@Termy De 58W is zoals gemeld in rust/standby. Dus dat is b.v. de koelkast etc niet actief aan het koelen.
Misschien is onze definitie van rust/standby anders?
With ^, al is het hier iets hoger dan bij @Franciesco, zo ziet het er 's nachts hier op het moment uit:Franciesco schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:02:
220W sluipverbruik vind ik eigenlijk wel veel.
Ter vergelijk: het mijne is ca 58W.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ja die 58 W is dan basis- of miminumverbruik, hier dus zo'n 105 W. Totale sluipverbruik is inclusief periodiek piekende apparaten die niet uit kunnen, zoals de koelkast. Dat alles bij elkaar is hier gemiddeld zo'n 150-170 W vanwege een koelvriescombo, vriezer en quooker.Franciesco schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:59:
@Termy De 58W is zoals gemeld in rust/standby. Dus dat is b.v. de koelkast etc niet actief aan het koelen.
[ Voor 11% gewijzigd door Termy op 01-05-2022 10:25 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Nieuwe voeding wil ook wel eens helpen. Lang geleden ging mijn desktop in aan stand van 80 naar 40 Watt met een modernere powersupply. Standby verbruik is ook lager.janne_nl schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:45:
Desktop die 'uit' al snel 30 a 40 watt verstookte gaat dan wel weer al jaren spanningsloos.
Goed plan, mooi als het gaat lukken!Wozmro schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:36:
Dat is de bedoeling.
15l warm water van +/-60gr gemengd met koud water via thermostatische kraan en een spaardouchekop van 4l/min.
Zou moeten lukken, ga ik straks testen
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
[ Voor 4% gewijzigd door Franciesco op 30-04-2022 20:57 ]
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Correctie op wat ik eerder zei: mijn volledige desktop setup pakt maar 4-5 W in standby, niet 10 W. Is jouw computer super oud? Of er is iets mis wmb.janne_nl schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:45:
Desktop die 'uit' al snel 30 a 40 watt verstookte gaat dan wel weer al jaren spanningsloos.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Tis wel langer geleden dat ik dat gemeten heb. Wellicht dat het daar aan ligt. Maar ook 5W is zonde om ongebruikt altijd aan te laten. Door het thuiswerken is hij wat vaker aan. Echter als het verbruik daalt onder de grenswaarde schakeld de schakelaar uit.Termy schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:28:
[...]
Correctie op wat ik eerder zei: mijn volledige desktop setup pakt maar 4-5 W in standby, niet 10 W. Is jouw computer super oud? Of er is iets mis wmb.
[ Voor 19% gewijzigd door Dean Martin op 01-05-2022 11:21 ]
The best is yet to come
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Meten is weten maar ik zou grofweg schattenDean Martin schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:11:
Ik zit momenteel op een stand-by verbruik van 2.0kWh per dag volgens mijn Homewizard.
Echter als ik ga kijken naar de apparaten zou het enige wat mijns inziens uitgezet kunnen worden:
- electrische tandenborstel
- scheerapparaat
- 3 TV's
- Router
Kunnen zijn. Ik snap dat ik kan gaan testen hoeveel dit per apparaat zou schelen, maar iemand in staat een schatting te maken?
2 32" LED's uit 2014 (Keuken en slaapkamer)
The best is yet to come
Thanks! Ik mis zeker nog items zoals oven/magnetron/stoomoven/kookplaat/vriezer/koelkast/CV etc, maar dat lijkt me onoverkomelijk uit te zetten veelal.Compuchip87 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:22:
[...]
Meten is weten maar ik zou grofweg schatten
- tandenborstel en scheerapparaat 0, lijkt me dat die alleen oplaadt wanneer leeg
- TV's, standbyverbruik moet volgens de EU < 5W zijn (misschien wel lager)
- Router geen idee, laten we het ruim nemen en zeggen 25W
Naar boven afronden, zeg 50W continu verbruik. Keer 24 uur is 1200Wh. Volgens mij zijn mijn schattingen erg ruim dus ik zou zeggen dat je nog wat apparatuur mist.
Maar bedenk dat het uiteindelijk wel lekker aantikt. Een etmaal lang 10W sluipverbruik is toch bijna 0,25kWh, als je er daar genoeg van hebt kom je vanzelf rond de 2kWh uit.
