Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-04 22:35
Compuchip87 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:08:
[...]

Je zou eigenlijk zo'n slimme stekker moeten lenen waarmee je het per apparaat kan bepalen. Verlichting viel me op, lijkt heel hoog. Hoe lang heb je die aan in juli, 4 uur per dag? Dan verbruiken je lampen 17000/31/4 ~ 130 W. Heb je nog geen LED?

Sluipverbruik is gemiddeld 60W, dat is niet heel raar. Hier was juli 170kWh in niet het meest zuinige maar relatief best aardige huis. Dus zo raar is het niet. Hoe oud is je koelkast? Staat de tv veel aan? Zit daar een schakelaar op?
Bedankt voor je reactie! Ik heb Yeelight smart lampen. Staan soms wel de hele dag aan, dus daar ga ik wat voor verzinnen. Koelkast en extra vriezer zijn nieuw dus dat zal hem niet zijn. Tv staat weinig aan en geen schakelaar, ga ik regelen. Dank je. Wellicht dat de kleine zaken samen toch veel verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:15
Denk eraan dat je met een nieuwe tv in het gunstigste geval niet bespaard als je er een slimme schakelaar voor zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 11:57
Heb vanmorgen weer gekeken op de energie meter en ik vermoed dat er mogelijk iets is met de koelkast. De teller stond in nog geen dag op 2,5kw verbruik. Ik zag wel keurig in de geschiedenis dat hij ook wel eens even zo goed als uit gaat (verbruik van 0,6w).

Waarom ik denk dat mogelijk iets is met de koelkast is omdat volgens de specificaties ongeveer 292kwh jaarlijks zou moeten doen.

Ik heb het idee dat ik een "domme" fout maak in mijn berekening die ik eerder postte.

Kan iemand mij hierin helpen?

Omdat van grote apparaten de jaarlijkse gemiddelde kwh vermeld staat ben ik gaan kijken of er een omrekenformule is naar watt. Hiervoor zag ik de website: https://www.inchcalculator.com/kwh-to-watts-calculator/

Je vult de energie in (kwh)
Dan het aantal uur. Ik heb in dit geval 8760 ingevuld (365 dagen * 24 uren in een dag = 8760)

Dit geeft voor een apparaat dat 181kwh verbruikt een totaal gemiddelde van 20,6 watt betekenen.
Aangezien het antwoord

Doe ik echter de specificaties van mijn koelkast berekenen dan kom ik uit op een gemiddelde van 33,33watt.

Nu weet ik dat een koelkast ook in een zuinige stand kan staan (dat is de eerdere 0,6w van mijn huidige koelkast). Dan doet de koelkast alleen monitoren of er een bepaalde temperatuur wordt behaald. Wordt deze behaald --> Dan zet hij de koeling temperatuur aan tot er weer een bepaalde waarde wordt bereikt.

Als ik uitga van dat de koelkast de specificaties nog keurig doet dan is het op dit moment tegenover een nieuwe koelkast (degene die ik even willekeurig koos met ongeveer zelfde specificaties) 111wh = ongeveer €66.

Ik denk dat ik een andere energie meter binnenkort ertussen zet. Als die eenzelfde uitslag gaat geven (ook zoveel kwh) dan wordt het dnek ik wel ritueel afscheid nemen van de koelkast omdat dit zou betekenen 365*2,5kwh (nog niet eens een dag) = 912kwh jaarlijks = ongeveer €547 voor alleen de koelkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 11:57
Tweakx schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:13:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik heb Yeelight smart lampen. Staan soms wel de hele dag aan, dus daar ga ik wat voor verzinnen. Koelkast en extra vriezer zijn nieuw dus dat zal hem niet zijn. Tv staat weinig aan en geen schakelaar, ga ik regelen. Dank je. Wellicht dat de kleine zaken samen toch veel verschil maken.
Ik heb mijn tv eerder gemeten en die heeft 0,2w in standby. De overige apparatuur (speakers, mediaspeler, wii etc) krijgen bij mij pas stroom zodra de tv aangaat. Dit heb ik met een master/ slave stekkerblok gedaan.
Zoiets als deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/brennenstuhl-secure-tec-stekkerdoos-6-voudig-met-overspanningsbeveiliging-en-main-follow-functie-antraciet/9200000047472365/?Referrer=ADVNLGOO002063-G-139636893273-S-1677183868213-9200000047472365&gclid=Cj0KCQjw0oyYBhDGARIsAMZEuMvHlFYMx2lMfeU_uWulE2TvKXWI77M8rSrQ7DKiIQZ0swZVntqBkCMaAq2qEALw_wcB

Er zit een draaiknopje op (moet met kleine schroevendraaier) en daarmee kun je instellen bij hoeveel verbruik de rest automatisch uit moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 22:54
Doe eens een goede meting. Dus 24 uur meten met die meter die je hebt.
Specificaties zou ik laten voor wat ze zijn. Als je inderdaad uitkomt op 2.5 kWh per dag is dat vrij veel. Ik heb hier een normale inbouwkoelkast + vriezer die samen nog geen 2 kWh/dag gebruiken.

Verder gaat een koelkast/vriezer in een regelmatig patroon aan en uit. Dus 1/3 van de tijd aan (70-80 watt) en dan 2/3 van de tijd uit (0-5 watt). Als hij continue aan staat check of hij niet bevroren is, en kan de lucht goed rondstromen in de koelkast (niet 100% vullen!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:55
NovapaX schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:59:
[...]

Weet je dat zeker? Ik heb de versie met USB lader en daar heeft dat schakelaartje wel degelijk licht.
Die heb ik al een jaar of wat, dus misschien is dat wel veranderd. Maar hij ziet er hetzelfde uit.
Dat weet ik zeker want ik heb deze aangesloten thuis liggen en geeft geen licht. En jij hebt ook gelijk want verdeeldoos met USB geeft wel licht. Die ligt hier toevallig ook in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 11:44
Tweakx schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:36:
Ik verbruik (volgens mij) abnormaal veel energie en ik kom er nog niet uit waar dit vandaan komt. De situatie is als volgt: ik woon alleen, heb een appartement van 50 m2, nieuwbouw incl. warmtepomp en voor de rest geen spannende zaken. Afgelopen tijd met een Qnect meter bekeken waar mijn sluipverbruik vandaan komt, maar ik kom er maar niet achter. Tips? Warmtepomp valt mee, pc valt mee, router valt mee, koelkast valt mee.

Verbruik mei: 225 kWh
Verbruik juli: 220 kWh
Verbruik juli 175 kWh (1 week op vakantie geweest)

[Afbeelding]
Wat is die Qnect meter voor iets? Zo'n slimme stekker?

Verder heb je het over een warmtepomp, maar die zie ik niet terug in je lijstje?

Heb je al eens een lijst gemaakt (excel sheet bijv) met per ruimte een opsomming van elk elektrisch apparaat/lamp/etc?

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
GioStyle schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 00:18:
@tweakmember

Gewoon een energiemeter zoeken met ct klemmen?
kun je een linkje geven wat je precies bedoeld.
ik weet niet wat het is en tijdens googlen zie ik teveel verschillende zoek resultaten opkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-04 22:35
musicpixel schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Wat is die Qnect meter voor iets? Zo'n slimme stekker?

Verder heb je het over een warmtepomp, maar die zie ik niet terug in je lijstje?

Heb je al eens een lijst gemaakt (excel sheet bijv) met per ruimte een opsomming van elk elektrisch apparaat/lamp/etc?
Yep! https://www.gamma.nl/asso...et-energiemeter/p/B160712

Warmtepomp zit inderdaad niet in het lijstje van Greenchoice. Valt waarschijnlijk onder een andere categorie. Excel lijstje is een goede tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
Tweakx schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Yep! https://www.gamma.nl/asso...et-energiemeter/p/B160712

Warmtepomp zit inderdaad niet in het lijstje van Greenchoice. Valt waarschijnlijk onder een andere categorie. Excel lijstje is een goede tip!
Ah, dat lijstje is van Greenchoice. Hoewel het beter is dan helemaal geen inzicht, is het niet compleet. Zou best kunnen dat je warmtepomp in je sluipverbruik zit. Het is altijd beter om het per apparaat te meten. Meten = weten ;-)

Als je zo'n excel lijstje hebt gemaakt kun je voor elk apparaat gaan meten. Uiteindelijk wil je weten hoeveel Wh of kWh een apparaat (of lamp) per jaar gebruikt. Soms zul je echter toch moeten schatten tenzij je een jaar lang wilt meten.

Een koelkast springt meerdere keren per dag aan, dus die kun je 24 uur meten en dan heb je een redelijk resultaat. Een oven gebruik je niet op regelmatige basis, dus daar zul je moeten schatten hoeveel uur per week/maand oid je die gebruikt. Zo ook voor een waterkoker. Gebruikt 2000W, maar slechts gedurende een paar minuten. Verlichting gebruik je in de winter weer meer dan in de zomer, dus dat moet je ook een beetje schatten. Is ook vaak moeilijk te meten omdat er niet altijd een stekker aan zit.

Ik vind je verbruik overigens niet extreem hoog. Ik zit in mijn eentje op iets van 350kWh per maand, zonder warmtepomp. Komt bij mij voornamelijk door mijn PC met vijf schermen (400-500W) x 12+ uur per dag.

Als je je lijstje hebt gemaakt kun je die hier delen, dan kunnen we met je meekijken. Ik denk dat een schakelaar voor de TV niet echt gaat helpen (maar meten = weten) en je lampen zijn al LED, maar als ze niet aan hoeven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicpixel
@Cave_Boy Even wat over Watt (W) en Wh/kWh:

Als een apparaat 10W "gebruikt" en dat apparaat staat 2 uur aan, dan heeft dat apparaat 20Wh aan energie verbruikt.

Wh is dus eigenlijk W x h en gaat over energieverbruik.
W is vermogen op een bepaald moment (en kan dus schommelen).

Een koelkast gebruikt (vraagt aan vermogen) op bepaalde momenten bijv 80W en andere momenten maar 0,6W.

Als die koelkast bijv 365kWh per jaar verbruikt, oftewel 1kWh per dag, dan kun je het gemiddelde vermogen (W) over die dag uitrekenen.
Je hebt 1 kWh = 1000 Wh = 1000 W x h
Om nu van die h af te komen moet je delen door het aantal h (uren).
Dus 1000 Wh / 24 h = 41,7W gemiddelde vermogensvraag (over de hele dag/week/jaar/whatever)
Dat kan dus bestaan uit x tijd 80W en y tijd 0,6W, zolang het gemiddeld maar weer 41,7 W is.
Nu kun je x en y ook nog uitrekenen, maar dat doe ik nu even niet ;-)

Het is dus belangrijk om W en (k)Wh uit elkaar te houden want het zijn twee compleet verschillende dingen.
Het een is vermogen (op moment x), de ander is verbruik (over een periode y)

(@Tweakx dit is voor jou ook handig om te weten als je je lijstje gaat maken ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:08
sailor_dg schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

De server is 2 jaar oud en gebouw op basis van insights van het energiezuinig server forum. Initieel draaide die op 12w. Maar nu 4 proxmox vms later dus flink meer. Ik draai:
Homeassistant
Docker bak: met hele range van Bitwarden tot plex
Windows 10 waar ik op werklaptop naar RDS voor privé zaken
PFsense
Eigenlijk alles kun je op een Pi draaien, behalve W10. Als je die kunt missen, scheelt je dat toch 25W.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
Om je een idee te geven wat dat kan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qImlrt9GQER-egMwDN7d1Ok5304=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Vno8W14oEV7je5K8aaidjcu4.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urbW9uxlzVEkoij3dCLpF9JZmrU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/nvbnrGRZJTBG07SE8vA3dkw5.png?f=fotoalbum_small

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
Ik heb gister avond een KAKU stekker toegevoegd aan mijn TV setup (TV, soundbar + subwoofer, KPN Experiabox v12) en ONT), en daarnaast een Slimme stekker achter mijn PC+2 monitoren. Sluipverbruik is van 40 watt naar maximaal 10 watt gegaan. Lager kan ik helaas niet meten gezien de KWH meter in de meterkast maar tot 0.01KWH resolutie gaat. Gezien ik gemiddeld over een week gezien 13 uur per dag van huis ben is het denk ik toch een aanzienlijke verbetering. Het enige waarop ik nu nog kan besparen is als ik overal de zigbee relays dussen uit haal en gewoon ouderwetse schakelaars gebruik, wat ook gaat gebeuren waarschijnlijk. Het enige wat dan aan staat thuis is de koelkast en de vaatwasser+magnetron in stand by.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
SkiFan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:21:
[...]

Eigenlijk alles kun je op een Pi draaien, behalve W10. Als je die kunt missen, scheelt je dat toch 25W.
Compleet off-topic, maar da's niet helemaal waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
janne_nl schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:46:
[...]

Compleet off-topic, maar da's niet helemaal waar.
Want? Ben hier ook van PC naar Pi gegaan, en het scheelt toch behoorlijk stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
oei, dan zou het niet off-topic zijn geweest ;-), ik doelde op de W10 opmerking.

En inderdaad, met een 2A voeding kom je niet hoger 10Watt (op 5volt)

[ Voor 30% gewijzigd door janne_nl op 22-08-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:16
interessante gedachte die Pi, neemt niet weg dat ik flink heb zitten puzzelen om die i3 zo zuinig mogelijk laat lopen, middels een Leicke PSU en andere zuinige componenten. Eerste stap ga ik eens kijken of ik docker containers een VMs kan schakelen via HA. Dit zou al een watt of 10 moeten schelen.
Nu ook spijt van al die esp gebaseerde pluggen en Wemossen, hierdoor moet ik mijn APs 24/7 laten draaien. Had het beter zoveel mogelijk op Zigbee kunnen zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door sailor_dg op 22-08-2022 16:46 ]

All-electric | in aanbouw: Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@janne_nl Nou snap ik m. Inderdaad niet helemaal waar nee, maar dan wordt t weinig anders draaien dan W10 op die Pi. Dan kun je de rest wel weer vergeten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
sailor_dg schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:45:
interessante gedachte die Pi, neemt niet weg dat ik flink heb zitten puzzelen om die i3 zo zuinig mogelijk laat lopen, middels een Leicke PSU en andere zuinige componenten. Eerste stap ga ik eens kijken of ik docker containers een VMs kan schakelen via HA. Dit zou al een watt of 10 moeten schelen.
Nu ook spijt van al die esp gebaseerde pluggen en Wemossen, hierdoor moet ik mijn APs 24/7 laten draaien. Had het beter zoveel mogelijk op Zigbee kunnen zetten.
HA loopt an sich lekkerder in een vM dan in een container. In een container kun je niet de supervisor draaien. Maakt eea net wat lastiger.

Zigbee is overigens idd wat zuiniger, maar of dat nou zoveel scheelt. Je kunt ook nog altijd geleidelijk overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
Kan iemand mij adviseren over een DIN rail KWH meter welke wel tot op de watt nauwkeurig kan meten, en misschien ook een P1 interface heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
tweakmember schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

kun je een linkje geven wat je precies bedoeld.
ik weet niet wat het is en tijdens googlen zie ik teveel verschillende zoek resultaten opkomen.
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar je zoekt dus eigenlijk een energiemeter met klemmen. Die klemmen doe je om een kabel, zodat ie de stroom kan meten.

Bijvoorbeeld:

https://www.slimmedingen....ter-gen5-3-clamp-60a.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:56
Gisteren een meter aan mijn koelkast in de keuken gehangen. Kan iemand het vreemde patroon verklaren? Ziet er wel tof uit 😆

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C36EIcQDOx-IXa4ExwPTqrhkJgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YIqSRedoL12MDGj6GVeQPgW.jpg?f=fotoalbum_large

Verder viel het me op dat de router van KPN (Experia box v10a) best wat stroom verbruikt. Continue zo'n 13watt.

Het sluipverbruik is inmiddels afgenomen met +-50watt. Dit kwam voornamelijk door de receiver + 2 woofers en de garagedeur opener. De garagedeur opener verbruikte zo'n 20watt continue 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
SAVAGE3 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:59:
Kan iemand mij adviseren over een DIN rail KWH meter welke wel tot op de watt nauwkeurig kan meten, en misschien ook een P1 interface heeft?
Met P1 is waarschijnlijk wat lastig, maar met modbus heb je meer mogelijkheden, bijvoorbeeld de kWh-meters van Eastron.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
@Robje1244

Apparatuur van internetproviders verbruiken altijd relatief veel. Als je dat aan de kaak stelt krijg je vaak de opmerking: "Je moet maar niet zo zeuren". Erg jammer. Een Connectbox bij Ziggo verbruikt 12W. Als ze een modemrouter uitbrengen wat de helft verbruikt... Levert al 50 kWh per jaar per huishouden op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
Aiolos schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:42:
[...]

Met P1 is waarschijnlijk wat lastig, maar met modbus heb je meer mogelijkheden, bijvoorbeeld de kWh-meters van Eastron.
Het ding is voor mij dat ik efficiënt stroomverbruik bij wil houden. Aan een P1 poort kan ik in principe een zuinige ESP microcontroller hangen die één keer per uur uit slaap ontwaakt, wacht op een P1 bericht, deze verzend naar het internet en vervolgens weer in diepe slaap gaat. Ik weet niet of zoiets ook haalbaar is met Modbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Robje1244 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:04:
Gisteren een meter aan mijn koelkast in de keuken gehangen. Kan iemand het vreemde patroon verklaren? Ziet er wel tof uit 😆

[Afbeelding]
Het is om 7:00 een stuk warmer dan om 14:00 uur? :D

Waarschijnlijk komt dit door een samplefrequentie die niet gelijkloopt met de aan-uitschakeling van de koelkast.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zaterdag mijn sockets aangesloten, heb nu voor twee hele dagen aan statistieken en meteen wat interessante observaties:

- Koelkast garage springt naar 60 watt, zakt over 2 uur heen terug naar 40 watt, dan springt hij uit, en na ongeveer 2 uur weer naar 60 watt. Komt dus een gemiddeld verbruik van 25 watt uit
- Vriezer verbruikt ongeveer anderhalf uur 80 watt, zakt dan naar 0, en springt een half uur later weer aan. Gemiddeld dus zo'n 50 watt
- Koelkast keuken spring naar 75 watt, zakt over een half uur tijd heen naar 50 watt, dan uit, en dan een uur en een kwartier later weer 75 watt. Deze krijg ik zo snel even niet berekend, maar dit lijkt me wel opvallend veel, zeker tegenover de vele malen oudere koelkast in de garage
- Koffiezetapparaat gebruikt idle 4 watt, opstarten (en verwarmen) 400 watt voor 30 seconden. Komt dus uit dat als ik 'm uit zet ik voor ieder kopje 3Wh kwijt ben, en als ik 'm aan laat staan ik 8Wh kwijt ben. Als ik drie kopjes koffie drink op twee uur tijd is het goedkoper om 'm aan te laten staan, en volgens mij kan ik 4 kopjes achter elkaar zetten voor hij tussendoor opnieuw moet opwarmen.
In de praktijk dus weinig verschil, zal 's ochtends goedkoper zijn om 'm aan te laten staan want dan drink ik wat meer koffie dan 's middags :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik snap niet helemaal waarom mensen hier allerlei berekeningen loslaten op het verbruik van een koelkast/vriezer met een gemiddeld verbruik in Watt per uur e.d. :? 8)7 Of het ding nou één uur 100W gebruikt, of twee uur lang 50W is niet relevant, het gaat om het aantal kWh in een bepaald tijdsbestek.

Een koelkast/vriezer is over het algemeen een simpel apparaat: als de compressor aanslaat om te koelen gebruikt hij stroom, vervolgens is het weer koel genoeg en gaat hij uit. Het verbruik is dan (zo goed als) nul, tot de compressor weer aanslaat. Gemiddeld verbruik e.d. is dus helemaal niet aan de orde.

Meet het ding een dag/week/maand en extrapoleer dat naar een jaarverbruik en kijk of een nieuwe koelkast/vriezer met zelfde hoeveelheid liters veel zuiniger uitkomt qua verbruik op het energielabel.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
SAVAGE3 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:58:
[...]

Het ding is voor mij dat ik efficiënt stroomverbruik bij wil houden. Aan een P1 poort kan ik in principe een zuinige ESP microcontroller hangen die één keer per uur uit slaap ontwaakt, wacht op een P1 bericht, deze verzend naar het internet en vervolgens weer in diepe slaap gaat. Ik weet niet of zoiets ook haalbaar is met Modbus
Met een ESP kun je ook modbus uitlezen, alleen geeft de modbus adapter misschien wat extra verbruik. Je kunt wel meerdere modbus apparaten met 1 ESP uitlezen.

offtopic:
(Zie ook mijn signature)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
ThinkPad schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:13:
Meet het ding een dag/week/maand en extrapoleer dat naar een jaarverbruik en kijk of een nieuwe koelkast/vriezer met zelfde hoeveelheid liters veel zuiniger uitkomt qua verbruik op het energielabel.
Als je dat de afgelopen maanden had gedaan, is de kans alleen wel groot dat je (veel) te hoog uitkomt met het jaarverbruik. Als het warmer is in de ruimte waar de koelkast/vriezer staat, dan moet dat ding vaak ook harder/langer werken. Ik meet onze koelkast nu een paar maanden en ik zie dat hij op warme dagen aardig wat meer verbruikt dan op koelere dagen. Nu is ons huis ook heel slecht geïsoleerd, maar ik denk dat het wel voor meer huizen geldt dat de koelkast meer verbruikt.
Als je wil extrapoleren, zorg dan wel dat je dat doet op representatief verbruik, bijvoorbeeld in een milde lente- of herfstmaand.

[ Voor 4% gewijzigd door Sicco92 op 23-08-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, dat had ik er nog even bij moeten vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
Aiolos schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Met een ESP kun je ook modbus uitlezen, alleen geeft de modbus adapter misschien wat extra verbruik. Je kunt wel meerdere modbus apparaten met 1 ESP uitlezen.

offtopic:
(Zie ook mijn signature)
Ik las net inderdaad ook al dat je een adapter nodig had. Met P1 is een transistor in principe voldoende om het inverted signaal om te zetten naar normaal. Ik heb gisteren mijn multimeter op de S0+ en S0- contacten gezet, waar altijd 24 volt op staat. Behalve wanneer er op de meter een indicator even snel aan en uit springt, dan gaat de voltage naar 0. Wellicht dat ik daarmee iets kan en hopelijk ook zonder dat het de Ista transmitter verstoort die aan de meter gekoppeld zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicpixel
Ik snap niet helemaal waarom mensen hier allerlei berekeningen loslaten op het verbruik van een koelkast/vriezer met een gemiddeld verbruik in Watt per uur e.d. :? 8)7 Of het ding nou één uur 100W gebruikt, of twee uur lang 50W is niet relevant, het gaat om het aantal kWh in een bepaald tijdsbestek.
Eens, voor het stroomverbruik is het niet nodig om te weten wat het apparaat precies doet van minuut tot minuut. kWh in een dag/maand/jaar is dan voldoende.

Echter, vanuit het punt van leren hoe apparaten werken, en hoe vermogen (W) t.o.v. verbruik (kWh) werkt, is het wel nuttig om dit eens te bekijken. Gewoon voor het begrip.

Daarnaast is het voor een koelkast/vriezer niet nodig om deze details te weten omdat je een koelkast óf altijd (24/7) aan óf altijd uit zet.

Voor een koffiezetapparaat kan het wel nuttig zijn om meer details te weten. Stel namelijk dat dat apparaat de hele dag een voorraadje water warm houdt (sluipverbruik), terwijl je alleen 's ochtends een kopje koffie drinkt, dan zou je, afhankelijk van het (sluip)verbruik de rest van de dag, kunnen overwegen om deze alleen 's ochtends aan te zetten en de rest van de dag 100% uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Een koelkast/vriezer is over het algemeen een simpel apparaat: als de compressor aanslaat om te koelen gebruikt hij stroom, vervolgens is het weer koel genoeg en gaat hij uit. Het verbruik is dan (zo goed als) nul, tot de compressor weer aanslaat. Gemiddeld verbruik e.d. is dus helemaal niet aan de orde.

Dat is toch ook precies wat ik doe? :P

Ik heb gekeken wat het gemiddeld verbruik is zodat ik een vergelijking kan doen tussen onze modernere koelkast en oudere koelkast, en op basis daarvan kan ik dan ook weer berekenen wat het verbruik in kWh per dag/week/maand/jaar is. Of je nou gemiddeld verbruik berekent of kWh per dag komt op precies hetzelfde neer.

Uiteindelijk is het belangrijke wat de kosten per maand of per jaar in euro zijn, maar helaas heb ik nog niet genoeg data om daar echt een correcte berekening voor te doen, dat komt over een paar weken als het geheel minstens een maand draait. Voor nu was ik gewoon aan het observeren wat de verschillende apparaten gemiddeld verbruiken omdat dat iets is dat ik wél kan doen.

Mijn doel is om hier gewoon een Excel sheet van te maken, per apparaat even in te vullen wat het gemiddeld verbruik en kWh per dag/week/maand is, en dan op basis daarvan + huidige kWh prijs te berekenen wat de kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-05 08:00
Wij verbruiken als we een dag niet thuis zijn ongeveer 0.16 kwh per uur. Dit gaat op aan koelkast, vriezer, de NAS en de pomp van de vloerverwarming. Verder nog wat hele kleine verbruikers die USB powered zijn, dus die zetten niet echt zoden aan de dijk.

De vloerverwarmingspomp is goed voor iets minder dan de helft van het verbruik. Met de huidige prijzen is een pompschakelaar zeer interessant, maar ik ben toch wat huiverig voor het vele aan- en uitschakelen van de pomp. Het betreft een Wilo pomp op een VTE verdeler. Heb al contact gehad met Wilo of dit een goed idee is, zij geven aan hier geen uitspraak over te willen doen omdat de pomp in opdracht van een andere firma gemaakt is, en afwijkt van de standaaddpompen. Hij heeft namelijk geen pomphuis en zit direct met het pomphuis op de verdeler 'geplakt'.
Die andere firma heeft geen website en lijkt onbereikbaar te zijn dus daar kom ik ook niet verder.

Vroeg me af wat de ervaring hier is met de pompschakelaars, of mensen diezelfde twijfels hebben (gehad) en wat de risico's zijn? Kan er echt bijzonder weinig over vinden, maar zo'n ding lijkt gemaakt voor 24/7 gebruik. Aan de andere kant bespaart het ons wel iets een significant deel van ons verbruik in de perioden dat de verwarming uit staat... vind het een lastige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik kan weinig draaiende delen bedenken die minder slijten als je ze meer gebruikt dus wat kan er misgaan?

Goede pompschakelaar schakelt elke 24 uur nog even in om vastlopen te voorkomen, maar ook daarvan vraag ik mij af of het nodig is ivm gesloten systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
*knip*, dit past beter in een ander topic

[ Voor 83% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
Ik heb op dit moment nog een 5-tal halogeen spots a 35W in de woonkamer en ik probeer daar een LED alternatief voor te vinden, zodat ik weer wat kan besparen.

Het zijn echter van die hele kleine: GU10 MR11
Ze moeten dimbaar zijn, en liefst ook warm dimmen hebben (dus bij dimmen van zeg 2700K naar 2200K gaan).

Iemand enig idee of die al bestaan? Want ik kan ze nog niet erg vinden ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

musicpixel schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:02:
Het zijn echter van die hele kleine: GU10 MR11
Ze moeten dimbaar zijn, en liefst ook warm dimmen hebben (dus bij dimmen van zeg 2700K naar 2200K gaan).

Iemand enig idee of die al bestaan? Want ik kan ze nog niet erg vinden ;-)
Erg moeilijk is het nochtans niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
Beekforel schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:36:
Ik kan weinig draaiende delen bedenken die minder slijten als je ze meer gebruikt dus wat kan er misgaan?

Goede pompschakelaar schakelt elke 24 uur nog even in om vastlopen te voorkomen, maar ook daarvan vraag ik mij af of het nodig is ivm gesloten systeem.
Ja geen idee. Stroom eraf, stroom erop (opstarten), en dat iedere 24 uur.
Mijn versterker is eens kapot gegaan doordat de stekker er opeens uit getrokken werd, nu is dat spul uiteraard niet één op één te vergelijken met een pomp. Ben ook niet zo thuis in de elektrotechniek. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Point schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:19:
[...]

Ja geen idee. Stroom eraf, stroom erop (opstarten), en dat iedere 24 uur.
Mijn versterker is eens kapot gegaan doordat de stekker er opeens uit getrokken werd, nu is dat spul uiteraard niet één op één te vergelijken met een pomp. Ben ook niet zo thuis in de elektrotechniek. :+
Weet je waar elektronica ook stuk van gaat? Niet gebruiken. Gewoon bewaren in de doos en ergens op zolder stoppen... En op het moment dat je het apparaat wil gebruiken kom je tot de conclusie dat ie het niet doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
GioStyle schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:23:
[...]

Weet je waar elektronica ook stuk van gaat? Niet gebruiken. Gewoon bewaren in de doos en ergens op zolder stoppen... En op het moment dat je het apparaat wil gebruiken kom je tot de conclusie dat ie het niet doet...
Ja, maar dat is hier toch niet aan de orde. Het gaat om aan laten staan, of 23 uur en 45 minuten uit een en kwartier aan en dan weer uit. Volledig uit is geen optie.
En die versterker werd / wordt overigens dagelijks gebruikt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
Ja, 2700K dimbaar is wel te vinden... nu nog met warm dimmen... of gewoon iets van 2200K ipv 2700K

• tweakmember
ik zat zojuist naar mijn adapter te kijken van mijn externe hd en gelijk vroeg ik mij af hoeveel die adapters in algemeen eigenlijk aan energie slurpen als ze niet worden gebruikt.
keyboard, weegschaal, externe hd, laptop, etc hebben allemaal een adapter en zitten 24/7 in het stopcontact. . Gaat die 100% uit als het bijhorende apparaat ook uit staat?
Is het de moeite waard om adapters steeds uit stopcontact te trekken wanneer ze niet worden gebruikt?

[ Voor 20% gewijzigd door tweakmember op 25-08-2022 00:12 ]

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 06:21
Tegenwoordig met de geschakelde voedingen in de adapters zal bij geen belasting het verbruik heel laag zijn maar (nog?) niet 0. Echter weet je wel of het apparaat verbonden met de adapter wel helemaal uitstaat of slechts in stand-by?

Oude adapters met een transformator hebben meer verlies, worden warm wat al een teken is van energieverbruik. Verder speelt brandveiligheid ook nog mee, zeker met goedkope adapters die mogelijk niet ontworpen zijn om continue aangesloten zou zijn.

Kortom, de meeste adapters hier haal ik na gebruik/opladen uit het stopcontact of zet ik met een schakelaar in de spanningsslof uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@tweakmember

Adapters hebben pas redelijk kort een verplicht laag idle verbruik (<0,5W). Dat komt vooral door Amerikaanse wetgeving van de Department of Energy (pre-Trump) en de Californische CEC. Hier in de EU heeft men goede wetgeving ontworpen maar zich vervolgens laten inpakken door lobbyisten. Op de adapter staat in romeinse cijfers aan welke "level" de adapter zou voldoen. Bij nieuw ontworpen apparaten zou dat DOE Level VI moeten zijn, maar dat is het soms nog niet.

Het apparaat dat er aan hangt heeft misschien een redelijk hoog "idle" verbruik. Het is altijd de moeite en investering waard om een energiemeter aan te schaffen van een altijd aangesloten apparaat even te meten. Dat verdient zichzelf terug. Je hebt wel een meter nodig die redelijk nauwkeurig is bij laag verbruik. Er is een topic over energiemeters: Energiemeters... deel hier je ervaringen

Ik haal altijd de stekker eruit na niet-dagelijks gebruik van losse huishoudelijke apparaten.

No-name adapters zijn bij voorbaat verdacht. Er staat dan geen of een verzonnen fabrikant op het label. Soms zelfs een vervalst E teken (EU keuring). Slechte adapters kunnen elektromagnetische storing veroorzaken, die zijn niet afgeschermd en ze zijn minder efficiënt en vaak onbetrouwbaar. Met een (AM/FM) transistorradio kun je de storing soms horen.

• Arnout
Point schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:07:

Vroeg me af wat de ervaring hier is met de pompschakelaars, of mensen diezelfde twijfels hebben (gehad) en wat de risico's zijn? Kan er echt bijzonder weinig over vinden, maar zo'n ding lijkt gemaakt voor 24/7 gebruik. Aan de andere kant bespaart het ons wel iets een significant deel van ons verbruik in de perioden dat de verwarming uit staat... vind het een lastige.
Ik heb gewoon een pompschakelaar ertussen gezet. Wel eentje die volgens de specs iedere 24h even aan zou gaan maar heb dat nog niet echt kunnen meten dat dat gebeurd.... :)
Had ook de twijfels gelezen maar dat is volgens mij vooral de mensen die voor deze keuze staan.... in de praktijk kun je die dingen gewoon schakelen. Tenminste mijn Grundfos pomp.

• grimlock
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-03 15:42
Wat ik me afvraag, hoeveel verbruikt die elektriciteitsmeter van de energieleverancier eigenlijk? Naar mijn indruk heb ik bijna alles uitstaan, alleen een routertje, glasvezel, 2-3 switches en nog kom ik tot ongeveer 85watt continue. En dan reken ik de koelkast niet mee en heb ik alles wat standby kan staan uitgezet.

[ Voor 15% gewijzigd door grimlock op 25-08-2022 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 17:23
grimlock schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:17:
Wat ik me afvraag, hoeveel verbruikt die elektriciteitsmeter van de energieleverancier eigenlijk? Naar mijn indruk heb ik bijna alles uitstaan, alleen een routertje, glasvezel, 2-3 switches en nog kom ik tot ongeveer 85watt continue. En dan reken ik de koelkast niet mee en heb ik alles wat standby kan staan uitgezet.
Hoe meet je die 85Watt? Is dat wat de electriciteitsmeter van de netbeheerder aangeeft? Met wat je opsomt aan apparaten zou 85W aan de hoge kant zijn, maar ook niet onmogelijk. Misschien is er verderop in huis toch nog iets aangesloten wat je nu over het hoofd ziet?

Zet anders voor de aardigheid die netwerk devices ook eens uit en haal de koelkast even van de stroom en kijk dan weer. Als je een hoofdschakelaar hebt in de meterkast, dan kun je die omhalen en nog eens kijken of de meter van de netbeheerder nog verbruik registreert.

• grimlock
tsjoender schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:40:
[...]

Hoe meet je die 85Watt? Is dat wat de electriciteitsmeter van de netbeheerder aangeeft? Met wat je opsomt aan apparaten zou 85W aan de hoge kant zijn, maar ook niet onmogelijk. Misschien is er verderop in huis toch nog iets aangesloten wat je nu over het hoofd ziet?

Zet anders voor de aardigheid die netwerk devices ook eens uit en haal de koelkast even van de stroom en kijk dan weer. Als je een hoofdschakelaar hebt in de meterkast, dan kun je die omhalen en nog eens kijken of de meter van de netbeheerder nog verbruik registreert.
Ik heb een metertje op de P1 ingang zitten die dit aangeeft. Het is inderdaad aan de hoge kant, ik verwacht iets van 35 Watt op dat moment. Het is een lastige, alle kamers heb ik al nagelopen, buiten ook, kastjes open en gecontroleerd of er wat ligt. Mechanische ventilatie uit, carport (die elektrisch open kan) kan ik alleen niet afsluiten maar die zou idle toch amper iets verbruiken. Natuurlijk kan ik schakelaars uitzetten maar het verbaast me dat het na een relatief grondige controle nog zo hoog is.

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 17:23
grimlock schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Ik heb een metertje op de P1 ingang zitten die dit aangeeft. Het is inderdaad aan de hoge kant, ik verwacht iets van 35 Watt op dat moment. Het is een lastige, alle kamers heb ik al nagelopen, buiten ook, kastjes open en gecontroleerd of er wat ligt. Mechanische ventilatie uit, carport (die elektrisch open kan) kan ik alleen niet afsluiten maar die zou idle toch amper iets verbruiken. Natuurlijk kan ik schakelaars uitzetten maar het verbaast me dat het na een relatief grondige controle nog zo hoog is.
Met het uitschakelen van de netwerkapparatuur ben je zeker ook de uitlezing van de P1 ingang kwijt? De slimme meter heeft ook een display, dus je kan daar ook een actuele verbruik in Watts uitlezen. Dan kan die apparatuur ook helemaal uit en zie je misschien al of die verwachting van 35W reëel is. Door groepen een voor een uit te schakelen zou je ook na kunnen gaan waar verbruikers zitten.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat @tsjoender al zegt, bovenstaand kan makkelijk 85 W verbruiken. Wil je echt kijken of de meter zelf niets verbruikt moet je alle groepen uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De meter van de netbeheerder mag eigenverbruik niet meenemen. Dus alles moet van je eigen verbruik afkomstig zijn.

Zet al je apparaten in de meterkast maar eens op een eigen stekkerdoos en meet dat met je eigen losse energiemeter. Bijvoorbeeld een Brennenstuhl PM 231 E is breed verkrijgbaar en als goed getest. Het is veel handiger om ze allemaal los te meten, anders blijft het een onoverzichtelijke massa.

Verborgen verbruikers zijn: tv's, radio, draadloze speakers, tv-kastjes, vast aangesloten keukenapparatuur waaronder ook waterkoker, koffie. Meterkast apparaatjes zoals modems, routers, switches, PoE switch, WiFi, servers, deurbel, camera's, bewegingmelders, trafo/adapter voor gelijkstroomverlichting, (defecte) TL, inbouwladers. Ik vergeet er vast nog een aantal.

In ander nieuws, een 20 jaar oude 184 liter Liebherr Zle 1940 Index 23 koelkast verbruikt idle 0,7W en 23,9W met de deur open. 52,4W tijdens koelen. 65W label.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Goede vraag. Het antwoord is op zich vrij eenvoudig. Als je even een duik neemt in de meettechniek, met name de wattmeter of de kWh-meter, dan kun je zien dat je die op twee manieren kan aansluiten. De de ene manier is de spanningsspoel vóór de stroomspoel aansluiten, de tweede manier is na de stroomspoel. In het eerste geval zal de meter het verbruik aangeven inclusief dat van de stroomspoel. Geen verbruik betekent dan ook geen gebruiksweergave. In het tweede geval wordt in plaats daarvan het verbruik van de spanningsspoel meegenomen, inclusief het display en de elektronica ingeval van moderne elektronische al of niet slimme meters.
Alle energiebedrijven kiezen daarom voor methode 1, kortom, het energiebedrijf betaalt het verbruik van de spanningsspoel etc. Weliswaar neemt de stroomspoel ook wat energie, daar kun je niet omheen, maar die is zo gering dat je deze kan verwaarlozen.

[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 25-08-2022 19:12 ]

• corsat
  • Laatst online: 06:48
Corrigan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:41:
[...]

Je moet dan gaan zoeken op een Inverter koelkast. Dat is de nieuwste energiezuinige techniek en hebben het nieuwe energielabel A. Helaas kun je daar in de pricewatch nog niet op filteren.

Wij hebben een Samsung. Voordeel van een inverter motor is dat deze ook erg stil is.
https://www.samsung.com/n...7l-silver-rb38a7b6as9-ef/
Ik heb deze samsung koelvries combinatie gekocht en het apparaat voldoet goed alleen haalt hij zijn specificaties niet. Opgave samsung zegt 108kW op jaar basis echter ik meet nu 10 dagen en ik heb een gemiddelde per dag van 0,467kW wat een jaarverbruik is van 170kW. De instellngen zijn 5 en-19 graden. De geemiddelde kamertemperatuur is 23 graden en een rv van 55%.
Ik probeer te achterhalen waarom hrt verbruik hoger is. Samsung en de winkel geven voorlopig niet thuis op mijn vragen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

• corsat
  • Laatst online: 06:48
<knip> Eén keer is genoeg :)

[ Voor 95% gewijzigd door Septillion op 31-08-2022 10:02 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

• mrmrmr
  • Niet online
@corsat

Andere ervaring met Samsung: een zogenaamd zuinige Samsung warmtepomp wasdroger droogt niet goed, is met wat geluk pas droog na 2x drogen. Dat kost natuurlijk veel te veel energie.

Ik denk dat het merk de grenzen van het toelaatbare overscheidt. Sjoemelenergielabels.

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:16
corsat schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:34:
[...]

Ik heb deze samsung koelvries combinatie gekocht en het apparaat voldoet goed alleen haalt hij zijn specificaties niet. Opgave samsung zegt 108kW op jaar basis echter ik meet nu 10 dagen en ik heb een gemiddelde per dag van 0,467kW wat een jaarverbruik is van 170kW. De instellngen zijn 5 en-19 graden. De geemiddelde kamertemperatuur is 23 graden en een rv van 55%.
Ik probeer te achterhalen waarom hrt verbruik hoger is. Samsung en de winkel geven voorlopig niet thuis op mijn vragen.
Denk niet dat dit een representatief sample is.

All-electric | in aanbouw: Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense

• musicpixel
@corsat Ik denk dat de opgave van de fabrikant is op basis van bepaalde standaardwaarden, bijv 20 graden omgevingstemp, en bepaalde instellingen van koel- en vriesgedeelte. Dit zal bepaald zijn bij de specificatie van het energielabel. Anders kun je nooit koelkasten met elkaar vergelijken.

Dat er in de zomer meer energie nodig is om te koelen is ook wel vrij logisch lijkt me. Van 23 naar 5 kost meer energie dan van 20 naar 5. Daarnaast is het in de zomer vaak ook in de avond en nacht nog warm, terwijl in de winter de kachel meestal lager wordt gezet. Wil je het goed kunnen meten, dan moet je een heel jaar meten. En zelfs dan kan dat jaar nog afwijken van de standaardwaarden waar voor de opgave vanuit is gegaan.

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Al eens gekeken naar je afzuiginstallatie. Dat was bij ons een van de energieslurpers. Oud beestje, vervuild van binnen.. dat was een sluipverbruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
[...]

je meet tien dagen in de zwaarste periode van het jaar voor een koelkast. De hoge RV van de afgelopen dagen is ook een flinke klus voor je koelkast. Vind het nog wel meevallen eigenlijk, 0.47 kWh per dag.

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Zorg wel voor voldoende ruimte rondom de kast zodat de ventilator zijn werk kan doen. Verder is het natuurlijk een gemiddelde. Wanneer je vaak en lang de deuren opendoet of een halve kast vult dan speelt dat ook mee natuurlijk.

Anders terug naar de winkel. Het kan ook zijn dat er iets niet goed is aan dit exemplaar.

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-03 21:38
Naar aanleiding van deze resultaten: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1udg9aiOey4cErHxnsE8ATcxo9M=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/bdfD9q87R0DKeRxRR4QCm4km.png?f=fotoalbum_medium
vroeg ik me af wat mijn geheugen eigenlijk echt verbruikt.
Waar kan ik een test vinden waar alle (DDR4) geheugens en hun verbruik op een rijtje staan?

Bovenstaande geheugens zijn respectievelijk:
2x8GB TeamGroup Night Hawk RGB DDR4-3000 CL16 (1.35 V)
2x16GB G.Skill TridentZ RGB DDR4-3200 CL14 (1.35 V)
2x16GB Corsair Vengeance LPX DDR4-2400 CL14 (1.2 V)
2x32GB G.Skill TridentZ DC RGB DDR4-3200 CL14 (1.35 V)
2x32GB ZADAK Shield DC RGB DDR4-3200 CL14 (1.35 V)

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 13:58

Sebazzz

3dp

Betreft de vele adapters die we tegenwoordig voor onze apparatuur hebben (Modem, Router, Switch, USB, weet ik wat), zijn veel adapters bij elkaar niet onzuiniger dan één universele voeding waarmee je meerdere apparaten kan voeden en bestaat hier iets voor?

Voorbeeld: In de woonkamer hebben we een Ziggo Connectbox, een UDM router, een USB-aansluiting voor opladen van de afstandbediening. Ik kan mij voorstellen dat als je dit laat voeden vanuit één voeding dat je een stuk beter uit bent.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Sebazzz,
Lijkt me duidelijk dat dit voordeliger en handiger zou zijn er er is ook helemaal niets op tegen, integendeel zelfs. Maar het probleem tot nu toe is dat er helaas nog geen eenheid is op alle fronten, zoals de polariteit en spanning. USB vraagt 5V, anderen b.v. 12V, de meesten DC, maar toch niet alle en bovendien zijn niet alle stekkertjes hetzelfde. En dan is er nog het probleem van opladers die niet alle dezelfde karakteristiek hebben, of zit die in de apparaten zelf?
Naar verluidt zijn daar wat betreft die eenheid inmiddels wel afspraken over gemaakt of is men er mee bezig. Dus zal die eenheid er t.z.t. wel zijn, maar voorlopig is dat nog toekomstmuziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Als het om usb laders gaat is dat gewoon te koop. 1 lader waar 5 aparaten op aangesloten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 02:29
Kaaiman schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:52:
Al eens gekeken naar je afzuiginstallatie. Dat was bij ons een van de energieslurpers. Oud beestje, vervuild van binnen.. dat was een sluipverbruiker.
sluipverbruik is energie die verbruikt wordt terwijl een apparaat uit/standby staat. Wat is de link met vervuilingsgraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Meestal zijn de oude ventilatieboxen niet zo zeer de energieslurpers omdat ze vervuild zijn. Meestal zijn het de energieslurpers omdat ze nog werken met AC-motoren. Tegenwoordig zijn de motoren gelijkstroom en worden ze op 0-10 volt geregeld. Dát scheelt een aardig stuk in het verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Wally2002 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:32:
[...]

sluipverbruik is energie die verbruikt wordt terwijl een apparaat uit/standby staat. Wat is de link met vervuilingsgraad?
Ik zie sluipverbruik als alles waarvan je niet bewust bent.. soort achtergrondruis op de lijn. Als de kanalen (en schoepen) vervuild zijn kost het meer kracht flow erdoorheen te krijgen, dus meer energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAVAGE3
Daarnaast (mits je een slimme afzuiger hebt op basis van co2 en luchtkwaliteit) kan de sensor ook wat viezer zijn waardoor de afzuiger vaker aan gaat wat nodig, wat ook onverwacht gebruik is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Bij opladers komt het neer op meten en testen, denk ik. Het is niet van te voren te voorspellen of een bepaalde adapter het zuinigste is zonder meetgegevens. Je hebt de oude analoge laders, switching laders, en tegenwoordig de kleine GaN (GalliumNitride) laders. Het hangt sterk af van de wil en inzet van de ontwerper/fabrikant wat het resultaat is. Een analoge voeding kan zo maar beter zijn dan een switching adapter en GaN heeft potentieel, maar dan vooral bij grotere belasting.

Het is een idee om een grotere GaN of switching oplader te kiezen, maar daarvan zou ik dan wel het idle verbruik en hoe efficient het is bij lage belasting willen weten. Het zou zo kunnen zijn dat er in plaats van een voordeel een nadeel is.

Vergelijkende test van overwegend zuinige 12V adapters en de 12V lijn van oudere ATX voedingen (die hebben extra overhead van andere spanningslijnen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeG0WPRy4uqSRuU6igjOsMp8aA8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KtXpF3MsS8yKe38g2J2uCJBp.png?f=user_large

Helaas zie ik heel weinig efficiëntie tests van adapters/opladers. Als iemand er één vind, laat het dan hier weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 10:34
Ik denk er serieus over na om mn overschot aan energie (injectie) te verkopen aan mn buur.

https://www.fluvius.be/nl...n-en-verkopen-van-energie

Ik verkoop duurder dan aan mn energieleverancier

Mn buur koopt goedkoper aan dan van zijn energieleverancier.

win-win

Rest die niet verkocht wordt, wordt terug geinjecteerd, en ben ik dus ook niet kwijt.

Dit principe dus:

https://www.fluvius.be/nl...ersoon-aan-persoonverkoop

Zijn er addertjes onder het gras die ik niet zie?

Enige voorwaarde die een stok kan zijn is dat mn buur dezelfde energieleverancier moet hebben (zie voorwaarden).

Zie ook nieuws: Drie energiebedrijven verlagen terugleververgoeding zonnepanelen naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
wat een gedoe. kan je niet beter een draadje van de buurmans batterij naar jou huis leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAVAGE3
tweakmember schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:31:
wat een gedoe. kan je niet beter een draadje van de buurmans batterij naar jou huis leggen?
Dit en dan een goede KWH meter er tussen en de kosten verrekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
SAVAGE3 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

Dit en dan een goede kWh meter er tussen en de kosten verrekenen
Dat kan natuurlijk, afgezien van de vraag of het is toegestaan. Maar daar komt natuurlijk wel wat meer bij kijken. Want zomaar willekeurig overhevelen van energie zit geen van de beide partijen op te wachten, Want dat kan met een vaste verbinding ook spontaan plaats vinden door een gering spanningsverschil. Dat leidt de ene dag tot energie van A naar B, een andere dag kan dat andersom zijn en dat zal vast niet de bedoeling zijn.
Je moet dus kunnen vaststellen dat je daadwerkelijk aan één kant een overschot aan energie hebt die je wilt overhevelen naar je buurman en om alleen dan die verbinding tot stand te brengen. Dat is met wat relaistechniek heel goed mogelijk, zelfs niet zo heel moeilijk, maar ik vind het wel leuk om je uit te dagen te proberen dat eerst zelf uit te zoeken. Maar weet waar je aan begint.
Oh ja, is die andere methode, officieel via het energiebedrijf, mogelijk in Nederland, of alleen maar in België en eventueel in andere landen. En zo'n energiebedrijf verrekend dat dunkt me niet gratis.
PS:
Eén aspect was ik nog vergeten, Energie transporteren van A naar B is natuurlijk alleen mogelijk als de klemspanning bij A hoger is dan bij B. Als dat andersom is, dan heeft dat tot gevolg dat, indien tegenmaatregelen ontbreken, de energiestroom van B naar A loopt.

[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 29-08-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Techneut schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:00:
[...]
Dat kan natuurlijk, afgezien van de vraag of het is toegestaan. Maar daar komt natuurlijk wel wat meer bij kijken. Want zomaar willekeurig overhevelen van energie zit geen van de beide partijen op te wachten, Want dat kan met een vaste verbinding ook spontaan plaats vinden door een gering spanningsverschil. Dat leidt de ene dag tot energie van A naar B, een andere dag kan dat andersom zijn en dat zal vast niet de bedoeling zijn.
Je moet dus kunnen vaststellen dat je daadwerkelijk aan één kant een overschot aan energie hebt die je wilt overhevelen naar je buurman en om alleen dan die verbinding tot stand te brengen. Dat is met wat relaistechniek heel goed mogelijk, zelfs niet zo heel moeilijk, maar ik vind het wel leuk om je uit te dagen te proberen dat eerst zelf uit te zoeken.
Oh ja, is die andere methode, officieel via het energiebedrijf, mogelijk in Nederland, of alleen maar in België en eventueel in andere landen. En zo'n energiebedrijf verrekend dat dunkt me niet gratis.
nee beide partijen moeten een batterij hebben. en dan van batterij A overhevelen naar batterij B met een simpel draadje. En op dat draadje een metertje. is dat niet wat?
Mocht dit spanningsverschil veroorzaken dan doe je het snachts als niemand er last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjsiebes
  • Laatst online: 22-05 12:48
Vorige week zijn we een week op vakantie geweest. Dan verbruikt het huis 5kwh per dag zonder dat er iemand is. Voordat we gingen had ik mijn voltcraft meter aan mijn tv wand gehangen. Hierop zit aangesloten:
- 65 inch tv
- Xbox Series X
- kpn itv
- switch
- Sonos soundbar
Elke dag dat dit geheel standby staat kost het 1,2 kWh.

Verder heb ik nog een stekkerdoos met daarop een Sonos Sub, 2x een Sonos One en een Google Home. Deze heb ik nog niet gemeten.
Tijdens de vakantie was mijn meterkast ook online. Deze bestaat uit;
- 2x nas (1x4 Bay, 1x2 Bay)
- ikea hun
- KaKu ICS2000
- poe switch
- switch
- router
- modem

Andere apparaten in de woning die niet uit stonden waren:
2x koelkast, 1x vriezer en de warmte terugwin installatie.

Idee was om een klik aan klik uit setje met 3 adapters te halen zodat ik de 3 stekkerblokken kan uitzetten als we allemaal weg zijn (4 dagen per week is er overdag niemand thuis) en als we naar bed gaan. Enige wat dan aan moet blijven is modem, router en 1 nas.

Ik heb hier 2 vragen over:
- loont het zich om €25 voor een KAKU setje uit te geven?
- is het schadelijk voor de apparatuur als elke de stroom uitgezet wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:42

Onbekend

...

wjsiebes schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:18:
<knip>
Elke dag dat dit geheel standby staat kost het 1,2 kWh.

<knip>

1,2 kWh per dag x 365 = 438 kWh per jaar. Stel dat de gemiddelde prijs van een kWh 50 cent is, dan kost dat jou 219 euro per jaar.
Stel je voor dat je het de helft van de dag niet gebruikt en dus uit kan zetten, dan kan het jou dus 109 euro per jaar besparen, dus na 3 maanden heb je de investering van 25 euro er al uit. :)

Is het schadelijk dat de stroom steeds wordt uitgezet? Ja en nee. Elke keer krijgt de hardware weer een piekspanning in de opstartfase te verduren wat de levensduur kan verkorten. Maar aan de andere kant gaat de hardware langer mee omdat deze niet constant hoeft te werken en vermogen weg staat te stoken. Het is te lastig om exact aan te geven of de gevolgen beter of slechter dan gemiddeld zijn.

Maar ik zou gewoon de boel compleet uitschakelen om die stroomkosten te besparen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05 13:03
wjsiebes schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:18:
<..>
Verder heb ik nog een stekkerdoos met daarop een Sonos Sub, 2x een Sonos One en een Google Home. Deze heb ik nog niet gemeten.
Tijdens de vakantie was mijn meterkast ook online. Deze bestaat uit;
- 2x nas (1x4 Bay, 1x2 Bay)
- ikea hun
- KaKu ICS2000
- poe switch
- switch
- router
- modem
<..>

ik had in het verleden een tijdschakelaar voor mijn modem/router/switch gehad, waardoor deze 's nachts uitstonden (moet ik echt weer gaan regelen, scheelt op jaarbasis ook een aantal kwh's.
Daarnaast; ik heb in mijn nas (Synology, 4bay) een schedule staan die zorgt dat enkel bij thuiswerkdagen de nas 's ochtends op tijd ingeschakeld wordt, standaard wordt de nas 's avonds laat uitgeschakeld, rest van de dagen is het pas in de middag dat deze aangaat - is dit ook niet een idee voor jou?

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjsiebes
  • Laatst online: 22-05 12:48
Sjowhan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

ik had in het verleden een tijdschakelaar voor mijn modem/router/switch gehad, waardoor deze 's nachts uitstonden (moet ik echt weer gaan regelen, scheelt op jaarbasis ook een aantal kwh's.
Daarnaast; ik heb in mijn nas (Synology, 4bay) een schedule staan die zorgt dat enkel bij thuiswerkdagen de nas 's ochtends op tijd ingeschakeld wordt, standaard wordt de nas 's avonds laat uitgeschakeld, rest van de dagen is het pas in de middag dat deze aangaat - is dit ook niet een idee voor jou?
Mijn 1e NAS gaat elke dag om 07:00 aan en om 22:00 uit. De tweede NAS gaat alleen op woensdag en zondag aan om 09:00 en om 12:00 weer uit. Dat is puur de backup van de eerste. Dus dit is al gepland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grimlock
Nog een tip, vloerverwarming die al iets ouder is (20 jaar), kan een motor hebben die continue (ook bij warm weer) loopt. Deze kan makkelijk 60 Watt continue verbruiken. Vaak is het al genoeg om deze op dagen dat er geen verwarming nodig is even 15 minuten te laten lopen. Scheelt toch weer bijna 1,5 kWh per dag. Ik kwam er dus achter dat deze motor al 7 jaar liep bij mij terwijl ik die vloerverwarming amper tot niet gebruik. Even 3000 kWh voor niks verbruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
grimlock schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:51:
Nog een tip, vloerverwarming die al iets ouder is (20 jaar), kan een motor hebben die continue (ook bij warm weer) loopt. Deze kan makkelijk 60 Watt continue verbruiken. Vaak is het al genoeg om deze op dagen dat er geen verwarming nodig is even 15 minuten te laten lopen. Scheelt toch weer bijna 1,5 kWh per dag. Ik kwam er dus achter dat deze motor al 7 jaar liep bij mij terwijl ik die vloerverwarming amper tot niet gebruik. Even 3000 kWh voor niks verbruikt...
Is het niet beter te vervangen voor een A label pomp?
Die van mij draait ongeveer 15 Watt continue in de winter. Nu laat ik het elke dag 10 minuten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimlock
ChiMan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Is het niet beter te vervangen voor een A label pomp?
Die van mij draait ongeveer 15 Watt continue in de winter. Nu laat ik het elke dag 10 minuten aan.
Weet ik niet, maar ik denk wel dat het een optie is. Zelf ben ik maar een aantal dagen per week in dat huis, en dat bij elkaar opgeteld dus netto ongeveer 20 dagen. Aanschaf van een pomp afgezet tegen wat het oplevert lijkt me een termijn op te leveren die niet interessant is. Maar zeker een optie voor andere mensen om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-05 15:43
Ik heb een verbruik 's nachts van 400W, dus er is nog werk aan de winkel. Ben nu mijn apparaten individueel aan het meten met een HomeWizard stekker. Bij de extra koelkast (met klein vriesvak, 9 jaar oud) in de garage krijg ik een grafiek die ik niet had verwacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/556BlL3frsduQzG9e47nNWtJ9xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5OqawJLvWNuhoZ2a6L8eAQe.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb dit nu 3 dagen gemeten en het 'gat' in het verbruik komt elke nacht terug, maar verschuift wel een beetje.
Is dit normaal gedrag voor een koel/vries combinatie?

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:13
Moriaty schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:09:
Ik heb een verbruik 's nachts van 400W, dus er is nog werk aan de winkel. Ben nu mijn apparaten individueel aan het meten met een HomeWizard stekker. Bij de extra koelkast (met klein vriesvak, 9 jaar oud) in de garage krijg ik een grafiek die ik niet had verwacht:
[Afbeelding]
Ik heb dit nu 3 dagen gemeten en het 'gat' in het verbruik komt elke nacht terug, maar verschuift wel een beetje.
Dat gat zou wel eens in verhouding kunnen zijn met de buitentemperatuur. Schommelt de temperatuur in je garage erg? Nu waren de afgelopen dagen niet de beste dagen om het verbruik van een koelkast te meten. Mijn extra koelkast slaat in de nacht ook vrijwel niet aan, maar wat me meer opvalt is dat je koelkast gewoon de hele dag 55 Wh trekt - nu was afgelopen zaterdag natuurlijk niet de koudste dag, maar dan nog zou de hele dag continu draaien niet nodig moeten zijn.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Moriaty Heeft dat ding überhaupt nog deurrubbers en wat anders dan een blok ijs in het vriesvak? Zelfs in een warme garage zou ik wel een periode uit verwachten met dit vermogen.

Tenminste, verwarrende grafiek. Neem aan dat dit Watt is? Geen idee waarom er rechts boven in de zelfde kleur nog wat in kWh staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-05 15:07

P_Tingen

omdat het KAN

GermanPivo schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:20:
[...]
Dat gat zou wel eens in verhouding kunnen zijn met de buitentemperatuur.
Zou kunnen, maar volgens @GermanPivo verschuift het elke nacht. De vraag is dan: hoeveel. Als het steeds dezelfde kant op verschuift, lijkt het me geen temperatuur-issue.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[Afbeelding]
Zo te zien is het een koel/vries combinatie die zijn compressor kan regelen naar gelang het nodig is (want je hebt geen aan-uit gedrag). Maar waarschijnlijk niet onder een bepaalde grens en dan schakelt hij uit. Dus overdag kan hij het redden door de compressor op een laag pitje te zetten en 's nachts is het een keer koud genoeg om helemaal uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 02:29
grimlock schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Weet ik niet, maar ik denk wel dat het een optie is. Zelf ben ik maar een aantal dagen per week in dat huis, en dat bij elkaar opgeteld dus netto ongeveer 20 dagen. Aanschaf van een pomp afgezet tegen wat het oplevert lijkt me een termijn op te leveren die niet interessant is. Maar zeker een optie voor andere mensen om in de gaten te houden.
Zou je een rekensommetje op los kunnen laten. Sowieso is het een no-brainer om er een pompschakelaar tussen te zetten, die meet de aanvoertemperatuur en zodat de pomp pas gaat draaien als het nodig is en zomers elke 24h even laten draaien om problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
Het betreft een Zanussi ZRT 724 W uit juli 2013 (237 kWh verbruik per jaar volgens de sticker). Heb zojuist het ijs uit het vriesvak gehaald. Rubbers van koelkast en vriesvak zien er verder netjes uit.
Zondag is het gat zonder verbruik wat verschoven naar eerder in de nacht, en ook vanochtend was hij tussen 1 en 7 uit.
Maar ik begrijp dat hij eigenlijk vaker uit moet springen? Dan kijk ik het deze week nog aan, wordt kouder richting einde van de week.

[ Voor 7% gewijzigd door Moriaty op 05-09-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Maasluip Zou kunnen maar dan vind ik 55W daar wel veel voor. Mijn 2m koel-vries doet dat ook maar dan met 20-25W. Wel wat nieuwe, +-3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Septillion Alternatief is dat hij wel een aan-uit regeling heeft en de hele dag vol staat te koelen tot hij 's nachts een keer koud genoeg is om uit te gaan.
Maar volgens mij doet mijn k/v-combinatie ruim 100 W als de compressor draait. Maar het is mogelijk dat het een lichtere compressor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
Septillion schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:01:
Tenminste, verwarrende grafiek. Neem aan dat dit Watt is? Geen idee waarom er rechts boven in de zelfde kleur nog wat in kWh staat.
De Y-as is Watt, het getal linksboven is dan het totaal van de geselecteerde dag. Ik heb nu de grafiekjes van zaterdag, zondag en vandaag (tot nu) toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n45SsRjlkwV-NKqoXACFCo9sHbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orXXcohFXrcFNkbE8h0z1rdv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wi0DIvd-ge2Rqw3iCTWzMyKrgGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NV8hOEQTBDLXdjdjWjWSDb9A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOS3nN3H4iQfTgLssnRmCH79wtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpPt8N3jrjjn0gNdUlEtGgyP.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de specificaties zou hij dus 237kWh gebruiken per jaar. Dat is fors lager dan wat ik nu meet. Wordt zo'n opgave gemeten als de koelkast nooit open gaat oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Het is niet altijd ruim 25gr buiten he, in de koudere maanden zal hij vaker uitstaan en/of minder gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Controleer eens of de deuren goed sluiten. Ik neem aan dat je niet elke dag een paar kilo kip invriest en weer ontdooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ter vergelijking: Mijn koelvriescombinatie zou volgens specs 365 kWh per jaar moeten gebruiken. Afgelopen 2 warme weken met temperatuur in keuken flink boven de 20 graden heeft ie gemiddeld 1,05 kWh per dag gebruikt. Kortom 5% meer dan volgens de specs.

Dat is bij bovenstaand voorbeeld wel anders! 237 kWh per jaar = 0,65 kwh per dag. Daar zit jij met 1 kwh per dag dus dik 50% boven. Ik zou maar een gaan checken of een nieuwe vriezer geen optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06
Is er een betaalbaar systeem waarbij je een aan aantal stekker-kWh meters kan kopen en het verbruik realtime kan inzien via een app? Zonder abonnement als het even kan

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Gamebuster HomeWizard

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 10:34
[Afbeelding]
Ik zit op hetzelfde verbruik snachts...
Is dat zoveel dan?

Ik zoek ook nog een betrouwbare stekker waarop je grootverbruikers zoals wasmachine en droogkast en frigo etc kan aansluiten. Ik heb/had enkele blitwolf shp stekker, maar enkele doen toch raar waardoor ik het niet helemaal vertrouw.

Eens kijken naar die homewizard

Ik heb zoiezo apparaten staan, bv een ventilatiesysteem D en vloerverwarming, maar ik dacht dat je beide eigenlijk nooit mag afzetten.
Het ventilatiesysteem draait hier ook ALTIJD op zn laagste stand.
Een keuken warmwaterboilertje, schakelen jullie die uit snachts...
Daar kan je ook mee winnen, maar moet hij dan overdag niet meer doen om het op temp te krijgen?

Bijkomende vraag die ik heb, je kan overal zo'n pluggen gebruiken om aan/uit te schakelen maar hoe brandveilig zijn die allemaal... Hoe meer zo'n pluggen je gebruikt hoe hoger de kans dat toch _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door skank op 05-09-2022 18:46 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 83 Laatste