Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Ttje schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 15:07:
[...]

Energiemeter maak ik op moment gebruik van en ben druk bezig met testen, de Amerikaanse koelkast heeft de afgelopen 24H ca 1,5 kWh verbruikt, meer resultaten volgen...
Echter bij meten van de koelkast in de kelder gaat de meter gek doen en vertrouw ik de resultaten niet meer (tijd die de meter dan aangeeft klopt dan ook niet met de daadwerkelijke tijd waarin de energiemeter in het stopcontact zit). Ik maak gebruik van onderstaande meter:

https://www.bol.com/nl/p/...ie/9200000110517837/?s2a=
Dat is al een bijzonder verhaal met de oude koelkast. Heb je de mogelijkheid om deze koelkast uit te zetten? Dan kun je na een dag of evt meer al bepalen wat het effect is.

Overigens: https://www.milieucentraa...en-en-vriezers/#vervangen

[ Voor 6% gewijzigd door DJ^ op 31-08-2019 15:51 ]

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-10 08:48

Ttje

"We shall never surrender"

Rol-Co schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 15:43:
[...]

Dus de amerikaan is al 500 kWh per jaar :) waar mijn koelkast en vriezer van beide 2 meter hoog samen net 200 kWh is. Bewust gekozen ipv de amerikaan, verbruik en de ruimte van de vriezer.
Verder hebben we alles maar wel energie zuinig of efficient, wasmachine van 8 kg en droger (warmtepomp versie) van 9kg. De rest allemaal led, geen pc's maar tablet's, tv is "55 led enz enz.

Een wattcher heb ik nog wel voor je hoor, gebruik hem nu niet meer, dus als je interesse hebt pm dan maar.
Tja.. koelkast is destijds gekocht (5 jaar terug) met verbouwen van de keuken. Toen nog niet echt bezig met letten op stroomverbruik en gas consumptie :+
DJ^ schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 15:48:
[...]

Dat is al een bijzonder verhaal met de oude koelkast. Heb je de mogelijkheid om deze koelkast uit te zetten? Dan kun je na een dag of evt meer al bepalen wat het effect is.
Ga ik aankomende week doen, kijken of dit inderdaad wat uitmaakt, voor dit weekend heeft de koelkast nog even dienst als bier/fris koelkast. Heb op het werk mogelijk nog een A+ koelkast staan zelfde model die over is. Dus mogelijk dat ik deze sowieso ga vervangen. Wordt vervolgd!

[ Voor 27% gewijzigd door Ttje op 31-08-2019 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:18
Ttje schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:36:
Sinds een tijdje volg ik ook dit topic en kijk mijn ogen uit naar de gretigheid waarin mensen hier proberen elke kWh te besparen zoniet elke Wh :9

Thuis zitten wij een beetje in een dubio waarvandaan ons (extreem?) hoge gebruik van ruim 6043 kWh van afgelopen jaar vandaan komt..
Dit jaar zit ons geschatte jaar gebruik op ca 5000 kWh wat neerkomt op ongeveer 13 kWh per dag.

Onze gezinssamenstelling bestaat dan wel uit 5 personen in een vrijstaande woning, echter maken wij amper gebruik van bijzondere energie vretende apparaten. Toch staan er altijd apparaten “uit” die alsnog stroom vreten, echter kunnen deze samen alsnog het hoge verbruik van ons niet verklaren lijkt mij...? Ik ben een beetje aan het spelen geweest met een energiemeter en heb ook eens zitten kijken naar de zogenoemde grootverbruikers in huis.

Klein handje vol:
-Amerikaanse koelkast A+ (Of A++)
-Kleine kelder koelkast (oud model)
-CV ketel
-Modem + router
-Keuken boiler van ca 20L (zo uit m’n hoofd)
-TV meubel met (in eco stand staande) Mediabox Next en in standby staande TV (43”, geen plasma of iets dergelijks)
-Droger wordt amper gebruikt, vaak slechts alleen handdoeken maar gaan in de warme maanden meestal buiten aan de waslijn. Betreft echter wel een condensdroger.
-Vloerverwarming pomp die op moment uit staat en tevens alleen de keuken verwarmt.
-Alle lampen, maar ook echt alle lampen zijn led >:) waarvan 9/10 6W, en er ca 3 s’avonds aanstaan met een daarvan icm bewegingssensor.
-1 wekker radio, zo’n Philips wakeup light.
-Afzuiging douche welke altijd op de allerlaagste stand staat wanneer er niet gedoucht wordt.

Printer en dergelijke worden amper gebruikt en staan dan ook echt helemaal uit. Verder zitten er klokjes in de magnetron en oven, brandt er een standby lampje op het koffiezetapparaat en is de stekker van de 2e tv, die hooguit 1x in de maand wordt gebruikt er altijd uit.

Ik wil sowieso schakelaren tussen bepaalde apparaten zetten om toch het stroom wat verbruikt wordt in standby modus te besparen maar wil er toch eerst achterkomen waar het “grote” verbruik vandaan komt 8)7 .

Tips zijn welkom _/-\o_
Ventilator in douche, is dit een ventilatiebox ?
Mechanische ventilatie oud type is terug te verdienen binnen 1,5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttje

Ttje

MadDog11 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:47:
[...]

Ventilator in douche, is dit een ventilatiebox ?
Mechanische ventilatie oud type is terug te verdienen binnen 1,5 jaar.
Betreft nieuwe ventilatiebox van Itho Daalderop, heb de meter er even bij gehouden een aantal uur maar doet niet zo heel gek veel in de laagste stand qua verbruik, op de hoge stand, dus tijdens douchen natuurlijk een stuk meer maar dat is hooguit een kwartier per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ttje schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:08:
[...]

Betreft nieuwe ventilatiebox van Itho Daalderop, heb de meter er even bij gehouden een aantal uur maar doet niet zo heel gek veel in de laagste stand qua verbruik, op de hoge stand, dus tijdens douchen natuurlijk een stuk meer maar dat is hooguit een kwartier per keer.
Als dat een Itho Eco Fan is dan heb je de goede, heb de mijne 4 jaar geleden vervangen voor een nieuwe Itho Eco fan en stroomverbruik van ventilatiebox is gehalveerd.
Verder zie ik een keukenboiler staan, die vreten ook stroom, warmwater via CV kan niet?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

HereIsTom schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:30:
[...]

Als dat een Itho Eco Fan is dan heb je de goede, heb de mijne 4 jaar geleden vervangen voor een nieuwe Itho Eco fan en stroomverbruik van ventilatiebox is gehalveerd.
Verder zie ik een keukenboiler staan, die vreten ook stroom, warmwater via CV kan niet?
Omgekeerde wereld, kost veel meer aan gas en water als dat van zolder moet komen. Ik heb een kokend waterkraan en verbruikt slechts 30-40 kWh per maand, stroom komt van eigen dak.

@Verwijderd
Als het een boven aansluiting heeft aan de boiler scheelt het wel als je die slangen isoleert, daar gaat wat warmte verloren bij die dingen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttje

Ttje

HereIsTom schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:30:
[...]

Ik ga vanavond het exacte model even erbij pakken, zal wel niet zoveel spannends zijn want dit model hangt er nu net 2 jaar..
Rol-Co schreef op zondag 1 september 2019 @ 15:19:
[...]

@Verwijderd
Als het een boven aansluiting heeft aan de boiler scheelt het wel als je die slangen isoleert, daar gaat wat warmte verloren bij die dingen.
Boilertje zit in de hoek onder het keukenblad, dus max 0,75m naar de kraan.
CV zit inderdaad, wat je al zei simpelweg te ver, zit op zolder in het diagonaal van de keuken. Veel warm water is er ook niet nodig in de keuken meer tegenwoordig, dus ik dacht dat het een 20 of 10 liter model was.
Echter juist omdat de boiler letterlijk onder de keuken zit is het even lastig met de energiemeter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Rol-Co schreef op zondag 1 september 2019 @ 15:19:
[...]

Omgekeerde wereld, kost veel meer aan gas en water als dat van zolder moet komen. Ik heb een kokend waterkraan en verbruikt slechts 30-40 kWh per maand, stroom komt van eigen dak.
Tja als je zonnepanelen heb dan kun je beter elektrisch verwarmen, maar anders is met gas toch echt goedkoper.
Wij verbruiken voor warm water 2-3 M3 per maand, das echt wel goedkoper dan 30 kWh.
En water kost 1 euro per m3 en die verbruik je echt niet extra per jaar of de CV moet aan het eind van de straat hangen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

HereIsTom schreef op zondag 1 september 2019 @ 16:30:
[...]

Tja als je zonnepanelen heb dan kun je beter elektrisch verwarmen, maar anders is met gas toch echt goedkoper.
Wij verbruiken voor warm water 2-3 M3 per maand, das echt wel goedkoper dan 30 kWh.
En water kost 1 euro per m3 en die verbruik je echt niet extra per jaar of de CV moet aan het eind van de straat hangen.
Appartement is anders als een rijtjeshuis waar het van zolder moet komen, duurt even voordat het beneden is en warm, dat is zeker wel een m3 op jaarbasis, ik gok zelfs meer plus extra gas. Daar komt nog bij dat er bewoners zijn die voor een beetje water pakken soms ook links gebruiken, cv aan en na 20 sec weer uit.
Het scheelde mij best wat gas iedergeval.
In de tijd van gasverbruik zat ik op 300m3 per jaar voor sww, dat is iets meer dan 2-3 m3 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Jaarverbruik binnen:

Elektriciteit
normaal 558
dal 872
teruglevering normaal -650
teruglevering dal -243
Totaal verbruik 537 kWh

Gas
normaal 984
Totaal verbruik 984 m3

Best prima. Kan beter.

Tweepersoons huishouden, nieuwe twee-onder-een-kap woning, 5x 250 Wp zonnepanelen, vloerverwarming via cv-ketel en we koken nog lekker met gas.

[ Voor 8% gewijzigd door BFmango op 01-09-2019 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BFmango schreef op zondag 1 september 2019 @ 16:46:
Jaarverbruik binnen:

Elektriciteit
normaal 558
dal 872
teruglevering normaal -650
teruglevering dal -243
Totaal verbruik 537 kWh

Gas
normaal 984
Totaal verbruik 984 m3

Best prima. Kan beter.

Tweepersoons huishouden, nieuwe twee-onder-een-kap woning, 5x 250 Wp zonnepanelen, vloerverwarming via cv-ketel en we koken nog lekker met gas.
Paar paneeltjes bij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Laatst online: 15-12-2024
Kan. Ik vind het wel prima zo. Totale elektriciteitskosten waren 50 euro per jaar. Zou niet weten waarom het dan de moeite is om mijn hele dak vol te leggen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BFmango schreef op zondag 1 september 2019 @ 16:59:
[...]

Kan. Ik vind het wel prima zo. Totale elektriciteitskosten waren 50 euro per jaar. Zou niet weten waarom het dan de moeite is om mijn hele dak vol te leggen :P
Echt niet?
Bijv om gas te verschuiven naar elektra, gas gaat een exclusief dingetje worden de komende jaren, het kost nu al 70 cent incl btw ? Dus 700,- voor jou aan gas alleen, komt er nog wat transport en vastrecht bij waar je nu nog wel compensatie van 311,- voor gas en stroom krijgt maar elk jaar minder wordt. ( het is al wat minder omdat het 370,- was ) dus 750,- uiteindelijk.

Met je stroom reken je ook een beetje luchtig denk ik, je betaald nu nog 537 kWh x 0,23 cent =123,- per jaar, waarschijnlijk kijk je alleen op de regel kale stroomprijs, maar je moet ook wel even de belastingen meenemen natuurlijk bij elke kWh.

Een paneeltje is net even 100,- en kan waarschijnlijk bij op je omvormer? Dan heb je het zo terugverdiend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-10 00:29
Sinds een tijdje een YouLess geïnstalleerd om het verbruik in ons huis te meten (2 personen, 1 regelmatige werker, 1 onregelmatige werker).

Het doel was met name om het sluipverbruik terug te dringen, dat is al behoorlijk gelukt. Waar we eerst op ongeveer 100 tot 120 Watt zaten, zitten we in de nacht nu op 34 Watt.

Hiervoor heb ik via een RPi met Domoticz en enkele Wall Plugs (Fibaro en Neo Coolcam) de wasmachine, wasdroger, Pc-hoek en Tv-hoek automatisch laten schakelen wanneer ze niet meer in gebruik zijn. Vooral die laatste twee zijn forse verbruikers in standby. Goed voor zeker 60 Watt.

Het volgende project is LED-verlichting op de benedenverdieping. Daar hangen voor grofweg 500 Watt aan gloeilampen. Er gaan dan ook andere dimmers in die ook weer gekoppeld kunnen worden aan Domoticz :)

Ik had verwacht dat het ontdooien van de diepvries meer impact zou hebben op het energieverbruik. Die verbruikt nu ongeveer 400 tot 450 Wh per dag en dat is te vergelijken met voordat deze vol zat met ijs. Wel valt op dat de diepvries nu vaker maar korter aanslaat. Eerst was dat minder vaak maar langer. Onder aan de streep gebeurt er dus hetzelfde.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peutpeut schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:59:
[...]
Het doel was met name om het sluipverbruik terug te dringen, dat is al behoorlijk gelukt. Waar we eerst op ongeveer 100 tot 120 Watt zaten, zitten we in de nacht nu op 34 Watt.
Dat is wel een flinke besparing zeg! Kun je, als nuttige informatie voor in dit topic, aangeven waar dat hem in zat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peutpeut
Dat kan. De PC-hoek verbruikt standby ongeveer 15 watt. Dan heb ik het over een desktop PC, 3 schermen, speakerset, ethernetswitch en overige randapparatuur. De TV-hoek is goed voor het grootste deel en dan met name de Xbox en 5.1 speakerset, ongeveer 60 Watt. De Xbox kan overigens ook op een ECO-stand, deze schakelt dan volledig uit ipv stand-by met snelle opstartmodus. Op de huidige manier is het verbruik 0 Watt zodra er geen TV-gekeken meer wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Peutpeut schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:59:
Sinds een tijdje een YouLess geïnstalleerd om het verbruik in ons huis te meten (2 personen, 1 regelmatige werker, 1 onregelmatige werker).

Hiervoor heb ik via een RPi met Domoticz en enkele Wall Plugs (Fibaro en Neo Coolcam) de wasmachine, wasdroger, Pc-hoek en Tv-hoek automatisch laten schakelen wanneer ze niet meer in gebruik zijn. Vooral die laatste twee zijn forse verbruikers in standby. Goed voor zeker 60 Watt.

Het volgende project is LED-verlichting op de benedenverdieping. Daar hangen voor grofweg 500 Watt aan gloeilampen. Er gaan dan ook andere dimmers in die ook weer gekoppeld kunnen worden aan Domoticz :)

Ik had verwacht dat het ontdooien van de diepvries meer impact zou hebben op het energieverbruik. Die verbruikt nu ongeveer 400 tot 450 Wh per dag en dat is te vergelijken met voordat deze vol zat met ijs. Wel valt op dat de diepvries nu vaker maar korter aanslaat. Eerst was dat minder vaak maar langer. Onder aan de streep gebeurt er dus hetzelfde.
Dat is een hele nette besparing, veel lager sluipverbruik zal nog lastig worden als je alles al uit hebt staan.
Alle verlichting op LED zal inderdaad nog wel een flinke besparing opleveren, wij zijn 5 jaar geleden volledig overgegaan op LED en dat was goed te merken in het verbruik.

De vriezer zou je wel iets moeten merken als hij eerst vol met ijs zat, maar is hij niet te leeg, een volle vriezer/koelkast hoeft minder lucht te koelen en is dus zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HereIsTom , @Peutpeut De verklaring van een hoger verbruik met de lucht in de vrieskast klopt,
maar is alleen merkbaar als je de vrieskast regelmatig zolang hebt geopent dat de koude (droge) lucht volledig door warme en meestal vochtigere! buitenlucht is vervangen. Deze lucht i.c.m. de vochtigheid
(af te voeren condensatiewarmte+kristallisatiewarmte!) veroorzaakt het extra verbruik. Heb je gesloten, dichte voorraadlades is het probleem een stuk minder.
Een vrieskist heeft dat "luchtprobleem" uiteraard niet.
Just my 2cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
HereIsTom schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:53:
[...]

Dat is een hele nette besparing, veel lager sluipverbruik zal nog lastig worden als je alles al uit hebt staan.
Alle verlichting op LED zal inderdaad nog wel een flinke besparing opleveren, wij zijn 5 jaar geleden volledig overgegaan op LED en dat was goed te merken in het verbruik.

De vriezer zou je wel iets moeten merken als hij eerst vol met ijs zat, maar is hij niet te leeg, een volle vriezer/koelkast hoeft minder lucht te koelen en is dus zuiniger.
Hij is inderdaad redelijk leeg met het oog op het ontdooien afgelopen week, het is overigens een staande vriezer. Alle lades zijn inderdaad ook afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:43
Wie iemand of Wattcher nog actief is?
Afgelopen weekend wilde ik sinds tijden weer eens inloggen op wattcher.nl zonder success.

Net geprobeerd te bellen, ook zonder succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ChiMan schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:52:
Wie iemand of Wattcher nog actief is?
Afgelopen weekend wilde ik sinds tijden weer eens inloggen op wattcher.nl zonder success.

Net geprobeerd te bellen, ook zonder succes.
https://www.oozo.nl/beken...ning/130807/distelweg-113

Dat hele pand van toen is weg, er zitten andere bedrijven op Distelweg 113 :)
Ik zie nog wel wat manuals op Wattcher.nl staan.
Ga er maar van uit dat het bedrijf er niet meer is.

https://www.wattcher.nl/f...de_handleiding_2014-1.pdf

https://www.wattcher.nl/f..._WA1_business_edition.pdf

https://www.wattcher.nl/f...ank_handleiding_v1def.pdf

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellamy
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-06-2020
Vraagje over een Doordrukstekker met schakelaar.
Ik heb zelf een verlengsnoer met zo'n groot rood lampje wat je aan en uit kan zetten. Is dat in principe hetzelfde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peutpeut
Inmiddels de woonkamer ook voorzien van LED verlichting :) Van totaal 600 watt aan lampen terug naar 90 watt. Meestal staat daar een fractie van aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Nu heb ik een kleine woonkamer van 18,5m3, maar 600watt, dat zou bij mij een fotostudio worden.
90watt led idem dito. Had jij dat altijd aan, of waren dat "de aanwezige lampen"?

Ik zit nu op 2 x 1,2 - 1,8 watt led.

[ Voor 16% gewijzigd door BertV op 09-10-2019 11:40 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
BertV schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:27:
Nu heb ik een kleine woonkamer van 18,5m3, maar 600watt, dat zou bij mij een fotostudio worden.
90watt led idem dito. Had jij dat altijd aan, of waren dat "de aanwezige lampen"?

Ik zit nu op 2 x 1,2 - 1,8 watt led.
Dat waren de aanwezige lampen, 4 stuks halogeen spots a 75 watt per stuk, zelden stonden deze aan. Die zijn vervangen voor 10 watt LED. Dan nog 2 lampen aan het plafond en drie staande lampen, ieder goed voor een 60 watt gloeilamp, gereduceerd naar 8 watt. Meestal hebben we alleen de drie staande lampen aan, gedimd weliswaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Peutpeut schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:00:
[...]

Dat waren de aanwezige lampen, 4 stuks halogeen spots a 75 watt per stuk, zelden stonden deze aan. Die zijn vervangen voor 10 watt LED. Dan nog 2 lampen aan het plafond en drie staande lampen, ieder goed voor een 60 watt gloeilamp, gereduceerd naar 8 watt. Meestal hebben we alleen de drie staande lampen aan, gedimd weliswaar.
Ik zie 10 en 8 Watt LED’s, maar dat zouden hier bouwlampen zijn, de hoogste is hier 3 Watt en verder 2 Watt en de halogeens vervangen door 1,8 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Klinkt als een gemiste kans :)

Het is overigens wel allemaal 220v halogeen. Geen standaard spotje maar een ES111, een of andere incourante maat inbouwspot die er al in zat.

Vwb de E27 LED peertjes had dat dus wel wat minder gekund.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
HereIsTom schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:10:
[...]

Ik zie 10 en 8 Watt LED’s, maar dat zouden hier bouwlampen zijn, de hoogste is hier 3 Watt en verder 2 Watt en de halogeens vervangen door 1,8 Watt.
Overdrijf je nou niet "een beetje"?
Een 60W equivalent is beslist niet te vergelijken met een bouwlamp, die hebben wel wat meer nodig. Voor lezen, schrijven etc. is het zeker niet te veel. De 3 en 2watt LED's vallen in mijn beleving prima in sfeerverlichting, waar je alleen maar een beetje zit te relaxen en te niksen. Maar andere zaken hebben toch echt wel wat meer nodig. In mijn bureaulamp zou ik ook niet kunnen volstaan met zo'n pitje.
Als ik om me heen kijk, heb ik de indruk dat de 40W vervanging tamelijk populair is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:19
HereIsTom schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:10:
[...]

@HereIsTom Ik ben het helemaal met @Techneut eens: dit is enigszins overdreven.

Zie hier een tabel met het verband tussen wattage en lichtsterkte (lumen) van de verschillende typen lampen
https://www.lampdirect.nl/lumen-naar-watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:08

P_Tingen

omdat het KAN

Nou, 4 x 10W klinkt mij ook als een behoorlijke lichtbak in de oren. Ik heb de lampen boven de eettafel vervangen. Daar hingen 3 gewone spotjes van 25W en die heb ik vervangen door ledlampen van 4,3 Watt.

Dat leek me redelijk, maar het bleek dus iets van dik 400lm te zijn per lamp. Dat x 3 was dus dik 1200lm boven de eettafel. Ik had ze gemonteerd en aan gedaan en vervolgens keken mijn vrouw en ik elkaar met dichtgeknepen oogjes aan en wij dachten beide hetzelfde.

Nu hangt er 3 x 2,7W

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Techneut schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:15:
[...]
Overdrijf je nou niet "een beetje"?
Een 60W equivalent is beslist niet te vergelijken met een bouwlamp, die hebben wel wat meer nodig. Voor lezen, schrijven etc. is het zeker niet te veel. De 3 en 2watt LED's vallen in mijn beleving prima in sfeerverlichting, waar je alleen maar een beetje zit te relaxen en te niksen. Maar andere zaken hebben toch echt wel wat meer nodig. In mijn bureaulamp zou ik ook niet kunnen volstaan met zo'n pitje.
Als ik om me heen kijk, heb ik de indruk dat de 40W vervanging tamelijk populair is.
Nee is niet overdreven hoor, wat hadden het over kamerverlichting en wij hadden eerst ook een 8 en 10Watt led, maar dat was echt veel te veel licht en een paar halogeen vervangen voor 1,8 Wat geeft veel licht op een bureau, misschien ligt het aan het type LED, maar die van ons waren heel goedkoop van de Action.
Maar als je graag meer stroom wil verbruiken prima, ik geeft het alleen maar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-10 10:15
Ik ben mij wat aan het verdiepen in het stroomverbruik van ons huishouden. Nu zie ik dat er tussen savonds 1 1 en sochtends 7 ongeveer 3.5 KW stroom wordt verbruikt. Is dit bovengemiddeld?

Apparaten die aanstaan:

1 vrieskast A++
1 koelkast met vrieslade
1 kleine koelkast
Aquarium pomp continu en verwarming(200w) weet niet hoevaak die aanslaat
ziggo mediabox
Vloerverwarming met optimizer

[ Voor 7% gewijzigd door Johann0r op 21-10-2019 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-10 13:23
@Johann0r bedoel je 3,5 KWh? Dat kan kloppen met de genoemde apparaten. Als die vloerverwarming elektrisch is, dan valt het me nog mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

HereIsTom schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:52:
[...]

Maar als je graag meer stroom wil verbruiken prima, ik geeft het alleen maar aan.
Het is ook heel persoonlijk wat iemand "genoeg" licht vindt.
Ik verlicht 18m3 met 3 watt aan gelig-LED, dat noem ik sfeer, een ander een donker hol. :+

Mijn huiskamer is 18.5 tot 19 graden, ook zoiets persoonlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Laatst online: 13-10 10:15
blissard schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:38:
@Johann0r bedoel je 3,5 KWh? Dat kan kloppen met de genoemde apparaten. Als die vloerverwarming elektrisch is, dan valt het me nog mee.
3.5KWh inderdaad. Vloerverwarming is niet elektrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Van de week eindelijk al m'n Gosund SP1 en SP111 gesoldeerd en voorzien van Tasmota.
Deze heb ik strategisch ingezet om allerlei dingen te meten..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cDepeQf.png

De NAS + netwerkapparatuur(incl POE apparatuur als webcams) vreten het meeste stroom. 200W gemiddeld. "Helaas" kan daar niet op bespaard worden. De prijs van luxe dan maar.

Dat de (japanse) wc's zoveel stroom verbruikten wist ik niet. Die heb ik maar gelijk gescheduled.

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 21-10-2019 09:51 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-10 06:50
Johann0r schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:24:
Ik ben mij wat aan het verdiepen in het stroomverbruik van ons huishouden. Nu zie ik dat er tussen savonds 1 1 en sochtends 7 ongeveer 3.5 KW stroom wordt verbruikt. Is dit bovengemiddeld?

Apparaten die aanstaan:

1 vrieskast A++
1 koelkast met vrieslade
1 kleine koelkast
Aquarium pomp continu en verwarming(200w) weet niet hoevaak die aanslaat
ziggo mediabox
Vloerverwarming met optimizer
Ik heb een meter tussen mijn aquarium en die verbruikt van 23:00 t/m 7:00 1,5 kWh.
Waarvan ongeveer de helft de verwarming (250w) is.
Bij een ruimtetemperatuur van 20 graden, het aquarium (300l) is 25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-10 13:30
Weet iemand wat deze piekjes kan veroorzaken? Zou het de koelkast kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X2cZd2x.jpg

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Incolumis schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:42:

[Afbeelding]
ja, klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Incolumis schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:42:

[Afbeelding]
hoe meet je dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De stekker er uit trekken? Misschien een keer combineren met als je hem schoonmaakt ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 22-10-2019 13:23 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:23:
[...]

De stekker er uit trekken?
ik bedoel dat overzicht in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:24:
[...]

Het is het "gedrag" van een koelkast. Deze slaat regelmatig om de zoveel tijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BertV schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:19:
[...]

Het is het "gedrag" van een koelkast. Deze slaat regelmatig om de zoveel tijd aan.
Ik snap wat het is. Ik vind dat overzicht wel interessant. Dus hoe lees je dat uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
kmf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:50:
De NAS + netwerkapparatuur(incl POE apparatuur als webcams) vreten het meeste stroom. 200W gemiddeld. "Helaas" kan daar niet op bespaard worden. De prijs van luxe dan maar.
Ieder zijn keuze :) Maar je praat wel over een flink verbruik! Continu 100 W kost je 200 euro per jaar.
Kan je NAS en/of AP's niet in slaapstand gedurende de nacht? Of juist overdag als je er dan niet bent? Er valt aardig wat te winnen op zo'n verbruik zou ik denken.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14
kmf schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:50:
ik heb een NAS die 24/7 aanstaat, grootste gedeelte idle is, en zit dan op 11W, Unifi AP's gebruiken iets meer dan 2W, modem en router beiden rond de 7W, blijf je onder de 30W continue verbruik. 200W lijkt me dus echt niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:24:
[...]

Met de Youless P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat alleen de ls120? Wat ik dan nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:04:
[...]

Is dat alleen de ls120? Wat ik dan nodig heb.
Het hangt er van af of je een netwerkkabel in de meterkast hebt. Als je dat niet hebt, raad ik ook de wifi adapter aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

mddd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:50:
[...]

Ieder zijn keuze :) Maar je praat wel over een flink verbruik! Continu 100 W kost je 200 euro per jaar.
Kan je NAS en/of AP's niet in slaapstand gedurende de nacht? Of juist overdag als je er dan niet bent? Er valt aardig wat te winnen op zo'n verbruik zou ik denken.
Alles heeft een reden natuurlijk. Ik vind het al prima dat ik nu weet WAAR de stroom naar toe gaat. Een CCTV dat op bepaalde momenten niet opneemt is natuurlijk niet zo leuk. Zo ook de VMs voor domotica en graphing. :)
Nuttig verbruik is niet onzinnig :)
borft schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:04:
[...]

ik heb een NAS die 24/7 aanstaat, grootste gedeelte idle is, en zit dan op 11W, Unifi AP's gebruiken iets meer dan 2W, modem en router beiden rond de 7W, blijf je onder de 30W continue verbruik. 200W lijkt me dus echt niet nodig...
Het kan natuurlijk zijn dat jouw nas en netwerk net wat anders is dan de mijne (12HDDs, 3AP's, 2 switches, USG, CK2+, 15 cams)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Incolumis schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:24:
[...]

Het hangt er van af of je een netwerkkabel in de meterkast hebt. Als je dat niet hebt, raad ik ook de wifi adapter aan.
@Verwijderd

En een slimme meter neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Incolumis schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:24:
[...]

Netwerkkabel niet maar wel de router van Ziggo. Voldoende toch ?
Rol-Co schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:44:
[...]

@Verwijderd

En een slimme meter neem ik aan?
Ja zeker huis is uit 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14
kmf schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:43:
[...]

Het kan natuurlijk zijn dat jouw nas en netwerk net wat anders is dan de mijne (12HDDs, 3AP's, 2 switches, USG, CK2+, 15 cams)
haha, for sure, 15 camera's is best wel veel (als iedere camera 3W gebruikt, zit je daar al op 45!) ;) Ik heb 9HDD's (eigenlijk zijn 2 daarvan stiekem ssd's), 2 AP's, 2 switches, geen cloud key (een ck2+ doet iets van 6W ofzo?), geen camera's, wel een router met ingebouwde switch (OpenWRT) en een Ziggo modem.

Sowieso kan niemand anders dan jijzelf inschatten of iets nuttig is of niet. Maar dit topic heet wel Serieus electriciteit besparen. Gaan je disks bv ooit in spin-down? Hoeveel verbruiken je switches? Moeten alle camera's altijd aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

borft schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:52:
[...]

haha, for sure, 15 camera's is best wel veel (als iedere camera 3W gebruikt, zit je daar al op 45!) ;) Ik heb 9HDD's (eigenlijk zijn 2 daarvan stiekem ssd's), 2 AP's, 2 switches, geen cloud key (een ck2+ doet iets van 6W ofzo?), geen camera's, wel een router met ingebouwde switch (OpenWRT) en een Ziggo modem.

Sowieso kan niemand anders dan jijzelf inschatten of iets nuttig is of niet. Maar dit topic heet wel Serieus electriciteit besparen. Gaan je disks bv ooit in spin-down? Hoeveel verbruiken je switches? Moeten alle camera's altijd aanstaan?
Het belangrijkste is eerst inzichtelijk maken van waar het verbruik zit, om vervolgens pas te kijken waar dingen te schrappen is.
  • Camera's zijn POE, dus ik ben nu even aan het onderzoeken hoe deze in de switch uitgeschakeld kan worden. BV als er aanwezigheid is in huis, of juist on schedule.
  • Op de NAS draaien VM's dus spindowns zijn al moeilijk. Ik had erover nagedacht om een Pi in te zetten hiervoor, maar gezien het belang (domotica&stats is 24/7) van de VM's is dat geen optie. En als je al een VM hebt draaien, dan heeft het weinig nut om een ander VM extern te zetten. Het biedt echter wel mogelijkheid om de NAS dan te laten hibernaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10 09:49
kmf schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:27:
[...]

Het belangrijkste is eerst inzichtelijk maken van waar het verbruik zit, om vervolgens pas te kijken waar dingen te schrappen is.
  • Camera's zijn POE, dus ik ben nu even aan het onderzoeken hoe deze in de switch uitgeschakeld kan worden. BV als er aanwezigheid is in huis, of juist on schedule.
  • Op de NAS draaien VM's dus spindowns zijn al moeilijk. Ik had erover nagedacht om een Pi in te zetten hiervoor, maar gezien het belang (domotica&stats is 24/7) van de VM's is dat geen optie. En als je al een VM hebt draaien, dan heeft het weinig nut om een ander VM extern te zetten. Het biedt echter wel mogelijkheid om de NAS dan te laten hibernaten.
Misschien gekke gedachte:

Ik heb dit zelfde probleem een beetje met mijn unraid server. Maar ik zat te denken om simpel weg 2.5 inch drives te plaatsen voor het probleem wat je schetst. Die verbruiken significant minder energie en zijn ook stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
[...]
Zijn de camera's niet motion activated ?
Dan moeten ze het grootste deel van de tijd voor minder dan 1 watt kunnen draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

TWyk schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:13:
[...]

Zijn de camera's niet motion activated ?
Dan moeten ze het grootste deel van de tijd voor minder dan 1 watt kunnen draaien
Unifi camera's in combinatie met de Cloudkey2 nemen constant op. Bij motion wordt de bitrate opgeschroefd.
Dit is heel nuttig gebleken. Motion ging niet altijd alles opnemen.
Ik heb wel de IR modus uitgeschakeld voor buitencamera's die genoeg licht krijgen van de lantaarnpalen en/of buitenlampen die motion activated zijn.

Maar goed.. ik kan natuurlijk wel 1-2 watt ergens vandaan plukken. Maar als er dan jaarlijks 3,5MWh verbruikt wordt door de warmtepomp valt dat natuurlijk in het niets. Ik heb daarom vorig jaar vooral de warmtepomp getweaked.
Dat is een besparing van 1,5MWh. Kan je heel wat camera's op laten draaien ;)

Nu is het streven om die 2,5MWh jaarlijks netto verbruik weg te werken.

[ Voor 25% gewijzigd door kmf op 23-10-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
kmf schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:16:
[...]
Dat is een besparing van 1,5MWh. Kan je heel wat camera's op laten draaien ;)

Nu is het streven om die 2,5MWh jaarlijks netto verbruik weg te werken.
15 camera's á 5 Wh levert daarvan al 0,675 MWh aan verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

TWyk schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:35:
[...]

15 camera's á 5 Wh levert daarvan al 0,675 MWh aan verbruik.
Daarom gaan we kijken hoe we POE scheduling kunnenimplementeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Op de NAS draaien VM's dus spindowns zijn al moeilijk. Ik had erover nagedacht om een Pi in te zetten hiervoor, maar gezien het belang (domotica&stats is 24/7) van de VM's is dat geen optie. En als je al een VM hebt draaien, dan heeft het weinig nut om een ander VM extern te zetten. Het biedt echter wel mogelijkheid om de NAS dan te laten hibernaten
Een RaspberryPi met alle functionaliteiten netjes in docker images met een backup van config + data naar de NAS elke dag moet een prima stabiele oplossing zijn.
Bij een RaspberryPi faalt doorgaans de SD kaart, met een SSD is dat probleem verdwenen en zie ik niet in waarom hij niet 24/7 zou kunnen draaien. Aan mijn RaspberryPi hangt nu ook een SSD waar hij vanaf boot en waar alle data op kwijt kan. Het is een 256GB SSD dus voordat die problemen gaat geven zijn we tientallen jaren verder. Voor de zekerheid draai je nog een wekelijkse image backup waardoor je, bij failure, enkel die backup hoeft te restoren en vervolgens je dagelijkse database backup nog even hoeft te recoveren.
Zou je RaspberryPi falen kan je simpelweg de SSD in een nieuwe Pi pluggen en je bent weer up and running.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:01

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Of wel de VMs op je Nas laten draaien, maar de boel zo inregelen dat minimaal 10 van de 12 disks in spindown gaan. Kost alleen wat tijd om in te regelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:39
Ik heb sinds mijn laatste reactie naast mijn 'grote' NAS een zuinige NAS gezet. Mijn grote NAS verbruikte 80W 24/7. Er waren daarvan 3 VM's van 24/7 belang: logging, VPN server, en mail server. De rest werd alleen gebruikt wanneer er iemand thuis was, en dan nog niet altijd. Mijn eigen dev omgeving gebruik ik vrijwel elke avond, maar onze foto en overige media opslag niet.

Dus een i3 NUC gekregen van een mede tweaker. Daar 2x 250GB SSD's ingezet, ESXi geïnstalleerd en alle 24/7 diensten daar naartoe verplaatst. Ook de belangrijkste (kleine) NAS mappen verplaatst. De oude NAS is nu een archief NAS geworden die elke avond om 23:00 aan gaat, dan een zooi backups draait en dan weer uit gaat. Die NAS kan ook op verzoek aangezet worden als we wel iets met onze foto's willen doen of bij het media archief willen voor bijv. Kodi.

De nieuwe NAS doet nu 10W 24/7. Dat scheelt toch al snel ~ 65W continue. Ding heeft me nu in totaal € 75,- gekost (nieuwe behuizing en meer geheugen), wat ik in 1 jaar terugverdien.

Ik zit er zelfs aan te denken om er 2x 4TB 2.5" schijven aan te hangen en dan de hele oude NAS uit te rangeren. Dan komt er wellicht zo'n 5W bij, maar dan zit ik niet zo te stoeien met die synchronisatie elke nacht.

Daarnaast overigens wel nog een dikke POE switch staan die mijn hele netwerk (vanaf een eigen meterkast| groep) voedt. Maar daarvan vind ik de voordelen teveel opwegen tegen de nadelen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan H
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:57
Na een tijdje meekijken in dit topic zal ik me zelf ook eens melden.

Een jaar geleden zijn we verhuisd van een tussenwoning naar een mooie ruime twee-onder-een-kapwoning (175m2, inhoud zo'n 635m3), welke bijna een keer zo groot is als de vorige woning. Erg mooi, maar een grote woning betekent over het algemeen ook meer verbruik. Reden genoeg om hier na alle klusserij eens aandacht aan te besteden.

Als ik kijk naar de data, dan was dat in het begin, tijdens al het breken en klussen best fors. Gemiddeld hebben we de eerste anderhalve maand 12,87 KWh per dag verstookt. Daarna is dit gestabiliseerd op een gemiddelde van 7,5 - 8 KWh per dag. Sinds september is het echt gaan leven na de plaatsing van slimme meters, waarna ik met de Pi het gas- en elektriciteitsverbruik weer grondig bij kon gaan houden.

Tegelijkertijd heb ik toen een pompschakelaar geplaatst bij onze vloerverwarmingspomp. Helaas heb ik geen cijfers van die besparing, maar dat zal toch een positieve bijdrage hebben. Alle 40W gloeilampen zijn vervangen voor LED (een paar 'domme' lampen, verder Philips Hue en Ikea Tradfri), de TV plus versterker zitten achter een Hue wall plug en gaat alleen aan als we TV willen kijken, net als de PC.

Sinds de metingen met de Pi kom ik uit op een gemiddelde van 5,92 KWh per dag. Wanneer de wasmachine en droger hun ding doen ligt het hoger, andere dagen weer lager. Tijdens een recente vakantie bedroeg het gemiddelde verbruik per dag in een leeg huis ongeveer 2,5 KWh.

Het huis beschikt nog over de originele CV ketel, een Nefit Ecomline HR22, CW3. Ik ben nog wel benieuwd wat een nieuwe ketel gaat schelen op het gas- en elektriciteitsverbruik.

Verder draaien de mechanische ventilatie, de koel/vriescombinatie (A+) en diepvries (A+++), de router + Pi + Hue Hub 24/7. Ik las hier nog iets over een schakelaar tussen de wasmachine en droger, om ook daar het sluipverbruik te minimaliseren.

Op het vlak van gas kunnen we nog veel winnen denk ik, want zo bijzonder zuinig schat ik onze ketel niet in :P
Qua verwarming verwarmen we eigenlijk alleen de benedenverdieping, welke volledig is voorzien van vloerverwarming, en de badkamer (vloer + 1 radiator). De overige 6 kleine radiatoren staan praktisch uit.

Al met al vind ik het best oké, met nog wat kleine tweaks in het verschiet. Zijn er nog zaken die we wellicht over het hoofd zien, en waar we mogelijk ook nog optimalisaties kunnen doen (voor zover jullie de situatie in kunnen schatten uiteraard :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:39
Stefan H schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:44:
Ik las hier nog iets over een schakelaar tussen de wasmachine en droger, om ook daar het sluipverbruik te minimaliseren.
Waarom zouden deze apparaten een sluipverbruik hebben?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan H
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:57
CurlyMo schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:46:
[...]

Wel, in eerste instantie was het ook niet in mij opgekomen, maar ik las een post in dit topic, dat zijn witgoed toch nog een 10W continu verbruikte. Ik weet alleen niet hoe oud of nieuw de apparatuur in dat geval was, maar het is altijd het meten waard :) Dus zo ben ik bij die apparaten gekomen.

Kleine edit, deze post: Vuiltje in "Serieus elektriciteit besparen"

[ Voor 9% gewijzigd door Stefan H op 23-10-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

prein2 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:21:
Of wel de VMs op je Nas laten draaien, maar de boel zo inregelen dat minimaal 10 van de 12 disks in spindown gaan. Kost alleen wat tijd om in te regelen..
Dat is met synology en andere services haast niet meer te doen...

https://www.reddit.com/r/...in_down_work_on_synology/

maar belangrijker is (maar dat mag ieder voor zich beslissen), wat is het risico je waard dat je drives sneller kapot gaan:
https://www.reddit.com/r/..._drives_spinning_all_the/
Stefan H schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:02:
[...]

Wel, in eerste instantie was het ook niet in mij opgekomen, maar ik las een post in dit topic, dat zijn witgoed toch nog een 10W continu verbruikte. Ik weet alleen niet hoe oud of nieuw de apparatuur in dat geval was, maar het is altijd het meten waard :) Dus zo ben ik bij die apparaten gekomen.

Kleine edit, deze post: Vuiltje in "Serieus elektriciteit besparen"
Wel even eerst meten of dat echt zo is.
Ik had ook gelezen dat een (oude) garagedeurmotor hoop sluipverbruik heeft van >15W. Dus heb ik maar even een Gosund stekker aan gehangen en het verbruik gemeten over een lange tijd. Blijkt 2W te zijn in standby. Dat is <= dan een (Tasmota) tijdsklok.

(zelfde geldt voor de TV+soundbar)

[ Voor 39% gewijzigd door kmf op 23-10-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
CurlyMo schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:46:
[...]

Hier toch echt een sluipverbruik op de wasmachine/droger/vaatwasser A+++ gemeten ongeveer 10Watt.
Dus hier zit er een schakeldoos tussen waarbij al die apparaten echt van de stroom af gaan bij geen gebruik :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@HereIsTom Wow wat slecht zeg. Ik ga dat eens snel onderzoeken bij ons.

Algemeen: ook bij ons thuis is de server/NAS een van de grootste continu-verbruikers. Ik merk dat nu extra duidelijk, omdat ik na onze verhuizing de meterkast nog moest aanpassen en de Mac mini server (voor foto backups e.d.) en Synology NAS nog niet had aangesloten. Nou, zo'n laag standby verbruik hebben we nog nooit gehad. Ik ga dus eens kijken naar oplossingen om ze efficiënter te maken. Wat uiteindelijk wel zal neerkomen op tijdschema's instellen en misschien een schakelklok voor PoE injectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Stefan H schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:44:
Erg mooi, maar een grote woning betekent over het algemeen ook meer verbruik.
Als het goed is komt dat enkel door meer verlichting. Een twee keer zo grote woonkamer verbruikt verder niet meer elektra als je niet elektrisch verwarmt.
Het huis beschikt nog over de originele CV ketel, een Nefit Ecomline HR22, CW3. Ik ben nog wel benieuwd wat een nieuwe ketel gaat schelen op het gas- en elektriciteitsverbruik.

Op het vlak van gas kunnen we nog veel winnen denk ik, want zo bijzonder zuinig schat ik onze ketel niet in :P
Qua verwarming verwarmen we eigenlijk alleen de benedenverdieping, welke volledig is voorzien van vloerverwarming, en de badkamer (vloer + 1 radiator). De overige 6 kleine radiatoren staan praktisch uit.
Is een L/W warmtepomp geen optie? Gas verbruik is dan volledig weg.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:21
Heeft er iemand een idee wanneer de extra mogelijkheden met de slimme zullen uitgerold worden?

Ik zit eigenlijk op het volgende te wachten: een potentiaalvrij contact aangestuurd door de netbeheerder waarmee wordt aangegeven of er al dan niet een overaanbod (groene) stroom is. Waarbij dan natuurlijk het overaanbod een stuk goedkoper is want het moet weggewerkt worden met extra verbruik.

Dat lijkt mij toch niet zo moeilijk te implementeren? En het is een win-win voor alle partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Wozmro schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:10:
Heeft er iemand een idee wanneer de extra mogelijkheden met de slimme zullen uitgerold worden?

Ik zit eigenlijk op het volgende te wachten: een potentiaalvrij contact aangestuurd door de netbeheerder waarmee wordt aangegeven of er al dan niet een overaanbod (groene) stroom is. Waarbij dan natuurlijk het overaanbod een stuk goedkoper is want het moet weggewerkt worden met extra verbruik.

Dat lijkt mij toch niet zo moeilijk te implementeren? En het is een win-win voor alle partijen.
Variabele tarieven?
Daar gaat geen consument beter van worden.

Ik vermoed dat er gewacht wordt tot iedereen zo'n meter heeft. :D

(Zo sneaky zoals dat punt weggestopt wordt tot het uit de hoge hoed komt)
Je lijkt me trouwens een vriendelijker persoon dan ik, zo met die positieve kijk op dingen. :+
HereIsTom schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:13:
[...]

Hier toch echt een sluipverbruik op de wasmachine/droger/vaatwasser A+++ gemeten ongeveer 10Watt.
Dus hier zit er een schakeldoos tussen waarbij al die apparaten echt van de stroom af gaan bij geen gebruik :Y
Het lijkt toch per merk te verschillen. Bij mijn wasmachine is uit ook echt uit.
10watt is inderdaad belachelijk, dat verbruikt mijn WIFI-modem nog niet eens.

[ Voor 30% gewijzigd door BertV op 24-10-2019 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zit juist met smart te wachten op variabele tarieven, mooi goedkoop de auto laden en de warmtepomp aanzetten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Erasmo schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:08:
Ik zit juist met smart te wachten op variabele tarieven, mooi goedkoop de auto laden en de warmtepomp aanzetten.
De lage tarieven kun je vooral overdag bij veel zon of wind verwachten en in de zomer. Ik zou er niet vanuit gaan dat tarieven het hele jaar door constant zullen zijn. Zie de situatie in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Erasmo schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:08:
Ik denk niet dat die er komen als het koud wordt en iedereen straks de warmtepomp aan zet.
Wij hebben het dag en nacht tarief ook afgeschaft, s'nachts wassen e.d. is niet echt een succes en heerlijk dat je nu niet meer op de tijd hoeft te letten en duurder uit zijn we eigenlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als er variabele tarieven komen dan moeten die wel heel variabel gaan worden.
Dan denk ik aan een situatie dat er veel zonne- en windenergie is die niet te sturen is. Dan is het handig om in plaats van een gascentrale aan te zwengelen het tarief omhoog te schroeven zodat er mensen zijn die verbruik gaan uitstellen.
Zo kun je bijvoorbeeld een diepvries best een uurtje uitzetten, of je kunt je Powerwall gebruiken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

We zijn niet allemaal meterkaststaarders zoals in de topic.

In de praktijk zal niemand rekening gaan houden met hogere piektarieven, dus het wordt duurder.

Kijk naar hoog en laag tarief. (zeg maar de oorspronkelijke versie van variabele tarieven)
Dat is de moeite niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zoiets moet je natuurlijk volautomatisch kunnen sturen. Website die prijzen voor een uur vooruit geeft en op basis daarvan zet je klik-aan-klik-uit je vriezer aan of uit of wordt je buffervat voor de vloerverwarming even extra opgestookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-10 15:32

basvn

Breezand - NHN

Moment dat er variabele tarieven komen, die echt veel wisselen (of als salderen afgeschaft word straks, en de opbrengst van een kWh erg laag is) worden thuisaccu's erg interessant. zeker aangezien deze steeds beter en goedkoper worden.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tarieven kunnen technisch van de ene op de andere seconde ingaan. De bedoeling is dat huishoudelijke apparaten stuursignalen ontvangen van de digitale meter.

Het probleem met de methode van gedifferentieerde tarieven in Duitsland is dat op het moment van het ingaan van een laag tarief er talloze machines inschakelen, wat niet alleen voor een dip zorgt, maar ook een hogere opwek dan nodig dan wanneer er een natuurlijke spreiding is van verbruik. Dat spant het paard achter de wagen en het zorgt juist voor een hoog piekverbruik in plaats van een "plat" verbruik. Dat probleem heeft men daar erkent.

Het idee is dus leuk, maar de praktijk is weerbarstiger.

Netbeheerders moeten hun netten beter beheren: meer monitoring en aansturing op wijkniveau, voldoende capaciteit en voldoende direct beschikbare bronnen zoals accu's. Het is al eens voorgekomen dat ik de netbeheerder moet vertellen dat ze al dagen lang een probleem hebben (veel te lage en niet constante netspanning).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben gestopt met elektriciteit besparen, heb dit jaar de benedenverdieping op 2x1500watt kachels warm gestookt als test. En vind de kosten meevallen. Komend jaar komt er een Bosch 2,5 kw vloerverwarming cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
En wat zijn de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:01

prein2

Monument verduurzamen is leuk

2x zo duur als met gas verwarmen.

Zonde he, als een warmtepomp Goedkoper is dan gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
basvn schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:29:
Moment dat er variabele tarieven komen, die echt veel wisselen (of als salderen afgeschaft word straks, en de opbrengst van een kWh erg laag is) worden thuisaccu's erg interessant. zeker aangezien deze steeds beter en goedkoper worden.
Ik zit zelf met het idee om mijn verwarming deels om te bouwen naar elektrisch.

Momenteel gasketel met overal vloerverwarming. Ik zou een elektrisch element kunnen bijzetten dat warmte 'dumpt' in mijn vloer wanneer de stroom goedkoop is. Bvb zonnige dag in de winter of veel wind.

Mijn huis is niet groot en goed geïsoleerd.

Momenteel is gas nog drie keer zo goedkoop als elektriciteit dus ik doe voorlopig niets en wacht rustig af tot er iets veranderd (ik betaal 28€/maand voor gas).

Ik heb er al wat over nagedacht:
Het is een investering van pakweg 500€ en wat knutseltijd. Gasketel mag ook gewoon blijven hangen.

Het prijsverschil moet natuurlijk wel de moeite waard zijn om de inspanning te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
BertV schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:17:
Variabele tarieven?
Daar gaat geen consument beter van worden.
Maasluip schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:39:
Als er variabele tarieven komen dan moeten die wel heel variabel gaan worden.
BertV schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:58:
In de praktijk zal niemand rekening gaan houden met hogere piektarieven, dus het wordt duurder.
Er is maar 1 logische manier om die variabele tarieven te implementeren en dat is dat de tarieven de spotprijs van de elektriciteitsmarkt gaan volgen. Dat is dus het werkelijke tarief dat elektriciteitsbedrijven betalen/krijgen voor de stroom op elk moment van de dag.

Naar mijn idee kan dit inderdaad een prima instrument zijn om pieken en dalen af te vlakken. En daarvoor hoeft helemaal niet iedereen meteen een variabel tarief opgedrongen te krijgen. Veel mensen vinden dat inderdaad veel te spannend. Maar sommigen vinden het leuk en voor het netwerk is dat een voordeel als mensen expres in de daluren meer gaan afnemen en in de piekuren minder.

Je moet je realiseren: het geld dat je leverancier voor jou kwijt is, is op dit moment al variabel! Jij neemt bijvoorbeeld 3000 kWh af tegen een afgesproken prijs, maar je leverancier betaalt daarvoor de werkelijke, schommelende marktprijs. En doet daar een schepje bovenop voor winst en om het risico af te dekken dat de werkelijke kosten tegenvallen.

Ik denk dat het in de toekomst normaler wordt dat je kunt kiezen tussen vaste prijs of flexibele prijs. Er zijn al bedrijven die dat doen (of deden? ik heb van deze namen iig nog nooit gehoord). Dus wil je er niet over nadenken dan neem je vaste prijs. Wil je zelf tweaken dan neem je variabel. Is voor kleine leveranciers natuurlijk ook leuk want een belangrijk deel van hun risico wordt hiermee verminderd: de werkelijke kosten van de stroom krijgen ze altijd betaald.

En het zal dus niet per se duurder hoeven te worden voor de consument. Pieken worden duurder, dalen worden goedkoper. Het geheel is gelijk aan de uitgesmeerde prijs die je betaalt wanneer je een compleet gemiddeld verbruikspatroon hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door mddd op 25-10-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Zou een energieleverancier dit niet kunnen regelen los van de netbeheerder?

Een los stuurkastje dat een schakelcontact voorziet waarmee de klant (en/of zijn elektricien) dan verder kan.

Ik zal eens een mailtje sturen naar mijn (coöperatieve, groene) leverancier met de vraag of ze plannen hebben in die richting.
Alle groene stroom wordt opgewekt met eigen installaties (wind, PV, waterkracht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het zou kunnen werken als er ook een daltarief-belastingtarief komt. Dan zou het de moeite waard kunnen worden. Een tariefverschil van 10 cent/kWh laat mensen wel bewegen, de twee cent van nu is niet genoeg.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:33:
Zou een energieleverancier dit niet kunnen regelen los van de netbeheerder?
Dat zou best kunnen maar waarom zou dat nodig zijn. Die wind of PV komt toch wel op het netwerk en wordt echt wel ergens gebruikt. Het probleem is niet dat groene energie niet gebruikt wordt, maar meer dat vraag en aanbod als geheel niet in balans zijn. En de stroomprijs geeft dat prima weer. Het is vraag en aanbod. Bij een hoog aanbod gaat de prijs vanzelf omlaag. Dus je hebt volgens mij geen andere indicator nodig.
Proton_ schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:45:
Het zou kunnen werken als er ook een daltarief-belastingtarief komt. Dan zou het de moeite waard kunnen worden. Een tariefverschil van 10 cent/kWh laat mensen wel bewegen, de twee cent van nu is niet genoeg.
Dat is niet heel handig want piek/dal is een veel te grof onderscheid. Binnen piekuren zijn er dalen, en binnen daluren zijn er pieken. Vooral nu de invloed van groene stroom het aanbod veel onregelmatiger maakt. Vroeger was de productie heel goed regelbaar, enkel de vraag ging op en neer. Nu komt het van twee kanten. Dus pieken en dalen zijn niet meer zo makkelijk te definiëren in termen van uren van de klok.

[ Voor 46% gewijzigd door mddd op 25-10-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Mijn idee is dat het voor alle partijen goed zou zijn dat vraag en aanbod zo nauwkeurig mogelijk op elkaar afgestemd worden.

Dan krijgt iedereen de beste prijs. (Behalve dan misschien speculanten op de financiële markten)

Met het steeds stijgende aanbod aan groene energie dat van nature variabel en weinig voorspelbaar is moeten we eigenlijk terug naar de tijd van voor de elektriciteitsproductie die we nu als zo vanzelfsprekend beschouwen.
Vroeger moesten de mensen zich aanpassen aan de wind of stroming van een rivier om werk gedaan te krijgen.

We moeten energie verbruiken wanneer die goedkoop beschikbaar is en dat zou veel meer moeten gestimuleerd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het overgrote deel van de consumentenprijs van een kWh is nu belasting. Voor zinvolle tariefverschillen moet daar iets mee gebeuren, anders heeft het geen zin.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Is dat niet een beetje overdreven? "Het grootste deel" zou betekenen dat het meer dan de helft is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Techneut schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:14:
Is dat niet een beetje overdreven? "Het grootste deel" zou betekenen dat het meer dan de helft is.
Is het toch ook? Kale stroomprijs is 6-7 cent en je betaald 23

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fxl3sb.jpeg

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 25-10-2019 18:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Techneut de leverancier kan variëren met het blauwe deel hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://www.duurzaamthuistwente.nl/wp-content/uploads/2018/09/Salderingsregeling.png
(Uit 2018, maar er is niets fundamenteel veranderd).
Zelfs als de leverancier het gratis weggeeft, dan krijg je dus maar iets van 20% korting (op de variabele kosten, vastrecht loopt door). Daar ga je mensen niet echt mee stimuleren om moeilijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mrmrmr schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:48:
[...]

De lage tarieven kun je vooral overdag bij veel zon of wind verwachten en in de zomer. Ik zou er niet vanuit gaan dat tarieven het hele jaar door constant zullen zijn. Zie de situatie in Duitsland.
Prima om overdag mooi de auto en thuisaccu vol te gooien, in het VK zijn ze al veel verder met variabele tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Erasmo schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:07:
[...]

Prima om overdag mooi de auto en thuisaccu vol te gooien, in het VK zijn ze al veel verder met variabele tarieven.
Heb je daar meer info over? Het enige wat ik kan vinden is dat ze maandelijks de tarieven kunnen aanpassen (want een prijsverhoging moet 30 dagen van te voren aangekondigd worden). Dat speelt dus nog altijd niet in op de variabiliteit van zon en wind en heeft ook geen invloed op verbruik van consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maasluip schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:32:
[...]

Heb je daar meer info over? Het enige wat ik kan vinden is dat ze maandelijks de tarieven kunnen aanpassen (want een prijsverhoging moet 30 dagen van te voren aangekondigd worden). Dat speelt dus nog altijd niet in op de variabiliteit van zon en wind en heeft ook geen invloed op verbruik van consumenten.
De tarieven worden daar inderdaad per maand aangekondigd maar ze verschillen ook per uur, daar kan het zo maar een duppie per kWh schelen in de juiste uurtjes. Een van de grote aanbieders is dacht ik Octo energy.

[ Voor 4% gewijzigd door Erasmo op 28-10-2019 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Proton_ schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:40:
@Techneut de leverancier kan variëren met het blauwe deel hieronder:
Daar ga je mensen niet echt mee stimuleren om moeilijk te doen.
Het netwerk slimmer maken is alleen in het voordeel voor het netbeheer.

Pieken in aanbod door particuliere zonne-energie, kunnen voorkomen worden.
In mindere mate geldt dit bij wind-energie want daar moet al rekening mee gehouden worden bij de bouw
(aanvoer gaat gewoon dicht)

Mocht het netwerk overbelast zijn (zo rond het avondeten met ladende auto's) draai je het geleverde vermogen per huishouden gecontroleerd terug.
Stabiliteit van het netwerk blijft gegarandeerd.
Dat kon voor de slimme meter natuurlijk nooit.

[ Voor 11% gewijzigd door BertV op 28-10-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Erasmo schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:49:
De tarieven worden daar inderdaad per maand aangekondigd maar ze verschillen ook per uur, daar kan het zo maar een duppie per kWh schelen in de juiste uurtjes. Een van de grote aanbieders is dacht ik Octo energy.
Voor iedereen? Dat kan ik me niet voorstellen want de slimme meter situatie is daar volgens mij niet verder dan bij ons. Wat je niet kunt meten kun je ook niet in rekening brengen. Het zal dus hooguit zo zijn dat mensen die een slimme meter hebben EN zo'n soort contract hebben, een variabel tarief hebben. Dat is bij ons ook al mogelijk.
BertV schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:20:
Mocht het netwerk overbelast zijn (zo rond het avondeten met ladende auto's) draai je het geleverde vermogen per huishouden gecontroleerd terug.
Stabiliteit van het netwerk blijft gegarandeerd.
Dat kon voor de slimme meter natuurlijk nooit.
Hoe zie je dit voor je? Slimme meters betekent nog niet dat je de stroom ook kunt reguleren. Je kunt het meten maar het meeste wat je kunt doen is sturen op prijs. Het is dan aan de mensen zelf of ze daarop reageren of gewoon doorgaan met verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Laatst online: 15-10 16:11
mddd schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:24:
Hoe zie je dit voor je? Slimme meters betekent nog niet dat je de stroom ook kunt reguleren. Je kunt het meten maar het meeste wat je kunt doen is sturen op prijs. Het is dan aan de mensen zelf of ze daarop reageren of gewoon doorgaan met verbruiken.
Ben ooit een middagje op bezoek geweest bij een IoT bedrijf dat voor een energiebedrijf bezig was slimme schakelaars te maken voor boilers. De use-case was dat die dingen vaak in huur-huizen zaten en een prima soort van accu-functie hebben. Op het moment dat elektriciteit goedkoop is schakel je 1000 van die boilers (of 10.000, 100.000 - daar wil ik van af zijn) aan en neem je vermogen af. Gaat de elektriciteitsprijs omhoog, dan stel je in dat op dat moment juist niet verwarmd moet worden. Die boilers blijven lang genoeg warm om een uurtje of wat zonder bijwarmen te kunnen...

De VS heeft overigens al mogelijkheden om als eindgebruiker dag- of zelfs uur-prijzen te betalen voor je elektriciteit. HackerNews had een maand of 2 geleden een stukje over een gebruiker in Texas die iets van $9000 per kWh moest aftikken omdat het zo warm was en alle airco's aanstonden...

https://www.bloomberg.com...ces-to-near-record-levels

Edit: ik was te snel |:( - geen 9000 dollar per kWh maar per MWh. Geeft evengoed nog een flinke stroomrekening, maar $9 per kWh is iets dragelijker :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 28-10-2019 15:01 ]

Pagina: 1 ... 60 ... 84 Laatste