Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Rgerr
Vaak zijn ze op amazon.de net ietsjes goedkoper dan in nl.

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:30

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
AUijtdehaag schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:50:
@Rgerr
Vaak zijn ze op amazon.de net ietsjes goedkoper dan in nl.
Of bij ali een Neo Coolcam, zijn nu rond de $25

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22-04 17:33
quote:
Atomic2005 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 23:40:
[...]

Die zien er interessant uit. Werkt het ook op 220V? Want als ik zo eens blader dan staat er meestal 110V bij.

Nog een tip voor een z-wave stick bij Ali? Want bij die robbshop wil ik niet bestellen, hij lust mijn gegevens niet.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

quote:
Atomic2005 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 23:40:
[...]

Beetje brandgevaarlijk...
bvsteyn in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"
En er zijn wat problemen met het meshnetwerk als je enkel die neo plugs hebt.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 06-09-2018 04:55 (42%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Nu online
Heb twee van die Neo Cool z-wave plugs besteld. Wat ik zo lees is dat ze binnen 48-72 uur kapot zijn gegaan, zal ze daarom in eerste instantie op een relatief veilige plek plaatsen en eens monitoren op een simpele lamp. Kijken wat ze doen. :)

• TigerMooD
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
Ik heb 6 van die Coolcam's draaien, al ruim een jaar, nog nooit enig probleem mee gehad. Op internet lees je vooral de slechte verhalen, vaak gaat het ook gewoon goed :)

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Een plaatje van ons verbruik de afgelopen tijd.

Je ziet dat er een duidelijke daling is. Zodanig dat we inmiddels over de afgelopen 12 maanden een overschot hebben van onze zonnestroom (okee, zonnige zomer heeft ook meegeholpen maar de daling van verbruik is net zo belangrijk).

2 jaar geleden zaten we op een jaarverbruik van 3500 kWh, nu is dat even boven de 3000 kWh.

Ik heb niet zo heel veel veranderd. Ons gedrag is eigenlijk gelijk gebleven, maar:

- led lampen overal
Maakt niet zo heel veel uit maar is makkelijk te doen.

- Mac mini server en NAS wat langer in slaapstand elke nacht
Wanneer beiden aanstaan gebruiken ze ongeveer 25W

- Nieuwe koelkast
Een zuinige gekozen. Maakt in absolute getallen niet super veel uit maar waarom niet.

Maar de echte winst zit in:

- Nieuwe vaatwasser
- Nieuwe warmtepompdroger

De apparaten die warmte maken zijn (uiteraard, zou ik zeggen) de grote verbruikers. De vaatwasser draait elke dag, de droger minimaal 1x per 2 dagen. Vergeleken met de oudere modellen scheelt het echt serieus in het verbruik, in de orde van 30-40 % minder verbruik. Dat zet dus zoden aan de dijk!

Het is allemaal logisch maar ik dacht ik laat het resultaat eens zien. Optimaliseren in de marge is leuk, maar een grote klap maken is leuker :) Als je voor pakweg 150 euro meer een veel zuiniger apparaat kunt kopen is het de moeite waard, ook in geld gerekend.

mddd wijzigde deze reactie 06-09-2018 11:46 (3%)

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 20:45
mddd schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:38:
Een plaatje van ons verbruik de afgelopen tijd.
[Afbeelding: verbruik]

Je ziet dat er een duidelijke daling is. Zodanig dat we inmiddels over de afgelopen 12 maanden een overschot hebben van onze zonnestroom (okee, zonnige zomer heeft ook meegeholpen maar de daling van verbruik is net zo belangrijk).

2 jaar geleden zaten we op een jaarverbruik van 3500 kWh, nu is dat even boven de 3000 kWh.

Ik heb niet zo heel veel veranderd. Ons gedrag is eigenlijk gelijk gebleven, maar:

- led lampen overal
Maakt niet zo heel veel uit maar is makkelijk te doen.

- Mac mini server en NAS wat langer in slaapstand elke nacht
Wanneer beiden aanstaan gebruiken ze ongeveer 25W

- Nieuwe koelkast
Een zuinige gekozen. Maakt in absolute getallen niet super veel uit maar waarom niet.

Maar de echte winst zit in:

- Nieuwe vaatwasser
- Nieuwe warmtepompdroger

De apparaten die warmte maken zijn (uiteraard, zou ik zeggen) de grote verbruikers. De vaatwasser draait elke dag, de droger minimaal 1x per 2 dagen. Vergeleken met de oudere modellen scheelt het echt serieus in het verbruik, in de orde van 30-40 % minder verbruik. Dat zet dus zoden aan de dijk!

Het is allemaal logisch maar ik dacht ik laat het resultaat eens zien. Optimaliseren in de marge is leuk, maar een grote klap maken is leuker :) Als je voor pakweg 150 euro meer een veel zuiniger apparaat kunt kopen is het de moeite waard, ook in geld gerekend.
Gebruik je een wasmachine met een hoog droogresultaat? Wasgoed drogen wij meestal aan een waslijntje. Alleen de handdoeken en soms ook beddengoed gaan in de droger.

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Gecko123 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:45:
Gebruik je een wasmachine met een hoog droogresultaat? Wasgoed drogen wij meestal aan een waslijntje. Alleen de handdoeken en soms ook beddengoed gaan in de droger.
De wasmachine krijgt het wel redelijk droog ja. De kleding hangen we inderdaad gewoon op.

Maar de handdoeken, theedoeken en dekbedden e.d. is bij elkaar nog behoorlijk veel (gezin met 2 jonge kinderen). Met nog een extra droogrek zou die droger nog minder vaak aan kunnen, maar dat zo niet echt meer in de huidige ruimte passen.

mddd wijzigde deze reactie 11-09-2018 16:44 (13%)

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• hyptonize
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 21:28

hyptonize

Mr. Awesome

Ik en mijn vriendin wonen sinds mei in onze (koop)woning. Energielabel B, heb nog niet een keer de verwarming aan hoeven zetten, dus het gasgebruik zal een stuk lager zijn dan onze vorige (huur)woning met nauwelijks isolatie (ook al is de nieuwe woning ruim 2x zo groot, als we stoken doen we dat enkel in de woonkamer).

Echter hebben de vorige bewoners een warmwaterboilertje onder het aanrecht in de keuken geplaatst. Ik vraag me echter af of dit nou echt zoveel zuiniger is? Dat ding staat namelijk dag en nacht aan en verbruikt volgens mij best wel wat stroom. Zo vaak staat de warmwaterkraan bij ons ook niet aan (alleen om een pan water te vullen of snel een bord af te spoelen). Ook is de waterdruk veel lager (ook bij koud water). Daarom zit ik er aan te denken om gewoon dat ding er tussen uit te halen en gewoon weer lekker op de HR ketel aan te sluiten.

Ik weet alleen niet of dit onder de streep daadwerkelijk veel zal schelen (gas is duurder dan stroom) en of dit überhaupt makkelijk te doen is. Ik ben dan ook benieuwd of er iemand harde cijfers heeft voor een boiler op stroom en warm water via de ketel.

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21-04 19:43

Metro2002

Mind explorer

hyptonize schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:01:
Ik en mijn vriendin wonen sinds mei in onze (koop)woning. Energielabel B, heb nog niet een keer de verwarming aan hoeven zetten, dus het gasgebruik zal een stuk lager zijn dan onze vorige (huur)woning met nauwelijks isolatie (ook al is de nieuwe woning ruim 2x zo groot, als we stoken doen we dat enkel in de woonkamer).

Echter hebben de vorige bewoners een warmwaterboilertje onder het aanrecht in de keuken geplaatst. Ik vraag me echter af of dit nou echt zoveel zuiniger is? Dat ding staat namelijk dag en nacht aan en verbruikt volgens mij best wel wat stroom. Zo vaak staat de warmwaterkraan bij ons ook niet aan (alleen om een pan water te vullen of snel een bord af te spoelen). Ook is de waterdruk veel lager (ook bij koud water). Daarom zit ik er aan te denken om gewoon dat ding er tussen uit te halen en gewoon weer lekker op de HR ketel aan te sluiten.

Ik weet alleen niet of dit onder de streep daadwerkelijk veel zal schelen (gas is duurder dan stroom) en of dit überhaupt makkelijk te doen is. Ik ben dan ook benieuwd of er iemand harde cijfers heeft voor een boiler op stroom en warm water via de ketel.
Wij zijn vorig jaar verhuisd en een boiler (wij hebben een 80l boiler voor douchen) is echt véél duurder dan gas. Wij zijn voor douchen bijna 4x zoveel geld kwijt als toen we nog een CV ketel hadden.

Met een kleine keukenboiler zal het wel meevallen met de kosten maar hij zal er vooral voor het comfort zitten (direct warm water) en niet omdat ie zo lekker goedkoop is :P

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• Rgerr
  • Nu online

Heb er niet veel verstand van, maar denk dat iemand die dat wel heeft wel wil weten welk type HR ketel je hebt en welke boiler er onder het aanrecht hangt. Aan de hand daarvan zou je zelf ook kunnen zoeken naar het verbruik van de boiler en afweging maken. Hoe je dat verbruik vervolgens kunt vergelijken met je ketel, heb ik geen benul van.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Topicstarter
Ik heb een 5L close-in boiler (Inventum Q5) in het keukenkastje, die gebruikt 526 kWh op jaarbasis.
Op http://www.olino.org/arti...verbruik-close-in-boiler/ staat een calculator (tweede op de pagina)

Ik gebruik hem omdat ik stroomoverschot heb, als je dat niet hebt is het voordeliger om het water door de CV-ketel te laten opwarmen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 18-04 15:43
Over de boiler:

voordeel: snel warm water beschikbaar
nadeel: extra stroomverbruiker

Hoe groot het verschil is, geen idee. Wat je zou kunnen doen (en dat heeft hier al vaak tot de "Quooker-discussie" geleid) is een tijdklok op de boiler zetten (vanaf overmorgen bij Lidl voor een prikkie) en hem alleen laten stoken rond de tijd dat je 'm gebruikt.
Helemaal als dat alléén 's avonds is kun je daar vast wel winst mee boeken zonder dan direct een minuut te hoeven wachten op je water.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Pathogen schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:54:
Over de boiler:

voordeel: snel warm water beschikbaar
nadeel: extra stroomverbruiker

Hoe groot het verschil is, geen idee. Wat je zou kunnen doen (en dat heeft hier al vaak tot de "Quooker-discussie" geleid) is een tijdklok op de boiler zetten (vanaf overmorgen bij Lidl voor een prikkie) en hem alleen laten stoken rond de tijd dat je 'm gebruikt.
Helemaal als dat alléén 's avonds is kun je daar vast wel winst mee boeken zonder dan direct een minuut te hoeven wachten op je water.
Hoe tegenstrijdig het ook lijkt, maar een tijdschakelaar tussen de boiler heeft geen zin. Alleen als je bijv. een week op vakantie ofzo gaat loont het om de boiler uit te schakelen. Zie ook: http://www.olino.org/arti...verbruik-close-in-boiler/, dan kun je het zelf berekenen. Is in Quooker en Boilers stroombesparing ook getest door een Tweaker dat het niet/nauwelijks zin heeft. Vergeet niet dat je de tijdschakelaar ook moet terugverdienen (hoe goedkoop die ook is).

Ik gebruik de boiler (5L) eigenlijk voornamelijk rond etenstijd. Stel dat ik hem 23 uur per dag uit zou zetten, dan levert dat volgens die calculator alsnog maar 0,08 kWh per dag op 8)7 In een jaar tijd is dat nog geen 7 euro en daarbij dus het nadeel dat ik buiten etenstijd lauw water heb. Voor mij niet de besparing waard.

Als je je boiler zuiniger wilt maken kun je kijken naar betere isolatie. Misschien kan je hem inwikkelen met isolatiemateriaal, zie bijv. Joindry in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
Bij mijn boiler heb ik de ruimte helaas niet in het keukenkastje (dan wil de lade niet meer dicht). Wel heb ik de warm- en koudwater slangen geïsoleerd met buisisolatie. Ik merkte dat de warmte vrij ver (40-50cm) de gevlochten mantel van de slangen in trok.

ThinkPad wijzigde deze reactie 25-09-2018 12:03 (12%)

• Pathogen
Et voilá, de Quooker-discussie perfect samengevat :Y Onderbuikgevoel gebood mij te zeggen dat het wellicht wel uitkon bij alleen aanzetten rond etenstijd, maar blijkbaar is ook dat geen significante verbetering.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Ik ga het nog wel een keer proberen, want ik zie nu dat het verliesvermogen waar ze op olino.org mee rekenen wel vrij conservatief is. Bij mij lijkt dat een stuk hoger (47W, maar ik twijfel of m'n berekening goed gaat). Hij slaat bij mij ongeveer 9x in 24h aan en gebruikt dan 2-3 minuten lang zo'n 2300W.

Als ik met die 47W reken, 5L boiler en 4kg gewicht (Inventum Q5) en 23h lang uit, dan scheelt het ineens 0,83 kWh per dag. Dat is natuurlijk wél de moeite waard...

Heb wel een Sonoff POW liggen om stroomverbruik te meten en ook nog wel een tijdschakelaar. Zal eens een experimentje opzetten. Eerst een week het verbruik van de boiler meten en daarna een tijdschakelaar ertussen die alleen rond etenstijd prik erop zet.

Wordt vervolgd.

ThinkPad wijzigde deze reactie 25-09-2018 13:48 (12%)

• Pathogen
Mijn keukenkastje wordt wel warm zo vlakbij de Q. Niet heet zoals bij een Daalderop, maar warm. Geeft op zich wel het verschil in isolatie aan, gezien de Daalderop slechts 55 graden water bevatte en de Q ~100 graden :)

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 22:39

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

"Gas is duurder dan stroom" is net zoiets als "Een chocoladereep is duurder dan een bloemkool". Waar, maar je vergelijkt appels met peren.
Het zijn 2 vormen van energie waarbij een kWh en een m3 niet alleen verschillend zijn qua kosten, maar ook qua energie-inhoud. In het algemeen is het zo dat verwarmen met gas goedkoper is dan met elektriciteit (met warmtepompen wordt dit anders).

Een close-in boilertje is super comfortabel. Binnen 1 sec warm/heet water, terwijl je met een CV ketel (op zolder mischien?) al gauw 20 sec. verder bent voordat er überhaupt bruikbaar warm water beschikbaar is. Je bespaart ook wat water, maar dat is erg weinig.

Ikzelf kies voor comfort, daarbij heb ik de warmhoudfunctie in de CV uitgezet. Deze zorgt dat je relatief snel warm water hebt, ten koste van een hoger gasverbruik. Warm water voor douche/bad duurt zo iets langer, maar dat is geen probleem.

Als je echt wilt muggenziften:
In de winter heb je als voordeel dat het warmteverlies van je boiler niet verloren gaat: je bespaart dat op je stookkosten. In de zomer is het wel verlies, maar dan is het temperatuurverschil weer wat kleiner, waardoor ook de verliezen weer minder zijn.

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Ik weet alleen niet of dit onder de streep daadwerkelijk veel zal schelen (gas is duurder dan stroom) …...
Hoe bedoel je dit? Het is namelijk grote onzin, kun je aangeven hoe je het vergelijkt, misschien m3-prijs tegen kWh-prijs?

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Pathogen schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:43:
Et voilá, de Quooker-discussie perfect samengevat :Y Onderbuikgevoel gebood mij te zeggen dat het wellicht wel uitkon bij alleen aanzetten rond etenstijd, maar blijkbaar is ook dat geen significante verbetering.
Ik heb nu een week de boel aan de logging hangen, stroomverbruik valt mij erg mee. Ik zit op gemiddeld 0,6 kWh per dag.

(29/9 even negeren, toen was de logging nog maar net aangesloten).

Fabrieksopgave van het ding (Inventum Q5) is 526 kWh, hoe ze daar dan bij komen :? Misschien op de heetste stand en meerdere keren per dag volledig leegtappen? We gebruiken hem alleen om na het eten een pan ofzo schoon te maken en soms even handen wassen met warm water (meestal met koud eigenlijk).

Heb er zojuist een tijdschakelaar tussen gezet die hem alleen tussen 17:00 en 19:00 stroom geeft. Ik ben heel benieuwd naar aankomend weekend wat dan de meetresultaten zijn. En natuurlijk of we er qua comfort iets van gaan merken.

ThinkPad wijzigde deze reactie 05-10-2018 23:37 (20%)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
En zoals beloofd bij deze de conclusie. ( @Burgerman @EWK @loyske @Pathogen )

Allereerst de meetgegevens:

Tijdens de 24/7 periode is er in een week 3,4 kWh verbruikt door de boiler, gemiddeld 0,56 kWh per dag. Met tijdschakelaar ertussen was het 2,8 kWh totaal en 0,38 kWh per dag.

Op jaarbasis is de besparing tussen 33 - 68 kWh per jaar (afhankelijk of ik reken met weekverbruik * 52 of daggemiddelde * 365). Dat is respectievelijk €7,33 / € 14,96 bij €0,22 per kWh.

Ik heb één keer gehad (op zaterdag) dat ik een sopje wilde maken en de boiler te gauw leeg was. De avond ervoor had ik (na 19u, dus boiler kon niet meer opwarmen vanwege tijdschakelaar) net wat pannen afgewassen. Verder geen hinder ondervonden van de tijdschakelaar.

Voor mij is het de moeite niet waard, zeker omdat je ook nog een tijdschakelaar moet aanschaffen (de goedkope modellen kunnen geen >2000W schakelen. Ik heb eentje van Lidl voor €4,99 die 3500W mag schakelen), je klokprogramma bij elke omschakeling zomer/wintertijd weer kan bijstellen en meest belangrijke: kans hebt dat het warme water 'op' is wat de WAF aanzienlijk zal verlagen ;)

Ik heb de boel dus weer afgekoppeld en 24/7 aangesloten :)

Wel een meevaller dat het verbruik flink lager uitvalt dan wat de specs aangeven. Ik kom met wat doorrekenen op ~205 kWh per jaar (24/7 aangesloten), terwijl de specs het over 526 kWh hebben!
Maar dat zal ook aan de usecase liggen, misschien wordt hij in de test dagelijks (meerdere malen) leeggetapt op de heetste preset.

ThinkPad wijzigde deze reactie 13-10-2018 22:58 (31%)

• loyske
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19-04 15:02
@ThinkPad Thanks voor de test! Zit ik alleen nog met het afdoppen van de warm water leiding. Heb dan enkele meters tot aan badkamer op 1e verdieping die dan niet meer in gebruik is.... Kan hem niet afdoppen in de buurt van de badkamer omdat die leiding in een koof ligt die betegeld is.

• GadgetFrank
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21-04 13:12
Ik gebruik wél een tijdschakelaar voor mijn 50 liter boiler.
Deze boiler gebruik ik alleen in de wintermaanden als aanvulling op de warmtepompboiler van 200 liter. Dus de electrische boiler wordt gevoed door voorverwarmd water van + 45 graden.
In de zomer doet de warmtepompboiler het alleen en staat dan ingesteld op 55 graden.

Aangezien ik een electra-overschot heb door voldoende :P zonnepanelen, verschuif ik met de tijdschakelaar het verbruik van de boiler naar de uren dat er daglicht is. Boilertje staat aan van 11 tot 23 uur. De warmtepomp maakt ook SWW om 12:30 uur, op de piek van de PV opbrengst.

Maximaliseren van eigen verbruik is mijn motto, zonder toevoeging van hele dure slimme electronica.

PV: 9410Wp ~ 5kW Ecodan+Melcloud ~ 2 x L/L Airco ~ 10kW MCZ Suite Pelletkachel ~ Gasleidingloos ~ Leaf Tekna + Tesla Model 3

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 06:58
Leuk topic. Energie besparen in en rond de woning is een van mijn hobby's :)

Huidige cijfers:
- elektriciteit: 1300kWh/jaar (geen pv)
- aardgas: 500m³ (voor vloerverwarming 400m³ en warm water 100m³)

Bij de verbouwing van mijn woning al op een paar zaken gelet:
- zo goed mogelijk isoleren, compact (rijwoning, 140m² opp)
- CV ketel optimaal plaatsen, dicht bij keuken en badkamer voor zo kort mogelijke leidingen.
- alles-uit schakelaar voor de verlichting aan de voordeur en in de slaapkamer (uitgevoerd met teleruptoren)
- drukregelaar na de hoofdkraan leidingwater. +5 bar uit de kraan heeft geen nut, 2 à 3 bar is goed genoeg (op gelijkvloers)

Ik moet ook zeggen dat we in vergelijking met anderen relatief sober wonen op technologisch gebied (ik zit overdag al genoeg in de techniek met zijn bijhorende problemen)
- geen vaatwasser, geen droogkast.
- internet dmv 4G-modem (enkel wat surfen, e-mail met klein laptopje)
- geen televisie

Wel: combi koelkast/vriezer A+ 280kWh/j , oven 2000W, inductiekookplaat. Mijn vriendin kookt redelijk veel en uitgebreid. Wasmachine is nu reeds iets van een 10j oud maar werkt nog goed(gezin van 3).

Ik ben niet van plan om toestellen te vervangen die nog goed werken. Als er dan toch ooit eens iets kapotgaat dan zal dit natuurlijk vervangen worden door een zo zuinig mogelijk model.

Waar ik zelf niet aan gedacht heb bij de verbouwing is het elektrisch verbruik van de cv ketel, dat valt mij toch echt op.
Er zit een pomp in de ketel en een pomp bij de vv-verdeler met daartussen een evenwichtsfles. Dus om te verwarmen moeten er twee pompen draaien.
De vv-pomp is 45W (stand 2) en op de pomp in de ketel staat er 80W op het kenplaatje! Daarom programmeer ik tijdsblokken in de thermostaat zodat die niet 24/7 draaien.

Als de cv-ketel ooit eens moet vervangen worden, waarschijnlijk door een warmtepomp, dan ga ik toch goed letten op welke pompen er in zitten.

https://tweakers.net/ext/f/K5lYGZwy506xspUiIqbRn135/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/3nAWEadUj2tyv1dPPDAsiQ3U/thumb.jpg

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:09
Hoe zit het met jullie sluipverbruik? Ik probeer een beetje te peilen of ons sluipverbruik redelijk normaal is 's nachts. Deze ligt op ongeveer 120 watt. Koelkast, vriezer, modem, router, receiver, Nvidia Shield, tv, tv versterker.

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 19-04 15:28

BertV

R-L48

sluipverbruik is vrijwel te verwaarlozen; modem, op tijdschakelaar voor de nacht, zo'n 3 watt stand-by overdag, CV 2,5 watt en af en toe de koelkast die aanslaat, tafelmodel A+++.

Je ziet hier een iets hoger verbruik in de winter.
Dat is vooral de pomp van de CV.

