Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
janne_nl schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:17:
[...]Met name oled tv's staan beter op standby. Bovendien apparaten die lang (maanden,jaren) aanstaan vinden spanningsloos worden ook niet altijd fijn.
Extra ordinary claims require extra ordinary evidence.
Wat jij zegt is dus dat wanneer je in een gebied woont waar de spanning vaak uitvalt de apparaten eerder stuk gaan. Ik laat me graag verrassen met een gedegen wetenschappelijk onderzoek waar die stelling in bewezen wordt. Het lijkt mij in ieder geval stug dat (consumenten)apparaten die in dat soort gebieden verkocht worden een regeltje in het garantiebewijs hebben staan waarin de fabrikant vrijwaring van aanspraak op garantie claimt mocht de spanning vaker dan x keer van het net gaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb wat posts verwijderd, @janne_nl en @Yaksa het is veel te warm om op elkaar te vitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Ik wil ook graag de Orcon MVS 15RHBP aan gaan schaffen. Nu heb ik nog een hele oude Itho ventilator met perilex en 3-standenschakelaar in de keuken. Kan ik de 3-standenschakelaar behouden en alsnog gebruik maken van de vochtsensor? Dat ie dus automatisch harder gaat draaien bij bv douchen maar ook als ik in de keuken de schakelaar op 3 zet. Of zitten deze 2 regelingen elkaar in de weg?

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@the-body Ik had onlangs een vergelijkbare situatie, heb samen met een familielid een Orcon MVS-15 geplaatst als vervanging van de 24 jaar oude Stork CML in het huis dat ze net hebben gekocht. Bewust niet gekozen voor eentje met vochtsensor, omdat je nog wel eens leest dat ze veel te laat reageren of nog erg lang door blijven draaien. Aangezien ze vlak bij de ventilatiebox slaap wilden we dat voorkomen en hebben we gekozen voor twee RF-afstandsbedieningen.

Probleem was alleen dat de perilex variant (MVS-15P) geen RF-ontvanger aan boord had. Die teruggestuurd en een MVS-15R besteld. Even goed opletten dus, zie ook dit schema wat op de doos stond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JH3KCkKYtx-n11z7P5B3kidmAWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/08gN0kxHZteIeDZAniRWBlDx.png?f=fotoalbum_large

Ik zou trouwens als je toch bezig bent de kanalen ook even goed schoonmaken. Bij het familielid was dit volgens mij nog nooit gedaan, zat serieus een 3-4cm dikke stoflaag overal in de kanalen :r Schoonmaken kun je afhankelijk van de ligging van de kanalen vrij goed zelf doen: Seafarer in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie" en ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

Het kan ook de moeite zijn om eens goed naar het leidingverloop te kijken, door dat te optimaliseren scheelt geluid en stroomverbruik: ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

Maargoed, we gaan nu een beetje offtopic. Verdere discussie over ventilatie past beter in bovengenoemd topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:01:
[...]

Je hebt overduidelijk mijn reactie wel gelezen maar niet begrepen.
De beste manier om duurzaam met energie om te gaan is door het niet te gebruiken.
Volgens mij begrijp jij hem niet. Het punt is dat die 1W weliswaar energieverbruik is, maar als die voorkomt dat je een nieuwe aan mag schaffen ivm dode/luie/ingebrande pixels, scheelt dat heel wat energie ivm het productieproces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
42erik schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:39:
[...]Volgens mij begrijp jij hem niet. Het punt is dat die 1W weliswaar energieverbruik is, maar als die voorkomt dat je een nieuwe aan mag schaffen ivm dode/luie/ingebrande pixels, scheelt dat heel wat energie ivm het productieproces
Het punt is dat hij 'm aan laat staan om dat proces in standby door de TV zelf te laten doen terwijl dat proces ook al gebeurt wanneer de TV aanstaat. Plus dat je het proces ook zelf handmatig op kunt starten.
Maar ja, we zijn allemaal te lui geworden om iets zelf te doen, en dat dat dus extra energie kost maakt sommigen niet uit. Overigens lees ik nergens dat er ineens massa's TV's zijn met te vroeg ingebrande of luie pixels dus dat zal allemaal wel meevallen. En dode pixels ontstaan niet zomaar, dat heeft niks met dat proces te maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

Yaksa schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

Het punt is dat hij 'm aan laat staan om dat proces in standby door de TV zelf te laten doen terwijl dat proces ook al gebeurt wanneer de TV aanstaat. Plus dat je het proces ook zelf handmatig op kunt starten.
Maar ja, we zijn allemaal te lui geworden om iets zelf te doen, en dat dat dus extra energie kost maakt sommigen niet uit. Overigens lees ik nergens dat er ineens massa's TV's zijn met te vroeg ingebrande of luie pixels dus dat zal allemaal wel meevallen. En dode pixels ontstaan niet zomaar, dat heeft niks met dat proces te maken.
Het is iets dat hij alleen in standby doet, niet wanneer hij aan staat. Althans, dat beweert het. Als je 1 W al de moeite vind om over de les te lezen dan stel ik voor dat je geen energie verspilt door op een forum te posten.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Termy schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:30:
[...]Het is iets dat hij alleen in standby doet, niet wanneer hij aan staat. Althans, dat beweert het. Als je 1 W al de moeite vind om over de les te lezen dan stel ik voor dat je geen energie verspilt door op een forum te posten.
Sluipverbruik van elektriciteit is ongeveer 10 procent van het jaarlijkse verbruik. Wanneer er in de maatschappij nou eindelijk eens een omslag in het denken zou ontstaan zodat er geen sluipverbruik meer is dan scheelt dat dus niet alleen in ieders portemonnee maar ook weer in energie die niet opgewekt hoeft te worden. En dat is de grootste besparing. Door hier op te blijven drammen hoop ik dat mensen dit gaan inzien en dan is het dus geen verspilde energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De koelkast was ook mijn eerste gedachte want een opladertje of zoiets heeft zeker geen vermogen van 80W, maar hooguit een paar watt. Weet je het dan ook zeker die 80W? Want dit lijkt me niet iets dat je zomaar over het hoofd ziet. Het is ook niet de pomp en besturing van de cv? Die wordt ook wel eens over het hoofd gezien en die komt wel aardig in de buurt van dat vermogen. Anders, ik durf het bijna niet te vragen, maar zou het kunnen zijn dat het niet het vermogen is die 80W maar het verbruik van 80Wh (0,080kWh) gedurende de hele nacht? Dit omdat je eerst dacht een zo'n oplader die hooguit maar een paar watt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

https://www.lg.com/eg_en/tvs/oled-tvs/oled-reliability

Hier staat anders vooral "when you turn the TV off". Dus dat programma runt niet als ie aanstaat. En elke 4 uur. Tja, in theorie kun je dat zelf bijhouden, in de praktijk gaat dat vergeten worden > kortere levensduur > eerder vervangen.

Dus dit is in mijn ogen de verkeerde om tegenaan te drammen. Sowieso is drammen nooit de goede manier om mensen gewoontes te laten aanpassen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:04:
[...]

Sluipverbruik van elektriciteit is ongeveer 10 procent van het jaarlijkse verbruik.
Yaksa schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

Extra ordinary claims require extra ordinary evidence.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Techneut schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:29:
[...]
De koelkast was ook mijn eerste gedachte want een opladertje of zoiets heeft zeker geen vermogen van 80W, maar hooguit een paar watt. Weet je het dan ook zeker die 80W? Want dit lijkt me niet iets dat je zomaar over het hoofd ziet. Het is ook niet de pomp en besturing van de cv? Die wordt ook wel eens over het hoofd gezien en die komt wel aardig in de buurt van dat vermogen. Anders, ik durf het bijna niet te vragen, maar zou het kunnen zijn dat het niet het vermogen is die 80W maar het verbruik van 80Wh (0,080kWh) gedurende de hele nacht? Dit omdat je eerst dacht een zo'n oplader.
Goede vraag. Ik twijfel een beetje of ik naar de juiste waardes gekeken heb vanuit m'n P1 meter. Ik had er niet bij stilgestaan dat de opbrengst van de zonnepanelen al binnen dezelfde fase verbruikt wordt en dus niet zichtbaar is maar wel zichtbaar wordt zodra de omvormer geen opbrengst meer heeft. Hier lijkt het verschil vandaan te komen.

Maar nadat ik van alles uitgezet heb en weer ingeschakeld heb is (een deel van) die 80W verdwenen. Heb nu wel een vermoeden welke groep het op zit dus ga vanavond nog even verder testen.

Hoe meten jullie correct je totale gebruik in geval van aanwezigheid van zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:51

P_Tingen

omdat het KAN

Beekforel schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:14:
[...]
Hoe meten jullie correct je totale gebruik in geval van aanwezigheid van zonnepanelen?
Of het correct is weet ik niet, maar ik noteer elke morgen de standen van stroom, PV opbrengst en PV teruglevering. De verschillen daarin tov de vorige dag geven me het totale verbruik. Alleen: dit is achteraf en daar heb jij denk ik niks aan

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

P_Tingen schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:27:
[...]

Of het correct is weet ik niet, maar ik noteer elke morgen de standen van stroom, PV opbrengst en PV teruglevering. De verschillen daarin tov de vorige dag geven me het totale verbruik. Alleen: dit is achteraf en daar heb jij denk ik niks aan
Inderdaad, ik heb prima inzage in die cijfers en kan zo wel aardig zien hoe verbruik op de lange termijn verloopt. Maar het lijkt mij leerzaam en zinvol om ook duidelijk actueel verbruik in te kunnen zien, ongeacht teruglevering door de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Beekforel schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

Goede vraag. Ik twijfel een beetje of ik naar de juiste waardes gekeken heb vanuit m'n P1 meter. Ik had er niet bij stilgestaan dat de opbrengst van de zonnepanelen al binnen dezelfde fase verbruikt wordt en dus niet zichtbaar is maar wel zichtbaar wordt zodra de omvormer geen opbrengst meer heeft. Hier lijkt het verschil vandaan te komen.

Maar nadat ik van alles uitgezet heb en weer ingeschakeld heb is (een deel van) die 80W verdwenen. Heb nu wel een vermoeden welke groep het op zit dus ga vanavond nog even verder testen.

Mijn vraag kwam ook voort doordat ik die 80W eigenlijk niet meer beschouw als sluipverbruik. Over een jaar is dit namelijk 700kWh. Dat zie je volgens mij niet zomaar over het hoofd.
Oh ja, dat meten van die kWh's die je noemt doe je met een extra kWh-meter ertussen te plaatsen.

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 13-08-2022 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me_dusa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 09:07

Me_dusa

Red een boom, eet een bever!

the-body schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:15:
Ik wil ook graag de Orcon MVS 15RHBP aan gaan schaffen. Nu heb ik nog een hele oude Itho ventilator met perilex en 3-standenschakelaar in de keuken. Kan ik de 3-standenschakelaar behouden en alsnog gebruik maken van de vochtsensor? Dat ie dus automatisch harder gaat draaien bij bv douchen maar ook als ik in de keuken de schakelaar op 3 zet. Of zitten deze 2 regelingen elkaar in de weg?
Ik heb de MVS-15RHCO2B en deze heeft alleen vochtdetectie op stand automatisch. Even de handleiding opgezocht en het staat er idd gewoon in:

'Bij de MVS-15RHBP kan de CV-3 schakelaar gecombineerd worden met een RF-bediening. Hierbij is altijd de laatst gekozen stand leidend. De MVS-15RHBP reageert alleen op vocht wanneer deze in de automatische modus staat, welke met de RF-bediening te selecteren is.'

RTFM dus ;)

Me_dusa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

the-body schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:15:
En @ThinkPad.

Onze Comfofan S met CO2 en vochtsensor draait altijd zo hard als de hoogste vraag. Als ik de timer aanzet dan forceert hij de hoogste stand, als ik ga douchen dan zorgt de vochtsensor dat ie optoert (via potmeter ingesteld dat hij tot 50% gaat, dus niet vol vermogen loeien) en als we met gezelschap in de woonkamer zitten zal de CO2 sensor ervoor zorgen dat ie harder gaat draaien.

Wat de vochtsensor betreft: in ons geval reageert die snel en accuraat. Aangezien hij ook niet tot max vermogen gaat (kan wel, als je wilt) is het voor ons ook niet storend dat het langer door zou gaan als dat het geval is, maar zover ik kan oordelen is dat niet het geval. Die vochtsensor is overigens ook ideaal als je een condensdroger hebt, want daar slaat ie ook op aan en de extra afzuiging helpt de droger enorm.

Anyway, ik zou zeggen: heroverweeg het eens :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:03
Yaksa schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:04:
Sluipverbruik van elektriciteit is ongeveer 10 procent van het jaarlijkse verbruik.
100 watt is heel netjes en dat is grofweg 1 mWh per jaar, ongeveer 25% van wat een gemiddeld gezin verbruikt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:48

TWKterry

Master Mariner

Termy schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:39:
[...]

En @ThinkPad.

Wat de vochtsensor betreft: in ons geval reageert die snel en accuraat. Aangezien hij ook niet tot max vermogen gaat (kan wel, als je wilt) is het voor ons ook niet storend dat het langer door zou gaan als dat het geval is, maar zover ik kan oordelen is dat niet het geval. Die vochtsensor is overigens ook ideaal als je een condensdroger hebt, want daar slaat ie ook op aan en de extra afzuiging helpt de droger enorm.

Anyway, ik zou zeggen: heroverweeg het eens :).
Mm, dat is een goede. Ik stuur mijn ventilator aan met een vochtsensor in de badkamer maar kan ook de droger ruimte erbij pakken dat hangt de ventilator namelijk.
Goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

TWKterry schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Mm, dat is een goede. Ik stuur mijn ventilator aan met een vochtsensor in de badkamer maar kan ook de droger ruimte erbij pakken dat hangt de ventilator namelijk.
Goede tip.
In mijn geval zit de vochtsensor in de box zelf (Comfofan S) dus dat ging automatisch. Kan dat in jouw geval niet ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:48

TWKterry

Master Mariner

Nee, helaas een simpele Itho box zonder vocht regeling. Stuur hem zelf aan via HomeAssistant.
Met een sensor bij de droger is dat vrij simpel toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
Ik kwam er achter dat de KWh meter in mijn meterkast een functie heeft om het huidige gebruik (KW) te tonen. Was even slikken… sluipverbruik van 0.4KW als alles ‘uit’/in stand-by staat

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:50
Als ik mijn P1 meter mag geloven (met de huidige prijzen) zit ik rond de 3 kWh aan sluipverbruik per dag. Op jaarbasis is dat dus zo'n €300.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dan hebben jullie wat te doen :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tijdens onze vakantie heb ik bijna alle stekkers er uit gehaald. Alleen de koel/vries combinatie, twee wekkers, omvormer, cv-ketel en vloerverwarmingpomp (met sensor uiteraard) hebben aangestaan.

Op een normale dag is ons sluipverbruik ergens tussen de 0,04 - 0,24 kWh. Om de vier uur zit hier een piek in waarbij het verbruik 0,15 kWh is in een kwartier, ik had al langer het vermoeden dat dit van onze 'Hotto' keukenboiler/kokendwaterkraan kwam. Tijdens de vakantie was het een mooi moment om uit te testen wat we hier konden besparen.
Tijdens vakantie was ons sluipverbruik 0,01 kWh - 0,06 kWh. Totaal verbruik tijdens iets meer dan 2 week vakantie was 6 kWh (wel vertekend door zonnepanelen).
Nu hebben we alles weer aangesloten behalve de keukenboiler/kokendwaterkraan en is ons sluipverbruik 0,04 kWh - 0,12 kWh.
De Hotto verbruikt dus toch nog best wat energie, belangrijkste reden om hem niet weer aan te sluiten was overigens de hitte die er van af komt. In ons keukentje wordt het altijd snel warm wanneer dat ding aan staat. Ik moet dus toch maar eens kijken hoe ik dat wat beter kan isoleren. Nu lijkt hij verantwoordelijk voor zo'n 1 kWh aan sluipverbruik per dag.

Volgens de site van Hotto is het stand-by verbruik 22 Wh, dat komt uit op 192 kWh (wat overigens nog best een stuk hoger is als de Quooker, die uitkomen op 87,5 kWh stand-by verbruik per jaar). Afgaande op de pieken in mijn verbruik wanneer dat ding aan staat kom ik uit op zo'n 300 - 350 kWh. Ik ga dat toch maar eens loggen denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Tehh op 18-08-2022 09:35 ]

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:11
*knip*, dit is meer een vraag voor bijv. Energiemeters... deel hier je ervaringen

[ Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 19-08-2022 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:52
Wij doen alles met een stekkerdoos in huis en als wij niet gebruiken en niet thuis zijn of met vakantie zijn, door met 1 druk op de knop zetten we alles uit. Behalve de koel-vriest kast deze heeft zijn eigen stekker en staat 24 uur het hele jaar door aan. Verder is ons woning voorzien van A+++ en alle apparaten in huis zijn A of A++ (koelkast) enige dat veel stroom kan verbruiken bij ons is onze 55-inch OLED televisie en mijn computer (Voorzien van een Seasonic Platinum voeding).

In de woonkamer hebben wij een Logitech Z5500 (uit 2010), deze heb ik verspreid in 5.1 opstelling laten opgehangen aan de plafon. De Z5500 verbruikt 40W en dient als geluid voor de televisie Digitale Coax als computer via 3-stekkers analoog. Ik gebruik de Z5500 enkel nog voor de televisie. Voor de computer gebruik ik de Creative EP-660 in-ears. Dit doet ik om o.a. stroom te besparen.

De was en de vaatwasser zijn A. Wij doen dit meestal in het weekends op 30 graden en de vaatwasser op 50 graden ECO-stand. Wij stoken ook het hele jaar door niet geen verwarming. Onze woning is 65m2 totaal en is gaat om bouwjaar 2010, ik was de eerste persoon die de sleutels kreeg na de bouw. Is gebouwd volgens de laatste normen en isolatie.

Wij hebben een was-droger-in-1. Tegenwoordig gebruiken wij de droger niet meer en hangen onze kleding na het wassen op. Dit om te besparen op de stroom.

Ook opladen van onze smartphones en smartwatches en overige doen we vaak bij het slapen gaan na 23:00 of in het weekend. Wij hebben in onze woning alleen LED lampen uit 2010 van Pharox 6W, behalve in de woonkamer deze is 10.5W van Philips en op onze 2 nachtkastjes deze is 4W van de IKEA.

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 18-08-2022 12:10 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21
Tehh schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:26:
Tijdens onze vakantie heb ik bijna alle stekkers er uit gehaald. Alleen de koel/vries combinatie, twee wekkers, omvormer, cv-ketel en vloerverwarmingpomp (met sensor uiteraard) hebben aangestaan.

Op een normale dag is ons sluipverbruik ergens tussen de 0,04 - 0,24 kWh. Om de vier uur zit hier een piek in waarbij het verbruik 0,15 kWh is in een kwartier, ik had al langer het vermoeden dat dit van onze 'Hotto' keukenboiler/kokendwaterkraan kwam. Tijdens de vakantie was het een mooi moment om uit te testen wat we hier konden besparen.
Tijdens vakantie was ons sluipverbruik 0,01 kWh - 0,06 kWh. Totaal verbruik tijdens iets meer dan 2 week vakantie was 6 kWh (wel vertekend door zonnepanelen).
Nu hebben we alles weer aangesloten behalve de keukenboiler/kokendwaterkraan en is ons sluipverbruik 0,04 kWh - 0,12 kWh.
De Hotto verbruikt dus toch nog best wat energie, belangrijkste reden om hem niet weer aan te sluiten was overigens de hitte die er van af komt. In ons keukentje wordt het altijd snel warm wanneer dat ding aan staat. Ik moet dus toch maar eens kijken hoe ik dat wat beter kan isoleren. Nu lijkt hij verantwoordelijk voor zo'n 1 kWh aan sluipverbruik per dag.

Volgens de site van Hotto is het stand-by verbruik 22 Wh, dat komt uit op 192 kWh (wat overigens nog best een stuk hoger is als de Quooker, die uitkomen op 87,5 kWh stand-by verbruik per jaar). Afgaande op de pieken in mijn verbruik wanneer dat ding aan staat kom ik uit op zo'n 300 - 350 kWh. Ik ga dat toch maar eens loggen denk ik.
Wow... met een sluipverbruik van 0,24 kWh op een dag zou ik al niets meer doen. Dat is zo'n 10 W. Ik zit op het tienvoudige en dat is nog relatief laag geloof ik

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:05
Compuchip87 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:37:
[...]

Wow... met een sluipverbruik van 0,24 kWh op een dag zou ik al niets meer doen. Dat is zo'n 10 W. Ik zit op het tienvoudige en dat is nog relatief laag geloof ik
Niet? Met 10W idle verbruik zou ik gewoon de hoofdschakelaar flippen als ik wegga... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Na enkele maanden aankijken vandaag mbv een paar meters, HomeWizard energie sockets, goedkope Chinese Tuya sockets en wat handmatig gerommel eindelijk het volgende geobserveerd:

- Vriezer in garage gebruikt ongeveer 85 watt constant
- Koelkast in garage kan ik niet meten, vermoedelijk is die meter kapot (is een Alecto, net verse batterijen in gedaan maar hij blijft 0 meten, dus of verbruik is dusdanig laag dat hij het niet kan meten of de meter is gewoon kapot)
- 3D printer verbruikt ongeveer 100 watt terwijl hij draait
- Mijn bureau (inclusief 34" ultrawide, 2 27" schermen, Mac Mini en wat randapparatuur) verbruikt ongeveer 125 watt
- Mijn werklaptop (gemeten vanaf voeding van de dock waar die aan hangt) verbruikt 33-35 watt
- De lampen van mijn thuiskantoor/zolder verbruiken 60 watt ( 8)7 )
- Mobiele airco verbruikt tussen de 100 en 1100 wat, gemiddelde ongeveer rond de 300 op 24 uur bijna constant draaien
- Server zit rond de 250-300 watt gemiddeld

Net een rondje huis gedaan, beneden alles uitgezet. Twee koelkasten, een vriezer, de vaatwasser, mijn kantoor en server staan op het moment aan, en we verbruiken 1000 watt.

Ik denk dat ik toch maar eens wat meer HomeWizard Energy Sockets ga bestellen zodat ik alles op één plek kan verzamelen want dit gaat nergens meer over. We hebben gisteren 51.2kWh verbruikt (€17.22), waarvan 27.3kWh sluimerverbruik. Ik dacht dat zal wel 99% bij mij boven zitten, maar airco en server zijn goed voor 'maar' 14.4kWh, en met mijn bureau en werklaptop en alles erbij blijft er nog een goeie 7kWh aan sluimerverbruik over. Dat is volgens mij toch best wel veel...

Edit:

Nog een paar sockets bijbesteld, plan is nu om op de wasmachine, droger, oven, mobiele airco en vaatwasser een 3680 socket te zetten, en op mijn server, beide koelkasten, en de vriezer een 1100 socket. Ik hoop dat ik daarmee over een week of twee genoeg statistieken heb om in ieder geval iets nuttigs te zeggen over het verbruik van al deze apparaten, en daar waar ik genoeg informatie heb kan ik de sockets dan weer doorschuiven naar andere dingen.

Edit2:
Plan is alweer gewijzigd, net tijdens koffie en een nachtelijke snack ontdekt dat mijn koffiezetapparaat en waterkoker blijkbaar ook allebei dik richting de 2000 watt gaan..

Op mijn whiteboard staat nu het volgende:

3680w socket1100w socket
1 - wasmachine 1 - koelkast 1
2 - droger2 - koelkast 2
3 - oven3 - vriezer
4 - airco4 - afzuigkap
5 - vaatwasser
6 - waterkoker
7 - koffiezetapparaat
8 - server

Hiermee hoef ik de 3680 van mijn server niet te veranderen (die kan blijven zitten, alsmede alle statistieken die daarop zijn vastgelegd), die van de airco kan ook blijven zitten.
Als de sockets dit weekend binnen zijn maar eens allemaal aansluiten en dan ten eerste kijken wat er over blijft aan verbruik buiten deze sockets, en ten tweede een weekje of twee laten draaien om wat data te verzamelen.

Daarnaast ook nog het plan om ergens komende week een keer alle groepen uit te zetten en dan een voor een weer aan te zetten, om te controleren of we niet ergens zomaar stroom kwijtraken.

[ Voor 36% gewijzigd door Oon op 19-08-2022 03:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
Poeh, wat een getallen @Oon!
51.2kWh verbruik op een (niet hete) zomerdag vind ik wel heel erg fors. Dat is meer een dagwaarde die ik verwacht inclusief warmtepomp tijdens een erg koude winterdag (en excl elektrische auto).
Heb je dan b.v. ook de wasmachine, droger an afwasmachine aan gehad die dag?

Ben benieuwd waar dat allemaal aan op gaat (ook gezien het hoge sluimerverbruik).Hopelijk kun je het e.e.a. flink tunen/verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35
Oon schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 00:57:
Ik denk dat ik toch maar eens wat meer HomeWizard Energy Sockets ga bestellen zodat ik alles op één plek kan verzamelen want dit gaat nergens meer over. We hebben gisteren 51.2kWh verbruikt (€17.22), waarvan 27.3kWh sluimerverbruik. Ik dacht dat zal wel 99% bij mij boven zitten, maar airco en server zijn goed voor 'maar' 14.4kWh, en met mijn bureau en werklaptop en alles erbij blijft er nog een goeie 7kWh aan sluimerverbruik over. Dat is volgens mij toch best wel veel...
7 kWh sluimerverbruik op één dag? ;w :-( Nee joh.....
Je zou bijna denken dat er een enorm energielek is, apparaten stuk waardoor ze veel verbruiken of een halve wietplantage van de buren die een kabeltje hebben getrokken.

Als je meterkast een beetje ok is gedimensioneerd en verveeld zou ik echt eens vanaf 0 beginnen.
- 's avonds alle groepen uit
- meten
- daarna de dedicated groepen testen, bijv. wasmachine die eht op aparte groep zit
- En zo verder...

Dan hoef je niet op smart plugs te wachten!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 11:59
@Oon Dat is een flink verbruik!

Ik denk dat je de meeste winst kunt behalen bij apparaten die veel uren aan staan. Een waterkoker van 2000W die je 5-10 minuten per dag gebruikt is bijna te verwaarlozen.

Heb je ook al gekeken naar modem, switch, tv, settopbox, audio apparatuur, etc? En de verlichting in de woonkamer bijvoorbeeld? Ik heb hier een paar spots in het plafond waar ik nog geen mooie led variant voor heb kunnen vinden en die gebruiken naar schatting zo'n 300kWh per jaar.

Heb je toevallig nog een (close-in) boiler?

Maar kijkend naar jouw lijstje tot dusver, zou ik beginnen met die server. Geen idee wat voor machine dat is, maar die van mij gebruikt gemiddeld maar zo'n 40W continu schat ik (moet nog meten, maar in rust is het 20-30W).
Daarna de vriezer, misschien is de thermostaat kapot waardoor ie constant staat te koelen. Kijk ook even of het niet beter is om m te vervangen door een zuiniger exemplaar. Mijn koelkast heb ik indertijd vervangen omdat ik 'm binnen 4 jaar kon terugverdienen vanwege het lagere verbruik (nog met de oude energieprijzen zelfs).

Een mobiele airco heb ik ook, maar die gebruik ik pas als ik het niet meer red met ramen open en een ventilator. Een paar dagen per jaar dus maar en dan valt het verbruik wel weer mee als je het uitrekent op jaarbasis.

Bij mij is de grootste verbruiker mijn pc+(oude) monitors: 400-500W x 12 uur per dag ongeveer. Helaas is de investering (6 nieuwe monitors+videokaarten) zo hoog dat het nog niet echt opweegt tegen de besparing. Voordeel is dan weer dat er zoveel warmte vanaf komt dat ik in de winter bijna niet hoef te verwarmen in die kamer ;)

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Oon Het gaat vooral om het continuverbruik van apparaten die altijd of langdurig aanstaan.

Dat een waterkoker een paar 1000 Watt verbruikt om water te laten koken is logisch en geen probleem. Het gaat namelijk om het tijdsduur van dat verbruik. Om dezelfde reden is een krachtige stofzuiger ook geen probleem. Die stofzuiger staat minder dan 1% van de tijd aan.

Dus focus op apparaten die altijd of vaak aan staan met een hoger idle verbruik dan 1W. In jouw geval is er "low hanging fruit" in de vorm van de vriezer, de server, monitoren.

Monitoren kunnen automatisch uitgaan door dat zo in te stellen onder Windows (power scheme). De server kun je bespreken in het zuinige server topic.

Een TV kun je vaak na een paar uur van geen activiteit in een spaarstand laten gaan.

Ik heb in mijn huis o.a. de volgende dingen gedaan om het verbruik terug te dringen:
• energiezuinigste vriezer (Liebherr)
• energiezuinige servers en werkstation (<10W per stuk!)
• energiezuinige koelkast (Liebherr)
• alle verlichting LED (TL, halogeen, gloeilampen), meeste zijn van Philips
• zuinige router, modem, switches
• rechtstreeks opnemen van TV op SSD, geen tv kastjes
• Miele wasmachine
• Miele wasdroger

Ik heb geen Quooker, e.d. Maar wel losgekoppelde koffiezetapparaat, toaster, tosti, etc.

Grootverbruikers:
• 55" LG OLED TV met 2 uur automatische uitstand.
• Miele 1600W stofzuiger
• Combimagnetron
• Afwasmachine
• Mobiele airco

De grootverbruikende categorie draagt maar minimaal bij aan het totaalverbruik, simpelweg omdat het weinig aanstaat. Het is niet zinvol om daar op te besparen.

Als je bijvoorbeeld een stofzuiger kiest met minder zuigkracht ben je langer bezig of gebruik je spierkracht om een zich vastzuigende zuigmond te bewegen. De krachtige stofzuiger zuigt in 1 haal alle stof op. Helaas zijn krachtige stofzuigers tegenwoordig verboden in de EU.

De mobiele airco heb ik dit jaar nog niet aangehad. Het was veel effectiever om 's-nachts (bij 17 graden) uitgebreid te ventileren. De mobiele airco produceert met de motor warmte binnenshuis, raam moet open, het is erg inefficiënt.

Denk ook aan laders die nodeloos altijd ingeplugd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
GioStyle schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

Niet? Met 10W idle verbruik zou ik gewoon de hoofdschakelaar flippen als ik wegga... _O-
Dit is nu letterlijk mijn optie. Ik heb in principe 4 groepen, eentje voor alle verlichting en stopcontacten (tis een klein appartementje), een voor de magnetron, een kracht groep voor de kookplaat en eentje voor de vaatwasser. De magnetron heeft een sluipverbruik van 2 watt en word eigenlijk nooit gebruikt, laat staan op de volle 900 watt.

Ik ben dan ook aan het overwegen om de koelkast op de magnetron groep te zetten en daarnaast ook mijn raspberry pi (zodat die niet een instant power cut heeft) en dan zodra ik weg van huis ga alle groepen uit te zetten behalve de magnetron groep. Dan is mijn sluipverbruik buiten de magnetron om rond de 7 watt. Als die pi weg gaat rond de 2 watt.

Iemand die mij kan vertellen of dit aan te raden is of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Een apparaat zoals een magnetron heeft soms een klok die vertrouwd op de 50 Hz van 230V wisselstroom. Na stroomonderbreking gaat de klok weer naar 00:00. Als de klok afwijkt weet je dat de 50Hz niet constant is geweest. Dat gebeurt tegenwoordig vaker dan vroeger omdat electriciteitsnetwerken in Europa gekoppeld zijn.

Soms blijft een apparaat zoals een koelkast uit als je ze weer probeert aan te zetten, bijvoorbeeld na vakantie. Dan was al iets mee mis.

Sommige apparaten, vooral oudere, hebben een hoge startstroom. Dan kan een zekering uitslaan als er een extra belasting bijkomt. Kwestie van proberen denk ik.

Ik zou niet regelmatig de zekering als schakelaar gebruiken. Daar zijn keukeninbouwapparaten niet voor ontworpen en de zekering zelf misschien ook niet (hangt van de kwaliteit af). Voor vakanties zie ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
De magnetron blijft juist aanstaan, inclusief te koelkast. Het enige wat dus zijn stroom verliest is de vaatwasser, kookplaat en de rest van de electronica welke in een stopcontact zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Wat een kookplaat betreft, dat kan een 3 fase exemplaar zijn, die zit dan doorgaans op een aparte groep. Een oude geëmailleerde kookplaat heeft meestal minder vermogen en is enkelfase.

Een vaatwasser heeft soms een ingebouwde klok. Omdat het niet-helemaal-schone water er lang in blijft staan zou ik die voor vertrek ontkalken, spoelen, droogdampen en dan de klep sluiten.

Bij een ontdooide koelkast (niet bij jou dus) zou ik de deur juist wel op een kier laten staan. Als er vriezerdeel in zit, idem. En het dooiwater opdweilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Franciesco schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:51:
Poeh, wat een getallen @Oon!
51.2kWh verbruik op een (niet hete) zomerdag vind ik wel heel erg fors. Dat is meer een dagwaarde die ik verwacht inclusief warmtepomp tijdens een erg koude winterdag (en excl elektrische auto).
Heb je dan b.v. ook de wasmachine, droger an afwasmachine aan gehad die dag?

Ben benieuwd waar dat allemaal aan op gaat (ook gezien het hoge sluimerverbruik).Hopelijk kun je het e.e.a. flink tunen/verminderen.
Wasmachine en droger staan bijna iedere dag te draaien, en ik vermoed dat die van ons geen energielabel A gaan halen want het zijn tweedehands dingen die we uit een erfenis hebben, dus kunnen goed 10 jaar oud zijn.

Vaatwasser en een koelkast zaten al in de woning toen we hier kwamen wonen, verhuurder heeft toen een nieuwe keuken laten plaatsen met een nieuwe koelkast. Vriezer komt ook uit een erfenis.

[ Voor 11% gewijzigd door Oon op 19-08-2022 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAVAGE3
Oon schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

Wasmachine en droger staan bijna iedere dag te draaien, en ik vermoed dat die van ons geen energielabel A gaan halen want het zijn tweedehands dingen die we uit een erfenis hebben, dus kunnen goed 10 jaar oud zijn
Ik gok dat als je investeert in een nieuwe dat je zowel qua stroom als waterkosten de kosten van een nieuwe er zo uit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

musicpixel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:55:
@Oon Dat is een flink verbruik!

Ik denk dat je de meeste winst kunt behalen bij apparaten die veel uren aan staan. Een waterkoker van 2000W die je 5-10 minuten per dag gebruikt is bijna te verwaarlozen.

Heb je ook al gekeken naar modem, switch, tv, settopbox, audio apparatuur, etc? En de verlichting in de woonkamer bijvoorbeeld? Ik heb hier een paar spots in het plafond waar ik nog geen mooie led variant voor heb kunnen vinden en die gebruiken naar schatting zo'n 300kWh per jaar.

Heb je toevallig nog een (close-in) boiler?

Maar kijkend naar jouw lijstje tot dusver, zou ik beginnen met die server. Geen idee wat voor machine dat is, maar die van mij gebruikt gemiddeld maar zo'n 40W continu schat ik (moet nog meten, maar in rust is het 20-30W).
Daarna de vriezer, misschien is de thermostaat kapot waardoor ie constant staat te koelen. Kijk ook even of het niet beter is om m te vervangen door een zuiniger exemplaar. Mijn koelkast heb ik indertijd vervangen omdat ik 'm binnen 4 jaar kon terugverdienen vanwege het lagere verbruik (nog met de oude energieprijzen zelfs).

Een mobiele airco heb ik ook, maar die gebruik ik pas als ik het niet meer red met ramen open en een ventilator. Een paar dagen per jaar dus maar en dan valt het verbruik wel weer mee als je het uitrekent op jaarbasis.

Bij mij is de grootste verbruiker mijn pc+(oude) monitors: 400-500W x 12 uur per dag ongeveer. Helaas is de investering (6 nieuwe monitors+videokaarten) zo hoog dat het nog niet echt opweegt tegen de besparing. Voordeel is dan weer dat er zoveel warmte vanaf komt dat ik in de winter bijna niet hoef te verwarmen in die kamer ;)
Modem en switch e.d. heb ik nog niet echt bekeken, dat gaat stap 2 zijn. Ik wil eerst van de apparaten waarvan ik weet dat het piekverbruik stevig is weten wat die verspreid over een paar dagen of weken verbruiken (oftewel hoeveel ze gemiddeld aan staan).

Mijn server heeft 10x10TB draaien, ik verwacht dat veel van het verbruik daar in zit. Helaas heb ik van de 66TB bruikbare opslag ook 50TB al vol zitten, dus dat terugschalen is niet zo makkelijk.

Vwb de mobiele airco, als het buiten 25 graden is dan wordt het binnen meteen 30 graden, ik zit op zolder en het is hier totaal niet geïsoleerd. Airco zal vast wat minder aan kunnen, maar daarvan weet ik nu in ieder geval wat het verbruik is en dat blijkt ook best mee te vallen t.o.v. wat ik had verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
@Oon Ik zou die wasmachine, droger, vaatwasser, (extra) koelkast en vriezer maar eens meten. Als die ouder zijn dan een paar jaar dan kan daar wel eens behoorlijk wat stroom naartoe gaan. Mijn nieuwe koelkast (hoge met drie vriesladen) gebruikt gemiddeld 25W geloof ik.
En die waterkoker kun je wel mooi meten, maar een alternatief is er niet echt, tenzij je van koude thee houdt ;-). Water koken op het gasfornuis schijnt zelfs duurder te zijn...

Wat betreft je server: is het niet mogelijk om je schijven in spindown te laten gaan? Beetje afhankelijk hoe veel je de data nodig hebt natuurlijk. Het OS en de data die ik vaak nodig heb staat op een ssd in mijn server, en alle andere schijven (11 stuks) gaan lekker in spindown na 10 min... traditionele harde schijf is ca 10-12W per stuk.

En hier ook: buiten 22 graden, binnen 28. Maar lukt vandaag nog prima met een ventilator. Is minder lawaaiig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

musicpixel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:58:
@Oon Ik zou die wasmachine, droger, vaatwasser, (extra) koelkast en vriezer maar eens meten. Als die ouder zijn dan een paar jaar dan kan daar wel eens behoorlijk wat stroom naartoe gaan. Mijn nieuwe koelkast (hoge met drie vriesladen) gebruikt gemiddeld 25W geloof ik.
En die waterkoker kun je wel mooi meten, maar een alternatief is er niet echt, tenzij je van koude thee houdt ;-). Water koken op het gasfornuis schijnt zelfs duurder te zijn...

Wat betreft je server: is het niet mogelijk om je schijven in spindown te laten gaan? Beetje afhankelijk hoe veel je de data nodig hebt natuurlijk. Het OS en de data die ik vaak nodig heb staat op een ssd in mijn server, en alle andere schijven (11 stuks) gaan lekker in spindown na 10 min...

En hier ook: buiten 22 graden, binnen 28. Maar lukt vandaag nog prima met een ventilator. Is minder lawaaiig ook.
Dat eerste is precies het plan.
Aangezien het een huurhuis is vervang ik de koelkast in de keuken liever niet, maar ik vind het in eerste instantie belangrijker om een optelsom te kunnen doen waarmee ik dicht in de buurt van het totaalverbruik kom en niet maar gewoon aan het gokken ben. Kan wel in de keuken netjes bij de stekker van de koelkast, oven, en vaatwasser, dus die kan ik gewoon meten.

De koelkast in de garage is de oude koelkast die in de keuken zat, die mochten we van de verhuurder houden of ze konden 'm afvoeren, we hebben er voor gekozen om 'm te houden voor de extra voorraad omdat de garage nogal heet wordt in de zomer. Ik kan me voorstellen dat het wel rendabel zou kunnen zijn om die 's nachts uit te zetten ofzo, of zelfs alleen bij temperaturen boven 18 graden aan te laten staan, maar ook dat is iets dat ik pas kan uitvogelen als ik het verbruik over tijd kan meten. Ik weet dat het goedkoper is om een volle koelkast op temperatuur te houden dan een lege, en dat het koelen meer energie kost dan idle, maar geen idee wat die verhouding precies is.

Vwb de vriezer, dat is een redelijk jonge Liebherr, dus ik ben wel verbaasd dat die 85 watt idle lijkt te verbruiken. Misschien daar ook eens een digitale temperatuursensor in plakken en dan meten wat de temperatuur doet t.o.v. stroomverbruik, maar die vervangen we ook niet zomaar even.

Al met al kom je toch uit op meten=weten. Ik ben al heel blij dat ik heb bevestigd dat mijn kantoor zelf vele malen minder energie verbruikt dan voorheen, alleen een beetje teleurgesteld in het verbruik van de verlichting.. Misschien dat ik de verlichting ook op een Shelly aansluit; het is een TL-bak (met LED TLs erin) en een LED-paneel, en die staan nu vrijwel 24/7 aan (omdat ik ook vrijwel 24/7 achter m'n PC zit :+ ).

Vwb de waterkoker en het koffiezetapparaat (ook re @mrmrmr en anderen hier) begrijp ik dat die qua gemiddeld verbruik over 24 uur niet heel hoog zullen uitkomen, maar onze waterkoker is inmiddels ook 10 jaar oud en aan vervanging toe. Ben benieuwd of het voor dat ene kopje thee niet zuiniger is om ons koffiezetapparaat te gebruiken, daar komt bijna-kokend water uit.
Maar ook bij die dingen geldt dat ik gewoon eerst wil weten wat het verbruik daadwerkelijk is, en of er duurzamere alternatieven zijn. Gasfornuis vol aan voor ~12 minuten lijkt me met de huidige prijzen inderdaad duurder dan die ~30 seconden 2kW verbruiken :)

Qua server ben ik aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, maar daar is een mooi ander topic voor dus daar zal ik hier niet te veel op in gaan. Ik heb al een aantal docker services teruggescaled naar 0 en VMs afgesloten die ik niet gebruikte, en dat lijkt snel 10-20 watt te schelen. Uiteindelijk zal ik met die server toch iets moeten want hij is niet zuinig, verouderde engineering samples (geen quick sync e.d.), zwaar overkill (48 cores, 196GB geheugen) en ik zou 99% van de usecase kunnen afdekken met een NAS met 10 drive bays.

Ik heb de afgelopen dagen overigens m'n airco ook veel op ventilatorstand gehad, is niet zo zuinig als een gewone ventilator maar wel effectiever. Zit er aan te denken om met mijn laatste beetje budget zo'n Tado slimme aircobediening te kopen en die zo in te stellen dat de airco automatisch aan gaat bij >30 graden, op ventilator bij >25 graden, en daaronder gewoon uit. Maar ook daar zou ik geen idee hebben of ieder half uur een paar minuten keihard koeler zuiniger is dan gewoon op lage stand door blijven koelen.
Heb wel zo'n geïsoleerde afvoerbuis besteld en ben bezig om daar wat adapters voor te maken met m'n 3D printer, waardoor ik hopelijk een stuk minder warmte meteen weer de ruimte in pomp door de dunne plastic afvoerbuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

mrmrmr schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:46:

Als je bijvoorbeeld een stofzuiger kiest met minder zuigkracht ben je langer bezig of gebruik je spierkracht om een zich vastzuigende zuigmond te bewegen. De krachtige stofzuiger zuigt in 1 haal alle stof op. Helaas zijn krachtige stofzuigers tegenwoordig verboden in de EU.
Gelukkig zijn inefficiënte stofzuigers nu verboden, ja. Zuigkracht is niet of nauwelijks afgenomen sinds die regels maar het stroomverbruik wel. Een fantastisch voorbeeld van waar de EU serieuze impact heeft, net zoals de opgelegde efficiëntieeisen voor koelkasten en andere apparaten waarvan je het blijkbaar wel kunt waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Als die koffiemachine de hele dag water op temp houdt @Oon, heb je wel een hoofdschuldige te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Termy schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:47:
Gelukkig zijn inefficiënte stofzuigers nu verboden, ja. Zuigkracht is niet of nauwelijks afgenomen sinds die regels maar het stroomverbruik wel. Een fantastisch voorbeeld van waar de EU serieuze impact heeft, net zoals de opgelegde efficiëntieeisen voor koelkasten en andere apparaten waarvan je het blijkbaar wel kunt waarderen.
Dat klopt niet en ik heb al uitgelegd waarom. Bij een koelkast of een vriezer is er geen relatie met het effect, bij stofzuigers duidelijk wel. Bosch bijvoorbeeld maakte een onhandelbare stofzuiger die zich enkel en alleen hard vastzuigt, je zult zo vast en zeker een grote zuigkracht meten, want er is nauwelijks luchttoevoer. En je krijgt het ding quasi niet van zijn plaats. Die Bosch kreeg zelfs een goede review door de consumentenbond. Miele heeft wel stofzuigers die het redelijk doen met 900W. Dat merk richt zich op het eindresultaat voor de klant, niet op labcijfertjes. Er is overigens wel degelijk verschil in moderne elektromotoren. Het is dus wel mogelijk efficiëntie te verbeteren zonder nadelig effect (zie Tesla's zeer efficiënte EV motoren), maar een halvering zit er niet in.

Ander voorbeeld: sommige wasdrogers uit Azië maakt textiel niet goed droog maar zijn wel erg zuinig. Dat is nog een voorbeeld van hoe het niet moet. Vandaar dat ik nu Miele apparaten heb die niet het allerzuinigst zijn in bedrijf, maar uiteindelijk wel het zuinigst voor de energierekening. Droog is ook echt droog, het hoeft niet 2 keer "gedroogd" te worden, waardoor het alsnog veel meer aan energie kost.

Let wel: fabrikanten geven zelf opdracht tot het uitvoeren van conformiteit- en zuinigheidstests. Er is geen onafhankelijk testinstituut. Van dat gebrek in het systeem wordt volop misbruik gemaakt: bij sigaretten wordt er getest werd met dichtgeknepen geperforeerde filters.

Dus ja, ik ben voor echte zuinigheid en niet voor nep-zuinigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
Hier ben ik m’n vrouw nu in de richting aan t bewegen dat de droger minder vaak aan gaat.

Ding gebruikt elke week ongeveer 8-10kWh …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Oon In principe is het laten koken van water 100 procent efficiënt. Dat komt doordat een bepaalde hoeveelheid elektriciteit een bepaalde hoeveelheid water aan de kook kan brengen. Maar in de praktijk is wel degelijk verschil. Een verkalkte koker zal minder efficient werken en een (inbouw-)koker die nodeloos water op hoge temperatuur houdt is ook niet erg efficiënt ten opzichte van het effectieve nuttig gebruik van kokend water.

Een standaard losse goedkope waterkoker van een paar tientjes is meestal wel efficiënt, in ieder geval als het nog nieuw is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@De_Bastaard Een warmtepompdroger is meestal het zuinigst.

Het allerzuinigst is een droogmolen in de tuin. Dat is ook beter voor de kleding. Soms is de ouderwetse methode nog altijd de beste. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Oon schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Modem en switch e.d. heb ik nog niet echt bekeken, dat gaat stap 2 zijn. Ik wil eerst van de apparaten waarvan ik weet dat het piekverbruik stevig is weten wat die verspreid over een paar dagen of weken verbruiken (oftewel hoeveel ze gemiddeld aan staan).

Mijn server heeft 10x10TB draaien, ik verwacht dat veel van het verbruik daar in zit. Helaas heb ik van de 66TB bruikbare opslag ook 50TB al vol zitten, dus dat terugschalen is niet zo makkelijk.

Vwb de mobiele airco, als het buiten 25 graden is dan wordt het binnen meteen 30 graden, ik zit op zolder en het is hier totaal niet geïsoleerd. Airco zal vast wat minder aan kunnen, maar daarvan weet ik nu in ieder geval wat het verbruik is en dat blijkt ook best mee te vallen t.o.v. wat ik had verwacht
Goede insteek, eerst de grootste en langdurige stroomverbruikers. En begin met de oudste apparatuur. Vraag je af of je echt 50 TB en eigen server nodig hebt of dat je dat je cloud opslag en/of server diensten kan gebruiken. Zij betalen dan de stroomrekening.

Met domotica kun je verder veel automatisch laten uitschakelen wanneer niemand thuis en 's-nachts. Een simpele Raspberry Pi met Home Assistant of openHAS kan dat voor je doen met de nodige slimme stekkers en motion sensors. En kan ook het energieverbruik monitoren. Zie het Smarthome forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
Corrigan schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:36:
[...]

Goede insteek, eerst de grootste en langdurige stroomverbruikers. En begin met de oudste apparatuur. Vraag je af of je echt 50 TB en eigen server nodig hebt of dat je dat je cloud opslag en/of server diensten kan gebruiken. Zij betalen dan de stroomrekening.

Met domotica kun je verder veel automatisch laten uitschakelen wanneer niemand thuis en 's-nachts. Een simpele Raspberry Pi met Home Assistant of openHAS kan dat voor je doen met de nodige slimme stekkers en motion sensors. En kan ook het energieverbruik monitoren. Zie het Smarthome forum.
Een paar berichten geleden had ik het juist over smart home en sluipverbruik. Als alle smart home apparaten uit staan heb ik een sluipverbruik van ongeveer 270 watt van alleen de smart home devices, apparaten die op batterijen werken daar buiten gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:32:
@De_Bastaard Een warmtepompdroger is meestal het zuinigst.

Het allerzuinigst is een droogmolen in de tuin. Dat is ook beter voor de kleding. Soms is de ouderwetse methode nog altijd de beste. :)
Je moet ze alleen niet in de zon hangen, dan heb je na 2 keer wassen een verschoten garderobe.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dean Martin schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:43:
[...]

Je moet ze alleen niet in de zon hangen, dan heb je na 2 keer wassen een verschoten garderobe.
Hier hang ik alles in de kelder op, vorige huis ook, werkt als een tierelier bij een geventileerde kelder.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
joezzt schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:04:
[...]

Hier hang ik alles in de kelder op, vorige huis ook, werkt als een tierelier bij een geventileerde kelder.
Idem.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
Oon schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:27:
[...]

De koelkast in de garage is de oude koelkast die in de keuken zat, die mochten we van de verhuurder houden of ze konden 'm afvoeren, we hebben er voor gekozen om 'm te houden voor de extra voorraad omdat de garage nogal heet wordt in de zomer. Ik kan me voorstellen dat het wel rendabel zou kunnen zijn om die 's nachts uit te zetten ofzo, of zelfs alleen bij temperaturen boven 18 graden aan te laten staan, maar ook dat is iets dat ik pas kan uitvogelen als ik het verbruik over tijd kan meten. Ik weet dat het goedkoper is om een volle koelkast op temperatuur te houden dan een lege, en dat het koelen meer energie kost dan idle, maar geen idee wat die verhouding precies is.
Geen idee wat voor voorraad dat is, maar ik vermoed dat het goedkoper is om geen/minder voorraad aan te houden, dan die koelkast te laten werken. Helemaal in een hete garage.
Vwb de vriezer, dat is een redelijk jonge Liebherr, dus ik ben wel verbaasd dat die 85 watt idle lijkt te verbruiken. Misschien daar ook eens een digitale temperatuursensor in plakken en dan meten wat de temperatuur doet t.o.v. stroomverbruik, maar die vervangen we ook niet zomaar even.
Staat die vriezer toevallig ook in de garage?
Al met al kom je toch uit op meten=weten. Ik ben al heel blij dat ik heb bevestigd dat mijn kantoor zelf vele malen minder energie verbruikt dan voorheen, alleen een beetje teleurgesteld in het verbruik van de verlichting.. Misschien dat ik de verlichting ook op een Shelly aansluit; het is een TL-bak (met LED TLs erin) en een LED-paneel, en die staan nu vrijwel 24/7 aan (omdat ik ook vrijwel 24/7 achter m'n PC zit :+ ).
Wat ik heb gedaan, is een IKEA spot met een LED lamp opgehangen die op mijn buro schijnt. Voldoende licht voor werk, en verder genoeg licht vanuit het raam. Heb ik toch een keer meer licht nodig, dan kan ik altijd nog de "hoofd" verlichting aan doen. LED lamp is 7W meen ik.
Ben benieuwd of het voor dat ene kopje thee niet zuiniger is om ons koffiezetapparaat te gebruiken, daar komt bijna-kokend water uit.
Als het water niet heeft gekookt krijg je van die witte "wolkjes" in je thee. Daarnaast gebruik ik de waterkoker zelf ook als ik bijvoorbeeld wat bouillon van een blokje moet maken, of voor de couscous.
Qua server ben ik aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, maar daar is een mooi ander topic voor dus daar zal ik hier niet te veel op in gaan. Ik heb al een aantal docker services teruggescaled naar 0 en VMs afgesloten die ik niet gebruikte, en dat lijkt snel 10-20 watt te schelen. Uiteindelijk zal ik met die server toch iets moeten want hij is niet zuinig, verouderde engineering samples (geen quick sync e.d.), zwaar overkill (48 cores, 196GB geheugen) en ik zou 99% van de usecase kunnen afdekken met een NAS met 10 drive bays.
Er is hier op het forum een "zuinige server" topic. Ik zou zelf niet snel kiezen voor een k+k NAS, maar eerder eentje zelf bouwen. Maar zo te lezen heb je er voldoende verstand van. Qua verbruik heb je een nieuwe waarschijnlijk al in 1 jaar terugverdiend.
Ik heb de afgelopen dagen overigens m'n airco ook veel op ventilatorstand gehad, is niet zo zuinig als een gewone ventilator maar wel effectiever. Zit er aan te denken om met mijn laatste beetje budget zo'n Tado slimme aircobediening te kopen en die zo in te stellen dat de airco automatisch aan gaat bij >30 graden, op ventilator bij >25 graden, en daaronder gewoon uit. Maar ook daar zou ik geen idee hebben of ieder half uur een paar minuten keihard koeler zuiniger is dan gewoon op lage stand door blijven koelen.
Kun je dan niet net zo goed je airco wat minder koud zetten?
Split unit zou beter zijn, maar je had een huurhuis toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

musicpixel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:32:
[...]

Geen idee wat voor voorraad dat is, maar ik vermoed dat het goedkoper is om geen/minder voorraad aan te houden, dan die koelkast te laten werken. Helemaal in een hete garage.

[...]

Staat die vriezer toevallig ook in de garage?
Staan allebei in de garage ja. Oude koelkast is sowieso de eerste kandidaat om te vervangen. Moet zeggen dat zelfs op deze hete dagen de garage een stuk minder heet wordt dan bijv. de zolder, vermoedelijk omdat er een geïsoleerd bitumen dak op ligt, achter de garage een fietsenhok staat, en aan de ene kant onze keuken en de andere kant de garage van de buren. Alleen de voorkant is echt open en ongeïsoleerd, maar de oprit heeft vrijwel altijd schaduw. Dus wat dat betreft is de garage wel een plek die warm wordt, maar minder door de directe zon en meer door gewoon het feit dat het warm is buiten.
[...]

Wat ik heb gedaan, is een IKEA spot met een LED lamp opgehangen die op mijn buro schijnt. Voldoende licht voor werk, en verder genoeg licht vanuit het raam. Heb ik toch een keer meer licht nodig, dan kan ik altijd nog de "hoofd" verlichting aan doen. LED lamp is 7W meen ik.
Ik heb juist een tijd geleden de verlichting op zolder vervangen door kantoorverlichting omdat ik helemaal depressief werd van in het donker zitten. Ik ga in ieder geval eens uitzoeken wat de LED TLs en het LED paneel los van elkaar verbruiken, want niet alles hoeft constant aan te staan.
[...]

Kun je dan niet net zo goed je airco wat minder koud zetten?
Split unit zou beter zijn, maar je had een huurhuis toch?
Precies ja. Split unit is zeker wel te regelen, onze verhuurder is helemaal niet moeilijk als wij dat soort dingen zelf willen regelen, maar dat is nogal een investering voor een huurhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

hjs schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:51:
Als die koffiemachine de hele dag water op temp houdt @Oon, heb je wel een hoofdschuldige te pakken.
Die gaat na 2 uur uit, maar dat kan ik ook nog verkorten. Wil graag eerst kunnen meten hoeveel het uithaalt, nu komt het vaak precies zo uit dat ik 'm hoor spoelen (wat hij doet bij aan en bij uit gaan) als ik de trap af loop om koffie te pakken dus als het veel scheelt dan is het geen probleem om die op 15 minuten ofzo te zetten en dan alleen bij verjaardagen even weer terug omhoog.
mrmrmr schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:32:
@Oon In principe is het laten koken van water 100 procent efficiënt. Dat komt doordat een bepaalde hoeveelheid elektriciteit een bepaalde hoeveelheid water aan de kook kan brengen. Maar in de praktijk is wel degelijk verschil. Een verkalkte koker zal minder efficient werken en een (inbouw-)koker die nodeloos water op hoge temperatuur houdt is ook niet erg efficiënt ten opzichte van het effectieve nuttig gebruik van kokend water.

Een standaard losse goedkope waterkoker van een paar tientjes is meestal wel efficiënt, in ieder geval als het nog nieuw is.
Die van ons is zeker niet meer nieuw en hoewel we 'm regelmatig reinigen blijft er altijd zichtbare aanslag zitten en lijkt het steeds sneller op te bouwen. Zeker wel aan vervanging toe, zelfs al buiten het verbruik.
Corrigan schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:36:
[...]

50TB heb ik natuurlijk niet écht nodig, maar is een gevalletje van wel zo handig en nu ook in gebruik dus lastig te verplaatsen. Heb nog zo'n unlimited gsuite account, maar met 750GB per dag ben je toch een dikke maand aan het overpompen.
Zou het dus liever hier houden en zuiniger maken, desnoods opsplitsen naar losse pools die ik los van elkaar aan en uit kan zetten. Is natuurlijk onzin om mijn archief aan back-ups op dezelfde schijf te houden als mijn NextCloud waar dagelijks activiteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
SAVAGE3 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:51:
[...]

Een paar berichten geleden had ik het juist over smart home en sluipverbruik. Als alle smart home apparaten uit staan heb ik een sluipverbruik van ongeveer 270 watt van alleen de smart home devices, apparaten die op batterijen werken daar buiten gelaten
Als je 270W sluipverbruik hebt is dat hoog. En helemaal wanneer dit alleen de smart home devices zijn. Een Rasperry Pi verbruikt ca. 5W max, lampen als de Philips Hue zijn 0,5W in stand-by.

Hier hebben we een sluipverbruik van ca. 12W. Het was meer dan 100W voordat we gingen meten met de Raspberry Pi met een P1 kabel op de slimme meter. En daarna nalopen en uitzetten wat niet nodig is, zeker 's-nachts. Geautomatiseerd of anders met deze schakelaars waar we ook een paar van in gebruik hebben.

https://www.amazon.nl/Ham...bescherming/dp/B06WD31GY2

@Oon Met 750GB per dag is glas + clouddienst dan geen optie.

[ Voor 5% gewijzigd door Corrigan op 19-08-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Corrigan schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:09:

@Oon Met 750GB per dag is glas + clouddienst dan geen optie.
Ik heb gigabit glasvezel, maar ik doelde specifiek op het limiet van 750GB bij Google. Duurt even voor ik 50TB heb overgepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
Ik ga zelf denk ik even kijken wat een goede oplossing is om de stroom te meten binnen mijn appartement. Ik heb in de meterkast een kleine Finder KWh meter, probleem is dat als je het actuele gebruik in KW moet zien elke keer op het knopje moet drukken om dat 5 seconden in beeld te hebben.

Ik heb een huurwoning dus de vraag is of ze het waarderen als ik een extra KWH meter achter een bepaalde groep zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
SAVAGE3 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:27:
Ik ga zelf denk ik even kijken wat een goede oplossing is om de stroom te meten binnen mijn appartement. Ik heb in de meterkast een kleine Finder KWh meter, probleem is dat als je het actuele gebruik in KW moet zien elke keer op het knopje moet drukken om dat 5 seconden in beeld te hebben.

Ik heb een huurwoning dus de vraag is of ze het waarderen als ik een extra KWH meter achter een bepaalde groep zet
Succes. Ik gebruik zelf een Raspberry Pi met een P1 kabeltje naar de slimme meter met daarop Home Assistant. Je hebt ook HomeWizard, dat is een kant en klaar apparaatje maar veel minder uitgebreid.

Meten is weten, zeker om serieus elektriciteit te besparen. Zo kwamen wij erachter dat de Nespresso koffiemachine altijd 10 minuten flink stroom bleef verbruiken voor een snelle 2e bak. Daar ging dus zo'n Hama aan/uit stekker op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
Corrigan schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:42:
[...]

Succes. Ik gebruik zelf een Raspberry Pi met een P1 kabeltje naar de slimme meter met daarop Home Assistant. Je hebt ook HomeWizard, dat is een kant en klaar apparaatje maar veel minder uitgebreid.

Meten is weten, zeker om serieus elektriciteit te besparen. Zo kwamen wij erachter dat de Nespresso koffiemachine altijd 10 minuten flink stroom bleef verbruiken voor een snelle 2e bak. Daar ging dus zo'n Hama aan/uit stekker op
Het gaat om deze meter: https://www.conrad.nl/nl/...d-ja-1-stuk-s-125425.html

Helaas geen mogelijkheid tot een p1 kabel

Ik vind het trouwens maar een lastige kwestie. Bijvoorbeeld slimme schakelaars achter verbruikers. Want in principe verbruik je stroom om stroom te besparen waarbij het de vraag is of het constante sluipverbruik en bijvoorbeeld 8 uur lang een relais voeden in een slimme stekker samen minder is dan het stand by verbruik van een apparaat.

[ Voor 18% gewijzigd door SAVAGE3 op 19-08-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Er zit wel een s0 uitgang op die meter, daar moet je ook wat mee kunnen als zo ff kort google. Wellicht wel wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
@SAVAGE3 Wanneer je geen slimme meter hebt dan wordt het wat lastiger.

Een slimme stekker verbruikt minder dan 1W, dat weegt niet op wat met wat je bespaart.

Zoek je iets eenvoudigers dan is een KAKU stekkerset een aanrader. Dat zijn 3 stekkers + afstandsbediening voor iets van € 20 bij Amazon. Met 1 knop kun je alles uitschakelen. Je hebt dan verder niets nodig.
Daarmee schakelen wij iedere nacht het internet modem, de tv en receivers uit.

Een handig overzicht met link naar een onderzoek over sluipverbruik en besparen: https://klikaanklikuit.nl...aring-met-klikaanklikuit/

Met de huidige energieprijzen bespaar je zo meer dan het dubbele.

[ Voor 22% gewijzigd door Corrigan op 20-08-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
Corrigan schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:51:
@SAVAGE3 Wanneer je geen slimme meter hebt dan wordt het wat lastiger.

Een slimme stekker verbruikt minder dan 1W, dat weegt niet op wat met wat je bespaart.

Zoek je iets eenvoudigers dan is een KAKU stekkerset een aanrader. Dat zijn 3 stekkers + afstandsbediening voor iets van € 20 bij Amazon. Met 1 knop kun je alles uitschakelen. Je hebt dan verder niets nodig.
Daarmee schakelen wij iedere nacht het internet modem, de tv en receivers uit.

Een handig overzicht met link naar een onderzoek over sluipverbruik en besparen: https://klikaanklikuit.nl...aring-met-klikaanklikuit/

Met de huidige energieprijzen bespaar je zo meer dan het dubbele.
Ik ben ook KAKU (of een ander 433mhz systeem) systeem aan het overwegen maar een relais is natuurlijk een magneet welke ook stroom verbruikt. Hoeveel watt zal dat zijn? Of kan ik dan beter voor iets met een solid state relais gaan?

Wellicht dat ik sowieso een beetje onderzoek ga doen naar het totaalverbruik van smart home (dus sluipverbruik en wanneer de smart home apparaten zelf ingeschakeld zijn). Ik ben al van Shelly afgestapt. Zo’n 40 apparaatjes die actief met WiFi verbonden zijn is net zo inefficiënt zoals het klinkt. Naar mijn gevoel gebruikt de basis KAKU (433mhz) of equivalent het minste stroom gezien die maar éénweg communicatie hebben. Zigbee zal een stuk zuiniger zijn dan WiFi maar ook geen idee wat het daadwerkelijke gebruik is.

[ Voor 20% gewijzigd door SAVAGE3 op 20-08-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:13
Ben al een tijd aan het proberen mijn standby verbruik naar beneden te brengen. Zit in een nieuwbouw woning met flink wat domotica. Kom van 310W af, maar heb mijn professionale buitenverlichting inmiddels 's nachts uitstaan en kom rond de 180W uit. Ik kan nog steeds niet al het verbruik plaatsen, terwijl ik volgens mij inmiddels alles heb gemeten, behalve de geschatte onderdelen. (gemeten met voltcraft energy check 3000): Mijn keukenapparatuur zijn allemaal zuinig A+++.

Ik zie niet zoveel laaghangend fruit meer, de server is router, homeassistant en docker server en kan niet uit. Ik schrok wel van het Zigbee verbruik, het lijkt niks per node, maar tikt toch aan. Iemand tips?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
123,65  Totaal
1   Vriezer (geschat)
5   Koelkast (geschat)
2   Oven (geschat)
2   Magnetron (geschat)
2   Afwasser (geschat)
1,1 Sonos
0,8 PC
1,1 Sonos
1,1 Sonos
0   Robotstofzuiger
6   Switch
30  Server
1,3 iplayer
3,5 AP
3,5 AP
0,5 LED controller
0,3 Bel trafo
1,5 Glasconverter
3,3 Rainbird
1,5 Occuswitch
2   Laptop
1   Switch
3   Camera
3   Camera
1,1 Droogcabinet
5   MV
1,1 Sonos
0,5 Wemos MV
0,3 Wemos Bel
0,3 Wemos lamp
0,3 Wemos plafond
0,3 Wemos Heater
0,3 Wemos Zwembad 1
0,3 Wemos Zwembad 2
3,5 AP
3,5 AP
0,3 Smart plug wasmachine
0,3 Smart plug Droger
0,3 Smart plug bureau
0,15    5x Zigbee plugs
0,5 Wifi switch
17,1    57x Zigbee lampen
9   3x Rookmelders (geschat)
3   WP

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_dusa

Me_dusa

Sonos zit bij mij best wat hoger. Welke modellen zijn het?

Me_dusa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
Me_dusa schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:34:
Sonos zit bij mij best wat hoger. Welke modellen zijn het?
De IKEA versie :) de boekenplank. Heb er meerdere gemeten en komen consistent op dit vermogen uit.

[ Voor 14% gewijzigd door sailor_dg op 20-08-2022 22:25 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_dusa

Me_dusa

sailor_dg schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:24:
[...]

De IKEA versie :) de boekenplank. Heb er meerdere gemeten en komen consistent op dit vermogen uit.
Helder! Ik heb wat Play 5's en 3's staan en die slurpen en paar watt meer, dus die gaan waar mogelijk uit. Dan verbruikt het niets meer ^^

Me_dusa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 07:02
Dean Martin schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:43:
[...]

Of je hangt het binnenstebuiten op >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:18
Me_dusa schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 07:09:
[...]

Helder! Ik heb wat Play 5's en 3's staan en die slurpen en paar watt meer, dus die gaan waar mogelijk uit. Dan verbruikt het niets meer ^^
Hier ook Sonos achter een schakelaar.
Zie hier voor idle verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
Had dat artikel ook gezien, maar komt niet overeen met de metingen. Die voltcraft kan redelijk nauwkeurig lage vermogens meten. Vaak geven leveranciers het worst case verbruik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
[b]SpiceWorm in "Serieus elektriciteit besparen"

Om eenvoudig en zonder al te grote investeringen snel elektriciteit te besparen zijn er een aantal oplossingen:
  • Doordrukstekker met schakelaar.

Dit is een van de snelste manieren om elektriciteit te besparen. Steek de stekker van je apparaat in de stekker, en je kunt met het knopje de aangesloten apparatuur uitschakelen na gebruik. Handig voor de stekkerdoos waar je TV, versterker, settop-box e.d. op zijn aangesloten.

Kosten: Je vind deze stekkers voor maar liefst €0,99 bij je lokale Action.
  • Tijdschakelklokken.

Dit is een goede oplossing voor apparaten zoals bijv. een netwerkprinter of een extra accespoint. 's Nachts zul je deze apparaten waarschijnlijk niet gebruiken en kunnen ze dus uit. Omgekeerd zijn er ook apparaten die je overdag (als je weg bent) niet gebruikt, zoals opladers van apparaten. Zet er een tijdschakelaar tussen en je hoeft er niet meer naar om te kijken.
    Kosten? 3 stuks heb je al voor €8,50 bij je lokale Gamma. Als je een wat uitgebreider programma wilt instellen, in het weekend andere tijden bijv., dan kun je kijken naar een digitale schakelklok.
  • Standby-killer

De standby-killer is een apparaatje wat voornamelijk gebruikt wordt bij TV's. Het apparaatje detecteert dat de TV in standby staat, en zal vervolgens de stroom naar de TV uitzetten. Het apparaatje heeft een IR-sensor welke reageert op de afstandsbediening van je TV. Daardoor zal het de stroom naar de TV weer aanzetten als je een knop op de afstandsbediening indrukt.

Kosten: Ongeveer €12 bij bijv. BespaarBazaar
  • Master-slave stekkerdoos

De Master-slave stekkerdoos is een stekkerdoos welke één stopcontact heeft voor een masterapparaat, en de rest van de stopcontacten zijn zgn. 'slaves'. De werking van deze stekkerdoos is als volgt: je stelt voor het master apparaat een drempelwaarde in. Als het elektriciteitsverbruik van het masterapparaat onder de drempelwaarde komt dan zal de master-slave stekkerdoos de slaves automatisch uitschakelen.
    Handig voor bijv. een PC met veel randapparatuur (printer, oplaadstation muis, speakersetje etc.).

Kosten: Ongeveer €15 - €40 euro bij veel elektronica zaken.
  • Countdown timer

Dit product is vergelijkbaar met de tijdschakelklok, maar werkt eigenlijk net andersom. Het is eigenlijk een soort kookwekker gecombineerd met een tijdschakelklok. Je kiest de tijdsduur dat een apparaat aan moet blijven en als de ingestelde tijd is verlopen zal de stekker de stroomtoevoer afsluiten.
    Dit is vooral handig voor opladers bijv. van een accuboormachine, e-bike, laptop etc, je apparaat zal genoeg tijd hebben om op te laden maar daarna zal de stroomtoevoer verbroken worden.

Kosten: €11,99 bij Conrad
« · ^
Leuke dingen om sluipstroom tegen te gaan maar waarom zetten ze tegenwoordig allemaal van die knoppen erop met een lichtje erin?
Dat slurpt ook 24\7 stroom 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
tweakmember schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Leuke dingen om sluipstroom tegen te gaan maar waarom zetten ze tegenwoordig allemaal van die knoppen erop met een lichtje erin?
Dat slurpt ook 24\7 stroom 8)7
En dat is niet eens een ledje, die lampjes worden nog best warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Ernemmer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

En dat is niet eens een ledje, die lampjes worden nog best warm.
ook dat nog ja. Snap ook niet helemaal de reden waarom er een lichtje in moet zitten.
En zonder lichtje erin kan ik nergens vinden... stom...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:23
tweakmember schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

ook dat nog ja. Snap ook niet helemaal de reden waarom er een lichtje in moet zitten.
En zonder lichtje erin kan ik nergens vinden... stom...
Ikea heeft nieuwe verdeeldozen waar geen lampje in zit.

https://www.ikea.com/nl/n...ar-6-voudig-wit-00412015/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
dankje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakmember
Had laatst trouwens ook die stekkerdozen van klikaan/klikuit afstandbediening gemeten en die dingen blijven ook stroom slurpen als ze zijn "uitgeschakeld"

Deze zijn al wel paar jaar oud dus weet niet of de nieuwste van vandaag de dag nog steeds slurpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjsiebes
  • Laatst online: 10-09 10:41
Wally2002 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 07:53:
[...]

Hier ook Sonos achter een schakelaar.
Zie hier voor idle verbruik.
Werkt dat goed? Ik heb een playbar, een sub en 2 ones. Die staan 24/7 aan. Ik wil als ik tv wil kijken wel met een paar minuten geluid hebben als ik de stroom aan zet. Zit te denken om er dan een KAKU tussen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
Die lampjes in de slimme stekkers zijn gewoon LEDjes hoor. Zie ze in allerlei kleuren. En LEDs worden ook warm, zeker bij hoger vermogens, alleen lang niet zo warm als een gloeilampje.

De reden dat draadloze stekker(dozen) een klein beetje stroom blijven gebruiken is omdat ze anders nooit het draadloze commando kunnen oppikken om een actie uit te voeren. Ze moeten dus blijven luisteren.

Klikaan/klikuit gebruikte vroeger in ieder geval RF, maar volgens mij is dat nu Zigbee. Vroeger met RF was het eenrichtingsverkeer: je kunt er wel een commando naar toe sturen, maar je krijgt geen terugmelding dat ie ook daadwerkelijk aan of uit staat. Dit itt Zigbee of Wifi. Wifi gebruikt hierbij "een stuk meer" stroom dan Zigbee of Bluetooth (LE). Weet niet wat het stroomverbruik van RF is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Weet je dat zeker? Ik heb de versie met USB lader en daar heeft dat schakelaartje wel degelijk licht.
Die heb ik al een jaar of wat, dus misschien is dat wel veranderd. Maar hij ziet er hetzelfde uit.

[ Voor 11% gewijzigd door NovapaX op 21-08-2022 19:00 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
musicpixel schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:10:
Die lampjes in de slimme stekkers zijn gewoon LEDjes hoor. Zie ze in allerlei kleuren. En LEDs worden ook warm, zeker bij hoger vermogens, alleen lang niet zo warm als een gloeilampje.
volgens mij zijn het neonglim lampjes (?).
ik weet niet of deze meer stroom vreten vergeleken met een ledje maar verbruik = verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRSAl26SesRs93YX27OC9yOKbFd2oqUC_IjzpMW1a7AL8kz_8R1EP9APjy7rFM&s

[ Voor 14% gewijzigd door tweakmember op 21-08-2022 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:55
Mede door de energieprijs ben ik vandaag ook eens door het huis gegaan en heb ik eens naar het sluipverbruik gekeken. Gelukkig kwam ik niet iets tegen wat ik niet wist. Sterker nog ik kwam eigenlijk niks tegen behalve een koelkast van 10 jaar oud dat destijds een heel zuinig model was. Ik heb er een logger opgezet en ik vraag me af of dit nu nog steeds zuinig is of niet.

Het gaat om een koel vriescombinatie (onderkant vries).

De energiemeter (Z-wave schakelaar) geeft nu na ongeveer 4 uur aan: 920wh. De Koelkast staat niet extreem koud en het is in die ruimte gewoon normale temperatuur (dus niet hittegolf). Denk aan ongeveer 20 - 21 graden Celsius. Als ik kijk hoeveel stroom hij ongeveer continu pakt is het vrij stabiel met 94,3W. <-- Geen idee of dit nu nog zuinig is of niet.

Ik heb even gekeken in de pricewatch en daar viel het me op dat bijna alles oude energie labels hebben. Er zijn wel wat met nieuwe labels mar dat is naar wat ik zag dan vaak C, Daarbij zie je een ongeveer verbruik in kwh per jaar.

Is een 10 jaar oude koelkast van destijds A+ (moet nog nalopen of er een 2e + op zat) nog dezelfde energieklasse als de oude energieklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Cave_Boy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:37:
Mede door de energieprijs ben ik vandaag ook eens door het huis gegaan en heb ik eens naar het sluipverbruik gekeken. Gelukkig kwam ik niet iets tegen wat ik niet wist. Sterker nog ik kwam eigenlijk niks tegen behalve een koelkast van 10 jaar oud dat destijds een heel zuinig model was. Ik heb er een logger opgezet en ik vraag me af of dit nu nog steeds zuinig is of niet.

De energiemeter (Z-wave schakelaar) geeft nu na ongeveer 4 uur aan: 920wh. De Koelkast staat niet extreem koud en het is in die ruimte gewoon normale temperatuur (dus niet hittegolf). Denk aan ongeveer 20 - 21 graden Celsius. Als ik kijk hoeveel stroom hij ongeveer continu pakt is het vrij stabiel met 94,3W. <-- Geen idee of dit nu nog zuinig is of niet.

Ik heb even gekeken in de pricewatch en daar viel het me op dat bijna alles oude energie labels hebben. Er zijn wel wat met nieuwe labels mar dat is naar wat ik zag dan vaak C, Daarbij zie je een ongeveer verbruik in kwh per jaar.

Is een 10 jaar oude koelkast van destijds A+ (moet nog nalopen of er een 2e + op zat) nog dezelfde energieklasse als de oude energieklasse?
Volgens mij heeft het totaal geen nut om nu een nieuwe te kopen want dan duurt het weet ik veel hoeveel jaar voor dat je deze hebt terug verdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Ligt een beetje aan het verbruik. Als het continuverbruik met 50watt omlaag gaat scheelt dat zo'n 200 euro op jaarbasis..... (uitgaande van 50ct per kwh)

[ Voor 10% gewijzigd door janne_nl op 21-08-2022 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:18
wjsiebes schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:30:
[...]

Werkt dat goed? Ik heb een playbar, een sub en 2 ones. Die staan 24/7 aan. Ik wil als ik tv wil kijken wel met een paar minuten geluid hebben als ik de stroom aan zet. Zit te denken om er dan een KAKU tussen te zetten.
Werkt prima, zeker een Playbar en Sub hebben een redelijk hoog standby verbruik.
Weet niet hoe snel de Playbar opstart, maar een Beam +sub + symfonisks als rears zijn binnen een minuut in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:29
@sailor_dg Wat doet je server? Ik had hetzelfde, heb een oude werkstation @ 40W continue vervangen door een Raspberry Pi 400 die alles nog wat sneller ook doet. Scheelt zeker 35W, dus zeker 70€. Daar kan die Pi in 1 jaar van uit.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
tweakmember schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:21:
[...]

volgens mij zijn het neonglim lampjes (?).
ik weet niet of deze meer stroom vreten vergeleken met een ledje maar verbruik = verbruik.

[Afbeelding]
Ik was in de war met slimme stekkers zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1Pe8LEwvWZ9VaoHSI0dJf1dxxE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zq6byMafFFzK6OlpQDYLDkiO.jpg?f=user_large

Jouw schakelaar met lampje is inderdaad iets van neon. Verbruik schijnt ca 0,2 Watt te zijn als ie aan staat. Ik zou me er niet druk om maken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
janne_nl schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:01:
Ligt een beetje aan het verbruik. Als het continuverbruik met 50watt omlaag gaat scheelt dat zo'n 200 euro op jaarbasis..... (uitgaande van 50ct per kwh)
Zo zat ik wel te denken alleen waar haal ik dat continu verbruik vandaan?

Dan moet ik de kWh per jaar omzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel

Schaal van energielabels is anders geworden, Plusjes zoals bij A++ bestaan niet meer.
https://www.consumentenbond.nl/koelkast/energielabel

Om te vergelijken zou ik uitgaan van de kWh/jaar waarden.
Misschien kun je nog de handleiding/energielabel van je oude koelkast van de site van de fabrikant downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Morgen ga ik even achter de koelkast voor het exacte model kijken.

Als ik de geschatte jaarlijke kWh doe delen door het aantal uren (8760 voor een jaar). Dan krijg ik toch een ongeveer continu verbruik? Ja hij zal soms hoger zitten omdat zomer warmer is maar richting winter weer lager. Globaal zal het vermoed ik rond die waarde dan toch zijn? Of maak ik ergens een rekenfout? Ik vermoed het laatste omdat een willekeurige koelkast met 181kwh dan uitkomt op ongeveer 20,6w. Heb de hulp van deze website gebruik.https://www.inchcalculator.com/kwh-to-watts-calculator/

[ Voor 5% gewijzigd door Cave_Boy op 21-08-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel

Ik zit je getallen nog eens te lezen... weet je zeker dat dat klopt?

Dat is bijna 1kWh per 4 uur, dat zou tegen de 6kWh per dag zijn... lijkt me erg veel.
Mijn huidige koelkast (koelvries) van 4 a 5 jaar oud gebruikt volgens energielabel 226kWh/jaar. Dat is ong 0,6kWh per dag. Zit je er niet een factor 10 naast?

Overigens gebruiken koelkasten niet continu stroom maar slaan ze periodiek aan en gaan ze weer uit. Gebruiken ze wel continu stroom dan is er wat aan de hand (omgeving te warm, thermostaat defect)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Cave_Boy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:35:
[...]

Zo zat ik wel te denken alleen waar haal ik dat continu verbruik vandaan?

Dan moet ik de kWh per jaar omzetten?
In principe door meten. Het laagste gebruik is je continuverbruik. Waarschijnlijk staat dat ook ergens in de specs en/of op het type plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
SkiFan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:15:
@sailor_dg Wat doet je server? Ik had hetzelfde, heb een oude werkstation @ 40W continue vervangen door een Raspberry Pi 400 die alles nog wat sneller ook doet. Scheelt zeker 35W, dus zeker 70€. Daar kan die Pi in 1 jaar van uit.
De server is 2 jaar oud en gebouw op basis van insights van het energiezuinig server forum. Initieel draaide die op 12w. Maar nu 4 proxmox vms later dus flink meer. Ik draai:
Homeassistant
Docker bak: met hele range van Bitwarden tot plex
Windows 10 waar ik op werklaptop naar RDS voor privé zaken
PFsense

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 22:05
Ik verbruik (volgens mij) abnormaal veel energie en ik kom er nog niet uit waar dit vandaan komt. De situatie is als volgt: ik woon alleen, heb een appartement van 50 m2, nieuwbouw incl. warmtepomp en voor de rest geen spannende zaken. Afgelopen tijd met een Qnect meter bekeken waar mijn sluipverbruik vandaan komt, maar ik kom er maar niet achter. Tips? Warmtepomp valt mee, pc valt mee, router valt mee, koelkast valt mee.

Verbruik mei: 225 kWh
Verbruik juli: 220 kWh
Verbruik juli 175 kWh (1 week op vakantie geweest)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Msxt_opqfL8UnVLHl9EINARNZ-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahbx6Cps4ptQDdTt0btLOxgJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Tweakx op 21-08-2022 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online

Je moet dan gaan zoeken op een Inverter koelkast. Dat is de nieuwste energiezuinige techniek en hebben het nieuwe energielabel A. Helaas kun je daar in de pricewatch nog niet op filteren.

Wij hebben een Samsung. Voordeel van een inverter motor is dat deze ook erg stil is.
https://www.samsung.com/n...7l-silver-rb38a7b6as9-ef/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Tweakx schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:36:
Ik verbruik (volgens mij) abnormaal veel energie en ik kom er nog niet uit waar dit vandaan komt. De situatie is als volgt: ik woon alleen, heb een appartement van 50 m2, nieuwbouw incl. warmtepomp en voor de rest geen spannende zaken. Afgelopen tijd met een Qnect meter bekeken waar mijn sluipverbruik vandaan komt, maar ik kom er maar niet achter. Tips? Warmtepomp valt mee, pc valt mee, router valt mee, koelkast valt mee.

Verbruik mei: 225 kWh
Verbruik juli: 220 kWh
Verbruik juli 175 kWh (1 week op vakantie geweest)

[Afbeelding]
Je zou eigenlijk zo'n slimme stekker moeten lenen waarmee je het per apparaat kan bepalen. Verlichting viel me op, lijkt heel hoog. Hoe lang heb je die aan in juli, 4 uur per dag? Dan verbruiken je lampen 17000/31/4 ~ 130 W. Heb je nog geen LED?

Sluipverbruik is gemiddeld 60W, dat is niet heel raar. Hier was juli 170kWh in niet het meest zuinige maar relatief best aardige huis. Dus zo raar is het niet. Hoe oud is je koelkast? Staat de tv veel aan? Zit daar een schakelaar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Misschien is dit offtopic, maar ik heb een woonunit en ik zit er al een tijdje te bedenken om zo'n energie kosten / stroom meter onder de meterkast van dat woonunit te plaatsen zodat ik precies weet hoeveel stroom er verbruikt word vanuit dat woonunit.
ik weet dat je dit soort meters hebt die je dan in het stopcontact kan pluggen maar dat gaat dus niet werken als het direct aan die dikke pcv stroomkabel wilt aansluiten onder de stoppenkast.

iemand een idee of er een ander apparaat bestaat waarbij dat wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:05
@tweakmember

Gewoon een energiemeter zoeken met ct klemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
tweakmember schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:54:
Misschien is dit offtopic, maar ik heb een woonunit en ik zit er al een tijdje te bedenken om zo'n energie kosten / stroom meter onder de meterkast van dat woonunit te plaatsen zodat ik precies weet hoeveel stroom er verbruikt word vanuit dat woonunit.
ik weet dat je dit soort meters hebt die je dan in het stopcontact kan pluggen maar dat gaat dus niet werken als het direct aan die dikke pcv stroomkabel wilt aansluiten onder de stoppenkast.

iemand een idee of er een ander apparaat bestaat waarbij dat wel kan
Pas je wel even op dat je niet 'achter de meter' gaat zitten rommelen, dat vind de netbeheerder niet zo leuk.

Heb je een slimme (dsmr) meter? Dan kan je met een computer (bv raspberry pi) en een p1- kabeltje bijna-realtime de meter uitlezen op je eigen apparatuur
Pagina: 1 ... 69 ... 84 Laatste