Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:07
Hoe groot het uiteindelijke insect op de foto komt te staan hangt er natuurlijk ook vanaf hoe groot het beestje is :+ (Redelijk logisch, maar wel belangrijk om even in gedachten te houden). 1:1 macro betekent bij een APS-C sensor dus dat een insect van 22.3mm bij 1:1 op mijn 550D de volledige foto vult.
Daarna kan je natuurlijk nog een hoop bereiken door te croppen. De foto die je laat zien is 640x427 pixels. Nu zal dit vast geen 1:1 crop uit het origineel zijn, maar dat laat wel zien hoeveel je kan bereiken door te croppen.
Daarna begint het spelletje van grotere vergrotingen dan 1:1 natuurlijk nog. Dan kun je inderdaad lenzen gaan omdraaien (vergroting wordt (registerafstand / brandpuntafstand van de lens) ), omgedraaide lenzen voor een lens zetten (vergroting wordt (brandpuntafstand 'normale' lens / brandpuntafstand omgedraaide lens) ) en meer van dat soort moois.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:19
melly schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 01:10:
Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar die geeft toch niet zo heel extreem macro?
Wat mij erg aanspreekt zijn foto's waarbij een insect beeldvullend is ,dit is met een macro lens toch niet mogenlijk?

[afbeelding]

Dit vind ik bv dus echt een waanzinnige foto..
(komt je vast wel bekent voor ;) )
Vanaf 1:1 is het al macro! Hoe groot het beestje dan ook is. Ik vind zelf extreme macro/micro ook veel mooier en uitdagender

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:34

EXX

EXtended eXchange

melly schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 21:01:
Zo ver ik weet zijn er 3 methodes om met macro te werken.
-Lens omgekeerd op de body
-Lens verlengen met tubes
-Lens omgekeerd op een andere lens.
- Close-up lens op een lens (bij voorkeur vanaf 100mm en meer ).

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:55

polthemol

Moderator General Chat
melly schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 01:10:
Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar die geeft toch niet zo heel extreem macro?
Wat mij erg aanspreekt zijn foto's waarbij een insect beeldvullend is ,dit is met een macro lens toch niet mogenlijk?

[afbeelding]

Dit vind ik bv dus echt een waanzinnige foto..
(komt je vast wel bekent voor ;) )
wat dacht je van de canon mpe ;)

En alle dingen die je aanhaalt kun je ook toepassen op een macrolens om nog meer vergroting te halen :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Dus begrijp ik het goed dat de foto van de spin die ik aanhaalde ook mogenlijk is met een macro lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Zeker. Maar degene die die foto eeft gemaakt heeft wel reversed 50mm op extension tubes gebruikt

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In deze video wordt uitgelegd hoe die foto gemaakt is. ;)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2012 01:42 . Reden: Ajuus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
@ Melly, technisch erg goed, zo'n vergroting. Qua compo en als foto vind ik hem niet zo spannend. Dat laatste vind ik zelf ook erg lastig en lukt me meestal niet, om een macro foto als foto ook echt iets mee te geven, verder te gaan dan een goede scherpe foto met juiste scherptepunt...

Ik had vandaag toevallig een zweefvlieg op de schuifpui en dus ook een erg zwarte omgeving. Daarnaast een rare grote vlieg op een blad:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7240/7222836118_0f92b7557f_z.jpg
IMGP6948-bewerkt by bartvandermark, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7097/7222833420_90f5be1179_z.jpg
IMGP6933-bewerkt by bartvandermark, on Flickr

[ Voor 15% gewijzigd door vandermark op 18-05-2012 20:53 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi, de zweefvlieg met die reflectie. Vond het eerst jammer dat die er niet helemaal bij op stond, maar nadat ik wat beter keek, viel het me op dat het eigenlijk een dubbele reflectie is. Dus wel netjes uitgesneden, als het niet de hele foto is. Denk wel dat ik, om het af te maken, het laatste restje van de dubbele reflectie weggeshopt had, net als de paar stofjes op het glas.

De roofvlieg staat er ook netjes op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43
Even een algemene mededeling ... kunnen we het in het vervolg misschien hier blijven hebben over de foto's die je zelf gemaakt hebt.

Alle andere dingen die daar bij komen kijken liever plaatsen in Het grote Macro Hardware-topic!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
@ sargonaut, Erg mooi, foto waarbij macro iets meer krijgt, kunstachtig bijna...

Twee van vanochtend:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8159/7225890892_ffc4f1a96d_z.jpg
IMGP7044-bewerkt by bartvandermark, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7076/7225892672_5a36b70d0d_z.jpg
IMGP7046-bewerkt by bartvandermark, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
@Vandermark,Echt mooie plaatjes..zien er ragscherp uit. van mij mag het wel nog meer macro :)
@Sargonout,erg mooi..komt dromerig over,erg sfeer vol.

Afbeeldingslocatie: http://img717.imageshack.us/img717/6585/dsc06593p.jpg

Meer scherpte diepte zou erg mooi zijn maar dat wil mij nog niet erg lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Kleiner diafragma of stacking, veel meer zit er niet op ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@melly: De oogjes staan er goed scherp op, beetje jammer dat de tanden niet zichtbaar zijn. ...Een goed statief helpt ook veel om het scherptegebied wat groter te kunnen maken.
@vandermark: Vooral de onderste is mooi, van de bovenste vind ik de bij wat te laag in de compositie. Was denk ik mooier geweest als de kop van de bij meer in het midden had gestaan en dan onderaan ook wat meer van de bloesem in beeld.

Net deze gemaakt, stack van 4 foto's. :

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7074/7235045366_d7f1744bb4_z.jpg

edit: Heb de uitsnede wat ruimer gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2012 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:51
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7234/7237577298_1420786948.jpg
Wesp by Martijnvdueren, on Flickr

Met een aardige crop dat wel, maar vond m zelf wel aardig. Expres voor een wat centralere compo gegaan, vond dat hier wel mooi toch. Was een vrij grote (3cm) wesp die wij hier rond hebben vliegen. Deze is dood.

[ Voor 5% gewijzigd door Snuurtje op 21-05-2012 01:52 . Reden: crop veranderd nav comment sargonaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een Hoornaar, en daar wil je zeker niet door gestoken worden. ;) Mooie scherpe foto, ik had denk ik wel dat laatste stukje vleugels erbij op gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@Sargonaut, grappig maar vind hem wel wat saai en ik denk dat dat te maken heeft met de kleuren want het onderwerp zelf en de manier waarop je hem genomen hebt kan wel interessant zijn.

@Snuurtje, eens met Sargonaut, jammer van dat opkrullende stukje blad op de voorgrond, als dat weg was en je had rechts iets meer ruimte gegeven voor de vleugels dan was hij nóg beter geweest ;) Leuke foto!

Alien InsectHet uber kleine haartje ter referentie

Preparing For TakeoffStack van 2 foto's

Ant

Resting

De rest zal vanavond en morgen hier te vinden zijn dus hou het in de gaten! :D
http://maartendeboer.net/portfolio/category/macro/

[ Voor 62% gewijzigd door Ventieldopje op 21-05-2012 02:13 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:31:
Dat is een Hoornaar, en daar wil je zeker niet door gestoken worden. ;) Mooie scherpe foto, ik had denk ik wel dat laatste stukje vleugels erbij op gezet.
Je hebt helemaal gelijk, let normaal aardig goed op mn foto's maar heb die vleugels volledig gemist. Ff wat achtergrond info, dit monstertje kwam mijn raam zomaar binnenvliegen heb hem meteen gevangen onder een glas, vervolgens in een potje getransferd, en even af laten koelen in de vriezer. Vervolgens deze pica van kunnen maken. We hebben waarschijnlijk net als enkele jaren terug weer een nest ergens zitten. Dus dat wordt opsporen en wespenpoeder inspuiten. Thanks ook voor de naam van dit beest kende die nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:55

polthemol

Moderator General Chat
Snuurtje schreef op maandag 21 mei 2012 @ 01:47:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, let normaal aardig goed op mn foto's maar heb die vleugels volledig gemist. Ff wat achtergrond info, dit monstertje kwam mijn raam zomaar binnenvliegen heb hem meteen gevangen onder een glas, vervolgens in een potje getransferd, en even af laten koelen in de vriezer. Vervolgens deze pica van kunnen maken. We hebben waarschijnlijk net als enkele jaren terug weer een nest ergens zitten. Dus dat wordt opsporen en wespenpoeder inspuiten. Thanks ook voor de naam van dit beest kende die nog niet.
dan ga ik de moraalridder maar uithangen: maar beesten op die manier klaar maken voor een macrofoto is imo not done. Wil je ze "stil" op de foto hebben dan sta je maar vroeg op.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Ik denk dat hij het eerder deed, om hem gewoon rustig terug te zetten. Niet dat zodra je het glas eraf haalt hij naar je toe komt in attack mode

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
polthemol schreef op maandag 21 mei 2012 @ 07:50:
dan ga ik de moraalridder maar uithangen: maar beesten op die manier klaar maken voor een macrofoto is imo not done. Wil je ze "stil" op de foto hebben dan sta je maar vroeg op.
Grappig dat je dan over dat ene beestje begint, terwijl hij verder aangeeft:
Dus dat wordt opsporen en wespenpoeder inspuiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Snuurtje schreef op maandag 21 mei 2012 @ 01:47:
[...]

