For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
[ Voor 18% gewijzigd door EXX op 17-06-2014 11:55 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Mooie foto overigens, EXX.

Kristallisatie van paracetamol (een van de vele vormen die ik ben tegen gekomen)
- Canon 5DMK III
- PL 4x/0.10 160/-
- 2.5x foto lens
- polarisatie
- oblique illumination
- Totale vergroting zal +/- op 80x uitkomen.
Even een snapshot van hoe het er bij staat:Heilige Kaas schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 06:34:
Zou jij een foto van jouw opstelling kunnen maken? Ik vraag mij echt af hoe je zoiets moet aanpakken, wil het zelf ook erg graag doen en heb geweldig mooie microscopen op school.
Heb je er glas voor nodig, is het universeel op verschillende microscopen?

- normaal zit er waar nodig een trigger op de flitser (540EZ flitsbuis verlengt en geplaatst naast lamp in microscoop) deze gebruik ik als er te weinig licht aanwezig is om een goede foto te maken.
- voor de flitser licht een in hoogte verstelbare Cardioïde olie-immersie condensor met ingebouwde 10 W LED doorvallende verlichting voor donkerveld.
[ Voor 9% gewijzigd door Macsylver op 17-06-2014 17:33 ]
The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears
Dat kan wel zeker bij "Bright Field" opnames, dit daar je op een bright field microscoop ook (cross polarisatie kunt gebruiken)Jolke schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 08:50:
Kan je met deze opstelling ook het licht van bovenaf (zijkant) laten komen? Je achtergrond is zwart en dat zou niet kunnen bij BF opnames (licht wordt doorgelaten).
Uit de fotografie weet je als je 2 polarisatie filters tegen elkaar indraait het beeld zwart wordt. Zelfde gebeurd hier ook. Echter als de stoffen in het het monster dubbel brekende eigenschappen hebben dan word het licht opgesplitst waardoor er beeld wordt gecreëerd.
Om alles wat "duidelijker" te maken hier even de opties die ik op het moment heb met mijn setup.
Afhankelijk dus van de licht techniek die je kiest zal een sample wel of niet zichtbaar worden of zichtbaar worden op een andere manier.
Licht komt in alle opties vanuit onder door de (Dark Field Cardioïde olie-immersie) condensor.

Bright field "standaard"

Bright field + oblique illumination

Dark Field

(Bright field) "cross" Polarised

(Bright field) "cross" Polarised + retardation plate
[ Voor 10% gewijzigd door Macsylver op 27-06-2014 11:58 ]
Goeie stof ook om kristallen te laten zien, tartaarzuur.
* maar volgens mij raken we dan in een slowchat

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Bij de andere foto's, de ogen lijken niet scherp van de diertjes, waar heb je op gefocused?
Scherpte van anderen ook okay. Focus op de ogen is 1 stelregel, maar die hoeft niet altijd toegepast te worden. Dat heet creatieve vrijheid.
Vind het zelf alleen wel mooier als de focus op de ogen ligt in de macro wereld.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
En de meeste foto's ook nog autofocus. Moet nog een beetje mijn draai vinden met deze combinatie en ook omdat ik voorheen jaren lang bridgecamera's heb gehad.
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Canon 100mm f/2.8L + Canon EF12 + EF25 extension tubes. Custom diffused Canon Speedlite 430EX II.
[ Voor 48% gewijzigd door keldererik op 24-08-2014 12:53 ]
Ik vind de layout wel mooi, maar ik denk als je wat meer foto en wat minder achtergrond laat zien je wat meer een WAUW idee krijgt.
Ik ben nog niet zolang bezig met macro-fotografie aangaande "herkenbare" dingen. Ben net klaar met de kunstacademie en heb daar vooral abstracte foto's gemaakt met mijn macro lens dus het maken van foto's van andere dingen is nog wel even wennen
(Voor mensen die nieuwsgierig zijn naar mijn werk voor de academie hier een linkje naar het meest recente werk: http://kunstenaar.daphnev...ategory/fotos-eindexamen/
Als je naar home gaat kun je nog meer van m'n foto's bekijken maar die zijn niet macro, vandaar een direct linkje naar de macro map
www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie
Eerst poging, dus ik mag zeker niet veel commentaar leveren?
Enige zou zijn dat je een lichte wazige plek op de onderste helft van zijn gezicht hebt, wat natuurlijk door de onscherpe voelspriet komt.
Kom maar op met de volgende pogingen
Wat zijn de witte puntjes op de eerste foto? Lezen...
[ Voor 18% gewijzigd door Jolke op 14-07-2014 08:27 ]

[ Voor 19% gewijzigd door keldererik op 21-07-2014 22:13 ]
Verwijderd
Erg mooie foto's, helaas is de mpe65 nog iets boven mijn budget
Broad-bodied chaser Female Close-up (Libellula depressa)

Broad-bodied chaser Female Close-up (Libellula depressa) by Frank Corbey, on Flickr
Southern (blue) hawker Female. (Aeshna cyanea)

Southern (blue) hawker Female. (Aeshna cyanea) by Frank Corbey, on Flickr
The devil is in the details.
Je uitspraak wint aan gewicht als je de smiley achterwege laat,
Wat ik bij libellen eigenlijk wel jammer vind is dat veel macro fotografen die in de diepvries leggen. Wat het voor mij niet zo intressant meer maakt. Het zou niet moeten uitmaken voor de foto maar toch...
Ik heb ook een foto die ook helemaal niet origineel is, althans ik heb nog wat interessanter proberen te maken met de regen druppels. Jammer genoeg is de foto niet heel scherp, maar vond hem toch scherp genoeg om te laten zien.

Een iets meer aparte maar wel licht beetje saai. Maar dat mag je zelf beslissen.

Ik ga mij de komende tijd denk veel richten op gebruik van photoshop om iets meer artistieke foto's te maken.
[ Voor 4% gewijzigd door Haas_nl op 21-07-2014 22:58 ]
De tweede foto is bijzonder omdat de bladeren twee kleuren hebben. Verder wel een prima foto, rustige achtergrond en goede scherptediepte.
Met hoge vergrotingen is goede scherpte vrij lastig te realiseren. Ben niet altijd tevreden over de scherpte in mijn eigen foto's. Diffraction speelt een rol bij een klein diafragma en macro motion blur.

Verwijderd
Komt die vertekening op het oog door lichtinval of is dat een artefact vd lens? Ik bedoel op Pollen II @4x~
Groet arvika
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2014 22:26 . Reden: iets vergeten ]
Qua vergroting kan er weinig mis gaan met de MP-E.
Fortus: Nette libellen ook.
Hoe heb je die geschoten? Gekke beesten vliegen hier al met snelheid van het licht voordat ik zelfs in de buurt kan komen.
Hier helaas geen echte macro (meer), maar weet niet waar ik deze anders moet plaatsen.
Ik hou het daarom maar bij 1 foto (rest staat wel op Flickr):

@thomskipsp: Mooie kleuren! Goede belichting. Ik twijfel wel of ik de plaats van de scherpte mooi vind, of dat de scherpte iets naar voren mooier geweest was?
Ik heb vandaag ook nog wat macro's geschoten.
GX7 + 14-140mm + Raynox DCR150. Zonder flitser dit keer.
Zandloopkever, spinnetje en zweefvliegen
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Dat allemaal met een m4/3?
pff talking about a steep learningpath ahead voor mezelf.
Hoe werkt dat eigenlijk zo'n voorzetlens? Raynox DCR150
die marco's zijn fantastisch, je ziet echt alles als onder een microscoop!
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ja, ik heb alleen een m43 camera.copykat schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 23:08:
@leendertv : ik heb net ook even je flickerpag. bezocht en WOW!!!
Dat allemaal met een m4/3?
Ik vind een m43 camera prima voor mijn "stijl" fotografie.
Ik struin vaak gewoon een paar uur rond door een gebied. Wil dan niet te veel gewicht mee slepen.
Ik leer het ook allemaal niet zo snel hoor. Ben al jaren aan het rommelen...pff talking about a steep learningpath ahead voor mezelf.
Die klik je gewoon voor op je lens. Het handigst is met een langere zoomlens.Hoe werkt dat eigenlijk zo'n voorzetlens? Raynox DCR150
Verder werkt alles nog gewoon van de zoomlens zelf (diafragma, scherpstellen...)
Ah, ik wil niet te ver in de theorie gaan maar ik probeer te begrijpen wat een opzet lens doet en hoe die je camera beÏnvloed.leendertv schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 23:18:
Die klik je gewoon voor op je lens. Het handigst is met een langere zoomlens.
Verder werkt alles nog gewoon van de zoomlens zelf (diafragma, scherpstellen...)
Wat veranderd/verbeterd er aan het lenzen stelsel vd standaardlens zoals je 14-140mm dat macro fotografie verbeterd?
Bij een normale zoomlens zoom je in max in op je object en gebruik je de macro focus stand om goed te kunnen scherpstellen. (aldan niet manual)
Wat voegt zo'n opzet lens dan toe aan dit principe?
Extra breedhoek? extra vergroting?
Moet je dit overigens ook nog instellen in je raw bewerkingsprogramma om de lens correcties aan te passen?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Een voorzet lens werkt als een extra vergrootglas.copykat schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 12:45:
[...]
Ah, ik wil niet te ver in de theorie gaan maar ik probeer te begrijpen wat een opzet lens doet en hoe die je camera beÏnvloed.
Wat veranderd/verbeterd er aan het lenzen stelsel vd standaardlens zoals je 14-140mm dat macro fotografie verbeterd?
Bij een normale zoomlens zoom je in max in op je object en gebruik je de macro focus stand om goed te kunnen scherpstellen. (aldan niet manual)
Wat voegt zo'n opzet lens dan toe aan dit principe?
Extra breedhoek? extra vergroting?
Moet je dit overigens ook nog instellen in je raw bewerkingsprogramma om de lens correcties aan te passen?
Zie http://www.raynox.com voor meer info.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Bij Raynox staat niet echt hóe het werkt maar meer wát waarop werkt/past.Gutteguttegut schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 13:26:
[...]
Een voorzet lens werkt als een extra vergrootglas.
Zie http://www.raynox.com voor meer info.
Maar je hint van vergrootglas heeft de google search list verkort.
gevonden: Officieel betekend macro 1:1 ; formaat object is gelijk aan formaat image(vh object) op sensor maar 1:2 word ook al macro genoemd.
Een macro voorzetlens verkort de brandpuntsafstand van uw lens waardoor u uw camera dichterbij het object kunt brengen. => waardoor je image op je sensor groter word (over de sensorrand heen gaat) en dus het object in het midden van je "foto" groter kan worden dan bij de normale zoomlens.
Dus ik vermoed dat een voorzetlens geschikt voor je camera type precies dat doet: zover vergroten van het image (bijv. een vlieg) dat het beeldvullend is aan de grote van je sensor bij een bepaalde brandpuntsafstand en fysieke afstand.
Maar doet een teleconverter dan niet het zelfde? of is die vergrotingsfactor te laag?
teleconverter 2.2x , kleinste macro vergroting 4.8x.(in dit lijstje)
(en een klein diafragma nodig vanwege de enorme vergroting om voldoende scherptediepte te houden.)
En een statief: je vergroot ook 4.8x je beweging.
(snap nu ook waarom mijn "macroshots" ruk zijn in verhouding tot deze foto's hier.)
De gebruikte van leendertv zet mijn fz200 naar 24x4.8= 115x "zoom"
@leendertv: Mooie foto, misschien had het diafragma nog wat dichter gekund om zo net iets meer van de sprinkhaan scherp te krijgen. De andere foto's iets hoger zijn ook erg mooi, vooral de kleuren...
Afgelopen zomer heb ik deze foto gemaakt van een sprinkhaan. Ik moet zeggen dat ik er best wel trots op ben...:

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Ik vond het soms lastig om deze topics gescheiden te houden, als je foto's plaatst ontstaat er discussie over hardware en bij de hardware plaats je graag een paar foto's. Daarom stel ik voor om deze topics samen te voegen, misschien komt er dan weer wat leven in de brouwerij
Om even wat bij te dragen, hier een ei op een steeltje. Deze vond ik op een dood kiwibes blad eind Juli en blijkt van een gaasvlieg te zijn. Ik heb 'm gevolgd onder de microscoop en er kroop een monster uit met enorme kaken. Hij bleef op z'n ei zitten, wachtend op een prooi. Ik heb een paar beestjes op het blad zien rondrennen, ik vermoed spintmijt ofzoiets, dus daar zal hij wel op jagen.

Hij had wel iets scherper gemogen. Misschien met focus stacking?
Iets wat ik altijd al heb willen doen en dat achteraf een stuk moeilijker is dan ik dacht.... (de mooiste sneeuwvlokken smelte kennelijk ook het snelste.)

@ Ploink: leuk idee, maar het oogt wel wat onscherp.
@ Haas_nl: als je niet had gezegd dat dit een sneeuwvlok was had ik dat nooit gezien. Er lijkt wat kleurfringing in de foto te zitten en redelijk wat ruis. Verder goed gelukt!
Net te laat omdat kerst is afgelopen:

@Ploink: Bijzondere foto's. Om hoeveel vergroting gaat het hier?
@Haas_nl: Sneeuwvlokken is me tot op heden nog niet gelukt. Deze foto geeft me weer een reden om het weer eens te proberen.
@Sj44k13: Vreemde kleuren?
Heb een maand terug wat verschillende foto's gemaakt.
Een vlieg over de datum gestacked:

Een veer van een pauw:

Een blad:

Een lucifer:

Bij de eerste foto heb ik er een paar gestackt. Bij de anderen was er helaas teveel beweging.Haas_nl schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 15:00:
Wel intressant z'n eitje vooral dat je nog zoveel moeite gedaan hebt om het op de foto te krijgen.
De scherptediepte is erg klein door de hoge vergroting en de kwaliteit van die lens is ook onvoldoende voor 18MP.
Staat ook op mijn verlanglijstje, maar dan moet het weer ook meewerken. Je foto is redelijk gelukt, maar gezien de f/4.4 en ISO1600 had je misschien meer licht nodig.Iets wat ik altijd al heb willen doen en dat achteraf een stuk moeilijker is dan ik dacht.... (de mooiste sneeuwvlokken smelte kennelijk ook het snelste.)
[afbeelding]Snow by Marijn_, on Flickr
@RMRJ Die vlieg is mooi gelukt, maar wat een horrorkop!
Die pauw veer is helaas niet zo scherp maar laat een merkwaardig refractie effect zien in de glinstering. Ik weet niet goed hoe ik dat moet interpreteren, maar apart is het wel.
[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 27-12-2014 19:36 ]
Die veer heeft echt mooie kleuren jammer dat veel detail weg valt door ruis.
http://sgmacro.blogspot.c...otography-highlights.html
Vind wel vet dat hij dezelfde opzet lens gebruikt als ik heb! Raynox DCR250

Ik hou het wel eerst bij vlindertjes en lieveheersbeestjes etc.

Wat gaaf!Haas_nl schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 15:00:
Wel intressant z'n eitje vooral dat je nog zoveel moeite gedaan hebt om het op de foto te krijgen.
Iets wat ik altijd al heb willen doen en dat achteraf een stuk moeilijker is dan ik dacht.... (de mooiste sneeuwvlokken smelte kennelijk ook het snelste.)
[afbeelding]Snow by Marijn_, on Flickr
Hoe heb je het aangepakt?
Ik kwam pas dit tegen op Youtube. Gaat ook vooral over het fotograferen van sneeuwkristallen. Heel boeiend!
https://www.youtube.com/watch?v=YUVLxbZtEPk
Wat eerste resultaten met eenzelfde mineraaltje met daglicht vs. kunstlicht:
[daglicht]

[kunstlicht]

Wat denkt u ervan?
[ Voor 3% gewijzigd door mennovanw op 18-01-2015 23:37 ]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Wat betreft die 2e.... uitprinten op canvas en als abstracte kunst aan de muur hangen
ik vind de daglicht variant leuker, de kunstlicht variant heeft een hele fijne textuur waardoor het heel erg druk/korrelig lijktmennovanw schreef op zondag 18 januari 2015 @ 23:36:
Vandaag even aan het spelen geweest met m'n nieuwe FD balgje en de Canon 35 f2.8 micro photo (maximale vergroting 6x) op de Sony A7. Gestacked met Helicon Focus.
Wat eerste resultaten met eenzelfde mineraaltje met daglicht vs. kunstlicht:
[daglicht][afbeelding]
[kunstlicht][afbeelding]
Wat denkt u ervan?
@Haas_nl heel erg knap gedaan. compositie ziet er ook wel leuk uit.
wel jammer van de scherpte/CA
@Sj44k13 die foto kan ik moeilijk macro noemen
@RMRJ ik zou die vlieg uit de serie halen, nogal macaber en daarnaast niet interesant.
de pauw veer, vind ik opzicht wel leuk, maar de hooglichten zijn op sommige plekken wat uitgebeten, en er is niet zoveel contrast.
die met het blad vind ik daarintegen echt heel gaaf gedaan, ook met een mooie compositie.
hier wat macro shots van mijn kant

[ Voor 50% gewijzigd door mrc4nl op 19-01-2015 00:37 ]
ora et labora
@mrc4nl: vind vooral de laatste mooi. Bij de eerste leidt het wit te veel af. Is de tweede afbeelding een speaker?

@Sj44k13: mooi om te zien hoe ingepakt zo'n prooi nu werkelijk zit.
Testje van mijn kant om te zien hoeveel vergroting je nu daadwerkelijk krijgt met een reversed 50mm lens. Takje is maar paar mm dik, dus die vergroting is best netjes.

Macro Reverse Lens by Patrick de Bie, on Flickr
Zit nu in dubio. Dedicated macro lens of eerst aan de slag met extension tubes.
@PdeBie: ik zit redelijk met hetzelfde dilemma, maar ik ga toch denk ik kijken voor een dedicated macro lens, zodat je geen gehannes krijgt met tubes aan je lenzen schroeven (ik ben lui wat dat betreft
Goed geradenEcoR schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:36:
@mrc4nl: Dat zijn zeker de koppen van een electrisch scheerapparaat, waarbij de laatste de roterende mesjes zijn? Leuk gelukt, maar je moet inderdaad wel weten wat het is om het er in te kunnen zien.
ora et labora

Vind ik wel een geslaagde foto heur.. Zeker van die beweeglijke objecten zijn tricky om ze goed vast te leggen als ze eindelijk een beetje stil zitten..
Ik heb met beweeglijkheid geen last met mijn mineraaltjes..
Wat vinden jullie van deze 'stenen slak'?
[Magnetiet]

[ Voor 42% gewijzigd door mennovanw op 20-02-2015 13:14 ]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
mennovanw, ik vraag me af waar ik naar zit te kijken, kan het niet echt plaatsen
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Het is een steenslak, 2e generatie.Mr Pingu schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 18:16:
Fraaie foto Sj44k!
mennovanw, ik vraag me af waar ik naar zit te kijken, kan het niet echt plaatsenHet moeten steentjes zijn maar ik heb het idee dat ie onder scherper is dan op op het "witte/doorzichtige" object. Ik weet niet wat ik er mee moet
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Da's geen mineraaltje maar een fossiel: een uitstekend geconserveerd kop- en borstsegment van een "pedalter norotandomovens centroculatus articulosus"mennovanw schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 13:12:
@Sj44k13
Vind ik wel een geslaagde foto heur.. Zeker van die beweeglijke objecten zijn tricky om ze goed vast te leggen als ze eindelijk een beetje stil zitten..
Ik heb met beweeglijkheid geen last met mijn mineraaltjes..
Wat vinden jullie van deze 'stenen slak'?
[Magnetiet][afbeelding]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Al waren dit de enige 2 bloemen die ik tegen ben gekomen, dus het is nog wel even zoeken geblazen...
En het is wel beetje nat, al heeft dat ook wel beetje zijn charme...

Staan nog een paar rare op mijn flickr pagina.
De eerste foto doet me niets en de derde vind ik te rommelig.
ToyotaMR2: Dat zijn flinke vergrotingen!
Ik zie van dieren we liever het gezicht. Zo van achteren is niet zo aantrekkelijk.
En ja klopt, die staan ook op mijn Flickr, maar dacht doe eens iets anders aangezien je de pootjes (en structuur etc) bijna nooit ziet.
@mrc4nl heel vet die laatste! Gaaf om te zien hoe die mesjes er uit zien op macro niveau, zo had ik ze nog nooit gezien. Laat staan kunnen voorstellen dat ze er zo uit zien!
Zelf ben ik afgelopen tijd veel bezig geweest met een stapje verder dan macro -> micro.
Een van de resultaten van mijn tranen project, waarbij ik de tranen "portreteer" van verschillende mensen.

* klik voor groter 3500x3500 pixels (originelen zijn 8000x8000 pixels)
Meer beelden uit deze serie zijn hier terug te vinden.
https://medium.com/microg...ium-of-tears-10263c866ee1
[ Voor 3% gewijzigd door Macsylver op 23-03-2015 22:00 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dank, achterliggende gedachte trekt daar ook naar toe, heb nu net een print binnen op 80x80 in een baklijst. Komende tijd zullen er meerdere mensen deelnemen om de collectie aan te vullen en het verhaal en type tranen uit te breiden.Universal Creations schreef op maandag 23 maart 2015 @ 22:34:
Dat ziet er kunstig uit. Zou je zo een expositie van kunnen maken. Mooi bewerking ook (ik ga er vanuit dat de foto's niet zo uit de camera komen rollen).
Foto's zijn zo goed als niet bewerkt. Het Volgende is gedaan:
- Camera Canon 5D MK III met Live view aangesloten op microscoop
- Thetered shooting via lightroom / EOS utility
- Foto's van verschillende delen van de traan gefotografeerd
- In lightroom
Contrast +20
Highlights - 30
Shadows + 80
Whites + 5
Blacks + 20
Sharpness = 45
Radius = 1.5
* kleuren is niks aan veranderd dit is zo door de microscoop en licht techniek geproduceerd.
- Vervolgens midden van de foto crop maken Scherpste gedeelte van de lens / foto.
- Deze cop vanuit lightroom importeren in Photoshop met photo merge.
- Achtergrond universeel maken en vervangen voor lege slide die ik vooraf had gefotografeerd en daar iedere traan op "gekeyed"
De waarden op het plaatje geven het een lekker 'technisch' tintje, maar daardoor is uit de foto zelf eigenlijk niet echt te halen wat het is. Om het een wat persoonlijker tint, in plaats van een technische, te geven zou ik er zelf 'Tear of [naam]' van maken.
En eigenlijk zou ik ook de reden van de traan erbij willen zien, maar dat zou veel 'mooier' zijn wanneer de tranen op natuurlijke wijze waren ontstaan (dan denk ik aan dingen als ruzie, verlies, etc) in plaats van door dingen te snuiven
Dank! dat wordt erg gewaardeerd, en met deze feedback kan ik zeker verder.Hahn schreef op maandag 23 maart 2015 @ 23:08:
Kijk, dat zijn foto's die je niet vaak zietHeel cool project en idee en het resultaat is erg vet.
Goede toepasbare tip: dus veranderen naar de drie type tranen die er zijn:De waarden op het plaatje geven het een lekker 'technisch' tintje, maar daardoor is uit de foto zelf eigenlijk niet echt te halen wat het is. Om het een wat persoonlijker tint, in plaats van een technische, te geven zou ik er zelf 'Tear of [naam]' van maken.
Basal tears
Reflex tears
Psychic tears
Wikipedia: Tears
Aan de andere kant wil ik ook niet meteen de "deur dicht gooien" met wat je ziet nu is het ook iets waarin je zelf eerst kunt wegdromen en waarbij je later ergens in bijschrift kunt zien wat het is. ( In print heb ik deze informatie dan ook niet mee genomen. Het beeld is daarin clean). Beschrijving zal dan e.v.t. naast de print / lijst komen te hangen.
In aanvulling dus op je vorige opmerking, dit zou denk ik ook veel beter werken. Op moment heb ik nog niemand over de vloer gehad die voor mij kon huilen vanuit een emotie. Het is een project waar ik dus verder mee wil om zo veel mogelijk manieren te vinden en type tranen vast te leggen inclusief dus de natuurlijke mogelijke oorzaken er van. Ik ben het dan ook met je eens dat dit veel interessanter is, en dit is dan ook mijn uiteindelijke doel.En eigenlijk zou ik ook de reden van de traan erbij willen zien, maar dat zou veel 'mooier' zijn wanneer de tranen op natuurlijke wijze waren ontstaan (dan denk ik aan dingen als ruzie, verlies, etc) in plaats van door dingen te snuiven
Ik ben dus nu aan het experimenteren en onderzoek aan het doen hoe ik op een betrouwbare manier mensen een buisje mee kan geven om in te huilen. Op het moment dat een van deze boven staande dingen die je noemt gebeurd dat ze deze dus kunnen opvangen.
Nu is het uitzoeken wat een handig formaat buisje is (epje?) en of de mensen zelf goed deze tranen kunnen opvangen zoals ik dit normaal zelf doe. Daarnaast hoe lang blijft een traan goed? en / of wat is het verschil als het pas na enkele uren, dagen (onder verschillende) omstandigheden pas wordt gefotografeerd.
[ Voor 8% gewijzigd door Macsylver op 23-03-2015 23:27 ]
@ Macsylver: weer eens wat anders in dit topic. Doet mij denken aan de House intro op de een of andere manier. Wel enorm veel detail in zo'n traan. Zou je nooit denken.
Ik kwam deze foto nog tegen in Lightroom.

Het groen oogt ook lekker
Dus ook maar de stoute schoenen aangetrokken en wat geprobeert

Ik heb nog gevraagd of hij/zij zich om wilde draaien, maar geen reactie...
Dus schiet er maar op
[ Voor 41% gewijzigd door Gene op 13-04-2015 16:27 ]
PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE
Deze foto vind ik hartstikke geslaagd: nadat ik dit gezien had, heb ik veels te lang op wikipedia e.d. rondgedwaald om van alles en nog wat te lezen over pissebeddenNeutraleTeun schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:25:
Sjaakie: Goed moment!
[afbeelding]Untitled by Ren0W, on Flickr
Pissebed.

@Gene: goede foto's! Knap dat je het voor elkaar krijgt om ze op de foto te krijgen. Wat betreft de bij is het uiteraard jammer dat 'ie met z'n rug naar de camera staat. Volgende keer beter. De vlinder is mooi gelukt. Alleen had de kadering/achtergrond beter gekund.
Fotootje van mijn kant:

Insects emerging from a pond by link0007, on Flickr
Gister even een tijdje langs een plasje water gezeten en gekeken naar alle interessante insecten die erin leefden. Er waren heel veel van dit soort insecten (torren? steekvliegen? Geen idee wat het zijn) die allemaal op takjes aan het verzamelen waren. Lastig om op de foto te zetten zonder voorover te vallen het water in
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Een lief klein springspinnetje op de muur van mijn huis. Dit keer eens zonder ringflitser geschoten.

Canon 100mm F8 1/80sec iso100
Wel een stukje gecropped.
Dan is 1/80 eigenlijk een peulenschilletje.
(sommigen op dit forum pannen met 1/50 @ 500mm)
Dan is 1/80 met macro (waar je dus lekker kunt steunen) toch echt wel te doen.
Mits IS dus. (dan laat ik flits even achterwege)
Als je daar echt moeite mee hebt, dan vaker oefenen.
Of 3 foto's in burst maken. Vaak is de middelste dan het scherpst.
@link: Dank. En zelf een heel leuk moment te pakken!
@knight: Mooi spinnetje en mooie kleuren (achtergrond)
Mooie Eristalis pertinaxGene schreef op maandag 13 april 2015 @ 15:28:
[afbeelding]DSCN0046 by avtien, on Flickr
Ik heb nog gevraagd of hij/zij zich om wilde draaien, maar geen reactie...![]()
Dus schiet er maar op
Muggen zo te zien, blijkbaar net uit hun drijvende pop gekropen.link0007 schreef op maandag 20 april 2015 @ 23:39:
Fotootje van mijn kant:
[afbeelding]
Insects emerging from a pond by link0007, on Flickr
Gister even een tijdje langs een plasje water gezeten en gekeken naar alle interessante insecten die erin leefden. Er waren heel veel van dit soort insecten (torren? steekvliegen? Geen idee wat het zijn) die allemaal op takjes aan het verzamelen waren. Lastig om op de foto te zetten zonder voorover te vallen het water in
Je moet maar net op het juiste moment op de juiste plaats zijn om dit te fotograferen
[ Voor 46% gewijzigd door Ploink op 22-04-2015 20:06 ]
Hier een paar van mij:
Koolwitje als pop gekocht en laten ontpoppen en daarna alle tijd om foto's te nemen:

Bloempje

En nog iets wat er op rondkroop.

Er zijn hier vast mensen die weten wat het is.
Ja die ken ik. Vorig jaar was daar een plaag van, die beesten kropen werkelijk overal hier en ze smaken vies bitter. De Kleidocerys resedae wordt ook wel Berkenwants genoemd, maar gek genoeg zijn er twee verschillende soorten met dezelfde naam.RMRJ schreef op woensdag 22 april 2015 @ 20:36:
En nog iets wat er op rondkroop.
[afbeelding]2015_70D_IMG_3926_RGL by RMRJ_L, on Flickr
Er zijn hier vast mensen die weten wat het is.
[ Voor 13% gewijzigd door Ploink op 22-04-2015 21:01 ]
Helaas het is geen 100mm L.. en ik kon wel mooi mijzelf en de lens tegen de muur leunen voor stabilisatie. Maar meestal schiet ik met een flitser, maar dan wordt de achtergrond altijd zo donker van.NeutraleTeun schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:15:
De 100L heeft 4stops IS.
Dan is 1/80 eigenlijk een peulenschilletje.
(sommigen op dit forum pannen met 1/50 @ 500mm)
Dan is 1/80 met macro (waar je dus lekker kunt steunen) toch echt wel te doen.
Mits IS dus. (dan laat ik flits even achterwege)
Als je daar echt moeite mee hebt, dan vaker oefenen.
Of 3 foto's in burst maken. Vaak is de middelste dan het scherpst.
@link: Dank. En zelf een heel leuk moment te pakken!
@knight: Mooi spinnetje en mooie kleuren (achtergrond)
Ik heb trouwens geen burst gebruikt, is misschien wel een idee. Ik wil dit jaar wat meer uit de hand zonder flitser gaan doen, om mooiere kleuren in de achtergrond te krijgen.
De onderstaande beestjes leven allemaal in mijn achtertuin....

[ Voor 1% gewijzigd door bReChThOu op 12-05-2015 20:09 . Reden: Foto gewijzigd. ]
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Edit: belichting aangepast, vind hem zelf beter zo.
[ Voor 10% gewijzigd door bReChThOu op 12-05-2015 20:09 ]
Foto 1 heeft lekkere kleuren en foto 2 is heerlijk scherp. Foto 3 zit ik een beetje over in dubio. Weet niet waarom, maar hij kijkt gewoon niet zo lekker weg, doordat het spinnetje teveel wegvalt in de achtergrond.
@brechthou: Ik weet niet hoe de oorspronkelijke versie eruit zag, maar hij kijkt op zich wel lekker weg. Zou zelf nog met een brush de hommel iets oplichten, zodat daar wat meer accent op komt te liggen.
Zelf ook maar eens een inbreng doen hier. Heb tenslotte niet voor niets een macro lens tegenwoordig

Allium by Patrick de Bie, on Flickr
Deze foto heb ik gemaakt in de achtertuin bij mijn ouders. Het schijnt een Sierui te zijn? Ook wel Allium genoemd. Geen idee, ik heb geen verstand van bloemen.
Anyway, deze foto is opgebouwd uit twee uit de hand geschoten foto's welke in Photoshop gemerged zijn om een iets grotere DOF op de bloem te creëren (voor de leek: photo stacking heet dat). Het had nog iets meer mogen zijn wat mij betreft, maar ik had maar twee foto's van deze bloem.
Zelfkritiek:
Mooie kleuren met fijne, zachte achtergrond.
Had iets meer DOF op de bloem mogen hebben.
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen