Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:49

Termy

valt er nog wat te fragge?

skank schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:44:
[...]

Ik zit op hetzelfde verbruik snachts...
Is dat zoveel dan?

Ik zoek ook nog een betrouwbare stekker waarop je grootverbruikers zoals wasmachine en droogkast en frigo etc kan aansluiten. Ik heb/had enkele blitwolf shp stekker, maar enkele doen toch raar waardoor ik het niet helemaal vertrouw.

Eens kijken naar die homewizard

Ik heb zoiezo apparaten staan, bv een ventilatiesysteem D en vloerverwarming, maar ik dacht dat je beide eigenlijk nooit mag afzetten.
Het ventilatiesysteem draait hier ook ALTIJD op zn laagste stand.
Een keuken warmwaterboilertje, schakelen jullie die uit snachts...
Daar kan je ook mee winnen, maar moet hij dan overdag niet meer doen om het op temp te krijgen?

Bijkomende vraag die ik heb, je kan overal zo'n pluggen gebruiken om aan/uit te schakelen maar hoe brandveilig zijn die allemaal... Hoe meer zo'n pluggen je gebruikt hoe hoger de kans dat toch _/-\o_
Als je geen moderne gelijkstroommotorventilatie hebt kan dat wel veel zijn ja, maar de mijne trekt maar 3 W in de laagste stand. Dat is wel type C. In ons vorige appartement (van 2018) hadden we wel D en daar trok de laagste stand 20 W. En idd, die wil je nooit uitzetten want ventilatie is belangrijk, zeker D.

Die 3,68 kW stekker van homewizard kan 16 A aan dus dat zal niet snel fout gaan (heeft ook eigen zekering staat me bij) maar in principe hoef je voor het vinden van sluipverbruik natuurlijk niet overal zo'n ding in te pluggen. Kwestie van met 1 alles langs gaan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 22:54
Moriaty schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:55:
[...]

Volgens de specificaties zou hij dus 237kWh gebruiken per jaar. Dat is fors lager dan wat ik nu meet. Wordt zo'n opgave gemeten als de koelkast nooit open gaat oid?
Dit hoort niet. De meeste recente (< 15 jr) koelkasten en vriezers gaan een tijdje uit als ze continu aan hebben gestaan. Ik denk dat dat is wat we hier zien. Dat doen ze omdat er ijs ontstaat op het koelgedeelte en als dat gebeurd neemt het koelvermogen af. Ze stoppen dan voor een tijd om het ijs te laten wegsmelten.

Dit is mijn patroon, een inbouwkoelkast en een inbouwvriezer die soms tegelijk, soms niet aan staan. De vriezer (die met de kortdurende pieken) staat dus best vaak uit, wat volgens mij ook normaal is, ook voor een koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mujXnbR4aHaQfKqFCzzg1-oir2A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E74w9W3h2Fi7GMLsHuztwHQk.png?f=user_large

Als de compressor niet draait verbruiken ze samen 5 Watt. Als ze allebei tegelijk starten (zie rond 09 uur), dan zitten ze op 120 Watt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-05 19:13
Arnout schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:45:
[...]

Dit hoort niet. De meeste recente (< 15 jr) koelkasten en vriezers gaan een tijdje uit als ze continu aan hebben gestaan. Ik denk dat dat is wat we hier zien. Dat doen ze omdat er ijs ontstaat op het koelgedeelte en als dat gebeurd neemt het koelvermogen af. Ze stoppen dan voor een tijd om het ijs te laten wegsmelten.
Iedereen bedankt voor de hulp. Ik heb het ijs uit het vriesvak gehaald én de koelkast van standje 5 (max) naar stand 3 teruggezet. Nu ziet de grafiek er volgens mij normaal uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21Dzvz6S4OINoRDchb0Qe1U_50k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9OjaTqCWY1rm65x1DUVEOeq.jpg?f=fotoalbum_large

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 10:34
Ik wil nog plugs kopen waarmee ik stroom aan/af kan zetten en waarbij ik het verbruik zie.
Ik heb al enkele blitzwold shp 13 pluggen, die ik via zigbee met deconz verbind.
Echter heb ik nu 1 plug die kortsluiting gaf en ik dus weggooi.
Ik twijfel nu om terug dezelfde te kopen of, toch zo'n wifi socket https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Daar lees ik ook goeie dingen over, hoewel ik meer voor zigbee dan voor wifi ben.

Of nog een ander device?

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Wat doen jullie overigens met de apparaten aan de tv?
Heb je per apparaat zo'n plug of steek je bv een mini sonoff smart switch achter elk stopcontact ...
Het moet vooral brandveilig zijn, en durf zo niet tientallen pluggen te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:13
skank schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:43:
Heb je per apparaat zo'n plug of steek je bv een mini sonoff smart switch achter elk stopcontact ...
Het moet vooral brandveilig zijn, en durf zo niet tientallen pluggen te gebruiken
Hier 1 plug voor de hele TV-hoek, d.w.z. TV + soundbar + subwoofer.

Om het brandveilig te houden:
Check vooral het maximum vermogen van de plug.
En gebruik CE goedgekeurde plugs.

Het voordeel van een plug is dat de aangesloten apparatuur uiteraard uit staat, dat zou (in theorie althans) het brandrisico kunnen verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:20
Geen apparaten gebruiken… ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-05 21:54
Over tv en apparaten gesproken: i.p.v. de decoder die mijn provider levert icm tv via glasvezel gebruik ik de app van de provider op de smart tv. Dat scheelt weer een (niet erg mooi kastje) maar ook stroom! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:07
Goedemorgen Tweakers,

Tijdens onze vakantie viel mij op dat wij alsnog bijna 4 KwH per dag aan stroom verbruiken aan apparaten die standby staan. Zo'n 0,15 - 0,2 KwH per uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSFyDxeSX936o-vBOaWWihI4KAY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QYcyOL9h5A8CNA52dAklZ10S.jpg?f=user_large

Bij thuiskomst ben ik wat zaken nagelopen en heb ik 1 voor 1 groepen uit gezet in de meterkast. De grootste boosdoener is de keukengroep. Die heb ik tussen 14:30 en 16:00 even uit gezet. Toen zat ik op nog maar 0,02 KwH per uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/956r-kwE1B2_v-OgNMb1ma00nHQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/49daxRKf4FnHpMf1ncC9hoYn.jpg?f=user_large

De vriezer en koelkast zijn helemaal niet zo oud in onze keuken. Ik vroeg mij af hoeveel sluipstroom of standby stroom normaal is in een huis? Misschien is 0,2 KwH per uur helemaal niet zo gek? Ik wil uiteraard besparen op ons stroomverbruik maar vrij nieuwe apparaten weer de deur uit doen is ook niet bepaald milieubewust.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 13-09-2022 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Kunnen de koelkast en vriezer hun warmte kwijt aan de achterkant of staan ze ingebouwd? @Piet_Piraat7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
hjs schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:58:
Kunnen de koelkast en vriezer hun warmte kwijt aan de achterkant of staan ze ingebouwd? @Piet_Piraat7
Koelkast is ingebouwd, vriezer staat los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:06:
[...]

Cooker aanwezig?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Nee in de keuken staan;

Vriezer
Koelkast
Airfryer
Oven
Koffieapparaat
Vaatwasser
Waterkoker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zit hier ff te kijken, ik zit op 0,3 gemiddeld in de nacht maar dat is met een aquariumpje, 2 koelkasten, cooker, vriezer , switches, 3 pi’s , tv enz enz.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:06:
[...]

Maar wel ventilatie opening?
Als hij zn warmte niet kwijt kan koelt hij niet goed. Dus vaker aan om op temp te blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
YouTube: Flink besparen met de digitale TV ontvanger van KPN (ECO modus)
Door de eco-mode aan te zetten gaat stand-byverbruik van 5,3W naar 0,3W :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:13:
[...]

Nee in de keuken staan;

Vriezer
Koelkast
Airfryer
Oven
Koffieapparaat
Vaatwasser
Waterkoker
Koelkast en vriezer zijn uiteraard de eerste om naar te kijken. Kunnen ze warmte kwijt, sluiten rubbers goed, zit er ijslaag in.
Vergeet ook niet dat bij warmer weer deze harder moeten werken.

denk ook aan stand-by verbruik bv het klokje in de oven. Wordt in koffieapparaat wellicht water op temperatuur gehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@hjs @Wally2002

De koelkast kan ik lastig controleren. Die zit echt ingebouwd. De vriezer is nog geen jaar oud maar verbruikt volgens zijn label wel 0,8 KwH per dag.

Hebben jullie enig idee of 0,15 tot 0,2 KwH per uur normaal verbruik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
@Piet_Piraat7
Dat verbruik per dag volgens label is omgerekend vanuit een gemiddeld jaarverbruik naar een gemiddeld dagverbruik. Nu zal een vriezer of koelkast vaker aanslaan in de zomer.
je hebt nu gedurende 1,5 uur gemeten tijdens de zomer, dit kun je niet 1 op 1 doorvertalen naar het hele jaar.

Hoe groot zijn je koelkast en vriezer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Wally2002 ik zal het in de winter ook eens meten.

Koelkast is 120cm model
Vriezer 185cm (staand) model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:25

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:51:

De vriezer en koelkast zijn helemaal niet zo oud in onze keuken. Ik vroeg mij af hoeveel sluipstroom of standby stroom normaal is in een huis? Misschien is 0,2 KwH per uur helemaal niet zo gek? Ik wil uiteraard besparen op ons stroomverbruik maar vrij nieuwe apparaten weer de deur uit doen is ook niet bepaald milieubewust.
Ik vind het veel. Ik doe op jaarbasis ~2500 kWh, dat is 285 Watt gemiddeld voor alles. En dan staat er ook nog eens 24/7 een server aan, naast al het andere dat 24/7 draait (internet modem, RPi, switches, CV, koel/vriescombinatie).

150 W voor alleen de keuken kan ook niet alleen de koelkast zijn. Ik zou eens per stekker meten wat het verbruik is. Dus een voor een ieder apparaat dat een stekker heeft uittrekken en kijken wat voor invloed dat heeft op het verbruik.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 12:30
Maasluip schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:26:
[...]

Ik vind het veel. Ik doe op jaarbasis ~2500 kWh, dat is 285 Watt gemiddeld voor alles. En dan staat er ook nog eens 24/7 een server aan, naast al het andere dat 24/7 draait (internet modem, RPi, switches, CV, koel/vriescombinatie).

150 W voor alleen de keuken kan ook niet alleen de koelkast zijn. Ik zou eens per stekker meten wat het verbruik is. Dus een voor een ieder apparaat dat een stekker heeft uittrekken en kijken wat voor invloed dat heeft op het verbruik.
Een koelkast en vriezer zijn moeilijk 'momentaan' te meten natuurlijk.
Die verbruiken als de compressor aan staat gerust 150 watt, maar de vraag is hoe lang, en hoe vaak die compressor dan aan staat.
Dat is eigenlijk alleen goed te meten over een langere periode (meerdere dagen)
Je zult dan echt met tussen(meet)stekkers moeten werken.

Als je niet al te moderne koelkast en vriezer hebt, die niet moduleren, dus gewoon een aan-uit compressor hebben kun je ook nog het volgende doen:

- zorg voor zeer nauwkeurige logging van het energieverbruik op je P1 poort. (dus niet op basis van de meterstand, maar echt het vermogen uitlezen)
- Trigger het aanslaan van je koelkast, door de temperatuur te verhogen. Noteer de tijd.
- Doe hetzelfde met de vriezer.
- Lees na een aantal dagen de log uit, zet het in een grafiek, en kijk bij de genoteerde tijden hoeveel vermogen deze vragen. Vervolgens kun je met een beetje geluk een duidelijk patroon ontdekken van het aan en uitgaan van de apparaten. Daarmee kun je een vrij precieze inschatting van dat verbruik maken.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:07

V-8

NovapaX schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:33:
[...]

- Trigger het aanslaan van je koelkast, door de temperatuur te verhogen. Noteer de tijd.
Bedoel je het verhogen van de temperatuur door bv. de deur open te zetten, of bedoel je het verlagen van de gewenste temperatuur waardoor hij aanslaat? ;-)

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik zal vanmiddag meten met een stekker wat het verbruik is van de koelkast en vriezer. Als het daar aan ligt kan ik er niet zo veel aan doen behalve de apparaten vervangen, maar zoals gezegd zijn die nog vrij nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
V-8 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:39:
[...]

Bedoel je het verhogen van de temperatuur door bv. de deur open te zetten, of bedoel je het verlagen van de gewenste temperatuur waardoor hij aanslaat? ;-)
Ik bedoelde inderdaad het verlagen van de gewenste temperatuur.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:07:
Ik zal vanmiddag meten met een stekker wat het verbruik is van de koelkast en vriezer. Als het daar aan ligt kan ik er niet zo veel aan doen behalve de apparaten vervangen, maar zoals gezegd zijn die nog vrij nieuw.
Meet dan wel over een langere periode, van ten minste 24 uur.

Sparql TV wiki

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V-8

V-8

Ik ben pas achter een flinke sluipverbruiker gekomen: de vloerverwarmingspomp. Sinds wij de sleutel van ons huis hebben (mei '22) draait deze al 24/7. 80W per uur = 700kWh per jaar! En dat terwijl de verwarming/ketel al die tijd al uit staat. Ik ga zeker een pompschakelaar plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
V-8 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:17:
Ik ben pas achter een flinke sluipverbruiker gekomen: de vloerverwarmingspomp. Sinds wij de sleutel van ons huis hebben (mei '22) draait deze al 24/7. 80W per uur = 700kWh per jaar! En dat terwijl de verwarming/ketel al die tijd al uit staat. Ik ga zeker een pompschakelaar plaatsen.
Goeie tip! Daar hebben wij er twee van; woonkeuken en badkamer. Ook eens even meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:32
Welkom bij de club. Ik ben hier pas achter gekomen vorige maand en ik woon al 4,5 jaar in ons nieuwe huis.
Jarenlang teveel stroom gebruikt voor 5 maanden verwarming per jaar. Op hoogste stand (waar de pomp op stond) was het verbruik 60W per uur.

Ik heb gelukkig nog een oud energiecontract tot begin Juli van volgend jaar maar we gaan als gezin ons al aanpassen aan een nieuwe levensstijl zodat het voor ons allen aangenaam blijft.

PSN: dixeN1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:19:
[...]
Goeie tip! Daar hebben wij er twee van; woonkeuken en badkamer. Ook eens even meten.
Doen!
Aramiss schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:20:
[...]
Welkom bij de club. Ik ben hier pas achter gekomen vorige maand en ik woon al 4,5 jaar in ons nieuwe huis.
Jarenlang teveel stroom gebruikt voor 5 maanden verwarming per jaar. Op hoogste stand (waar de pomp op stond) was het verbruik 60W per uur.

Ik heb gelukkig nog een oud energiecontract tot begin Juli van volgend jaar maar we gaan als gezin ons al aanpassen aan een nieuwe levensstijl zodat het voor ons allen aangenaam blijft.
Ja, ik heb zonnepanelen en overproductie, maar elke kWh die ik hierdoor niet teruglever 'kost' me €0,46... Dus 700kWh = €322,00....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik was ook op zoek naar sluipverbruikers en bij mij was het verschil in standby-verbruik van de tv-hoek (tv, receiver, Ziggo next, netwerkswitch en wifi AP) zo'n 15W.
Terwijl ik op zoek was 2 dingen die zo'n 100W verbruiken (~230W sluipverbruik verdeeld over 2 fases). Niet gevonden. Ik vermoed de koelkasten (inbouw koelvries + koelvries in de garage, maar die zijn 1 en 4 jaar oud, en ijsvrij). Vanavond nog maar eens een rondje lopen en dingen hard in de meterkast uit zetten.
De WTW ventilatie was wel een flink verschil tussen standje 3 en standje 1, zo'n 40W.

Mijn verwarmingspompen worden aangestuurd door de warmtepomp, en worden dus alleen bij warmtevraag aangezet (wat ook een nadeel is, want geen flow, dus de warmtepomp ziet ook niet wanneer er warmtevraag komt op basis van de retourtemperatuur).

[ Voor 15% gewijzigd door DropjesLover op 13-09-2022 11:30 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-05 11:33
Verkijk je niet op nieuwe koelkasten en vriezers. De compressors verbruiken vaak nog even veel als de oude modellen die je weg hebt gedaan. Maar...wees niet teleurgesteld, want door betere isolatie hoeft als het goed is de compressor bij de nieuwe koelvries apparatuur minder vaak of minder lang aan te slaan. Daar vindt je je voordeel.

Dus ontdek je dat je relatief nieuwe koel/vries apparatuur veel lijkt te verbruiken als de compressor loopt....dat klopt, maar dit hoeft zeker niet te betekenen dat je deze relatief nieuwe kasten nu alweer moet vervangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:08
Met de huidige energieprijzen ben ik eens gaan terugkijken naar mijn investeringen 4 jaar terug welke het energieverbruik zouden verminderen, hoe deze het nu doen en of ik daar andere mensen mee kan helpen.

Eén van de belangrijkste is het vervangen van de close-in boiler (welke in onze situatie bijna 500kWh per jaar zou gebruiken) door een doorstroomverwarmer. Na het bekijken van de data scheelde het zo ontzettend veel in energieverbruik dat ik er een (engels) blog artikel aan gewijd heb wat te groot is om hier direct in te plakken.

Mocht je geïnteresseerd zijn: https://mattstech.info/posts/save-with-instant-heaters/
Doe er je voordeel mee, als er vragen zijn hoor ik het ook graag.

[ Voor 3% gewijzigd door drocona op 13-09-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:07:
Je kunt nog spelen met de ingestelde temperatuur. In de openingspost van dit topic wordt aangegeven: ideale temperatuur voor een koelkast 4°C en -18°C voor een vriezer (advies Voedingscentrum).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:18

Theo

moederbord

Niet een daadwerkelijke stroombesparing, maar eerder een 'stroomverplaatsing'; ik kwam er recent achter dat ik in de bios van mijn werklaptop een tijdslot kan instellen waarin de wel, of juist niet geladen mag worden (met een minimumdrempel). Gezien ik 's ochtend altijd thuis even twee uurtjes werk en na de spits naar kantoor ga heb ik ingesteld dat de laptop die twee uren thuis niet mag laden. Met een zware laptop die gemiddeld 40 watt uit het stopcontact trekt (zware workstation geschikt voor stevig 3D werk) scheelt dat per week 0.4 kWh, of 20 kWh per jaar. Dagelijks ga ik daardoor automatisch met een lege accu naar kantoor, en kom met een volle weer terug.
Het is niet veel, maar voor twee minuten éénmalig iets instellen is het wel een leuke besparing thuis :)
Wally2002 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:34:
[...]

Je kunt nog spelen met de ingestelde temperatuur. In de openingspost van dit topic wordt aangegeven: ideale temperatuur voor een koelkast 4°C en -18°C voor een vriezer (advies Voedingscentrum).
Die 4 graden, is dat gemeten voorin/bovenin de koelkast, of onderin/achterin? Bij mijn koelkast zit hier een delta van zo'n 5 graden tussen deze twee punten. Hiertoe staat onderin/achterin ook op een gemiddelde van +0.5 °C, en is het bovenin/voorin gemiddeld 5.5°C..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Theo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:56:
Die 4 graden, is dat gemeten voorin/bovenin de koelkast, of onderin/achterin? Bij mijn koelkast zit hier een delta van zo'n 5 graden tussen deze twee punten. Hiertoe staat onderin/achterin ook op een gemiddelde van +0.5 °C, en is het bovenin/voorin gemiddeld 5.5°C..
Voedingscentrum heeft het over 'instellen', niet over 'gemeten'. Dat er een delta bestaat wordt door hun overigens verderop wel gebruikt met een tip om producten die snel bederven in de koudste zone te plaatsen.

Er staat ook een tip hoe je de temp het beste kunt meten (in een bakje water voor 1,5 uur om een betrouwbare meting te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:51:
0.2 kWh voor een uur (=200 Watt gemiddeld) is vrij veel voor alleen een koelkast+vriezer. Dit is mijn verbruik voor een inbouwkoelkast en inbouwvriezer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mujXnbR4aHaQfKqFCzzg1-oir2A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E74w9W3h2Fi7GMLsHuztwHQk.png?f=user_large

Gemiddeld kom ik op zo'n 40-45 Watt continue verbruik voor beide (0.045 kWh /1.08 kWh/dag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Wellicht interessant voor de mensen die verwarming stoken en geen gas willen gebruiken: Wij stoken het hele jaar door niet. Maar dit kan een iets zijn.

Nu heeft hij enkel vergeleken met zijn zonnepanelen, maar als je die niet hebt. Gas voor oktober met btw €2.64,- per m3 variabele contract

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:10
Niet om het een of het ander, maar mijn variabel gas contractprijs is nog wel aanzienlijk lager. Ik schat dat je deze prijs van een nieuw of modelcontract van een site hebt afgeplukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:50
Even mijn resultaten meegeven ter referentie.

Diepvries is een staand model (10 jaar oud schat ik) van 1m80 - No Frost: verbruikt ongeveer 0,8 kWh per dag
Koelkast meet ik momenteel nog niet. Is een nieuw model van een jaar of 5 geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

Van der Berg schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:50:
Wellicht interessant voor de mensen die verwarming stoken en geen gas willen gebruiken: Wij stoken het hele jaar door niet. Maar dit kan een iets zijn.

[YouTube: Voor minder dan € 15,- elektrisch verwarmen]
Nu heeft hij enkel vergeleken met zijn zonnepanelen, maar als je die niet hebt. Gas voor oktober met btw €2.64,- per m3 variabele contract
Lijkt leuk, ''gratis'' verwarmen met zonnepanelen. Echter: vergeet niet je gemiste inkomsten van de niet-teruggeleverde zonnestroom te tellen! Bij mij €0,46 per kWh. Er zijn Tweakers die €0,91 =/kWh terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Van der Berg (en anderen) laten we de discussie over stoken op gas vs. elektra, salderen etc.niet hier gaan voeren. Daar zijn in het DEI-subforum beter geschikte topics voor, zoals Gas besparen - elektrische kachels?

Dit topic is puur voor tips & tricks om minder elektra te verbruiken

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 13-09-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Arnout schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:07:
[...]

0.2 kWh voor een uur (=200 Watt gemiddeld) is vrij veel voor alleen een koelkast+vriezer. Dit is mijn verbruik voor een inbouwkoelkast en inbouwvriezer:

[Afbeelding]

Gemiddeld kom ik op zo'n 40-45 Watt continue verbruik voor beide (0.045 kWh /1.08 kWh/dag).
Dat is inderdaad aanzienlijk minder. Waar ligt het dan aan bij ons vraag ik mij af. Zojuist de vriezer proberen te meten maar het apparaat wat ik gebruikte om te meten is echt ouderwets en gaf niet duidelijk weer wat nu het verbruik was. Binnenkort maar een nieuw meet apparaat kopen. Het enige wat ik al wel zeker kan concluderen is dat met het uitzetten van de keuken groep in de meterkast het verbruik van 0,2 naar 0,02 KwH ging per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:03

P_Tingen

omdat het KAN

drocona schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:34:
Met de huidige energieprijzen ben ik eens gaan terugkijken naar mijn investeringen 4 jaar terug welke het energieverbruik zouden verminderen, hoe deze het nu doen en of ik daar andere mensen mee kan helpen.

Eén van de belangrijkste is het vervangen van de close-in boiler (welke in onze situatie bijna 500kWh per jaar zou gebruiken) door een doorstroomverwarmer. Na het bekijken van de data scheelde het zo ontzettend veel in energieverbruik dat ik er een (engels) blog artikel aan gewijd heb wat te groot is om hier direct in te plakken.

Mocht je geïnteresseerd zijn: https://mattstech.info/posts/save-with-instant-heaters/
Zeker een vraag, want wat is de goede link? Hij lijkt het niet te doen nml

EDIT: laat maar, is op mijn werk-pc kennelijk geblokkeerd. Ik lees het thuis wel.

[ Voor 4% gewijzigd door P_Tingen op 13-09-2022 15:41 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Laatst online: 17:02

yay

Wel even schedulen dat hij 1 a 2x in de week max 15 minuten draait ivm vast lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

DropjesLover schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:27:
[...]

Ik was ook op zoek naar sluipverbruikers en bij mij was het verschil in standby-verbruik van de tv-hoek (tv, receiver, Ziggo next, netwerkswitch en wifi AP) zo'n 15W.
Terwijl ik op zoek was 2 dingen die zo'n 100W verbruiken (~230W sluipverbruik verdeeld over 2 fases). Niet gevonden. Ik vermoed de koelkasten (inbouw koelvries + koelvries in de garage, maar die zijn 1 en 4 jaar oud, en ijsvrij). Vanavond nog maar eens een rondje lopen en dingen hard in de meterkast uit zetten.
De WTW ventilatie was wel een flink verschil tussen standje 3 en standje 1, zo'n 40W.

Mijn verwarmingspompen worden aangestuurd door de warmtepomp, en worden dus alleen bij warmtevraag aangezet (wat ook een nadeel is, want geen flow, dus de warmtepomp ziet ook niet wanneer er warmtevraag komt op basis van de retourtemperatuur).
Elektrisch bed (elektrisch verstelbaar dus) misschien? Oude CV (zal wel niet met een warmtepomp)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:51:
[...]

Dat is inderdaad aanzienlijk minder. Waar ligt het dan aan bij ons vraag ik mij af. Zojuist de vriezer proberen te meten maar het apparaat wat ik gebruikte om te meten is echt ouderwets en gaf niet duidelijk weer wat nu het verbruik was. Binnenkort maar een nieuw meet apparaat kopen. Het enige wat ik al wel zeker kan concluderen is dat met het uitzetten van de keuken groep in de meterkast het verbruik van 0,2 naar 0,02 KwH ging per uur.
Ik zou dat nog eens doen, maar dan met of de vriezer uit, of de koelkast uit en dan kijken wat eruit komt. Check ook even of de compressor op dat moment loopt. Over je grafiek, waar je een tijdje de keukengroep uit had gezet, zie je daarna dat de apparaten gaan 'inhalen' (de piek). Dat duidt erop dat de compressor(s) niet de hele tijd aan staan, wat een goed teken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 01:27
mkleinman schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:39:
[...]

Dan kan ik je eventueel nog LED lampen / LED spots aanbevelen. Ik heb nu 3W ledspots hier boven de bank en daar komt me toch een pot licht vanaf! ( gekocht bij www.leditlight.net )

* mkleinman heeft geen aandelen daar >:)
Allemaal kwestie van perspectief. 3W spotje kwam tien jaar terug minder dan 200 Lumens van af. Anderen zeggen geef mij even 20000 Lumens. En ja dat kan dan met 100 Lm/W, maar ook met 200 Lm/W, maar dan heb je meer dan het dubbele aantal LEDs nodig, met een beduidend lagere stroom (mA) door de LEDs.

Net een R9 40W vervangen in een leeslampje, maar die 4W 400 Lumens volgens de verpakking geeft minder licht dan de oude halogeen. In E27 gloeilampvervangers is er nu een goed jaar meer dan 100W vervanger te verkrijgen, 2500 Lm/17W LSC=Action, de eerdere generatie van 1500 lumen was vaak een paar jaar achtereen niet leverbaar, Osram/Philips 1521Lm moest je meestal in Duitsland bestellen. Simpelweg niet of nauwelijks te verkrijgen (in Nederland). Die hebben ook 2500 Lm. Geen idee waar te bestellen, want de Action is goed genoeg.

TL vervangers. Ik zoek nu alternatief voor een 1000(+?) TL-D Master 43. Undercabinet, dus met schakelaartje. Maar is dus niet te vinden,ook niet in paneeltje vorm. praxis adverteerde 900lumens lampje van Müller, maar uit assortiment. Maar volgens Müller zelf en andere winkels is het slechts 430 lumens, moet je er dus twee hebben ter vervanging. Levensduur is niet zoveel meer dan een TL Buis en die is volgens opgaaf 67 Lm/W terwijl de LED maar 70 Lm/W is. LED dringt minder ver door merk ik aan het 60cm (plus 6cm stekker) 700 Lumens 4000K buisje dat ik nu oor nood heb. Ding past niet onder kastje en je hebt er twee nodig ter vervanging TL buis. Dus ook bijna net zoveel Watts.

In de woonkamer en keuken heb ik nog bijkomend probleem van het spanplafond dus je kunt niet ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
JeroenH schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 09:52:
[...]

Wow... daar moet ik er ook maar eens één van bestellen. Misschien kan ik daar wel tomatenplantjes onder kweken (serieus).
YouTube: House Plant Light Reviews with Dr. Bruce Bugbee Maar als je nu een euro per KiloWatt in plaats van 12 cent zoals in deze sommen betaald, dan worden het alsnog dure tomaten. Voor zaailingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
3dfx schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:23:
[...]

Exactly, en sommige appartementen hebben ook een elektrisch ventillatiesysteem: als je alle kieren dichtstopt, de dikke gordijnen dichtdoet en gezellig kaarsjes aansteekt en vervolgens die fan uitzet, lijkt het me niet best voor de luchtkwaliteit in huis...
\Inderdaad, DC fans in plaats van AC schijnt gigantisch veel minder te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

rockhopper schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:58:
[...]

Elektrisch bed (elektrisch verstelbaar dus) misschien? Oude CV (zal wel niet met een warmtepomp)
Elektrisch verstelbaar bed ja, maar dat verbruikt in standby toch geen 100W mag ik hopen?
Goede, ga ik wel even checken!

edit, nope.
Bed + 2 telefoonladers + ledstrip (aan) = 10W.
De NAS was ook maar 15W.
Hiermee heb ik een sluipverbruik van ~50W gevonden.

Tuurlijk, het telt allemaal op, dat zeker.

Tegelijkertijd, het huis, nu, met alle sluipverbruikers en 2 laptops + extern scherm aan, ~250W.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

DropjesLover schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:16:
[...]

Elektrisch verstelbaar bed ja, maar dat verbruikt in standby toch geen 100W mag ik hopen?
Goede, ga ik wel even checken!
Als je een ouder model hebt kan het soms wel 30W zijn (maal het aantal bedden) gelukkig zijn ze tegenwoordig al een stuk vriendelijker. Maar dan nog, zoiets gebruik je max 2 min per dag dus snel achter een aan/uit schakelaar.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Arnout
rockhopper schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:28:
[...]

Als je een ouder model hebt kan het soms wel 30W zijn (maal het aantal bedden) gelukkig zijn ze tegenwoordig al een stuk vriendelijker. Maar dan nog, zoiets gebruik je max 2 min per dag dus snel achter een aan/uit schakelaar.
30W lijkt me nog absurd veel? En dat is als ze niks doen?
Dan heb je ook een leuk potentieel brandgevaar te pakken ook? Onder je bed notabene :X

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Vervang dat is maar door -was-, maar inderdaad. Bij mijn ouders ergens ooit gekocht in de jaren '80 (?) uiteraard beide altijd ingeplugd. Brandgevaar viel wel mee, het zijn/waren lompe dingen die goed hun warmte kwijt kunnen/konden. Wat dat betreft al wel een aantal randgevalletjes bijna brand gehad met telefoonladers.

(beetje offtopic, maar typisch geval pennywise pound foolish: cheap china brand lader op de dure telefoon en doen alsof het geld oplevert. Enige wat het bracht is een hoop stress en bijna een nieuw interieur als de brand echt uitgebroken was.)

• V-8

V-8

yay schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:40:
[...]

Wel even schedulen dat hij 1 a 2x in de week max 15 minuten draait ivm vast lopen.
Idd, dat doet een pompschakelaar doorgaans automatisch, als hij niet gelopen heeft dan 1x per 24u bijvoorbeeld 5 of 15min laten draaien.

• nt2nitro
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Arnout schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:32:
[...]

30W lijkt me nog absurd veel? En dat is als ze niks doen?
Dan heb je ook een leuk potentieel brandgevaar te pakken ook? Onder je bed notabene :X
Het klopt zeker wel, ik ben met domotica begonnen ergens in 2012, en ben toen alles na gaan meten..
2 x electrische bedbodems die gewoon 2 x 35 watt verstoken de gehele dag ! Zijn bodems uit jaar 2000 of zo. Gelijk de stekkers eruitgehaald, gebruik het niet eens...

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:12
hi all, ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een wat beter inzicht in welke apparaten hier wat verbruiken en zit dus te kijken naar de homewizard spulletjes...

Wi-Fi P1 meter: Deze geeft vooral inzicht in het totale verbruik van wat ik begrijp, voordeel tov inzicht via leverancier (eneco in mijn geval) is een gedetailleerder inzicht? Bij mijn eneco kan ik per dag stroom en gas verbruik zien, dit is meer realtime?

Wi-Fi Energy socket: Inzicht per apparaat, duidelijk (alleen denken of ik er dan 1 neem en 1 voor 1 de apparaten bekijk of meteen maar meerdere ;) )

Maar de apparaten zijn allemaal standalone? Kan ik alleen een energy socket kopen? Of is deze wel nog afhankelijk van een ander apparaat wat ik over het hoofd zie (of zie ik uberhaupt nog van alles over het hoofd).

Overigens vorige maand al een aardige besparingsstap gemaakt door eindelijk eens de losse koelkast met vriesvak (van 20 jaar oud) en vriezer (van 15 jaar) te vervangen... Qua specs van een 560-600 kWh/jaar naar 165 kWh :P

Maar sowieso interessant en goed om te zien waar verder nog geslurpt wordt.

*edit* En besteld, toch maar voor de 3 sockets en de P1 meter gegaan...

[ Voor 3% gewijzigd door m0ridin op 14-09-2022 18:12 ]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Dit is inderdaad een goede tip om het standby verlies te besparen van een elektrische boiler! :)

Wel vind ik dat er een kanttekening nodig is of je zonnepanelen hebt of niet. Nu mogen we weliswaar nog volledig salderen, maar zonder salderen is er wel een enorm verschil in kosten tussen een doorstroomverwarmen en een close in boiler. Want een 3.5 kw verwarmer scheeld nogal met de 400 watt close in Plieger boiler die ik hier heb. Exact het 10L type van je site! Want met een timer kan je een laag vermogen boiler heel goed overdag laten draaien op je eigen PV, gedurende praktisch het hele jaar. Terwijl dat met 3.5 kw zelden lukt. Afhankelijk van je PV systeem natuurlijk.

Beide werken op COP=1 natuurlijk, maar warm water van je eigen PV is altijd goedkoper dan net stroom. (zonder salderen) Ook vind ik het wel een duurzame gedachte om de piekstromen enigzins te beperken. Zie Belgie ;)

Ik heb dus deze 10 liter Plieger boiler en heb deze ook nageisoleerd. Standby verbruik was ca 0,5 kwh per dag, en nu nog maar 0,24 kwh. Nu in de zomer met iets hogere temperaturen en warmer “koud” water zit het stroomverbruik zelfs soms onder de 0,2 kwh per dag. Ik vind tap water al voldoende warm om mee te wassen maar de vriendin gebruikt nog wel wat warm water. Voor 0,2 kwh per dag kan ik daar ook niet om discussieren :P

Dus mijn standby verbruik is maar 73 kwh per jaar. Dat is al een erg klein verschil van close in boiler vs doorstroom verwarmer maar voor de mensen zonder PV is het nog steeds een leuk verschil om te besparen natuurlijk. En zonder na isolatie is dat dus eigenlijk het dubbele op 150 kwh. Dat is met de huidige prijzen ca E100 per jaar en dan best veel!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• drocona
@Gerco-M Het artikel is inderdaad ook wel gericht op het "bewust maken van" en meer geschreven richting de standaard vebruiker dan de Tweaker, maar vond het voor hier ook wel netjes om even te vermelden. Uiteraard zijn er veel verschillende oplossingen, zeker voor een beetje handige Tweaker zoals je zelf al aangeeft. Timers en na-isoleren zetten ook wel zoden aan de dijk.

Voor mij is dit onderdeel ook iets van, het moet werken en ik wil er nooit meer naar omkijken en dat is denk voor een groot deel van de mensen zo. Dat er van die 15kWh verbruik dan zonder saldering net 25% buiten valt zijn dan ook de kosten niet.

Wat betreft piekstromen, daar kijk ik heel anders tegenaan. Wat ze in België doen is misschien een tijdelijk lapmiddel maar het remt elke vorm van ontwikkeling en daarmee juist verduurzaming af. Onze "evolutie" wordt letterlijk weergegeven in het energieverbruik en ons energieverbruik zal in de toekomst nog vele malen meer zijn dan we nu gebruiken, al is het alleen maar om van fossiel af te komen. Enige vorm van remming daarin zie ik als absoluut de verkeerde keuze en alles behalve duurzaam. Maar dit is eigenlijk heel erg off-topic voor deze thread.

In ieder geval bedankt voor je reactie op mijn artikel en hoe je het zelf hebt opgelost! Wellicht maak ik nog een edit om jouw invalshoek van salderen en volledig opvangen toe te voegen.

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-05 17:09
In Vlaanderen wordt binnenkort het capaciteitstarief ingevoerd.
Dat betekent dat je zal moeten betalen voor piekverbruik dat zich in een kwartier voordoet.
Ik vraag me af of een doorstromer je dan niet een pak geld gaat kosten, ook al is het energie efficiënter dan een boiler met opslag.

Aan de kust bvb, zijn er heel wat appartementen uitgerust met een zeer zware 3-fasige doorstromer (in het appartement van mijn ouders is het een 27 kW type).
Als je dan niet veel elektriciteit verbruikt, zullen de pieken van die doorstromer je faktuur wel flink gaan omhooghalen denk ik.

En als je dat ding niet gebruikt bvb tussen 17 en 21u, de periode waarin er het meeste netbelasting is, zie ik niet in waarom je daarvoor dan die piekbelasting zou moeten betalen.
Eigenlijk zouden ze dat capaciteitstarief enkel moeten aanrekenen op momenten van hoge netbelasting, iets wat perfect mogelijk zou zijn met digitale meters.

[ Voor 22% gewijzigd door mbbs1024 op 15-09-2022 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Laatst online: 17:02

yay

V-8 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:03:
[...]

Idd, dat doet een pompschakelaar doorgaans automatisch, als hij niet gelopen heeft dan 1x per 24u bijvoorbeeld 5 of 15min laten draaien.
Bedankt, ik wist niet dat er iets als een pompschakelaar bestond. Ik had het nu opgelost met een smartplug.
Ga ik die installeren! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wirehead
  • Laatst online: 09:54
mbbs1024 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:13:
In Vlaanderen wordt binnenkort het capaciteitstarief ingevoerd.
Dat betekent dat je zal moeten betalen voor piekverbruik dat zich in een kwartier voordoet.
Ik vraag me af of een doorstromer je dan niet een pak geld gaat kosten, ook al is het energie efficiënter dan een boiler met opslag.

Aan de kust bvb, zijn er heel wat appartementen uitgerust met een zeer zware 3-fasige doorstromer (in het appartement van mijn ouders is het een 27 kW type).
Als je dan niet veel elektriciteit verbruikt, zullen de pieken van die doorstromer je faktuur wel flink gaan omhooghalen denk ik.
De vraag die je daar moet stellen, is:
  • Gebruikt deze doorstromer langer dan een kwartier een gemiddeld vermogen, hoger dan 3.15kW
Bij een douche bvb, gebruik je ook niet de volle 27kW. Ik denk dat je er uiteindelijk gekookt uitkomt. Als ik dit vergelijk met mijn gas doorstromer, waar we douchen met een spaarkop, met een temperatuur van 36-37 graden, dan zie ik pieken tot maximaal 1kW voor gas (niet het totale verbruik, maar het ogenblikkelijk "gas"-vermogen).

Ik denk dat het uiteindelijk allemaal zo erg niet zal zijn, zolang je je verbruik spreidt.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
nt2nitro schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:51:
[...]

Het klopt zeker wel, ik ben met domotica begonnen ergens in 2012, en ben toen alles na gaan meten..
2 x electrische bedbodems die gewoon 2 x 35 watt verstoken de gehele dag ! Zijn bodems uit jaar 2000 of zo. Gelijk de stekkers eruitgehaald, gebruik het niet eens...
Uit nieuwsgierigheid heb ik ook eens mijn elektrische bedbodems (uit 2002) nagemeten: deze gebruiken continu 3,8W (per stuk).Nu heb ik ze al jaren niet meer in het stopcontact zitten, en achteraf ben ik daar blij om. Wat gebruikte de elektrische verstelling zelden en dan is 3,8*2*24*365=66,6 kWh/jaar stroomverbruik toch zonde :)

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wegdoen van een close-in boiler zie ik vaak terugkomen, maar dat is mijn inziens absoluut niet altijd waar. Ik heb een 15 liter close-in in de keuken, en die verbruikt (gemeten) tussen de 10 a 15kWh per maand, dat is dus 120 a 180kWh per jaar. Dat is dus maar een kwart tot een derde van jouw aangegeven verbruik.

E.e.a. hangt natuurlijk af van je warmwaterverbruik en instellingen; hier doet de vaatwas bvb. het meeste werk voor de vaat, wij vebruiken zeker geen tientallen liters warm water per dag. En de close-in staat maar op 40 a 50 graden ipv 60 (boeit niet, er is genoeg doorstroming om geen last te krijgen van legionella).

Zoals altijd is meten dus weten ;)

Daarnaast heb je dus de aanschafprijs v/d doorstroomboiler + installatiekosten. En daarbij ook nog eens: 0,8kW-1.4kW van de close-in vs. een fors verbruik van 3.5kW door de doorstromer, hetgeen in de toekomst afgestraft zal worden doordat je ofwel
1) dit verbruik niet afdekt met je zonnepanelen, en dus elektricteit v/h net moet halen (en betalen)
en/of 2) in het geval van BE: je capaciteitstarief [potentieel] omhoog trekt en je jaarlijks sowieso extra zal mogen aftikken.

[ Voor 18% gewijzigd door Slonzo op 15-09-2022 15:10 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb een stekkerdoos achterop de tv gebonden met tie wraps en knal daarmee alles tegelijk aan en uit zetten. Eventueel kun je die stekkerdoos in een plug stoppen maar dat heb ik niet, of ik nou op de knop van de tv druk of op de knop van die stekkerdoos, ik moet toch op een knop drukken (of op een knop in een app wat denk ik zelfs meer werk is, het kan dan alleen wel vanuit de bank, maar als ik besluit dat ik tv wiil kijken zit ik nog niet in de bank).

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 15-09-2022 15:18 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• drocona
Slonzo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:59:
[...]

Wegdoen van een close-in boiler zie ik vaak terugkomen, maar dat is mijn inziens absoluut niet altijd waar. Ik heb een 15 liter close-in in de keuken, en die verbruikt (gemeten) tussen de 10 a 15kWh per maand, dat is dus 120 a 180kWh per jaar. Dat is dus maar een kwart tot een derde van jouw aangegeven verbruik.

E.e.a. hangt natuurlijk af van je warmwaterverbruik en instellingen; hier doet de vaatwas bvb. het meeste werk voor de vaat, wij vebruiken zeker geen tientallen liters warm water per dag. En de close-in staat maar op 40 a 50 graden ipv 60 (boeit niet, er is genoeg doorstroming om geen last te krijgen van legionella).

Zoals altijd is meten dus weten ;)
Uiteraard meten is weten of het financieel uitkomt, maar het feit blijft wel dat een boiler hoe je het wendt of keert meer elektriciteit verbruikt dan een doorstroomverwarmer. Tenzij je hem aan een warmtepomp aansluit natuurlijk, zoals ik in mijn artikel ook uitleg.

Overigens stond die van mij ook op maar 50 graden en was het gebruik zoals gezegd 2 liter per dag op zijn piek.

Er zullen vast wel close-in boilers zijn die beter presteren, de reden dat ik het artikel heb geschreven was dat ik die Plieger boiler had, welke al jaren populair is en bovenaan de zoekresultaten staat en er veel rebrands van zijn. Ik heb inmiddels ook al flink wat reacties met "ÖH, die heb ik ook!".
Daarnaast heb je dus de aanschafprijs v/d doorstroomboiler + installatiekosten. En daarbij ook nog eens: 0,8kW-1.4kW van de close-in vs. een fors verbruik van 3.5kW door de doorstromer, hetgeen in de toekomst afgestraft zal worden doordat je ofwel
1) dit verbruik niet afdekt met je zonnepanelen, en dus elektricteit v/h net moet halen (en betalen)
en/of 2) in het geval van BE: je capaciteitstarief [potentieel] omhoog trekt en je jaarlijks sowieso extra zal mogen aftikken.
Met de situatie die ik schets heb je met twee linkerhanden al die kosten er dus binnen een jaar uit met de huidige prijzen. Installeren is niets meer dan stekker boiler eruit, verwijderen en vervolgens doorstroomverwarmer in je kastje schroeven en stekker er in. Aansluitingen, alles hetzelfde.

Wat er in België gebeurt is te achterlijk voor woorden, maar helaas. Een 3.5kW is ontzettend weinig, natuurlijk heeft een boiler lagere piek maar dat is een paar uur op 0,8-1.4kW t.o.v. een paar seconden op 3,5kW. Ik snap best dat je panelen misschien niet zo veel opwekken, maar dat kleine beetje wat je misschien niet opwekt is op de lange termijn veel goedkoper dan de close-in boiler betalen met je panelen.

Los daarvan, ben ik wel benieuwd wat er hier in NL gaat gebeuren qua aansluitingen, als mensen hier een afname van 3,5kW al als hoog zien? Dat is echt peanuts bij mij in huis. Warmtepomp: 4kW voor een uur, Inductie: 10kW voor een uur, EV: 22kW voor meerdere uren. 3kW is een lachertje in een moderne woning. Dan zit ik in een gemiddelde rijtjeswoning! Laat staan dat ik een luxer huis had.

EDIT: Uiteraard staat de kookplaat niet uren op 11kW, foutje met copy/pasta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:20
@drocona

Urenlang 10kW voor inductie? Ben je dan voor de hele straat aan het koken of hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@drocona Een warmtepomp die een uur lang 4kW vebruikt? Een 1-fase WP verbruikt dat nog (net) niet op vol vermogen, dus dat lijkt me niet representatief voor veel huishoudens aangezien ze hopelijk zelden op vol vermogen moeten draaien.
Inductieplaat op 10kW voor meerdere uren? Hoe doe je dat dan? Water koken totdat het verdampt is? Grapje uiteraard, maar ik snap dat niet en bij mij is dat (met een 3-fasen inductieplaat) zeker niet het geval.
De meeste EV's laden op max 11kW AC, dus 22kW is ook niet representatief. Daarnaast is het de vraag of dat nodig is: ipv 4 uur op 11kW laden is het in veel gevallen misschien ook prima om 8 uur op 5,5kW te laden. Nu is er misschien nog geen noodzaak voor, maar als er ook een capaciteitstarief zoals Vlaanderen gaat komen, dan wordt het wellicht een ander verhaal en kan dat in veel gevallen denk ik ene prima optie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drocona
@GioStyle en @Franciesco Excuses, de kookplaat staat natuurlijk niet uren aan, foutje in mijn tekst. Bij wat luxere gerechten haal je die 10kW natuurlijk wel met veel pannen. Maar niet voor uren.

Ja, en mijn EV laad 22kW, is het nodig, nee, maar met 2 EV's wel.

Betreft mijn warmtepomp, is een 10kW (thermisch vermogen), die heeft een 20A aansluiting en knalt gewoon maximaal om het warm tapwater te verwarmen. Dat is niets geks. Er zit eventueel ook nog een 1,5kW verwarmingselement die 1x per week er bij komt voor legionella programma, dan zit ie dus nog hoger.

Ik pak natuurlijk de extremen er uit, maar die zijn wel gewoon van vandaag de dag een moderne woning. In de toekomst gaat dit alleen maar meer worden, niet minder. Anyway, zoals ik bij mijn post eerder al aangaf, het topic gaat over energie besparen, dus deze zijweg is volgens mij redelijk off-topic.

[ Voor 9% gewijzigd door drocona op 15-09-2022 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Je hebt gelijk @drocona: het is niet echt on topic.
Maar voor vrijwel alle voorbeelden geldt wat mij betreft: moet dit op zo'n hoog vermogen draaien of kan het ook wat langer op een lager vermogen?

PS: heb jij 3x35A huisaansluting als je met 22kW tegelijk auto's oplaad?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Schema buitenverlichting aangepast. Eerst had ik zonsondergang tot zonsopkomst. Nu zet ik het rond 0:30 uit.
Door de straatlantaarns en omliggende huizen is het toch niet stikdonker. Scheelt toch weer 5W voor een aantal uren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
drocona schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:14:
@GioStyle en @Franciesco Excuses, de kookplaat staat natuurlijk niet uren aan, foutje in mijn tekst. Bij wat luxere gerechten haal je die 10kW natuurlijk wel met veel pannen. Maar niet voor uren.

Ja, en mijn EV laad 22kW, is het nodig, nee, maar met 2 EV's wel.

Betreft mijn warmtepomp, is een 10kW (thermisch vermogen), die heeft een 20A aansluiting en knalt gewoon maximaal om het warm tapwater te verwarmen. Dat is niets geks. Er zit eventueel ook nog een 1,5kW verwarmingselement die 1x per week er bij komt voor legionella programma, dan zit ie dus nog hoger.
Waarom denk je “erbij”? Het lijkt mij eigenlijk sterk dat ie de compressor niet uitzet als ie gaat bij verwarmen met elektrisch, al was het alleen maar omdat het warmte middel de warmte niet meer kwijt kan — anders zou ie daarmee doorgaan ipv bij verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:02
Ik las dit en zat me al meteen op te vreten, dacht ik heb al 3 jaar dat ding constant aanstaan. Meteen naar zo'n pompschakelaar zitten kijken. Kom ik thuis en kijk ik in de meterkast, hangt er blijkbaar al een pwm-gestuurde pomp die door de thermostaat geregeld wordt (die nu ook netjes in standby staat). Heb ik weer mazzel, maar ik ga dit zeker onthouden voor anderen met vloerverwarming :)

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:25

elsinga

=8-)

Al even de startpost gelezen over meetapparatuur, maar daar vind ik niet wat ik zoek. ;) Ik heb al een Youless in combi met Enelogic, maar wil wat gedetailleerder inzicht in wat apparatuur verbruikt (in plaats van of als aanvulling op wat er in totaal wordt gebruikt).

Welke tussenstekkers kan ik hiervoor het beste gebruiken? Liefst niet te duur (duh...), belastbaar tot 16A (iets met wasmachine en zo), met historie en via een centraal portal of app uit te lezen. Schakelen hoeft niet, ik heb al veel Hue spul, maar als dat niks extra kost is het mooi meegenomen. Verder nog geen andere home automation in gebruik, maar als er een Docker image voor moet draaien dan kan dat prima.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@elsinga Ik gebruik zelf de Hombli slimme stekkers, die bevallen wel goed en kunnen ook tijd schakelen en dergelijke. Ik heb een 2 tal E boilers zo geschakeld dat die alleen overdag opwarmen, als er PV stroom is.
Ik heb hier 12 stuks Hombli, en allemaal vanuit een app uitleesbaar. Per dag en maand mooie totalen maar geen grafieken. Per 2 stuks kan je die redelijk goedkoop vinden.

In principe moet de Hombli tot 16A kunnen, maar ik zie hem bij ca 3300 watt er al uit vliegen. Heel soms net niet toereikend. Heb ook de Homewizard slimme stekkers die hier vaak aanbevolen worden en die gaan tot 3400 watt maar er dan ook wel door. Maar de Homewizard heeft wel mooie grafieken en andere leuke functies

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:25

elsinga

=8-)

Dank! Ga me maar eens in Hombli en Homewizard verdiepen, denk ik. Tot nu toe door Hue niet nodig, maar wellicht nu wel handig voor de grafiekjes. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:07
Via HomeWizard heb ik een sluip/standby verbruik van zo'n 2,7kWh per dag.

Met de huidige prijzen is dit op jaarbasis een behoorlijk bedrag.
Zojuist 3 Energy Sockets ontvangen en de tv hoek gemeten, die staat op 10w in standby (en schiet naar de 200w als ik de tv aanzet). Nu is 10w niet zo heel veel, maar de stekker zit er nu toch, dus die wordt tussen 22h en 07h uitgeschakeld (bij een laag gemeten verbruik).

De meterkast (al het netwerk gebeuren), draait op 50watt. Hier kan ik niet heel veel aan doen want, Hue / KaKu / Google / cams etc.

Klopt mijn berekening dat er dan dus (deze 50 + 10) er voor de rest nog zo'n 40watt aan verbruik verspreid ligt door het huis heen? Waar een deel vast komt door het witgoed etc en ik dus niet heel veel meer kan winnen?

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:25:
Via HomeWizard heb ik een sluip/standby verbruik van zo'n 2,7kWh per dag.

Met de huidige prijzen is dit op jaarbasis een behoorlijk bedrag.
Zojuist 3 Energy Sockets ontvangen en de tv hoek gemeten, die staat op 10w in standby (en schiet naar de 200w als ik de tv aanzet). Nu is 10w niet zo heel veel, maar de stekker zit er nu toch, dus die wordt tussen 22h en 07h uitgeschakeld (bij een laag gemeten verbruik).

De meterkast (al het netwerk gebeuren), draait op 50watt. Hier kan ik niet heel veel aan doen want, Hue / KaKu / Google / cams etc.

Klopt mijn berekening dat er dan dus (deze 50 + 10) er voor de rest nog zo'n 40watt aan verbruik verspreid ligt door het huis heen? Waar een deel vast komt door het witgoed etc en ik dus niet heel veel meer kan winnen?
Ik weet niet hoe ver je hebt teruggelezen maar de mechanische ventilatie meten/vervangen kan interessant zijn. Kan 20 watt op de laagste 24/7 stand schelen. Oude printer die eigenlijk nooit meer gebruikt wordt e.d. bla bla. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:07
@Chris.nl
Printer wordt alleen ingestoken indien nodig, idem met de desktop groep.

Ventilatie is al nieuw sinds dit jaar.

Met de IthoDaalderop CVE-S ECO ventilatiebox bespaart u flink op jaarbasis. Tot wel 284 kWh!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Meet alles waar een stekker aan zit of trek het uit (om een schonere baseline te hebben) en identificeer alles wat je niet zomaar kunt meten (ventilatie, kookplaat).
Ik ben nu bij mij aan het meten en zie dat de CV ketel ook al 10-20 Watt is als hij niets doet.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 14:40

BertV

Handgemaakt

Maasluip schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:58:
Ik ben nu bij mij aan het meten en zie dat de CV ketel ook al 10-20 Watt is als hij niets doet.
Dat is een oudere? Mijn 2014 CV ketel doet 5 watt.

Helaas, als je deze op een tijdsklok zet (bijv. in de nacht uit zonder warmtevraag) dan vergeet hij in mijn geval de tijd.

...terwijl het bedieningskastje batterijen heeft :?

[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 22-09-2022 08:29 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, wel al op leeftijd, een VR-ketel uit 2000 of zo. Er draait constant een ventilator en elke 3-4 uur doet hij een dummy warmwater run die niet uitgezet kan worden (of je gebruikt de klokthermostaat, dan kun je dat uitzetten maar dan blijkt ook het batterijtje leeg te lopen dus dan vergeet hij na een tijdje de tijd en zijn programma).

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-05 15:19
Gerco-M schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:07:
@elsinga Ik gebruik zelf de Hombli slimme stekkers, die bevallen wel goed en kunnen ook tijd schakelen en dergelijke. Ik heb een 2 tal E boilers zo geschakeld dat die alleen overdag opwarmen, als er PV stroom is.
Ik heb hier 12 stuks Hombli, en allemaal vanuit een app uitleesbaar. Per dag en maand mooie totalen maar geen grafieken. Per 2 stuks kan je die redelijk goedkoop vinden.

In principe moet de Hombli tot 16A kunnen, maar ik zie hem bij ca 3300 watt er al uit vliegen. Heel soms net niet toereikend. Heb ook de Homewizard slimme stekkers die hier vaak aanbevolen worden en die gaan tot 3400 watt maar er dan ook wel door. Maar de Homewizard heeft wel mooie grafieken en andere leuke functies
Ik gebruik zelf ook de Hombli via Tuya en Homeassistant. Bij mij klapt alleen af en toe de groep eruit wanneer ik de stekkers inschakel. Is dit bij jou ook wel eens voorgekomen?

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Slapabeardon schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:36:
[...]

Ik gebruik zelf ook de Hombli via Tuya en Homeassistant. Bij mij klapt alleen af en toe de groep eruit wanneer ik de stekkers inschakel. Is dit bij jou ook wel eens voorgekomen?
Nee dat heb ik nooit gehad, en ik heb onderhand 12 stuks Hombli’s. Heb je er ook meerdere en doen ze het allemaal? Klinkt als een stuk exemplaar denk ik.
Gebeurd dit met of zonder belasting? Dus er zit niets in gestekkerd als je de Hombli inschakeld? Want dan kan het ook aan het apparaat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:43
Ik ben thuis het sluimerverbruik in kaart aan het brengen. Eén van de zaken waar ik nog niet direct uit kom is het verbruik van mijn mechanische ventilatie (een ITHO CVE 166 uit 2002). Deze staat vrijwel standaard op slaapstand. In de keuken hebben wij een afzuigkap met motor geplaatst met eigen ventilatiekanaal en in de badkamer idem dito.

Nu kan ik de specificaties van deze box niet terug vinden, maar ik las o.a. op het forum dat deze in slaapstand al gauw 21 watt verbruikt. Dat zou 182 kWh per jaar betekenen en daarmee zo'n 5% van mijn jaarverbruik. Met bijvoorbeeld de ITHO CVE-S Eco zou ik daarmee 160 kWh per jaar kunnen besparen door het lagere verbruik. Gezien de levensduur van zo'n MV-unit lijkt dit een no-brainer, en vervangen is zelf relatief eenvoudig.

Zie ik dingen over het hoofd?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiekerjan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 14:02
Slappyjoez schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:56:
Ik ben thuis het sluimerverbruik in kaart aan het brengen. Eén van de zaken waar ik nog niet direct uit kom is het verbruik van mijn mechanische ventilatie (een ITHO CVE 166 uit 2002). Deze staat vrijwel standaard op slaapstand. In de keuken hebben wij een afzuigkap met motor geplaatst met eigen ventilatiekanaal en in de badkamer idem dito.

Nu kan ik de specificaties van deze box niet terug vinden, maar ik las o.a. op het forum dat deze in slaapstand al gauw 21 watt verbruikt. Dat zou 182 kWh per jaar betekenen en daarmee zo'n 5% van mijn jaarverbruik. Met bijvoorbeeld de ITHO CVE-S Eco zou ik daarmee 160 kWh per jaar kunnen besparen door het lagere verbruik. Gezien de levensduur van zo'n MV-unit lijkt dit een no-brainer, en vervangen is zelf relatief eenvoudig.

Ik heb dit een paar jaar geleden ook gedaan. Wat je moet meenemen in deze vergelijking is of deze 2 apparaten eenzelfde capaciteit hebben. Dat wil zeggen, kunnen ze bij een hetzelfde drukverschil dezelfde hoeveelheid kuubs lucht per uur verplaatsen. Na een snelle google slag denk ik dat deze 2 apparaten in dit opzicht vergelijkbaar zijn.

These are my principles. If you don't like them I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
kiekerjan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:18:
[...]

Ik heb dit een paar jaar geleden ook gedaan. Wat je moet meenemen in deze vergelijking is of deze 2 apparaten eenzelfde capaciteit hebben. Dat wil zeggen, kunnen ze bij een hetzelfde drukverschil dezelfde hoeveelheid kuubs lucht per uur verplaatsen. Na een snelle google slag denk ik dat deze 2 apparaten in dit geval vergelijkbaar zijn.
Had ik ook al even naar gekeken, volgens mij is dit de meest efficiënte vervanging van de huidige box. Volgens mij heeft het zelfs dezelfde bevestigingspunten en zitten de aan- en afzuigopeningen op dezelfde plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:36
Slappyjoez schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:56:

Hier staat een mooie vergelijking in van de CVE 166 vs. CVE-S Eco: https://www.ventilatielan...ochure_15657511321391.pdf
De CVE 166 is inderdaad wisselstroom en dus niet zuinig. Als hij alleen maar op de laagste stand staat (is niet aan te raden, maar dat terzijde), dan bespaar je inderdaad zo'n 160 kWh per jaar. Met de huidige tarieven is dat zo;n 65.51ct * 160 = 104 euro per jaar.

Een terugverdientijd van 2-3 jaar is niet slecht 😀 (er van uitgaan dat de prijzen een beetje gelijk blijven, anders wordt het zo'n 5 jaar max... ook niet slecht).

Let wel op de aansluiting, volgens mij zijn ze er in gewoon en perilex (tenminste, toen ik dit 7 jaar geleden deed).

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Maasluip fun fact: de warmtepompboiler verbruikt op jaarbasis minder elektriciteit dan de vorige combiketel in standby + tijdens SWW :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
daxy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:29:
[...]

Hier staat een mooie vergelijking in van de CVE 166 vs. CVE-S Eco: https://www.ventilatielan...ochure_15657511321391.pdf
De CVE 166 is inderdaad wisselstroom en dus niet zuinig. Als hij alleen maar op de laagste stand staat (is niet aan te raden, maar dat terzijde), dan bespaar je inderdaad zo'n 160 kWh per jaar. Met de huidige tarieven is dat zo;n 65.51ct * 160 = 104 euro per jaar.

Een terugverdientijd van 2-3 jaar is niet slecht 😀 (er van uitgaan dat de prijzen een beetje gelijk blijven, anders wordt het zo'n 5 jaar max... ook niet slecht).

Let wel op de aansluiting, volgens mij zijn ze er in gewoon en perilex (tenminste, toen ik dit 7 jaar geleden deed).
Besteld! :Y) Met Perilex aansluiting inderdaad, heb nog een driestandenknop in de keuken die hem aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:25
Slappyjoez schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:33:
[...]

Besteld! :Y) Met Perilex aansluiting inderdaad, heb nog een driestandenknop in de keuken die hem aanstuurt.
Ik zou voor een wtw gaan, gewoon on plaats van deze. De wtw blaast de schone lucht dan het trapgat in. En dan brink mixfans boven de deur van de slaapkamers en woonkamer, deuren inkorten en je bespaart zo 25% minimaal op je warmtevraag.

Als je erna je huis goed kierdicht maakt loopt dat op tot 40% en altijd fijne schone gefilterde lucht in huis, ding verbruikt ca 40W, mixfans 2W/stuk

[ Voor 14% gewijzigd door technopeuter op 23-09-2022 22:45 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:14

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben hier nu ook maar eens mee aan de slag gegaan. Veel te laat, maar beter laat dan nooit.

Tot nu toe gerealiseerd (quick-win);
Mediahoek van 40watt naar 15watt (Humax 5200c in deep standby en subwoofer met fysieke knop uitzetten). Voor die laatste moet ik nog een slimmere oplossing vinden (master/slave stekkerdoos?). Of die 15watt nog lager kan weet ik niet. Het gaat om een Panasonic Viera TX-P55VT50, Onkyo RZ-730, Humax 5200c, Airport Extreme, Apple TV 4k, Philips WiFi e14 spot, Mission EA3S subwoofer, APC PM1W-GR en Harmony one charger. De TV of AppleTV compleet van de stroom halen levert geen meetbare winst op. De rest kan ik niet goed bij dus daar moet ik even verder mee puzzelen. Airport Extreme kan er niet af want dan heb ik geen WiFi meer.. Maar ik verwacht dat dat wel de grootste boosdoener in deze hoek is.. (8 tot 10 watt).

Verder tot nu toe gemeten;
Koelkast in de schuur: 0.3kwh per dag
Vriezer op zolder: 1.3kwh per dag
Stekkerdoos op zolder (kom ik hieronder op terug): 10watt, dus 0.23kwh per dag (of 84kwh per jaar).

Dat gaat waarschijnlijk vervangen worden door in ieder geval een zuinigere vriezer. De koelkast in de schuur valt me nog mee maar wil ik toch weg hebben om ruimte te maken.
FreakNL in "Koelvriescombinatie schuur"

Ik heb nu een idle load van 290watt, ex vriezer en schuur-koelkast. Dat is veel, maar mijn server+NAS doen 180/190watt. Daar ga ik ook iets aan doen overigens. (ander topic).

Dan blijft er dus nog 110/100 watt over. Ex mediahoek (15watt) en ex "misc stekkerdoos" op zolder (Airport Express, Toon thermostaat adapter, T-Amp en CV) (10watt) is dan nog 75/85 watt..

Ga me nu richten op de meterkast (router + modem + Xiaomi Gateway v2 +toon meter-adapter) en de mechanische ventilatie. En de inbouwkoelkast in de keuken, maar van die laatste verwacht ik niet zoveel. Die is nu 8 jaar oud en is geen heel groot model. Ik denk dat dat losloopt...

Ik vind die 15watt voor mijn media-hoek en die 10watt voor mijn "stekkerdoos" op zolder ook best nog fors.. Maar er zitten niet echt heel veel componenten meer bij waar ik iets kan winnen. Ik kan die T-amp nog uitzetten (zitten de boxen voor de badkamer aan) maar dat zet ook weinig zoden aan de dijk (verbruik daalt dan met 2 a 3 watt)... En dan moet je altijd naar zolder als je muziek in de badkamer wilt hebben..

Ik richt me wel specifiek op apparaten die constant stroom vragen. Mijn vaatwasser en oven zijn ook 8 jaar oud. En mijn droger zelfs 15. Maar dat zijn apparaten die je niet constant gebruikt dus of daar nou echt de allergrootste winst zit? Ik krijg volgend jaar ook panelen, dan moet je hier natuurlijk ook slim mee omgaan (lees: overdag de vaatwasser aan). Wasmachine is overigens 2 jaar oud (oude ging kaduuk)...

[ Voor 53% gewijzigd door FreakNL op 27-09-2022 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

@FreakNL Als je geen dingen op hoeft te nemen kan je tv-hoek naar 0. Gewoon alles aansluiten op een stekkerdoos met aan/uit knop. Het enige wat er bij mij in de tvhoek staat en niet in die stekkerdoos zit dat zijn mijn kabelmodem en een gigaset.

Je server kun je kijken of dat nodig is (moet die altijd aan staan? kan een raspberry pi het ook?

Voor een koelkast /vriezer kun je kijken wat een nieuwe kost en wat je bespaard. Het is niet altijd de moeite die te vervangen, maar met de hoge prijzen zal dat nu wel eerder zijn dan toen ik het zelf eens uitrekende (ik kwam toen op een terugverdientijd van 15 jaar uit, dat zal dan nu misschien de helft zijn :p ).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Mijn wifi punt staat daar ook (als je goed leest), die kan niet uit. Net als de lamp (die in de vensterbank staat) en de Onkyo (niet genoemd, zie edit), die doet spotify connect. Dan blijft er weinig over.

Ik zal die Onkyo, atv en harmony lader weleens meten in stand-by maar ik verwacht daar weinig van. Van die 15watt zal de hoofdmoot bij de WiFi Zitten en die kan gewoon niet uit. Volgens specs doet een AirPort Extreme 8 watt. Dan blijft er 7 watt over… Tja…

Ik denk niet dat het de moeite waard is om die Onkyo stroomloos te maken als dat weer moeite betekent om hem aan te zetten als je spotify connect wilt.

Tevens nemen we wel dingen op. Maar daar zit een cost/benefit. Als dat 5-10 watt in stand-by doet kan het weg, maar dat verwacht ik dus niet.

[ Voor 65% gewijzigd door FreakNL op 27-09-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikPhilippus
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-01-2023
Wij hebben in ons domotica-gestuurde huis een veertigtal 'ouderwetse' dimmers van ABB, type STD-500U.
Al tijdenlang verbaas ik me over het toch aanzienlijke stroomverbruik 's nachts - continue zo'n 1000W.
Ik verdenk dat die dimmers daar zeker voor de helft aan bijdragen, want die voelen in rust ook best wel warm aan.

Nu heb ik net met een ampère tang zitten meten, en inderdaad meet ik zo tussen de 30 en 120 mA per dimmer. Dit verschil is denk ik wel te verklaren, want in verschillende ruimtes hebben we 220V spanningsrail, met daarin een uiteenlopend aantal STYLAS 12V spotjes - wellicht gebruikt de electronica/trafo in die dingen toch ruststroom? Daarnaast hebben we wat plafondlampjes en uplighters - als ik daar ledlampen in doe, dan blijven die zachtjes branden in de uit-stand - dus het kan niet anders dat er toch een geringe stroom blijft lopen. Ik denk derhalve dat die dimmers allemaal een geringe ruststroom hebben.

Als mijn analyse klopt, kom je met 40 stuks opgeteld toch op een aanzienlijk sluipverbruik, mogelijk zo'n 12 kWh/etmaal. Gelukkig hebben we nog een vast contract, want bij de huidige energieprijzen zou dat zo'n kleine € 4.000/jaar kosten.... Dat is natuurlijk onaanvaardbaar, dus 1) klopt mijn verhaal, en zo ja 2) is hier iets aan te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wow 1000watt. Dat redt ik niet eens met mijn server en nas aan.

Ik ben zelf niet zo tech savvy met tangen dus ik meet mijn verbruik met mijn Toon (totaal) en losse HS110s per device/stekkerdoos.

In jouw geval;
Zet eens in de nacht een paar (of alle) groepen uit en ga dan 1 voor 1 de gewoon aanzetten. Moet je wel een toon hebben of een slimme meter die het huidig verbruik laat zien…

1000watt continu is 720/kwh per maand (of 8640kwh/jaar). Zelfs met 15ct de kwh is dat ruim 100 euro per maand….

Hoeveel staat er op je jaarrekening? Aan verbruikte kwh? Want ik betwijfel die 1000watt een beetje…

Zelfs al doen je dimmers de helft, 500watt overig rustverbruik is alsnog veel!

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 27-09-2022 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ErikPhilippus,
Ik ben het helemaal eens met het antwoord van FreakNL,
Maar dat is niet het enige. Met een ampèretang meten en domweg vermogen = stroom maal spanning is niet de juiste manier van meten, je vergeet dan namelijk de arbeidsfactor (cosphi). Met name bij LED-lampen kan dat wel de helft verschil maken. Voor overige zaken geldt, wellicht in mindere mate, hetzelfde. Om er iets verstandigs over te zeggen zul je het met een goede wattmeter moeten doen. Pas dan meet je echt goed.
Maar inderdaad, ook met de helft (500W) vind ook ik het nogal onwaarschijnlijk. Die eerste waarde die je noemt, 30mA, ligt meer voor de hand.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 27-09-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Mijn verbruik snachts schommelt per uur tss 0,26 en 0,3
Is dat veel?

Wat zit daar op..
2 frigos
1 diepvries
3 tvs
ventilatiesysteem
vijverpomp
enkele google hubs
da ist zowat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:25

hneel

denkt er het zijne van

Plasma. Dat is niet de zuinigste soort tv.
We hebben zelf ook een Viera plasma. Het energieverbruik was bij ons destijds ook een puntje, maar toen toch gekozen voor de beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikPhilippus
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-01-2023
Ik ben inderdaad van plan om 's nachts groepen uit te gaan zetten (waar die dimmers op zitten), en dan te kijken wat de ruststroom is geweest; met behulp van de energy+ app kan ik dat nauwkeurig meten. En dan verder kijken wat er aan de hand is.
Hoeveel staat er op je jaarrekening? Aan verbruikte kwh? Want ik betwijfel die 1000watt een beetje…
We hebben een jaarverbruik van ongeveer 18.000 kWh (voornamelijk vanwege de warmtepomp) en wekken ongeveer 9.000 kWh zelf op met zonnepanelen. Hierbij een weergave van het energieverbruik gedurende een etmaal. Duidelijk is de ruststroom van ruim 900W te zien.
Wow 1000watt. Dat redt ik niet eens met mijn server en nas aan.
Overigens zit de (omvangrijke) audio/video installatie (inclusief server + NAS) achter een Energy Socket, het continue rust-verbruik daarvan is in totaal 82 W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7d8sxOvSIRKoG3V_kP9moWwB4CU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MO2GP5tu6dEYvD3LYVpY9j9m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door ErikPhilippus op 27-09-2022 21:16 ]

Pagina: 1 ... 71 ... 83 Laatste