The best is yet to come
Het ligt aan de leeftijd van de tv's. Ik heb een oude Sony die ik nooit standby laat staan (al denk ik dat die standby niet eens zo veel verbruikt). Tandenborstel en scheerapparaat laadt ik alleen op als het nodig is en als die vol is haal ik het weer van het net af. Een router vind ik wel dat die altijd aan moet staan (anders ben ik ook onbereikbaar).Dean Martin schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:11:
Ik zit momenteel op een stand-by verbruik van 2.0kWh per dag volgens mijn Homewizard.
Echter als ik ga kijken naar de apparaten zou het enige wat mijns inziens uitgezet kunnen worden:
- electrische tandenborstel
- scheerapparaat
- 3 TV's
- Router
Kunnen zijn. Ik snap dat ik kan gaan testen hoeveel dit per apparaat zou schelen, maar iemand in staat een schatting te maken?
De 3 tv's hangen namelijk alle 3 volledig plat tegen de muur, en achter de tv zit een stopcontact met een L vormige stekker. Hoe zou ik deze makkelijk volledig uit kunnen zetten?
Ik zit daar onder (inclusief vriezer/koelkast). Rond de 60/65 kom ik meestal uit (soms iets lager zelfs maar waarom dat is weet ik niet eens).janne_nl schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:30:
2kwh....daar zou ik intens blij van worden. Dat is zo'n 80watt continu, waarschijnlijk minder als je daar de ijskast etc vanaf trekt.
[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 02-05-2022 11:44 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Als je echt efficiënt wilt gaan, een vrieskist is nog efficiënter. Die hebben vrijwel 0 koudeverlies, zelfs als ze open staanDaYwaLkUr schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:12:
In de garage hebben we nog een grote diepvries van het jaartal 2001![]()
Nu heb ik een energie meter eraan gehangen, ongeveer 120 watt constant (natuurlijk buiten wel 39 graden)
120 / 1000 (365 * 24) * 0,50 cent? = 525 euro op jaar basis.
Als ik kijk naar een nieuwe Liebherr a 854 euro (moet tegen -0 kunnen, want kan nog weleens vriezen in de garage) verbruikt deze op jaar basis 248 kWh * 0,50 cent = 124 euro!!
Klopt mijn berekening? Anders is het omslagpunt al naar 3 jaar bereikt?
Hoe lang heb je gemeten, 1 dag? Dat zegt natuurlijk niets...DaYwaLkUr schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:12:
Nu heb ik een energie meter eraan gehangen, ongeveer 120 watt constant (natuurlijk buiten wel 39 graden)
Als ik kijk naar een nieuwe Liebherr a 854 euro (moet tegen -0 kunnen, want kan nog weleens vriezen in de garage) verbruikt deze op jaar basis 248 kWh * 0,50 cent = 124 euro!!
Zoals de eerdere punten, maar ook is het energie gebruik in de winter natuurlijk lager als daar de omgevings temperatuur ook lager is. Maar nog steeds blijft het een flink verbruik natuurlijk. Het ligt er een beetje aan hoe oud je verwacht dat deze gaat worden en of er kwa gebruiks gemak of anders zins nog winst te behalen is, als reden om ook over te gaan tot vervanging.DaYwaLkUr schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:12:
Bron: https://www.milieucentraa...s/koelkasten-en-vriezers/Wanneer zal ik mijn oude koelkast vervangen?
Meestal is het goed om lang met spullen en apparaten te doen. Maar dat geldt niet voor oude koelkasten. Moderne koelkasten zijn namelijk veel zuiniger dan de koelkasten die 10 jaar of langer geleden werden gemaakt. Voor het milieu (en meestal ook voor je portemonnee!) is het daarom altijd goed om je oude koelkast of vriezer te vervangen door een superzuinig exemplaar. Ook als je koelkast of vriezer nog niet stuk is! En hoe ouder jouw koelkast, hoe meer stroom je bespaart met een nieuwe, en hoe beter het dus is om hem te vervangen.
Dit is het topic 'Serieus elektriciteit besparen' en niet Wat doe jij eraan om 'ons' milieu minder te belasten.erwn schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 02:41:
Moet je de oude natuurlijk wel laten recyclen en niet op marktplaats zetten. Anders is het milieu er alsnog niet mee geholpen.
Punctuality is the politeness of kings
[ Voor 32% gewijzigd door P_Tingen op 20-07-2022 16:26 ]
... en gaat over tot de orde van de dag
Ik heb echt het beste met het milieu voor. Maar als een nieuwe amerikaanse koelkast ons 400 kwh per jaar bespaard leverd mij dat met mijn huidige TLV (3 jaar nog lopend oud contract) nu E 32 op. Een nieuwe koelkast kost ca E1600. Dat is een TVT van 50 jaar. En zolang gaat ie niet mee.erwn schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 02:41:
Het loont altijd om oude koelkasten en vriezers te vervangen; ook voor het milieu:
[...]
Bron: https://www.milieucentraa...s/koelkasten-en-vriezers/
Moet je de oude natuurlijk wel laten recyclen en niet op marktplaats zetten. Anders is het milieu er alsnog niet mee geholpen.
Inbouwschakelaar achter het stroompunt zoals bijvoorbeeld een Shelly een oplossing?Dean Martin schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:11:
De 3 tv's hangen namelijk alle 3 volledig plat tegen de muur, en achter de tv zit een stopcontact met een L vormige stekker. Hoe zou ik deze makkelijk volledig uit kunnen zetten?
Maar wat is het sluipverbruik van je tv? Want zo'n Shelly heeft ook Wi-Fi enzo dus is ook niet gratis. En moderne tv's verbruiken in standby vaak ~ 1W dus de vraag is of je dat er uit haaltBlubkens schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:24:
[...]
Inbouwschakelaar achter het stroompunt zoals bijvoorbeeld een Shelly een oplossing?
Ik gebruik bv de dimmer variant achter de huidige aan en uit knoppen.
Eens met je punten.Gerco-M schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:09:
@jeroenkb Goede punten, maar ik denk wel dat er meer bij komt kijken kwa milieu dan kwh besparen. Duurzaam met apparaten omgaan en nog goed werkende apparaten zomaar afdanken omdat ze heel iets stroom besparen lijkt mij ook niet heel milieubewust.
Helaas weten we weinig over de impact op het milieu voor elk apparaat dat geproduceerd wordt, maar ik vermoed dat dit ernstiger is dan gedacht! Die apparaten worden in China echt niet “milieubewust” geproduceerd.
De energieprijzen zijn dit jaar al een heel stuk hoger dan vorig jaar, en daardoor kijken al veel meer mensen kritisch naar hun energieverbruik en zijn zonnepanelen al meer in trek dan ooit dus op zich gaan we al de goede kant op toch? En als de mensen die zonnepanelen nemen nou eens gewoon hun dak volleggen en dan ook op jaarbasis kwh over hebben zoals wij ook hier zouden we helemaal de goede kant op gaan.
Qua netwerk heb ik soortgelijks en bij mij zitten op dezelfde aansluiting nog een NAS die 24/7 draait (Surveillance Station), 3x PoE camera's, Tado bridge, Hue Bridge en een Homey.Don Quijote schreef op zondag 24 juli 2022 @ 07:42:
Twee weken geleden zonnepanelen laten installeren, deze vrijdag eindelijk mijn slimme meter gekregen en gisteren mijn P1 dongle van homewizard. Dus tijd om eens in mijn gebruik te duiken. Dat is gelijk wel confronterend….
Sluipverbruik vannacht gemiddeld 318w. Dus 7,6 kWh per dag. Voor in totaal 2785 kWh per jaar.
Dus komende week gaat het grote “waar komt dit vandaan” spel beginnen :-).
Ik ga gewoon rustig stekkerdoos per stekkerdoos doen, en dan apparaat per apparaat. Maar wellicht ziet de ervaren bespaarder al gelijk wat usual suspects.
Apparaten
CV ketel (2020)
8 x Sonos speaker
3x TV
3x Monitor
1x PS5
1x Xbox Series X
1x Xbox One X
1x Apple TV
2x Nvidia Shield
1x Eufy hub
1x Hue hub
1x In-lite hun
1x ziggo modem
UniFi netwerk
[Afbeelding]
Full-size vriezer (2021)
Full-size koelkast (2021)
Quooker (2021)
Dit is even wat ik zo uit mijn hoofd kan bedenken wat stroom verbruikt (naast opladers etc).
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Dat vind ik een hele prestatie. Zit hier met een NAS en zuinige server 2x POE camera’s, TP link Omada AP 4x en een berg ESPa en zigbee spul op 280WGermanPivo schreef op zondag 24 juli 2022 @ 07:48:
[...]
Qua netwerk heb ik soortgelijks en bij mij zitten op dezelfde aansluiting nog een NAS die 24/7 draait (Surveillance Station), 3x PoE camera's, Tado bridge, Hue Bridge en een Homey.
Dat is hier al goed voor 98 Watt continu.
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Thanks. Dat geeft al wat richting. Die Tado hub heb ik ook. Vergeten….(En een Synology NAs, maar die stond vannacht toevallig uit vannacht)GermanPivo schreef op zondag 24 juli 2022 @ 07:48:
[...]
Qua netwerk heb ik soortgelijks en bij mij zitten op dezelfde aansluiting nog een NAS die 24/7 draait (Surveillance Station), 3x PoE camera's, Tado bridge, Hue Bridge en een Homey.
Dat is hier al goed voor 98 Watt continu.
Sonos hoef je niet te meten, zie dit artikel voor het standby idle verbruik. Zeker een oude play 5 gen 1 heeft een hoog stand-by verbruik. Vooral speakers die je i.c.m. TV gebruikt zou je achter een schakelaar kunnen zetten.Don Quijote schreef op zondag 24 juli 2022 @ 07:42:
Dus komende week gaat het grote “waar komt dit vandaan” spel beginnen :-).
Ik ga gewoon rustig stekkerdoos per stekkerdoos doen, en dan apparaat per apparaat. Maar wellicht ziet de ervaren bespaarder al gelijk wat usual suspects.
Apparaten
CV ketel (2020)
8 x Sonos speaker
3x TV
3x Monitor
1x PS5
1x Xbox Series X
1x Xbox One X
1x Apple TV
2x Nvidia Shield
1x Eufy hub
1x Hue hub
1x In-lite hun
1x ziggo modem
UniFi netwerk
[Afbeelding]
Full-size vriezer (2021)
Full-size koelkast (2021)
Quooker (2021)
[ Voor 23% gewijzigd door Chris.nl op 09-08-2022 18:39 ]
Vannacht eens goed gemeten maar wij zitten op 45 watt.Franciesco schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:38:
Wauw, totaal 26W alles in rust is heel erg netjes! Zelf zit ik rond de 60W, en dat is al erg weinig.
Ik zou het media spul (Playstation, Xbox, AppleTV, Shield, TV etc etc) achter een doordrukschakelaar/tijdschakelaar zetten die uitschakelt als je gaat slapen/aan het werk bent. En een hoop van de netwerkapparatuur kan 's nachts (en deel van de dag?) ook wel uit denk ik? Als er spul tussen zit wat je via PoE voed dan zou je een scriptje kunnen bouwen. Zo doe ik het met het accespoint in de tuin ook, die wordt gevoed door m'n ERX SFP, ik schakel PoE uit op gezette tijden. En anders tijdschakelaars ertussen.
[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2022 16:40 ]
Thanks. Op de Router en twee switches na is alles PoE. Ik ga is grasduinen hoe ik dat binnen Ubiquity zou kunnen aanpakken.ThinkPad schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:37:
Nee, maar dat is dan ook geen sluipverbruik. Sluipverbruik is datgeen wat er 24/7 aanwezig is, de baseload.
[...]
Ik zou het media spul (Playstation, Xbox, AppleTV, Shield, TV etc etc) achter een doordrukschakelaar/tijdschakelaar zetten die uitschakelt als je gaat slapen/aan het werk bent. En een hoop van de netwerkapparatuur kan 's nachts (en deel van de dag?) ook wel uit denk ik? Als er spul tussen zit wat je via PoE voed dan zou je een scriptje kunnen bouwen. Zo doe ik het met het accespoint in de tuin ook, die wordt gevoed door m'n ERX SFP, ik schakel PoE uit op gezette tijden. En anders tijdschakelaars ertussen.
Hoe zit het met ventilatiesysteem? Pomp vloervewarming?
Tja. Dat is een beetje inherent aan oude huizen. Ik ben de afgelopen 12 maanden niet ontevreden over mijn gasgebruik. 1500m3 (toevallig net mijn jaar opgaaf gehad) voor 240m2. Door het plaatsen van dubbel glas, dakisolatie, sedum dakbedekking, overstap naar elektrisch koken en gebruik van Tado het gas gebruik in de twee jaar dat ik hier woon met 50% weten terug te brengen. Nu was het ook een relatief warme winter, maar toch.Termy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:06:
@Don Quijote
Verwarm je dat huis in de winter? Zo ja, dan pis je blijkbaar een veelvoud aan energie weg tov wat je bespaart.
Playstation 5 hoog standby verbruik? Hangt er volgens mij sterk vanaf wat je instelt:Wally2002 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 08:47:
[...]
Zeker een oude play 5 gen 1 heeft een hoog stand-by verbruik.
Geen idee wat een Playstation doet, ik had het over SonosArnout schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:04:
[...]
Playstation 5 hoog standby verbruik? Hangt er volgens mij sterk vanaf wat je instelt:
[Afbeelding]
Misschien een hele rare gedachte, maar heb je soms de power nap functie aan staan? (zit onder de energy saver settings). (heb die functionaliteit op mijn macbook, en denk nu even "zal wel bij meerdere macs een functie zijn") Hij wordt dan af en toe wakker ook al slaapt hij. Wie weet dat daarom de randapparatuur aanspringtMevrouwDeKat schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:12:
Het lijkt erop dat de computer zoveel zuiniger is, dat het werkende verbruik en het sluipverbruik geregeld bij elkaar in de buurt komen. Waardoor er dus steeds foutief geschakeld wordt. Weet iemand een oplossing hiervoor?
Geen rare gedachte, ik heb even onderzoek gedaan en ik lees dat de M1 chip niet meer de optie heeft om powernap aan of uit te zetten. Dus dat valt helaas niet aan te passen.Sandburd schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:55:
[...]
Misschien een hele rare gedachte, maar heb je soms de power nap functie aan staan? (zit onder de energy saver settings). (heb die functionaliteit op mijn macbook, en denk nu even "zal wel bij meerdere macs een functie zijn") Hij wordt dan af en toe wakker ook al slaapt hij. Wie weet dat daarom de randapparatuur aanspringt
[ Voor 3% gewijzigd door Corrigan op 09-08-2022 23:34 ]
12W is wel ongeloofelijk laag!Corrigan schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:33:
Inmiddels ook aan het meten met Domoticz op een Raspberry Pi aan de slimme meter.
Het was eigenlijk gemakkelijk om op sluipverbruik jacht te gaan. Wij zitten nu aan een sluipverbruik van 12W.
Alles gaat nu met KAKU stekkers uit wat niet nodig is, waaronder 's-nachts ook het internet modem, de koffie machine, tv, computers en de opladers ook niet meer ongebruikt aan de stroom laten liggen.
Verder hadden we al een inverter koelvrieskast wat behoorlijk veel energie scheelt. Alleen wanneer de boiler aanslaat hebben we even een korte piek om de aantal uren. Daar valt weinig aan te veranderen.
Het was een beloning toen de energierekening kwam, een flink aantal kWh minder dan vorige maand.
Ik ben niet ontevreden, dit hadden we veel eerder moeten doen!
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
Bij switches kun je het beste 100 Mbps kiezen waar sneller niets toevoegt (bijvoorbeeld tv of een modem met een 100 Mbps aansluiting). Een 5 poort switch moet onder 2W kunnen verbruiken.vanpeers schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:22:
Ik zit snachts met een gemiddelde dan 95W.
Modem, 2 routers en 1 switch van 32 poorten afzetten ben ik niet direct van plan aangezien ons alarm en domotica systeem hier aan gekoppeld is.
Ik mis helaas op de experiabox v12 een ECO modus of WiFi Schedulemrmrmr schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:20:
[...]
Bij switches kun je het beste 100 Mbps kiezen waar sneller niets toevoegt (bijvoorbeeld tv of een modem met een 100 Mbps aansluiting). Een 5 poort switch moet onder 2W kunnen verbruiken.
Managed switches en rack mountable 19" switches verbruiken meestal flink meer. Misschien zijn meerdere kleinere switches beter dan 1 grote. Bijvoorbeeld een aantal 8 of 16 poort switches.
Helaas is er weinig betrouwbare informatie over het verbruik van switches. Er is een wat oudere test van hardware.info. Kijk of EEE (Energy Efficient Ethernet, 802.3az) wordt ondersteund. Daarmee wordt het benodigde vermogen beperkt als de afstand kort is.
Als je geen PoE nodig hebt op een switch, dan is zonder PoE beter. De voeding is zo beter afgestemd op een (veel) lager verbruik, waardoor de efficientie waarschijnlijk beter is.
Bij modems heb je het niet altijd voor het zeggen, maar dat is wel de bedoeling van de vrije modemkeuze regels. Misschien kun je zo 1 router er tussen uithalen als de modem onder eigen beheer komt.
Je kunt WiFi radio's uitschakelen op modems van internet providers als je dat niet nodig hebt.
Een oude koelkast en vriezer zijn vaak energievreters. Een moderne inverter koelvrieskast staat continue zuinig aan. Samsung levert tegenwoordig alleen nog maar inverters.vanpeers schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:22:
[...]
12W is wel ongeloofelijk laag!
Ik zit snachts met een gemiddelde dan 95W.
Modem, 2 routers en 1 switch van 32 poorten afzetten ben ik niet direct van plan aangezien ons alarm en domotica systeem hier aan gekoppeld is.
Dus dit lijkt me al een groot deel van ons sluipverbruik, dan heb ik nog koelkast en vriezer over voor als grotere verbruikers. Deze ga ik eens apart uitmeten om te kijken of het de moeite loont om deze te vervangen.
Kwestie van prioriteiten. Stel je de vraag of alle domotica en de Nas ook continue aan nodig of kun je ook even zonder.janne_nl schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:47:
Onder de 100W lijkt me idd super. Zat daar kort tegen aan(incl een Synology Nas met ongeveer 20W, maar domotica en zo heeft er 200W van gemaakt.
[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 11-08-2022 17:47 ]
12W?Corrigan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:46:
200W continue aan is namelijk best veel. Wij zaten ruim boven de 100W en is nu terug naar 12W. Het werd ook een sport om de sluipers te zoeken.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
De eerste willekeurige mechanische ventilatie die ik checkte zegt 10W.hoevenpe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:13:
[...]
12W?
Alleen de mechanische ventilatie op de minimale stand is al 3x zoveel...
Ik noem 't "stand-by" verbruik en zit zoals hier omschreven op 26watt. Op de pieken (koel/vries aan) van die screenshot zit ik op 83watt. Omdat de koel/vries de helft van de tijd uit staat zou 83:2 een "altijd aan" verbruik geven van 41,5watt.Beekforel schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:54:
12W als laagst of 12W de hele nacht is nogal een verschil. Je moet imo de koelkast en vriezer wel meerekenen in je "altijd aan" verbruik.
Enelogic rekent dat redelijk mooi uit. Ik zit momenteel op ongeveer 200W altijd aan.
Mijne doet in de laagste stand 3 W. Denk dat je een nieuwe moet kopenhoevenpe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:13:
[...]
12W?
Hier 40W, 20 jaar oud maar voelt zonde om te vervangen omdat het nog goed werkt.Termy schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:17:
Mijne doet in de laagste stand 3 W. Denk dat je een nieuwe moet kopen.
Ook zonde om te vervangen https://imgur.com/a/x1j6jOD maar deze werkte niet goed😉hoevenpe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:19:
[...]
Hier 40W, 20 jaar oud maar voelt zonde om te vervangen omdat het nog goed werkt.
[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 11-08-2022 20:39 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Die (naja de. MVS 15RH) heb ik ook gebruikt om m'n 25 jaar oude mv nog goed werkende mee te vervangen. Niet eens zozeer naar energieverbruik gekeken maar met name naar het automatisch reageren op luchtvochtigheid. Dit deed ik eerder handmatig en iets later met domotica maar vervangen nam een zorg weg en betere werking terug.hoevenpe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:57:
@wizzopa
Met de verwachte kWh prijs is een nieuwe inderdaad in een jaar terugverdiend.
Ben al aan het googelen, is de Orcon MVS 15RHB het beste of mis ik een merk?
[ Voor 7% gewijzigd door Beekforel op 11-08-2022 22:23 ]
Is ie geruisloos, CO2- en vochtgestuurd? Zo nee, dan werkt ie niet goed wmb, nog los van de veel hogere stroomkosten.hoevenpe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:19:
[...]
Hier 40W, 20 jaar oud maar voelt zonde om te vervangen omdat het nog goed werkt.
Klopt deels ja, priotiteiten.Corrigan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:46:
[...]
Kwestie van prioriteiten. Stel je de vraag of alle domotica en de Nas ook continue aan nodig of kun je ook even zonder.
200W continue aan is namelijk best veel. Wij zaten ruim boven de 100W en is nu terug naar 12W. Het werd ook een sport om de sluipers te zoeken.
Dit is wel een aardig overzicht. De besparingen die daar genoemd worden kun je met de huidige energie tarieven wel 2x of 3x nemen.
https://www.milieucentraa...is/grote-energieslurpers/
Met een huidige mechanische ventilatiebox kun je meer dan 80% energie besparen dan met een oude mv box met nog een wisselstroommotor. De mv techniek heeft ook niet stilgestaan.hoevenpe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:13:
[...]
12W?
Samsung Digital Inverter. Een stille, energiezuinige en milieuvriendelijke koelkast, die je ook een lagere energierekening oplevert! Reguliere compressors gaan alleen aan en uit. De Digital Inverter Compressor past echter automatisch zijn snelheid aan en koelt op 7 niveaus. Hij is daardoor zeer stil en produceert slechts 35dB.
Hij heeft drie standen dmv een perilex schakelaar, altijd op 1 tenzij we pannenkoeken bakken...Termy schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:37:
Is ie geruisloos, CO2- en vochtgestuurd? Zo nee, dan werkt ie niet goed wmb, nog los van de veel hogere stroomkosten.
Me_dusa
Toch toen ik naar Warmteservice ging om een pompschakelaar te halen werd er gelijk gevraagd of ik een nieuwe of oude pomp had.Franciesco schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:50:
Vloerverwarmingspompen die 24hr/dag draaien is wel heel erg vorige eeuw naar mijn mening.
Was laatst ook op het NOS journaal iemand die allerlei bespaartips had en hiermee aan kwam. Valt mijn inziens in dezelfde categorie als de gloeilamp vervangen.
Oftewel: als we zelfs dat soort tips anno 2022 nog moeten geven dan hebben we nog een hele lange weg te gaan naar het minderen van ons verbruik.
Positief gezien: er is nog veel laaghangend fruit om gemakkelijk en snel elektra te kunnen besparen.
I’m not superstitious, but I am a little stitious.
[ Voor 5% gewijzigd door Franciesco op 12-08-2022 09:54 ]
Lijkt me op twee manieren geen slim antwoordrmr1 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:15:
[...]
Toch toen ik naar Warmteservice ging om een pompschakelaar te halen werd er gelijk gevraagd of ik een nieuwe of oude pomp had.
Bij een nieuwe was het volgens hen echt een “no-go”
Omdat deze anders stuk zou gaan….
Geen idee of dit waar is overigens….
Cash is king.
En hoeveel huizen zijn er van de vorige eeuw?Franciesco schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:50:
Vloerverwarmingspompen die 24hr/dag draaien is wel heel erg vorige eeuw naar mijn mening.
Was laatst ook op het NOS journaal iemand die allerlei bespaartips had en hiermee aan kwam. Valt mijn inziens in dezelfde categorie als de gloeilamp vervangen.
Laptop(s), iPads die ‘s nachts aan de lader gaan?Beekforel schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:03:
Het lijkt erop dat ik iets heb wat in de nacht zo'n 80W continu doet... Kan alleen niet bedenken wat.
Het is niet exact van zonsondergang tot zonsopgang oid, maar meer ongeveer wanneer wij slapen... Misschien de telefoonladers maar even bekijken... ;X
Buiten stookseizoen zet ik de pomp elke dag 1 uur aan en de rest van de dag staat ie uit. Doe ik al jaren zo. Tijdens het stookseizoen staat ie 24/7 aan, dat is meestal voor een maand of 3, 4.Wilke schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 00:44:
Overigens Warmteservice goed bezig, natuurlijk moet je dat niet doen bij een moderne gelijkstroom pomp met allerlei regelelectronica.
Ja dacht aan zoiets maar kan niets bedenken. Oplader van m'n vrouw is het in elk geval niet en ook de plafondventilator heeft niet zo'n grote invloed.GioStyle schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:52:
[...]
Laptop(s), iPads die ‘s nachts aan de lader gaan?
Koelkast/vriezer? Zeker als er een laag ijs in de vriezer hangt, is het niet ondenkbaar dat hij bij deze temperaturen constant draait.Beekforel schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:03:
Het lijkt erop dat ik iets heb wat in de nacht zo'n 80W continu doet... Kan alleen niet bedenken wat.
Het is niet exact van zonsondergang tot zonsopgang oid, maar meer ongeveer wanneer wij slapen... Misschien de telefoonladers maar even bekijken... ;X
Natuurlijk zijn er heel veel huizen van de vorige eeuw (mijn huidige en vorige woning ook). Mij ging het om het feit dat er anno 2022 nog steeds huizen zijn waar er geen pompschakelaar (achteraf) geplaatst is, terwijl het al vele (minimaal 20) jaren bestaat en bekend is dat dit flink energie kan besparen. Net zoals de aangehaalde gloeilamp: je zou denken dat iedereen weet dat die heel veel energie kosten en beter vervangen kunnen worden. Helaas is dat ook niet zo. Idem voor de halogeenlampen, enkel glas etc.Wilke schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 00:44:
[...]
En hoeveel huizen zijn er van de vorige eeuw?
3 jaar geleden huis gekocht. Vloerverwarming was aanwezig maar al 10 jaar "niet in gebruik". Uhuhh. De thermostaat knop er op was idd dichtgedraaid. De pomp stond echter al jaren lekker op standje 80W koud water rond te pompen. Zomer, winter, 24x365.
Die pompschakelaar verdiende zichzelf in 1 kwartaal terug. En dat was met de oude energieprijzen.
Overigens Warmteservice goed bezig, natuurlijk moet je dat niet doen bij een moderne gelijkstroom pomp met allerlei regelelectronica.
Alle gloeilampen vervangen is overigens ook wel degelijk een relevante besparing met de huidige prijzen.
Dan ben ik toch wel heel benieuwd wat dat voor 'dingen' zijn.Termy schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:37:
[...]Aangezien mijn TV dingen doet in standby om langer mee te gaan zet ik die sowieso niet uit.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Nee daar zit het ook niet.Slonzo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:40:
[...]
Koelkast/vriezer? Zeker als er een laag ijs in de vriezer hangt, is het niet ondenkbaar dat hij bij deze temperaturen constant draait.
Met name oled tv's staan beter op standby. Bovendien apparaten die lang (maanden,jaren) aanstaan vinden spanningsloos worden ook niet altijd fijn.Yaksa schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:45:
[...]
Dan ben ik toch wel heel benieuwd wat dat voor 'dingen' zijn.
Voor zover ik de natuurkundige principes begrijp gaat een elektronisch circuit het langste mee wanneer er geen spanning doorheen gaat.
Ik heb een LG OLED. Die doet een pixel refresher oid in standby. Er staat iig duidelijk aangegeven dat voor een zo lang mogelijk goed beeld (burn in) de TV niet van de spanning af moet. Wat verbruik betreft zou het ook nergens op slaan om daarvoor moeilijk te doen dus dat is makkelijk.Yaksa schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:45:
[...]
Dan ben ik toch wel heel benieuwd wat dat voor 'dingen' zijn.
Voor zover ik de natuurkundige principes begrijp gaat een elektronisch circuit het langste mee wanneer er geen spanning doorheen gaat.
[ Voor 27% gewijzigd door Beekforel op 13-08-2022 12:45 ]
Die pixel refresher doet ie sowieso om de vier uur. Dus totaal onnodig om daarvoor het apparaat aan te laten staan. Bovendien, mocht je bang zijn voor ingebrande pixels of ghosting (wat al bijna nooit voor komt), kun je die functie ook nog handmatig starten.Termy schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:21:
[...]Ik heb een LG OLED. Die doet een pixel refresher oid in standby. Er staat iig duidelijk aangegeven dat voor een zo lang mogelijk goed beeld (burn in) de TV niet van de spanning af moet. Wat verbruik betreft zou het ook nergens op slaan om daarvoor moeilijk te doen dus dat is makkelijk.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Als die maar 1watt zou gebruiken in standby en het product gaat gemiddeld x jaar langer mee (pixel refresher) is dat ook spaarzaam/duurzaam met energie omgaan.Yaksa schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:39:
[...]
. Ook al is het maar 1 watt, alle kleine beetjes helpen om zo zuinig mogelijk met de spaarzame energie om te gaan.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Je hebt overduidelijk mijn reactie wel gelezen maar niet begrepen.Stef87 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:56:
[...]Als die maar 1watt zou gebruiken in standby en het product gaat gemiddeld x jaar langer mee (pixel refresher) is dat ook spaarzaam/duurzaam met energie omgaan.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq