Na een tijdje meekijken in dit topic zal ik me zelf ook eens melden.
Een jaar geleden zijn we verhuisd van een tussenwoning naar een mooie ruime twee-onder-een-kapwoning (175m2, inhoud zo'n 635m3), welke bijna een keer zo groot is als de vorige woning. Erg mooi, maar een grote woning betekent over het algemeen ook meer verbruik. Reden genoeg om hier na alle klusserij eens aandacht aan te besteden.
Als ik kijk naar de data, dan was dat in het begin, tijdens al het breken en klussen best fors. Gemiddeld hebben we de eerste anderhalve maand 12,87 KWh per dag verstookt. Daarna is dit gestabiliseerd op een gemiddelde van 7,5 - 8 KWh per dag. Sinds september is het echt gaan leven na de plaatsing van slimme meters, waarna ik met de Pi het gas- en elektriciteitsverbruik weer grondig bij kon gaan houden.
Tegelijkertijd heb ik toen een pompschakelaar geplaatst bij onze vloerverwarmingspomp. Helaas heb ik geen cijfers van die besparing, maar dat zal toch een positieve bijdrage hebben. Alle 40W gloeilampen zijn vervangen voor LED (een paar 'domme' lampen, verder Philips Hue en Ikea Tradfri), de TV plus versterker zitten achter een Hue wall plug en gaat alleen aan als we TV willen kijken, net als de PC.
Sinds de metingen met de Pi kom ik uit op een gemiddelde van 5,92 KWh per dag. Wanneer de wasmachine en droger hun ding doen ligt het hoger, andere dagen weer lager. Tijdens een recente vakantie bedroeg het gemiddelde verbruik per dag in een leeg huis ongeveer 2,5 KWh.
Het huis beschikt nog over de originele CV ketel, een Nefit Ecomline HR22, CW3. Ik ben nog wel benieuwd wat een nieuwe ketel gaat schelen op het gas- en elektriciteitsverbruik.
Verder draaien de mechanische ventilatie, de koel/vriescombinatie (A+) en diepvries (A+++), de router + Pi + Hue Hub 24/7. Ik las hier nog iets over een schakelaar tussen de wasmachine en droger, om ook daar het sluipverbruik te minimaliseren.
Op het vlak van gas kunnen we nog veel winnen denk ik, want zo bijzonder zuinig schat ik onze ketel niet in
Qua verwarming verwarmen we eigenlijk alleen de benedenverdieping, welke volledig is voorzien van vloerverwarming, en de badkamer (vloer + 1 radiator). De overige 6 kleine radiatoren staan praktisch uit.
Al met al vind ik het best oké, met nog wat kleine tweaks in het verschiet. Zijn er nog zaken die we wellicht over het hoofd zien, en waar we mogelijk ook nog optimalisaties kunnen doen (voor zover jullie de situatie in kunnen schatten uiteraard

)