Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 14:47

BertV

R-L48

mddd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:24:

[...]
Slimme meters betekent nog niet dat je de stroom ook kunt reguleren.
Ik moet bekennen dat ik dit nog nooit als feit heb gelezen, gebracht door bijv. een netbeheerder.
Maar even zoeken brengt dit:

http://numrush.nl/2015/11...aar-wat-is-het-eigenlijk/
Met een smart grid zou het veel makkelijker kunnen: door meer informatie te verzamelen over het gebruik zou een algoritme een beter inschatting kunnen maken waardoor minder energie verspild wordt. Daarnaast is het mogelijk om aan gebruikers te vragen om minder energie te gebruiken. Dit kan expliciet, maar ook op de achtergrond door bijvoorbeeld andere apparaten uit te schakelen als iedereen besluit om de nieuwste aflevering van Game of Thrones te bekijken
Het klinkt als een logische en makkelijke functie, niet het uitschakelen, maar het verlagen van het amperage .

[Voor 3% gewijzigd door BertV op 28-10-2019 13:54]

It makket my net út

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 08:55

basvn

Breezand - NHN

Tukkertje-RaH schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:52:
[...]

De VS heeft overigens al mogelijkheden om als eindgebruiker dag- of zelfs uur-prijzen te betalen voor je elektriciteit. HackerNews had een maand of 2 geleden een stukje over een gebruiker in Texas die iets van $9000 per kWh moest aftikken omdat het zo warm was en alle airco's aanstonden...

https://www.bloomberg.com...ces-to-near-record-levels
$9000 per mWh

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er wordt daar ook over het lage aanbod aan windenergie gesproken. Hoe zou de situatie zijn als je een flinke dekking van PV hebt? Die genereren energie precies als je het nodig hebt.
En als ik het gemiddelde Amerikaanse huis voor de geest haal (laag, bitumen dak) denk ik dat de zonnepanelen ook helpen om de temperatuur in huis een beetje te temperen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 07:13
Met dat soort prijzen heb je je PV-installatie in een uurtje terugverdiend idd.

zcflevo.nl

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
@Tukkertje-RaH @BertV Volgens mij praten we een klein beetje langs elkaar heen.
Ik ben het er helemaal mee eens dat smart grid toepassingen een toekomst hebben.
Ik zeg alleen: een slimme meter schakelt helemaal niks aan en uit, die gaat echt niet opeens minder stroom doorlaten ofzo.

De meter zou eventueel een hub kunnen zijn in een smart grid systeem in je huis. Maar voordat er ook maar iets geschakeld/afgeknepen wordt, heb je toch echt eerst aansturings-apparatuur nodig op het aan te sturen apparaat.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• BertV

BertV

R-L48

mddd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:36:
@Tukkertje-RaH @BertV Volgens mij praten we een klein beetje langs elkaar heen.
Ik ben het er helemaal mee eens dat smart grid toepassingen een toekomst hebben.
Ik zeg alleen: een slimme meter schakelt helemaal niks aan en uit, die gaat echt niet opeens minder stroom doorlaten ofzo.

De meter zou eventueel een hub kunnen zijn in een smart grid systeem in je huis. Maar voordat er ook maar iets geschakeld/afgeknepen wordt, heb je toch echt eerst aansturings-apparatuur nodig op het aan te sturen apparaat.
Ik zie spoken wat betreft de mogelijkheden van die meter daarom lijkt alsof ik langs je heen praat. ;)

Hoogstwaarschijnlijk zijn die meters niet zo slim als ik ze in schat.
Het zou natuurlijk de perfecte eind-noodklep zijn in een slim elektriciteitsnet, om dan maar het vermogen aan de vragende kant te verminderen.

Dit soort details moet je waarschijnlijk niet eens gaan roepen daar een aantal consumenten nu al met de hakken in het zand gaan.

[Voor 4% gewijzigd door BertV op 28-10-2019 15:49]

It makket my net út

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Nu online
Proton_ schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:53:
Het overgrote deel van de consumentenprijs van een kWh is nu belasting. Voor zinvolle tariefverschillen moet daar iets mee gebeuren, anders heeft het geen zin.
Je hebt gelijk.

Maar in mijn geval heb ik een leverancier(coöperatie waar je een aandeel moet kopen) die op een andere manier rekent.

Ik betaal momenteel 30€cent per kWh, all-in, er is geen vaste abonnement kost.

Voor een huishouden met laag verbruik komt dit gunstig uit, hier iets van een 1300kWh/jaar.

• mddd
  • Niet online
@BertV Dat zijn echt spoken. Hier zijn zoveel haken en ogen aan. Er kan van alles mis gaan en stuk gaan als je zoiets zou doen. Wat als je wasmachine probeert water weg te pompen maar hij krijgt te weinig stroom. De liftmachine van je appartement blijft hangen wegens te weinig stroom. Om maar wat te noemen.

Nog even afgezien van het feit dat de apparatuur om dergelijke (relatief) grote vermogens te regelen helemaal niet in een meter past. Dat is dus echt onzin.

Het concept is niet raar hoor. Maar zoiets gebeurt op basis van vooraf gemaakte afspraken. Bijvoorbeeld de koeling van een distributiecentrum kan tijdelijk wat omlaag en in ruil daarvoor krijgen ze dan geld. Zelfde met elektrische auto's aan het net als buffer. Voor zo'n oplossing krijg je dan in principe ook geld om er aan mee te werken. Want het levert immers ook geld op wanneer het netwerk minder extreme pieken aan hoeft te kunnen.

• mcDavid
In de praktijk gaat zoiets idd alleen werken als je ook lokale energie opslag hebt. Dan kun je een systeem inrichten dat op basis van de tarieven bepaalt of het een goed idee is om (onafhankelijk van je verbruik) bijv. de lokale opslag op te laden uit het net, niets te doen, of juist terug te leveren.

Zonder die lokale opslag kun je hooguit keuzes maken zoals we dat nu ook al een beetje doen, de wasmachine laten draaien op een dalmoment e.d.

zcflevo.nl

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 01-04 19:25
BertV schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:48:
[...]

Ik zie spoken wat betreft de mogelijkheden van die meter daarom lijkt alsof ik langs je heen praat. ;)

Hoogstwaarschijnlijk zijn die meters niet zo slim als ik ze in schat.
Het zou natuurlijk de perfecte eind-noodklep zijn in een slim elektriciteitsnet, om dan maar het vermogen aan de vragende kant te verminderen.

Dit soort details moet je waarschijnlijk niet eens gaan roepen daar een aantal consumenten nu al met de hakken in het zand gaan.
Slimme meters zijn tot nu toe helemaal niet slim, maar enkel domme meters met de mogelijkheid om op afstand uit te lezen. Dat is niet echt slim, want ik woon in het buitenland en heb een 20 jaar oude draaischijf meter die dat al kan. Per uur leest men de kWh-verbruikswaarden uit, en die kan ik gratis op hun website nalezen inclusief allerlei leuke statistieken, annoniem vergelijkingen met gemiddelden van de wijk en verbruikstips etc.

Vandaar dat ik altijd moet lachen om dat geklets met slimme meters. Wat men doet is oude manuele draaischijf meters vervangen door digitale met zender. Nederland is een dichtbevolkte postzegel en dus was er nooit noodzaak tot remote uitlezen, maar in buitenlanden waar de afstanden groter zijn kon dat al met oude draaischijf meters.

Die verhalen over remote uitschakelen/regelen, zijn er al zo'n 15+ jaar, maar vooralsnog enkel spannende powerpoint presentaties, en geen realiteit.

Variabele taireven hebben we in Nederland ook al zo'n 20+ jaar als je zou willen (via dag/dal tarief), maar zijn nooit massaal doorgebroken omdat ze meestal niet interesant waren voor de klant. Vooralsnog is die hele discussie namelijk enkel gericht op het oplossen van problemen voor de netbeheerders door deze door te schuiven naar de consument. Ik ken mensen die de wasmachine dan 's nachts draaide maar veel verbruik kun je niet sturen. De EV moet immers 's nachts laden want overdag staat die op het werk en de inductiekookplaat kan ik niet om 13:00 aanzetten want dan heb geen behoefte om dinner te maken ;) Etc.
Nu kan ik wel thuis-accu's aanschaffen, maar waarom moet ik dat doen en niet de netbeheerder? Etc.

Vooralsnog zie ik dus weinig veranderen.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:27

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
Graag de discussie over slimme meter privacy, variabele energietarieven e.d. elders voeren, bijv. in Slimme energiemeter, weigeren?? Dit huidige topic is voor het bespreken van besparingsmaatregelen :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• skank
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 31-03 18:26
Hey, nieuw in dit topic.
Ik wil ook enkele zaken bij mij gaan verlagen qua gebruik.
Ik zie dat er reeds heel wat gepost is, dus ik zal maar meteen met de deur in huis vallen.

Wat ik wil verlagen qua verbruik:
1) boiler keuken (elec)
2) apparatuur tv kast (tv,soundbar, mediaspeler, digicorder, hub hue)
3) kruimeldief?
4) tvkast zoon (tv, ps4, wii)
5) tvkast dochter (tv, switch, chromecast)
6) HT (beamer, versterker, mediaspeler, 2 woofers)

Nu heb ik nog een hoop andere zaken en vooral toch wel wat IoT dingen , maar ik vrees dat ik die niet kan beperken (denk ik aan google hub, hue lampen, pi (met pihole en HA op),

De server gaat enkel aan bij film kijken en doe ik erna volledig uit

Geen idee waar ik anders nog kan besparen.

En welke plugs neem ik nu best voor de tvkast? standby killers, of master/Slaves?
En voor de boiler tijdschakelblokken?

• Peutpeut
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 01-04 22:49
Er zijn diverse spullen op de markt om apparaten te schakelen. Ik heb sinds kort Domoticz draaien met meerdere Zwave plugs, dat is één van de mogelijkheden. Via een script schakelen deze automatisch uit als ze minder dan een x wattage gebruiken. Dit geldt voor de tv-hoek, PC-hoek, wasdroger, wasmachine etc.

Het schakelen van de boiler is in het verleden onderzocht door meerdere tweakers en dat lijkt niet effectief te zijn, al zal dat verschillen per model. Ik moet het voor mezelf nog eens uitzoeken of het scheelt. Wel heb in de tussentijd data verzameld wat het verbruik is bij continu aan.

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Ik ben de afgelopen periode ook heel actief bezig om sluipverbruik tegen te gaan. Ik ben inmiddels van een 320W teruggevallen naar 220W aldus de slimme meter. Acties ondernomen:
  • PC blok op OSRAM plug
  • Sim Racing blok op OSRAM plug
  • Fitnessapparatuur op OSRAM plugs
  • Printer op OSRAM plug
  • PS4 en XBOX gaan echt uit, en niet op actieve standby.
  • Horizon Next box verkregen, gaat op meest energiezuinige stand.
  • Synology on demand aan (en uit)
  • Op de badkamers na alles op LED
Ik had wel een stuk meer verwacht te winnen met bovenstaande, en ik wil eigenlijk terug naar een 150W a 175W, maar lager is beter. Ik heb een verbruiksmeter aangeschaft, daar ga ik maar eens mee aan de slag. Nog andere tips om sluipverbruikers te identificeren?

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004

Erasmo

Laadpaaljager

Heb je toevallig een vloerverwarming? Bij sommige draait de pomp 24/7, ook in de zomer.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Incolumis
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 13:48
The Killer schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:40:
Ik ben de afgelopen periode ook heel actief bezig om sluipverbruik tegen te gaan. Ik ben inmiddels van een 320W teruggevallen naar 220W aldus de slimme meter. Acties ondernomen:
  • PC blok op OSRAM plug
  • Printer op OSRAM plug
Ik had wel een stuk meer verwacht te winnen met bovenstaande, en ik wil eigenlijk terug naar een 150W a 175W, maar lager is beter. Ik heb een verbruiksmeter aangeschaft, daar ga ik maar eens mee aan de slag. Nog andere tips om sluipverbruikers te identificeren?
Vaatwasser op standby?
Pomp van de vloerverwarming, scheelt ook zo'n 60W. Ik heb hem in de zomer uit staan, hij schakelt iedere dag even 2 uurtjes aan om het water toch door te pompen, daarna gaat ie weer uit. Scheelt ontzettend veel in stroomverbruik. Nu het weer kouder wordt staat ie wel de hele dag aan waarschijnlijk.

• hars73
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 31-03 14:22

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

The Killer schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:40:
  • PC blok op OSRAM plug
  • Printer op OSRAM plug
Heb je een mechanische ventilatie unit op zolder hangen? Zeker als dat een wat ouder model is verbruiken ze volgens mij in de laagste stand zo 70-80W.

Ik heb mijn Synology met een powerschema ingesteld. Staat ie in principe nog te vaak aan, maar het scheelt in ieder geval iets. En die van mij staat ergens ver weg in de meterkast, waar ik er niet makkelijk bij kan. Dus knopje indrukken is niet handig. Of zijn er andere manieren om hem on-demand op afstand aan te zetten?

[Voor 12% gewijzigd door hars73 op 07-11-2019 13:21]

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Incolumis schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:13:
[...]

Vaatwasser op standby?
Pomp van de vloerverwarming, scheelt ook zo'n 60W. Ik heb hem in de zomer uit staan, hij schakelt iedere dag even 2 uurtjes aan om het water toch door te pompen, daarna gaat ie weer uit. Scheelt ontzettend veel in stroomverbruik. Nu het weer kouder wordt staat ie wel de hele dag aan waarschijnlijk.
Vaatwasser ga ik checken. Geen vloerverwarming, die komt er volgend jaar.
hars73 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:19:
[...]

Heb je een mechanische ventilatie unit op zolder hangen? Zeker als dat een wat ouder model is verbruiken ze volgens mij in de laagste stand zo 70-80W.

Ik heb mijn Synology met een powerschema ingesteld. Staat ie in principe nog te vaak aan, maar het scheelt in ieder geval iets. En die van mij staat ergens ver weg in de meterkast, waar ik er niet makkelijk bij kan. Dus knopje indrukken is niet handig. Of zijn er andere manieren om hem on-demand op afstand aan te zetten?
Geen mechanische ventilatie. Ik zet mijn Synology (die ook in de meterkast staat) aan met Wake-on-Lan. Uit gewoon via de Synology webinterface.

• hars73
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 31-03 14:22

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

The Killer schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:30:
Ik zet mijn Synology (die ook in de meterkast staat) aan met Wake-on-Lan. Uit gewoon via de Synology webinterface.
Ah.. zie het al, ik sta in het lijstje met Synology modellen die geen WOL ondersteunen.. de DS210j (ja een oud beestje)

• Glenfiddich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14:43

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Johann0r schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:24:
Ik ben mij wat aan het verdiepen in het stroomverbruik van ons huishouden. Nu zie ik dat er tussen savonds 1 1 en sochtends 7 ongeveer 3.5 KW stroom wordt verbruikt. Is dit bovengemiddeld?

Apparaten die aanstaan:

1 vrieskast A++
1 koelkast met vrieslade
1 kleine koelkast
Aquarium pomp continu en verwarming(200w) weet niet hoevaak die aanslaat
ziggo mediabox
Vloerverwarming met optimizer
Ik zou maar eens checken in welke energiemodus die Mediabox staat. Ik kwam er gisteren achter dat het ding bij ons op "hoog" staat, en daarmee ruim 50W continu verbruikt! }:|

Dat is 1/8e van ons totale stroomverbruik op jaarbasis! Wow :F

Heb hem meteen in Eco modus gezet.

Mooi fout is niet lelijk

• Johann0r
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01-04 20:01
Glenfiddich schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 08:55:
[...]

Ik zou maar eens checken in welke energiemodus die Mediabox staat. Ik kwam er gisteren achter dat het ding bij ons op "hoog" staat, en daarmee ruim 50W continu verbruikt! }:|

Dat is 1/8e van ons totale stroomverbruik op jaarbasis! Wow :F

Heb hem meteen in Eco modus gezet.
Thx die stond idd op hoog :X

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 01-04 18:24
Oeps, ik had ook al geconstateerd dat de mediabox veel verbruikt, ik had al plannen om er een slimme schakelaar tussen te plaatsen...
Eco mode, vanavond eens kijken. Wat lever je in? Snelheid van opstarten?

• BertV

BertV

R-L48

50W continu is 438 kWh per jaar.
Dat is aardig in de richting van mijn jaarverbruik. (Ik weet het, ik ben een uitzondering)

Het zou verboden moeten worden om dit soort apparaten te verbinden met je diensten.

[Voor 23% gewijzigd door BertV op 11-11-2019 09:16]

It makket my net út

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 14:03

P_Tingen

omdat het KAN

BertV schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:11:
50W continu is 438 kWh per jaar.
Dat is aardig in de richting van mijn jaarverbruik. (Ik weet het, ik ben een uitzondering)

Het zou verboden moeten worden om dit soort apparaten te verbinden met je diensten.
Mee eens; ik reken overigens meestal makkelijker, nml 1W continu = €2 per jaar

... en gaat over tot de orde van de dag

• Glenfiddich

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

DjAntoon schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:09:
Oeps, ik had ook al geconstateerd dat de mediabox veel verbruikt, ik had al plannen om er een slimme schakelaar tussen te plaatsen...
Eco mode, vanavond eens kijken. Wat lever je in? Snelheid van opstarten?
Ja. Opstarten gaat nu zo langzaam dat je in de tussentijd wel even een kopje thee kan zetten :P '
Maar...verbruik is dan wel < 1 Watt >:)

Als je er een slimme schakelaar tussen zet, dan zit je natuurlijk ook aan de lange opstarttijd. Dan kan je dus net zo goed Eco gebruiken en het geld voor die schakelaar uitsparen.

Maar je hebt ook nog "middel", dan start hij wel sneller op maar verbruikt hij nog steeds ruim 25 Watt.

[Voor 13% gewijzigd door Glenfiddich op 11-11-2019 10:29]

Mooi fout is niet lelijk

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 01-04 18:24
@Glenfiddich Vandaar ook mijn idee voor een slimme schakelaar. Dan kan ik met behulp van de slimme schakelaar de box aanzetten als er 's middags iemand thuis komt (contact op de deur)
's nachts mag deze automatisch uit als we het licht uit doen en naar bed gaan.

Ik zit dan alleen nog met geprogrammeerde opnames. Misschien een vangnet maken voor bepaalde tijden.
20 uur per dag besparen a 50W schiet al goed op zonder "comfort verlies".
Tijdens onze laatste vakantie had ik er de stekker uit getrokken. Daardoor was de bold & the beautiful niet opgenomen. Wist ik veel...

• Glenfiddich

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

DjAntoon schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:32:
@Glenfiddich Vandaar ook mijn idee voor een slimme schakelaar. Dan kan ik met behulp van de slimme schakelaar de box aanzetten als er 's middags iemand thuis komt (contact op de deur)
's nachts mag deze automatisch uit als we het licht uit doen en naar bed gaan.

Ik zit dan alleen nog met geprogrammeerde opnames. Misschien een vangnet maken voor bepaalde tijden.
20 uur per dag besparen a 50W schiet al goed op zonder "comfort verlies".
Tijdens onze laatste vakantie had ik er de stekker uit getrokken. Daardoor was de bold & the beautiful niet opgenomen. Wist ik veel...
Dat is inderdaad een punt, bij Eco mode geeft Ziggo aan dat het voor kan komen dat vooraf geplande opnames niet lukken. Heb dat nog niet uitgeprobeerd in Eco modus dus kan daar niks uit ervaring over zeggen.

Mooi fout is niet lelijk

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 08:34
DjAntoon schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:32:

Nu weet je wel dat je best zonder kan :P

(Sorry, off topic maar kon het niet laten)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform

• van der Berg
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 15:21
Een mooie topic. Ik heb altijd gestreefd om zo zuinig mogelijk te leven en kosten de kop in te drukken.

Ik heb een nieuwe bouwwoning en dat is een groot voordeel en het is dan goed geisolleerd met de laatste technieken met dubelle glasdeuren HR++ ramen we hebben Franse balkon. Ik gebruik sinds ik hier woon in al mijn kamers en bad/wc ruimte en de kelder Pharox LED-lampen.

In mijn woonkamer gebruik ik één 9 watt en ik zit niet te donker. In de woonkamer had ik eerst een 6 watt hangen maar dat was te donker dus heb ik deze vervangen met een 9 watt. Voor de openkeuken en de rest van mijn woning gebruik ik een 6 watt.

Mijn koelkast is één A++ van Liebherr met LED en deze heeft een verbruik van 197 kWh per jaar en als ik deze ooit ga vervangen wil ik een A+++ met Full No Frost. Ik doe alles uit met een stekkerdoos met schakelaar en dat is erg handig! Als ik bijvoorbeeld met grote vakantie ben voor een aantal weken of dagen, dan doe ik alles uit via de meterkast, behalve de koelkast.

Als we niet thuis zijn doen we ook alles uit via de stekkerdoos, behalve de koelkast die heeft zijn eigen stopcontact.

Zelfs mijn gasfornuis een Siemens A label maar gebruik ik vrij weinig.

Ik heb alles geprobeerd om zo zuinig mogelijk te zijn en mijn Bosch vaatwasser een A+ (Mijn volgende kan een A+++ zijn) en mijn Bosch was-droger 2-in-1 machine waar ik nu altijd op Katoen ECO 30 graden mijn was doe. De droger gebruik ik veel minder nu dan vroeger want verbruikt veel en was niet meer vaak op 60 graden (op 30 graden bespaart je €60 op jaarbasis) Alleen de bedgoed en als wij eventueel ziek zijn doen wij op 60 graden wassen.

Stoken in huis doen wij al jaren niet meer behalve als we ziek zijn. We leven namelijk op de 4e verdieping en hebben een goede isolatie waardoor het ook tijdens de winter ons huis warm is. Ons huis heeft een A+++ label en hebben geen gijzer en geen boilers maar een pas wanneer we warm water aanzetten gaat hij werken en dat bespaard enorm op de kosten. Tijdens het douchen doen wij het water uit om gas en waterverbruik te besparen wanneer we even niet het water gebruiken.

Vaatwasser doen wij meestal aan na 23:00 omdat we dan korting krijgen en de wasmachine doen wij aan in het weekend wegens de korting. De vaatwasser gebruik ik in ECO stand 50 graden.

Volgende keer bij het kopen van een nieuwe wasmachine wil ik groter aantal KG en A+++

Smartphones, tablet en smartwatch laden we zoveel mogelijk nachts op na 23:00. Op onze nachtkastje hebben we iedere een lamp met 4 Watt LED van de IKEA.

Het enige in huis dat veel verbruikt is mijn televisie 55 inch OLED televisie van LG en mijn computer heb ik voorzien van een Platinum voeding. Ziggo modem & router schakelen wij ook uit bij niet thuis met een stekkerdoos.

Wij zijn 2 huishoudens ik en mijn vrouw en we moeten 35 euro per maand aan gas & elektriciteit betalen, maar ik betaal maandelijks 100 euro en krijgen iedere jaar nog eens een flinkebedrag terug :)

[Voor 21% gewijzigd door van der Berg op 04-12-2019 15:26]

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 09:50

vanDaal

-ismeereentje

Ook hierbij op jacht naar vermindering van sluipverbruik.

In het kader van meten is weten, heb ik, naast een aantal Osram slimme schakelaars, ook een aantal schakelaars met energiemeting (TP-Link HS110) geïnstalleerd. Daarnaast heb ik even alle apparaten geïnventariseerd. Hieronder het lijstje:

https://live.staticflickr.com/65535/49056228762_ecf23ba083_c.jpg
Items met dezelfde kleur meet ik met één energiemeter.

Daarnaast heb ik de informatie van mijn slimme meter en die van de HS110 energiemeters zichtbaar gemaakt in Home Assistant:

https://live.staticflickr.com/65535/49056228677_656aece2c8_c.jpg

Hierin kan ik dus zien wat de afzonderlijke energiemeters verbruiken, maar ook het verschil tussen wat ik meet en wat de meter aangeeft ("Verschil W" onder Sensoren totaal). Hierdoor krijg je een aardig verschil in je gebruik en de apparaten die daar aan bijdragen.

Echter, nu de volgende opgave. Als ik overdag vanaf mijn werk kijk, ligt het (sluip)verbruik op ongeveer 120W. Daarvan wordt ongeveer de helft veroorzaakt door de apparaten die ik meet (netwerk, modem, koelkast, vriezer), maar de overige helft heb ik nog niet verklaard. Zoals je ziet, heb ik veel losse apparaatjes ingeplugd. Zouden die met z'n allen nog zo'n 60W produceren? :?

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

JoKo

Ouddorp

@vanDaal ik zie ruim 10 kuub gas staan, is dat van vandaag?
Met die kosten stook ik jou “t kot” uit met een warmtepomp. 33 kWh mag ik dan opmaken.
Misschien dat daar meer valt te halen dan die paar kWh die je wil besparen.

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp All Electric- Panasonic monobloc 5 kW +Atlantic V4 + inductie😋

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

JoKo schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:54:
@vanDaal ik zie ruim 10 kuub gas staan, is dat van vandaag?
Met die kosten stook ik jou “t kot” uit met een warmtepomp. 33 kWh mag ik dan opmaken.
Misschien dat daar meer valt te halen dan die paar kWh die je wil besparen.
Haha, ja. Beetje off-topic hier natuurlijk, maar het gasverbruik is ook aan de hoge kant :X. Afgelopen jaar 2300m3, dus daar valt zeker nog wel te winnen. Anderzijds, het is een vrijstaand huis van 100 jaar oud, dus het blijft behelpen. Afgelopen winter de zolder geïsoleerd en nu zijn we aan het kijken naar vervangen van oud dubbel glas (25 jaar oud), dus ook daar worden stappen gezet.

[Voor 11% gewijzigd door vanDaal op 12-11-2019 21:46]

• mddd
  • Niet online
@vanDaal “Afzuiging” is dat een MV unit die het hele huis doet? Die kunnen redelijk wat verbruiken vooral de wat oudere typen.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

mddd schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:45:
@vanDaal “Afzuiging” is dat een MV unit die het hele huis doet? Die kunnen redelijk wat verbruiken vooral de wat oudere typen.
Nee, gewoon een simpele badkamerventilator die je met een schakelaar aan/uit zet. Vorig jaar nog vervangen.

• backupdevice
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:05
Zo , nieuw huis gekocht en ondertussen wonen wij er ook . Vrij staande woning met een woonoppervlakte van 234 M2.

Oude bewoners hadden een stroomverbuik van 7600kWh per jaar.... met een voorschot van 280 Euro per maand. Eerste werk was meteen op onderzoek naar grote stroomverbruikers.
  • Electrische vloerverwarming in de douche uitgezet. (stond 24x7x365 dagen per jaar aan)
  • Pompschakelaar op de vloerverwarming
  • VR ketel met boiler vervangen voor een nieuwe CV
  • 11 x 80!! W halogeen wandlampen vervangen voor Hue 7W lampen (muren hadden warmte plekken)
  • 14 x 35W halogeen spotjes in de keuken en badkamer vervangen voor 3.5W LED lampen.
  • Koelkast vervangen voor een A++
Youless aangesloten. Zitten nu op gemiddeld 7kWh per dag zonder wassen, en op 11kWh per dag met wassen/drogen. Niet gek kijkende dat ik thuis werk.

Wat we nu nog gaan doen is de vaatwasser vervangen en kijken of ik het alarm systeem kan afkoppelen. Blijf boven de 100W sluipverbruik snachts hebben. Dat is jammer want ik moet mijn Synology nog aansluiten.

Maar al met al dik tevreden met wat we hebben kunnen winnen.

Kamado Joe Classic | if you're lookin', you ain't cookin

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 14:03

P_Tingen

omdat het KAN

Dat is een flinke besparing zeg, als die 7-11 kWh/dag representatief is, zou je op jaarbasis minder dan 3000 kWh verstoken. Dat scheelt al gauw zo'n €1000 per jaar aan stroomkosten!

... en gaat over tot de orde van de dag

• TimmieWho
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22-11-2019
...

[Voor 98% gewijzigd door TimmieWho op 15-11-2019 10:13]

• backupdevice
In ons andere huis, beetje kleiner, was ons verbuik voordat wij panelen hadden ook maar 3100kWh . Dit met constant 2 personen thuis en twee kleine kinderen.

Valt nog wel winst te halen met een nieuwe vaatwasser want deze pakt tijdens een wasbeurt 2 x 30 minuten 3000W.

Verwacht wel dat het verbuik zal stijgen doordat mijn kinderen meer stroom zullen gaan gebruiken na gelang zij ouder worden.

[Voor 19% gewijzigd door backupdevice op 15-11-2019 10:18]

• BertV

BertV

R-L48

backupdevice schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:17:

Valt nog wel winst te halen met een nieuwe vaatwasser want deze pakt tijdens een wasbeurt 2 x 30 minuten 3000W.
3kWh dus?

Nu zal ik niemand dwingen om met de hand af te wassen O-)
Ik gebruik gas en geen dure elektra om water op te warmen, maar gewoon voor het beeld;
Met 3kWh kun je 50 liter water opwarmen naar 60 graden.

Er gaat 9 liter in mijn teiltje. Dat is dus 5x afwassen.

Als ik google moet een moderne vaatwasser vol in de eco-stand inderdaad net onder de 1 kWh zitten.

[Voor 9% gewijzigd door BertV op 15-11-2019 10:47]

It makket my net út

• rvk
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15:16
Een beetje recente vaatwasser verbruikt ver onder de 1Kwh per wasbeurt (0,75 tot 0,85 kWh) en 9 liter water.

• BertV

BertV

R-L48

Het "probleem" ligt vooral bij dat elektrische verwarmen van water.
Ik liep voorheen leeg op mijn boiler.

9 liter water verwarmen kost maar 0,06m3 gas.
rvk schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:52:
Een beetje recente vaatwasser verbruikt ver onder de 1Kwh per wasbeurt (0,75 tot 0,85 kWh) en 9 liter water.
Dat is inderdaad niet veel.
Even los van het feit dat het in mijn geval ruim 1/3 van mijn dagelijkse stroomverbruik zou betekenen.

Heb je dit ook nagemeten?

[Voor 55% gewijzigd door BertV op 15-11-2019 11:03]

It makket my net út

• backupdevice
BertV schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:43:
[...]

3kWh dus?

Nu zal ik niemand dwingen om met de hand af te wassen O-)
Ik gebruik gas en geen dure elektra om water op te warmen, maar gewoon voor het beeld;
Met 3kWh kun je 50 liter water opwarmen naar 60 graden.

Er gaat 9 liter in mijn teiltje. Dat is dus 5x afwassen.

Als ik google moet een moderne vaatwasser vol in de eco-stand inderdaad net onder de 1 kWh zitten.
Inderdaad :)

Kijk hem eens energie verbruiken

https://tweakers.net/ext/f/mFmhS44h9GQL755PX9nrvWNA/full.png

[Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 15-11-2019 11:03]

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
BertV schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:59:
Het "probleem" ligt vooral bij dat elektrische verwarmen van water.
Ik liep voorheen leeg op mijn boiler.

9 liter water verwarmen kost maar 0,06m3 gas.

[...]

Dat is inderdaad niet veel.
Even los van het feit dat het in mijn geval ruim 1/3 van mijn dagelijkse stroomverbruik zou betekenen.

Heb je dit ook nagemeten?
Mijn smalle vaatwasser verbruikt nu 0,73 kWh. In de zomer 0,61 kWh door het warmere water.

0,06m3 gas vind ik wel heel weinig voor 9 liter water opwarmen naar temperatuur X. Bij mij moest het water van zolder komen en dan moesten er best wat leidingen verwarmt worden. In de winter is de ketel vaak warm, maar in de zomer moest de CV-ketel ook nog opgewarmd worden (geen warmhoudstand).

• Anton Rongen
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10:28

Anton Rongen

Failure is no option!

Zou het zinvol kunnen zijn om een close in keukenboiler na een jaar of 15 te vervangen? Wellicht komt er kalk op het element waardoor de opwarmingstijd toe neemt.

Ik denk niet dat een hedendaags model het water efficiënter kan opwarmen dan een model van 15 jaar oud(helaas).

• BertV

BertV

R-L48

Dre schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 14:14:
[...]

Bij mij moest het water van zolder komen en dan moesten er best wat leidingen verwarmt
Ik woon klein, die CV ketel hangt zowat in mijn nek. ;)
Ik vang het water van de eerste minuut op om alvast wat af te spoelen.
Niet iedereen zit te wachten op dit gehannes.

Een close-in boiler verbruikt 290 kWh (bron: milieu centraal)

Mijn totale stroomverbruik is zo'n 450kWh.

https://www.milieucentraa...rm-water/close-in-boiler/

[Voor 11% gewijzigd door BertV op 26-11-2019 11:41]

It makket my net út

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:24
Anton Rongen schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:51:
Zou het zinvol kunnen zijn om een close in keukenboiler na een jaar of 15 te vervangen? Wellicht komt er kalk op het element waardoor de opwarmingstijd toe neemt.

Ik denk niet dat een hedendaags model het water efficiënter kan opwarmen dan een model van 15 jaar oud(helaas).
De efficiency van elektrische apparaten zit hem doorgaans in de verhouding tussen het vermogen dat wordt gebruikt voor het benodigde effect (zoals licht) en het vermogen dat wordt verspild aan warmte. Een gloeilamp is dus niet zo efficiënt.

Een elektrisch element kan niet efficiënter worden dan hij al is. Daar is ook met 15 jaar technologische vooruitgang niets aan te veranderen.

Als je zin hebt om te knutselen, zou je kunnen kijken of je hem uit elkaar kunt halen en kalk van je element kunt verwijderen. Mocht dat echt mislukken, dan kun je hem altijd nog vervangen. :)

Punctuality is the politeness of kings

• BertV

BertV

R-L48

dreamscape schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:48:
[...]

Een elektrisch element kan niet efficiënter worden dan hij al is. Daar is ook met 15 jaar technologische vooruitgang niets aan te veranderen.
Wellicht dat de isolatie wat beter is geworden, maar de aanschafprijs verdien je nooit terug.

It makket my net út

• yakmak
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 31-03 08:54
:) Ik wil een mijn energieverbruik ook naar beneden krijgen en het heb al een nieuwe koelkast A++, vaatwasser A+++ en wasmachine A+ gekocht in de afgelopen jaren. Nu ben ik aan het kijken of mijn MV niet vervangen kan worden. Dit is nog een oudje uit, volgens mij, de jaren 80 van toen het huis neergezet werd. Weten jullie een passende MV? Ik zit zelf te kijken naar vraag gestuurd en zou dan ook een afzuigbuis naar mijn slaapkamer willen laten lopen zodat de CO2 tijdens het slapen daar weggezogen wordt. Ik hoor graag of dit een passende oplossing is of dat ik naar iets anders moet kijken

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14:04
@yakmak Ik weet niet welke MV je precies hebt, maar die van ons heb ik 4 jaar geleden ook vervangen voor Itho Eco fan, bijna 75% minder stroomverbruik en lekker stil op normale stand.
Hij was toen bij Ventilatieland.nl het goedkoopst, wel opletten wat voor stekker je nodig hebt.

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• yakmak
HereIsTom schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:54:
@yakmak Ik weet niet welke MV je precies hebt, maar die van ons heb ik 4 jaar geleden ook vervangen voor Itho Eco fan, bijna 75% minder stroomverbruik en lekker stil op normale stand.
Hij was toen bij Ventilatieland.nl het goedkoopst, wel opletten wat voor stekker je nodig hebt.
Hoe kan ik zien wat voor MV ik heb?

• HereIsTom
@yakmak Eh, zit er nergens een sticker op met modelnummer? Foto?
Bij ons was het nog zo’n grijze metalen box. Kijken welke aansluitingen je nodig hebt, stukje van box naar plafond, muren kan ook met flexibele slang.
Bij alleen afzuiging wc, douche en keuken is de 325m3 meestal wel genoeg.

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• rvk
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15:16
yakmak schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:05:
[...]
Hoe kan ik zien wat voor MV ik heb?
Dat staat toch op het ding zelf?

Hier ook een Itho Daalderop (weet even niet welke, 5W).

• yakmak
@HereIsTom @rvk ik heb even gekeken, volgens mij is het een Comair Type cma. Dat is iig wat er op dat ding staat.
De stekker is een 5 pins.
Hij doet inderdaad keuken badkamer en wc.

Waarom zijn jullie gegaan voor de ltho in plaats van bijvoorbeeld de duco box?

• HereIsTom
@yakmak Zegt nog niet zoveel, want daar zijn ook verschillende types van.
5 pins stekker is dus perilex, dan heb je ook ergens een 3 standenschakelaar.
Ik heb gekozen voor de Itho omdat deze werd aanbevolen door meerdere monteurs.
Deze is die ik heb, moet je even kijken of die bij jou ook past;

https://www.ventilatielan...lex-stekker-03-00400.html

• Peutpeut
Sinds vorig jaar hebben we een nieuwe ventilatiebox van Orcon, volgens mij is het de MVS15. Deze heeft een ingebouwde vochtsensor die de ventilatie hoger zet als er vocht gemeten wordt.
Wel wordt onze MV uitgeschakeld na 15 minuten als er niemand op de badkamer is (via een bewegingssensor in Domoticz)

• art
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Hier op zolder ook een Itho Ecofan, een redelijk nieuwe met ingebouwde luchtvochtigheidssturing naast de draadloze RF-bediening. Ik maakte vandaag in de keuken een doekje nat onder de hete kraan en hoorde 'm boven harder gaan draaien ;-D
We hebben geen aparte afzuiging in de slaapkamer, en de CO2 stijgt daar als we deur en ramen dichthouden dan ook tot boven de 1200 ppm. Dat doen we dus maar niet.

De Itho trekt in de lage stand 3 Watt dus over het stroomverbruik maak ik me geen zorgen meer. Wél over de warme ventilatielucht die het pand 24/7 verlaat, dus ik schakel hem nu met een eenvoudig Homey-scriptje en een smart plug uit als we allebei buitenshuis zijn. Dat kan omdat de Itho (in tegenstelling tot vorige modellen) in de lage stand opstart als de stroom er af is geweest. Ik log de luchtvochtigheid in de meeste verblijfsruimtes al een paar jaar, dus of daar een nadelig effect optreedt gaan we zien.

l'art pour l'art

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:19

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Ik heb een comfofan co2 al voor een paar jaar, werkt goed en vaak voor weinig nieuw te koop op marktplaats. Kijk daar zeker even rond, scheelt serieus geld.

Deze zijn dat, alle typen

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 01-04 11:09
Wij hebben een elektrische boiler voor warm water, zoals alle woningen hier, wat een enorm elektriciteitsverbruik veroorzaakt: zo'n 10k kWh totaalverbruik per jaar. De energierekening is bij dit verbruik nog steeds een stuk lager dan in Nederland maar daar gaat het mij niet om. Zou er een mogelijkheid zijn om het verbruik terug te brengen zonder op comfort in te leveren?

Zonneboiler of warmtepomp is geen optie(huurwoning). Wat ik me afvraag is of de boiler bijvoorbeeld 's nachts uit moet staan of juist niet.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@gold_dust als je de boiler niet kan of wil vervangen, dan is de boiler na-isoleren een van de weinige opties. Inpakken in 10 cm b-keus glas- of steenwol en dan huishoudfolie eromheen.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 08:42
gold_dust schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:44:
Wij hebben een elektrische boiler voor warm water, zoals alle woningen hier, wat een enorm elektriciteitsverbruik veroorzaakt: zo'n 10k kWh totaalverbruik per jaar. De energierekening is bij dit verbruik nog steeds een stuk lager dan in Nederland maar daar gaat het mij niet om. Zou er een mogelijkheid zijn om het verbruik terug te brengen zonder op comfort in te leveren?

Zonneboiler of warmtepomp is geen optie(huurwoning). Wat ik me afvraag is of de boiler bijvoorbeeld 's nachts uit moet staan of juist niet.
Waarom is dat geen optie? Mag niet of financieel? Een warmtepompboiler heb je met subsidie voor heel goedkoop. Als het daarna 5000kWh per jaar bespaart...reken uit. Als het niet mag, ga nog eens om de tafel met de verhuurder.

• Rol-Co

Rol-Co

gold_dust schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:44:

Waarschijnlijk veel te groot en veel te warm plus verkeerde douchekop, wat is het voor een boiler? Ik heb er hier 2 (kleine op 85 graden) voor sww en kost met 5 personen 1300 kWh per jaar ongeveer.

Als het een grote boiler is moet hij laag in temperatuur en kijken of je het daar mee red, zo niet in kleine stapjes verhogen van de temperatuur vergroot de boiler inhoud, of een douchekop nemen met een kleinere doorlaat.
Een e-boiler werkt op zijn best als hij helemaal gebruikt word, dan is hij aan het werk of aan het opwarmen en heb je minimaal stilstandverlies. Op maat naar je verbruik is het beste, maar vaak zijn ze veel te groot omdat iedereen bang is dat ze koud krijgen of zoiets.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Zonder meer informatie over de boiler is het lastig helpen. Maar als het zo'n grootverbruiker is kijk sowieso naar dubbeltarief en een schakelklok voor de boiler.

• Rol-Co

Rol-Co

Erasmo schreef op maandag 2 december 2019 @ 01:22:
Zonder meer informatie over de boiler is het lastig helpen. Maar als het zo'n grootverbruiker is kijk sowieso naar dubbeltarief en een schakelklok voor de boiler.
Het is buitenland, of ze daar ook dubbeltarief hebben? ....

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 01-04 11:09
Bedankt voor het meedenken. Het gaat om een huurwoning en veranderingen aanbrengen zoals na isoleren, warmtepomp of zonneboiler is daarom geen optie. Het gaat om een Eldom boiler, dat is hier een heel gangbaar merk. Hoe groot weet ik niet maar lijkt aan de vorm te zien op een 80 liter boiler als ik vergelijkbare boilers van dat merk op internet op zoek.

Ons verbruik was een aantal jaren geleden in Nederland ook al aan de hoge kant, ik werk thuis. Zo'n 4500 kWh elektriciteit en 900 m^3 gas voor 4 personen. Bij 8 kWh energie in een m^3 gas was dat ook al 4500 + 7200 = 11700 kWh. Nog een stuk hoger dan nu dus.
Rol-Co schreef op maandag 2 december 2019 @ 00:00:
Waarschijnlijk veel te groot en veel te warm plus verkeerde douchekop, wat is het voor een boiler? Ik heb er hier 2 (kleine op 85 graden) voor sww en kost met 5 personen 1300 kWh per jaar ongeveer.
In de specificaties van boilers van hetzelfde merk wordt ook zo'n 1300 kWh verbruik per jaar genoemd. Ik twijfelde al eerder of het alleen de boiler is. Er hangt hier ook een onder gedimensioneerde airco voor koelen en verwarmen in de woonkamer, de airco's zitten gewoon ik het stopcontact, die kan ik wel eens meten met een verbruiksmeter.

• JeyJey
  • Laatst online: 12:02
@art en @HereIsTom
ik heb sinds een weekje ook een cve eco hangen van itho, ook met ingebouwde vocht sensor. Als ik m in stand 2 heb staan (drie standen schakelaar keuken) dan is ie rustig. Ga ik douchen, reageert ie best snel en zuigt ie meer af. Maar vervolgens blijf ie mij bij in die - vrij luidruchtige - stand staan, zeker een half uur tot een uur of langer. In de badkamer is het dan allang droog.

Hierdoor zet ik m nu maar telkens weee handmatig op stand 1, totdat er gedoucht wordt.

Herkennen jullie dit?

XBO: FlyingDutchie1

• cricque
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 11:56
gold_dust schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:17:
Bedankt voor het meedenken. Het gaat om een huurwoning en veranderingen aanbrengen zoals na isoleren, warmtepomp of zonneboiler is daarom geen optie. Het gaat om een Eldom boiler, dat is hier een heel gangbaar merk. Hoe groot weet ik niet maar lijkt aan de vorm te zien op een 80 liter boiler als ik vergelijkbare boilers van dat merk op internet op zoek.

Ons verbruik was een aantal jaren geleden in Nederland ook al aan de hoge kant, ik werk thuis. Zo'n 4500 kWh elektriciteit en 900 m^3 gas voor 4 personen. Bij 8 kWh energie in een m^3 gas was dat ook al 4500 + 7200 = 11700 kWh. Nog een stuk hoger dan nu dus.
Wij zijn met 4, er is wel bijna altijd iemand thius (2 kleine kinderen), zitten aan 6000kwh en 1800m³ gas ... Heb zonnepanelen, alles buiten de oude kleine vriezer (A), droogkast (A) en wasmachine (A+) is minstens A++. We hebben wel 1 koelkast, 1 koelkast vriezer combi, 1 kleine vriezer. Verwarming is via gas, warmwater zonneboiler + gas. Het enige wat nog mogelijk is, is sluipverbruik ... Bijna alle lichten zijn wel philips hue. Er is een alarmsysteem. Er zijn een paar dingen die een tradefoff zijn, zoals standby van TV (2018 model van Sony), tv box, surroundsystem. Is dat surroundsystem nodig ... nee, maar ik wordt gek van standaard TV geluid. Dus voor mij is dat een must. Nu met de kleinsten staat die tv wel de hele dag op uiteraard ... Volgende stappen zijn dus droogkast/vriezer. Die droogkast staat wel meerdere malen per week op en de wasmachine 6-7x per week, afwasmachine (A++) 10x per week. Dus jouw 4500+900 vind ik niet verkeerd. Het warmwater kan ik nog wel wat tweaken, dat de boiler minder moet werken op bepaalde momenten als er toch niemand thuis is. Meestal van de ochtend tot de middag), dan is er altijd wel iemand thuis

Ons huis is van 2007, dus super geïsoleerd (dak wel, maar zoldervloer is gewoon welfsel). In België epc van 119. Dus de rest zit allemaal wel snor.

pvoutput

• Rol-Co

Rol-Co

Bedankt voor het meedenken. Het gaat om een huurwoning en veranderingen aanbrengen zoals na isoleren, warmtepomp of zonneboiler is daarom geen optie. Het gaat om een Eldom boiler, dat is hier een heel gangbaar merk. Hoe groot weet ik niet maar lijkt aan de vorm te zien op een 80 liter boiler als ik vergelijkbare boilers van dat merk op internet op zoek

In de specificaties van boilers van hetzelfde merk wordt ook zo'n 1300 kWh verbruik per jaar genoemd. Ik twijfelde al eerder of het alleen de boiler is. Er hangt hier ook een onder gedimensioneerde airco voor koelen en verwarmen in de woonkamer, de airco's zitten gewoon ik het stopcontact, die kan ik wel eens meten met een verbruiksmeter.
Het is wel zaak dat je de boiler zelf meet voordat je iets gaat roepen over verbruik en boiler, op een totaalverbruik van een huis kan je dat echt niet zeggen, al zeker niet met 2 airco's en weet ik veel wat nog meer. Grote van de boiler is cruciaal kwa verbruik.
Boiler los meten, op laagste stand zetten en kijken of je daar "last" van hebt. Mijn boilers zijn klein maar staan heet waardoor ik met een mengventiel veel koud kan bijmengen en nog 55 graden over kan houden, met een grote boiler op bijv 60 graden meng je weinig bij dus gaan de liters bijna 1:1 waardoor er ook relatief veel koud water bijgevuld wordt en dus sneller onder de douche temperatuur komt.
:)

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
cricque schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:04:
[...]
Nu met de kleinsten staat die tv wel de hele dag op uiteraard ...
Hoezo is dat vanzelf sprekend?

• cricque
hjs schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:17:
[...]

Hoezo is dat vanzelf sprekend?
Wel er staat wat muziek op meestal en dan wilt de ene wel wat kijken en dan de andere. DUs das al om beurt, soms kijken ze is met 2 naar hetzelfde Maar dat is wel uiteraard alleen maar als ze thuis zijn, maar van 16:00 tot 23:00 staat deze elke dag wel aan. En in het weekend van +-8 tot 23:00.

pvoutput

• hjs
  • Niet online
Staat dus eigenlijk aan als bewegend achtergrond behang ;)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:27

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
Het gaat om een huurwoning en veranderingen aanbrengen zoals na isoleren, warmtepomp of zonneboiler is daarom geen optie.
[...]
Waarom niet? Je hoeft de boel niet gelijk te molesteren toch? (boiler bespuiten met PUR-schuim ofzo) Desnoods wikkel je de boiler in een dikke deken die je met een spanband vasthoudt (niet te strak aantrekken natuurlijk). Dat is niet-destructief en kun je zo weer ongedaan maken als je gaat verhuizen.

Edit: verkeerd gelezen, ik dacht dat je de boiler niet kon/mocht isoleren.

[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 04-12-2019 10:48]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• art
  • Niet online
JeyJey schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:50:
@art en @HereIsTom
Maar vervolgens blijf ie mij bij in die - vrij luidruchtige - stand staan, zeker een half uur tot een uur of langer. In de badkamer is het dan allang droog.
Bij mij toert hij zelfs op als ik midden in de nacht even het kleinste kamertje bezoek. Maar ik blijf daar niet wachten tot hij weer terugschakelt dus ik kan niet zeggen hoe lang hij doorgaat. Hier staat 'ie overigens standaard in de laagste stand. Omdat ik de luchtvochtigheid in alle verblijfsruimtes log weet ik dat dat veilig kan. Misschien kun je dat eens proberen.

l'art pour l'art

• JeyJey
art schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:01:
[...]

Bij mij toert hij zelfs op als ik midden in de nacht even het kleinste kamertje bezoek. Maar ik blijf daar niet wachten tot hij weer terugschakelt dus ik kan niet zeggen hoe lang hij doorgaat. Hier staat 'ie overigens standaard in de laagste stand. Omdat ik de luchtvochtigheid in alle verblijfsruimtes log weet ik dat dat veilig kan. Misschien kun je dat eens proberen.
Verschil is alleen dat ik niets met domotica doe of ga doen. En volgens mij moduleert de itho enkel in de AUTO stand, stand 2.

• art
  • Niet online
De mijne doet dat dus ook in stand 1... probeer het eens, zou 'k zeggen.

l'art pour l'art

• Incolumis
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 13:48
cricque schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:33:
[...]

Wel er staat wat muziek op meestal en dan wilt de ene wel wat kijken en dan de andere. DUs das al om beurt, soms kijken ze is met 2 naar hetzelfde Maar dat is wel uiteraard alleen maar als ze thuis zijn, maar van 16:00 tot 23:00 staat deze elke dag wel aan. En in het weekend van +-8 tot 23:00.
Dan kun je ze beter nog een simpele tablet geven met de TV ap van je provider, scheelt je wel wat verbruik zo in het jaar.

• cricque
hjs schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:39:
Staat dus eigenlijk aan als bewegend achtergrond behang ;)
Zoiets ja, ik erger er mij soms ook mateloos aan, maar de vrouw zet die dan ook weer terug aan.

pvoutput

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

cricque schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:04:
[...]

Wij zijn met 4, er is wel bijna altijd iemand thius (2 kleine kinderen), zitten aan 6000kwh en 1800m³ gas ... Heb zonnepanelen, alles buiten de oude kleine vriezer (A), droogkast (A) en wasmachine (A+) is minstens A++. We hebben wel 1 koelkast, 1 koelkast vriezer combi, 1 kleine vriezer. Verwarming is via gas, warmwater zonneboiler + gas. Het enige wat nog mogelijk is, is sluipverbruik ... Bijna alle lichten zijn wel philips hue. Er is een alarmsysteem. Er zijn een paar dingen die een tradefoff zijn, zoals standby van TV (2018 model van Sony), tv box, surroundsystem. Is dat surroundsystem nodig ... nee, maar ik wordt gek van standaard TV geluid. Dus voor mij is dat een must. Nu met de kleinsten staat die tv wel de hele dag op uiteraard ... Volgende stappen zijn dus droogkast/vriezer. Die droogkast staat wel meerdere malen per week op en de wasmachine 6-7x per week, afwasmachine (A++) 10x per week. Dus jouw 4500+900 vind ik niet verkeerd. Het warmwater kan ik nog wel wat tweaken, dat de boiler minder moet werken op bepaalde momenten als er toch niemand thuis is. Meestal van de ochtend tot de middag), dan is er altijd wel iemand thuis

Ons huis is van 2007, dus super geïsoleerd (dak wel, maar zoldervloer is gewoon welfsel). In België epc van 119. Dus de rest zit allemaal wel snor.
Maar staat bij jou de mediahoek 's nachts ook uit uit? Versterkers en receivers zijn notoire standby verstokers, sommige zijn met 30W handwarm terwijl ze op standby staan.

• cricque
Erasmo schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:25:
[...]

Maar staat bij jou de mediahoek 's nachts ook uit uit? Versterkers en receivers zijn notoire standby verstokers, sommige zijn met 30W handwarm terwijl ze op standby staan.
Nopes, dat ben ik wel van plan, maar achter de kast is dus geen plaats voor stekkerblok van apc en daar nog een plug tussen zetten. Wordt ook ten stelligste afgeraden door apc. En aangezien dit allemaal mooi achter de kast zit, is het dus niet zo gemakkelijk om hier aan te geraken. Alles is wel recentelijke apparatuur buiten die telenet box. En in de nacht uitzetten is ook maar een paar uur. Aangezien ik meestal om 12u nog even tv kijk wat kijk en dan kan het wel 1-2u worden. Dus tijdens het weekend heeft die "hoek" 5-6u rust. Tijdens de week uiteraard wat meer

[Voor 14% gewijzigd door cricque op 04-12-2019 15:26]

pvoutput

• hjs
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:25:
[...]

Met een oled-tv moet je hier trouwens mee oppassen.
Als die net uitgezet wordt doet hij regelmatig nog een screen-refresh/oled-compensatie tegen inbranding.

• JeyJey
Ah, goeie :).

• Rol-Co

Rol-Co

hjs schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:15:
[...]

Met een oled-tv moet je hier trouwens mee oppassen.
Als die net uitgezet wordt doet hij regelmatig nog een screen-refresh/oled-compensatie tegen inbranding.
Je wint er ook niet veel mee toch, wat doet zo'n tv in stand-by? 1-2 watt?

• hjs
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:36:
[...]

Je wint er ook niet veel mee toch, wat doet zo'n tv in stand-by? 1-2 watt?
Minder nog denk ik.
Maar je hele tv/stereo meubel achter een schakelaar kan wel schelen ;)

• Peutpeut
hjs schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:40:
[...]

Minder nog denk ik.
Die slurpt bij mij gemiddeld zo'n 60 Watt. Televisie, digitale ontvanger, surround set, ethernet switch en Xbox. Nu niet meer :)

• Rol-Co

Rol-Co

hjs schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:40:
[...]

Minder nog denk ik.
Ja klopt, maar als er 1 ding kapot gaat door het dagelijks uit en aan is je winst 10 voudig weg in euro.
:)

• mcDavid
Peutpeut schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:00:
[...]

Die slurpt bij mij gemiddeld zo'n 60 Watt. Televisie, digitale ontvanger, surround set, ethernet switch en Xbox. Nu niet meer :)
In standby? :o Dat is wel extreem.

Bij mij doet de router zo'n 20 watt, de TV, receiver en Wii samen ongeveer 1 watt of zo (op standby). Daar valt dus weinig op te behalen. Of ik zou de router uit moeten zetten, maar dat heeft nog wat complicaties...

zcflevo.nl

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Oeps, ik heb vandaag toch even naar het TV meubel gekeken:
- Versterker standby ~ 8w
- Televisie standby ~ 8w
- CD speler uit (met een schakelaar voorop): ~ 4w :(

Toch maar even schakelaar tussen gezet.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• DJ-Promo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15:29
DJ-Promo schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:00:
Ik heb sinds kort een slimme meter en heb daar gelijk een Pi aan gehangen om te meten wat mijn sluipverbruik is.
Dit is de grafiek als "alles" uit staat:

[Afbeelding: p1 meter]

Precies elk uur gaat ie van +/- 44W naar 145W.
Dit is wat er aan staat:

- koelkast/vriezer (A+ maar vol ijs :X )
- CV HR Intergas
- T-mobile modem
- Apple Airport Extreme router
- 2x powerline adapters

"uit" in het stopcontact:
- Oude 32inch tv + Apple TV
- Computer hoek met: oude mac en desktop pc + monitor
- AEG droger en wasmachine (die laatste doet gewoon 10W als die uit staat)

Ik verdenk de koelkast/vriezer alleen daar is lastig mijn losse watt meter tussen te plaatsen. De tv hoek en computer hoek moeten echt weer achter een schakelaar, zodat het echt uit is.
Misschien nog leuk om te laten zien wat het effect is van kilo's ijs laten smelten in je vriezer :+ .

p1 meter / vriezer ontdooid

Heb ze even in "elkaar" geplakt. Zoals je ziet slaat de vriezer wat minder aan _/-\o_ .
Voor de rest de oude 32inch eruit gedaan voor een wat betere.

• akalucas
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 23-03 23:46
Peutpeut schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:00:
[...]

Same here, TV verbruikte in standby tussen de 10 en 40 Watt. Heb nu gewoon een slimme schakelaar voor de stekkerdoos, scheelt zo 50 tot 70 Watt in totaal. Zelfde geld voor computer trouwens. Hele setup verbruikt, terwijl alles uit staat, zo'n 10 tot 15 Watt.

Wat overigens mooi werkt is als je een slimme schakelaar hebt in combinatie met zoiets als een Homey. Dan kun instellen dat de stekker gewoon automatisch aan en uit gaat op basis van op je thuis/weg bent en of je slaapt/wakker bent. Geen omkijken meer aan :)

• Peutpeut
akalucas schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:24:
[...]

Same here, TV verbruikte in standby tussen de 10 en 40 Watt. Heb nu gewoon een slimme schakelaar voor de stekkerdoos, scheelt zo 50 tot 70 Watt in totaal. Zelfde geld voor computer trouwens. Hele setup verbruikt, terwijl alles uit staat, zo'n 10 tot 15 Watt.

Wat overigens mooi werkt is als je een slimme schakelaar hebt in combinatie met zoiets als een Homey. Dan kun instellen dat de stekker gewoon automatisch aan en uit gaat op basis van op je thuis/weg bent en of je slaapt/wakker bent. Geen omkijken meer aan :)
Klopt helemaal idd, erg handig. Hier alles met Domoticz gekoppeld en scripts gemaakt in dZvents. We schakelen het wel handmatig in en bij standby gaat het vanzelf uit na een paar minuten als het verbruik onder een bepaalde drempel is.

• wjsiebes
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13:50
Hallo allen,

Sinds een jaar wonen wij in een hoekwoning uit 2009. Het stroomverbruik afgelopen jaar lag op 4100 kwh en het gasverbruik op 1000 m3. We zijn een 3 persoonsgezin. Mijn vrouw werkt thuis als gastouder en heeft dus wel altijd kinderen over de vloer. Hierdoor staat de vaatwasser ook vaker aan (+/- 2x per dag) en de wasmachine ook.

Als ik kijk in mijn woning is de meeste apparatuur wel A+ of beter. Lampen zijn (bijna) allemaal LED.
Ik denk wel dat er snachts een hoop stroom verloren gaat doordat mijn tv wand (tv, xbox-one, internetswitch, itv ontvanger) continu standby staan, mijn 4 sonos speakers (2x sonos one, 1x sonos sub en 1x sonos playbar) continu standby staat. Daarnaast nog wat internetapparatuur wat continu aan staat (denk hierbij aan router, switch, 2x wifiversterkers). Mijn NAS gaat wel netjes elke avond uit en elke ochtend weer aan. Ook zet de NAS de schijven in standby als deze 20 minuten niet gebruik worden.

Qua stroomverbruik zit ik mij af te vragen of het handig is om de sonos speakers achter een klik aan klik uit schakelaar te hangen. Dat ik deze aanzet wanneer ik ze gebruik. Ik lees op verschillende forums dat sonos eigenlijk wil dat de apparatuur aan blijft staan. Daarnaast zit ik te denken of het handig is om de router en de accespoints met bijvoorbeeld een tijdschakelaar uit te zetten tussen 23:00 en 06:45.

Hebben jullie tips?

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@wjsiebes Wat vind je in het algemeen van een energiemeter in het kader van meten is weten?
Ik gebruik sinds kort een zeer compacte (en precieze) stopcontactenergiemeter met schakelfunctie via bluetooth welke via een app uit te lezen is.
Met loggingfunctie (incl. export), timer en tijdschemas voor diverse schakeltijden, atm. voor € 24 als ik me niet vergis.
YMMV

P.S.: Bij 4100 kWh/a in een 3 persoonshuishouden valt waarschijnlijk iets op elektra te besparen.

[Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 06-01-2020 14:16]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• wjsiebes
dunklefaser schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:13:
@wjsiebes Wat vind je in het algemeen van een energiemeter in het kader van meten is weten?
Ik gebruik sinds kort een zeer compacte (en precieze) stopcontactenergiemeter met schakelfunctie via bluetooth welke via een app uit te lezen is.
Met loggingfunctie (incl. export), timer en tijdschemas voor diverse schakeltijden, atm. voor € 24 als ik me niet vergis.
YMMV

P.S.: Bij 4100 kWh/a in een 3 persoonshuishouden valt waarschijnlijk iets op elektra te besparen.
Goed idee. Die ga ik zeker bestellen en uitproberen. En dan elk apparaat gewoon een week testen? Krijg je daar mooie grafieken van?

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
wjsiebes schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:01:
Hallo allen,

Sinds een jaar wonen wij in een hoekwoning uit 2009. Het stroomverbruik afgelopen jaar lag op 4100 kwh en het gasverbruik op 1000 m3. We zijn een 3 persoonsgezin. Mijn vrouw werkt thuis als gastouder en heeft dus wel altijd kinderen over de vloer. Hierdoor staat de vaatwasser ook vaker aan (+/- 2x per dag) en de wasmachine ook.

Als ik kijk in mijn woning is de meeste apparatuur wel A+ of beter. Lampen zijn (bijna) allemaal LED.
Ik denk wel dat er snachts een hoop stroom verloren gaat doordat mijn tv wand (tv, xbox-one, internetswitch, itv ontvanger) continu standby staan, mijn 4 sonos speakers (2x sonos one, 1x sonos sub en 1x sonos playbar) continu standby staat. Daarnaast nog wat internetapparatuur wat continu aan staat (denk hierbij aan router, switch, 2x wifiversterkers). Mijn NAS gaat wel netjes elke avond uit en elke ochtend weer aan. Ook zet de NAS de schijven in standby als deze 20 minuten niet gebruik worden.

Qua stroomverbruik zit ik mij af te vragen of het handig is om de sonos speakers achter een klik aan klik uit schakelaar te hangen. Dat ik deze aanzet wanneer ik ze gebruik. Ik lees op verschillende forums dat sonos eigenlijk wil dat de apparatuur aan blijft staan. Daarnaast zit ik te denken of het handig is om de router en de accespoints met bijvoorbeeld een tijdschakelaar uit te zetten tussen 23:00 en 06:45.

Hebben jullie tips?
4100 is niet eens gek als de wasmachine en vaatwasser vaker draaien dan een normaal huishouden. Bij mij draait de wasmachine bijv 1 of 2 keer per week. De vaatwasser denk 4 keer per week. Als gasthouder als je dan 5 keer vaker de wasmachine en 3 keer vaker de vaatwasser dan kan ik begrijpen dat je dan uit komt op 4100.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

wjsiebes schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:43:
[...]

Goed idee. Die ga ik zeker bestellen en uitproberen. En dan elk apparaat gewoon een week testen? Krijg je daar mooie grafieken van?
Als je een weekpatroon wil onderzoeken meet je natuurlijk een hele week lang. De historie per uur gaat maar 24 uur terug, daarna wordt het verbruik per dag geaccumuleerd. Een hogere resolutie van de logging als 1 uur is helaas niet mogelijk. - Of je er mooie grafieken van krijgt? Dat hangt van jouw af, de bestanden zijn standaard .csv bestanden. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• ranzige pad
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:10

ranzige pad

kwaaak kwaak

qua apparatuur kan het haast niet zuiniger, alles is nieuw ivm nieuwbouw huis.
Zuinige a+++ vaatwasser
Zuinige ovens
Inductie kookplaat
Zuinige kolekast A++ (zonder vriesvak)
Zuinige vriezer A+++
Wasmachine A+++
Droger WP A++ (+)
Grohe red voor water besparing en direct warmwater
Vraag gestuurde ventilatie, ja achteraf had er misschien balans ventilatie in het huis gemoeten
Warmptepomp met zonne collector, geen gas hiermee (verbruik rond de 4500kwh)
Eigen verbruik, 4 persoon huishouden 3500kwh
Koken 500kwh (schatting

Zonnepanelen opbrengst, 11000kwh

TV boven heeft een stekkerblok mat aan/uit
Verlichting rond om het huis is LED (Philips Hue) met timer en meerdere schemas en een bewegings detector
Verlichting huis, (Philips hue) in de loop ruimtes bewegings sensoren

afgelopen jaar verbruik totaal 8400kwh

jah wat kun je dan verbeteren,
aan/uit stekker blok TV beneden
NAS, snacht uit.
Werkkamer, stekkerblokken laptop aan/uit.

HT & NAS & Inventaris

• backupdevice
P_Tingen schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:17:
Dat is een flinke besparing zeg, als die 7-11 kWh/dag representatief is, zou je op jaarbasis minder dan 3000 kWh verstoken. Dat scheelt al gauw zo'n €1000 per jaar aan stroomkosten!
Update vanuit mijn kant. Na 3 maanden loggen zit ik qua electriciteit verbruik al 1000kWh en 200m3 Gas onder wat de energie leverancier verwacht . Afwasmachine hebben wij vervangen voor een nieuwe , scheelt aanzienlijk .

Als deze trend doorzet zal ik minder gaan verbruiken dan in het oude huis dat een 100M2 kleiner was. Gemiddelde verbuik is 8.2kWh per dag. Dit is met constant 2 volwassen thuis en twee kinderen met veel adapters ;)

Zitten nu nog te kijken of wij de afzuiging in de douche aan kunnen passen en er hangt een beveiligings box die niet gebruikt wordt. ( daar hebben wij een andere oplossing voor gekocht )

Overzicht

Wasmachine, droger, koelkast, afwasmachine & vriezer minimaal A++. Alles behalve de droger wordt dagelijks gebruikt. Wij proberen zoveel mogelijk was buiten of op zolder te drogen.

TV en Apple TV met NLziet , Netflix. Geen Decoder.

Synology NAS 24/7 aan. Geen behoefte om dat uit te zetten. Staat veel multimedia op en ik gerbuik hem ook om data te syncen. Draaien 3 grootte backupjobs elke 24 uur . Uitzetten qua schema zou 4 uur aanstaan schelen.

Muziek via Sonos. Geen dikke versterker of subwoofer .

Alle lampen LED. Mix van Hue en normale LED's. WIj hebben behoorlijk wat lampen aanstaan en vooral in de keuken . In de woonkamer hangen 7 wandlampen en in de keuken 8 plafondlampen en 4 wandlampen. Buiten hebben wij in de nacht 4 lampen aan. Aan het lichtplan gaan wij niks wijzigen en zal ook weinig opleveren. Als ik de lampen buiten uit zou zetten zou ik max 40 euro per jaar besparen. Ik heb dan wel 4 buitendeuren die niet belicht zijn in de nacht. Geen optie dus.

Al met al super blij want ik was wel bang dat wij vet meer zouden verbruiken in het nieuwe huis.

[Voor 56% gewijzigd door backupdevice op 15-01-2020 11:52]

• wjsiebes
backupdevice schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:30:
[...]

Update vanuit mijn kant. Na 3 maanden loggen zit ik qua electriciteit verbruik al 1000kWh en 200m3 Gas onder wat de energie leverancier verwacht . Afwasmachine hebben wij vervangen voor een nieuwe , scheelt aanzienlijk .

Als deze trend doorzet zal ik minder gaan verbruiken dan in het oude huis dat een 100M2 kleiner was. Gemiddelde verbuik is 8.2kWh per dag. Dit is met constant 2 volwassen thuis en twee kinderen met veel adapters ;)

Zitten nu nog te kijken of wij de afzuiging in de douche aan kunnen passen en er hangt een beveiligings box die niet gebruikt wordt. ( daar hebben wij een andere oplossing voor gekocht )

Overzicht

Wasmachine, droger, koelkast, afwasmachine & vriezer minimaal A++. Alles behalve de droger wordt dagelijks gebruikt. Wij proberen zoveel mogelijk was buiten of op zolder te drogen.

Synology NAS 24/7 aan. Geen behoefte om dat uit te zetten. Staat veel multimedia op en ik gerbuik hem ook om data te syncen. Draaien 3 grootte backupjobs elke 24 uur . Uitzetten qua schema zou 4 uur aanstaan schelen.

Alle lampen LED. Mix van Hue en normale LED's. WIj hebben behoorlijk wat lampen aanstaan en vooral in de keuken . In de woonkamer hangen 7 wandlampen en in de keuken 8 plafondlampen en 4 wandlampen. Buiten hebben wij in de nacht 4 lampen aan. Aan het lichtplan gaan wij niks wijzigen en zal ook weinig opleveren. Als ik de lampen buiten uit zou zetten zou ik max 40 euro per jaar besparen. Ik heb dan wel 4 buitendeuren die niet belicht zijn in de nacht. Geen optie dus.

Al met al super blij want ik was wel bang dat wij vet meer zouden verbruiken in het nieuwe huis.
Ik heb ook een Sonos geluidssysteem bestaande uit een Playbar, Sub en twee keer een One. Ik wil komende tijd eens meten wat dat kost om in standby te hebben staan. Want het systeem staat hier of aan of in standby modus.
Ervaring mee?

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 14:25

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Zet die buitenlichten dan op een bewegingssensor. Das beter voor de natuur wegens lichtvervuiling..
backupdevice schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:30:
[...]

Overzicht

PVoutput

• backupdevice
wjsiebes schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:11:
[...]

Ik heb ook een Sonos geluidssysteem bestaande uit een Playbar, Sub en twee keer een One. Ik wil komende tijd eens meten wat dat kost om in standby te hebben staan. Want het systeem staat hier of aan of in standby modus.
Ervaring mee?
Voila , standby verbruik.

https://tweakers.net/ext/f/ARxwpmmKyf7nSKyLyhxi9BwN/full.png
prein2 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:23:
Zet die buitenlichten dan op een bewegingssensor. Das beter voor de natuur wegens lichtvervuiling..

[...]
Goeie, maar ik heb een vrijstaand huis en alle lampen hangen onder een overkapping. Niemand die daar last van heeft. Maar, ik zet dit wel op de lijst als vervanging bij defect. Thx

[Voor 53% gewijzigd door backupdevice op 16-01-2020 08:50]

• mcDavid
Nu vraag ik me af wat het verbruik in Zwitserland zou zijn ;(

zcflevo.nl

Pagina: 1 ... 61 ... 64 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True