Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
dreamscape schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:07:
Verwarming in een koelkast is een beetje vreemd...
Behalve dan voor het automatische periodieke ontdooisysteem.

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:30
Techneut schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:24:
[...]

Behalve dan voor het automatische periodieke ontdooisysteem.
Ja, periodiek. Maar Dre heeft het over continu verwarming. Dat lijkt me wat overdreven.

Maar wellicht weet ik te weinig van koelkasten ;)

Punctuality is the politeness of kings

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Het is een koel- vriescombinatie. Ik noem het koelkast.

Volgens mij is het iets van verwarming voor de temperatuurregeling tussen koel- en vries gedeelte (:?). Of dat de vriezer extra koud wordt doordat de koelkast verwarmt wordt.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 20:43
Dre schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:05:
Het is een koel- vriescombinatie. Ik noem het koelkast.

Volgens mij is het iets van verwarming voor de temperatuurregeling tussen koel- en vries gedeelte (:?). Of dat de vriezer extra koud wordt doordat de koelkast verwarmt wordt.
Dat zie je wel vaker ja. Als het een simpel model is met maar één koelcircuit moet er in het koelgedeelte een verwarmingselement zitten. Anders loop je het risico dat ofwel je koelkast gaat vriezen, ofwel het vriesvak ontdooit. Vroeger werd gewoon het lampje daarvoor gebruikt, maar dat zal tegenwoordig waarschijnlijk LED zijn waardoor een apart verwarmingselement nodig is.

zcflevo.nl

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Krupuk
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19-03 21:26
Een positieve aanvulling, mede door dit topic en de zuinigheid gaan wij waarschijnlijk ca 1000 kWh in verbruik omlaag. Ondanks de toevoeging van een (warmtepomp)droger aan ons systeem thuis, voorheen geen droger.

E.e.a. aangepast, dwz a+++ koelkast ipv tafelmodel koelkast en tafelmodel vriezer. Halogeen lampen vervangen door led en zelfs nog gloeilampen hierbij vervangen. Tevens een tijdschakelaar geplaatst bij de tv/ontvanger.

Het lijkt er op dat we nu op een verbruik zitten van ca 2000kwh ipv 3000 kwh, met een gezin van 3 waarbij er "altijd" minimaal 2 personen thuis zijn. Een leuke prestatie in een korte tijd bereikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17-05 16:34

P_Tingen

omdat het KAN

Krupuk schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:12:
Een positieve aanvulling, mede door dit topic en de zuinigheid gaan wij waarschijnlijk ca 1000 kWh in verbruik omlaag. Ondanks de toevoeging van een (warmtepomp)droger aan ons systeem thuis, voorheen geen droger.

E.e.a. aangepast, dwz a+++ koelkast ipv tafelmodel koelkast en tafelmodel vriezer. Halogeen lampen vervangen door led en zelfs nog gloeilampen hierbij vervangen. Tevens een tijdschakelaar geplaatst bij de tv/ontvanger.

Het lijkt er op dat we nu op een verbruik zitten van ca 2000kwh ipv 3000 kwh, met een gezin van 3 waarbij er "altijd" minimaal 2 personen thuis zijn. Een leuke prestatie in een korte tijd bereikt.
Nou, gefeliciteerd met je lagere gebruik, scheelt je mooi zo'n €200 per jaar. Kun je leuke dingen van doen.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Krupuk
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19-03 21:26
P_Tingen schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:17:
[...]

Nou, gefeliciteerd met je lagere gebruik, scheelt je mooi zo'n €200 per jaar. Kun je leuke dingen van doen.
Zekers, zo is dat. Die steken we weer in de pocket. Achteraf gezien hadden de lampen natuurlijk eerder vervangen kunnen worden, maar dat is uiteraard achteraf.
De vriezer in de serre daar merken we weinig verschil van momenteel, maar dat gaat zich zeker laten zien in de zomer en dus op de eindafrekening.

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15:42
@Krupuk Voor de vriezer moet je opletten dat hij niet op een te warme plek staat, te koud is trouwens ook niet goed. En de achterkant moet goed kunnen ventileren en instellen op -18°, niet te vaak en te lang open.
Als je dat aanhoudt scheelt het in het verbruik.

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Techneut
  • Niet online
Beetje late reactie. Ik reageer even omdat er een paar onjuistheden in het bericht staan.
mux schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:46:
Ik denk dat veel onbegrip over de stofzuigers komt vanuit het feit dat mensen denken dat watts=watts.

Ouderwetse stofzuigers gebruiken synchrone motoren
Nee, ouderwetse motoren hebben doorgaans een gewikkelde rotor voorzien van koolborstels. Deze motoren zijn even terzijde geschikt voor zowel gelijk- als wisselspanning. Ik heb bij oudere stofzuigers nog nooit een synchrone motor gezien. Die is/was daarvoor inderdaad ook niet zo geschikt.
….
die 2200W trekken als ze zgn. optimale slip hebben. Om wat gevoel te geven voor wat dat betekent: de wisselspanning in je huis wekt een roterend magnetisch veld op, en dat veld 'trekt' aan een draaiende magneet aka de draaiende motor. Als het roterend veld ]*net* ietsjes harder draait dan de motor, dan krijg je optimale energie-overdracht.
Tot zover oké, behalve dat het zoals ik zei niet een draaiende magneet is, maar een gewikkelde rotor.
Als de motor te langzaam draait heeft 'kan hij het magnetisch veld niet bijbenen' en heeft de motor weinig koppel.
Nee,dit is niet een juiste voorstelling van hoe elke elektromotor werkt. Hoe hoger toerental (dus bij onbelaste motor), hoe hoger de tegenspanning is die de motor als generator opwekt en hoe lager daardoor de opgenomen stroom en koppel. Andersom, hoe meer een motor mechanisch wordt belast, hoe lager dat toerental en hoe hoger de stroom en daardoor het koppel. Daarmee beantwoordt hij gewoon aan wat er van hem mag worden verwacht. Alleen zal bij een te laag toerental inderdaad te weinig luchtverplaatsing zijn. Maar dat is doorgaans niet aan de orde.

Wat door mensen soms verkeerd wordt begrepen is het volgende. Als de zuigmond wordt afgesloten hoor je het toerental omhoog gaan en in tegenstelling van wat sommigen denken, gaat de opgenomen stroom dan afnemen. Dat komt doordat de rotor draait in een gedeeltelijk vacuüm, m.a.w. weinig luchtweerstand. En gering neveneffect, geen luchtverplaatsing, dus minder verrichte arbeid c.q. minder opgenomen stroom.

Techneut wijzigde deze reactie 18-03-2019 16:14 (21%)

• Techneut
  • Niet online
Oh ja, achteraf nog een "klein puntje", het begrip slip. Slip treedt alleen op bij asynchrone motoren, synchrone motoren hebben een vast toerental met een rotor met een permanente magneet of bij grotere vermogens met gelijkspanningsbekrachtiging. Er speelt meer, maar dat is niet zo relevant. Ik heb een vaag vermoeden dat een asynchrone motor werd bedoeld een veel algemener motortype.. Een "slip of the pen" dus. Een belangrijk deel van de kritiek kan dan vervallen als niet relevant.

Techneut wijzigde deze reactie 18-03-2019 16:20 (7%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:24

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Topicstarter
Ik heb een zestal posts verwijderd, onderwerpen als bijtelling en politiek zijn hier offtopic.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20:29
Kleine evaluatie na het eerste kwartaal van dit jaar:

14% minder verbruik tov van vorig jaar.

2018 eerste 3 maanden: 430kWh
2019 eerste 3 maanden: 370kWh

Volledig vorig jaar in totaal 1266kWh verbruikt. Voor dit jaar mik ik op 1200kWh in totaal.

Mijn grootste verbruikers zijn:
1. Combi koelkast Liebherr van nu een 12j oud. Die werkt momenteel nog heel goed. Als die toch ooit eens moet vervangen worden zal het een nog energiezuiniger model worden.
2. Gasketel met een interne niet zuinige circulatiepomp en een pomp voor de cv, ook 12j oud. Werkt ook nog zonder problemen. Als de cv ooit eens moet vervangen worden dan zal ik meer aandacht besteden aan de energiezuinigheid van de circulatiepomp(en).

