Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

Sluipverbruik is bij mij wat aan de hoge kant denk ik, met een modem + router + NAS + Hue bridge + Link bridge en 2 RPI's die 24/7 draaien. Maar gemak dient de mens, dus die blijven mooi aan. Verder is alles vrij energiezuinig (vrij recente witgoed e.d.).

200 - 250 kWh per maand.
15 - 125 m3 gas per maand (hoger = wintermaanden).

Appartement ~100m2, 2 personen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

dunklefaser schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:56:
@Marzman Ik weet niet wat je met tegenwoordig bedoelt. De getoonde data heb ik zelf gemeten. Misschien kan je een vergelijkbare hoeveelheid water met gas aan de kook brengen en de verbruikte liters gas meten?
Pas dan kan je iets over de kosten in deze specifieke situatie zeggen. (Ik kook op electra/inductie).
Ik dacht dat je warm water op gas uit de kraan en via de waterkoker met elkaar vergeleek op prijs. Dan heb ik je reactie misschien verkeerd begrepen.

Koken op gas is voor mij lastig te meten (ik heb twee type b-toestellen staan die altijd wat gas verbruiken).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:26
Nou ik kan uiteraard nog wat schaven bij ons.
Had de 2de telefoon uitgezet die we gebruikten voor CC, en het bijbehorende modem ook uitgezet.
Dacht dat scheelt wel iets :+

0,0 :D

Blijf toch op 84 watt hangen.
Kan natuurlijk kritisch kijken wat er minder kan zoals de MV box, maar aangezien dat van een WBV is laat ik die voor wat het is.

Daarnaast is energie sparen natuurlijk goed.
Heb enkele lampen al vervangen door LED.
Daarbij kan ik nog meer lampen vervangen, maar dan moet ik ook dimmers gaan vervangen ivm LED.

Dan heb ik eerder iets van ik bespaar dan eerder op gas zover mogelijk en energie vindt ik minder belangrijk.
We hebben sinds 2015 panelen op het dak dus betaal nu rond de 1000kWh per jaar.

Natuurlijk kan het altijd minder, maar hoeveel moet ik dan gaan investeren.

Ik laat het voorlopig maar even zo zoals het nu is

2250 WP Zuid PVoutput

• rvk
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15:10
Marzman schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:44:
[...]
Ik heb ook alles led en van de stroom af als ik het niet gebruik. Ik gebruik hiervoor stekkerdozen met een schakelaar zodat ik dingen in groep in en uit kan schakelen.
Ik heb gemerkt dat die dingen in de "aan" stand ook 0,25 W verbruiken 8)7
(ja, alle kleine beetjes helpen)

Ik had er eentje 24/7 aanstaan, en ja, dan kun je gewoon beter een normaal stekkerblok gebruiken ;)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MdO82 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:11:
Nou ik kan uiteraard nog wat schaven bij ons.
Had de 2de telefoon uitgezet die we gebruikten voor CC, en het bijbehorende modem ook uitgezet.
Dacht dat scheelt wel iets :+

0,0 :D

Blijf toch op 84 watt hangen.
Kan natuurlijk kritisch kijken wat er minder kan zoals de MV box, maar aangezien dat van een WBV is laat ik die voor wat het is.
GIWJAZ
spoiler:
(geen idee wat je allemaal zegt)
Daarnaast is energie sparen natuurlijk goed.
Heb enkele lampen al vervangen door LED.
Daarbij kan ik nog meer lampen vervangen, maar dan moet ik ook dimmers gaan vervangen ivm LED.
Ja, soms werkt het niet inderdaad. Als ik de lampen in mijn afzuigkap vervang door led dan doen ze het nog een keer en daarna niet meer. Een led en een gewone ziet er ook niet uit dus dan maar geen LED daar :p
Dan heb ik eerder iets van ik bespaar dan eerder op gas zover mogelijk en energie vindt ik minder belangrijk.
We hebben sinds 2015 panelen op het dak dus betaal nu rond de 1000kWh per jaar.

Natuurlijk kan het altijd minder, maar hoeveel moet ik dan gaan investeren.

Ik laat het voorlopig maar even zo zoals het nu is
Ik heb net ook offertes opgevraagd, tot eind dit jaar heeft de regering nog een terugdraaiende teller beloofd voor zonnepanelen.

/▌

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 19:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Marzman schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:10:
[...]

Ik dacht dat je warm water op gas uit de kraan en via de waterkoker met elkaar vergeleek op prijs. Dan heb ik je reactie misschien verkeerd begrepen.

Koken op gas is voor mij lastig te meten (ik heb twee type b-toestellen staan die altijd wat gas verbruiken).
Vergelijken wil ik met jouw gegevens, als je weet wat de b-toestellen op zich verbruiken kan je dat niet aftrekken van het gasverbruik voor koken?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:34

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
Psssst, over stroomverbruik van boilers is al een topic: Quooker en Boilers stroombesparing
Met een 5L boiler zit ik op 0,5 kWh per dag trouwens aan standbyverbruik. Ik heb echter zonnepanelen met een flink overschot dus lig er niet wakker van.

[Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 14-02-2020 17:56]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17:33
thunderfury schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:26:
[...]

Toch wel wat jaloers op jouw cijfers. Wij halen hier in huis 2600 kWh per jaar en 640m3 gas. We hebben wel een elektrische boiler in de keuken. Op een gemiddelde nacht meet ik toch minstens 120W sluipverbruik, ik vermoed voornamelijk door de ventilatie en de keuken (koelkast, vriezer, boiler).
Sluipverbruik is hier 25W, wat voor soort ventilatie, toen wij hier kwamen wonen hebben we de oude box vervangen voor een Itho Eco fan, die zuigt niet alleen beter, maar verbruikt ook 75% minder stroom, 7W op de laagste stand.
In vorige huis hadden we ook een boiler, de grootste stroomvreter in huis, blij dat we daar vanaf zijn, nu een HR Remeha Tzerra plus ketel die goed is afgesteld en daardoor erg zuinig.
Marzman schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:44:
[...]

Ook met twee personen? Bij mij is het dan vergelijkbaar, iets minder stroom, iets meer gas in een rijtjeshuis van 1971 (120m2).

Ik heb ook alles led en van de stroom af als ik het niet gebruik. Ik gebruik hiervoor stekkerdozen met een schakelaar zodat ik dingen in groep in en uit kan schakelen.

[...]

Is dat tegenwoordig goedkoper? Of alleen als je zonnepanelen hebt en stroom over. Wij doen dat met de warmwaterdoorstromer. Zelfs thee zetten gaat ook gewoon op gas (mijn vrouw vind de waterkoker niks omdat die van plastic is en dat vertrouwd ze niet met kokend water).
Ja met twee personen. Wij gebruiken ook stekkerdozen met afstandbediening.
En water koken doen we ook met de waterkoker en we koken op inductie.

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• HereIsTom
Marzman schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:19:
[...]
GIWJAZ
spoiler:
(geen idee wat je allemaal zegt)

[...]
Ja, soms werkt het niet inderdaad. Als ik de lampen in mijn afzuigkap vervang door led dan doen ze het nog een keer en daarna niet meer. Een led en een gewone ziet er ook niet uit dus dan maar geen LED daar :p

[...]

Ik heb net ook offertes opgevraagd, tot eind dit jaar heeft de regering nog een terugdraaiende teller beloofd voor zonnepanelen.
Wij hebben toen we hier kwamen wonen ook de lampen in de afzuigkap vervangen voor twee goedkope LED’s van 3W van de Action en die doen het nog steeds goed na 5 jaar.

De salderingsregeling blijft tot 1 januari 2023 zoals hij nu is. Daarna bouwt de overheid de regeling geleidelijk af. In 2031 stopt hij helemaal. Vanaf 2031 krijg je alleen nog de marktprijs voor de stroom die je aan het net levert. Die is op dit moment zo’n 7 cent per kWh.

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19:28

P_Tingen

omdat het KAN

rvk schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:17:
[...]
Ik had er eentje 24/7 aanstaan, en ja, dan kun je gewoon beter een normaal stekkerblok gebruiken ;)
Je kunt ook doorslaan he? 0,25W = €0,50 per jaar :)

... en gaat over tot de orde van de dag

• duimp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13:18
G_M_C schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:03:
[...]

CI+ module en smartcard FTW. Wij hebben geen settopbox meer. Elke settopbox van Ziggo is in principe voor niets elektriciteit gebruiken.
Volgens mij kan de next wel wat meer dan zo'n module als ik het goed heb.

• thunderfury
  • Registratie: juni 2013
  • Nu online
HereIsTom schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:13:
[...]

Sluipverbruik is hier 25W, wat voor soort ventilatie, toen wij hier kwamen wonen hebben we de oude box vervangen voor een Itho Eco fan, die zuigt niet alleen beter, maar verbruikt ook 75% minder stroom, 7W op de laagste stand.
In vorige huis hadden we ook een boiler, de grootste stroomvreter in huis, blij dat we daar vanaf zijn, nu een HR Remeha Tzerra plus ketel die goed is afgesteld en daardoor erg zuinig.
Wij wonen in een nieuwbouw van 2019, dus ik ga er vanuit dat de ventilatie wel aan de huidige standaarden voldoet? De keukenboiler is wat het is, daar gaat weinig aan te doen zijn, vrees ik. Verder ben ik al wel eens het huis rond gegaan, maar ik kan weinig dingen bedenken die nog significante winst gaan opleveren. Koelkast en vriezer zijn nieuwe A++(+) modellen. Tv en aanverwanten gaan met een stekkerblok uit. Dan blijft er nog router+AP en HR-ketel over. Of zie ik nog belangrijke dingen over het hoofd?

Wij hebben trouwens wel ruim genoeg zonnepanelen met terugdraaiende teller, dus het gaat niet om de kosten. Als ik hoor dat mensen het met 25W kunnen doen, krijg ik enkel het gevoel dat ik het ook wel met de helft van de huidige 120 zou moeten kunnen.

[Voor 10% gewijzigd door thunderfury op 15-02-2020 07:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:56
Sure, maar met 25W sluipverbruik ga je comfort inleveren. Ik ga echt niet ‘s nachts mijn netwerk (Modem, router, switch, server, accesspoints) uitzetten om die enkele centen te besparen. Wij zitten overigens op 135W en ik vind het wel best zo.

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:06
duimp schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 07:31:
[...]

Volgens mij kan de next wel wat meer dan zo'n module als ik het goed heb.
Naja, hangt ervan af of je die functies gebruikt.

Opnemen kan mijn Panasonic ook. Net als pauzeren. Daarvoor heeft hij 2 tuners en kan je een usb hd aansluiten.

Maar wij namen bijna nooit wat op, en pauzeren was ook niet nodig.

En zolang Ziggo geen 4k signaal uitzend, heb je ook niets aan een 4k decoder. Ik denk dan mijn Panasonic prima het huidige signaal kan upscalen naar 4k.

Dus wat ons betreft was een losse box niet nodig en het bespaart ons weer stroom. En dat was de bedoeling.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij mij zit het kabelmodem niet in die stekkerdoos. Mijn telefoon ook niet. Mijn tv, androidtv, stereo hangt daar wel aan. Die staan meer uit dan aan.

Ik heb een wifibridge die ik wel uit zet. Die start ik op met mijn werkpc. Koffieapparaat heb ik de instellingen van veranderd (kopjeswarmer blijft standaard uren doorgaan en dat gebruik ik niet)

/▌

• HereIsTom
GioStyle schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 08:26:
Sure, maar met 25W sluipverbruik ga je comfort inleveren. Ik ga echt niet ‘s nachts mijn netwerk (Modem, router, switch, server, accesspoints) uitzetten om die enkele centen te besparen. Wij zitten overigens op 135W en ik vind het wel best zo.
Voor ons is het geen comfort inleveren hoor en ieder moet dat voor zich zelf weten en als je zonnepanelen hebt maakt het helemaal weinig uit.
Maar gebruik je al die dingen dan ook s'nachts, de modem/router staat s'nachts hier ook aan.
Wij betalen 45 euro p.mnd. voor gas en licht en krijgen meestal nog iets terug en zijn daar blij mee, vooral nu het straks allemaal flink duurder gaat worden.
135W sluipverbruik s'nachts is zo’n 12 euro per maand, een netflix abonnementje 😉

[Voor 5% gewijzigd door HereIsTom op 15-02-2020 11:44]

• Rrob
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 05-04 09:53
Volgens mij mag de startpost wel een keer een update wat betreft sluimerverbruik. Ik heb nav dit topic mijn apparaten doorgemeten en ondanks dat ik vrij veel ouder spul heb is het sluipverbruik van het meeste ver onder de 1W.

Excl koelkast en CV (want daar kan ik toch niets aan veranderen) zit ik op 25W sluipverbruik en daarvan komt 11W van mijn modem (die blijft aan) en 5W van printer + boxjes die gaat samen met PC (1,2W) en 2 oudere monitoren (beide ca 1W) achter een domme schakelaar van €2,50

-specs-

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Comfort inleveren is ook maar net wat je gewend bent. Mijn modem blijft aanstaan, want anders heb ik geen wifi en geen telefoon. Als ik wakker wordt zet ik in mijn werkkamer eerst de stekkerdoos aan, dan springen mijn monitoren in standby en start die helft van de netwerkbridge op, dan ga ik naar beneden zet de andere netwerkbridge aan, zet koffie, ga weer naar boven en dan start ik mijn pc en de software verder op. Het moet een beetje in je systeem zitten anders moet je inderdaad extra op en neer lopen en wachten tot dingen opgestart zijn.

Op mijn tv hetzelfde. Aan de achterkant hangt met tywraps een stekkerdoos, als ik die aan zet gaat mijn tv aan, mijn androidtv box, mijn stereo gaat in standby en mijn netwerkprinter gaat in standby (die stond daar al voor ik thuis werkte, anders had ik hem misschien boven gezet).

Bij de eettafel ligt ook een stekkerdoos, als ik die aan zet gaat de laptop opladen.

Ik vind dat niet echt comfort inleveren. Als je de tv inschakeld met een knop moet je ook op die knop drukken, als je de laptop oplaad door de kabel in te pluggen is dit meer werk en het opstarten van mijn werkpc is een ritueel dat heel weinig tijd kost (en ik win er zo veel reistijd mee :) )

Om op het gasverbruik te besparen heb ik nog een petroleum-laserkachel als bijverwarming. Die heeft wel wat nadelen (je moet hem in een andere ruimte aansteken anders zit je de hele dag in de stank). Maar het is wel erg goedkoop. Ik heb 2 jerrycans met 40 liter petroleum van 90ct de liter. Met de duurdere (Qlima) petroleum hoef je hem niet in een andere ruimte aan te steken, maar dat kost 2 euro de liter in een aanbieding (die er altijd is). Ik kan hem gewoon even naar buiten schuiven en daar zit ook een dakluik dat ik dan open zet. Na een, twee minuten is de verbranding optimaal en dan schuif ik hem weer de kamer in. Met de cv zou ik dan de huiskamer ook op moeten warmen terwijl daar niemand is en met een electrische kacheltje kan dat erg kostbaar worden.
HereIsTom schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:26:
[...]
De salderingsregeling blijft tot 1 januari 2023 zoals hij nu is. Daarna bouwt de overheid de regeling geleidelijk af. In 2031 stopt hij helemaal. Vanaf 2031 krijg je alleen nog de marktprijs voor de stroom die je aan het net levert. Die is op dit moment zo’n 7 cent per kWh.
In Vlaanderen?

Ik lees overal eind 2020 en dat de regering dan nog 15 jaar een teruglopende teller belooft, van de andere kant las ik vorig jaar overal eind 2019. Als het 2023 is dan lukt het me wel voldoende geld bij elkaar te sparen om eerst het dak te vernieuwen en isoleren.

Gisteren offertes opgevraagd voor zonnepanelen via een vergelijkingssite maar die sturen nu een mail terug dat leveranciers het te druk hebben en dat ze 0 offertes hebben aangevraagd (ipv de 5 die ze zeggen).
Rrob schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 11:32:
Volgens mij mag de startpost wel een keer een update wat betreft sluimerverbruik. Ik heb nav dit topic mijn apparaten doorgemeten en ondanks dat ik vrij veel ouder spul heb is het sluipverbruik van het meeste ver onder de 1W.

Excl koelkast en CV (want daar kan ik toch niets aan veranderen) zit ik op 25W sluipverbruik en daarvan komt 11W van mijn modem (die blijft aan) en 5W van printer + boxjes die gaat samen met PC (1,2W) en 2 oudere monitoren (beide ca 1W) achter een domme schakelaar van €2,50
Het sluipverbruik van een espressoapparaat daar kun je nog best van schrikken; Ik heb de maximale standbytijd van uren naar 1 of 2 minuten teruggezet (dat was het minimum). Ik denk dat het komt door de kopjesverwarmer (er staan niet eens kopjes op). En dat is een modern apparaat. Natuurlijk kan ik hem ook uitzetten, maar over 15 minuten wil ik misschien nog een espresso dus dan blijft hij aan staan.

TV-boxen van kabelboeren komen ook vaak negatief in het nieuws en nu de huizen slim moeten worden zijn er ook steeds meer apparaten met een sluipverbruik. Allemaal met wifi en er moet natuurlijk geen vertraging inzitten (stopcontacten, gordijnen, camera's, lampen, een robotstofzuiger).

[Voor 40% gewijzigd door Marzman op 15-02-2020 12:12]

/▌

• HereIsTom
Marzman schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 11:49:
In Vlaanderen?

Ik lees overal eind 2020 en dat de regering dan nog 15 jaar een teruglopende teller belooft, van de andere kant las ik vorig jaar overal eind 2019. Als het 2023 is dan lukt het me wel voldoende geld bij elkaar te sparen om eerst het dak te vernieuwen en isoleren.

Gisteren offertes opgevraagd voor zonnepanelen via een vergelijkingssite maar die sturen nu een mail terug dat leveranciers het te druk hebben en dat ze 0 offertes hebben aangevraagd (ipv de 5 die ze zeggen).
Nee dit is in Nederland, van Vlaanderen weet ik het niet.

• rvk
HereIsTom schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 11:16:
[...]
Voor ons is het geen comfort inleveren hoor en ieder moet dat voor zich zelf weten en als je zonnepanelen hebt maakt het helemaal weinig uit.
Ik begrijp deze uitspraak eigenlijk nooit. Ook als je zonnepanel hebt maakt het toch wel uit? Je levert dan op dat moment minder terug aan het net en dat kost toch ook gewoon geld (of levert je minder geld op)?

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:12

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

rvk schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:54:
[...]

Ik begrijp deze uitspraak eigenlijk nooit. Ook als je zonnepanel hebt maakt het toch wel uit? Je levert dan op dat moment minder terug aan het net en dat kost toch ook gewoon geld (of levert je minder geld op)?
Tuurlijk, een verbruikte kWh is 23 cent en een verkochte 11.

Bij ons overigens 115W sluipverbruik door modems en routers, tv en wp stand-by, camera en carportverlichting.
We doen 7200kWh in het jaar en door pv een negatieve energie rekening van -170,- , ja de expresso staat ook grotendeels de hele dag stand-by en is 16W op energiebesparings stand 2. Kost wat maar die zwitsers hebben het wel goed geregeld. :)

Comfort is een breed begrip, een vaatwasser en wasdroger zijn hier normaal, een ander ziet dat als luxe, ga ik die missen als ik ze er uit gooi? Ja, echt comfort inleveren ja, tobben met afwas en wasophangen.

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

De meeste mensen proberen hun opgewekte stroom met panelen ook zelf te verbruiken; Schijnbaar leveren panelen niet zo veel op als het meer is dan wat je verbruikt en in de toekomst wordt dit nog minder met slimme tellers (dan moet je de wasmachine aanzetten als de zon schijnt en dat soort fratsen).

Op zich ook logisch. Die stroom die je niet verbruikt moet worden opgeslagen in accu's; Wie betaald dat?

/▌

• rvk
Rol-Co schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:01:
[...]
Tuurlijk, een verbruikte kWh is 23 cent en een verkochte 11.
Ah, ok, dit gaat over Vlaanderen.

• Rol-Co

Rol-Co

Marzman schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:09:
[...]

De meeste mensen proberen hun opgewekte stroom met panelen ook zelf te verbruiken; Schijnbaar leveren panelen niet zo veel op als het meer is dan wat je verbruikt en in de toekomst wordt dit nog minder met slimme tellers (dan moet je de wasmachine aanzetten als de zon schijnt en dat soort fratsen).
Pv kosten zijn zo laag dat het zelfs met verkopen voor 11 cent uit kan, salderen gaat zeker door, maar afbouwend naar 2030, dat is nog 10 jaar he!
Op zich ook logisch. Die stroom die je niet verbruikt moet worden opgeslagen in accu's; Wie betaald dat?
Hoe kom je daarbij dan? Pv is nog maar een klein deel in NL, voordat alle centrales uit kunnen en we het in accu's gaan duwen jeuken mijn kiezen niet meer hoor. Overigens gaan ze pv gewoon aftoeren of uitschakelen als dat ooit het geval zou zijn net als in DE, grote parken worden daar afgeschakeld als er "over" is.
rvk schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:13:
[...]

Ah, ok, dit gaat over Vlaanderen.
Maakt dat uit dan? Het is toch altijd beter om je eigen opgewekte stroom te verbruiken en zo min mogelijk van en aan het net te halen/ leveren.

[Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 15-02-2020 13:17]

• rvk
Rol-Co schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:14:
[...]
Maakt dat uit dan? Het is toch altijd beter om je eigen opgewekte stroom te verbruiken en zo min mogelijk van en aan het net te halen/ leveren.
Maakt uit voor wat/wie? Niet voor geld (als je onder de salderingsregeling valt).

En we hadden het hier over het e.v. aanlaten van apparaten overdag, dat dat toch niet zoveel uitmaakt als je zonnepanelen hebt. Dan kun je ook redeneren dat je die stroom voor het milieu beter terug kunt leveren.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rol-Co schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:14:
[...]

De meeste mensen met een terugdraaiende telller leveren meer in de zomer en maken meer op in de winter. Maar dat is niet hun eigen stroom (alleen administratief, maar dat ligt dus aan voorwaarden en hoe het administratief verwerkt wordt).

Als je je eigen stroom op wilt maken moet je in de zomer wassen op dagen dat de zon schijnt. En je lampen overdag aan doen.

[Voor 3% gewijzigd door Marzman op 15-02-2020 13:32]

/▌

• HereIsTom
[...]

Als je zonnepanelen hebt kost het je alleen die zonnepanelen, die verdien je terug met je eigen verbruik.
Als je ze al heb terugverdient kost het je niks meer, heb je geen zonnepanelen dan kost het je dus € 0,23 per kWh.

• rvk
HereIsTom schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:35:
[...]
Als je zonnepanelen hebt kost het je alleen die zonnepanelen, die verdien je terug met je eigen verbruik.
Als je ze al heb terugverdient kost het je niks meer, heb je geen zonnepanelen dan kost het je dus € 0,23 per kWh.
Ja, maar als je de stroom niet gebruikt en teruglevert krijg je €0,23 terug. Dus om te zeggen dat het weinig uitmaakt om apparaten daardoor aan te laten (en dus minder let op besparen) klopt volgens mij niet.

Ook zo met iemand die zegt de wasmachine overdag te laten draaien omdat ie zonnepanelen heeft. Op dit moment maakt dat in Nederland (qua geld voor die verbruiker) niets uit.

• Rol-Co

Rol-Co

Marzman schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:32:
[...]

De meeste mensen met een terugdraaiende telller leveren meer in de zomer en maken meer op in de winter. Maar dat is niet hun eigen stroom (alleen administratief, maar dat ligt dus aan voorwaarden en hoe het administratief verwerkt wordt).
Klopt, maar toch heb je een bepaalde baseload die bij voldoende panelen weg valt.
Als je je eigen stroom op wilt maken moet je in de zomer wassen op dagen dat de zon schijnt. En je lampen overdag aan doen.
Dan heb je het over een klein setje, met 10 kWp zoals hier is dat al heel anders en kan de wasmachine al bij slecht weer op eigen stroom draaien, met een sprankeltje zon leveren we al terug, ook al staat de warmtepomp en de vaatwasser aan.
Lampen is een slecht voorbeeld, in de hele huiskamer licht aan is 40W. :)

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:06
Ik heb het gevoel dat nu, op dit moment investeren in stroombesparende maatregelen beter rendeert dan investeren in zonnepanelen.

Zie eerder posts; wij hebben dat gedaan met led, a+++ (af) wasmachine, nu een oled tv, de hr ketel met a+ pomp en zelfs een a++ oven. Wij gebruiken in ons hoekhuis nu ongeveer 2000 kwh per jaar.

Voorlopig hebben wij weinig aan een investering in zonnepanelen, zeker nu de salderingsregeling vervalt.

Pas als we all electric zouden gaan zou het weer interessant zijn, en dat is voorlopig nog niet aan de orde.

Tenslotte, mijn idee is dat het beleid van de staat niet helpt om verduurzaming op gang te houden. Juist omdat investeren in zonnepanelen minder verstandig wordt.

[Voor 7% gewijzigd door G_M_C op 15-02-2020 19:48]

• GioStyle
G_M_C schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 19:44:

Voorlopig hebben wij weinig aan een investering in zonnepanelen, zeker nu de salderingsregeling vervalt.
Heb je het wel eens uitgerekend of praat je nu vanuit de onderbuik? Zelfs als de salderingsregeling in stapjes wordt afgebouwd zijn zonnepanelen een prima investering. Wij hebben hier 2 installaties. De investering van de eerste installatie geplaatst in 2014 is eind dit jaar terugverdiend. De tweede set is geplaatst in 2018 en heeft momenteel 27% van het investeringsbedrag opgewekt.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dunklefaser schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:17:
[...]

Vergelijken wil ik met jouw gegevens, als je weet wat de b-toestellen op zich verbruiken kan je dat niet aftrekken van het gasverbruik voor koken?
Nee, dat is lastig, ik zou die toestellen nog uit kunnen zetten, maar dan nog hangt mijn meter in de garage, dan moet ik door de garagedeur, de tuin, de verande, de huiskamer, de gang om in de keuken te komen ;)

Meestal staat op internet dat gas goedkoper is dan electriciteit om te verwarmen. Maar hier staat het tegenovergestelde en zijn de berekeningen ook vrij goed toegelicht al snap ik niet helemaal waarom gas zo veel verliest als je meer dan een liter gaat koken (het zal dan minder efficient worden ofzo). Gelukkig past er maar een liter in onze theepot en dan is het ongeveer gelijk ;)
http://www.olino.org/blog...fluitketel-of-waterkoker/

/▌

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20:49

Erasmo

Laadpaaljager

thunderfury schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 07:39:
[...]

Wij wonen in een nieuwbouw van 2019, dus ik ga er vanuit dat de ventilatie wel aan de huidige standaarden voldoet? De keukenboiler is wat het is, daar gaat weinig aan te doen zijn, vrees ik. Verder ben ik al wel eens het huis rond gegaan, maar ik kan weinig dingen bedenken die nog significante winst gaan opleveren. Koelkast en vriezer zijn nieuwe A++(+) modellen. Tv en aanverwanten gaan met een stekkerblok uit. Dan blijft er nog router+AP en HR-ketel over. Of zie ik nog belangrijke dingen over het hoofd?

Wij hebben trouwens wel ruim genoeg zonnepanelen met terugdraaiende teller, dus het gaat niet om de kosten. Als ik hoor dat mensen het met 25W kunnen doen, krijg ik enkel het gevoel dat ik het ook wel met de helft van de huidige 120 zou moeten kunnen.
De minimale standaard wellicht, van een aannemer die een woning in 2019 met een gasketel oplevert hoef je niet veel te verwachten. Wellicht loont het toch om eens te kijken naar welk model ventilatiebox erin hangt en of een zuiniger model mogelijk is, het zou me niks verbazen als er nu een goedkoop ding in hangt wat nét voldoet.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Mooi topic, en ik hier maar denken dat ik met een sluipverbruik van 50W aan de hoge kant zit.
;)

https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot965.jpg

[Voor 28% gewijzigd door PClop op 16-02-2020 10:24]

PVoutput FP4All Tigo

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20:45
GioStyle schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 19:53:
[...]

Heb je het wel eens uitgerekend of praat je nu vanuit de onderbuik? Zelfs als de salderingsregeling in stapjes wordt afgebouwd zijn zonnepanelen een prima investering. Wij hebben hier 2 installaties. De investering van de eerste installatie geplaatst in 2014 is eind dit jaar terugverdiend. De tweede set is geplaatst in 2018 en heeft momenteel 27% van het investeringsbedrag opgewekt.
Het komt steeds op hetzelfde neer: om een goed redement te halen op dergelijke investeringen moet je al veel verbruik hebben.

Wij hebben een jaarlijks verbruik van 1200 à 1300kWh voor een gezin met drie. (in België)

Daar betalen wij nu iets van een 30€ per maand voor.

Ik heb er al redelijk wat aan zitten rekenen maar voor ons is eigen PV gewoon de moeite en het gedoe niet waard.

Als alternatief heb ik dan maar een 3k€ geïnvesteerd in onze coöperatieve energieleverancier(die difersifieert in PV, wind, waterkracht, pellets). Daar krijgen we nog een beetje jaarlijkse interest op.

Ik zit zelf deels in de sector want ik doe regelmatig inspecties op PV-installaties, ik zou ze zelfs zelf kunnen installeren op mijn dak. En toch vind ik het geen goede businesscase voor particulieren met een gemiddeld tot laag verbruik.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je kan dan natuurlijk wel je gasverbruik afbouwen en meer electrisch doen (inductie, Quooker)

/▌

• GioStyle
In België, daar zijn de regels iets anders hoor ik.

Maar in Nederland zou je voor 1300 kWh per jaar ongeveer €275 kwijt zijn.

Als ik snel even de prijzen van de panelen/omvormers bekijk, kan je voor €1250 exclusief BTW al een 1500Wp zonnepaneelsysteem (zelf) plaatsen.

Heb je de boel binnen 4,5 jaar terugverdiend en gaat rustig 10 jaar mee. Ik hoef je denk ik niet uit te leggen wat dat met het rendement doet.

• Wozmro
Als ik even snel probeer te rekenen:

1250€ x 1,21 = 1512,5€ gespreid over 10 jaar = 151,25€/jaar (zit voedingskabel, montage op plat dak, aanpassingen aan zekeringkast inbegrepen in deze prijs?)
Verplichte keuring bij inbedrijfname: 120€, gespreid op 10 jaar = 12€/jaar
Jaarlijkse netvergoeding: +/-110€/kWp x 1,5 = 165€/jaar
Onderhoudskosten: 50€/jaar ? (ruwe schatting in veronderstelling dat je na 10j de omvormer zou moeten vervangen, nieuwe omvormer betekent ook nieuwe keuring).

Totaal: 378,25€/jaar. Als er de volgende jaren niets veranderd in de regelgeving en bij geen technische pech.

Prijssimulatie voor 2020 bij onze leverancier: 0,298€/kWh(all-in) x 1300kWh = 392,56€

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wozmro schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:54:
Als ik even snel probeer te rekenen:

1250€ x 1,21 = 1512,5€ gespreid over 10 jaar = 151,25€/jaar (zit voedingskabel, montage op plat dak, aanpassingen aan zekeringkast inbegrepen in deze prijs?)
Verplichte keuring bij inbedrijfname: 120€, gespreid op 10 jaar = 12€/jaar
Jaarlijkse netvergoeding: +/-110€/kWp x 1,5 = 165€/jaar
Onderhoudskosten: 50€/jaar ? (ruwe schatting in veronderstelling dat je na 10j de omvormer zou moeten vervangen, nieuwe omvormer betekent ook nieuwe keuring).

Totaal: 378,25€/jaar. Als er de volgende jaren niets veranderd in de regelgeving en bij geen technische pech.

Prijssimulatie voor 2020 bij onze leverancier: 0,298€/kWh(all-in) x 1300kWh = 392,56€
Er is 15 jaar beloofd als je het dit jaar nog laat plaatsen. Na 10 jaar heb je dan alleen die jaarlijkse netvoeding 5 jaar lang en dezelfde opbrengsten. En daarna zullen ze iets minder opleveren maar alles wat ze dan nog opleveren is extra want je had ze na 10 jaar al terugverdient.

/▌

• GioStyle
€1250 voor montage op schuin dak inclusief kabel plus 16A automaat. (aanpassen van de meterkast niet meegerekend)

Maar in België zijn de regels sowieso anders. In Nederland heb je geen verplichte keuring, geen jaarlijkse netvergoedingskosten etc..

En bij zonnepanelen heb je geen onderhoud. Omvormer schijnt 10 jaar mee te gaan, maar een 1500VA omvormer kost €300 inclusief BTW en je kan weer door.

• Wozmro
Het kan beroepsmisvorming zijn maar ik vind dat nogal lange termijnen voor technische installaties...

Binnen 10 jaar is onze zoon het huis uit, hebben we mogelijk een zuinigere/kleinere koelkast, hebben we onze cv vervangen (de huidige heeft 2 niet zuinige circulatiepompen), gaan we meer op vakantie,...

En wat als er in de toekomst gefactureerd wordt met een variabele kWhprijs ifv het aanbod groene stroom? Quasi gratis bij veel aanbod want ze moeten er vanaf, stinkend duur bij weinig aanbod want er moet winst gemaakt worden.

Begrijp mij niet verkeerd: PV is een mooi product maar het plaatje moet volledig kloppen, niet enke financieel. PV op een camping of in combinatie met een koelinstallatie dat is voor mij iets logisch.

PV op een kleine gezinswoning waarbij het meest geproduceert wordt op de momenten waar we het minst nodig hebben dat wringt bij mij.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wozmro schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:20:
Het kan beroepsmisvorming zijn maar ik vind dat nogal lange termijnen voor technische installaties...

Binnen 10 jaar is onze zoon het huis uit, hebben we mogelijk een zuinigere/kleinere koelkast, hebben we onze cv vervangen (de huidige heeft 2 niet zuinige circulatiepompen), gaan we meer op vakantie,...

En wat als er in de toekomst gefactureerd wordt met een variabele kWhprijs ifv het aanbod groene stroom? Quasi gratis bij veel aanbod want ze moeten er vanaf, stinkend duur bij weinig aanbod want er moet winst gemaakt worden.

Begrijp mij niet verkeerd: PV is een mooi product maar het plaatje moet volledig kloppen, niet enke financieel. PV op een camping of in combinatie met een koelinstallatie dat is voor mij iets logisch.

PV op een kleine gezinswoning waarbij het meest geproduceert wordt op de momenten waar we het minst nodig hebben dat wringt bij mij.
Snap dat het wringt..

maar ik heb mijn investering (2013 gedaan) reeds volledig terugverdiend en maak nu elke dag winst. Ook al heb ik straks geen saldering meer. Hier had ik niet tegenop kunnen sparen.
Een zeer succesvolle beleggingsstrategie had dit resultaat bij kunnen houden, maar was wel meer risico geweest.

Ik had ook bekenden de toen twijfelden en nu nog.. Juist omdat plaatje niet helemaal klopt in hun ogen. Maar ja, ik heb ze nu en verdien er elke dag op.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 19:45
Zo zie ik het ook. Terugverdienen is niet eens een uitgangspunt voor mij, begrijp niet waarom dat zo'n ding is bij zonnepanelen. Niemand verdient ook zijn koelkast of CV terug... Je kan wel besparen op uitgaven (aan energie).

Rendement op het ingelegde geld vond/vind ik wel fantastisch: die 5000 die nu op het dak liggen hebben in anderhalf jaar tijd al veel meer opgebracht dan hun 5000 broertjes die nog op de bankrekening staan.

Maar inderdaad, da's Nederland. Ik kan het rendement voor België niet beoordelen en zeker niet voor zo'n relatief laag verbruik van @Wozmro.

[Voor 14% gewijzigd door Wiley99 op 16-02-2020 12:51]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform

• Rrob
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 05-04 09:53
Marzman schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 11:49:
Het sluipverbruik van een espressoapparaat daar kun je nog best van schrikken; Ik heb de maximale standbytijd van uren naar 1 of 2 minuten teruggezet (dat was het minimum). Ik denk dat het komt door de kopjesverwarmer (er staan niet eens kopjes op). En dat is een modern apparaat. Natuurlijk kan ik hem ook uitzetten, maar over 15 minuten wil ik misschien nog een espresso dus dan blijft hij aan staan.
Het verbaast me niets dat een boiler en kopjes verwarmer een boel stroom kosten, hoe modern ze ook zijn verwarmen kost energie. De mijne heeft geen kopjeswarmer en gaat na 1/2u uit, geen idee wat hij in die periode verbruikt, zal eens meten, maar de rest van de dag is het 0.

Persoonlijk vind ik kant en klare stekkerdozen met schakelaar afschuwelijk lelijk, ik gebruik liever losse opbouwdozen en snoerschakelaars die kan je beide veel mooier wegwerken.
Mijn PC en randapparatuur komen achter een gewone schakelaar:
https://static.gamma.nl/dam/41186/123
kost €2,50 bij de Gamma dus die heb ik er met ca 4 maanden weer uit :)

[Voor 4% gewijzigd door Rrob op 16-02-2020 13:23]

-specs-

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Nou,

Hier laatst ook geschrokken van de verhoging van het voorschot voor stroom. Van €90 naar €119. Zal best dat het wat meer wordt wanneer je een kleintje hebt, maar x12 wordt dit toch wel een duur grapje.

Inmiddels een tweetal van die HS110 contactdozen gekocht zodat ik wat inzicht kan krijgen in de slurpers. Koelkasten en vriezer zijn het vooralsnog niet, maar misschien is dat in de zomer wat interessanter om in de gaten te houden.

Mijn vermoeden is dat er afgelopen jaar veel stroom is gegaan naar de mobiele airco die dagenlang heeft lopen knallen in de zomer, én dat in de winter die ketel (olie, duitsland woohoo) flink aan staat. Er zitten daar 3 Grundfos waterpompen op die ~50W doen en bijna permanent draaien _O-.

Laatst is er daar één van kapot gegaan en heb ik die vervangen door een Alpha2 die ~11W doet. Dat gaat wel schelen, en ben nu zwaar aan het overwegen om die andere 2 ook maar te doen. Ze kosten maar €140,- en á €0,28c / kWh heb je dat snel terugverdiend.

Verder denk ik dat er nog wel wat van die stille slurpertjes zijn. Mijn computerhoek staat op standby, 20W. TV Hoek, idem. Dan heb je nog de oplader van de kruimeldief, camera voor de kinderkamer....

Als dat al 100W samen is, wat "altijd" aanstaat maar je amper gebruikt dan heb je daar al €200,- per jaar. Daarnaast staat de droger hier ook wel regelmatig aan maar ik denk niet dat je snel het geld van een zuinigere terugverdient - toch? Deze gebruikt iets van 2kWh voor droogbeurt, 3 á 4x per week.

Enfin, morgen komt mijn geheugenkaartje binnen voor de Raspberry en dan ga ik eens kloten met Home Assistant of Domoticz om het verbruik over langere periode inzichtelijk te krijgen. Waarschijnlijk moet ik nog wel wat HS110's erbij kopen. Gelukkig heb ik nog een bol.com bon dus kost dat niet perse iets :+.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Jup, die pompen zou ik asap vervangen, hoe eerder je ze vervangt hoe minder geld eruit je portemonnee vliegt. Qua droger, wasrek?

De computerhoek en mediahoek valt nog veel te winnen, versterker, tv etc op een stekkerdoos met voetschakelaar die je uitzet voor het slapen gaan en je hebt zonder comforverlies een leuke besparing te pakken.

Die mobiele airco's zijn trouwens notoire energieslurpers, je kan eventueel kijken naar een vaste, dan kan die ook assisteren met verwarmen in de winer.

Tevens al eens gekeken naar zonnepanelen?

• De_Bastaard
  • Nu online

De_Bastaard

Erasmo schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:23:
Jup, die pompen zou ik asap vervangen, hoe eerder je ze vervangt hoe minder geld eruit je portemonnee vliegt. Qua droger, wasrek?

De computerhoek en mediahoek valt nog veel te winnen, versterker, tv etc op een stekkerdoos met voetschakelaar die je uitzet voor het slapen gaan en je hebt zonder comforverlies een leuke besparing te pakken.

Die mobiele airco's zijn trouwens notoire energieslurpers, je kan eventueel kijken naar een vaste, dan kan die ook assisteren met verwarmen in de winer.

Tevens al eens gekeken naar zonnepanelen?
Ja, vaste airco staat op de planning maar eerst een nieuw dak :X. We willen er dan meteen een voor 2 slaapkamers en/of woonkamer.

Zonnepanelen moet ik eens narekenen. Duitsland kent geen salderen dus ROI is lang...

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wasrek kun je ook overwegen hoor. Bij ons staat dat meestal in de Veranda. Als er dan maar een beetje zon schijnt warmt het daar heel snel op en hoewel het HR++ glas is kan het vocht er schijnbaar uit want er hangt altijd een hele lage luchtvochtigheid. In de lente/zomer kan het ook buiten.

Ik heb niet eens een droger. Vroeger had ik een combi (wasmachine die kan drogen, maar toen die kapot ging heb ik een normale wasmachine gekocht).

Met een airco heb je zonnepanelen misschien wel eerder terugverdient zonder salderen als je denkt dat dit de grootverbruiker is? Want die gebruik je toch als de zon schijnt. Er zijn ook kleine installaties met zonnepanelen (voor op balkons) die je in het stopcontact kunt pluggen, misschien is dat voor een airco wel voldoende. Je moet alleen wel uitzoeken of dat mag en of je het moet melden in Duitsland.

[Voor 15% gewijzigd door Marzman op 17-02-2020 08:39]

/▌

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

De_Bastaard schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:39:
[...]

Ja, vaste airco staat op de planning maar eerst een nieuw dak :X. We willen er dan meteen een voor 2 slaapkamers en/of woonkamer.

Zonnepanelen moet ik eens narekenen. Duitsland kent geen salderen dus ROI is lang...
Het zou handig zijn om dat in één keer mee te pakken als je toch het dak doet.

En kop op man, Duitsland heeft jaren, bijna decennia lang de beste feed-in tarieven gehad van heel Europa, zoniet de hele wereld. Als je eerder had geacteerd had je de set al ruim terug kunnen verdiend hebben.

• De_Bastaard
  • Nu online

De_Bastaard

We wonen hier nu een jaar of 5, eerste koopwoning samen. Wegens wat pech lag de prio niet bij panelen maar o.a. auto en badkamer.

Op onze slaapkamer staat die mobiele airco trouwens het s nachts aan. Er trekt gigantisch veel warmte uit de "wintergarten" door de muur onze kamer in waardoor deze altijd pas einde dag piekt.

En die droger... Ik probeer mijn vrouw ook al jaren duidelijk te maken dat dat niet nodig is. De was zou na drogen zachter zijn :X

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De_Bastaard schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:07:

En die droger... Ik probeer mijn vrouw ook al jaren duidelijk te maken dat dat niet nodig is. De was zou na drogen zachter zijn :X
Dat is ook zo. Bij handdoeken merk je dat vooral.

/▌

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 11:28

BertV

R-L48

PClop schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:08:
Mooi topic, en ik hier maar denken dat ik met een sluipverbruik van 50W aan de hoge kant zit.
;)

[Afbeelding]
Landelijk gezien is 50W om door een ringetje te halen. :P

Ik zit met mijn electrorexia aan de +/- 5,5W sluipverbruik (Vaillant ecoTEC plus CV), als ik het glasvezel modem (s'nachts op tijdklok) niet meetel. (Draytek 2132FVn idle; 3,2W)

Ik heb de CV ook een tijdje op de tijdklok gehad, (slaat s'nachts toch niet aan) maar dat werd mij zelfs te onpraktisch omdat 't ding voortdurend zijn programma kwijt was.

PS. voorkeur voor harde handdoeken. Zachte zijn snel koud en klam.

https://i.ibb.co/7KkQ7Bj/Philips-E27-filament-led-gloeilamp-peer-1-5-W-15-W-LPH01273-medium.jpg

Laatste aanschaf, transparante Philips filament led lampen (1,5W) door het hele huis.
1 per gang of slaapkamer, huiskamer hangen/staan er 3. Branden er meestal 2.

Deze geven duidelijk meer licht dan die witte ledlampen.

[Voor 21% gewijzigd door BertV op 18-02-2020 08:57]

It makket my net út

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BertV schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:44:
[...]

Ik heb de CV ook een tijdje op de tijdklok gehad, (slaat s'nachts toch niet aan) maar dat werd mij zelfs te onpraktisch omdat 't ding voortdurend zijn programma kwijt was.
CV zou ik ook niet doen, die zijn niet gemaakt om uit te schakelen. Zelfs als ik op vakantie ben laat ik die aan staan. Ik hoop wel dat hij over een maandje weer in de zomerstand kan (ik heb altijd nog een backupkacheltje dat ik aan kan zetten).

/▌

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 21:25
Sinds gisteren maar eens een pompschakelaar op de pomp van de vloerverwarming gezet. Een kijken wat dat gaat opleveren. Alleen nog even de juist instelling zien te vinden. Staat nu op 32 graden.

• Toppe
  • Registratie: januari 2004
Tijdje al mee zitten lezen in dit topic omdat ik het een serieus interessant onderwerp vindt. Zelf ben ik alles behalve goed op weg met een gemiddeld verbruik...

24 uur Grafiek
Nacht Grafiek Wasmachine en wasdroger zijn allebei niet aan geweest :+

Eerlijk is eerlijk, wij zetten nooit een apparaat uit als we naar bed gaan of wat dan ook. Stand-by verbruik is vrijwel altijd het zelfde :+

Echter; we hebben maar 1925kWh en 516m3 verbruikt in een jaar tijd. Nog eens 3200kWh panelen op het dak liggen dus lig er ook niet heel erg wakker van.

[Voor 17% gewijzigd door Toppe op 18-02-2020 10:51]

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• De_Bastaard
  • Nu online

De_Bastaard

Marzman schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:02:
[...]

Dat is ook zo. Bij handdoeken merk je dat vooral.
I know. Ik heb zelf de voorkeur voor harde handdoeken maar goed, ieder zijn ding. Volgens mijn berekening kost die droger elk jaar 120 euro ofzo - ongeveer 10% van de energierekening.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De_Bastaard schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:46:
[...]

I know. Ik heb zelf de voorkeur voor harde handdoeken maar goed, ieder zijn ding. Volgens mijn berekening kost die droger elk jaar 120 euro ofzo - ongeveer 10% van de energierekening.
Ik ook. Ik heb ook geen droger meer :)

/▌

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 09:00
Highfive95 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:30:
Sinds gisteren maar eens een pompschakelaar op de pomp van de vloerverwarming gezet. Een kijken wat dat gaat opleveren. Alleen nog even de juist instelling zien te vinden. Staat nu op 32 graden.
Ik toevallig ook vorige week. Bleek toch 20w doorheen te gaan ondanks dat de installatie hagelnieuw is.
Schakelaar was bizar genoeg 40 euro maar zelfs dan met een jaar (uitgaande van continu 20W) goed terugverdiend.
Maar had nog cadeaubonnen liggen, mooi besteed.

Nog steeds op zoek naar de eerste nuttige tweakblog.

• Highfive95
mk1992 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:02:
[...]
Ik toevallig ook vorige week. Bleek toch 20w doorheen te gaan ondanks dat de installatie hagelnieuw is.
Op welke temperatuur heb jij de schakelaar ingesteld? Ik heb nu op 32 graden gezet. Leiding koelt af tot ongeveer 29 graden voordat de ketel weer begint met verwarmen.

• mk1992
Highfive95 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:04:
[...]

Op welke temperatuur heb jij de schakelaar ingesteld? Ik heb nu op 32 graden gezet. Leiding koelt af tot ongeveer 29 graden voordat de ketel weer begint met verwarmen.
Heb er nog niet goed genoeg naar gekeken, de temperatuur bij het installeren was niet bijster hoog dus heb de standaardwaarde maar eens laten staan.

We verwarmen vrij beperkt (tweeverdieners zonder kinderen), circa 7 uur per dag maar. Als de VV de andere 17 uitblijft zit daar de grootste winst.
Of zou je met een hogere uitschakeltemperatuur langer kunnen 'uitrollen'?

• Juronymous
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 24-03 22:12
Toppe schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:41:
Tijdje al mee zitten lezen in dit topic omdat ik het een serieus interessant onderwerp vindt. Zelf ben ik alles behalve goed op weg met een gemiddeld verbruik...

24 uur Grafiek
Nacht Grafiek Wasmachine en wasdroger zijn allebei niet aan geweest :+

Eerlijk is eerlijk, wij zetten nooit een apparaat uit als we naar bed gaan of wat dan ook. Stand-by verbruik is vrijwel altijd het zelfde :+

Echter; we hebben maar 1925kWh en 516m3 verbruikt in een jaar tijd. Nog eens 3200kWh panelen op het dak liggen dus lig er ook niet heel erg wakker van.
Bij ons een vergelijkbaar en zelfs slechter beeld. Sinds afgelopen weekend een Youless LS120 aangesloten op de slimme meter en al wel aan het overstappen naar LED verlichting, aquarium weggedaan, 2de plasma tv weggedaan, plasma TV uit de woonkamer naar slaapkamer gedaan, in woonkamer nu een OLED TV en van het weekend de tweede NAS afgekoppeld, maar er valt nog veel te halen zie ik wel. Juni vorig jaar ook 12 zonnepanelen op het dak laten installeren. Voor alle verbeteringen zaten we met ons verbruik rond 8000 kWh. Voor een 3 persoonshuishouden in een hoekwoning veel te veel, gelukkig zijn we nu bewuster hiervan en op weg naar meer verbetering.

• Toppe
Juronymous schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:15:
[...]

Bij ons een vergelijkbaar en zelfs slechter beeld. Sinds afgelopen weekend een Youless LS120 aangesloten op de slimme meter en al wel aan het overstappen naar LED verlichting, aquarium weggedaan, 2de plasma tv weggedaan, plasma TV uit de woonkamer naar slaapkamer gedaan, in woonkamer nu een OLED TV en van het weekend de tweede NAS afgekoppeld, maar er valt nog veel te halen zie ik wel. Juni vorig jaar ook 12 zonnepanelen op het dak laten installeren. Voor alle verbeteringen zaten we met ons verbruik rond 8000 kWh. Voor een 3 persoonshuishouden in een hoekwoning veel te veel, gelukkig zijn we nu bewuster hiervan en op weg naar meer verbetering.
Pfff dat is een hoop ja.

Verlichting is allemaal LED, apparaten zo zuinig mogelijk maar wel in de luxe versie. Keuken is verbouwd met een eigen koelkast en net zo’n grote vrieskast. 8 lades is toch wel lekker :+ maar het kost je wel extra energiegebruik

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• BertV

BertV

R-L48

@Juronymous
Grappig dat ook extremen samenkomen in dit topic. ;)

8000 kWh, dat verbruik ik in ruim 16 jaar met 4 personen.

Ik heb geen zonnepanelen, maar ik snap dat het nu een extra uitdaging is om dat verbruik richting die 12 panelen te brengen.

[Voor 4% gewijzigd door BertV op 18-02-2020 11:33]

It makket my net út

• Toppe
BertV schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:33:
@Juronymous
Grappig dat ook extremen samenkomen in dit topic. ;)

8000 kWh, dat verbruik ik in ruim 16 jaar met 4 personen.

Ik heb geen zonnepanelen, maar ik snap dat het nu een extra uitdaging is om dat verbruik richting die 12 panelen te brengen.
Dat is 500kWh per jaar? :X dat is serieus heel weinig....

[Voor 3% gewijzigd door Toppe op 18-02-2020 11:37]

• Juronymous
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 24-03 22:12
BertV schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:33:
Dat is nu wel mijn streven inderdaad.

• GioStyle
@BertV

Verbruik van 500 kWh per jaar voor een vierpersoonshuishouden? Dat verdient een uitleg.

• BertV

BertV

R-L48

Toppe schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:36:
[...]

Dat is 500kWh per jaar? :X dat is serieus heel weinig....
Het is vooral minimalisme.

A+++ tafelmodelkoelkast, overal 1,5watt led, ultrabookjes en 4 telefoons, A+++ wasmachine 30 graden.
TV led 40".

geen:
droger, vriezer, vaatwasser, NAS, spelletjescomputer, of andere electronica.

smokkel situatie: :+
Op mijn werk laad ik mijn speed pedelec op. (+/- 0,8kWh per werkdag)
2x34km per dag

[Voor 12% gewijzigd door BertV op 18-02-2020 11:48]

It makket my net út

• GioStyle
@BertV

Maar heb je dan bijvoorbeeld ook geen internet?

Ik heb hier Ziggo en de modem verbruikt al 100 kWh op jaarbasis. Dat is 20% van jouw jaarverbruik.

• TommyGun
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

BertV schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:41:
[...]

Het is vooral minimalisme.

A+++ tafelmodelkoelkast, overal 1,5watt led, ultrabookjes en 4 telefoons, A+++ wasmachine 30 graden.
TV led 40".

geen:
droger, vriezer, vaatwasser, NAS, spelletjescomputer, of andere electronica.

smokkel situatie: :+
2x34km per dag
Mag hopen dat je beddengoed / handdoeken wel op 60 graden wast. En af en toe een kookwas om je machine in leven te houden :X

• BertV

BertV

R-L48

@GioStyle De Draytek 2132FVn van T-Mobile is behoorlijk zuinig (3,2W idle) en staat op een tijdklok s'nachts.

Percentueel gezien is het natuurlijk wel een "zichtbaar stukje" van mijn verbruik in vergelijking met anderen.

@TommyGun Af en toe inderdaad een was op hoge temperatuur om de leidingen en de wasmachine schoon te houden. Toen de kinderen nog erg jong waren hebben we wel op hogere temperaturen gewassen.

https://i.ibb.co/W21jkmJ/2019.jpg

Je ziet een iets hoger stroomverbruik in de winter: pomp van de CV.

[Voor 12% gewijzigd door BertV op 18-02-2020 12:00]

It makket my net út

• EdwinC
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 15:21
Ik zat op het moment van mijn vorige jaarafrekening op een jaarverbruik van 6500kWh. Voor een gezin van 5. Wat heb ik afgelopen jaar allemaal gedaan om het verbruik te reduceren:

Zware pomp uit vijver verwijderd.
Verlichting vervangen voor LED
A++ wasmachine

Over 2 maanden krijg ik mijn nieuwe eindafrekening en het lijkt erop dat we op 5600kwh uit gaan komen.

Verder zijn we nu bezig met een verbouwing hierin komt een A++ koelkast een A++ oven en een A++ vaatwasser.
Ook gaan we koken op inductie en kan de gasaansluiting volledig komen te vervallen.

Verder zal het verbruik wel stijgen door een 9kw warmtepomp. E.e.a. gaat gecompenseerd worden door een 15kwp PV-installatie welke op dit moment geïnstalleerd wordt.

Mijn volgende stap wordt om het standby-verbruik inzichtelijk te maken en van daaruit te reduceren. Eerste stap die ik hierin al heb genomen is om de TV en Ziggo-box achter een schakelbare stekkerdoos te plaatsen en deze schakel ik dus bij het naar bed gaan uit en zodra de TV voor het eerst wordt ingeschakeld wordt hij weer aangezet.

Zelfde geldt voor de 2de TV waar de PS4 op aangesloten zit.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• dreamscape
  • Laatst online: 19:41
Wij verbruiken nu in een tweepersoons huishouden ca. 3500 kWh per jaar. Maar dat is inclusief een (hybride) warmtepomp, dus nauwelijks gasverbruik.

Sinds kort ook panelen op het dak waarmee ongeveer het jaarverbruik afgedekt wordt.

Toch wil ik nog kijken wat er te halen valt en dan kijk ik vooral naar sluipverbruik. De voeding van de warmtepomp trekt in stand-by ca. 24Watt ( :X ), maar dat is te verlagen met een of andere instelling. Dat is mijn eerste taak.

Verder is de grafiek van mijn verbruik in de nacht nogal grillig. Heeft te maken met meetintervallen, vermoed ik. Hij slingert tussen 60 en 120 en schiet dan omhoog om tussen 120 en 180 te slingeren. Die 60W zit hem in koelkast en/of vriezer, neem ik aan. Een uurtje stroomverbruik in de nacht (in september, wanneer de warmtepomp niet draait) ziet er dan zo uit:

https://tweakers.net/ext/f/eaLqNms0Xe5zeL3VHyB09qBt/full.jpg

Er is nog Grohe Duo kokendwaterkraan annex keukenboiler. Die wil om de zoveel tijd even wat stroom, dus die veroorzaakt af en toe een flinke piek. Een piek die de andere registratie wat slecht zichtbaar maakt, vandaar bovenstaande grafiekje tussen 0:00 en 2:00. Uit andere topics blijkt dat het vaak weinig zin heeft om hier mee te gaan schakelen. Tijdens vakanties of weekendjes weg, zet ik die Grohe wel uit.

Een hele nacht van 0:00 tot 8:00 ziet er dan zo uit:
https://tweakers.net/ext/f/Nycnp8j8FRzzbEQUJhqSzgA9/full.jpg

Deze 8 uur komt neer op 1,1 kWh. Gemiddeld komt dat uit op 137,5 W aan apparatuur en dat vind ik wel veel. Ik heb (afgezien van UPS met netwerkspullen) eigenlijk niets raars in mijn huis staan dat zo'n hoog verbruik verklaart. Maar als ieder apparaat net even een paar Watt meer verbruikt dan nodig, dan tikt het natuurlijk wel aan.

Komend weekend eens alles gaan meten. Ik zie tot zover namelijk nog geen rare dingen staan:

Meterkast: beltrafo, APC Back-UPS 550VA, TP-Link 16 poorts switch, 2x Youless energieloggers (samen op 1 usb-voeding van 550mA), WD MyCloud NAS, oude Synology als backup (start één nacht er week op voor backup-job), Ziggo modem, Ubiquiti Edgerouter, Ubiquiti AP AC LR, SureFlap hub voor kattenluik (op usb-voeding) en Enphase Envoy voor zonnepanelen.

Keuken: koelkast, diepvries (beide A++ en vrij nieuw), klokje van gasfornuis, slim stopcontact voor espressomachine.

Woonkamer: alleen 1 oplader voor telefoon en HTPC (uitgeschakeld maar ingestoken). Rest van TV/stereomeubel zit achter stekkerdoos met schakelaar.

Werkkamer 1: alleen Canon wifi printer. Rest zit allemaal achter stekkerdoos met schakelaar.

Werkkamer 2: 2 monitoren stand-by, audioset stand-by, PC uitgeschakeld maar ingestoken.

Slaapkamer: 2x voeding voor nachtlampje, Philips luchtbevochtiger, Anker Powerport adapter voor telefoons/smartwatch etc.

Badkamer: bedieningspaneeltje van afzuiging. Warmtepomp, CV-ketel.

Afgezien van bovengemiddeld (maar niet voor tweakers) veel apparatuur in de meterkast, staat er eigenlijk niet zo heel veel spul continu stroom te vreten. Ik ga eens allerlei dingen loggen, maar zie nog niet meteen iets wat een echte uitschieter is...

Punctuality is the politeness of kings

• Highfive95
Wat doen jullie met koelkast, vaatwasser, wasmachine etc die nog goed zijn. Hier hebben wij een nieuw huis en apparaten die erin zitten zijn allemaal A+ label.

Nu kan ik deze wel gaan vervangen, maar terugverdientijd is langer dan levensduur van het apparaat. Als ze kapot gaan loont het mogelijk wel. Maar als ik verschil tussen A+++ en A+ kijk voor een inbouwkoelkast scheelt dat +/- € 14,00 elektra per jaar. (Coolblue referentie). Echter de A+ koelkast is wel bijna €250,00 goedkoper. Zelfde merk, A+++ of A+.

Hoe lang gaat zo'n ding mee? 10 jaar? Dan ben je dus met een A+ koelkast nog goedkoper uit. Even los van milieu en energie besparen.

Ergens wringt dat toch wel bij mij. Wil graag besparen en bij heel veel maatregelen hoef ik niet na te denken. (Led, pompschakelaar ect). Maar als je dit dan ziet.

• reclamedoos
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Met veel interesse lees ik hier zo af en toe mee. Nu ben ik denk ik zo ver dat ik zelf ook eens mijn (sluip)verbruik wil gaan terugdringen. Afgelopen week DSMR Reader geïnstalleerd, wat al een goed inzicht geeft in het verbruik via de 'slimme meter'.
Wat is een goede manier om (het liefst zo veel mogelijk) het verbruik van de verschillende apparaten te meten?
Ik probeer het nu met Fibaro z-wave wall plugs, en Neo Coolcam z-wave plugs. En aan het experimenteren met een Sonoff POW R2. Gekoppeld aan Domoticz (z-wave) en Home Assistant/MQTT (Sonoff)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Highfive95 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:49:
Wat doen jullie met koelkast, vaatwasser, wasmachine etc die nog goed zijn.
Marktplaats en V&A zijn je vrienden. Er blijft altijd markt voor deze apparaten, zeker wanneer ze qua werking en uiterlijk in orde zijn.

Verkoop (ook al is het voor een habbekrats) zorgt er in ieder geval voor dat de terugverdientijd van de nieuwe apparatuur verkort wordt.

• Highfive95
@sypie
Marktplaats en V&A zou kunnen, maar meer dan 5 tientjes voor een 10 jaar oude koelkast krijg je denk ik niet.

Dan bespaar je na 10 jaar €190,00 terwijl een A+ koelkast €250,00 goedkoper is. Die is dan na 10 jaar nog altijd €60,00 goedkoper. Het loont dus zeker wel de moeite om even te kijken wat verbruik i.c.m. aanschaf is.

Je zou verwachten dat prijsverschil niet zo groot zou zijn.

• HereIsTom
TommyGun schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:52:
[...]

Mag hopen dat je beddengoed / handdoeken wel op 60 graden wast. En af en toe een kookwas om je machine in leven te houden :X
Echt oude onzin dit! Wij wassen altijd op 40°, schepje Soda erbij doet wonderen voor de was en de wasmachine.

• TommyGun
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

HereIsTom schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:04:
[...]

Echt oude onzin dit! Wij wassen altijd op 40°, schepje Soda erbij doet wonderen voor de was en de wasmachine.
https://www.caracair.nl/b...stofmijt-dood-wasmachine/

Ging me met name daarom ^ , maar 40° is even wat anders dan altijd op 30 graden wassen ;)

Ik was kleding, tenzij wol of zo, altijd op 40 en beddengoed / handdoeken e.d. op 60.

[Voor 10% gewijzigd door TommyGun op 18-02-2020 13:11]

• HereIsTom
TommyGun schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:05:
[...]

Ging me met name daarom ^ , maar 40° is even wat anders dan altijd op 30 graden wassen ;)
Soda ontkalkt en dood bacteriën zoals huisstofmijt en de was is lekker zacht zonder droger, onze machine van 15 jaar ziet er van binnen nog als nieuw uit en stinkt nooit.

• TommyGun
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

HereIsTom schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:11:
[...]

Soda ontkalkt en dood bacteriën zoals huisstofmijt en de was is lekker zacht zonder droger, onze machine van 15 jaar ziet er van binnen nog als nieuw uit en stinkt nooit.
Dat maakt mijn bericht nog geen onzin :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

TommyGun schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:05:
[...]

Ik was kleding, tenzij wol of zo, altijd op 40 en beddengoed / handdoeken e.d. op 60.
Ondergoed, beddengoed, handdoeken doen wij ook op 60 graden. Gewone kleren op 30.

/▌

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 19:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

HereIsTom schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:11:
[...]

Met soda kan je niet ontkalken, dit is scheikundig gezien niet mogelijk (scheikunde middelbare school).
Als dit wel zou gebeuren zou dit echt een wonder zijn :+ (of nobelprijsverdacht?).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• HereIsTom
dunklefaser schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:34:
[...]

Met soda kan je niet ontkalken, dit is scheikundig gezien niet mogelijk (scheikunde middelbare school).
Als dit wel zou gebeuren zou dit echt een wonder zijn :+ (of nobelprijsverdacht?).
Apart, wij doen ook de badkamer met beetje water en soda weken en wordt altijd mooi schoon en de wasmachine zit ook geen kalkaanslag in.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

HereIsTom schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:02:
[...]

Apart, wij doen ook de badkamer met beetje water en soda weken en wordt altijd mooi schoon en de wasmachine zit ook geen kalkaanslag in.
Misschien wel heel zacht water in jullie regio.
Hier een keer per maand soda in de vaatwasser, goed tegen vet in de leidingen inderdaad.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• KleineJoop
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 17:19
BertV schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:41:

2x34km per dag
Nu die elektrische bukfiets nog inruilen voor een ligfiets, of een carbon velomobiel :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

KleineJoop schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:11:
[...]

Nu die elektrische bukfiets nog inruilen voor een ligfiets, of een carbon velomobiel :)
Ja je kan nog wel meer doen
- telefoon opladen op werk
- koffie drinken op werk
- waterflessen vullen op werk
- laptop opladen op werk
- wifihotspot van buren gebruiken

;)

/▌

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 19:45
reclamedoos schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:50:
Met veel interesse lees ik hier zo af en toe mee. Nu ben ik denk ik zo ver dat ik zelf ook eens mijn (sluip)verbruik wil gaan terugdringen. Afgelopen week DSMR Reader geïnstalleerd, wat al een goed inzicht geeft in het verbruik via de 'slimme meter'.
Wat is een goede manier om (het liefst zo veel mogelijk) het verbruik van de verschillennde apparaten te meten?
Ik probeer het nu met Fibaro z-wave wall plugs, en Neo Coolcam z-wave plugs. En aan het experimenteren met een Sonoff POW R2. Gekoppeld aan Domoticz (z-wave) en Home Assistant/MQTT (Sonoff)
Energiemeters... deel hier je ervaringen

Ik ben vooralsnog redelijk tevreden over mijn HS110 (wel van het internet afgetweakt) in combinatie met een python scriptje en influxdb /Grafana

@Highfive95 daar heb ik met die meter dus ook aan zitten rekenen, ik denk niet dat het loont om een werkende A+ te vervangen voor een A+++. Als ze kapot gaan vervang ik wel naar een zuinig model. Maar met zonnepanelen is de footprint van vervangen groter dan blijven gebruiken.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform

• BertV

BertV

R-L48

KleineJoop schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:11:
[...]

Daar heb ik wel over gedacht inderdaad.
Op m'n werk vinden ze me een type voor een velomobiel, of dat een compliment is? :D

Nadeel; Op mijn route ga ik nu dwars door de Utrechtse heuvelrug, half verhard.
Dat kan zou niet meer kunnen op een velomobiel.
Ja je kan nog wel meer doen
- telefoon opladen op werk
- koffie drinken op werk
- waterflessen vullen op werk
- laptop opladen op werk
- wifihotspot van buren gebruiken
Dat is kruimelwerk, zelfs voor mij. :D
En wacht... dat is verplaatsen van verbruik.

[Voor 22% gewijzigd door BertV op 18-02-2020 15:44]

It makket my net út

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Nu online
BertV schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:22:
[...]

Nadeel; Op mijn route ga ik nu dwars door de Utrechtse heuvelrug, half verhard.
Dat kan zou niet meer kunnen op een velomobiel.
waar een wil is...

[Voor 9% gewijzigd door twain4me op 18-02-2020 15:28]

• realmadridsi
  • Laatst online: 30-03 23:56
[b]EdwinC in "Serieus elektriciteit besparen"
Mijn volgende stap wordt om het standby-verbruik inzichtelijk te maken en van daaruit te reduceren. Eerste stap die ik hierin al heb genomen is om de TV en Ziggo-box achter een schakelbare stekkerdoos te plaatsen en deze schakel ik dus bij het naar bed gaan uit en zodra de TV voor het eerst wordt ingeschakeld wordt hij weer aangezet.

Zelfde geldt voor de 2de TV waar de PS4 op aangesloten zit.
Ik lees meer over het standby verbruik in dit soort topics. Ik heb adv een slimme schakelaar met energie meting alle TVs, monitors, pc's etc gemeten en ik zie bij geen enkel apparaat een verbruik wanneer deze in standby staat. Meet mijn meter dit niet goed of is dit vooral bij oude apparatuur het geval?

• KleineJoop
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 17:19
Inderdaad, ik had ook nog wel wat voorbeelden, maar we gaan een beetje off-topic ben ik bang haha.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20:29

T-Infinity

Heen en weer....

realmadridsi schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:32:
[...]

Ik lees meer over het standby verbruik in dit soort topics. Ik heb adv een slimme schakelaar met energie meting alle TVs, monitors, pc's etc gemeten en ik zie bij geen enkel apparaat een verbruik wanneer deze in standby staat. Meet mijn meter dit niet goed of is dit vooral bij oude apparatuur het geval?
dat lijkt me sterk. Beste kun je het verbruik over een aantal uur of hele dag meten. Dat zou geen 0 moeten zijn.

• HereIsTom
klump4u schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:25:
[...]

Misschien wel heel zacht water in jullie regio.
Hier een keer per maand soda in de vaatwasser, goed tegen vet in de leidingen inderdaad.
Nee juist niet, hier is het water hard, al snel kalkaanslag.
[...]

Dat lijkt me ook heel sterk, die apparaten zitten bij elkaar al snel op 25W of meer.
Dus of je meter is niet goed, meet inderdaad eens over meerdere uren.

[Voor 48% gewijzigd door HereIsTom op 18-02-2020 17:00]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

[...]

Verschillende apparaten op een stekkerspot bij elkaar doen en dan die blok meten, misschien begint jouw energiemeter pas boven een bepaald wattage te meten.

• realmadridsi
klump4u schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:20:
[...]

Verschillende apparaten op een stekkerspot bij elkaar doen en dan die blok meten, misschien begint jouw energiemeter pas boven een bepaald wattage te meten.
Ik denk dat hij afrond op hele wattages in de UI, echter zou dat betekenen dat ze minder dan 0,5-1 watt verbruik hebben. Dan heb je op een slimme schakelaar nog een ROI van 5+ jaar..

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18:58
HereIsTom schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:55:

[...]

Dat lijkt me ook heel sterk, die apparaten zitten bij elkaar al snel op 25W of meer.
Dus of je meter is niet goed, meet inderdaad eens over meerdere uren.
Kan best meevallen hoor. Onze TV, receiver, switch en PS2 doen samen ongeveer 2-3 watt standby. Vind ik zelf niet de moeite waard om een schakelaar tussen te zetten (ik weet het, gevaarlijke mening in dit topic ;) ).

Maar het kan erg verschillen. Ik weet ook van tv's die rustig 20W verbruikten, en volgens mij is er zo'n settopbox van Ziggo die tegen de 50 watt verbruikte. In standby dus he!
Ik heb wel het idee dat daar de laatste jaren beter op gelet wordt, misschien dankzij de energielabels e.d. maar er is dus geen vuistregel die zomaar voor alle apparatuur geldt.

zcflevo.nl

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

realmadridsi schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:10:
[...]

Ik denk dat hij afrond op hele wattages in de UI, echter zou dat betekenen dat ze minder dan 0,5-1 watt verbruik hebben. Dan heb je op een slimme schakelaar nog een ROI van 5+ jaar..
Je zij dat je de apparaten niet individueel kom meten daarom zei ik samen op een blok meten om te zien wat ze samen verbruiken.

• realmadridsi
klump4u schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:15:
[...]

Je zij dat je de apparaten niet individueel kom meten daarom zei ik samen op een blok meten om te zien wat ze samen verbruiken.
Dat is wel een goed idee inderdaad om alle waardes samen te meten gezien kleine waardes niet worden weergeven. Echter logistiek gezien is dit nogal wat moeite en als het verbruik zo laag is per apparaat dan ga ik hier toch geen smart switch tussen zetten. Belangrijkste voor mij was dat er geen apparaten tussen zaten die 5 W+ verbruiken in standby stand, dit ben ik tot op heden niet tegen gekomen. Moet wel zeggen dat al mijn apparaten maximaal een jaar of 5/6 zijn.

• mk1992
realmadridsi schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:10:
[...]

Even dubbelchecken door standbyverbruik van een of meerdere apparaten op te zoeken zou ik zeggen.

• GadgetFrank
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 02-04 17:15
dunklefaser schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:34:
[...]

Wij gooien in vrijwel elke was een scheut schoonmaakazijn erbij om het kalk te neutraliseren. Werkt perfect en je ruikt er niets van na het wassen.

N.B. de wasmachine is hotfilled door de warmtepompboiler dus eigenlijk altijd 40+ graden.

[Voor 8% gewijzigd door GadgetFrank op 19-02-2020 13:37]

PV: 9410Wp ~ 5kW Ecodan+Melcloud ~ 2 x L/L Airco ~ 10kW MCZ Suite Pelletkachel ~ Gasleidingloos ~ 2015 40kWh Leaf Tekna + 2019 Tesla Model 3 AWD+ EAP&FSD

Pagina: 1 ... 62 63 64 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True