Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
@Termy De 58W is zoals gemeld in rust/standby. Dus dat is b.v. de koelkast etc niet actief aan het koelen.

Misschien is onze definitie van rust/standby anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Hier zo'n 175 's nachts minimaal, af en toe rond de 300

Daar zit een NAS bij, 20 a 25 watt maar is mailserver en kan niet zomaar uit.
3 a 4 switches, Fritzbox modem, 3 wifi doosjes voor mesh, diepvries en 2 ijskasten. Verder een heel blik hue en schakelaars die wat stroom verbruiken.

Meeste wellicht in de Humax, eens kijken of die in de vakantie idd niet uitkan.

Wifi uit is wat lastiger, omdat andere spullen daar afhankelijk van zijn, zoals camera's en Domotica.

Desktop die 'uit' al snel 30 a 40 watt verstookte gaat dan wel weer al jaren spanningsloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Franciesco schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:02:
220W sluipverbruik vind ik eigenlijk wel veel.
Ter vergelijk: het mijne is ca 58W.
With ^, al is het hier iets hoger dan bij @Franciesco, zo ziet het er 's nachts hier op het moment uit:
nachtverbruik

Zo'n 15-20W daarvan is het totale idle verbruik van de router-pc, download-pc, RPi 3 en diy-UPS samen. Daarnaast SG3216 switch (max 14.7W volgens fabrikant), koelvriescombo, CV-ketel, 3 wekkers/klokjes, glasvezelmodem .... en dat is het zo'n beetje geloof ik. De +/- 10W verbruikende tv-ontvanger zet zichzelf om 01:00 uit en om 06:30 aan en een aantal apparaten hebben een schakelaar om de stroomvoorziening te onderbreken wegens verbruik tijdens uitstaan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

Franciesco schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:59:
@Termy De 58W is zoals gemeld in rust/standby. Dus dat is b.v. de koelkast etc niet actief aan het koelen.

Misschien is onze definitie van rust/standby anders?
Ja die 58 W is dan basis- of miminumverbruik, hier dus zo'n 105 W. Totale sluipverbruik is inclusief periodiek piekende apparaten die niet uit kunnen, zoals de koelkast. Dat alles bij elkaar is hier gemiddeld zo'n 150-170 W vanwege een koelvriescombo, vriezer en quooker.

@janne_nl 30-40 W is wel erg veel. Mijn dikke desktop, zie specs in sig, trekt samen met een switch en draadloze lader maar 4-5 W in standby.

[ Voor 11% gewijzigd door Termy op 01-05-2022 10:25 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
janne_nl schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:45:
Desktop die 'uit' al snel 30 a 40 watt verstookte gaat dan wel weer al jaren spanningsloos.
Nieuwe voeding wil ook wel eens helpen. Lang geleden ging mijn desktop in aan stand van 80 naar 40 Watt met een modernere powersupply. Standby verbruik is ook lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
Mijn boilertje is klaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHFCh_rk8GfE3Y2-_kySl9RH1j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Cw45yQZRUxz9dJ2pF1pfo0d.jpg?f=fotoalbum_large

- boiler 15l/1200W
- Shelly 1pm
- temp sensor+display
- drukknop

Boiler hangt in de loopweg; fiets/technieken/voorraadberging.

Idee is om voorafgaand aan afwassen of douchen even de boilertemperatuur checken, indien temperatuur te laag even op het knopje drukken waarmee een opwarmcyclus van 15min gestart wordt.

Verbruik kan eenvoudig opgevolgd via de Shelly app.

Het is een experiment. Als dit goed werkt (voldoende comfortabel is) en de nieuwe lucht/lucht warmtepomp werkt ook goed in de wintermaanden dan kan de gas er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Wozmro : begrijp ik je goed en ga je douchen met alleen een 15 liter boiler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Dat is de bedoeling.

15l warm water van +/-60gr gemengd met koud water via thermostatische kraan en een spaardouchekop van 4l/min.

Zou moeten lukken, ga ik straks testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Wozmro schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:36:
Dat is de bedoeling.

15l warm water van +/-60gr gemengd met koud water via thermostatische kraan en een spaardouchekop van 4l/min.

Zou moeten lukken, ga ik straks testen :)
Goed plan, mooi als het gaat lukken! _/-\o_

Maar zie ik daar nou een grote boiler boven hangen?
Die is misschien voor WAF douchen of kids >:)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Wozmro Dat zou dan ongeveer max 6 minuten* douchen worden. Moet makkelijk lukken toch! :)

Ik kreeg op dit forum al diverse reacties of ik wel voldoende zou hebben aan de beoogde 150 liter boiler (voor 2 personen). :+

* met 38 graden

[ Voor 4% gewijzigd door Franciesco op 30-04-2022 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Dat is de gasboiler (100l, staat nu uit), de nieuwe elektrische boiler heb ik gewoon in serie gehangen er na.

Dus ik heb nog een weg terug als ik te optimistisch zou geweest zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik moet het hier zelf doen met een na geisoleerde 80 Liter E boiler. Op standje 1200 watt (60C) op een tijdklok van 9 tot 9 zodat die altijd wat PV pakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlWIa73aoXzXNQCQ0LRNXeUKgN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfSUe7vf940Qmo7stTL4OfZf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JD4tltumIpqq9HwlRyMTGHhnBnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/695g7irMv0IemVx95tz0Ecur.jpg?f=fotoalbum_large

Standby verlies was iets meer dan 1 kwh per dag maar nu nog maar 0,5 kwh per dag.

Hier met 2 personen en daar kunnen we beide van douchen. Tja ik douche wat lang ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

janne_nl schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:45:
Correctie op wat ik eerder zei: mijn volledige desktop setup pakt maar 4-5 W in standby, niet 10 W. Is jouw computer super oud? Of er is iets mis wmb.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Termy schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Correctie op wat ik eerder zei: mijn volledige desktop setup pakt maar 4-5 W in standby, niet 10 W. Is jouw computer super oud? Of er is iets mis wmb.
Tis wel langer geleden dat ik dat gemeten heb. Wellicht dat het daar aan ligt. Maar ook 5W is zonde om ongebruikt altijd aan te laten. Door het thuiswerken is hij wat vaker aan. Echter als het verbruik daalt onder de grenswaarde schakeld de schakelaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Er hangt ook een switch aan dat blok waar ook een wifi mesh node op zit dus dat is onhandig. Sowieso is 5 W onder de grens waar voor mij de afweging comfort/besparing gedaan wordt. Maar dat is uiteraard persoonlijk voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik zit momenteel op een stand-by verbruik van 2.0kWh per dag volgens mijn Homewizard.

Echter als ik ga kijken naar de apparaten zou het enige wat mijns inziens uitgezet kunnen worden:
- electrische tandenborstel
- scheerapparaat
- 3 TV's
- Router

Kunnen zijn. Ik snap dat ik kan gaan testen hoeveel dit per apparaat zou schelen, maar iemand in staat een schatting te maken?

De 3 tv's hangen namelijk alle 3 volledig plat tegen de muur, en achter de tv zit een stopcontact met een L vormige stekker. Hoe zou ik deze makkelijk volledig uit kunnen zetten?

[ Voor 19% gewijzigd door Dean Martin op 01-05-2022 11:21 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Dean Martin
"- 3 TV's" -> Crt, plasma, oled, leeftijd? ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21
Dean Martin schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:11:
Ik zit momenteel op een stand-by verbruik van 2.0kWh per dag volgens mijn Homewizard.

Echter als ik ga kijken naar de apparaten zou het enige wat mijns inziens uitgezet kunnen worden:
- scheerapparaat
- 3 TV's
- Router

Kunnen zijn. Ik snap dat ik kan gaan testen hoeveel dit per apparaat zou schelen, maar iemand in staat een schatting te maken?
Meten is weten maar ik zou grofweg schatten
- tandenborstel en scheerapparaat 0, lijkt me dat die alleen oplaadt wanneer leeg
- TV's, standbyverbruik moet volgens de EU < 5W zijn (misschien wel lager)
- Router geen idee, laten we het ruim nemen en zeggen 25W

Naar boven afronden, zeg 50W continu verbruik. Keer 24 uur is 1200Wh. Volgens mij zijn mijn schattingen erg ruim dus ik zou zeggen dat je nog wat apparatuur mist.

Maar bedenk dat het uiteindelijk wel lekker aantikt. Een etmaal lang 10W sluipverbruik is toch bijna 0,25kWh, als je er daar genoeg van hebt kom je vanzelf rond de 2kWh uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Raven schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:20:
@Dean Martin
"- 3 TV's" -> Crt, plasma, oled, leeftijd? ;)
2 32" LED's uit 2014 (Keuken en slaapkamer)
1 65" QLED uit 2020

Ik had btw nog een edit gedaan in mijn vorige post vwb de bevestiging ervan ;-)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Compuchip87 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:22:
[...]

Meten is weten maar ik zou grofweg schatten
- tandenborstel en scheerapparaat 0, lijkt me dat die alleen oplaadt wanneer leeg
- TV's, standbyverbruik moet volgens de EU < 5W zijn (misschien wel lager)
- Router geen idee, laten we het ruim nemen en zeggen 25W

Naar boven afronden, zeg 50W continu verbruik. Keer 24 uur is 1200Wh. Volgens mij zijn mijn schattingen erg ruim dus ik zou zeggen dat je nog wat apparatuur mist.

Maar bedenk dat het uiteindelijk wel lekker aantikt. Een etmaal lang 10W sluipverbruik is toch bijna 0,25kWh, als je er daar genoeg van hebt kom je vanzelf rond de 2kWh uit.
Thanks! Ik mis zeker nog items zoals oven/magnetron/stoomoven/kookplaat/vriezer/koelkast/CV etc, maar dat lijkt me onoverkomelijk uit te zetten veelal.

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
2kwh....daar zou ik intens blij van worden. Dat is zo'n 80watt continu, waarschijnlijk minder als je daar de ijskast etc vanaf trekt.

Moderne tv's zou ik vanaf blijven. Steeds spanningsloos maken kost je wellicht meer dan het bespaart. Nieuwe tv's zitten onder de watt indien op standby.

Router en wifi daarintegen zou wel kunnen helpen. Maar wellicht lever je dan ook in op comfort.

En, maar ook niet goedkoop...elke laten we zeggen 15jaar, diepvries, ijskast, cv vervangen helpt ook (iets).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

- scheerapparaat
- 3 TV's
- Router

De 3 tv's hangen namelijk alle 3 volledig plat tegen de muur, en achter de tv zit een stopcontact met een L vormige stekker. Hoe zou ik deze makkelijk volledig uit kunnen zetten?
Het ligt aan de leeftijd van de tv's. Ik heb een oude Sony die ik nooit standby laat staan (al denk ik dat die standby niet eens zo veel verbruikt). Tandenborstel en scheerapparaat laadt ik alleen op als het nodig is en als die vol is haal ik het weer van het net af. Een router vind ik wel dat die altijd aan moet staan (anders ben ik ook onbereikbaar).
janne_nl schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:30:
2kwh....daar zou ik intens blij van worden. Dat is zo'n 80watt continu, waarschijnlijk minder als je daar de ijskast etc vanaf trekt.
Ik zit daar onder (inclusief vriezer/koelkast). Rond de 60/65 kom ik meestal uit (soms iets lager zelfs maar waarom dat is weet ik niet eens).

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 02-05-2022 11:44 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 09:36
In de garage hebben we nog een grote diepvries van het jaartal 2001 :P

Nu heb ik een energie meter eraan gehangen, ongeveer 120 watt constant (natuurlijk buiten wel 39 graden)

120 / 1000 (365 * 24) * 0,50 cent? = 525 euro op jaar basis.

Als ik kijk naar een nieuwe Liebherr a 854 euro (moet tegen -0 kunnen, want kan nog weleens vriezen in de garage) verbruikt deze op jaar basis 248 kWh * 0,50 cent = 124 euro!!

Klopt mijn berekening? Anders is het omslagpunt al naar 3 jaar bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
DaYwaLkUr schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:12:

Nu heb ik een energie meter eraan gehangen, ongeveer 120 watt constant (natuurlijk buiten wel 39 graden)

Als ik kijk naar een nieuwe Liebherr a 854 euro (moet tegen -0 kunnen, want kan nog weleens vriezen in de garage) verbruikt deze op jaar basis 248 kWh * 0,50 cent = 124 euro!!

Als je echt efficiënt wilt gaan, een vrieskist is nog efficiënter. Die hebben vrijwel 0 koudeverlies, zelfs als ze open staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:05

Hoe lang heb je gemeten, 1 dag? Dat zegt natuurlijk niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@DaYwaLkUr De rekenmethode klopt, maar meten op de warmste dag van het jaar zorgt niet voor een naar een jaar extrapoleerbaar resultaat. Je hebt ook een hoog kWh tarief gebruikt. Klopt dat wel? De BTW is verlaagd per 1 juli.

Vergelijk met de zuinigste vriezer in Pricewatch: een Liebherr GP 1496 Premium. 103 liter. Normverbruik: 110 kWh per jaar. Omgevingstemperatuur -15 graden tot 43 graden.

Als alle dagen er hetzelfde uitzien als vandaag dan zou jouw oude vriezer 1.051 kWh per jaar verbruiken.

Factor 10 verschil. Maar er zullen ook vrieskoudagen zijn waarbij het verbruik veel lager is, en alles wat er tussen deze 2 uitersten zit. Vinger in de lucht schatting: 70 W, dat is 613 kWh per jaar. Bij apparatuur zoals een vriezer moet je echt wel langer meten, bij voorkeur een week of langer. Vooral omdat de vriezer niet constant loopt en als het ware energie opslaat. Ideaal is de meting te doen in een periode met gemiddelde temperatuur en gemiddeld gebruik.

Na de geschatte correctie en bij jouw tarief van 50 cent zijn de kosten € 306,50 per jaar versus € 55. Verschil: € 251,50. Dat zou in ongeveer 2,6 jaar terugverdiend zijn.

Ik weet natuurlijk ook niet hoeveel ruimte je nodig hebt. Misschien ook eens streng kijken naar hoeveel er weg kan, over datum is, en wat nu eigenlijk de prijs wordt van langdurig ingevroren producten als je de energiekosten erbij telt. Misschien spendeer je wel meer aan energie dan de korting van kilo aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Zoals de eerdere punten, maar ook is het energie gebruik in de winter natuurlijk lager als daar de omgevings temperatuur ook lager is. Maar nog steeds blijft het een flink verbruik natuurlijk. Het ligt er een beetje aan hoe oud je verwacht dat deze gaat worden en of er kwa gebruiks gemak of anders zins nog winst te behalen is, als reden om ook over te gaan tot vervanging.

Ik heb hier een grote amerikaanse koelkast uit het jaar (200) nul die “het maar blijft doen” en ik kan deze echt nog niet “zomaar” afdanken want dat is ook niet heel duurzaam natuurlijk. Hij wordt vast geen 30 denk ik… Ook heb ik door vele andere besparingen stroom over en met een oud contract en lage TLV zou de besparing op een nieuwe koelkast ook zo laag zijn dat ik het economisch echt niet snel rond krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Het loont altijd om oude koelkasten en vriezers te vervangen; ook voor het milieu:
Wanneer zal ik mijn oude koelkast vervangen?

Meestal is het goed om lang met spullen en apparaten te doen. Maar dat geldt niet voor oude koelkasten. Moderne koelkasten zijn namelijk veel zuiniger dan de koelkasten die 10 jaar of langer geleden werden gemaakt. Voor het milieu (en meestal ook voor je portemonnee!) is het daarom altijd goed om je oude koelkast of vriezer te vervangen door een superzuinig exemplaar. Ook als je koelkast of vriezer nog niet stuk is! En hoe ouder jouw koelkast, hoe meer stroom je bespaart met een nieuwe, en hoe beter het dus is om hem te vervangen.
Bron: https://www.milieucentraa...s/koelkasten-en-vriezers/

Moet je de oude natuurlijk wel laten recyclen en niet op marktplaats zetten. Anders is het milieu er alsnog niet mee geholpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
erwn schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 02:41:
Moet je de oude natuurlijk wel laten recyclen en niet op marktplaats zetten. Anders is het milieu er alsnog niet mee geholpen.
Dit is het topic 'Serieus elektriciteit besparen' en niet Wat doe jij eraan om 'ons' milieu minder te belasten. :)

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk. Tenzij zo'n koelkast via Marktplaats wordt verkocht aan iemand die hem alleen gebruikt als een extra unit in de schuur voor feestjes en partijen die max 10 dagen per jaar aan staat. Maar zo gaat dat natuurlijk meestal niet...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:45

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb het idee dat het vaak wel een beetje meevalt met de besparingen die je gaat doen. Stel dat die Liebherr van @mrmrmr de helft zuiniger is dan die je nu hebt, dan bespaar je dus 110 kWh per jaar. Tegen huidig tarief van gemakshalve €0,50 is €55 per jaar. Dan heb je hem "al" na 13 jaar terugverdiend.

Zoals gezegd, doe maar eens een week meten. En dan niet met dit weer.

Toevoeging:
Met een iets goedkopere vrieskast, bv pricewatch: Inventum VK561 en een iets hoger verschil in verbruik kan je berekening er ineens al heel anders uitzien. Stel dat je huidige verbruik toch richting 500 kWh gaat, dan heb je de Inventum al binnen 2 jaar terugverdiend.

[ Voor 32% gewijzigd door P_Tingen op 20-07-2022 16:26 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

erwn schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 02:41:
Het loont altijd om oude koelkasten en vriezers te vervangen; ook voor het milieu:

[...]

Bron: https://www.milieucentraa...s/koelkasten-en-vriezers/

Ik heb echt het beste met het milieu voor. Maar als een nieuwe amerikaanse koelkast ons 400 kwh per jaar bespaard leverd mij dat met mijn huidige TLV (3 jaar nog lopend oud contract) nu E 32 op. Een nieuwe koelkast kost ca E1600. Dat is een TVT van 50 jaar. En zolang gaat ie niet mee.

Dus ik kan genoeg redenen vinden om onze oude amerikaanse koelkast te vervangen, maar economisch is er in elk geval niet een. Voor “normale” mensen met een nieuw energie contract van E 0,50 / kwh zou het 8 jaar zijn en dat is natuurlijk al een stuk meer reden om een oud ding te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Inbouwschakelaar achter het stroompunt zoals bijvoorbeeld een Shelly een oplossing?
Ik gebruik bv de dimmer variant achter de huidige aan en uit knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21
Blubkens schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:24:
[...]

Inbouwschakelaar achter het stroompunt zoals bijvoorbeeld een Shelly een oplossing?
Ik gebruik bv de dimmer variant achter de huidige aan en uit knoppen.
Maar wat is het sluipverbruik van je tv? Want zo'n Shelly heeft ook Wi-Fi enzo dus is ook niet gratis. En moderne tv's verbruiken in standby vaak ~ 1W dus de vraag is of je dat er uit haalt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Goed dat iedereen in ieder geval probeert een beetje milieubewust te zijn; jammer dat merendeel bij zijn kosten-baten analyse en de daaruitvloeiende TVT alleen kijkt naar zijn eigen euro's en niet naar de milieukosten van elke extra Kwh die verbruikt wordt.

Wat dat betreft zijn we allemaal kleine 'de grote ondernemingen die het milieu vernagelen'

Op deze manier komen we er in ieder geval niet.

Helaas lijkt de mensheid als geheel wat dat betreft op een klein kind. En dat eindigt dan met wie niet horen wil die moet maar voelen: dus Putin: gaspijp dicht, prijzen structureel sky high. Hopelijk gaan mensen dan wel veranderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@jeroenkb Goede punten, maar ik denk wel dat er meer bij komt kijken kwa milieu dan kwh besparen. Duurzaam met apparaten omgaan en nog goed werkende apparaten zomaar afdanken omdat ze heel iets stroom besparen lijkt mij ook niet heel milieubewust.
Helaas weten we weinig over de impact op het milieu voor elk apparaat dat geproduceerd wordt, maar ik vermoed dat dit ernstiger is dan gedacht! Die apparaten worden in China echt niet “milieubewust” geproduceerd.

De energieprijzen zijn dit jaar al een heel stuk hoger dan vorig jaar, en daardoor kijken al veel meer mensen kritisch naar hun energieverbruik en zijn zonnepanelen al meer in trek dan ooit dus op zich gaan we al de goede kant op toch? En als de mensen die zonnepanelen nemen nou eens gewoon hun dak volleggen en dan ook op jaarbasis kwh over hebben zoals wij ook hier zouden we helemaal de goede kant op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Gerco-M schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:09:
@jeroenkb Goede punten, maar ik denk wel dat er meer bij komt kijken kwa milieu dan kwh besparen. Duurzaam met apparaten omgaan en nog goed werkende apparaten zomaar afdanken omdat ze heel iets stroom besparen lijkt mij ook niet heel milieubewust.
Helaas weten we weinig over de impact op het milieu voor elk apparaat dat geproduceerd wordt, maar ik vermoed dat dit ernstiger is dan gedacht! Die apparaten worden in China echt niet “milieubewust” geproduceerd.

De energieprijzen zijn dit jaar al een heel stuk hoger dan vorig jaar, en daardoor kijken al veel meer mensen kritisch naar hun energieverbruik en zijn zonnepanelen al meer in trek dan ooit dus op zich gaan we al de goede kant op toch? En als de mensen die zonnepanelen nemen nou eens gewoon hun dak volleggen en dan ook op jaarbasis kwh over hebben zoals wij ook hier zouden we helemaal de goede kant op gaan.
Eens met je punten.

De zuivere afweging zou moeten zijn: ga je de milieubelasting door de productie van een nieuw apparaat opvangen binnen de verwachte levensduur van het nieuwe apparaat met de verwachte besparing op energieverbruik van het oude apparaat.

Dan ben je in ieder geval verlost van die discussie over oud opbruiken versus nu al nieuw kopen.

oude koelkast verbruikt 500. Nieuwe koelkast verbruikt 100. Nieuwe koelkast gaat 10 jaar mee: nu al vervangen ook al doet de oude het nog.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Silent7
  • Laatst online: 12-12-2024
Had dit onderzoek gemist.
https://web.stanford.edu/...untry/22-145Countries.pdf
Zag het via een Linkedin post van iemand die flink met duurzaamheid bezig is, copy paste post:
In 2050 kunnen we leven van energie uit zon, wind en water. Ja, zelfs al in 2035. Zonder te wachten op wonderen, maar met bestaande technieken.

Een onderzoeksteam aan de Stanford Universiteit berekende voor 145 landen hoe zij kunnen overschakelen op een schoon, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem. Ze rapporteren hierover in het artikel “Low-cost solutions to global warming, air pollution, and energy insecurity for 145 countries" (PDF beschikbaar als je wilt).

In de afbeeldingen zie je het transitiepad voor 145 landen per 2035 en 2050, met 80% in 2030.

Wat leert het onderzoek?
- Met een 56% lager eindverbruik van energie is een hernieuwbaar systeem veel efficiënter dan een fossiel systeem, onder meer dankzij warmtepompen en e-auto’s.

- De 145 onderzochte landen werden voor het onderzoek in regio’s ingedeeld. Het bleek dat in de meeste regio’s zon en wind elkaar heel goed aanvullen, ook in Europa. Het aanbod wind kan bovendien voorzien in de warmtevraag van de winter. Het helpt hierbij dat het harder waait tijdens koude winterstormen.

- Natuurlijk vormt hernieuwbare stroom een tandem met opslag. Volgens het onderzoek kan dit hoofdzakelijk in de vorm van geschakelde accu’s met een opslagcapaciteit van vier uur.

- De investeringen in het systeem verdienen zich wereldwijd in 5,5 jaar terug op basis van een lagere energierekening.

- De onderzoekers berekenden ook een roadmap voor Nederland. Overschakelen op een schoon energiesysteem levert voor ons deze resultaten op. We besparen maar liefst 60.9% energie, en onze jaarlijkse energiekosten dalen met 67%.

- Jaarlijks zullen er in ons land ook duizenden minder mensen sterven aan de gevolgen van luchtverontreiniging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:30

Don Quijote

El Magnifico

Twee weken geleden zonnepanelen laten installeren, deze vrijdag eindelijk mijn slimme meter gekregen en gisteren mijn P1 dongle van homewizard. Dus tijd om eens in mijn gebruik te duiken. Dat is gelijk wel confronterend….

Sluipverbruik vannacht gemiddeld 318w. Dus 7,6 kWh per dag. Voor in totaal 2785 kWh per jaar.

Dus komende week gaat het grote “waar komt dit vandaan” spel beginnen :-).

Ik ga gewoon rustig stekkerdoos per stekkerdoos doen, en dan apparaat per apparaat. Maar wellicht ziet de ervaren bespaarder al gelijk wat usual suspects.

Apparaten
CV ketel (2020)
8 x Sonos speaker
3x TV
3x Monitor
1x PS5
1x Xbox Series X
1x Xbox One X
1x Apple TV
2x Nvidia Shield
1x Eufy hub
1x Hue hub
1x In-lite hun
1x ziggo modem
UniFi netwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPiuNSYWWtrKLAfCqdnF1ChVqj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0H90urOpmnxJcyXpfZS5O5Sp.jpg?f=fotoalbum_large
Full-size vriezer (2021)
Full-size koelkast (2021)
Quooker (2021)

Dit is even wat ik zo uit mijn hoofd kan bedenken wat stroom verbruikt (naast opladers etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:24
Don Quijote schreef op zondag 24 juli 2022 @ 07:42:
Twee weken geleden zonnepanelen laten installeren, deze vrijdag eindelijk mijn slimme meter gekregen en gisteren mijn P1 dongle van homewizard. Dus tijd om eens in mijn gebruik te duiken. Dat is gelijk wel confronterend….

Sluipverbruik vannacht gemiddeld 318w. Dus 7,6 kWh per dag. Voor in totaal 2785 kWh per jaar.

Ik ga gewoon rustig stekkerdoos per stekkerdoos doen, en dan apparaat per apparaat. Maar wellicht ziet de ervaren bespaarder al gelijk wat usual suspects.

Apparaten
CV ketel (2020)
8 x Sonos speaker
3x TV
3x Monitor
1x PS5
1x Xbox Series X
1x Xbox One X
1x Apple TV
2x Nvidia Shield
1x Eufy hub
1x Hue hub
1x In-lite hun
1x ziggo modem
UniFi netwerk
[Afbeelding]
Full-size vriezer (2021)
Quooker (2021)

Dit is even wat ik zo uit mijn hoofd kan bedenken wat stroom verbruikt (naast opladers etc).
Qua netwerk heb ik soortgelijks en bij mij zitten op dezelfde aansluiting nog een NAS die 24/7 draait (Surveillance Station), 3x PoE camera's, Tado bridge, Hue Bridge en een Homey.

Dat is hier al goed voor 98 Watt continu.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:13
GermanPivo schreef op zondag 24 juli 2022 @ 07:48:
[...]

Qua netwerk heb ik soortgelijks en bij mij zitten op dezelfde aansluiting nog een NAS die 24/7 draait (Surveillance Station), 3x PoE camera's, Tado bridge, Hue Bridge en een Homey.

Dat vind ik een hele prestatie. Zit hier met een NAS en zuinige server 2x POE camera’s, TP link Omada AP 4x en een berg ESPa en zigbee spul op 280W

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

GermanPivo schreef op zondag 24 juli 2022 @ 07:48:
[...]

Thanks. Dat geeft al wat richting. Die Tado hub heb ik ook. Vergeten….(En een Synology NAs, maar die stond vannacht toevallig uit vannacht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:18
Don Quijote schreef op zondag 24 juli 2022 @ 07:42:

Apparaten
CV ketel (2020)
8 x Sonos speaker
3x TV
3x Monitor
1x PS5
1x Xbox Series X
1x Xbox One X
1x Apple TV
2x Nvidia Shield
1x Eufy hub
1x Hue hub
1x In-lite hun
1x ziggo modem
UniFi netwerk
[Afbeelding]
Full-size vriezer (2021)
Quooker (2021)
Sonos hoef je niet te meten, zie dit artikel voor het standby idle verbruik. Zeker een oude play 5 gen 1 heeft een hoog stand-by verbruik. Vooral speakers die je i.c.m. TV gebruikt zou je achter een schakelaar kunnen zetten.

Moderne Apple TV does 1.5 W sleep, 2W idle (menu)

Je hebt een Hue bridge, dan heb je ook Hue lampen? Die doen ±0,2-0,3W als ze uit staan. De bridge zelf ongeveer 3W.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Heb in 2019 besloten dat minder meer is dus stop met de klik-aan / spraakcommando / 1738 kleurtjes led meuk. Verhuizing was goed moment.

'k Heb het nieuwbouw rijtjeshuis en achtertuintje gedekt met 1 WiFi6 accesspoint, strategisch geplaatst in het trappengat tussen 1e en 2e verdieping.
Ben zo ver aan het 'meten/klooien' geweest dat ik bemerkte dat een enkele PoE injector 5watt zuiniger was dan een PoE switch (om die enkele accesspoint te voeden).

Stand-by verbruik (zonder koel/vries die aanslaat of apparatuur aan de lader) is hier 26watt.
- Centrale ventilatie op automatisch
- Centrale verwarming op standby
- klokje inductiefornuis
- klokje nachtkastje
- Ubee UBC1318ZG
- Aruba AP22
- 2 buitenlampies met 0.8watt schemersensor en 1watt led
- 1 buitenlamp met bewegingssensor
- Beltravo

Al het andere (tv/ps/audio/pc/printer e.d.) zit achter een stekkerblok met schakelaar. Hosting (domein/mail/opslag) is extern.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1yo_jm0RrEzEuLzn4fOekmePFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4AtwVogJKhoR0wqH5z8RNLIx.png?f=user_large

Met Philips SceneSwitch lampen en dimbare led(s) is de verlichting ook dom prima te regelen.
An sich best mooi om te zien hoe flexibel vrienden hun huis kunnen verlichten. Maar na wat spielerei staan die dingen imo meestal op dezelfde sfeerstand en gaat het aan of uit.

Ben zelf in m'n nopjes met een ouderwetse bakeliet beldrukker, mocht hier ooit ingebroken zijn geweest dan loop ik wel een rondje om beelden op te vragen.

[ Voor 23% gewijzigd door Chris.nl op 09-08-2022 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Wauw, totaal 26W alles in rust is heel erg netjes! Zelf zit ik rond de 60W, en dat is al erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56
Franciesco schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:38:
Wauw, totaal 26W alles in rust is heel erg netjes! Zelf zit ik rond de 60W, en dat is al erg weinig.
Vannacht eens goed gemeten maar wij zitten op 45 watt.
Dat is bij ons inclusief koelkast en vriezer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Dat is ook heel erg netjes. Maar serieus: inclusief dat de koelkast en de vriezer daadwerkelijk aan het koelen zijn? Dat lijkt me namelijk sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, maar dat is dan ook geen sluipverbruik. Sluipverbruik is datgeen wat er 24/7 aanwezig is, de baseload.

Ik zou het media spul (Playstation, Xbox, AppleTV, Shield, TV etc etc) achter een doordrukschakelaar/tijdschakelaar zetten die uitschakelt als je gaat slapen/aan het werk bent. En een hoop van de netwerkapparatuur kan 's nachts (en deel van de dag?) ook wel uit denk ik? Als er spul tussen zit wat je via PoE voed dan zou je een scriptje kunnen bouwen. Zo doe ik het met het accespoint in de tuin ook, die wordt gevoed door m'n ERX SFP, ik schakel PoE uit op gezette tijden. En anders tijdschakelaars ertussen.

Hoe zit het met ventilatiesysteem? Pomp vloervewarming?

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

ThinkPad schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:37:
Nee, maar dat is dan ook geen sluipverbruik. Sluipverbruik is datgeen wat er 24/7 aanwezig is, de baseload.

[...]

Ik zou het media spul (Playstation, Xbox, AppleTV, Shield, TV etc etc) achter een doordrukschakelaar/tijdschakelaar zetten die uitschakelt als je gaat slapen/aan het werk bent. En een hoop van de netwerkapparatuur kan 's nachts (en deel van de dag?) ook wel uit denk ik? Als er spul tussen zit wat je via PoE voed dan zou je een scriptje kunnen bouwen. Zo doe ik het met het accespoint in de tuin ook, die wordt gevoed door m'n ERX SFP, ik schakel PoE uit op gezette tijden. En anders tijdschakelaars ertussen.

Hoe zit het met ventilatiesysteem? Pomp vloervewarming?
Thanks. Op de Router en twee switches na is alles PoE. Ik ga is grasduinen hoe ik dat binnen Ubiquity zou kunnen aanpakken.

Mechanische ventilatie en Vloerverwarming heb ik niet. Huis uit 1890. Het ventileert van zichzelf heel behoorlijk 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Don Quijote

Verwarm je dat huis in de winter? Zo ja, dan pis je blijkbaar een veelvoud aan energie weg tov wat je bespaart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Termy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:06:
@Don Quijote

Verwarm je dat huis in de winter? Zo ja, dan pis je blijkbaar een veelvoud aan energie weg tov wat je bespaart.
Tja. Dat is een beetje inherent aan oude huizen. Ik ben de afgelopen 12 maanden niet ontevreden over mijn gasgebruik. 1500m3 (toevallig net mijn jaar opgaaf gehad) voor 240m2. Door het plaatsen van dubbel glas, dakisolatie, sedum dakbedekking, overstap naar elektrisch koken en gebruik van Tado het gas gebruik in de twee jaar dat ik hier woon met 50% weten terug te brengen. Nu was het ook een relatief warme winter, maar toch.

Het kan natuurlijk altijd beter, maar de stappen die ik nu nog kan maken worden wel heel kostbaar. Dan moet ik gaan denken aan op de beneden verdieping de hele vloer opnieuw opbouwen, of de enkelsteens buitenmuren aan de binnenkant van een spouwmuur voorzien etc. Etc.

Daarnaast is het feit dat ik veel energie kwijt ben aan opwarmen van mijn woning natuurlijk nog geen reden om niet ook te kijken naar hoe ik mijn electriciteitsgebruik kan minderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 22:40
Wally2002 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 08:47:
[...]
Zeker een oude play 5 gen 1 heeft een hoog stand-by verbruik.
Playstation 5 hoog standby verbruik? Hangt er volgens mij sterk vanaf wat je instelt:

Afbeeldingslocatie: https://img.nerdburglars.net/wp-content/uploads/2021/08/20210831194009.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:18
Arnout schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:04:
[...]

Playstation 5 hoog standby verbruik? Hangt er volgens mij sterk vanaf wat je instelt:

[Afbeelding]
Geen idee wat een Playstation doet, ik had het over Sonos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-09 13:42

MevrouwDeKat

Miauw

Ik zit met een vraag, en ik hoop dat iemand me hier kan helpen. Op aanraden van dit topic heb ik een master/slave stopcontact gekocht voor het gebruik op de computer. Het betreft een Brennenstuhl met 1 Master en 5 Slave-stopcontacten. Ik gebruik het stopcontact zodat de computer op sluimerstand kan blijven staan, maar de randapparatuur uitgaat.

Tot een paar weken terug was dit een Imac uit 2013 als master, met als slave de boxen en wat andere randapparatuur. Dit ging goed. Toen kochten we een mac mini. Nu krijg ik het stopcontact niet meer goed ingesteld. Ik heb een hele tijd aan het schroefje zitten draaien maar er komen steeds twee situaties:

1. Slaves gaan uit tijdens sluimerstand, maar springen geregeld weer aan, terwijl de PC in sluimerstand blijft.
2. Slaves gaan niet meer aan als de computer uit sluimerstand gaat, of springen geregeld weer uit tijdens gebruik.

Het lijkt erop dat de computer zoveel zuiniger is, dat het werkende verbruik en het sluipverbruik geregeld bij elkaar in de buurt komen. Waardoor er dus steeds foutief geschakeld wordt. Weet iemand een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Tsja, ik heb dat opgelost met mijn domotica systeem met de hulp van een doorsteekstekker die ook de stroom meet. Als die 5 minuten onder een bepaalde treshold komt schakel ik hem uit, incl alles wat er evt achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MevrouwDeKat schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:12:

Het lijkt erop dat de computer zoveel zuiniger is, dat het werkende verbruik en het sluipverbruik geregeld bij elkaar in de buurt komen. Waardoor er dus steeds foutief geschakeld wordt. Weet iemand een oplossing hiervoor?
Misschien een hele rare gedachte, maar heb je soms de power nap functie aan staan? (zit onder de energy saver settings). (heb die functionaliteit op mijn macbook, en denk nu even "zal wel bij meerdere macs een functie zijn") Hij wordt dan af en toe wakker ook al slaapt hij. Wie weet dat daarom de randapparatuur aanspringt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MevrouwDeKat

MevrouwDeKat

Miauw

Sandburd schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:55:
[...]

Misschien een hele rare gedachte, maar heb je soms de power nap functie aan staan? (zit onder de energy saver settings). (heb die functionaliteit op mijn macbook, en denk nu even "zal wel bij meerdere macs een functie zijn") Hij wordt dan af en toe wakker ook al slaapt hij. Wie weet dat daarom de randapparatuur aanspringt
Geen rare gedachte, ik heb even onderzoek gedaan en ik lees dat de M1 chip niet meer de optie heeft om powernap aan of uit te zetten. Dus dat valt helaas niet aan te passen.

Het zal er wel mee te maken hebben dat sluimer bijv. tussen de 1 en 6 watt zit, en aan tussen de 5 en 20 watt (ik noem maar iets willekeurig). en telkens als hij langs 6 komt denkt het stopcontact dat er geschakeld moet worden.Maar ik heb geen idee hoe ik dit veder moet aanpakken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Inmiddels ook aan het meten met Domoticz op een Raspberry Pi aan de slimme meter.

Het was eigenlijk gemakkelijk om op sluipverbruik jacht te gaan. Wij zitten nu aan een sluipverbruik van 12W.

Alles gaat nu met KAKU stekkers uit wat niet nodig is, waaronder 's-nachts ook het internet modem, de koffie machine, tv, computers en de opladers ook niet meer ongebruikt aan de stroom laten liggen.
Verder hadden we al een inverter koelvrieskast wat behoorlijk veel energie scheelt. Alleen wanneer de boiler aanslaat hebben we even een korte piek om de aantal uren. Daar valt weinig aan te veranderen.

Het was een beloning toen de energierekening kwam, een flink aantal kWh minder dan vorige maand.
Ik ben niet ontevreden, dit hadden we veel eerder moeten doen!

[ Voor 3% gewijzigd door Corrigan op 09-08-2022 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:07
Corrigan schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:33:
Inmiddels ook aan het meten met Domoticz op een Raspberry Pi aan de slimme meter.

Het was eigenlijk gemakkelijk om op sluipverbruik jacht te gaan. Wij zitten nu aan een sluipverbruik van 12W.

Alles gaat nu met KAKU stekkers uit wat niet nodig is, waaronder 's-nachts ook het internet modem, de koffie machine, tv, computers en de opladers ook niet meer ongebruikt aan de stroom laten liggen.
Verder hadden we al een inverter koelvrieskast wat behoorlijk veel energie scheelt. Alleen wanneer de boiler aanslaat hebben we even een korte piek om de aantal uren. Daar valt weinig aan te veranderen.

Het was een beloning toen de energierekening kwam, een flink aantal kWh minder dan vorige maand.
Ik ben niet ontevreden, dit hadden we veel eerder moeten doen!
12W is wel ongeloofelijk laag!
Ik zit snachts met een gemiddelde dan 95W.
Modem, 2 routers en 1 switch van 32 poorten afzetten ben ik niet direct van plan aangezien ons alarm en domotica systeem hier aan gekoppeld is.
Dus dit lijkt me al een groot deel van ons sluipverbruik, dan heb ik nog koelkast en vriezer over voor als grotere verbruikers. Deze ga ik eens apart uitmeten om te kijken of het de moeite loont om deze te vervangen.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
vanpeers schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:22:
Modem, 2 routers en 1 switch van 32 poorten afzetten ben ik niet direct van plan aangezien ons alarm en domotica systeem hier aan gekoppeld is.
Bij switches kun je het beste 100 Mbps kiezen waar sneller niets toevoegt (bijvoorbeeld tv of een modem met een 100 Mbps aansluiting). Een 5 poort switch moet onder 2W kunnen verbruiken.

Managed switches en rack mountable 19" switches verbruiken meestal flink meer. Misschien zijn meerdere kleinere switches beter dan 1 grote. Bijvoorbeeld een aantal 8 of 16 poort switches.

Helaas is er weinig betrouwbare informatie over het verbruik van switches. Er is een wat oudere test van hardware.info. Kijk of EEE (Energy Efficient Ethernet, 802.3az) wordt ondersteund. Daarmee wordt het benodigde vermogen beperkt als de afstand kort is.

Als je geen PoE nodig hebt op een switch, dan is zonder PoE beter. De voeding is zo beter afgestemd op een (veel) lager verbruik, waardoor de efficientie waarschijnlijk beter is.

Bij modems heb je het niet altijd voor het zeggen, maar dat is wel de bedoeling van de vrije modemkeuze regels. Misschien kun je zo 1 router er tussen uithalen als de modem onder eigen beheer komt.

Je kunt WiFi radio's uitschakelen op modems van internet providers als je dat niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
mrmrmr schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:20:
[...]

Bij switches kun je het beste 100 Mbps kiezen waar sneller niets toevoegt (bijvoorbeeld tv of een modem met een 100 Mbps aansluiting). Een 5 poort switch moet onder 2W kunnen verbruiken.

Managed switches en rack mountable 19" switches verbruiken meestal flink meer. Misschien zijn meerdere kleinere switches beter dan 1 grote. Bijvoorbeeld een aantal 8 of 16 poort switches.

Helaas is er weinig betrouwbare informatie over het verbruik van switches. Er is een wat oudere test van hardware.info. Kijk of EEE (Energy Efficient Ethernet, 802.3az) wordt ondersteund. Daarmee wordt het benodigde vermogen beperkt als de afstand kort is.

Als je geen PoE nodig hebt op een switch, dan is zonder PoE beter. De voeding is zo beter afgestemd op een (veel) lager verbruik, waardoor de efficientie waarschijnlijk beter is.

Bij modems heb je het niet altijd voor het zeggen, maar dat is wel de bedoeling van de vrije modemkeuze regels. Misschien kun je zo 1 router er tussen uithalen als de modem onder eigen beheer komt.

Je kunt WiFi radio's uitschakelen op modems van internet providers als je dat niet nodig hebt.
Ik mis helaas op de experiabox v12 een ECO modus of WiFi Schedule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
vanpeers schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:22:
[...]

12W is wel ongeloofelijk laag!
Dus dit lijkt me al een groot deel van ons sluipverbruik, dan heb ik nog koelkast en vriezer over voor als grotere verbruikers. Deze ga ik eens apart uitmeten om te kijken of het de moeite loont om deze te vervangen.
Een oude koelkast en vriezer zijn vaak energievreters. Een moderne inverter koelvrieskast staat continue zuinig aan. Samsung levert tegenwoordig alleen nog maar inverters.
Mechanische ventilatiebox vervangen met een moderne motor is nog een tip.

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 17:48

TWKterry

Master Mariner

Vloerverwarming pompen die 24/7 draaien kunnnen ook aardig wat verbruiken.
Maar stand-by waardes die hier onder de 100W zitten is wel mooi, ga ook maar eens zoeken.
Synology doet al 34W weet ik dus zal hier niet zo best zijn.

• janne_nl
Onder de 100W lijkt me idd super. Zat daar kort tegen aan(incl een Synology Nas met ongeveer 20W, maar domotica en zo heeft er 200W van gemaakt.

• Franciesco
Vloerverwarmingspompen die 24hr/dag draaien is wel heel erg vorige eeuw naar mijn mening.
Was laatst ook op het NOS journaal iemand die allerlei bespaartips had en hiermee aan kwam. Valt mijn inziens in dezelfde categorie als de gloeilamp vervangen.

Oftewel: als we zelfs dat soort tips anno 2022 nog moeten geven dan hebben we nog een hele lange weg te gaan naar het minderen van ons verbruik.
Positief gezien: er is nog veel laaghangend fruit om gemakkelijk en snel elektra te kunnen besparen.

• Corrigan
  • Niet online
janne_nl schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:47:
Onder de 100W lijkt me idd super. Zat daar kort tegen aan(incl een Synology Nas met ongeveer 20W, maar domotica en zo heeft er 200W van gemaakt.
Kwestie van prioriteiten. Stel je de vraag of alle domotica en de Nas ook continue aan nodig of kun je ook even zonder.

200W continue aan is namelijk best veel. Wij zaten ruim boven de 100W en is nu terug naar 12W. Het werd ook een sport om de sluipers te zoeken.

Dit is wel een aardig overzicht. De besparingen die daar genoemd worden kun je met de huidige energie tarieven wel 2x of 3x nemen.
https://www.milieucentraa...is/grote-energieslurpers/

[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 11-08-2022 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Corrigan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:46:
200W continue aan is namelijk best veel. Wij zaten ruim boven de 100W en is nu terug naar 12W. Het werd ook een sport om de sluipers te zoeken.
12W?

Alleen de mechanische ventilatie op de minimale stand is al 3x zoveel...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Chris.nl
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:13:
[...]

12W?

De eerste willekeurige mechanische ventilatie die ik checkte zegt 10W.

Ja 12W is debiel weinig. @Corrigan schakelt er zelfs z'n internet voor uit en moet op dat moment bv geen enkele mobiel aan de lader hebben hangen of koelkast die aanslaat, maar 't is haalbaar met MV ingeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

12W als laagst of 12W de hele nacht is nogal een verschil. Je moet imo de koelkast en vriezer wel meerekenen in je "altijd aan" verbruik.

Enelogic rekent dat redelijk mooi uit. Ik zit momenteel op ongeveer 200W altijd aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Beekforel schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:54:
12W als laagst of 12W de hele nacht is nogal een verschil. Je moet imo de koelkast en vriezer wel meerekenen in je "altijd aan" verbruik.

Enelogic rekent dat redelijk mooi uit. Ik zit momenteel op ongeveer 200W altijd aan.
Ik noem 't "stand-by" verbruik en zit zoals hier omschreven op 26watt. Op de pieken (koel/vries aan) van die screenshot zit ik op 83watt. Omdat de koel/vries de helft van de tijd uit staat zou 83:2 een "altijd aan" verbruik geven van 41,5watt.

• Termy

Termy

[...]

12W?

Mijne doet in de laagste stand 3 W. Denk dat je een nieuwe moet kopen ;).

Mijn vloerverwarming heeft overigens heel nieuwe pompen (huis is van 2020) en die staan ook altijd aan. Ze trekken dan wel maar 8-9 W of zo, maar ik had hem liever ook gewoon vraaggestuurd gehad zoals in ons appartement hiervoor. Zelfde merk en zo zelfs :/.

• hoevenpe
  • Nu online
Termy schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:17:
Mijne doet in de laagste stand 3 W. Denk dat je een nieuwe moet kopen ;).
Hier 40W, 20 jaar oud maar voelt zonde om te vervangen omdat het nog goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:53
hoevenpe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:19:
[...]

Hier 40W, 20 jaar oud maar voelt zonde om te vervangen omdat het nog goed werkt.
Ook zonde om te vervangen https://imgur.com/a/x1j6jOD maar deze werkte niet goed😉
https://i.imgur.com/HHLfrA7.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 11-08-2022 20:39 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
@wizzopa
Met de verwachte kWh prijs is een nieuwe inderdaad in een jaar terugverdiend.

Ben al aan het googelen, is de Orcon MVS 15RHB het beste of mis ik een merk?

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

hoevenpe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:57:
@wizzopa
Met de verwachte kWh prijs is een nieuwe inderdaad in een jaar terugverdiend.

Ben al aan het googelen, is de Orcon MVS 15RHB het beste of mis ik een merk?
Die (naja de. MVS 15RH) heb ik ook gebruikt om m'n 25 jaar oude mv nog goed werkende mee te vervangen. Niet eens zozeer naar energieverbruik gekeken maar met name naar het automatisch reageren op luchtvochtigheid. Dit deed ik eerder handmatig en iets later met domotica maar vervangen nam een zorg weg en betere werking terug.

Ik heb vanavond weer eens een rondje met de tussenstekker gedaan. Toch weer wat aanpassingen gedaan, bijvoorbeeld de tv gereset naar fabrieksinstellingen en alles zoveel mogelijk uitgeschakeld. Ding gebruikte 20W standby... Nu nog <5.
Ook nog her en der wat stekkers omgewisseld zodat die wel/niet achter schakelaars zitten. Scheelt toch weer wat.

Ergens eind dit jaar of begin volgend jaar komt er glasvezel, dat moment pak ik om de meterkast ook weer eens kritisch te bekijken. En binnenkort de vloerverwarmingsverdeler vervangen voor een pomploze ter voorbereiding op lucht/water warmtepomp.

[edit] Hm, de verzameling aan Sonos is goed voor 32W standby. Lastig dat die dingen door het hele huis verspreid staan. Maar wel weer zonde van de energie. Misschien toch eens de verzameling wat uitdunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Beekforel op 11-08-2022 22:23 ]

• Termy

Termy

hoevenpe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:19:
[...]

Is ie geruisloos, CO2- en vochtgestuurd? Zo nee, dan werkt ie niet goed wmb, nog los van de veel hogere stroomkosten.

@Beekforel je TV doet in standby 20 W? Wtf? Is het een heel oude TV of zo? Of zitten er andere functies in die dit verklaren? Zover ik weet moeten TV's tegenwoordig in standby < 1 W verbruiken (EU-regels) en dat doet de mijne dan ook (LG C8 OLED). Aangezien mijn TV dingen doet in standby om langer mee te gaan zet ik die sowieso niet uit.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Termy ik vermoed een combinatie van wat rotzooi qua apps, configuratie voor automatische updates tijdens standby en wifi/cast instellingen oid.
Na reset is het weer normaal. Weet niet of ik < 1 W haal nu maar was wel weer tevreden voor nu. Tv is uit 2015.

• janne_nl
Corrigan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:46:
[...]

Kwestie van prioriteiten. Stel je de vraag of alle domotica en de Nas ook continue aan nodig of kun je ook even zonder.

Dit is wel een aardig overzicht. De besparingen die daar genoemd worden kun je met de huidige energie tarieven wel 2x of 3x nemen.
https://www.milieucentraa...is/grote-energieslurpers/
Klopt deels ja, priotiteiten.

Wifi en zo uit....werken mn camera's niet meer.
Nas uit, krijg ik ernstig last van mn mail.
Heos uit...zou kunnen, komen er wel 5 stekkers bij.
Iets oudere ijskast..daar moet ik wat.

Ik wil wel nog een keer nazoeken waar het in zit

• Corrigan
  • Niet online
[...]

12W?

Met een huidige mechanische ventilatiebox kun je meer dan 80% energie besparen dan met een oude mv box met nog een wisselstroommotor. De mv techniek heeft ook niet stilgestaan.
Bijvoorbeeld Itho-Daalderop met ingebouwde vocht en CO2 meting.

De 12W is inderdaad wel het laagste wat er is. Soms is het even 32W max. De inverter motor van onze Samsung koelvrieskast staat altijd aan en wisselt af en toe wat. Interessante techniek.
Samsung Digital Inverter. Een stille, energiezuinige en milieuvriendelijke koelkast, die je ook een lagere energierekening oplevert! Reguliere compressors gaan alleen aan en uit. De Digital Inverter Compressor past echter automatisch zijn snelheid aan en koelt op 7 niveaus. Hij is daardoor zeer stil en produceert slechts 35dB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0hshrVeQigN-rEsR0eiA7NWe0s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WngJLW7RoeOLs3FvqOk7jE2b.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Termy schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:37:
Is ie geruisloos, CO2- en vochtgestuurd? Zo nee, dan werkt ie niet goed wmb, nog los van de veel hogere stroomkosten.
Hij heeft drie standen dmv een perilex schakelaar, altijd op 1 tenzij we pannenkoeken bakken... :)

Ruimte voor verbetering dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Me_dusa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 09:07

Me_dusa

Red een boom, eet een bever!

+1 voor de mechanische ventilatie box wisselen. Van energieslurpend lawaaimaaker naar zuinig, onhoorbaar op standje normaal en pas op behoefte (CO en HR%) aanslaan is toch wat iedere Tweaker wil? :D

Me_dusa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 13:14
Franciesco schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:50:
Vloerverwarmingspompen die 24hr/dag draaien is wel heel erg vorige eeuw naar mijn mening.
Was laatst ook op het NOS journaal iemand die allerlei bespaartips had en hiermee aan kwam. Valt mijn inziens in dezelfde categorie als de gloeilamp vervangen.

Oftewel: als we zelfs dat soort tips anno 2022 nog moeten geven dan hebben we nog een hele lange weg te gaan naar het minderen van ons verbruik.
Positief gezien: er is nog veel laaghangend fruit om gemakkelijk en snel elektra te kunnen besparen.
Toch toen ik naar Warmteservice ging om een pompschakelaar te halen werd er gelijk gevraagd of ik een nieuwe of oude pomp had.
Bij een nieuwe was het volgens hen echt een “no-go”
Omdat deze anders stuk zou gaan….
Geen idee of dit waar is overigens….

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Dat klinkt mij erg vreemd in de oren @rmr1. Het is normaal gesproken ook niet zo dat zo'n pomp tientallen keren per dag ofzo aanspringt. En continue draaien zal ook slijtage veroorzaken neem ik aan.*

De vloerverwarmingspomp van ca 6 jaar oud die ik pas nog had (nu niet meer want verdeler gewisseld voor een gesloten type zonder pomp) verbruikte ca 45Watt als hij aan het werk was voor 14 groepen vloerverwarming. Als daar geen pompschakelaar op gezeten had, had dat flink extra stroom gekost. Zeker in de zomermaanden: 45Watt *24hr= ca 1kWh/dag. Maal grofweg 150 zomerdagen zonder verwarming= 150kWh. Met de huidige stroomprijzen van rond de €0,50/kWh is dat €75 en heb je de pompschakelaar er in 1 zomer al uit.
En dan nog niet over de winter gesproken waar de verwarming ook niet 24h/dag aan het werk is.

Verbruikt je pomp in bedrijf "slechts" 8 a 9 Watt en gebruik je in de zomer de vloer ook nog regelmatig met koeling, dan is het natuurlijk veel minder. Maar ook dan denk ik: elk onnodig verbruik van elektra moeten we zoveel mogelijk voorkomen. En dat past ook prima in dit topic "serieus elektriciteit besparen" :)

Edit: *een "moderne" pompschakelaar schakelt de pomp iedere 24h ook een keertje in om vastzitten te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Franciesco op 12-08-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 13:53
rmr1 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Toch toen ik naar Warmteservice ging om een pompschakelaar te halen werd er gelijk gevraagd of ik een nieuwe of oude pomp had.
Bij een nieuwe was het volgens hen echt een “no-go”
Omdat deze anders stuk zou gaan….
Geen idee of dit waar is overigens….
Lijkt me op twee manieren geen slim antwoord
1. Kapotte pompen is business voor warmteservice
2. De typische 'wat de boer niet kent' houding van installateurs. Durf te wedden dat ik mijn CV-instellingen nooit had mogen gebruiken want ik zou gegarandeerd een koud huis krijgen in de winter.

Cash is king.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

In de handleiding van mijn moderne pompen staat dik gedrukt dat ze absoluut niet op de voeding geschakeld mogen worden dus dat lijkt me geen onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
Franciesco schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:50:
En hoeveel huizen zijn er van de vorige eeuw?

3 jaar geleden huis gekocht. Vloerverwarming was aanwezig maar al 10 jaar "niet in gebruik". Uhuhh. De thermostaat knop er op was idd dichtgedraaid. De pomp stond echter al jaren lekker op standje 80W koud water rond te pompen. Zomer, winter, 24x365.

Die pompschakelaar verdiende zichzelf in 1 kwartaal terug. En dat was met de oude energieprijzen.

Overigens Warmteservice goed bezig, natuurlijk moet je dat niet doen bij een moderne gelijkstroom pomp met allerlei regelelectronica.

Alle gloeilampen vervangen is overigens ook wel degelijk een relevante besparing met de huidige prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het lijkt erop dat ik iets heb wat in de nacht zo'n 80W continu doet... Kan alleen niet bedenken wat.

Het is niet exact van zonsondergang tot zonsopgang oid, maar meer ongeveer wanneer wij slapen... Misschien de telefoonladers maar even bekijken... ;X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Beekforel schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:03:
Het lijkt erop dat ik iets heb wat in de nacht zo'n 80W continu doet... Kan alleen niet bedenken wat.

Het is niet exact van zonsondergang tot zonsopgang oid, maar meer ongeveer wanneer wij slapen... Misschien de telefoonladers maar even bekijken... ;X
Laptop(s), iPads die ‘s nachts aan de lader gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Wilke schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 00:44:

Overigens Warmteservice goed bezig, natuurlijk moet je dat niet doen bij een moderne gelijkstroom pomp met allerlei regelelectronica.
Buiten stookseizoen zet ik de pomp elke dag 1 uur aan en de rest van de dag staat ie uit. Doe ik al jaren zo. Tijdens het stookseizoen staat ie 24/7 aan, dat is meestal voor een maand of 3, 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

GioStyle schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:52:
[...]

Laptop(s), iPads die ‘s nachts aan de lader gaan?
Ja dacht aan zoiets maar kan niets bedenken. Oplader van m'n vrouw is het in elk geval niet en ook de plafondventilator heeft niet zo'n grote invloed.

Vanavond oid maar weer even op jacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Beekforel schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:03:

Koelkast/vriezer? Zeker als er een laag ijs in de vriezer hangt, is het niet ondenkbaar dat hij bij deze temperaturen constant draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MevrouwDeKat

MevrouwDeKat

Miauw

Geen slimme meter hier, dus ik heb alles in huis in kaart gebracht met een watt meter. Aantal punten geïdentificeerd waar verbetering mogelijk was, o.a de hobby kamer (veel apparatuur) maar ook de TV hoek waar we een blue ray speler altijd aan hebben staan, zodat we op de TV de boxjes kunnen gebruiken. Totaal verbruik per jaar: 45 euro!
Vanmiddag komt er een nieuwe Soundbar in huis, met gewoon een sluipverbruik van -/+1 watt. En dus de mogelijkheid om onze telefoon te koppelen voor muziek, dus dan hoeft de tv niet meer aan te staan tijdens muziek luisteren.

Al met al heb ik dan (op papier, want dus geen slimme meter). ruim 30% van het sluipstroomverbruik verminderd. En ook een heel deel van het actieve stroomverbruik door het vervangen/anders gebruiken van apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Wilke schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 00:44:
[...]

En hoeveel huizen zijn er van de vorige eeuw?

3 jaar geleden huis gekocht. Vloerverwarming was aanwezig maar al 10 jaar "niet in gebruik". Uhuhh. De thermostaat knop er op was idd dichtgedraaid. De pomp stond echter al jaren lekker op standje 80W koud water rond te pompen. Zomer, winter, 24x365.

Die pompschakelaar verdiende zichzelf in 1 kwartaal terug. En dat was met de oude energieprijzen.

Alle gloeilampen vervangen is overigens ook wel degelijk een relevante besparing met de huidige prijzen.
Natuurlijk zijn er heel veel huizen van de vorige eeuw (mijn huidige en vorige woning ook). Mij ging het om het feit dat er anno 2022 nog steeds huizen zijn waar er geen pompschakelaar (achteraf) geplaatst is, terwijl het al vele (minimaal 20) jaren bestaat en bekend is dat dit flink energie kan besparen. Net zoals de aangehaalde gloeilamp: je zou denken dat iedereen weet dat die heel veel energie kosten en beter vervangen kunnen worden. Helaas is dat ook niet zo. Idem voor de halogeenlampen, enkel glas etc.

Oftewel: mijn inziens zijn er vaak nog veel gemakkelijke besparingen te halen die al vele jaren bij “iedereen” bekend zouden moeten zijn, maar dat blijkbaar nog steeds niet zijn. Of er niet naar gehandeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Termy schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:37:
[...]Aangezien mijn TV dingen doet in standby om langer mee te gaan zet ik die sowieso niet uit.
Dan ben ik toch wel heel benieuwd wat dat voor 'dingen' zijn.
Voor zover ik de natuurkundige principes begrijp gaat een elektronisch circuit het langste mee wanneer er geen spanning doorheen gaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Slonzo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Koelkast/vriezer? Zeker als er een laag ijs in de vriezer hangt, is het niet ondenkbaar dat hij bij deze temperaturen constant draait.
Nee daar zit het ook niet.

Heb er even een half uurtje zonnestroom voor opgeofferd om erachter te komen dat het op die fase zit en ik het dus daarom alleen in de nacht zie... :P
Dan alsnog kon ik het niet helemaal uitsluiten naar een bepaalde groep helaas. Toen ik alles weer opgeschakeld heb leek het volle verbruik niet meer terug te komen.. :?

Zou dit een bug in de slimme meter kunnen zijn? Ik kwam er namelijk ook achter dat mijn meter op de lijst van afgekeurde meters blijkt te staan, echter niet bij mijn netbeheerder.. Kaifa MA304C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Yaksa schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Voor zover ik de natuurkundige principes begrijp gaat een elektronisch circuit het langste mee wanneer er geen spanning doorheen gaat.
Met name oled tv's staan beter op standby. Bovendien apparaten die lang (maanden,jaren) aanstaan vinden spanningsloos worden ook niet altijd fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Yaksa schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Ik heb een LG OLED. Die doet een pixel refresher oid in standby. Er staat iig duidelijk aangegeven dat voor een zo lang mogelijk goed beeld (burn in) de TV niet van de spanning af moet. Wat verbruik betreft zou het ook nergens op slaan om daarvoor moeilijk te doen dus dat is makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

OK scary, net nu ik vanmorgen alles uit en aan gehad hebt valt de hele stroomvoorziening uit?

[edit] dikke stroomstoring hier, hele omgeving ligt plat 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Beekforel op 13-08-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Termy schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:21:
[...]Ik heb een LG OLED. Die doet een pixel refresher oid in standby. Er staat iig duidelijk aangegeven dat voor een zo lang mogelijk goed beeld (burn in) de TV niet van de spanning af moet. Wat verbruik betreft zou het ook nergens op slaan om daarvoor moeilijk te doen dus dat is makkelijk.
Die pixel refresher doet ie sowieso om de vier uur. Dus totaal onnodig om daarvoor het apparaat aan te laten staan. Bovendien, mocht je bang zijn voor ingebrande pixels of ghosting (wat al bijna nooit voor komt), kun je die functie ook nog handmatig starten.
Ikzelf zou in ieder geval nooit een apparaat kopen waarvan de fabrikant zegt dat er een functie in zit die alleen werkt wanneer het apparaat in standby staat. Dan ben je serieus elektriciteit aan het verstoken waar je niet op zit te wachten. Overigens ook een hele slechte manier van consumentenproducten ontwerpen. Ook al is het maar 1 watt, alle kleine beetjes helpen om zo zuinig mogelijk met de spaarzame energie om te gaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Yaksa schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:39:
[...]

. Ook al is het maar 1 watt, alle kleine beetjes helpen om zo zuinig mogelijk met de spaarzame energie om te gaan.
Als die maar 1watt zou gebruiken in standby en het product gaat gemiddeld x jaar langer mee (pixel refresher) is dat ook spaarzaam/duurzaam met energie omgaan.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Stef87 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:56:
[...]Als die maar 1watt zou gebruiken in standby en het product gaat gemiddeld x jaar langer mee (pixel refresher) is dat ook spaarzaam/duurzaam met energie omgaan.
Je hebt overduidelijk mijn reactie wel gelezen maar niet begrepen.
De beste manier om duurzaam met energie om te gaan is door het niet te gebruiken.

Pagina: 1 ... 68 ... 84 Laatste