Op termijn lijkt mij een jaarlijks verbruik van +/-1000kWh haalbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Riechard
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 08:52
Tussenwoning, 4 bewoners, drie woonlagen.
Mijn netto verbruik over 2018 was 337kwh.
Dat is inclusief 5 zonnepanelen.
De slimme meter rapporteert 1505kwh verbruik en 1168kwh oplevering
Maatregelen:
Domotica radpberry pi met domoticz:
- Slimme sluipstroomonderbreking van computer/printereenheid, tveenheid, modem/router, warmwaterboiler keuken (gaat alleen aan wanneer echt nodig).
- het licht gaat automatisch uit.
- de doucheventilatie vraaggestuurd gemaakt
Overtollige apparaten zoals wasdroger en vrieskist verwijderd
Computers gaan vanzelf uit en niet in standby
Gedragsverandering: waterkoker afgemeten water koken, vaatwasser helemaal vol voordat het aangaat, hooguit 1 beker per dag gebruiken, enz...
Nachtelijk verbruik is 55 watt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20-05 11:07
Ik ben er van het weekend een beetje mee bezig geweest.

Heb doormiddel van een Neo CoolCam (incl Domoticz) een schakeling gemaakt waardoor mijn TV en overige apparaten er rondom uit gaan.

Niet gedacht om er zoveel op vooruit te gaan, verbruik van 140W terug kunnen brengen naar 60W voor het gehele huishouden als er niemand thuis is of als iedereen ligt te slapen. (Ga toch maar eens kijken wat er zoveel gebruikt :? )

Ook de keuken verlichting vervangen, hier zaten schijnbaar (5) spotjes in van 45W per stuk (225W) in en zijn vervangen door (5) LED spotjes van 3W (15W) waarbij de LED ook een verbetering is qua lichtopbrengst.
De rest in huis is al voorzien van LED.

Toch maar eens kijken wat er nog meer te "besparen" valt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: februari 2001
Ik moet eens naar mijn sluipverbruik gaan kijken.
Hierbij een overzichtje van afgelopen nacht. Nogal wisselende waardes die niet erg constant zijn.

01:00 180 Watt
01:30 230 Watt
02:00 336 Watt
02:30 240 Watt
03:00 216 Watt
03:30 264 Watt
04:00 228 Watt

Plaatje:

Ik heb dus een slimme meter kan het "live" monitoren hoewel de P1 poort volgens mij om de 20 seconden een update geeft.

Wat is een beetje een betrouwbare Watt meter zodat ik verschillende devices eens kan monitoren.

Flappie wijzigde deze reactie 06-05-2019 15:13 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Hoewel sommigen zullen zeggen dat je alles moet loskoppelen, prefereer ik ook een losse energiemeter. Als het over een redelijk groot verbruik gaat is eigenlijk elke meter bij de bouwmarkt ok, maar een Brennenstuhl PM231E biedt waarde voor zijn geld.

Hebban olla vogala nestas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
JustinoFTW schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:59:
[...]
Niet gedacht om er zoveel op vooruit te gaan, verbruik van 140W terug kunnen brengen naar 60W voor het gehele huishouden als er niemand thuis is of als iedereen ligt te slapen. (Ga toch maar eens kijken wat er zoveel gebruikt :? )
[...]
Leuk succesverhaal :)

Het 'laaghangende fruit' heb je nu geplukt, die 60W is nu het lastige deel.
Kan vanalles zijn, maar groot deel zal in bijv. CV-ketel, ventilatiebox zitten. Daarna router, modem, wifi-accespoints e.d. Ten slotte een hoop kleine dingetjes zoals deurbeltrafo, bewegingssensor buitenlamp (ik heb er eentje gezien die 3W pakt in rust 8)7 ) etc. etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Ik heb bewegingssensoren ("radar") van Hytronic met 0,5W standby verbruik ingebouwd in bestaande lampen. De Chinese sensoren die ik heb gezien zijn doorgaans hongeriger. Die zitten ook in lampen van allerlei lampfabrikanten.

Als dat 3W kost kan je net zo goed de 3W LED lamp altijd laten branden.

Het is dat men de lichtknopjes in nieuwbouw in sommige interne ruimtes zonder ramen niet meer aanlegt anders was dit niet mijn keuze geweest.

Hebban olla vogala nestas

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
@mrmrmr 3W was een bewegingsmelder van een LED-buitenlamp met bewegingssensor: ThinkPad in "Ervaringen met LED-verlichting - deel II"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13-05 13:36
@Flappie die herhalende (twee) pieken om 03:00 + 03:45 en 05:15 + 06:00 zou de koel/vries combinatie kunnen zijn, ik zie hetzelfde patroon.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 15:28
ThinkPad schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:31:
[...]
Kan vanalles zijn, maar groot deel zal in bijv. CV-ketel, ventilatiebox zitten. Daarna router, modem, wifi-accespoints e.d. Ten slotte een hoop kleine dingetjes zoals deurbeltrafo, bewegingssensor buitenlamp (ik heb er eentje gezien die 3W pakt in rust 8)7 ) etc. etc.
Een zuinige radiowekker kan ook helpen.
Mijn 25-30 jaar oude radiowekker vervangen door een dab+ radiowekker en ook weer 5-10 watt bespaard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:51
Mijn wekker zit tegenwoordig om mijn pols, da's helemaal mooi :Y En die laad ik meestal op als ik op het werk ben :P

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Wekker met een stekker? Geen denken aan.

Deze voldoet prima, destijds van de IKEA en geen idee of ze er nog zijn:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 20:43
ThinkPad schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:07:
@mrmrmr 3W was een bewegingsmelder van een LED-buitenlamp met bewegingssensor: ThinkPad in "Ervaringen met LED-verlichting - deel II"
Lol, dan kun je de lamp net zo goed gewoon aan laten :')

zcflevo.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
Pathogen schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:22:
Mijn wekker zit tegenwoordig om mijn pols, da's helemaal mooi :Y En die laad ik meestal op als ik op het werk ben :P
Mijn wekker zit in de telefoon ;)

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17-05 16:34

P_Tingen

omdat het KAN

HereIsTom schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:52:
[...]
Mijn wekker zit in de telefoon ;)
Mijn wekker ligt naast me :+

... en gaat over tot de orde van de dag

• JustinoFTW
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20-05 11:07
[...]

Leuk succesverhaal :)

Die laatste 60W (af en toe piekjes naar 120W) is inderdaad wat lastig.
De pieken naar 1.500W tot 2.000W kan ik ook nog niet plaatsen, wellicht dat dat de keuken boiler is.

Dingen die ik zo even kan opnoemen zijn:
- Glasvezel converter (T-mobile thuis)
- Modem
- Acces point
- Switch
- IP Camera
- Synology NAS
- CV Ketel
- Warmwater boiler (keuken)
- Koelkast (incl vriezer)
- Magnetron
- Druppellader

Heb 2 extra Neo CoolCam Z-wave PowerPlugs gekocht, om die laatste paar apparaten in kaart te brengen qua verbruik. Dus dat moet te doen zijn.

JustinoFTW wijzigde deze reactie 16-05-2019 15:28 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 21:35
bewegingssensor buitenlamp (ik heb er eentje gezien die 3W pakt in rust 8)7 ) etc. etc.
Vergeet de wasmachine en de droger niet !

Ik kwam er hier achter dat ondanks de deur open en de schakelaar op uit, deze beide apparaten op 1 stekker 18W verbruikten.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• HereIsTom
Vuiltje schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:39:
[...]

Vergeet de wasmachine en de droger niet !

Ik kwam er hier achter dat ondanks de deur open en de schakelaar op uit, deze beide apparaten op 1 stekker 18W verbruikten.
Daarom zitten al die apparaten bij mij op een stekkerdoos met schakelaar.
Draai van de wasmachine ook altijd de kraan dicht, beter voor de slang, minder kans op lekkage.

Pagina: 1 ... 57 58 59 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sony

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True