Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempelier1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-08-2024
Misschien een hele noobachtige vraag, maar is de youless ook voor het meten van gas verbruik te gebruiken? (nergens op de site kan hier mee over vinden.., misschien goed om te vermelden?) Zoja, is deze dan ook op een "ouderwetse" gas meter aan te sluiten?

Bedankt voor de reactie alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat kan, maar......

Er moet wel een spiegelend vlakje zitten op de laatste digit van je gasmeter.
Vaak zit die dan naast de 6.

Er is ook een speciale gasmeter-firmware voor de Youless te krijgen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tempelier1 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 20:22:
Misschien een hele noobachtige vraag, maar is de youless ook voor het meten van gas verbruik te gebruiken? (nergens op de site kan hier mee over vinden.., misschien goed om te vermelden?) Zoja, is deze dan ook op een "ouderwetse" gas meter aan te sluiten?

Bedankt voor de reactie alvast!
Misschien de search gebruiken? Of een dagje terugbladeren?
ericplan in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
ericplan in "Mindergas, upload automatiseren ???"

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 07-01-2013 20:33 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempelier1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-08-2024
Sorry, had al wat terug gelezen maar nog niet ver genoeg. Bedankt voor je antwoord alsnog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 04:01
Ik heb geprobeerd de firmware te laden voor mijn gas youless maar ik krijg deze niet geladen.
Het IP adres waarmee de flash software begint is anders als die van mijn thuis netwerk, deyouless heeft IP 10.20.30.101 De flash software kiest 169.254.0.0/16.
Ik heb de youless de laatste keer wel de eerste versie van de gas firmware kunnen laden maar niet de G4 versie. Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen.
Ik gebruik een xp computer en de firewall is uitgeschakeld tijdens het flashen.

Alvast bedankt.
YouLess schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 11:45:
[...]

Er is inmiddels een nieuwere versie van de analoge gasmeter firmware die beter detecteert op gasmeters die al veel licht weerspiegelen nog voordat de reflector langs komt:

http://www.youless.nl/tl_...ouless-flash-1.2.0-G4.exe

Probeer het anders eens met deze versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ahjwinth schreef op maandag 07 januari 2013 @ 22:02:
Ik heb geprobeerd de firmware te laden voor mijn gas youless maar ik krijg deze niet geladen.
Het IP adres waarmee de flash software begint is anders als die van mijn thuis netwerk, deyouless heeft IP 10.20.30.101 De flash software kiest 169.254.0.0/16.
Ik heb de youless de laatste keer wel de eerste versie van de gas firmware kunnen laden maar niet de G4 versie. Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen.
Ik gebruik een xp computer en de firewall is uitgeschakeld tijdens het flashen.
[...]
Welk IP adres heeft je computer en hoe zijn ze met elkaar verbonden?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 04:01
De computer heeft IP 10.20.30.25 en ik heb expres een bekabelde verbinding gebruikt.
ericplan schreef op maandag 07 januari 2013 @ 22:11:
[...]

Welk IP adres heeft je computer en hoe zijn ze met elkaar verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is mijn log van gisteren

Verbruik (l/u)
06-01-13 00:00 20
06-01-13 01:00 0
06-01-13 02:00 0
06-01-13 03:00 0
06-01-13 04:00 20
06-01-13 05:00 0
06-01-13 06:00 0
06-01-13 07:00 0
06-01-13 08:00 20
06-01-13 09:00 10
06-01-13 10:00 40
06-01-13 11:00 380
06-01-13 12:00 90
06-01-13 13:00 0
06-01-13 14:00 0
06-01-13 15:00 240
06-01-13 16:00 190
06-01-13 17:00 *
06-01-13 18:00 40
06-01-13 19:00 150
06-01-13 20:00 80
06-01-13 21:00 1780
06-01-13 22:00 90
06-01-13 23:00 190

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet interpreteren?
bijv. 23.00, heb ik dan 190 liter gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aangenomen dat je de gas-firmware hebt gebruikt. Welke factor heb je opgenomen in de webinterface voor units/liter (neem ik aan, kan ook units/kuub zijn)?
Het lijkt erop dat je zo'n 3 kuub gas verbruikt hebt.
Voor zover ik weet heb je ongeveer 3000 graaddagen in een jaar (was in 2011 in Groningen) en gisteren was het gemiddeld zo'n 9 graden C (in Groningen).
Uitgaande van een gemiddelde temp van 18 graden binnen, zit je dan op 9 graaddagen.
Dus heel ruw geschat, zit je in jouw huis dus op zo'n 3 graaddagen per kuub. Dus zo'n 1000 kuub per jaar (heel erg ruime schatting)
Dat lijkt me niet heel gek, dus ik zou zeggen dat die gemeten waarde helemaal zo gek niet is.

meer info over graaddagen op mijn blog :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens het maandlog 1.1m3 gisteren, vandaar dat ik het niet snap.
Ik verbruik inderdaad ongeveer 3 m3 per dag, dus dit klopt niet lijkt me, bug in firmware?
over zuinig gesproken, kamer van 5x5 19c van 17.00 tot 22.00.
En ik stook alleen de woonkamer, ketel op 50c aanvoer, brander op minimaal.
Max 15 min brand de ketel de eerste keer, en daarna pas een half uur later weer, om het half uur 5-8 min.
En nee ik heb het niet koud.

Edit: ik heb een schlumberger uit 1986, dus 100 pulsen per m3

Ps ik schrok bij de afrekening, ik ging van 630 naar 650. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2013 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 09:41
@revolution-nl: Ja, deze vraag komt wel vaker dus we willen ook een pvoutput firmware hebben. Er is hier inmiddels ook aan begonnen. Net als de gasmeter firmware zullen de eerste versies voor de early adaptors hier gepost worden.

@SED: Komt ons niet bekend voor; neem anders voor een nader onderzoek contact op met de support

@Zantzak: Voor intraday waarden gebruiken we in de gas firmware liter/uur (Watt "equivalent" in de reguliere firmware) en extraday m3 (kWh in reguliere firmware).

@ahjwinth: De flash tool gaat er van uit dat de Youless met een directe kabelverbinding is verbonden omdat hij een netwerk adapter met link-local IP adres heeft gevonden. Deze aanname gaat in jou geval niet op. We zullen de flash tool erop aanpassen.

@Zantzak: Bij de uur logwaarden kun je (liter/uur)*uur=liter inderdaad bij elkaar optellen om op het totale aantal liters op een dag te komen.

EDIT: naam correctie en nog de volgende aanvulling:
mindergas.nl staat in principe positief tegenover het idee om automatische uploads in het algemeen te accepteren (dus niet alleen op aanvraag), maar over hoe dit precies ingevuld zal worden moeten ze nog beslissen.

[ Voor 13% gewijzigd door YouLess op 08-01-2013 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cmdr_Satan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 14:43

Cmdr_Satan

MemleaK Powah

YouLess schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:38:
[...]

Als je port forwarding naar je Youless aan hebt staan kunnen we dit vanaf hier onderzoeken. Ik heb net een direct message gestuurd zodat we de toegangsgegevens kunnen afstemmen.
Heel erg vreemd ik heb ook het volgende probleem:

1. Lokaal op LAN wifi vanaf iPhone gaat prima. Zowel de Youless app als de webpagina.
2 Via WIFI (door port forwarding) bij kennis werkt deYouless iPhone app en de webpagina (met en zonder gebruik van een dns adres) ook goed.
3. Via 3G echter, wil de app op de iPhone niet verbinden en browsen in safari geeft de youless wel de wachtwoord prompt maar na het inloggen een lege pagina!

