Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17:50
Wiley99 schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:04:
Ik heb m net weer uitgezet, met dit weer staat beneden alles open en op de bovenverdieping staan altijd de -hoe heten die raamroosters- en sommige ramen open. Badkamerdeur open om te luchten... Volgens mij niet nodig dan
Hier gaat hij zomers ook uit het stopcontact, dan staan alle ramen open of op de kierstand, dus ventilatie genoeg.

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony A89 4K OLED Smart Android TV | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
Wie wil er eens meedenken over een berekening aangaande terugverdientijd (TVT)? Ik heb een vloerverwarmingverdeler (één groep) met pomp nodig omdat ik onlangs vloerverwarming heb aangelegd in de badkamer. Nu doet de prijs mij twijfelen tussen nieuw (€350) of gebruikt (+/- €100)

Een nieuwe pomp verbruikt 9W. Een gebruikte pomp heeft 35W nodig op de laagste stand (zou voldoende moeten zijn voor 5m2).

Nu heb ik mijn Excel-sheet uit de topicstart even misbruikt om e.e.a. te berekenen qua opties:

De investering zou dan (350-100) = 250 euro zijn (want die 100 euro geef ik in beide gevallen uit). De TVT is bij 24/7 gebruik dan 5 jaar. Bij de keuze voor gebruikt voeg ik natuurlijk een pompschakelaar toe zodat de pomp van 35W niet 24/7 draait. Dit kost dan +/- €45, meerprijs voor een nieuwe pomp wordt dan kleiner, namelijk 205 euro (250-45). M'n klokprogramma verwarmt 6 uur op een dag, maar met pompschakelaar zal de pomp niet 6h continu draaien, misschien de helft? Laten we 3 uur nemen. De TVT valt dan al negatief uit, want gebruikte pomp + pompschakelaar verbruikt per jaar minder dan de pomp van 9W het hele jaar te laten draaien.

Ik ben dan toch gek als ik zoveel geld uitgeef voor een nieuwe verdeler? Of mis ik iets?

[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 14-05-2020 12:56]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ThinkPad schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:48:
Ik ben dan toch gek als ik zoveel geld uitgeef voor een nieuwe verdeler? Of mis ik iets?
Nee, tenzij je ook een pompschakelaar op de nieuwe verdeler zet. Maar ja, er wordt gezegd dat niet wenselijk is (kan pomp niet tegen) en dan ben je nog duurder uit.....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
@ThinkPad je hebt 4 opties. Oude of nieuwe pomp. Met of zonder schakelaar. Oude pomp met schakelaar is goedkoper dan nieuwe pomp zonder. Maar de optie nieuwe pomp met schakelaar? Die schakelaar zal op den duur zichzelf ook terug moeten verdienen toch?

Edit: als doe zuinigere pomp inderdaad alleen continu kan dan is dat inderdaad niet de meest zuinige oplossing..

[Voor 18% gewijzigd door mddd op 14-05-2020 13:18]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Heb voor €100 een pompschakelaar en verdeler kunnen kopen via Marktplaats #langlevegebruikt :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ThinkPad Ik heb een A-label pomp "Antares alfamax" 3 jaar geleden voor € 135 samen met de TERCAL 11e pompschakelaar (€45) gekocht en zelf ingebouwd. Voorheen een Grundfos met minimaal 35 W en een simpele bimetaalschakelaar. Eerst een verbruik van ca. 100 kWh/a. nu een verbruik van 20 kWh/a.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Some Insights

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
Voor de vloerverwarming hebben we hier al jaren een Grundfos Alpha Blue2 ofzoiets. In stookseizoen verbruikt ie 12W in stand II en buiten stookseizoen 4W in stand I. Draait dus continu. Nu heb ik er een slimme stekker tussen hangen en via Home Assistant gaat die buiten stookseizoen uit en dagelijks 1 uur aan om even de boel te laten draaien.

Besparing: ongeveer 10-20 kwh op jaarbasis. :D

Op zoek naar meerdere Ubiquiti UniFi G3 Instant Camera's? Stuur me een DM voor een prijs!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik heb een geweldige setup voor een pompschakelaar. Maar ik durf het eigenlijk niet goed aan. Omdat bij de pomp staat dat een pompschakelaar er niet goed voor is...

Betreft een Grundfos Alpha 2.
Ja, die kan op autoadapt, maar dat heeft alleen zin als ik ook dynamische regeling heb.
Die heb ik niet.. En voor mijn situatie is dus dan standje II het beste. Dat is 35 watt continue.
(oke, in de zomer zet ik hem op autoadapt om stroom te besparen)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@ThinkPad

Waarom een verdeler met pomp, wat is je aanvoer temperatuur? Het had ook gegaan met bypass+mengventiel denk ik voor een 1 groep badkamer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12:17
Ik lees nu ongeveer een maand mijn slimme meter uit dmv domoticz.
Meer voor de lol en interesse danwel serieus te willen besparen.
Ik heb momenteel mega overschot door de zonnepanelen maar dat ter zijde.

Mijn sluipverbruik snacht is 80 a 140 W.
En afgelopen nacht was er rare piek van 850W wat ik niet thuis kan brengen en ook nog geen 1x eerder gezien heb. Het is maar 5min maar ben toch benieuwd wat het is geweest.

Ik dacht eerst aan mijn cv ketel, maar 0 gasverbruik rond die tijd. En daarnaast wanneer de ketel de boiler verwarmt (paar keer per dag), verbruikt hij lang niet zoveel watt. Verder kan ik mij niets bedenken wat uitzichzelf even aangaat midden in de nacht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:35
Kasper schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:23:

En afgelopen nacht was er rare piek van 850W wat ik niet thuis kan brengen en ook nog geen 1x eerder gezien heb. Het is maar 5min maar ben toch benieuwd wat het is geweest.

Ik dacht eerst aan mijn cv ketel, maar 0 gasverbruik rond die tijd. En daarnaast wanneer de ketel de boiler verwarmt (paar keer per dag), verbruikt hij lang niet zoveel watt. Verder kan ik mij niets bedenken wat uitzichzelf even aangaat midden in de nacht.
Keukenboiler? Die van mij doet al snel 550w tijdens verwarmen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kasper
stuffer schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:57:
[...]

Keukenboiler? Die van mij doet al snel 550w tijdens verwarmen.
Heb ik niet.
Ik heb alleen een ingebouwde boiler in de cv installatie zitten. Welke ik overigens zo heb ingesteld, dat deze snachts niet eens mag verwarmen. Om zo gas te besparen.

Verder heb ik 2 koelkasten en een vriezer + netwerkapparatuur + hue lampen welke sluipverbruik veroorzaken.

Kan echt niets bedenken wat er vannacht uit zich zelf aan is gegaan en vervolgens weer uit. Erg vreemd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:35
Kasper schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:14:
[...]

Heb ik niet.
Ik heb alleen een ingebouwde boiler in de cv installatie zitten. Welke ik overigens zo heb ingesteld, dat deze snachts niet eens mag verwarmen. Om zo gas te besparen.

Verder heb ik 2 koelkasten en een vriezer + netwerkapparatuur + hue lampen welke sluipverbruik veroorzaken.

Kan echt niets bedenken wat er vannacht uit zich zelf aan is gegaan en vervolgens weer uit. Erg vreemd.
Geprogrammeerde (af) wasmachine? Anders zou ik er ook niet op komen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kasper
stuffer schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:26:
[...]

Geprogrammeerde (af) wasmachine? Anders zou ik er ook niet op komen.
Bedankt voor het meedenken.
Mijn (af)wasmachine zet ik snachts nooit aan, als ik per ongeluk een programma erin had gezet, hadden ze wel langer gedraaid als 5 minuten. Daarnaast zou t wattage ook hoger moeten zijn dan.
Heb wel zuinig apparatuur, alles 2 a 3 jaar oud nog maar.
Op de ketel na, die is een jaar of 15.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kasper schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:23:

Dat is de start van een koelkast of vriezer precies op het moment van meting, erna is hij gewoon lager waardoor het lang duurt voordat hij een lagere waarde aan geeft. Ik neem aan dat het verbruik over die 5 min ook geen 850Wh/12=70Wh is ? Maar minder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kasper

Het is denk ik nog niet eens 5 min. Moet nog een beetje leren hoe ik af moet lezen allemaal.

Maar als het startende koelkast is, zou ik die pieken toch veel vaker moeten zien.

Hmm in mn verbruik is het idd niet of nauwelijks terug te zien. Misschien maak ik mij druk om niets..

[Voor 30% gewijzigd door Kasper op 17-05-2020 13:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10-05 22:05
Ik gok vriezer inderdaad die fff aanzet om flink te vriezen, dat geeft ook hier dat soort pieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:07

Termy

valt er nog wat te fragge?

Gesmoothe lijnen suggereren dat je meer datapunten hebt dan je hebt (en je weet welk gedrag het hoort te vertonen, wat je waarschijnlijk ook niet weet). Als je dit laat zien in rechte lijnen van punt naar punt dan zie je, vermoed ik, dat je gewoon 1 meetpunt hebt op die piek en dat je toevallig uitleest op het moment dat zo'n apparaat aanspringt en kortstondig piekt. Wat er tussen de meetpunten gebeurt weet je niet.

Ik woon nu in een eengezinswoning ipv een appartement en probeer ook m'n verbruik wat te drukken. In het appartement had ik een nachtverbruik van zo'n 70 W waarvan 20 W door de laagste stand van de WTWVentilatie en de rest aan netwerkapparatuur en standby apparaten (10 W voor alle computers, monitors etc bv). Nu lijkt m'n achtergrond een stukje hoger te zijn ondanks dat er vrijwel dezelfde dingen aan staan.
Enige grote veranderingen zijn dat we nu slechts een gewone mechanische ventilatie hebben (CO2-gestuurd) en vloerverwarming op 3 verdiepingen met 2 vloerverdelers. De pomp van zo'n verdeler ziet er hetzelfde uit als in het appartement, waar interessant genoeg wel een sensor op de verdeler zat ge-tiewrapped om een pompschakelaar te regelen (denk ik, het was huur dus niet mijn apparatuur). In dit huis is me bij de oplevering op het hart gedrukt (mild agressief zelfs) dat de pomp NOOIT op de voeding uit mag worden gezet door een schakelaar en dat het moet blijven stromen. Het betreft hier een Grundfos UPM3 Auto 15-70 130 ZZZ. Was dit bangmakerij of valt hier wel nog wat te winnen?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 12x LONGi LR4-60HPH-370M (4440 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 3x APS QS1.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Termy schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:25:
)In dit huis is me bij de oplevering op het hart gedrukt (mild agressief zelfs) dat de pomp NOOIT op de voeding uit mag worden gezet door een schakelaar en dat het moet blijven stromen. Het betreft hier een Grundfos UPM3 Auto 15-70 130 ZZZ. Was dit bangmakerij of valt hier wel nog wat te winnen?
Ik doe even een gok: pompen houden er niet van om maanden uit te staan. Dan blokkeert de boel. Mijn vloerverwarmingspompen slaan in de zomer elke dag een paar minuten aan om problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
offtopic:
@Kasper Eerlijk gezegd vind ik die grafieken in Domoticz vrij waardeloos, omdat de interval veel te groot staat ingesteld. Je ziet een wiebelend lijntje, maar hebt eigenlijk geen idee waar je naar kijkt. Ik heb dit al eens aangekaart bij Domoticz maar is nooit wat mee gedaan. Naar mijn idee zijn er betere tools om je verbruik te volgen (dsmr-reader o.i.d.) maar dat terzijde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:42:
@Kasper Eerlijk gezegd zijn die grafieken in Domoticz vrij waardeloos, omdat de interval veel te groot staat ingesteld. Je ziet een wiebelend lijntje, maar hebt eigenlijk geen idee waar je naar kijkt. Ik heb dit al eens aangekaart bij Domoticz maar is nooit wat mee gedaan. Naar mijn idee zijn er betere tools om je verbruik te volgen (dsmr-reader o.i.d.) maar dat terzijde.
Dat is het grote nadeel aan Domoticz voor mij, het is heel veelzijdig maar veel functionaliteiten zijn niet optimaal uitgewerkt. Log dit bijvoorbeeld naar InfluxDB en zet Grafana er voor en je kan net zo gedetailleerd de data bekijken als je zelf logt. Dus stuur je elke 10 seconden een bericht dan kan je tot 10 seconden nauwkeurig je verbruik zien. Met retentiebeleid kan je zelf bepalen hoe lang je die detaillering wilt bewaren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 18:25
KabouterSuper schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:33:
[...]

Ik doe even een gok: pompen houden er niet van om maanden uit te staan. Dan blokkeert de boel. Mijn vloerverwarmingspompen slaan in de zomer elke dag een paar minuten aan om problemen te voorkomen.
Een paar minuten aan kan nooit kwaad. Maar vind het argument van blokkeren ook een zwak punt vanuit de fabrikant. Of onderschat ik kalkvorming?

Zie overigens in de handleiding van mijn pomp schakelaar (Eco pump switch HY-02) dat deze na 24u uitgeschakeld te zijn sowieso al een minuut inschakelt. Kan ik gelukkig rustig slapen.

[Voor 16% gewijzigd door mk1992 op 18-05-2020 13:51]

Cash is king.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kasper
Oke bedankt voor de reacties, duidelijk allemaal. Voor nu, als beginner, vind ik domoticz nog prima. Maar zal het in mijn achterhoofd houden voor de toekomst!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Het vervangen van de mechanische ventilatie laat al wel resultaat zien in het verbruik:
Voor vervanging:

Na vervanging:

Betekenis kleuren:

[Voor 39% gewijzigd door sypie op 24-05-2020 12:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@sypie Kan je misschien ook een legenda toevoegen wat de verschillende kleuren en de aparte grijze curve betekenen? - En de afbeeldingen wat kleiner maken c.q. tot het belangrijke beperken?
Just my 2 cts

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:58:
@sypie Kan je misschien ook een legenda toevoegen wat de verschillende kleuren en de aparte grijze curve betekenen?
Done.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online
Is de waarde van het kopje Altijd-aan apparatuur bij een gratis Enelogic account een beetje betrouwbaar volgens jullie? Als "echte tweakurt" zou ik natuurlijk een x watt lamp oid 24h aan moeten zetten om het te testen, maar dan ben ik niet serieus aan het besparen. Iemand ervaring?

• Dapdodo
  • Laatst online: 14:28
Voor wie het wil weten:
Eens gemeten of het ontdooien van de vriezer nu echt gunstig is voor elektriciteitsverbruik.
Dat viel enorm tegen. Voor 180kWh/jr (lades konden bijna niet meer dicht van het ijs).
Na 175kWh/jr. En dan hebben we het nog niet over de energie die de ontdooicyclus kost.
Nu gewoon 2x per jaar ontdooien en gezien het verbruik tov ROI nog niet aan vervanging toe. 8)

• Termy

Termy

Dapdodo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:49:
Voor wie het wil weten:
Eens gemeten of het ontdooien van de vriezer nu echt gunstig is voor elektriciteitsverbruik.
Dat viel enorm tegen. Voor 180kWh/jr (lades konden bijna niet meer dicht van het ijs).
Na 175kWh/jr. En dan hebben we het nog niet over de energie die de ontdooicyclus kost.
Nu gewoon 2x per jaar ontdooien en gezien het verbruik tov ROI nog niet aan vervanging toe. 8)
Is de temperatuur in de kamer waar de vriezer staat beide jaren gelijk geweest en is de vriezer even vaak open gemaakt? Als je daar geen zicht op hebt dan is het natuurlijk lastig conclusies trekken. Beter om dan een bepaalde tijd waarin de temperatuur gelijk gehouden kan worden voor/na te testeb of per graaddag vergelijken als je de temperatuur van de kamer goed kunt meten.

Dit zegt hoogstens dat het geen enorm verschil maakt met de aanname dat de temperatuur en gebruik niet heel afwijkend waren in die jaren.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 12x LONGi LR4-60HPH-370M (4440 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 3x APS QS1.

• Dapdodo
  • Laatst online: 14:28
Termy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:31:
[...]

Is de temperatuur in de kamer waar de vriezer staat beide jaren gelijk geweest en is de vriezer even vaak open gemaakt? Als je daar geen zicht op hebt dan is het natuurlijk lastig conclusies trekken. Beter om dan een bepaalde tijd waarin de temperatuur gelijk gehouden kan worden voor/na te testeb of per graaddag vergelijken als je de temperatuur van de kamer goed kunt meten.

Dit zegt hoogstens dat het geen enorm verschil maakt met de aanname dat de temperatuur en gebruik niet heel afwijkend waren in die jaren.
Ge-extrapoleerd vanuit de nacht van 0:00 tot 10:00 waarbij beide nachten rond de 23C binnen was. En dan openen we de vriezer niet. Wel zag je de aan/uit cyclus enorm veranderen. Van 1x per uur naar 3x per uur maar de laatste een stuk korter. Was voor mij ook geen exacte wetenschap, maar meer voor mezelf of vaker ontdooien nuttig zou zijn. Dit ten opzichte van wachten tot het moet.

[Voor 7% gewijzigd door Dapdodo op 17-06-2020 22:50]

• HereIsTom
Voor wie het wil weten:
Als je net als wij een A+++ vriezer hebt maakt het ongeveer 10% uit, als hij echt dichtgevroren is 25%.
Maar hé als je op al je verbruikers 5 kWh kan besparen scheelt dat wel ;)
Met onze nieuwe A+++ hoeven we maar één keer per jaar te ontdooien, dan zit er maar een beetje ijs in en het verbruik is rond de 100 kWh per jaar.
Maar wat meer kan besparen is de ventilatie aan de achterkant, dus dat de warmte die hij afgeeft snel weg kan, dat geldt ook voor de koelkast,

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony A89 4K OLED Smart Android TV | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

HereIsTom schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:57:
[...]

Als je net als wij een A+++ vriezer hebt maakt het ongeveer 10% uit, als hij echt dichtgevroren is 25%.
Maar hé als je op al je verbruikers 5 kWh kan besparen scheelt dat wel ;)
Met onze nieuwe A+++ hoeven we maar één keer per jaar te ontdooien, dan zit er maar een beetje ijs in en het verbruik is rond de 100 kWh per jaar.
Maar wat meer kan besparen is de ventilatie aan de achterkant, dus dat de warmte die hij afgeeft snel weg kan, dat geldt ook voor de koelkast,
Dit laatste kan ik uit eigen ervaring bevestigen - wat de warmteafvoer door convectie betreft - en met cijfers en een plaatje ondersteunen:
(De temperatuur in de voorraadkamer ligt tussen ca. 8°C in de winter en max. 27°C in de zomer)

De fabrieksopgave (voor normale opstelling/temperatuur) = 208 kWh/jaar

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor wie het wil weten:
Als de deur veel open en dicht gaat zou de vriezer met ijs misschien zelfs zuiniger kunnen zijn? Maar je hebt ook minder plaats door het ijs, wij hebben een kleine vriezer en dan wordt dat al snel de reden te ontdooien.

Mijn vriezer is een van de eerste A-label vriezers (zonder +jes, is al weer meer dan 15 jaar oud), ik moet toch eens gaan meten.

[Voor 9% gewijzigd door Marzman op 18-06-2020 08:29]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15:14
Rol-Co schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:50:
[...]

Ik vind het wel een interessante materie, vooral hoe sommige zichzelf energiebesparend "pijnigen"
Na het vervangen van "de gloeilampen" en het opsporen van oude apparaten is de grens voor de meesten bereikt.

Ga je verder dan is de winst ook voor het milieu en je portemonnee onder de streep beperkt.
...waar besparen stopt en ecorexia begint.

* BertV heeft al 20 jaar ecorexia

• Wii4all
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Termy schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:25:
vloerverwarming op 3 verdiepingen met 2 vloerverdelers. De pomp van zo'n verdeler ziet er hetzelfde uit als in het appartement, waar interessant genoeg wel een sensor op de verdeler zat ge-tiewrapped om een pompschakelaar te regelen (denk ik, het was huur dus niet mijn apparatuur). In dit huis is me bij de oplevering op het hart gedrukt (mild agressief zelfs) dat de pomp NOOIT op de voeding uit mag worden gezet door een schakelaar en dat het moet blijven stromen. Het betreft hier een Grundfos UPM3 Auto 15-70 130 ZZZ. Was dit bangmakerij of valt hier wel nog wat te winnen?
Misschien is dit wat voor je een speciale vloerverwarming schakelaar:
https://www.bol.com/nl/p/...PFMkkGf7AQMUaArpCEALw_wcB

Ik heb er twee in huis aangesloten die zaten bij onze vloerverwarming.
Die werken zo dat ze de pomp slim uitzetten en ervoor zorgen dat de pomp nooit meer dan 24 uur.

Burp

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Misschien is deze speciale vloerverwarmingsschakelaar ook geschikt?
Ik heb hem zelf sinds 2016 in gebruik met een andere, goedkopere A-labelpomp,
geen probleem tot nu toe met schakelen, zelf met meerdere keren per dag aan/uit.
In mijn situatie viel er nog ca. 60 - 70 kWh/a te winnen.
Jaarverbruik: nu 20 kWh/jaar.

• BlakHawk
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 09-01 11:57
dunklefaser schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:24:
Misschien is deze speciale vloerverwarmingsschakelaar ook geschikt?
Ik heb hem zelf sinds 2016 in gebruik met een andere, goedkopere A-labelpomp,
geen probleem tot nu toe met schakelen, zelf met meerdere keren per dag aan/uit.
In mijn situatie viel er nog ca. 60 - 70 kWh/a te winnen.
Jaarverbruik: nu 20 kWh/jaar.
[Afbeelding: jaarverbruik A-labelpomp + TERCAL 11E]
Waarmee meet jij het verbruik?
Ik zie dat je iets met een fritzbox doet

Youtube: DashcamNL

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

BlakHawk schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:29:
[...]

Waarmee meet jij het verbruik?
Ik zie dat je iets met een fritzbox doet
Ik gebruik Fritz!DECT200 schakelbare stopcontacten i.c.m. een Fritz!box 7590.
Op de smartfoon/tablet gebruik ik de Myfritz app (ook de Fritz!Fon MT-F werkt prima):

DECT ULE is natuurlijk niet zo gebruikelijk als WiFi of zwave, zigbee etc., maar de integratie in het Fritz universum is aardig gelukt en het bereik is groter.

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 17:04
BertV schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:58:
[...]

Na het vervangen van "de gloeilampen" en het opsporen van oude apparaten is de grens voor de meesten bereikt.

Ga je verder dan is de winst ook voor het milieu en je portemonnee onder de streep beperkt.
...waar besparen stopt en ecorexia begint.

* BertV heeft al 20 jaar ecorexia
Heb ik ook :)

Onlangs een 63VA transfo(24h/24h handwarm) in de zekeringkast vervangen door een kleiner elektronisch voedingkje.
Dient voor de deurbel en sturing teleruptoren.

Volgens mijn meting zit ik nu 4,5kWh(41,5 tov 46kWh) lager in verbruik ivgl met zelfde moment juni vorig jaar.

Maar evengoed hebben we toevallig wat minder gekookt ivgl met vorig jaar :)

Nog even verder opvolgen.

• BertV
Over koken gesproken, ik vermijd zelfs liever ovengerechten.
Het doet pijn als je net daarvoor aan het pielen was met een zuinigere adapter voor je zuinige WIFI-modem dat al op een tijdklok stond.

Ik "weeg" nu 450 tot maximaal 499kWh zonder eigen productie, dat moet eigenlijk wel genoeg zijn.

[Voor 34% gewijzigd door BertV op 19-06-2020 08:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BertV schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:42:
Het doet pijn als je net daarvoor aan het pielen was met een zuinigere adapter voor je zuinige WIFI-modem dat al op een tijdklok stond.

Ik "weeg" nu 450 tot maximaal 499kWh zonder eigen productie, dat moet eigenlijk wel genoeg zijn.
Wat voor tijdklok gebruik je? Dat lijkt me ook wel iets, maar het moet dan ook een beetje smart zijn en dat verbruikt weer stroom ;)

Als alternatief voor een oven kun je een kleine airfryer gebruiken met wat minder vermogen (een niet philips). Ik heb er al jaren eentje die ik ook gewoon op campings kan gebruiken (daar slaan heel snel de stoppen door bij te zware apparaten). Of een gasbbq met deksel in de tuin, dat werkt ook als oven en gebruikt geen stroom (wel gas, maar dat zie je niet op je meter ;) ). Kolen kan ook, maar dat is wat meer werk voor 'ovengebruik'.

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Termy

Termy

BertV schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:42:

Als je zo weinig gebruik hebt (per jaar, neem ik aan), wat laat je daar allemaal voor? De gedachte achter elektriciteit besparen is wmb dat je zuinige opties kiest voor wat je gebruikt, niet dat je op een hutje op de hei onder een steen gaat liggen.

• BertV
Termy schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:55:
[...]

Als je zo weinig gebruik hebt (per jaar, neem ik aan), wat laat je daar allemaal voor? De gedachte achter elektriciteit besparen is wmb dat je zuinige opties kiest voor wat je gebruikt, niet dat je op een hutje op de hei onder een steen gaat liggen.
Voor mij persoonlijk is het prima zo, dat is vast anders voor 99%.
Het is vooral de optelsom van kleine dingen. Al eerder hier opgesomd.
Ik denk er niet meer over na.

Je kunt klagen over de hitte en een airco kopen.
Klagen over te weinig ruimte in de koelkast en er nog eentje kopen, of een grotere.
...een hun huis vol met "smart" willen hebben etc. Dat loopt allemaal op.

Ik heb een digitale tijdschakelaar, die verbruikt, een door mij onmeetbare hoeveelheid, stroom om z'n interne accuutje vol te houden.
Een mechanische klok zou een optie zijn, maar dat gaat mij zelfs te ver nu ik die andere dingen al heb.

Het is vooral minimalisme.

A+++ tafelmodelkoelkast, overal 1,5watt led, ultrabookjes en 4 telefoons, A+++ wasmachine 30 graden.
TV led 40".

geen:
droger, vriezer, vaatwasser, NAS, spelletjescomputer, airco, mechanische ventilatie, smart-dingen of andere electronica.

[Voor 11% gewijzigd door BertV op 19-06-2020 11:52]

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Mechanische tijdschakelaar gebruikt meer stroom dan een digitale :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 18:13
ThinkPad schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:05:
Mechanische tijdschakelaar gebruikt meer stroom dan een digitale :)
Friese staartklok kopen en het gewicht op een schakelaar laten landen :+

• Marzman
  • Niet online

Marzman

twain4me schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:09:
[...]

Friese staartklok kopen en het gewicht op een schakelaar laten landen :+
Alle ledlampen eruit schroeven en een knijpkat kopen.

/▌

• BertV
Mijnwerkershelm opzetten.

Dit tip kreeg ik op mijn werk omdat ik hier ook altijd de lichten uit doe.

• Wozmro
Misschien een beetje op flessen getrokken maar wat mij betreft is het ultieme doel een verbruik van 0 kWh/jaar. Maar inderdaad het moet ook nog wat comfortabel blijven.

Ieder kWh minder is er een. We hebben allemaal het geluk dat de kWh's zo gemakkelijk langs het kabeltje in ons huis binnenkomen.

Daardoor beseffen we niet meer wat voor een enorme hoeveelheid energie 1kWh eigenlijk voorstelt. Laat staan een paar duizend kWh per jaar.

• BertV
Wozmro schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:26:

Daardoor beseffen we niet meer wat voor een enorme hoeveelheid energie 1kWh eigenlijk voorstelt. Laat staan een paar duizend kWh per jaar.
Met 0,8 kWh fiets (speed pedelec) ik van Amersfoort naar Tiel, en weer terug met een kruissnelheid van 40km/u.

En ja; die laad ik dus op mijn werk... O-)

• Termy

Termy

Wozmro schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:26:
Misschien een beetje op flessen getrokken maar wat mij betreft is het ultieme doel een verbruik van 0 kWh/jaar. Maar inderdaad het moet ook nog wat comfortabel blijven.

Ieder kWh minder is er een. We hebben allemaal het geluk dat de kWh's zo gemakkelijk langs het kabeltje in ons huis binnenkomen.

Het is heel makkelijk te bedenken hoeveel energie 1 kWh is :). Een gemiddelde man die 25 km/h fietst heeft zo'n 100 W aan vermogen nodig om dat vol te houden, dus in 10 uur fietsen heb je dan al 1 kWh bereikt. Vind je dat een "enorme berg aan energie"? Een kg lichaamsvet is zo'n 37.000 kJ, of meer dan 10 kWh, dus echt bruut afvallen zul je ook niet doen als je zo ver fietst.

Verbruik van 0 per jaar is niet realistisch (zolang je verbruik zonder compensatie van zonnepanelen of zo bedoelt) want leven kost energie, daar ontkom je niet aan.

• mk1992
Termy schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:19:
[...]

Het is heel makkelijk te bedenken hoeveel energie 1 kWh is :). Een gemiddelde man die 25 km/h fietst heeft zo'n 100 W aan vermogen nodig om dat vol te houden, dus in 10 uur fietsen heb je dan al 1 kWh bereikt. Vind je dat een "enorme berg aan energie"? Een kg lichaamsvet is zo'n 37.000 kJ, of meer dan 10 kWh, dus echt bruut afvallen zul je ook niet doen als je zo ver fietst.

Verbruik van 0 per jaar is niet realistisch (zolang je verbruik zonder compensatie van zonnepanelen of zo bedoelt) want leven kost energie, daar ontkom je niet aan.
Jouw voorbeeld geeft vooral aan hoe weinig energie een fiets nodig heeft. 10 uur inspanning is best wat, want 25km/h is nou niet een gemiddelde fietser.

Cash is king.

• Wozmro
Wel ja, als je 10h moet doorfietsen om 1kWh op te wekken (even in theorie).

Dan heb je uren tekort op een dag om het gemiddelde dagverbruik van een gemiddelde woning bij elkaar te fietsen. :)

Ik weet dat leven energie kost en ja het moet ook nog wat comfortabel blijven. We moeten niet terug in grotten gaan wonen.

Maar wat meer bewustzijn en een soort van constante vraagstelling 'kan het met minder energie?' lijkt mij belangrijk.

En als je over de zonnepanelen begint. Je compenseert geen energie omdat je zonnepanelen op je dak hebt maar je plaatst een extra voedingsbron in parallel op je netaansluiting.

Door die verdomde terugdraaiende teller zijn er nu veel mensen die denken dat zonnepalen een soort van negatieve energie opwekken en dat is een redenering die gewoon compleet fout is.

Transport van energie is geen simpel rekensommetje.

• Termy

Termy

Ik bedoelde met compensatie meer dat je niet op 0 kWh 'verbruik' uit komt doordat je ook x kWh opgewekt hebt met zonnepanelen. Natuurlijk ben ik het verder met je eens dat minder energie gebruiken altijd beter is, maar wat mij betreft gaat dat dan om efficiënter en niet het maar gewoon laten. Overigens zie ik niet echt een probleem met het zien van zonnepanelen als een manier om energieverbruik te verminderen als je bedenkt dat de energie uit die panelen hernieuwbaar/onuitputtelijk is en die uit het net (mogelijk) niet. Dan bespaar je wel degelijk iets met zonnepanelen.

@mk1992 10 uur 25 km/h fietsen is niet gemiddeld nee, maar het ging me er vooral om dat je niet meteen graatmager wordt zelfs door zoiets te doen, om het context te geven.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17:15
Termy schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:48:
Ik bedoelde met compensatie meer dat je niet op 0 kWh 'verbruik' uit komt doordat je ook x kWh opgewekt hebt met zonnepanelen. Natuurlijk ben ik het verder met je eens dat minder energie gebruiken altijd beter is, maar wat mij betreft gaat dat dan om efficiënter en niet het maar gewoon laten. Overigens zie ik niet echt een probleem met het zien van zonnepanelen als een manier om energieverbruik te verminderen als je bedenkt dat de energie uit die panelen hernieuwbaar/onuitputtelijk is en die uit het net (mogelijk) niet. Dan bespaar je wel degelijk iets met zonnepanelen.

@mk1992 10 uur 25 km/h fietsen is niet gemiddeld nee, maar het ging me er vooral om dat je niet meteen graatmager wordt zelfs door zoiets te doen, om het context te geven.
OT:
Even over die kg vet.... Het klopt dat die strikt genomen 10 kWh is, en het klopt ook dat je met 100W GELEVERD vermogen 25km per uur kan rijden, en je dus met 10h op een hometrainer strikt genomen 1kWh kan opwekken.

Maar, je spieren zijn niet echt efficient, net als een verbrandingsmotor.
Als je 25km/h fietst of 100W op een hometrainer levert, dan begin je (stevig) te zweten, wat betekent dat je lichaam vééél meer energie aan het gebruiken is.
Neem gerust aan dat dat ca 3 keer zo veel is als het geleverde vermogen. Omzetting van vet naar spiervermogen is niet direct een efficient proces.

Bij een dieselmotor komt maar 40% van de energieinhoud bij de wielen aan als aandrijfkracht.

Tweede effect: als je regelmatig fietst krijg je meer spieren, en spieren gebruiken meer energie van je lichaam dan dezelfde massa vet. Je rustmetabolisme draait harder.

• Wozmro
Termy schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:48:

Denk je dat zonnepanelen het energieverbruik vermindert van een gemiddeld gezin?

Ik denk zelf eerder het tegendeel. Er wordt meer verbruikt want het is toch hernieuwbaar en onuitputtelijk...

Voor mijn werk doe ik inspecties van pv-installaties. Het merendeel van de woningen waar ik binnenkom zijn bovengemiddeld groot, hebben een bovengemiddelde netaansluiting en een meer dan gemiddeld jaarlijks verbruik.
Net daarom willen ze zonnepanelen :) En eens ze zonnepanelen hebben dan doen ze er nog een schepje bovenop: dan gaan ze 'investeren' in een warmtepomp, een zwembad, een poolhouse, elektrische wagen,...

En als de omvormers in de zomer er mee ophouden omdat de netspanning in de wijk te hoog oploopt dan volgen de klachten dat de netbeheerders hun zaakjes niet op orde hebben.

Maar net zoals men zegt: 'don't fight the FED' kan men evengoed zeggen 'don't fight the DNB'. Als die er op een bepaald moment genoeg van hebben dan zal de eindconsument aan het kortste eind trekken.

Hier nog een rijtje interessante artikels:
https://www.lowtechmagazi...energie-effici%C3%ABntie/

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Ik zie de link met dit topic niet helemaal meer in de laatste paar posts, zullen we weer ontopic gaan ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
Wozmro schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:21:
[...]

Denk je dat zonnepanelen het energieverbruik vermindert van een gemiddeld gezin?

Ik denk zelf eerder het tegendeel. Er wordt meer verbruikt want het is toch hernieuwbaar en onuitputtelijk...

Voor mijn werk doe ik inspecties van pv-installaties. Het merendeel van de woningen waar ik binnenkom zijn bovengemiddeld groot, hebben een bovengemiddelde netaansluiting en een meer dan gemiddeld jaarlijks verbruik.
Net daarom willen ze zonnepanelen :) En eens ze zonnepanelen hebben dan doen ze er nog een schepje bovenop: dan gaan ze 'investeren' in een warmtepomp, een zwembad, een poolhouse, elektrische wagen,...

En als de omvormers in de zomer er mee ophouden omdat de netspanning in de wijk te hoog oploopt dan volgen de klachten dat de netbeheerders hun zaakjes niet op orde hebben.

Maar net zoals men zegt: 'don't fight the FED' kan men evengoed zeggen 'don't fight the DNB'. Als die er op een bepaald moment genoeg van hebben dan zal de eindconsument aan het kortste eind trekken.

Hier nog een rijtje interessante artikels:
https://www.lowtechmagazi...energie-effici%C3%ABntie/
Een PV installatie is een stevige investering (toch zeker een jaar of 10 geleden), dus je zal ze meer zien op grotere woningen omdat die mensen kapitaalkrachtiger zijn. Dan kom je uiteraard bovengemiddeld meer zwembaden, poolhouses en electrische auto's tegen.

Ik heb 10 jaar geleden een installatie van 4.5 kWp gelegd, en toen was ons verbruik (gezin 6 personen, maar wel kotstudenten) dik 7500 kWh.
Nu zijn we met minder in huis, maar vrij kort na de installatie zijn er wat huishoudtoestellen vervangen door A++ modellen, en heb ik alle verlichting vervangen door LED's. Daarmee kwamen we aan 4500 kWh.
Nu met wat extra discipline is het gezakt naar 4000 kWh, en heb ik ca 500 kWh 'overschot'.
Ik ga daar echt geen gekke dingen mee doen om het op te krijgen, zo zit ik niet in elkaar, en in B krijg je daar geen cent voor.
Wat al in mijn gedachten heeft gespeeld is een L/L airco/verwarming te plaatsen, maar ik denk dat dat ipv minder gas en meer electriciteit gaat leiden tot gewoon meer verbruik, en dat wil ik niet.

• Wozmro
Met 4000kWh/jaar bedoel je dan van de pv-installatie en de netaansluiting samen?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Wozmro schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:21:
[...]

Dat kan je zeggen. Maar bij mij (en meer in dit forum) betekende het installeren van zonnepanelen mezelf heel bewust worden van mijn verbruik. En dat is daarna zeker verminderd (hierdoor een overschot aan zonnestroom).

Maar bij mijn installatie is geen inspecteur geweest. Kan het zijn dat je in specifieke situaties komt?

• Tommie12
Wozmro schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:22:
Met 4000kWh/jaar bedoel je dan van de pv-installatie en de netaansluiting samen?
Er wordt 4000 kWh verbruikt, en ik wek 4500 kWh op per jaar. Elk jaar zakt de meter nu met ca 500 kWh.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:52

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb eigenlijk al een tijdlang een “dalverbruik” van rond de 400 watt. Dat is fors, maar mijn “serverpark” trekt 150 watt. Dat is geaccepteerd en geïdentificeerd...

Maar dan alsnog hou ik minimaal 250 watt over en vaak meer.

Ben nu met een metertje in de weer;

De HiFi kast in de woonkamer trekt dus idle ook al 35watt, maar daar zit wel een Router als AP en switch in (AirPort Extreme) en Apple TV HD (HomeKit) die niet uitkunnen. Ik moet de Humax 5200c in stand-by nog afzonderlijk meten maar ik verwacht daar niet veel van. En mijn sub trekt wellicht ook iets idee. Dan nog de meterkast, 20 watt (Router en Modem). En dan nog twee switches buiten het “serverpark” a 10watt..

Kom ik in totaal aan IT en HiFi op 150+35+20+20 = 225. Daar kan ik voor nu weinig in snijden verder. Maargoed, ik weet in ieder geval waar het zit.

Blijft alsnog wel 175 watt over, en dat is echt midden in de nacht als alles uitstaat.

De usual suspects qua sluipverbruik zijn een paar laders in het stopcontact en 1 TV op stand-by. Nog niet gemeten maar zal niet veel zijn.

En dan de 3 grootste verdachten; Koelkast in de keuken. Bosch uit 2014. Lastig te meten. Koelvries in de schuur, een Indesit uit 2015. Ook lastig te meten, maar is doable. Makkelijkst is de Bosch vriezer (tafelmodel) op zolder. Daar dus maar mee beginnen. Achtergelaten door vorige eigenaar. Zou weleens 20 jaar oud kunnen zijn.

Metertje eraan en hoppa. Staat dus gewoon 130watt te trekken. Metertje heeft van 0.00 tot 17.00 vandaag aan mijn hifi gehangen en heb hem niet gereset, dus het dagverbruik kan ik nog niet representatief opvragen. Tenminste, dat staat nu op 1.25kwh maar dat is dus ook nog van de hifi set tot 1700.

Anyways, dit lijkt me een quick-win. Ding moet vervangen. Zal nog een tijdje meten eerst. Ik moet wel zeggen, het is 28gr op zolder (nog steeds, vorige week was het 35) en de vriezer staat op -25 ingesteld. Maar alsnog lijkt het me dan veel te veel? Uitgaande van 100watt zou dat neerkomen op ruim 800kwh op jaarbasis, dat is bij 1/5e van mijn totale verbruik.. kan dat ding gewoon stuk zijn? Of versleten?

/disclaimer
Ik realiseer me overigens dat 225 aan “hobby” ook best veel is. Maar een hobby mag ook wat kosten. Ik heb dat al terugbracht van 400 (zuinigere server en nas) maar wellicht kan ik nog iets met het consolideren qua Switches.

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

FreakNL schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:53:
Anyways, dit lijkt me een quick-win. Ding moet vervangen. Zal nog een tijdje meten eerst. Ik moet wel zeggen, het is 28gr op zolder (nog steeds, vorige week was het 35) en de vriezer staat op -25 ingesteld. Maar alsnog lijkt het me dan veel te veel? Uitgaande van 100watt zou dat neerkomen op ruim 800kwh op jaarbasis, dat is bij 1/5e van mijn totale verbruik.. kan dat ding gewoon stuk zijn? Of versleten?
Het is ongelooflijk, maar de ouwe vriezer kan inderdaad zoveel stroom verstoken. Als je idd 800 kWh per jaar rekent, wat dan zeg 175 euro per jaar is, heb je dus binnen 5 jaar een nieuwe diepvries terugverdient... en draai je nog winst ook.

Maar wat mij meer winst lijkt te zijn is toch je server-park. Is het bij wijze van hobby niet mogelijk iets te doen opdat het energiezuiniger wordt? Ik kan mij voorstellen dat als je slaapt, de boel eigenlijk wel een paar tandjes lager zou kunnen. Een energiezuinige server erbij zetten zodat de rest s'nachts in een sluimerstand mag? Ik ben dan wellicht niet van de server, maar mijn NAS gaat s'nachts gewoon uit en de overige dingen die ik wil doen gaan via een RasPi wat toch niet veel doet. Lijkt me een aanvullend deel van de hobby.

Onze basis-verbruik gedurende de nacht is iets van 125 W, dat is een koelkast, diepvries, server, Sonos,modem, quooker, mechanische ventilatie, AppleTV enz enz.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
-25°C is ook wat overdreven toch? Voedingscentrum heeft het over minimaal -18°C en dat is volgens mij default instelling van heel veel vriezers.

Verder zou ik die Humax en de subwoofer achter een tijdschakelaar/doordrukstekker zetten. En idd qua netwerk wat versimpelen. Ik denk dat één moderne grote switch zuiniger is dan al die kleine switches/modem/router e.d. Dat is, zolang het geen zakelijk 48-poort model is met Power over Ethernet en fans die constant lopen te gieren :p

[Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 22-08-2020 22:24]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja alleen die Humax kan dan niks meer opnemen natuurlijk. Maar dat doen we eigenlijk nauwelijks.

Ik heb 3 switches op zolder, dat kan beter.

Alsnog is het klein bier tov de vriezer, die pak ik als eerste aan als ik over een paar dagen een goeie meting heb.

Qua “park”;
Er lopen allerlei backups en remote syncs S nachts op de server dus dat gaat weinig zuiniger worden. Maar wat ik al zei, een hobby mag wat kosten. Tevens heb ik 0 kosten in de cloud (geen webserver, opslag of betaalde e-mail of whatever) dus dat spaart me ook weer wat uit.

Het is een 10-bay Nas vol met 4tb hitachi disks en een 64gb supermicro xeon server met 13 vms op een SSD storage. Ik vind dat ik dat al netjes doe met 150 watt. In die 150 zit ook nog 2 switches en een APC UPS. Heb ik ook goed mijn best voor gedaan (kom van 400watt+)

/edit
Vriezer meter staat nu op 0watt.. Maar es een paar daagjes meten :)

[Voor 59% gewijzigd door FreakNL op 22-08-2020 22:48]

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ThinkPad schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:22:
-25°C is ook wat overdreven toch? Voedingscentrum heeft het over minimaal -18°C en dat is volgens mij default instelling van heel veel vriezers.

Verder zou ik die Humax en de subwoofer achter een tijdschakelaar/doordrukstekker zetten. En idd qua netwerk wat versimpelen. Ik denk dat één moderne grote switch zuiniger is dan al die kleine switches/modem/router e.d. Dat is, zolang het geen zakelijk 48-poort model is met Power over Ethernet en fans die constant lopen te gieren :p
Wat netwerkswitches betreft is een combinatie van een kleinere centrale switch met PoE
en, naar behoefte 1 - 2 kleine, via PoE gevoede, switches op de verdiepingen ook een optie.

Ik gebruik bijvoorbeeld een HPE 1920-8G-PoE+ (max. 65W PoE - zonder fan)
en voed (deels tijdsafhankelijk) via PoE/PoE+ een aantal apparaten,
o.a. een Cisco SLM2008 8 port switch in de woonkamer.
Zo wordt 's nachts de PoE voor de Cisco automatisch uitgeschakeld (de poort trouwens ook)
en bijvoorbeeld een IP-cam ingeschakeld, etc..
Beide switches aan: 15 W - alleen de hoofd-switch aan: 9 W
YMMV

• Peutpeut
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17:08
FreakNL schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:39:
Ja alleen die Humax kan dan niks meer opnemen natuurlijk. Maar dat doen we eigenlijk nauwelijks.

Ik heb 3 switches op zolder, dat kan beter.

Alsnog is het klein bier tov de vriezer, die pak ik als eerste aan als ik over een paar dagen een goeie meting heb.

Qua “park”;
Er lopen allerlei backups en remote syncs S nachts op de server dus dat gaat weinig zuiniger worden. Maar wat ik al zei, een hobby mag wat kosten. Tevens heb ik 0 kosten in de cloud (geen webserver, opslag of betaalde e-mail of whatever) dus dat spaart me ook weer wat uit.

Het is een 10-bay Nas vol met 4tb hitachi disks en een 64gb supermicro xeon server met 13 vms op een SSD storage. Ik vind dat ik dat al netjes doe met 150 watt. In die 150 zit ook nog 2 switches en een APC UPS. Heb ik ook goed mijn best voor gedaan (kom van 400watt+)

/edit
Vriezer meter staat nu op 0watt.. Maar es een paar daagjes meten :)
Ben benieuwd wat je vriezer doet, onze vriezer (A+, 5 jaar oud) doet 0.4 kWh per dag en op warme dagen 0.6 kWh. Deze staat op zolder waar het 30+ graden kan worden. Mijn schoonouders hadden voorheen een oud bakbeest van een vriezer die een kwart van het totale jaarverbruik daar opslurpte. :P

PVOutput | 3500 Wp op Zuid

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Peutpeut schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

Ben benieuwd wat je vriezer doet, onze vriezer (A+, 5 jaar oud) doet 0.4 kWh per dag en op warme dagen 0.6 kWh. Deze staat op zolder waar het 30+ graden kan worden. Mijn schoonouders hadden voorheen een oud bakbeest van een vriezer die een kwart van het totale jaarverbruik daar opslurpte. :P
@FreakNL ,@Peutpeut Als je de opstelplaats van de vriezer (en koelkast) kan kiezen valt er ook nog aardig wat de besparen. Ter illustratie en vermaeck.

• Rrob
  • Laatst online: 09-05 17:12
@FreakNL het feit dat je 3 koelkasten hebt is sowieso natuurlijk erg slecht voor energieverbruik, heb je dat echt nodig?
En het verbruik van een koelakst moet je een paar uur meten, ander meet je 0 of ~100W maar het gaat er om hoeveel minuten per uur hij die 100W nodig heeft om te koelen

-specs-

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Bij een koelkast/vriezer gaat het niet om het momentele gebruik, dat is of 0W of 80-100W als de compressor draait. Wat je wil weten is het aantal kWh. Bij dergelijke apparaten laat je de verbruiksmeter er een week/maand (liever die laatste natuurlijk, is nauwkeuriger) tussen zitten en dan extrapoleren naar een jaarverbruik.

Of hij nou 5 min. 1000W gebruikt of een uur lang 50W is niet zo boeiend toch?

[Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2020 11:49]

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ThinkPad schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:48:
Bij een koelkast/vriezer gaat het niet om het momentele gebruik, dat is of 0W of 80-100W als de compressor draait. Wat je wil weten is het aantal kWh. Bij dergelijke apparaten laat je de verbruiksmeter er een week/maand (liever die laatste natuurlijk, is nauwkeuriger) tussen zitten en dan extrapoleren naar een jaarverbruik.

Of hij nou 5 min. 1000W gebruikt of een uur lang 50W is niet zo boeiend toch?
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een extrapolatie ook vanuit een maandverbruik met een flinke korrel zout te nemen is. Eigenlijk moet je weten wat de gemiddelde temperatuur op de opstelplaats in de meetperiode is - winter/voorjaar/zomer/herfst (Weet wat je meet en wanneer).
Of je meet een heel jaar (of langer) O-) :Z

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Helemaal mee eens hoor, langer meten is altijd beter. Maar zoals in je eerste plaatje, het jaarverbruik van jouw vriezer is 151kWh op jaarbasis. Pak ik de slechtste maand uit dat screenshot (juli, 17 kWh) en doe dat x12, dan kom ik op 204kWh. Dat is 50 kWh meer dan het daadwerkelijke verbruik. 50kWh x €0,22 is €11 (op jaarbasis!, dus maar eurootje per maand). Dus dat valt ook wel mee :z

Met een maandje meten in deze periode haalt hij er in principe wel uit of de koelkast/vriezer een stroomslurper is of niet.

[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2020 12:37]

• Rol-Co

Rol-Co

dunklefaser schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:27:
[...]

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een extrapolatie ook vanuit een maandverbruik met een flinke korrel zout te nemen is. Eigenlijk moet je weten wat de gemiddelde temperatuur op de opstelplaats in de meetperiode is - winter/voorjaar/zomer/herfst (Weet wat je meet en wanneer).
Of je meet een heel jaar (of langer)
[Afbeelding: Verbruik diepvries GKEA 245 optima (in voorraadkamer)][Afbeelding: Verbruik diepvries GKEA 245 optima (in voorraadkamer)]
Hoe vaak hij open gaat :) , we zijn hier met 5 en gaat aanzienlijk meer open dan een alleenstaande, vooral de koelkast maar ook vriezer voor ijsklontjes, ijsjes enz.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ThinkPad Bij de meeste opstelplaatsen is het verschil in temperatuur tijdens een jaar zeker een stuk kleiner
en dus ook de verbruiksverschillen :Y .
Hier minimum 8°C in de winterperiode en max. 27°C hartje zomer in de onverwarmde voorraadkamer.
Voor een nieuwe A+++ diepvries met ca. 200 l inhoud zou ik nu iets van <150 kWh/a fabrieksopgave verwachten.

@Rol-Co Serieus energiebesparen hangt voor een groot deel (grotendeels?) ook af van doelgerichte gedragsverandering. (Weet wat je meet, maar weet vooral wat je daarmee vervolgens doet.)
Dit is tenminste mijn eigen ervaring.
Uiteraard zijn de vertrekpunten en de doelen niet voor iedereen hetzelfde.

