Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• wjsiebes
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 06:51
backupdevice schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:23:
[...]

Voila , standby verbruik.

[Afbeelding]

[...]

Goeie, maar ik heb een vrijstaand huis en alle lampen hangen onder een overkapping. Niemand die daar last van heeft. Maar, ik zet dit wel op de lijst als vervanging bij defect. Thx
Ah. Heb hier even mee zitten rekenen.

Kosten Sonos standby:

Apparaat: Per 24 uur: Per 31 dagen:
One 0,0816 kwh 2.53 kwh
Playbar 0.1464 kwh 4.54 kwh
Aub 0.0912 kwh 2.83 kwh

Verbruik sonos standby per 24 uur: 0.4 kwh
Verbruik sonos standby per 31 dagen: 12 kwh

Dit valt me reuze mee :-)

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:35

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@wjsiebes Heb je met de Voltcraft SEM6000 gemeten? Gelet op het aantal decimalen zou ik zeggen: ja.
0,4 kWh/d x 365d = 146 kWh/a bij een verbruik van 4100 kWh toch iets van 3,6%. Just my 2cts
Als je alle permanente verbruik van je electronica spullen bij elkaar optelt kom je snel bij 10-15% van je jaarverbruik (tenminste bij mij het geval).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• backupdevice
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23-02 18:35
dunklefaser schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:39:
@wjsiebes Heb je met de Voltcraft SEM6000 gemeten? Gelet op het aantal decimalen zou ik zeggen: ja.
0,4 kWh/d x 365d = 146 kWh/a bij een verbruik van 4100 kWh toch iets van 3,6%. Just my 2cts
Als je alle permanente verbruik van je electronica spullen bij elkaar optelt kom je snel bij 10-15% van je jaarverbruik (tenminste bij mij het geval).
Getallen komen van dit plaatje

Kamado Joe Classic | if you're lookin', you ain't cookin

• wjsiebes
  • Laatst online: 06:51
dunklefaser schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:39:
Getallen komen inderdaad van dat plaatje.
Ik ben wel met de Voltcraft aan het meten. Maar wel op grote schaal dan een individueel apparaat. Op dit moment meet ik de gehele meterkast. Afgelopen dagen mijn complete tv meubel gemeten.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:38
Hier ook bezig met energiebesparende maatregelen in ons nieuwe huis.

Ik heb alle lampen vervangen voor led. Er zitten in totaal 34 spotjes in huis. Was goed voor 1,04 kWh. Is nu nog maar 120 watt. Verder nog een aantal gewone lampen vervangen voor led. Dit scheelt ook nog 250 watt.

Verder moet ik slurp verbruik nog gaan meten. Hierin kan ook nog wel wat bespaard worden.

Zaken zoals wasdroger, wasmachine, vriezer zijn al energiezuinig.

Alleen vervangen van mechanische ventilatie en koelkast in keuken staat nog op de nominatie.

Pomp van de vloerverwarming weet ik niet of hier een schakelaar tussen moet. Apparaat zelf (Grunfos alpha 2) geeft aan dat verbruik 10 watt is. Maar weet niet of dat ook zo is. Moet ik dus ook nog gaan meten.

• rvk
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23-02 14:57
Highfive95 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:37:
Ook die even aan de meter hangen. Er zijn modellen die, zelfs als ze uit staan, nog stroom verbruiken. Mijn wasmachine verbruikt bijvoorbeeld nog wel als die uit staat. Mijn wasdroger (zelfde merk, zelfde tijd gekocht afgelopen jaar) verbruikt niets.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20-02 20:05
Dank voor de reminder dat ik de stekker van de droger er eens uit moet trekken. Ding wordt misschien 1x per jaar gebruikt.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• DappereDodo
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06:45
Weet iemand of elektrische kachels energiezuiniger zijn geworden in de laatste 20 jaar? Ik kan me, niet geremd door enige kennis, voorstellen dat daar weinig in gebeurt omdat warmte produceren nu eenmaal het doel van zo'n kachel is.
Ik heb hier namelijk nog een 20+ jaar oude 2KW kachel staan die ik regelmatig gebruik en vraag me af of het nuttig is deze te vervangen.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:33

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

DappereDodo schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 06:40:
Weet iemand of elektrische kachels energiezuiniger zijn geworden in de laatste 20 jaar? Ik kan me, niet geremd door enige kennis, voorstellen dat daar weinig in gebeurt omdat warmte produceren nu eenmaal het doel van zo'n kachel is.
Ik heb hier namelijk nog een 20+ jaar oude 2KW kachel staan die ik regelmatig gebruik en vraag me af of het nuttig is deze te vervangen.
Warmen met een element en COP 1 blijft het zelfde, je zou een airco die ook kan verwarmen op kunnen hangen, dan ga je al naar 350% en deel je de huidige kosten door 3,5.

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• DappereDodo
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06:45
Rol-Co schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 07:03:
[...]

Warmen met een element en COP 1 blijft het zelfde, je zou een airco die ook kan verwarmen op kunnen hangen, dan ga je al naar 350% en deel je de huidige kosten door 3,5.
Ik heb even gegoogeld op COP en als ik het goed begrijp is de efficiëntie van een straalkachel niet bepaald verbeterd (COP blijft <1). Alleen hoe een airco beter/efficiënter zou kunnen verwarmen dan een straalkachel begrijp ik nog niet

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:37
Highfive95 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:37:
Hier ook bezig met energiebesparende maatregelen in ons nieuwe huis.

Ik heb alle lampen vervangen voor led. Er zitten in totaal 34 spotjes in huis. Was goed voor 1,04 kWh. Is nu nog maar 120 watt. Verder nog een aantal gewone lampen vervangen voor led. Dit scheelt ook nog 250 watt.

Verder moet ik slurp verbruik nog gaan meten. Hierin kan ook nog wel wat bespaard worden.

Alleen vervangen van mechanische ventilatie en koelkast in keuken staat nog op de nominatie.
Je gebruikt de kWh waar je kW bedoelt. De cijfers zeggen niet zo veel als je er niet bij vertelt hoeveel uren elke lamp brandt. Er zijn lampen die vrijwel nooit aangaan en die ondanks een hoog wattage nauwelijks de 10 kWh (= 2 euro) bereiken in tien jaar.

Verder goed bezig natuurlijk, maar de tip is om het vooral door te rekenen in plaats van de mindset: minder watt is altijd beter. (Wat je misschien wel hebt gedaan, het blijkt echter niet uit je informatie.)
DappereDodo schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 07:29:
[...]

Ik heb even gegoogeld op COP en als ik het goed begrijp is de efficiëntie van een straalkachel niet bepaald verbeterd (COP blijft <1). Alleen hoe een airco beter/efficiënter zou kunnen verwarmen dan een straalkachel begrijp ik nog niet
Binnen de grenzen van je huis elektrisch verwarmen kan niet op een manier die minder energie kost dan er aan warmte wordt geleverd (wet van behoud van energie).
Je kunt wel warmte uit andere bronnen halen, zoals uit de grond, uit de buitenlucht, restwarmte uit fabrieken of via zonnecollectoren.
Gas levert als je het na rekent meer warmte per euro. Voor de rest kun je elektrisch verwarmen als je geen gas of externe warmtebron wil of kan gebruiken in een huis. Aangezien alle omgezette elektriciteit 1 op 1 wordt omgezet in warmte, zijn elektrische verwarmers de afgelopen jaren niet verbeterd en geven ze altijd een rendement tegen de 100%.
Wat dat betreft zijn computers apparaten die nuttig werk verrichten en uiteindelijk vrijwel alle energie omzetten naar warmte. In de winter verwarmt de pc dus het huis mee en zo kan het 'gratis' de stookkosten verlagen. Hetzelfde met een oven. Het verricht nuttig werk en alle energie zal uiteindelijk worden toegevoegd als warmte aan het huis en/of voorwerpen in dat huis. Kost stroom, maar bespaart vrijwel net zoveel stookenergie (als het buiten koud is). Stoken op gas of duurzame methoden is alsnog efficiënter en goedkoper dan via een elektrisch apparaat natuurlijk.

Wat @Rol-Co waarschijnlijk bedoelde, is een warmtepomp en/of split-airco. Die hebben een rendement van rond de 400%. Daarmee kun je een ruimte verwarmen door op een slimme manier warmte van buiten naar binnen een kamer te pompen. (De split-airco kan andersom de kamer ook weer afkoelen.) Vergelijkbaar met een koelkast die de warmte uit de (koude) koelkast naar de woonkamer pompt. Ten opzichte van een elektrische straalkachel bespaar je met een warmtepomp of split-airco dus wel op energiekosten. Maar de straalkachel heb je al en de warmptepomp of airco is nog vrij duur in aanschaf. Even doorrekenen.

Tjeerd84 wijzigde deze reactie 18-01-2020 08:03 (7%)

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:37
Mijn tv doet in standby 0,3 watt.
Mijn soundbar doet 2,4 watt (network ready).
De Xbox doet 10 watt.

Wat betekend dit in mijn geval?
Even grof weg 15watt genomen. Standby voor 12 uur per dag, maakt:

Stroomverbruik per jaar 65,70 kWh
Verbruikskosten per jaar € 14,45

Is deze berekening juist? Want dan, tja, onder de noemer alle kleintjes helpen zal het vast iets doen.
Maar is het voor mij het niet waard om schakelblokken te kopen en elke keer aan/uit te zetten.

Ik verbaas me wel over de besparingen van anderen hier, dus doe ik iets fout in de berekening?

TK: Lenzers LEW102 horloge

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:37
ToyotaMR2 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 08:14:
De Xbox doet 10 watt.

Is deze berekening juist? Want dan, tja, onder de noemer alle kleintjes helpen zal het vast iets doen.
Maar is het voor mij het niet waard om schakelblokken te kopen en elke keer aan/uit te zetten.

Ik verbaas me wel over de besparingen van anderen hier, dus doe ik iets fout in de berekening?
Ik heb het niet exact nagerekend, maar dat lijkt prima te kloppen.

Hangt ook gewoon af van welke apparaten je hebt. Een ander heeft bijvoorbeeld een versterker of chromecast of een soundbar.

Als je serieus elektriciteit wil 'besparen', zou ik ten eerste investeren in eigen opwekking (zonnepanelen). Daarna bij de zware apparaten kijken naar opties voor vervangen. Alles wat daarnaast opgeteld onder de 100 kWh per jaar zit, valt bij mij in de categorie 'is het niet echt waard'. Dat gaat op jaarbasis over 20 euro besparen. Dat terwijl een standaardpakket zonnepalen een 1000 euro per jaar oplevert. En na een 7 jaar terug verdiend is, dus eigenlijk meer een verdienmodel dan bespaartip is.

• ToyotaMR2
Boven hebben we nog een tv met Chrome kast die doordeweeks eigenlijk niet gebruikt wordt (dat is ook maar een paar euro) maar die zou wel uitgeschakeld kunnen worden.

Pc zou nog uitgeschakeld kunnen worden, maar wat ik online vind, is dat ook maar euro werk.
NAS wil ik wel aanlaten.

Verlichting is al led met timers of sensors.

Quan energieverbruik wordt er wel goed nagedacht enz. Maar internet staat vol met grote headlines bespaar veel geld met onnodige slurpers. Maar als je gaat narekenen (in mijn geval dan) is het echt maar een paar tientjes.

Zonnepanelen ook over na gedacht, maar momenteel geen budget voor. Ook lease etc bekeken, maar ben daar nog niet zo erg enthousiast over.

Daarbij. Saldering gaat waarschijnlijk verdwijnen. Hoe rendabel wordt het dan nog allemaal (zonder extra accu).
Maar dat is iets voor een ander topic.

Recent wel slimme thermostaat regeling aangeschaft en flink zitten pielen met schema's en alles een uur vooruit schuiven (met uitschakelen) en daar zit ik nu al ruim op 20% besparing tov vorig jaar.
Dat tikt meer aan.
Maar ook het nadeel, ook met energie, zo strikt regelen en veel besparen... Kan alleen maar gaan tegenvallen de jaren erna.

1 maand niet meer strikt regelen en je zult zien dat je dat jaar meer verbruikt hebt. En dan ga je balen.

Want dat is wel een beetje waar je het voor doet. De kick als je ziet dat je flink hebt kunnen besparen.

ToyotaMR2 wijzigde deze reactie 18-01-2020 09:27 (24%)

• Rol-Co

Rol-Co

DappereDodo schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 07:29:
[...]

Lees deze even
https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement.

Ja een airco is een lucht/lucht warmtepomp.

@Tjeerd84
Duur is relatief natuurlijk en of je zelf kan monteren of niet scheelt ook. Het apparaat zelf is 500-550.

Rol-Co wijzigde deze reactie 18-01-2020 10:57 (10%)

• Rol-Co

Rol-Co

ToyotaMR2 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:22:
Boven hebben we nog een tv met Chrome kast die doordeweeks eigenlijk niet gebruikt wordt (dat is ook maar een paar euro) maar die zou wel uitgeschakeld kunnen worden.

Pc zou nog uitgeschakeld kunnen worden, maar wat ik online vind, is dat ook maar euro werk.
NAS wil ik wel aanlaten.

Verlichting is al led met timers of sensors.

Quan energieverbruik wordt er wel goed nagedacht enz. Maar internet staat vol met grote headlines bespaar veel geld met onnodige slurpers. Maar als je gaat narekenen (in mijn geval dan) is het echt maar een paar tientjes.
2,- per jaar per Watt kost het, maar ik ben met je eens dat sommige dingen gewoon niet handig zijn om uit te zetten i.v.m bijv wachten als je het nodig hebt.
Zonnepanelen ook over na gedacht, maar momenteel geen budget voor. Ook lease etc bekeken, maar ben daar nog niet zo erg enthousiast over.

Daarbij. Saldering gaat waarschijnlijk verdwijnen. Hoe rendabel wordt het dan nog allemaal (zonder extra accu).
Maar dat is iets voor een ander topic.
Kan je zelf wat? Heel moeilijk is het niet en zelf goed te doen als je een plat dak hebt of een schuurtje bijvoorbeeld om daar een paar zonnepanelen op te leggen natuurlijk. 4 zonnepaneeltjes van 250W of hoger zoeken op marktplaats, kost je 60,- per stuk en een klein 1000W omvormertje van goodwe bijv van 300 en klaar ben je.

Salderen moet je geen rekening mee houden, het gaat over 15% wat je minder mag salderen per jaar tot 2030. En als je een kleine set hebt verbruik je bijna alles zelf dus saldeer je bijna niets.
Accu is zeker geen optie, en voor de meeste mensen niet.
Recent wel slimme thermostaat regeling aangeschaft en flink zitten pielen met schema's en alles een uur vooruit schuiven (met uitschakelen) en daar zit ik nu al ruim op 20% besparing tov vorig jaar.
Dat tikt meer aan.
Maar ook het nadeel, ook met energie, zo strikt regelen en veel besparen... Kan alleen maar gaan tegenvallen de jaren erna.

1 maand niet meer strikt regelen en je zult zien dat je dat jaar meer verbruikt hebt. En dan ga je balen.

Want dat is wel een beetje waar je het voor doet. De kick als je ziet dat je flink hebt kunnen besparen.
De kick wordt nog groter als je gas verplaatst naar stroom, bijvoorbeeld door je warme water met stroom te doen of je verwarming deels met een warmtepomp (airco). Die laatste heb je in de zomer ook nog schik van, al helemaal i.c.m de zonnepanelen hierboven. :)

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21-02 15:43

P_Tingen

omdat het KAN

De Xbox doet 10 watt.

Gemakkelijke vuistregel is: 1w continu = €2 per jaar.
In jouw geval 15w voor de helft van de tijd, dus 1w x €2 / 2 = €15

... en gaat over tot de orde van de dag

• ToyotaMR2
Rol-Co schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 11:15:
[...]

Kan je zelf wat? Heel moeilijk is het niet en zelf goed te doen als je een plat dak hebt of een schuurtje bijvoorbeeld om daar een paar zonnepanelen op te leggen natuurlijk. 4 zonnepaneeltjes van 250W of hoger zoeken op marktplaats, kost je 60,- per stuk en een klein 1000W omvormertje van goodwe bijv van 300 en klaar ben je.

[...]
Eigenlijk nooit over nagedacht. Het echte dak is behoorlijk schuin (andere zijde loopt recht omhoog) en daar kan ik dus niks mee.
Maar we hebben wel een aardige aanbouw met plat dak recht op het zuiden.

Als ik dus 4x 250W pak kom ik gemiddeld uit op zo'n 850kWh op jaarbasis. Zou een €200 schelen.
Een TVT van 3 jaar dan.
Een paar frames laten lassen voor de juiste hoek, ik wil niet in het dak boren dus even kijken hoe dat met bevestigen zit en kijken of de elektra professioneel aangesloten moet worden.

Dank voor de tip iig!

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:38
Tjeerd84 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 07:48:
[...]

Je gebruikt de kWh waar je kW bedoelt. De cijfers zeggen niet zo veel als je er niet bij vertelt hoeveel uren elke lamp brandt. Er zijn lampen die vrijwel nooit aangaan en die ondanks een hoog wattage nauwelijks de 10 kWh (= 2 euro) bereiken in tien jaar.

Verder goed bezig natuurlijk, maar de tip is om het vooral door te rekenen in plaats van de mindset: minder watt is altijd beter. (Wat je misschien wel hebt gedaan, het blijkt echter niet uit je informatie.)
Is inderdaad kW.

In totaal zijn er in woonkamer 19 spots die gemiddeld 5/6 uur aanstaan in de winter. De overige zal een aantal 2/3 uur zijn. Badkamer, wc, hal zal iets minder zijn. En natuurlijk in de zomer is het veel minder.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 04:07

Erasmo

Laadpaaljager

ToyotaMR2 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:27:
[...]

Eigenlijk nooit over nagedacht. Het echte dak is behoorlijk schuin (andere zijde loopt recht omhoog) en daar kan ik dus niks mee.
Maar we hebben wel een aardige aanbouw met plat dak recht op het zuiden.

Als ik dus 4x 250W pak kom ik gemiddeld uit op zo'n 850kWh op jaarbasis. Zou een €200 schelen.
Een TVT van 3 jaar dan.
Een paar frames laten lassen voor de juiste hoek, ik wil niet in het dak boren dus even kijken hoe dat met bevestigen zit en kijken of de elektra professioneel aangesloten moet worden.

Dank voor de tip iig!
TVT van 3 jaar, ofterwijl 33,3% rendement wat ook door zal lopen als de zonnepanelen zichzelf al terugverdiend hebben. Veel slimmer kun je je geld niet investeren toch?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• turtles3
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 06-02 20:39
Ja, een vier persoon huishouden gebruikt niet het dubbele van een twee persoon huishouden maar 3 keer zoveel. In die tijd nam ik elke zondag avond de meterstand op om bezuiniging op te sporen. Je moet dan erg gericht te werk gaan met de wasmachine, vaarwasser stofzuiger, koel/vries combi enz. Dat zijn de echte stroomvreters. Bijvoorbeeld de koel/vries combi moet altij goed gevuld zijn. De lege ruimte is lucht die bij elke opening van de deur word verwarmt. Als je hem niet vol kunt houden of niet nodig is dan vul je de lege ruimte met tempex of desnoods een lege doos.
Exocet schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:59:
Als je van 7000 kWh per jaar afkomt is het makkelijk besparen ja, een gemiddeld huishouden zit op 3500. Wij zitten nu met een 4 persoonshuishouden op 4500, dan wordt het wat lastiger.

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
turtles3 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:46:
Ja, een vier persoon huishouden gebruikt niet het dubbele van een twee persoon huishouden maar 3 keer zoveel. In die tijd nam ik elke zondag avond de meterstand op om bezuiniging op te sporen. Je moet dan erg gericht te werk gaan met de wasmachine, vaarwasser stofzuiger, koel/vries combi enz. Dat zijn de echte stroomvreters. Bijvoorbeeld de koel/vries combi moet altij goed gevuld zijn. De lege ruimte is lucht die bij elke opening van de deur word verwarmt. Als je hem niet vol kunt houden of niet nodig is dan vul je de lege ruimte met tempex of desnoods een lege doos.
[...]
Sowieso alles wat moet verwarmen verbruikt veel stroom. Maar vergeet vooral niet verbruikers die de hele dag aan staan. Wij hebben de vijver weggedaan, dat was een pomp en filter die 24 uur per dag aan stonden, dat scheelt een hoop stroom.

• Rol-Co

Rol-Co

Exocet schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:34:
[...]

Sowieso alles wat moet verwarmen verbruikt veel stroom. Maar vergeet vooral niet verbruikers die de hele dag aan staan. Wij hebben de vijver weggedaan, dat was een pomp en filter die 24 uur per dag aan stonden, dat scheelt een hoop stroom.
Vijver, aquarium, vvw pompen, cv pomp, el vvw, mechanische ventilatie unit, halogeen lampjes in de keuken of tuin, allemaal verbruikers waar je niet aan denkt maar veel kWh kosten.

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01:02
Onlangs heb ik een a+++ koelkast gekocht in de hoop dat deze zuiniger zou zijn dan mijn 15 jaar oude koelkast.

Mijn oude koelkast die pakte om de anderhalf a twee uur ongeveer 100watt voor een half uur.

De nieuwe a+++ koelkast die pakt om de 5 minuten 30a40watt voor een x aantal minuten.

Nu vraag ik mij af of het verbruik/gedrag van mijn nieuwe koelkast wel normaal is. Je zou verwachten dat een goed geïsoleerde koelkast is een ruimte van 16 graden veel minder zou hoeven aan te slaan.

Heeft iemand hier toevallig zijn nieuwe a+++ koelkast goed kunnen meten :)?

• Rol-Co

Rol-Co

Waterkoker schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:16:
Onlangs heb ik een a+++ koelkast gekocht in de hoop dat deze zuiniger zou zijn dan mijn 15 jaar oude koelkast.

Mijn oude koelkast die pakte om de anderhalf a twee uur ongeveer 100watt voor een half uur.

De nieuwe a+++ koelkast die pakt om de 5 minuten 30a40watt voor een x aantal minuten.

Nu vraag ik mij af of het verbruik/gedrag van mijn nieuwe koelkast wel normaal is. Je zou verwachten dat een goed geïsoleerde koelkast is een ruimte van 16 graden veel minder zou hoeven aan te slaan.

Heeft iemand hier toevallig zijn nieuwe a+++ koelkast goed kunnen meten :)?
Vreemd verhaal, dus je gaat hem eerst vervangen en dan kijken of het zuiniger is? Ik neem aan dat je eerst die oude meet en daarmee bepaald of je een nieuwe gaat kopen, of je wilde gewoon iets nieuws. ;)

Wat verbruikte de oude in 1 maand, en wat verbruikt de nieuwe in een maand, dan weet je wat.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:58

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Da's wel een hoog tempo, mijn A+++ koelvries combi slaat elk uur 15-30min aan (omgeving 20 graden).
De vorige A+ verbruikte 50-100W met 2 compressors wat 2x meer was dan nu.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Jorconmgn
  • Laatst online: 03:12
Vraagje, ik ben druk aan het "verduurzamen" en mijn tv meubel kan nog wel wat besparing gebruiken.

Heb daar nu de volgende apparaten rondomheen hangen:
moet 24/7 aan
Fritzbox 7590 (router + wifi)
Hue bridge
Tado brddge

Kan uit als we weg zijn (denk ik)
Sonos sub
Sonos playbar
LG oled
PlayStation 4
Apple TV
XS4All decoder
TV kast switch

Kan ik de apparaten die uit moeten met een hue plug instellen, of zijn er andere/betere opties?
Voordeel van een hue plug is dat we die meer gebruiken..

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:58
Jorconmgn schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:33:

Kan ik de apparaten die uit moeten met een hue plug instellen, of zijn er andere/betere opties?
Ja waarom niet? Is wel duurder dan de draadloze schakelaars die wij hebben 😉
https://www.action.com/nl-nl/p/schakelaarset-/

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• HereIsTom
De Xbox doet 10 watt.

In het kader van alle kleine beetjes helpen, schakelaars hoeven niet zo duur te zijn, deze heb je er binnen een jaar al uit;
https://www.action.com/nl-nl/p/schakelaarset-/

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• BlackWhizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23-02 11:58
Vraagje, ik ben druk aan het "verduurzamen" en mijn tv meubel kan nog wel wat besparing gebruiken.

moet 24/7 aan
Hue bridge
Tado brddge

Sonos sub
Sonos playbar
LG oled
PlayStation 4
Apple TV
XS4All decoder
TV kast switch

Master/slave stekkerdoos en de TV als master gebruiken?

• Shaggie_NB
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:16

moet 24/7 aan
Hue bridge
Tado brddge

Sonos sub
Sonos playbar
LG oled
PlayStation 4
Apple TV
XS4All decoder
TV kast switch

Let wel op met die LG OLED want in standby voert die een pixel refresh uit. Om inbranding te voorkomen!

• Jorconmgn
  • Laatst online: 03:12
Heb de LG erbuiten gelaten..
Nu wel de PS4, AppleTV, Playbar en XS4all decoder eraan hangen..
Vooral die decoder is een "groot"-verbruiker.

• Cap
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

moet 24/7 aan
Hue bridge
Tado brddge

...
LG oled
...

OLED. Red flag. :)

Kan je dus niet dagelijks van de stroom halen na het kijken: de OLED's doen standaard na het uitzetten (na elke 4 uur (of langer) aanstaan) een panel refresh om nabeelden (retentie, of erger, inbranden) te voorkomen. Daarom mag de tv niet meteen van de stroom na gebruik. Staat ook in de handleiding. Heb je straks problemen met je beeld dan kan de monteur in het servicemenu zien of je vaak de tv van de stroom afhaalt en kan je fluiten naar je garantie. Niet doen dus. Gelukkig verbruikt ie maar 0.5W in stand-by (buiten de periode die nodig is voor de panel refresh uiteraard ;)).

(Wat gerust wel kan: tv kijken, 's avonds op stand-by zetten voor het slapen gaan. 's morgens van de stroom en dan op vakantie gaan.)

Cap wijzigde deze reactie 09-02-2020 16:56 (5%)

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Heeft je tv niet CI+ module? Als je die kunt gaan gebruiken ipv je decoder scheelt dat ook al

• JustinoFTW
  • Laatst online: 21-02 12:51
Hier toch maar eens verder gegaan met het "laaghangende fruit" uitzoeken.

Nu heb ik al een wat oudere koelkast en had ik al een idee om deze te vervangen, ook omdat deze vaak een irritant geluid maakt tijdens het koelen.

Uitgerekend verbruikt deze 710 kWh op jaarbasis ( 24*365*(81/1000) )
Mijn jaarlijkse verbruik, als 1-persoons huishouden, zit op 1450 kWh wat dus inhoud dat de koelkast voor de helft van het verbruik zorgt.

Naar mijn mening dus een goed idee om deze dan toch te vervangen, voor bijvoorbeeld een A+++ model die +/- 180 a 200kWh per jaar verbruikt.

5120Wp Oost/West - PV Output

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

JustinoFTW schreef op zondag 9 februari 2020 @ 19:51:
Hier toch maar eens verder gegaan met het "laaghangende fruit" uitzoeken.

Nu heb ik al een wat oudere koelkast en had ik al een idee om deze te vervangen, ook omdat deze vaak een irritant geluid maakt tijdens het koelen.

Mijn jaarlijkse verbruik, als 1-persoons huishouden, zit op 1450 kWh wat dus inhoud dat de koelkast voor de helft van het verbruik zorgt.

Naar mijn mening dus een goed idee om deze dan toch te vervangen, voor bijvoorbeeld een A+++ model die +/- 180 a 200kWh per jaar verbruikt.
Stond die dan constant 81 watt te trekken?

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• JustinoFTW
klump4u schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:20:
[...]

Stond die dan constant 81 watt te trekken?
Goede vraag, dacht ik daarna dus ook meteen aan. Heb er net even een Zwave stekker tussen gezet, meet ik het verbruik even een weekje voordat ik de beslissing neem. Wil hoe dan ook van het rot geluid af, dus er komt hoe dan ook een nieuwe

Zoals het er nu naar uit ziet, per elk uur 20 minuten vol 81 Watt

JustinoFTW wijzigde deze reactie 09-02-2020 20:35 (7%)

• rvk
JustinoFTW schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:27:
[...]
Zoals het er nu naar uit ziet, per elk uur 20 minuten vol 81 Watt
Dat is dus al 1/3e (236kWh). Vergelijkbaar met met A++. Daar kan nog wel een klein beetje vanaf (bij A+++) maar je moet dus kijken of dat de moeite (en prijs) waard is.

(Ben benieuwd wat ie na een weekje aangeeft)

• JustinoFTW
rvk schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:12:
[...]

Dat is dus al 1/3e (236kWh). Vergelijkbaar met met A++. Daar kan nog wel een klein beetje vanaf (bij A+++) maar je moet dus kijken of dat de moeite (en prijs) waard is.

(Ben benieuwd wat ie na een weekje aangeeft)
Een A+++ zal dan toch ook niet elke uur 60 minuten vol staan te koelen net zoals in dit geval?

Blijft tot zover vrijwel gelijk:

• art
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik kijk op van het geringe verschil tussen de energieklassen. Onze zeven jaar oude A+ combi van Siemens gebruikt ook maar 295 kWh per jaar.

http://www.gerla.nl/images/koelkast_per_uur.JPG

Aan een meting van een paar uur heb je inderdaad niets. De onze staat soms uren achtereen stil, en in de zomer kan het verbruik pieken op het dubbele van de winter:

http://www.gerla.nl/images/koelkast_per_week_2018-2019.JPG

En dan heb je nog dat het verbruik in de loop der jaren hoger kan worden:

http://www.gerla.nl/images/koelkast_per_jaar_2013-2019.JPG

l'art pour l'art

• JustinoFTW
art schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:19:
Ik kijk op van het geringe verschil tussen de energieklassen. Onze zeven jaar oude A+ combi van Siemens gebruikt ook maar 295 kWh per jaar.

[Afbeelding]

Aan een meting van een paar uur heb je inderdaad niets. De onze staat soms uren achtereen stil, en in de zomer kan het verbruik pieken op het dubbele van de winter:

[Afbeelding]

En dan heb je nog dat het verbruik in de loop der jaren hoger kan worden:

[Afbeelding]
Verschil wat ik zo wel kan zien is dat jou koelkast 4x per dag aan slaat (als ik het goed bekijk) terwijl die van mij 12x (elk uur) aanslaat
Daar zit dus nog wel een verschilletje in.

Overigens is deze koelkast welke ik 4 jaar geleden 2e hands heb overgekocht vrij klein (1,65m incl vriezer) waarbij ik de laatste tijd dus vaker ruimte te kort kom. Ook komt er bij het koelen een irritant soort knor/pers geluidje vanaf.
Dus eigelijk staat de keuze al wel vast. Grotere koelkast welke minder verbruikt, win-win al zeg ik het zelf.

• art
  • Niet online
Inderdaad. Het gemak dient de mens, tenslotte.

l'art pour l'art

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01:02
Speedy-Andre schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:41:
Da's wel een hoog tempo, mijn A+++ koelvries combi slaat elk uur 15-30min aan (omgeving 20 graden).
De vorige A+ verbruikte 50-100W met 2 compressors wat 2x meer was dan nu.
Hoeveel watt pakt deze als die om de 15 a 30 minuten start?

@Rol-Co

De oude koelkast heb ik ook gemeten hoor. Alleen had ik meer verwacht van een hedendaagse A+++ koelkast met alle groene toeters en bellen waarmee dat gemarket wordt.

De oude koelkast was overigens niet meer aan te zien (deurgreep eraf, vergeeld plastic en beschadigingen) en zal nu enkel in de garage functioneren met verjaardagen :+

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Waterkoker schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:48:
[...]

Meestal maar 30W, een enkele keer 60W als hij net gevuld of geleegd is of de nofrost (ventilator) draait.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@art Jouw plaatjes verduidelijken diverse weers- c.q. temperatuurinvloeden op het verbruik van koel- en vrieskasten. (Misschien kan je aan de jaarverbruiken de gemiddelde jaartemperaturen ijken?)

- Een belangrijk punt qua temperatuurniveau, wat jezelf kan beïnvloeden, is de opstelplaats.
Wetenswaardig is de vergelijking tussen de fabrieksopgave van het model koel/vrieskast en het werkelijke verbruik met vermelding van de temperaturen in de opstelruimte.

Mijn, meestal goed gevulde, A+ diepvries Bauknecht GKEA 245 optima met 208 l staat bijvoorbeeld in het onverwarmde! voorraad/washok aan de noordkant met temperaturen tussen de ca. 7°C in de winter en
max. 27 °C in de zomer, resultaat 150 kWh/a vs. 208 kWh/a fabrieksopgave.
YMMV

P.S.: Je moet wel op de klimaatklasse van de koel/vrieskast letten, sommige werken niet goed daarbuiten.
Just my 2 cts

P.P.S.: Bonusplaatje van onze A++ koelkast (150l) in de keuken (fabrieksopgave 83 kWh/a)

Onder "Mijn Groene Gezicht" kan je het oorspronkelijke verbruik zien.

dunklefaser wijzigde deze reactie 10-02-2020 18:08 (27%)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Rol-Co

Rol-Co

Waterkoker schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:48:
[...]

@Rol-Co

De oude koelkast heb ik ook gemeten hoor. Alleen had ik meer verwacht van een hedendaagse A+++ koelkast met alle groene toeters en bellen waarmee dat gemarket wordt.

De oude koelkast was overigens niet meer aan te zien (deurgreep eraf, vergeeld plastic en beschadigingen) en zal nu enkel in de garage functioneren met verjaardagen :+
Ik had toch wel een aanzienlijk verschil, mijn upside down koelkast deed gemeten 650 kWh in het jaar en nu heb ik losse koelkast en losse vriezer (beide 2m hoog) en doen nog niet de helft samen.

• Schweino
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23-02 01:36
Wat is jullie idle gebruik? Ik krijg het hier in de nacht maar niet onder de 250 Wh en dat vind ik nogal wat. Heb recent eens met het uitschakelen van groepen gekeken waar het grootste verbruik zit en het blijkt dat mijn meterkast zo'n 100 Wh verstookt (router, switches, modem etc). Moet daar de boosdoener nog identificeren.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Schweino Met een energie/vermogensmeter kan je de individuele verbruikers meten, maar dit wist je vermoedelijk al. Op tweakers kan je diverse energiemeters ook in dit specifieke topic bekijken.
In ons huishouden ligt het "sluipvermogen" 's nachts meestal tussen de 80 W en 100 W.
Tussen 23 uur en 6 uur verbruiken we dus ca. 560 - 700 Wh.

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19:25
Nou, sinds een maand de grootste besparing van elektriciteit gerealiseerd sinds het overstappen op LED verlichting

Onze plasma TV ingeruild voor een Panasonic OLED. Bijkomend voordeel is dat de settopbox van Ziggo ook de deur uit kon.

Volgens de eerste metingen scheelt dit ons tussen 200 en 220 watt, voor elk uur dat er TV wordt gegeken. Da's niet mis d:)b

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@G_M_C Welk type settopbox van Ziggo had je? Misschien de energieslurpende "Horizon" met
het hoge stand-by verbruik?
- Wie vandaag nog een plasma TV gebruikt weet vermoedelijk ook niet wat zijn electraverbruik is.

• G_M_C
Jazeker weet ik wel wat het verbruik van mn plasma was, LCD was nooit een alternatief en de Panasonic was de eerste reëele vervanging. Als die Panasonic er niet was, had de plasma er nog gestaan. Maar goed, er kon vervangen worden :)

De settopbox van zelfs nog een eerder model; De cisco dvb8485 of iets in die richting. Loeiheet werd dat ding :(

G_M_C wijzigde deze reactie 10-02-2020 20:56 (15%)

• HereIsTom
Schweino schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:50:
Wat is jullie idle gebruik? Ik krijg het hier in de nacht maar niet onder de 250 Wh en dat vind ik nogal wat. Heb recent eens met het uitschakelen van groepen gekeken waar het grootste verbruik zit en het blijkt dat mijn meterkast zo'n 100 Wh verstookt (router, switches, modem etc). Moet daar de boosdoener nog identificeren.
Hier is het 20 Wh met af en toe een piek van 80 Wh, waarschijnlijk de vriezer of koelkast.
Dit is het verbruik bij 24 uur afwezigheid;

• JustinoFTW
Vanavond weer verder gekeken na het koelkast verhaal, dit keer de meterkast eens bekeken.

Synology NAS72 Watt12v 6A
Raspberry Pi 4B15 Watt5v 3A
Raspberry Pi 3B+12 Watt5v 2,5A
T-mobile Modem24 Watt12v 2A
Acces Point24 Watt12v 2A
24P HP Switch48 Watt240v 0,5A
Fiber converter?? Watt

De Pi 3 gaat er binnekort uit en ook het modem en access point wordt vervangen voor een gecombineert exemplaar.

Wellicht dat ik de NAS nog ga aanpassen, deze staat normaal 24/7 volledig aan, zonder disk hibernate.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Ik denk dat je nu het maximaal mogelijke verbruik opsomt.
Je moet wel heel gekke dingen doen met een Rpi om 12W of 15W verbruik te hebben.
De nas idem, zit ie vol met hdd's en aldoor 100% cpu?

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 06:18
G_M_C schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:22:
settopbox van Ziggo ook de deur uit
Hoe dan, gebruik je nu een CI-slot in de tv? Ondersteunt Ziggo dat nog?

trololol

• Khil
JustinoFTW schreef op zondag 9 februari 2020 @ 19:51:
Naar mijn mening dus een goed idee om deze dan toch te vervangen
Hier 1persoonshuishouden met Liebherr 1434, deze zoop afgelopen jaar slechts 70 kWh O+

trololol

• HeldereM
  • Laatst online: 23-02 08:23
dunklefaser schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:38:
- Wie vandaag nog een plasma TV gebruikt weet vermoedelijk ook niet wat zijn electraverbruik is.
Ik gebruik nog een mooie 60" Panasonic plasma welke ongeveer 300-400 watt gebruikt. Laten we zeggen 300 watt teveel. Dit kost me bij 2 uur tv kijken per dag dus ongeveer €50 per jaar. Een nieuwe 4k OLED (die ik zeker wel eens aan ga schaffen) zal dus een terugverdientijd hebben van ongeveer 25 jaar 😂.

Wat ik heb gedaan is m'n idle verbruik sterk terugbrengen en deze zit nu op 31 watt, dit is inclusief een windows servertje die 24/7 aanstaat. Daarbij heb ik bijvoorbeeld ook alle 12v apparaten in de meterkast gecombineerd op 1 adapter en gewoon alles op m'n fritzbox aangesloten in plaats van een los modem, switch en accesspoint. Die fritzbox heeft ook weer twee usb poorten en m'n plugwise had een micro-USB adaptertje, raad maar hoe dit dus aangesloten zit...

Daarnaast wat apparatuur gezamenlijk op een stekkerdoos zoals m'n plasma, receiver en htpc. Met 1 druk op de knop is alles aan of uit 😊

• G_M_C
Khil schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 01:18:
[...]

In die oude box moest een smartcard. Die had ik dus al. En ci+ modules kan je gewoon kopen. Niet te moeilijk dus.

• JustinoFTW
Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 01:08:
Ik denk dat je nu het maximaal mogelijke verbruik opsomt.
Je moet wel heel gekke dingen doen met een Rpi om 12W of 15W verbruik te hebben.
De nas idem, zit ie vol met hdd's en aldoor 100% cpu?
Klopt, verbruiken ze bij lange na niet maar is meer om een idee te krijgen. Verbruik snachts rond de 120W/150W, wat ik eigelijk nog wel lager wil krijgen.

Liefst haal ik de switch nog weg, maar ik heb 6 utp kabels dus kom dan 2 poorten te kort.
Khil schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 01:27:
[...]

Hier 1persoonshuishouden met Liebherr 1434, deze zoop afgelopen jaar slechts 70 kWh O+
Dat is wel een verschil inderdaad. Ik zit als ik het zo zie op 240kWh (koelkast slaat 20 minuten per uur aan) dus het is al minder dan de 710kWh _/-\o_ Overigens komt er dus wel een andere/grotere aangezien mijn vriendin (gok ik) dit jaar ook intrekt.

JustinoFTW wijzigde deze reactie 11-02-2020 08:49 (42%)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HeldereM Een tweaker weet natuurlijk het opgenomen vermogen van zijn (stroomslurpende) apparaten en kan zijn eigen (kijk)gedrag daarop aanpassen.
Maar het gedrag van anderen kan in dit opzicht een uitdaging zijn. Er zijn huishoudens waar de TV wat langer dan 2 uur per dag gewoon aanstaat en men wakker schrikt als de TV midden in de nacht na 2 uur op automatische stand-by (0,8W) gaat.
Ik heb dit daardoor ondervangen dat ik het geluid van de STB (4,8 W) via 2 kleine boxen (max. 3 W) laat lopen - dan kan de TV uitgaan :Y , het geluid blijft en niemand ligt er wakker van :Z
YMMV

31 W idle met de genoemde apparaten, incl. een klein servertje, is wel een mooi resultaat.
Bij mij zit in het gemiddelde idle vermogen in de kleine uurtjes (zonder TV) van 80 - 100W ook nog 24 - 30 W voor koel- en vrieskast. Bij jou vermoedelijk niet.

dunklefaser wijzigde deze reactie 11-02-2020 11:32 (17%)

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20-02 20:05
[...]

Hier al jaren :Y werkt nog steeds prima (oud-UPC gebied)

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
[...]

Vanwaar die vraag? Weliswaar is het dan tegenwoordig meestal ci+, maar het is beslist niet een verouderd iets. Ook al is het vaak niet meer nodig bij moderne tv's met DVB..

• Khil
Ik was serieus in de veronderstelling dat Ziggo van de cam-modules af wilde ten gunste van die Horizon-energievreters. Blijkbaar weer oud nieuws 8)7

trololol

• JustinoFTW
Ook op kantoor maar eens gekeken, aangezien er een aantal lampen kapot zijn en vervangen moeten worden. Naast mijn werk doe ik dit soort klusjes, gewoon omdat het kan en het leuk blijft hoe makkelijk mensen kunnen besparen zonder het te weten.

AantalTypeVerbruik per stukTotaal
2xPhilips MASTERColour CDM-TD 150W 830 RX7s150 W300 W
15xPhilips MHN-TD 150W 4200K RX7s150 W2.225 W
14xPhilips PL-S 9W 827 2P MASTER | 2-Pin9 W126 W
86xPhilips PL-C 18W 830 2P MASTER | 2-Pin18 W1.224 W

Exclusief de weekenden, 8 uur per dag, komt dat neer op ongeveer 8000 kWh op jaarbasis aan verlichting :+

Vooral de RX7s lampen verbruiken belachelijk veel en staan meestal allemaal 8 uur per dag aan.
Iemand LED variant van de RX7s gespot? Ik kom de R7s variant wel tegen, maar de X niet.
Dat is namelijk zo terugverdient :z

JustinoFTW wijzigde deze reactie 11-02-2020 13:15 (28%)

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:10
Khil schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:45:
Ik was serieus in de veronderstelling dat Ziggo van de cam-modules af wilde ten gunste van die Horizon-energievreters. Blijkbaar weer oud nieuws 8)7
Dat was in het verleden wel het plan.
Maar dat is volgens mij niet meer zo.

Overigens verbruikt de Next (de nieuwe variant) een stuk minder wat ik ervan begrepen heb

2250 WP Zuid PVoutput

• HeldereM
  • Laatst online: 23-02 08:23
dunklefaser schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:22:
31 W idle met de genoemde apparaten, incl. een klein servertje, is wel een mooi resultaat.
Bij mij zit in het gemiddelde idle vermogen in de kleine uurtjes (zonder TV) van 80 - 100W ook nog 24 - 30 W voor koel- en vrieskast. Bij jou vermoedelijk niet.
Dat is exclusief de koelvriescombinatie inderdaad, als die aanslaat gebruikt die ongeveer 70W met een totaal van ongeveer 0,8kWh per dag zo in de winter. Het is een 6 jaar oude losstraande koelkast die ik vooral gekocht heb vanwege z'n looks. Daarnaast vertelde de verkoper dat hele zuinige koelkasten koelen met koude lucht vanuit de vriezer, hierdoor zou het eten sneller uitdrogen. Misschien ooit eens vervangen voor een stil en zuinig inbouwexemplaar :)

HeldereM wijzigde deze reactie 11-02-2020 16:52 (8%)

• ovanbiessum
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-02 14:33
JustinoFTW schreef op maandag 10 februari 2020 @ 23:53:
Wellicht dat ik de NAS nog ga aanpassen, deze staat normaal 24/7 volledig aan, zonder disk hibernate.
Hier draait een Pi met Home Assistant die detecteert of er iemand thuis is. Vanuit Home Assistant schakel ik via WOL automatisch mijn Synology NAS uit als er niemand thuis is en weer in als er iemand thuis komt. Scheelt toch zo'n 70 Watt voor tijden dat hij anders niets staat te doen!

• Khil
MdO82 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:29:
[...]

Dat was in het verleden wel het plan.
Maar dat is volgens mij niet meer zo.

Overigens verbruikt de Next (de nieuwe variant) een stuk minder wat ik ervan begrepen heb
Ah mooi zo. Toen ik er nog werkte was het verbruik absoluut geen thema :X

trololol

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:59
Schweino schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:50:
Tussen de 60 en 70 watt maar heb daar wel veel voor moeten automatiseren.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

• Peutpeut
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:08
Hier grofweg tussen de 50 en 60 Watt met ook het eea geautomatiseerd. Dat brengt ook de kosten met zich mee maar daar moet je de lol van in kunnen zien :)

Afgelopen weekend een tweede Pi in gebruik genomen, dat doet dan wel weer even pijn wetende dat er 10 tot 15 Watt bij het sluipverbruik komt. :)

• Maasluip
  • Laatst online: 23-02 15:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JustinoFTW schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:00:
Ook op kantoor maar eens gekeken, aangezien er een aantal lampen kapot zijn en vervangen moeten worden. Naast mijn werk doe ik dit soort klusjes, gewoon omdat het kan en het leuk blijft hoe makkelijk mensen kunnen besparen zonder het te weten.

AantalTypeVerbruik per stukTotaal
2xPhilips MASTERColour CDM-TD 150W 830 RX7s150 W300 W
15xPhilips MHN-TD 150W 4200K RX7s150 W2.225 W
14xPhilips PL-S 9W 827 2P MASTER | 2-Pin9 W126 W
86xPhilips PL-C 18W 830 2P MASTER | 2-Pin18 W1.224 W

Exclusief de weekenden, 8 uur per dag, komt dat neer op ongeveer 8000 kWh op jaarbasis aan verlichting :+

Vooral de RX7s lampen verbruiken belachelijk veel en staan meestal allemaal 8 uur per dag aan.
Iemand LED variant van de RX7s gespot? Ik kom de R7s variant wel tegen, maar de X niet.
Dat is namelijk zo terugverdient :z
Hoeveel vierkante meter is het? Je zou zelf wat kunnen gaan hobbyen:

318 Watt voor wat zal het zijn, 15 m2? 20 Watt/m2. Ik zou dan wel voor RGB dimbare ledstrips gaan.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• rvk
Peutpeut schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:45:
Afgelopen weekend een tweede Pi in gebruik genomen, dat doet dan wel weer even pijn wetende dat er 10 tot 15 Watt bij het sluipverbruik komt. :)
2,5 tot 5 Watt max (misschien 6) toch?
Heb je echt een pi die 15 Watt verbruikt?

https://www.pidramble.com/wiki/benchmarks/power-consumption

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:07

vso

raap voor zijn recht

We gebruiken grofweg 4000kwh per jaar ..
- 1000KWh ervan is "pc" (game console, pc/server/nas etc etc..)

3000KWh is de rest van het huis, ik vind het best "veel" toch hebben we alleen maar led verlichting en zuinige apparatuur.
- nu heb ik wel wat apparatuur die eigenlijk uit zou kunnen bv 3 switches +wifi ap-s die strategisch door het huis liggen (minder kabels)

Ongeveer 15 euro per maand voor 1000kwh tja, hoe realistisch is het om te gaan jagen naar verlaging ?
als ik zie gebruikt men om mij heen 3.000KWh gemiddeld

Zou het waard zijn om bv nog slimme stekkers/meters in te bouwen, in combinatie waar mee ik wat beter het stroom verbruik kan afstemmen

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• E-mailadres
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18-02 15:11
Onze slimme meter geeft blijkbaar het actuele verbruik aan, dus dat was leuk om even heen en weer te lopen en apparaten in- en uitschakelen. Zo begon mijn sluipverbruik op 60 watt terwijl de CV uitstond en ging hij naar 100 watt toen hij aansloeg.

Ik haalde de oven uit het stopcontact en het verbruik ging direct met 30 watt naar beneden en dat bleef ook laag toen de oven weer aangesloten werd. Vreemd. Hij geeft al wel een tijdje een piep van een lekkende condensator, dus hij gaat direct naar de stort.

Zo kwam ik er ook achter dat het tv-meubel met chromecast, TV-kastje van KPN, TV en X-Box in standby-stand maar 3-5 watt gebruikt. Acceptabel vergeleken met de waarden die als gemiddelden worden gemeld.

De bel neemt ook geen stroom als hij niet ingedrukt wordt - ook daar was ik blij verrast.

De badkamerlamp, een model met RGB-led en afstandsbediening, nam tot mijn schrik 15 watt - in tegenstelling tot andere led-lampjes in mijn huis die 5-7 watt gebruiken. Ach ja, het is dan wel zo romantisch, dus over die paar euro ga ik dan maar niet klagen.

• art
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:16:
- Een belangrijk punt qua temperatuurniveau, wat jezelf kan beïnvloeden, is de opstelplaats.
Wetenswaardig is de vergelijking tussen de fabrieksopgave van het model koel/vrieskast en het werkelijke verbruik met vermelding van de temperaturen in de opstelruimte.
Inderdaad. We verplaatsten onze AEG A92300HLW0 vrieskist (A+++, klimaatklasse SN) in september 2018 van de verwarmde serre naar het tuinhuisje, waar de temperatuur gelijk opgaat met buiten. Je ziet het verschil meteen:

http://www.gerla.nl/images/vriezer_per_maand_2015-2019.JPG

Dit heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat de temperatuur in het tuinhuis in de winter een of twee keer het vriespunt aantikt:

http://www.gerla.nl/images/klimaat_tuinhuis_2018-2019.JPG

Wat je schrijft over de klimaatklasse van vriezers heb ik me destijds wel aangetrokken, maar het blijkt bij ons tot nu toe goed te gaan. Het heeft er mogelijk mee te maken dat deze vriezer overdag terugkoelt naar -27 (in een poging het eigenverbruik van onze zonnestroom te verhogen) en 's nachts uitstaat waarbij hij langzaam opwarmt naar -17. Ik maak me wel een beetje zorgen over condens.

Ik zie -nu ik in de cijfers duik- wel dat hij jaarlijks zo'n 50 kWh meer gebruikt dan volgens fabrieksopgave het geval zou moeten zijn. :|

l'art pour l'art

• Peutpeut
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:08
rvk schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:36:
[...]

2,5 tot 5 Watt max (misschien 6) toch?
Heb je echt een pi die 15 Watt verbruikt?

https://www.pidramble.com/wiki/benchmarks/power-consumption
Ik ging uit van de 5 Volt voeding die max 3A kan leveren, dat maakt 15 Watt. Maar dat is een aanname dat de Pi dit altijd verbruikt, tevens onjuist dus :)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@art
"Ik zie -nu ik in de cijfers duik- wel dat hij jaarlijks zo'n 50 kWh meer gebruikt dan volgens fabrieksopgave het geval zou moeten zijn."
Als ik hier op tweakers de technische data bekijk is deze A+++ vrieskist (233l) met 122 kWh aangegeven.
Eigenlijk verwacht je dat een vrieskist per liter inhoud zuiniger is dan een vrieskast.

Het gebruik m.n. het invriezen van verse levensmiddelen (met veel water) speelt ook een niet te onderschatten rol! - Wie vaak al ingevroren levensmiddelen koopt bespaart behoorlijk wat op de bedrijfskosten.

De COP van de vriezer gaat natuurlijk bij -27°C ook behoorlijk zakken.

In vergelijking is mijn A+ vrieskast, zoals beschreven, even energiezuinig per liter inhoud als jouw A+++ vrieskast (zie de opmerkingen hierboven)
Misschien ziet het verbruiksplaatje na een heel jaar in het tuinhuisje positiever uit?

• art
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:31:
Misschien ziet het verbruiksplaatje na een heel jaar in het tuinhuisje positiever uit?
Helaas niet erg veel, hij staat er al heel 2019:

http://www.gerla.nl/images/vriezer_per_jaar_2016-2019.JPG
Het gebruik m.n. het invriezen van verse levensmiddelen (met veel water) speelt ook een niet te onderschatten rol! - Wie vaak al ingevroren levensmiddelen koopt bespaart behoorlijk wat op de bedrijfskosten.
Deze vrieskist gaat niet vaak open (voor de dagelijkse dingen gebruiken we het vriesgedeelte van de keukenkoelkast), en ik heb 'm tot de nok afgeladen met flessen water.
De COP van de vriezer gaat natuurlijk bij -27°C ook behoorlijk zakken.
Mogelijk begrijp ik het niet goed.Ik dacht dat je voor een goede COP een flink verschil tussen de vriezer en de omgevingstemperatuur moet hebben.
Edit: Nee, dat is zodat 'ie niet afslaat als het koud is.

Ik zal de vriezer de rest van het jaar eens op een normale temperatuur zetten, en 24/7 aan. Ik meld in januari 2021 wat het resultaat is :)

art wijzigde deze reactie 12-02-2020 13:54 (3%)

l'art pour l'art

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23-02 08:24

Wuursj

want worst is al bezet

12 watt gemiddeld volgens slimme-meter-uitlees-site 8)

- TV groep (met chromecast etc) en PC groep beide achter een schakelaar
- Modem en switch etc. achter een tijdklok
- nachtverlaging waardoor CV tussen 21:00 en 7:00 ook niet loopt.
- in de keuken is het in de winter koel dus koelkast doet niet veel 's nachts

Totaalverbruik is nu ~1200kwh per jaar waarvan dus 11,5% sluipverbruik.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Schweino
  • Laatst online: 23-02 01:36
Dat is heel netjes! Ik zit op 5500 kWh per jaar dus daar is nog wat te halen zou je zeggen. (En 4000 m3 gas....)

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:10
12 watt is inderdaad heel netjes.
Ik kom niet lager dan 84 watt idle.

Ben er nog niet achter wat er 84 verbruikt :D

Edit: nou oké ik heb enkele boosdoeners :+
Ik had in het verleden een extra modem ingesteld voor cheapconnect zodat ik goedkoper kom bellen.
Dat gebruiken we niet meer, maar ik heb hem nog altijd niet opgeruimd.

Scheelt weer een paar watt.
Daarnaast heb ik 2 raspberry's draaien 24/7
Klokje oven en magnetron
Access point zolder die ik wellicht nog kan vervangen door een zuinigere.
MV installatie

Al vindt ik zelf 84 watt idle best netjes, maar bijschaven kan altijd :+

MdO82 wijzigde deze reactie 12-02-2020 22:43 (66%)

2250 WP Zuid PVoutput

• G_M_C
G_M_C schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:22:
Nou, sinds een maand de grootste besparing van elektriciteit gerealiseerd sinds het overstappen op LED verlichting

Onze plasma TV ingeruild voor een Panasonic OLED. Bijkomend voordeel is dat de settopbox van Ziggo ook de deur uit kon.

Volgens de eerste metingen scheelt dit ons tussen 200 en 220 watt, voor elk uur dat er TV wordt gegeken. Da's niet mis d:)b
Nou, mijn schatting van 200 per uur was behoorlijk laag.

We hebben net ons maandelijks overzicht weer binnen. Al jaren lag ons verbruik rond de 200 per maand. En wat blijkt? Na 1 maand de nieuwe TV zonder Ziggo settopbox komen we uit op 155 Kwh.

Dus 45 Kwh besparing per maand alleen door vervanging van een 42" plasma in een 55" OLED en het kwijt raken van een ouderwetse slurpende settopbox/recorder van Ziggo :o :o

En zo komen wij straks met zn tweeën in een hoekhuis uit op ca 2100 Kwh per jaar. En daar kan niet veel meer vanaf :) Met zo'n verbruik zijn zonnepanelen bijna niet de moeite :+

G_M_C wijzigde deze reactie 14-02-2020 11:08 (5%)

• duimp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 23-02 16:09
ik heb inmiddels ook de nieuwe ziggobox, scheelt inderdaad veel vergeleken met de oude. standby modus is 6 watt inclusief tv.

• Erasmo
  • Laatst online: 04:07

Erasmo

Laadpaaljager

MdO82 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:53:
12 watt is inderdaad heel netjes.
Ik kom niet lager dan 84 watt idle.

Edit: nou oké ik heb enkele boosdoeners :+
Ik had in het verleden een extra modem ingesteld voor cheapconnect zodat ik goedkoper kom bellen.
Dat gebruiken we niet meer, maar ik heb hem nog altijd niet opgeruimd.

Scheelt weer een paar watt.
Daarnaast heb ik 2 raspberry's draaien 24/7
Klokje oven en magnetron
Access point zolder die ik wellicht nog kan vervangen door een zuinigere.
MV installatie

Die Rpi's zijn van nature al vrij zuinig en doen neem ik aan nuttig werk. Ik denk dat er bij de ventilatie eventueel nog het meest te winnen is. Hoe oud is de box? Die zijn de afgelopen jaren ook flink zuiniger geworden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Sibrand
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22:53
Heb al vele energiebesparingstips vanuit hier toegepast in mijn huis, maar ik zit nog met een vraag.

Valt er energie te besparen met het vervangen van een elektrische keukenboiler?
Staat op dit moment een vrij oud ogende boiler van Plieger, kan zo geen bouwjaar vinden.
Plieger 10 (8 bar, 10L) art. nr. 40161021 is het enige wat er op staat, en google vertelt me verder vrij weinig hierover. Heb Plieger zelf ook bericht gedaan maar antwoord laat nog op zich wachten.

Het ding verbruikt gemiddeld iets meer dan 41 kWh per maand en wordt regelmatig gebruikt om pannen af te wassen bijv.

Heeft een moderne keukenboiler bijvoorbeeld meer isolatie om het warmteverlies te beperken?
Verder zou het goed kunnen dat het ding vol zit met kalk, het water is hier vrij hard (Friesland, 6,5 dH).

• Shocked
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 00:03
MdO82 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:53:

Ik heb een jaar geleden alle (maar dan ook alle) apparaten gemeten.
Waar ik nog op kon besparen was verwonderlijk genoeg:
- huistelefoon (basisstation + 2 aparte draadloze telefoons op oplader verdieping 1 en 2). Goed voor 30 Watt totaal. Ik heb nu 1 gewone zuinige draadloos telefoon nog beneden
- wekkerradio ouderwets met display : 18 watt continu

Besparing 48 watt / uur

Vaak zit het hem toch nog in de kleine dingen.

Sony55AF9 - Dynaudio M10 - Dali || 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost en 7 zuid-west

• Tommie12
  • Laatst online: 22-02 11:09
Sibrand schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:04:
Heb al vele energiebesparingstips vanuit hier toegepast in mijn huis, maar ik zit nog met een vraag.

Staat op dit moment een vrij oud ogende boiler van Plieger, kan zo geen bouwjaar vinden.
Plieger 10 (8 bar, 10L) art. nr. 40161021 is het enige wat er op staat, en google vertelt me verder vrij weinig hierover. Heb Plieger zelf ook bericht gedaan maar antwoord laat nog op zich wachten.

Het ding verbruikt gemiddeld iets meer dan 41 kWh per maand en wordt regelmatig gebruikt om pannen af te wassen bijv.

Heeft een moderne keukenboiler bijvoorbeeld meer isolatie om het warmteverlies te beperken?
Verder zou het goed kunnen dat het ding vol zit met kalk, het water is hier vrij hard (Friesland, 6,5 dH).
Meeste warmte verbruikt die toch bij het opwarmen. Wat kan helpen is de temperatuur wat lager instellen.

• duimp
Sibrand schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:04:

mijn boiler (10 liter) zat op een verbruik van 1 kWh per dag, heb nu de leidingen geisoleerd en de hele boiler ingepakt met ondervloerfolie van laminaat.

Nu verbruik ik 0.8 kWh per dag.

De boiler staat in het keukenkastje tegen een buitenmuur (klampmuur) en dit helpt uiteraard ook niet mee. In de zomer verbruikt de boiler een stuk minder.

Je zou kunnen overwegen om een 5 liter boiler te halen.

• DJ-Promo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:25
Ik zit in de nacht op 50 watt continue en spikes omhoog van de koelkast/vriezer combi.
Dat is dan met het volgende:

- T-mobile modem (Huawei met Wifi disabled)
- 2x Airport Extreme
- 4x Raspberry Pi (2x mini, 1x 3b, 1x 4)
- CV
- Koelkast
- Imac 2017 + game pc niet achter een stekkerblok met knopje maar wel "uit"
- Droger en wasmachine in het stopcontact (volgens mij deed de wasmachine 10 watt continue wanneer die uit staat :S)

Tv hoek gaat helemaal uit met een stekkerblok met knopje. Voor de rest ook nergens laders of andere ongein in stopcontacten. Wil nog wel kijken om de pc hoek ook weer echt uit te zetten die zal vast nog wat pakken.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zag dat ik vandaag een jaar en twee dagen mijn woning heb. De meters eens bekeken.

Mijn voorschot gaat uit van 2 715,0 kWh / jaar electriciteit en uit van 15 048,0 kWh / jaar gas
Het stroomverbruik is 1305,5
Het gasverbruik 415,045 m3 (dat moet keer 10 denk ik)

Volgens mij best netjes, want ik werk ook nog vanuit huis vier dagen in de week en mijn vrouw werkt part-time en is ook veel thuis. Ik verwarm op gas maar heb voor het thuiswerken wel een bijverwarming op mijn werkkamer die niet in dit verbruik zit. Twee oude type B toestellen (met waakvlam een voor verwarming en een losse voor warm water). We zitten aan zonnepanelen te denken omdat dit in Belgie interessant is om dit jaar nog te doen (ivm terugdraaiende teller), maar heel veel heb ik er dan ook niet nodig.

Marzman wijzigde deze reactie 14-02-2020 13:55 (17%)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@duimp @Sibrand @Tommie12 Als ik heet water in de keuken nodig heb (bijvoorbeeld voor de afwas) gebruik ik een 1,5l waterkoker met 2650W. Binnen 3:30 minuten 1,50 kg water van 9 °C met 0,159 kWh net aan de kook gebracht. Als ik dit vergelijk met het stand-by verbruik van 0,8 kWh/d voor een 10l close-in boiler op 60°C? - dan zou voor mij de keuze meteen duidelijk zijn. Sneller en meer kokend water heb ik meestal niet nodig. Anders wacht ik gewoon 2 x 3:30 minuten. YMMV

• duimp
Ja snap ik maar we gebruiken ook warm water om vaatdoek uit te spoelen, ik was mijn haar beneden. Is niet allemaal met een waterkoker op te lossen😁

• HereIsTom
vso schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:22:
We gebruiken grofweg 4000kwh per jaar ..
- 1000KWh ervan is "pc" (game console, pc/server/nas etc etc..)

3000KWh is de rest van het huis, ik vind het best "veel" toch hebben we alleen maar led verlichting en zuinige apparatuur.
- nu heb ik wel wat apparatuur die eigenlijk uit zou kunnen bv 3 switches +wifi ap-s die strategisch door het huis liggen (minder kabels)

Ongeveer 15 euro per maand voor 1000kwh tja, hoe realistisch is het om te gaan jagen naar verlaging ?
als ik zie gebruikt men om mij heen 3.000KWh gemiddeld

Zou het waard zijn om bv nog slimme stekkers/meters in te bouwen, in combinatie waar mee ik wat beter het stroom verbruik kan afstemmen
Van dit soort getallen schrik ik altijd.
Wij verbruiken zo’n 1500 kWh en 300 m3 gas.
Alles LED en van de stroom af bij geen gebruik!
Sluipverbruik is max 20 W.

• duimp
ik heb in het verleden mijn tv en ziggo box ook altijd snachts van de stroom gehaald. Kreeg vaak storing met de ziggo box qua opnemen van programma's en dat de box een paar vervangen moest worden.
Ook de tv legde uiteindelijk het loodje en bij reparatie vroeg de technische dienst of ik vaak de stroom van de tv af had.

Zal wel een pechgeval zijn als ik zie dat bijna iedereen hier snachts de stroom van de tv en mediabox afhaalt.

• G_M_C
duimp schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:33:
ik heb inmiddels ook de nieuwe ziggobox, scheelt inderdaad veel vergeleken met de oude. standby modus is 6 watt inclusief tv.
CI+ module en smartcard FTW. Wij hebben geen settopbox meer. Elke settopbox van Ziggo is in principe voor niets elektriciteit gebruiken.

G_M_C wijzigde deze reactie 14-02-2020 15:06 (56%)

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:07

vso

raap voor zijn recht

HereIsTom schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:53:
[...]

tja ik zie het ook graag zakken, maar als machines moeten draaien :) .. schone kleding en vaat is wel prettig

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• thunderfury
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 21:09
[...]

Toch wel wat jaloers op jouw cijfers. Wij halen hier in huis 2600 kWh per jaar en 640m3 gas. We hebben wel een elektrische boiler in de keuken. Op een gemiddelde nacht meet ik toch minstens 120W sluipverbruik, ik vermoed voornamelijk door de ventilatie en de keuken (koelkast, vriezer, boiler).

• Tommie12
  • Laatst online: 22-02 11:09
duimp schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:45:
[...]

mijn boiler (10 liter) zat op een verbruik van 1 kWh per dag, heb nu de leidingen geisoleerd en de hele boiler ingepakt met ondervloerfolie van laminaat.

Nu verbruik ik 0.8 kWh per dag.

De boiler staat in het keukenkastje tegen een buitenmuur (klampmuur) en dit helpt uiteraard ook niet mee. In de zomer verbruikt de boiler een stuk minder.

Je zou kunnen overwegen om een 5 liter boiler te halen.
De buitenoppervlakte van een 5l boiler is niet zo veel kleiner, en om iets of wat van warm water te hebben is 10l toch wat makkelijker. Je kan de temp opschroeven, maar dan ga je af en toe toch je vingers branden, en met kinderen in huis zou ik nooit boven de 60 graden gaan.
Tuurlijk kan je dat ook met een waterkoker doen, maar het is zo'n gedoe.
De normale afwas gaat hier de vaatwasser in, en om een pan of grote pot af te wassen wil ik niet iederen keer een waterkoker vullen en laten koken. Dat gaat me net iets te ver.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Ook met twee personen? Bij mij is het dan vergelijkbaar, iets minder stroom, iets meer gas in een rijtjeshuis van 1971 (120m2).

Ik heb ook alles led en van de stroom af als ik het niet gebruik. Ik gebruik hiervoor stekkerdozen met een schakelaar zodat ik dingen in groep in en uit kan schakelen.
dunklefaser schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:06:
@duimp @Sibrand @Tommie12 Als ik heet water in de keuken nodig heb (bijvoorbeeld voor de afwas) gebruik ik een 1,5l waterkoker met 2650W. Binnen 3:30 minuten 1,50 kg water van 9 °C met 0,159 kWh net aan de kook gebracht. Als ik dit vergelijk met het stand-by verbruik van 0,8 kWh/d voor een 10l close-in boiler op 60°C? - dan zou voor mij de keuze meteen duidelijk zijn. Sneller en meer kokend water heb ik meestal niet nodig. Anders wacht ik gewoon 2 x 3:30 minuten. YMMV
Is dat tegenwoordig goedkoper? Of alleen als je zonnepanelen hebt en stroom over. Wij doen dat met de warmwaterdoorstromer. Zelfs thee zetten gaat ook gewoon op gas (mijn vrouw vind de waterkoker niks omdat die van plastic is en dat vertrouwd ze niet met kokend water).

Marzman wijzigde deze reactie 14-02-2020 15:47 (42%)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Marzman Ik weet niet wat je met tegenwoordig bedoelt. De getoonde data heb ik zelf gemeten. Misschien kan je een vergelijkbare hoeveelheid water met gas aan de kook brengen en de verbruikte liters gas meten?
Pas dan kan je iets over de kosten in deze specifieke situatie zeggen. (Ik kook op electra/inductie).

Pagina: 1 ... 62 63 64 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True