Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeest
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-09 18:18
Dank voor je toevoeging :-)

Een kortsluiting waar je zelf aan meeweerkt en je met je neus bovenop zit is in ieder geval een gebeurtenis die je niet snel vergeet en die de meeste mensen niet graag herhalen, thrillseekers daargelaten.

En omdat je bij een kortsluiting de kans loopt dat de hoofdzekering er uit vliegt ipv alleen de groep en je die vrijwel nooit zelf kunt vervangen denk ik dat Oon er verstandig aan doet om nu meteen de stopcontactendoos in de recyclebak te kieperen zodat hij niet vannacht in het donker moet doorbrengen.
Hoewel dat natuurlijk perfect op het topicthema aansluit :D

Morgen zsm een afdekplaatje op de wcd te schroeven. Ja er zit een stekker in dus je kunt de live contacten niet per ongeluk aanraken blablabla famous last words, gewoon bovenaan de todo zetten.

En als je dan toch in de groepenkast staat om de wcd spanningsvrij te maken kun je meteen zien waarmee je al die keren de groep weer tot leven hebt gekregen; de aardlekschakelaar of de groepsautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Jeest schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:44:

Een kortsluiting waar je zelf aan meeweerkt en je met je neus bovenop zit is in ieder geval een gebeurtenis die je niet snel vergeet en die de meeste mensen niet graag herhalen, thrillseekers daargelaten.
Oh, ik weet niet wat je je er bij indenkt, maar het is geen hoogspanning met gigantische vermogens of zo. Fase en nul van een 220V-systeem aan elkaar hangen geeft een heel klein vonkje en een zekering die er uit ligt. Meer niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 15:41
Het is inderdaad waar dat de meeste van die metertjes niet goed zijn in het meten van lage waarden. Als je ondanks alles, dus los hiervan dat toch wil weten, dan kun je eerst een gloeilamp meten en vervolgens je te meten object parallel daaraan zetten.
Zijn er voor een beginnende bespaar boy als ik aanraders qua elektriciteitsmeter?
Dus eentje die wel goed is in het meten van lage waarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:42
@Warpozio In dit forum zijn, net als ik, tevreden gebruikers van de TPLink HS110 powerplug. Voordeel: je hangt 'm aan Wifi en kan 'm zo in- en uitschakelen maar interessanter nog, het gebruikte vermogen eruit plukken en in een database zetten.
(python script naar Influxdb, dan in Grafana grafiekjes analyseren; Uiteraard zonder de TPcloud te gebruiken ;-))

Ik zie 'm netjes restvermogen van minder dan 1W meten van mijn was-droogcombinatie (die me daarom ook meteen berichtjes kan sturen als 'ie klaar is), hoewel ik nooit heb nagemeten of dat precies klopt. Ik ga er niet persé van uit maar ben dan ook meer geïnteresseerd in >5W.

[ Voor 3% gewijzigd door Wiley99 op 15-02-2021 17:01 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick9933
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-09 14:42
*spam*

[ Voor 96% gewijzigd door F_J_K op 03-04-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:20

Seafarer

XXX

Techneut schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:49:
[...]

Maar goed, het lijkt me verstandig om nu eerst de aandacht te richten op die stekkerdoos. Mocht je zo op het oog niets kunnen vinden, dan zou je als dat kan de verbindingen naar die overspanningsbeveiliging kunnen verbreken. Het risico dat je hiermee creëert is maar heel gering. Veel mensen hebben deze voorzieningen namelijk helemaal niet en hebben hoegenaamd nooit schade door overspanningspieken.
Maar dat weet niemand. Want het apparaat is gewoon stuk. Vooral als het maar een apparaat betreft.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Wij hebben een vloerverwarming die sinds de week dat er sneeuw lag al niet meer werkt, ons huis is goed geïsoleerd blijkbaar. Kan de vloerverwarming tot de volgende winter uit worden gezet om elektriciteit te besparen of zou dat niet verstandig zijn omdat de pomp bijvoorbeeld af en toe moet draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:52
gold_dust schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:44:
Wij hebben een vloerverwarming die sinds de week dat er sneeuw lag al niet meer werkt, ons huis is goed geïsoleerd blijkbaar. Kan de vloerverwarming tot de volgende winter uit worden gezet om elektriciteit te besparen of zou dat niet verstandig zijn omdat de pomp bijvoorbeeld af en toe moet draaien?
Wordt aangeraden om de pomp af en toe te laten draaien. Een beetje pompschakelaar voorziet daar al in, doet dat vaak eens per 24u

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Bij ons in huis gaat de pomp van de vloerverwarming dagelijks aan als er niet verwarmd wordt. Wordt er wel verwarmd dan wordt deze controle overgeslagen. Hiervoor heb ik in NodeRed een flow gemaakt. :)

Pomp gebruikt anders continu ongeveer 60 watt.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Bedankt voor de reacties. Begrijp ik het correct dat als ik de vloerverwarming op stand 0 zet, dat de pomp dan af en toe blijft draaien en dat dit de beste optie is?

Waar ik eerst aan dacht is namelijk de stekker er uit trekken zodat er ook geen stand-by verbruik is. Maar dit is dus niet aan te raden omdat de pomp dan kapot kan gaan?

Kan ik in het laatste geval er ook een tijdschakelaar op zetten zodat de pomp bijvoorbeeld een dag in de week de mogelijkheid heeft om te draaien?

[ Voor 18% gewijzigd door gold_dust op 20-04-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
gold_dust schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:38:
Bedankt voor de reacties. Begrijp ik het correct dat als ik de vloerverwarming op stand 0 zet, dat de pomp dan af en toe blijft draaien en dat dit de beste optie is?

Waar ik eerst aan dacht is namelijk de stekker er uit trekken zodat er ook geen stand-by verbruik is. Maar dit is dus niet aan te raden omdat de pomp dan kapot kan gaan?

Kan ik in het laatste geval er ook een tijdschakelaar op zetten zodat de pomp bijvoorbeeld een dag in de week de mogelijkheid heeft om te draaien?
Tijdschakelaar is een optie maar je kan beter een pompschakelaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

gold_dust schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:38:

Ligt aan je pomp. Wij hebben een pomp die het niet zo leuk vindt om op de voeding geschakeld te worden dus check wel even de info. Als het een oud barrel is dan zal het waarschijnlijk prima zijn om zo'n pompschakelaar te regelen die alleen bij warmtevraag de pomp continu laat draaien.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@gold_dust Ik heb hier sinds 2017 een "moderne" A-label pomp met een "moderne" pompschakelaar voor mijn vloerverwarming. In het voor/najaar gaat de pomp soms 5-6 keer per uur pompschakelaar gestuurd voor 2-5 minuten aan. Tot nu toe geen problemen kunnen constateren. Pomp in bedrijf (adaptief): 8W, met pompschakelaar uit = 0,85W; jaarverbruik ca. 20 kWh. YMMV
jaarverbruik A-labelpomp + TERCAL 11E

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wat doet doe moderne pompschakelaar anders als ouderwetse pompschakelaar.

Ik vraag dit omdat bij mijn energiezuinige pomp (grondfors alpha of 2 geloof ik) afgeraden wordt om een pompschakelaar te gebruiken. Het kan wel makkelijk want ik had daar rekening mee gehouden, maar heb het niet aangedurft.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:55
Cyberpope schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:09:

Ik vraag dit omdat bij mijn energiezuinige pomp (grondfors alpha of 2 geloof ik) afgeraden wordt om een pompschakelaar te gebruiken. Het kan wel makkelijk want ik had daar rekening mee gehouden, maar heb het niet aangedurft.
Die moderne pompschakelaar stuurt aan op warmtevraag in plaats van schakelen op basis van de tijd.

Ik heb het simpeler: tijdens stookseizoen de pomp hele tijd aan. Buiten stookseizoen 1 uur per dag aan. En ja, ik heb ook zo'n Grundfos Alpha 2 Blue... Die pomp doet maximaal 20W. In onze situatie slechts 12W. Vind het niet zo de moeite om daar veel tijd en aandacht in te steken. Kosten energieverbruik door mijn setup is ongeveer een tientje op jaarbasis. Laat je hem het hele jaar aan staan kost je het 2 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Cyberpope schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:09:

Ouderwetse pompschakelaars waren gewone bimetaalschakelaars.
- traag, niet precies in te stellen en zonder instelbare hysterese
- hadden geen anti-stop (anti-vastloop) programma
Enig voordeel: absoluut geen eigenverbruik
Mijn pompschakelaar verbruikt 0,85 W met ingeschakeld display.

Moderne A-labelpompen hebben een soort nachtprogramma waarbij de pomp leert wanneer er nachtverlaging wordt toegepast. De pomp schakelt dan terug of misschien zelf helemaal uit?
alfamax RS 25-60 actueel vermogen
Mijn A-labelpomp kent geen problemen met frequent aan/uit, er wordt zeker niet voor gewaarschuwd.

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 20-04-2021 21:28 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Oke, dan zijn alle pompschakelaars die ik ooit bekeken heb al moderne schakelaars.
En nee, mijn pomp leert niet van nachtverlaging. Contact gehad met de fabrikant van de verdeler in die gaf aan in mijn situatie gewoon hem op standje 2 te houden. Dat is 23 watt continue. Dan wordt de vloer het mooiste en gelijkmatig warm

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:35
Ik zit een beetje met een mysterie.

Ik had altijd (volgens enelogic) een sluipverbruik van rond de ~40W. Dat vond ik altijd wel prima. Sinds een week zit ik iedere dag opeens op ~70W zonder dat ik daarvoor een duidelijke oorzaak heb.
Het enige is dat ik recent mijn vriezer heb ontdooid (oud ding, dus die zal eigenhandig verantwoordelijk zijn voor een groot deel van mijn sluipverbruik). Dat was behoorlijk achterstallig (ik heb de vriezer overgenomen van de vorige bewoners en dit was de eerste keer dat ik hem ontdooide, dus geen idee hoé achterstallig).

Ik heb met een vermogensmeter gekeken en het gebruik van de vriezer was vannacht gemiddeld 30W, wat wel ongeveer klopt met wat er op het typeplaatje staat (39W gemiddeld). Het lijkt me eigenlijk ongeloofwaardig dat ik dan (zoals enelogic beweerde) een sluipverbruik van ~40W zou hebben gehad, wat naast de vriezer heb ik écht nog wel wat meer dan 10W staan (alleen mijn netwerkapparatuur is al 10W, en dan moet de koelkast - wel een recent model - er nog bij).

Wat ik me dus afvraag: kan het ontdooien van een vriezer het door enelogic gerapporteerde sluipverbruik doen toenemen?

Een hypothese die ik heb is dat de vriezer (doordat hij zo bevroren was) steeds lang aansloeg, maar dan ook weer lang uitstond en na het ontdooien misschien frequenter, maar minder lang aanslaat. Immers zal het opgebouwde ijs voor vertraging in temperatuurverandering hebben gezorgd. En misschien zag enelogic de vriezer - door de lange perioden van 0 stroomverbruik - niet als "sluipverbruiker".

Dus, grafiekjes erbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOx7TbcSmux-AA2c8vXe__4aOic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCSH1CoKbA5vIG4NrtP0Mqew.png?f=fotoalbum_large

En inderdaad, op de 10e ligt het "minimumverbruik" lager maar zijn de pieken hoger, terwijl op de 20e het minimumverbruik hoger ligt maar de pieken lager (en de oppervlakte onder de grafiek is nagenoeg hetzelfde; 0,56kWh vs 0,64kWh).

Conclusie: ik heb mezelf door mijn vriezer niet te ontdooien voor de gek gehouden dat mijn sluipverbruik lager was dan het daadwerkelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
dunklefaser schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:28:
@gold_dust Ik heb hier sinds 2017 een "moderne" A-label pomp met een "moderne" pompschakelaar voor mijn vloerverwarming. In het voor/najaar gaat de pomp soms 5-6 keer per uur pompschakelaar gestuurd voor 2-5 minuten aan. Tot nu toe geen problemen kunnen constateren. Pomp in bedrijf (adaptief): 8W, met pompschakelaar uit = 0,85W; jaarverbruik ca. 20 kWh. YMMV
[Afbeelding: jaarverbruik A-labelpomp + TERCAL 11E]
Als een pomp iets van rond de 20kWh per jaar gebruikt is het de moeite niet om iets te doen. Het gaat mij eerlijk gezegd ook niet om het milieu maar omdat ik het liefst geen energiebelasting betaal. Ons huis is vrij nieuw(2013) en dat zal vast ook wel goed zitten met idle verbruik maar ik zal het eens een paar dagen meten met een kWh meter.

Bij die pompschakelaar van 85€ had ik meteen het idee dat vooral de verkoper er beter van wordt, echt typisch een mooi stukje opportunisme ... Net zoiets als die dure plugwise oplossingen waar ook vooral de fabrikant er beter van wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door gold_dust op 21-04-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tom-Z schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:01:
Als je een keertje de stekker van de vriezer er uit trekt kan je gelijk zien wat het verbruik is wat wegvalt. Desnoods wacht je een uurtje zodat je dit in je grafiek beter kan bekijken; zo lang je de vriezer maar dicht laat is hij heus niet na een uur zonder stroom veel warmer geworden.

Ander idee: misschien heb je de vriezer (per ongeluk) anders ingesteld qua temperatuur? Als die eerst op -10 stond en nu op -20 heb je vanzelfsprekend ook meer verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Tom-Z schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:01:

Ik had altijd (volgens enelogic) een sluipverbruik van rond de ~40W. Dat vond ik altijd wel prima. Sinds een week zit ik iedere dag opeens op ~70W zonder dat ik daarvoor een duidelijke oorzaak heb.
Het enige is dat ik recent mijn vriezer heb ontdooid (oud ding, dus die zal eigenhandig verantwoordelijk zijn voor een groot deel van mijn sluipverbruik). Dat was behoorlijk achterstallig (ik heb de vriezer overgenomen van de vorige bewoners en dit was de eerste keer dat ik hem ontdooide, dus geen idee hoé achterstallig).

Ik heb met een vermogensmeter gekeken en het gebruik van de vriezer was vannacht gemiddeld 30W, wat wel ongeveer klopt met wat er op het typeplaatje staat (39W gemiddeld). Het lijkt me eigenlijk ongeloofwaardig dat ik dan (zoals enelogic beweerde) een sluipverbruik van ~40W zou hebben gehad, wat naast de vriezer heb ik écht nog wel wat meer dan 10W staan (alleen mijn netwerkapparatuur is al 10W, en dan moet de koelkast - wel een recent model - er nog bij).

Wat ik me dus afvraag: kan het ontdooien van een vriezer het door enelogic gerapporteerde sluipverbruik doen toenemen?

Een hypothese die ik heb is dat de vriezer (doordat hij zo bevroren was) steeds lang aansloeg, maar dan ook weer lang uitstond en na het ontdooien misschien frequenter, maar minder lang aanslaat. Immers zal het opgebouwde ijs voor vertraging in temperatuurverandering hebben gezorgd. En misschien zag enelogic de vriezer - door de lange perioden van 0 stroomverbruik - niet als "sluipverbruiker".

Dus, grafiekjes erbij:

[Afbeelding]

En inderdaad, op de 10e ligt het "minimumverbruik" lager maar zijn de pieken hoger, terwijl op de 20e het minimumverbruik hoger ligt maar de pieken lager (en de oppervlakte onder de grafiek is nagenoeg hetzelfde; 0,56kWh vs 0,64kWh).

Conclusie: ik heb mezelf door mijn vriezer niet te ontdooien voor de gek gehouden dat mijn sluipverbruik lager was dan het daadwerkelijk is?
Ik vind die 40 W gewoon niet zo geloofwaardig. Heb je een slimme meter? Als er iets betrouwbaar moet zijn is die het wel, want daar word je op afgerekend ;). Ik bekijk het via slimmemeterportal. Die berekent sluipverbruik dmv laagste stroomverbruik binnen een uur tussen 2 en 5 uur 's nachts. Soms gaat dat mis doordat de wasmachine over die hele periode aan staat, maar het is een goede manier om in't algemeen in de gaten te houden zonder speciale stekkers etc.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Termy schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:08:
[...]

Ik vind die 40 W gewoon niet zo geloofwaardig. Heb je een slimme meter? Als er iets betrouwbaar moet zijn is die het wel, want daar word je op afgerekend ;).
Ja, die 40 W is wat enelogic aangaf als "altijd-aan apparatuur". Enelogic is een service die je slimme meter uitleest.
JeroenE schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:54:
[...]
Als je een keertje de stekker van de vriezer er uit trekt kan je gelijk zien wat het verbruik is wat wegvalt. Desnoods wacht je een uurtje zodat je dit in je grafiek beter kan bekijken; zo lang je de vriezer maar dicht laat is hij heus niet na een uur zonder stroom veel warmer geworden.

Ander idee: misschien heb je de vriezer (per ongeluk) anders ingesteld qua temperatuur? Als die eerst op -10 stond en nu op -20 heb je vanzelfsprekend ook meer verbruik.
Ik heb het verbruik van de vriezer afgelopen nacht gemeten met zo'n meter die je tussen het stopcontact en de stekker doet. Dat lijkt me voldoende betrouwbaar. Met jouw methode kan je helemaal niet "gelijk zien" wat het verschil is, omdat zo'n vriezer alleen maar af en toe de compressor aanzet; je moet dus een gemiddelde over de tijd hebben en dat is niet zo praktisch (een uurtje zou nog wel kunnen, maar ik vraag me af of dat genoeg is).
Ik heb de thermostaat een paar dagen geleden voor de zekerheid teruggezet naar de warmste stand. Dat heeft nauwelijks effect gehad. Van -10 naar -20 zou ongeveer 30% meer energie moeten kosten (-40 ten opzichte van kamertemperatuur versus -30) dus dat verklaart ook moeilijk hoe mijn totale gebruik van 40W naar 70W kan gaan.

[ Voor 63% gewijzigd door Tom-Z op 21-04-2021 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@gold_dust Misschien een misverstand: de ca. 20 kWh zijn met de pompschakelaar,
zonder pompschakelaar was het iets van ca. 65-70 kWh geweest, het verschil van ca. 50 kWh
komt overeen met ca. € 11. Mijn geavanceerde pompschakelaar kostte toen € 40. Just my 2 cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Tom-Z schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:38:
Ik heb het verbruik van de vriezer afgelopen nacht gemeten met zo'n meter die je tussen het stopcontact en de stekker doet. Dat lijkt me voldoende betrouwbaar.
En wat voor grafiek gaf die meter dan, of geeft die alleen het totaal verbruik gedurende een aantal uur?
Met jouw methode kan je helemaal niet "gelijk zien" wat het verschil is, omdat zo'n vriezer alleen maar af en toe de compressor aanzet;
Jouw idee was toch dat het ontdooien van de vriezer ook het verschil tussen het minimum verbruik ervoor en erna zou verklaren? Dat kan je dan toch gelijk zien? Als je minimumverbruik daalt als je de vriezer er uit haalt dan gebruikt hij dus continu die (extra) energie, ook al is dat niet zo heel veel.

Als dat niet zo is dan heb je de uitdaging om te ontdekken welk apparaat dan wel meer energie is gaan verbruiken of een ander apparaat in een stopcontact te vinden waarvan je niet wist dat die er in zat.

Of misschien begrijp ik je verhaal gewoon niet goed, dat is ook niet uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
JeroenE schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:57:
[...]
En wat voor grafiek gaf die meter dan, of geeft die alleen het totaal verbruik gedurende een aantal uur?
Die geeft alleen het totale verbruik (en natuurlijk ook het actuele verbruik). Het is gewoon zo'n simpele verbruiksmeter zoals ze ook in de TS staan beschreven.
Jouw idee was toch dat het ontdooien van de vriezer ook het verschil tussen het minimum verbruik ervoor en erna zou verklaren? Dat kan je dan toch gelijk zien? Als je minimumverbruik daalt als je de vriezer er uit haalt dan gebruikt hij dus continu die (extra) energie, ook al is dat niet zo heel veel.
Met "minimumverbruik" bedoel ik datgene wat enelogic als minimumverbruik rapporteert. Dat is voor zo ver ik begrijp het laagste verbruik gemeten gedurende een kwartier. Dat heeft niets te maken met het minimumverbruik van de vriezer, want dat is namelijk nihil (als de compressor uitstaat).

Wat mijn vermoeden is dat in bevroren toestand het voorkwam dat de compressor méér dan een kwartier lang achter elkaar niet aansloeg. Vervolgens sloeg de compressor lange tijd aan om de temperatuur weer omlaag te krijgen. De laag ijs zorgde voor vertraging tussen het koud worden van de koelelementen en de detectie daarvan door de thermostaat. In de nieuwe, ontdooide toestand, slaat de compressor vaker, maar korter aan. In het eerste scenario kwam het dus voor dat de vriezer een kwartier lang 0 trok en enelogic het dus niet als standby-verbruik zag. In beide scenario's is het totale stroomverbruik echter gelijk, dus (ik hoop dat) ik me geen zorgen hoef te maken dat ik opeens een hogere rekening ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
dunklefaser schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:43:
@gold_dust Misschien een misverstand: de ca. 20 kWh zijn met de pompschakelaar,
zonder pompschakelaar was het iets van ca. 65-70 kWh geweest, het verschil van ca. 50 kWh
komt overeen met ca. € 11. Mijn geavanceerde pompschakelaar kostte toen € 40. Just my 2 cts
Ok, duidelijk. Die 70 kWh kosten iets van 15€ per jaar. Nog steeds niet echt een reden om een pompschakelaar van 40 - 85€ te kopen + installatie tijd/kosten.

Concreet heb ik nog de vragen:

- helpt het als ik de vloerverwarming na de winter op stand 1 zet ipv. stand 5? Ik zou denken van niet gezien er toch geen warmtevraag in het voorjaar/zomer/herfst is.
- Zou de pomp schade kunnen krijgen als ik de vloerverwarming achter een tijdschakelaar zet die 1 of 2 dagen per week een aantal uren de verwarming aanzet, zodat de pomp kan draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
gold_dust schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:38:
[...]

Ok, duidelijk. Die 70 kWh kosten iets van 15€ per jaar. Nog steeds niet echt een reden om een pompschakelaar van 40 - 85€ te kopen + installatie tijd/kosten.

Concreet heb ik nog de vragen:

- helpt het als ik de vloerverwarming na de winter op stand 1 zet ipv. stand 5? Ik zou denken van niet gezien er toch geen warmtevraag in het voorjaar/zomer/herfst is.
- Zou de pomp schade kunnen krijgen als ik de vloerverwarming achter een tijdschakelaar zet die 1 of 2 dagen per week een aantal uren de verwarming aanzet, zodat de pomp kan draaien?
Een tweede voordeel dat ze aangeven bij gebruik pompschakelaar is dat als de verwarming afslaat en de watertemperatuur zakt, je kan instellen dat hij onder een bepaalde temperatuur stopt met draaien. Dat zou moeten voorkomen dat je met koud water warmte aan de ruimte onttrekt en de ruimte actief kouder aan het maken bent als de cv op momenten uitstaat.

Dat zou dan ook gas moeten besparen. Ik heb het niet zelf gemeten.

Installatie tijd is 5 minuten, daarvoor hoef je het niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolll
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-05-2021
heb ook ff sonos one SL nagemeten, 72mA=
0,072Amp *230V=16Watt?

in de beschrijving staat 3Watt??

(gemeten met een Multi meter in serie met 230V )

na 10 minuten geen verandering?
lijkt wel of die niet in standby gaat?

(16*24*365)/1000=140KW jaar alleen standby?

wat klopt er niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bolll schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:25:
heb ook ff sonos one SL nagemeten, 72mA=
0,072Amp *230V=16Watt?

in de beschrijving staat 3Watt??

(gemeten met een Multi meter in serie met 230V )

na 10 minuten geen verandering?
lijkt wel of die niet in standby gaat?

(16*24*365)/1000=140KW jaar alleen standby?

wat klopt er niet?
Jouw meetmethodiek meet voornamelijk de zgn. "blindstroom"
en deze is bij schakelvoedingen in stand-by relatief hoog.
Zoek maar op blindstroom en cosphi.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 04-05-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat er niet klopt is dat je de arbeidsfactor (Engels powerfactor) niet realiseert. En die speelt bij een heleboel apparatuur een grote rol. Je dient die dan ook nooit op deze manier te meten maar moet daarvoor een wattmeter gebruiken. Nooit gehoord van de cos phi?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gold_dust
Ik heb de vloerverwarmingspomp gemeten en die blijkt, hoewel de verwarming al sinds na de week dat er sneeuw lag uitstaat, bijna 2 kWh per dag te gebruiken 8)7. Dat is 20% van ons totale verbruik ...

Er zit dus nu een tijdschakelaar tussen die de pomp een uur per dag laat draaien. Dit is zeker iets om naar te kijken om elektriciteitsverbruik terug te dringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@gold_dust 1 x per 1 of 2 weken enkele minuten laten draaien is meer als voldoende.

Jouw vloerverwarmingspomp is blijkbaar nog een ouderwetse pomp met wisselstroommotor,
2 kWh/d = 83 W continu! - Ik had er vroeger ook zo'n monster,
mijn nieuwe A-label pomp doet het nu met ca. 8-16 W, maar alleen als warm cv-water circuleert.
Ik hoef er niet meer naar om te kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2_t4IHw9K19-5tDkiKEi-fHaPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OJwJC8FmcnWHTpqAGyBv5Px.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xI7xiIp3KF5tOPg6txyOI2rQXt0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZhnXaLheLp5VfCkXzhMrWWxR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
dunklefaser schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:04:
@gold_dust 1 x per 1 of 2 weken enkele minuten laten draaien is meer als voldoende.

Jouw vloerverwarmingspomp is blijkbaar nog een ouderwetse pomp met wisselstroommotor,
mijn nieuwe A-label pomp doet het nu met ca. 8-16 W, maar alleen als warm cv-water circuleert.
We huren een huis uit 2013 dus ik had de aanname gedaan dat ze in die tijd al wel over verbruik zouden nadenken. Dat blijkt dus niet het geval te zijn, of de verhuurder/bouwer heeft gewoon het goedkoopste genomen wat er te krijgen was.

Ik zal de tijdschakelaar naar 1 keer per week zetten, dat scheelt nog veel meer onnodig verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-09 09:47
dunklefaser schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:04:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan er zoiets tussenhangen als je je pomp niet wil vervangen en wel wilt besparen.
(https://www.vloerverwarmi...Xykg6p_EAxkxoCP1YQAvD_BwE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ZveenT schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:22:
[...]

Je kan er zoiets tussenhangen als je je pomp niet wil vervangen en wel wilt besparen.
(https://www.vloerverwarmi...Xykg6p_EAxkxoCP1YQAvD_BwE)
Mijn keuze viel op een andere, volgens mij veel flexibelere en betere "pompschakelaar",
zoals ik al eerder hier en in verschillende draden, o.a. cv-tuning, heb geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Sinds enige tijd zonwering met een Somfy draadloze motor. Ding werkt uitstekend, ook de afstandsbediening. Maar het draadloze gemak komt wel met een verbruik van 3,08 kWh per 30 dagen, dus 100 Wh per dag. Maar eens even denken wat we daarmee/daaraan gaan doen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Dat is puur van de zonwering op/neer laten en alleen in de zonnige tijden lijkt me? Dit klinkt niet als een enorm indrukwekkend gebruik om je druk over te maken...

Je zou natuurlijk ook gewoon even kunnen berekenen wat de minimal energiekosten zijn voor het optillen van je zonwering zodat je weet of dit wel echt beter kan dan dit. Anders wordt het toch weer handwerk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ericplan schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:10:
Sinds enige tijd zonwering met een Somfy draadloze motor. Ding werkt uitstekend, ook de afstandsbediening. Maar het draadloze gemak komt wel met een verbruik van 3,08 kWh per 30 dagen, dus 100 Wh per dag. Maar eens even denken wat we daarmee/daaraan gaan doen.
opzich iets om over na te denken ja (y) .. ik sta op het punt er een te bestellen..
nu ik dit lees is mijn keus voor bedraad + schakelaar en dan door middel van een shelly draadloos zo verkeerd niet.. dat is 24Wh (standby) per dag. ben wel benieuwd wat het aandeel van de standby in jouw geval is.. want in je cijfers van verbruik zal ook wel het op en neer gaan zitten misschien?

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 29-07-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Termy schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:23:
Dat is puur van de zonwering op/neer laten en alleen in de zonnige tijden lijkt me? Dit klinkt niet als een enorm indrukwekkend gebruik om je druk over te maken...

Je zou natuurlijk ook gewoon even kunnen berekenen wat de minimal energiekosten zijn voor het optillen van je zonwering zodat je weet of dit wel echt beter kan dan dit. Anders wordt het toch weer handwerk ;).
Naar aanleiding van je reactie iets beter in de cijfers per dag gedoken. Er zat een meetfout in, een aantal dagen is niet goed gemeten :( Het gaat om twee screens met motor. Per dag is het verbruik consequent 140 Wh voor twee screens als ze niet bediend worden, d.w.z niet omhoog of omlaag gaan. Het op- en neergaan is nauwelijks meetbaar met een standaard kWh-meter, zo'n 2 Wh per keer per scherm.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjsiebes
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:48
Wij hebben in januari 6 rolluiken laten plaatsen met somfy motoren. Allemaal draadloos met afstandsbediening. Het verschil in ons gemiddelde stroomverbruik voor of na het plaatsen van de rolluiken is niet waarneembaar. Het zal waarschijnlijk hier niet om veel kWh gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ericplan Wij hebben ook screens tegen de zon. Die doe ik bij wijze van spreken in maart omlaag en in oktober weer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:10
ericplan schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:16:
Per dag is het verbruik consequent 140 Wh voor twee screens als ze niet bediend worden, d.w.z niet omhoog of omlaag gaan.
Dat zou betekenen dat ze bijna 3W verstoken door in stand-by te wachten op een draadloos signaal. Dat lijkt me toch wat veel. Ik lees bij Somfy op de site dat het verbruik in stand-by maar iets van 0,5W zou moeten zijn.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
Ik geef er nog eens een draai aan.
Afgelopen jaar ondanks 10% minder opbrengst van de panelen maar 12kWh extra van de energieleverancier afgenomen. Er is dus vooral in het avond/nachtverbruik bespaard.

Grootste klapper hierin is denk ik het keukenboilertje geweest. Het label op het ding geeft een jaarverbruik van 568kWh aan. Met tijdschakelaar speel ik in op de momenten dat warm water nodig kan zijn (ontbijt/lunch/avondeten), zodoende staat het ding nog maar een uur of 7-9 aan per dag.

Dan is er nog het wifi-router, tussen 23 en 06:30 staat deze uit. Klinkt raar, maar van de 15W kun je 's nachts ook drie LED-lampen aanlaten, en dat zou niemand zomaar doen. Geen kids in huis dus ook geen klachten op dat front ;)

Verder draait er 's nachts maar heel weinig, een ventilatortje voor de garage gaat 2 uur op en daarna 4 uur af, de pompschakelaar zorgt dat de vloerverwarming 's nachts niet draait en buiten enkele opladers zal alleen de wekkerradio nog stroom vragen.
Oja, de oude koelkast met vriesvak. Krijg ik nog niet vervangen bij vriendinlief. Zelf ook een beetje angst gezien het inbouw is, je wilt niet te klein kopen maar zeker niet te groot. En of een losse koelkast+kleine vriezer nu zuiniger is...

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

mk1992 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:23:
Afgelopen jaar ondanks 10% minder opbrengst van de panelen maar 12kWh extra van de energieleverancier afgenomen. Er is dus vooral in het avond/nachtverbruik bespaard.

Grootste klapper hierin is denk ik het keukenboilertje geweest. Het label op het ding geeft een jaarverbruik van 568kWh aan. Met tijdschakelaar speel ik in op de momenten dat warm water nodig kan zijn (ontbijt/lunch/avondeten), zodoende staat het ding nog maar een uur of 7-9 aan per dag.

Dan is er nog het wifi-router, tussen 23 en 06:30 staat deze uit. Klinkt raar, maar van de 15W kun je 's nachts ook drie LED-lampen aanlaten, en dat zou niemand zomaar doen. Geen kids in huis dus ook geen klachten op dat front ;)

Verder draait er 's nachts maar heel weinig, een ventilatortje voor de garage gaat 2 uur op en daarna 4 uur af, de pompschakelaar zorgt dat de vloerverwarming 's nachts niet draait en buiten enkele opladers zal alleen de wekkerradio nog stroom vragen.
Oja, de oude koelkast met vriesvak. Krijg ik nog niet vervangen bij vriendinlief. Zelf ook een beetje angst gezien het inbouw is, je wilt niet te klein kopen maar zeker niet te groot. En of een losse koelkast+kleine vriezer nu zuiniger is...
Netjes! Weet je ook je sluipverbruik van de nacht als alles uitstaat?

Hier staan ook het Ziggo modem, Router en AP uit in de nacht en zelfs met kinderen krijg ik geen klachten als iedereen zijn/haar ogen dicht heeft.

Scheelt een slok op de borrel en doe dit al meerdere jaren.
Sluipverbruik hier (zonder de koelkast mee te rekenen schommelt volgens de P1 meter tussen de 48 en 60watt.

[ Voor 3% gewijzigd door stuffer op 05-01-2022 11:21 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mk1992 Boiler achter tijdschakelaar was bij mij nauwelijks de moeite. En dat jaarverbruik van 500+ kWh (jij hebt ook een 5L boiler denk ik?) kwam ik bij meten ook niet op, vermoedelijk is dat op de hoogste temperatuurinstelling gebaseerd. Ik heb hem op 60-65 graden staan en dan kwam ik op 250 kWh per jaar ofzo.

Zie ook ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen" voor metingen

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 15:21

Ventilatortje in garage voor het vocht? Kan je wat meer vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

ThinkPadd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:23:
@mk1992 Boiler achter tijdschakelaar was bij mij nauwelijks de moeite. En dat jaarverbruik van 500+ kWh (jij hebt ook een 5L boiler denk ik?) kwam ik bij meten ook niet op, vermoedelijk is dat op de hoogste temperatuurinstelling gebaseerd. Ik heb hem op 60-65 graden staan en dan kwam ik op 250 kWh per jaar ofzo.

Het genoemde stroomverbruik van jou, is dat met of zonder verbruik? Of dus alleen standby verbruik?

Ik heb voor onze badkamer nu een 10L close in boiler (Plieger 400 watt) en ben daarmee aan het meten en verbeteren.
Die op een tijdschakelaar zetten was ik ook van plan. Het stroom verbruik zal misschien niet veel lager zijn, maar ik vind het wel een fijn idee dat de stroom dan sochtends van de PV komt ipv snachts van het net.
Ik heb hier nu een standby verbruik van 0,5 kwh per dag, en voor mijn ochtend badkamer warm water gebruik was dit 0,1 kwh, dus absoluut zeer weinig voor erg veel gemak! Maar het standby verbruik is natuurlijk te hoog, en ik ga vandaag een 10 cm PIR doos er omheen bouwen en dan zien wat het standby verbruik is. Heb er kwa leiding werk al rekening mee gehouden, en heb in de badkamer daar ook wel ruimte voor.

Het is een 400 watt model om ook zoveel mogelijk het hele jaar van de PV stroom te gebruiken. En geen 2000 watt pieken geeft die je toch minder vaak van PV kan halen. Opwarmen duurd inderdaad iets langer, maar mijn 0,1 kwh gebruik was na 15 minuten weer opgewarmd dus dat is te overzien. En was maar 1/5 van de inhoud dus zowiezo voor de volgende gebruiker geen probleem.

Deze versie wordt verkocht als “Hot fill” optie omdat dan de 400 watt voldoende is en je toch “continu” warm water hebt. Ik heb deze nu natuurlijk niet op de CV aangesloten (ik ben niet gek) maar als er een efficiente warmtepomp boiler is in de toekomst dan doe ik dit misschien nog wel.

Ik ben erg benieuwd wat de 10 cm PIR box gaat veranderen aan de 0,5 kwh/dag standby verbruik, en houd jullie op de hoogte.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
@stuffer @mk1992

Wat is een slok op de borrel als je het hebt over 2-3tal netwerk apparaten uit in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

NeutraleTeun schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:29:
@stuffer @mk1992

Wat is een slok op de borrel als je het hebt over 2-3tal netwerk apparaten uit in de nacht.
Ik weet het niet meer precies omdat de meting al een aantal jaren geleden was maar een ziggo modem deed volgens mij al 25w en de router en ap rond de 10w ieder. Het zit daarbij al een aantal jaar achter een kaku gekoppeld (samen met de tv hoek).

Tel daarbij op dat het schakelt (ook als we niet thuis zijn op basis van precense detection) en zo al een aantal (denk 5 of wat langer) draait.

Het zal op 1 dag niet merkbaar zijn op de jaarrekening maar op de lange duur denk ik wel.
Het zijn een paar (van de) kleintjes die het grote geheel maken.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik ben ook bezig met besparen. Via zo'n gratis box van de overheid heb ik 10 LEDlampen gekregen en een energiemeter. OM te beginnen heb ik 10 spaarlampen van 7W per stuk vervangen met LED exemplaren van 2W per stuk. Geeft ook wel een beetje aan dat het laaghangende fruit geplukt is.

Verder ben ik naar het standbyverbruik aan het kijken.
Dat zit nu op zo'n 70 tot 90Watt.

Dat komt denk ik door:
Vloerverwarming
Afzuiging
NAS (deze schakelt uit tussen 1:00 en 17:00 doordeweeks)
Klik-aan-klik-uit op de lampen
TV
Vriezer
Koelkast

Energieverbruik is ongeveer 120kWh per maand. Ene keer wat meer dan het anderen.

Volgens mij zijn mijn grootverbruikers:
PC (pak 'm beet 350Watt onder full load denk ik)
Oven
Inductie
Vaatwasser
Wasmachine

Die laatste 2 gebruik ik nogal onregelmatig, ik werk thuis en ben alleenstaand.

Wat me op viel was dat de Slowcooker zoveel energie verbruikt. Deze pendelt op 'low' tussen 370 en 450Watt, en op high 450Watt. Het ding is absoluut niet goed geisoleerd maar dit verbaasde me wel. 8 uurtjes stoven is dan dus pak 'm beet 3kWh.

Ik moet verder mn vriezer een keer ontdooien denk ik :) Dat scheel weer.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
stuffer schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Netjes! Weet je ook je sluipverbruik van de nacht als alles uitstaat?
Het wil wel eens zakken tot 20W als de koelkast zich gedeisd houdt, maar meestal tussen de 30 en de 50W over een uur gemeten.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
ThinkPadd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:23:

Daalderop boilertje hier, waar niks aan in te stellen valt. Heb het idee dat het wat doet, schaden zal het zeker niet. Eigenlijk nog eens over een hele week meten, daar heb je gelijk in.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
loyske schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Ventilatortje in garage voor het vocht? Kan je wat meer vertellen?
Bedacht voor het vocht idd, had last van wat condens maar vooral een vochtige vloer die aan het schimmelen sloeg. Daar heeft het ventilatortje niet geholpen, heb deze uiteindelijk afgedekt met zeil en met afgedankte terrastegels volgelegd. Nu blijft alles netjes.

Ventilatortje zal wel helpen om enige circulatie op gang te houden, maar mijn oude garage is zo weinig kierdicht dat je qua luchtvochtigheid of temperatuur je geen illusies hoeft te maken.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-09 20:21

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Michael_OsGroot schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:03:
Ik ben ook bezig met besparen. Via zo'n gratis box van de overheid heb ik 10 LEDlampen gekregen en een energiemeter. OM te beginnen heb ik 10 spaarlampen van 7W per stuk vervangen met LED exemplaren van 2W per stuk. Geeft ook wel een beetje aan dat het laaghangende fruit geplukt is.

Verder ben ik naar het standbyverbruik aan het kijken.

Dat komt denk ik door:
Vloerverwarming
Afzuiging
TV
Vriezer
Koelkast

Energieverbruik is ongeveer 120kWh per maand. Ene keer wat meer dan het anderen.

Oven
Inductie
Vaatwasser
Wasmachine

Die laatste 2 gebruik ik nogal onregelmatig, ik werk thuis en ben alleenstaand.

Wat me op viel was dat de Slowcooker zoveel energie verbruikt. Deze pendelt op 'low' tussen 370 en 450Watt, en op high 450Watt. Het ding is absoluut niet goed geisoleerd maar dit verbaasde me wel. 8 uurtjes stoven is dan dus pak 'm beet 3kWh.

Ik moet verder mn vriezer een keer ontdooien denk ik :) Dat scheel weer.
Ik denk dat een sluipverbruik van 70 - 90 Watt heel netjes is, en een jaarverbruik van 1440 kWh lijkt mij ook niet verkeerd
Ik ben zelf ook bezig met het verbruik zo min mogelijk te maken . Alle apparatuur A en zoveel mogelijk alles uit in de nacht.
Ons sluipverbruik is ongeveer 65Watt , ik denk niet veel lager te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
@Michael_OsGroot

Dat komt denk ik door:
Vloerverwarming (direct een pompschakelaar op zetten als deze 24u draait nu, besparing wordt je bang van)
Afzuiging (ventilatie systeem bedoel je?)
TV (schakelaar erop en voor het slapengaan uitzetten is een kleine moeite, dan zijn alle versterkers/decoders ook gelijk uit. Het standbyverbruik van de tv hier nihil (2W), het radiootje ernaast trekt 6W)
Vriezer
Koelkast (op leeftijd? dan gauw vervangen voor jonger model, schijnen veel stappen in gemaakt te zijn de laatste 15 jaar)

Oven
Inductie
Vaatwasser
Wasmachine
(met name die laatste twee zullen bij een eenpersoonshuishouden weinig uitmaken, tenzij je elke dag voor 3 borden de vaatwasser laat draaien)

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

De koelkast is nieuw en ingebouwd, deze ga ik niet vervangen omdat het een huurwoning is.
Met afzuiging bedoel ik inderdaad ventilatie.

Het klopt dat de vaatwasser en wasmachine niet zovaak draaien. Maar als ik de vattenfall app er bij pak dan kan ik precies zien wanneer ik gewassen heb :)

Ik baal er ergens van dat ik geen dak heb waar panelen op kunnen, het lijkt me voor de sport erg leuk om 0 op de meter te krijgen.

Tot in de zomer deed ik nog mee met BOINC, distributed computing. daar ben ik toch mee gestopt vanwege het energieverbruik

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gerco-M schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:17:
[...]

Het genoemde stroomverbruik van jou, is dat met of zonder verbruik?
Dit is met verbruik, ik heb hem gewoon een weekje gemeten met en zonder tijdschakelaar ertussen.
Isoleren is sowieso de moeite waard als je daar fysiek de ruimte voor hebt. Ik heb de flexibele slangen bij mij nog geïsoleerd met buisisolatie, ik merkte dat de warmte toch best ver die gevlochten mantel in trok. Qua legionella zal het vast niet helemaal volgens de regels zijn, maar hij wordt hier dagelijks gebruikt en dan met 65 graden. Stukje leiding is ook maar vrij kort.

Zie ook Quooker en Boilers stroombesparing

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 19:51
Ik heb een ca. 11 jaar oude keukenboiler (15 liter). Deze doet het nog prima, maar vraag me af of het wellicht efficiënter is deze te vervangen vóórdat deze de geest geeft.
Als ik google kom ik op een verachtte gemiddelde levensduur van 10 - 15 jaar, met een beetje geluk zou hij dus best nog een aantal jaar kunnen functioneren. Ik kan me echter ook voorstellen dat deze onnodig veel energie verbruikt door verkalking.

Heeft een van jullie hier ervaring mee of weet hier meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@daanNL Heb je gemeten hoeveel energie deze gebruikt? Voor standby verbruik of normaal gebruik.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 15:31
wjsiebes schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:05:
Wij hebben in januari 6 rolluiken laten plaatsen met somfy motoren. Allemaal draadloos met afstandsbediening. Het verschil in ons gemiddelde stroomverbruik voor of na het plaatsen van de rolluiken is niet waarneembaar. Het zal waarschijnlijk hier niet om veel kWh gaan.
Wij hebben ook rolluiken laten plaatsen, met accu en zonnepaneeltjes.
Kost dus 0kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 19:51
Gerco-M schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:46:
@daanNL Heb je gemeten hoeveel energie deze gebruikt? Voor standby verbruik of normaal gebruik.
Nee, dat zou ik wel kunnen doen maar wat leveren die gegevens mij op? Ik heb geen vergelijk met het standby verbruik toen deze nieuw was..

Daarnaast is het opgegeven jaarverbruik op het label van een nieuwe niet per definitie vergelijkbaar met mijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

daanNL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:41:
Nee, dat zou ik wel kunnen doen maar wat leveren die gegevens mij op? Ik heb geen vergelijk met het standby verbruik toen deze nieuw was..

Daarnaast is het opgegeven jaarverbruik op het label van een nieuwe niet per definitie vergelijkbaar met mijn situatie.
Hard data is 1 ding, uit soft data kan je ook veel halen.

Als een 10L close-in normaalgezien warm is op 10-15 minuten en de jouwe met vergelijkbaar vermogen doet er makkelijk 25min over... Of als je dagelijks 1-2kWh extra moet bijwarmen omdat een plastic schilletje toen als genoeg isolatie werd aanzien... De cijfers zijn verzonnen, maar je snapt het idee wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@daanNL
Die gegevens leveren jou misschien niet veel op, maar daarom kom je ook naar het forum, omdat wij met die gegevens er wel wat van kunnen zeggen ;)

Mijn nieuwe 10L Plieger boiler doet 0,5 kwh standy verbruik per dag. Die van jou zal iets meer zijn, maar is dat 0,75 of 1,5 of 2,5 kwh?

Overigens, verkalking zit aan de binnenkant van de boiler, dus per definitie veranderd daar het stroomverbruik niet van. Wel veranderd het stroomgebruik misschien iets dat deze vaker aanspringt door kleinere inhoud of andere factoren. Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat het stroomgebruik zou toenemen door verkalking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gerco-M schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:13:
@daanNL
Overigens, verkalking zit aan de binnenkant van de boiler, dus per definitie veranderd daar het stroomverbruik niet van. Wel veranderd het stroomgebruik misschien iets dat deze vaker aanspringt door kleinere inhoud of andere factoren. Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat het stroomgebruik zou toenemen door verkalking.
Tuurlijk wel, als het element sterk verkalkt kan de warmte ook moeilijker doorgegeven worden.
Dan duurt het dus langer voor het water warm is, met een hoger verbruik als gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Slonzo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:17:
[...]

Tuurlijk wel, als het element sterk verkalkt kan de warmte ook moeilijker doorgegeven worden.
Dan duurt het dus langer voor het water warm is, met een hoger verbruik als gevolg.
De elektrische energie gaat de boiler in, die verdwijnt niet plotseling.
Als het langer duurd dan is het stroomverbruik per minuut lager en kost het netto nog steeds zoveel energie. Lijkt mij…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Gerco-M,
Ik zit me eigenlijk suf te piekeren hoe iemand tot die redenatie komt: "Als het langer duurt dan is het stroomverbruik per minuut lager en kost het netto nog steeds zoveel energie". Denk eens even goed na wat je hiermee veronderstelt. Ik laat de uiterst eenvoudige uitleg even achterwege, ik denk dat je daar als je even nadenkt wel zult beseffen,
maar ik vermoed dat je de begrippen en de wezenlijke verschillen daar tussen van opgenomen vermogen en de energie gedurende een bepaalde tijd even niet helemaal realiseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@Techneut Dit is in de veronderstelling dat de totale som van energie hetzelfde is. Dus als de tijdsduur langer is, dan is de energie per tijdsduur dan lager.

Als verkalking inderdaad een hoger energieverbruik geeft hoor ik graag hoe dat energie technisch dan meer energie kost en hoe die optelsom veranderd van opgenomen energie en energie (warmte) verlies.

Misschien is dit een te versimpelde visie, als dat zo is hoor ik het graag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwarmingselementen hebben doorgaans PTC gedrag.
Verkalking leidt tot een hogere warmteweerstand tussen element en water, dus een hogere element-temperatuur, dus hogere elektrische weerstand, dus lager vermogen (V²/R), dus langer opwarmen.

Een hoger energieverbruik is dan niet verklaard.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Los van andere mogelijke verklaringen: aangezien de tijd niet stilstaat heb je tijdens het aanwarmen zelf ook stilstandsverlies. En hoe warmer het water, hoe groter het verlies. Als een elektrisch verwaqrmingselement zich effectief gedraagt als een PTC: lager vermogen = lagere temperatuur element = tragere overdracht = er langer over doen om tot dezelfde temperatuur te komen = meer verlies = netto meer verbruik om tot dezelfde temperatuur te komen.

Toch?

Of dat een significante hoeveelheid energie is bij een 10L close-in boiler? Waarschijnlijk niet.
Op 200 of 300L kan dat misschien al meer schelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 06-01-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Gerco-M schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:52:
@Techneut Dit is in de veronderstelling dat de totale som van energie hetzelfde is.
Hoezo is de totale som van energie hetzelfde?
Daarmee ben je misschien in de war met een heel andere wet in de natuurkunde die hier hoegenaamd niet relevant is.
Het elektrisch vermogen in dit verband is gewoon stroom maal spanning en energie is vermogen maal tijd. Wat hier speelt is dat een deel van die energie naar het heter worden van het element en kalklaag gaat in plaats van het water. Met als gevolg dat die energie hoe je het ook wendt of keert verloren is, m.a.w. toch echt een lager rendement. En daarnaast uiteraard logisch dat het langer duurt.

Weliswaar heeft Proton_ gelijk met dat verwarmingselementen een positieve temperatuurcoëfficiënt hebben, wat betekent dat de stroom wel iets afneemt bij een hogere temperatuur, maar dat heeft niets met die som van energie te maken, die extra hitte blijft verloren energie. De enige energie die wel gelijk blijft is die om het water op de ingestelde temperaratuur te brengen. Maar die extra hitte in het element werd even over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@Techneut Ja er gaat warmte in de kalklaag en het element, maar waar gaat die warmte vervolgens heen, alsnog het water in. Dus de som blijft echt gelijk.
Ik zou zo niet weten welke energie echt verloren is. Energie gaat nooit verloren, het wordt alleen omgezet in een andere vorm, en welke dat is mag je mij vertellen.

Anders dan warmte afgestaan aan de omgeving “verliest” een elektrische boiler echt geen energie lijkt mij. 8)

Dus ja, de energie om het water op de temperatuur te krijgen en houden blijft gelijk. De kalkaanslag als tussenstap veranderd die som niet voor zover mijn natuurkunde kennis mij verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Gerco-M schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:23:
@Techneut Ja er gaat warmte in de kalklaag en het element, maar waar gaat die warmte vervolgens heen, alsnog het water in. Dus de som blijft echt gelijk.
Ik zou zo niet weten welke energie echt verloren is. Energie gaat nooit verloren, het wordt alleen omgezet in een andere vorm, en welke dat is mag je mij vertellen.

Anders dan warmte afgestaan aan de omgeving “verliest” een elektrische boiler echt geen energie lijkt mij. 8)

Dus ja, de energie om het water op de temperatuur te krijgen en houden blijft gelijk. De kalkaanslag als tussenstap veranderd die som niet voor zover mijn natuurkunde kennis mij verteld.
Op zich ben ik het met je eens maar wat als we een extreme situatie bekijken. Stel het is geen kalklaag maar een vacuum a la thermosfles om je element heen. Dan is de overdracht van energie duidelijk heel veel slechter dan in het geval van de kalklaag, maar waar gaat die dan heen? Smelt dan het element?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Gerco-M schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:23:

Goed, ik probeer het nog eens op een andere manier uit te leggen.
"Energie gaat nooit verloren, het wordt alleen omgezet in een andere vorm". Is inderdaad waar, het is een van de twee hoofdwetten van de natuurkunde, ik veronderstelde al dat je die bedoelde. Middelbare schoolkost.
Maar die extra energie komt ook niet uit het niets en verdwijnt evenmin in het niets, maar gaat zitten in die (soms vrij dikke matig warmte geleidende) kalklaag. Natuurlijk staat die kalklaag uiteindelijk die energie af aan het water, maar dat kost extra tijd en die kalk is bovendien toegevoegde massa die ermee is opgewarmd, daarvoor is toch wel extra opgenomen energie voor nodig geweest. Evenals dat het geval zou zijn geweest met wat meer waterinhoud. Kortom, in de loop der jaren is die boiler heel geleidelijk meer energie gaan gebruiken tot dit op zeker moment merkbaar was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Graag weer on-topic. De natuurkundige discussie over kalk in een boiler is meer iets voor in De Duurzame Kroeg deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 14:28
Gerco-M schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:13:
@daanNL
Die gegevens leveren jou misschien niet veel op, maar daarom kom je ook naar het forum, omdat wij met die gegevens er wel wat van kunnen zeggen ;)

Mijn nieuwe 10L Plieger boiler doet 0,5 kwh standy verbruik per dag. Die van jou zal iets meer zijn, maar is dat 0,75 of 1,5 of 2,5 kwh?

Dan heb je nog nooit een verkalkte boilerweerstand gezien.
Voor ik een waterverzachter had, heb ik eens de weerstand vervangen, hij was gans ingekapseld in een massief blok kalk, zodanig zelfs dat ik hem er bijna niet meer uit kreeg.
Dat legt een mooie isolatielaag rond de weerstand, waardoor die veel te warm gaat worden, en uiteindelijk gaat doorbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@mbbs1024 Dat is inderdaad niet fraai!
En zal inderdaad de levensduur, normale werking en toestand van het apparaat aantasten, maar of dat ook het energieverbruik veranderd ben ik nog steeds niet zo zeker van aangezien de stroom / warmte nog steeds in het apparaat gaat en blijft ondanks de kalkaanslag.

Als je enige data hebt over het veranderende stroomverbruik zou het fijn zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Laatst online: 16-09 14:28
Gerco-M schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:20:
En zal inderdaad de levensduur, normale werking en toestand van het apparaat aantasten, maar of dat ook het energieverbruik veranderd ben ik nog steeds niet zo zeker van aangezien de stroom / warmte nog steeds in het apparaat gaat en blijft ondanks de kalkaanslag.

Als je enige data hebt over het veranderende stroomverbruik zou het fijn zijn. ;)
Ik veronderstel dat die massa kalk ook moet opgewarmd worden, en dat dat massieve blok kalk een hoop plaats inneemt daar waar er anders water zou zijn.
Verder is het vroegtijdig moeten vervangen van een boiler ook iets wat energie en geld kost (grondstoffen, produktie, vervoer, aankoop, plaatsing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Inbouwkoelkasten hebben vaste maten, maak je hier niet teveel zorgen over :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Floor-is schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 00:47:
[...]

Inbouwkoelkasten hebben vaste maten, maak je hier niet teveel zorgen over :)
Zou je zeggen, meermaals in de pricewatch gegrasduind, maar je zit zo op een centimeter of 2 verschil. Die wil je niet teveel maar ook niet te weinig hebben.

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

mk1992 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Zou je zeggen, meermaals in de pricewatch gegrasduind, maar je zit zo op een centimeter of 2 verschil. Die wil je niet teveel maar ook niet te weinig hebben.
Het model en type dat je nu hebt moet te achterhalen zijn.

PW is niet de beste plek om koelkasten te zoeken helaas. Je moet ofwel naar fabrikantensites, of een verkooppartij als inbouw.nl (zelfde moedermaatschappij als KeukenLoods) of Veldman, desnoods Coolblue :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Gerco-M schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:20:

Blijkbaar ontgaat je toch nog het een en ander, gewoon door het vastklampen aan die hoofdwet uit de natuurkundeboekjes van de middelbare school. Daarom nog een andere benadering, zonder die waarheid dat energie nooit verloren gaat (in het niets verdwijnt) geweld aan te doen. Ga even uit van de normale opwarmingstijd. Geleidelijk blijkt die door die matige warmte geleidende kalklaag dat het water nog niet heet genoeg is. De gebruikelijke energie is op dat moment gebruikt en het element van de boiler heeft niets van die kalklaag gemerkt. M.a.w. dáár is gedurende die tijd niets aan veranderd, om die temperatuur toch te bereiken. Dat de weerstand daarvan daarna door eventuele hogere hitte iets is toegenomen staat daar helemaal los van. Het is energie die niet in het niets is verdwenen, want dat kan inderdaad niet, daar heb je volkomen gelijk in, maar die voor het opwarmen van die kalklaag opgesnoept is. Die kalklaag is een warmteweerstand die je kan vergelijken met een elektrische serieweerstand die dient om een spanningsverschil te overbruggen. Daar gaat ook warmte (= energie) in verloren waar je niets aan hebt, Zoals trouwens in alle weerstanden waar dan ook. Er is dus, zie je laatste zin, helemaal geen data nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@Techneut
En die kalklaag zit nog steeds in de boiler dus de warmte gaat nog steeds het water in.
Maar goed, we hoeven het niet eens te zijn en je mag best een andere mening hebben hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Laten we vanaf hier maar weer on-topic gaan. De discussie over hoe kalk in een boiler invloed heeft op stroomverbruik e.d. is meer iets voor in De Duurzame Kroeg deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Gerco-M schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:02:
@Techneut
En die kalklaag zit nog steeds in de boiler dus de warmte gaat nog steeds het water in.
Maar goed, we hoeven het niet eens te zijn en je mag best een andere mening hebben hoor ;)
Klopt helemaal en dat ontkende ik ook beslist niet, integendeel zelfs. Wat dat betreft heb je helemaal gelijk. Maar voor die totale hoeveelheid warmte is wel meer elektrische energie nodig geweest. Hoe dikker die kalklaag hoe meer extra elektrische energie dat aldoor is. En moderator, dat is toch onnodig elektriciteit verbruik die je serieus met goed onderhoud kan besparen?

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 18-01-2022 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:27:
[...]
En moderator, dat is toch onnodig elektriciteit verbruik die je serieus met goed onderhoud kan besparen?
Zeker, maar de welles/nietes discussie of het daadwerkelijk invloed heeft is hier niet op z'n plek. Dat gaat mij teveel offtopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:16
Ik wil graag even laten weten wat ik gedaan heb om mijn waterbedkosten enigszins in de hand te houden.

Onder de bodem van het bed heb ik 3 lagen van 5cm EPS geplaatst.
Resultaat is geweldig !!

Zie ook : Wolfram55 in "Waterbed verwarmen met CV-ketel?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laica
  • Laatst online: 03-04-2023
De doordrukstekker met schakelaar heb ik laatst vervangen, omdat deze maar 1 pool onderbrak, voor één die beide polen onderbreekt. Hierdoor wordt de apparatuur gegarandeerd spanningsvrij. Of het een besparing oplevert weet ik niet, maar het is iig wel veiliger.
Daarnaast heb ik de elektrische deurbel vervangen door een ouderwetse deurbel, maar wat echt scheelde was de aanuit buitenlamp met spaarlamp, vervangen voor een met sensor voor licht en beweging met daarin een led lamp van 3w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Sinds afgelopen herfst heb ik een A-label vloerverwarmingspomp (Wilo Para).

Het verbruik is 12,5 watt continue en het wordt afgeraden om een pompschakelaar te gebruiken door de fabrikant.

Nu ben ik van plan wanneer de thermostaat uit gaat tijdens niet verwarmingsperiode om een pompschakelaar of een tijdschakelaar te gebruiken om energie te besparen en verstopping te voorkomen.

Wat is jullie ervaring met een A-label vloerverwarmingspomp i.c.m. een pompschakelaar/tijdschakelaar?

[ Voor 3% gewijzigd door ChiMan op 28-03-2022 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
ChiMan schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:26:

Het verbruik is 12,5 watt continue en het wordt afgeraden om een pompschakelaar te gebruiken door de fabrikant.

Nu ben ik van plan wanneer de thermostaat uit gaat tijdens niet verwarmingsperiode om een pompschakelaar of een tijdschakelaar te gebruiken om energie te besparen en verstopping te voorkomen.

Wat is jullie ervaring met een A-label vloerverwarmingspomp i.c.m. een pompschakelaar/tijdschakelaar?
Mijn wilo para zat hoger in continuverbruik, daarom ook een schakelaar aangeschaft.
Dat dit niet van wilo zou mogen wist ik niet maar daar heb ik tot dusver (2,5 jaar) ook niks van gemerkt. 110kWh op jaarbasis is mooi om iets op te besparen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05-2024
Voor zover ik begrijp mogen die pompen niet meer dan 4x per uur aan/uit gezet worden.

Correcter zou zijn van de pwm regeling te gebruiken; waarschijnlijk mag die gewoon open en dan zal die ook gewoon naar 0 rpm gaan, echter bij gesloten circuit dan 100% vermogen dus da's waarschijnlijk ook niet de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 15:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

ChiMan schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:26:

Aansturen met PWM is inderdaad de manier bij moderne gelijkstroompompen:
Pompschakelaar 2.0 - pomp uitschakelen zónder de stroom eraf

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:34
Zie veel over vloerverwarmingspompen voorbij komen. Dacht deel mijn statistieken.

2020 is hier wel een rommeltje waarbij de meter niet altijd z'n werk deed.
De pomp stond in 2020 al zo ingesteld dat deze zelf de flow regelde.
Daarna middels een schakelaar is het zo geregeld dat als er warmtevraag is de pomp wordt gestart met nadraaitijd en elke zondag gaat ie een halfuurtje aan. Dat kost dan zo ong. 32 Wh per maand, zie de zomer maanden.

Maar als je bijv. maart pakt door de jaren heen.

Maart 2020Maart 2021Maart 2022
11.8 kWh3.5 kWh2.8 kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6mIA26_HAZBdj56zRpOUoLiUwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DlIlSb85cpOpwAlSdubylA8T.png?f=fotoalbum_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 07:47
Een weekje op vakantie: ideaal om te zien wat het sluipverbruik is thuis uit 2015. Uiteraard wat stekker dozen uit gezet, de wekkers van de kinderen, etc. Al met al het volgende aangesloten gehouden:
- Quooker uit 2014
- koel/Vries combinatie uit 2014
- vrieskast uit 2017
- lucht ventilatie systeem
- Ziggo next in eco modus
- televisie uit 2018 in standby
- Ziggo modem in meterkast
- hier ontvanger in meterkast
- CV (tapwater voorverwarmen staat al uit, ook de vloerverwarming staat op 16 graden ofzo ingesteld
- oven heeft natuurlijk nog een klokje
- lamp met 3 hue lampen die uit zijn gebleven
- zonneschermen die ik niet naar beneden heb gedaan
- elektrische vloerverwarming in de badkamer die op 14 graden staat ingesteld (waar het niet onder de 19 graden is gekomen)

Al met al volgens mij niet heel veel. ik schrok van de gegevens die ik door kreeg in mijn Oxxio app: een verbruik van 4-5kwh per dag. Meestal zo'n 0,22 kWh per uur.

Inmiddels weer thuis, dus ook de wekkers weer aan en telefoon in oplader. Slimme meter geedt 0,145kW aan bovenaan (het huidige verbruik? Lamp op slaapkamer aan). Zet ik een lamp extra aan dan is het 0,155kW.

Kijk ik op dan wist er uitgegaan van zo'n 450 kWh sluipverbruik op jaarbasis. Dat is bij mij toch al snel 1500kWh, drie keer zoveel! Verbruik ik nou zoveel in huis vanwege een Quooker en extra vrieskast? Of klopt de informatie niet?

Nu moet ik maar gaan meten wat elk apparaat los kost. Ik heb thuis al een meter liggen, maar het liefst heb ik een meter die ik via mijn telefoon kan uitlezen... Zodat ik gewoon gedurende een periode van 2 weken het verbruik van de apparaten hierboven kan uitlezen, dat geld verdien ik vanzelf wel terug. Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

President schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:33:
Een weekje op vakantie: ideaal om te zien wat het sluipverbruik is thuis uit 2015. Uiteraard wat stekker dozen uit gezet, de wekkers van de kinderen, etc. Al met al het volgende aangesloten gehouden:
- Quooker uit 2014
- vrieskast uit 2017
- CV (tapwater voorverwarmen staat al uit, ook de vloerverwarming staat op 16 graden ofzo ingesteld
- elektrische vloerverwarming in de badkamer die op 14 graden staat ingesteld (waar het niet onder de 19 graden is gekomen)

Al met al volgens mij niet heel veel. ik schrok van de gegevens die ik door kreeg in mijn Oxxio app: een verbruik van 4-5kwh per dag. Meestal zo'n 0,22 kWh per uur.

Inmiddels weer thuis, dus ook de wekkers weer aan en telefoon in oplader. Slimme meter geedt 0,145kW aan bovenaan (het huidige verbruik? Lamp op slaapkamer aan). Zet ik een lamp extra aan dan is het 0,155kW.

Kijk ik op dan wist er uitgegaan van zo'n 450 kWh sluipverbruik op jaarbasis. Dat is bij mij toch al snel 1500kWh, drie keer zoveel! Verbruik ik nou zoveel in huis vanwege een Quooker en extra vrieskast? Of klopt de informatie niet?

Nu moet ik maar gaan meten wat elk apparaat los kost. Ik heb thuis al een meter liggen, maar het liefst heb ik een meter die ik via mijn telefoon kan uitlezen... Zodat ik gewoon gedurende een periode van 2 weken het verbruik van de apparaten hierboven kan uitlezen, dat geld verdien ik vanzelf wel terug. Iemand ideeën?
Sluipverbruik van 220 W (iets leesbaarder dan 0,22 kWh/h :p) klinkt niet afgrijselijk.
De wifi energy socket van Homewizard is een voorbeeld van wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-09 15:30
220W sluipverbruik vind ik eigenlijk wel veel.
Ter vergelijk: het mijne is ca 58W.

Wat verbruikt een beetje gemiddeld (WTW) ventilatiesysteem? Dat heb ik namelijk niet (op dit moment alleen nog passieve ventilatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Franciesco schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:02:
220W sluipverbruik vind ik eigenlijk wel veel.
Ter vergelijk: het mijne is ca 58W.

Wat verbruikt een beetje gemiddeld (WTW) ventilatiesysteem? Dat heb ik namelijk niet (op dit moment alleen nog passieve ventilatie).
Vandaag zo'n energy socket op onze Comfofan S gezet:
Basisstand 3W
Hoogste stand 35 W

220 is niet laag, nee, maar voor wat hij allemaal heeft is het ook niet afgrijselijk veel alsof er iets mis is. Hier is de basis zo'n 105 W, maae gemiddeld 150-170 W ivm een koel/vries, een vriezer en een quooker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-09 15:30
Termy schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:13:
[...]

Vandaag zo'n energy socket op onze Comfofan S gezet:
Basisstand 3W
Hoogste stand 35 W

220 is niet laag, nee, maar voor wat hij allemaal heeft is het ook niet afgrijselijk veel alsof er iets mis is. Hier is de basis zo'n 105 W, maae gemiddeld 150-170 W ivm een koel/vries, een vriezer en een quooker.
Op de Quooker en ventilatiesysteem na is zijn lijstje niet heel erg afwijkend van de mijne.

Overzicht van apparaten die bij mij die continu (een beetje) stroom verbruiken:
  • 2x diepvrieskist
  • Koelkast
  • Oven(klokje)
  • Televisie
  • Audio apparatuur (5 apparaten standby totaal)
  • Co2 meter
  • Modem
  • Switch
  • P1 meter met eigen stroomvoorziening
  • Alarmsysteem
  • Wekkerradio
  • 2x omvormer PV
  • CV ketel
  • Pompschakelaar vloerverwarming
Totaal in rust/standby ca 58Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Wat is die 58 W dan precies? Is dat momentaan of gemiddeld over een uur? Ik geloof nl niet dat je maar 58 W hebt wanneer je koelkast aanslaat. Dat is hier met een zuinig model van 2020 al 70 W, laat staan nog 2 vrieskisten.

Ik heb nog niet alles in kaart gebracht, maar ik vermoed dat hier de gehele vvwunits (2) wat meer trekken dan hiervoor in een appartement waar ik slechts 70 W basislast had.

Zo'n beetje alle apparatuur is nl gelijk gebleven. Hier nu wel ook nog een extra access point, maar ik gebruik de router van KPN niet meer dus effectief even veel van zulke apparaten. De WTW in het appartement trok minimaal 20 W en deze type C afzuiging dus slechts 3 W, dus waarom ik toch zo'n 35 W hoger zit is me nog niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

President schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:33:
- Quooker uit 2014
- vrieskast uit 2017

Dit is wel een aardig sluipverbruik, maar gezien de lijst met apparaten ook niet super schokkend.
Die quooker zit op maar 0,25 kwh per dag ongeveer.
De koel / vries uit 2014 zit waarschijnlijk boven de 1 kwh per dag
Het lucht ventilatie systeem zou ik ook meten want dat kan ook best 0,5kwh per dag zijn.
Vrieskast uit 2017, dat kan ook best 1 kwh per dag zijn of meer.
Ik zou die elektrische vloerverwarming wel even checken of het goed klopt dat die niet aanspringt, als dat wel zo is kan het gebruik flink aantikken.
Is de Eco modus voor de Ziggo next de meeste zuinige? Ik heb die ook en heb er aan gemeten maar in “standby” is het verbruik nog steeds 5 watt. Op de meest energie zuinige stand is het praktisch 0. Maar als je de TV aanzet duurd het een volle 30 seconden voordat ie opgestart is, kopje koffie halen en je bent er klaar voor ;)

Je kan meten aan andere apparaten, maar het gebruik daarvan per stuk gaat meevallen gok ik zo. Al met al samen natuurlijk nog wel weer de moeite waard dus zoals met alles, als je het niet gebruikt of waardeerd, kan het gewoon uit.

Pagina: 1 ... 67 ... 84 Laatste