Dus dat wordt opsporen en wespenpoeder inspuiten.
Dan hang ik de moraalridder hierover nog maar ff uit :P

De hoornaar is veel minder agressief dan de verschillende "terraswespen" en komen nauwelijks op zoetigheid af. Waarom moeten ze dood?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
Wellicht is ie allergisch voor wespen? (of mensen in zijn omgeving?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Tja, was m sowieso al van plan te mollen, en dat nest overigens ook, niemand wil graag een nest wespen in zijn huis hebben. Ik denk echter dat het de buren zijn maar toch. Mijn ma heeft wel last van wespenallergie. Bij haar is het iig zo dat ze zo'n 3x gestoken is, x1 haar vinger dik, x2, hele hand dik, x3 hele arm. Dokter zei: "Je moet niet veel vaker gestoken worden want dan is het goed mis". Anyway, we wonen op een boerderij, en zorgen goed genoeg voor alle beesten, maar ongedierte gaat de pijp uit. Jullie hoeven je overigens geen zorgen te maken zou zoiets heus niet doen met een vlinder oid.

[ Voor 8% gewijzigd door Snuurtje op 21-05-2012 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Snuurtje: Al een stuk beter met de vleugels helemaal in beeld. Zoals Ventieldopje zei inderdaad wel jammer van dat stukje opgekruld blad op de voorgrond, was me eerst niet opgevallen. Wat betreft het 'koud' maken voor een foto, ik zou het niet kunnen. Maar kan me voorstellen dat de Hoornaars, met een allergisch persoon in de buurt of op een boerderij met dieren, niet gewenst zijn. Misschien dat je een volgende keer het beestje eerst wat op temperatuur kan laten komen, zodat de condens kan verdampen?

@Ventieldopje: Mooie foto's, de waterjuffer vind ik er wel erg mooi op staan. Mogelijk dat ik dat rare 'voetje' onderaan de grashalm, weg zou werken. (lijkt op een insektenpootje, maar kan het niet goed zien/plaatsen), maar verder prachtige foto.

De stack is ook redelijk goed, hoewel er wel wat kleine stack-foutjes te vinden zijn. Meest opvallende is een van de haartjes op de poten, en aan de bovenkant van het oog zit een stukje onscherpte. Als het kan fix ik dat soort dingen door een van de foto's uit de stack als laag over het eindresultaat te leggen en dan met passen, gummen en plakken plaatselijk te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:52:
@Snuurtje: Al een stuk beter met de vleugels helemaal in beeld. Zoals Ventieldopje zei inderdaad wel jammer van dat stukje opgekruld blad op de voorgrond, was me eerst niet opgevallen. Wat betreft het 'koud' maken voor een foto, ik zou het niet kunnen. Maar kan me voorstellen dat de Hoornaars, met een allergisch persoon in de buurt of op een boerderij met dieren, niet gewenst zijn. Misschien dat je een volgende keer het beestje eerst wat op temperatuur kan laten komen, zodat de condens kan verdampen?

@Ventieldopje: Mooie foto's, de waterjuffer vind ik er wel erg mooi op staan. Mogelijk dat ik dat rare 'voetje' onderaan de grashalm, weg zou werken. (lijkt op een insektenpootje, maar kan het niet goed zien/plaatsen), maar verder prachtige foto.

De stack is ook redelijk goed, hoewel er wel wat kleine stack-foutjes te vinden zijn. Meest opvallende is een van de haartjes op de poten, en aan de bovenkant van het oog zit een stukje onscherpte. Als het kan fix ik dat soort dingen door een van de foto's uit de stack als laag over het eindresultaat te leggen en dan met passen, gummen en plakken plaatselijk te repareren.
Wat je ziet bij de waterjuffer is inderdaad zijn pootje, ik denk dat het raar zou lijken als ik die weg zou shoppen maar ik snap je punt. Kan er niks aan doen dat het beest zich op die manier vast grijpt :9

Wat betreft dat stack foutje, ik ga er eens even naar kijken als ik weer tijd heb ... het was een latertje en mij eigenlijk nog niet opgevallen. Het stack foutje zit rechts bovenin op zijn poot volgensmij? Nu valt mij ook zijn oog op ja, bah :X

Bedankt in ieder geval! 8)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:58:
Wat je ziet bij de waterjuffer is inderdaad zijn pootje, ik denk dat het raar zou lijken als ik die weg zou shoppen maar ik snap je punt. Kan er niks aan doen dat het beest zich op die manier vast grijpt :9
Heb al zitten kijken of het gewoon bij de waterjuffer hoorde, maar ook dan vind ik het er vreemd uitzien. Alsof een van z'n pootjes misvormd is ofzo.
Wat betreft dat stack foutje, ik ga er eens even naar kijken als ik weer tijd heb ... het was een latertje en mij eigenlijk nog niet opgevallen. Het stack foutje zit rechts bovenin op zijn poot volgensmij? Nu valt mij ook zijn oog op ja, bah :X

Bedankt in ieder geval! 8)
Het andere foutje zit bij de middelste poot op de voorgrond, in de buurt van de 'enkel'. ;)

Edit:

Heb naar aanleiding van het commentaar van Ventieldopje nog even naar de kleuren van m'n laatste foto gekeken, toen schrok ik wel een beetje van hoe ongelofelijk flets en kleurloos de foto eigenlijk was. Ik was door omstandigheden niet helemaal lekker die dag, daarbij de vorige avond teveel gedronken. Door de kater heen zag alles er wat rooskleuriger uit, dus. :X Heb bij de eerste versie vooral een enorme lading verzadiging toegevoegd. En daarna heb ik nog even wat met de kleurtinten zitten spelen, met als resultaat de tweede versie.

1:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7099/7243750984_9331c714e5_z.jpg

2:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8167/7243750212_d3df7d4a0d_z.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2012 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Snuurtje schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:01:
Mijn ma heeft wel last van wespenallergie. Bij haar is het iig zo dat ze zo'n 3x gestoken is, x1 haar vinger dik, x2, hele hand dik, x3 hele arm. Dokter zei: "Je moet niet veel vaker gestoken worden want dan is het goed mis.
Weliswaar off-topic maar wel belangrijk.

Ik weet niet of de maatregel misschien al genomen is maar ik vraag me ernstig af of gezien de toenemende allergische reacties het voor haar ondertussen wellicht wenselijk is om een adrenaline auto-injector (Epipen) bij zich te gaan dragen (of zelfs twee in bepaalde gevallen).

Als ze al drie keer een wespensteek heeft gehad verkeert ze naar het schijnt in een situatie dat ze daar een bovengemiddeld risico op loopt en dan moet je er dus rekening mee houden dat het ook een vierde keer kan gebeuren. Hoe ernstig de allergische reactie dan zal zijn is niet te voorspellen maar je wilt niet het risico lopen dat ze in een anafylactische shock (of ernstiger) zou raken. Heeft ze bijv. al ervaren dat haar ademhaling ook werd bemoeilijkt als bijkomende klacht? Mensen kúnnen in het ernstigste geval aan een wespensteek overlijden.

Ik wil geen paniek zaaien want dat zijn gelukkig vrij zeldzame gebeurtenissen maar het zou wel eens een goed idee kunnen zijn om aan de huisarts een verwijzing naar een allergoloog te vragen die haar op dit punt kan beoordelen en adviseren. Het wespenseizoen zit er weer aan te komen dus het risico gaat weer toenemen.

Geen paniek dus maar neem het wel serieus en besteed er adequaat aandacht aan want je mag het niet onderschatten. Dat *zou* tot ernstige gevolgen kunnen leiden en dat is natuurlijk het laatste wat je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@Sargonaut, stukken echt stukken beter! Met je bewerking vind ik het juist wél een hele mooie en interessante foto!

Even een voorproefje :)

Ik hou van ogen van insecten ... even een onbewerkt 100% cropje rechtstreeks van de camera.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4Fsp7q9F3i75ph3KxhzS8hXp/full.jpg

Nog zo'n voorproefje ...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IYjD5XSi7ncslXSLY7bDrxIA/full.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door Ventieldopje op 22-05-2012 20:32 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 13:03:
[...]

Weliswaar off-topic maar wel belangrijk.

Ik weet niet of de maatregel misschien al genomen is maar ik vraag me ernstig af of gezien de toenemende allergische reacties het voor haar ondertussen wellicht wenselijk is om een adrenaline auto-injector (Epipen) bij zich te gaan dragen (of zelfs twee in bepaalde gevallen).

Als ze al drie keer een wespensteek heeft gehad verkeert ze naar het schijnt in een situatie dat ze daar een bovengemiddeld risico op loopt en dan moet je er dus rekening mee houden dat het ook een vierde keer kan gebeuren. Hoe ernstig de allergische reactie dan zal zijn is niet te voorspellen maar je wilt niet het risico lopen dat ze in een anafylactische shock (of ernstiger) zou raken. Heeft ze bijv. al ervaren dat haar ademhaling ook werd bemoeilijkt als bijkomende klacht? Mensen kúnnen in het ernstigste geval aan een wespensteek overlijden.

Ik wil geen paniek zaaien want dat zijn gelukkig vrij zeldzame gebeurtenissen maar het zou wel eens een goed idee kunnen zijn om aan de huisarts een verwijzing naar een allergoloog te vragen die haar op dit punt kan beoordelen en adviseren. Het wespenseizoen zit er weer aan te komen dus het risico gaat weer toenemen.

Geen paniek dus maar neem het wel serieus en besteed er adequaat aandacht aan want je mag het niet onderschatten. Dat *zou* tot ernstige gevolgen kunnen leiden en dat is natuurlijk het laatste wat je zou willen.
Thanks voor de tips, zulk soort maatregelen zijn niet genomen. Laatste keer dat ze is gestoken is denk ook inmiddels al zo'n 8 jaar geleden. Zal t haar vertellen iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ventieldopje: Cool, thanks 8)
Ventieldopje schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 13:35:
Even een voorproefje :)

Ik hou van ogen van insecten ... even een onbewerkt 100% cropje rechtstreeks van de camera.
Insecten ogen zijn inderdaad altijd mooi om van dichtbij te zien. Mooie kwaliteit op 100% onbewerkt, maar daar betaal je dan ook voor. Zijn dat soort vergrotingen met de mp-e 65 niet gewoon beeldvullend te krijgen, of wordt het scherptegebied dan zo klein dat je alleen foto's/stacks van dooie beestjes zou kunnen maken?

Ben benieuwd naar het hoofdgerecht. :Y)

Vanochtend nog even wat foto's op de hei wezen maken. :

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7094/7248379018_f9c823444d_z.jpg
Sint Jacobsvlinder by T van der Velden, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7071/7248378574_0e0d0d456b_z.jpg
Kleine Vuurvlinder by T van der Velden, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7242/7249979540_a111f544e3_z.jpg
Jonge Zandhagedis by T van der Velden, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@Sargonaut, gaaf! ... je bent vandaag echt wat mooie beestjes tegen gekomen! Die vuurvlinder ging er helemaal voor zitten zo te zien! Ik kwam echt zeer weinig tegen en zeker geen mooie vlinders. Als het mooi weer blijft misschien maar eens een dagje Veluwe inplannen, geen idee waar je woont maar misschien dat we samen ergens de boel onveilig kunnen maken een keer?

Met de MP-E kun je dat soort dingen wel beeldvullend krijgen, dan moet je alleen een slapend insect hebben of een dooie. Met de MP-E is levende insecten fotograferen niet echt een pretje, ze schrikken al snel dus je moet héél erg langzaam zijn en geen onverwachte bewegingen maken, verder dan 2x of met geluk 3x vergroting kom ik dan ook niet vaak.

Maargoed voor slapende / dooie insecten enzo staat een Canon 2x TC om 10x vergroting te krijgen nog wel op de verlanglijst.

Waiting For A Victim

Butterfly

Sunbathing

Klikkerdeklik voor groot :X ... Tevreden? Nee niet echt :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Ik wil ook wel een keer mee met een paar mensen :) Ik ga denk ik zaterdag ochtend ook vroeg mn bed uit om wat rondjes te lopen hier door de bossen ^^

Merk dat het met de Raynox ook lastig is om te focussen. Je DOF is echt nog niet eens een mm, je bent helft van de tijd aan het zoeken naar je object.

@Maarten
De eerste 2 zijn echt nice, jammer van de ruis die er in zit.
Van de onderste Vind ik de eerste het leukst Ook het cleanst van de 3. Vind de onderste middelste en onderste wel scherp, maar zijn qua bewerking wat minder.

@Sarganout, wat is je eigen naam trouwens?
Die vlinder is echt _O_ wat een plaat

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Thanks Gdzr, ja die kwamen rechtstreeks uit de camera op ISO 800, geen ruis reductie of wat dan ook. Wat betreft de eindresultaten, ik ga er een nachtje over slapen ... dan ga ik ze drastisch veranderen en weer uploaden ben ik bang want tevreden ben ik niet :+

Met die Raynox lastig focussen, dat ligt gewoon aan dat je een vergroting haalt groter dan 1:1, dan hou je sowieso weinig ruimte over ;) Veel schieten en bijlichten!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Klopt, ik moet ff een keer een nieuwe softbox maken, deze is nogal groot en verlies wat kracht voor kleine beestjes. Ook wat minder fijn handelbaar tussen de planten. Gebruik sowieso mijn flitser, want wil het liefst gewoon op iso 100 ofzo blijven zitten ^^

Verandert de MFD ook met een TC? Of blijft deze gewoon bijv 30cm alleen heb je dan een 210mm of 300mm lens?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 07:19
Komen een paar mooie plaat en voorbij hier.
De vuurvlinder van saganout is echt mooi! Verder zijn de vliegjes van ventieldopje ook goed gelukt, alleen jammer van de ruis idd!

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:39:
Als het mooi weer blijft misschien maar eens een dagje Veluwe inplannen, geen idee waar je woont maar misschien dat we samen ergens de boel onveilig kunnen maken een keer?
Lijkt me op zich best leuk, maar ik moet er nog even over nadenken. Want eerlijk gezegd ben ik in het dagelijkse leven een redelijk contactgestoorde no-lifer, ik zie of spreek zelden andere mensen. Zo iemand die naast de maatschappij leeft, in z'n eigen mentale gevangenis. Maar is het goed als ik anders tzt eens probeer contact op nemen via je website?

1- De langpootmug staat er vet op, die zou ik niet al te veel veranderen.
2- Weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is dit geen vlinder, maar een mot.
3- Van de vlieg vind het niet zo mooi dat allebei de vleugels onscherp zijn, misschien een uitsnede van alleen de kop en voorpoten?
Gdzr schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:01:
@Sarganout, wat is je eigen naam trouwens?
Die vlinder is echt _O_ wat een plaat
Tnx :) Toch eigenlijk wel benieuwd welke van de twee vlinders. :)

Mijn voornaam is Tommy, de rest staat al een tijdje onderaan de foto's van Flickr. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
spreading schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 23:37:
Komen een paar mooie plaat en voorbij hier.
De vuurvlinder van saganout is echt mooi! Verder zijn de vliegjes van ventieldopje ook goed gelukt, alleen jammer van de ruis idd!
Zijn ook onbewerkte shots (100% crop uit 21mp) bedoeld als preview.
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 00:54:
[...]

Lijkt me op zich best leuk, maar ik moet er nog even over nadenken. Want eerlijk gezegd ben ik in het dagelijkse leven een redelijk contactgestoorde no-lifer, ik zie of spreek zelden andere mensen. Zo iemand die naast de maatschappij leeft, in z'n eigen mentale gevangenis. Maar is het goed als ik anders tzt eens probeer contact op nemen via je website?

1- De langpootmug staat er vet op, die zou ik niet al te veel veranderen.
2- Weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is dit geen vlinder, maar een mot.
3- Van de vlieg vind het niet zo mooi dat allebei de vleugels onscherp zijn, misschien een uitsnede van alleen de kop en voorpoten?

[...]
3 ga ik morgen nog weer eens even mee aan de haal, vind hem niet echt geweldig :), 2 is denk ik inderdaad een mot.

Staan er nog een paar op m'n site die ik hier niet geplaatst heb, ook waarvan de meeste morgen weer een makeover krijgen :X

Je mag altijd contact opnemen via m'n site zij het voor een praatje, mening, advies :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
@ventieldopje:erg gaaf zulke macroopnamens :)
Zien er op 100% ook goed uit vind ik.
Keep them coming..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
@Tommy
Die vuurvlinder ;)
Is het niet een uitdaging voor jezelf om dan wel eens zo met vreemde op pad te gaan?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gdzr schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 08:06:
Is het niet een uitdaging voor jezelf om dan wel eens zo met vreemde op pad te gaan?
Zou inderdaad wel een uitdaging zijn. Want ik ben erg moeilijk van vertrouwen, waardoor ik mezelf het liefst afsluit van de buitenwereld en maar gewoon m'n eigen ding doe.
Ventieldopje schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 02:30:
Je mag altijd contact opnemen via m'n site zij het voor een praatje, mening, advies :)
Te gek, relaxed dat je mijn terughoudendheid niet negatief opvat. Zou best nog even kunnen duren, maar ik denk dat ik op den duur zeker wel probeer om eens contact op te nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Insectenogen zijn idd gaaf. Hier een macrootje van een daas:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TbbByD5s0OcUs7bQDNL4oMq3/medium.jpg

(klik voor groot)

Hoogtepunten imho van deze pagina: De foto's van vandermark zijn zonder uitzondering heerlijk scherp. Wat een details! De druppel van sargonaut (19 mei) vind ik prachtig.

De foto's van Ventieldopje van 20mei zijn allemaal aan de blauwgroene kant, bewust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@Snoeikoei, Inderdaad bewust gedaan maar de laatste paar macro's moet ik nog opnieuw bewerken hoor :) Anyway, vandaag net voor de storm nog wat macro's kunnen trekken, hier alvast ééntje.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/C9AsFzqE7jYzyVBl2OxhhLoe/full.jpg
Vergroting: 5:1, héél klein beetje crop

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Y0t2ICyT43nA4n5nW65lqRTU/full.jpg
Vergroting: 5:1

[ Voor 38% gewijzigd door Ventieldopje op 23-05-2012 18:14 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Dat spinnetje is wel echt te gek :) De andere is ook gaaf, maar de drukte van de OoF-sprieten die naar voren komen (wat ik een wezelijk en tof onderdeel van de plaat vind) maakt'm ook vrij onrustig om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Spinnetje vind ik ook wel ok geworden ja, alleen op 5:1 f/8 ben je toch wel snel diffractie gelimiteerd en een levend beestje stacken op f/5.6 was bij dit spinnetje niet makkelijk geweest.

Maargoed, uurtje lol gehad in ieder geval :) Gefeliciteerd btw!

--

Zit nog eens te kijken naar mijn foto's van een paar dagen geleden, die zijn in Lightroom (develop mode / gecalibreerd scherm) gewoon prima van kleur terwijl ze in JPG / in de browser gewoon echt véél te blauw zijn. What to do, what to do ...

Uiteindelijk zijn ze er om afgedrukt te worden (en dan zijn de kleuren ook gewoon goed) :/ , moet ik dan echt een web versie maken met een aparte bewerking 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door Ventieldopje op 23-05-2012 18:27 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:20
Ik durf hier amper te posten na het zien van al die mooie foto's van Maarten.
Maar goed ik ben het aan het leren.
De volgende keer zou wel stuk makkelijker zijn als ik geen schreeuwende vriendin erbij heb staan "maak die spin dood!!" Niet doen schat ik pak mijn camera... :) (vond ze niet leuk :P )
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-ZGDzvFgf-5M/T70oSj5mBsI/AAAAAAAASs4/w0mB5hP1g-s/s800/IMG_6778-001.JPG
Die spin viel mijn camera trouwens aan, gelukkig was het een heel klein spinnentje, maar iemand idee wat voor iets het is?
Ik ben trouwens bezig met een oude flitser ik hoop dat dat mijn belichting probleem gaat oplossen.

[ Voor 8% gewijzigd door Haas_nl op 23-05-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat is een springspin, waarschijnlijk een zebra of harlekijnspin

[ Voor 30% gewijzigd door EXX op 23-05-2012 20:19 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Alleen wel erg donker. Ik gooi (copy/paste) in zo'n geval het plaatje even in Irfanview en laat er even de Auto Adjust Colours functie op los omdat dit allemaal erg snel gaat.

Resultaat is vaak (maar niet altijd) opvallend goed. Bij deze foto haalt Irfanview er m.i. ook veel meer uit. Probeer maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Ventieldopje schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 18:20:
Spinnetje vind ik ook wel ok geworden ja, alleen op 5:1 f/8 ben je toch wel snel diffractie gelimiteerd en een levend beestje stacken op f/5.6 was bij dit spinnetje niet makkelijk geweest.

Maargoed, uurtje lol gehad in ieder geval :) Gefeliciteerd btw!

--

Zit nog eens te kijken naar mijn foto's van een paar dagen geleden, die zijn in Lightroom (develop mode / gecalibreerd scherm) gewoon prima van kleur terwijl ze in JPG / in de browser gewoon echt véél te blauw zijn. What to do, what to do ...

Uiteindelijk zijn ze er om afgedrukt te worden (en dan zijn de kleuren ook gewoon goed) :/ , moet ik dan echt een web versie maken met een aparte bewerking 8)7
Bij het spinnetje vind ik vooral de kleuren erg geslaagd, heel rustig maar toch met een lekkere punch. Het is dat ik niet de hele dag tegen een spin aan wil kijken, anders zou'ie zo op m'n desktop kunnen belanden :)
En thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Haas_nl: Leuk met die schaduw. Zoals al genoemd is de foto veel te donker. Moest 'ie na de foto nog steeds dood, of was het spinnetje door de lens schattig genoeg voor een tweede kans? Denk trouwens dat het geen Zebra/Harlekijnspin is, maar een : Schorsmarpissa [Marpissa muscosa]

@Ventieldopje: Mooie metaal-achtige kleurtoning van de bovenste. Het spinnetje staat er ook goed scherp op, door de houding lijkt het erop alsof 'ie niet echt stil wilde zitten.

@Snoeikoei: Ogen zijn mooi scherp, ook het klauwtje rechtsonder. Nette foto en compositie. Eigenlijk niks op aan te merken, behalve dat ik de overduidelijke streep scherptegebied op de ondergrond niet zo mooi vind. Denk dat ik wat dat betreft dan de uitsnede/compositie toch zo gemaakt zou hebben, dat die streep wat minder opvallend zou zijn. Of anders zou ik misschien proberen om het met photoshop weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10-2024
Mijn Kenko M43 tubes zijn binnen en wauw wat gaaf... Mijn Olympus 45mm f1.8 op mijn Panasonic GH2 veranderd van super portret lens in een super macro lens !!!

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7245/7263544934_f46a3d7d4a_c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8159/7263545296_1711da521c_c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7219/7263545818_f81dece49a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7243/7263546196_e86e7d3b33.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8015/7263546678_2bc807bd6b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixty4
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2022

Sixty4

[64]

Ik heb maar weer eens m'n oude Canon FD bellows uit de kast gehaald om m'n nieuwe 5D mk2 te testen. In combinatie met een FD 100mm f/4 macro.
Wil eigenlijk wel wat insecten fotograferen, maar deze combinatie is erg onhandig voor buiten gebruik,

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7093/7263427904_1bd2a3f4e2_z.jpg
Dandelion by Sixtyfour, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7222/7263257418_5b5fdc7d5c_z.jpg
Drop by Sixtyfour, on Flickr

PSNid: Sixty4 | Canon Classics Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@CashMoney, wat een ontzettend mooie platen zijn dat! #1 en #3 vind ik wel de beste, #2 vind ik de grijze achtergrond erg jammer en de rest mist gewoon wat 'pop'. #4 is wat te donker en kan met een beetje nabewerking nog net dat beetje extra krijgen denk ik, #5 is helaas wat onscherp en dat kijkt niet prettig. Door gaan zo!

@Sixty4, zou je misschien ook op je voorgangers willen reageren, dit is wel zo netjes :) Over je foto's, #1 vind ik goed gelukt, leuk dat je de blauwe lucht nog ziet maar het bolletje waar de zaadjes aan zetten is wel een beetje aan de groene kant wat mijn aandacht trekt. #2 is een leuk idee maar ik vind het een beetje onsmakelijk ogen aangezien het net lijkt of het een of andere gelei is, ook de reflectie van een raam er in vind ik wat storend.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Ik vind vooral de bovenste gaaf! Al had deze wel een iets kleiner diafragma kunnen gebruiken.

@Cash
Ik vind vooral #2 en #3 gaaf. Puur omdat insecten leuker zijn dan bloemen :P

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@CashMoney: Vind die met het veldsprinkhaantje erg leuk. Ik denk er zelf over om sprinkhanen als huisdier te nemen.
@Sixty4: De eerste heeft wel iets, maar ik vind de uitsnede een beetje vreemd. En het standpunt is net te laag. Ik had het mooier gevonden als de aanhechtingen van de zaadjes, niet achter de rand van de 'bloemknop' verstopt hadden gezeten.

Een van vanochtend:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8007/7281022528_42059b554f_z.jpg
Holding on to the past by T van der Velden, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 22:43:
@CashMoney: Vind die met het veldsprinkhaantje erg leuk. Ik denk er zelf over om sprinkhanen als huisdier te nemen.
@Sixty4: De eerste heeft wel iets, maar ik vind de uitsnede een beetje vreemd. En het standpunt is net te laag. Ik had het mooier gevonden als de aanhechtingen van de zaadjes, niet achter de rand van de 'bloemknop' verstopt hadden gezeten.

Een van vanochtend:
[afbeelding]
Holding on to the past by T van der Velden, on Flickr
Wat gaaf! Vind het knap hoor, telkens weer weet je van die mooie beesten te vinden ... ik vind ze héél soms maar dan écht met geluk, vlinders schijnen me ook te ontwijken :X Hele gave foto!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks 8) Soms is het wel even zoeken, maar meestal komt het dan toch ook op geluk aan. Zo stond ik een paar dagen terug, al zoekend bijna bovenop een Ringslang(vermoedelijk), die er vervolgens snel vandoor ging. Balen, want daar had ik graag foto's van willen maken.

En soms komen ze gewoon aanvliegen. Zoals deze vanochtend in het bos. Het beestje landde op een varenblad, wat door een licht briesje constant een klein beetje op en neer bewoog. Heb geprobeerd te flitsen met de standaard flitser, maar dat werd niet zo mooi. Zonder flitsen kwam de sluitertijd uit op 1/10, wat eigenlijk te lang was ivm de wind. Maar met behulp van statief en afstandbediening kon ik het moment van afdrukken precies tussen twee windvlagen door timen. Na een paar fails toch een goeie scherpe foto, zonder flitser weten te maken.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7242/7288745044_81a4297b1e_z.jpg
Ctenophora flaveolata by T van der Velden, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8003/7288744356_4eecb1f7a9_z.jpg
Ctenophora flaveolata_crop by T van der Velden, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Nice zeg, welke lens gebruik jij eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
Zo, wegens drukte een tijdje niet hier geweest. Lijkt erop dat ik veel mooie foto's heb gemist!

@Ventieldopje, Vind met name je 2e vet. Het zwart/wit met een gele spin geeft mooi contrast en ook het warrige net voegt wat 'horror' sfeer toe.

@Haas, Inderdaad nogal donker. Een lager standpunt is vaak ook wat boeiender om naar te kijken.

@Cashmoney, De derde vind het best gelukt, mooie kleuren. Jammer dat we ze niet kunnen klikken voor groter.

@Sixty4, die 1e!..zeer nice! Mooie, heldere kleuren. Doet me echt denken aan een lekkere zomerse dag zoals afgelopen week. De 'breedbeeld' uitsnede vind ik ook mooi hier.

@Sargonaut, Die waterjuffer is mooi! Heb je hem er ook uit zien kruipen? Zon langpootmug heb ik trouwens nog nooit gezien!

Ik heb een fototje van mijn (letterlijke) studie object van deze weken. Niet helemaal tevreden met de scherpte(diepte). Ik heb er meerdere waarvan ze allemaal eigenlijk net niet helemaal lekker waren. Ik wacht nog op een 'take-off' shot. Helaas vliegen ze pas als ze goed zijn opgewarmd en dan zijn ze ook gelijk een stuk sneller en dus moeilijker te volgen. Geduldig wacht ik mijn kans af... O-)
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7105/7292876168_55becab25f.jpg
Coccinella septumpunctata by P Pepping, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Is deze laatste (zeer fraaie) foto eigenlijk wel policy proof ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Snuurtje: Al mijn macro's zijn met een Canon 100mm/f2.8 macro USM gemaakt. Eventueel samen met extension tubes, voorzetlens, of omgekeerde lens.

@douPel: De waterjuffer was al uit z'n oude huid gekropen toen ik hem vond. ;)

Mooie foto, goed scherp. Kwam laatst op een eenzame zondagochtend ook zo'n stelletje tegen. Heb even diep gezucht en ben zonder foto's te maken weer verder gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
mja, eigenlijk is het nog best moeilijk. Ik kwam ze tegen met een temperatuurtje van zo'n 25 graden. Dan zijn ze dus echt niet meer te houden en rossen overal naartoe. Niets 'rustig aan' ^^

De eitjes zien er zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:17
Een tijdje niks gedaan met de Macrolens!! Ik geef de 135mm lens de schuld :)

Veel te veel prachtige foto's hier! Niks over te zeggen. Heb vanmiddag tijdens pauze even de laatste 10 pagina's hier bekeken en meteen na het werk met de camera en macrolens naar buiten gerend :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pL7JVQRctPmzhhe5IR0Y0f5q/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OCem2ucbd2akCj2J91omwisO/medium.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Hamed op 30-05-2012 21:09 ]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Hamed: Mooie kleuren bij de eerste. Lieveheersbeestje is mooi scherp, maar het afgesneden puntje van het blad onderaan de foto is wat minder.

Vanochtend deze stack gemaakt. Photoshop deed een beetje moeilijk, en weigerde om de stack in 1 keer goed te doen. Dus heb ik de stack in delen samengevoegd. Het luisje heb ik handmatig uit 4 foto's gestacked. De spin lukte wel automatisch, net als het voorste scherpe deel van het blad. Uiteindelijk die 3 losse stacks samengevoegd tot 1 geheel. :)
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8010/7307752656_66459f5e90_z.jpg

edit: Was er toch niet helemaal tevreden over, dus geprobeerd om er nog wat van te maken, maar het blijft een rommelige stack. De bovenste laat ik nog een tijdje staan, voor de vergelijking. :

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7244/7313892964_dd95eb32ae_z.jpg

edit
Zo... . Nog een stuk of tien keer bijgewerkt :D

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2012 14:08 . Reden: foto bijgewerkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik moet bekennen dat ik de bovenste van de 2 het lekkerst vind, door de dieptewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt, vond ik eerst ook wel eigenlijk. :) Maar het viel me naderhand op dat er een stukje niet zo mooi gestackt was. Niet opvallend lelijk, maar ik stoorde me er aan. Nadat ik dat gerepareerd had, ben ik vanzelf de rest aan gaan vullen. Het eindresultaat is wat ik oorspronkelijk in gedachte had, maar ik twijfel wel of ik de eerste niet toch mooier vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Mooi Sargonaut, meerdere mooie foto's van je op deze pagina. Vind de groene krekel het mooist.

Doupel, mooi moment en mooi vastgelegd.

Hier twee van mij:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8145/7314125098_845e07effd_z.jpg
IMGP7802 by bartvandermark, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7093/7314126014_2fb31183ac_z.jpg
IMGP7809 by bartvandermark, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je :) Alleen denk ik dat je met de krekel, de foto van CashMoney bedoeld?

-De roofvlieg staat er vet op. Mooi hoe 'ie de camera aankijkt met dat luisje in z'n bek, gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Leuke foto's op deze pagina!

Onderste is gaaf Bart! Leuke pose!

Ik ben net ook even in de tuin gaan wandelen, maar was niet veel boeiends. De Raynox vergt nog steeds veel oefening, krijg nog steeds maar 1 van de 40 er scherp op. Heb wel het gevoel alsof de kwaliteit van de foto's iets minder scherp is dan zonder.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7079/7314972378_ac55cd5c7d_z.jpg
_MG_3331 by Bas Wouters, on Flickr

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gdzr: De mier staat er toch wel mooi scherp op. Een deel van de verloren scherpte zou je eventueel nog terug kunnen halen met photoshop. Met een paar subtiele hoogdoorlaatfilters op verschillende niveaus kan je veel bereiken.

@vandermark: Leuk dat kleine beestje vlak naast de tong van de zweefvlieg op de eerste foto, was me eerst niet opgevallen. Maakt de foto net wat leuker als gewoon een nette plaat van een zweefvlieg. Vind die bolletjes/vlekjes, waarvan er een linksbovenaan duidelijk te zien is, wel een beetje vreemd. Ze lijken wat op stack-foutjes, of is het troep op de lens/sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
@douPel Mooi moment te pakken!

