert hij ook de pulsen (rust 40%, puls 98%).

Instellen??
Wat moet ik nou invullen in het veld Pulsen/m3 ? Mijn meter is ongeveer gelijk aan deze (daar meten ze met een magneetje ofzo...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je drie rode cijfers hebt, krijg je bij elke 10 liter een puls, dus 100 per m3.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 16:02

painkill

Pain(k)(ill)

@ -LA-

Het gaat over het scipt op een synology nas.
Ik heb eerst geprobeerd het scipt binnen te halen via GIT, dit ging opzich goed, maar ik wist verder niet wat te doen dus ik heb het scipt zelf in volume1/web/youless gezet. Toen alle gegevens ingevoerd, .inc veranders etc.. Daarna naar ip-adres/youless/install.php gegaan. Verder geen foutmeldingen te zien. Het actuele verbruik is nu te zien, maar hij slaat verder niets op. Crontab met de cronjab uit de map is ook aangemaakt, maar aangezien hij sowieso al niets opslaat doet dat ook weinig. Ideeen?

[ Voor 5% gewijzigd door painkill op 26-01-2013 03:30 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
painkill schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 03:24:
@ -LA-

Het gaat over het scipt op een synology nas.
Ik heb eerst geprobeerd het scipt binnen te halen via GIT, dit ging opzich goed, maar ik wist verder niet wat te doen dus ik heb het scipt zelf in volume1/web/youless gezet. Toen alle gegevens ingevoerd, .inc veranders etc.. Daarna naar ip-adres/youless/install.php gegaan. Verder geen foutmeldingen te zien. Het actuele verbruik is nu te zien, maar hij slaat verder niets op. Crontab met de cronjab uit de map is ook aangemaakt, maar aangezien hij sowieso al niets opslaat doet dat ook weinig. Ideeen?
Mijn eerste gok zou zijn dat de opdrachtregel voor je crontab niet klopt. Een paar posten terug heeft -LA- geschreven hoe die regel er op een Syno uit moet zien. Even opzoeken dus.
Hier:
-LA- in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 26-01-2013 10:12 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
De fout die ik maakte was dat ik na het instellen van de cronjob niet de cronjobs ging stoppen en starten (of de NAS uitzetten en weer aanzetten). Hierdoor deed de cronjob niets.

Wat je ook niet moet doen is de NAS een gedeelte van de dag uitzetten. Je krijgt dan namelijk geen 24-uurs gegevens en dus ook geen dag- en weekgrafiek.

De cronjob moet er ongeveer zo uitzien, alleen de tijd kun je aanpassen (de 35 aan het begin van de regel), de regel is zo gemaakt dat jij 'm kunt knippen en plakken naar je NAS.
code:
1
35  *   *   *   *   root    /usr/bin/php /volume1/web/youless/cronjob.php   #YouLess meter

[ Voor 7% gewijzigd door sypie op 26-01-2013 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:32:
Ik zal morgen even wat fotos maken, maar het is niet moeilijk.
Heb nu 2 scripts lopen die elk uur de youlessen uitlezen via het netwerk en de synology nas runt het script en slaat alles dag en nacht op elk uur.
1 script voor de opwek via kwh meter gekocht bij youless zelf (zie website) en s0 puls signaal naar de youless nummer 1 en
1 voor het verbruik via de abb kwh meter en S0 puls naar de youless nummer 2.

Helaas is mijn php programeer kennis nog beperkt en draai ik dus 2 aparte paginas voor opwek en verbruik.
Ik hoorde een gerucht hier dat -LA- bezig was met een script te schrijven om 2 youlessen in 1 grafiek te krijgen. We wachten geduldig af, maar nu werkt het ook wel goed.
Ik hoop dat het verder ontwikkeld wordt, want het is een heel mooi flexibel "open source" systeempje zo.
Dat klinkt goed!
Ik neem aan dat je de abb kwh meter dan zo heb aangesloten dat hij de stroom meet van alle groepen, behalve de groep waar de zonnepanelen op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Klopt.
Ik heb een kwh meter zitten direct na de hoofdschakelaar, deze gaat daarna naar de twee aardlekschakelaars en dan naar de groepen. (afnemers)
En een kwh meter direct na de hoofdschakelaar, deze gaat direct naar de groep voor de zonnepanelen.
Beide kwh meters apart uitlezen met S0 puls en naar 2 youlessen.
2 draadjes over de ontvangstled van de youless solderen en op de S0 uitgang aansluiten. Doet tie het niet, dan andersom aansluiten op de s0 uitgang. Na solderen wel even een stukje tape plakken over de led oogjes, anders werkt het niet.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Fdataloggen%2F20120629_203939.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1
Foto van stef110. link

Nog even geen tijd gehad voor fotos, en wilde eigenlijk niet teveel meer demonteren, nu het zo (redelijk) netjes zit.
Hier toch nog een paar dan..

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2ksn4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/301g3lj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/wcg1er.jpg

Helaas is de ABB C11 maar 200 pulsen per kwh, dus bij laag verbruik erg traag meten via de S0 puls.
De groene netwerkkabel is voor de groene stroom :9

Opwek incl. sneeuw en zonnige dagen, script tekst (verbruik) nog niet aangepast...:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2mchg6t.jpg

Verbruik:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/19nn1y.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-01-2013 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:10
Ik heb vandaag het -LA- script aangepast zodat in het weekend het juiste tarief wordt gebruikt. Ik ben nu aan het kijken of ik de feestdagen er ook in kan krijgen. Ik zal binnenkort de code hier posten.

Heeft iemand toevallig een lijst met de feestdagen? Ik heb nu alle officiële Nederlandse feestdagen in het script staan maar weet niet of op al deze dagen het laagtarief geld.

Nieuwjaarsdag, goede vrijdag, 1e en 2e paasdag, koninginnedag, bevrijdingsdag, hemelvaart, 1e en 2e pinksterdag, 1e en 2e kerstdag.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

msxbox schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 18:11:
Ik heb vandaag het -LA- script aangepast zodat in het weekend het juiste tarief wordt gebruikt. Ik ben nu aan het kijken of ik de feestdagen er ook in kan krijgen. Ik zal binnenkort de code hier posten.

Heeft iemand toevallig een lijst met de feestdagen? Ik heb nu alle officiële Nederlandse feestdagen in het script staan maar weet niet of op al deze dagen het laagtarief geld.

Nieuwjaarsdag, goede vrijdag, 1e en 2e paasdag, koninginnedag, bevrijdingsdag, hemelvaart, 1e en 2e pinksterdag, 1e en 2e kerstdag.
Mooi dat je het script aan hebt kunnen passen voor het weekendtarief. Ik was hier ook al bezig maar weet helaas nog veeeeeeel te weinig van het scripten dat het me nog niet gelukt is. Ben dus wel benieuwd naar jouw oplossing :)

Laaftarief op door Liander erkende feestdagen: 1 januari, tweede paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag , tweede pinksterdag, eerste kerstdag, tweede kerstdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor alle netbeheerders (behalve in Amsterdam) gelden de feestdagen die DYM vermeldt.
In Amsterdam doen ze niet aan feestdagen (wat betreft laagarief dan).
Laagtarief geldt niet overal van 23:00 tot 7:00.
In ieder geval geldt voor Amsterdam, Noord-Brabant en Limburg: 21:00 tot 7:00.
Ik heb nog nergens een sluitend overzicht gezien van alle uitzonderingen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Op GitHub heb ik het script van -LA- uitgebreid met laag tarief in het weekend.
Code is te downloaden op https://github.com/RobbertVis/youless

In het bestand classes/generic.class.php zijn een paar regels aangepast.
Op deze pagina zie je in het groen wat er toegevoegd is en in het rood wat er verwijderd is https://github.com/Robber...f7cd272da56046226a622a402

Samen met Rmvis zal ik ook nog de feestdagen (binnenkort) toevoegen.

[ Voor 36% gewijzigd door jvanderkroon op 27-01-2013 12:56 . Reden: note over aanpassing generic.class.php toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De codemakers voor feestdagen hebben misschien iets aan deze routine
(met dank aan [url="http://www.energiemanageronline.nlhttp://"]Energiemanager Online[/url])
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
function getFeestdagen($year) {
    $pasen = getdate(easter_date($year));
    for ($feestdag = 0; $feestdag < 7; $feestdag++) {
        switch( $feestdag ){
            case 0: $datumfeestdag = mktime (0,0,0,1,1,$year); break;                               // Nieuwjaarsdag
            case 1: $datumfeestdag = mktime (0,0,0,$pasen['mon'], $pasen['mday']+1, $year); break; // 2e Paasdag
            case 2: $datumfeestdag = mktime (0,0,0,4,30,$year); break;                              // Koninginnedag
            case 3: $datumfeestdag = mktime (0,0,0,$pasen['mon'], $pasen['mday']+39, $year); break; // Hemelvaart
            case 4: $datumfeestdag = mktime (0,0,0,$pasen['mon'], $pasen['mday']+50, $year); break; // 2e Pinksterdag
            case 5: $datumfeestdag = mktime (0,0,0,12,25,$year); break;                             // 1e Kerstdag
            case 6: $datumfeestdag = mktime (0,0,0,12,26,$year); break;                             // 2e Kerstdag
        }
        $result = array();
        $date = getdate($datumfeestdag);
        if ( ($date['wday'] >=1) and ($date['wday'] <=5) )
            $result[] = $datumfeestdag;
    }
    return $result;
}

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmvis
  • Niet online
msxbox schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 21:54:

Op deze pagina zie je in het groen wat er toegevoegd is en in het rood wat er verwijderd is https://github.com/Robber...f7cd272da56046226a622a402

Samen met RobbertVis zal ik ook nog de feestdagen (binnenkort) toevoegen.
Inmiddels heb ik het al eerder gemelde cookie script toegevoegd binnen request.class.php, hierdoor kunnen mensen die een wachtwoord op hun youless hebben de live view gebruiken.

Wijzigingen zijn te zien op de volgende pagina: https://github.com/Robber...classes/request.class.php

[ Voor 9% gewijzigd door Rmvis op 27-01-2013 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 14:31:
Klopt.
Ik heb een kwh meter zitten direct na de hoofdschakelaar, deze gaat daarna naar de twee aardlekschakelaars en dan naar de groepen. (afnemers)
En een kwh meter direct na de hoofdschakelaar, deze gaat direct naar de groep voor de zonnepanelen.
Beide kwh meters apart uitlezen met S0 puls en naar 2 youlessen.
2 draadjes over de ontvangstled van de youless solderen en op de S0 uitgang aansluiten. Doet tie het niet, dan andersom aansluiten op de s0 uitgang. Na solderen wel even een stukje tape plakken over de led oogjes, anders werkt het niet.

[afbeelding]
Foto van stef110. link

Nog even geen tijd gehad voor fotos, en wilde eigenlijk niet teveel meer demonteren, nu het zo (redelijk) netjes zit.
Hier toch nog een paar dan..

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Helaas is de ABB C11 maar 200 pulsen per kwh, dus bij laag verbruik erg traag meten via de S0 puls.
De groene netwerkkabel is voor de groene stroom :9

Opwek incl. sneeuw en zonnige dagen, script tekst (verbruik) nog niet aangepast...:
[afbeelding]

Verbruik:
[afbeelding]
Woow! Super!
Dat ziet er echt heel goed uit!
Zo ga ik het ook doen.
Heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:34
msxbox schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 21:54:

Samen met Rmvis zal ik ook nog de feestdagen (binnenkort) toevoegen.
Als je dus classes/generic.class.php vervangt door jouw versie, dan krijg je automatisch het laag tarief in het weekend berekend? Geldt dat alleen voor nieuwe data of ook voor oude?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
GioStyle schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:01:
[...]

Als je dus classes/generic.class.php vervangt door jouw versie, dan krijg je automatisch het laag tarief in het weekend berekend? Geldt dat alleen voor nieuwe data of ook voor oude?
Inderdaad als je dat bestand vervangt dan wordt voor zowel oude als nieuwe data het weekend tarief goed berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat is voor mensen die in een regio wonen waar carnaval gevierd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rmvis schreef op zondag 27 januari 2013 @ 12:20:
[...]

Inmiddels heb ik het al eerder gemelde cookie script toegevoegd binnen request.class.php, hierdoor kunnen mensen die een wachtwoord op hun youless hebben de live view gebruiken.

Wijzigingen zijn te zien op de volgende pagina: https://github.com/Robber...classes/request.class.php
Hoewel dit ook bij mij zo draait is het niet zo'n nette manier. Er wordt nl elke seconde een cookiefile geschreven én gedelete. Dat zorgt dus voor een hoge serverload, of een NAS die constant loopt te pruttelen. Terwijl die cookiefile eigenlijk maar één keer per dag geschreven hoeft te worden en voor de rest gecached kan worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmvis
  • Niet online
ericplan schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:12:
[...]

Hoewel dit ook bij mij zo draait is het niet zo'n nette manier. Er wordt nl elke seconde een cookiefile geschreven én gedelete. Dat zorgt dus voor een hoge serverload, of een NAS die constant loopt te pruttelen. Terwijl die cookiefile eigenlijk maar één keer per dag geschreven hoeft te worden en voor de rest gecached kan worden.
Klopt, daar ben ik ook al mee bezig om een mooie oplossing voor te vinden. Alleen de tijd om hier goed voor te zitten moet ik nog vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-09 14:46

Bozevkwa

The Falcons have landed

ericplan schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:12:
[...]

Waar ik aan moest denken is een (cron)jobje dat eens per dag een php scriptje, dat de cookie zet, laat lopen.

Of is dat weer te makkelijk gedacht?

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bozevkwa schreef op zondag 27 januari 2013 @ 16:27:
[...]

Waar ik aan moest denken is een (cron)jobje dat eens per dag een php scriptje, dat de cookie zet, laat lopen.

Of is dat weer te makkelijk gedacht?
Die hebben we al uit het Mindergasproject :)
code:
1
2
#get a session cookie from the Youless and store it as cookie.txt
curl -c /pad_naar/cookie.txt http://192.168.178.175/L?w=geheim wachtwoord

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

quote:

DYM schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 19:57:
[...]
Laaftarief…
sypie schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:10:
[...]
Dat is voor mensen die in een regio wonen waar carnaval gevierd wordt?
Klopt :) :) _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door DYM op 27-01-2013 18:28 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.