Micro-review van de adapter die bij Youless wordt geleverd, gezien ik nog geen plaatjes van opengewerkte adapters heb gezien:
De adapter zit gemakkelijk in elkaar, met wat wrikken met een (metalen) spudger krijg je de twee helften van de behuizing redelijk snel van elkaar. Dan zie je dit:
Het printplaatje klikt er gemakkelijk uit en ziet er aan de onderkant zo uit:
Mechanisch. Ik ben zeer te spreken over het mechanisch ontwerp. De 230V-pennen zitten mechanisch ontkoppeld vastgemaakt aan twee goed ondersteunde vernikkeld stalen strips die vervolgens tegen soldeereilandjes op de printplaat drukken (dus ook mechanisch ontkoppeld van de printplaat). Dit hoort ook eigenlijk zo: printplaten worden warm en zetten uit, dus als je ze eraan zou solderen krijg je daar een krachtophoping en uiteindelijk scheurtjes en slecht contact. Hetzelfde geldt voor de aansluiting naar het stopcontact toe: daar kan best wat kracht op staan, dus direct aan de printplaat solderen is een garantie dat de adapter snel stukgaat. Goedkope adapters doen dit bijna altijd fout.
Verder is de behuizing van 1mm dik polycarbonaat-verstevigd ABS gemaakt en de printplaat van polycarbonaat, beide een teken van kwaliteit. Menig cheapo adapter gebruikt papier-epoxybord e.d., wat brandgevaar oplevert. Plastic behuizing is in maart '12 geproduceerd, printplaat in week 13 2012. Youless heeft ze waarschijnlijk al een tijdje op voorraad liggen (gezien de datum waarschijnlijk sinds de lancering van de LS110?).
Elektronisch. Positieve en minder positieve dingen hier. Ik vind het nooit fijn als de datasheet liegt, ik weet dat Phihong geen crappy merk is, maar in de
datasheet staat dat er een zener clampdiode op de output zou moeten zitten, en die is er niet. Als er dus iets fout gaat intern kan er zomaar een veel te hoge spanning op de output komen te staan. Verder gebruikt de adapter een feedbackloze topologie, wat betekent dat hij niet de uitgang meet en aanpast waar nodig, maar dat hij 'gokt' wat hij moet doen om ongeveer 5V op de uitgang te zetten. Dit betekent in de praktijk dat je behoorlijk brakke output regulation hebt (de uitgangsspanning varieert veel). Ook is de uitgang maar met één diode gelijkgericht, wat voor veel ripple op de uitgang zorgt.
Aan de andere kant zijn er ook genoeg positieve punten. Ik zeik op deze dingen omdat dit in een normale (bijv. laptop-)adapter niet acceptabel is, maar 5V USB-adapters zijn één grote
race to the bottom en überhaupt het gebruik van fatsoenlijk PC printplaat, goede
uitgangscondensatoren, uitstekende soldeerkwaliteit, stabilisatieprut op de juiste plekken zodat hij niet stukgaat als je hem een keer laat vallen en mechanische ontkoppeling zijn echt goede dingen die je alleen op de betere modellen kunt vinden. Dat gezegd hebbende: er bestaan betere exemplaren, bijvoorbeeld Apple adapters welke wél feedback op hun uitgang hebben zitten en nog wat betere kwaliteit componenten erin hebben zitten.
Conclusie. Voor de Youless is het een prima adapter: hij zit op zich goed in elkaar en vormt dus geen brandgevaar, de uitgangsripple zal geen problemen veroorzaken omdat er toch een 3.3V LDO in de youless zit, zelfde geldt voor de uitgangsspanning en de efficiëntie voldoet volledig aan level V (>63,7% efficiëntie). Je kunt de adapter ook in het stopcontact laten zitten als je hem niet gebruikt, want hij verbruikt <30mW bij no-load. Het is niet de allerbeste adapter die ik heb gezien, maar even realistisch bekeken is dat hier ook niet nodig.
Paar meetresultaten (ik heb hem vijf minuutjes aan een Agilent DSOX2012, Fluke 185 en Elcontrol microvip mk1.1 gehangen):
Ripple @ 1W output: 80mVp-p (pieken @ ~100kHz)
Efficiency @ 1W output: 70% (+/-5%)
Spanning @ 1W: 5.10V
No-load spanning: 5.18V (maw: zelfs zonder feedback haalt hij waarschijnlijk de opgegeven +/-5% regulation prima)
No-load ripple: 200mVp-p (typisch voor dit soort adapters, dit is de oorzaak van touchscreens die raar gaan doen als je je telefoon aan een mindere kwaliteit lader hebt hangen)
edit: misschien nog een paar tips voor de toekomst:
- Materiaal: tja... het is momenteel bijna onmogelijk om iets anders dan PC+ABS adapterbehuizingen te vinden, dus nu heeft het geen zin, maar zodra de nieuwe europese regels ingaan (eind 2013) verwacht ik dat het mogelijk wordt om adapters met milieuvriendelijkere behuizingen te sourcen. Als het binnen het budget past is dat aan te raden.
- Misschien toch even verder neuzen naar een adapter met UL-certificering?
- Misschien toch een 5V 1.1A of 2A adapter meeleveren? Op die manier krijg je 1) feedback-topologie en betere uitgangsfiltering (omdat touchscreens flippen op het type adapter dat bij youless wordt meegeleverd) en 2) kunnen de klanten de adapter hergebruiken als telefoonlader. Ik heb nu bijvoorbeeld niks aan het ding; de Youless wordt gevoed vanuit mijn NAS.
[
Voor 7% gewijzigd door
mux op 16-01-2013 12:40
]