@Hamed Lievenheersbeestje is inderdaad erg mooi!

@sargonout Ik zie steeds mooie dingen voorbij komen, de stack vind ik persoonlijk iets minder, maar over het algemeen goed bezig!

@vandermark Vooral die laatste is een mooi moment!

@Gdzr De mier is mooi scherp, hoop ook ooit zulke vergrotingen te kunnen maken!

Ik heb een paar nieuwe plaatjes geschoten in de weken dat ik geen internet had, nja alleen op men telefoon, en twee "oude" bewerkt na de feedback die ik overal kreeg.

eerst de "oude"
1
Afbeeldingslocatie: http://iloapp.wjdseegers.nl/data/_gallery//public/0/1339078556_resized.jpg?width=400&height=497

2
Afbeeldingslocatie: http://iloapp.wjdseegers.nl/data/_gallery//public/0/1339078558_resized.jpg?width=640&height=514

en dan de nieuwere:

3
Afbeeldingslocatie: http://iloapp.wjdseegers.nl/data/_gallery//public/3/1339080716_resized.jpg?width=400&height=487

4
Afbeeldingslocatie: http://iloapp.wjdseegers.nl/data/_gallery//public/3/1339082402_resized.jpg?width=400&height=485

en als laatste een wat abstractere:
5
Afbeeldingslocatie: http://iloapp.wjdseegers.nl/data/_gallery//public/3/1339082004_resized.jpg?width=784&height=522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Laatst online: 02-09 13:25
Nu we hier toch in een bloemensfeer zitten, deze heb ik alweer even geleden genomen. Het zijn de stampers van een pioenroos, geschoten met een Nikon D90 en Tamron 90mm macro lens.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7087/7164179129_3c1b1c69fa_z.jpg

@spreading Wow, ik vind vooral de foto waarbij je de rups bijna recht aankijkt erg leuk

@vandermark De onderste is een toffe compositie, de vlieg (gok ik) kijkt je haast verbaasd aan!

@Sargonaut De bovenste vind ik leuker, zie je nog een beetje het spinnenweb. Dat vind ik toch iets meer inhoud geven aan een foto met spinnen. Bij de onderste mis ik het "doel" van de beestjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@Spreading, de laatste foto steekt er met kop en schouders bovenuit, echt een super plaat! De rest van de platen vind ik een beetje gewoontjes, de 3e en 4e gaan qua onderwerp nog wel maar zijn buiten dat ze wat gewoontjes zijn ook een beetje ongelukkig uitgesneden vind ik.

@Xudonax, erg gaaf, mooie kleuren!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
Ventieldopje schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 23:03:
@Spreading, de laatste foto steekt er met kop en schouders bovenuit, echt een super plaat! De rest van de platen vind ik een beetje gewoontjes, de 3e en 4e gaan qua onderwerp nog wel maar zijn buiten dat ze wat gewoontjes zijn ook een beetje ongelukkig uitgesneden vind ik.
Dank je, had men tussenringen eens gebruikt, want de 100mm L is bijna niet meer van men camera geweest sinds ik hem had aangeschaft.
Dat ze ongelukkig zijn uitgesneden ben ik het met je eens, ben nog steeds aan het zoeken hoe ik zo dichtbij de juiste compositie kan krijgen. Deze zijn naar mijn idee allebei iets te centraal, maar ik wil natuurlijk wel graag jouw mening over weten(dat helpt mij alleen maar verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@Spreading, gelukkig, je moet het ook niet zien als dat ik je foto's afkraak ofzo al kan dit soms zo over komen ben ik bang hehe. Nu heb ik wat meer tijd om ook wat over foto 1 en 2 te brabbelen:

Foto 1 en 2 komt voor mij wat overbelicht over. Foto 1 had eigenlijk boven, onder en rechts wel wat meer ruimte mogen hebben, niet te snel van je 3:2 formaat af gaan ;) Verder is hij ook wel aardig warm van kleur maar misschien trekt dit bij zodra je de exposure wat naar beneden trekt, kan trouwens ook wel een leuk effect aangeven en dat is ook helemaal aan jou ;)

Wat betreft foto 2, een wat raar formaat crop, vind het persoonlijk altijd mooier om wanneer het kan het 3:2 formaat aan te houden. De compositie vind ik verticaal gezien wat te centraal, onderwerp had nog wel wat meer naar onderen gemogen. Als deze dan ook nog horizontaal centraal in het beeld zou liggen zou ook wel een grappig effect geven denk ik. Maargoed, hier zijn ook waarschijnlijk tientallen mogelijkheden, gewoon zo even idee van mij hier dus maar en kan zijn dat anderen er anders over denken ;)

@Iedereen, sorry ik ben een beetje afwezig geweest de laatste tijd. Druk met vanalles in nog wat (in goeie zin!) maar ik beloof om vanaaf en morgen weer wat macro's te plaatsen die ik vandaag genomen heb.

Farming Aphids
5D Mark II en MP-E 65, 1/250s - f/4.5 - ISO 800

On The Lookout
5D Mark II en MP-E 65, 1/250s - f/3.5 - ISO 1600

Farming Aphids
5D Mark II en MP-E 65, 1/250s - f/3.5 - ISO 1600

Op aanvraag van Spreading dan maar :+

Farming Aphids
5D Mark II en MP-E 65, 1/250s - f/4.5 - ISO 800

De rest van de foto's is hier te vinden: http://maartendeboer.net/portfolio/category/macro/ :*)

[ Voor 32% gewijzigd door Ventieldopje op 08-06-2012 13:50 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
Ventieldopje schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 00:23:
@Spreading, gelukkig, je moet het ook niet zien als dat ik je foto's afkraak ofzo al kan dit soms zo over komen ben ik bang hehe.
Via internet oid is het altijd moeilijker in te schatten hoe iemand het bedoeld. Maar ik ga uit van het beste in de mens ;)
Met deze tips kan ik iets. Het overbelicht zijn was me nog niet eens zo opgevallen. Het croppen had ik gedaan om dichterbij het beestje te komen, maar de volgende keer wat meer tussenringen plaatsen dan maar ;)

Over jouw foto`s:
Mooie mieren, met een kleine DOF, heerlijk om te zien! Alleen jammer dat je de mooiste uit de serie(in mijn ogen) niet hebt geplaatst: http://maartendeboer.net/...oads/2012/06/IMG_5405.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
spreading schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:45:
[...]

Via internet oid is het altijd moeilijker in te schatten hoe iemand het bedoeld. Maar ik ga uit van het beste in de mens ;)
Met deze tips kan ik iets. Het overbelicht zijn was me nog niet eens zo opgevallen. Het croppen had ik gedaan om dichterbij het beestje te komen, maar de volgende keer wat meer tussenringen plaatsen dan maar ;)

Over jouw foto`s:
Mooie mieren, met een kleine DOF, heerlijk om te zien! Alleen jammer dat je de mooiste uit de serie(in mijn ogen) niet hebt geplaatst: http://maartendeboer.net/...oads/2012/06/IMG_5405.jpg
Opsich is croppen niet erg maar persoonlijk vind ik het mooier als je cropt met behoud van de orginele aspect ratio (vaak 3:2) en die crops van jou wijken daar nogal van af :) Maar als je continu moet croppen om dichterbij te komen is het tussen voegen van meer tussenringen vaak wel een oplossing, wel weer lastiger fotograferen maargoed dat maakt het ook wel weer leuk toch? :9

Heb btw m'n post op verzoek aangepast en die ook geplaatst 8)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@spreading: Tnx :) Vind de twee rupsen er mooi op staan, vooral de eerste qua houding. De laatste heeft naast mooie kleuren, ook wel iets.
@Xudonax: Mooie kleuren. Jammer dat er geen duidelijk bloemvorm te zien is, misschien dat iets verder af wat dat betreft dan beter zou zijn geweest.
@Ventieldopje: De eerste is mooi, met die kaken open, mooi scherp ook. De laatste is ook vet

Deze foto was grotendeels overbelicht. Maar omdat ik het best een mooie foto vind, heb ik er met een lading toning nog wat van proberen te maken. De softe snoep kleuren passen wel bij het moment.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7241/7165812327_8ceb0f62ec_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@Sargonaut, de toning is juist spot on wat mij betreft ;) Bij Canon kun je gelukkig nog heel veel detail uit overbelichte delen halen en dat is je ook goed gelukt, mooie foto!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
mooi fotos weer heren.
@ Sargonaut, voor de bloem vind ik de toning ook lekker, voor de zweefvlieg vind ik m wel wat rozig.

Ik heb een vraag. Ik merk dat ik toch zit te worstelen met het verkrijgen van een zwarte achtergrond als ik een flitser gebruik. Dit wil ik niet (de flitser wel, de achtergrond niet :P ). Bij mijn weten gooi ik de iso dan iets omhoog en/of sluitertijd omlaag om de achtergrond wat langer belicht te laten. Dit lijkt alleen niet altijd voldoende. Bij bewegende onderwerpen zit je gewoon aan een minimum sluitertijd en de iso wil ik liever niet hoger dan 800. Hoe lossen jullie dit op? Is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
douPel schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 13:18:
mooi fotos weer heren.
@ Sargonaut, voor de bloem vind ik de toning ook lekker, voor de zweefvlieg vind ik m wel wat rozig.

Ik heb een vraag. Ik merk dat ik toch zit te worstelen met het verkrijgen van een zwarte achtergrond als ik een flitser gebruik. Dit wil ik niet (de flitser wel, de achtergrond niet :P ). Bij mijn weten gooi ik de iso dan iets omhoog en/of sluitertijd omlaag om de achtergrond wat langer belicht te laten. Dit lijkt alleen niet altijd voldoende. Bij bewegende onderwerpen zit je gewoon aan een minimum sluitertijd en de iso wil ik liever niet hoger dan 800. Hoe lossen jullie dit op? Is dit op te lossen?
Gewoon heel licht inflitsen, makkelijkste met een off-shoe flitser zodat je indirect kan flitsen. Maar dan nog, op f/8 enzo is het gewoon héél lastig om niet een zwarte achtergrond te krijgen. Of je moet een tweede flitser hebben en de techniek toepassen die je in de studio ook toepast, een tweede flitser om je achtergrond te belichten :)

Om dit soort platen te krijgen die ik en Sargonaut enzo lieten zien dan moet je gewoon zonder flits werken, mijn foto's waren gemaakt op ISO 800 tot 2500 omdat er weinig licht was en ik 2:1 tot 3:1 vergroting gebruikte. Dan krijg je gewoon een mooie egale belichte achtergrond :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 09-06-2012 14:58 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
hm, ja, maar volgens mij krijg ik aardig ruis als ik >800 iso ga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Dan zou je een tweede flitser / reflectie scherm om de achtergrond te verlichten kunnen overwegen ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Als je met een flister werkt en je wil geen zwarte achtegrond dan kun je het beste een langere sluitertijd nemen (1/60sec of langer) en je ISO omhoog doen (iso 400 of 800). Allemaal afhankelijk natuurlijk hoever de achtegrond is.

@ventieldopje: Knappe foto's van die mieren (ik vind de kleuren ook erg mooi!).
Mij is het nog niet gelukt echt mooie foto's van mieren te maken. Ik zie ze wel regelmatig rustige sap eten uit bloemen of bladeren. Ik ga eens zo proberen ze zo te fotograferen.

Ik heb vandaag nog een zweefvlieg in de tuin gefotografeerd (Panasonic G3 + m.Zuiko 40-150mm + Raynox DCR250 + Metz flitser):
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8016/7355300446_ec56300e46_z.jpg
Zweefvlieg, on Flickr

Crop uit bovenstaande foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/4fd3bcc61660b/4fd3bcc61622a-P1040988bcrop.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door leendertv op 03-06-2013 14:33 . Reden: crop toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10-2024
@Ventieldopje: wat een gave serie. Mooie foto's, goeie compositie en interessant schouwspel.
@Sarganout: wauw!!! mooie foto, mooie kleuren, geweldige dof.
@Leendertv: leuke foto's, je kan een proberen een andere sluitertijd te gebuiken icm de flits om niet zo een "harde" zwarte achtergrond te krijgen.

Een paar foto's weer geschoten met mijn Panasonic Lumix GH2 i.c.m. Olympus 45mm f1.8

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7215/7173454987_489f371b97.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8005/7358684754_36df6276e8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7101/7173456871_9ac3843579.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Hele nette foto's, vooral de kleurtjes zijn lekker (en goed scherp), maar ze zijn alle drie wel erg centraal :) Bijvoorbeeld het lieveheersbeestje zou ik proberen op 1/3e van links te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Hahn schreef op maandag 11 juni 2012 @ 11:56:
Hele nette foto's, vooral de kleurtjes zijn lekker (en goed scherp), maar ze zijn alle drie wel erg centraal :) Bijvoorbeeld het lieveheersbeestje zou ik proberen op 1/3e van links te zetten.
Puur uit nieuwsgierigheid: waarom zou je'm op 1/3e van links zetten? Zelf zou ik nl. eerder voor 1/3e van rechts kiezen, zodat'ie niet meteen tegen de rand van de plaat aankijkt. Al heb je dan wel een flink stuk lege ruimte natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Wormaap schreef op maandag 11 juni 2012 @ 12:26:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid: waarom zou je'm op 1/3e van links zetten? Zelf zou ik nl. eerder voor 1/3e van rechts kiezen, zodat'ie niet meteen tegen de rand van de plaat aankijkt. Al heb je dan wel een flink stuk lege ruimte natuurlijk.
Mee eens, 1/3e van links zou juist heel raar staan. Het onderwerp vind ik eigenlijk nog net iets te klein voor de foto, zou hem dus ook iets bij croppen dus van de bestaande foto zou je nog best een leuke compositie kunnen maken en tegelijkertijd wat dichter op het onderwerp kunnen zitten.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Wormaap schreef op maandag 11 juni 2012 @ 12:26:
[...]

Omdat er nu al vrij veel leegruimte is, als je 'm rechts gaat zetten zou dat nog meer worden. En het gaat hier om een klein beestje die enigszins naar links is gedraaid, dus lekker boeiend dat 'ie dan tegen de rand aan kijkt. Richtlijnen zijn richtlijnen, geen regels waar je totaal niet vanaf mag wijken.

Als dit 'heel raar' is:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/O5qG0deedJykWu1HLI7FWPwF/full.jpg

dan ben ik maar heel raar :)

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 11-06-2012 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
@Ventiel
Leuke shots weer! Bij de 2e ligt de scherpte alleen niet helemaal goed volgens mij!

@Sargonout
Vette toning en goeie compo! Niks op aan te merken!

@Leendert
Mooi! Niks meer over te zeggen, misschien dat de achtergrond ietsje te donker is.

@Cash
Vooral de eerste vind ik nice, De andere 2 vind ik meer foto's van bloemen en niet echt macro.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7074/7361604640_7bac05d4bc_z.jpg
Flower macro by Bas Wouters, on Flickr

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@Hahn,

Die compo vind ik dus écht niet fijn kijken maar zoals je zegt richtlijnen zijn richtlijnen en natuurlijk mag je daar van afwijken, niemand verplicht je tot iets. Kijk bijvoorbeeld naar de schilderkunst of beeldende kunst, zoveel dingen te vinden waar het meer om het verhaal en het 'gevoel' gaat dan om het ding zelf (wat letterlijk soms in 10 minuten gemaakt kan zijn). Maargoed, ook zat mensen die dat weer prachtig vinden.

Maargoed zelf zou ik liever het beestje headroom geven en net andersom croppen.

@Gdzr, ta ... klopt scherpte lag er nét naast maar besloot om hem toch te plaatsen, vond het niet storend genoeg en de plaat te leuk om hem weg te laten.

Mooie foto trouwens, wel jammer dat hij aan de randen wat grauw wordt voor mijn gevoel, daar had het paars nog wel wat meer aanweziger mogen zijn, wat meer mogen knallen zoals het in het midden mooi doet. Maar gaaf!

[ Voor 47% gewijzigd door Ventieldopje op 11-06-2012 16:32 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Ventieldopje schreef op maandag 11 juni 2012 @ 16:30:
@Hahn,

Die compo vind ik dus écht niet fijn kijken maar zoals je zegt richtlijnen zijn richtlijnen en natuurlijk mag je daar van afwijken, niemand verplicht je tot iets. Kijk bijvoorbeeld naar de schilderkunst of beeldende kunst, zoveel dingen te vinden waar het meer om het verhaal en het 'gevoel' gaat dan om het ding zelf (wat letterlijk soms in 10 minuten gemaakt kan zijn). Maargoed, ook zat mensen die dat weer prachtig vinden.

@Gdzr, ta ... klopt scherpte lag er nét naast maar besloot om hem toch te plaatsen, vond het niet storend genoeg en de plaat te leuk om hem weg te laten.

Mooie foto trouwens, wel jammer dat hij aan de randen wat grauw wordt voor mijn gevoel, daar had het paars nog wel wat meer aanweziger mogen zijn, wat meer mogen knallen zoals het in het midden mooi doet. Maar gaaf!
Het kan zijn dat dat door vignetting komt, misschien dat het dan door de post processing komt :P
Thx iig! Begin het uit de hand schieten wel steeds beter onder de knie te krijgen

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ventieldopje schreef op maandag 11 juni 2012 @ 16:30:
@Hahn,

Die compo vind ik dus écht niet fijn kijken [knip]

Headroom geven? Het hele beestje heeft meer dan 3x z'n volledige lichaam ruimte aan alle kanten, dat vind ik meer dan genoeg 'headroom' 8)7

Sowieso vind ik dat je je overdreven sterk uitdrukt met 'heel raar' en 'écht niet fijn', maar als jij je echt ongemakkelijk voelt door mijn crop, dan zullen we er nooit over eens worden waarschijnlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@Hahn, dat is jammer dat je dat zo voelt. Dat is niet de bedoeling en hoopte dat duidelijk te maken met de rest van de tekst die je dus niet meegenomen hebt in je quote ;)

Headroom wil zeggen dat je ruimte laat aan de kant waar het beestje op kijkt, ruimte laten om ergens naar toe te kijken of te lopen. Iemand die naar links loopt op een foto met heel veel ruimte aan de rechterkant lijkt gewoon heel raar omdat hij dan de foto uit loopt en dat is vaak niet de bedoeling. Dat wordt dus bedoeld met headroom, geef het beestje de ruimte aan de kant waar hij naar kijkt of naar beweegt :) Jou crop variant heeft dus duidelijk het tegenovergestelde van headroom, de kant waar hij op kijkt ligt het dichtste bij de rand.

Maar zoals ik ook al eerder zei, het is maar een ongeschreven regel en daar hoef je je niet persé aan te houden echter zijn die ongeschreven regels ook geen onzin om het maar zo te noemen ;) Nogmaals niet bedoeld om je af te kraken, jammer dat je dat zo ziet :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik bedoel niet dat ik me aangevallen voel, ik vind het alleen dat je je overdreven sterk uitdrukt met dingen als 'écht niet fijn' en 'heel raar', alsof het absoluut belachelijk is. Dat zou van mij wat subtieler mogen, dan komt je punt alsnog over.

En ik heb 'm ook op 1/3e rechts geprobeerd en dan heb je een kort takje en 2/3e van de foto die totaal leeg is. Dan zit 'ie maar lekker verkeerd om, ik vind 'm op 1/3e van links een stuk leuker om naar te kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 11-06-2012 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Het is gewoon vanuit optisch standpunt beter om meer ruimte te laten in de kant waar het object heen kijkt. Kijk maar eens naar films. Ik heb er zelfs een boek over, een boek van 2 van de beste filmcritici. Zit ook wel een psychologisch aspect aan. Zelf vind ik de midden versie ook beter dan de linkse. Een beetje rechts uit het midden zou beter zijn.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik snap het principe, dat hoeft niet uitgelegd te worden, maar dat vind ik vooral van toepassing bij mensen of dieren waarbij duidelijk de ogen te zien zijn (Ventieldopje z'n 'headroom' is blijkbaar wat ik ken als 'kijkruimte' en dat vind ik hier niet van echt toepassing). Maar anyway, het zal wel aan mij liggen, ik laat het hierbij.

[ Voor 33% gewijzigd door Hahn op 11-06-2012 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
jongens, take it easy ;) Het antwoord is heel simpel en jullie hebben beide gelijk. Zonder sarcasme: het best had gewoon geweest om de foto vanuit een ander standpunt te maken 8)7 Dan had je én kunnen zorgen dat het beestje de foto inkijkt én kunnen zorgen dat het takje de rest van de foto bestrijkt. De crop van Hahn zou prima zijn, als het beestje naar rechts had gekeken. Bij die crop heb je namelijk mooi het blad dat van achter naar voren loopt en je dus direct naar je onderwerp laat lijken. Daarom is het soms ook gewoon lang wachten en proberen, totdat je verrekte eigenwijze onderwerp eindelijk besluit zich naar de compositie te manouvreren die jij wilt hebben :+

voor de geinteresseerden, het is een Coccinella septumpunctata, oftwel een 7-stip. (en nee, de stippen zeggen niets over de leeftijd, daaraan is de soort te herkennen. De kleurintensiteit zegt wél iets over leeftijd :+ .)

[ Voor 24% gewijzigd door douPel op 12-06-2012 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Blijft een heerlijk topic dit... Ik heb net weer even de tijd genomen om in te halen wat ik had gemist, dus hier wat reacties op oudere posts:

@Sargonaut (22 mei):
Die tweede (kleine vuurvlinder) is wat mij betreft helemaal af. Perfect licht om de belangrijke details er net uit te pikken. Erg mooi.

@Ventieldopje (22 - 23 mei):
Proficiat met de holy grail van macro, die staat ook op mijn lijstje en komt steeds verder naar boven, vooral nu ik steeds meer 2:1 schiet met mijn 100mm.

Die "look me in the eye" is erg strak. Mooi belicht ook.

@CashMoney (24 mei):
Ik had er al een paar op flickr gezien, maar het blijft indrukwekkend wat je met een GH2 kan schieten. De derde is meteen een fave.

@Sargonaut (28 mei):
Lekker bezig, die foto is indrukwekkend voor 1/10e sec.

@douPel (29 mei):
Ladybug porn... Mooie opname, wel een redelijk opvallende highlight op de schildjes en het blaadje zelf, maar da's bijna niet te voorkomen.

@Sargonaut (31 mei):
Ik prefereer de eerste, door de onscherpte eromheen is dit toch meer een "jacht" foto. Erg strak.

@vandermark (1 jun):
Allebei goed, maar die tweede springt er voor mij net even uit door de ongebruikelijke kleur van de oogjes en mooie onscherpe achtergrond.

@Gdzr (1 jun):
Toch mooi vastgelegd. Met mijn 100mm + tubes is de keeper rate vaak ook 1 op 10 of 15...

@spreading (7 jun):
Die rups is geweldig, en dan vooral de eerste door de mooie pose van dat beestje. Wel zou de verdadiging misschien een heel klein beetje minder mogen. In de onscherpe achtergrond is dat nu vrij heftig.

@Ventieldopje (8 jun):
Mieren! Ik krijg er jeuk van... gisterenavond nog een poging gewaagd met mijn 100mm + tubes, maar niet direct iets interessants uit weten te halen. Die eerste is wat mij betreft meteen raak, mooi beeld van de kaken. De laatste vind ik ook heel strak, maar de eerste wint het daar in mijn optiek toch net van :p

@Sargonaut (8 jun):
Snoepkleurtjes inderdaad. Vrij ongebruikelijk om te zien maar het past wel vind ik.

@leendertv (9 jun):
Die raynox blijft toch mooie resultaten geven hier. Ook die zweefvlieg staat er weer mooi op. Netjes belicht ook, geen akelige highlights.

@Gdzr (11 jun):
Mooie details, alleen lijkt hij hier wat donker. Zou denk ik nog wel 1/3 - 1/2 stop licht bij mogen wat mij betreft.

Na heel veel lezen toch nog wat foto's van mij, want ik heb het ook weer opgepakt :)
Flickrvriendjes hebben ze misschien al gezien:

Van gisterenavond, met 5D+100mm+36mm tube en een 580EX + softbox (en een beetje fel belicht):

"Patience, young Grasshopper..."
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7227/7187852677_a96e5163aa_z.jpg

Van vorige week zondag (40D + 100mm en de zon):
Hoverfly
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7073/7173618935_3d38733ae4_z.jpg

En nog een juffer (40D + 100mm + 580EX):
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7076/7358849068_b1b74f5b6e_z.jpg

Van die laatste ben ik zelf niet 100% kapot van het licht. Mijn setup met mini softbox werkt erg goed bij 1.5:1 tot 2:1 (groter kan ik niet), maar bij 1:1 is de softbox eigenlijk net iets te ver weg waardoor het licht toch vrij hard wordt... Ik zet hem hier toch neer zodat jullie bij een volgende poging kunnen zien hoeveel beter het kan :+

Sorry voor de lange post...
PS. Ik kan tegen kritiek, dus "go your gang" als je de behoefte hebt :)
Pagina: 1 ... 5 ... 33 Laatste

Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen :)