Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:50
De bloem vind ik niet zo heel spannend misschien insect erop zal het al spannender maken, wel is de bokeh inderdaad erg mooi!!
En de kleuren ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PdeBie: Je ziet ook wat "bewegingsonscherpte" van de twee foto's, vooral zichtbaar aan linkerkant bovenin. Wellicht beter om op statief te zetten als je gaat stacken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:07
Ja klopt. Met statief is ook beter, maar had ik helaas niet bij me. Was tenslotte ook maar gewoon even op de koffie bij m'n ouders :P
Camera heb ik altijd wel bij me, maar statief.......

Deze foto is dus echt (deels dus op de gok) uit de hand geschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:21

Barrycade

Through the...

PdeBie, Tamron Bokeh Powerrrr ;) Maar ik vind het wel veel loze ruimte links. Ik zou 'm denk ik verticaal hebben genomen.

bReChThOu: we zijn denk ik allemaal zo begonnen. Zoals je zelf al aan merkt het is fijner als de focus op de kop ligt.

Blue Knight: Bij de rode kever storen de glimmende highlights me wat. Wellicht door de flits? Bij de andere 2 spinnen is het grappig om te zien hoe de spinnen opgaan in hun omgeving qua schutkleuren.

Ook ik ben door de achtertuin gegaan met mijn nieuwe Tamron 90 Macro:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8891/16878716163_ca7e4b6f01_c.jpgShiny Beatle by Barry B., on Flickr

Even het formaat ter referentie:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8830/16902135744_a258e65d94_c.jpgClose encounter... by Barry B., on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5469/16878964613_b422266961_c.jpgWalking on the edge by Barry B., on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
enkele foto's? Of ook gestacked? (Denk enkel, gezien je diafragma).

Maar zeer netjes! Volgende keer met flits, zodat je de iso wat lager kan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Bedankt! Enkele foto's inderdaad. Bijna niet te doen met die bewegende insecten om te stacken. Ben niet zo van het flitsen, kan het wel eens gaan proberen gebruik ik mijn SB600 ook nog eens :) .

Van het weekend nieuwe "productie"geproduceerd:
Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7799/17186773224_0ecf280810_c.jpgHoornaar op bonenkruid / Hornet on Satureja montana by Barry B., on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8849/17809733561_a8d6ab872d_c.jpgGreen bottle fly / Groene Bromvlieg by Barry B., on Flickr

Hier had ik voldoende licht, dus geen noodzaak tot hoge iso's gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Oeh die wesp! _/-\o_

Werk je trouwens met extension tubes? Of heb je er ervaring mee?

Ik zit er over na te denken om een setje aan te schaffen, want ik vind de minimale scherpstel afstand nog steeds wat te groot om eerlijk te zijn...

Verder ben ik wel echt fan van de lens. Geweldig zachte achtergrond krijg je er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nee niet ervaring mee. Foto van de hoornaar is (bijna) niet gecropt, dus daar kom ik dichtbij genoeg. Was wel een mega ding van 2,5 cm ofzo :X .

Bromvlieg is 1x gecropt denk ik. Als ik nog dichterbij kom raak ik het overzicht kwijt denk ik. Maar wellicht ook niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
PdeBie schreef op maandag 18 mei 2015 @ 10:37:
Werk je trouwens met extension tubes? Of heb je er ervaring mee?
Ik gebruik af en toe een tussenring met mijn EOS-M.

Het effect is sterk afhankelijk van de brandpuntsafstand van de lens. Bij een groothoek zit je met de kleinste ring al pal op je onderwerp en met een tele lens is het effect veel minder. Gebruik je een zoom lens, dan is je zoom functie meer een focus ring dan een zoom.

Voor een 'ietsje dichterbij' zijn ze heel geschikt, maar voor een extreme closup is een echte macro lens beter. Met een ring gebruik je de lens buiten zijn normale bereik en dat moet je niet te extreem doen.

Even zo met de natte vinger uit eigen ervaring, neem voor macro ongeveer 20% van de brandpuntsafstand, dus met een 50mm lens is een 10mm ring geschikt..

Ik gebruik de 10mm ring ook wel icm met een 55-200 of 55-250mm tele lens om insecten snel op afstand te fotograferen. Met deze combinatie kom je ook nog ver genoeg voor een vogeltje die niet te ver weg zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 18-05-2015 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dank je wel voor je uitgebreide reactie.

Ik heb een echte macro lens. De Tamron 90mm f/2.8 Di VC USD Macro om precies te zijn. :)

Echter zou ik het liefst nog dichterbij het onderwerp willen, omdat ik nu ook al vrij snel aan het croppen sla. Het liefst doe ik dat zo min mogelijk uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Als je al heel dichtbij zit met een 1:1 macro lens en je wil nog de helft dichterbij ofzo, dan moet je vermoed ik een flinke stapel ringen er tussen doen.
Er zijn zetjes van 9+16+30mm of anders een macro balg, maar daar heb ik geen ervaring mee...
Afbeeldingslocatie: http://www.cameratotaal.com/images/macro%20balg.jpg

Ik denk overigens wel dat je gaat inleveren op beeldscherpte, want in feite is het een soort "optisch croppen". Je zet de lens zo ver weg dat je sensor nog maar een klein deel van het beeld opvangt, dus ik twijfel of je er echt zoveel op vooruit gaat, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de kwaliteit van de lens.

[ Voor 33% gewijzigd door Ploink op 18-05-2015 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Beeldkwaliteit ga je niet verliezen met ringen of een balg, maar licht wel. Je zult dus sneller met een flitser moeten gaan werken. Of een groot diafragma, maar dat komt de scherptediepte niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Blue Knight schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 07:03:
Beeldkwaliteit ga je niet verliezen met ringen of een balg,....
http://www.the-digital-pi...nsion-Tube-II-Review.aspx
Another downside to extension tubes is corner vignetting introduced on Full Frame camera body images. There is also a slight degradation in image quality as the enlargement process also enlarges any distortions in the lens.
Dus als je het brandpunt 20% verder weg zet (10mm ring op 50mm lens bv) dan zal dit laatste wel meevallen, maar als je die lens 50mm verder weg gaat zetten, dan ziet je sensor nog maar een kwart van het hele beeld dat de lens produceert en dan moet je een hele geweldige lens hebben wil je dat niet gaan zien.
http://www.dpreview.com/f...17183#forum-post-30820816
It is a common misconception that because extension tubes contain no glass that they don't effect image quality. Normallyl lenses are only corrected for longer focusing distances and macro lens have special floating groups that correct optical problems such as spherical abberration that tends to occur at these close focusing distances. When you bring a lens into focus using extension tubes at a much closer focusing distance than it is corrected for then these optical aberrations start to degrade image quality.

Generally my experience is that good quality achromatic close-up lenses often have less impact on image quality than extension tubes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
De Tamron 90mm heeft een macro vergroting van 1:1.

Liefst zou ik inderdaad naar 2:1 gaan, maar dat gaat met extension tubes niet lukken. Balgen ook geen ervaring mee.

[ Voor 15% gewijzigd door PdeBie op 19-05-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Close up filter gebruiken, die zijn veel handiger bij lange lenzen namelijk. Zorg wel dat je een achromatische neemt, anders krijg je er nogal wat CA gratis bij ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Van Ragnox of iets dergelijks bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

PdeBie schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:26:
Van Ragnox of iets dergelijks bedoel je?
Raynox :P, maar die hebben een kleine diameter wat niet handing is voor de meeste aps-c zoomlenzen.

Is meer geschikt voor compacts/mft. Ik meende dat canon een closeup lens met 72mm schroefdraad had maar kan m niet vinden in de pricewatch

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ah ik heb een Raynox 250 nog in de tas, dus die kan ik wel eens proberen op mijn Tamron.

Wordt wel van het weekend. Of als het savonds nog eens een beetje weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Canon 250D en 500D filters hebben geloof ik redelijk wat maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ah! Ik zat warm :P

Maar verlies je daar geen scherpte mee dan? Het is tenslotte een extra laag glas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PdeBie schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:12:
[...]

Ah! Ik zat warm :P

Maar verlies je daar geen scherpte mee dan? Het is tenslotte een extra laag glas....
Niet meer dan met tussenringen, althans niet met een goede close-up filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij dezen mijn bescheiden bijdrage aan dit topic. Gemaakt met de Macro-stand van m'n 24-70mm F4L. :)

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7697/17861128715_709794f68c_z.jpgIMG_0124.jpg by Guido Hendriks, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Mooi scherp. Ik zou de schaduwen iets optrekken in Lightroom (of welk programma je ook gebruikt), zodat je iets meer nog van het beestje ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:57:
Bij dezen mijn bescheiden bijdrage aan dit topic. Gemaakt met de Macro-stand van m'n 24-70mm F4L. :)

@GuidoH: Hoe ver zit je er van af met de 24-70 voor zo'n foto? Heb je deze nog gecropped?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RMRJ schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:01:
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:57:

@GuidoH: Hoe ver zit je er van af met de 24-70 voor zo'n foto? Heb je deze nog gecropped?
Op een paar centimeter. Deze is wel iets gecropt, maar niet heel veel. Als je wilt kan ik vanavond het origineel wel plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
Bedankt maar is niet nodig. Ik overweeg om de 24-105 door de 24-70 te vervangen. Het voordeel is dat ik voor bepaalde gevallen dan niet altijd een macro lens mee hoeft te nemen. Van de andere kant mis ik dan wel wat mm-ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de 24-70 ideaal. Al gebruik ik hem wel op een crop, als walkaroundlens. Voor groothoek gebruik ik m'n 10-22. Groot voordeel is de macro-functie inderdaad. De foto van de vlieg was nog niet op minimale afstand, dan zou hij al weggevlogen zijn. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Raynox is best scherp, alleen wel is je diepte bereik enorm beperkt waardoor je al snel focus stacking wilt gaan doen, en dan moet je ook weer een statief hebben en stil onderwerp.
Maar vaak is het ook wel leuk om wat bokeh te hebben.
Het mooie van een 250 is dat je dermate grote vergroting hebt dat veel dingen er heel anders uit gaan zien.
Bijvoorbeeld een bloemtje:
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5460/17644232569_301e0d96c5_c.jpgnaamloos-46.jpg by Marijn van den Heuvel, on Flickr
Al is het niet de meest spannende foto....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Haas_nl schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 23:11:
Raynox is best scherp, alleen wel is je diepte bereik enorm beperkt waardoor je al snel focus stacking wilt gaan doen, en dan moet je ook weer een statief hebben en stil onderwerp.
Maar vaak is het ook wel leuk om wat bokeh te hebben.
Het mooie van een 250 is dat je dermate grote vergroting hebt dat veel dingen er heel anders uit gaan zien.
Bijvoorbeeld een bloemtje:
[afbeelding]naamloos-46.jpg by Marijn van den Heuvel, on Flickr
Als is het niet de meest spannende foto....
Wel mooi dat het een diepte effect geeft, maar als als ik inzoom naar volledige resolutie dan zie ik een vreemd artefact in het onscherpe deel, allemaal horizontale lijnen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Denk dat die strepen door mijn belichting veroorzaakt worden. Wat wel raar is omdat ik batterij'n gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Haas_nl schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 08:12:
Denk dat die strepen door mijn belichting veroorzaakt worden. Wat wel raar is omdat ik batterij'n gebruikte.
Led verlichting? Dit knippert op >=100Hz als het PWM dimbaar is, maar in dit geval denk ik dat de schakelfrequentie van de led driver (buck of boost regelaar), in combinatie met de snelle sluitertijd (1/640) roet in het eten gooit. Probeer het voor de gein eens op de snelste sluitertijd, ik denk dat de strepen dan nog erger worden.

