Na enkele maanden aankijken vandaag mbv een paar meters, HomeWizard energie sockets, goedkope Chinese Tuya sockets en wat handmatig gerommel eindelijk het volgende geobserveerd:
- Vriezer in garage gebruikt ongeveer 85 watt constant
- Koelkast in garage kan ik niet meten, vermoedelijk is die meter kapot (is een Alecto, net verse batterijen in gedaan maar hij blijft 0 meten, dus of verbruik is dusdanig laag dat hij het niet kan meten of de meter is gewoon kapot)
- 3D printer verbruikt ongeveer 100 watt terwijl hij draait
- Mijn bureau (inclusief 34" ultrawide, 2 27" schermen, Mac Mini en wat randapparatuur) verbruikt ongeveer 125 watt
- Mijn werklaptop (gemeten vanaf voeding van de dock waar die aan hangt) verbruikt 33-35 watt
- De lampen van mijn thuiskantoor/zolder verbruiken 60 watt (

)
- Mobiele airco verbruikt tussen de 100 en 1100 wat, gemiddelde ongeveer rond de 300 op 24 uur bijna constant draaien
- Server zit rond de 250-300 watt gemiddeld
Net een rondje huis gedaan, beneden alles uitgezet. Twee koelkasten, een vriezer, de vaatwasser, mijn kantoor en server staan op het moment aan, en we verbruiken 1000 watt.
Ik denk dat ik toch maar eens wat meer HomeWizard Energy Sockets ga bestellen zodat ik alles op één plek kan verzamelen want dit gaat nergens meer over. We hebben gisteren 51.2kWh verbruikt (€17.22), waarvan 27.3kWh sluimerverbruik. Ik dacht dat zal wel 99% bij mij boven zitten, maar airco en server zijn goed voor 'maar' 14.4kWh, en met mijn bureau en werklaptop en alles erbij blijft er nog een goeie 7kWh aan sluimerverbruik over. Dat is volgens mij toch best wel veel...
Edit:
Nog een paar sockets bijbesteld, plan is nu om op de wasmachine, droger, oven, mobiele airco en vaatwasser een 3680 socket te zetten, en op mijn server, beide koelkasten, en de vriezer een 1100 socket. Ik hoop dat ik daarmee over een week of twee genoeg statistieken heb om in ieder geval iets nuttigs te zeggen over het verbruik van al deze apparaten, en daar waar ik genoeg informatie heb kan ik de sockets dan weer doorschuiven naar andere dingen.
Edit2:
Plan is alweer gewijzigd, net tijdens koffie en een nachtelijke snack ontdekt dat mijn koffiezetapparaat en waterkoker blijkbaar ook allebei dik richting de 2000 watt gaan..
Op mijn whiteboard staat nu het volgende:
3680w socket | 1100w socket |
1 - wasmachine | 1 - koelkast 1 |
2 - droger | 2 - koelkast 2 |
3 - oven | 3 - vriezer |
4 - airco | 4 - afzuigkap |
5 - vaatwasser | |
6 - waterkoker | |
7 - koffiezetapparaat | |
8 - server | |
Hiermee hoef ik de 3680 van mijn server niet te veranderen (die kan blijven zitten, alsmede alle statistieken die daarop zijn vastgelegd), die van de airco kan ook blijven zitten.
Als de sockets dit weekend binnen zijn maar eens allemaal aansluiten en dan ten eerste kijken wat er over blijft aan verbruik buiten deze sockets, en ten tweede een weekje of twee laten draaien om wat data te verzamelen.
Daarnaast ook nog het plan om ergens komende week een keer alle groepen uit te zetten en dan een voor een weer aan te zetten, om te controleren of we niet ergens zomaar stroom kwijtraken.
[
Voor 36% gewijzigd door
Oon op 19-08-2022 03:00
]