Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 22:54
ErikPhilippus schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:01:
[...]
Als mijn analyse klopt, kom je met 40 stuks opgeteld toch op een aanzienlijk sluipverbruik, mogelijk zo'n 12 kWh/etmaal. Gelukkig hebben we nog een vast contract, want bij de huidige energieprijzen zou dat zo'n kleine € 4.000/jaar kosten.... Dat is natuurlijk onaanvaardbaar, dus 1) klopt mijn verhaal, en zo ja 2) is hier iets aan te doen?
Als ze in rust warm zijn dan kan je zeker van zijn dat 40x een warm doosje wel optelt tot zo'n 1000W. Het is dus net of je een 1000W kachel aan hebt staan, maar dan verdeeld over het huis (?)

[ Voor 4% gewijzigd door Arnout op 27-09-2022 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:58

FreakNL

Well do ya punk?

hneel schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:57:
[...]

Plasma. Dat is niet de zuinigste soort tv.
We hebben zelf ook een Viera plasma. Het energieverbruik was bij ons destijds ook een puntje, maar toen toch gekozen voor de beeldkwaliteit.
Helemaal eens. Maar wij zijn niet zulke fanatieke TV-kijkers (meer). Op een gegeven moment was het 2 uur per dag.. Inmiddels met dochter 2.5 uur per dag, gemiddeld. Zij mag 's avonds een klein uurtje kijken.. En dan kijken wij nog een serietje... Inmiddels zet ik wel de TV weer uit als zij naar bed gaat, want soms zat er wel 2 uur tussen dochter naar bed en wij die aan onze serie begonnen..

Alsnog is het dan fors, maar c'est ca. Hij mag er wel een keer uit, maar ik kan betere besparingen verzinnen vooralsnog. Die TV kan ik altijd nog weg doen als de KWH's echt boven de euro per stuk gaan.

Vooralsnog richt ik me op de 24/7 verbruikers.

En 18.000kwh.. J#z#s.....

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 27-09-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikPhilippus
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-01-2023
Als ze in rust warm zijn dan kan je zeker van zijn dat 40x een warm doosje wel optelt tot zo'n 1000W. Het is dus net of je een 1000W kachel aan hebt staan, maar dan verdeeld over het huis (?)
Ik heb ze net met een IR thermometer gemeten: de temperatuur van de dimmers (zonder belasting) varieërt tussen de 30 en 26 graden. Dus niet echt heel warm, maar toch.... En het verschil komt waarschijnlijk doordat er een verschillend aantal lampen per dimmer achter hangt. Ze zitten overigens allemaal bij elkaar in een patch kast op zolder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mc_FBjGEIKSL-bMBf8MjsxtngOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUwTtgk4qyiQmH4kFX9IPD3b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 13-05 22:54
ErikPhilippus schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:39:
[...]

Ik heb ze net met een IR thermometer gemeten: de temperatuur van de dimmers (zonder belasting) varieërt tussen de 30 en 26 graden. Dus niet echt heel warm, maar toch.... En het verschil komt waarschijnlijk doordat er een verschillend aantal lampen per dimmer achter hangt. Ze zitten overigens allemaal bij elkaar in een patch kast op zolder:

[Afbeelding]
Hoe lang zijn die draden dan als ze allemaal bij elkaar hangen? Daar gaat ook wel wat verlies in zitten als daar continue stroom doorheen loopt (zoals je aangaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikPhilippus
Hoe lang zijn die draden dan als ze allemaal bij elkaar hangen? Daar gaat ook wel wat verlies in zitten als daar continue stroom doorheen loopt (zoals je aangaf).
Poeh... Dat zijn inderdaad behoorlijke afstanden, via de verdieping naar de BG. Maar mijn begrip is dat als er geen lekstroom is, er pas stroom gaat lopen (en de desbetreffende dimmer een beetje warm wordt) als de lamp(en) worden aangezet. De lengte van de kabel heeft daar niet zoveel mee van doen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:53
Maar die dimmers gaan toch niet uit? Die dimmers moeten op zijn minst wakker blijven om aangestuurd te worden... Kan je niet het type dimmer opzoeken qua specificaties? Dan heb je ook een idee wat zo'n dimmer verbruikt.

Never mind, je hebt het type al keer opgenoemd...

[ Voor 12% gewijzigd door GioStyle op 27-09-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikPhilippus
Maar die dimmers gaan toch niet uit? Die dimmers moeten op zijn minst wakker blijven om aangestuurd te worden... Kan je niet het type dimmer opzoeken qua specificaties? Dan heb je ook een idee wat zo'n dimmer verbruikt.
Uiteraard, alle dimmers staan standbye, alle groene ledjes branden.
Goede suggestie, maar de specs raadplegen was één van de eerste dingen die ik heb gedaan.
Type = ABB STD-500U. In de specs staat alleen dat ze warm worden bij belasting; geen woord over eventuele ruststroom.

Ik begin steeds meer te denken dat de STYLAS 12V spotjes in de 220V rail (dus allemaal met een trafootje in de behuizing) mogelijk een beetje stroom blijven trekken - we hebben maar liefst 34 van die dingen door het hele huis hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OM-qsGkiACS3onot_D31irBNSTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Y1irFjiEOEuCU0NHO8vseGS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door ErikPhilippus op 27-09-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ErikPhilippus schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:57:
[...]

Poeh... Dat zijn inderdaad behoorlijke afstanden, via de verdieping naar de BG. Maar mijn begrip is dat als er geen lekstroom is, er pas stroom gaat lopen (en de desbetreffende dimmer een beetje warm wordt) als de lamp(en) worden aangezet. De lengte van de kabel heeft daar niet zoveel mee van doen, lijkt me.
Nee, daar treedt natuurlijk verlies op, maar dat is in verhouding maar heel weinig, in dit verband hoegenaamd niet noemenswaardig. Wat dat beslist wel is, is die arbeidsfactor die ik in mijn vorige bericht noemde. Ik krijg de indruk dat je dat over het hoofd hebt gezien, want ik mis je reactie daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikPhilippus
Wat dat beslist wel is, is die arbeidsfactor die ik in mijn vorige bericht noemde. Ik krijg de indruk dat je dat over het hoofd hebt gezien, want ik mis je reactie daarop.
Ik heb het niet over het hoofd gezien, en over nagedacht - maar zelfs als de meting met de ampère-tang onnauwkeurig is (wat tie niet is, want ik heb het getest in een aparte opstelling met verschillende lampen), dan is het een feit dat er een zeker sluimerverbruik wordt gemeten bij de dimmers met uitgeschakelde lampen.

Het stroomverbruik meten bij uitgeschakelde groepen lijkt me de enige praktische manier - kan toch moeilijk de bedrading in die dimmer-kast gaan loshalen om de stroom te meten met een watt meter. Of bedoel je dat niet?

[ Voor 18% gewijzigd door ErikPhilippus op 27-09-2022 23:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikPhilippus
Ik heb vannacht alle groepen uitgezet die met de verlichting te maken hebben - voornamelijk alle rails met al die 34 spotjes, plus nog wat plafond lampjes, stopkontakten etc. In ieder geval gingen alle dimmers uit. Uiteraard had ik overal eerst de verlichting uit gedaan, en toch ging het verbruik direct met een kleine 400W naar beneden.

Ik ga me nu richten op die spotjes, kijken wat er gebeurt als ik die uit de rails haal.

Er resteert dus nog zo'n 600W aan ruststroom, en ik heb ontdekt dat er in het bijgebouw continue zo'n 350W wordt verstookt, dus dat ga ik ook uitzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikPhilippus op 28-09-2022 08:32 ]

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
ErikPhilippus schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:30:
Ik heb vannacht alle groepen uitgezet die met de verlichting te maken hebben - voornamelijk alle rails met al die 34 spotjes, plus nog wat plafond lampjes, stopkontakten etc. In ieder geval gingen alle dimmers uit. Uiteraard had ik overal eerst de verlichting uit gedaan, en toch ging het verbruik direct met een kleine 400W naar beneden.

Ik ga me nu richten op die spotjes, kijken wat er gebeurt als ik die uit de rails haal.

Er resteert dus nog zo'n 600W aan ruststroom, en ik heb ontdekt dat er in het bijgebouw continue zo'n 350W wordt verstookt, dus dat ga ik ook uitzoeken.
Holy Melony. 400 watt continue betekent 3500 kwh per jaar. Dure hobby die dimmende spotjes 8)7

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:20
Jeetje @ErikPhilippus, dat zijn serieuze getallen die je noemt. 400W continue verbruik van spotjes die nog niet eens aan staan is ook met een lage kWh prijs van zeg 20 cent/kWh al €700 per jaar. Dat je dit niet eerder gemerkt hebt. Maar ok, beter laat dan nooit, dus goed dat je het nu gaat onderzoeken.

Sowieso is 18.000kWh verbruik per jaar extreem veel vind ik. Ook met warmtepomp. Of heb je een heel groot huis mét een bedrijf o.i.d. op dezelfde meter?

• ErikPhilippus
Holy Melony. 400 watt continue betekent 3500 kwh per jaar. Dure hobby die dimmende spotjes 8)7
Je hebt volkomen gelijk, want dit is al 12 jaar zo. `Kan mezelf inderdaad wel voor de kop slaan. Ik verbaasde me al langer over ons exorbitante energieverbruik, maar een ingeschakelde elektriciën kon niks vinden, en de installateur haalde er ook een beetje z'n schouders over op. Verleden jaar heb ik een HomeWizard geïnstalleerd, en ontdekte ik het idioot hoge rustverbruik: haast evenveel als de grond warmtepomp verbruikt in een heel jaar.....

Dus ik ga het nu tot op de bodem uitzoeken, want als over een jaartje ons vaste kontrakt afloopt, zijn we helemaal de sjaak. Is de energie-crisis toch nog ergens goed voor.....

[ Voor 3% gewijzigd door ErikPhilippus op 28-09-2022 09:14 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan de spotjes misschien vervangen door led en dan ook de dimmer als je tijd hebt (tot die tijd moet je er waarschijnlijk een laten zitten omdat het te weinig stroom pakt om te werken) en dan ook maar de groep maar uitzetten tot je het opgelost hebt of een extra schakelaar er voor zetten (want ook met led is het onzin ze continu stroom te laten verbruiken) :p

[ Voor 38% gewijzigd door Marzman op 28-09-2022 09:31 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Met een opwek van 9000kwh per jaar woon je natuurlijk ook serieus groot... Dus die 600 rustverbruik (buiten je spotjes om) is wel hoog, maar ook weer niet extreem... Je noemt ook nog eens een bijgebouw, waar al 350w rustverbruik zit...

We moeten oppassen dat we ons rijtjeshuis niet projecteren op jouw woonsituatie :) Ik heb hier geen patchkast voor mijn verlichting.. ;)

Je zal best kunnen minderen, maar er zijn hier mensen met 50watt in rustverbruik.. Dat lijkt me voor jou onhaalbaar gezien je woonsituatie.... Maar misschien kun je naar 200watt ipv 1000watt :)

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 28-09-2022 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@FreakNL Ah, dat is het misschien. Want ik had dat echt wel eerder ontdekt :) Zelfs als ik geen slimme meter had (toen hield ik dat af en toe, om de paar maanden, bij in een excellsheet om te kijken hoe goed het overeen komt met mijn voorschot). Ik vind het gewoon zonde, zit in mijn opvoeding denk ik. De standaardvraag van mijn vader vroeger was als ik als kind de trap af kwam 'zijn de deuren boven dicht?' En als ik het niet zeker wist moest ik terug gaan kijken. En toen was er nog geen crisis en waren mensen nog niet zo bezig met isolatie (er was wel al dubbelglas maar dat was vooral omdat de ramen dan niet meer nat werden )

Ik heb nu ook een P1 meter en die maakt het leven wel makkelijker, geen excellsheet meer nodig, je ziet het gewoon instant wat het effect is. Ook de app van mijn energiebedrijf is handig (die geeft het verbruik per maand in kWh en in euro).

/▌

• ErikPhilippus
Je kan de spotjes misschien vervangen door led en dan ook de dimmer als je tijd hebt (tot die tijd moet je er waarschijnlijk een laten zitten omdat het te weinig stroom pakt om te werken) en dan de groep maar uitzetten tot je het opgelost hebt of een extra schakelaar er voor zetten :p
Die ABB rail dimmers zijn niet geschikt voor LED, en ik heb al gekeken naar vervangers - en dan schrik je toch wel ff. Peperduur, en ik heb er 38 in die kast zitten. Zit je zomaar op een investering van € 10.000. Want dan moet ook overal LED verlichting in, en zal ook de domotica moeten worden aangepast. Wellicht zijn er goedkopere dimmers te vinden. Als ik meer gegevens heb, zal ik uitrekenen wat de terugverdientijd is.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikPhilippus op 28-09-2022 09:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikPhilippus
Je zal best kunnen minderen, maar er zijn hier mensen met 50watt in rustverbruik.. Dat lijkt me voor jou onhaalbaar gezien je woonsituatie.... Maar misschien kun je naar 200watt ipv 1000watt :)
Ja, wij zitten niet bepaald in een rijtjeshuis....www.liskeshoeve.nl
En inderdaad zou ik al heel tevreden zijn met 200W rustverbruik. Maar ik wil wel weten wat het is, en of het me dat waard is, cq. iets aan kan doen. Maar hier geldt zeker: meten is weten!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FreakNL schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:29:

Ik denk dat bewustwording wel een goede uitkomst is van dit topic. Mensen die niet weten (of doorhebben) dat er verschrikkelijk inefficiënte transformators en dimmers zijn voor al die halogeen spotjes.
En dan het hele huis (en de dakgoot) ermee volhangen.
Dat is dus echt sluipverbruik waar je wel wat mee kunt, onafhankelijk van of je een groot of klein huis hebt.

Ik ben bij mij klaar met de koelvriescombinatie, die doet 0,8 kWh per dag. Dat vind ik niet heel erg veel voor een kast van 2 meter hoog.
Ben nu de CV ketel aan het meten. In rust lijkt dat naar de 0,4 kWh per dag te gaan. ~16 Watt om 24 uur per dag een klein ventilatortje te draaien.

Signatures zijn voor boomers.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ErikPhilippus schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:39:
[...]

Die ABB rail dimmers zijn niet geschikt voor LED, en ik heb al gekeken naar vervangers - en dan schrik je toch wel ff. Peperduur, en ik heb er 38 in die kast zitten. Zit je zomaar op een investering van € 10.000. Want dan moet ook overal LED verlichting in, en zal ook de domotica moeten worden aangepast. Wellicht zijn er goedkopere dimmers te vinden. Als ik meer gegevens heb, zal ik uitrekenen wat de terugverdientijd is.
Heb je 38 dimmers? Meestal als je een normaal spotje laat zitten dat het wel werkt met de rest led (misschien moet je er 2 laten zitten als het superveel lampen zijn). Je hebt dan wel een ander lampje steeds maar misschien kun je daar een patroon mee maken dat het lijkt of het hoort ;) Ik zou het met een van die 38 gewoon proberen of het gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 28-09-2022 11:14 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-05 13:16

donny007

Try the Nether!

Ik ben ook begonnen met het elimineren van sluipverbruikers, mijn situatie is een gasloos appartement uit 2021 met een eigen warmtepomp, WTW, en nieuw energiezuinig witgoed; geen zonnepanelen of EV.

Op een aantal plekken zitten nu Shelly plugs om het verbruik te loggen in Home Assistant, samen met de P1-poort integratie geeft dat een goed beeld van het energieverbruik.

Maatregelen tot nu toe:

NAS
Synology DS918+ met 4 schijven, verbruikt zo'n 30 watt wanneer de schijven actief zijn en 10 watt in rust. Aangezien ik de NAS alleen gebruik om 's nachts backups te maken is het zonde om deze 24/7 te laten draaien.
Maatregel: tijdschema ingesteld zodat de NAS nog maar 6 uur per dag actief is, kan mogelijk naar een paar uur per week door de back-ups anders in te plannen.
Besparing: 0.2 kWh per dag

UPS
Ik had een bejaarde APC SmartUPS 750 voor mijn netwerkje (krijgertje), deze verbruikt zo'n 20 watt continu om de accu op spanning te houden en heeft wat conversieverliezen. Met het geringe aantal stroomstoringen hier en het feit dat al mijn apparaten wel tegen power-loss kunnen heb ik deze eigenlijk niet nodig. Zo missiekritiek is mijn netwerk nu ook weer niet :P
Maatregel: UPS afgekoppeld.
Besparing: 0.5 kWh per dag

XBOX
De XBOX series S heeft een "instant-on" modus waarbij de netwerkverbinding actief blijft en er automatisch updates worden uitgevoerd, handig maar dat levert dus wel zo'n 8 watt aan extra sluipverbruik op. Aangezien ik de XBOX niet zo vaak gebruik is dat voor mij overbodig.
Maatregel: ECO modus geactiveerd
Besparing: 0.2 kWh per dag

De verwachte besparing is hiermee zo'n 330 kWh/jaar, met de huidige tarieven is dat mooi meegenomen.

Het rustverbruik van mijn appartement is nu nog 96 watt (was 140), waarvan 43 W voor de netwerkapparatuur en home server, 8 W voor de WTW, 9 W standby voor de TV en randapparatuur, en 8 W standby voor de warmtepomp; de overige ~30 W gaat naar de slimme verlichting (25x diverse IKEA TRÅDFRI), hardwired rookmelder, laadstation robotstofzuiger, Nest Mini, klokjes van de oven en de magnetron, de Shelly plugs, etc.

Hier en daar is misschien nog een paar watt te winnen, maar het gaat al de goede kant op ;)

/dev/null

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAFPO4R7YGIR1ScNzOrph37Sa3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqhaiSI5mYmHixPG9gOkLXEt.jpg?f=fotoalbum_large

Verwarming staat uit, dikke trui, warme sokken, warme broek, maar toch koude handen op kantoor. Ik heb gekeken naar kleine, zuinige verwarminkjes die heel gericht mijn handen verwarmen, maar deze ‘lifehack’ werkt eigenlijk prima! Alle warmte die mijn laptop maakt gaat direct op mijn handen. :)

edit: @FreakNL Ik ben dan ook een enorme koukleum.

[ Voor 29% gewijzigd door HenkEisDS op 28-09-2022 12:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:18

P_Tingen

omdat het KAN

Tot voor kort was ons sluipverbruik van 60W continu nog niet eens zo gek, maar we zijn toch nog maar eens met de stofkam door het huis gegaan en een aantal boefjes gevonden:
  1. Draadloze qi telefoonlader
  2. Computermeubel met pc, printer en pc-boxen
  3. Nintendo Wii
  4. Mesh-wifi punt
  5. Tweede telefoon boven
Per stuk klein grut, maar het telt op. En nu is ons sluipverbruik dus 28W. We gaan binnenkort over naar Delta op glasvezel, zodat ik ook de tv-hoek aan kan pakken. Daar staat nog een Humax 5200C die straks de deur uitgaat. Ik ga over naar NLZiet dus die Humax is dan niet meer nodig. Besparing van 32W = 280 kWh per jaar en hoewel ik een Univé / GC klant ben, scheelt dit toch weer een dikke €120 per jaar.

We kijken tegenwoordig kritisch naar elke stekker die in een stopcontact zit en als hij er niet persé in moet zitten, halen we hem er uit. Niet altijd nodig, want de meeste apparaten nemen 0 stroom als ze uitstaan, maar het maakt het wel makkelijk.

Nog wel dingen te doen, want zo heb ik nog een led-strip onder mijn aanrechtkastjes waarvan de trafo warm is. Dat vind ik verdacht dus die ga ik nog meten.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@P_Tingen Als je de vaste telefoon nauwelijks gebruikt kun je ook overwegen een ouderwetse, niet draadloze telefoon, te gebruiken: die kosten geen stroom want zijn immers alleen met een telefoonkabel aangesloten en kun je vast ergens gratis via Marktplaats vinden. :)

Zelf hebben we nog wel een vaste telefoonaansluiting omdat die gratis in het abonnement zit, maar gebruiken we die helemaal niet. En daarom heb ik ook geen DECT telefoon meer. Puur als backup heb ik nog een simpele Philips Skip telefoon in de kast liggen.
Ik zou eigenlijk ook niet weten waarom je als particulier nog zou bellen via de vaste lijn. Mobiel bellen of via wifi bellen met b.v. Whatsapp kan immers ook. Maar misschien zien anderen dat anders.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@HenkEisDS ik zit thuis te werken op zolder met het dakraam op de kierstand naast me.. Nog nergens last van...

Kachel gaat hier voorlopig nog niet aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uK0p2eQsf6QIIEc7l-04X45uHJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKIwOOX71qN36Gu3g2fq90EC.jpg?f=fotoalbum_large

Vanavond kruipen we weer lekker onder een dekentje op de bank.

[ Voor 70% gewijzigd door FreakNL op 28-09-2022 12:47 ]

• Techneut
  • Niet online
ErikPhilippus schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:42:
[...]

Ik heb het niet over het hoofd gezien, en over nagedacht - maar zelfs als de meting met de ampère-tang onnauwkeurig is (wat tie niet is, want ik heb het getest in een aparte opstelling met verschillende lampen), dan is het een feit dat er een zeker sluimerverbruik wordt gemeten bij de dimmers met uitgeschakelde lampen.

Het stroomverbruik meten bij uitgeschakelde groepen lijkt me de enige praktische manier - kan toch moeilijk de bedrading in die dimmer-kast gaan loshalen om de stroom te meten met een watt meter. Of bedoel je dat niet?
Inderdaad bedoelde ik dat. Ik twijfelde dan ook niet over de nauwkeurigheid van de ampèretang, maar ik gaf alleen maar aan dat je daarmee niet voldoende meet. Voor een dergelijke meting heb je ook de spanning nodig. Let wel, op zich doet de hoogte van de spanning er niet zo heel veel toe, normaliter kan die hooguit 10% variëren en daarmee ook de berekening U x I. Dat valt dan nog onder redelijke nauwkeurigheid, maar de voornaamste factor is hier de faseverschuiving. En die kan, zeker bij LED-lampen, aanzienlijk zijn, waardoor de arbeidsfactor (cosphi) in het Engels misschien beter bekend als powerfactor niet zelden ongeveer 0,5 is. En dat heeft tot gevolg dat de werkelijke waarde slechts ongeveer de helft is.
Maar goed, met jouw benadering kom je er ook prima. Althans als de meetwaarde wordt gegeven door de kWh-meter, want daar heb je direct de waarde in watts en wat me dan meteen opvalt is dat het verbruik niet 1000W is, waar je eerst vanuit ging maar de helft ervan, wat al veel aannemelijker is met zo'n groot aantal LED-lampen.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 10:34
skank schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:23:
Mijn verbruik snachts schommelt per uur tss 0,26 en 0,3
Is dat veel?

Wat zit daar op..
2 frigos
1 diepvries
3 tvs
ventilatiesysteem
vijverpomp
enkele google hubs
da ist zowat.
Is dit veel?Je kan toch moeilijke alle hubs en dergelijke uitschakelen.
Je kan daar serieus in gaan, maar niks werkt nog dan :p Modem uitschakelen etc etc...

• wjsiebes
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-05 10:00
FreakNL schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:41:
@HenkEisDS ik zit thuis te werken op zolder met het dakraam op de kierstand naast me.. Nog nergens last van...

[Afbeelding]

Mooie weergave. Mag ik vragen waarmee je dit maakt?

• Wolly
  • Niet online
P_Tingen schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:16:
Tot voor kort was ons sluipverbruik van 60W continu nog niet eens zo gek, maar we zijn toch nog maar eens met de stofkam door het huis gegaan en een aantal boefjes gevonden:
  1. Draadloze qi telefoonlader
  2. Computermeubel met pc, printer en pc-boxen
  3. Nintendo Wii
  4. Mesh-wifi punt
  5. Tweede telefoon boven
Per stuk klein grut, maar het telt op. En nu is ons sluipverbruik dus 28W. We gaan binnenkort over naar Delta op glasvezel, zodat ik ook de tv-hoek aan kan pakken. Daar staat nog een Humax 5200C die straks de deur uitgaat. Ik ga over naar NLZiet dus die Humax is dan niet meer nodig. Besparing van 32W = 280 kWh per jaar en hoewel ik een Univé / GC klant ben, scheelt dit toch weer een dikke €120 per jaar.

We kijken tegenwoordig kritisch naar elke stekker die in een stopcontact zit en als hij er niet persé in moet zitten, halen we hem er uit. Niet altijd nodig, want de meeste apparaten nemen 0 stroom als ze uitstaan, maar het maakt het wel makkelijk.

Nog wel dingen te doen, want zo heb ik nog een led-strip onder mijn aanrechtkastjes waarvan de trafo warm is. Dat vind ik verdacht dus die ga ik nog meten.
Wij hebben ook van die qi laders, maar de stekker zit echt op een plek die onbereikbaar is voor dagelijks plug/unplug.

Zou een tijdschakelaar dan wat uithalen? Die kost ook stroom dus of het nou veel gaat schelen :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-03 23:32

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik heb deze zomer eens uitgezocht waar mijn 'stand-by' verbruik vandaan kwam. We zaten eigenlijk altijd zo tussen rond de 150-160W verbruik op het moment dat ik 's avonds naar bed ging en alles uit was, inclusief alle verlichting.

Het enige wat ik hoefde te doen om op zo'n 80-90W te komen was wat stekkers eruit op het moment dat ik die apparaten niet nodig heb:

- de televisiehoek met tv, xbox360, switch, soundbar en subwoofer (zo'n 20W)
- een televisie op een slaapkamer met switch, xbox360, deco wifi punt en DAB radio (zo'n 15W)
- mijn werkplek met laptop, elektrisch verstelbaar bureau en monitor (zo'n 12W)
- een oude pc met speakersetje met subwoofer en monitor die nooit meer gebruikt werd (zo'n 25W)

Verder bleek dat:
- mijn mechanische ventilatie unit maar een paar watt gebruikt
- de close-in boiler in de keuken vrijwel niks gebruikt, behalve elke 3 uur even heel kort bijwarmen. Heeft geen zin om die 's nachts uit te zetten
- mijn koelkast regelmatig even 15-20 minuten gaat koelen en dan weer een half uur niet koelt. Kan ik niks aan veranderen

Tijdens de zomervakantie alle mogelijke stekkers eruit gehaald (keukenboiler, alle deco's, vijverpomp uit, wekkerradio's, alle netwerkswitches) en toen kwam ik op zo'n 36W. Maar confort is ook een dingetje, dus ik ben nu tevreden met die 80-90W.

Maar conclusie is eigenlijk wel dat je door even slim wat stekkers eruit te halen als je die niet nodig hebt, je best al aardig wat kunt besparen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ballgame
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 13:22
[quote][b]FreakNL schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:41:
Uit nieuwsgierigheid: Heeft het afdekken van de naam van een van je kamers iets te maken met je profielnaam? >:)

[ Voor 12% gewijzigd door ballgame op 28-09-2022 16:11 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

wjsiebes schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:52:
[...]

Mooie weergave. Mag ik vragen waarmee je dit maakt?
Da’s gewoon Domoticz.

Temp sensors zijn van Aqara

https://tweakers.net/pric...ity-sensor/specificaties/

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 28-09-2022 18:03 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

ballgame schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:10:
[quote][b]FreakNL schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:41:

[...]

Uit nieuwsgierigheid: Heeft het afdekken van de naam van een van je kamers iets te maken met je profielnaam? >:)
_/-\o_ :'( :'( :D :D

Nee, is gewoon naam van dochter hahahaha

Zie nu ook dat ik Engels en Nederlands mix… Zal dat nog eens aanpakken :)

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 28-09-2022 18:06 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

hars73 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:34:
Ik heb deze zomer eens uitgezocht waar mijn 'stand-by' verbruik vandaan kwam. We zaten eigenlijk altijd zo tussen rond de 150-160W verbruik op het moment dat ik 's avonds naar bed ging en alles uit was, inclusief alle verlichting.

Het enige wat ik hoefde te doen om op zo'n 80-90W te komen was wat stekkers eruit op het moment dat ik die apparaten niet nodig heb:

- de televisiehoek met tv, xbox360, switch, soundbar en subwoofer (zo'n 20W)
- een televisie op een slaapkamer met switch, xbox360, deco wifi punt en DAB radio (zo'n 15W)
- mijn werkplek met laptop, elektrisch verstelbaar bureau en monitor (zo'n 12W)
- een oude pc met speakersetje met subwoofer en monitor die nooit meer gebruikt werd (zo'n 25W)

Verder bleek dat:
- mijn mechanische ventilatie unit maar een paar watt gebruikt
- de close-in boiler in de keuken vrijwel niks gebruikt, behalve elke 3 uur even heel kort bijwarmen. Heeft geen zin om die 's nachts uit te zetten
- mijn koelkast regelmatig even 15-20 minuten gaat koelen en dan weer een half uur niet koelt. Kan ik niks aan veranderen

Tijdens de zomervakantie alle mogelijke stekkers eruit gehaald (keukenboiler, alle deco's, vijverpomp uit, wekkerradio's, alle netwerkswitches) en toen kwam ik op zo'n 36W. Maar confort is ook een dingetje, dus ik ben nu tevreden met die 80-90W.

Maar conclusie is eigenlijk wel dat je door even slim wat stekkers eruit te halen als je die niet nodig hebt, je best al aardig wat kunt besparen.
Maar ik zou dan ook willen weten waar die laatste 36watt zit. Ik heb al wat extra verbruiksmeters besteld want soms zie ik nu tijdens mijn zoektocht centraal op Toon verbruik wat te verklaren valt door een koelkast die aanslaat maar ik heb te weinig meters om alle koelkasten en vriezers simultaan te meten :)

Hoe heb je je mechanische ventilatie gemeten? Ik heb zo’n perilex ding….

• hars73
  • Laatst online: 13-03 23:32

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

FreakNL schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:08:
[...]

Maar ik zou dan ook willen weten waar die laatste 36watt zit. Ik heb al wat extra verbruiksmeters besteld want soms zie ik nu tijdens mijn zoektocht centraal op Toon verbruik wat te verklaren valt door een koelkast die aanslaat maar ik heb te weinig meters om alle koelkasten en vriezers simultaan te meten :)

Hoe heb je je mechanische ventilatie gemeten? Ik heb zo’n perilex ding….
Ja ik heb ook een perilex aansluiting. En ik heb zo'n p1 meter. Dus kan live het actuele verbruik zien. Stekker eruit en je ziet het verbruik zakken en je weet hoeveel ie verbruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

FreakNL schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:05:
[...]
_/-\o_ :'( :'( :D :D

Nee, is gewoon naam van dochter hahahaha
Haha, zo zie je dat de werkelijkheid veel saaier is dan de fantasie. Ik zat ook al te kijken naar dat geblurde stukje en vroeg me af of daar iets als "SM kamer" of zo zou staan :+

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:27

yay

FreakNL schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:41:

[Afbeelding]

Hoe kom je aan 25 graden in de woonkamer? Zonder stoken? Of zonder stoken op zolder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja zonder stoken. Heb sowieso al sinds februari niet meer gestookt.

Grote raampartij (1.80 hoog) over de gehele breedte op het zuiden zorgt ervoor dat het bij het kleinste zonnestraaltje meteen behaaglijk is. Het is nu nog steeds 22 graden :)

Hier grafiek over het afgelopen jaar waarbij er eigenlijk alleen in Nov, Dec en Jan gestookt wordt en niet eens elke dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njqePAppOnkIfHKTxmUH6WfJ2pA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hW9P5CACPvDevmPUF8vZhpsJ.jpg?f=fotoalbum_large
(januari was het idd echt koud (vriespunt) maar toen waren we op vakantie)

Nadeel is dat het in de zomer ook flink kan opwarmen maar dan gaat het zonnescherm naar beneden :)

Het is hier ook niet zo groot en het is een tussenwoning :)

[ Voor 60% gewijzigd door FreakNL op 29-09-2022 00:07 ]

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 12:19
Ik weet niet of het al te sprake is gekomen, aangezien ik niet het hele topic heb gelezen, maar de dal en piek stroom tarieven zijn op dit moment behoorlijk verschillend (volgens de laatste email die ik heb gehad van eneco).

Dus wassen (en ander planbaar stroomverbruik) in het weekend bespaart je al snel +/- 30% op stroomkosten.

Verder zit ik er aan te denken om m'n kabelmodem, router, tv, etc in de nacht op een analoge timer van de action te zetten. Op zich eenvoudig besparen, maar weet iemand of de levensduur van de apparaten hiermee korter wordt? Want als je router er na een jaar mee stopt omdat er enorm veel "dender" in die action schakelaar zit (of dat "hard" aan/uit zetten sowieso slecht is voor de hardware) ben ik uiteindelijk duurder uit omdat ik defecte spullen moet vervangen.

MvG,
Rick

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Kabelmodem is geen eigendom (denk ik) dus dat boeit al niet.

TV standby zou je eens moeten meten maar die van mij doet maar 1watt in standby dus daar zit nauwelijks winst.

Router zou (icm kabelmodem) nog voor winst kunnen zorgen.. Maar ik wil 24/7 internet, ook vanwege rsync. Als het voor jou niet boeit kan het uit maar de mening zijn verdeeld of het voor een kortere levensduur zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

RickD007 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:43:
Verder zit ik er aan te denken om m'n kabelmodem, router, tv, etc in de nacht op een analoge timer van de action te zetten. Op zich eenvoudig besparen, maar weet iemand of de levensduur van de apparaten hiermee korter wordt? Want als je router er na een jaar mee stopt omdat er enorm veel "dender" in die action schakelaar zit (of dat "hard" aan/uit zetten sowieso slecht is voor de hardware) ben ik uiteindelijk duurder uit omdat ik defecte spullen moet vervangen.
Ik heb jaren geleden problemen gehad met mijn ziggo router. Die liep iedere keer na zo'n anderhalve week gebruik vast en moest dan handmatig gereset worden. Ik heb er toen een (inderdaad Action) schakelklok tussen gezet om hem 's nachts een kwartier stroomloos te laten. Daar heeft hij vervolgens nog een aantal jaar probleemloos mee gefunctioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

hars73 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:25:
[...]

Ja ik heb ook een perilex aansluiting. En ik heb zo'n p1 meter. Dus kan live het actuele verbruik zien. Stekker eruit en je ziet het verbruik zakken en je weet hoeveel ie verbruikt.
Ja maar het overig gebruik fluctueert daar teveel voor… Dus dat schiet niet op….

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 30-09-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
RickD007 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:43:
Ik weet niet of het al te sprake is gekomen, aangezien ik niet het hele topic heb gelezen, maar de dal en piek stroom tarieven zijn op dit moment behoorlijk verschillend (volgens de laatste email die ik heb gehad van eneco).
Daarmee bedoel je waarschijnlijk dag- en nachttarief? Want piek en dal ken ik niet bij Vattenfall. Maar als je inderdaad dag en avond-nacht of dag en nacht bedoelt, dan moet het pas sinds heel kort zijn, want het was jarenlang nauwelijks meer de moeite waard om voor dubbel tarief te kiezen..
In tegenstelling tot vroeger is nu namelijk de prijs exclusief netbeheerskosten en energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 12:19
Techneut schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:28:
[...]
Daarmee bedoel je waarschijnlijk dag- en nachttarief? Want piek en dal ken ik niet bij Vattenfall. Maar als je inderdaad dag en avond-nacht of dag en nacht bedoelt, dan moet het pas sinds heel kort zijn, want het was jarenlang nauwelijks meer de moeite waard om voor dubbel tarief te kiezen..
In tegenstelling tot vroeger is nu namelijk de prijs exclusief netbeheerskosten en energiebelasting.
Misschien lees ik het verkeerd maar dit staat in de laatste email van Eneco, en dat is een behoorlijk piek/dal verschil (+/- 25%):

Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij per kWh normaal € 0,69287
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel Vrij per kWh dal € 0,52155
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,40

Nou weet ik niet helemaal zeker of dit uiteindelijk ook door is gegaan met het hele prijsplafond gebeuren op dit moment, maar ook in de vorige email van een paar maanden geleden zat al 8% verschil. Dus volgens mij zit daar sowieso ruimte voor besparing.

Zeker omdat het weekend (naast de nachten) voor zover ik het weet compleet in dal tarief valt (en je dan dus ook overdag kan besparen).

PS: Vorig jaar was dal/piek stroom inderdaad vrijwel hetzelfde, ergens rond de 10ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
RickD007,
Verkijk je daar niet op met het verschil van 8% tussen normaal en dal met de nog huidige tarieven. Want wat je naar het lijkt over het hoofd te zien is dat het vastrechtde vaste kosten bij dubbel tarief hoger is hoger zijn. Wat bij mij op de jaarrekening resulteert in bijna dezelfde bedragen voor normaal en daltarief met eveneens ongeveer gelijk aantal kWh. Ik kreeg dan ook "toen alles nog normaal was" het advies van de energieleverancier om over te stappen op enkel tarief. Zoals het nu lijkt met de nieuwe tarieven wordt dubbel tarief veel voordeliger dan voorheen. Blij dat ik toen niet gehoor heb gegeven aan dat advies.
Wat betreft je vraag over de tarieftijden, volgens mij zijn die overal in Nederland gelijk, is het daltarief naar keuze 23:00 uur tot 07:00 uur of 21:00 tot 07:00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Techneut een hoger vastrecht bij een dubbeltarief? Volgens mij is dat al heel lang niet meer zo. Of bedoel je de leveringskosten door de energieleverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:58
Techneut schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:33:

Wat betreft je vraag over de tarieftijden, volgens mij zijn die overal in Nederland gelijk, is het daltarief naar keuze 23:00 uur tot 07:00 uur of 21:00 tot 07:00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen de hele dag.
In Limburg en Brabant begint het lage tarief al om 21u. Dat geldt ook voor een aantal gemeenten in de rest van het land waar een uitzondering is gemaakt.
https://www.pricewise.nl/...ren/#wanneerpiekendaluren

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:08
Druk aan het meten en kom erachter dat de receiver: Marantz NR1501 - 35/40W gebruikt wanneer die aan staat maar niks doet. Heel de audio hoek gaat uit als we het niet gebruiken met een knopje. Gebeurt ook genoeg dat je de tv uitzet maar de stroom op de tv hoek laad staan. Dan gebruikt die Marantz dus 35/40W :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:03
Slappyjoez schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:56:
Ik ben thuis het sluimerverbruik in kaart aan het brengen. Eén van de zaken waar ik nog niet direct uit kom is het verbruik van mijn mechanische ventilatie (een ITHO CVE 166 uit 2002). Deze staat vrijwel standaard op slaapstand. In de keuken hebben wij een afzuigkap met motor geplaatst met eigen ventilatiekanaal en in de badkamer idem dito.

Nu kan ik de specificaties van deze box niet terug vinden, maar ik las o.a. op het forum dat deze in slaapstand al gauw 21 watt verbruikt. Dat zou 182 kWh per jaar betekenen en daarmee zo'n 5% van mijn jaarverbruik. Met bijvoorbeeld de ITHO CVE-S Eco zou ik daarmee 160 kWh per jaar kunnen besparen door het lagere verbruik. Gezien de levensduur van zo'n MV-unit lijkt dit een no-brainer, en vervangen is zelf relatief eenvoudig.

Zie ik dingen over het hoofd?
Zou je dan niet beter meteen voor deze gaan? https://www.ventilatielan...nsor-perilex-stekker.html

Er wordt een losse eurostekker meegeleverd en bovendien heb je er ook een CO2 sensor in zitten. Zelfde energieverbruik en een gezonder binnenklimaat. Alleen eenmalig een hogere aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPoAjCds2d0XYNoVX2ex70rpqT8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rcsoXAhxKp7zP3BouswSTwOY.png?f=fotoalbum_large

Dit is het beeld van afgelopen nacht van het sluipverbruik (rond 7:30 screenshot gemaakt). Eigenlijk zijn alle nachten zo.

Ik vind het niet schrikbarend hoog maar kan toch nog wel kijken wat ik van 100-150 kWh aan sluipverbruik kan besparen.

Iemand enig idee wat de piek patronen zouden kunnen zijn? Ik twijfel tussen koelvriescombinatie en vloerverwarming, aangezien het gas ook af en toe een heeeeeeeeeel klein beetje gebruikt wordt met een bepaalde interval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 15:16

Sebazzz

3dp

Het gasvebruik kan heel goed de comformodus op je CV ketel zijn, dat was het wel bij ons. De pieken was inderdaad het witgoed in de keuken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
@JeroenVerweij het kan zijn dat die pieken inderdaad van de koelkast/vriezer zijn maar de pieken in het gas de ketel is die zichzelf op temperatuur houd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07:32
Super! Dank voor de snelle reacties :) Ga ik op zoek naar de overige 100 watt aan sluipverbruik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:04
Vergeet niet dat je ketel op het moment dat hij aanslaat ook wat meer stroom gaat gebruiken. Waarschijnlijk pomp en ventilator. Mijn ketel gaat dan van 9 watt naar plm. 90 watt. De pieken lopen behoorlijk synchroon.

[ Voor 9% gewijzigd door Gorac op 04-10-2022 16:15 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

FreakNL schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:18:
[...]

Ja maar het overig gebruik fluctueert daar teveel voor… Dus dat schiet niet op….
Je ziet het per seconde, dat kun je wel afleiden hoor, en anders herhaal je het een keer. Bij mij varieert het ook als mijn koelkast of vriezer ofzo aanslaat.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Gorac schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:14:
Vergeet niet dat je ketel op het moment dat hij aanslaat ook wat meer stroom gaat gebruiken. Waarschijnlijk pomp en ventilator. Mijn ketel gaat dan van 9 watt naar plm. 90 watt. De pieken lopen behoorlijk synchroon.
Mijn ketel doet niet eens 1 watt in rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Marzman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:21:
[...]

Je ziet het per seconde, dat kun je wel afleiden hoor, en anders herhaal je het een keer. Bij mij varieert het ook als mijn koelkast of vriezer ofzo aanslaat.
Ja maar alsnog is het lastig. Ik heb met metertjes inmiddels helder wat mijn steady verbruikers doen. Denk aan stand-by apparaten, meterkast, server, etc.

Tevens heb ik aan mijn 2 koelkasten, 1 vriezer en CV ook een meter hangen dus ik weet wanneer die “in rust” zijn. Alsnog zie ik dan mijn overige verbruik fluctueren, daar zit wel 40-50 watt verschil in. Dus al mijn devices zijn in ruste (zie ik op de smart sockets/meters) en alle verlichting is uit; ik zie mijn verbruik fluctueren. 40 watt naar boven, 40 watt naar beneden… Dat zou mijn MV kunnen zijn maar dat is dan wel vreemd…

Volgende stap is alles uitzetten behalve de groep vd MV… En dan alles in die groep (ex MV) even uit het stopcontact trekken. En dan kijken op mijn Toon of slimme meter.

Ik heb overigens ook al gekeken of het realtime verbruik op de slimme meter overeenkomt met Toon, en dat is zo…

Omdenken is een tijdje de MV uit de WCD trekken en kijken is of ik die fluctuering nog steeds zie.

En misschien is vervangen geen slecht idee. Hij is minimaal 8 jaar oud (zolang woon ik hier) maar ik denk het dubbele.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doGTc-aecp4Xx-XxKyIuYAyZRqg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r6UbOhP1ak8jlriIArqawiKb.png?f=user_large
Dit is een hele oude foto van Funda, maar denk niet dat iemand er iets aan kan zien.

Vriezer op zolder die 1.3kwh per dag doet wordt trouwens vervangen door eentje die 110kwh per jaar doet.

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 04-10-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

MV doet 30watt op de laagste stand.. Dat is dus 262.80 per jaar.. Als ik naar een unit ga die 5watt in de laagste stand ga is dat 43kwh.. Grofweg een besparing van 200kwh per jaar.. Weer een grootverbruiker gevonden. Met mijn huidige KWH prijs bij GC (15 cent) is de TVT hoog maar ik ben aan het anticiperen op een hogere KWH prijs...

Iemand een goeie suggestie voor een andere MV? Ik hoef in principe geen fancy stuff. Deze stond ook altijd op de laagste stand. Wij ventileren ook veel met ramen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:53
FreakNL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:21:
MV doet 30watt op de laagste stand.. Dat is dus 262.80 per jaar.. Als ik naar een unit ga die 5watt in de laagste stand ga is dat 43kwh.. Grofweg een besparing van 200kwh per jaar.. Weer een grootverbruiker gevonden. Met mijn huidige KWH prijs bij GC (15 cent) is de TVT hoog maar ik ben aan het anticiperen op een hogere KWH prijs...

Iemand een goeie suggestie voor een andere MV? Ik hoef in principe geen fancy stuff. Deze stond ook altijd op de laagste stand. Wij ventileren ook veel met ramen...
Een van de meest bekende is:

https://www.ithodaalderop.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 07:17
In de praktijk dus meer, want het ding hoort 'default' op stand 2 te staan, niet op stand 1. Die is alleen voor als er niemand thuis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
FreakNL schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:52:
*knip*
Vriezer op zolder die 1.3kwh per dag doet wordt trouwens vervangen door eentje die 110kwh per jaar doet.
De zolder is vaak de warmste plek in huis. Kun je de (nieuwe) vriezer in een koelere ruimte zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

De nieuwe wordt een Liebherr GP 1496-20. Die komt in de schuur. Want die dingen werken gegarandeerd tot -15, dus mocht het nog een keer vriezen heb ik ook geen probleem. En ik sla twee vliegen in 1 klap want ik creëer meteen een stukje ruimte op zolder.

In de praktijk is de schuur natuurlijk ook warm in hartje zomer... Maar dan is het overal warm... Maar over het grote gedeelte van het jaar is het daar tussen de 8 en de 15 graden, dat lijkt me een prima temperatuur voor een vriezer.

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 05-10-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wilke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:28:
[...]

In de praktijk dus meer, want het ding hoort 'default' op stand 2 te staan, niet op stand 1. Die is alleen voor als er niemand thuis is.
Hij staat hier al 6 jaar op stand 1 :X Maar eerlijk is eerlijk, ik denk dat dit stiekem stand 2 is, gezien het verbruik van 30watt.. Want stand 2 doet ook 30watt.. Ik had toen nogal ruzie met het aansluitschema icm de nieuwe schakelaar in de keuken...

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 05-10-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 22:34

Wow! :X Hier 5 a 6 Watt. Ducobox Focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 13:38
Wilke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:28:
[...]

wij hebben er een met een check op de luchtkwaliteit, en die gaat met stand 1 ook meestal goed. Ik vind stand 2 ook best rumoerig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctPCa3xYchhIF41N7uJUjPJ-KEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3z8N5vwg91VAkwyvZusaoOf.jpg?f=fotoalbum_large
Deze is van afgelopen nacht (geen vaatwasser aan). ik vraag mij af wat de blokjes verhoogd verbruik kunnen zijn die circa elke 45 minuten terugkomen en dan 15-20 minuten duren. Elke keer gaat het verbruik tijdelijk met 50W omhoog.
Zou dit de koel/vries combi kunnen zijn? Staat die dan steeds 20 minuten te koelen? Apparaat is 4 jaar oud.
Quocker hebben we ook, maar die zal geen 50W verbruiken.
Denk ook nog aan de MV, maar een docubox focus zal dat toch ook niet gebruiken?
Wat zou het verder kunnen zijn?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 20:09
fenrir schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:45:
[Afbeelding]
Deze is van afgelopen nacht (geen vaatwasser aan). ik vraag mij af wat de blokjes verhoogd verbruik kunnen zijn die circa elke 45 minuten terugkomen en dan 15-20 minuten duren. Elke keer gaat het verbruik tijdelijk met 50W omhoog.
Zou dit de koel/vries combi kunnen zijn? Staat die dan steeds 20 minuten te koelen? Apparaat is 4 jaar oud.
Quocker hebben we ook, maar die zal geen 50W verbruiken.
Denk ook nog aan de MV, maar een docubox focus zal dat toch ook niet gebruiken?
Wat zou het verder kunnen zijn?
Koelkast. Die pieken zijn van de quooker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

De koelkast in de keuken, vriezer op zolder en koelvriescombinatie in de schuur heb ik inmiddels aardig in het snotje. Hangt ook gewoon een meter aan.

Ik heb nu smart-meters hangen aan:
- Mijn thuiswerkplek
- Mediahoek in de woonkamer inc WiFi punt
- WCD in onze slaapkamer waar alles opzit (tv, laders, wekkerradio)
- WCD in dochters kamer waar zo’n muggenlamp aanzit en een camera
- Complete zolder IT infra (twee Switches, Nas, server en printer)
- WCD zolder (toon, vriezer, CV en WiFi punt)
- meterkast (modem, router, mi Gateway, toon meter adapter)
- schuur koelvriescombinatie en buitenverlichting
- koelkast keuken

Ik heb vanavond alle verlichting uitgedaan en de mechanisch ventilatie eruit getrokken (want perilex dus niet te meten). Ik zie mbt de MV een daling van rond de 30 watt. Die wist ik ook al.

Maar alsnog zie ik op mijn slimme meter een verbruik wat zo’n 40 watt hoger is dan het verbruik van alle metertjes bij elkaar opgeteld. Dat vind ik fors.

Ik weet even niet zo goed meer waar ik het moet zoeken. Er zit ergens een sluipverbruiker.

Wat ik nog kan meten;
- Oven met op dezelfde WCD een Yeelight WiFi Led strip. Ik verwacht daar slechts 2/3watt (of nog niet eens)
- tablet (ipad2) aan de muur met lader altijd eraan (domotica bediening)
- buitenlamp in de steeg met bewegingsensor

Wat ik niet kan meten;
- Ikea pax kast met led strips die aangaan als je de kast open doet.
- De slimme meter zelf :+ (serieus, doet dat ding ook iets?)

Of de metertjes hebben allemaal een kleine afwijking. Als dat 3 watt per metertje is gaat het ook hard. Is een combinatie van HS110, P115 en Tuya WiFi smart plugs. (Allemaal in 1 dashboard geprakt in HomeAssist).

Ik denk dat ik maar eens alles uit ga zetten en dan groep voor groep de boel aan Ofzo. En dan op de slimme meter kijken… Probleem daarmee is echter dat ik maar 8 groepen heb en het meeste losse grut op 3 groepen zit. De overgebleven 5 groepen zijn vaatwasser, wasmachine/droger, oven, en dubbele kookgroep. Doe doen ook niks als ze uitstaan (al getest). Alsnog moet ik de sluipverbruiker wel kunnen pinpointen op iig 1 groep…

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 07-10-2022 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 19-05 20:15

Oekol

waka waka hey hey

23 september mail voor verhoging 1 okt. Nu mail gekregen dat EnergieDirect per 7 nonvember de verhoging gaat doorvoeren. Dacht eerst even dat we 7 oktober stond, maar nu ik aan 't typen ben lees ik november. Vroeg is 't nog. Zij trekken alsnog aan 't langste eind dus.
Je hebt stroom en gas van energiedirect.nl met variabele leveringstarieven. Eerder informeerden we je dat deze per 1 oktober zouden wijzigen. Hier ontstond veel onrust over. Met deze e-mail willen we je duidelijkheid geven.

Je tarieven wijzigen niet per 1 oktober, maar per 7 november 2022. Dit tarief is hoger dan je eerder hebt ontvangen. Dat komt doordat het nieuwe tarief niet over drie maanden, maar over twee maanden wordt verspreid.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-05 07:44
Goedenmorgen mede tweakers.

Ook ik ben begonnen om zoveel mogelijk te besparen ondanks dat ons huis vol zit met demotica zal het verbruik snachts altijd iets hoger liggen denk ik.

Wij verbruiken als we op bed liggen 135w/h

Ik kan de pc / tv hoek uitzetten en scheelt dat ongeveer 40watt. Dit ga ik ook realiseren. Heb daar slimme stekkers voor gekocht.

Maar dan blijft er 95 watt over in sluip verbruik is dit normaal? Of beter gezegd waar ligt het gemiddelde?

Hoor graag van jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
KevinSetz schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 06:35:
Goedenmorgen mede tweakers.

Ook ik ben begonnen om zoveel mogelijk te besparen ondanks dat ons huis vol zit met demotica zal het verbruik snachts altijd iets hoger liggen denk ik.

Wij verbruiken als we op bed liggen 135w/h

Ik kan de pc / tv hoek uitzetten en scheelt dat ongeveer 40watt. Dit ga ik ook realiseren. Heb daar slimme stekkers voor gekocht.

Maar dan blijft er 95 watt over in sluip verbruik is dit normaal? Of beter gezegd waar ligt het gemiddelde?

Hoor graag van jullie
Ondanks of dankzij?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:20
Gemiddeld gezien zorgt domotica niet altijd voor besparingen, maar kan het comfort wel verhogen.
Uiteraard zijn er bepaalde "posten" waar je echt iets kan halen.
95W "sluip" is niet altijd sluipverbruik hé. Je heb een koelkast enz die mogelijks om de zoveel tijd even aangaat. Dat zit vb mee in die 95W (hetzelfde voor een vriezer)

Zaken als "standby" verliezen kan je idd opvangen met schakelbare stekker(blokken)
Oudere toestellen verbruiken in "standby" dikwijls nog behoooorlijk wat energie.
(vb oude generatie settop-box van onze provider was in standby gewoon 20W !!!)
Moderne spullen zijn allemaal 0.2-0.7W (Europese regelgeving) in standby dus daar ga echt niks winnen.

[ Voor 105% gewijzigd door jvanhambelgium op 07-10-2022 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:28

hneel

denkt er het zijne van

Ook een leuke: sleep-blockers in Windows. :(
Mijn PC staat zo ingesteld dat hij na een korte tijd inactiviteit automatisch in slaap mode gaat.
Maar regelmatig zijn er z.g. sleep-blockers actief die dat verhinderen. Dit is eentje die wel logisch verklaard kan worden, maar vaak zijn het ook bugs in de Windows software zelf. Waarom is er geen instelling die kan forceren dat de PC hoe dan ook uit gaat, remote verbindingen of niet? Het lijkt wel of Microsoft er belang bij heeft dat we met z'n allen zoveel mogelijk stroom verbruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O30jnTFRCAofm5TkyV7P1t877mc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SLOowdN1fnrT20OkgrD1Dr0p.png?f=fotoalbum_large

Resultaat: PC staat de hele nacht te idle'en. En dat kost welk degelijk een hoop stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJecCNNF5Rd93i3KybcGiyUwWp0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fl0LUwB4gvqbPWNl1tWASqaK.png?f=user_large

(Meter is van PC hoekje. Behalve de PC zelf nog wat randapparatuur. Printer, batterij-lader, etc...)

[ Voor 58% gewijzigd door hneel op 07-10-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:46
FreakNL schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 02:10:
De koelkast in de keuken, vriezer op zolder en koelvriescombinatie in de schuur heb ik inmiddels aardig in het snotje. Hangt ook gewoon een meter aan.

Ik heb nu smart-meters hangen aan:
- Mijn thuiswerkplek
- Mediahoek in de woonkamer inc WiFi punt
- WCD in onze slaapkamer waar alles opzit (tv, laders, wekkerradio)
- WCD in dochters kamer waar zo’n muggenlamp aanzit en een camera
- Complete zolder IT infra (twee Switches, Nas, server en printer)
- WCD zolder (toon, vriezer, CV en WiFi punt)
- meterkast (modem, router, mi Gateway, toon meter adapter)
- schuur koelvriescombinatie en buitenverlichting
- koelkast keuken

Ik heb vanavond alle verlichting uitgedaan en de mechanisch ventilatie eruit getrokken (want perilex dus niet te meten). Ik zie mbt de MV een daling van rond de 30 watt. Die wist ik ook al.

Maar alsnog zie ik op mijn slimme meter een verbruik wat zo’n 40 watt hoger is dan het verbruik van alle metertjes bij elkaar opgeteld. Dat vind ik fors.

Ik weet even niet zo goed meer waar ik het moet zoeken. Er zit ergens een sluipverbruiker.

Wat ik nog kan meten;
- Oven met op dezelfde WCD een Yeelight WiFi Led strip. Ik verwacht daar slechts 2/3watt (of nog niet eens)
- tablet (ipad2) aan de muur met lader altijd eraan (domotica bediening)
- buitenlamp in de steeg met bewegingsensor

Wat ik niet kan meten;
- Ikea pax kast met led strips die aangaan als je de kast open doet.
- De slimme meter zelf :+ (serieus, doet dat ding ook iets?)

Of de metertjes hebben allemaal een kleine afwijking. Als dat 3 watt per metertje is gaat het ook hard. Is een combinatie van HS110, P115 en Tuya WiFi smart plugs. (Allemaal in 1 dashboard geprakt in HomeAssist).

Ik denk dat ik maar eens alles uit ga zetten en dan groep voor groep de boel aan Ofzo. En dan op de slimme meter kijken… Probleem daarmee is echter dat ik maar 8 groepen heb en het meeste losse grut op 3 groepen zit. De overgebleven 5 groepen zijn vaatwasser, wasmachine/droger, oven, en dubbele kookgroep. Doe doen ook niks als ze uitstaan (al getest). Alsnog moet ik de sluipverbruiker wel kunnen pinpointen op iig 1 groep…
Let op dat de meters zelf ook stroom verbruiken die meestal niet in het getoonde aantal W is meegenomen. Zelf heb ik ook diverse slimme stekkers (13x), dimmers (10x) en schakelaars (2x), wat zelf ook al minimaal 1W verbruikt per stuk. Dat is dus ook al 25W continu verbruik!

Ik ben ook nog op zoek naar de grote sluipverbruikers, want ik kom in de nacht niet lager dan 280W. Wat is wel al weet is:
- Meterkast met router, switch, camera’s, DVR, alarm, etc is 115W
- CV, MV en switch is. 20W
- NAS RS815+ is 40W
- Werkplekken stand-by is 25W
- Home Theater stand-by is 18W
- TV, PS4, etc stand-by is 12W
- Buitenlamp is 4W

Daarmee mis ik ook 46W. Mogelijk kan dat van de koelkast/vriezer/wijnklimaatkast zijn, want die kan ik niet op een slimme stekker zetten, maar dan zal 1 van die 3 altijd aanstaan (nooit alle 3 tegelijk uit in de nacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

hneel schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:41:
Waarom is er geen instelling die kan forceren dat de PC hoe dan ook uit gaat, remote verbindingen of niet? Het lijkt wel of Microsoft er belang bij heeft dat we met z'n allen zoveel mogelijk stroom verbruiken.
Ik heb ook de pc zo ingesteld dat die na x minuten automatisch uit gaat, maar maak er zelf al steeds meer een gewoonte van om hem weer uit te doen als hij niet meer nodig is. En omdat ik al ontdekt dat dat mijn pc-hoek ook stroom verbruikt als de pc uit staat (door printer en boxen) gaat de stekker er helemaal uit. Scheelt toch weer iets van 8W of zo. Ofwel zo'n €28 / jaar met mijn tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

A. Qonsaides schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

Let op dat de meters zelf ook stroom verbruiken die meestal niet in het getoonde aantal W is meegenomen. Zelf heb ik ook diverse slimme stekkers (13x), dimmers (10x) en schakelaars (2x), wat zelf ook al minimaal 1W verbruikt per stuk. Dat is dus ook al 25W continu verbruik!

Ik ben ook nog op zoek naar de grote sluipverbruikers, want ik kom in de nacht niet lager dan 280W. Wat is wel al weet is:
- Meterkast met router, switch, camera’s, DVR, alarm, etc is 115W
- CV, MV en switch is. 20W
- NAS RS815+ is 40W
- Werkplekken stand-by is 25W
- Home Theater stand-by is 18W
- TV, PS4, etc stand-by is 12W
- Buitenlamp is 4W

Daarmee mis ik ook 46W. Mogelijk kan dat van de koelkast/vriezer/wijnklimaatkast zijn, want die kan ik niet op een slimme stekker zetten, maar dan zal 1 van die 3 altijd aanstaan (nooit alle 3 tegelijk uit in de nacht).
Kun je die koelkast/vriezer/wijnklimaatkast niet even een kwartiertje uitzetten en dan je verbruik in de gaten houden?

Ik dacht ook dat het wellicht mijn MV was die pendelde tussen 30-50watt (en die kan ik ook niet direct meten) maar dat was het dus niet :)

Ik heb inmiddels ook omgerekend* dat mijn incidentele verbruik (TV, wasdroger, wasmachine, verlichting, vaatwasser, laptop, verlichting, fiets opladen, etc etc etc) per jaar 2500kwh is. Geen idee of dat veel/weinig is maar ik verwacht dat dat met panelen al zeer naar beneden kan (verbruik tijdens opwek)...

*
Berekening is gemaakt door jaarlijkse baseload (alles uit behalve de 24/7 apparaten) + jaarlijks verbruiks vriezer + jaarlijkse verbruik 2x koelkast uit te rekenen.. En dat bedrag aftrekken van mijn jaarnota kom ik op 2500kwh...

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 07-10-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

P_Tingen schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

Ik heb ook de pc zo ingesteld dat die na x minuten automatisch uit gaat, maar maak er zelf al steeds meer een gewoonte van om hem weer uit te doen als hij niet meer nodig is. En omdat ik al ontdekt dat dat mijn pc-hoek ook stroom verbruikt als de pc uit staat (door printer en boxen) gaat de stekker er helemaal uit. Scheelt toch weer iets van 8W of zo. Ofwel zo'n €28 / jaar met mijn tarieven
Ik heb vrij regelmatig dat de PC zichzelf aanzet (waarschijnlijk omdat Win wil checken op updates o.i.d.) en zichzelf daarna niet uit zet. Bijzonder irritant. Vaak heb ik daarom de stroom er helemaal af maar ik heb het idee dat mijn CMOS batterij daardoor veel sneller leegloopt. Die heb ik de afgelopen jaren regelmatig moeten vervangen terwijl dat in mijn herinnering vroeger eigenlijk nooit nodig was. Is dat jullie toevallig ook opgevallen, en kan iemand bevestigen dat de CMOS batterij alleen stroom levert als de PSU uit is?

Oh, en tips hoe ik kan voorkomen dat de computer zichzelf aanzet zijn welkom! Heb alle instellingsschermen inmiddels wel drie keer doorzocht en allerlei opties geprobeerd maar gedrag blijft.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BdK9001
  • Laatst online: 19-05 14:32

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

JanPedaal schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Ik heb vrij regelmatig dat de PC zichzelf aanzet (waarschijnlijk omdat Win wil checken op updates o.i.d.) en zichzelf daarna niet uit zet. Bijzonder irritant. Vaak heb ik daarom de stroom er helemaal af maar ik heb het idee dat mijn CMOS batterij daardoor veel sneller leegloopt. Die heb ik de afgelopen jaren regelmatig moeten vervangen terwijl dat in mijn herinnering vroeger eigenlijk nooit nodig was. Is dat jullie toevallig ook opgevallen, en kan iemand bevestigen dat de CMOS batterij alleen stroom levert als de PSU uit is?

Oh, en tips hoe ik kan voorkomen dat de computer zichzelf aanzet zijn welkom! Heb alle instellingsschermen inmiddels wel drie keer doorzocht en allerlei opties geprobeerd maar gedrag blijft.
Heb je bij 'advanced power settings' al eens gekeken naar wat er staat bij 'Networking connectivity in Standby' (staat onder het eerste kopje, met de naam van je huidige power profile) en 'Allow wake timers' (staat onder kopje sleep). Ik heb deze allebei op disabled, en de boel blijft dan netjes uit 's nachts :)

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

BdK9001 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:23:
[...]

Heb je bij 'advanced power settings' al eens gekeken naar wat er staat bij 'Networking connectivity in Standby' (staat onder het eerste kopje, met de naam van je huidige power profile) en 'Allow wake timers' (staat onder kopje sleep). Ik heb deze allebei op disabled, en de boel blijft dan netjes uit 's nachts :)
Tof, dit ga ik even checken! Dank :)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Laatst online: 19-05 14:32

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Het is mij met behulp van de Homewizard P1 meter gelukt om een hoop sluipverbruik weg te poetsen, in eerste instantie was het rond de 131W continue achtergrondverbruik, dat was al afgenomen naar 89W. Twee weken geleden ben ik nog eens gaan reorganiseren in de netwerkapparatuur en verlichting en heb er nog een switch en router tussenuit kunnen halen, ook gaat mijn bureau volledig van de stroom aan het eind van de werkdag, en is de ledstrip onder de dakgoot van de schuur nu altijd uit, de tuin wordt al voldoende verlicht door de tuinlamp met lichtsensor.

Al met al schommelt het achtergrondverbruik nu tussen de 46 en 50W, met natuurlijk de bekende koelkastpiekjes. Dit zal dan voornamelijk nog de modem/router, de glasvezelconverter en de NAS zijn.

Op het moment overweeg ik wel om mijn PC en twee monitoren te vervangen voor iets zuinigers, maar die meerkosten bespaar ik er nooit uit... Misschien dat er nog iets te declareren valt onder het mom van een goede thuiswerkplek inrichten O-)

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-05 19:10
P_Tingen schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:41:
[...]

Haha, zo zie je dat de werkelijkheid veel saaier is dan de fantasie. Ik zat ook al te kijken naar dat geblurde stukje en vroeg me af of daar iets als "SM kamer" of zo zou staan :+
Ik weet niet hoor.
Het past wel met die x aan het einde >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8CY62wgg8tpAx81MFTTPMBhpKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9liblFTFetMzHSupcn73XjkB.jpg?f=fotoalbum_large

Maar we dwalen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
[b]A. Qonsaides in "Serieus elektriciteit besparen"A. Qonsaides schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @i.Stijn Daarmee mis ik ook 46W. Mogelijk kan dat van de koelkast/vriezer/wijnklimaatkast zijn, want die kan ik niet op een slimme stekker zetten, maar dan zal 1 van die 3 altijd aanstaan (nooit alle 3 tegelijk uit in de nacht).
Als je 12V spotjes hebt, soms zijn transformatoren ergens onzichtbaar ingebouwd of aanwezig in de meterkast. Dat kan nog een extra verbruik opleveren als de trafo altijd aanstaat.

Of een thermostaat met transformator.

Gewone deurbel met altijd-aan trafo. Die trafo (7V of zoiets) kun je vaak weglaten met een 9V li-ion batterij. Zo'n batterij heeft een zeer lage zelfontlading en gaat jarenlang mee. Die kan oplaadbaar zijn.

Halogeenlampjes in de afzuigkap werken soms ook op een trafo/12V. En natuurlijk andere halogeenlampen her en der, vooral die met een dimmer die niet echt geheel uit gaat.

De laatste jaren zijn AC/DC adapters en trafo's zuiniger geworden, het is de moeite waard om te kijken of ze voldoende zuinig zijn.

Ik heb in mijn op zich zuinige koelkast ook een halogeen lamp die duidelijk veel verbruikt, maar omdat het lampje kort aanstaat laat ik dat zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:56:
[...]
Gewone deurbel met altijd-aan trafo. Die trafo (7V of zoiets) kun je vaak weglaten met een 9V li-ion batterij. Zo'n batterij heeft een zeer lage zelfontlading en gaat jarenlang mee. Die kan oplaadbaar zijn.
Klopt op zich wel. Maar wat je eventueel kan besparen hangt wel af welke deurbel je hebt. De eenvoudigste bel zonder poespas heeft maar een kleine trafo van secundair 0,5A nodig, die in rust maar ongeveer 1 watt gebruikt. Heb ik ooit gelezen en daarna zelf ook nagemeten. En dat betekent per jaar slechts iets meer dan 8kWh. Of dat de moeite waard is, dat is uiteraard niet aan mij om te beoordelen. Iedereen moet dat natuurlijk zelf bedenken. Ook rekening houdend met de terugverdientijd van de batterij met toebehoren, die is een stevig aantal jaren. Aan de andere kant, een heleboel dergelijke kleine beetjes kunnen samen toch wel flink oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ja, een gewone beltrafo staat altijd aan. Het wacht de hele tijd tot er iemand op de deurbel drukt. Er kan geen 230V op een deurbel staan, want dat is niet veilig. olino.org heeft er een artikel over.

Bij een kWh-tarief van 50 cent tot 150 cent bespaar je flink over de jaren heen. Een oude gewonden trafo (herkenbaar omdat die zwaar is) kan wel 3W verbruiken, maar een trafo van 25 jaar oud is ook niet zuinig. Bij 7 jaar en 3W zijn dit de cijfers:
€ 0.5 * 8,76 kilo-uren * 3W = € 13,14 per jaar; in 7 jaar is dat € 92, tot € 275 in het slechtste geval.
Bij 1W zit je op 1/3e hiervan.

Niet oplaadbare 9V lithium batterijen zijn verkrijgbaar voor minder dan 10 euro. Ze gaan 8 tot 10 jaar mee in rookmelders. Het is uiteindelijk voor duurzaamheid beter om een oplaadbare batterij te gebruiken, al heb je die oplader pas na jaren weer nodig.

Een oplader koop je niet alleen voor dit doel, maar bijvoorbeeld ook voor zaklampen met 14500 (AA formaat) of 18650 lithium batterijen. Je kan 2x 18650 ~3,7V kunnen gebruiken. Die bevatten zoveel energie dat opnieuw opladen heel ver in de toekomst ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 02:11:
Ja, een gewone beltrafo staat altijd aan. Het wacht de hele tijd tot er iemand op de deurbel drukt. Er kan geen 230V op een deurbel staan, want dat is niet veilig. olino.org heeft er een artikel over.

Bij een kWh-tarief van 50 cent tot 150 cent bespaar je flink over de jaren heen. Een oude gewonden trafo (herkenbaar omdat die zwaar is) kan wel 3W verbruiken, maar een trafo van 25 jaar oud is ook niet zuinig. Bij 7 jaar en 3W zijn dit de cijfers:
€ 0.5 * 8,76 kilo-uren * 3W = € 13,14 per jaar; in 7 jaar is dat € 92, tot € 275 in het slechtste geval.
Bij 1W zit je op 1/3e hiervan.

Niet oplaadbare 9V lithium batterijen zijn verkrijgbaar voor minder dan 10 euro. Ze gaan 8 tot 10 jaar mee in rookmelders. Het is uiteindelijk voor duurzaamheid beter om een oplaadbare batterij te gebruiken, al heb je die oplader pas na jaren weer nodig.

Een oplader koop je niet alleen voor dit doel, maar bijvoorbeeld ook voor zaklampen met 14500 (AA formaat) of 18650 lithium batterijen. Je kan 2x 18650 ~3,7V kunnen gebruiken. Die bevatten zoveel energie dat opnieuw opladen heel ver in de toekomst ligt.
Je vergeet met je berekeningen één ding. Je bent trouwens niet de enige, een reactie als deze had ik dan eerlijk gezegd van een enkeling ook wel verwacht. Die stroom van b.v, 0,5A of hoger dat op het typeplaatje staat is de stroom wat de beltrafo maximaal toelaatbaar kan leveren. De trafo staat inderdaad continu aan, maar het grootste deel van de tijd in nullast, hij levert natuurlijk pas die max. 0,5A als er wordt aangebeld. En die nullast is maar een fractie van die 0,5A. Vandaar die ruim 8kWh die ik noemde per jaar. Dat uiteraard meer kan zijn met zwaardere trafo's, maar bij lange na niet zo extreem als je denkt dat het is. Kortom, reken je zelf niet slapend rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Techneut Het gaat wat mij betreft over het werkelijke verbruik.

[ Voor 188% gewijzigd door mrmrmr op 08-10-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:56
Voor mijn gewone deurbel gebruikte ik eerst ook een 9V batterij.
Maar op advies van een vriend van me (die bij de brandweer werkt) gebruik ik nu een trafo.

In geval van nood, kan men aanbellen. Je wilt niet dat de deurbel het niet doet vanwege een lege batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Laatst online: 16-05 13:44
Ik lees veel over computers die uit standby komen etc, ik heb tegenwoordig de ErP aanstaan in de bios.
Nadeel is wel dat ik geen stand-by meer heb en een apart adapter blokje gebruik om mijn headset op te laden.
Maar de pc staat nu echt "uit" en met mijn voeding die het ondersteund is het verbruik onder de 1 watt.

Tevens tegenwoordig maar de subwoofer op uit ipv sense aangezien ik deze sporadisch gebruik doe ik nu maar de moeite om hem handmatig aan te schakelen.

Verder is al mijn apparatuur jonger dan 10 jaar en altijd bij elke aankoop voor de meest efficiënte optie gegaan.

Sluipverbruik kan ik helaas niet goed meten vanwege analoge meter maar uitgaande van het jaarverbruik zal het niet extreem hoog zijn.

+/- 2500kwh met 2 gamers a 3/4 uur per dag en elektrisch koken "inductie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:44:
@Techneut Het gaat wat mij betreft over het werkelijke verbruik.
Wat bedoel je hiermee? In mijn vorige bericht gaf ik dat toch duidelijk aan?
Voor een betrekkelijk kleine trafo voor zo'n beetje de eenvoudigste bel zonder poespas zoals een gong of zoiets, max 1A belastbaar vertelde ik dat de nullast ongeveer 1W is.
Belast (m.a.w. als er wordt gebeld) doet er weinig toe, enerzijds omdat dat verbruik per jaar zeer gering is, anderzijds omdat een batterij ook energie kost. Bij een oplaadbare batterij is dat linksom rechtsom uiteindelijk ook energie uit het net. En gezien de heel lange tijd dat zo'n batterijlading mee gaat is dat nauwelijks interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 16:22
koop een ring met zonnepaneeltje, superhandig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Techneut schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:29:
[...]
Wat bedoel je hiermee? In mijn vorige bericht gaf ik dat toch duidelijk aan?
Jij nam zo maar aan dat ik labelwaarden heb gebruikt, maar dat is niet zo. Ik had het altijd al over het echte verbruik, niet over labels. Een beltrafo vermeldt doorgaans geen informatie over verbruik op een label, wel over te leveren output (ampère). Dat heeft geen relatie met eigenverbruik waar het hier over gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsyzApUbPTVNXPXlVOblXkI-ZEk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/DkIH9WYAQXnNpAZ0Y5L5DZSe.gif?f=user_large

Een 8V beltrafo Friedland 753 uit de negentiger jaren (electronisch) die ik heb gemeten verbruikt continu 1,3W in gebruik. Moderne AC/DC adapters van goed fabrikaat zijn de laatste 5 jaar wel zuiniger geworden, o.a. door EU/US regelgeving, dus je zou iets kunnen besparen door die toe te passen. Maar dan moet je wel eerst uitvinden wat het verbruik is voordat je tot aanschaf overgaat.

Er is geen sprake van rijkrekenen, in elke situatie is deze rekenmethode te gebruiken. Voor een complete financieel-administratieve kostenberekening moet je ook rente meenemen.

@ChiMan
In geval van nood, kan men aanbellen. Je wilt niet dat de deurbel het niet doet vanwege een lege batterij.
Of een kapotte trafo, bel of stroomvoorziening. Bij bellen waar je 6 gewone AA 1,5V batterijen in moet doen is dat risico er, maar een 3,7V lithium-ion batterij gaat zo enorm lang (tot 10 jaar) mee dat dit geen significant risico meer is. Lang voordat die leeg zou kunnen raken kun je die opladen.

offtopic:
Het is omwille van veiligheid aan te raden dit soort batterijen (Li-ion, vaak in 9V vorm) te gebruiken in rookmelders. Dit soort melders heeft wel een methode om te waarschuwen dat de batterij leeg raakt, het piept dan om de zoveel minuten kort.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 08-10-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké mrmrmr, ik begrijp je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ChiMan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:32:
Maar op advies van een vriend van me (die bij de brandweer werkt) gebruik ik nu een trafo.

Afbeeldingslocatie: https://www.dejaren30fabriek.nl/wp/wp-content/uploads/Mechanische-deurbelk1.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 08-10-2022 19:33 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 11:17
ChiMan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:32:

En wat gebeurd er vaak bij een woning brand?
Juist stroomuitval, dan heb je dus niets meer aan je bel :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:50
Ik gebruik een veel energie efficiënter ding ipv een elektrische deurbel, een deurklopper.
En die klikt bovendien nog luider dan een deurbel, en werkt ook bij stroomuitval :) .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbMVGbfaJdlCdABUS_jNlLEosus=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/khr9gM8Hk7PefuKqKL6aB1ep.png?f=user_large

En in mijn buurt heeft iemand een deurklok, dat ding verbruikt ook welgeteld 0 Wh aan elektriciteit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHPKSEIOhVdleESdcJQfki_Yiqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIF95BSggUGlu6Br1nAmGSRe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

mbbs1024 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:29:
En in mijn buurt heeft iemand een deurklok, dat ding verbruikt ook welgeteld 0 Wh aan elektriciteit.
[Afbeelding]
Zoiets heb ik ook. Die horen we amper, dus is voor de sier.
De belknop staat gewoon aan de andere kant van de deur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:35
Ik meet een gemiddelde van zo'n 2,5Kwh aan sluipverbruik per dag.

Ik heb een aantal zaken gemeten, en kom daarbij uit op (per 24u):

Meterkast: 1kWh
Vriezer: 0,4kWh
Koelkast achter: 0,2kWh
Koelkast voor: 0,3kWh
TV boven standby: 0,1kWh

Totaal dus zo'n 2kWh verbruik op 24u.

TV hoek beneden doet 10watt in standby, maar die tel ik nu niet mee, want die wordt nu na de avond/tot de ochtend uitgeschakeld.

Dan blijven nog 2 zaken over om te meten, mechanische ventilatie (maar dat zou een zuinige moeten zijn) en de cv-ketel (maar die zou nu in de nachten ook niet veel hoeven te doen).

Zou daar die resterende 0,5kWh in kunnen zitten.
En ben ik dan eigenlijk klaar met energie besparen via standby apparaten en sluipverbruik?

De tv boven zit jaarlijks op een paar tientjes aan kosten, en de nachtlamp met oplader zelfs nog minder.

Maar al met al, doet die 2,5kWh dagelijks, wel zo'n €640 op jaarbasis (tegen 70 cent).

[ Voor 5% gewijzigd door NeutraleTeun op 10-10-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:41
Ook een zuinige MV box doet in de basisstand zo'n 20W dus dan zit je al op 0,5kWh. Onze CV ketel verbruikt als ik het me goed herinner ongeveer 100W tijdens het pompen maar dat doettie natuurlijk niet de hele dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 22:34
Compuchip87 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:52:
Ook een zuinige MV box doet in de basisstand zo'n 20W dus dan zit je al op 0,5kWh. Onze CV ketel verbruikt als ik het me goed herinner ongeveer 100W tijdens het pompen maar dat doettie natuurlijk niet de hele dag.
Hier niet 20, maar 6 …

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:23

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hier zelfs maar 3 W.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1 ... 72 ... 83 Laatste