De koelkast in de keuken, vriezer op zolder en koelvriescombinatie in de schuur heb ik inmiddels aardig in het snotje. Hangt ook gewoon een meter aan.
Ik heb nu smart-meters hangen aan:
- Mijn thuiswerkplek
- Mediahoek in de woonkamer inc WiFi punt
- WCD in onze slaapkamer waar alles opzit (tv, laders, wekkerradio)
- WCD in dochters kamer waar zo’n muggenlamp aanzit en een camera
- Complete zolder IT infra (twee Switches, Nas, server en printer)
- WCD zolder (toon, vriezer, CV en WiFi punt)
- meterkast (modem, router, mi Gateway, toon meter adapter)
- schuur koelvriescombinatie en buitenverlichting
- koelkast keuken
Ik heb vanavond alle verlichting uitgedaan en de mechanisch ventilatie eruit getrokken (want perilex dus niet te meten). Ik zie mbt de MV een daling van rond de 30 watt. Die wist ik ook al.
Maar alsnog zie ik op mijn slimme meter een verbruik wat zo’n 40 watt hoger is dan het verbruik van alle metertjes bij elkaar opgeteld. Dat vind ik fors.
Ik weet even niet zo goed meer waar ik het moet zoeken. Er zit ergens een sluipverbruiker.
Wat ik nog kan meten;
- Oven met op dezelfde WCD een Yeelight WiFi Led strip. Ik verwacht daar slechts 2/3watt (of nog niet eens)
- tablet (ipad2) aan de muur met lader altijd eraan (domotica bediening)
- buitenlamp in de steeg met bewegingsensor
Wat ik niet kan meten;
- Ikea pax kast met led strips die aangaan als je de kast open doet.
-
De slimme meter zelf
(serieus, doet dat ding ook iets?)
Of de metertjes hebben allemaal een kleine afwijking. Als dat 3 watt per metertje is gaat het ook hard. Is een combinatie van HS110, P115 en Tuya WiFi smart plugs. (Allemaal in 1 dashboard geprakt in HomeAssist).
Ik denk dat ik maar eens alles uit ga zetten en dan groep voor groep de boel aan Ofzo. En dan op de slimme meter kijken… Probleem daarmee is echter dat ik maar 8 groepen heb en het meeste losse grut op 3 groepen zit. De overgebleven 5 groepen zijn vaatwasser, wasmachine/droger, oven, en dubbele kookgroep. Doe doen ook niks als ze uitstaan (al getest). Alsnog moet ik de sluipverbruiker wel kunnen pinpointen op iig 1 groep…
[
Voor 7% gewijzigd door
FreakNL op 07-10-2022 02:17
]