Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Gramser
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 16:13
Kire88 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:04:
[...]

Ik heb een aantal Gosund SP111, volgens mij op dit forum ook wel besproken als Blitzwolf bw-shp6.
Ik gebruik het op dit moment in de Tuya app, maar je kunt hier dus ook autmations etc mee maken en geflashed met andere firmware te integreren met Home Assistant en dergelijke.
Ik moest even zoeken wat-ie kon, maar naast aan/uit meet deze dus ook het stroomverbruik van het aangesloten apparaat. Nice!

OhSunnyDay

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:59:
[...]
Zo is het trouwens met meer apparaten. Als ik bijvoorbeeld TV, geluidsinstallatie en TV-ontvanger op een tijdschakelaar zou zetten, gaan al die dingen elke keer resetten. Mogelijk springt de TV aan, en blijft aan. Dat zou dus niet opschieten, maar het is wel een testje waard. Dan zou ik 'm tussen zeg maar 0:00 en 6:00 uit kunnen laten. Iemand daar ervaring mee?
Ik heb al jaaaren een tijdschakelaar tussen het TV-meubel zitten en dat gaat prima. We werken beiden regelmatig, dus het is perfect te schedulen. Kwestie van je klokprogramma beetje bijschaven zodat je er geen hinder van hebt. Hier gaat hij om 16:30 aan en om 1:00 uit. Opzich zou het al wel 1-2u eerder uit kunnen, maarja als je net die ene vrijdagavond wat langer een film blijft kijken wil je niet dat de boel uit gaat.
Hij staat dus meer uit (16h) dan aan (8h) op een dag :*)
MuVo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:51:
Mijn koelkast is volgens mij echt een energie slurper, met hele hoge pieken welke ik niet kan achterhalen waar door het komt (mogelijk het aanspringen van het apperaat).

Tot nu toe 4 dagen gemeten, dus zegt nog niet iets maar voorspelt wel een beeld:
[Afbeelding]
(22 aug is de koelkast veel open geweest (klein feestje), vandaar de piek.

Gemiddeld watt in bedrijf: 90W+
Waarmee meet je dit en wat voor GUI is dit? Ziet er netjes uit.

[Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2020 10:28]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:06:
De hele winter? Ik denk dat je de hele zomer bedoelt? Mijn ketel zet ik via de thermostaat in de zomerstand, zodat er nooit een radiator/vvw-verwarmingsvraag is. En de comfortstand schakel ik ook uit.

Maar dan nog: wat doen die mensen met hun SWW, als ze de stekker eruit halen..?
Ja, de hele zomer bedoel ik inderdaad :) Ik zet hem ook op de zomerstand als de verwarming niet meer aan hoeft.

[Voor 7% gewijzigd door Marzman op 27-08-2020 10:23]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Gramser
ThinkPad schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:22:
[...]

Ik heb al jaaaren een tijdschakelaar tussen het TV-meubel zitten en dat gaat prima. We werken beiden regelmatig, dus het is perfect te schedulen. Kwestie van je klokprogramma beetje bijschaven zodat je er geen hinder van hebt. Hier gaat hij om 16:30 aan en om 1:00 uit. Opzich zou het al wel 1-2u eerder uit kunnen, maarja als je net die ene vrijdagavond wat langer een film blijft kijken wil je niet dat de boel uit gaat.
En werkt dat bij jou ook goed voor geluidsinstallatie en TV-ontvanger...? Ik loop zo even naar beneden om de test te doen. Kan in m'n P1-meter zien wat het scheelt aan sluipverbruik...

OhSunnyDay

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:31:
[...]

En werkt dat bij jou ook goed voor geluidsinstallatie en TV-ontvanger...? Ik loop zo even naar beneden om de test te doen. Kan in m'n P1-meter zien wat het scheelt aan sluipverbruik...
Ja hoor. Ik heb wel bij mijn Marantz receiver uitgezet dat hij automatisch firmware updates mag doen. Zou nogal lullig zijn als ik de stroom onderbreek terwijl hij net aan het updaten is :X TV-ontvanger (KPN) heeft even tijd (2 min?) nodig om op te starten, maar ook dat is gewoon even je klokprogramma bijschaven zodat hij aanspringt net voordat je thuis bent.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Wij hebben gewoon een knop. Ik zou ook niet weten hoe ik het zou moeten schedulen want er zit totaal geen regelmaat in en de tv staat soms twee uur aan en soms dagen niet. Misschien nog een keer een wifistopcontact er tussen zetten dan kan ik hem op afstand aanzetten (en win ik twee minuten van het opstarten van het android tv kastje).

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• MuVo
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:16
Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:59:
Die CV-ketel vind ik wel een interessante om naar te kijken, qua sluipverbruik. Punt is wel dat je die niet zomaar op een tijdschakelaar ofzo zet, als-ie een tijdje van de stroom gaat is-ie mogelijk ook z'n instellingen kwijt, dat weet ik eigenlijk niet. En warmtevraag voor SWW is soms ook lastig te voorspellen, hoewel ik zou kunnen zeggen dat we 's ochtends eigenlijk nooit warm water gebruiken, altijd pas in de avond voor een klein handwasje van de dingen die niet in de vaatwasser kunnen, en douchen (wat we kort doen).

Maar, als ik in de winter mijn 24/7-Ta40c-vvw-test ga doen, heb ik wel een ketel nodig die continu stand-by is.

Vaillant EcoTec nogwat uit 2011 doet volgens mij ook iets van 40W in rust? FF zoeken... Edit, even opgezocht. Zo te zien minder dan 2W in standby en tussen de 45 en 90W in bedrijf - dat zal dan afhankelijk zijn van de warmtevraag, en of-ie is aangesloten op een boiler ofzo.

Zo is het trouwens met meer apparaten. Als ik bijvoorbeeld TV, geluidsinstallatie en TV-ontvanger op een tijdschakelaar zou zetten, gaan al die dingen elke keer resetten. Mogelijk springt de TV aan, en blijft aan. Dat zou dus niet opschieten, maar het is wel een testje waard. Dan zou ik 'm tussen zeg maar 0:00 en 6:00 uit kunnen laten. Iemand daar ervaring mee?
Ja, ik meet mijn tv met geluidsinstallatie TV ontvanger en de switch:

Door de weeks gaat de stroom er af om 00:00 en om 06:30 gaat er weer stroom op.
In het weekend gaat later de stroom er af. Verder wordt het totaal verbruik gemeten. Ik heb een digitale schakelaar met app waarmee ik meerdere tijdschemas kan gebruiken.
[...]

[...]

Waarmee meet je dit en wat voor GUI is dit? Ziet er netjes uit.
Ik meet mijn apperaten met de https://tweakers.net/scha...110_p472339/vergelijken/:

De prijs is om laag gegaan (van 28 naar 23 euro, prijzen boven de 30 euro vindt ik persoonlijk niet interssant om te gebruiken voor te besparen), inmiddels heb ik er 3. Standaard wordt de schakelaar geleverd met TPLink app waar je de gegevens voor 1 maand in kunt zien, zonder grafieken.

De data wordt uitgelezen door een docker container op mijn NAS. De docker container bevat software wat iemand via Github beschikbaar heeft gesteld (Mooi hobbby project!). Het werkt plug & play en de data weergave en de gui is goed op de pc en mobiel! (y) Alle 3 de plugs zijn zichtbaar in de software en zijn automatisch toegevoegd.
Zie TPLink Energy Monitor op Github.

[Voor 6% gewijzigd door MuVo op 27-08-2020 10:53]

• Gramser
Nou, net even de test gedaan. Het werkt: en alle apparaten gaan na herstart gewoon weer in de standby-stand. Maar het sluipverbruik lijkt zo'n 10-15W te zijn. Loont het dan om 3 tientjes oid uit te geven aan een smart switch? Ik zou er een HomeWizard energy socket op plaatsen omdat die compatible is met mijn Link. En die blijkt dus ook verbruik te registreren.

Ze hebben er eentje in 3500W uitvoering, die ik ook kan inzetten voor een elektrische radiator, in de winter.

Laatste edit: volgens mij heb ik zoiets er in 2-3 jaar uit. Het scheelt zo'n 35-40kWh op jaarbasis. Dat vind ik dan eigenlijk wel veel. Klinkt anders dan 10W continu sluipverbruik, dan denk je al gauw, laat maar zitten.

[Voor 54% gewijzigd door Gramser op 27-08-2020 10:58]

OhSunnyDay

• Termy
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:31

Termy

valt er nog wat te fragge?

Dat is toch een simpele berekening? Bij 0.23 euro/kWh kost 10-15 watt continuverbruik je 20-30 euro per jaar (geen rekening houdend met wanneer het sowieso in bedrijf is) dus in het gunstigste geval heb je die 3 tientjes er in een jaar uit. Of het je het comfort waard is, is een andere vraag. Mij niet dus ik doe het niet.

Mijn sluipverbruik in de nacht is nu zo'n 105-110 W en ik verdenk er m'n buitenlamp van (op de schuur aan een gedeeld pad) dat deze het zoveel hoger maakt dan in m'n vorige appartement waar het slechts 75 W was, maar helaas is deze tijdgeschakeld en vast aangesloten. Ik moet de hele groep eruit gooien om hem uit te zetten en uiteraard zit hij op dezelfde als de woonkamer.. irritant. Heeft iemand ervaring met zulke lampen om te bouwen naar 1 met een bewegingssensor (naast tijd, overdag hoeft het natuurlijk sowieso niet)?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 12x LONGi LR4-60HPH-370M (4440 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 3x APS QS1.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 17:23
Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:47:
Nou, net even de test gedaan. Het werkt: en alle apparaten gaan na herstart gewoon weer in de standby-stand. Maar het sluipverbruik lijkt zo'n 10-15W te zijn. Loont het dan om 3 tientjes oid uit te geven aan een smart switch? Ik zou er een HomeWizard energy socket op plaatsen omdat die compatible is met mijn Link. En die blijkt dus ook verbruik te registreren.

Ze hebben er eentje in 3500W uitvoering, die ik ook kan inzetten voor een elektrische radiator, in de winter.

Laatste edit: volgens mij heb ik zoiets er in 2-3 jaar uit. Het scheelt zo'n 35-40kWh op jaarbasis. Dat vind ik dan eigenlijk wel veel. Klinkt anders dan 10W continu sluipverbruik, dan denk je al gauw, laat maar zitten.
10-15 watt sluipverbruik kost je 20-30 euro per jaar (ervan uitgaande dat je hiervoor stroom uit het net afneemt). Als je dit bijv. 8 uur per dag weet uit te schakelen, heb je 'm dus in ongeveer 3 jaar terugverdiend.

edit:
@Termy Is die buitenlamp een led-lamp? Zo ja dan heb je het over hooguit 5 watt, dat zal dus lang niet alles verklaren. Zo niet, dan lijkt me dat de meest logische besparing om direct te doen :P

Als je je slimme meter uitleest, kun je waarschijnlijk vrij snel pinpointen waar het verbruik in zit. in zo'n gebruiksgrafiekje is vrij duidelijk te herkennen hoe hoog je sluipverbruik is, wat je koelkast doet, en of er 's avonds een lamp aan springt bijvoorbeeld.

[Voor 18% gewijzigd door mcDavid op 27-08-2020 11:04]

• Gramser
Ja, had net zelf al even een berekeningetje gemaakt. Thanks. Misschien vind ik het überhaupt niet gebruiken van stroom wel belangrijker dan de besparing, als je snapt wat ik bedoel.

Ik ga het denk ik gewoon doen. Als het niet bevalt kan ik dat ding altijd nog voor de kerstboom gebruiken, hehehehe.

OhSunnyDay

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 17:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Termy schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:59:
Dat is toch een simpele berekening? Bij 0.23 euro/kWh kost 10-15 watt continuverbruik je 20-30 euro per jaar (geen rekening houdend met wanneer het sowieso in bedrijf is) dus in het gunstigste geval heb je die 3 tientjes er in een jaar uit. Of het je het comfort waard is, is een andere vraag. Mij niet dus ik doe het niet.

Mijn sluipverbruik in de nacht is nu zo'n 105-110 W en ik verdenk er m'n buitenlamp van (op de schuur aan een gedeeld pad) dat deze het zoveel hoger maakt dan in m'n vorige appartement waar het slechts 75 W was, maar helaas is deze tijdgeschakeld en vast aangesloten. Ik moet de hele groep eruit gooien om hem uit te zetten en uiteraard zit hij op dezelfde als de woonkamer.. irritant. Heeft iemand ervaring met zulke lampen om te bouwen naar 1 met een bewegingssensor (naast tijd, overdag hoeft het natuurlijk sowieso niet)?
Welk type lamp is het (gloei, spaar)? Een buiten LED-lamp bij mij trekt ca. 3 W, deze zijn trouwens ook met geïntegreerde bewegingsmelder/schakelaar verkrijgbaar. - Ik zelf heb een aparte bewegingsmelder i.v.m. ouderwetse straatlantaarn (wel met LED) als buitenlamp.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• Gramser
Ik heb trouwens nog zo'n sluipertje: de mechanische ventilatie, zuigt af in badkamer en bijkeuken. Zou in de zomer bij wijze van spreke uit kunnen, of op die manier ingesteld kunnen worden dat-ie rond douchetijd 's avonds aangaat. Wie heeft dat gedaan?

Ik heb een Itho-Daaldrop, volgens mij 10W. Enige gekke aan dat ding is, dat wanneer je hem op de timer van de afstandbediening een kwartiertje op hoogste vermogen zet, hij daarna terugspringt op de één na laagste stand, in plaats van de laagste waar-ie op stond. Ik kom er niet achter hoe ik dat kan veranderen. Dat ga je dan ook krijgen met een tijdschakelaar, maar ik vermoed dat de besparing groter zal zijn dan de extra kosten die dat meebrengt.

OhSunnyDay

• Blackraven
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22-04 09:25
Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:42:
Ik heb trouwens nog zo'n sluipertje: de mechanische ventilatie, zuigt af in badkamer en bijkeuken. Zou in de zomer bij wijze van spreke uit kunnen, of op die manier ingesteld kunnen worden dat-ie rond douchetijd 's avonds aangaat. Wie heeft dat gedaan?

Ik heb een Itho-Daaldrop, volgens mij 10W. Enige gekke aan dat ding is, dat wanneer je hem op de timer van de afstandbediening een kwartiertje op hoogste vermogen zet, hij daarna terugspringt op de één na laagste stand, in plaats van de laagste waar-ie op stond. Ik kom er niet achter hoe ik dat kan veranderen. Dat ga je dan ook krijgen met een tijdschakelaar, maar ik vermoed dat de besparing groter zal zijn dan de extra kosten die dat meebrengt.
Hier had vorige eigenaar een bewegingsmelder in de badkamer gekoppeld aan de stekker van de mechanische ventilatie, dus die stond alleen aan als ze in de badkamer aanwezig waren.

• Gramser
Da's natuurlijk geen gek idee, maar de stekker en ventbox zitten in de bijkeuken bij mij :)

OhSunnyDay

• Blackraven
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22-04 09:25
Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:56:
Da's natuurlijk geen gek idee, maar de stekker en ventbox zitten in de bijkeuken bij mij :)
Ze hadden één of ander draadloos gekoppeld systeem, dus dat moet voor een Tweaker helemaal geen belemmering zijn. :9
Hier zat er een meter of 5 tussen de stekker en de sensor.

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 18:02
Een PIR sensor in combinatie met een eerder genoemde smart plug.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Peutpeut
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17:44

Hier thuis hebben we via Domoticz een PIR sensor in de badkamer die via een script de mechanische ventilatie aanzet voor 15 minuten. Daar zit namelijk een tussenstekker die ingeschakeld wordt via een script. Bij iedere keer dat de sensor wordt geactiveerd worden de 15 minuten opnieuw ingesteld. Dit is een systeem wat werkt via Zwave.

Vervolgens werkt de mechanische ventilatie ook nog met een vochtsensor. Dus als er iemand op de badkamer is dan gaat de ventilatie aan, als hij vocht detecteert gaat de afzuiging met een hogere snelheid draaien. Werkt prima.

PVOutput | 3500 Wp op Zuid

• Gramser
Kire88 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:00:
Een PIR sensor in combinatie met een eerder genoemde smart plug.
Ik heb geen idee wat een PIR sensor is. Ik kom nog maar net kijken _/-\o_

OhSunnyDay

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18:01

ericplan

5180 Wp PV

Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:35:
[...]
PIR is bewegingssensor. Overigens wel oppassen voor de luchtkwaliteit binnenshuis als je de mechanische ventilatie helemaal uitschakelt.

ZonPHP PVOutput

• Gramser
Dat zal bij mij wel meevallen. De enige twee ruimtes waar hij afzuigt, zijn bijkeuken (ivm droogrek dat daar wel eens staat) en badkamer. Bij zo'n superdupergeïsoleerd nieuwbouwhuis dat ik hiervoor had, was dat zeker een opletpunt, maar nu is het na een verbouwing geïnstalleerd in deze ruimtes waar we niet vaak zijn. No worries there.

PIR-sensor gegoogled. Snap 'm, ga ik niet inzetten.

OhSunnyDay

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 13:33
[...]

Niet elegant, wel effectief: hier staat gewoon een stekkerdoos met schakelaar tegen het TV-meubel geschroefd. Vereist haast geen gewenning en de versterker+platenspeler slurpen niet meer.

Cash is king.

• van der Berg
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 17:13
Ik bespaar al serieus maximaal op elektriciteit en gas:

Ik heb enorm geluk. Heb een nieuwbouw woning appartement 65m2 totaal. Ik heb in mijn appartement overal voorzien van LED lampen (slaapkamer 6watt, badkamer incl WC 6 watt, hal 6watt, kelder 6watt en keuken 6 watt woonkamer 10.5 watt) en dubbele beglazing HR++. Mijn apparaten zijn voorzien van A++ A-merken. Goede isolatie en gehele jaar stoken wij niet in huis (4e verdieping). Onder de houtenvloer voorzien van goede isolatie.

Ik heb thuis gas waardoor het goedkoop is en warm water gaat pas aan/lopen bij aanzetten CV installatie van Intergas Kombi.

Enige wat verl stroomverbruikt is mijn televisie 55 inch OLED televisie afhankelijk wat op beeld is en mijn stofzuiger van Miele S5 Power 2200 watt staat altijd hierop. Mijn computer is voorzien van een Platinum Series voeding.

Als we van huis zijn doen we de stekkerdoos uit door 1 klik op de knop. Alleen onze Liebherr koel-vriezer A++ combinatie en Siemens gasfornuis heeft eigen stekker staat 24/7 aan.

Wasmachine eco stand 30 graden, vaatwasser eco stand 50 graden en stofzuigen na 23:00 of in het weekend laag tarief.

Als ik ooit mijn koelkast ga vervangen, kies ik A+++

[Voor 47% gewijzigd door van der Berg op 27-08-2020 13:35]

Gigabyte X570 Aorus Pro met Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz CL16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 8GB - Samsung 980 Pro 1TB - LG 27UD68P 4K - TV 55 inch OLED - Gear S3 Frontier - S20 Ultra - Tab S5e 128/6GB

• Marzman
  • Niet online

Marzman

mk1992 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

Niet elegant, wel effectief: hier staat gewoon een stekkerdoos met schakelaar tegen het TV-meubel geschroefd. Vereist haast geen gewenning en de versterker+platenspeler slurpen niet meer.
Bij mij met tie wraps, nog minder elegant maar achterop de tv zie je dat toch niet. En het is wel functioneel :)

/▌

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:13

T-Infinity

Heen en weer....

Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:35:
[...]

Ik heb een temperatuursensor op de warmwaterleiding zitten die loopt van de warmtepomp (of CV ketel) naar de douche.
Als die > 30 graden is gaat bij mij de ventilatie naar de hoogste stand.
PIR sensor in badkamer (om de ventilatie te schakelen) vind ik niet handig want soms ga ik alleen tandenpoetsen in de badkamer.

[Voor 3% gewijzigd door T-Infinity op 27-08-2020 13:06]

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 16:01

Theo

moederbord

Een ventilator met luchtvochtigheidssensor? Dan gaat deze aan als de RV stijgt, dus wanneer er gedoucht wordt of wanneer de was er te drogen hangt. Als de RV weer terug is op de stabiele waarde gaat de fan automatisch uit.
De fan heb je hangen voor het afvoeren van vocht, Je wil dus idealiter dat een fan ook daarop schakelt, en niet bijv enkel op aanwezigheid. Want waarom zou een fan aan moeten als je in de badkamer je tanden gaat poetsen?

7400 Wp op het dak

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-06 15:58
Theo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:18:
[...]

Een ventilator met luchtvochtigheidssensor? Dan gaat deze aan als de RV stijgt, dus wanneer er gedoucht wordt of wanneer de was er te drogen hangt. Als de RV weer terug is op de stabiele waarde gaat de fan automatisch uit.
De fan heb je hangen voor het afvoeren van vocht, Je wil dus idealiter dat een fan ook daarop schakelt, en niet bijv enkel op aanwezigheid. Want waarom zou een fan aan moeten als je in de badkamer je tanden gaat poetsen?
let er trouwens op, dat bij de meeste huizen, ouder dan een jaar of 5, de MV altijd aanstaat, waarschijnlijk op een heel laag niveau. Als je nog een oude ventilator hebt (wisselstroom), dan kan dat alsnog makkelijk 20W of meer verbruiken. Hem vervangen door een moderne met gelijkstroommotor kan een hoop schelen. (in mijn geval was het een oud ding van Storck uit 1999, en die verbruikte meer dan 30W continue).

En nog iets, zet de MV zeker niet helemaal uit, ook niet in de zomer. Doordat het oa de afzuiging van de badkamer doet, kan je, als er helemaal geen afzuiging is, schimmel in de buizen komen. Als dat gebeurt, ben je nog veel verder van huis!

• Gramser
Theo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:18:
[...]

Hij staat altijd aan, op een lage stand. Ik dénk dat er een luchtvochtigheidssensor in zit (omissie van mij, niet goed genoeg op gelet tijdens installatie door aannemer, had best veel aan m'n hoofd :)), want op de afstandsbediening zit een automatische stand.

Maar de sensor zal in de box zitten, zie hangt een verdieping lager, dus het zal even duren voor hij reageert, bij douchen denk ik.

De opmerking van @borft vind ik een hele nuttige, die mij doet overwegen géén schakelaar ertussen te zetten. Mijn sluipverbruik schommelt tussen de 50 en 65W. Dat vind ik al heel netjes.Ik wil het niet te gek maken met de besparing, zeker niet als er potentiële gezondheidsrisico's bij komen. Dan eerst maar eens verder experimenteren met de Itho.

OhSunnyDay

• Gramser
Ook een leuke optie. Net zoiets als een temperatuurschakelaar op de pomp van de vvw dus.

OhSunnyDay

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-06 15:58
Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:30:
[...]

Maar de sensor zal in de box zitten, zie hangt een verdieping lager, dus het zal even duren voor hij reageert, bij douchen denk ik.
Ik heb die van mij 2 jaar geleden vervangen door een DucoBox, DC motor, en super stil. Hier heb ik zelf een luchtvochtigheidssensor ingezet, die zit inderdaad in de unit zelg. Bij mij hangt ie op zolder, maar wel direct boven de badkamer. Dit zorgt ervoor dat ie automatisch harder gaat zuigen als er gedouched wordt.

on topic:
Volgens mijn monitoring (via p1 port) is mijn "idle" verbruik 's nachts ongeveer 80W, dit zal de koelkast, MV en wat kleine troep die altijd aanstaat zijn (modem, router, switch, AP's, NAS (doet iets van 12W), wekker, wat Z-Wave spul). Pieken van de koel- vriescombinatie zijn vrij duidelijk zichtbaar.

• Termy

Termy

dunklefaser schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:11:
[...]

Welk type lamp is het (gloei, spaar)? Een buiten LED-lamp bij mij trekt ca. 3 W, deze zijn trouwens ook met geïntegreerde bewegingsmelder/schakelaar verkrijgbaar. - Ik zelf heb een aparte bewegingsmelder i.v.m. ouderwetse straatlantaarn (wel met LED) als buitenlamp.
Ik denk wel LED, het is nl een nieuwbouwhuis dat afgelopen maart is opgeleverd. Ik kan het alleen niet echt zien want het is een rechthoekig plat geval van 30x20 cm of zo. Als het maar 3 W is, is dat duidelijk niet de reden van het hogere verbruik. Moet maar eens de MV eruit trekken om te testen, want dat is iets wat duidelijk anders is dan in het vorige huis.

Zo te horen klinkt het wel de moeite om te kijken naar 1 met bewegingssensor, want ik hoef sowieso niet zo'n felle lamp die constant aan staat. Enige spijtige is dat aan de andere kant van het schuurtje ook zo'n lamp van de buren zit, maar goed, het is iets.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 12x LONGi LR4-60HPH-370M (4440 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 3x APS QS1.

• Warpozio
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 13-06 18:26
mk1992 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

Hier ook. Alles zit achter 1 schakelknop.Lekker gmakkelijk.

Zelf de kinderen zijn niets anders gewend.
TV kijken='klak' aanzetten.
Gedaan met kijken='klak' uitzetten.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Warpozio schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:35:
[...]

Hier ook. Alles zit achter 1 schakelknop.Lekker gmakkelijk.

Zelf de kinderen zijn niets anders gewend.
TV kijken='klak' aanzetten.
Gedaan met kijken='klak' uitzetten.
Waarschijnlijk zijn de Tweakers die hier al vanaf het begin een account hadden ook allemaal opgegroeid zonder afstandbediening. Harder, zachter, aan-, uit, van zender veranderen, overal moest je voor naar de tv lopen. Maar er waren ook nog niet zo veel zenders en omroepen zaten vast op een zender en tijdstip. Dus er hoefde ook niet zo veel gewisseld te worden.

/▌

• Warpozio
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 13-06 18:26
Marzman schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:44:
[...]

Waarschijnlijk zijn de Tweakers die hier al vanaf het begin een account hadden ook allemaal opgegroeid zonder afstandbediening. Harder, zachter, aan-, uit, van zender veranderen, overal moest je voor naar de tv lopen. Maar er waren ook nog niet zo veel zenders en omroepen zaten vast op een zender en tijdstip. Dus er hoefde ook niet zo veel gewisseld te worden.
De jaren 70? :+

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:34
Marzman schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:44:
[...]

Afstandsbediening die met geluidssignaal werkte in de 70ies. Zo'n zilverkleurig ding met een soort gaasroostertje voorop.

Kan alleen geen voorbeeld meer vinden.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Ennnn weer ontopic graag ;)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

-

[Voor 100% gewijzigd door Marzman op 05-09-2020 12:36. Reden: sorry]

/▌

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:39

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Ik heb nu twee TP-Link HS110 powerplugs. Nu wil ik het uitbreiden omdat ik nog wat meer stand-by dingen wil uitschakelen het snachts.

Zijn er andere, betere plugs te krijgen dan die hs110? Ik heb in m’n domoticz nu bijv een rare kWh waarde in het totaal verbruik die ik maar niet opgelost krijg. Ik lees ook wel aardige verhalen over Shelly. Iemand hier daar ervaring mee?

Die tplinks met energiemeter (hs110) kosten nu maar 16 of 17 euro per stuk dus goed te doen.

Daarnaast binnenkort nog twee grundfos Alpha2 pompen op onze cv installatie zetten en dan zou het verbruik van 50 a 60w naar 1-11 moeten dalen. Die 140€ aanschaf hebben we dan zo terugverdiend met een kWh prijs van 28cent (Duitsland)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De_Bastaard schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:18:
Ik heb nu twee TP-Link HS110 powerplugs. Nu wil ik het uitbreiden omdat ik nog wat meer stand-by dingen wil uitschakelen het snachts.

Zijn er andere, betere plugs te krijgen dan die hs110? Ik heb in m’n domoticz nu bijv een rare kWh waarde in het totaal verbruik die ik maar niet opgelost krijg. Ik lees ook wel aardige verhalen over Shelly. Iemand hier daar ervaring mee?

Die tplinks met energiemeter (hs110) kosten nu maar 16 of 17 euro per stuk dus goed te doen.

Daarnaast binnenkort nog twee grundfos Alpha2 pompen op onze cv installatie zetten en dan zou het verbruik van 50 a 60w naar 1-11 moeten dalen. Die 140€ aanschaf hebben we dan zo terugverdiend met een kWh prijs van 28cent (Duitsland)
Op Amazon koop je van die plugs met redelijke recenties voor rond de 10 euro. Het lijkt me voor sommige dingen ook wel handig (bijvoorbeeld de andere kant van mijn wifibridge), maar ik zou ze ook niet overal hoeven want als ik in de ruimte ben heb ik sneller een knop omgezet en dat is goedkoper ook.

/▌

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:39

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Marzman schreef op woensdag 9 september 2020 @ 07:43:
[...]

Op Amazon koop je van die plugs met redelijke recenties voor rond de 10 euro. Het lijkt me voor sommige dingen ook wel handig (bijvoorbeeld de andere kant van mijn wifibridge), maar ik zou ze ook niet overal hoeven want als ik in de ruimte ben heb ik sneller een knop omgezet en dat is goedkoper ook.
Ik hoef ze ook niet overal :) Er zijn gewoon een aantal plekken waar vanalles op standby staat en dat wil ik minimaliseren.

• timadriaans
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 14-06 13:23
borft schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:24:
[...]

Ik heb die van mij 2 jaar geleden vervangen door een DucoBox, DC motor, en super stil. Hier heb ik zelf een luchtvochtigheidssensor ingezet, die zit inderdaad in de unit zelg. Bij mij hangt ie op zolder, maar wel direct boven de badkamer. Dit zorgt ervoor dat ie automatisch harder gaat zuigen als er gedouched wordt.

on topic:
Volgens mijn monitoring (via p1 port) is mijn "idle" verbruik 's nachts ongeveer 80W, dit zal de koelkast, MV en wat kleine troep die altijd aanstaat zijn (modem, router, switch, AP's, NAS (doet iets van 12W), wekker, wat Z-Wave spul). Pieken van de koel- vriescombinatie zijn vrij duidelijk zichtbaar.
Ik heb gister een Pi opgehangen met daarop Domoticz. 80W nachtverbruik wordt mijn eerste doel (zat afgelopen nacht gemiddeld rond de 130, met daartussen hogere pieken van de koel/vries combi's en 2x een mega piek van de close-in boiler. ;w Jouw 80 lijkt me een mooi streven :)

Ventilatiebox is bij intrek van de woning een paar maanden geleden vervangen voor deze, dus daar zal het niet aan liggen denk ik. Eerst maar eens mijn audio en video apparatuur 's nachts uitzetten middels een schakelaar.

NAD T758 v3 | Q Acoustics Concept 40 | Q Acoustics Concept centre | Q Acoustics Concept 20 | SVS SB-2000 | LG OLED65C9 | Vero 4K+ | Xbox One X

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Vandaag de keukenverlichting vervangen. Er zaten T5 armaturen met electronische ballast, maar de buizen waren aan vervanging toe en de heldere kappen waren enorm vergeeld. Lang gezocht naar een vervanger en uitgekomen bij de Sylvania Led Pipe. Mooi egaal licht en een goede lichtopbrengst, vergelijkbaar met de TL. Bovendien een flinke sprong terug in verbruik. Er zat 8+13+35= 56 Watt en nu zit er 4+4+7+10 = 25 Watt.

[Voor 5% gewijzigd door ericplan op 19-09-2020 16:18. Reden: Link toegevoegd]

ZonPHP PVOutput

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18:06

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ericplan schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:22:
Vandaag de keukenverlichting vervangen. Er zaten T5 armaturen met electronische ballast, maar de buizen waren aan vervanging toe en de heldere kappen waren enorm vergeeld. Lang gezocht naar een vervanger en uitgekomen bij de Sylvania Led Pipe. Mooi egaal licht en een goede lichtopbrengst, vergelijkbaar met de TL. Bovendien een flinke sprong terug in verbruik. Er zat 8+13+35= 56 Watt en nu zit er 4+4+7+10 = 25 Watt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice!
1 nadeel van al dat led is natuurlijk wel dat je geen lampjes kan vervangen, en over een 5 jaar is het model of type niet meer te krijgen waardoor je weer alles moet vervangen, dat is jammer.
Maar ik heb zelf ook led balkjes in de keuken, systeem van ikea met een ab en waar je de balkjes wel kan vervangen voor andere, alleen of dat met 5 jaar ook nog kan.....

Scheelt ook een hoop warmte, led t.o.v een tl met voorschakel apparaat, kleur is wel een moeilijk ding met verlichting boven een aanrecht, kleur van vlees kan raar uitvallen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rol-Co schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:31:
[...]
1 nadeel van al dat led is natuurlijk wel dat je geen lampjes kan vervangen, en over een 5 jaar is het model of type niet meer te krijgen waardoor je weer alles moet vervangen, dat is jammer.
Maar ik heb zelf ook led balkjes in de keuken, systeem van ikea met een ab en waar je de balkjes wel kan vervangen voor andere, alleen of dat met 5 jaar ook nog kan.....
Oude armaturen waren ook Sylvania. Zit een iec c7/c8 stekkertje aan. Bij defect haal ik er zo eentje tussenuit. Dingen zijn niet dimbaar, ook dat komt de levensduur ten goede. En het design is nogal tijdloos, dus ik verwacht niet veel veranderingen.
Scheelt ook een hoop warmte, led t.o.v een tl met voorschakel apparaat, kleur is wel een moeilijk ding met verlichting boven een aanrecht, kleur van vlees kan raar uitvallen.
We eten bijna geen vlees, maar deze warmwit gaat best.

ZonPHP PVOutput

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ericplan schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb zelf twee Philips led-tls in de keuken gehangen, je moet dan een andere 'starter' meebestellen. Toen ik het huis kocht zaten er TLs in en die werkten op zich wel maar ik vond het wat ouderwets. Nu is het net een etalage als ik het licht aandoe, maar in een keuken is veel licht niet erg :)

/▌

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Marzman schreef op zondag 20 september 2020 @ 06:23:
[...]
Ik heb zelf twee Philips led-tls in de keuken gehangen, je moet dan een andere 'starter' meebestellen. Toen ik het huis kocht zaten er TLs in en die werkten op zich wel maar ik vond het wat ouderwets. Nu is het net een etalage als ik het licht aandoe, maar in een keuken is veel licht niet erg :)
Nog wel even gekeken naar vervangen van de buis zelf, maar het bruin/gele kunststof van de (ooit transparante) kappen gaf de doorslag om voor vervanging van het geheel te gaan.

ZonPHP PVOutput

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 15:30

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb hier de aanrechtkastjesverlichting een aantal jaar geleden al vervangen door een ledstrip van de Action. Dit jaar gaf die de geest, na - ik denk - een jaar of 6, 7. En wat denk je? Blijken ze datzelfde model nog steeds te verkopen, dus ik heb nu een reserve- afstandsbediening. De oude strip was wel aardig geel geworden trouwens; de nieuwe hoeft niet zo fel

... en gaat over tot de orde van de dag

• mcDavid
Rol-Co schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:31:
[...]

Nice!
Als je LED-verlichting na 5 jaar al stuk is, heb je ook wel ultieme crap gekocht... of het spul moet echt 24/7 aan staan of zo?

Ik heb zelf een paar jaar geleden eens gezocht naar armatuurtjes voor onder de keukenkastjes, en ben me helemaal kapot geschrokken van de prijzen... zelfs de simpelste flutarmatuurtjes gaan al gauw richting de 40 euro. Heb toen gewoon een stukje LED-strip die ik nog had liggen onder de kastjes geplakt, 12V voeding eraan, klaar. Heeft 3 jaar lang perfect licht gegeven.
Nu verhuisd en de nieuwe keuken heeft geen aanrechtkastjes. Dus maar een eikenhouten lat opgehangen met aan de onderkant zo'n zelfde led-strip erin. voor 3 tientjes en wat oud hout 2 keukens voorzien van zuinige verlichting :D

• Rol-Co

Rol-Co

mcDavid schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:58:
[...]

Als je LED-verlichting na 5 jaar al stuk is, heb je ook wel ultieme crap gekocht... of het spul moet echt 24/7 aan staan of zo?
Dat valt wel mee, sommige led gaat lang mee maar een aantal jaar terug viel dat best tegen, ook bij de merken, uiteindelijk toen phillips dimbaar gekocht voor 18,- per lamp, die doen het na 7 jaar nog steeds prima.
Ik heb zelf een paar jaar geleden eens gezocht naar armatuurtjes voor onder de keukenkastjes, en ben me helemaal kapot geschrokken van de prijzen... zelfs de simpelste flutarmatuurtjes gaan al gauw richting de 40 euro. Heb toen gewoon een stukje LED-strip die ik nog had liggen onder de kastjes geplakt, 12V voeding eraan, klaar. Heeft 3 jaar lang perfect licht gegeven.
Nu verhuisd en de nieuwe keuken heeft geen aanrechtkastjes. Dus maar een eikenhouten lat opgehangen met aan de onderkant zo'n zelfde led-strip erin. voor 3 tientjes en wat oud hout 2 keukens voorzien van zuinige verlichting :D
Ja het is soms niet goedkoop, maar beter duur als niet tekoop toch? Keuken verlichting koop je ook niet elk jaar dus beter iets goeds, deze omlopp van ikea is wel goed, niet goedkoop als je de complete package koopt incl de ab.
https://www.ikea.com/nl/n...verlichting-wit-30245223/

• mcDavid
Rol-Co schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:16:

Ja het is soms niet goedkoop, maar beter duur als niet tekoop toch? Keuken verlichting koop je ook niet elk jaar dus beter iets goeds, deze omlopp van ikea is wel goed, niet goedkoop als je de complete package koopt incl de ab.
https://www.ikea.com/nl/n...verlichting-wit-30245223/
Ja, op zich mee eens, zeker voor LED bestaat er een hoop kwaliteitsverschil waar je dus pas achter komt als idd je vlees er onsmakelijk uit ziet of de boel binnen 5 jaar kapot gaat.

Die omlopp bestond destijds nog niet maar zoiets zou ik idd ook wel overwegen. 40 euro voor een simpel stukje plastic wat je toch niet ziet en waar ik zelf nog een TL-buis in moest schroeven (of richting de 100 euro voor iets met LED) vond ik destijds echter wat te gortig. Goed om te zien dat je tegenwoordig voor wat normalere prijzen iets moois kunt kopen (y)

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Mijn TL armaturen hebben LED vervanglamp gekregen. De armaturen zijn omgebouwd door het voorschakelapparaat (EM) en starter te omzeilen. Die zijn niet meer nodig voor LED. Er is een LED driver ingebouwd in de buis. Eventueel zou ik ze weer terug kunnen ombouwen naar echte TL.

Jammer dat de opbrengst van TL vervanging niet zo hoog is als bij gloeilampen. Maar desondanks toch een must voor energiebewuste mensen. De terugverdientijd is wel tamelijk lang. Qua milieu kun je je wel afvragen of je dit moet doen op een moment dat de TL nog werkt of dat je eerst de TL lamp opbrandt.

Ik ben tevreden met de kwaliteit van LED Philips en LED Osram TL vervangers.

palimpsest

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

mcDavid schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:58:
[...]
Jaaaah, maar ook voor Action prijzen he? Die strip is 5 meter en kostte geloof 12 euro of zo. Staat wel veel aan, dat dan weer wel

• mcDavid
mrmrmr schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:16:
Mijn TL armaturen hebben LED vervanglamp gekregen. De armaturen zijn omgebouwd door het voorschakelapparaat (EM) en starter te omzeilen. Die zijn niet meer nodig voor LED. Er is een LED driver ingebouwd in de buis. Eventueel zou ik ze weer terug kunnen ombouwen naar echte TL.

Jammer dat de opbrengst van TL vervanging niet zo hoog is als bij gloeilampen. Maar desondanks toch een must voor energiebewuste mensen. De terugverdientijd is wel tamelijk lang. Qua milieu kun je je wel afvragen of je dit moet doen op een moment dat de TL nog werkt of dat je eerst de TL lamp opbrandt.

LED heeft t.o.v. TL (of spaarlampen) natuurlijk meer voordelen dan alleen het lagere energieverbruik. Belangrijkste vind ik dat je gewoon direct de volledige lichtsterkte hebt. Bij fluorescerende lampen (zeker als ze wat ouder worden) duurt dat vaak behoorlijk lang.

En je kúnt ook veel betere CRI waardes halen met LED, maar dan moet je wel in het duurdere segment zoeken. Zelfde geldt voor dimbaarheid, verschillende lichtkleuropties, etc.

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:25
Ik zie dat mn huis bijna echt in ruststand is in de nacht.....alleen de koelkast mag wel eens vervangen worden:

Energie
https://tweakers.net/i/KmOt74rGt8vKRpStZ1myzFjwxv8=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/RE3SSgPDvcRyLnJY5J2iABPJ.png?f=fotoalbum_small

Voor de rest nog wel een NUC 24/7 draaien voor Domotica en andere VM's.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

• Rol-Co

Rol-Co

mrmrmr schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:16:

Ik heb hier ook al jaren 2 stuks 60cm retrofix led buizen, die hebben alleen aan 1 kant 230v nodig en klaar. Koste toen iets van 35,- ps
http://www.olino.org/blog...edtdip-120-cw-30-ledbuis/

Ik heb ook op mijn werk 80% van het bedrijf ermee voorzien en branden nog prima na 7 jaar, garantie is 5 jaar en later kreeg je nog wat prijs korting bij een vervanger maar dat komt nog maar weinig voor. Ze branden daar toch bijna 24h.

• wmertens
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 10-06 23:16
Ik heb een Shelly 3EM (https://shop.shelly.cloud...ifi-smart-home-automation) gekocht voor 99EUR en heb die in de electriciteitskast gehangen, en al meteen een stille motor gevonden die ongemerkt continu draaide, goed voor 900W verbruik :(

Het toestel meet 3 fazen en de cos phi van elk, en je kan hem gebruiken met hun cloud app of aan een MQTT server hangen. Hij detecteert op een paar watt na, en quasi real-time te volgen, heel leuk.

Om maar te zeggen, ik ben blij met Shelly :) Heb ook enkele switches en dimmers, goed spul.

[Voor 22% gewijzigd door wmertens op 16-11-2020 17:39]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

wmertens schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:37:
Ik heb een Shelly 3EM (https://shop.shelly.cloud...ifi-smart-home-automation) gekocht voor 99EUR en heb die in de electriciteitskast gehangen, en al meteen een stille motor gevonden die ongemerkt continu draaide, goed voor 900W verbruik :(
Nou, met zo'n verbruik heb je die dan al weer snel terugverdiend. Is er nog een specifieke reden voor deze Shelly? Ik heb thuis een el cheapo stroommeter die ik ergens tussen kan zetten (el cheapo in stopcontact, apparaat daar weer in en gaan) en die kostte iets van 10-15 euro of zo.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

P_Tingen schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:13:
[...]

Nou, met zo'n verbruik heb je die dan al weer snel terugverdiend. Is er nog een specifieke reden voor deze Shelly? Ik heb thuis een el cheapo stroommeter die ik ergens tussen kan zetten (el cheapo in stopcontact, apparaat daar weer in en gaan) en die kostte iets van 10-15 euro of zo.
Het is wel een mooiere oplossing natuurlijk als je weet hoe je het aan moet sluiten :+ (ik weet dat niet dus ik zou voor de veiligheid ook voor die stekkers gaan)

/▌

• Gramser
Ik ben dan vooral benieuwd wat er continu 900W trok...!

OhSunnyDay

• HhK1907
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-06 11:55
Is dit een redelijke idle verbruik?

Mogen jullie raden welke apparaat wat gebruikt :P
Apparaten waar ik aan denk: cv ketel, koelkast, kleine vrieskast, grote vrieskast.

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Ja, je baseload ligt onder de 50W dus dat is erg netjes.

Die pieken is sowieso een koelend apparaat. Ik herken dat patroon van hier bij mij thuis. Koelcompressor die start (hoge piek) en dan langzaam minder wordt (heeft iets met druk van het koelgas te maken ofzo meen ik). Je ziet de pieken wel vaak terugkomen, dus ik zou ze toch ook eens afzonderlijk een week ofzo meten en eens kijken of het nog acceptabel is. Een koelkast zou 's nachts niet super vaak aan hoeven springen, de deur is 6h+ dicht. Misschien staan ze ook te koud ingesteld, zou ook nog kunnen.

[Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2020 11:58]

• Gramser
Ziet er netjes uit, heb ik ook, die baseload. Ik vind de langdurige belasting 's nachts wel opvallend. Of stond er een vaatwasser aan toen?

Edit: nee, te lage belasting.

[Voor 25% gewijzigd door Gramser op 18-11-2020 11:59]

OhSunnyDay

• MuVo
Mijn idle verbruik in de nacht vindt ik te hoog. De oorzaak ligt vooral bij een oude koelkast in de keuken. Het rare is, de pieken naar 2000watt zijn niet altijd als de deur geopend is.

Zie de overzichten hieronder.

Heb mijn Grafana project nog niet gestart.

Sinds augustus zonnepanelen, momenteel nog geen plannnen om de koelkast direct te vervangen.

Verder draait er in de nacht:
- 2de Koelkast , maar met vriezer
- 2de tafelmodel vriezer

Homelab:
- Nas
- Firewall (pfsense)
- Hue
- switch

Zie homelab verbruik:

Pas een pricewatch: Asus RT-N66U router vervangen welke gebruikt werd als switch door de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts). Scheelt tussen de 12-17 watt aan continu verbruik).

Zie 9 november wanneer de switch is vervangen:

[Voor 3% gewijzigd door MuVo op 18-11-2020 13:13]

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
MuVo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:07:
[...]
Heb mijn Grafana project nog niet gestart.
[...]
Is wel aan te raden, je kunt daarmee veel beter leesbare grafieken mee maken, bijvoorbeeld zoals @HhK1907 dat heeft. Ik vind de kwaliteit van de grafieken in Domoticz vrij bedroevend. Toen ik het 4 jaar geleden heb gebruikt was dat al zo, maar helaas is er in die jaren geen vooruitgang geboekt zo te zien. Ongeschikt voor dit doel.

Om sluipverbruik eruit te kunnen vissen wil je naar mijn idee kunnen inzoomen op de periode dat je ligt te slapen, laten we zeggen van 0:00 - 6:00. Je kunt dan veel gerichter zoeken, want overdag 'vertroebeld' het beeld door je normale leefritme.

[Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2020 13:23]

• Gramser
Hoe weet je dat die 2kW de koelkast is? Ik zie die pieken alleen bij de vaatwasser.

OhSunnyDay

• MuVo
Gramser schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:22:
Hoe weet je dat die 2kW de koelkast is? Ik zie die pieken alleen bij de vaatwasser.
Omdat ik een energiemeter heb aangesloten op de betreffende koelkast. Zie op het eerste plaatje de rechter domoticz screenshot en het tweede plaatje.

• Gramser
Ach ja nu zie ik het beter. Toch gek, die 2kW. Lijkt wel echt laaghangend fruit te zijn eigenlijk...

OhSunnyDay

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wel tof als je zo je verbruik kan zien.

/▌

• Gramser
Je komt al een heel eind met een simpele P1-meter. Als je die dan combineert met een kWh-meter, weet je ook per groep je verbruik, of zelfs per apparaat/stopcontact.

OhSunnyDay

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gramser schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:50:
Je komt al een heel eind met een simpele P1-meter. Als je die dan combineert met een kWh-meter, weet je ook per groep je verbruik, of zelfs per apparaat/stopcontact.
Als ik een slimme teller heb ga ik dat ook doen. Nouja, ik heb een soort van slimme teller, maar het was een proefproject en afwijkend van de normale slimme tellers. Het slimme gedeelte is vorig jaar ook uitgezet. Het enige voordeel hieraan is dat hij daardoor hoog op de nominatie staat bij tellers die vervangen moeten worden ;)

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb gisteren voor de grap eens berekend hoe veel stroom ik bespaar als ik mijn 20 jaar oude vriezer vervang (eerste met A label). Nou bijna niks :p

Volgens Coolblue verbruikt hun groene keus A+++ 100 kWh per jaar wat 23 euro aan stroom kost (volgens Coolblue).

Mijn A label vriezer verbruikt 177 kWh per jaar. Dat is dan ongeveer 40 euro. Een besparing van 17 euro per jaar voor 490 euro. Terugverdientijd 29 jaar.

Een A++ vriezer is goedkoper, ik zie een Bosch voor 318 euro. Die doet 142 kWh per jaar. Dat is ongeveer 32 euro per jaar, een besparing van 8 euro. Terugverdientijd 40 jaar.

Dus de mythe dat het rendabel is oude apparatuur te vervangen klopt niet altijd. De besparing is er wel, maar omdat het A label ook al lang bestaat en vrij zuinig is praat je niet over hele grote besparingen. Waarschijnlijk heb je dit met alles (HR+++ ramen enzo, cv ketels, autos etc).

[Voor 4% gewijzigd door Marzman op 02-01-2021 08:06]

/▌

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Heb je gemeten wat je oude vriezer verbruikt of is die 177 een opgave van de fabrikant?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Cyberpope schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:39:
Heb je gemeten wat je oude vriezer verbruikt of is die 177 een opgave van de fabrikant?
Van de fabrikant, het zou inderdaad meer kunnen zijn door versleten rubbers ofzo. Maar dat ziet er allemaal nog wel ok uit, ook geen overdreven ijsvorming enzo. Die getallen van de nieuwe toestellen komen ook van de fabrikant. In procenten zijn het best nog redelijke besparingen natuurlijk.

[Voor 7% gewijzigd door Marzman op 02-01-2021 08:41]

/▌

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 13:33
Marzman schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:04:
Ik heb gisteren voor de grap eens berekend hoe veel stroom ik bespaar als ik mijn 20 jaar oude vriezer vervang (eerste met A label). Nou bijna niks :p

Volgens Coolblue verbruikt hun groene keus A+++ 100 kWh per jaar wat 23 euro aan stroom kost (volgens Coolblue).

Mijn A label vriezer verbruikt 177 kWh per jaar. Dat is dan ongeveer 40 euro. Een besparing van 17 euro per jaar voor 490 euro. Terugverdientijd 29 jaar.

Een A++ vriezer is goedkoper, ik zie een Bosch voor 318 euro. Die doet 142 kWh per jaar. Dat is ongeveer 32 euro per jaar, een besparing van 8 euro. Terugverdientijd 40 jaar.

Dus de mythe dat het rendabel is oude apparatuur te vervangen klopt niet altijd. De besparing is er wel, maar omdat het A label ook al lang bestaat en vrij zuinig is praat je niet over hele grote besparingen. Waarschijnlijk heb je dit met alles (HR+++ ramen enzo, cv ketels, autos etc).
Die vlieger gaat niet helemaal op. Het opgegeven verbruik is over de jaren bijgesteld om een realistischer cijfer te geven. Kan zijn dat de oude zich zuiniger voor doet dan ie is, zoals Cyberpope zegt.

Cash is king.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

mk1992 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:12:
[...]

Die vlieger gaat niet helemaal op. Het opgegeven verbruik is over de jaren bijgesteld om een realistischer cijfer te geven. Kan zijn dat de oude zich zuiniger voor doet dan ie is, zoals Cyberpope zegt.
Ik zou wat moeten kopen om het te meten :) Maar stel dat het stroomverbruik 50 procent hoger ligt, dan is het nog niet snel de moeite waard.

Deur open/dicht zal nog uitmaken, mijn model heeft ook geen bakken die je uit moet schuiven dus de warme lucht komt dan meteen overal.

/▌

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15:32
Inderdaad hoe je ‘m gebruikt maakt ook veel uit, vaak of lang open en de standplaats, te warm of te koud is ook niet goed voor het gebruik. Tijdens de hittegolf afgelopen augustus ging zowel onze vriezer en koelkast ook over de rooie.
Maar meten is weten, onze oude koelkast en vriezer hadden op papier ook een laag verbruik, maar in de werkelijkheid lag die een stuk hoger.
En door goed in te kopen, bijv. aanbieding, scheelt ook, en 50 euro per apparaat per jaar besparen is over 20 jaar ook 1000 euro ;)

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony A89 4K OLED Smart Android TV | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:04:

Helemaal waar, luister niet zomaar blindelings naar die op zich wel goed bedoelde adviezen. Een voorbeeld is inderdaad de cv-ketel, de praktijk is dat het nogal kan verschillen. Zo hebben wij ongeveer 25 jaar geleden onze ketel vervangen. De oude, ruim 20 jaar oud van de vorige eigenaar van ons huis, was daar echt aan toe.

We hebben destijds weloverwogen gekozen voor een vrij dure hoog rendement ketel. Hadden we dat toen niet gedaan, dan zou het antwoord op die vraag veel meer voor de hand liggen. Maar nu komt het advies van de onderhoudsmonteur elke keer weer overeen met onze eigen conclusie: "mooi doorgaan zo, prima ketel en hij kan nog jaren mee". Alleen maar af en toe een klein onderdeeltje vernieuwen, meer niet.

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Ik heb de laatste dagen van mijn vakantie eens gemeten hoeveel stroom mijn PC nou daadwerkelijk verbruikt. Hiermee kom ik op de volgende metingen:

Mijn PC gebruikt dus in idle zo'n 170 watt, en mijn bureau (4 monitoren, Nest Hub, 2.1 speakersetje, een powered USB-hub, en een SATA dock) nog eens 170 watt. Deze metingen zijn een gemiddelde van 4 tests (individuele metingen heb ik helaas niet opgeslagen), op basis van het verschil in het totale gebruik van ons huishuiden gemeten door mijn HomeWizard P1-meter op een redelijk stabiel moment.

Ik begin zelf meestal rond 5u 's ochtends met werken, en rond zo'n 8u 's avonds gaat de lamp op zolder (thuiskantoor) uit. Omdat wij in Limburg wonen kom ik daarmee op de volgende berekeningen (excuses voor de Engelse spreadsheet):

Link naar spreadsheet

Als ik het dus goed berekend heb zou ik €217,41 besparen op jaarbasis alleen al door 's avonds even de schakelaar van mijn PC om te zetten.

Mijn antwoord hierop is dat ik een hele lichte PC (heb 'm nog niet boven de 50W zien gaan met de kw meter waar die op zit) in het ketelhok gezet heb naast mijn zwaardere server waarop ik nu dingen draai die onhandig zijn om iedere dag opnieuw op te starten (vooral een IRC-client). De volgende stap is om ook overdag (wanneer ik mijn laptop van het werk gebruik) mijn PC helemaal niet aan te zetten en direct vanaf mijn laptop te werken, zodat ik van 5u 's ochtends tot zo'n 3u 's middags ook die 170W bespaar, maar dat is lastiger om netjes strak te doen dus daar heb ik nog geen berekening over gedaan.

Wat vinden jullie hiervan? Lijkt mijn berekening te kloppen?

• mrmrmr
  • Niet online
Oon schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:55:
Ik heb de laatste dagen van mijn vakantie eens gemeten hoeveel stroom mijn PC nou daadwerkelijk verbruikt. Hiermee kom ik op de volgende metingen:
[Afbeelding]

Mijn PC gebruikt dus in idle zo'n 170 watt, en mijn bureau (4 monitoren, Nest Hub, 2.1 speakersetje, een powered USB-hub, en een SATA dock) nog eens 170 watt. Deze metingen zijn een gemiddelde van 4 tests (individuele metingen heb ik helaas niet opgeslagen), op basis van het verschil in het totale gebruik van ons huishuiden gemeten door mijn HomeWizard P1-meter op een redelijk stabiel moment.

Wat vinden jullie hiervan? Lijkt mijn berekening te kloppen?
Hoe kom je op 170 Watt? Als de 0.88 kWh per dag is, is de berekening 880 Wh / 24 = 36,7 W per uur = 36,7 W verbruik.

Dat lijkt me een normale waarde voor een wat oudere niet geoptimaliseerde computer met grafische kaart.

Je kunt een computer zo instellen dat die automatisch in de slaapstand gaat als je hem bijvoorbeeld 30 minuten niet gebruikt. Als je geen spellen speelt, en de computer heeft een processor met gpu, haal dan de losse grafische kaart uit de computer. Dat scheelt al veel. Daarnaast kan een verouderde onzuinige voeding en 3.5" 7200 rpm hard disks het verbruik laten oplopen.

Tegenwoordig kun je een computer idle onder 10W laten draaien.

palimpsest

• Termy

Termy

Wat is 'idle' hier precies? Mijn PC en monitors (zie specs in sig) gebruikt ongeveer 150-170 W bij licht gebruik (youtube + browser zeg maar) maar uit (dus alleen standby verbruik) is ongeveer 10 W als ik de schakelaar omzet van alles in de werkkamer (inclusief een 2e PC + monitor).

37 W lijkt me dan best laag, hoewel het zou kunnen dat m'n monitoren het gros voor hun rekening nemen. Een desktop PC die idle (dus aan, op de desktop) <10 W gebruikt? Waar moet ik dan aan denken? Een netbook-achtige computer of zo?

Aan de andere kant zeg je 217 euro te kunnen besparen door de 'schakelaar' om te zetten en dat geloof ik dus niet. Dan moet je een standby verbruik van serieus hoger dan ik hebben wil je daar in de buurt bij kunnen komen want in mijn geval met best veel hardware dat 10 W in totaal standby trekt kost me dat 10 * 24 * 365 * 0.23 = 20,1 EUR per jaar en dan doe ik alsof ik nooit iets met m'n computer doe wat zeker niet het geval is. Realistischer is 16 uur per dag of zo, dus dan gaat er nog een derde af.

• Oon
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:08:
[...]

Hoe kom je op 170 Watt? Als de 0.88 kWh per dag is, is de berekening 880 Wh / 24 = 36,7 W per uur = 36,7 W verbruik.

Dat lijkt me een normale waarde voor een wat oudere niet geoptimaliseerde computer met grafische kaart.

Je kunt een computer zo instellen dat die automatisch in de slaapstand gaat als je hem bijvoorbeeld 30 minuten niet gebruikt. Als je geen spellen speelt, en de computer heeft een processor met gpu, haal dan de losse grafische kaart uit de computer. Dat scheelt al veel. Daarnaast kan een verouderde onzuinige voeding en 3.5" 7200 rpm hard disks het verbruik laten oplopen.

Tegenwoordig kun je een computer idle onder 10W laten draaien.
De gemeten waarden is het verschil in gebruik dat mijn HomeWizard P1-meter aangeeft, dus het actieve/huidige stroomgebruik in Watt voor het hele huishouden. Die 170 Watt besparing is dus 170Wh per uur minder verbruikt door het uitzetten van mijn PC.

Ik heb een 3900x en een 2070 super, niet bepaald energiezuinig dus. Ik heb geen interesse in slaapstand, als ik weet dat ik meer dan een uur of twee weg ben van mijn PC zet ik hem zelf uit maar ik hou graag zelf die controle. Mogelijk wel nog wat winst te behalen met een nieuwere PSU en de oudere 1.5TB en 2TB HDDs eruit halen, maar dat laatste ben ik langzaamaan al mee bezig (minder hitte = fans kunnen lager, dus ook stillere PC).
Ik ben ook naar opties aan het kijken om bijv. mijn CPU op lagere kloksnelheid te laten draaien wanneer ik 'm niet 100% nodig heb, maar die 10W ga ik nooit halen vrees ik..

• Oon
  • Niet online
Termy schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:01:
Wat is 'idle' hier precies? Mijn PC en monitors (zie specs in sig) gebruikt ongeveer 150-170 W bij licht gebruik (youtube + browser zeg maar) maar uit (dus alleen standby verbruik) is ongeveer 10 W als ik de schakelaar omzet van alles in de werkkamer (inclusief een 2e PC + monitor).

37 W lijkt me dan best laag, hoewel het zou kunnen dat m'n monitoren het gros voor hun rekening nemen. Een desktop PC die idle (dus aan, op de desktop) <10 W gebruikt? Waar moet ik dan aan denken? Een netbook-achtige computer of zo?

Aan de andere kant zeg je 217 euro te kunnen besparen door de 'schakelaar' om te zetten en dat geloof ik dus niet. Dan moet je een standby verbruik van serieus hoger dan ik hebben wil je daar in de buurt bij kunnen komen want in mijn geval met best veel hardware dat 10 W in totaal standby trekt kost me dat 10 * 24 * 365 * 0.23 = 20,1 EUR per jaar en dan doe ik alsof ik nooit iets met m'n computer doe wat zeker niet het geval is. Realistischer is 16 uur per dag of zo, dus dan gaat er nog een derde af.
Idle is gewoon het aanhebben van PC, dus ook geen YT oid. Beeldschermen wel aan, maar nagenoeg geen CPU of GPU gebruik.

Ik heb helaas nog maar één stopcontact kw meter over, maar ik zal daar vanavond of morgen eens de verlengkabel waar mijn hele bureau op zit op aansluiten. Misschien dat mijn metingen inderdaad afwijken, maar het zou mij wel verbazen als dat meer dan een goeie 10-20W is. Dan heb ik in ieder geval wel een meting dichterbij de PC met minder kans op afwijking.

Bureau aan (dus alleen 'PC off) laat overigens wel mijn Nest Hub en USB dock vol draaien, die gaan niet idle. Beeldschermen gaan automatisch idle omdat er geen input meer is, en speakersetje zal ook zo goed als idle zijn, maar door mijn kabelbeheer zou het lastig zijn om daar ook een directe meting te doen.

• mrmrmr
  • Niet online
@Oon Meet liever met een losse energiemeter, met een meting in de meterkast krijg je nooit een zuiver beeld. Een goedkope maar goed uit tests komende energiemeter is de Brennenstuhl PM 231 E. Daarmee kun je voor elk apparaat apart meten wat het verbruik is. Verkrijgbaar via amazon.de/amazon.nl. De kosten voor deze meter haal je er altijd uit.

Als je in Pricewatch een inventaris of wensenlijstje maakt van al je apparatuur kunnen we meekijken en zien wat de mogelijke oorzaken zijn en wat je er aan kan doen.

palimpsest

• Termy

Termy

Als je windows gebruikt, gebruik dan niet 'high performance' als power scheme want dan klokt de CPU dus niet terug.

Mijn CPU en GPU klokken vrij ver terug als ze niet genoeg te doen hebben. Hoeveel ze dat doen wanneer ik licht werk aan't doen ben weet ik niet. Ik heb geen energiemeter voor een stopcontact dus dat kan ik niet heel makkelijk testen. Aan de hand van de slimmer meter zie ik dat zelfs bij idle met alleen de desktop ik ruim meer dan 10 W trek. Zeker 100 W.

• Oon
  • Niet online
Termy schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:06:
Als je windows gebruikt, gebruik dan niet 'high performance' als power scheme want dan klokt de CPU dus niet terug.

Mijn CPU en GPU klokken vrij ver terug als ze niet genoeg te doen hebben. Hoeveel ze dat doen wanneer ik licht werk aan't doen ben weet ik niet. Ik heb geen energiemeter voor een stopcontact dus dat kan ik niet heel makkelijk testen. Aan de hand van de slimmer meter zie ik dat zelfs bij idle met alleen de desktop ik ruim meer dan 10 W trek. Zeker 100 W.
Dat is inderdaad een goeie, ik gebruik inderdaad high performance waarbij de CPU altijd op ~4.15-4.2GHz draait

• Oon
  • Niet online
Kleine voortgang: Ik heb gisteravond een kw meter (Alecto EM-16) op het stopcontact gezet waar de verlengkabel voor mijn bureau in zit. Met mijn PC uit trok het hele bureau zo'n 70 W, dus dat valt al weer mee (tov de eerder gemeten 170). Helaas heb ik deze er weer tussenuit moeten halen, want als ik de verlengkabel aanzet met deze meter ertussen is er zo'n 1/3e kans dat de stop in de meterkast springt. Gezien de grote hoeveelheid apparaten op deze groep (hele bureau setup, printer, een server en nog een tweede PC) denk ik dat ik toch maar eerst eens moet gaan uitzoeken welke stopcontacten bij welke groep horen, want dit is ook niet ideaal.

Maar die 70w valt wel mee dus en laat wel zien dat mijn eerdere data niet klopte. Toch nog maar eens wat meer meters bestellen zodat ik betere metingen kan doen van losse apparaten, want met één meter schiet het niet op.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Dus het doet niks maar verbruikt toch 70w?

• Techneut
  • Niet online
Oon schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:56:
Kleine voortgang: Ik heb gisteravond een kw meter (Alecto EM-16) op het stopcontact gezet waar de verlengkabel voor mijn bureau in zit. Met mijn PC uit trok het hele bureau zo'n 70 W, dus dat valt al weer mee (tov de eerder gemeten 170). Helaas heb ik deze er weer tussenuit moeten halen, want als ik de verlengkabel aanzet met deze meter ertussen is er zo'n 1/3e kans dat de stop in de meterkast springt. Gezien de grote hoeveelheid apparaten op deze groep (hele bureau setup, printer, een server en nog een tweede PC) denk ik dat ik toch maar eerst eens moet gaan uitzoeken welke stopcontacten bij welke groep horen, want dit is ook niet ideaal.

Maar die 70w valt wel mee dus en laat wel zien dat mijn eerdere data niet klopte. Toch nog maar eens wat meer meters bestellen zodat ik betere metingen kan doen van losse apparaten, want met één meter schiet het niet op.
Oon,
Die 70W stelt niets voor, en die eerder gemeten waarde ook niet. Aangenomen dat het een 16A zekering is, kan deze minstens 16 x 230 = 3680W aan. In de praktijk is dit echter dik over 4000W. Althans bij een cosphi van 1. Maar ook als die waarde beduidend lager zou liggen, dan nog is het springen van die stop hoogst onwaarschijnlijk. De oorzaak moet dus ergens anders liggen. hoogstwaarschijnlijk een sluimerende kortsluiting.

Tenzij die groep elders in huis zo zwaar belast is, dat de belasting net op het randje zit die 70W net de laatste druppel is. Lijkt me raar, maar niet helemaal onmogelijk.

• Oon
  • Niet online
hjs schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:38:
Dat is standby verbruik van monitoren, speakerset e.d., dus het verschil tussen PC uit of daadwerkelijk de hele stekker eruit

• Oon
  • Niet online
Techneut schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:46:
[...]
Oon,
Die 70W stelt niets voor, en die eerder gemeten waarde ook niet. Aangenomen dat het een 16A zekering is, kan deze minstens 16 x 230 = 3680W aan. In de praktijk is dit echter dik over 4000W. Althans bij een cosphi van 1. Maar ook als die waarde beduidend lager zou liggen, dan nog is het springen van die stop hoogst onwaarschijnlijk. De oorzaak moet dus ergens anders liggen. hoogstwaarschijnlijk een sluimerende kortsluiting.

Tenzij die groep elders in huis zo zwaar belast is, dat de belasting net op het randje zit die 70W net de laatste druppel is. Lijkt me raar, maar niet helemaal onmogelijk.
Dat is inderdaad een goeie, het zou vreemd zijn als die 70W belasting daadwerkelijk genoeg is om dat te veroorzaken, zeker omdat wanneer hij eenmaal aangesloten/ingeschakeld is er nog meer bij komt wanneer mijn PC aan gaat, en dat is dan weer geen probleem.

Ik heb het idee dat het aan de verlengsnoer zelf ligt, dat is zo'n hele grote met 10 stekkers en toen ik die de eerste keer instak (nog helemaal leeg) sprong de stop ook. Er lijkt verder geen kortsluiting in te zitten, hij draait al enkele maanden zonder problemen (tot ik recent naar stroomverbruik ben gaan kijken) maar het is alsof die een enorme piek veroorzaakt bij het inschakelen.

Maar goed, dat alles heeft weinig met elektriciteit besparen te maken. Ik ga dit uitzoeken en dan nog eens naar het verbruik kijken (ook van de verschillende apparaten op/aan mijn bureau). Voor nu ga ik eerst eens alle stopcontacten labelen met een nummer en stroomgroepnummer, en een volledige inventaris doen van alles dat (normaal gesproken) aangesloten is. Wanneer ik daar aan toe gekomen ben (over een paar weken/maanden) ga ik opnieuw kijken naar verbruik met betere data en een duidelijk overzicht.

• Techneut
  • Niet online
Oon schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:56:
[...]
........
Ik heb het idee dat het aan de verlengsnoer zelf ligt, dat is zo'n hele grote met 10 stekkers en toen ik die de eerste keer instak (nog helemaal leeg) sprong de stop ook. Er lijkt verder geen kortsluiting in te zitten, hij draait al enkele maanden zonder problemen (tot ik recent naar stroomverbruik ben gaan kijken) maar het is alsof die een enorme piek veroorzaakt bij het inschakelen.
.....
Dat wijst inderdaad op een gammele stekkerdoos. Dat kan haast niet anders, omdat hij dit naar je vertelt al vertoonde zonder dat er iets op zat aangesloten, Als ik zoiets had, zou ik mijn aandacht daar op richten, Kan hij uit uit elkaar worden genomen? Zo niet, dan is er maar één advies. wegsodemi,,,,, en vervangen door een nieuwe van een goede kwaliteit. Wees zorgvuldig, want je komt hier en daar ronduit waardeloze prullen tegen.

Oh ja, kijk voor alle zekerheid ook dat stopcontact even na. De kans is weliswaar klein, maar je weet maar nooit.

[Voor 5% gewijzigd door Techneut op 10-01-2021 19:36]

• Oon
  • Niet online
Techneut schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:28:
[...]
Dat wijst inderdaad op een gammele stekkerdoos. Dat kan haast niet anders, omdat hij dit naar je vertelt al vertoonde zonder dat er iets op zat aangesloten, Als ik zoiets had, zou ik mijn aandacht daar op richten, Kan hij uit uit elkaar worden genomen? Zo niet, dan is er maar één advies. wegsodemi,,,,, en vervangen door een nieuwe van een goede kwaliteit. Wees zorgvuldig, want je komt hier en daar ronduit waardeloze prullen tegen.
Hij zou uit elkaar moeten kunnen, maar in elkaar weet ik niet. Heb 'm toen gekocht omdat het de enige was die de volgende dag geleverd kon worden.

Net met mijn vader besproken en die vroeg me of er overspanningsbeveiliging in zit, en daar staat me wel iets van bij, misschien dat daar iets fout gaat?

Overigens ook net even de kW meter op de voeding van mijn PC gezet, en die blijkt gewoon 41W te gebruiken wanneer hij 'volledig uit' staat. Dat betekent dat er dus zo'n 30W overblijft aan standby randapparatuur, 40W aan PC uit. PC idle zit nu (terwijl ik dit type) rond de 150W, dus dat is 110W extra. Met een aangepaste spreadsheet (met nu alleen de waarden van mijn setup & PC, in plaats van het hele huishouden) kom ik dan nog op €115/jaar uit:

[Voor 3% gewijzigd door Oon op 10-01-2021 19:42]

• Termy

Termy

Serieus? Je PC alleen doet standby 40 W? Is het grote RGB disco of zo? Mijn hele zwik aan PCs en monitoren doen samen iets van 10 W en zo nieuw is het allemaal niet.

• mcDavid
Wow, 41W als ie UIT staat? Dan lijkt me dat er iets stuk moet zijn in je voeding of zo.

Mijn desktopje verbruikt nog geen 41W als ie aanstaat... (Maar is ook een vrij licht systeem)

[Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 10-01-2021 20:15]

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:04
Oon schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:41:
[...]

Hij zou uit elkaar moeten kunnen, maar in elkaar weet ik niet. Heb 'm toen gekocht omdat het de enige was die de volgende dag geleverd kon worden.

Net met mijn vader besproken en die vroeg me of er overspanningsbeveiliging in zit, en daar staat me wel iets van bij, misschien dat daar iets fout gaat?

Overigens ook net even de kW meter op de voeding van mijn PC gezet, en die blijkt gewoon 41W te gebruiken wanneer hij 'volledig uit' staat. Dat betekent dat er dus zo'n 30W overblijft aan standby randapparatuur, 40W aan PC uit. PC idle zit nu (terwijl ik dit type) rond de 150W, dus dat is 110W extra. Met een aangepaste spreadsheet (met nu alleen de waarden van mijn setup & PC, in plaats van het hele huishouden) kom ik dan nog op €115/jaar uit:

[Afbeelding]
Dat verbruikt hij niet, die wattmeters meten lage verbruik niet altijd goed. Ik heb er twee liggen en een ervan meet ook een verbruik van 40 watt als mijn pc uit staat.

Potje knallen in VR met tweakers? Join ons op de Discord

• Marzman
  • Niet online

Marzman

hjs schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:38:
Ik verwacht dat het vooral die server is en dan wat standbyverbruik.

Mijn pc in mijn werkkamer zit ook aan een schakelblok maar die zet ik uit als ik klaar ben met werken. Dan is het verbruik zeker 0. Bij mijn tv heb ik dat ook (stekkerblok zit met tiwraps achterop de tv geklemd).

/▌

• Techneut
  • Niet online
Oon schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:41:
[...]

Lijkt me niet onmogelijk. Los daarvan, is die stekkerdoos geaard? Want zonder aarding heeft een overspanningsbeveiliging weinig effect. Zo'n ding bewaakt namelijk de spanning ten opzichte van de aarde.

Verder voegt het nog een keer vermelden van die uiterst lage meetwaarden en discussie daarover helemaal niets toe aan de oplossing van het probleem. Toch even dit, immers de titel van deze forumrubriek is
Serieus elektriciteit besparen
het is inderdaad waar dat de meeste van die metertjes niet goed zijn in het meten van lage waarden. Als je ondanks alles, dus los hiervan dat toch wil weten, dan kun je eerst een gloeilamp meten en vervolgens je te meten object parallel daaraan zetten. Dan trek je van wat je dan meet heel simpel het vermogen van die gloeilamp af. In het meten van verschillen blijken deze apparaatjes (praktijkervaringen) namelijk heel redelijk. Al zijn het natuurlijk geen hoog precisie instrumenten.
Bovendien vermeld je niet waarmee je hebt gemeten. er zijn meters die sowieso niet goed meten als er faseverschuiving in het spel is, d.w.z. cosphi. Dan meten ze slechts VA en geen W. Zo'n VA-waarde kan beduidend hoger zijn dan het echte vermogen.

Maar goed, het lijkt me verstandig om nu eerst de aandacht te richten op die stekkerdoos. Mocht je zo op het oog niets kunnen vinden, dan zou je als dat kan de verbindingen naar die overspanningsbeveiliging kunnen verbreken. Het risico dat je hiermee creëert is maar heel gering. Veel mensen hebben deze voorzieningen namelijk helemaal niet en hebben hoegenaamd nooit schade door overspanningspieken.

[Voor 8% gewijzigd door Techneut op 11-01-2021 13:51]

• Jeest
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 14-06 17:06
Oon schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:56:
[...]
Dat is inderdaad een goeie, het zou vreemd zijn als die 70W belasting daadwerkelijk genoeg is om dat te veroorzaken, zeker omdat wanneer hij eenmaal aangesloten/ingeschakeld is er nog meer bij komt wanneer mijn PC aan gaat, en dat is dan weer geen probleem.

Als dat lege wcdblok de boosdoener zou zijn had je bij insteken een jezusvonk en een geblakerde stekker gehad, en hopelijk niets ernstigers. 16A x 230V is ontzettend veel energie als dat in een keer vrij komt.
Ik vermoed eerder dat de aardlekbeveiliging geactiveerd werd. Dat je het blok ondanks die ongelukkige eerste ervaring bent blijven gebruiken zonder onderzoek vind ik dapper/onverstandig. ;)

Wat bij inschakelen van een stekkerblok kan gebeuren is dat alle adapters en alle apparaten die er op aangesloten zijn bij elkaar een te hoge stroompiek veroorzaken. Ondanks dat apparaten stand-by staan schakelen ze vaak na stroomuitval eerst even in. En ondanks 21e eeuw is de elektronica in laptop/beeldscherm/telefoon adapters nog steeds zo dom dat het direct vol vermogen uit het net slurpt zodra je de 230v aansluit, in plaats van ramp-up 8)7 Schrik nog steeds van de vonk als ik mn origiApple 10W adapter inprik.

In omze kantoortuin met tijd-geschakelde werkplekken de veilgheden moeten laten vervangen omdat de inschakelstroom te hoog werd met een laptop en 4 lcd beeldschermen van nog geen 3 jaar oud. Van een 16A B automaat naar een C ('traag'). Installatiebedrijf verving ze onder garantie.

In jouw situatie kun je een master-slave doos gebruiken voor een deel van je randapparatuur (zie ts) als inschakelvertaging.

• Oon
  • Niet online
Jeest schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:43:
[...]

Als dat lege wcdblok de boosdoener zou zijn had je bij insteken een jezusvonk en een geblakerde stekker gehad, en hopelijk niets ernstigers. 16A x 230V is ontzettend veel energie als dat in een keer vrij komt.
Ik vermoed eerder dat de aardlekbeveiliging geactiveerd werd. Dat je het blok ondanks die ongelukkige eerste ervaring bent blijven gebruiken zonder onderzoek vind ik dapper/onverstandig. ;)

Wat bij inschakelen van een stekkerblok kan gebeuren is dat alle adapters en alle apparaten die er op aangesloten zijn bij elkaar een te hoge stroompiek veroorzaken. Ondanks dat apparaten stand-by staan schakelen ze vaak na stroomuitval eerst even in. En ondanks 21e eeuw is de elektronica in laptop/beeldscherm/telefoon adapters nog steeds zo dom dat het direct vol vermogen uit het net slurpt zodra je de 230v aansluit, in plaats van ramp-up 8)7 Schrik nog steeds van de vonk als ik mn origiApple 10W adapter inprik.

In omze kantoortuin met tijd-geschakelde werkplekken de veilgheden moeten laten vervangen omdat de inschakelstroom te hoog werd met een laptop en 4 lcd beeldschermen van nog geen 3 jaar oud. Van een 16A B automaat naar een C ('traag'). Installatiebedrijf verving ze onder garantie.

In jouw situatie kun je een master-slave doos gebruiken voor een deel van je randapparatuur (zie ts) als inschakelvertaging.
Ik heb inmiddels een andere stekkerdoos aangeschaft, maar nog niet de tijd gehad om deze te proberen. Voor nu terug naar gewoon alles aan laten staan, want dat gaat gewoon goed. Bij het omzetten van de schakelaar van de stekkerdoos gaat het meestal ook goed, maar soms niet, en dat is wel onhandig om 4 uur 's ochtends als het nog donker is. Zo gauw ik tijd heb om mijn nieuwe stekkerdoos te testen ga ik dat toch eens proberen, want dat scheelt alweer iets.

Een master-slave doos zou misschien wel een optie zijn, maar dan zou ik liever een dubbel stopcontact in de muur zetten (die moet sowieso nog vervangen worden want nu zit er gewoon een kaal stopcontact zonder plaatje eromheen) en mijn bureau in twee groepen opdelen.

• Techneut
  • Niet online
Jeest schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:43:
[...]
Niet helemaal de juiste voorstelling van wat er gebeurt.
Die 16A x 230V geeft alleen maar weer hoeveel stroom over de groep continu kan gaan voordat de beveiliging (automaat of smeltzekering) uitschakelt. Maar heeft helemaal niets te maken met de hoeveelheid energie die vrijkomt bij een defect. Bij een eventuele kortsluiting is de stroom een onvoorspelbaar veelvoud van die 16A. Dat kan inderdaad een heel hoge stroom zijn en de energie die daarbij gepaard gaat is dan afhankelijk van de snelheid van afschakelen (energie = stroom x spanning x tijd.

PS:
En die energie geldt dan voor de hele stroomketen, van energiebron tot einde d.w.z. de contactdoos.

[Voor 5% gewijzigd door Techneut op 28-01-2021 15:34]

Pagina: 1 ... 65 66 67 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True