Port forwarding is met poort 80 op een ubee Ziggo modem. Ik heb nog wel 10 andere poorten in de mapping welke dagelijks gebruikt worden.
Erg merkwaardig dat WiFi bij bijvoorbeeld de buren wel werkt en een mobiele dataverbinding deze fout geeft. Welke telecom-provider heb je thalantis??

Ik heb trouwens wel een wachtwoord staan en nog niet zonder of met een leeg wachtwoord geprobeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Cmdr_Satan op 08-01-2013 15:06 ]

System specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiwi71
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 09:52
ericplan schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:15
Er zit een reflecterend vlakje op de 0 van de eerste cijferschijf.
Ik zit hier ook even te kijken, maar zie geen vlakje op mijn schijf. Helaas. Maar voor de duidelijkheid bedoel je met de eerste cijferschijf de laatste? Dus de 3e achter de komma? Of de 1e cijfer achter de komma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kiwi71 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 19:14:
[...]

Ik zit hier ook even te kijken, maar zie geen vlakje op mijn schijf. Helaas. Maar voor de duidelijkheid bedoel je met de eerste cijferschijf de laatste? Dus de 3e achter de komma? Of de 1e cijfer achter de komma.
De meest rechtse schijf, inderdaad de 3e achter de komma.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb ondertussen ook de YouLess in huis, na een paar uur al zeer tevreden omdat je merkt dat je veel bewuster met elektriciteit om gaat.

Het standby verbruik bij ons is minimum 120W en maximaal 280W in de nacht. De pieken lijken zo om de drie kwartier tot een uur op te treden, ik vermoed de koelkast of de pomp van de vloerverwarming.

Heb nog wel wat vragen:
- waarom is de android app nog beta? ondertussen toch al een tijd beschikbaar en voor zover ik kan beoordelen werkt ie prima
- waarom kan ik de firmware 1.2 alleen in dit topic vinden en niet op youless site? ook het feit dat deze firmware een optie voor een andere port heeft, is alleen hier in dit topic te vinden. Vind dat dit ook op de site beschreven moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Draait je vloerverwarming 24/7? Hij draaide bij ons wel continu, á 65W. Daar hebben we een schakelklok tussen gezet.

's Nachts zitten wij op 150W idle. Dat is met 2 koelkasten, 2 vriezers, waterbed, en een server (38W idle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exocet schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 09:37:
[...]
- waarom kan ik de firmware 1.2 alleen in dit topic vinden en niet op youless site? ook het feit dat deze firmware een optie voor een andere port heeft, is alleen hier in dit topic te vinden. Vind dat dit ook op de site beschreven moet zijn.
Voor zover ik weet, is die firmware nog niet op de site van Youless geplaatst, omdat hij niet heel makkelijk te flashen was in sommige gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:34
Ik heb de afgelopen weken de standby verbruik in de gaten gehouden en ik ging van 288 watt naar 162 watt terwijl ik beweerde dat er niet veel meer te bezuinigen viel. :+

- Waterpomp van de verwarming uitgezet. Deze pomp staat (stond) het hele jaar aan terwijl de verwarming enkele dagen per jaar wordt gebruikt: verbruik gaat met 600 kWh per jaar naar beneden.

- Ventilator binnenshuis gaat 's nachts uit en overdags aan. Ventilator heeft een verbruik van 60 watt. Op jaarbasis scheelt dat 260 kWh.

't Afgelopen jaar een verbruik van 6800 kWh voor een rijtjeswoning met 3 volwassenen. Door YouLess gaat het komende jaar zeker onder de 6000 zitten, een dikke 10 procent besparing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 12:33:
Draait je vloerverwarming 24/7? Hij draaide bij ons wel continu, á 65W. Daar hebben we een schakelklok tussen gezet.

's Nachts zitten wij op 150W idle. Dat is met 2 koelkasten, 2 vriezers, waterbed, en een server (38W idle).
Ja, die draait constant, maar volgens mij mag je die niet lange tijd uitzetten. Zit er wel aan te denken een pompschakelaar te nemen, maar als het met een schakelklok kan, is dat natuurlijk wel makkelijker en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Heb na een poos op Bidgely gezeten te hebben mijn Youless thuis weer draaien op mijn NAS (Syno). Ging in 1x goed met het script van -LA-.
Afgelopen 2/3 dagen gewoon een goed dag en weekoverzicht, maar sinds vandaag opeens alleen life data.
De Cronjob gechecked en daar staat de entry nog steeds in zoals -LA- 'm adviseerde (0 * * * * root <path naar cronjob>

Het ziet ernaar uit dat de job opeens is gestopt om 14:00u gistermiddag. NAS is niet uit geweest.

Heeft het zin om een cronjob stop en start te doen en dan maar weer even aan te zien? Lijkt mij wel handig, maar ik weet dan alleen nog niet waarom hij er zomaar mee stopte.
Een interactie met bijv Spotweb lijkt me toch niet van toepassing of wel?

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tallguy schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 16:00:
Heb na een poos op Bidgely gezeten te hebben mijn Youless thuis weer draaien op mijn NAS (Syno). Ging in 1x goed met het script van -LA-.
Afgelopen 2/3 dagen gewoon een goed dag en weekoverzicht, maar sinds vandaag opeens alleen life data.
De Cronjob gechecked en daar staat de entry nog steeds in zoals -LA- 'm adviseerde (0 * * * * root <path naar cronjob>

Het ziet ernaar uit dat de job opeens is gestopt om 14:00u gistermiddag. NAS is niet uit geweest.

Heeft het zin om een cronjob stop en start te doen en dan maar weer even aan te zien? Lijkt mij wel handig, maar ik weet dan alleen nog niet waarom hij er zomaar mee stopte.
Een interactie met bijv Spotweb lijkt me toch niet van toepassing of wel?
Niet toevallig de firmware van de NAS geüpgrade?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

nope, niks aan mijn NAS gedaan. Heb ong 40min geleden een stop en start van de cronjob gedaan en zie nu bij het dagoverzicht 'loading' staan...al wat meer dan daarvoor. Ik wacht nog even een uurtje en kijk dan weer een keer (autosub is nu druk :) )

EDIT: darn...ik dacht dat er nu wel weer gelogged werd, maar na een refresh is het dagoverzicht nog steeds leeg :(
Wie weet raad?

EDIT2: na het aanpassen van de crontab zodat de link naar php ervoor staat, zie ik weer data op het 'dag' tabblad. Maar weer eens aanzien...

[ Voor 36% gewijzigd door Tallguy op 09-01-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser387
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-09 11:04
Exocet schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:52:
[...]

Ja, die draait constant, maar volgens mij mag je die niet lange tijd uitzetten. Zit er wel aan te denken een pompschakelaar te nemen, maar als het met een schakelklok kan, is dat natuurlijk wel makkelijker en goedkoper.
Ik heb een pompschakelaar gekocht voor 42 euro (48 inclusief verzenden dacht ik). Die kan je instellen op een bepaalde temperatuur waarbij die inschakelt. En als hij 24 uur uit staat, dan gaat hij een minuut draaien om vastzitten van de pomp te voorkomen.

Het gaat om de AmfraMatic V-3DP.

Een tijdklok laat je pomp ook in de zomer draaien waardoor je alsnog stroom weggooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:34
En je plastic leidingen dan? Ik kan me niet voorstellen dat als het water een dik half jaar stil staat dat dat niets doet met je leidingen.

[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 10-01-2013 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kunnen we het hier weer alleen hebben over de Youless? Discussies over vloerverwarming graag in een ander (of eigen) topic.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Ik weet niet of het mag, maar als iemand nog een vrijwel nieuw exemplaar zoekt, ik heb er eentje in V&A staan: verkocht.

[ Voor 30% gewijzigd door baviaan op 10-01-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb je een PM gestuurd.

Heeft er iemand al 2 youlessen in gebruik icm een synology nas?
Was benieuwd of iemand daar al een script voor geschreven had.
Als er iemand dat zou willen delen graag. Mijn kennis daarover schiet te kort daarvoor. (op het moment)
Ik heb al 1 youless succesvol aan het loggen gekregen.

Ik wil graag mijn verbruik meten en opwek via twee omgebouwde youlessen voor S0 puls en
weergeven in dezelfde grafiek eventueel met verschillende kleuren

Weet niet of dit uberhaupt al mogelijk is, anders wordt het gewoon 2x script aanzetten op de webserver.
Zou wel een heel een mooi alternatief zijn voor de netduino/raspberry phi logging.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2013 16:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Da's nou jammer...ik dacht na het aanpassen van de crontab dat het dag/week script van -LA- weer wat info zou tonen....nou ja dus, maar gedurende een paar uur, daarna stopt ie weer |:( Ongeveer 3 uur aan data.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ay2QdHAmAeQiRhEoEEgfiYT4/medium.png

De dagtotalen laat hij wel zien:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AykGAoYaxEt0EUzquFSFnv8I/medium.png

Ik zie geen vreemde zaken in het cronscript, jullie wel? Zou de volgorde nog wat uitmaken? Zou toch niet mogen?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iXMFfX9Ygmomp8yAAgOaPxqc/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:54

Asphyxion

I am, therefor I think

Zo. Mijn Youless hangt ook. Installatie was echt zo gedaan. Ik heb een digitale meter en hij registreert verbruik dus ik neem aan dat hij goed hangt. Ik kan me voorstellen dat met een analoge meter dit iets lastiger kan zijn.

De Android app is leuk, de iOS app is wat karig (zeker voor op de ipad) en daar mag dus nog wel wat aandacht aan worden besteed. Bidgely heb ik ook direct aangezet en dat werkt goed. Scriptjes op mijn NAS zetten ga ik niet doen (mijn NAS staat niet 24/7 aan), maar ik wil dat wel op mijn raspberry pi proberen... Daar is dit weekend hopelijk tijd voor...

Leuk ding tot nu toe! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tallguy schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 17:45:
Da's nou jammer...ik dacht na het aanpassen van de crontab dat het dag/week script van -LA- weer wat info zou tonen....nou ja dus, maar gedurende een paar uur, daarna stopt ie weer |:( Ongeveer 3 uur aan data.

[afbeelding]

De dagtotalen laat hij wel zien:
[afbeelding]

Ik zie geen vreemde zaken in het cronscript, jullie wel? Zou de volgorde nog wat uitmaken? Zou toch niet mogen?
[afbeelding]
Dat is lastig, je cron lijkt in orde. Staat er nog iets nuttigs in logfiles van de syno? Kan je eventueel ook extern hosten?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Dat kan wel kloppen, dagtotalen en live gegevens worden van de Youless zelf gehaald, de rest komt uit de database.

Loopt de tijd van je nas en die van je Youless wel gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beun.net
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-03-2021
Ja, met citaat van mijzelf, omdat anders het antwoord erop misschien onduidelijk is...
beun.net schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 16:17:
Ik heb hier iets dat lijkt op een cookie-probleem. Denk ik... En dan heb ik het over het script van magic_monkey / -LA-.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het volgende: Bij het wisselen tussen de pagina's (Live / Dag / Week / Maand) hangt de website opeens. In beeld blijft soms "Loading" staan, en soms is alleen de menubalk van de website nog zichtbaar, maar er gebeurt in ieder geval helemaal niets meer.

En het wisselen van tabs in de browser heeft hetzelfde effect. Zodra ik terugkom op de website met het script, hangt die website/het script.

En nog iets vreemds... Als ik naar de pagina "Live" zit te kijken, stopt die live data op het moment dat de grafiek van rechts naar links in het browserscherm is ingevuld. Hij gaat dan niet verder. En hangt dan.

Pas als ik het cookie voor de domeinnaam waar ik het script heb draaien weggooi, en de pagina hard refresh, moet ik opnieuw inloggen, en krijg ik weer gewoon beeld.

Tips/suggesties? Hoe voorkom ik dat het script telkens blijft hangen bij het wisselen tussen de pagina's?
EnsconcE schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 20:46:

Welke browser gebruik je? Heb je al een andere browser geprobeerd?
Ik gebruik eigenlijk altijd Chrome, maar heb voor de gelegenheid het script ook even getest in Vuurvos en Safari. Maakt niet uit.
Die cronjob haalt keurig alle data op bij de Youless, alleen het weergeven ervan op een webpagina is gewoon een drama.

Zijn er anderen die ditzelfde probleem hebben? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
TD-er schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 12:41:
[...]

Voor zover ik weet, is die firmware nog niet op de site van Youless geplaatst, omdat hij niet heel makkelijk te flashen was in sommige gevallen.
Klopt. Er is wel inmiddels veel veranderd. Alle punten die tot nu toe in dit topic zijn gemeld, zijn gevonden en opgelost (als het goed is) in flash util versie 0.72. De gasmeter firmware en de huidige reguliere firmware zijn via deze links te vinden:

http://www.youless.nl/tl_...s/youless-flash-1.2.0.exe (regulier)
http://www.youless.nl/tl_...ouless-flash-1.2.0-G4.exe (gasmeter)

We kijken nog eventjes aan of er toch nog verrassingen tevoorschijn komen. Als deze achterwege blijven, dan komt de flash util ook op de site bij de downloads te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@beun.net Met het script van -LA- zag dat er in de database ook lege velden stonden dus zelfs met eens per uur de cronjob uitvoeren ging het blijkbaar niet helemaal lekker.
Na het verwijderen van deze lege velden werkte me dag en weekoverzicht weer en was alles direct een stuk sneller.

@YouLess, wat is de capaciteit qua verbindingen/dataverwerking van de Youless? Ik heb namelijk Bidgely draaien en gebruik graag de App om achter sluipverbruik te komen door live stekkers te verwijderen maar de App verliest altijd de verbinding binnen 2minuten middels een time-out melding.
Tevens merk ik ernstige vertraging(10+sec) op het moment dat je via de webinterface wat sneller of herhaaldelijk op wat meetgegevens klikt, net alsof de Youless zich verslikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

ericplan schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 19:50:
[...]

Dat is lastig, je cron lijkt in orde. Staat er nog iets nuttigs in logfiles van de syno? Kan je eventueel ook extern hosten?
Nee, ik wil 'm juist intern hosten wat ik vroeg ook heb gedaan.
bassd schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 21:17:
[...]

Dat kan wel kloppen, dagtotalen en live gegevens worden van de Youless zelf gehaald, de rest komt uit de database.

Loopt de tijd van je nas en die van je Youless wel gelijk?
Ja, dat was één van de zaken die ik controleerde. Lopen netjes in pas.

Ik vind het zo apart dat het precies 3 uur is dat de job loopt. Net alsof hij daarna wordt afgekapt door iets anders. Ik denk dat ik vandaag kijk of het überhaupt iets uitmaakt als ik de job als 1e zet (zou niet mogen, maar ja... welkom in de wondere wereld van de IT ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verwijderd
ik heb mijn probleem al opgelost 8)7

[ Voor 171% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2013 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beun.net
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-03-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 00:38:
@beun.net Met het script van -LA- zag dat er in de database ook lege velden stonden dus zelfs met eens per uur de cronjob uitvoeren ging het blijkbaar niet helemaal lekker.
Na het verwijderen van deze lege velden werkte me dag en weekoverzicht weer en was alles direct een stuk sneller.

...
Ik heb net even de database gecheckt, maar ik zie geen lege velden.
Bij data_h staat in elke cel keurig 60 maal een Watt-waarde, en bij kwh_h is ook geen leeg veld te vinden. :?

Eventueel nog een andere tip? -LA- zelf misschien? (Komt -LA- zelf nog wel langs in dit topic? :P )

[ Voor 5% gewijzigd door beun.net op 11-01-2013 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 21:26

DYM

Hallo, ik ben nieuw hier (maar ik lees al een tijdje mee :) ).
Ook ik heb sinds afgelopen dinsdag een Youless en ik wilde ook graag het script van -LA- draaien op mijn Synology NAS (script ziet er fraai uit, dank daarvoor).
Eerst kreeg ik het niet goed aan de praat, alleen live- en maandoverzichten, dus het moest iets met de cronjob te maken hebben. Alles nagekeken en geprobeerd maar werken ho maar.
Tot gisterenmiddag. Ik heb toen de Cronjob editor van http://www.cphub.net/index.php?id=37 geinstalleerd en kon daarmee goed kijken of de cronjob draaide en of hij errors gaf. Die draaide dus maar sinds ik met die Cronjob Editor heb gekeken kreeg ik opeens ook data binnen. Vreemd, maar ik was al lang blij en het draait vooralsnog continue (hopen dat dat ook zo blijft >:) ).

Ik heb de volgende, inmiddels bekende regel in crontab en crontab-defaults staan (in de tabel wel met tab's tussen de 0 en *):

0 * * * * root /usr/bin/php /volume1/web/youless/cronjob.php

Groet,
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

Inmiddels krijg ik wel deze foutmeldingen in /var/log/cron.log

PHP Warning: array_merge(): Argument #1 is not an array in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 105
PHP Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 107
PHP Warning: implode(): Invalid arguments passed in /volume1/web/youless/classes/request.class.php on line 116

Hmmm.... moet ik nog eens naar kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Hoe hebben de mensen die gasverbruik meten via het script van -LA- dat aan de praat gekregen qua database stuk?
Ik heb dus al een Youless database voor het stroomverbruik. Die heet ook 'youless' en die wil ik eventueel wel aanvullen met het gasverbruik, maar uiteraard niet dat de data door elkaar gaat lopen.

Is het aantal pulsen voor de gasmeter inderdaad 500/m3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 19:31

Len

Leeg

Ik heb sinds deze week wat zonnepanelen op mijn huis. Ik had eigenlijk verwacht dat ik op Bidgely mijn opgewekte vermogen bij mijn verbruik opgeteld zou worden. Maar mijn indicatie-led gaat dus gewoon minder knipperen!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7NdwuDukqNxrAunSIo2BoJV9/full.png

Best grappig.. Maar ik vrees dat mijn redelijk moderne slimme digitale meter dus geen teruglevering telt.

Iemand ervaring hiermee?

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Heb je 4 tellers? Dan heb je er ook 2 voor het terugleveren.
Ik denk dat het ledje alleen je netto gebruik aangeeft en niets zegt over gebruik of terugleveren. Dan zul je een Youless op een brutoverbruikmeter moeten zetten.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Ik cycle door middel van een knop. Maaaaaaaar ik ga van 1 naar 2 en dan meteen naar 5 en 6. Dus mis ik 3 en 4. 1 en 2 zijn mijn hoog en laag tarief. Op 5 en 6 staan alleen maar nulletjes. :|

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tallguy schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 16:57:
Hoe hebben de mensen die gasverbruik meten via het script van -LA- dat aan de praat gekregen qua database stuk?
Ik heb dus al een Youless database voor het stroomverbruik. Die heet ook 'youless' en die wil ik eventueel wel aanvullen met het gasverbruik, maar uiteraard niet dat de data door elkaar gaat lopen.

Is het aantal pulsen voor de gasmeter inderdaad 500/m3?
Ik heb alleen een gas-youless. Vanwege zonnepanelen en een ferrarismeter is een E-youless niet zo handig.

Maar ik denk dat het wel moet kunnen maar dat je handmatig een aantal verwijzingen moet corrigeren. Mijn gasmeter heeft een reflecterend vlakje op de literschijf en geeft dus elke 10 liter een puls.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiwi71
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 09:52
Len schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 17:42:
Ik cycle door middel van een knop. Maaaaaaaar ik ga van 1 naar 2 en dan meteen naar 5 en 6. Dus mis ik 3 en 4. 1 en 2 zijn mijn hoog en laag tarief. Op 5 en 6 staan alleen maar nulletjes. :|
Kan wel kloppen. Heb wel geen slimme meter, maar wel een moderne meter. daar is 1 en 2 het verbruik en 5 de teruglevering. Omdat het nu winter is en weinig zon zal de teruglevering ook minimaal zijn. Afhankelijk van de hoeveelheid panelen en je verbruik overdag kan het wel dagen duren voordat je 1 kWh teruggeleverd heb.
Wat je wel moet doen is de panelen aanmelden voor een extra EAN nummer, zodat je van je stroomleverancier een creditnota krijgt. Let ook op deze nota dat je bij sommige leveranciers alleen de kale kWh prijs betaald krijgt (ong. 7 cent/kWh). Voor teruggave van btw en accijns zul je elk jaar aan de bel moeten trekken om deze ook terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

ericplan schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 20:31:
[...]

Ik heb alleen een gas-youless. Vanwege zonnepanelen en een ferrarismeter is een E-youless niet zo handig.

Maar ik denk dat het wel moet kunnen maar dat je handmatig een aantal verwijzingen moet corrigeren. Mijn gasmeter heeft een reflecterend vlakje op de literschijf en geeft dus elke 10 liter een puls.
Maar..log je je gasverbruik nu ergens automatisch en zo ja, hoe? Ik heb een oude meter met 3 cijfers achter de komma en moet dus kiezen voor 100pulsen per liter (reflecterend vlakje zit op het laatste cijfer).
Ik zie data binnenkomen op de youless, nu alleen nog ergens automatisch loggen.
Wat is mogelijk?
Ik las iets over een Duitse site, maar...is dat geautmoatiseerd dan? Dat kon ik er niet echt uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tallguy schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 11:08:
[...]

Maar..log je je gasverbruik nu ergens automatisch en zo ja, hoe? Ik heb een oude meter met 3 cijfers achter de komma en moet dus kiezen voor 100pulsen per liter (reflecterend vlakje zit op het laatste cijfer).
Ik zie data binnenkomen op de youless, nu alleen nog ergens automatisch loggen.
Wat is mogelijk?
Ik las iets over een Duitse site, maar...is dat geautmoatiseerd dan? Dat kon ik er niet echt uithalen.
Ik heb het script van -LA- lopen, en ik log ook via een shellscript één maal per dag op Mindergas.nl. Het script van -LA- kan nog wat worden uitgebreid, er mist een jaaroverzicht. Maar verder haal ik daar al heel veel informatie over het stookgedrag van m'n CV-ketel uit. Mindergas is gewoon leuk en het is handig als daar veel data beschikbaar zijn. Hoe meer mensen loggen op Mindergas, des te beter de vergelijking met soortgelijke huizen of buurten.
Mindergas, upload automatiseren ???

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Heb je eventueel een kopie van het install script dat je nu gebruikt voor je gas? Ik neem tenminste aan dat je die hebt moeten aanpassen om geen interactie met je stroomverbruik te krijgen.
Ik ben geen scripter dus weet zelf echt niet wat ik zou moeten aanpassen om de boel te laten loggen in een aparte 'gasverbruik' database en daar het handige grafiekoverzicht van -LA- op los te laten.

Misschien zijn anderen er ook mee geholpen en zou het in de startpost kunnen? Hebben we een mooie verzameling voor stroom én gasverbruikscripts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tallguy schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 12:23:
Heb je eventueel een kopie van het install script dat je nu gebruikt voor je gas? Ik neem tenminste aan dat je die hebt moeten aanpassen om geen interactie met je stroomverbruik te krijgen.
Ik ben geen scripter dus weet zelf echt niet wat ik zou moeten aanpassen om de boel te laten loggen in een aparte 'gasverbruik' database en daar het handige grafiekoverzicht van -LA- op los te laten.

Misschien zijn anderen er ook mee geholpen en zou het in de startpost kunnen? Hebben we een mooie verzameling voor stroom én gasverbruikscripts :)
Ik heb het script niet gebruikt, vanwege externe hosting werkte dat niet. Maar ik denk dat het voldoende is om een nieuwe directory te maken met alle bestanden en in settings.inc.php een andere naam voor de database in te geven dan je nu al hebt en het juiste IP-adres van de gas-Youless in te vullen. Dan zou het install-script dit allemaal moeten oppikken. Dan heb je nog wel gasgrafieken met kWh :+ , maar dat is vooral cosmetisch.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik heb de installer aangepast, een dbase met de naam 'gasverbruik' aan laten maken en de boel lees de 2e Youless nu inderdaad uit.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tbj5F1fu5uKf6y5wmn94DqWG/full.png

Nu zou het inderdaad nog prettig zijn dat de zaken omgebouwd worden naar m3 voor gas, want ik weet niet precies hoe ik deze grafiek nu moet interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tallguy schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:28:
Ik heb de installer aangepast, een dbase met de naam 'gasverbruik' aan laten maken en de boel lees de 2e Youless nu inderdaad uit.

[afbeelding]

Nu zou het inderdaad nog prettig zijn dat de zaken omgebouwd worden naar m3 voor gas, want ik weet niet precies hoe ik deze grafiek nu moet interpreteren.
Op de IJ-as staat l/u en op het maandoverzicht moet je m3 lezen daar waar kWh staat.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Helder. Ik zal eens kijken wat ik kan prutsen om die waarde daar anders te laten tonen. Zal wel in een bestandje zitten in het script van -LA-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
YouLess schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 00:06:
@revolution-nl: Ja, deze vraag komt wel vaker dus we willen ook een pvoutput firmware hebben. Er is hier inmiddels ook aan begonnen. Net als de gasmeter firmware zullen de eerste versies voor de early adaptors hier gepost worden.
Ik bookmark dit topic om een extra Youless aan te schaffen voor 't moment dat de FW af is :)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tallguy schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:44:
Helder. Ik zal eens kijken wat ik kan prutsen om die waarde daar anders te laten tonen. Zal wel in een bestandje zitten in het script van -LA-.
Ik heb al wat geprutst, niet klaar. Heb je een mailadres voor me, dan stuur ik het op? Dat adres mag ook per DM.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Kan de excel uitlees sheet ook omgaan met een wachtwoord op de Youless? Ik kan het niet terugvinden in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ziet er iemand een mogelijkheid om vanuit Google Drive Spreadsheets de youless data te pullen ?
Mss via Google Apps Script?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Youless
Het zou mooi zijn als de optie http://ip-adres/v ook de huidige dag zou mee berekenen in de dagtotalen. Is dat mogelijk?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje, volgens de logs heb ik gisteren 1 m3 verbruikt.
Alleen ergens heb ik het idee dat dat niet klopt.

verbruik (m3)
01-01-13 0,000
02-01-13 *
03-01-13 0,000
04-01-13 0,000
05-01-13 0,500
06-01-13 1,100
07-01-13 1,900
08-01-13 0,600
09-01-13 0,500
10-01-13 1,800
11-01-13 3,300
12-01-13 1,000
13-01-13 *

12-01-13 00:00 0
12-01-13 01:00 0
12-01-13 02:00 0
12-01-13 03:00 0
12-01-13 04:00 0
12-01-13 05:00 30
12-01-13 06:00 0
12-01-13 07:00 0
12-01-13 08:00 0
12-01-13 09:00 20
12-01-13 10:00 0
12-01-13 11:00 510
12-01-13 12:00 660
12-01-13 13:00 380
12-01-13 14:00 280
12-01-13 15:00 290
12-01-13 16:00 220
12-01-13 17:00 350
12-01-13 18:00 180
12-01-13 19:00 260
12-01-13 20:00 220
12-01-13 21:00 190
12-01-13 22:00 220
12-01-13 23:00 0

Dit kan haast niet toch?
ik heb 1 keer gedoucht ala 500m3, de rest is verwarming.
Meterstand 11-01 22266, nu 22272. gelet op tijdstip invoer 22272 min 3.3 is 22268,700.
en dat min 22266 is 2,7 . dus die 1m3 kan echt nooit.
Maar ik heb 1 keer stroomonderbreking van 1 sec gehad (modem reset).
kan daar iets fout mee zijn gegaan?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2013 00:24 . Reden: dubble info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ericplan schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 20:31:
[...]

Voor 2 tientjes en een uurtje werk kun je dit zelf oplossen met de digitale kWh meter die YouLess levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 00:23:

Dit kan haast niet toch?
ik heb 1 keer gedoucht ala 500m3, de rest is verwarming.
Meterstand 11-01 22266, nu 22272. gelet op tijdstip invoer 22272 min 3.3 is 22268,700.
en dat min 22266 is 2,7 . dus die 1m3 kan echt nooit.
Niet te veel over inzitten, gewoon controleren over enkele dagen door bijhouden en meter te vergelijken.
Het is heel makkelijk om hier iets over het hoofd te zien.

BV dat de door jou genoemde 500m3 (=kuub) gas voor douchen meer is dan mijn hele jaarverbruik aan gas dus ik neem maar aan dat je liters bedoeld ipv m3.......... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sypie schreef op zondag 13 januari 2013 @ 00:30:
[...]
Voor 2 tientjes en een uurtje werk kun je dit zelf oplossen met de digitale kWh meter die YouLess levert.
Had natuurlijk moeten staan: Vanwege zonnepanelen is een Youless op de ferrarismeter niet zo handig. Dat je het eenvoudig kan oplossen weet ik ook, sterker nog, daar heb ik zelf de eerste aanzet toe gegeven.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit kan haast niet toch?

Het beste wat je kan doen is de meterstand op je gasmeter vergelijken met de stand in de Youless webpagina. Als de Youless heel veel pulsen heeft gemist staan die tellers niet meer gelijk.
@Youless
Is het mogelijk om in de IOS-app de meterstand weer te geven? Vooral bij gasgebruik is het lastig om te zien of de meters nog synchroon lopen, omdat de Youless de rode cijfers bedekt. Maar het bijtellen van m3 is wel te zien. Met de iPhone in de hand zou je dan kunnen kijken of de Youless op het juiste moment meeloopt. Safari op de iPhone ververst de pagina helaas niet :? dus die mogelijkheid werkt helaas niet goed.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zondag 13 januari 2013 @ 11:14:
[...]

Het beste wat je kan doen is de meterstand op je gasmeter vergelijken met de stand in de Youless webpagina. Als de Youless heel veel pulsen heeft gemist staan die tellers niet meer gelijk.
Dat is het nu juist, volgens de meter en de stand in youless heb ik 2.7m3 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Draait je meter nu ook als je de CV uitzet?

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Len schreef op zondag 13 januari 2013 @ 11:42:
Draait je meter nu ook als je de CV uitzet?
Nee waarom zou die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Gelukkig, dat zou op een lek ergens kunnen duiden. :)

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 11:31:
[...]

Dat is het nu juist, volgens de meter en de stand in youless heb ik 2.7m3 gebruikt.
Het lijkt erop dat de Youless daar ergens een telfout maakt. Ik kom toevallig een soortgelijke fout tegen in mijn database, waar ik volgens de Youless tellerstand 4,6 m3 heb verbruikt en volgens de dagstand 0,9 m3.
Ik heb volgens mij op die dag wel de Youless met draad en al er even afgehaald om de standen te controleren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Zantzak zegt dat de meter EN de stand van de youless het hoge verbruik aangeeft. Dus hij heeft echt 2.7m3 verbruikt.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Justin2000 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:35:
[...]

Ik heb het zelfde probleem, updaten doet de sheet wel, maar er staat alleen maar oude data in.
Iemand tip?
Heb dit probleem ook met Excel, krijg geen nieuwe gegevens. Hij lijkt wel degelijk druk bezig met data ophalen, maar de grafiek is leeg.

[ Voor 15% gewijzigd door Exocet op 13-01-2013 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Len schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:42:
Zantzak zegt dat de meter EN de stand van de youless het hoge verbruik aangeeft. Dus hij heeft echt 2.7m3 verbruikt.
Dat zeg ik ook. De Youless geeft in twee afzonderlijke pagina's verschillende standen weer.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:11:
[...]

Dat zeg ik ook. De Youless geeft in twee afzonderlijke pagina's verschillende standen weer.
Kortom, ik denk dat de stroomonderbreking de oorzaak is.
Ik zal het gewoon nog een poosje aankijken,ik vermoed dat het verder wel correct is.
Een firmware waarin de logs allemaal het verbruik in m3 weergeven zou denk ik beter zijn.
Want liter per uur zegt niet veel, alleen leuk bij het huidige verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar een eenheid die aangeeft in liters/uur zal wel eerder stimuleren om te besparen dan een eenheid in kuub, waarbij je in zoveel decimalen achter de komma zit te rekenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:24:
[...]
Kortom, ik denk dat de stroomonderbreking de oorzaak is.
Ik zal het gewoon nog een poosje aankijken,ik vermoed dat het verder wel correct is.
Een firmware waarin de logs allemaal het verbruik in m3 weergeven zou denk ik beter zijn.
Ik heb geen stroomonderbreking gehad vziw, de Youless is alleen met kabels en al van de meter gehaald, gedurende 2 minuten.

Met verbruik in m3 alleen mis je iets. Ik kan nu aan de grafiek zien, door de tijdscomponent, of mijn CV-ketel warm (douche)water aan het bereiden is of dat de ketel het huis aan het verwarmen is, wanneer de ketel terug moduleert enz.

Vergelijk het maar met de elektriciteit, ook niet interessant als daar alleen maar het verbruik in kWh weergegeven wordt.
En kijk ook nog eens naar het grafiekje van het gasverbruik dat op basis van die standen gemaakt kan worden.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/r5CJ4O0cTderf7Wsom76MVsc/full.png

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb uit betrouwbare bron (youless zelf) vernomen dat een stroomonderbreking een "dip" geeft in de registratie. Probleem is namelijk dat niet vluchtige geheugen maar een "beperkt" aantal keren probleemloos kan worden overschreven. Beperkt = max ca 10.000 keer. Als dat nou iedere minuut zou moeten gebeuren dan is dat deel van het geheugen vrij snel naar de "knoppen". Dus hij slaat maar een beperkt aantal keer per dag (minder dan eens per uur) de meterstand op in het niet vluchtige geheugen. Na stroomuitval is het vluchtige geheugen leeg en pikt ie de draad weer op met de laatste stand uit het niet vluchtige geheugen.
Dus dat zal meestal een "dip"geven. Als je die wilt voorkomen zul je (na een herstart) direct de meterstand in youless moeten synchroniseren met de echte meterstand.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essel99
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik heb lang gezocht op dit forum en het internet. Ik kom er maar niet uit. Ik heb de veelgenoemde cron job op mijn Synology DJ110j getracht werkende te krijgen. Maar ik kom steeds weer op de volgende fout melding " Could not open input file: /volume1/web/monitor/cronjob.php "

Mijn cronjob ziet er als volgt uit : 0 * * * * root /usr/bin/php /volume1/web/monitor/cronjob.php.

Wat kan hier het probleem zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb staan: 4 * * * * root /cd/volume2/web/energy/E && /usr/bin/php cronjob.php
Uiteraard het path voor je eigen installatie even aanpassen, maar met bovenstaande werkt het voor mij al geruime tijd. Permisies staan op 666.

[ Voor 5% gewijzigd door ferdw op 13-01-2013 17:37 ]

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KC27 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:45:
Ik heb uit betrouwbare bron (youless zelf) vernomen dat een stroomonderbreking een "dip" geeft in de registratie. Probleem is namelijk dat niet vluchtige geheugen maar een "beperkt" aantal keren probleemloos kan worden overschreven. Beperkt = max ca 10.000 keer. Als dat nou iedere minuut zou moeten gebeuren dan is dat deel van het geheugen vrij snel naar de "knoppen". Dus hij slaat maar een beperkt aantal keer per dag (minder dan eens per uur) de meterstand op in het niet vluchtige geheugen. Na stroomuitval is het vluchtige geheugen leeg en pikt ie de draad weer op met de laatste stand uit het niet vluchtige geheugen.
Dus dat zal meestal een "dip"geven. Als je die wilt voorkomen zul je (na een herstart) direct de meterstand in youless moeten synchroniseren met de echte meterstand.
Dat zou betekenen dat ik die dag ergens rond 19:30 een stroomstoring gehad zou hebben en daarna nog 0,9 m3 gasverbruik. Hoogst onwaarschijnlijk dat ik dat rond die tijd niet gemerkt zou hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

Exocet schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:25:
[...]

Heb dit probleem ook met Excel, krijg geen nieuwe gegevens. Hij lijkt wel degelijk druk bezig met data ophalen, maar de grafiek is leeg.
Ook ik heb dit probleem met Excel. Ik krijg dus ook geen nieuwe gegevens te zien terwijl hij wel druk bezig is met data ophalen. De open Office file doet overigens helemaal niks ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:04
DYM schreef op zondag 13 januari 2013 @ 18:33:
[...]

Ook ik heb dit probleem met Excel. Ik krijg dus ook geen nieuwe gegevens te zien terwijl hij wel druk bezig is met data ophalen. De open Office file doet overigens helemaal niks ;(
Gisteren ben ik ook nog even met de excel bezig geweest.
Kreeg ook geen data te zien in de grafieken.

Tevens zag ik de data van 2013 niet.
Blijkbaar wordt de data maar opgehaald tot 31-12-2012.

Als ik op de youless zelf kijk (via web interface), staat daar wel netjes data van 2013.

Doe ik wat verkeerd of klopt de excel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik snap nog steeds niet waarom op mijn Syno die cronjob niet blijft lopen. Heb nu 2x een Youless, 1 voor stroom en 1 voor gas. Beiden geven wel de life weergave en de maandweergave met het script van -LA-, maar de dag en week weergave stopt na een paar uur en blijft dan weigeren.

Is er een methode om erachter te komen waarom dit gebeurd (wel op n00b niveau want UX en * Tallguy gaan niet samen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tallguy schreef op maandag 14 januari 2013 @ 09:30:
Ik snap nog steeds niet waarom op mijn Syno die cronjob niet blijft lopen. Heb nu 2x een Youless, 1 voor stroom en 1 voor gas. Beiden geven wel de life weergave en de maandweergave met het script van -LA-, maar de dag en week weergave stopt na een paar uur en blijft dan weigeren.

Is er een methode om erachter te komen waarom dit gebeurd (wel op n00b niveau want UX en * Tallguy gaan niet samen :) )
Het eerste waar ik naar zou kijken is de logging van de cron, maar die staat, stom genoeg, standaard uit op de Syno.
Op onderstaande link kan je lezen hoe je logging aanzet.
http://wizjos.endofintern...ex.php/handigheidjes/cron

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:59
Voor de mensen met een synology, mijn script en cronjob issues:

Mijn cronjob staat in /etc/crontab (er bestaan volgens mij 2 locaties om ze toe te voegen)

cronjob regel met logging:
code:
1
0       *       *       *       *       root    /usr/bin/php /volume1/web/youless_dev/cronjob.php >> /volume1/web/youless_dev/cron.log 2>&1

Vervolgens cron herstarten:
code:
1
2
/usr/syno/etc/rc.d/S04crond.sh stop
/usr/syno/etc/rc.d/S04crond.sh start

Dit werkt hier vlekkeloos. ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Thx -LA-...zal er vanavond maar weer eens naar kijken waarom hij bij mij zo eigenwijs is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik de Youless binnenkort aan iemand cadeau doen. Ik vroeg me af of deze apparaatjes af en toe goedkoper te krijgen zijn dan nu. Loopt er ergens een kortingsactie?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

-LA- schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:06:
Voor de mensen met een synology, mijn script en cronjob issues:

Mijn cronjob staat in /etc/crontab (er bestaan volgens mij 2 locaties om ze toe te voegen)

cronjob regel met logging:
code:
1
0       *       *       *       *       root    /usr/bin/php /volume1/web/youless_dev/cronjob.php >> /volume1/web/youless_dev/cron.log 2>&1

Vervolgens cron herstarten:
code:
1
2
/usr/syno/etc/rc.d/S04crond.sh stop
/usr/syno/etc/rc.d/S04crond.sh start

Dit werkt hier vlekkeloos. ;)
Ik heb mijn cronjob in zowel crontab als crontab-defaults staan (voor alle zekerheid ;) ).
Toen ik het niet aan de praat kreeg heb ik gebruik gemaakt van de cronjob editor voor de Syno (http://www.cphub.net/index.php?id=37). Ofschoon ik nog steeds niet weet wat ik daarvoor verkeerd deed werkt het sindsdien vlekkeloos. Ik vind het wel een handige tool omdat je ziet of de cronjob loopt en je hem met dezelfde tool ook kan editen, starten en stoppen en er wordt een log bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@DYM: die editor heb ik ook geprobeerd, maar ik heb dan last van het verschijnsel dat ik allemaal 'programeertaal' zie in die editor. Dat ben ik op een forum ook tegengekomen, maar heb er geen oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Bij deze weer een aantal antwoorden gecombineerd in 1 post (sorry voor de opeenhoping):
Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 00:38:
...
@YouLess, wat is de capaciteit qua verbindingen/dataverwerking van de Youless? Ik heb namelijk Bidgely draaien en gebruik graag de App om achter sluipverbruik te komen door live stekkers te verwijderen maar de App verliest altijd de verbinding binnen 2minuten middels een time-out melding.
Tevens merk ik ernstige vertraging(10+sec) op het moment dat je via de webinterface wat sneller of herhaaldelijk op wat meetgegevens klikt, net alsof de Youless zich verslikt :)
De Youless actual pagina /a die voor de apps e.d. worden gebruikt moet minstens 100 requests per seconde kunnen verwerken, wat dus ruim voldoende zou moeten zijn voor het gebruik dat je beschrijft. Ik denk daarom dat er een netwerk gerelelateerd issue aan de hand is.
Dat is idd wel handig om te weten, hierbij de firmware veranderingen:
1.1.1: De JSON interface det waarde gaf tijdens een detectie een rare string; dit is nu verholpen. Overigens heeft dit geen consequentie voor het gebruik van de JSON interface omdat bij een detectie dit een niet-lege string moet zijn. Dat was dus al zo, maar het is zo netter.
1.1.2: Bij het inloggen op een YouLess met wachtwoord is het input element nu van type password (sterretjes).
1.1.3: De 'a' pagina was voorheen uitgezonderd van authenticatie als er een wachtwoord actief was. Deze uitzondering is ongedaan gemaakt.
1.1.4: Fabrieksinstellingen voor detectieparameters iets aangepast.
1.2.0: web interface ook te bereiken op poort 16464/32848/49232 in verband met routers die geen X->Y poortforwarding ondersteunen (en waar 80 al in gebruik is). Verder is er een wrap around bug gefixed; de kWh teller kan in 1.1.x na verloop van (lange) tijd overflowen waarna zich een wrap around voordoet. Wanneer dit optreedt bij uploads naar Bidgely geeft een een plotselinge onwaarschijnlijk grote verandering in de grafiek.

Een update van 1.1.x naar 1.2.0 is wel de moeite waard vanwege de wrap around bugfix.
Exocet schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 16:03:
Kan de excel uitlees sheet ook omgaan met een wachtwoord op de Youless? Ik kan het niet terugvinden in de instellingen.
Nee, de excel macro heeft (nog) geen password instel veld (de openoffice macro overigens wel). Het is de bedoeling dat dit ook voor excel beschikbaar komt.
ericplan schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 22:15:
@Youless
Het zou mooi zijn als de optie http://ip-adres/v ook de huidige dag zou mee berekenen in de dagtotalen. Is dat mogelijk?
Bedoel je een "tussenstand" (omdat de dag nog niet afgelopen is)? Alle loggings worden momenteel pas na afloop van het tijdsinterval weggeschreven (om verwarring te voorkomen en omdat een tussenstand ook berekend worden aan de hand van de loggings met een kortere tijdsinterval).
...
Zoals opgemerkt door KC27 geeft de spanning reset een terugval naar de laatst gesaved waarde waardoor het dagtotaal lager uitvalt, dus dit is inderdaad de oorzaak. Als je de uurlogs van de overige dagen bij elkaar optelt zul je als het goed is wel op een correct dagtotaal uitkomen.

@ericplan: Iets dergelijks zal er denk ik ook hier aan de hand zijn geweest (of misschien een handmatige wijziging van de tellerstand). De overige dagen zijn inmiddels door ons gechecked (bedankt voor de access) en daarbij komt de som van de uurwaarden wel overeen met de dagtotalen.
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:24:
...
De logs binnen een dag (intraday zeg maar) worden als "gemiddelde flow" getoond, en daarbuiten in m3. Deels omdat je anders zover achter de comma komt (zoals TD-er ook zei), maar ook omdat je zo makkelijker een bepaald soort verbruik kunt zien (warmwater bedrijf van de ketel geeft een lagere flow dan CV bedrijf). Verder zien we bij flowmeters dat liter/uur min of meer "gebruikelijk" is als maat.

Overigens wel aardig om te weten is dat liter/uur dezelfde verhouding tot m3 heeft als Watt tot kWh. 1000 liter/uur gedurende een uur geeft een m3 en 1000 Watt gedurende een uur geeft een kWh.
Exocet schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:25:
[...]
DYM schreef op zondag 13 januari 2013 @ 18:33:
[...]
stimpyrulez schreef op maandag 14 januari 2013 @ 08:31:
[...]
Gisteren ben ik ook nog even met de excel bezig geweest.
Kreeg ook geen data te zien in de grafieken.
Tevens zag ik de data van 2013 niet.
Blijkbaar wordt de data maar opgehaald tot 31-12-2012.
Als ik op de youless zelf kijk (via web interface), staat daar wel netjes data van 2013.
Doe ik wat verkeerd of klopt de excel niet?
Ik weet niet zeker of dat hem is, maar de excel macro haalt altijd t/m de vorige maand op, dus op zich klopt het wel dat dit nu bij 31-12 stopt.
De openoffice macro vult wel per dag aan; dit is hier ook in januari getest en dat ging hier goed na de overgang naar het nieuwe jaar.
@DYM: De openoffice macro hoort te eindigen met een report venster "x records toegevoegd". Krijg je deze te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedankt Youless voor het uitgebreide antwoord.
YouLess schreef op maandag 14 januari 2013 @ 17:58:
Bedoel je een "tussenstand" (omdat de dag nog niet afgelopen is)? Alle loggings worden momenteel pas na afloop van het tijdsinterval weggeschreven (om verwarring te voorkomen en omdat een tussenstand ook berekend worden aan de hand van de loggings met een kortere tijdsinterval).
Inderdaad, zeker op dit soort dagen ben ik overdag benieuwd naar het gasverbruik tot nu toe. Datzelfde is natuurlijk ook van toepassing op de toekomstige PV-firmware :+ Voor de huidige E-versie is het misschien minder interessant.
@ericplan: Iets dergelijks zal er denk ik ook hier aan de hand zijn geweest (of misschien een handmatige wijziging van de tellerstand). De overige dagen zijn inmiddels door ons gechecked (bedankt voor de access) en daarbij komt de som van de uurwaarden wel overeen met de dagtotalen.
We houden het hier nu ook goed in de gaten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Ik weet niet zeker of dat hem is, maar de excel macro haalt altijd t/m de vorige maand op, dus op zich klopt het wel dat dit nu bij 31-12 stopt.
De openoffice macro vult wel per dag aan; dit is hier ook in januari getest en dat ging hier goed na de overgang naar het nieuwe jaar.
@DYM: De openoffice macro hoort te eindigen met een report venster "x records toegevoegd". Krijg je deze te zien?
Ok, dat kan.
Nadeel is dan wel dat als je de data eruit wil lezen je dat eigenlijk pas na een maand kan doen (heb hem nog maar 2 weken).
Dus persoonlijk vind ik het geen handige 'Keus' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

wcduck schreef op maandag 14 januari 2013 @ 12:50:
Ik de Youless binnenkort aan iemand cadeau doen. Ik vroeg me af of deze apparaatjes af en toe goedkoper te krijgen zijn dan nu. Loopt er ergens een kortingsactie?
^dit. Ik ben eigenlijk al sinds de introductie van dit ding van plan er één of twee te kopen (elektra+gas), maar de prijs houdt me de hele tijd tegen. Ik ben al een klein beetje besparingsgoeroe, de youless gaat er bij mij nooit uitbespaard worden, dus voor wat in feite niet veel meer dan een microcontroller+LDR+LED is vind ik 80 euro behoorlijk pittig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stimpyrulez schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:13:
[...]

Ok, dat kan.
Nadeel is dan wel dat als je de data eruit wil lezen je dat eigenlijk pas na een maand kan doen (heb hem nog maar 2 weken).
Dus persoonlijk vind ik het geen handige 'Keus' ;)
Mischien is het een idee as als iemand met verstand van excel even verteld welke regels code hiervoor aangepast moeten worden ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2013 19:17 . Reden: Dialect gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphyxion

Asphyxion

I am, therefor I think

Ik ben mijn gegevens van mijn YouLess, Bidgely en Eneco nu aan het vergelijken en de gegevens van de YouLess/Bidgely komen helemaal niet overeen met die van de Eneco.

De Youless zegt dit over afgelopen dagen:
11-01-13 19,800
12-01-13 8,700
13-01-13 5,300

Bidgely zegt:
11-01-13 19,870
12-01-13 8,930
13-01-13 5,510

Dus dat komt redelijk overeen.

Dan de Eneco:

11-01-13 22kWh normaal + 4 kWh hoog = 26 kWh
12-01-13 17kWh normaal + 10 kWh hoog = 27 kWh
13-01-13 14kWh laag

Ik heb nog gekeken naar mijn meter, maar 1000 pulsen/kWh klopt toch echt. Ik heb zowel van de YouLess als van Bidgely alle gegevens. Er is geen uitval geweest - ik zie over alle uren data in Bidgely.

Ik vraag me nu af waar dit mis gaat. Iemand enig idee?

Edit: Uiteraard had ik op 13 jan alleen laag tarief: weekend! ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Asphyxion op 14-01-2013 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De waarden in de Youless zijn steevast lager, dus ik vermoed dat de Youless pulsen mist.
Heb je een draaischijfmeter, of een LED?
Wat voor meetwaarden (in %) zie je terug in de webinterface?
Valt er licht binnen in de meterkast/op de meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphyxion

Asphyxion

I am, therefor I think

TD-er schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:17:
De waarden in de Youless zijn steevast lager, dus ik vermoed dat de Youless pulsen mist.
Heb je een draaischijfmeter, of een LED?
Wat voor meetwaarden (in %) zie je terug in de webinterface?
Valt er licht binnen in de meterkast/op de meter?
Ik heb een digitale, slimme meter. Deze om precies te zijn http://www.stedin.net/Sit...BRO.HSM.SMB.004.04.12.pdf (Landis+Gyr)

Meetwaardes: 102% (dan neem ik aan dat je de waarde van input bedoelt op de Home van de Youless).

Er valt geen licht binnen, het is er vrij donker. Dit wil ik nog wel testen door zo licht aan te doen in de gang en de waarden dan te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm meetwaarden van > 100% vind ik altijd verdacht.
Geen idee hoe de Youless het verwerkt, maar ik kan me voorstellen dat te sterke waarden mogelijk eruit gefilterd worden.
Probeer er anders misschien eens een wit papiertje tussen te doen, zodat LED-lampje meer een egale puls wordt die minder intens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:15:
[...]

Mischien is het een idee as als iemand met verstand van excel even verteld welke regels code hiervoor aangepast moeten worden ;)
Heb opzich mijn probleem 'opgelost'.
Bestand kan je hier vinden.

Probleem was dus dat hij tot (<) aan de huidige maand ophaalt i.p.v. t/m (<=) huidige maand.
Helaas ben ik geen programmeur (wel software tester...), dus een beetje code kan ik wel lezen.
Maar programmeren vind ik een ander verhaal.

Wil eens kijken of ik het voor elkaar kan krijgen of ik de nachten kan uitlezen en zo kan achterhalen wat ik gemiddeld per nacht verbruik.
Dan kan ik kijken of ik dat gemiddelde omlaag kan/ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphyxion

Asphyxion

I am, therefor I think

TD-er schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:31:
Probeer er anders misschien eens een wit papiertje tussen te doen, zodat LED-lampje meer een egale puls wordt die minder intens is.
Heb ik een half uurtje geleden gedaan. Meetwaarden zijn nu over het algemeen 99%, soms opeens een dip tussen de 77% en 85%.

Ik zie nu net ook in de logfiles opeens een dip:
21:05 330
21:06 324
21:07 162
21:08 324
21:09 324

Er is niets veranderd in die tijd. Een dip van 160w kan ik ook niet verklaren. De TV + een aantal lampen staan aan. Een piek (bv door boiler of koelkast) kan ik me voorstellen, een dergelijke dip niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

Tallguy schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:57:
@DYM: die editor heb ik ook geprobeerd, maar ik heb dan last van het verschijnsel dat ik allemaal 'programeertaal' zie in die editor. Dat ben ik op een forum ook tegengekomen, maar heb er geen oplossing voor.
Heb je ook "Init 3rdparty" geïnstalleerd op je Syno? De Cronjob Editor heeft dit package nodig.
Anders zou ik het ook niet weten ;(
Pagina: 1 ... 18 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.