Is dit een echte macro lamp of heb je zelf wat fabriekt? Als je een beetje handig bent met de soldeerbout is er wel wat aan te doen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Ploink schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 09:37:
[...]

Led verlichting? Dit knippert op >=100Hz als het PWM dimbaar is, maar in dit geval denk ik dat de schakelfrequentie van de led driver (buck of boost regelaar), in combinatie met de snelle sluitertijd (1/640) roet in het eten gooit. Probeer het voor de gein eens op de snelste sluitertijd, ik denk dat de strepen dan nog erger worden.

Is dit een echte macro lamp of heb je zelf wat fabriekt? Als je een beetje handig bent met de soldeerbout is er wel wat aan te doen vermoed ik.
Ah z'n vermoeden had ik al. Wist niet dat led ook nog knipperen :(
Led ring van deal extreme heb ik, dat ding werkt voor geen meter dus denk dat ik hem ook niet zoveel meer ga gebruiken.
Zonlicht is ook stuk mooier, maakt het alleen iets moeilijker.

[ Voor 0% gewijzigd door Haas_nl op 23-05-2015 19:47 . Reden: grammaaarrrr ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Vanmiddag ook even zitten fotograferen in de tuin en vervolgens zitten stacken.
ging best goed gezien ik uit de hand geschoten heb met alleen zonlicht. (dus geen streepjes ;))
Had wel wat stack problemen bij de ogen.
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8874/17822041259_e235f4015a_c.jpgMarmalade hoverfly by Marijn van den Heuvel, on Flickr
Of een DCR-250 scherp is op een G6 14-140? :P

[ Voor 6% gewijzigd door Haas_nl op 26-05-2015 22:27 . Reden: ff goede naam gegeven. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Netjes hoor! Niks mis met de scherpte.

Welk programma/methode gebruik je dan om te stacken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Das een prachtige Episyrphus balteatus :)
Oftewel een Pyjamazweefvlieg, die zat zeker nog te slapen dat je tijd had voor focus stacking :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Verstijft van angst denk ik, hij zat echt doodstil in het zonnetje.
Ik heb photoshop gebruikte align en dan merge layers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Pfoe... die is wel heel strak :)

Netjes!!

Zelf vandaag deze vlieg (geen idee wat voor soort :P ) op de gevoelige plaat gezet.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5469/18028202756_fe7e511866_c.jpg
Fly - Tamron 90mm f/2.8 by Patrick de Bie, on Flickr

Beestje bleek een waar fotomodel. Beestje draaide zo af en toe een keer naar de camera en weer naar de zijkant. En vloog pas weg toen ik met mijn camera weg ging. Geen last van sterallures in ieder geval. :+

Wel echt super lastig nog om te focussen. Het is echt millimeter werk. Zelfs op f/14.

En deze ook nog geschoten:
Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7766/17459933023_267a9df112_c.jpg
The edge by Patrick de Bie, on Flickr

[ Voor 104% gewijzigd door PdeBie op 25-05-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Het insectenseizoen is weer losgebroken zo te zien :)

Hele mooie foto Haas_nl! Kleuren, belichting en scherpte zijn mooi!

@PdeBie: Jammer van het harde licht. Dat maakt het niet echt prettig om naar te kijken.

Ik heb nog wat foto's van zandloopkevers van begin mei.
Gemaakt met Panasonic GX7 + 14-40mm + Raynox DCR150
Uit de hand en zonder flitser.
Volgende keer wil ik wel weer met flitser en softbox gaan werken, want dan heb je toch meer controle op de belichting. Het zonlicht is best hard zo midden op de dag. Dit lever uitgebeten highlights op.

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7671/17949007019_59119472bd_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7736/17947308820_ace3de5d4f_c.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door leendertv op 26-05-2015 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Ah Leendert ik vroeg me al af waar je was? :P
Mooie foto mooi scherp, heb je gestacked?
Zie dat je met een dcr-150 schiet en dan nog zo scherp zit, zit je dan met je neus op het onderwerp?
Gaaf beestje trouwens, ik heb geen idee hoe groot die is, wat is het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Zandloopkevers kunnen heel hard rennen en als je dichterbij dan een meter komt dan vliegen ze weg. Hoe heb jij ze overtuigd om voor je te poseren? Want dat is mooi gelukt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Haas_nl schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:19:
Ah Leendert ik vroeg me al af waar je was? :P
Ik heb me even heel stil gehouden ;)
Maar wil de komende maanden heel veel insecten gaan fotograferen dus haal het wel weer in!
Mooie foto mooi scherp, heb je gestacked?
Zie dat je met een dcr-150 schiet en dan nog zo scherp zit, zit je dan met je neus op het onderwerp?
Gaaf beestje trouwens, ik heb geen idee hoe groot die is, wat is het eigenlijk?
Niet gestacked! het zijn wel 8mp crops, dus dan heb je een minder hogere vergroting nodig.
Ik ga nog wel heel binnenkort terug om wat hogere vergrotingen te maken en met flitser.

Deze zandloopkevers zie je overal waar veel zand is en zon (duinen of hei).
De kunst is heel langzaam bewegen, want ze springen snel weg (en ze kunnen heel ver springen).
Het zijn kevers van 1 tot 2 centimeter groot en erg fotogeniek!

Ik fotografeer ze in de duinen van Oostvoorne en daar krioelt het ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Nieuwe flitser is binnen: De Nissin i40.
Veel compacter dan de Metz flitser die ik had. Dus je neemt hem daardoor veel sneller en makkelijker mee. Is ook veel comfortabeler op de Panasonic GX7.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/55671e1e0aab9/55671e1e054cf-P1030459.JPG

Ik hoop dat het zaterdag lekker weer wordt, lekker een middagje insecten fotograferen :)

[ Voor 46% gewijzigd door leendertv op 30-05-2015 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Die flash bracket heb ik ook maar die hot-shoe heb ik vervangen door een stevigere versie. De Nikon SB-900 is een tikkeltje te zwaar voor het kogeltje.

