Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
dreamscape schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:07:
Verwarming in een koelkast is een beetje vreemd...
Behalve dan voor het automatische periodieke ontdooisysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Techneut schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:24:
[...]

Behalve dan voor het automatische periodieke ontdooisysteem.
Ja, periodiek. Maar Dre heeft het over continu verwarming. Dat lijkt me wat overdreven.

Maar wellicht weet ik te weinig van koelkasten ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het is een koel- vriescombinatie. Ik noem het koelkast.

Volgens mij is het iets van verwarming voor de temperatuurregeling tussen koel- en vries gedeelte (:?). Of dat de vriezer extra koud wordt doordat de koelkast verwarmt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Dre schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:05:
Het is een koel- vriescombinatie. Ik noem het koelkast.

Volgens mij is het iets van verwarming voor de temperatuurregeling tussen koel- en vries gedeelte (:?). Of dat de vriezer extra koud wordt doordat de koelkast verwarmt wordt.
Dat zie je wel vaker ja. Als het een simpel model is met maar één koelcircuit moet er in het koelgedeelte een verwarmingselement zitten. Anders loop je het risico dat ofwel je koelkast gaat vriezen, ofwel het vriesvak ontdooit. Vroeger werd gewoon het lampje daarvoor gebruikt, maar dat zal tegenwoordig waarschijnlijk LED zijn waardoor een apart verwarmingselement nodig is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Een positieve aanvulling, mede door dit topic en de zuinigheid gaan wij waarschijnlijk ca 1000 kWh in verbruik omlaag. Ondanks de toevoeging van een (warmtepomp)droger aan ons systeem thuis, voorheen geen droger.

E.e.a. aangepast, dwz a+++ koelkast ipv tafelmodel koelkast en tafelmodel vriezer. Halogeen lampen vervangen door led en zelfs nog gloeilampen hierbij vervangen. Tevens een tijdschakelaar geplaatst bij de tv/ontvanger.

Het lijkt er op dat we nu op een verbruik zitten van ca 2000kwh ipv 3000 kwh, met een gezin van 3 waarbij er "altijd" minimaal 2 personen thuis zijn. Een leuke prestatie in een korte tijd bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:02

P_Tingen

omdat het KAN

Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:12:
Een positieve aanvulling, mede door dit topic en de zuinigheid gaan wij waarschijnlijk ca 1000 kWh in verbruik omlaag. Ondanks de toevoeging van een (warmtepomp)droger aan ons systeem thuis, voorheen geen droger.

E.e.a. aangepast, dwz a+++ koelkast ipv tafelmodel koelkast en tafelmodel vriezer. Halogeen lampen vervangen door led en zelfs nog gloeilampen hierbij vervangen. Tevens een tijdschakelaar geplaatst bij de tv/ontvanger.

Het lijkt er op dat we nu op een verbruik zitten van ca 2000kwh ipv 3000 kwh, met een gezin van 3 waarbij er "altijd" minimaal 2 personen thuis zijn. Een leuke prestatie in een korte tijd bereikt.
Nou, gefeliciteerd met je lagere gebruik, scheelt je mooi zo'n €200 per jaar. Kun je leuke dingen van doen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P_Tingen schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:17:
[...]

Nou, gefeliciteerd met je lagere gebruik, scheelt je mooi zo'n €200 per jaar. Kun je leuke dingen van doen.
Zekers, zo is dat. Die steken we weer in de pocket. Achteraf gezien hadden de lampen natuurlijk eerder vervangen kunnen worden, maar dat is uiteraard achteraf.
De vriezer in de serre daar merken we weinig verschil van momenteel, maar dat gaat zich zeker laten zien in de zomer en dus op de eindafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Verwijderd Voor de vriezer moet je opletten dat hij niet op een te warme plek staat, te koud is trouwens ook niet goed. En de achterkant moet goed kunnen ventileren en instellen op -18°, niet te vaak en te lang open.
Als je dat aanhoudt scheelt het in het verbruik.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Beetje late reactie. Ik reageer even omdat er een paar onjuistheden in het bericht staan.
mux schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:46:
Ik denk dat veel onbegrip over de stofzuigers komt vanuit het feit dat mensen denken dat watts=watts.

Ouderwetse stofzuigers gebruiken synchrone motoren
Nee, ouderwetse motoren hebben doorgaans een gewikkelde rotor voorzien van koolborstels. Deze motoren zijn even terzijde geschikt voor zowel gelijk- als wisselspanning. Ik heb bij oudere stofzuigers nog nooit een synchrone motor gezien. Die is/was daarvoor inderdaad ook niet zo geschikt.
….
die 2200W trekken als ze zgn. optimale slip hebben. Om wat gevoel te geven voor wat dat betekent: de wisselspanning in je huis wekt een roterend magnetisch veld op, en dat veld 'trekt' aan een draaiende magneet aka de draaiende motor. Als het roterend veld ]*net* ietsjes harder draait dan de motor, dan krijg je optimale energie-overdracht.
Tot zover oké, behalve dat het zoals ik zei niet een draaiende magneet is, maar een gewikkelde rotor.
Als de motor te langzaam draait heeft 'kan hij het magnetisch veld niet bijbenen' en heeft de motor weinig koppel.
Nee,dit is niet een juiste voorstelling van hoe elke elektromotor werkt. Hoe hoger toerental (dus bij onbelaste motor), hoe hoger de tegenspanning is die de motor als generator opwekt en hoe lager daardoor de opgenomen stroom en koppel. Andersom, hoe meer een motor mechanisch wordt belast, hoe lager dat toerental en hoe hoger de stroom en daardoor het koppel. Daarmee beantwoordt hij gewoon aan wat er van hem mag worden verwacht. Alleen zal bij een te laag toerental inderdaad te weinig luchtverplaatsing zijn. Maar dat is doorgaans niet aan de orde.

Wat door mensen soms verkeerd wordt begrepen is het volgende. Als de zuigmond wordt afgesloten hoor je het toerental omhoog gaan en in tegenstelling van wat sommigen denken, gaat de opgenomen stroom dan afnemen. Dat komt doordat de rotor draait in een gedeeltelijk vacuüm, m.a.w. weinig luchtweerstand. En gering neveneffect, geen luchtverplaatsing, dus minder verrichte arbeid c.q. minder opgenomen stroom.

[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 18-03-2019 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oh ja, achteraf nog een "klein puntje", het begrip slip. Slip treedt alleen op bij asynchrone motoren, synchrone motoren hebben een vast toerental met een rotor met een permanente magneet of bij grotere vermogens met gelijkspanningsbekrachtiging. Er speelt meer, maar dat is niet zo relevant. Ik heb een vaag vermoeden dat een asynchrone motor werd bedoeld een veel algemener motortype.. Een "slip of the pen" dus. Een belangrijk deel van de kritiek kan dan vervallen als niet relevant.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 18-03-2019 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een zestal posts verwijderd, onderwerpen als bijtelling en politiek zijn hier offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Kleine evaluatie na het eerste kwartaal van dit jaar:

14% minder verbruik tov van vorig jaar.

2018 eerste 3 maanden: 430kWh
2019 eerste 3 maanden: 370kWh

Volledig vorig jaar in totaal 1266kWh verbruikt. Voor dit jaar mik ik op 1200kWh in totaal.

Mijn grootste verbruikers zijn:
1. Combi koelkast Liebherr van nu een 12j oud. Die werkt momenteel nog heel goed. Als die toch ooit eens moet vervangen worden zal het een nog energiezuiniger model worden.
2. Gasketel met een interne niet zuinige circulatiepomp en een pomp voor de cv, ook 12j oud. Werkt ook nog zonder problemen. Als de cv ooit eens moet vervangen worden dan zal ik meer aandacht besteden aan de energiezuinigheid van de circulatiepomp(en).

Op termijn lijkt mij een jaarlijks verbruik van +/-1000kWh haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riechard
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-06 17:41
Tussenwoning, 4 bewoners, drie woonlagen.
Mijn netto verbruik over 2018 was 337kwh.
Dat is inclusief 5 zonnepanelen.
De slimme meter rapporteert 1505kwh verbruik en 1168kwh oplevering
Maatregelen:
Domotica radpberry pi met domoticz:
- Slimme sluipstroomonderbreking van computer/printereenheid, tveenheid, modem/router, warmwaterboiler keuken (gaat alleen aan wanneer echt nodig).
- het licht gaat automatisch uit.
- de doucheventilatie vraaggestuurd gemaakt
Overtollige apparaten zoals wasdroger en vrieskist verwijderd
Computers gaan vanzelf uit en niet in standby
Gedragsverandering: waterkoker afgemeten water koken, vaatwasser helemaal vol voordat het aangaat, hooguit 1 beker per dag gebruiken, enz...
Nachtelijk verbruik is 55 watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:13
Ik ben er van het weekend een beetje mee bezig geweest.

Heb doormiddel van een Neo CoolCam (incl Domoticz) een schakeling gemaakt waardoor mijn TV en overige apparaten er rondom uit gaan.

Niet gedacht om er zoveel op vooruit te gaan, verbruik van 140W terug kunnen brengen naar 60W voor het gehele huishouden als er niemand thuis is of als iedereen ligt te slapen. (Ga toch maar eens kijken wat er zoveel gebruikt :? )

Ook de keuken verlichting vervangen, hier zaten schijnbaar (5) spotjes in van 45W per stuk (225W) in en zijn vervangen door (5) LED spotjes van 3W (15W) waarbij de LED ook een verbetering is qua lichtopbrengst.
De rest in huis is al voorzien van LED.

Toch maar eens kijken wat er nog meer te "besparen" valt.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:50
Ik moet eens naar mijn sluipverbruik gaan kijken.
Hierbij een overzichtje van afgelopen nacht. Nogal wisselende waardes die niet erg constant zijn.

01:00 180 Watt
01:30 230 Watt
02:00 336 Watt
02:30 240 Watt
03:00 216 Watt
03:30 264 Watt
04:00 228 Watt

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7WLKJGw.png

Ik heb dus een slimme meter kan het "live" monitoren hoewel de P1 poort volgens mij om de 20 seconden een update geeft.

Wat is een beetje een betrouwbare Watt meter zodat ik verschillende devices eens kan monitoren.

[ Voor 5% gewijzigd door Flappie op 06-05-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hoewel sommigen zullen zeggen dat je alles moet loskoppelen, prefereer ik ook een losse energiemeter. Als het over een redelijk groot verbruik gaat is eigenlijk elke meter bij de bouwmarkt ok, maar een Brennenstuhl PM231E biedt waarde voor zijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustinoFTW schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:59:
[...]
Niet gedacht om er zoveel op vooruit te gaan, verbruik van 140W terug kunnen brengen naar 60W voor het gehele huishouden als er niemand thuis is of als iedereen ligt te slapen. (Ga toch maar eens kijken wat er zoveel gebruikt :? )
[...]
Leuk succesverhaal :)

Het 'laaghangende fruit' heb je nu geplukt, die 60W is nu het lastige deel.
Kan vanalles zijn, maar groot deel zal in bijv. CV-ketel, ventilatiebox zitten. Daarna router, modem, wifi-accespoints e.d. Ten slotte een hoop kleine dingetjes zoals deurbeltrafo, bewegingssensor buitenlamp (ik heb er eentje gezien die 3W pakt in rust 8)7 ) etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb bewegingssensoren ("radar") van Hytronic met 0,5W standby verbruik ingebouwd in bestaande lampen. De Chinese sensoren die ik heb gezien zijn doorgaans hongeriger. Die zitten ook in lampen van allerlei lampfabrikanten.

Als dat 3W kost kan je net zo goed de 3W LED lamp altijd laten branden.

Het is dat men de lichtknopjes in nieuwbouw in sommige interne ruimtes zonder ramen niet meer aanlegt anders was dit niet mijn keuze geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mrmrmr 3W was een bewegingsmelder van een LED-buitenlamp met bewegingssensor: ThinkPadd in "Ervaringen met LED-verlichting - deel II"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
@Flappie die herhalende (twee) pieken om 03:00 + 03:45 en 05:15 + 06:00 zou de koel/vries combinatie kunnen zijn, ik zie hetzelfde patroon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
ThinkPadd schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:31:
[...]
Kan vanalles zijn, maar groot deel zal in bijv. CV-ketel, ventilatiebox zitten. Daarna router, modem, wifi-accespoints e.d. Ten slotte een hoop kleine dingetjes zoals deurbeltrafo, bewegingssensor buitenlamp (ik heb er eentje gezien die 3W pakt in rust 8)7 ) etc. etc.
Een zuinige radiowekker kan ook helpen.
Mijn 25-30 jaar oude radiowekker vervangen door een dab+ radiowekker en ook weer 5-10 watt bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mijn wekker zit tegenwoordig om mijn pols, da's helemaal mooi :Y En die laad ik meestal op als ik op het werk ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wekker met een stekker? Geen denken aan.

Deze voldoet prima, destijds van de IKEA en geen idee of ze er nog zijn:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB13Q4jLXXXXXczXFXXq6xXFXXXr/VACKIS-Alarm-clock-IKEA-White-Exquisite-Simple-Concise-Succinct-European-Style-Plastic-Needle-Square-Quartz-Desk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ThinkPadd schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:07:
@mrmrmr 3W was een bewegingsmelder van een LED-buitenlamp met bewegingssensor: ThinkPadd in "Ervaringen met LED-verlichting - deel II"
Lol, dan kun je de lamp net zo goed gewoon aan laten :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Pathogen schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:22:
Mijn wekker zit tegenwoordig om mijn pols, da's helemaal mooi :Y En die laad ik meestal op als ik op het werk ben :P
Mijn wekker zit in de telefoon ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:02

P_Tingen

omdat het KAN

HereIsTom schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:52:
[...]
Mijn wekker zit in de telefoon ;)
Mijn wekker ligt naast me :+

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:13
[...]

Leuk succesverhaal :)

Die laatste 60W (af en toe piekjes naar 120W) is inderdaad wat lastig.
De pieken naar 1.500W tot 2.000W kan ik ook nog niet plaatsen, wellicht dat dat de keuken boiler is.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k6rfJwc/Capture.png

Dingen die ik zo even kan opnoemen zijn:
- Glasvezel converter (T-mobile thuis)
- Modem
- Acces point
- Switch
- IP Camera
- Synology NAS
- CV Ketel
- Warmwater boiler (keuken)
- Koelkast (incl vriezer)
- Magnetron
- Druppellader

Heb 2 extra Neo CoolCam Z-wave PowerPlugs gekocht, om die laatste paar apparaten in kaart te brengen qua verbruik. Dus dat moet te doen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door JustinoFTW op 16-05-2019 15:28 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
bewegingssensor buitenlamp (ik heb er eentje gezien die 3W pakt in rust 8)7 ) etc. etc.
Vergeet de wasmachine en de droger niet !

Ik kwam er hier achter dat ondanks de deur open en de schakelaar op uit, deze beide apparaten op 1 stekker 18W verbruikten.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Vuiltje schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:39:
[...]

Vergeet de wasmachine en de droger niet !

Ik kwam er hier achter dat ondanks de deur open en de schakelaar op uit, deze beide apparaten op 1 stekker 18W verbruikten.
Daarom zitten al die apparaten bij mij op een stekkerdoos met schakelaar.
Draai van de wasmachine ook altijd de kraan dicht, beter voor de slang, minder kans op lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:44
Ik heb sinds kort een slimme meter en heb daar gelijk een Pi aan gehangen om te meten wat mijn sluipverbruik is.
Dit is de grafiek als "alles" uit staat:

p1 meter

Precies elk uur gaat ie van +/- 44W naar 145W.
Dit is wat er aan staat:

- koelkast/vriezer (A+ maar vol ijs :X )
- CV HR Intergas
- T-mobile modem
- Apple Airport Extreme router
- 2x powerline adapters

"uit" in het stopcontact:
- Oude 32inch tv + Apple TV
- Computer hoek met: oude mac en desktop pc + monitor
- AEG droger en wasmachine (die laatste doet gewoon 10W als die uit staat)

Ik verdenk de koelkast/vriezer alleen daar is lastig mijn losse watt meter tussen te plaatsen. De tv hoek en computer hoek moeten echt weer achter een schakelaar, zodat het echt uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ook voor de koel/vriezer vind ik het lang duren.
Maar je kunt de ketel en de koelkast allebei toch wel een paar uur uitzetten? Dan zie je het gauw genoeg.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Laatst online: 15:44
Maasluip schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:01:
Ook voor de koel/vriezer vind ik het lang duren.
Maar je kunt de ketel en de koelkast allebei toch wel een paar uur uitzetten? Dan zie je het gauw genoeg.
Goed punt! Ga ik eens proberen. Kan ik gelijk de vriezer ontdooien.

[ Voor 5% gewijzigd door DJ-Promo op 08-08-2019 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zet m'n geld op de koelkast/vriezer. 45 min. draaien per keer, de hele dag door is wel veel.
Begin eens met ontdooien, grote kans dat de looptijd van de compressor dan ineens flink minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik weet niet anders dan dat een dergelijk patroon in verbruik normaal is :S
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/Stroomverbruik-20190808.000000-20190808.040000.jpg
A++ koelvriescombo hier trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 08-08-2019 16:16 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Dag mede-Tweakers,

Afgelopen week stuitte ik tijdens mijn vakantie op dit topic, nooit bij stil gestaan dat er tijdens afwezigheid en in de nacht zoveel energie wordt verbruikt. Tof om te zien op welke manieren dit eenvoudig fors verminderd kan worden, ik ga plukken :)

Om hier inzage in te krijgen heb ik een YouLess LS120 en een Raspberry besteld zodat ik het eea kan loggen en in de toekomst kan schakelen met Domoticz.

Wordt vervolgd!

Edit:
Nog even nagezocht wat ons verbruik was de afgelopen jaren (beide geïndexeerd voor 365 dagen):
2017: 3898 kWh
2018: 3394 kWh

Dat moet een stuk minder kunnen met een huishouden van 2 personen in een tussenwoning, zeker als ik lees dat sommigen hier ruim onder de 2000 kWh per jaar uit komen. _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door Peutpeut op 19-08-2019 16:06 ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat is flink wat. Heb je al een idee wat het laaghangend fruit bij je thuis is?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Hier eigenlijk geen laaghangend fruit meer denk ik: 1200kWh/j, gezin drie personen.

Ik heb wel een experimentje in gedachten dat ik eens wil uittesten:

Ik ben zoek naar een heel eenvoudig displaytje waarop je in duidelijke letters het actuele vermogen of stroom kan aflezen. 1 van de twee is goed want de overige gezinsleden weten toch niet wat ze zien, het enige wat ik hoef te zeggen is: 'zie je dat cijfertje; hoe lager hoe beter'.

Bedoeling is om het display op een goed zichtbare plaats te hangen (keuken) zodat iedereen het meermaals per dag gemakkelijk kan zien. Moet dus wel op een paar meter afstand gemakkelijk leesbaar zijn. Een 7-segment display lijkt mij voldoende.

Eenvoudigste zou zijn een display in combinatie met een stroomspoeltje dat ik in de zekeringkast kan plaatsen. Afstand keuken tot zekeringkast is wel een drietal meter.

Weet er iemand iets dat min of meer PnP is? En niet teveel kost en enkel die ene waarde toont anders wordt het te moeilijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Wozmro op 19-08-2019 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Wozmro
Heeft @Rol-Co mischien nog een wattcher liggen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wozmro schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:53:
Hier eigenlijk geen laaghangend fruit meer denk ik: 1200kWh/j, gezin drie personen.

Ik heb wel een experimentje in gedachten dat ik eens wil uittesten:

Ik ben zoek naar een heel eenvoudig displaytje waarop je in duidelijke letters het actuele vermogen of stroom kan aflezen. 1 van de twee is goed want de overige gezinsleden weten toch niet wat ze zien, het enige wat ik hoef te zeggen is: 'zie je dat cijfertje; hoe lager hoe beter'.

Bedoeling is om het display op een goed zichtbare plaats te hangen (keuken) zodat iedereen het meermaals per dag gemakkelijk kan zien. Moet dus wel op een paar meter afstand gemakkelijk leesbaar zijn. Een 7-segment display lijkt mij voldoende.

Eenvoudigste zou zijn een display in combinatie met een stroomspoeltje dat ik in de zekeringkast kan plaatsen. Afstand keuken tot zekeringkast is wel een drietal meter.

Weet er iemand iets dat min of meer PnP is? En niet teveel kost en enkel die ene waarde toont anders wordt het te moeilijk.
Leuk idee!

DSMR Reader + Home Assistant op een Raspberry Pi. En dan een ESP8266 met klein OLED schermpje via HomeESP. Of gebruikt dat te veel stroom. Oh nee, het is niet echt PnP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Raven Klopt! - Het getoonde verbruikspatroon is redelijk normaal, m.n. de geleidelijke afname van het vermogen na het opstarten hebben veel vrieskasten. Waarmee heb je trouwens gemeten? Gelet op het minimale rust vermogen van ca. 90 W meet je het hele huishoudelijke elektraverbruik (kleine uurtjes), dus niet direkt bij het stopcontact. Het opgenomen vermogen van ca. 75 W is ook o.k. voor een wat grotere combi (educated guess).
In welke ruimte staat de combi? In een onverwarmde (voorraads)ruimte heb je het voordeel dat in de winter het verbruik meestal een stuk lager is (langer uit dan aan) - Dit kan tot 40% in het verbruik schelen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Yep, deze!
https://www.wattcher.nl/nl/producten/wattcher-display/

Display, geen logger, plaats de zender in de meterkast en de sensor op je meter led, de ontvanger kan dan overal in huis waar een stopcontact zit, dus je kan hem meenemen waar je bezig bent.
Gaf mijn vrouw veel inzicht in het vermogen als ze weer lekker fanatiek alles tegelijk aan zette. >:)
T.e.a.b

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Laatst online: 15-09 13:00
Ik wil de komende tijd ook wat aan mijn energie verbruik gaan doen wellicht hebben mensen tips voor me.

Sinds 2011 woon ik in een gasloze woning met warmtepomp (grondbron).In het begin was het verbruik 5000kWh per jaar echter de laatste jaren is het opeens een groot drama.

2011: 4861kWh
2012: 5037kWh
2013: 5264kWh
2014: 5199kWh
2015: 5472kWh
2016: 5959kWh
2017: 7882kWh in Maart 2017 een nieuwe slimme meter gekregen.
2018: 9495kWh
2019: 5255kWh tot 17-8

Wellicht belangrijke Situaties:
Ik ben (sinds 8-2014) full time zelfstandig ondernemer en ben de gehele dag thuis achter de computer aan het werk.

Heb sinds van 12-2015 tot en met 1-2019 een plugin hybride stekker auto gereden verbruik:
2016: 1043kWh
2017: 1060kWh
2018: 1179kWh

En van 3-2019 tot heden een volledig elektrische auto.
Echter ik rij slecht een 12000KM in het jaar en laad ik de auto tegenwoordig alleen in het weekend vol.
Volgens the New Motion (laadpaal) doet een maand laden een 300kWh.

Sinds Maart 2017 behalve een nieuwe slimme meter ook een nieuwe partner welke erg clean is en daarom veel meer wassen draait, stofzuigt en douched 2x per dag dan ik eigenlijk voorheen gewend was. Ik kan daarom niet duidelijk zeggen de meter klopt niet....

Afgelopen dagen waren we een aantal dagen weg en was het dag verbruik 2a3kWH.

Verbruik ik nou echt veel te veel of lijkt het allemaal maar zo?

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Gerry1982 omdat je gasloos bent is het lastig vergelijken. Get zou geholpen hebben als je het jaar en dagverbruik van de warmtepomp had kunnen isoleren uit de metingen, maar achteraf werkt dat niet. Wellicht wel een idee om te kijken of je dat alsnog kan regelen voor de toekomstige dagen heeft dat ding geen eigen teller die je op afstand kan uitlezen?)
2 a 3 kWh is best veel als sluipverbruik zonder WP, maar een boiler op temperatuur houden kost natuurlijk ook wel wat.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:38
Een dagverbruik van 3kWh betekent een continuverbruik van 125W. Dat is niet gek veel te noemen.

Maar als je in een gasloze woning woont, van een fossiele auto naar een hybride en van een hybride naar een elektrische gaat, dan is 10k kWh verbruik op jaarbasis toch ook niet zo heel vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dunklefaser schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:34:
@Raven Klopt! - Het getoonde verbruikspatroon is redelijk normaal, m.n. de geleidelijke afname van het vermogen na het opstarten hebben veel vrieskasten.
Ok :)
Er zit een BPW34 photodiode op de knipperende LED op de kWh-meter geplakt, die via een als comparator ingestelde ADC met een Raspberry Pi is verbonden (diy Youless). Door de tijdsduur tussen het knipperen en het gegeven 1000 pulsen/kWh te gebruiken levert dat meetwaarden op zoals in die grafiek. Bij de vorige meter hield de RPi de markering op de ronddraaiende schijf in de gaten m.b.v. een CNY70, met "maar" 375 pulsen/kWh.
Gelet op het minimale rust vermogen van ca. 90 W meet je het hele huishoudelijke elektraverbruik (kleine uurtjes), dus niet direkt bij het stopcontact. Het opgenomen vermogen van ca. 75 W is ook o.k. voor een wat grotere combi (educated guess).
Check. Die 90W bestaat uit:
- CV, terwijl de alles behalve zuinige pomp (niet modulerend) niet draait, anders komt er nog +/-100W bij op;
- Koel/vries-combo, Indesit BAAAN13, ik geloof inmiddels een kleine 10j oud;
- twee 24/7 draaiende pc's, goed voor +/- 30W;
- Switch, max 14.7W volgens fabrikant;
- Raspberry Pi plus wat randapparatuur (<5W);
- 2 wekkers;
- Printer in diepe slaapstand;
- pc in slaapstand.
In welke ruimte staat de combi? In een onverwarmde (voorraads)ruimte heb je het voordeel dat in de winter het verbruik meestal een stuk lager is (langer uit dan aan) - Dit kan tot 40% in het verbruik schelen.
In de keuken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Laatst online: 10:05

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gerry1982 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:16:
Ik wil de komende tijd ook wat aan mijn energie verbruik gaan doen wellicht hebben mensen tips voor me.

Sinds 2011 woon ik in een gasloze woning met warmtepomp (grondbron).In het begin was het verbruik 5000kWh per jaar echter de laatste jaren is het opeens een groot drama.

2011: 4861kWh
2012: 5037kWh
2013: 5264kWh
2014: 5199kWh
2015: 5472kWh
2016: 5959kWh
2017: 7882kWh in Maart 2017 een nieuwe slimme meter gekregen.
2018: 9495kWh
2019: 5255kWh tot 17-8

Wellicht belangrijke Situaties:
Ik ben (sinds 8-2014) full time zelfstandig ondernemer en ben de gehele dag thuis achter de computer aan het werk.

Heb sinds van 12-2015 tot en met 1-2019 een plugin hybride stekker auto gereden verbruik:
2016: 1043kWh
2017: 1060kWh
2018: 1179kWh

En van 3-2019 tot heden een volledig elektrische auto.
Echter ik rij slecht een 12000KM in het jaar en laad ik de auto tegenwoordig alleen in het weekend vol.
Volgens the New Motion (laadpaal) doet een maand laden een 300kWh.

Sinds Maart 2017 behalve een nieuwe slimme meter ook een nieuwe partner welke erg clean is en daarom veel meer wassen draait, stofzuigt en douched 2x per dag dan ik eigenlijk voorheen gewend was. Ik kan daarom niet duidelijk zeggen de meter klopt niet....

Afgelopen dagen waren we een aantal dagen weg en was het dag verbruik 2a3kWH.

Verbruik ik nou echt veel te veel of lijkt het allemaal maar zo?
Ik werk ook 90% thuis maar vang het verbruik een groot deel van het jaar op met zonnepanelen.
Heb je die al? En zo niet, heb je er ruimte voor?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
franssie schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 23:48:
@Gerry1982 omdat je gasloos bent is het lastig vergelijken. Get zou geholpen hebben als je het jaar en dagverbruik van de warmtepomp had kunnen isoleren uit de metingen, maar achteraf werkt dat niet. Wellicht wel een idee om te kijken of je dat alsnog kan regelen voor de toekomstige dagen heeft dat ding geen eigen teller die je op afstand kan uitlezen?)
2 a 3 kWh is best veel als sluipverbruik zonder WP, maar een boiler op temperatuur houden kost natuurlijk ook wel wat.
Dit is helaas niet heel makkelijk want die hele installatie zit volgens mij niet met een stekker aangesloten maar direct op een groep in de meterkast denk ik.
Bij de 2 a 3kWh zit ook nog de mechanische ventilatie systeem.
GioStyle schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 05:30:
Een dagverbruik van 3kWh betekent een continuverbruik van 125W. Dat is niet gek veel te noemen.

Maar als je in een gasloze woning woont, van een fossiele auto naar een hybride en van een hybride naar een elektrische gaat, dan is 10k kWh verbruik op jaarbasis toch ook niet zo heel vreemd?
Tja ik vind het lastig doorrekenen omdat ik eigenlijk niet echt een goed idee heb wat welk apparaat nu werkelijk verbruikt.
BlueTooth76 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:42:
[...]

Ik werk ook 90% thuis maar vang het verbruik een groot deel van het jaar op met zonnepanelen.
Heb je die al? En zo niet, heb je er ruimte voor?
Ik ben momenteel ook aan het kijken voor zonnepanelen heb er iig een perfect plat dak voor.
Echter zijn er zoveel keuzes merken, systemen etc dat ik me hier nog wat verder in moet verdiepen.

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Erasmo schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:34:
Dat is flink wat. Heb je al een idee wat het laaghangend fruit bij je thuis is?
Ik vind het ook aardig veel inderdaad. Ik vermoed dat het sluipverbruik aan de hoge kant is, wat ik me zo kan bedenken wordt dat nu veroorzaakt door:
- PC-hoek (3x monitor, 1x PC, NAS, speakerset, ethernet switch)
- TV-hoek (TV, xbox, digitale TV-ontvanger, ethernet switch, speakerset)
- Koelkast keuken
- Kokend water kraan
- Koelkast schuur
- Diepvries op zolder (in de zomer kneiterwarm op zolder)
- wasmachine
- droger
- Meterkast (modem, ethernet switch)
- 5 tal dimmers met een lampje erin die ook altijd zoemen
- Accespoint
- Tweetal sensoren voor lampen buiten

Daar kan een hoop van af lijkt mij. En dan vergeet ik vast nog het eea. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gerry1982 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:59:
Ik ben momenteel ook aan het kijken voor zonnepanelen heb er iig een perfect plat dak voor.
Echter zijn er zoveel keuzes merken, systemen etc dat ik me hier nog wat verder in moet verdiepen.
Een plat dak zonder schaduw? Dat is doorgaans gewoon een simple oost/west opstelling waarbij je het dak maximaal van panelen voorziet, hoef je enkel nog de juiste omvormer erbij te kiezen. Maak er even een apart topic voor aan en je hebt in een dag of twee perfect duidelijk wat voor jouw situatie het beste werkt :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Peutpeut schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:15:
[...]

Ik vind het ook aardig veel inderdaad. Ik vermoed dat het sluipverbruik aan de hoge kant is, wat ik me zo kan bedenken wordt dat nu veroorzaakt door:
- PC-hoek (3x monitor, 1x PC, NAS, speakerset, ethernet switch)
- TV-hoek (TV, xbox, digitale TV-ontvanger, ethernet switch, speakerset)
- Koelkast keuken
- Kokend water kraan
- Koelkast schuur
- Diepvries op zolder (in de zomer kneiterwarm op zolder)
- wasmachine
- droger
- Meterkast (modem, ethernet switch)
- 5 tal dimmers met een lampje erin die ook altijd zoemen
- Accespoint
- Tweetal sensoren voor lampen buiten

Daar kan een hoop van af lijkt mij. En dan vergeet ik vast nog het eea. :)
Ik zou me m.n. op oudere? apparatuur focussen welke 24 uur/365 dagen aanstaat.
Kandidaten? Oudere (dubbele?) koelkast afdanken, diepvries van zolder naar schuur? (scheelt waarschijnlijk >40% verbruik), 3 ethernetswitches -> 2 ethernetswitches (of 's nachts één uitzetten?), kokend water kraan 's nachts helemaal uit?
Maar vooral de diverse apparaten (dimmers, koelkasten, kokend water kraan etc.) met een energiemeter per apparaat checken (minimaal 24 uur)
Voorbeeld voor een A+ diepvries (208 l) in een berging (seizoensinvloed - temperatuur)
Verbruik diepvries GKEA 245 optima

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Oudere apparatuur is er vrijwel niet meer. We hadden voorheen een oude koelkast en vaatwasser in onze keuken en een 10 liter close-in- boiler, die zijn verdwenen vervangen en dat heeft al een hoop gescheeld. Ik denk ieder geval dat dát het verschil maakt in verbruik de afgelopen jaren. Diepvries op zolder is vrij nieuw en de koelkast in de schuur kan makkelijk uit, wat mij betreft.

Mooi overzicht, verschil is inderdaad fors! Ik heb ook helaas geen andere koelere plaats om deze neer te zetten.

Aanvulling: ik meen overigens (hier) gelezen te hebben dat het 's nachts uitzetten van de kokend waterkraan weinig tot geen effect had irt het gebruiksgemak?

[ Voor 14% gewijzigd door Peutpeut op 20-08-2019 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
Tsurany schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:29:
[...]

Een plat dak zonder schaduw? Dat is doorgaans gewoon een simple oost/west opstelling waarbij je het dak maximaal van panelen voorziet, hoef je enkel nog de juiste omvormer erbij te kiezen. Maak er even een apart topic voor aan en je hebt in een dag of twee perfect duidelijk wat voor jouw situatie het beste werkt :)
Klopt word dan een oost-west opstelling van 21 panelen zover was ik al.
Ik ben alleen helaas altijd als de dood dat ik niet de beste keuzes maak in dit soort dingen.

De vragen waar ik nog mee zit:
Goedkopere 275-300w panelen of Duurdere 325-370 panelen.
1 fase omvormer of 3 fase omvormer?
Beste prijs kwaliteit bevestigingsmaterialen voor oost-west?

Wil eigenlijk uiterlijk in het voorjaar laten leggen.
Binnenkort even een topic aanmaken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:39
Waar ik naar op zoek ben: een mooie rooie bingoknop die na indrukken mijn internetmodem voor 3 uurtjes stroom geeft en daarna afschakelt. Meestal beperkt het gebruik zich toch tot 20-23 uur 's avonds. Ik heb helaas nog niets geschikts kunnen vinden...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:36

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik ga binnekort verhuizen naar een huis dat 100M2 groter is als het huidge, zonder Panelen of enige geschikte daken voor panelen.

Huidige huis zaten we pre panelen tijd op 3300kWh met 4 personen, wil in het nieuwe huis toch proberen om niet extreem te stijgen.

Zit een slimme meter is dus ik kan gaan monitoren met een PI. Lekker dit topic doorlezen

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gluten Parody schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:53:
Waar ik naar op zoek ben: een mooie rooie bingoknop die na indrukken mijn internetmodem voor 3 uurtjes stroom geeft en daarna afschakelt. Meestal beperkt het gebruik zich toch tot 20-23 uur 's avonds. Ik heb helaas nog niets geschikts kunnen vinden...
Dus, een tussenschakelaar? Die liggen voor een grijpstuiver bij de Action.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Gluten Parody schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:53:
Je kunt het ook met een klik-aan klik-uit ding doen. Op het moment dat je te bedde gaat druk je op de afstandsbediening en schakelt de boel uit. Makkelijker dan dat kan het eigenlijk niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:59
sypie schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:36:
[...]

Je kunt het ook met een klik-aan klik-uit ding doen. Op het moment dat je te bedde gaat druk je op de afstandsbediening en schakelt de boel uit. Makkelijker dan dat kan het eigenlijk niet worden.
Mijn klikaan klikuit wand schakelaar heeft een timer. Indrukken en 30 min later gaat de keukenverlichting onder de kastjes weer uit. Dus altijd tijdens het koken even klikken en na 30 min weer uit.
Gebruik ik de afstandsbediening is deze permanent aan.
Is op elk tijdsinterval te zetten geloof ik.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:39
sypie schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:36:
[...]

Zoiets heb ik inderdaad overwogen. Het liefst wil ik alleen een handeling doen om het modem aan te zetten, uit moet automatisch gaan na X tijd. Omdat ik verder geen domoticaplannen heb liever geen afstandsbediening etc. Eens kijken wat Conrad in de aanbieding heeft...

edit: gevonden, blijkbaar heet het een countdown-functie :)

[ Voor 19% gewijzigd door Gluten Parody op 20-08-2019 19:02 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gerry1982 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:59:
[...]
Dit is helaas niet heel makkelijk want die hele installatie zit volgens mij niet met een stekker aangesloten maar direct op een groep in de meterkast denk ik.
Bij de 2 a 3kWh zit ook nog de mechanische ventilatie systeem.
[...]
DIN-rail kWh meter (laten) plaatsen in je groepenkast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 07:35
Dit zou ook een oplossing kunnen zijn, wat hoger diy gehalte;

https://shelly.cloud/shel...fi-smart-home-automation/

Hoef je niets los te halen. Verbind met WiFi en praat met alle bekende diy home automation systemen.

Disclaimer : geen aandelen :)

Iemand ervaring met een losse handheld em/hall meter? Wil graag alles nameten in mn huis maar een hoop zaken zitten ook vast natuurlijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Woon inmiddels een jaar in mijn huidige huis. En de verbouwingen beginnen nu toch een beetje op zijn einde te lopen. Nu maar eens aan de slag met het energieverbruik.

Zie in de nacht een rustverbruik van 450 watt, lijkt best veel te zijn :)

Keukenapparatuur is allemaal net nieuw en A++(+), maar heb wel een Quooker. Die zie ik in de grafiek van de slimme meter ook af en toe aan slaan. Maar dat verklaart niet het minimale verbruik van 400+ watt.

Binnenkort aan de slag met een metertje, eerste ingevingen zijn:
- Buitenverlichting is grotendeels led, maar ook een paar G9 spotjes van 40 watt. En die zijn niet het makkelijkst te vervangen. Grote tuin dus in totaal zomaar 18 lampen her en der, waarvan 6 gloeilampen. Gokje; rond de 200 watt.
- Vijverpomp; zou volgens specs 50 watt moeten zijn
- Antenneversterker staat 24/7 aan, rond de 15 watt
- 1 modem, 2 routers, een switch staan ook volcontinu aan, bij elkaar ook 45 watt denk ik
- NAS met 4 schijven, ook rond de 40 watt
- WTW Unit zal rond de 35 watt verbruiken ook.

Dan zit je al een eind richting de 400 watt. Rondje met de meter door het huis zal nog wel wat grappen opleveren :)

Ben er alleen niet zo'n fan van om bijvoorbeeld m'n Nas dagelijks op te starten. En verlichting is bij een vrijstaande woning ook wel prettig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@MikeyMan Zitten toch wel een paar quick wins tussen hoor :Y

- Die buitenverlichting van 40W per stuk is echt idioot, zou dat z.s.m. vervangen door LED of de branduren ernstig inkorten met een tijdschakelaar. Moet het de hele nacht verlicht zijn?
- Moet vijverpomp 24/7 draaien? Kan die 's nachts niet uit?
- Antenneversterker zou ik een tijdschakelaar tussen zetten, tussen 23:00 en 7:00 bijv. uit. Of als er op werkdagen overdag niemand thuis is zelfs uitschakelen van 23:00 tot 16:30 ofzo (als je 's ochtends geen TV kijkt). Als je internet via Ziggo hebt wel even kijken of je internet/telefoon het nog blijft doen, al zit de versterker pas na de splitter waar kabelmodem op zit dacht ik.
- 45W voor een modem, 2 routers en een switch? Bizar veel, of is het een virtuele router (pfSense) op een PC o.i.d. ? Zou toch kijken of je daar niet wat zuinigers voor kan neerzetten, Ubiquiti Edgerouter ofzo?
- Mijn NAS (Synology) heeft een power scheduler aan boord. Hij staat alleen aan zodra we thuiskomen (16:30) tot 2:00 zodat hij z'n backups heeft kunnen maken. Die staat maar 9,5h aan en dus 14,5h uit!
- Verbruik van de WTW kan maar zo x2 zijn van wat je nu schat, als het een oudere unit is. Doe je niet heel veel aan, vervanging heeft een lange TVT. Goed schoonmaken zou nog wel wat kunnen helpen om stroomverbruik te drukken

400W continu is 9,6 kWh per dag, x365 dagen is 3504 kWh per jaar, tegen 21ct per kWh is dat €735 op jaarbasis. Dus, wanneer ga je beginnen met aanpassingen? >:) :9

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 26-08-2019 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ThinkPadd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:19:
@MikeyMan Zitten toch wel een paar quick wins tussen hoor :Y

- Die buitenverlichting van 40W per stuk is echt idioot, zou dat z.s.m. vervangen door LED of de branduren ernstig inkorten met een tijdschakelaar. Moet het de hele nacht verlicht zijn?
- Moet vijverpomp 24/7 draaien? Kan die 's nachts niet uit?
- Antenneversterker zou ik een tijdschakelaar tussen zetten, tussen 23:00 en 7:00 bijv. uit. Of als er op werkdagen overdag niemand thuis is zelfs uitschakelen van 23:00 tot 16:30 ofzo (als je 's ochtends geen TV kijkt)
- 45W voor een modem, 2 routers en een switch? Bizar veel, of is het een virtuele router (pfSense) op een PC o.i.d. ?
- Mijn NAS (Synology) heeft een power scheduler aan boord. Hij staat alleen aan zodra we thuiskomen (16:30) tot 2:00 zodat hij z'n backups heeft kunnen maken. Die staat dus maar 9,5h aan en dus 14,5h uit!
- Verbruik van de WTW kan maar zo x2 zijn van wat je nu schat, als het een oudere unit is. Doe je niet heel veel aan, vervanging heeft een lange TVT. Goed schoonmaken zou nog wel wat kunnen helpen om stroomverbruik te drukken

400W continu is 9,6 kWh per dag, x365 dagen is 3504 kWh per jaar, tegen 21ct per kWh is dat €735. Dus, wanneer ga je beginnen met aanpassingen? >:) :9
Ja terecht punt. Heb een stapel zonnepanelen, dus mijn eigen stroomverbruik is gelukkig redelijk afgedekt. M.b.t. je punten:
- G4 is enigszins dramatisch qua vervangings-led. Maar moet ik inderdaad doen. De meeste zijn wat te groot voor de behuizingen. Heb al een ander type besteld wat zou moeten passen.
- Vijverpomp kan inderdaad op gezette tijden uit. Ben alleen geen vijver expert (heb deze mee gekregen met het huis), dus moet er even achteraan of dat een goed idee is voor de waterkwaliteit. Ga ik sowieso uitzoeken.
- Antenneversterker gaat zeker op een tijdschakelaar.
- Verbruik van switches, routers etc moet ik nog meten, was een schatting van mijn kant. Heb een Ziggo Connectbox, met daarachter een tweetal Archer C7's (eerder 5,5 á 6 watt p/s zie ik net) en een tweetal Netgear GS105 5 poorts Gbit Switches (rond de 3,5 watt) . Echt efficiënt is dat niet.
- NAS heb ik een tijdje op schema gehad, maar gek genoeg heb ik hier laatst een flink probleem mee. Door een shutdown is er een fout ontstaan in het file system. Weet niet of het met elkaar te maken heeft, maar maakt me wat huiverig.
- WTW is een Zehnder WHR950, opgenomen vermogen staat op 0,063 Kilowatt. Maar inderdaad; daar is niet zo heel erg veel aan te doen. Heb het toerental van stand 1 al wat lager gezet, gezien we toch veel ventileren van buitenaf.

Feit blijft dat het omlaag kan allemaal ;)
Zit nog te denken aan een tijsdchakelklok op de Audio-kast. Maar voelt ergens ook niet zo lekker.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 26-08-2019 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:42:
[...]
Zit nog te denken aan een tijsdchakelklok op de Audio-kast. Maar voelt ergens ook niet zo lekker.
Waarom niet? Ik heb dat ook en heb er nooit last van. Heb wel een digitale tijdschakelaar zodat ik doordeweeks en in weekend ander programma heb.

Doordeweeks gaat hij om 23:30 uit en om 16:30 weer aan. Maar ligt wel aan jullie leef/werkritme natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Ik heb een Tradfri draadloze schakelaar op het TV meubel zitten. We zetten hem met de hand aan als we tv willen kijken en met de hand uit als we weg gaan, cq als we gaan slapen. Als override zit er een rule op die de TV om middernacht uit zet voor het geval we hem vergeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

[...]

Als in, belastend voor de elektronica?

Bij mij staat nu het modem, en de cv op een tijdsklok.
Alleen mijn A+++ tafelmodel koelkast draait 24/7.

Vanaf 21:00 tot 6:30 geen warm water en internet. Wat extremist! :+

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ThinkPadd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:15:
[...]

Waarom niet? Ik heb dat ook en heb er nooit last van. Heb wel een digitale tijdschakelaar zodat ik doordeweeks en in weekend ander programma heb.

Doordeweeks gaat hij om 23:30 uit en om 16:30 weer aan. Maar ligt wel aan jullie leef/werkritme natuurlijk.
Vind vooral het hard aan en uitschakelen niet lekker klinken. Veel van die handmatige schakelaars willen nog weleens vonken. Inderdaad, wat @BertV zegt, vind het niet zo lekker voor de elektronica.

Maar wat je zegt; tussen 0:00 en 6:00 zou al een besparing van 25% betekenen. Das natuurlijk de moeite waard.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 26-08-2019 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik doe het al meerdere jaren met nul problemen. Dat vonken is normaal, dat zijn de condensatoren in de voedingen die zich opladen. Bij m'n laptopvoeding zie ik dat ook wel eens als ik hem in het stopcontact steek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
BertV schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:22:
[...]

Als in, belastend voor de elektronica?

Bij mij staat nu het modem, en de cv op een tijdsklok.
Alleen mijn A+++ tafelmodel koelkast draait 24/7.

Vanaf 21:00 tot 6:30 geen warm water en internet. Wat extremist! :+
Ik doe het precies andersom. Warm water wordt alleen gemaakt tijdens de daluren en tussen 7 en middernacht staat de warm water productie uit. Willen we douchen zetten we de boiler tijdelijk extra aan.

Keukenboiler staat wel overdags aan, tussen 6:00 en 20:00, hoewel 20:00 eigenlijk te vroeg is, aangezien er rond half 10 nog wel eens een fles afgewassen moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:59

de Peer

under peer review

[...]

- Vijverpomp kan inderdaad op gezette tijden uit. Ben alleen geen vijver expert (heb deze mee gekregen met het huis), dus moet er even achteraan of dat een goed idee is voor de waterkwaliteit. Ga ik sowieso uitzoeken.
Als het om een fonteintje gaat: ja. doen.
Als het om (biologische) filtratie gaat: absoluut niet doen! Al je bactierien gaan dan dood door onder andere zuurstofgebrek en dat is desastreus voor het evenwicht van je waterleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Wij zitten op een standby verbruik van 22w. Ik wil misschien nog een schakelaar voor de tv-kast zetten (tv, versterker en Wii staan altijd standby) om daar nog wat af te snoepen, dan hebben we alleen nog de router en wat klokjes over.

De grootste verbruikers hier zijn de elektrische boiler (deze, 80l duo uitvoering) en de koelkast.

Die laatste zit ingebouwd in de keuken van mijn huurwoning dus kan ik vrij weinig aan doen vrees ik. De boiler zit hiernaast, en daar is ook netjes een kast omheen gebouwd. Hij zit op een timer zodat ie alleen 's ochtends stookt en staat op de laagste temperatuur, dus daar valt vrij weinig meer te winnen. Maar toch heeft ie nog een stand-by verlies van grofweg 40W, dus toch 80 euro per jaar die grotendeels het raam uit gaat.

Ik zit er sterk over te denken om de ruimte tussen de boiler en de kast (ca 3cm) op te vullen met EPS platen. Ook lees ik dat het kan helpen de buizen van/naar de boiler te isoleren. Zijn er meer mensen die zoiets geprobeerd hebben? Ben wel benieuwd naar de mogelijke resultaten. De boiler en buizen voelen totaal niet warm, dus ergens ben ik septisch, al maakt het energetisch natuurlijk gewoon sense. Meer isolatie = meer beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:42:
Met zonnepanelen compenseer je alleen de rekening van je energieleverancier. Je bespaart niks op elektriciteit want je verbruik verandert er niet door. Ook met zonnepanelen moet je juist zien dat je je verbruik naar beneden krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
MikeyMan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:32:
[...]

Vind vooral het hard aan en uitschakelen niet lekker klinken. Veel van die handmatige schakelaars willen nog weleens vonken. Inderdaad, wat @BertV zegt, vind het niet zo lekker voor de elektronica.

Maar wat je zegt; tussen 0:00 en 6:00 zou al een besparing van 25% betekenen. Das natuurlijk de moeite waard.
Ik heb hier al jaren draadloze schakelaars van de Action er tussen zitten, alle audio/video uit als we weg en naar bed zijn.
Alle G lampjes zijn ook vervangen door LED en de WTW trekken we zomers de stekker eruit, dan hebben we toch alle ramen open.
Alleen het modem zit er nog in i.v.m. telefoon, verder natuurlijk koelkast en vriezer A+++.
Dan ziet het verbruik er zo uit als we 24 uur niet thuis zijn;

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6nyyKcK/2-F583145-B903-4-F3-D-B168-1-BF1-DC3200-D5.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MikeyMan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:43:
Woon inmiddels een jaar in mijn huidige huis. En de verbouwingen beginnen nu toch een beetje op zijn einde te lopen. Nu maar eens aan de slag met het energieverbruik.

Zie in de nacht een rustverbruik van 450 watt, lijkt best veel te zijn :)

Keukenapparatuur is allemaal net nieuw en A++(+), maar heb wel een Quooker. Die zie ik in de grafiek van de slimme meter ook af en toe aan slaan. Maar dat verklaart niet het minimale verbruik van 400+ watt.

Binnenkort aan de slag met een metertje, eerste ingevingen zijn:
- Buitenverlichting is grotendeels led, maar ook een paar G9 spotjes van 40 watt. En die zijn niet het makkelijkst te vervangen. Grote tuin dus in totaal zomaar 18 lampen her en der, waarvan 6 gloeilampen.
Waarom heb je überhaupt 's nachts verlichting aan buiten. Bij mij in de buurt zijn er ook een paar zo. Ook spots boven de garagedeur. Ook 's nachts als ze op bed liggen.
Ik snap het echt niet. Licht- en milieuvervuiling.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:28
MikeyMan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:32:
[...]
Die vonken komen inderdaad door stroompieken veroorzaakt door condensatoren in de voedingen. Bij onze tv hoek beschadigde de schakelaar erdoor na x keer schakelen. Ik heb dat opgelost door een 230V solid state relais ertussen te zetten. Die kunnen prima met deze pieken omgaan. De schakelaar schakelt nog steeds 230V, maar nu gaat er alleen nog een klein stroompje door om het relais te bekrachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maasluip schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:10:
[...]

Waarom heb je überhaupt 's nachts verlichting aan buiten. Bij mij in de buurt zijn er ook een paar zo. Ook spots boven de garagedeur. Ook 's nachts als ze op bed liggen.
Had in ons vorige huis de buitenverlichting niet aan 's nachts.
Echter; dat was een wat moeilijk toegankelijk rijtjeshuis.

Onze huidige woning is een vrijstaande woning, voorzien van erg veel glas, met een groenwal eromheen, en weinig lichtinval. Het gevoel is dus (nadruk op gevoel wellicht) dat de verlichting misschien een drempel opwerpt om een kijkje te gaan nemen in de tuin. Plus dat mijn vrouw het erg onplezierig vindt om in een donker gat te kijken. Wellicht niet heel rationeel allemaal, maar voelt prettiger.

Heb overigens inmiddels een paar G4 lampjes gevonden die zouden moeten passen. Gaan we van 6x20 watt naar 6x1,7 watt. Das al een mooie besparing.
tsjoender schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:58:
[...]

Die vonken komen inderdaad door stroompieken veroorzaakt door condensatoren in de voedingen. Bij onze tv hoek beschadigde de schakelaar erdoor na x keer schakelen. Ik heb dat opgelost door een 230V solid state relais ertussen te zetten. Die kunnen prima met deze pieken omgaan. De schakelaar schakelt nog steeds 230V, maar nu gaat er alleen nog een klein stroompje door om het relais te bekrachtigen.
Enig idee of zoiets ook 'kant en klaar' te vinden is? Zal eens gaan zoeken naar solid state relais in combinatie met stekkerdoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:32
ThinkPadd schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:19:
- Mijn NAS (Synology) heeft een power scheduler aan boord. Hij staat alleen aan zodra we thuiskomen (16:30) tot 2:00 zodat hij z'n backups heeft kunnen maken. Die staat maar 9,5h aan en dus 14,5h uit!
Context is een jaarverbruik van 3300 kWh

Hier verbruikt NAS + netwerk (1x 24 poorts switch, 1x wifi router, 2x kleine switches, 1 raspberry pi) geheel gevoed door POE) ook vrij veel. Ik denk wel 100Wh 24/7. Door de PV wordt vrijwel het hele dagverbruik opgevangen, maar 's nachts natuurlijk niet.

Een van de redenen dat het 24/7 draait is dat alle logging direct naar de database server gaat die daar draait naast mijn VPN server en CI build server. Het simpelste zou zijn om er een super zuinige machine naast te zetten die die taken overneemt zoals een Qotom, maar dan ben je al gauw weer een € 400,- verder.

Grote netwerk switch verbruikt ook veel, maar dat komt door die verschillende individuele apparaten die het voedt. Dat scheelt wel weer aparte adapters.

Verder heb ik ook een close-in boiler, maar deze 's nachts uitzetten had geen enkele meerwaarde aangezien hij dan in de ochtenden een te lange tijd 600Wh verbruikt om het afgekoelde water flink op te warmen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:25:
[...]

Context is een jaarverbruik van 3300 kWh

Hier verbruikt NAS + netwerk (1x 24 poorts switch, 1x wifi router, 2x kleine switches, 1 raspberry pi) geheel gevoed door POE) ook vrij veel. Ik denk wel 100Wh 24/7. Door de PV wordt vrijwel het hele dagverbruik opgevangen, maar 's nachts natuurlijk niet.

Een van de redenen dat het 24/7 draait is dat alle logging direct naar de database server gaat die daar draait naast mijn VPN server en CI build server. Het simpelste zou zijn om er een super zuinige machine naast te zetten die die taken overneemt zoals een Qotom, maar dan ben je al gauw weer een € 400,- verder.

Grote netwerk switch verbruikt ook veel, maar dat komt door die verschillende individuele apparaten die het voedt. Dat scheelt wel weer aparte adapters.

Verder heb ik ook een close-in boiler, maar deze 's nachts uitzetten had geen enkele meerwaarde aangezien hij dan in de ochtenden een te lange tijd 600Wh verbruikt om het afgekoelde water flink op te warmen.
Heb toch de scheduling van m'n nas maar weer aan gezet. Hoop dat het een glitch was in combinatie met een kapotte adapter die voor problemen heeft gezorgd.

Vroeg me inderdaad ook al af of het uitzetten van die boiler veel zin heeft. Heb een Quooker in de keuken, die wel wat verbruikt, maar ook goed geïsoleerd is. Als je puur voor het rustverbruik gaat, heeft het zin om het uit te zetten, maar of het over een hele dag nut heeft, vraag ik mij ernstig af.

POE komt er ivm veiligheidscamera's ook in de toekomst. Dus eerst maar wat omlaag dat verbruik :)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 27-08-2019 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Boiler achter tijdschakelaar heb ik zelf geprobeerd: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
Het inleveren op comfort was mij de (geringe) besparing niet waard, zeker omdat ik overproductie van m'n zonnepanelen heb waardoor de stroom voor mij 'gratis' is.

