Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:49
Weet iemand of een tv en ontvanger helemaal aangaan als de stroom eraf is geweest? Ik wil een aantal slimme stopcontacten aanschaffen om slim te schakelen en 's nachts uit te zetten. Echter als TV en ontvanger aan gaan en niet in standby is misschien niet zo handig.

offtopic:
Kan natuurlijk zelf testen thuis, maar ben op het werk :+

Verder wil ik de boiler van de keukenkraan gewoon uitzetten na bepaalde tijd. Deze staat ook gewoon te verwarmen 's nachts. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 14:33

P_Tingen

omdat het KAN

Ontvanger kan misschien per merk verschillen. Mijn oude ziggo-kastje werd middels een schakelklok elke nacht hard uit en weer aangezet omdat hij anders na een dag of 10 zelf spontaan bleef hangen. Voor zover ik weet kwam hij altijd in standby als de stroom er weer op kwam te staan.

Mijn TV (samsung) gaat sowieso niet aan als de stroom er weer op komt.

[ Voor 11% gewijzigd door P_Tingen op 19-02-2020 14:07 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wouw, net een vergelijking gedaan en ik kan 700 euro per jaar besparen. Ga dan van 1300 naar 600 euro per jaar met hetzelfde verbruik (maar mijn verbruik is ongeveer de helft, dus die besparing gaat meer over de voorschotten dan het daadwerkelijk gebruik).

Vorig jaar ook die vergelijking gedaan (een jaar geleden mijn huis gekocht), maar toen zaten we in Belgie met die afschakelplannen en kerncentrales die allemaal kapot waren.

Dus meteen maar van leverancier veranderd, daar kan ik niet tegenop besparen met stekkerdozen :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Highfive95 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:45:

Verder wil ik de boiler van de keukenkraan gewoon uitzetten na bepaalde tijd. Deze staat ook gewoon te verwarmen 's nachts. 8)7
Bij een label A boiler zou je zo'n 0,2 kwh per dag besparen als je de boiler bijv. 12 uur uitzet.

Dat van die boiler is een lastige, want als dat ding niet direct en altijd warm water geeft dan kun je beter direct het water uit je CV halen net als ondergetekende. En de boiler trekken als een rotte kies.
Ik heb na 15 a 20 seconden warm water, en dat koude water gebruik ik vrijwel allemaal ook in mijn teiltje met afwassen. (eerste koude water om wat af te spoelen etc)

https://www.zonnecollecto...standverliezenboiler.html

[ Voor 10% gewijzigd door BertV op 19-02-2020 14:36 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

BertV schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:32:
[...]

Bij een label A boiler zou je zo'n 0,2 kwh per dag besparen als je de boiler bijv. 12 uur uitzet.

Dat van die boiler is een lastige, want als dat ding niet direct en altijd warm water geeft dan kun je beter direct het water uit je CV halen net als ondergetekende. En de boiler trekken als een rotte kies.

Inderdaad.
Ik heb keukenboiler nooit zo begrepen, als je een vaatwasser hebt. Ik gebruik eigenlijk nooit warm water in de keuken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

de Peer schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:35:
[...]

Inderdaad.
Ik heb keukenboiler nooit zo begrepen, als je een vaatwasser hebt. Ik gebruik eigenlijk nooit warm water in de keuken...
Ik heb een doorstromer in de keuken, maar die wordt ook gebruikt voor de douche boven. Niet mijn eigen keuze (zat zo in het huis toen ik het kocht).

Ik denk dat het ook niet echt handig is die doorstromer 'snachts uit te zetten. Waarschijnlijk is hij dan zo kapot. En mjin vrouw snapt het dan niet, die begon met storm Dennis al water te koken omdat de waakvlam uitgewaaid was en we koud water hadden :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
de Peer schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:35:
[...]

Inderdaad.
Zat in het huis dat ik gekocht heb :D Weet niet hoe oud dat ding is. Kan niks vinden wat voor merk het is. Maar zal niet recent geplaatst zijn.

Gebruik best vaak warm water. Even een pan afspoelen ofzo. Maar weet niet wat meer verbruikt. De CV om water te verwarmen of boiler die water op temperatuur houdt.

Maar is natuurlijk zonde om 's nachts dat ding aan te laten staan. Vandaar wil ik hier een slim stopcontact tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-09 14:09
Highfive95 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:41:
[...]

Zat in het huis dat ik gekocht heb :D Weet niet hoe oud dat ding is. Kan niks vinden wat voor merk het is. Maar zal niet recent geplaatst zijn.

Gebruik best vaak warm water. Even een pan afspoelen ofzo. Maar weet niet wat meer verbruikt. De CV om water te verwarmen of boiler die water op temperatuur houdt.

Maar is natuurlijk zonde om 's nachts dat ding aan te laten staan. Vandaar wil ik hier een slim stopcontact tussen zetten.
Gaat hier een vergelijkbare discussie als tussen 'doorstoken' of 'verwarming uit' op? Want ik vraag me af wat het extra kost om het water elke ochtend op te warmen bij inschakelen keukenboiler.
Onze 5L boiler staat in een keukenkastje welke aardig warm wordt door die boiler. Zou ie wellicht een nachtje doorkunnen zonder veel af te koelen?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@mk1992
Dat wil ik ook gaan testen. Als het meer kost om 's ochtends op te warmen dan ga ik dat natuurlijk niet doen. Dan kun je beter water op temperatuur houden.

Nu weet ik het verbruik nog niet want heb energiemeters nog niet binnen. Maar zit nu op ongeveer 300W per uur verbruik tijdens de nachtelijke uren. Dus daar valt nog wel wat aan te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als het echt bespaart dan zouden de nieuwste zuinige toestellen dat toch automatisch doen? Waarschijnlijk zit dat er al wel in.

Bij mij is het ook een oud ding, een Bosch die er een beetje roestig uitziet. Ik heb er zelfs een soepbord onder staan om het kastje te beschermen waar hij in hangt omdat hij soms ergens begint te zweten. Maar dat bord is al weer maanden droog.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

mk1992 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:51:
[...]

Gaat hier een vergelijkbare discussie als tussen 'doorstoken' of 'verwarming uit' op? Want ik vraag me af wat het extra kost om het water elke ochtend op te warmen bij inschakelen keukenboiler.
Onze 5L boiler staat in een keukenkastje welke aardig warm wordt door die boiler. Zou ie wellicht een nachtje doorkunnen zonder veel af te koelen?
Ja, zelfde principe. Uit is altijd zuiniger. Opwarmen kost minder dan het verlies.

Nu is het natuurlijk altijd het evenwicht van comfort en zuinigheid.
[...]

Een boiler moet dan ook steeds bijwarmen.
Zuinigheid ligt dus in niet meermaals afspoelen.

Ik spoel dus met het koude-en-opwarmende-water de meest vieze vaat af (terwijl ik dat water in een teiltje verzamel)
...en dan met warm water, 1 teiltje de definitive vaat.

[ Voor 31% gewijzigd door BertV op 19-02-2020 15:06 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
BertV schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:00:
[...]

Ja, zelfde principe. Uit is altijd zuiniger. Opwarmen kost minder dan het verlies.

Nu is het natuurlijk altijd het evenwicht van comfort en zuinigheid.

[...]

Een boiler moet dan ook steeds bijwarmen.
Zuinigheid ligt dus in niet meermaals afspoelen.

Ik spoel dus met het koude-en-opwarmende-water de meest vieze vaat af (terwijl ik dat water in een teiltje verzamel)
...en dan met warm water, 1 teiltje de definitive vaat.
ik ga eens kijken wat er aan verbruik doorheen gaat, is een 2019 model helaas met label B
Maar in tegenstelling tot Highfive zit ik maar met 50W verbruik in de nacht (koelkast staat nog op m'n lijstje om te vervangen).

Cash is king.

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Highfive95 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:45:
Weet iemand of een tv en ontvanger helemaal aangaan als de stroom eraf is geweest?
Mijn Ziggo Horizon Box en LG TV komen na een stroomonderbreking terug in standby.

l'art pour l'art

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn tv onthoudt volgens mij waar hij in stond. Hij is elk geval soms aan en soms uit, mijn Android TV box gaat gewoon altijd aan.

/▌

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 11:52
art schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:40:
[...]

Mijn Ziggo Horizon Box en LG TV komen na een stroomonderbreking terug in standby.
Ik heb dezelfde set-up met eenzelfde resultaat.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-09 22:57
Ik heb als mechanische ventilatie een systeem c+. Model Renson healtbox II, ik meet met een sonoff POWR2 energiemeter volgende:

Min: 11W
Max: 89W
Dagverbruik: 0,327 kWh

Is dit voor dit model een realistisch verbruik? Want ik twijfel een beetje aan de correctheid van de sonoff, zeker bij het minimum verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
BertV schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:32:
[...]

Ik heb na 15 a 20 seconden warm water, en dat koude water gebruik ik vrijwel allemaal ook in mijn teiltje met afwassen. (eerste koude water om wat af te spoelen etc)

Die paar liter koud die je eventueel weggooid zitten de kosten hem niet in. Al is het 5 liter is het een halve cent. Die 5 liter heet water die je weer laat afkoelen in de leiding... dat is 2 cent ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
[...]

Als je echt wil besparen moet je afleren om steeds warm water te gebruiken. Wij sparen alles op om in één keer een flinke afwas te doen en gebruiken verder geen warm water, alleen voor douchen.
Even iets afspoelen gaat prima met koud water, even laten weken en je kan het zo afborstelen.
Die boiler zou ik er tussen uit halen, zijn echte stroomvreters, via CV warm water is voordeliger.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
Onk_the_Monk schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:17:
Ik heb als mechanische ventilatie een systeem c+. Model Renson healtbox II, ik meet met een sonoff POWR2 energiemeter volgende:

Min: 11W
Max: 89W
Dagverbruik: 0,327 kWh

Is dit voor dit model een realistisch verbruik? Want ik twijfel een beetje aan de correctheid van de sonoff, zeker bij het minimum verbruik.
Of het verbruik realistisch is weet ik niet. Maar heb je Tasmota op de Sonoff? Zo ja: https://github.com/arends...er-monitoring-calibration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
HereIsTom schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 23:05:
[...]
Die boiler zou ik er tussen uit halen, zijn echte stroomvreters, via CV warm water is voordeliger.
Ik heb vandaag voor het eerst gemeten. Boiler trekt 2100W als hij opwarmt. In 5 uur tijd met 2x boiler helemaal leeg verbruikt hij inclusief stand by 2,3 kWh. Een flinke stroom vreter dus.

Nu is twee keer helemaal leeg niet normaal gebruik en heb pas paar uurtjes kunnen meten. Na paar dagen zie ik pas echt gemiddeld verbruik.

Nu is gebruik aan-/afleren het beste, maar met kleine kinderen zal dat niet snel veranderen.

Blijft dan wel de vraag wat verstandiger is. Stroom vebruik is volledig afgedekt door zonnepanelen. Dus als ik boiler uit zou zetten moet verbruik gas opwegen tegen teruglevering. En dat gaat volgens mij niet op. Gasverbruik bij hetzelfde gebruik van warm water is dan duurder. Dan kan ik beter de boiler aan laten staan.

Verder lopen de meters om sluipverbruik in te dammen. Wel opvallend dat mijn "oude" tv minder verbruikt dan mijn nieuwe. Ook in standby is deze zuiniger.

Wat is een reële periode om verbruik te meten? Een paar dagen of langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoeveel liter is de boiler? Ik heb een 5L plintboiler (Inventum Q5) die vrij zuinig is. Heb de leidingen ook nog extra geïsoleerd omdat daar vrij veel warmte in trok via de metalen mantel eromheen.

5L is overigens net genoeg voor handen wassen en een paar pannen afwassen op maximale temperatuur. Heb hem op 65 graden staan meen ik.

Die van mij zit op zo'n 0,5 kWh verbruik per dag als we hem niet/nauwelijks gebruiken. Omdat ik zonnepanelen heb met overschot maakt het mij niet zoveel uit. Ik heb de boiler juist gekocht om gasverbruik te drukken + om sneller warm water te hebben.

Uitschakelen heb ik ook al eens getest, kan haast niet uit: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen". Maar deze discussie past beter in Quooker en Boilers stroombesparing

Dergelijke verbruikers moet je overigens minimaal 24h of een paar dagen meten. Het vermogen wat hij trekt tijdens het opwarmen is niet zo boeiend. Dat wil je eigenlijk ook juist flink hoog hebben, zodat hij mooi snel opwarmt.

[ Voor 84% gewijzigd door ThinkPad op 26-02-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@ThinkPad
Die van mij is volgens mij ook een Inventum. Uitschakelen had ik gezien dat dit niet veel uitmaakt. En doordat zonnepanelen verbruik afdekken is het volgens mij niet voordeliger om de boiler uit te zetten. Je krijgt er immers gasverbruik voor terug.

Zal de komende dagen eens meten. Ben wel benieuwd waar het verbruik nu precies allemaal in zit.

Ook mechanische ventilatie is alweer een ouder type dus mogelijk is dit ook wel iets om te vervangen. Meting zal het uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Marzman schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:41:
[...]

Ik heb een doorstromer in de keuken, maar die wordt ook gebruikt voor de douche boven. Niet mijn eigen keuze (zat zo in het huis toen ik het kocht).

Ik denk dat het ook niet echt handig is die doorstromer 'snachts uit te zetten. Waarschijnlijk is hij dan zo kapot. En mjin vrouw snapt het dan niet, die begon met storm Dennis al water te koken omdat de waakvlam uitgewaaid was en we koud water hadden :)
Bij de efficiënte doorstroomer gaat geen energie verloren (geen stand-by verbruik). De elektrische doorstromer bestaat uit een buis waar aan de ene zijde het koude leidingwater binnenkomt en aan de andere zijde het warm water weer naar buiten gaat. In de spiraal zorgen elektrische verwarmingsdraden voor de gewenste temperatuur tot maximaal 60 graden.
Een doorstromer is dus veel beter dan een boiler!
Maar goed warm water via de CV combiketel is dus veel zuiniger.

