Een mooie topic. Ik heb altijd gestreefd om zo zuinig mogelijk te leven en kosten de kop in te drukken.
Ik heb een nieuwe bouwwoning en dat is een groot voordeel en het is dan goed geisolleerd met de laatste technieken met dubelle glasdeuren HR++ ramen we hebben Franse balkon. Ik gebruik sinds ik hier woon in al mijn kamers en bad/wc ruimte en de kelder Pharox LED-lampen.
In mijn woonkamer gebruik ik één 9 watt en ik zit niet te donker. In de woonkamer had ik eerst een 6 watt hangen maar dat was te donker dus heb ik deze vervangen met een 9 watt. Voor de openkeuken en de rest van mijn woning gebruik ik een 6 watt.
Mijn koelkast is één A++ van Liebherr met LED en deze heeft een verbruik van 197 kWh per jaar en als ik deze ooit ga vervangen wil ik een A+++ met Full No Frost. Ik doe alles uit met een stekkerdoos met schakelaar en dat is erg handig! Als ik bijvoorbeeld met grote vakantie ben voor een aantal weken of dagen, dan doe ik alles uit via de meterkast, behalve de koelkast.
Als we niet thuis zijn doen we ook alles uit via de stekkerdoos, behalve de koelkast die heeft zijn eigen stopcontact.
Zelfs mijn gasfornuis een Siemens A label maar gebruik ik vrij weinig.
Ik heb alles geprobeerd om zo zuinig mogelijk te zijn en mijn Bosch vaatwasser een A+ (Mijn volgende kan een A+++ zijn) en mijn Bosch was-droger 2-in-1 machine waar ik nu altijd op Katoen ECO 30 graden mijn was doe. De droger gebruik ik veel minder nu dan vroeger want verbruikt veel en was niet meer vaak op 60 graden (op 30 graden bespaart je €60 op jaarbasis) Alleen de bedgoed en als wij eventueel ziek zijn doen wij op 60 graden wassen.
Stoken in huis doen wij al jaren niet meer behalve als we ziek zijn. We leven namelijk op de 4e verdieping en hebben een goede isolatie waardoor het ook tijdens de winter ons huis warm is. Ons huis heeft een A+++ label en hebben geen gijzer en geen boilers maar een pas wanneer we warm water aanzetten gaat hij werken en dat bespaard enorm op de kosten. Tijdens het douchen doen wij het water uit om gas en waterverbruik te besparen wanneer we even niet het water gebruiken.
Vaatwasser doen wij meestal aan na 23:00 omdat we dan korting krijgen en de wasmachine doen wij aan in het weekend wegens de korting. De vaatwasser gebruik ik in ECO stand 50 graden.
Volgende keer bij het kopen van een nieuwe wasmachine wil ik groter aantal KG en A+++
Smartphones, tablet en smartwatch laden we zoveel mogelijk nachts op na 23:00. Op onze nachtkastje hebben we iedere een lamp met 4 Watt LED van de IKEA.
Het enige in huis dat veel verbruikt is mijn televisie 55 inch OLED televisie van LG en mijn computer heb ik voorzien van een Platinum voeding. Ziggo modem & router schakelen wij ook uit bij niet thuis met een stekkerdoos.
Wij zijn 2 huishoudens ik en mijn vrouw en we moeten 35 euro per maand aan gas & elektriciteit betalen, maar ik betaal maandelijks 100 euro en krijgen iedere jaar nog eens een flinkebedrag terug
[
Voor 21% gewijzigd door
Van der Berg op 04-12-2019 15:26
]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB