Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:09
Wat doet gemiddeld een wtw installatie? Hier verbruikt hij bij 300m3 op ongeveer 75 watt. Op de hoogste stand zit hij op 150 watt maar dit is alleen tijdens het douchen en koken.

Is aanzienlijk meer dan een MV box of is dit totaal niet vergelijkbaar? Het betreft een zhender q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Robje1244 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:10:
Wat doet gemiddeld een wtw installatie? Hier verbruikt hij bij 300m3 op ongeveer 75 watt. Op de hoogste stand zit hij op 150 watt maar dit is alleen tijdens het douchen en koken.

Is aanzienlijk meer dan een MV box of is dit totaal niet vergelijkbaar? Het betreft een zhender q450
Heb hier een Itho WTW unit. Die gebruikt 10 Watt bij normaal gebruik in huishouden.
Als we gaan douchen of als het wat drukker is in huis qua personen zit hij ergens tussen de 20 en de 35 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Robje1244 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:10:

WTW MV verbruikt meestal wat meer dan een gewone MV, ja.
75W bij 300m3/h lijkt me best goed, ik heb hier een Itho die volgens de specs ~100W doet bij 200m3/h.
Gemiddeld gezien zal hij echter een stuk rustiger draaien en dus ook minder verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:13
Sinds gister een p1 meter aan m’n slimme meter gehangen met de app energy+.
Heb geen zonnepanelen en geen warmtepomp. M’n kWh per jaar is best hoog maar dat komt door onze jacuzzi onder de overkapping.
Energie besparen vind ik lastig. Ik gebruik graag drogers, vaatwassers en vind t prettig als dingen stand-by staan. 7000kwh per jaar haal ik wel, maar de helft zal m in de jacuzzi zitten die 38 graden staat in de winter. En ons huis wordt verwarmd door luchtcirculatie. Machine werkt op stroom, maar verwarmd door gas.
Dit seizoen ga ik vooral de jacuzzi anders doen uiteraard ivm de kosten. Gasverbruik is niet hoog. 750m3 vorig jaar.

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:51

P_Tingen

omdat het KAN

Ik verbaas me dus wat mensen over hebben voor bepaalde luxe (no offence, ieder zijn keuzes), maar
@Alekz87, jij hebt er dus zo'n €1400 per jaar aan operationele kosten voor over om een jacuzzi te hebben? Ik vind dat forse kosten.

* P_Tingen kijkt nu naar zichzelf, speurend naar apparaten met 4w sluipverbruik :X

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:17
P_Tingen schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:01:
Ik verbaas me dus wat mensen over hebben voor bepaalde luxe (no offence, ieder zijn keuzes), maar
@Alekz87, jij hebt er dus zo'n €1400 per jaar aan operationele kosten voor over om een jacuzzi te hebben? Ik vind dat forse kosten.

* P_Tingen kijkt nu naar zichzelf, speurend naar apparaten met 4w sluipverbruik :X
Wie zegt dat ie €1400 per jaar kwijt is?

Ik vind het persoonlijk leuk om zo min mogelijk te verbruiken, maar het overschot van mijn panelen is slechts €0,09 per kWh waard... Zo'n jacuzzi warmhouden kost dan nog 'maar' €315 op jaarbasis... Maakt het verhaal toch net wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

GioStyle schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:18:
[...]
Wie zegt dat ie €1400 per jaar kwijt is?
Niemand, is een educated guess van mijn kant :+ Hij heeft geen zonnepanelen en ik ben uitgegaan van de prijzen van het prijsplafond van €0,40 / kWh omdat een groot deel van de mensen inmiddels op een flexibel contract zit, of op een vast contract met hogere bedragen (zoals yours truly)

En dan kom je dus op 1/2 x 7000W x €0,40 = €1400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Alekz87 zie ook Jacuzzi verwarmen met warmtepomp , dat is behoorlijk laaghangend fruit. Je rekening kan vrij eenvoudig door drie gedeeld worden :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alekz87
P_Tingen schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:01:

Ten tijden van aanschaf, 6 jaar geleden, lagen die kosten een stuk lager.

Maar ik vraag mij dan ook oprecht af ik ik wel iemand ben die kan besparen gezien de “luxe” die ik gewend ben.

Is het niet ontzettend vermoeiend om elke dag de KWH te tellen? Ik wil als ik de ps5 aanzet dat deze alles geüpdatet heeft. Niet dat ik eerst de stroom er nog op moet zetten en dan een half uur gaan wachten tot ik kan spelen.

Waarschijnlijk moet je er een soort sport van maken. Ik herken dat wel hoor bij een aantal dingen. Ik maak er een sport van om extreem zuinig te autorijden. Elke 10km meer op een volle tank voelt als een feestje bijvoorbeeld. Maar thuis waar ik lekker wil genieten merk ik dat ik daar veel moeite mee heb. Weet niet of dat gek is?

Met gasverbruik lukt mij dat wel beter, verwarming minder snel aan en een quooker+boiler voor warm water, douch lekker kort. Maar stroom….pff heb er de energie niet voor. (No pun intended)

[ Voor 6% gewijzigd door Alekz87 op 12-10-2022 14:39 ]

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Alekz87 maar toch jeukt het ergens anders was je niet in dit topic terecht gekomen lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
Beekforel schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:11:
@Alekz87 maar toch jeukt het ergens anders was je niet in dit topic terecht gekomen lijkt mij?
Absoluut. Ik kwam dit topic ik tegen, maar zie nu hoe fanatiek iedereen hier is! Respect! Ik zal dit topic zeker volgen en tips meepikken waar t kan. 1 in keer om gaat me niet lukken. Alle beetjes helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Alekz87 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:48:
[...]

Absoluut. Ik kwam dit topic ik tegen, maar zie nu hoe fanatiek iedereen hier is! Respect! Ik zal dit topic zeker volgen en tips meepikken waar t kan. 1 in keer om gaat me niet lukken. Alle beetjes helpen ;)
Ik herken overigens wel wat je zegt hoor, bijvoorbeeld van het updaten van je PS. Ik zoek altijd balans tussen besparen en comfort. Als ik een PS zou hebben zou ik gaan uitzoeken of ik dat updaten kan automatiseren zodat hij alsnog niet de hele tijd aan hoeft te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:43
Je kunt ook je router instellen op bv nachtelijke uren geen internet dan kan ie ook niet updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:59

FreakNL

Well do ya punk?

En dan draait je rsync ook niet. (In mijn geval).

Ik probeer ook wel wat te besparen maar mijn modem+router uit 8 uur per dag zou me op jaarbasis 48kwh besparen. Dat is toch weer 48kwh, maar het zou wel betekenen dat ik weer een andere oplossing voor mij mijn nachtelijke backups moet zoeken… En ik zit nog weleens in een andere tijdzone ook, dan heb ik wel mijn vpn naar huis nodig.

Anyways, ik zit op 6000kwh per jaar. Als ik dat terug kan brengen naar zo’n 4000kwh ben ik al tevreden. Er komen volgend jaar ook panelen, die gaan 3500-4000kwh opwekken.

Ik ga mijn MV vervangen, dat levert me 200kwh op.
Vriezer is vervangen, levert 400kwh op. Zit ik al op 600. Mijn server/nas doen 1800kwh/jaar, ga daar een zuinigere setup van maken die maximaal zo’n 500kwh per jaar doet (50-60watt idle) en dan zit ik op een totale besparing van 1900… Dan Ben ik een end. En waarschijnlijk ga ik dan met opwek wat niet door de meter gaat (zo’n 25% gemiddeld) wel ruim onder de 4000kwh eindigen. Als er +-3000 door de meter gaat straks en +-2500 teruggeleverd wordt vind ik het prima. En dan ga ik ook niet meer jagen op dingen die onder de 50kwh/jaar doen. Het moet leuk blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 16-10-2022 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:43
FreakNL schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 01:06:
En dan draait je rsync ook niet. (In mijn geval).

Ik ga mijn MV vervangen, dat levert me 200kwh op.

Vriezer is vervangen, levert 400kwh op. Zit ik al op 600. Mijn server/nas doen 1800kwh/jaar, ga daar een zuinigere setup van maken die maximaal zo’n 500kwh per jaar doet (50-60watt idle) en dan zit ik op een totale besparing van 1900… Dan Ben ik een end. En waarschijnlijk ga ik dan met opwek wat niet door de meter gaat (zo’n 25% gemiddeld) wel ruim onder de 4000kwh eindigen. Als er +-3000 door de meter gaat straks en +-2500 teruggeleverd wordt vind ik het prima. En dan ga ik ook niet meer jagen op dingen die onder de 50kwh/jaar doen. Het moet leuk blijven.
Wat is MV?
En hoe weet je zo zeker wat het gebruik is van de andere items ongeveer. Ben daar zelf beetje zoekende naar en NAS'en kunnen zeker met veel schijven veel energie gebruiken...24h aan.

Ik wil zelf eens kijken of ik niet met 1 NAS toekan, en alle data een beetje organiseer. Is het een groot gebruiker?

Ik denk grootgebruikers (standaard situatie, geen WP, geen EV auto, koken op gas etc):
1- pomp vloerverwarming
2- koelkast / vriesvak
3- wasmachine
4- droger
5- verlichting
6- afwasmachine
7- sluipverbruik allerlei apparaten oa TV's, Hue, opladers alles
-
Kan even geen andere verzinnen waarom de Ferriet meter zo hard draait...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
@mv_ak ik gok Mechanische Ventilatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:50
Compuchip87 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:52:
Ook een zuinige MV box doet in de basisstand zo'n 20W dus dan zit je al op 0,5kWh. Onze CV ketel verbruikt als ik het me goed herinner ongeveer 100W tijdens het pompen maar dat doettie natuurlijk niet de hele dag.
Hier doet de MV 3watt in idle en 17watt als de vochtsensor getriggerd wordt.
Dus onder de 1kWh per 24h.

Enige grootverbruiker die hier vervangen is, is de droger. Die is van 3,8kWh naar 1,4kWh gegaan en scheelt dus zo'n €2-300 per jaar.
Bij andere apparaten gaat het maar om tientjeswerk, dus ain't worth the squeeze.

Zelfs de tv-hoek "killen" scheelt maar zo'n €30/40 per jaar. Een energy socket kost €38. Dus besparen met de tv-hoek zit ook een tvt van 1 jaar aan vast.

Ik vind de (gevonden/mogelijke) besparingen (los van de droger), maar bedroevend weinig.

En al helemaal als je een pv overschot hebt.

[ Voor 38% gewijzigd door NeutraleTeun op 16-10-2022 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
We zullen patiënten rekruteren die voldoen aan de inclusiecriteria tijdens de onderzoeksperiode.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

mv_ak schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 01:55:
[...]

Wat is MV?
En hoe weet je zo zeker wat het gebruik is van de andere items ongeveer. Ben daar zelf beetje zoekende naar en NAS'en kunnen zeker met veel schijven veel energie gebruiken...24h aan.

Ik wil zelf eens kijken of ik niet met 1 NAS toekan, en alle data een beetje organiseer. Is het een groot gebruiker?

Ik denk grootgebruikers (standaard situatie, geen WP, geen EV auto, koken op gas etc):
1- pomp vloerverwarming
2- koelkast / vriesvak
3- wasmachine
4- droger
5- verlichting
6- afwasmachine
-
Ik heb zo’n beetje alles gemeten met smartplugs. Ik hou nog een spookverbruik over want 20-30watt waar ik nog een keer naar op zoek moet
FreakNL in "Serieus elektriciteit besparen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb de vriezer ontdooid, kwam toch een dikke liter water uit. Qua stroomverbruik geen verschil voor/na.... Had verwacht dat dat toch wat verschil zou maken maar het is in mijn metingen hooguit 20 Wh over een hele dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
savale schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 02:57:
@mv_ak ik gok Mechanische Ventilatie...
Vroeg ik me onlangs ook af, maar met enig hersengekraak kreeg ik inde gaten dat het inderdaad Mechanische Ventilatie moest zijn. Beetje lastig om te pas en te onpas afkortingen te gebruiken die, behalve voor de schrijver, voor veel mensen helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Ik zou er dan ook voor willen pleiten om afkortingen te beperken tot de alom bekende. Zo veel extra moeite is het voluit typen naar mijn mening niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Techneut schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:55:
[...]
Vroeg ik me onlangs ook af, maar met enig hersengekraak kreeg ik inde gaten dat het inderdaad Mechanische Ventilatie moest zijn. Beetje lastig om te pas en te onpas afkortingen te gebruiken die, behalve voor de schrijver, voor veel mensen helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Ik zou er dan ook voor willen pleiten om afkortingen te beperken tot de alom bekende. Zo veel extra moeite is het voluit typen naar mijn mening niet.
Okee alleen de alom bekende. Ik heb hier ook flink bespaard met een nieuwe MV maar door onze vele PV en lage TLV van GC is besparen nu minder interessant maar is wel al veel bespaard waardoor gebruik van L/L WP en SWW weer iets goedkoper wordt. ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:50
Gerco-M schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:56:
[...]

Okee alleen de alom bekende. Ik heb hier ook flink bespaard met een nieuwe MV maar door onze vele PV en lage TLV van GC is besparen nu minder interessant maar is wel al veel bespaard waardoor gebruik van L/L WP en SWW weer iets goedkoper wordt. ;)
Kon het hier prima in 1 ruk doorlezen B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

Kon het hier prima in 1 ruk doorlezen B)
Niet zo moeilijk lijkt me. Maar kon je het ook honderd procent begrijpen? B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
FreakNL schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 08:32:
[...]

Ik heb zo’n beetje alles gemeten met smartplugs. Ik hou nog een spookverbruik over want 20-30watt waar ik nog een keer naar op zoek moet
FreakNL in "Serieus elektriciteit besparen"
Heb je weleens gekeken wat je smartplugs verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mv_ak schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 01:55:
[...]

Wat is MV?

1- pomp vloerverwarming
2- koelkast / vriesvak
3- wasmachine
4- droger
5- verlichting
6- afwasmachine
-
Kan even geen andere verzinnen waarom de Ferriet meter zo hard draait...
Ferriet meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Je weet wel, de FM.
Ferraris Meter zal bedoeld worden, weer eens wat anders dan de SM die bijna iedereen heeft. Al dan niet in AUSM (administratief uitgeschakelde slimme meter) versie :P

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik veronderstelde wel dat dit werd bedoeld, de oude vertrouwde ferrarismeter. Het een beetje verwarrende is dat de ferrietmeter echt bestaat. Toegegeven, op een heel ander terrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

fenrir schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:36:
[...]

Je weet wel, de FM.
Ferraris Meter zal bedoeld worden, weer eens wat anders dan de SM die bijna iedereen heeft. Al dan niet in AUSM (administratief uitgeschakelde slimme meter) versie :P
Ja ik heb een paar kennissen met een Ferrari meter op hun kantoor. Als die van 4 naar 5 gaat en de Enzo erbij komt zijn ze heel blij! Ik hoor hier ook vaak blije mensen over hun Ferrari meter maar die hebben hem altijd ergens anders hangen volgens mij.

>:) Ja het is zondag toch…

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

GioStyle schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

Bijna niks, nog geen watt.

Ik dacht dat MV trouwens wel redelijk ingeburgerd was, zeker in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
FreakNL schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:24:
[...]

Bijna niks, nog geen watt.

Ik dacht dat MV trouwens wel redelijk ingeburgerd was, zeker in dit topic.
Ok, ik heb hier ook smart plugs en die verbruiken als de relais uit staat praktisch niets, maar als de relais aanstaat meet ik toch 1W aan verbruik. Had voorheen zo'n beetje alle apparaten wat een stekker heeft voorzien van een smart plug, maar nu zijn het eigenlijk alleen de lampen en apparaten die sporadisch aan moeten zoals een printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Gerco-M schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:56:
[...]

Met zoveel panelen ga je toch niet bij GC zitten? Dat is erg zonde. Dan heb je duizenden euro's laten liggen afgelopen jaar, en ook in 2023 zou ik zeker gaan voor een hoge terugleververgoeding.

Allemaal leuk dat energie besparen, maar 'even overstappen' levert je 100x zoveel op (zonder overdrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Met zoveel panelen ga je toch niet bij GC zitten? Dat is erg zonde. Dan heb je duizenden euro's laten liggen afgelopen jaar, en ook in 2023 zou ik zeker gaan voor een hoge terugleververgoeding.

Allemaal leuk dat energie besparen, maar 'even overstappen' levert je 100x zoveel op (zonder overdrijven).
Op zich een goed punt inderdaad en als het overschot substantieel zou zijn zou dat inderdaad een goed idee zijn, maar op jaarbasis heb ik maar een beperkte hoeveelheid over (2000 kwh) en ons (bedrijfs) gebruik kan ook weer iets stijgen dus ik blijf toch blij met mijn nog 2 jaar lopende oude contract.`

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gerco-M schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Op zich een goed punt inderdaad en als het overschot substantieel zou zijn zou dat inderdaad een goed idee zijn, maar op jaarbasis heb ik maar een beperkte hoeveelheid over (2000 kwh) en ons (bedrijfs) gebruik kan ook weer iets stijgen dus ik blijf toch blij met mijn nog 2 jaar lopende oude contract.`
Als je gaat salderen ja. Je kunt er ook voor kiezen om niet te salderen. Dus goedkoop stroom inkopen met contract 1 via slimme meter 1 en duur verkopen met contract 2 via slimme meter 2.

Maar inderdaad, als je die moeite niet wilt doen (wat ik goed kan begrijpen) dan is het met beperkt overschot allemaal wat minder belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

GioStyle schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

0,8W/h per uur ... tegenwoordig hebben die plugs ook nog timers en daar zit de echte winst. Heb alle lichten en het hele TV meubel (35W/h per uur idle) op smart switches gezet die om 00:30 en 03:00 automatisch uitgaan (weekend eerste iets later). Laptop voeding overdag aan (zonnepanelen) maar 's avonds uit. 's Ochtends gaat de keuken automatisch om 07:45 uit (verlichting en wat apparatuur).

Over het algemeen zetten we alle elektrische items zelf uit maar als een lampje de gehele nacht brandt daarvoor heb ik de plug al weer een maand draaien. TV wordt expliciet weer aangezet dus regelmatig pak ik 18 uur van 35W/h per uur sluipverbruik winst. Voordeel van de switches is de verbinding met Home assistant want vele van de switches zitten mooi achter op de kast weggeborgen.

2 onder 1 kap, gezin van 3 totaal jaarverbruik 1.700kw. Geen inductie of warmte pomp (sinds kort wel een air-air warmtepomp / airco maar hierover zijn nog geen gegevens).

[ Voor 0% gewijzigd door hamsteg op 17-10-2022 15:54 . Reden: W/h per uur ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:22
hamsteg schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:56:
[...]

0,8W per uur ... tegenwoordig hebben die plugs ook nog timers en daar zit de echte winst. Heb alle lichten en het hele TV meubel (35W/h idle) op smart switches gezet die om 00:30 en 03:00 automatisch uitgaan (weekend eerste iets later). Laptop voeding overdag aan (zonnepanelen) maar 's avonds uit. 's Ochtends gaat de keuken automatisch om 07:45 uit (verlichting en wat apparatuur).

Over het algemeen zetten we alle elektrische items zelf uit maar als een lampje de gehele nacht brandt daarvoor heb ik de plug al weer een maand draaien. TV wordt expliciet weer aangezet dus regelmatig pak ik 18 uur van 35W sluipverbruik winst. Voordeel van de switches is de verbinding met Home assistant want vele van de switches zitten mooi achter op de kast weggeborgen.

2 onder 1 kap, gezin van 3 totaal jaarverbruik 1.700kw. Geen inductie of warmte pomp (sinds kort wel een air-air warmtepomp / airco maar hierover zijn nog geen gegevens).
Zeer verstandig inderdaad, gebruik maken van de timerfunctie. Heb jij misschien ook last van groepen die eruit slaan bij inschakeling van de timer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Slapabeardon schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:34:
[...]
Zeer verstandig inderdaad, gebruik maken van de timerfunctie. Heb jij misschien ook last van groepen die eruit slaan bij inschakeling van de timer?
Nee, dat is wel heel bijzonder. Als dat echt een probleem is, de meterkast een keer laten doormeten op aardlek (kost wel wat centen of je moet een elektricien als vriend/familie hebben). Heb één keer meegemaakt en toen bleek dat een groep (buiten) niet meer getest kon worden, aardlek defect, en dan wil die nog wel eens doorslaan op andere groepen. Heb deze groep de aardlek vervangen en toen werkte alles weer normaal.

Als je home assistant gebruikt, items vertraagd uitzetten. Als ik 'welterusten' roep gaat de TV meubel uit maar blijven de lampen nog 3 minuten aan. Daarna blijft de gang beneden nog 3 minuten extra aan en dan is alles uit ... geen van de switches levert dan nog stroom behalve het laadstation voor alle telefoons ... die staat van 23:00 tot 07:00 als enige aan.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dat bestaat niet ;-)
je bedoelt 0,8 Watt continu denk ik. Dat resulteert in 0,8Wh verbruik na 1 uur.

Dus dan kun je zeggen:
Ze verbruiken 0,8W of
Ze verbruiken 0,8Wh per uur.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:36
Nieuwie hier…
Ik lees graag mee, maar heb geen verstand van.
Sinds vorige week een homewizard P1 meter in het huis.
Momenteel heb ik iets van 90W sluipverbruik, is het veel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

chulin schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:55:
Nieuwie hier…
Daar valt niets over te zeggen zonder wat meer te weten over je woning en de apparaten die er staan.

Ik ziet op iets van 35W (als de koelkast niet aanslaat).
Dat zijn dingen als modem, mechanische ventilatie, omvormer, cv-ketel, wifi-camera, drie lidl lampen met dock en vast nog iets vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Nieuwie hier…
Dat is 788.4 kWh op jaarbasis. Over het algemeen is het best wel netjes, maar zonder te weten waar die 90W vandaan komt is het lastig te zeggen. Sommigen zouden jaloers zijn, maar anderen zullen er wellicht onder zitten.

Heb je een thuisserver draaien? Mechanische ventilatie, hoeveel koelkasten/vriezers, etc?
Zodra je een beetje een beeld hebt wat er allemaal in die 90W zit dan kan je zelf het beste bepalen of en wat er nog af zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:21
GioStyle schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

maar het overschot van mijn panelen is slechts €0,09 per kWh waard...
Dat ben je zelf schuld dan he ;) Ik heb grof betaald gekregen voor alle zonnige maanden dit jaar (ik denk bijna 2000 euro).

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Nieuwie hier…
Ik heb 250-300W standby gebruik in de nacht. Dus tja, wat is veel / weinig 8)
Ik heb een lijstje gemaakt door hier en daar nog wat te meten met een energy socket. Maar t blijft er een beetje bij denk ik. Veel electronica gaat ook niet uit, 3x asus wifi routers/mesh, nas, 3x wifi camera, wat buitenverlichting, koelkast, vriezer, wtw.

Soit, alles is led en allemaal minder dan 5 j oude apperatuur. Vind het wel prima zo. 18x415wp maakt wel ietje goed...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
PCJR schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:35:
[...]

Dat ben je zelf schuld dan he ;) Ik heb grof betaald gekregen voor alle zonnige maanden dit jaar (ik denk bijna 2000 euro).
Ik kan er niets aan doen dat Eneco eenzijdig de tarieven heeft gewijzigd per 5 september. Daarvoor heb ik meer gekregen aan TLV, dan wat ik nu zou betalen als ik afneem. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zullen we de discussies over terugleveren (en eigenlijk zonnepanelen in het algemeen?) bewaren voor andere topics? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Bedankt heren….
Vandaag krijg ik 2 slimme stekkers, dan pas kan ik het weten precies hoe en wat.
Geen servers of NAS draaien, wel wat oude apparatuur zoals droger (inmiddels nieuwe besteld) en “Amerikaanse” koelkast.
4 tv’s en UniFi netwerk apparatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
chulin schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:10:
Bedankt heren….
Vandaag krijg ik 2 slimme stekkers, dan pas kan ik het weten precies hoe en wat.
Geen servers of NAS draaien, wel wat oude apparatuur zoals droger (inmiddels nieuwe besteld) en “Amerikaanse” koelkast.
4 tv’s en UniFi netwerk apparatuur
Laatst genoemde kan bij mijn weten ook nogal onzuinig zijn. En dan vooral de oudere switches (8-150W, 16-150W, en de 24 en 48 poorts varianten). Hoe het zit met de 8 en 8-60W weet ik niet. De "Gen 2" modellen (19" met display) en de "Lite" modellen (witte, niet rack mountable) zouden wel zuiniger zijn.

* RobertMe heeft zelf een USG, 8-150W en 16-150W. Nooit naar verbruik gekeken, maar misschien wel maar eens doen. Alhoewel uitschakelen niet kan i.v.m. domotica dat er 24/7 overheen gaat (Home Assistant op "thuisserver" in kelder, Z-Wave & Zigbee sticks in RPi centraal geplaatst. Dus zonder netwerk babbelen die niet meer met elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Amerikaans koelkast wordt je meestal ook niet blij van als je die gaat meten.

Gas besparen gaat me makkelijker af trouwens;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHEclzDhobrzkOjGFyu8La57eug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPBpcMqSGTQdRCIU9lojSmE4.jpg?f=fotoalbum_large

Stoken , wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
RobertMe schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:24:
[...]

Laatst genoemde kan bij mijn weten ook nogal onzuinig zijn. En dan vooral de oudere switches (8-150W, 16-150W, en de 24 en 48 poorts varianten). Hoe het zit met de 8 en 8-60W weet ik niet. De "Gen 2" modellen (19" met display) en de "Lite" modellen (witte, niet rack mountable) zouden wel zuiniger zijn.

* RobertMe heeft zelf een USG, 8-150W en 16-150W. Nooit naar verbruik gekeken, maar misschien wel maar eens doen. Alhoewel uitschakelen niet kan i.v.m. domotica dat er 24/7 overheen gaat (Home Assistant op "thuisserver" in kelder, Z-Wave & Zigbee sticks in RPi centraal geplaatst. Dus zonder netwerk babbelen die niet meer met elkaar).
Ik zal vanavond,vannacht de switch opmeten 😉
FreakNL schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:34:
Amerikaans koelkast wordt je meestal ook niet blij van als je die gaat meten.
Verstandig om de koelkast, s’nachts uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

chulin schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:44:
[...]

Ik zal vanavond,vannacht de switch opmeten 😉

[...]

Verstandig om de koelkast, s’nachts uitzetten?
Meet de 4 tv’s in slaapstand eens. De Android tv hier had nog een sluipverbruik van bijna 30 watt, totdat ik hem uit HomeAssistant haalde. Wat het nu is weet ik niet meer, maar sowieso <10W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
fenrir schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:03:
[...]

Meet de 4 tv’s in slaapstand eens. De Android tv hier had nog een sluipverbruik van bijna 30 watt, totdat ik hem uit HomeAssistant haalde. Wat het nu is weet ik niet meer, maar sowieso <10W.
Dan is de tv niet uit. Een moderne tv mag standby maximaal 0,5W verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
koelkasten en vriezers gaan we snachts niet uitzetten. Dat hebben ze allang getest etc. dat is niet gunstig voor je verbruik (en niet voor je voer) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
RobertMe schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:24:
[...]

GioStyle in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

De rest heb ik ook allemaal al een keer in mijn handen gehad en gemeten. Allemaal terug te vinden in bovenstaand draadje.

USG : 8,5W
USW-24-POE Gen2 : 9,2W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
GioStyle schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Ik heb nog een oude bakkie 🤣
Smart pluggen net binnen, ga ik het gelijk testen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb ooit gemeten aan de IPTV kastjes van XS4ALL / KPN en die gebruikten destijd net zoveel ( 5 of 6 watt) in de aan stand als in de standby stand.

Is dat nog steeds het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
fenrir schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:03:
[...]

Home Assistant + Android TV is inderdaad geen match made in heaven. Die polled elke seconde of zo via ADB een berg informatie om de states te bepalen, omdat Android TV dus geen API heeft.
Ik merk zelf ook vaak dat bij mijn Nvidia Shield de ventilator loopt terwijl die "uit" staat. Waarbij uit dus geen uit is omdat je dus altijd aan de netwerk shares kan, casten etc. En uit zetten kan niet want aanzetten kan dan alleen door de stroom eraf te halen, en stroom bv alleen 's nachts er af kan ook weer niet omdat die meteen opstart en TV etc aan zet. Dus een fijne mediaspeler, maar v.w.b. energie en zo kan het een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

GioStyle schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HT4EzRqUu2d5i1yRUQTBMi-UzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJaTIDm2u58fG1umxiAQ1unL.jpg?f=fotoalbum_large
Lager dan dit krijg ik onze Sony Bravia 4k UR3 niet als hij “uit” staat. Elke 5 minuten is er een korte piek naar 25W. Tot mijn grote frustratie, tips zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@fenrir

Mijn eerste suggestie is om te kijken of 'Automatisch software download' of 'Automatically check for update' aan staat en zo ja, deze uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

GioStyle schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:51:
@fenrir

Mijn eerste suggestie is om te kijken of 'Automatisch software download' of 'Automatically check for update' aan staat en zo ja, deze uitzetten.
Staan beide uit.
Net als:
Homekit disabled
Airplay off
Google assistant off
Opnames staan ook niet geplanned
Google account sync off
Google account verwijderd
Remote device settings - control remotely off
Special app access - Notification access off
Usage access - play store, play services , Google off
Ziggo app notifications off
Special app access - Energy optimization - all off
Watching TV → External Inputs → BRAVIA Sync settings. auto tv on -> off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:53
fenrir schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:41:
[...]

[Afbeelding]
Lager dan dit krijg ik onze Sony Bravia 4k UR3 niet als hij “uit” staat. Elke 5 minuten is er een korte piek naar 25W. Tot mijn grote frustratie, tips zijn welkom
Huts schakelaar erop? Het zal je verbazen hoe weinig je tv kijkt (lees: je de schakelaar hoeft om te zetten)

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

mk1992 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:42:
[...]
Huts schakelaar erop? Het zal je verbazen hoe weinig je tv kijkt (lees: je de schakelaar hoeft om te zetten)
Ik heb dat ook met mijn pc hoek gedaan, gaat best makkelijk, want stekker er in en pc gaat aan. Is dus ongeveer net zoveel werk als knop indrukken. En stroombesparing is bonus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Swart switch erop eventueel gekoppeld aan een bewegingsmelder (ZigBee) en je bent helemaal happy. T.V. Standaard via interne klok programma van de smart switch om 00:00 door de weeks en 02:00 in het weekend uitzetten en altijd met de hand (of via telefoon) weer aanzetten. Werkt bij ons thuis, TV staat 18 uur uit nu ...

Smart wifi switches kosten bij Ali weinig en verbruik heb je na één keer vergeten uit te zetten voor een jaar terugverdiend. Ik gebruik inbouw maar om vertrouwd mee te raken kun je ook stekkervarianten proberen.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
hamsteg schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:32:
Swart switch erop eventueel gekoppeld aan een bewegingsmelder (ZigBee) en je bent helemaal happy. T.V. Standaard via interne klok programma van de smart switch om 00:00 door de weeks en 02:00 in het weekend uitzetten en altijd met de hand (of via telefoon) weer aanzetten. Werkt bij ons thuis, TV staat 18 uur uit nu ...

Smart wifi switches kosten bij Ali weinig en verbruik heb je na één keer vergeten uit te zetten voor een jaar terugverdiend. Ik gebruik inbouw maar om vertrouwd mee te raken kun je ook stekkervarianten proberen.
Bij TVs is dat juist niet altijd even slim. OLED TVs hebben een "cleanup cycle" die kan draaien als de TV uit staat. De TV altijd van de stroom af halen kan dan dus nadelige effecten hebben doordat dit nooit meer (effectief) uitgevoerd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

RobertMe schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:36:
[...]

Bij TVs is dat juist niet altijd even slim. OLED TVs hebben een "cleanup cycle" die kan draaien als de TV uit staat. De TV altijd van de stroom af halen kan dan dus nadelige effecten hebben doordat dit nooit meer (effectief) uitgevoerd kan worden.
Doe dit al 2 jaar met mijn LG oled. Soms ga ik eerder naar bed en dan heeft de tv tot 0:00 de tijd. Ik weet niet de tv allemaal doet maar dat zou niet meer dan een paar minuten moeten duren.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:36:
[...]

Kun je dit niet forceren via het menu? Oh nee, tweakers lezen nooit handleidingen... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
joopv schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:18:
Ik heb ooit gemeten aan de IPTV kastjes van XS4ALL / KPN en die gebruikten destijd net zoveel ( 5 of 6 watt) in de aan stand als in de standby stand.

Is dat nog steeds het geval?
Inmiddels is er een eco stand bijgekomen in de settings die het standby verbruik (vanaf 15 min. na uitschakeling) aardig reduceert, nadeel is wel dat je even wat langer moet wachten voordat je weer beeld hebt, rond de 2 minuten schat ik.
Die opstarttijd is vergelijkbaar met stroomloos zetten van het kastje en weer laten opstarten.
Tijdens het opstarten geeft het kastje keurig aan hoeveel W/h er bespaard is gedurende de tijd dat het ding uit stond in eco t.o.v. de standaard standby.

Grofweg ga je van een dikke 5W naar <0.5W in standby met deze eco instelling.

Omdat de tv ontvanger het grootste gedeelte van een etmaal uit staat zou ik deze instelling zeker activeren in het menu.

[ Voor 7% gewijzigd door PalingDrone op 26-10-2022 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:25

JME

zeg maar Jamie

Goeie tip! Andere optie is dat je op de meeste smart-tv’s ook via de tv-app van je provider gewoon live tv kunt kijken. Dan heb je dat kassie überhaupt niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Bij Ziggo werkt dat laatste alleen als je ook internet van Ziggo hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
Hoe gaan jullie om met de beschikbaarheid van zuinigere apparatuur ?

We hebben hier bijv. een droger van 10+ jaar. Niet superzuinig maar volgens mijn smart contactdoos gebruikt die droger gemiddeld 36kwh per 30 dagen. Per jaar ongeveer 430kwh. Per kWh betalen we in t nieuwe contract €0,31/kWh, dus €134 give or take.

Natuurlijk zijn er natuurlijk zuinigere modellen te krijgen maar de ROI valt volgens mij tegen tenzij je huidige apparatuur kapot is of je sowieso een moet kopen. Een nieuwe warmtepompdroger verbruikt de helft en dat scheelt je dan €70 per jaar ofzo?

Of vergis ik me hierin?

In mijn geval wil ik tzt zonnepanelen neerleggen en zover mogelijk overdag gebruiken. Ik moet dan sowieso wat nieuwe apparatuur kopen om ze aan te kunnen zetten als er opbrengst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:05
De_Bastaard schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:12:

We hebben hier bijv. een droger van 10+ jaar. Niet superzuinig maar volgens mijn smart contactdoos gebruikt die droger gemiddeld 36kwh per 30 dagen. Per jaar ongeveer 430kwh. Per kWh betalen we in t nieuwe contract €0,31/kWh, dus €134 give or take.

Natuurlijk zijn er natuurlijk zuinigere modellen te krijgen maar de ROI valt volgens mij tegen tenzij je huidige apparatuur kapot is of je sowieso een moet kopen. Een nieuwe warmtepompdroger verbruikt de helft en dat scheelt je dan €70 per jaar ofzo?

Of vergis ik me hierin?

In mijn geval wil ik tzt zonnepanelen neerleggen en zover mogelijk overdag gebruiken. Ik moet dan sowieso wat nieuwe apparatuur kopen om ze aan te kunnen zetten als er opbrengst is.
Het zuinigste is je droger gewoon niet gebruiken. Dus ik zou starten om te kijken of je je was ergens anders makkelijk kan drogen. Stel dat je maar de helft in de droger stopt heb je de besparing van een warmtepompdroger al te pakken. Een nieuwe warmtepompdroger kost al snel rond de 600 euro, dus bij gelijk gebruik zit je op een ROI van 8.5 jaar.
Verder zou je kunnen kijken of je naar een energieleverancier kan overstappen die per uur de tarieven vast stelt. Dan zet je de droger aan op de momenten dat stroom goedkoop is.

Mijn stelregel is dat ik vooral apparatuur voor iets zuiniger vervang als jezelf bijna geen invloed hebt op het gebruik. Dus een ventilatiebox vervangen die dan van 50w naar 4w gaat verdiend zichzelf terug. Idem voor bijv een koelkast. Maar in jou geval met een droger zit je letterlijk zelf aan de knoppen. Zelfde met een wasmachine, temperatuur kan je verlagen, goed vol wassen, eco-programma, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21

Of vergis ik me hierin?

Tenzij je een dynamisch (uurprijzen) contract hebt maakt het voorlopig niet zoveel uit wanneer je het opwekt, omdat je over het hele jaar saldeert. Dus áls je het maar opwekt.

Daarnaast heeft zelfs oudere apparatuur vaak een timer. Hier kunnen de wasmachine en vaatwasser ook tot 12 uur uitgesteld starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:00

Of vergis ik me hierin?

Met regelmaat naar kijken. En vooral kijken of je niet gewoon de was kan ophangen :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH

Of vergis ik me hierin?

Met regelmaat naar kijken. En vooral kijken of je niet gewoon de was kan ophangen (Dat bleek hier bijna altijd te kunnen, van 230kWh/jr met een WP droger naar 5kWh/jrr :) En natuurlijk maximaal panelen leggen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Compuchip87 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:18:
[...]

Tenzij je een dynamisch (uurprijzen) contract hebt maakt het voorlopig niet zoveel uit wanneer je het opwekt, omdat je over het hele jaar saldeert. Dus áls je het maar opwekt.

Daarnaast heeft zelfs oudere apparatuur vaak een timer. Hier kunnen de wasmachine en vaatwasser ook tot 12 uur uitgesteld starten.
Meh, woon in het buitenland… geen saldering hier :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Of vergis ik me hierin?

Mijn ervaring is dat dat zelden uitkan. Een werkend apparaat vervangen levert je bijna nooit een gunstige ROI op, dus daar moet je het niet voor doen. Een collega van mij had een oude cv-ketel van 22 jaar oud die maar niet kapot wilde gaan. Vast niet de zuinigste, maar als je van gangbare leeftijden uitgaat, had hij hem al twee keer moeten vervangen (laten we zeggen na 10 jaar en nog een keer na 20 jaar). Tja, zoveel extra zal een nieuw exemplaar toch ook niet besparen. Mijn laatste ketelvervanging, 4 jaar terug of zo leerde me dat de nieuwe niet significant zuiniger was dan de oude tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
P_Tingen schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:59:
[...]

Mijn ervaring is dat dat zelden uitkan. Een werkend apparaat vervangen levert je bijna nooit een gunstige ROI op, dus daar moet je het niet voor doen. Een collega van mij had een oude cv-ketel van 22 jaar oud die maar niet kapot wilde gaan. Vast niet de zuinigste, maar als je van gangbare leeftijden uitgaat, had hij hem al twee keer moeten vervangen (laten we zeggen na 10 jaar en nog een keer na 20 jaar). Tja, zoveel extra zal een nieuw exemplaar toch ook niet besparen. Mijn laatste ketelvervanging, 4 jaar terug of zo leerde me dat de nieuwe niet significant zuiniger was dan de oude tenminste.
Bedankt voor je reactie. Opzich klopt dat ook wel denk ik.

We hebben hier bijv. ook nog een olie gestookte ketel (Deutschland..). Ding is van 1986, rendement van ~80% maar een vernieuwing brengt zo'n gigantische kostenpost met zich mee dat het echt niet opweegt tegen de huidige olieprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@P_Tingen Tijd om hem goed in te regelen:

Gas besparen door middel van CV tuning deel III

@De_Bastaard
(zitten ook dingen bij die voor oliegestookte ketels werken.

En de olie stook kan je ook ondersteunen met een airco of LW WP...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
P_Tingen schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:59:
[...]

Dat zal zeker van het apparaat afhangen. Echter met de vervanging van onze CV ging het verbruik van 1700m3 naar ongeveer 1200m3 gas/jaar. Een camping ijskast met een continuverbruik van 100watt verdien je ook snel terug. Mijn Nas van 20watt verving een PC die continu 120watt verbruikte.

Voor het vervangen van halogeen spots door LED heb ik destijds een excel gemaakt met name omdat de LEDs toen nog ruim 20euro per stuk kosten en de spots met name in de avond buiten aan waren. Over de levensduur van de spots bespaarde dat ook nog enigszins. (Alhoewel de levensduur van de LED zelf veel langer is dan de armatuur, die wel eerder kapot gaat).

Bottomline, meten (en rekenen) is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-09 12:30
[P_Tingen schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:59[/message]:[/b]
[...]
Een werkend apparaat vervangen levert je bijna nooit een gunstige ROI op, dus daar moet je het niet voor doen. Een collega van mij had een oude cv-ketel van 22 jaar oud die maar niet kapot wilde gaan. Vast niet de zuinigste, maar als je van gangbare leeftijden uitgaat, had hij hem al twee keer moeten vervangen (laten we zeggen na 10 jaar en nog een keer na 20 jaar). Tja, zoveel extra zal een nieuw exemplaar toch ook niet besparen. Mijn laatste ketelvervanging, 4 jaar terug of zo leerde me dat de nieuwe niet significant zuiniger was dan de oude tenminste.
Idem hier.
Mijn CV Optimaz stookolie ketel is bijna 40 jaar oud en draait nog steeds prima volgens de persoon die het jaarlijks onderhoud doet.
Bovendien verbruik ik ongeveer 400 tot 500 liter stookolie per jaar, veel besparingen zijn daar dus niet uit te halen met een nieuwe ketel.
In Vlaanderen is het sinds kort ook nog verboden om een stookolie ketel te vervangen, mijn ketel zal dus niet vervangen worden, omdat de kost om een gasaansluiting te nemen en een nieuwe gasketel niet opweegt tegen de kleine besparing op energie die dat zou opleveren.

Een goed geisoleerde woning, en geen tropische temperaturen in de winter zijn veel efficienter in mijn geval.

[ Voor 4% gewijzigd door mbbs1024 op 27-10-2022 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:58
maar dan is de overstap op een warmtepomp met veel panelen dus de beste keuze straks? met een thuis accu erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mbbs1024 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:40:
[...]

Idem hier.
Mijn CV Optimaz stookolie ketel is bijna 40 jaar oud en draait nog steeds prima volgens de persoon die het jaarlijks onderhoud doet.
Bovendien verbruik ik ongeveer 400 tot 500 liter stookolie per jaar, veel besparingen zijn daar dus niet uit te halen met een nieuwe ketel.
In Vlaanderen is het sinds kort ook nog verboden om een stookolie ketel te vervangen, mijn ketel zal dus niet vervangen worden, omdat de kost om een gasaansluiting te nemen en een nieuwe gasketel niet opweegt tegen de kleine besparing op energie die dat zou opleveren.

Een goed geisoleerde woning, en geen tropische temperaturen in de winter zijn veel efficienter in mijn geval.
ik neem aan juist wel warmte winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
janne_nl schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Dat zal zeker van het apparaat afhangen. Echter met de vervanging van onze CV ging het verbruik van 1700m3 naar ongeveer 1200m3 gas/jaar. Een camping ijskast met een continuverbruik van 100watt verdien je ook snel terug. Mijn Nas van 20watt verving een PC die continu 120watt verbruikte.

Voor het vervangen van halogeen spots door LED heb ik destijds een excel gemaakt met name omdat de LEDs toen nog ruim 20euro per stuk kosten en de spots met name in de avond buiten aan waren. Over de levensduur van de spots bespaarde dat ook nog enigszins. (Alhoewel de levensduur van de LED zelf veel langer is dan de armatuur, die wel eerder kapot gaat).

Bottomline, meten (en rekenen) is weten.
een goede bespaar tip is dan lampen die buiten branden terwijl je voor de tv zit of slaaps gewoon uit doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Maxwp schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

een goede bespaar tip is dan lampen die buiten branden terwijl je voor de tv zit of slaaps gewoon uit doen?
Sociale controle is toch ook iets waard? Hier in de poort achter is helemaal geen verlichting aanwezig vanuit de gemeente, dus als ik geen lampje laat branden is het daar pikkedonker ‘s avonds en ‘s nachts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxwp
GioStyle schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:47:
[...]

Sociale controle is toch ook iets waard? Hier in de poort achter is helemaal geen verlichting aanwezig vanuit de gemeente, dus als ik geen lampje laat branden is het daar pikkedonker ‘s avonds en ‘s nachts.
mooi toch tenzij inbrekers een nachtzicht bril op hebben ga je eventuele mensen met zaklampen wel zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbbs1024
Met geen tropische temperaturen in de winter bedoel ik binnentemperaturen, je thermostaat dus niet op 23 graden of hoger zetten, zoals ik bij sommige mensen zie en voel.
Als ik in zo een huis binnenkom, is het direct puffen van de warmte, en de trui uittrekken geblazen.

En inderdaad, als de CV ketel de geest geeft, komt er een warmtepomp, maar zolang hij het nog doet, verwarm ik op een goedkope manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Maxwp schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:48:
[...]

mooi toch tenzij inbrekers een nachtzicht bril op hebben ga je eventuele mensen met zaklampen wel zien
Nou, het is vooral lastig als je dronken op de fiets thuiskomt en je wil naar binnen, maar je ziet geen steek… :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbbs1024
GioStyle schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:47:
[...]

Onlangs heeft de politie hier een veiligheidscampagne gedaan, en daarin stond dat het veiliger zou zijn om geen lichten aan te hebben, omdat inbrekers die een zaklamp of iets dergelijks gebruiken om te kunnen inbreken, een stuk meer opvallen dan iemand die gebruik maakt van omgevingsverlichting.

Ik heb wel een bewakingscamera met IR nachtzicht.
Je ziet daar niets van, maar de beelden van de camera zijn wel heel helder, bijna alsof het daglicht is.

[ Voor 11% gewijzigd door mbbs1024 op 27-10-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
mbbs1024 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:52:
[...]

Onlangs heeft de politie hier een veiligheidscampagne gedaan, en daarin stond dat het veiliger zou zijn om geen lichten aan te hebben, omdat inbrekers die een zaklamp of iets dergelijks gebruiken om te kunnen inbreken, een stuk meer opvallen dan iemand die gebruik maakt van omgevingsverlichting.
De overheid zegt echter weer wat anders:

https://www.maakhetzeniettemakkelijk.nl/woninginbraak
Laat een lichtje aan, doe ramen dicht en draai deuren op slot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbbs1024
Dat lichtje aanlaten gaat dan over binnenverlichting, en daar ben ik volledig mee akkoord, omdat het dan lijkt alsof er iemand thuis is.
Ik reageerde op de post over het hebben van buitenverlichting, wat sociale controle zou verbeteren.

[ Voor 8% gewijzigd door mbbs1024 op 27-10-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Doe ook het tuinhek en de schuur op slot
Door toedoen van Corona werken veel mensen thuis en mogelijk wijken inbrekers daarom uit naar schuurtjes, tuinhuisjes en garages. Daarom is het belangrijk dat je ook jouw tuinhek en schuur of garage goed op slot doet. Inbrekers houden niet van licht, dus we adviseren je goede buitenverlichting te monteren, bijvoorbeeld met een bewegingssensor. Ook is het verstandig de struiken rondom jouw huis kort te snoeien zodat jouw huis voor buren en voorbijgangers goed te zien is.
Uhu, dan doe ik de lamp(en) voortaan maar uit. Als ik thuiskom tover ik wel een zaklamp uit mijn zak... Oh wacht, dat kan ook niet, want dan word ik gezien als een dief... _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:35
Buitenlampen die steegjes/poorten verlichtten zet je toch gewoon een bewegingssensor tussen? Lijkt mij logisch. Ik snap dat echt niet al die lampen die de hele nacht (of erger nog dag en nacht) aan staan omdat iemand 1x per dag misschien thuiskomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:48
Hier brand het wel de hele nacht.
maar 6 watt vind ik nog te overzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• info33
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-08 10:33
sebastiaan89 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:09:
Buitenlampen die steegjes/poorten verlichtten zet je toch gewoon een bewegingssensor tussen? Lijkt mij logisch. Ik snap dat echt niet al die lampen die de hele nacht (of erger nog dag en nacht) aan staan omdat iemand 1x per dag misschien thuiskomt...
Idd met sensor en solar win win

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

sebastiaan89 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:09:
Daarbij denk ik dat een plotseling aanspringende lichtbron meer afschrikt dan een lamp die altijd brand.

En dan meteen eentje die ook aardig potje licht geeft 😏

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
De_Bastaard schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Bedankt voor je reactie. Opzich klopt dat ook wel denk ik.

We hebben hier bijv. ook nog een olie gestookte ketel (Deutschland..). Ding is van 1986, rendement van ~80% maar een vernieuwing brengt zo'n gigantische kostenpost met zich mee dat het echt niet opweegt tegen de huidige olieprijs.
Ik heb dezelfde mening.

Als je weinig energie nodig hebt dan kan je voor mijn part verwarmen met steenkool.

Ik herinner mij heel vroeger (40j geleden). Ik ging als kind naar de buurvrouw, zij deed kinderopvang als bijverdienste. Daar stond 1 kolenkachel in de woonkamer. Voor de rest helemaal geen verwarming. Steenkool werd in een emmer binnengebracht en manueel in de kachel gegooid. Dan stook je echt geen graad teveel.
Er was gas maar enkel voor het kookfornuis. Voor de wc moest je langs buiten passeren.
Was een gezin met vijf kinderen, grote moestuin en er werd ieder jaar een varkentje vetgemest met de keukenresten. En het werd geslacht op hun binnenkoer en ter plaatse verwerkt tot vanalles en nog wat. Ook de hersenen van het varken werden op de boterham gesmeerd.
Zet dat gezin in onze huidige tijd en ze hebben 100.000 volgers op Instagram en er zou een film over gemaakt worden.

Aan de andere kant herinner ik mij een woning van een zeer ecologisch bewust persoon. Die woning had centrale verwarming op gas, een houtkachel in de woonkamer, een pelletkachel in de keuken en een elektrische boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Laat trouwens toevallig vandaag de schornsteinfegemeister hier geweest zijn voor de uitstoot enz van de olieketel te meten. Rendement ~92-93%. Binnenkort ff wat onderhoud doen en dan misschien nog een paar % hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door De_Bastaard op 27-10-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Alle kleine beetjes helpen, vandaar dat de Tradfri hub (die toch al op de Fritz!box aangesloten was via utp) nu ook zijn 5V voeding pakt vanaf een ongebruikte USB aansluiting op de router, scheelt toch weer een overbodig adapterblokje in het stopcontact.
(Niet te dicht bij elkaar leggen die 2 anders stoort de 2,4Ghz wifi de IKEA Zigbee verbinding, >0.5m afstand is voldoende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Wozmro schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:08:
[...]

Ik heb dezelfde mening.

Als je weinig energie nodig hebt dan kan je voor mijn part verwarmen met steenkool.

Ik herinner mij heel vroeger (40j geleden). Ik ging als kind naar de buurvrouw, zij deed kinderopvang als bijverdienste. Daar stond 1 kolenkachel in de woonkamer. Voor de rest helemaal geen verwarming. Steenkool werd in een emmer binnengebracht en manueel in de kachel gegooid. Dan stook je echt geen graad teveel.
Er was gas maar enkel voor het kookfornuis. Voor de wc moest je langs buiten passeren.
Was een gezin met vijf kinderen, grote moestuin en er werd ieder jaar een varkentje vetgemest met de keukenresten. En het werd geslacht op hun binnenkoer en ter plaatse verwerkt tot vanalles en nog wat. Ook de hersenen van het varken werden op de boterham gesmeerd.
Zet dat gezin in onze huidige tijd en ze hebben 100.000 volgers op Instagram en er zou een film over gemaakt worden.

Aan de andere kant herinner ik mij een woning van een zeer ecologisch bewust persoon. Die woning had centrale verwarming op gas, een houtkachel in de woonkamer, een pelletkachel in de keuken en een elektrische boiler.
Weet je zeker dat dit 40 jaar geleden is? Dan hebben we het over 1982 en zelfs toen was een kolenkachel al ouderwets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
Een kolenkachel? Wauw, dat klinkt inderdaad echt uit het jaar kruik. :)

De oude woning die ik in 2016 kocht had alleen 2 petroleumkachels: eentje in de achterkamer en eentje in de voorkamer/pronkkamer. Verder nergens anders verwarming: niet in de keuken, niet in de badkamer etc. En dat vond ik al ouderwets, wat het natuurlijk ook was.

Om on topic te blijven: zowel een kolenkachel als de genoemde petroleumkachels verbruikte geen stroom dus daarop besparen is/was lastig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
Heel zeker, ik ging van vanaf mijn 2 jaar ongeveer naar de oppas.

Bij mijn ouders stond toen een ’nieuwe’ gasketel. Mijn vader vertelde dat er toen tijdens de wintermaanden tot wel 30m³ gas per dag er door ging. Was een groot oud huis maar enkel de gelijkvloers werd verwarmd.
Was een open ketel, vloermodel. Als het donker was in de garage zag je op de vloer onder de ketel wat licht weerspiegelen van de gasvlam.

Om ook ontopic te blijven: toen waren het nog overal gloeilampen in huis. Als ik het licht liet branden dan kreeg ik het wel te horen van mijn vader.
Nu hier overal led maar toch zit ik hier nog regelmatig de verlichting af te leggen :)

[ Voor 22% gewijzigd door Wozmro op 27-10-2022 22:35 ]

Pagina: 1 ... 73 ... 84 Laatste