[ Voor 5% gewijzigd door HereIsTom op 26-02-2020 23:04 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Highfive95 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:13:
@ThinkPadd
Die van mij is volgens mij ook een Inventum. Uitschakelen had ik gezien dat dit niet veel uitmaakt. En doordat zonnepanelen verbruik afdekken is het volgens mij niet voordeliger om de boiler uit te zetten. Je krijgt er immers gasverbruik voor terug.

Zal de komende dagen eens meten. Ben wel benieuwd waar het verbruik nu precies allemaal in zit.

Ook mechanische ventilatie is alweer een ouder type dus mogelijk is dit ook wel iets om te vervangen. Meting zal het uitwijzen.
Dan heb je waarschijnlijk een model met veel meer liters inhoud? 2,5 kWh per dag vind ik best fors :o Dan heb je de eerste 912 kWh op jaarbasis al te pakken.

Mechanische ventilatie, been there done that: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"

Tip: zoek op Marktplaats naar een jong gebruikte (Itho Ecofan bijv.), dan ben je voordeliger uit dan nieuw kopen, wat weer gunstig is voor de terugverdientijd. Ik betaalde €55 voor mijn Itho. Vraag wel even na/zoek even uit of het een model is met gelijkstroommotor. Wisselspanning is oud en dus onzuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

ThinkPadd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 07:01:
[...]
Tip: zoek op Marktplaats naar een jong gebruikte (Itho Ecofan bijv.), dan ben je voordeliger uit dan nieuw kopen, wat weer gunstig is voor de terugverdientijd. Ik betaalde €55 voor mijn Itho. Vraag wel even na/zoek even uit of het een model is met gelijkstroommotor. Wisselspanning is oud en dus onzuinig.
Dat klopt, maar als je een nieuwe koopt krijg je er ingebouwde sturing op basis van de luchtvochtigheid bij.

l'art pour l'art

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:09
ThinkPadd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:50:
Hoeveel liter is de boiler? Ik heb een 5L plintboiler (Inventum Q5) die vrij zuinig is. Heb de leidingen ook nog extra geïsoleerd omdat daar vrij veel warmte in trok via de metalen mantel eromheen.

5L is overigens net genoeg voor handen wassen en een paar pannen afwassen op maximale temperatuur. Heb hem op 65 graden staan meen ik.

Die van mij zit op zo'n 0,5 kWh verbruik per dag als we hem niet/nauwelijks gebruiken. Omdat ik zonnepanelen heb met overschot maakt het mij niet zoveel uit. Ik heb de boiler juist gekocht om gasverbruik te drukken + om sneller warm water te hebben.
Waarom geen doorstromer op elektriciteit?
Ik ken weinig mensen die met hun handen in (afwas)water van 65° kunnen afwassen :).
https://www.groenehoedduu...ine-doorstromer-35kw.html deze kan water leveren van 45°, warm genoeg om in af te wassen, lijkt me. En nooit zonder warm water.
En vooral: geen warmteverliezen bij stilstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik ken een doorstromer, maar de ervaringen die ik er over heb gelezen op Tweakers waren overwegend negatief.

Je moet al een behoorlijke aansluiting (krachtstroom) aanleggen om een beetje fatsoenlijk warm water te hebben. Heb je te weinig vermogen dan heb je óf vrij lauw water óf een pisstraaltje. Die uit je link doet 2L/min, vergelijk dat eens met wat je keukenkraan nu doet ;)

Het klopt dat je je handen niet met water van 65°C wast, maar een pan even afspoelen met die temperatuur is wel fijn om vettigheid enzo goed te kunnen afwassen.

Het principe van een doorstromer vind ik mooi, maar het vraagt gewoon zo lomp veel vermogen om water met liters per minuut instant te verwarmen naar 40-50 graden. Een beetje CV-ketel heeft >=20 kW aan vermogen om dat te kunnen bereiken. Ga maar na wat dat vraagt van je installatie als je het elektrisch zou willen oplossen (extra groep, lomp dikke bekabeling, evt. verzwaring hoofdzekering).

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:09
Je hebt helemaal geen "krachtstroom" (3F 400V) nodig om een elektrische doorstromer te gebruiken.

Je kan zelf narekenen wat je aan comfort krijgt: debiet en temperatuur.
De CEX4 van Clage trekt 19A (klik).
Aangenomen dat de starttemperatuur 12°C is, krijg je dan
code:
1
2
3
4
eindtemperatuur     watersnelheid (L/min)
      30                  3,4
      40                  2,2
      50                  1,6

Om te koken (warm water voor soep, aardappelen, ...) en handen af te wassen zal je qua comfort niets merken. En als je wil afwassen, zal je 5minuten moeten wachten tot de afwasbak voldoende vol is.
Lijkt me niet onoverkomelijk?
Het alternatief is een verlies van +/- 200kWh per jaar, aan stilstandverliezen etc.

Wij plannen 2 zulke boilers aan te schaffen. Eentje (CEX4) voor in de keuken, op 19A.
En een andere voor in de badkamer om de 2 lavabo's te voorzien van warm water (MCX3 + remote). Om tanden te poetsen heb je maar 30-35° nodig.
Bad en douche blijven wel op (gas) CV, tot wanneer we die moeten/willen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb hier een 11kW doorstroomboiler van 11kW, die in de winter ook wat voorverwarming krijgt omdat er een spiraal door het buffervat van de warmtepomp gaat, heb er geen klachten over. Altijd warm water beschikbaar met prima druk. 2 douches tegelijkertijd vindt ie minder leuk in de winter maar dat is iets wat zo zelden voorkomt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
Wij hebben pas juist een boiler geïnstalleerd in de keuken omdat het ik het zonde vond van het gas en water voordat er dan warm water is.
Zit toch al snel 10 meter tussen de cv ketel en boiler, en daarnaast heb ik de comfortstand van de ketel uit staan.
Plus dat de ketel ook zijn stookcyclus wordt gehaald.

Stilstand verliezen zijn bij een moderne boiler lang niet zo groot meer als de boilers van vroeger.
Tijdschakelaar heeft echt geen zin, daar zijn de stilstandsverliezen te klein voor.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@-Junkiexp- Ik denk dat je met de boiler duurder uit bent!
In 10 meter waterleiding zit maar 1 liter water, het kost je 8 liter voordat het heet is, totale kosten voor gas en water zijn dan 3 cent.
Dezelfde hoeveelheid met een boiler kost je 17 cent.
Daarbij komt nog het standby verbruik van de keukenboiler die gemiddeld 25 watt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@HereIsTom

Welke hoeveelheid, 1 of 8 liter?

Want die 17 cent zijn de kosten om de hele boiler op te warmen van 10 liter.
Als je 5,5 liter of meer warm water tapt per dag is een elektrische boiler goedkoper.

En een stukje comfort is ook belangrijk.
Daarnaast heb ik PV met flink overschot dus dat helpt ook.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@-Junkiexp- Berekent voor 8 liter.
Naarmate je meer water op warmt wordt een CV op gas alleen maar goedkoper.

P.S. Je kunt op Internet ook diverse rekentools vinden met een vergelijk en bij alle komt een CV er toch voordeliger uit.
Hier ook ongeveer 10 meter leiding naar de CV en tapwatercomfort uit en het duurt 30 seconden voordat het water heet is 😉
En meestal heb je maar in de keuken maar 1x per dag warm water nodig om af te wassen, de rest kan allemaal prima met koud water.

[ Voor 67% gewijzigd door HereIsTom op 28-02-2020 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42
Maar bij elektriciteit kun je nog kiezen voor energie uit hernieuwbare bron en bij gas niet. Zodoende kan elektrisch verwarmen toch beter (en met eigen zonnepanelen wellicht ook goedkoper) zijn.

Elektriciteit besparen doe je daarmee natuurlijk niet. Dus voor dit topic is het eigenlijk best offtopic. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@HereIsTom

Als je langdurig tapt dan is een cv ketel goedkoper, tap je steeds kleine beetjes zoals de meeste mensen in de keuken is een boiler goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@-Junkiexp- Waar heb je dan allemaal steeds kleine beetjes voor nodig, wij gebruiken maar 1x per dag warm water in de keuken om af te wassen, de rest kan allemaal prima met koud water!

@dreamscape Als je zonnepanelen hebt dan is een electra inderdaad beter dan gas.

[ Voor 18% gewijzigd door HereIsTom op 28-02-2020 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@HereIsTom

Afwassen doen wij met de vaatwasser.
Ik gebruik warm water om mijn handen af te spoelen, borden af te spoelen, pan die niet in de vaatwasser mag en als hotfill voor de waterkoker.
Dat is steeds echt maar een liter oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@-Junkiexp- Warm water om je handen te wassen? En borden spoelen voor de vaatwasser?
Das nou echt zonde van de energie!
En via de waterkoker heet water maken is goedkoper dan via boiler als je de juiste hoeveelheid erin doet.

[ Voor 30% gewijzigd door HereIsTom op 28-02-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@HereIsTom

Stukje comfort, en daarnaast PV zoals gezegd.
Maar we gaan een beetje off topic ben ik bang....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@-Junkiexp- Offtopic? Het gaat toch over electriciteit/energie besparen?
Maar als je PV overshot hebt, dan heb je gelijk!

[ Voor 3% gewijzigd door HereIsTom op 28-02-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@HereIsTom

Ja dat snap ik, maar ik kan mij voorstellen dat andere gebruikers het niet prettig vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

-Junkiexp- schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 23:23:
@HereIsTom

Ja dat snap ik, maar ik kan mij voorstellen dat andere gebruikers het niet prettig vinden.
Ik vind het wel een interessante materie, vooral hoe sommige zichzelf energiebesparend "pijnigen"

Vroeger gingen de extreem vuile borden hier ook zo in de vaatwasser, maar dan is je vaatwasser zo aan het eind van zijn latein met 365 wasjes per jaar, dus inderdaad spoelen we de borden met dikke klodders en pannen met extreem olie of boter van te voren af, niet doen is verkeerde zuinigheid.

Ook handen wassen met koud is iets van 2012, meer vanwege het eindeloos wachten op warm water vanaf zolder dus deed je dat niet. Nu echter met een kokend waterkraan is het heerlijk om je fikken ook met warm te wassen, vooral vette jatten gaat er beter af. ;)

Sterker nog, ik warm de koffiekopjes soms even voor met de kokend waterkraan, kneiter hete koffie :9
Kosten zijn het niet aangezien het allemaal van dak komt en gas al even vertrokken is hier, maar het comfort is wel verhoogd.
Kamperen doen we in de zomer voor 3 weken (nee ook niet) niet het hele jaar. :>

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
mijn keukenboiler verbruikt 0.7 kwh per dag, is ongeveer 60 euro per jaar.
beetje comfort is toch wel fijn voor die 60 euro per jaar.

Misschien is een cv ketel goedkoper maar ik moet eerst nog een leiding zien te leggen naar zolder.
Al die arbeidkosten en materiaal ga ik er in mijn ogen niet uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
In het kader van alle beetjes helpen zit ik te kijken naar master/slave stekkerdozen voor tv en computer. Ik kom helaas niks recents tegen over het verbruik van deze stekkerdozen zelf. Heeft iemand hier zo een ding en wat is het verbruik daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorconmgn
  • Laatst online: 25-08 07:10
Ik gebruik een Hue Smart plug en die verbruikt 0,5 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Als je een hebt en voor vraag gestuurde bereiding bent, neem ook eens wat vaker de espresso machine voor warm water bereiding voor consumptie. Binnen 1 min na aanzetten van de machine hebben we 315 ml warm water , 91 graden, voor 30 Wh bij onze Solis grind&infuse. Wel direct uitzetten daarna natuurlijk!
Onze waterkoker gaat niet sneller heb ik gemerkt.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
joozzt schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:41:
Als je een hebt en voor vraag gestuurde bereiding bent, neem ook eens wat vaker de espresso machine voor warm water bereiding voor consumptie. Binnen 1 min na aanzetten van de machine hebben we 315 ml warm water , 91 graden, voor 30 Wh bij onze Solis grind&infuse. Wel direct uitzetten daarna natuurlijk!
Onze waterkoker gaat niet sneller heb ik gemerkt.
Dat is nogal afhankelijk van het type espressomachine. Die van jou maakt in 1 minuut 0,3 liter water heet. Mijn ECM Cellini is wat langer bezig met zijn boiler van 3 liter. Voor één kopje thee is het bij mij dus tamelijk zinloos dat apparaat aan te slingeren.

Nou is het stroomverbruik ook voor één cappuccino of één dubbele espresso wel erg gortig, maar daarvoor heb ik niet echt een alternatief. Voor dat heet water wel. :)

Bij dit soort high-end koffie-apparatuur geldt wellicht hetzelfde als voor high-end audio of game-pc's: het is een uitstekend idee om op allerlei gebieden stroom te besparen, maar zo'n hobby mag - in bepaalde mate - ook stroom en dus geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dreamscape schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:55:
[...]

Dat is nogal afhankelijk van het type espressomachine. Die van jou maakt in 1 minuut 0,3 liter water heet. Mijn ECM Cellini is wat langer bezig met zijn boiler van 3 liter. Voor één kopje thee is het bij mij dus tamelijk zinloos dat apparaat aan te slingeren.

Nou is het stroomverbruik ook voor één cappuccino of één dubbele espresso wel erg gortig, maar daarvoor heb ik niet echt een alternatief. Voor dat heet water wel. :)

Bij dit soort high-end koffie-apparatuur geldt wellicht hetzelfde als voor high-end audio of game-pc's: het is een uitstekend idee om op allerlei gebieden stroom te besparen, maar zo'n hobby mag - in bepaalde mate - ook stroom en dus geld kosten.
Je kan ook meestal nog wel wat instellen aan temperatuur en standby tijd.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Marzman schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:00:
[...]

Je kan ook meestal nog wel wat instellen aan temperatuur en standby tijd.
Mijn machine heeft een instelbare pressostaat, maar dat is dan ook alles. Wat je ook instelt, een boiler van drie liter naar zijn kookpunt jagen voor één kop thee of koffie is gewoon onhandig.

Voor de thee heb ik een alternatief (Grohe Duo), voor de koffie niet. De espressoliefhebber in mij accepteert die paar kWh's die het kost op jaarbasis voor goede koffie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dreamscape schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:54:
[...]

Mijn machine heeft een instelbare pressostaat, maar dat is dan ook alles. Wat je ook instelt, een boiler van drie liter naar zijn kookpunt jagen voor één kop thee of koffie is gewoon onhandig.

Voor de thee heb ik een alternatief (Grohe Duo), voor de koffie niet. De espressoliefhebber in mij accepteert die paar kWh's die het kost op jaarbasis voor goede koffie. :)
Dat is inderdaad ook wel veel. Is dat een horeca apparaat? Met mijn espressomachine kan ik net een dubbele zetten en dan gaat hij bijverwarmen voor het volgende kopje (wat wel altijd eerder klaar is dan ik met het schoonmaken en opnieuw vullen met koffie).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie Groen
  • Laatst online: 01-08-2024
Gesproken over espresso machines met grote boilers. Heeft iemand hier wel eens overwogen om de boiler te isoleren? Of zelfs gedaan? Ik ben wel benieuwd wat het opleverd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
heb je het over een keukenboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Weer een weekje verder met meten en begin toch al een aardig overzicht te krijgen van de energie slurpers. Met name sluipverbruik kan ik nog wel het e.e.a. verlagen.

Echter wil ik de ventilatiebox gaan meten. Echter zit hier een perilex stekker aan. Dus die kan ik niet meter. Dan maar even wachten tot de P1 kabel binnen is. Dan kan ik even kijken wat verschil in verbruik is als ik de stekker eruit trek.

Ik ben er overigens ook achter dat verbruik van de keukenboiler niet alleen het verbruik van de boiler is. Blijkbaar zit de vaatwasser hier ook op. Geen idee hoe het is aangesloten, maar als ik het slimme stopcontact uit zet dan gaat ook de vaatwasser uit. En in stopcontact zit alleen maar de stekker van de boiler :? . Iemand een idee hoe dit kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennie Groen
  • Laatst online: 01-08-2024
duimp schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:33:
heb je het over een keukenboiler?
Nee, de boiler in een E61 espresso machine, waar @dreamscape het over heeft.

Ik heb al wat gevonden:
https://www.ideapropulsio...late-your-espresso-boiler

Maar het is natuurlijk sterk afhankelijk van hoe je je machine gebruikt, en bovenstaande is voor professioneel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:20
Highfive95 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:55:
.....
Ik ben er overigens ook achter dat verbruik van de keukenboiler niet alleen het verbruik van de boiler is. Blijkbaar zit de vaatwasser hier ook op. Geen idee hoe het is aangesloten, maar als ik het slimme stopcontact uit zet dan gaat ook de vaatwasser uit. En in stopcontact zit alleen maar de stekker van de boiler :? . Iemand een idee hoe dit kan?
https://expodisplayservic...chsteckdose-3_600x600.jpg

zoiets er tussen, de hobbybob methode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Ik weet dus niet hoe het allemaal aangesloten is. Er zit 1 stopcontact met 1 stekker en daarin zit de boiler. Hier zat een slim stopcontact in welke ook de energie meet. Deze was dus vrij hoog en dus was ik aan het testen om 's nachts de boiler uit te schakelen.

Maar 's ochtends was ik in de keuken en opeens ging de vaatwasser aan. Dit was op het moment dat de boiler ingeschakeld werd. Dus even getest en als ik dus het slim stopcontact in of uitschakel gaat ook de vaatwasser mee. En ik kan geen stekker ontdekken hiervan. Deze zit weggewerkt of rechtstreeks op stopcontact aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Highfive95 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:27:
[...]

Ik weet dus niet hoe het allemaal aangesloten is. Er zit 1 stopcontact met 1 stekker en daarin zit de boiler. Hier zat een slim stopcontact in welke ook de energie meet. Deze was dus vrij hoog en dus was ik aan het testen om 's nachts de boiler uit te schakelen.

Maar 's ochtends was ik in de keuken en opeens ging de vaatwasser aan. Dit was op het moment dat de boiler ingeschakeld werd. Dus even getest en als ik dus het slim stopcontact in of uitschakel gaat ook de vaatwasser mee. En ik kan geen stekker ontdekken hiervan. Deze zit weggewerkt of rechtstreeks op stopcontact aangesloten?
Tsjah, dat kan op allerlei manieren geknutseld zijn. Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@MikeyMan
Nope, want kan er niet bij. Zit achter keukenkastje en heb geen zin om de vaatwasser hiervoor uit te bouwen. Weet nu alleen dat de boiler toch iets minder verbruikt dan verwacht. ;)

Maar blijf het wel vreemd vinden hoe de vorige bewoner het e.a.a. in elkaar heeft geknutseld. Kwam bij de afzuigkap ook al een omgedraaide 0 en aarddraad tegen. Hier kwam ik achter toen ze de meterkast vervangen hebben en de stroom eraf ging toen ik de afzuigkap aanzette. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Bennie Groen schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:26:
Gesproken over espresso machines met grote boilers. Heeft iemand hier wel eens overwogen om de boiler te isoleren? Of zelfs gedaan? Ik ben wel benieuwd wat het opleverd...
In mijn vorige machine (Bezzera BZ99) had ik dat gedaan. Koppenwarmer bovenop werd minder warm, dus ik concludeerde dat er minder warmte verloren ging. Maar ik heb het niet meer kunnen meten voordat die machine weg ging.

Ik heb nog wat Armaflex HT liggen om de boiler van mijn ECM eens te isoleren. Die is echter op een andere manier in de machine gebouwd (en de machine zelf zit wat lomper dichtgeschroefd) dat ik er nog niet aan begonnen ben. Of anders gezegd: die Bezzera had zoveel kuren dat ik hem zo vaak open geschroefd had dat die isolatieklus kinderspel was. Er is een reden dat hij uiteindelijk weggegaan is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
dreamscape schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:55:
[...]

Pas op! Je gaat toch niet ons espresso apparaat beledigen he... ;)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:03

Superflip

*pwiet*

Ik ben hier thuis ook beginnen meten met de TP-LINK HS 110, zalig toestel en goed te loggen met InfluxDB!

Ben er achter gekomen dat onze 42" Plasma TV:
  • 0W doet wanneer hij uit staat
  • 0.3W doet in standby
  • ~250W continu doet in gebruik
Minder dan ik dacht, dus die blijft nog wel even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Highfive95 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:55:
Weer een weekje verder met meten en begin toch al een aardig overzicht te krijgen van de energie slurpers. Met name sluipverbruik kan ik nog wel het e.e.a. verlagen.

Echter wil ik de ventilatiebox gaan meten. Echter zit hier een perilex stekker aan. Dus die kan ik niet meter. Dan maar even wachten tot de P1 kabel binnen is. Dan kan ik even kijken wat verschil in verbruik is als ik de stekker eruit trek.
Weet je welk type en hoe oud de ventilatiebox is, hier zat er ook eentje in van ruim 10 jaar oud, vervangen voor een Itho Ecofan die 75% minder stroom verbruikt!
In de laagte stand slechts 6 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Superflip schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:50:
Ik ben hier thuis ook beginnen meten met de TP-LINK HS 110, zalig toestel en goed te loggen met InfluxDB!

Ben er achter gekomen dat onze 42" Plasma TV:
  • 0W doet wanneer hij uit staat
  • 0.3W doet in standby
  • ~250W continu doet in gebruik
Minder dan ik dacht, dus die blijft nog wel even.
Heb je er een gekocht of een set van meerdere? Op zich zoek ik een smartstekker voor de verlichting van de veranda maar ook wel handig om die te lenen voor metingen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Laatst online: 23:03

Superflip

*pwiet*

Marzman schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:59:
[...]

Heb je er een gekocht of een set van meerdere? Op zich zoek ik een smartstekker voor de verlichting van de veranda maar ook wel handig om die te lenen voor metingen.
Ik heb er voorlopig eentje gekocht puur voor de metingen. Het kan wel zijn dat ik er nog ga kopen als ik merk dat ik daarmee kan besparen.
Op dit moment zie ik weinig heil in een slim stopcontact, kan er gewoon geen toepassingen voor bedenken die voor mij nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucien51
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-09 09:36
Interessant artikel om te lezen. Zelf ben ik flink bezig om energie te besparen, maar het lukt nog niet heel erg. Ik verbras in mijn eentje per maand zo rond de 300 KWH. Beetje veel voor 1 persoon. Dus ik heb overal van die Eve Energy apparaten tussen mijn electrische apparaten gezet. Dus: pc, NAS, koelkast, wijnkoelkast, tv/stereo/ps4 en laptop. Bij elkaar opgeteld komt het stroomverbruik van die apparaten nog geeneens op 100KWH per maand. Ik heb dus ergens een sluipverbruiker. Alleen geen idee waar. Ik kook ook electrisch, maar daar kan ik niets tussen zetten. Dus mijn vraag: is er iemand die weet of er iets van een apparaatje bestaat die je kan aansluiten op de kabel (bijvoorbeeld) die uit de groep komt in de meterkast waarmee je kan uitvinden welke groep de grootverbruiker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
HereIsTom schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:00:
[...]

Weet je welk type en hoe oud de ventilatiebox is, hier zat er ook eentje in van ruim 10 jaar oud, vervangen voor een Itho Ecofan die 75% minder stroom verbruikt!
Beetje late reactie maar het betreft een Orcon MVS 8P. Volgens datasheet 7 watt in laagste stand en 22 watt middelste stand. Verbruik kan ik helaas niet meten want er zit een perilex stekker aan. Verbruik valt mij nog wel mee als de datasheet klopt.

Hier is het verbruik wel wat toegenomen de afgelopen weken. Met de komst van een kleine moet de waterkoker toch wel een keer of 4-5 extra aan per dag. Dit om kruikje met warm water te vullen. Maar goed, met dit weer dekken de zonnepanelen dit mooi af.

Verder is het sluipverbruik weer wat verder afgenomen. Verbruik in de nachtelijke uurtjes ligt nu zo rond de 230 watt. Veel schaven zal niet lukken want is alleen vriezer, koelkast, wekkers, keukenboiler, router + nas, mechanische afzuiging en nog wat opladers maar voor de rest staat alles uit. Slimme stopcontacten heb je zo terug verdient! _/-\o_ Evenals de pompschakelaar op de vloerverwarming!

Deze maand ten opzichte van voorgaande maanden zal zo'n 60/70 kWh besparing opleveren ondanks de kruikjes. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Lucien51 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:03:
Interessant artikel om te lezen. Zelf ben ik flink bezig om energie te besparen, maar het lukt nog niet heel erg. Ik verbras in mijn eentje per maand zo rond de 300 KWH. Beetje veel voor 1 persoon. Dus ik heb overal van die Eve Energy apparaten tussen mijn electrische apparaten gezet. Dus: pc, NAS, koelkast, wijnkoelkast, tv/stereo/ps4 en laptop. Bij elkaar opgeteld komt het stroomverbruik van die apparaten nog geeneens op 100KWH per maand. Ik heb dus ergens een sluipverbruiker. Alleen geen idee waar. Ik kook ook electrisch, maar daar kan ik niets tussen zetten. Dus mijn vraag: is er iemand die weet of er iets van een apparaatje bestaat die je kan aansluiten op de kabel (bijvoorbeeld) die uit de groep komt in de meterkast waarmee je kan uitvinden welke groep de grootverbruiker is?
Hmm, heb je mechanische ventilatie? Vloerverwarming, elektrisch of een pomp?

200 kWh komt neer op ongeveer 275 watt continu verbruik, dat moet je ook wel op je stroommeter zien. Je zou groep voor groep kunnen uitschakelen en kijken wanneer het verbruik dipt, dan zit je al een stuk dichterbij :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Highfive95 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:53:
[...]

Beetje late reactie maar het betreft een Orcon MVS 8P. Volgens datasheet 7 watt in laagste stand en 22 watt middelste stand. Verbruik kan ik helaas niet meten want er zit een perilex stekker aan. Verbruik valt mij nog wel mee als de datasheet klopt.
Ok, 7, 22 Watt is goed, dat verbruikt de Itho Ecofan ook en 38 Watt in de hoogste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucien51
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-09 09:36
Pathogen schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:21:
[...]

Hmm, heb je mechanische ventilatie? Vloerverwarming, elektrisch of een pomp?

200 kWh komt neer op ongeveer 275 watt continu verbruik, dat moet je ook wel op je stroommeter zien. Je zou groep voor groep kunnen uitschakelen en kijken wanneer het verbruik dipt, dan zit je al een stuk dichterbij :Y
Nope, helemaal niets van dit alles. Simpel huisje zonder luxe verwarming.... ;)

Alles 1 voor 1 uitzetten was ook nog een optie. Nu tijd genoeg daarvoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Lucien51 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:10:
[...]

Nope, helemaal niets van dit alles. Simpel huisje zonder luxe verwarming.... ;)

Alles 1 voor 1 uitzetten was ook nog een optie. Nu tijd genoeg daarvoor...
Ja ik ben wel benieuwd waaraan je zoveel electra opstookt?
Hier nog geen 100 kWh per maand en kook ook elektrisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Laatst online: 16:00
Hier 1200 kWh per maand...('s winters)

Maar dat is dan wel een all-electric huis uit 1915 met een warmtepomp, airco's en 2 EV's. Ik zit met een gezin van 4 personen op een energierekening van € 40 per maand.

Gelukkig heb ik een hoop zonnepaneeltjes die mijn verbruik vergroenen.
Toevallig heb ik gisteren mijn standby verbruik gemeten: 180 Watt. Ik vind het mooi zo 8) .

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
0,04kWh is 's nachts nog het verbruik.
Bestaat hier nog (buiten apparaten die soms aan de lader liggen) uit Koelkast, Wekkerradio en de Keukenboiler.

Die laatste gaat er maar eens aan geloven. Los van de discussie of het ding nodig is (we gebruiken maar weinig warm water in de keuken) is het een heel fijn ding. Keukenkraan staat in een aanbouw en de CV-ketel op zolder. Afstand is haast niet groter te krijgen in huis.

Maar ik had het over het stroomverbruik. Volgens het label 568kWh per jaar, slechts een label B voor deze 4,5L keukenboiler. Stekker is er al uit in afwachting van een tijdschakelaar die ik vanmiddag haal. Verder nog wat geïsoleerd. Niet zozeer de uitgaande leiding maar vooral de bovenkant vd unit straalde veel warmte uit.

Doel is denk ik om deze vooral in de namiddag en avond aan te laten en de rest (na etenstijd, 's nachts en dan tot de lunch) uit te zetten. Zodra we weer een kantoorritme terugkrijgen rek ik het op tot 17u, want er is toch niemand thuis.

Hopelijk snoepen we nog wat van het sluipverbruik af, al kan het ook zijn dat de keukenboiler zich nu al verstopt in de piekjes die ik in de nacht zie. Ik houd jullie op de hoogte.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

mk1992 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:50:
Zo dat vind ik wel knap zeg!
Ik zit met deze apparatuur die 's nachts aan staat en ik wel als essentieel zie:

-Beveiligingscamera's
-Router
-Raspberry Pi (smart home)
-koelkast
-Vriezer
-Warmtepompboiler (aangestuurd door raspberry Pi, en dus ook router nodig). Deze maakt 's nachts ons warme water voor de ochtend.
-WTW (ventilatie)
-Aquarium (filter, 43 Watt. Kan niet uit, dan gaan alle bacteriën dood)
-Een heleboel sensoren en smart-switches. Die zou ik nog graag in sleep-mode zetten maar dat moet ik eens uitzoeken. Ze moeten wel weer wakker worden wanneer nodig namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mk1992
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oefd43mARcFzqiafGsDYHYfDaD0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/enchKRqKGuyPa8c5A3BtO55I.png?f=user_large

Het golft wel wat, dat moet gezegd. Maar met gemak onder de 100Wh.

Er is hier niks smart, met z'n tweeën is een vriesvakje voldoende dus geen vriezer. Kunst van het weglaten.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
HereIsTom schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:00:
[...]

Is zo'n ding door een klusser zelf te monteren of zitten er gevaren aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nee, dat is echt een dhz klus voor iemand de een beetje handigheid heeft.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:13

Freakie1NL

Grote Baas

Ja MV boxen zijn wat dat betreft zelfs het opstapje naar het betere werk. Kan bijna niets fout gaan.
Alleen het inregelen is een vak apart. Maar dat kan los laten doen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
koprol schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:34:
[...]

Is zo'n ding door een klusser zelf te monteren of zitten er gevaren aan?
Als je geen twee linkerhanden hebt zou het moeten lukken, ik heb het ook zelf gedaan.
Goed opletten hoe het bij de oude zit en zo weer de nieuwe aansluiten.
Altijd eerst de stekker eruit voordat je begint, dan zit er geen gevaar aan 😉

YouTube: YouTube

[ Voor 16% gewijzigd door HereIsTom op 25-04-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:37
Mijn WTW is inmiddels ook al zo’n 16 jaar oud (WHR90)

Als ik zie wat voor unit dit is dan lijkt het bij mij nogal een beste klus :P

Maar een wtw is net weer anders dan een mv

[ Voor 14% gewijzigd door Possible op 25-04-2020 23:05 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
mk1992 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:50:
Bestaat hier nog (buiten apparaten die soms aan de lader liggen) uit Koelkast, Wekkerradio en de Keukenboiler.

Die laatste gaat er maar eens aan geloven. Los van de discussie of het ding nodig is (we gebruiken maar weinig warm water in de keuken) is het een heel fijn ding. Keukenkraan staat in een aanbouw en de CV-ketel op zolder. Afstand is haast niet groter te krijgen in huis.

Maar ik had het over het stroomverbruik. Volgens het label 568kWh per jaar, slechts een label B voor deze 4,5L keukenboiler. Stekker is er al uit in afwachting van een tijdschakelaar die ik vanmiddag haal. Verder nog wat geïsoleerd. Niet zozeer de uitgaande leiding maar vooral de bovenkant vd unit straalde veel warmte uit.

Doel is denk ik om deze vooral in de namiddag en avond aan te laten en de rest (na etenstijd, 's nachts en dan tot de lunch) uit te zetten. Zodra we weer een kantoorritme terugkrijgen rek ik het op tot 17u, want er is toch niemand thuis.

Hopelijk snoepen we nog wat van het sluipverbruik af, al kan het ook zijn dat de keukenboiler zich nu al verstopt in de piekjes die ik in de nacht zie. Ik houd jullie op de hoogte.
Je kan hem vervangen door een elektrische doorstromer. Geen sluipverliezen en als je een modulerende neemt, neemt zijn elektrische afname ook gelijk af als er warm water van je cv komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Grand Slam
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-09 18:41
Lucien51 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:03:
Ik heb een oude smappee energiemonitor er tussen zitten. Daarmee is behoorlijk te meten wat en wanneer er stroom verbruikt. Volgens mij is het niet meer nieuw te koop. Smappee heeft ingezet op de professionele markt.
Hier nog wel een tweedehands gevonden:
V&A aangeboden: Smappee Solar Energiemonitor 3 fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:27
@The Grand Slam @Lucien51
https://www.theowl.com/
heeft ook clip-on sensors.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
jerh schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:17:
[...]

Je kan hem vervangen door een elektrische doorstromer. Geen sluipverliezen en als je een modulerende neemt, neemt zijn elektrische afname ook gelijk af als er warm water van je cv komt.
Helaas geen optie. Het ding is nagelnieuw, bij de verbouwing geïnstalleerd. Achteraf wellicht niet heel wijs gezien t beperkte verbruik maar soit.

In ander nieuws:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldB9UqUYxpXUVOgwgj9Y-ShBODQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4JArUkImhT0wNyrrspFPUnld.png?f=user_large

Nachtverbruik van 40Wh naar 20Wh gebracht. Maximum nu nog maar 80Wh, moet haast wel de koelkast zijn. Die gaat ooit ook nog nieuw.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zojuist in alle wijsheid maar besloten dat de ventilatorbox maar vervangen gaat worden. Volgens de berekeningen die ik er op losgelaten heb is die in iets meer dan een jaar terugverdiend. De huidige box gebruiken we 24/7 op de laagste stand. Deze doet alleen toilet en badkamer. Na het douchen gaat hier doorgaans het raam open dus flink op een hogere stand staan af te zuigen hoeft niet.

Als ik dan bereken dat de laagste stand van de CVE166 die er nu hangt per jaar €184 kost en de laagste stand van de CVE-S net geen €22 dan is dat snel terugverdiend. Uiteraard zal de nieuwe box iets vaker optoeren omdat er een RV-sensor in zit en dat die een nalooptijd heeft. Dan nog vind ik het de moeite wel waard.

Kan ik van die besparing deels een rackmounted Synology laten draaien...

Ow, en als dan de nieuwe box op een eurostekker werkt waar de oude een perilex aansluiting heeft kan die lelijke standenschakelaar ook uit de keuken verwijderd worden... Op zolder zit nu een lelijke buizenbrij met een snoer in een euro-stopcontact, die gaat een lasdoos in waar een perilex op zit die vervolgens met een paar draden naar de keuken gaat... Brr.

[ Voor 18% gewijzigd door sypie op 27-04-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je weet dat stand 2 aanbevolen is zodra er één of meerdere mensen thuis zijn? ;) Iets met CO2 enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:04
Draait zo'n (nieuwe Itho bv) ventilatiebox eigenlijk continue?
Of kan die ook uit en enkel aanslaan dmv een vochtsensor.

Reden van vraag, bij ons is enkel de wc en badkamer aangesloten.
Wc ga ik afkoppelen (nutteloos), dus de box zou alleen moeten aanslaan tijdens douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:08
NeutraleTeun schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:12:
Draait zo'n (nieuwe Itho bv) ventilatiebox eigenlijk continue?
Of kan die ook uit en enkel aanslaan dmv een vochtsensor.

Reden van vraag, bij ons is enkel de wc en badkamer aangesloten.
Wc ga ik afkoppelen (nutteloos), dus de box zou alleen moeten aanslaan tijdens douchen.
Ik heb het geautomatiseerd. 's Nachts (2200-0800) gaat ie op stand 1, anders naar stand 2. Volgens mij bestaat er ook een standje nul, dus uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Stand 0 is zover ik weet niet uit, maar ik ken de nieuwste modellen niet.
Naast de 3 standen via de schakeldraden of remote kent mijn Itho Ecofan maximum en extra low of niet thuis.
De laatste brengt het verbruik op 2W maar dan draait hij nog wel met misschien 50m3/u of nog minder.
Prima voor mij, de oude Stork air had 3 standen met de laagste 20W en kon niet uit.
Tenzij je hem verkeerd aansluit op de schakelaar zoals hier in alle huizen, dan ontbreekt stand 3 en kan hij uit.
Je kan er niet op vertrouwen dat een installateur (bij nieuwbouw) het goed doet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:15
Ik heb m net weer uitgezet, met dit weer staat beneden alles open en op de bovenverdieping staan altijd de -hoe heten die raamroosters- en sommige ramen open. Badkamerdeur open om te luchten... Volgens mij niet nodig dan

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met die 2W ga ik niet moeilijk doen door boven ergens een perilex stekker los te trekken :P
Verder gaat het hier automagisch met co2 of vochtigheid meting of koken of een toilet bezoek (pir).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@ThinkPad Ja, dat weet ik. En ja, er staan hier genoeg roosters en ramen open en deuren die geregeld overdag open waaien. Die CO2 maak ik me exact 0 zorgen om.

De mechanische ventilatie is hier echt bedoeld om het toilet enigszins fris te houden en om de badkamer vlotter te ontvochtigen na een douchebeurt.

Aangezien deze meivakantie in het teken staat van klussen in huis wordt de ventilatie nu ook maar eens meegenomen. Klein klusje, snel terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wij hebben niks in de badkamer, in de zomer is het niet nodig 'vlotter te ontvochtigen' en in de winter zet ik wel een ventilatieschacht open maar die is niet actief samen met een kantelraam (die kan ook nog helemaal open). In de winter heb je dan wel beslagen spiegels (afhankelijk van hoe lang je doucht). Misschien als we het dak vernieuwen dat ik er eens na laat kijken al denk ik dat dit alleen om de buitenkant gaat

De toilet is apart.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Speedy-Andre schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:01:
Met die 2W ga ik niet moeilijk doen door boven ergens een perilex stekker los te trekken :P
Verder gaat het hier automagisch met co2 of vochtigheid meting of koken of een toilet bezoek (pir).
Die pir op het toilet, is dat een plug'n'play iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

NeutraleTeun schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:13:
[...]

Die pir op het toilet, is dat een plug'n'play iets?
Niet echt, daar is wel iets van domotica voor nodig.
Het is een heel kleine Xiaomi Aqara human motion sensor die met Zigbee werkt.
Zie dit blog :)
Eventueel zou je dat met een Kaku sensor kunnen doen die in plaats van de lichtschakelaar komt.
Die kan dan een (Kaku) lamp aansturen en eventueel de ventilatie via (Kaku) aan/uit schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik heb al een Hue motion sensor op de wc hangen.

Maar dan zit je dus met een aan/uit stekker schakelaar op je MV?
If so, dat wordt afgeraden. Kunnen ze kapot van gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

NeutraleTeun schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:01:
Ik heb al een Hue motion sensor op de wc hangen.

Maar dan zit je dus met een aan/uit stekker schakelaar op je MV?
If so, dat wordt afgeraden. Kunnen ze kapot van gaan.
Waarom zou ik zo'n schakelaar op de MV willen?
Dat is een eenvoudig alternatief voor wie geen domotica heeft en dan schakel je de snelheid, niet de voeding.
Ik heb een Itho Ecofan die ik draadloos bedien met een Nodemcu en een RF zendertje.
Daarmee kan ik 5 snelheden kiezen en is er voor elke situatie een passende snelheid.
De pir zendt naar een Raspbee module die met Deconz werkt en dat geheel is gekoppeld met Domoticz.
Maar goed, daar zijn andere topics voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dit is meer een antwoord op mijn vraag.
Heb je van dit ook een "blog" of iets anders?

Adhv je laatste zin, KaKu schakelaar, ging ik er dus vanuit dat je de voeding van MV in/uitschakelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

NeutraleTeun schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:45:
Dit is meer een antwoord op mijn vraag.
Heb je van dit ook een "blog" of iets anders?

Adhv je laatste zin, KaKu schakelaar, ging ik er dus vanuit dat je de voeding van MV in/uitschakelde.
De gemiddelde MV box zit op een 3-standen schakelaar in de keuken.
Er zijn 2 stuur ingangen waar je 230V op zet via die schakelaar en geen 230V is dan de laagste stand.
Dit zou je met Kaku kunnen uitvoeren en de MV box werkt verder zoals hij bedoeld is (altijd aan).

Mijn domotica is inmiddels wel heel erg uitgebreid, meer dan genoeg stof voor een blog dat ik niet heb :)
Met de Hue motion kan je een lamp aansturen en eventueel de ventilatie met een Hue plug/schakelaar.
Ik weet niet wat je in huis hebt om e.e.a. aan elkaar te knopen, de Hue bridge is beperkt en daarom heb ik de Raspbee er bij voor diverse sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Hue, RPi en een ICS-2000.
Zal me er eens verder in verdiepen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stel je vraag even hier: YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter of open er een nieuw topic voor aub. Met elektriciteit besparen heeft dit niet echt te maken.
Pagina: 1 ... 64 ... 84 Laatste