@CurlyMo Je brengt het alsof het verbruik van je IT-gear een voldongen feit is. Uiteindelijk is het je eigen keuze. Ik heb ook een thuisserver draaien, switch, accespoint e.d. maar 's nachts zit ik netjes op 90W rustverbruik. Als het echt je hobby is dan kan ik mij voorstellen dat je het meerverbruik voor lief neemt. Maar stel dat je een flinke server hebt draaien dan kan het wellicht lonen om een VPS o.i.d. te huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Maasluip schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:10:
[...]

Tegen inbrekers wellicht?

Los hiervan, ik merk dat ik te extreem ben voor dit topic. :D

Is er iemand hier met ervaring met de Greenchoice BOKS Slim (of BOKS Live)?
Ik heb nog geen slimme meter.

Ik vermoed dat mijn lawaaiige oude draaischijf gewoon te weinig meet.
Aan de andere kant is zo'n app + slimme meter best interessant.

ok, excuses, ik volg de link.

[ Voor 23% gewijzigd door BertV op 27-08-2019 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BertV Die vraag/discussie liever hier: Energiemeters... deel hier je ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:32
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:09:
@CurlyMo Je brengt het alsof het verbruik van je IT-gear een voldongen feit is. Uiteindelijk is het je eigen keuze. Ik heb ook een thuisserver draaien, switch, accespoint e.d. maar 's nachts zit ik netjes op 90W rustverbruik. Als het echt je hobby is dan kan ik mij voorstellen dat je het meerverbruik voor lief neemt. Maar stel dat je een flinke server hebt draaien dan kan het wellicht lonen om een VPS o.i.d. te huren.
Dat zeg ik niet. De functionele eisen die ik aan mijn apparatuur stel is een feit. Oftewel, ik wil kunnen loggen, een VPN kunnen draaien, een NAS beschikbaar hebben bij thuiskomst en backups kunnen draaien. Of dat perse met mijn huidige apparatuur moet. Nee. Ik geef alleen aan dat het vervangen van delen van deze apparatuur meer of minder zinvol is. Zo zou ik mijn NAS op dagdelen wel uit kunnen zetten, maar dan moet ik een vervanger hebben om bepaalde diensten over te nemen (database server / VPN). Dat zou dan weer kunnen met een Qotom, maar dan ben je ook weer € 400,- kwijt. Ik zou ook mijn 4 HDD's kunnen vervangen door 2.5" versies. Dat scheelt ook weer. Ik vraag me (ook met PV) hardop af of dat wel zinvol is.

Is die 90W overigens voor je IT apparatuur of voor je hele huis?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:09:
Boiler achter tijdschakelaar heb ik zelf geprobeerd: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
Het inleveren op comfort was mij de (geringe) besparing niet waard, zeker omdat ik overproductie van m'n zonnepanelen heb waardoor de stroom voor mij 'gratis' is.
Wij hebben nog niet op comfort ingeleverd. Het is in 3 maanden tijd nog nooit voorgekomen dat we zonder warm water zaten, en het is 's avonds laat nog steeds te heet om je handen onder te houden. Ik zou eigenlijk wel willen experimenteren met schema's als 1x in de 2 dagen opwarmen, of vraaggestuurd (alleen geen idee hoe ik dat slim schakel), alleen opwarmen als er verbruik geweest is.
Voor een kleine closein/kokendwater boiler werkt dat natuurlijk net even anders.
Sja das altijd de discussie natuurlijk, maar als het "nuttig" verbruik is, zou het ook in mijn ogen geen verspilling zijn. En een VPS nemen is natuurlijk uiteindelijk gewoon verplaatsen van je verbruik, niet verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:37:
[...]

Dat zeg ik niet. De functionele eisen die ik aan mijn apparatuur stel is een feit. Oftewel, ik wil kunnen loggen, een VPN kunnen draaien, een NAS beschikbaar hebben bij thuiskomst en backups kunnen draaien. Of dat perse met mijn huidige apparatuur moet. Nee. Ik geef alleen aan dat het vervangen van delen van deze apparatuur meer of minder zinvol is. Zo zou ik mijn NAS op dagdelen wel uit kunnen zetten, maar dan moet ik een vervanger hebben om bepaalde diensten over te nemen (database server / VPN). Dat zou dan weer kunnen met een Qotom, maar dan ben je ook weer € 400,- kwijt. Ik zou ook mijn 4 HDD's kunnen vervangen door 2.5" versies. Dat scheelt ook weer. Ik vraag me (ook met PV) hardop af of dat wel zinvol is.

Mjah, dat zijn inderdaad wel overwegingen. Stroom besparen door apparatuur te vervangen is sowieso wat bedenkelijk. Ik gooi dalijk 6 werkende lampjes in de prullenbak om er 6 leds voor in te zetten. Dat heeft ook een footprint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 98% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vettigedennis schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:57:
Mijn stroomverbruik was vorig jaar 930 kwh. Daar valt niks meer op te besparen 😄

Gasverbruik was 260 m3 vorig jaar.
Man, ik vrees dat mijn Plasma TV dat al verbruikt heeft over die periode :P

Netjes hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
MikeyMan schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:56:
[...]

Mjah, dat zijn inderdaad wel overwegingen. Stroom besparen door apparatuur te vervangen is sowieso wat bedenkelijk. Ik gooi dalijk 6 werkende lampjes in de prullenbak om er 6 leds voor in te zetten. Dat heeft ook een footprint.
Mwah, de footprint van de productie van een halogeen/gloeilampje weegt echt niet op tegen het verbruik hoor. Dat heb je binnen een paar weken terugverdiend.
Daarbij komt dat gloeilampen sowieso verbruiksartikelen zijn, terwijl die LED lampjes waarschijnlijk langer meegaan dan de rest van je tuin. Op de lange termijn verklein je dus ook je materiaal footprint aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mijn stroomverbruik was vorig jaar 930 kwh. Daar valt niks meer op te besparen 😄

Dat lijkt buitengewoon zuinig, maar het zegt natuurlijk hoegenaamd niets zonder enige nadere informatie. Bijvoorbeeld:
- Woon je alleen, samen met een partner of met een gezin?
- Hoeveel tijd per etmaal ben je thuis?
- Wat is je kookgedrag?
Enz.

Toen ik destijds mijn ouderlijk huis verliet en nog een paar jaar alleen woonde zal het energiepatroon van m'n flatje er ook ongeveer zo hebben uitgezien. Maar overdag was ik naar m'n werk en daarnaast was ik een groot deel van de tijd ook niet thuis. Thuis slapen vroeg weinig energie, dus .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:37:
[...]
Hele huis, gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:28
MikeyMan schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:17:
[...]

Had in ons vorige huis de buitenverlichting niet aan 's nachts.
Echter; dat was een wat moeilijk toegankelijk rijtjeshuis.

Onze huidige woning is een vrijstaande woning, voorzien van erg veel glas, met een groenwal eromheen, en weinig lichtinval. Het gevoel is dus (nadruk op gevoel wellicht) dat de verlichting misschien een drempel opwerpt om een kijkje te gaan nemen in de tuin. Plus dat mijn vrouw het erg onplezierig vindt om in een donker gat te kijken. Wellicht niet heel rationeel allemaal, maar voelt prettiger.

Heb overigens inmiddels een paar G4 lampjes gevonden die zouden moeten passen. Gaan we van 6x20 watt naar 6x1,7 watt. Das al een mooie besparing.

[...]

Enig idee of zoiets ook 'kant en klaar' te vinden is? Zal eens gaan zoeken naar solid state relais in combinatie met stekkerdoos.
Geen idee of dit kant en klaar ook te koop is. Dit is degene welke ik gebruik:

https://www.conrad.nl/p/f...-vac-schakelend-b-1217503

Ook handig als je bijvoorbeeld een Sonoff basic veilig een zwaardere load wilt laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

930 kwh is niet extreem zuinig (voor een stekker-trekker zoals ik), 260m3 wel!

Daar hou ik mijn oud, maar goed nageïsoleerde appartementje niet mee warm in de winter.

...zoals al boven geroepen is, 930kwh voor een 1-persoonshuishouden, appartement, waarbij de persoon vaak afwezig/ aan het werk is, dat zou normaal moeten zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door BertV op 30-08-2019 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-08 18:39

Ttje

"We shall never surrender"

Sinds een tijdje volg ik ook dit topic en kijk mijn ogen uit naar de gretigheid waarin mensen hier proberen elke kWh te besparen zoniet elke Wh :9

Thuis zitten wij een beetje in een dubio waarvandaan ons (extreem?) hoge gebruik van ruim 6043 kWh van afgelopen jaar vandaan komt..
Dit jaar zit ons geschatte jaar gebruik op ca 5000 kWh wat neerkomt op ongeveer 13 kWh per dag.

Onze gezinssamenstelling bestaat dan wel uit 5 personen in een vrijstaande woning, echter maken wij amper gebruik van bijzondere energie vretende apparaten. Toch staan er altijd apparaten “uit” die alsnog stroom vreten, echter kunnen deze samen alsnog het hoge verbruik van ons niet verklaren lijkt mij...? Ik ben een beetje aan het spelen geweest met een energiemeter en heb ook eens zitten kijken naar de zogenoemde grootverbruikers in huis.

Klein handje vol:
-Amerikaanse koelkast A+ (Of A++)
-Kleine kelder koelkast (oud model)
-CV ketel
-Modem + router
-Keuken boiler van ca 20L (zo uit m’n hoofd)
-TV meubel met (in eco stand staande) Mediabox Next en in standby staande TV (43”, geen plasma of iets dergelijks)
-Droger wordt amper gebruikt, vaak slechts alleen handdoeken maar gaan in de warme maanden meestal buiten aan de waslijn. Betreft echter wel een condensdroger.
-Vloerverwarming pomp die op moment uit staat en tevens alleen de keuken verwarmt.
-Alle lampen, maar ook echt alle lampen zijn led >:) waarvan 9/10 6W, en er ca 3 s’avonds aanstaan met een daarvan icm bewegingssensor.
-1 wekker radio, zo’n Philips wakeup light.
-Afzuiging douche welke altijd op de allerlaagste stand staat wanneer er niet gedoucht wordt.

Printer en dergelijke worden amper gebruikt en staan dan ook echt helemaal uit. Verder zitten er klokjes in de magnetron en oven, brandt er een standby lampje op het koffiezetapparaat en is de stekker van de 2e tv, die hooguit 1x in de maand wordt gebruikt er altijd uit.

Ik wil sowieso schakelaren tussen bepaalde apparaten zetten om toch het stroom wat verbruikt wordt in standby modus te besparen maar wil er toch eerst achterkomen waar het “grote” verbruik vandaan komt 8)7 .

Tips zijn welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

@Ttje ik zou beginnen met meten bij de oude koelkast en keuken boiler. Dus met een simpele energiemeter. Ben benieuwd naar je uitkomsten en resultaat.

[ Voor 12% gewijzigd door DJ^ op 31-08-2019 14:45 ]

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davegriffejoen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59
Meten is weten, dus ik zou beginnen met een verbruiksmeter aan te schaffen waarmee je inzichtelijk kan maken welke apparatuur er veel gebruikt.
Ik gok dat je koelkasten aardig wat verbruiken, de boiler zou natuurlijk ook zomaar niet zo zuinig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:04:
[...]

Man, ik vrees dat mijn Plasma TV dat al verbruikt heeft over die periode :P

Netjes hoor!
In april heb ik een ps4 pro + led tv 32" gekocht. sedertdien is ons maandelijks verbruik met zo'n 10% gestegen.

Ik schat dat er zo'n 15h per week mee gespeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat voor kWh-meter heb je in de meterkast hangen? Je zou het momentele verbruik af kunnen lezen en vastleggen, kan ook bij de 80's draaischijfmeter met wat geknutsel, dan heb je in ieder geval een beeld hoe het verbruik er overdag en 's nachts uitziet.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ttje schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:36:
Sinds een tijdje volg ik ook dit topic en kijk mijn ogen uit naar de gretigheid waarin mensen hier proberen elke kWh te besparen zoniet elke Wh :9

Thuis zitten wij een beetje in een dubio waarvandaan ons (extreem?) hoge gebruik van ruim 6043 kWh van afgelopen jaar vandaan komt..
Dit jaar zit ons geschatte jaar gebruik op ca 5000 kWh wat neerkomt op ongeveer 13 kWh per dag.

Onze gezinssamenstelling bestaat dan wel uit 5 personen in een vrijstaande woning, echter maken wij amper gebruik van bijzondere energie vretende apparaten. Toch staan er altijd apparaten “uit” die alsnog stroom vreten, echter kunnen deze samen alsnog het hoge verbruik van ons niet verklaren lijkt mij...? Ik ben een beetje aan het spelen geweest met een energiemeter en heb ook eens zitten kijken naar de zogenoemde grootverbruikers in huis.

Klein handje vol:
-Amerikaanse koelkast A+ (Of A++)
-Kleine kelder koelkast (oud model)
-CV ketel
-Modem + router
-Keuken boiler van ca 20L (zo uit m’n hoofd)
-TV meubel met (in eco stand staande) Mediabox Next en in standby staande TV (43”, geen plasma of iets dergelijks)
-Droger wordt amper gebruikt, vaak slechts alleen handdoeken maar gaan in de warme maanden meestal buiten aan de waslijn. Betreft echter wel een condensdroger.
-Vloerverwarming pomp die op moment uit staat en tevens alleen de keuken verwarmt.
-Alle lampen, maar ook echt alle lampen zijn led >:) waarvan 9/10 6W, en er ca 3 s’avonds aanstaan met een daarvan icm bewegingssensor.
-1 wekker radio, zo’n Philips wakeup light.
-Afzuiging douche welke altijd op de allerlaagste stand staat wanneer er niet gedoucht wordt.

Printer en dergelijke worden amper gebruikt en staan dan ook echt helemaal uit. Verder zitten er klokjes in de magnetron en oven, brandt er een standby lampje op het koffiezetapparaat en is de stekker van de 2e tv, die hooguit 1x in de maand wordt gebruikt er altijd uit.

Ik wil sowieso schakelaren tussen bepaalde apparaten zetten om toch het stroom wat verbruikt wordt in standby modus te besparen maar wil er toch eerst achterkomen waar het “grote” verbruik vandaan komt 8)7 .

Tips zijn welkom _/-\o_
Amerikaanse koelkast is altijd duurder, zoek zijn specificatie maar eens op, kan in de pricewatch van tweakers, 350-450 kWh per jaar maar zo.
Die oude koelkast ook eens meten, je kan ook opletten of hij veel draait.
Mediaboxen zijn soms ook exclusief in verbruik

Dat zouden bij mij de eerste 3 zijn om te kijken, of je moet ergens elektrische vloerverwarming, een waterbed of iets hebben.
Ik verbruik zo'n 7200 kWh per jaar met 5 personen maar heb ook een all electric huis, de sww boilers en warmtepomp nemen een significant deel voor hun rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-08 18:39

Ttje

"We shall never surrender"

DJ^ schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:43:
@Ttje ik zou beginnen met meten bij de oude koelkast en keuken boiler. Dus met een simpele energiemeter. Ben benieuwd naar je uitkomsten en resultaat.
Energiemeter maak ik op moment gebruik van en ben druk bezig met testen, de Amerikaanse koelkast heeft de afgelopen 24H ca 1,5 kWh verbruikt, meer resultaten volgen...
Echter bij meten van de koelkast in de kelder gaat de meter gek doen en vertrouw ik de resultaten niet meer (tijd die de meter dan aangeeft klopt dan ook niet met de daadwerkelijke tijd waarin de energiemeter in het stopcontact zit). Ik maak gebruik van onderstaande meter:

https://www.bol.com/nl/p/...ie/9200000110517837/?s2a=
Raven schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:50:
[...]

Wat voor kWh-meter heb je in de meterkast hangen? Je zou het momentele verbruik af kunnen lezen en vastleggen, kan ook bij de 80's draaischijfmeter met wat geknutsel, dan heb je in ieder geval een beeld hoe het verbruik er overdag en 's nachts uitziet.
Hangt sinds ca 2 jaar een slimme meter, aan de slimme meter heb ik slimmemeterportal.nl hangen die sinds december afgelopen jaar meekijkt naar m’n verbruik. Ben daarnaast ook van plan zo’n dergelijke wattcher die 2 á 3 pagina’s terug voorbij kwam aan te schaffen om inderdaad actueel verbruik te kunnen zien.
Rol-Co schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:59:
[...]

Amerikaanse koelkast is altijd duurder, zoek zijn specificatie maar eens op, kan in de pricewatch van tweakers, 350-450 kWh per jaar maar zo.
Die oude koelkast ook eens meten, je kan ook opletten of hij veel draait.
Mediaboxen zijn soms ook exclusief in verbruik

Dat zouden bij mij de eerste 3 zijn om te kijken, of je moet ergens elektrische vloerverwarming, een waterbed of iets hebben.
Ik verbruik zo'n 7200 kWh per jaar met 5 personen maar heb ook een all electric huis, de sww boilers en warmtepomp nemen een significant deel voor hun rekening.
Waterbed, warmtepomp of andere boilers wordt hier niet gebruikt. Ook geen plug-in hybride of iets in die richting. Maar dan zit jij, met een warmtepomp etc nog met een relatief laag verbruik tegenover mij :o

Edit: Amerikaanse koelkast is deze pricewatch: Bosch KAN58A45 dus zit inderdaad al op 460 kWh p/j :/

[ Voor 30% gewijzigd door Ttje op 31-08-2019 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ttje schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 15:07:
[...]

Hangt sinds ca 2 jaar een slimme meter, aan de slimme meter heb ik slimmemeterportal.nl hangen die sinds december afgelopen jaar meekijkt naar m’n verbruik. Ben daarnaast ook van plan zo’n dergelijke wattcher die 2 á 3 pagina’s terug voorbij kwam aan te schaffen om inderdaad actueel verbruik te kunnen zien.
Ok :) Hier hangt een niet-slimme digitale, heb een sensor op de knipperende LED zitten die de meter in de gaten houd, een Raspberry Pi legt het verbruik na elke puls/knipper vast.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ttje schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 15:07:
[...]

Waterbed, warmtepomp of andere boilers wordt hier niet gebruikt. Ook geen plug-in hybride of iets in die richting. Maar dan zit jij, met een warmtepomp etc nog met een relatief laag verbruik tegenover mij :o
Dus de amerikaan is al 500 kWh per jaar :) waar mijn koelkast en vriezer van beide 2 meter hoog samen net 200 kWh is. Bewust gekozen ipv de amerikaan, verbruik en de ruimte van de vriezer.
Verder hebben we alles maar wel energie zuinig of efficient, wasmachine van 8 kg en droger (warmtepomp versie) van 9kg. De rest allemaal led, geen pc's maar tablet's, tv is "55 led enz enz.

Een wattcher heb ik nog wel voor je hoor, gebruik hem nu niet meer, dus als je interesse hebt pm dan maar.

Pagina: 1 ... 59 ... 84 Laatste