[Voor 31% gewijzigd door dunklefaser op 23-08-2020 12:57]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Natuurlijk ga ik langer meten, dat zeg ik toch al?

@Rrob ik heb maar 2 koelkasten en ja, die zijn nodig. In de zomer tenminste.

En 1 vriezer op zolder. Plus een klein vriesvakje in de keuken maar dat zit met twee broden al vol. En twee vriesvakjes in de combi in de schuur. Maar de koelkast in de schuur staat in de winter uit en dan doet het vriesvak het ook niet.

• HereIsTom
Die vriezer op zolder zou ik er gelijk uit gooien.
In 2014 winter hier komen wonen , toen viel het stroomverbruik me ook op en dat de koelkast ondanks winter toch wel vaak en lang draaide.
Voor allebei begin 2015 een nieuwe A+++ besteld, het totale stroomverbruik was 25% minder en sluipverbruik met 250W omlaag.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
HereIsTom schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:10:
[....]
sluipverbruik met 250W omlaag.
Dat klopt natuurlijk niet, dat zou betekenen dat je koelkast/vriezer continu, 24/7 (want dat is immers wat sluipverbruik is, het rustverbruik wat er altijd is) stond te draaien. Zelfs een oud ding slaat nog wel af. Met sluipverbruik heeft het dus niks te maken.

En de kans is groot dat de compressor van een nieuwe ongeveer hetzelfde verbruikt als een nieuwe. Het is juist de isolatie en betere koeling waardoor hij minder hoeft aan te slaan wat een nieuwe kast zuiniger maakt dan een oude.

Daarnaast heb je nog zoiets als terugverdientijd. Klakkeloos een nieuwe kopen kan best >5 jaar duren voordat je het hebt terugverdiend. Daarom eerst meten.

[Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2020 13:26]

• HereIsTom
ThinkPad schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:24:
[...]

Dat klopt natuurlijk niet, dat zou betekenen dat je koelkast/vriezer continu, 24/7 (want dat is immers wat sluipverbruik is, het rustverbruik wat er altijd is) stond te draaien.
Dit is het verbruik van de vriezer en koelkast in 24 uur afwezigheid;

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Het sluipverbruik is als je de dalen doortrekt, de 0,025 lijn zeg maar, dat is er altijd, ook als je vriezer/koelkast niet aan het koelen is. Die terugkerende pieken is als je vriezer/koelkast aanspringt.

• HereIsTom
Ok ik zie het sluipverbruik die 0,92 kWh, die was met de oude apparaten bijna 3 kWh, maar snap wat je bedoelt.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 18:47

CurlyMo

www.pilight.org

Toen we nog studeerden kregen mijn partner en ik een vriezer en koelkast cadeau. Super lief natuurlijk. Ik was toen al bezig met besparen dus toch maar eens gaan meten. Het waren toch oude apparaten. Bleken ze samen een geschat jaarverbruik te hebben van ~ 700kWh. De nieuwe koelvriescombinatie doet ~ 200 kWh. Dat was 8 jaar geleden, dus de nieuwe is al lang en breed terugverdient.

Onlangs ook mijn server rack aanpakt. Deze deed zo'n ~ 125W 24/7 en is teruggebracht naar ~ 50W. Dat bestaat nu uit een 24 poort POE switch die dan weer 2x AP, 1x Switch en 1x RPi voed. Daar moet nog 1x RPi en 1x switch bij. Besparing is hoofdzakelijk gehaald door mijn NAS te vervangen door een zuiniger exemplaar met 2.5" schijven.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het lijkt nog enigszins mee te vallen, ik zit nu op 0.58kWH sinds 0:00.

Alsnog kan dat beter maar het is nog niet zo dramatisch als verwacht

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een Siemens koel/vriescombinatie uit 1999 of zo met een netto inhoud van 190/90 liter en die doet ongeveer 0,9 kWh per dag (330 kWh/j, gemiddeld 37,5 W).
Staat in de (open) keuken en ik vries veel in.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Peutpeut
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17:08
dunklefaser schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:29:
[...]

@FreakNL ,@Peutpeut Als je de opstelplaats van de vriezer (en koelkast) kan kiezen valt er ook nog aardig wat de besparen. Ter illustratie en vermaeck.
Die kan ik helaas niet kiezen, of ik moet de diepvries in de woonkamer zetten :9
Eind dit jaar verhuizen we, dan staat de diepvries niet meer op zolder maar in de bijkeuken of misschien in de garage, maar zeker niet op zolder. Ben benieuwd wat dat met het verbruik gaat doen.

PVOutput | 3500 Wp op Zuid

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
ThinkPad schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:24:
[...]

Dat klopt natuurlijk niet, dat zou betekenen dat je koelkast/vriezer continu, 24/7 (want dat is immers wat sluipverbruik is, het rustverbruik wat er altijd is) stond te draaien. Zelfs een oud ding slaat nog wel af. Met sluipverbruik heeft het dus niks te maken.
Nou, je kunt een vriezer (al dan niet met beperkt vermogen) soms zo instellen dat die altijd staat te koelen en nooit de ingestelde target haalt. Daarom blijft die ook doorgaan met proberen te koelen.

Het devies is dus om een beperkte vriezer niet op een te lage temperatuur in te stellen in de zomer.

In een modern huis of aparatement heb je een technische ruimte voor het warmteterugwinsysteem (op stroom) en warmtevoorziening. Dat produceert veel warmte, wat wordt verergerd in de zomer als het nog warmer wordt. Als de vriezer daar staat heb je een flinke complicatie. Vriezers produceren koude intern, maar tegelijk ook warmte extern. Het zal niet lekker werken als de omgevingstemperatuur te hoog is.

Wat me opvalt bij warmteinstallaties die ik gezien heb is dat de isolatie van warme lucht en warm water gebreken vertoont. Niet genoeg isolatie meegenomen? Geeft niet, dan doen we maar de helft van de pijp. Ze redeneren dat het niet erg is als de technische ruimte 2 tot 5 graden warmer is dan de andere kamers. Maar dat verhaal gaat natuurlijk niet op. Het is gewoon warmte- en dus energie- en geldverlies.

Dat zijn dan alleen nog de zichtbare gebreken, want de warmteluchtpijpen in plafonds en vloeren zijn vaak ook niet voorzien van isolatie.

• Rrob
  • Laatst online: 09-05 17:12
FreakNL schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:06:

@Rrob ik heb maar 2 koelkasten en ja, die zijn nodig. In de zomer tenminste.

En 1 vriezer op zolder. Plus een klein vriesvakje in de keuken maar dat zit met twee broden al vol. En twee vriesvakjes in de combi in de schuur. Maar de koelkast in de schuur staat in de winter uit en dan doet het vriesvak het ook niet.
tsja, drie apparaten verbruiken samen een boel stroom, ook al zijn ze A+++ (wat ze absoluut niet zijn).
Beste besparing is om op termijn terug te gaan naar 2 ipv 3 apparaten en gezien je vries wensen moeten dat dan 2 koelvries-combi's worden met samen minimaal 5 laden. Omdat je vriezer het oudst is en dus waarschijnlijk het meeste verbruikt moet die weg en vervangen worden door een grote koelvries (3 lades).
Het klinkt als een raar advies, een vriezer vervangen door en koel vries combi maar op die manier kan je bij een nieuwe keuken of huis van 3 apparaten terug naar 2.
Is die 0,58kWh in 14u alleen de vriezer of je hele huis?

edit> neem aan dat het je vriezer is, 0.58kWh in 14u is 1kWh per dag en 365/j. Een A++ koelvries doet snel 200/jaar dus ik zou je die vriezer alleen vervangen als je direct een van de andere 2 apparaten uit kunt zetten, anders kan het financieel niet uit

[Voor 16% gewijzigd door Rrob op 25-08-2020 19:11]

-specs-

• frk123
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10-05 22:08
Kijk ook nog even naar je cv ketel. Die van ons gebruikt 45w continue. Als hij verwarmt zelfs nog meer. Dat is ~300 kwh per jaar..

• mister_muller
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
frk123 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:40:
Kijk ook nog even naar je cv ketel. Die van ons gebruikt 45w continue. Als hij verwarmt zelfs nog meer. Dat is ~300 kwh per jaar..
Wat valt hierbij aan winst te behalen mocht het gebruik hoog zijn?
En wanneer is het hoog te noemen?

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
Mijn daalderop ketel heeft ook ongeveer 40 a 50W als deze enkel aanstaat (en waarschijnlijk) de pomp loopt. Ik schakel de complete ketel uit, als ik deze niet nodig heb, en laat hem alleen af en toe aangaan om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten. Vloerverwarmingspomp gaat ook af en toe maar een keer aan.

En ik heb decv ketel steeds minder nodig, warm water komt uit elektrische boilers sinds 2 maanden, een beetje verwarmen doen we met airco's.

• frk123
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10-05 22:08
mister_muller schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:14:
[...]

Wat valt hierbij aan winst te behalen mocht het gebruik hoog zijn?
En wanneer is het hoog te noemen?
Nieuwe cv ketels gebruiken veel minder elektriciteit in rust. Een tzerra ace bv 3w. Dat is 41 watt minder.
X24x365/1000= 359kWh. Oke niet helemaal eerlijk want ik vergeet even dat in gebruik hij meer kwh verbruikt. Maar het gaat om het idee toch. Scheelt 80 euro per jaar alleen al aan electriciteit.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Als het je primaire verwarmingsbron is dan zou ik wel opletten in de winter, je wilt niet dat het 10 graden in huis wordt als je een weekendje weg bent en de ketel niet kan stoken.

40+ watt is wel echt schandalig veel trouwens. Zal wel een dikke trafo in de ketel zitten.

Had in m’n vorige woning een ketel die 11W verbruikte en dat vond ik toen al veel.

[Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2020 07:45]

• Gramser
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 18:16
Die CV-ketel vind ik wel een interessante om naar te kijken, qua sluipverbruik. Punt is wel dat je die niet zomaar op een tijdschakelaar ofzo zet, als-ie een tijdje van de stroom gaat is-ie mogelijk ook z'n instellingen kwijt, dat weet ik eigenlijk niet. En warmtevraag voor SWW is soms ook lastig te voorspellen, hoewel ik zou kunnen zeggen dat we 's ochtends eigenlijk nooit warm water gebruiken, altijd pas in de avond voor een klein handwasje van de dingen die niet in de vaatwasser kunnen, en douchen (wat we kort doen).

Maar, als ik in de winter mijn 24/7-Ta40c-vvw-test ga doen, heb ik wel een ketel nodig die continu stand-by is.

Vaillant EcoTec nogwat uit 2011 doet volgens mij ook iets van 40W in rust? FF zoeken... Edit, even opgezocht. Zo te zien minder dan 2W in standby en tussen de 45 en 90W in bedrijf - dat zal dan afhankelijk zijn van de warmtevraag, en of-ie is aangesloten op een boiler ofzo.

Zo is het trouwens met meer apparaten. Als ik bijvoorbeeld TV, geluidsinstallatie en TV-ontvanger op een tijdschakelaar zou zetten, gaan al die dingen elke keer resetten. Mogelijk springt de TV aan, en blijft aan. Dat zou dus niet opschieten, maar het is wel een testje waard. Dan zou ik 'm tussen zeg maar 0:00 en 6:00 uit kunnen laten. Iemand daar ervaring mee?

[Voor 8% gewijzigd door Gramser op 27-08-2020 08:20]

OhSunnyDay

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:59:
Die CV-ketel vind ik wel een interessante om naar te kijken, qua sluipverbruik. Punt is wel dat je die niet zomaar op een tijdschakelaar ofzo zet, als-ie een tijdje van de stroom gaat is-ie mogelijk ook z'n instellingen kwijt, dat weet ik eigenlijk niet. En warmtevraag voor SWW is soms ook lastig te voorspellen, hoewel ik zou kunnen zeggen dat we 's ochtends eigenlijk nooit warm water gebruiken, altijd pas in de avond voor een klein handwasje van de dingen die niet in de vaatwasser kunnen, en douchen (wat we kort doen).

Maar, als ik in de winter mijn 24/7-Ta40c-vvw-test ga doen, heb ik wel een ketel nodig die continu stand-by is.

Vaillant EcoTec nogwat uit 2011 doet volgens mij ook iets van 40W in rust? FF zoeken...

Zo is het trouwens met meer apparaten. Als ik bijvoorbeeld TV, geluidsinstallatie en TV-ontvanger op een tijdschakelaar zou zetten, gaan al die dingen elke keer resetten. Mogelijk springt de TV aan, en blijft aan. Dat zou dus niet opschieten, maar het is wel een testje waard. Dan zou ik 'm tussen zeg maar 0:00 en 6:00 uit kunnen laten. Iemand daar ervaring mee?
Ik denk dat het wel meevalt, veel mensen trekken de hele winter de stekker er uit (al kun je dat beter niet doen vanwege de pomp).

/▌

• Gramser
De hele winter? Ik denk dat je de hele zomer bedoelt? Mijn ketel zet ik via de thermostaat in de zomerstand, zodat er nooit een radiator/vvw-verwarmingsvraag is. En de comfortstand schakel ik ook uit.

Maar dan nog: wat doen die mensen met hun SWW, als ze de stekker eruit halen..?

OhSunnyDay

• mk1992
Maar waar haal je je warm water dan vandaan? Wil wel douchen etc.

Cash is king.

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 17:33
Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:59:
Ik heb een slimme schakelaar tussen de TV zitten. Schakelt om 00:30 uit en om 07:30 weer aan.
Bij mij komt de TV terug in de stand waar hij stond op het moment van afschakelen.
Dus als de TV aanstaat wanneer de schakelaar uit gaat, zal de TV ook weer aangaan als deze weer inschakelt. Zelfde voor standby.

Ik was al een tijdje bezig om te kijken waar ik kan besparen. Nu ook een slimme meter en volgens mij valt er niet heel veel winst meer te behalen qua standby/sluipverbruik. Dit is het plaatje van de nacht:

Onderdeel hiervan is:
Koelkast: 20 Watt continue (circa 0,54 kwh per dag)
CV: 6 watt continue + pomp om boilervat op temperatuur te houden
Blijft over de Wifi router, omvormer en nog wat laders.

[Voor 27% gewijzigd door Kire88 op 27-08-2020 09:58]

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• MuVo
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15:43
Mijn koelkast is volgens mij echt een energie slurper, met hele hoge pieken welke ik niet kan achterhalen waar door het komt (mogelijk het aanspringen van het apperaat).

Tot nu toe 4 dagen gemeten, dus zegt nog niet iets maar voorspelt wel een beeld:

(22 aug is de koelkast veel open geweest (klein feestje), vandaar de piek.

Gemiddeld watt in bedrijf: 90W+

[Voor 5% gewijzigd door MuVo op 27-08-2020 09:53]

• Gramser
Kire88 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:50:
[...]

Ik heb een slimme schakelaar tussen de TV zitten. Schakelt om 00:30 uit en om 07:30 weer aan.
Bij mij komt de TV terug in de stand waar hij stond op het moment van afschakelen.
Dus als de TV aanstaat wanneer de schakelaar uit gaat, zal de TV ook weer aangaan als deze weer inschakelt. Zelfde voor standby.
Ik denk dat ik dat ook maar eens ga proberen. Wel weer een testje waard!

Wat is er overigens "slim" aan? Het is toch aan/uit, zoals een tijdklok? Of is het slimme dat je 'm via een app kunt bedienen ofzo? Ik denk dat ik er een stekkerblok met al die apparaten die ik noemde op aan zou sluiten.

OhSunnyDay

• Gramser
mk1992 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:34:
Maar waar haal je je warm water dan vandaan? Wil wel douchen etc.
Misschien is dit in combinatie met een elektrische boiler.

OhSunnyDay

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gramser , @mk1992 Ik heb nog een oudere AWB HR-ketel met 10 W stand-by verbruik welke ook nog
een klein boilervaatje (17l) heeft. Ondanks dat het tapwatercomfort sterk verlaagd is (=eco-stand)
gaat hij in de zomer elke 1 - 2 dagen het boilervaatje weer van ca. 40°C naar 60°C opwarmen.

Sinds enkele jaren schakel ik de ketel dus buiten het stookseizoen met mijn telefoon ->Fritz!box -> DECT-stopcontact. (Vergelijkbaar met @Kire88 ) Kort voor dat iemand gaat douchen gaat hij aan en daarna weer uit.
- Bespaart zowel stroom (ca. 0,24 kWh/d) als ook gas (o.a. in de vakantie). - Tot nu toe geen problemen ook niet met de instellingen.

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 17:33
Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

Ik denk dat ik dat ook maar eens ga proberen. Wel weer een testje waard!

Wat is er overigens "slim" aan? Het is toch aan/uit, zoals een tijdklok? Of is het slimme dat je 'm via een app kunt bedienen ofzo? Ik denk dat ik er een stekkerblok met al die apparaten die ik noemde op aan zou sluiten.
Ik heb een aantal Gosund SP111, volgens mij op dit forum ook wel besproken als Blitzwolf bw-shp6.
Ik gebruik het op dit moment in de Tuya app, maar je kunt hier dus ook autmations etc mee maken en geflashed met andere firmware te integreren met Home Assistant en dergelijke.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Pagina: 1 ... 65 66 67 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True