BertV wijzigde deze reactie 28-11-2018 14:36 (63%)

• hars73
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:02

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

vinom schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:18:
Hoe zit het met jullie sluipverbruik? Ik probeer een beetje te peilen of ons sluipverbruik redelijk normaal is 's nachts. Deze ligt op ongeveer 120 watt. Koelkast, vriezer, modem, router, receiver, Nvidia Shield, tv, tv versterker.
Bij mij is het ook zo tussen de 120 en 150 watt actief verbruik als ik in de meterkast kijk.
Dat is bij mij een mechanische ventilatie, cv-ketel, keukenboiler, 3 stuks wekkerradio(s), Ziggo modem, stuk of 4 draadloos schakelbare stopcontacten, een sensorbuitenlamp met 5 watt ledlamp die in het donker constant brandt, een combi-oven/magnetron klokje, koelkast van inmiddels 10 jaar oud, een tv op standby, versterker op standby, wat usb opladers.

Grootste winst is bij mij vermoedelijk te halen door de ventilatie en de koelkast te vervangen door zuinigere varianten, al is de terugverdientijd best lang. Voor de rest is het een kwestie van comfort. Ik wil niet bij elke handeling allemaal stekkers of schakelaars aan/uit moeten zetten.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Het is niet de vraag wat normaal is, maar wat jij acceptabel vind :) Elke Watt continu is grofweg €2 op jaarbasis. Jij bent dus jaarlijks €240 kwijt aan sluipverbruik. Als je daar makkelijk op kan besparen door zaken uit te zetten (de laatste 4 apparaten die je noemt lijken mij prima kandidaten!) dan is dat snel verdiend natuurlijk.

Ik heb een server draaien die 30W continu bovenop m'n sluipverbruik gooit, waardoor dat op 83W komt. Voor mij is dat acceptabel, want die server is m'n hobby. Voor een ander is die 30W extra continu mee laten draaien heel veel. En anderen zitten op 3-400W sluipverbruik en interesseert het geen zak...

ThinkPad wijzigde deze reactie 28-11-2018 16:47 (13%)

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als de koelvriescombo (~70W hoger bij aanslaan) en de pomp van de CV-ketel (100W hoger, geen snelheidsregeling :/ ) niet aanslaan, dan zitten we hier tussen de 85 en 90W sluipverbruik 's nachts:
- 2 mini ITX systeempjes, bij elkaar zo'n 35-40W (wil ik ooit nog eens combineren tot een moderne zuinige ESXi-server);
- 2 wekkers;
- 10j oude koelvriescombo die niet is aangeslagen;
- CV waarvan de pomp stilstaat;
- Adafruit's Ice Tube Clock met GPS-mod;
- in diepe slaapstand staande netwerkprinter;
- 16p managed switch;
- FTU/glasvezelmodem;
- Raspberry Pi met DVB-C ontvanger, smartcard-reader en wat elektronica om de meters in de gaten te houden;
- Mijn in suspend to RAM/disk (hybrid) staande desktop pc.

Als ik de 2 mITX-systemen vervang door een zuinige ESXi-server zou er denk ik nog minimaal 20W afkunnen, maar veel lager dan dat gaat het denk ik niet worden hier.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Ewoudb
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21:47
Ik ben ook aan het kijken naar het nacht verbruik. Zit tussen 30 en 80 watt.

TV en Ziggo router wil ik op een tijd schakelaar gaan zetten, is dit nadelig voor de levensduur van de router?

• Onbekend
  • Laatst online: 22:10
Regelmatig iets uit zetten verkort de levensduur, maar hoeveel is niet te zeggen. Maar 1x per dag dat ding voor minimaal 6 uur uit zetten kan nauwelijks kwaad.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Ewoudb schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:21:
Ik ben ook aan het kijken naar het nacht verbruik. Zit tussen 30 en 80 watt.

TV en Ziggo router wil ik op een tijd schakelaar gaan zetten, is dit nadelig voor de levensduur van de router?
Als je er nog geen hebt, is een losse energiemeter aan te raden. Daarmee kun je per apparaat meten.

Sommige TV's gaan automatisch in een standby met laag verbruik. Andere TV's zoals LG hebben een ECO mode en een optie om opnieuw te initialiseren als op de afstandsbediening wordt gedrukt. Dat duurt even iets langer, maar daardoor is het verbruik wel minimaal (bv. een paar Watt in standby). Ik maak me geen zorgen over de levensduur. De meeste TV's zijn al verouderd (oude software) ruim voordat ze de kapot gaan. Fabrikanten behandelen ze tegenwoordig als smartphones" "elke 5 jaar een nieuwe".

Is dat Ziggo apparaat niet de verantwoordelijkheid van Ziggo? Als die stuk is moet je denk ik een nieuwe krijgen.

• Geurt-kun
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06:13

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Mijn Onkyo versterker deed samen met mijn tv in stand-by meer dan 50 Watt, dat is EUR100 op jaarbasis. Snel verdiend als je die kan killen.

2k op west bij Pv Output

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22-04 16:50
Van de week maar eens met dit winterweer de vriezer ondooit, ondanks dat het een A++ is met Antifrost, zat er na een jaar toch alweer aardig wat ijs in.
Dus in de nacht de inhoud buiten gezet en smorgens de vriezer schoongemaakt en weer ingeruimd, scheelt denk ik toch weer wat electriciteit op jaarbasis.
Zelfde een dag later met de koelkast gedaan, daar zat gelukkig geen ijs in 😉

Stroomverbruik hier op jaarbasis 1138 kWh
Sluipverbruik (Vriezer+Koelkast) 0,67 kWh per dag.
Gas 181 m3

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Mirabis
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 00:16
HereIsTom schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:36:
Van de week maar eens met dit winterweer de vriezer ondooit, ondanks dat het een A++ is met Antifrost, zat er na een jaar toch alweer aardig wat ijs in.
Dus in de nacht de inhoud buiten gezet en smorgens de vriezer schoongemaakt en weer ingeruimd, scheelt denk ik toch weer wat electriciteit op jaarbasis.
Zelfde een dag later met de koelkast gedaan, daar zat gelukkig geen ijs in 😉

Stroomverbruik hier op jaarbasis 1138 kWh
Sluipverbruik (Vriezer+Koelkast) 0,67 kWh per dag.
Gas 181 m3
en dan te bedenken dat ik in januari alleen al 680 kWh verbruikt heb.. hmm tijd om dit topic door te nemen hah

• HereIsTom
Mirabis schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 23:06:
[...]

en dan te bedenken dat ik in januari alleen al 680 kWh verbruikt heb.. hmm tijd om dit topic door te nemen hah
Huh? Verwarm je elektrisch ofzo?

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• neiltvs
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14-04 10:17
Wat ik hier nog niet gezien heb is tips om wat te besparen op je lokale ethernet verbindingen. Gigabit ethernet kost afhankelijk van het apparaat en kabellengte zo'n 0,2 tot 0,5 watt meer per device dan 100mb netwerk. Omdat er altijd twee devices aan een kabel hangen kan het dus 0,4 tot 1,0 watt per netwerkkabel schelen.

Ik heb zelf maar 50mb glasvezel internet, en dus geen behoefte aan een snel bedraad netwerk. Allles omzetten naar 100mb heeft hier dus een paar wattjes sluipverbruik de nek om gedraaid.

Snelheid is soms op de router in te stellen, je kan ook de netwerkkabel opensnijden en een blauwe of een bruine draad doorknippen, maakt niet uit welke.

Ook zijn er cablesharing splitters te krijgen voor weinig die hetzelfde voor je doen zonder sloopwerk aan je kabels.

• wolly_a
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Mooi topic... Al een tijdje door dit topic aan het lezen. We zitten met een tussenwoning nu op 2700kWh stroomverbruik en 800 m3 gas. Ons sluipverbruik is ongeveer 110 Watt. Na veel tweaken en prutsen, denk ik dat de rek er nu wel een beetje uit raakt. In ieder geval is het laag- en middelhoog hangende fruit wel op.

Middels Homey (domotica) log ik veel verbruik en heb ik veel acties gemaakt die energieverbruik moeten terugbrengen. Thermostaat en apparaten worden geregeld op aanwezigheid. PC wordt automatisch compleet stroomloos gemaakt als deze klaar is met z’n taak. Licht wordt uitgeschakeld als het lichtniveau hoog genoeg is. Dat soort dingen.

Komend voorjaar gaan we voor zonnepanelen. We beginnen op de garage en het doel is om sowieso ons sluipverbruik naar 0 te brengen.

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• wwwmarcel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22:15
Iemand een idee? Ik heb een energie meter van voltcraft aangesloten op mijn oude koelkast...en na 24uur stond er 0.415 kWh..op het scherm ??...

Ik dacht dat 1 kWh 25ct was..dus dan valt het mee..of moet ik het anders gebruiken?

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Hoe moet je het anders gebruiken :+ Of de meter is kapot, of je koelkast is redelijk zuinig, niet een abnormaal getal. Maar meet eens een week ofzo. Mijn niet perse zuinige koelkast met vriesvak verbruikt 300 kWH/jaar.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:03

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Aikon schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:01:
Hoe moet je het anders gebruiken :+ Of de meter is kapot, of je koelkast is redelijk zuinig, niet een abnormaal getal. Maar meet eens een week ofzo. Mijn niet perse zuinige koelkast met vriesvak verbruikt 300 kWH/jaar.
Afhankelijk van met of zonder vriezer, leeftijd en hoevaak de deur open gaat, mijn bijna 2 meter koelkast only komt niet verder dan 80 kWh/j

pricewatch: Siemens KS36VAW41

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• wwwmarcel
O sorry, het is een 10jaar oude vriezer...ik dacht dat deze veel verbruikte,omdat hij aan de deur ook weleens nat is

• wwwmarcel
Klopt het dat het puur aansluiten is en als hij dan op REC staat, zie je het verbruik?

Voor de rest erg lastig te zien, hoe hij werkt. Er is wel een mode dat je ook de kostprijs per kWh in kan stellen, maar voor mij zijn puur kWh belangrijk...

Ik kan me bijna niet voorstellen dat hij 0,4 kWh verbruikt..
Hoezo ik het nog meer kunnen, tussen een gloeilamp..en dan kijken of dat dit meer is?

• Rol-Co

Rol-Co

wwwmarcel schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:29:
Klopt het dat het puur aansluiten is en als hij dan op REC staat, zie je het verbruik?

Voor de rest erg lastig te zien, hoe hij werkt. Er is wel een mode dat je ook de kostprijs per kWh in kan stellen, maar voor mij zijn puur kWh belangrijk...

Hoezo ik het nog meer kunnen, tussen een gloeilamp..en dan kijken of dat dit meer is?
Gewoon een weekje monitoren en dan x52, dan heb je een aardig beeld.

• HereIsTom
wwwmarcel schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:29:

Je zou uitkomen op een jaarverbruik van 151 kWh das redelijk normaal.
Ik heb een Liebherr A++ en die verbruikt 99 kWh per jaar.
Maar meet het inderdaad eens een week, als je ‘m dus ook steeds open hebt gehad, dan kun je precies zien wat het verbruik is.

• R20141016
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 07:01
Maak sinds een tijd gebruik van het Enelogic platform.
Nu schrik dat mijn verbruik nachts van 0:00-6:00 uur 1 kWh is.
Hoe kan ik dit omlaag brengen.

Wat staat nachts aan:
* Ziggo modem
* Wireless router
* NAS (in eco stand)
* Ziggo Mediabox (Horizon)
* WakeUp light
* Printer in standby stand (anders drogen de inktpatronen uit)
* Vriezer (gekocht in 2016)
* Koelkast (gekocht in 2016)
* Klokje combi oven (gekocht in 2016)
* Mechanische ventilatie (bouwjaar woning 2016)
* Pomp vloerverwarming (bouwjaar woning 2016)
* CV (temparatuur 18 graden) (bouwjaar woning 2016)
* Telefoon oplader

R20141016 wijzigde deze reactie 12-02-2019 08:22 (11%)

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Op de pomp van de vloerverwarming kan een schakelaar welke op temperatuur werkt.

Horizon kan ik eco mode, verlies je wel wat functionaliteit.

hjs wijzigde deze reactie 12-02-2019 08:32 (29%)

• Rgerr
  • Nu online
R20141016 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:21:
Maak sinds een tijd gebruik van het Enelogic platform.
Nu schrik dat mijn verbruik nachts van 0:00-6:00 uur 1 kWh is.
Hoe kan ik dit omlaag brengen.

Wat staat nachts aan:
* Ziggo modem
* Wireless router
* NAS (in eco stand)
* Ziggo Mediabox (Horizon)
* WakeUp light
* Printer in standby stand (anders drogen de inktpatronen uit)
* Vriezer (gekocht in 2016)
* Koelkast (gekocht in 2016)
* Klokje combi oven (gekocht in 2016)
* Mechanische ventilatie (bouwjaar woning 2016)
* Pomp vloerverwarming (bouwjaar woning 2016)
* CV (temparatuur 18 graden) (bouwjaar woning 2016)
* Telefoon oplader
Is niet zo gek, heb hier een tweekapper van hetzelfde jaar met vergelijkbare apparatuur en als ik tussen 0600 en 0700nis Domoticz kijk is het verbruik ook zo’n 1kwh. :)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
@R20141016 Heb je de topicstart al doorgenomen? Staan genoeg tips
1 kWh is ~160W continu.

ThinkPad wijzigde deze reactie 12-02-2019 08:40 (30%)

• R20141016
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 07:01
Ja, had ik al doorgenomen. Blijkbaar valt mijn nachtverbruik dus nog wel mee. :)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20-04 18:27

Erasmo

Laadpaaljager

Een moderne telefoonlader heeft een verwaarloosbaar verbruik als ie klaar is met laden. Die printer, hoeveel W trekt ie in standby? Het zou me niks verbazen als dat onder de streep meer kost dan het eventueel indrogen van de inkt.
Je zou de mediabox van Ziggo 's nachts wel af kunnen schakelen, dat zijn notoire stroomvretertjes in standby.

Doet iets met stroom en motors

• art
  • Niet online
Meten is weten. Hier is het verbruik per dag van mijn Mediabox sinds de jaarwisseling: 12,07 kWh.Hij staat elke dag een paar uur aan.

http://www.gerla.nl/images/kabelbox_januari_2019.jpg

In 'eco' standby is het verbruik verwaarloosbaar. Nadeel is dat hij twee minuten nodig heeft om op te starten en we daardoor steeds het begin van het nieuws missen ;(

Ter vergelijking het gedrag tijdens onze vakantie:

http://www.gerla.nl/images/kabelbox_oktober_2018.jpg

Hij wordt wel elke dag even wakker en gebruikt in die tien dagen 189 Wh.

l'art pour l'art

• Gecko123
art schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:00:
Meten is weten. Hier is het verbuik van mijn Mediabox sinds de jaarwisseling: 12,07 kWh.Hij staat elke dag een paar uur aan.

[Afbeelding]

In Eco standby is het verbruik verwaarloosbaar. Nadeel is dat hij twee minuten nodig heeft om op te starten en we daardoor steeds het begin van het nieuws missen ;(

Ter vergelijking het gedrag tijdens onze vakantie:

[Afbeelding]

Hij wordt wel elke dag even wakker en gebruikt in die tien dagen 189 Wh.
Die ziggobox (11w) verbruikt toch een stuk meer dan de TV ontvanger van KPN (5,1-5,4w). Naar euro's is dit toch weer een tientje per jaar. >:) én hij is in no-time opgestart.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:12

T-Infinity

Heen en weer....

Erasmo schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:36:
Een moderne telefoonlader heeft een verwaarloosbaar verbruik als ie klaar is met laden. Die printer, hoeveel W trekt ie in standby? Het zou me niks verbazen als dat onder de streep meer kost dan het eventueel indrogen van de inkt.
Je zou de mediabox van Ziggo 's nachts wel af kunnen schakelen, dat zijn notoire stroomvretertjes in standby.
Ja sterker nog, zelfs al zou je 24/7 je telefoon daadwerkelijk opladen (Zonder te stoppen, dus 5 W continu) gaat het nog maar over een tientje per jaar. In de praktijk is het waarschijnlijk 1/20e deel hiervan ofzo, dus kost het telefoon laden je 50-100 ct per jaar oid.

• art
  • Niet online
Gecko123 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:40:
[...]
Die ziggobox (11w) verbruikt toch een stuk meer
Het is nog veel erger. De ziggobox trekt in standby tussen 27 en 38 Watt 8)7

l'art pour l'art

• hjs
  • Niet online
Gecko123 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:40:
[...]

Die ziggobox (11w) verbruikt toch een stuk meer dan de TV ontvanger van KPN (5,1-5,4w). Naar euro's is dit toch weer een tientje per jaar. >:) én hij is in no-time opgestart.
Niet als je hem helemaal van het stroom haalt ;)
(mijn hele stereo/tv meubel zit achter stekkerblok met schakelaar)

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:21

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

grin, ik kwam dit topic tegen. Helaas valt besparen van elektriciteit in het niet als je thuis dagelijks 15-24kWh aan het laden bent met een volledig elektrische auto.
#putthingsinperspective ;)

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:15
Sja, da's waar. Maar neemt niet weg dat zo'n ziggo-box (om maar wat te noemen) gewoon 100 euro per jaar aan elektriciteit kost als je 'm niet in eco-modus zet. Of je nou wel of geen EV hebt, da's toch makkelijk bespaard.

zcflevo.nl

• mrmrmr
  • Niet online
@NielsTn

Dat lijkt gevoelsmatig misschien zo, maar een veelverbruikend electrisch apparaat kost je onder de streep geld. Het valt niet weg. Met of zonder EV, dát hoge verbruik blijft precies hetzelfde en je zult het moeten betalen #logica ;)

Electriciteit kost ongeveer 2 euro per Watt per jaar, als een apparaat continu 30W verbruikt, kost dat dus 60 euro per jaar.

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:21

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

mrmrmr schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:13:
@NielsTn

Dat lijkt gevoelsmatig misschien zo, maar een veelverbruikend electrisch apparaat kost je onder de streep geld. Het valt niet weg. Met of zonder EV, dát hoge verbruik blijft precies hetzelfde en je zult het moeten betalen #logica ;)

Electriciteit kost ongeveer 2 euro per Watt per jaar, als een apparaat continu 30W verbruikt, kost dat dus 60 euro per jaar.
daartegenover staat dat er geen benzine/diesel in mijn huishouden direct verbruikt wordt. :)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
art schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:00:
[...]
Nadeel is dat hij twee minuten nodig heeft om op te starten en we daardoor steeds het begin van het nieuws missen ;(
[...]
Ik heb een tijdschakelaar tussen mijn TV-meubel zitten. Na enig tweaken van het tijdsschema merk ik de tijdschakelaar nu niet eens meer op. Hij schakelt in vlak voordat we thuis komen en uit een uur nadat we naar bed gaan. Simpele tweak, maar toch besparen zonder in te hoeven leveren op comfort :D Moet je wel een regelmatig leef/werkritme hebben ;)

ThinkPad wijzigde deze reactie 12-02-2019 15:39 (15%)

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:57
Ik heb mijn televisiemeubel achter een Tradfri schakelaar zitten. Zodra we naar bed/weg gaan gaat hij uit, zodra we televisie willen kijken zetten we hem aan. Als de Zigbee2MQTT stick binnen en geïnstalleerd is, kan hij ook geschakeld worden via Domoticz.

• wolly_a
  • Niet online
@ThinkPad @Ep Woody Ik kan beamen dat spelen met domotica een mooie manier is om energie te besparen. Ik heb zelf een Homey als domotica controller en bij ons wordt echt heel veel uitgeschakeld als de apparaten/lampen niet nodig zijn of wanneer we afwezig zijn. Het sluipverbruik is bij ons teruggebracht naar net iets meer dan 100 Watt.

Doel is om dit voorjaar zonnepanelen op de garage te leggen om die 100 Watt sowieso weg te werken en liefst om ook nog wat meer dan dat op te wekken. In de toekomst wil ik kijken of ik apparaten kan inschakelen op het moment dat ik een energieoverschot heb.

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• HereIsTom
wolly_a schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:44:
@ThinkPad @Ep Woody Ik kan beamen dat spelen met domotica een mooie manier is om energie te besparen. Ik heb zelf een Homey als domotica controller en bij ons wordt echt heel veel uitgeschakeld als de apparaten/lampen niet nodig zijn of wanneer we afwezig zijn. Het sluipverbruik is bij ons teruggebracht naar net iets meer dan 100 Watt.

Doel is om dit voorjaar zonnepanelen op de garage te leggen om die 100 Watt sowieso weg te werken en liefst om ook nog wat meer dan dat op te wekken. In de toekomst wil ik kijken of ik apparaten kan inschakelen op het moment dat ik een energieoverschot heb.
100W sluipverbruik is wel veel, dat kost je 876,00 kWh en € 200,- per jaar!
Dus ook met zonnepanelen is dat zonde!

• mrmrmr
  • Niet online
NielsTn schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:26:
daartegenover staat dat er geen benzine/diesel in mijn huishouden direct verbruikt wordt. :)
Ja, dat is echt heel goed, maar is EV gerelateerd aan de verbruikskosten van een Ziggo doos? Het zijn geen communicerende vaten, de rekening van het Ziggoverbruik zal met of zonder EV worden gepresenteerd en even hoog zijn.

Ik heb zonnepanelen met opbrengstoverschot (wordt gebruikt voor verwarming) en ik ben van plan een EV aan te schaffen, maar dat weerhoudt mij er niet van om zoveel mogelijk te besparen op alles van continu aan staat. Onder de streep maakt dat het verschil.

Iets anders in lijn met het bespaaronderwerp: ik heb een stofzuiger van 2200 Watt en die doe ik niet weg voor een nieuwe met het gereguleerde EU maximum van 900 Watt. Waarom? Omdat je ook met een krachtige stofzuiger bespaart. Je bent dan veel eerder klaar, je hoeft niet meerdere keren over hetzelfde stukje vloer te gaan, stof is met 1 keer grondig weg. De EU regels zijn wat stofzuigers betreft een beetje kortzichtig.

• wolly_a
  • Niet online
HereIsTom schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:19:
[...]

100W sluipverbruik is wel veel, dat kost je 876,00 kWh en € 200,- per jaar!
Dus ook met zonnepanelen is dat zonde!
Vind je? Ik kan niet meer apparaten vinden die uit kunnen. Het enige dat nu nog aanstaat zijn:
- 1x koelkast
- 1x CV ketel
- 1x Glasvezelmodem en route
- 2x Synology NAS
- 3x IP camera
- 1x Homey

De koelkast kan logischerwijs niet uit, net als de CV ketel. Mijn 2x NAS doen mijn mailserver, opslag voor IP camera's, webserver, diverse andere taken. Mijn Homey doet de domotica. Al die dingen kan ik niet uitschakelen.

Nu heb je me wel nieuwsgierig gemaakt. Wat verbruikt jouw huis als je er niet bent? Ik vond de 100 Watt nog best een hele prestatie.

• Accountant
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22-04 11:34
Onze daling over de jaren:
2013 3.567
2014 3.277
2015 3.005
2016 2.934
2017 2.721
2018 2.048
2019 1.700-1.800 zou mogelijk moeten zijn.

Gezin van 4 (sinds 2014 1 kind 2016 2e kind).
Witgoed volledig vernieuwd in 2017 en 2018 nieuwe keuken en vrieskast 1,8m en warmtepomp droger alleen nog een oude wasmachine.

In 2017 begonnen met besparen light. In 2018 serieus begonnen met besparen alles wat niet aan hoeft is dus uitgeschakeld zonder te besparen op comfort.

Besparing is nog mogelijk door enkele hallogeen lampen te vervangen, wasmachine vervangen en zaken als router uit te schakelen bij geen gebruik.

Handigste zou een kill switch zijn die alles uitschakelt als de laatste persoon uit huis gaat.

Sluipverbruik bedraagt nu rond de 60 tot 80 watt per uur in de nachtelijke uren gemeten via de Oxxio app die de slimme meter uitmeet.

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:29
Accountant schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:35:

Handigste zou een kill switch zijn die alles uitschakelt als de laatste persoon uit huis gaat.
Dat heet een hoofdschakelaar, maar ik denk niet dat je je koelkast en diepvries uit wil zetten. :+

• HereIsTom
wolly_a schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:30:
[...]

Vind je? Ik kan niet meer apparaten vinden die uit kunnen. Het enige dat nu nog aanstaat zijn:
- 1x koelkast
- 1x CV ketel
- 1x Glasvezelmodem en route
- 2x Synology NAS
- 3x IP camera
- 1x Homey

De koelkast kan logischerwijs niet uit, net als de CV ketel. Mijn 2x NAS doen mijn mailserver, opslag voor IP camera's, webserver, diverse andere taken. Mijn Homey doet de domotica. Al die dingen kan ik niet uitschakelen.

Nu heb je me wel nieuwsgierig gemaakt. Wat verbruikt jouw huis als je er niet bent? Ik vond de 100 Watt nog best een hele prestatie.
Mijn sluipverbruik is 24W en als er 24 uur niemand thuis is is het verbruik 670W per dag.
Ik heb een A++ koelkast en vriezer, HR++ CVketel en glasvezelmodem altijd aan staan.
Synology gebruik ik niet meer.

• wolly_a
  • Niet online
@HereIsTom Complimenten en een diepe buiging voor jou. Het geeft me weer motivatie om toch nog eens te kijken of ik mijn sluipverbruik minstens kan halveren. Dat zal lastig worden. Dingen als CV ketel en koelkast zijn natuurlijk niet zomaar te vervangen, maar misschien kan ik op de NASsen en IP camera's nog wat winnen...

• HereIsTom
@wolly_a Wij hebben bij onze verhuizing 4 jaar geleden alles vervangen met A++, nieuw HR+ CVketel en alles LED en KlikAanKlikUit, dus alles echt uit wat uit kan.
En nu we er dus op letten is ons jaarverbruik nog geen 1200 kWh en 300m3 gas.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
24W is wel echt extreem knap. Hoeveel KlikAanKlikUit modules heb je? Die gebruiken ook 0,5W per stuk.
‘s Nachts geen buitenlamp aan, geen wekkerradio? Dat zijn twee voorbeelden die iets van 3-4W doen, in jouw geval toch meer dan 10% van die 24W.
Geen ventilatiesysteem?

Zelfs een deurbeltrafo doet in rust al 1W ofzo.

• HereIsTom
Drie KAKU, en verder aantal stekker dozen met aan/uitknop met o.a. opladers en voedingen erop.
Geen (buiten) lampen aan als we slapen/niet thuis zijn en wekker op batterij.
Ook een nieuw Itho ventilatie die energiezuinig is en uit bij afwezigheid en draadloze deurbel op batterij.

• wolly_a
  • Niet online
@HereIsTom Lampen zijn hier allemaal al vervangen door LED. Alles schakelt door de Homey uit als het niet meer aan hoeft te staan. Gaat het verbruik van het tv meubel ineens omlaag, dan detecteert Homey dat als het uitzetten van TV en/of receiver en wordt het tv meubel compleet uitgeschakeld. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld mijn pc.

Ik wil nog kijken naar het vervangen van allerlei losse voedingen voor één grotere en energiezuinige. Nu heb ik in de meterkast nog een aantal voedingen voor de NASsen, het glasvezelmodem, de router, etc. Dat moet vast teruggebracht kunnen worden.

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:29
wolly_a schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 23:35: Ik wil nog kijken naar het vervangen van allerlei losse voedingen voor één grotere en energiezuinige. Nu heb ik in de meterkast nog een aantal voedingen voor de NASsen, het glasvezelmodem, de router, etc. Dat moet vast teruggebracht kunnen worden.
Been there, done that. Is niet de moeite waard qua verbruik terug dringen.

• hjs
  • Niet online
kwam vanmorgen deze tegen, ook leuk verbruik door elektrische vloerverwarming.

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 06:55

basvn

Breezand - NHN

hjs schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 07:43:
Dat was ook het eerste wat losgekoppeld werd toen ik mijn huis kocht, dan maar ffies koude voeten hoor

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Ep Woody
En als je dan niet met enige regelmaat je verbruik controleert dan wordt je aan het einde van het jaar verrast met een fikse nota.

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:52

ericplan

5180 Wp PV

Geen elektrische vloerverwarming en toch warme voeten. Dankzij onze nieuwe benedenburen. De vloer van de badkamer tikt ruim 23 graden aan! Het zijn huurders, geen idee of de huurprijs “all in” is.
https://tweakers.net/ext/f/nsXX7HuxQgpOdQU9nDMEuDR5/thumb.jpg

ZonPHP PVOutput

• TRaSH
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22-04 09:44

TRaSH

Koffie ?

Je kan ook het tegenovergestelde hebben,
Mijn buren zitten in huis met dikke truien en fleece jas aan en soms gewoon nog een jas.
Thermostaat staat bij hun altijd op 16 graden,
Dit vind ik echt te ver gaan,
Bezuinigen moet je reëel doen.
Omdat hun alles uit hebben moeten wij de kachel hoger zetten voor een beetje comfort of ook met de jas aan.
Mijn vrouw heeft het altijd koud en heeft daarom altijd een dikke trui aan en een vest vaak.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 22:39

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Of wat dacht je van buren die nooit thuis waren, maar wel de hele boel op 22 graden hielden vanwege 6 katten...

Mevrouw is onlangs boos vertrokken met haar kattebeesten, buurman heeft het huis te koop gezet en de kachel waarschijnlijk gewoon uit gedaan. Dat merk je dus echt :(

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
iemand een tip voor goedkope verbruiksmeters/stekkers/schakelaar die te loggen zijn?

lees: ik heb al 3 youless hier hangen. Maar ik wil een apparaat wel eens monitoren om het verbruik per dag te zien. Maar om nou >50 euro uit te geven aan plugwise of soortgelijken...

kmf wijzigde deze reactie 13-02-2019 11:17 (50%)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Ep Woody
@kmf je kan een Blitzwolf BW-SHP2 of BW-SHP6 nemen. Tasmota erop en je kan ze liggen in je domotica systeem.

Via amazon.de kun je ze ook kopen van een ander merk. Euro of 15 per stuk geloof ik.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Sonoff POW R2 kan ook, al raad ik af om die voor zware verbruikers (>10A) te gebruiken.

• Ep Woody
Sonoff POW R2 gebruik ik ook, maar die moet je meestal eerst nog voorzien van stekker en contactdoos voordat je hem tussen een apparaat kan zetten. Vandaar die Blitzwolf.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Sonoff. Ook een idee. Ik heb ook enkele Sonoff S20, maar nooit in gebruik genomen omdat je moest registreren voor een site.
Deze zijn blijkbaar ook te flashen. Even een FT232RL bestellen om die te flashen dan.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:30
kmf schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:56:
Sonoff. Ook een idee. Ik heb ook enkele Sonoff S20, maar nooit in gebruik genomen omdat je moest registreren voor een site.
Deze zijn blijkbaar ook te flashen. Even een FT232RL bestellen om die te flashen dan.
De S20 kan alleen geen stroom meten... Verder een leuk ding, dus zeker de moeite van het flashen waard.

• Gecko123
HereIsTom schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 23:17:
Drie KAKU, en verder aantal stekker dozen met aan/uitknop met o.a. opladers en voedingen erop.
Geen (buiten) lampen aan als we slapen/niet thuis zijn en wekker op batterij.
Ook een nieuw Itho ventilatie die energiezuinig is en uit bij afwezigheid en draadloze deurbel op batterij.
Een 24 watt sluipverbruik is extreem weinig. Watvoor model koelkast/vriezer heb jij?

Mijn nachtverbruik zit op 80-100 watt. Wat er dan aanstaat is koelkast/vriezer en voor de rest minimaal.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Koelkast != sluipverbruik. Als de compressor van de koelkast niet draait is het verbruik immers 0W.

Sluipverbruik is zaken zoals je TV kastje, internetmodem.

ThinkPad wijzigde deze reactie 16-02-2019 14:12 (23%)

• Gecko123
mrmrmr schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:24:
[...]
Iets anders in lijn met het bespaaronderwerp: ik heb een stofzuiger van 2200 Watt en die doe ik niet weg voor een nieuwe met het gereguleerde EU maximum van 900 Watt. Waarom? Omdat je ook met een krachtige stofzuiger bespaart. Je bent dan veel eerder klaar, je hoeft niet meerdere keren over hetzelfde stukje vloer te gaan, stof is met 1 keer grondig weg. De EU regels zijn wat stofzuigers betreft een beetje kortzichtig.
Dat is echt een onzin argument.

De reden dat hier EU regels voor opgesteld zijn dacht ik juist omdat het meereffect zuigkracht van een 2200w tov een 900w stofzuiger ontzettend klein is door innovatie en ontwikkeling. Consument zochten zo'n apparaat uit op juist een hoge wattage waardoor fabrikanten steeds hoger gingen. Wij hadden een 2200 watt en die we nu hebben 800 watt werkt veel beter.

• mrmrmr
  • Niet online
Ik kan omgekeerde zeggen op grond mijn steekproef van n=1 ;)

Nu moet ik wel zeggen dat ik een Miele stofzuiger van 2200W heb en dat mijn ervaring met een Bosch (nota bene een winnaar in een test van de consumentenbond) nogal slecht is. Voor mensen die niet perfect fit zijn zou ik zo'n stofzuiger niet toewensen want die vereist veel spierkracht wegens de met rubber dichte zuigmond die zich al vastzuigt bij laag vermogen. Zuinig in theorie, maar niet in de praktijk.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 07:08

mux

99% efficient!

Ik denk dat veel onbegrip over de stofzuigers komt vanuit het feit dat mensen denken dat watts=watts.

Ouderwetse stofzuigers gebruiken synchrone motoren die 2200W trekken als ze zgn. optimale slip hebben. Om wat gevoel te geven voor wat dat betekent: de wisselspanning in je huis wekt een roterend magnetisch veld op, en dat veld 'trekt' aan een draaiende magneet aka de draaiende motor. Als het roterend veld *net* ietsjes harder draait dan de motor, dan krijg je optimale energie-overdracht. Als de motor te langzaam draait heeft 'kan hij het magnetisch veld niet bijbenen' en heeft de motor weinig koppel.

Extreme versimpeling hier.

Een synchrone motor van dat type is heel goedkoop om te maken, maar is eigenlijk helemaal geen efficiënte motor voor een stofzuiger. Als de motor veel wordt belast, gaat de zuigkracht gigantisch omlaag, en wanneer de motor bijna niet hoeft te zuigen wordt er een hoop energie als warmte verstookt in de motor. Dit zorgt ervoor dat je netto misschien ~200-300W aan daadwerkelijke luchtbeweging uit een 2200+ watt stofzuiger kunt halen.

Moderne stofzuigers hebben inverters en BLDCs en kunnen over een wijd bereik van snelheden veel koppel produceren. Daarnaast zijn modernere stofzakken/stofvortices ook beter in het minimaliseren van de hoeveelheid obstructies in de machine en hoeft de motor voor dezelfde zuigkracht minder moeite te doen. Dat alles zorgt ervoor dat een nieuwe 750-900W inverter stofzuiger véél meer zuigkracht zal hebben dan iedere stofzuiger met een synchrone motor.

Het is uiteraard prima mogelijk dat merken een klotestofzuiger ontwerpen, maar dan moet je echt beter opletten in de winkel om die te vermijden. Dit is géén consequentie van EU-regelgeving.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Dre
  • Niet online
ThinkPad schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 13:57:
Koelkast != sluipverbruik. Als de compressor van de koelkast niet draait is het verbruik immers 0W.

Sluipverbruik is zaken zoals je TV kastje, internetmodem.
N=1

Mijn koelkast verbruikt 10 Watt als de compressor niet draait. Arbeidsfactor van 1. Het betreft wel een oude koelkast. Volgens mij is het iets van verwarming voor de temperatuurregeling tussen koel- en vries gedeelte (:?). Of dat de vriezer extra koud wordt doordat de koelkast verwarmt wordt.

Dre wijzigde deze reactie 16-02-2019 19:11 (3%)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Topicstarter
Daar zit wat in :) Wel vreemd overigens, nooit eerder gezien/gehoord. Zonde stroomverbruik ;)
Een simpele koelkast (draaischakelaar voor temperatuurkeuze) zou 0W moeten verbruiken als de deur (lampje ;) ) dicht is en de compressor niet draait. Als je een wat luxer model hebt met digitale thermostaat dan wordt het anders. En al helemaal als je een Amerikaans model hebt met ijsblokjesmaker e.d. ;)

@stofzuigerdiscussie, 'goede zuigkracht' is relatief, volgens mij kun je beter naar de onderdruk (in mBar) en luchtverplaatsing (liter/s of m3/uur) kijken. Maar die discussie past beter in Algemeen stofzuiger topic :)

ThinkPad wijzigde deze reactie 17-02-2019 08:13 (14%)

• Dre
  • Niet online
Er zit een schakelaar in mijn koelkast en die zorgt voor het volgende:
Stand A = Verwarming 10 Watt altijd aan
Stand B = Verwarming 10 Watt alleen aan als de compressor draait

Door met secondelijn de schakelaar tussen stand A en B in te zetten gaat de verwarming helemaal niet aan >:) De gevolgen van deze halve stand op de temperatuur heb ik nooit gemeten.

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 06:49
Verwarming in een koelkast is een beetje vreemd...

Punctuality is the politeness of kings

• HereIsTom
Gecko123 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 13:49:
[...]

Een 24 watt sluipverbruik is extreem weinig. Watvoor model koelkast/vriezer heb jij?

Mijn nachtverbruik zit op 80-100 watt. Wat er dan aanstaat is koelkast/vriezer en voor de rest minimaal.
Vriezer is de Liebherr GP1486-20 en koelkast de Siemens KI20RV60.
Net nog even gekeken was vorig weekend weg en het verbruik was nog steeds 24W per 24 uur was 0,68 kWh.

• Rol-Co

Rol-Co

dreamscape schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:07:
Crank case heater? Al heb ik die nooit gezien in een koelkast.

• arpeggio
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 22-04 17:14
dreamscape schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:07:
@Dre @Rol-Co
Zie het antwoord van henri1942 op dezelfde vraag in het Kassa-forum

https://kassa.bnnvara.nl/...e/koelkast-met-verwarming
Pagina: 1 ... 57 58 59 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True