Heb nu via China een kogelhoofd gekocht (vraag me niet meer waar... Ebay) die vele malen sterker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Afbeeldingslocatie: http://img1.wikia.nocookie.net/__cb20110618020921/tdroleplaysetup/images/3/38/Challenge_Accepted.png
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Het was vandaag niet echt weer voor insecten fotograferen hier. Te veel wind.
De meeste insecten lieten zich niet zien helaas,

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/5569d4ba51fe6/5569d4ba51bff-8.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/5569d4fa3042d/5569d4fa30049-7.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/5569d51b708dd/5569d51b6f57f-1.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47
Wat een lading vliegen in dit topic zeg! -pakt vliegenmepper-. Ik snap dat het makkelijke onderwerpen zijn om te vinden maar ik vind het persoonlijk veel leuker om wat minder veel voorkomende insecten te zien of insecten die wat aan het doen zijn (mieren bijv.).

De foto's van leendert (behalve die van zijn vliegen) vind ik dan ook een stuk leuker om naar te kijken :)

Als je een beetje je best doet kun je hele gave beestjes vinden en hele spannende composities maken.

offtopic:
Was kei vergeten dat ik dit topic deel ooit begonnen ben, heb de TS maar eens gefixt :+

[ Voor 10% gewijzigd door Ventieldopje op 30-05-2015 17:54 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:04
leendertv #1: Vet beest! Coole kleurtjes ook. Eigenlijk weinig verbeterpunten, behalve dan dat ik de 2e zelf waarschijnlijk gewoon recht had genomen. Ben niet zo van de Dutch angles :P

leendertv #2: Ook prima foto's, lekkere kleuren en goede scherpte.

Vorige week zondag voor het eerst sinds lange tijd weer eens gaan fotograferen, en het was ook nog eens bijzonder lekker weer. Dus ook maar eens de macro erbij gepakt.

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7780/17646831904_8ea7ca0226_c.jpgMonster Legs by Marco Hordijk, on Flickr

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
leendertv schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 23:20:
[...]
Deze zandloopkevers zie je overal waar veel zand is en zon (duinen of hei).
De kunst is heel langzaam bewegen, want ze springen snel weg (en ze kunnen heel ver springen).
Als je goed kijkt zie je dat ze vliegen of rennen, niet springen. Ze hebben geen springpoten zoals op je foto goed te zien is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Ik had ook grote moeite om iets te vinden, kwam wel erg mooie sprinkhaan tegen die natuurlijk geen seconden stil wilde zitten. En die heb ik dus niet op de foto gekregen..
Uiteindelijk kleine tor erop kunnen zetten al heb ik iets meer moeten croppen dan ik wil, waardoor niet zo heel veel detail is te zien. En zijn kont is onscherp. Het is trouwens fijn zand was vrij klein beesje!
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7754/17677679604_d022b94e2a_c.jpgnaamloos-106-Edit.jpg by Marijn van den Heuvel, on Flickr
Foto's van vliegen of andere lelijk veel voorkomende insecten vind ik ook maar niks ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Haas_nl op 31-05-2015 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:54
Ik wil binnenkort ook eens experimenteren met Macro, maar on a budget. Het idee is om een Marumi Macro filter aan te schaffen. Nu weet ik alleen niet wat de +3 en +2 cijfers bij de filternamen betekenen.

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Als je helemaal on a budget wilt (afhankelijk van de lens die je hebt uiteraard). Koop een reverse ring. Paar euro.

Ik heb een Nikon 50mm 1.8d een poosje gebruikt met een omkeerring en kon daar prima resultaten mee behalen. Wel wat aanklooien i.v.m. het handmatig openhouden van het diafragma, maar ach.... voor het geld :)

Voorbeeldjes:
https://www.flickr.com/photos/patrickdebie/14093019041/
https://www.flickr.com/photos/patrickdebie/14096692824/

Resultaten zijn natuurlijk niet te vergelijken met een dedicated macro lens.... maar nogmaals. Voor die paar euro.

[ Voor 27% gewijzigd door PdeBie op 01-06-2015 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:54
PdeBie schreef op maandag 01 juni 2015 @ 15:48:
Als je helemaal on a budget wilt (afhankelijk van de lens die je hebt uiteraard). Koop een reverse ring. Paar euro.

Ik heb een Nikon 50mm 1.8d een poosje gebruikt met een omkeerring en kon daar prima resultaten mee behalen. Wel wat aanklooien i.v.m. het handmatig openhouden van het diafragma, maar ach.... voor het geld :)

Voorbeeldjes:
https://www.flickr.com/photos/patrickdebie/14093019041/
https://www.flickr.com/photos/patrickdebie/14096692824/

Resultaten zijn natuurlijk niet te vergelijken met een dedicated macro lens.... maar nogmaals. Voor die paar euro.
True, maar dit is denk ik minder hassle dan een reverse ring. Voor 50-80 euro heb ik een filter voor een van mijn lenzen. Ik weet alleen niet goed waar ik op moet letten en wat de verschillende waardes betekenen.

Overigens heb ik een OMD EM-5.

edit: Nevermind, iets langer door-googlen:

De sterkte van een Close-up filter wordt opgegeven in dioptrieën, in dit geval dus +3. Met de volgende formule kunt u berekenen hoe u de minimale brandpuntafstand verkleint met een bepaalde Macro of Close-up filter .

Deze formule luidt:
X : ( D * X + 1)

Hierbij is X de minimale brandpuntsafstand van uw objectief in meters, en D het dioptrie getal op de Macro / Close-up lens.

Even een rekenvoorbeeld:
U heeft een objectief dat kan scherpstellen vanaf 55 centimeter en u gebruikt deze Close-up filter met een dioptrie van +3. In dit geval luidt de rekensom:
0.55 : ( 3 * 0.55 + 1 ) en dit is hetzelfde als
0.55 : ( 1.65 + 1 ) ofwel
0.55 : 2.65 = 0.21 Meter, dus 21 centimeter

[ Voor 28% gewijzigd door don_appie op 01-06-2015 16:01 ]

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Dit ding is echt geniaal:
pricewatch: Raynox DCR250
Check deze site die gebruikt het ook:
http://sgmacro.blogspot.nl/ equipment: http://sgmacro.blogspot.nl/p/macro-equipment.html
Volgende week zit ik trouwens daar in de jungle!!! Wel zonder macro cursus :(

Edit op de site staat dit:
Many photographers cringe at getting comments like this...

"I love your photos! You must be using a very expensive camera!! What camera and lens are you using?"

If that comment sounds normal to you, please consider these comments as well.

"The dinner was awesome! Your pot must be really good!"
"The novel was mind-blowing! What brand of typewriter are you using?"
"The graphic design is beautiful! Which software did you use?"
"Your golf game was fantastic! You must be using top class clubs!"
"You look really well toned! You must be going to a very expensive gym!"

_/-\o_

[ Voor 58% gewijzigd door Haas_nl op 01-06-2015 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47
Als je de horizontale FoV weet (meet/uitrekend met filter er op) kun je ook de vergroting uitrekenen :)

Vergroting = horizontale sensor grootte (m43 = 18mm) / horizontale FoV met filter

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Zijn er eigenlijk parken in Nederland met vlindertuinen bijvoorbeeld? In een dierentuin bijvoorbeeld?
Want bij ons is het niks meer dan simpele Witjes wat langs komt vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dierenpark Emmen. Drie keer raden waar op 13 juni een zootje Tweakers rondlopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:27
Blijdorp in Rotterdam heeft ook een fraaie, onlangs vernieuwde vlindertuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
PdeBie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:16:
Zijn er eigenlijk parken in Nederland met vlindertuinen bijvoorbeeld?
FYI:
http://www.orchideeenhoeve.nl/vlindertuin.html

Veel plezier!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ah top... even spieken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Vanmorgen weer even twee uurtjes op zandloopkever jacht geweest.
Het viel niet mee. Leek wel of ze schuwer waren dan de vorige keer. Misschien wel door het warme weer.

Ik had nog even met de Raynox DCR250 geprobeerd voor nog hogere vergrotingen. Maar dan moet je nog dichterbij komen, en dat lukte dus helemaal niet.
Deze zijn dus met de Raynox DCR150:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/412/18303683300_bf1196f3be_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/299/18487359492_b69d2bfdfa_c.jpg

Nu stop ik weer met zandloopkevers plaatsen, anders worden ze straks net zo saai als vliegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radeon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:11

Radeon

Today is a good day to die

@Leendertv gave foto man, mooie kleuren en heel scherp.

Hierbij mij eerste bijdrage aan dit topic en ook me eerste marco foto.
Geschoten met Canon 700D en een Tamron 90mm op F7.3 iso 400. Foto gestacked uit 3 shoots.
Tijdens het bewerken bedacht ik me ineens dat ik beter de F stop naar 2.8 had kunnen brengen waardoor de ISO ook naar beneden had gekund en dan meer foto's had kunnen nemen 8)7 (vlieg zat er toch relax bij).

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8858/18304473660_deddae50d1_c.jpgMacro vlieg by Martijn den Heijer, on Flickr

It's never easy.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:17

Auredium

Informaticus Chaoticus

@leendertv. Mooie foto ik heb persoonlijk nog niet die kevers gezien. Maar misschien komt het omdat ik fotografeer langs een rivier voor de macro foto's.

@ Radeon. Mooie foto. De kleur is prachtig vooral tegen de redelijk egale ondergrond. Maar van boven zien laat mij wel afvragen hoe hij nu van de zijkant uit ziet.

Ik doe het maar met een simpel vliegje...die op mijn vinger zat. One handed Macro skills. :P
Vlieg

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Er zijn weer mooie foto's bij gekomen zie ik. Die zandloperkevers zien er mooi uit zeg.

Dit is 1 van mijn mooiste foto's van de afgelopen tijd:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/548/17870117654_5ea4d16a75_c.jpg20150605-IMG_0634 by MarBak74, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Veel goeie foto's hierboven!

Hier een fotootje van mij.
EOS-M + 18-55mm kitlens @24mm + 10mm macro ring, f/8, iso3200, 1/30s.
Met extra licht was het resultaat waarschijnlijk beter geweest.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/g2ZeV2Yl.jpg
Grote Langlijf - Sphaerophoria scripta

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 07-06-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Ik was om de een of andere reden het macro topic kwijtgeraakt... Ben op het moment zelf niet actief met macro bezig, dus dat verklaart het misschien, maar ik zie wel dat ik heel wat mooie foto's heb gemist. Die laatste zandloopkevers zijn onwijs mooi en scherp, zeker zonder stacken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

@Radeon wat is dat voor vreemde achtergrond? en ik vind foto's van bovenaf niet passen bij insectren, wel lekekre blauwe kleur :)
@Auredium ik vind de foto niet zo scherp, en op je vinger is ook niet bepaald "natuurlijke habitat"
@Blue Knight hele gave compositie en gaat uitgevoerd!
@Ploink ook erg vanaf boven gefotografeerd en de foto is wat koeltjes, de witbalans mag best wat hoger.

Wat een hoop insecten worden hier gepost, is het goed als ik wat anders plaats ? :+
al is n deze ook van boven gefotografeerd :P

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8816/17978714992_e3e50fb018_c.jpgTriclolore by Frank Van Dijk, on Flickr

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Laatst online: 15:44

Rub3s

+3 , omdat het kan

@Blue Knight
Heerlijk dromerige achtergrond! Beestje zelf lijkt wel een pietsje onscherp (pas als ik ga inzoomen). Verder

@Ploink
Misschien had je nog een langere sluitertijd kunnen doen, want ik neem aan dat je dit toch ook niet zonder statief hebt gedaan? Opzich nog best aardig gezien de iso waarden!

@mrc4nl
Is dat een printkop o.i.d.? Kan niet echt een inschatting geven wat het nou precies is of hoe groot het ding is.

En dan kom ik dit topic verpesten met mijn el cheapo kit:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/574/20403165579_c06dc750c0_c.jpgIMG_6798 by Ruben Sinke, on Flickr
Vlieg vindt ik een tikkeltje onscherp...

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5770/20589848975_648d285100_c.jpgIMG_6865 by Ruben Sinke, on Flickr
Gewoon popup-flash. Hatseflats. Wel redelijk scherp, maar kleuren vindt ik zelf wat minder

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5792/19967386774_b9ea385ec5_c.jpgIMG_4937 by Ruben Sinke, on Flickr
Libelle zat een kwartier lang op een rieten stoel, maar ik was te lui om een statief te pakken :'( Ogen zijn wel lekker scherp trouwens, maar foto had beter gekund in het algemeen.

Foto's zijn gemaakt met een Canon 600d met een 50mm f1.8 of een 55-250 STM lens, in combinatie met allerlei macroringen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rub3s op 15-08-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@ploink: ik zou proberen om wat meer op de hoogte van het insect te gaan zitten met je foto, zodat deze interessanter wordt.

@mrc4nl: het is inderdaad wat anders, maar doet mij niet zoveel...

@Rub3s: ik vind ze goed gelukt! De tweede qua kleuren en de derde qua compositie. Ik zou de derde alleen iets lichter proberen te maken.

Hierbij eentje van mij (niet gemaakt met zo'n inventieve setup, maar met een hardcore macro lens :p

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/515/18479981016_8a5fa4e0c5_c.jpgDSC_0334 by Sj44k13, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Rub3s schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 21:00:
@Ploink
Misschien had je nog een langere sluitertijd kunnen doen, want ik neem aan dat je dit toch ook niet zonder statief hebt gedaan? Opzich nog best aardig gezien de iso waarden!
Ik zag het beessie toevallig op het balkon en heb klik gedaan, zonder statief.
Het was vroeg in de ochtend en bewolkt, dus witbalans is een beetje somber. Ik kan het opleuken, maar hou foto's liever natuurlijk. Ik heb alleen voorzichtig wat verscherpt.

Van bovenaf is idd een beetje saai, maar het ging me ook om het determineren en zo kun je de kenmerken goed zien.

Die zandloopkever die ik gister zag zal ik maar niet plaatsen :D

Mooi juffertje met dat felle blauw.
@Sj44k13: Die bij op de foto is op zich niet interessant, maar de belichting en compositie als geheel is erg mooi!

[ Voor 8% gewijzigd door Ploink op 09-06-2015 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Sj44k13 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 21:29:
Hierbij eentje van mij (niet gemaakt met zo'n inventieve setup, maar met een hardcore macro lens :p
In tegenstelling tot Ploink hierboven vind ik je foto best potentie hebben. Alleen denk ik, dat de bij een beetje verdrinkt in de ruimte. Vooral de groene achtergrond voegt eigenlijk niets toe en de plaats van de bij kan door een andere crop veel spannender, bijvoorbeeld zo:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/6OQk6ymH96BV9LQ9EAL3Akii/full.jpg
(foto van Sj44k13, crop door Toff van printscreen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Over de crop heb ik lang nagedacht inderdaad en mee zitten prutsen. Zal binnenkort nog eens naar kijken, thx voor de suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Blue Knight schreef op zondag 07 juni 2015 @ 10:44:
Er zijn weer mooie foto's bij gekomen zie ik. Die zandloperkevers zien er mooi uit zeg.

Dit is 1 van mijn mooiste foto's van de afgelopen tijd:

[afbeelding]20150605-IMG_0634 by MarBak74, on Flickr
Mooie plaat inderdaad !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@mrc4nl: volgens mij is dat een printkop, toch? Vind 'm een beetje overbelicht...wellicht wat minderen en dan zie je nog meer detail...

Idd, tijd voor iets anders. Er komt al genoeg gespuis voorbij alhier. >:)

Dit keer wat lekkers, zojuist verorberd:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/547/18116380623_806dbb7ae0_c.jpgBlackBerry01 by Erik Haak, on Flickr
Als bijzonderheid: gefotografeerd met een oudje; een Micro-Nikkor 105mm f/4 MF met PN-11 extensie ring.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Laatst online: 12-09 21:11

Karel V

Een simpele ziel

Je foto oogt grijs, dat komt niet echt smakelijk over.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Karel V schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 19:30:
Je foto oogt grijs, dat komt niet echt smakelijk over.
Een bramenblad er bij voor de kleur was misschien mooier geweest, maar ik vind dit ook al heel smakelijk hoor :9

Die lens is indrukwekkend scherp, zeker in combinatie met de FF camera.
Ik zit zelf te twijfelen om op MFT over te stappen, bv Olympus OMD-EM5 met de 60mm Macro, maar als ik voorbeeld foto's bekijk dan krijg ik toch de indruk dat het kleiner MFT formaat minder scherp is. Ik ben een beetje een pixel peeper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Inderdaad nette foto's, zeker als we de leeftijd in acht nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Nou met name dat laatste en de gebruikte apparatuur. D5200, kitlens, reverse ring, flitser, zelf in elkaar geflanste softbox en klaar!

Macro fotografie hoeft helemaal niet duur te zijn zoals sommigen denken. Ik heb dan wel een echte macro lens gekocht, maar met mijn omkeer- en tussenring beleef ik misschien nog wel meer plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Hmmm, ik ga denk ik ook maar eens een keer zo'n omkeerring kopen. Zo te zien vallen er mooie foto's mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Nou met de ring zelf zal je geen mooie foto's kunnen maken ;)
Maar het is wel een lekker goedkoop alternatief op een 'echte' macro lens. Ik heb een van de mijne via DX.com besteld voor 6 dollar incl. verzending of zo :P

[ Voor 23% gewijzigd door PdeBie op 19-06-2015 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 12:46
Ik heb een nieuw pareltje aan mijn Sony set toegevoegd. En kon het niet laten om van mijn korte wandeling van vandaag iets te laten zien van dit nieuwe beest van een objectief:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/384/18902509668_afaa5f9054_c.jpgSony 90mm f2.8 Macro 2 by Robbert Van Weelderen, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
robbertvw schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:37:
Ik heb een nieuw pareltje aan mijn Sony set toegevoegd. En kon het niet laten om van mijn korte wandeling van vandaag iets te laten zien van dit nieuwe beest van een objectief:
Niks negatief over je foto, maar ik heb geen idee waar ik naar kijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Dat is hippe apparatuur. Als ik naar de originele afbeelding kijk, dan is de resolutie van de camera en de scherpte van de lens zeer indrukwekkend, maar het onderwerp mag wat spannender.

DOF mag ook wel iets groter. Hoewel de vage achtergrond mooi is, het is een 36MP foto en als je die op 100% formaat bekijkt dan gaat de kleine DOF opvallen. Het mooiste is misschien om te stacken, maar dan zo dat alleen het onderwerp helemaal scherp is en de achtergrond vaag blijft.

/offtopic Ik heb altijd zo'n [...] hekel aan flicker omdat je een kilometer door moet klikken om bij de originele afbeelding te komen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ploink op 24-06-2015 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 12:46
Ploink schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 23:26:
[...]

Dat is hippe apparatuur. Als ik naar de originele afbeelding kijk, dan is de resolutie van de camera en de scherpte van de lens zeer indrukwekkend, maar het onderwerp mag wat spannender.

DOF mag ook wel iets groter. Hoewel de vage achtergrond mooi is, het is een 36MP foto en als je die op 100% formaat bekijkt dan gaat de kleine DOF opvallen. Het mooiste is misschien om te stacken, maar dan zo dat alleen het onderwerp helemaal scherp is en de achtergrond vaag blijft.

/offtopic Ik heb altijd zo'n [...] hekel aan flicker omdat je een kilometer door moet klikken om bij de originele afbeelding te komen.
Klein detail: foto is afkomstig van de 24mpx A7ii ipv 36mpx A7r.

Verder heb je helemaal gelijk dat het onderwerp niet echt spannend is. Was meer ook een testcase voor de lens. Dat gezegd hebbende vind ik persoonlijk het eindresultaat wel interessant, ook zonder sterk onderwerp. Maar ik vind wel vaker van dit soort foto's waarbij de natuur zijn organische vormen worden vastgelegd interessant om naar te kijken. Een (herkenbaar) onderwerp hoeft er voor mij dan niet te zijn. Het gaat me dan meer om vormen en kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 18:07
Jolke schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 14:23:
[...]

Helemaal mooi, in de baas zijn tijd fotograferen :)
Wel herkenbaar dat je niets mag zeggen over wat je eigenlijk ziet. Roep maar als het patent de deur uit is.
Zo de tijd gaat snel! Maar zoals toen beloofd kan ik meer info geven over de beelden die ik toen heb geplaatst waar van verschillende van jullie wouden weten wat het nou is of was. Uiteindelijk zijn er nog meer van de zelfde type beelden gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/431/19237386065_58ba9e1bd8_o.jpg
Overview of the six different types of hard drugs that gave astonishing results. Top: MDMA, LSD, GHB Bottom: DMT, Amphetamine, 2CB

Het hele verhaal er achter is hier terug te vinden: https://medium.com/microg...e-drug-trade-9e23fc0d9819

[ Voor 10% gewijzigd door Macsylver op 28-06-2015 18:15 ]

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 07:14
Macsylver schreef op zondag 28 juni 2015 @ 15:42:
[...]

Zo de tijd gaat snel! Maar zoals toen beloofd kan ik meer info geven over de beelden die ik toen heb geplaatst waar van verschillende van jullie wouden weten wat het nou is of was. Uiteindelijk zijn er nog meer van de zelfde type beelden gemaakt.

[...]
Gaaf en fijn dat je erop terugkomt! :)
Mooie resultaten. Links- en rechtsboven zijn erg mooie kristallen geworden. Middenonder zie ik een soort van versterkt coffee-ring-effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
@mac De foto's zijn het mooiste op de website. Waar je 1:1 vergroting kan zien.
Mooie is dan dat sommige op satteliet foto's lijken! Wel zie ik wat ruis en chromatic abbreviation(dat ja) in die foto's die je er wel licht uit wilt halen.
Ik ben verder op vakantie geweest in malaysia en heb daar wat foto's gemaakt, de beste en ook wat minder goede staan op mijn flicker pagina en zal ik niet iedereen hier mee lastig vallen ;)
Mooiste vond ik deze:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/305/19235594695_23212c9088_c.jpgWoodspider Malaysia by Marijn van den Heuvel, on Flickr
Spin was iets van 15cm groot en daarom is het niet echt een macro denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
15cm? gadverdamme... :P
Mooi dat ik weg blijf uit die landen!

Maar over de foto. Jammer dat z'n kop zo donker is. Daar valt niets in te zien. Logisch ook wel denk ik, omdat de witte vlekken erachter anders te wit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

@haas_nl
Speciaal voor zulke monsters hebben ze 1200mm lenzen uitgevonden :'( . Misschien is dat net genoeg om op tijd weg te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Hier nog 2 foto's 1 van een andere spin en 1 van die eerste maar dan om idee te geven wat je ziet als je daar rond loopt :P
Je ziet die spinnen pas als je er 1 meter ofzo voor staat :P
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/281/19272010825_29a3c64e22_c.jpgMaleisie2-7.jpg by Marijn van den Heuvel, on Flickr
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/340/18651363173_75f3058e78_c.jpgvakantie Maleisië-547.jpg by Marijn van den Heuvel, on Flickr
Trouwens paar dingen die ik geleerd heb in de jungle.
1. Warmte en vochtigheid stelt je concentratie vermogen op de test.
2. Je hebt een flitser nodig maar dan wel met diffuser.
3. Alles probeerd je te vermoorden, en voordat je ergens stil gaat staan kijk even of er niks zit....

[ Voor 39% gewijzigd door Haas_nl op 30-06-2015 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ah zeker bij die laatste foto zie je goed dat ze aardig opgaan in de omgeving. Logisch dat je ze pas ziet als je er pal voor staat.

Gadverdamme! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Haas_nl schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:38:
Hier nog 2 foto's 1 van een andere spin en 1 van die eerste maar dan om idee te geven wat je ziet als je daar rond loopt :P
Daarom -en vanwege de slangen- laat men in die gebieden de vrouw altijd voorop lopen...
Jammer van die iso1600 en een beetje inflitsen had idd geen kwaad gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
Jolke schreef op zondag 28 juni 2015 @ 20:54:
[...]

Gaaf en fijn dat je erop terugkomt! :)
Mooie resultaten. Links- en rechtsboven zijn erg mooie kristallen geworden. Middenonder zie ik een soort van versterkt coffee-ring-effect.
Dank ! Klopt, dat is een van de redenen waarom ik gebruik maak van gekristalliseerde druppels om het effect van verschillende diktes en spanningen en kristallisatie tijden te vangen in een beeld.
Haas_nl schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:40:
@mac De foto's zijn het mooiste op de website. Waar je 1:1 vergroting kan zien.
Mooie is dan dat sommige op satteliet foto's lijken! Wel zie ik wat ruis en chromatic abbreviation(dat ja) in die foto's die je er wel licht uit wilt halen.
:) beelden zijn tussen de 30 en de 100MP afhankelijk van de hoeveelheid foto's die zijn gemaakt en later zijn gecombineerd tot 1 foto. Zelf ben ik ook heel erg blij met de 1:1 vergrotingen. Tevens leuk om te horen dat meerdere mensen het zien als satelliet beelden. Ruis is zelf toegevoegd noise 3% in photoshop om wat meer detail te geven en niet een super strakke plaat. Zelf vindt ik het toevoegen van ruis fijn.

Chromatic abbreviation, bij welke stoort het jou ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Het kan ook zijn dat het hoort maar ik zie bij veel foto's paarse verkleuringen en met name bij deze: https://d262ilb51hltx0.cl...CTAc0jB8Dp8wKiZAdmow.jpeg
Zie je dat er blauwe randen zijn en op sommige plekken vage paars en blauwe plekken, waarvan het mij die abvr leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
Haas_nl schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 22:43:
Het kan ook zijn dat het hoort maar ik zie bij veel foto's paarse verkleuringen en met name bij deze: https://d262ilb51hltx0.cl...CTAc0jB8Dp8wKiZAdmow.jpeg
Zie je dat er blauwe randen zijn en op sommige plekken vage paars en blauwe plekken, waarvan het mij die abvr leek.
Daar heb je zeker gelijk in, heb het vroeger in begin wel eens geprobeerd weg te krijgen. Helaas is het dan zo dat je het of shift en het dus andere kleur wordt of aan ene kant weg is en aan ander kant er bij komt. Desaturatie ook geprobeerd maar dat vond ik niks.

Deze beelden zijn dan ook eigenlijk verder niet bewerkt, ik ga het voor de netheid en afronding van project eens je tip opvolgen en kijken of ik het nu wel kan verwijderen. T is dat je er over begint, ben onderhand al zo gewent aan deze output. In begin erger je er aan en op gegeven moment neem je het voor lief. Kennelijk is dit dus iets wat bij anderen wel op valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Afgelopen vrijdagavond met mijn D7000 i.c.m. 50mm op extension tubes naar een natuurgebied nabij Wadenoyen geweest. Daarbij gebruik gemaakt van een zelfgemaakte snoot van een Pringles bus :)

Het eerste half uur kwam ik niets anders tegen dan de standaard vliegen en hommels. Dit wilde ik een keer niet op de foto zetten, dus verder zoeken.
Krekels zijn veel te schuw, dus die sprongen gelijk weg als je ook maar iets te dichtbij komt. Maar deze Libel juffer bleef zitten.

Het beestje was max. 2mm dik. Echt heel minuscuul.
Ik moest dan ook echt ontzettend dichtbij komen, maar het mocht allemaal van het beestje.

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/4/3695/19391025381_0869d0fb33_c.jpg
Damselfly by Patrick de Bie, on Flickr

Later hoorde ik ineens een gigantische zoem voorbij vliegen. Daar vloog me toch een reus van een Libel (of juffer) voorbij. Waar mijn fotomodel maar 2~3mm dik was, kwam hier een Libel (of juffer) van zeker 10cm lang en 1cm dik voorbij. Leek wel een modelhelikopter zoveel geluid maakten de vleugels. Helaas bleef dit beest nergens stil zitten en was hij vooral op muggenjacht. Maar wat een reus! :o

Nooit geweten dat ze zo groot kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Het is een juffer (damselfly), die vouwt de vleugels parallel aan het lichaam.

[ Voor 8% gewijzigd door ajhaverkamp op 06-07-2015 11:16 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ow, dat wist ik niet. Aangepast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Laatst online: 16:48

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Nog wat preciezer, het is een Lantaarntje (Ischnura elegans).

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

PdeBie schreef op maandag 06 juli 2015 @ 11:28:
Ow, dat wist ik niet. Aangepast ;)
En als je een libelle ziet vliegen, heb je waarschijnlijk ruzie met je moeder. Dat is namelijk een tijdschrift. Het insect is een libel :)

In GaiaZoo staat al jaren een verkeerd bordje.

This footer is intentionally left blank

Pagina: 1 ... 13 ... 33 Laatste

Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen :)