Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 08:04
3dmazter schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:20:
Hier brand het wel de hele nacht.
maar 6 watt vind ik nog te overzien.
Gemiddelde nacht duur in Nederland: 13 uur
x 6 watt
x 365 dagen
/1000
=28.47 KwH per jaar.

Gemiddelde stroomprijs september = €0.71 / KwH
Prijs per jaar €20.21

Bewegingsensor: €9.99
https://www.gamma.nl/asso...-180-ip44-zwart/p/B156876

Terugverdientijd: 0,5 jaar.

Het zal wel aan mij liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Goede tip, maar let wel op dat een goedkope bewegingssensor zelf ook een hoog stroomverbruik kan hebben. Dat kan best meerdere Watts zijn.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

PalingDrone schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:15:
Alle kleine beetjes helpen, vandaar dat de Tradfri hub (die toch al op de Fritz!box aangesloten was via utp) nu ook zijn 5V voeding pakt vanaf een ongebruikte USB aansluiting op de router, scheelt toch weer een overbodig adapterblokje in het stopcontact.
(Niet te dicht bij elkaar leggen die 2 anders stoort de 2,4Ghz wifi de IKEA Zigbee verbinding, >0.5m afstand is voldoende)
Heb je dit ook gemeten?

Kans dat het niks uitmaakt maar dat je nu wel een onvoorspelbare router hebt omdat hij minder stroom tot z'n beschikking heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:18

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben ook nooit zo'n voorstander van het vervangen van witgoed... ROI is meestal erg lang.

Ik heb wel recentelijk mijn vriezer (500kwh/jaar) vervangen voor een Liebherr die 110kwh/jaar doet.. Maar die kan ook in de schuur (tot -15) dus ik sla 2 vliegen in 1 klap..
PalingDrone schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:15:
Alle kleine beetjes helpen, vandaar dat de Tradfri hub (die toch al op de Fritz!box aangesloten was via utp) nu ook zijn 5V voeding pakt vanaf een ongebruikte USB aansluiting op de router, scheelt toch weer een overbodig adapterblokje in het stopcontact.
(Niet te dicht bij elkaar leggen die 2 anders stoort de 2,4Ghz wifi de IKEA Zigbee verbinding, >0.5m afstand is voldoende)
Waarschijnlijk gaat het stroomverbruik van je router gewoon evenredig omhoog.

[ Voor 53% gewijzigd door FreakNL op 28-10-2022 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Beekforel schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:51:
[...]

Heb je dit ook gemeten?

Kans dat het niks uitmaakt maar dat je nu wel een onvoorspelbare router hebt omdat hij minder stroom tot z'n beschikking heeft.
Die gaat niet instabiel worden, no worries.
Op de Fritzbox kan je de 2 USB aansluitingen instellen als USB 3.0 Power of USB 2.0 Green (met gereduceerd energieverbruik). Je kan ze ook voorzien van een ext hdd als NAS maar dat gebruik ik niet dus verwacht dat de voeding voldoende capaciteit heeft om een <500mAh IKEA hubje van stroom te voorzien.
Vandaar dat ik liever de toch al draaiende ruim bemeten routervoeding gebruik dan er nog een warm blokje naast te zetten met ook weer eigen verliezen om van netspanning naar 5V te komen.
1 transformator geëlimineerd op deze manier.
Nog niet zelf gemeten want wacht nog op de bestelde verbruiksmeter, meting aan het tvkastje van XS4all was bij een kennis die zijn meter ook gebruikt als smartplug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:38
sebastiaan89 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:11:
[...]

x 6 watt
x 365 dagen
/1000
=28.47 KwH per jaar.

Prijs per jaar €20.21

Ligt aan jou, reken eens met een kWh prijs van €0,09.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:42
sebastiaan89 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:11:
[...]

x 6 watt
x 365 dagen
/1000
=28.47 KwH per jaar.

Prijs per jaar €20.21

Nachten duren bij mij slechts 7 uur.
Dus dat valt wel mee voor 3x 2 watt buitenlampen.
Scheelt 3 bewegingsmelders kopen en plaatsen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:51
De vaatwasser maar helemaal stil gezet en nu met de hand afwassen, het verwarmen van het water gaat via de CV (bespaart tov electrisch COP 1 via vaatwasser). Welke strategie van het afwassen is het beste: teil vol laten lopen met warm/zeer heet water of steeds beetje bij beetje, per bord/pan? Het laatste volgens mij niet goed voor de 3-weg schakelaar.

De waterkoker vervangen door een fluitketel in optie maar weet niet of dat de kosten eruit haalt. Koken namelijk op gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

@mv_ak Waterkoker is een stuk efficiënter dan een fluitketel ja. Zie het youtubekanaal Technology Connections voor wat vergelijkingen.

Het zal mij overigens verbazen als je met de hand zuiniger uit bent dan met de vaatwasser. Mijn vaatwasser pakt 10 L water en 0.9 kWh per afwasbeurt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:58
mv_ak schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:27:
De vaatwasser maar helemaal stil gezet en nu met de hand afwassen, het verwarmen van het water gaat via de CV (bespaart tov electrisch COP 1 via vaatwasser). Welke strategie van het afwassen is het beste: teil vol laten lopen met warm/zeer heet water of steeds beetje bij beetje, per bord/pan? Het laatste volgens mij niet goed voor de 3-weg schakelaar.

De waterkoker vervangen door een fluitketel in optie maar weet niet of dat de kosten eruit haalt. Koken namelijk op gas.
Milieu Centraal heeft daar meer info over.
Teiltje is het beste, en niet teveel van te voren afspoelen onder de lopende (warme) kraan.

Wellicht ook even naar de specs van de vaatwasser kijken, die sowieso altijd vol en op eco programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
3dmazter schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:08:
[...]

Nachten duren bij mij slechts 7 uur.
Dus dat valt wel mee voor 3x 2 watt buitenlampen.
Scheelt 3 bewegingsmelders kopen en plaatsen .
Ik heb buiten twee 0,9watt ledlampies achter twee schemerschakelaars zitten die 24/7 0,8watt verbruiken. Tuurlijk laat ik het zo, maar eigenlijk zou het voordeliger zijn om die lampen 24/7 aan te laten staan, zonder schemerschakelaar. (Qua verbruik, niet levensduur).

Een bewegingsmelder zal ook stroom verbruiken wat @sebastiaan89 niet in de berekening heeft meegenomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Chris.nl op 31-10-2022 09:42 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Mijn persoonlijke tip, ik weet uiteraard dat er ook andere oplossingen zijn (smart wallplugs, stand-by killers, etc.)

Maar ik heb bij het tv/audio meubel een brennestuhl stekkerdoos met voetschakelaar, werkt voor mij ideaal.
Als ik alles wil aanzetten loop ik toch al naar het kastje om de afstandsbedieningen te pakken, stamp op de schakelaar en alles kan aangezet worden. 's avonds weer alles uit, afstandsbedieningen weer het kastje in en klaar.

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCBrmwsM4qlBHfv5PAK3YZad-tQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dEOml3D6KhvuRLwcdYhE1BuT.jpg?f=user_large

link.

En er is ook een versie waarin twee permanente aansluitingen zitten en de 4 andere geschakeld worden met de voetschakelaar.
link.

[ Voor 15% gewijzigd door gise op 31-10-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Wally2002 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 01:52:
[...]

Milieu Centraal heeft daar meer info over.
Teiltje is het beste, en niet teveel van te voren afspoelen onder de lopende (warme) kraan.

Wellicht ook even naar de specs van de vaatwasser kijken, die sowieso altijd vol en op eco programma.
Duidelijke uitleg. In plaats van teiltje kun je natuurlijk ook de hele wasbak gebruiken.

De meeste energiekosten bij een afwasmachine zitten hem denk ik in het opwarmen van het water > dat doe je met COP 1 en maakt warm water via de CV gebruiken voor de afwas veel goedkoper. Met gas wek je 3x meer energie op dan verwarmen met elektriciteit, dus zeg maar COP 3.

Een vaatwasser gebruikt bij een normaal programma (niet ECO want dan wordt de vaat niet goed schoon) zo'n 1,5 kWh per beurt. x340 per jaar = 476 kWh à 0,895 = 426,02 euro per jaar.
Door met de hand te wassen kan dat door 3 (want: COP = 3) maar is tegelijk minder efficiënt. Zonder met de mindere efficiëntie rekening te houden maakt het theoretisch een jaarlijkse besparing van 284,01. We have a winner!

[ Voor 6% gewijzigd door mv_ak op 31-10-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Sinds kort ook serieus aan het kijken naar stroom besparen.
Gezin met 5 personen, grote tussenwoning.
24x7 gebruikers:
- 1x inbouwkoelkast keuken.
- 1x koelkast-vriezer-combi bijkeuken.
- 1x vriezer schuur.
- Mechanische ventilatie toilet en badkamer.
- 70-liter aquarium met verwarming. (150 watt per dag verbruik gemeten).
- NUC met Home-Assistant, DSM en een externe USB-spindisk.
- Stuk of 4-5 telefoons die aan de oplader liggen.
- Stuk of 25 slimme lampen welke uiteraard wel uit staan.
Sluipverbruik zit nu rond de 150-350 watt ongeveer in de nachtelijke uren.

Al gedaan:
- 1x Slimme stekker om Sonos, TV, PS, Nintendo, Chromecast, Google-speaker, Hue-Syncbox uit te schakelen van 01:00-06:30.
- 1x slimme stekker om wasmachine uit te schakelen. (Wordt ook gebruikt voor klaar-notificatie).
- 1x slimme stekker om wasdroger uit te schakelen. (Wordt ook gebruikt voor klaar-notificatie).

Sluipverbruik vind ik nog wel redelijk hoog liggen, tussen de 150-350 watt.
Todo:
- Slimme stekkers met energie-meting om koelkast-vriezer te meten, deze zijn allemaal al flink oud. Ik kan mij niets anders voorstellen waarom het sluipverbruik zo hoog is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYh-pP93Mu99Le_SynKLCoD0gFA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sFWNn11icjxljEoVQmOHgbPn.png?f=user_large

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Uit welk bouwjaar is je ventilatieunit? En je aquarium, 150W is het verbruik als het verwarmingselement aanspringt denk ik, hoeveel kWh verbruikt hij over 24h gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
ThinkPad schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:29:
Uit welk bouwjaar is je ventilatieunit? En je aquarium, 150W is het verbruik als het verwarmingselement aanspringt denk ik, hoeveel kWh verbruikt hij over 24h gezien?
Aquarium: Vergeet de verlichting en pomp niet, laatste draait 24h, verwarming alleen als nodig maar wel binnen van 20? > 24-25 graden afhankelijk van het soort vissen.
Ben ook wel benieuwd naar het verbruik, aquarium 200l.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:40
mv_ak schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

Duidelijke uitleg. In plaats van teiltje kun je natuurlijk ook de hele wasbak gebruiken.

De meeste energiekosten bij een afwasmachine zitten hem denk ik in het opwarmen van het water > dat doe je met COP 1 en maakt warm water via de CV gebruiken voor de afwas veel goedkoper. Met gas wek je 3x meer energie op dan verwarmen met elektriciteit, dus zeg maar COP 3.

Een vaatwasser gebruikt bij een normaal programma (niet ECO want dan wordt de vaat niet goed schoon) zo'n 1,5 kWh per beurt. x340 per jaar = 476 kWh à 0,895 = 426,02 euro per jaar.
Door met de hand te wassen kan dat door 3 (want: COP = 3) maar is tegelijk minder efficiënt. Zonder met de mindere efficiëntie rekening te houden maakt het theoretisch een jaarlijkse besparing van 284,01. We have a winner!
Hier een recente vaatwasser die het in ECO heel goed schoon maakt! Zelfs beter dan het auto 45-65 graden programma! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 11:21
Ora et Labora schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:26:
- 1x slimme stekker om wasmachine uit te schakelen. (Wordt ook gebruikt voor klaar-notificatie).
- 1x slimme stekker om wasdroger uit te schakelen. (Wordt ook gebruikt voor klaar-notificatie).
Mag ik vragen welke slimme stekkers je hiervoor gebruikt?

Verder inderdaad de koel en vrieskasten meten, en mech ventilatie meten.
En draait die USB schijf continu? Dat is ook al snel een watt of 10.

En als je meet, meet dan verbruik in kWh of Wh gedurende bijvoorbeeld een dag of week.
"150 Watt per dag" zegt namelijk niets. Het is "150 Wh per dag", of anders "150 W continu gedurende een dag". Deze twee zijn niet hetzelfde. De laatste is namelijk 150W x 24h = 3600 Wh per dag. Nogal een verschil ;)

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
ThinkPad schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:29:
Ventilatieunit durf ik niet te zeggen, ik neem aanvanaf de bouw dus de jaren 70...
Zal hem eens uitzetten een paar nachten om te kijken wat dat scheelt.
Het aquarium verbruikt 150W per dag gemiddel gezien, gemeten met een Blitzwolff in HomeAssistant. Als het winter wordt gaat dit waarschijnlijk nog wel omhoog omdat het kouder is in huis.
musicpixel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:50:
[...]

Mag ik vragen welke slimme stekkers je hiervoor gebruikt?

Verder inderdaad de koel en vrieskasten meten, en mech ventilatie meten.
En draait die USB schijf continu? Dat is ook al snel een watt of 10.

En als je meet, meet dan verbruik in kWh of Wh gedurende bijvoorbeeld een dag of week.
"150 Watt per dag" zegt namelijk niets. Het is "150 Wh per dag", of anders "150 W continu gedurende een dag". Deze twee zijn niet hetzelfde. De laatste is namelijk 150W x 24h = 3600 Wh per dag. Nogal een verschil ;)
TP-link HS110 voor de wasmachine.
Blitzwolff voor aquarium en wasdroger.
De rest slimme stekkers van de Action, dus Tuya meuk.

Als ik het aquarium meet, wordt er 150 W totaal verbruikt over een hele dag, kachel en verlichting. Verlichting staat een uur of 7 aan, kachel continue maar springt bijna niet aan ivm dat het water redelijk op temperatuur blijft.

USB draait inderdaad continue, dat ga ik zsm aanpassen want is niet nodig, wordt alleen voor backups gebruikt die een half uurtje nodig hebben in de nacht, scheelt ook al weer flijnk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPqlqRcSsv75Ts0P2DwieOLyCiU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2aaIO4rfvTSKLpxL9teKLSJR.png?f=user_large

[ Voor 53% gewijzigd door Ora et Labora op 31-10-2022 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:43
@Ora et Labora Ws. kan je flink voordeel op de ventilatie unit halen. zal nog een wisselstroommotor inzitten. model met gelijkstroommotor is veel efficienter.
Daarbij overschakelen naar een model met een (of meerdere) CO2 meters: hier in de woonkamer met open keuken een CO2 meter/ bedienunit (draadloos). in de badkamer ook een bedienunit (10 min, 30min of 60 min naar hoge stand). en in de unit nog een vochtsensor.
resultaat: staat bijna altijd in de lage stand. En goede afzuiging bij vochtige lucht in de badkamer.

in de aquarium grafiek zie ik maar af en toe 150watt. wat is totaal kWh daarvan per dag?

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 31-10-2022 12:13 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:32
Ora et Labora schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:07:

Als ik het aquarium meet, wordt er 150 W totaal verbruikt over een hele dag, kachel en verlichting.
Ja, dus hoeveel (k)Wh maakt dat dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
Gramser schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:09:
[...]

Ja, dus hoeveel (k)Wh maakt dat dan?
Ik zat fout en heb het even goed bekeken:

0.84KWh als ik dat in HomeAssistant bekijk, gisteren.
5.2KWh over afgelopen week.
24.13KWh over afgelopen maand.

[ Voor 7% gewijzigd door Ora et Labora op 31-10-2022 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06:22
Dat zijn aardig realistische getallen als ik ze vergelijk met mijn 100 ltr. bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:21

franssie

Save the albatross

@Ora et Labora dat is zo'n 30 watt gemiddeld gebruik, ik had verwacht dan een aquarium veeeel meer zou gebruiken. (ik heb er geen, wil er geen, maar had dit niet verwacht - zo leer je weer eens iets)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:38
Heb al een tijdje meegelezen en ook sinds kort (rond 22 september) wat veranderingen doorgevoerd.

Ik gebruik Tibber en de Tibber app om het hele huisverbruik met de P1 meter te monitoren. Ook gebruik ik Tibber om per maand het totale verbruik in de gaten te houden, en dan kan ik het ook goed vergelijken met andere huizen. Ook heb ik een verbruiksmeter zodat ik individuele apparaten kan checken.

(2 persoonshuishouden, hoekwoning 110m2).
Verbruik september: 73 kWh (67% minder stroom dan gemiddelde huizen van 90-110m2)
Verbruik oktober: 117 kWh (71% minder stroom dan gemiddelde huizen van 90-110m2)

Doorgevoerde veranderingen:
1) Aanschaf vloerverwarmingspompschakelaar. Deze verbruikte 40 watt continu. Nu alleen als er CV warmte doorheen stroomt (of 1 keer per dag 1 minuut).
2) Knopje om accu van elektrische fiets maar X aantal uur op te laden. De adapter verbruikte 25 watt continu.
3) Knopje om Logisch Z906 speakerset alleen aan te zetten voor X uur. Deze set verbruikt anders 25 watt continu.
4) Tijdschakelaar voor modem en nog wat andere apparatuur in meterkast uit te zetten van 01.00 - 07.00.
5) Oude ventilatiebox (35 watt continu) vervangen door ecofan (verbruik 2W) (50 euro marktplaats incl. 2 schakelaars).
6) oude lampen (hallogeen!) door LED lampjes van de IKEA (0,99 p / stuk).

Besparing (exclusief het verbruik wanneer ik ook daadwerkelijk bijv. de speakerset gebruik):
125 watt 24/7
= 3kWh per dag
= afgerond 1000 per jaar
= 300 euro

Investering
150 euro

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorac
  • Laatst online: 06:22
franssie schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:55:
@Ora et Labora dat is zo'n 30 watt gemiddeld gebruik, ik had verwacht dan een aquarium veeeel meer zou gebruiken. (ik heb er geen, wil er geen, maar had dit niet verwacht - zo leer je weer eens iets)
Vergis je niet!
Met het groeien van de bak is er meer verlichting en een zwaardere pomp nodig. Ook de verwarming moet 'meegroeien' en is afhankelijk van de bewoners van de bak. De ene soort vindt 22 graden prima en de andere heeft liever 27 graden (of meer). Ook de temperatuur van de ruimte waarin de bak staat is van grote invloed.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:52

P_Tingen

omdat het KAN

mv_ak schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:27:

Ik heb geen vaatwasser en was dus al jaren met de hand af. Mijn tips:

- Was gelijk na het eten af. Laten staan zorgt er voor dat vuil nog steviger aankoekt
- Zet alle vuile vaat aan de ene kant en de schone aan de andere kant
- Gebruik een afdruiprek
- Schraap de dikste resten eerst van borden/pannen etc af
- Spoel de vaat dan voor. Niet onder een lopende kraan maar met warm water in een teil. Het water wordt erg vies, maar dat is precies de reden dat je voorspoelt; je wil niet je afwaswater in no-time verzieken. Voorspoelen met koud water kan ook maar wil minder goed en is niet fijn.
- Neem gelijk genoeg water. Als je steeds beetjes toevoegt moet je CV ketel steeds in actie komen
- Als je zonnepanelen hebt kun je ook water warm maken met je waterkoker (scheelt gas)
- Glazen eerst afwassen, dan de rest
- Borden en glazen zo heet als je kan hebben aan je handen afwassen en dan even laten staan op het afdruiprek; omdat het heel heet is afgewassen, droogt het vrij snel van zichzelf op. Scheelt behoorlijk in het afdrogen. Voor de rest van de vaat geldt ook: heter is beter. Vet en vuil gaat beter weg met heet water.
- Koop goede droogdoeken van katoen. Als ze nieuw zijn willen ze nog niet zo goed drogen maar dat wordt beter als ze een paar keer uitgewassen zijn.
- Droogdoeken na het wassen strijken is goed voor de hygiëne (en staat mooi als ze strak opgevouwen zijn)

Relatietip: toen mijn kinderen nog klein waren, was de afwas voor mijn vrouw en mij altijd een momentje om even samen bij te kleppen over de dag. De kinderen wisten dat en wisten dat ze tijdens de afwas niet moesten storen. Werkte prima!

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:35

hneel

denkt er het zijne van

- Altijd het schuim afspoelen. Anders zijn de droogdoeken binnen no-time doorweekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Maar dan niet met warm water uit de kraan, want anders moet je CV ketel steeds aan het werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:16

ericplan

5180 Wp PV

P_Tingen schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:04:
[...]

[…]
Relatietip: toen mijn kinderen nog klein waren, was de afwas voor mijn vrouw en mij altijd een momentje om even samen bij te kleppen over de dag. De kinderen wisten dat en wisten dat ze tijdens de afwas niet moesten storen. Werkte prima!
Helemaal eens met de afwastips.
offtopic:
Zelfde situatie maar hier hielp een van de kinderen met de afwas. Zij mochten de muziek uitzoeken voor tijdens de vaat en het was ook leuk om de dag door te praten, zonder dat ze gestoord werden door een playstation of smartphone.

Dat helpen met afwassen gebeurde min of meer spontaan. Om ze te leren dat het huishouden niet door kaboutertjes gedaan wordt, konden ze punten verdienen met klussen in huis, zoals was opruimen, bedden verschonen, (helpen met) koken, enz. Per week moest een bepaald aantal punten behaald worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
[...]

- Was gelijk na het eten af. Laten staan zorgt er voor dat vuil nog steviger aankoekt
- Zet alle vuile vaat aan de ene kant en de schone aan de andere kant
- Gebruik een afdruiprek
- Schraap de dikste resten eerst van borden/pannen etc af
- Spoel de vaat dan voor. Niet onder een lopende kraan maar met warm water in een teil. Het water wordt erg vies, maar dat is precies de reden dat je voorspoelt; je wil niet je afwaswater in no-time verzieken. Voorspoelen met koud water kan ook maar wil minder goed en is niet fijn.
- Neem gelijk genoeg water. Als je steeds beetjes toevoegt moet je CV ketel steeds in actie komen
- Als je zonnepanelen hebt kun je ook water warm maken met je waterkoker (scheelt gas)
- Glazen eerst afwassen, dan de rest
- Borden en glazen zo heet als je kan hebben aan je handen afwassen en dan even laten staan op het afdruiprek; omdat het heel heet is afgewassen, droogt het vrij snel van zichzelf op. Scheelt behoorlijk in het afdrogen. Voor de rest van de vaat geldt ook: heter is beter. Vet en vuil gaat beter weg met heet water.
- Koop goede droogdoeken van katoen. Als ze nieuw zijn willen ze nog niet zo goed drogen maar dat wordt beter als ze een paar keer uitgewassen zijn.
- Droogdoeken na het wassen strijken is goed voor de hygiëne (en staat mooi als ze strak opgevouwen zijn)

Bedankt! Zeker behulpzaam voor deze of gene incluis mezelf. Glazen vind ik het lastigst, vaak doe ik eerst de borden en bestek erin om alvast te laten weken, en daarna is eigenlijk niet genoeg plek voor de glazen. Maar aan het eind is het water best vuil dus als ik dan nog de glazen moet doen...+ breken is ook een dingetje als het te heet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:38
radeoxx schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:18:
Heb al een tijdje meegelezen en ook sinds kort (rond 22 september) wat veranderingen doorgevoerd.

Ik gebruik Tibber en de Tibber app om het hele huisverbruik met de P1 meter te monitoren. Ook gebruik ik Tibber om per maand het totale verbruik in de gaten te houden, en dan kan ik het ook goed vergelijken met andere huizen. Ook heb ik een verbruiksmeter zodat ik individuele apparaten kan checken.

(2 persoonshuishouden, hoekwoning 110m2).
Verbruik september: 73 kWh (67% minder stroom dan gemiddelde huizen van 90-110m2)
Verbruik oktober: 117 kWh (71% minder stroom dan gemiddelde huizen van 90-110m2)

Doorgevoerde veranderingen:
1) Aanschaf vloerverwarmingspomp. Deze verbruikte 40 watt continu. Nu alleen als er CV warmte doorheen stroomt (of 1 keer per dag 1 minuut).
2) Knopje om accu van elektrische fiets maar X aantal uur op te laden. De adapter verbruikte 25 watt continu.
3) Knopje om Logisch Z906 speakerset alleen aan te zetten voor X uur. Deze set verbruikt anders 25 watt continu.
4) Tijdschakelaar voor modem en nog wat andere apparatuur in meterkast uit te zetten van 01.00 - 07.00.
5) Oude ventilatiebox (35 watt continu) vervangen door ecofan (verbruik 2W) (50 euro marktplaats incl. 2 schakelaars).
6) oude lampen (hallogeen!) door LED lampjes van de IKEA (0,99 p / stuk).

Besparing (exclusief het verbruik wanneer ik ook daadwerkelijk bijv. de speakerset gebruik):
125 watt 24/7
= 3kWh per dag
= afgerond 1000 per jaar
= 300 euro

Investering
150 euro
Je bedoelt 1) aanschaf vloerverwarmingspomp-SCHAKELAAR ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
..

[ Voor 97% gewijzigd door PalingDrone op 01-11-2022 05:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:38
belmonde schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 00:45:
[...]

Je bedoelt 1) aanschaf vloerverwarmingspomp-SCHAKELAAR ??
Correct. Dank!

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11-2023
[...]

Kun je die factor 3 eens toelichten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Laatst online: 12:32
[...]

Als je zonnepanelen hebt kan je ook de afwasmachine aanzetten. Die is dus zuiniger met water en het kost dan geen gas én geen stroom :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
BarryH schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:11:
@Ora et Labora Ws. kan je flink voordeel op de ventilatie unit halen. zal nog een wisselstroommotor inzitten. model met gelijkstroommotor is veel efficienter.
Daarbij overschakelen naar een model met een (of meerdere) CO2 meters: hier in de woonkamer met open keuken een CO2 meter/ bedienunit (draadloos). in de badkamer ook een bedienunit (10 min, 30min of 60 min naar hoge stand). en in de unit nog een vochtsensor.
resultaat: staat bijna altijd in de lage stand. En goede afzuiging bij vochtige lucht in de badkamer.
Dank, afgelopen nacht uitgezet en het scheelt inderdaad wel iets. Linkerbalkje is met unit aan nacht ervoor, rechterbalkje van afgelopen nacht met unit uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk-IhDLkvPkDtR2uk8DYGRspTrQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hbG4ZqXkBdmVZousBBBrd63y.png?f=user_large

Met m'n huidige energieprijs (€0.22) scheelt het ongeveer €23 per jaar om hem in de nacht uit te zetten uitgaande van 40w/h verbruik maar die €0.22 is in januari ook afgelopen.
Zal eens kijken naar de andere mogelijkheden om hem ook overdag wat zuiniger te laten zijn.
Dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Ora et Labora op 01-11-2022 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Ora et Labora Het E verbruik van de ventilator is 1 ding. Het warmteverlies door overventilatie is een veel grotere kostenpost.

Door c02 gestuurd te ventileren kan je dit het beste doen.
nb. mijn unit gebruikt iets van 3-5 watt in de lage stand. En hij staat ca 1-1,5 uur per dag in de hoge stand (wij zijn met 2-3 personen)

kosten waren iets van eur 400,-.

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 01-11-2022 08:43 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:38
Compuchip87 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:13:
[...]

Als je zonnepanelen hebt kan je ook de afwasmachine aanzetten. Die is dus zuiniger met water en het kost dan geen gas én geen stroom :D
Dan kost het je TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
PE9SMS schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:02:
[...]
Kun je die factor 3 eens toelichten?
Bij de keuze WP of CV ligt het omslagpunt bij COP 2,83.

https://www.klimaatexpert...-ketel-kosten-vergelijken

Dus als je vaatwasser met COP 1 opwarmt is dat ca 3x minder efficient dan met een CV of warmtepomp water opwarmen (waarbij de vraag is hoe de hogere temperatuur bij een WP gerealiseerd wordt, volgens mij kost dit weer extra elektriciteit via COP 1 opwarmen in boiler)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunderfury
  • Laatst online: 09:38
mv_ak schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:32:
[...]

Bij de keuze WP of CV ligt het omslagpunt bij COP 2,83.

https://www.klimaatexpert...-ketel-kosten-vergelijken

Dus als je vaatwasser met COP 1 opwarmt is dat ca 3x minder efficient dan met een CV of warmtepomp water opwarmen (waarbij de vraag is hoe de hogere temperatuur bij een WP gerealiseerd wordt, volgens mij kost dit weer extra elektriciteit via COP 1 opwarmen in boiler)
Wat er in de vermelde link besproken wordt, heeft niets te maken met efficiëntie maar met kosten verhouding. Het is nou jammer genoeg eenmaal zo dat de kosten van een kWh gas niet volledig in verhouding staan met die van een kWh elektriciteit. Maar uit 1 kWh gas gaat een cv ketel echt niet meer dan 1 kWh warmte kunnen halen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
thunderfury schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:23:
[...]

Wat er in de vermelde link besproken wordt, heeft niets te maken met efficiëntie maar met kosten verhouding. Het is nou jammer genoeg eenmaal zo dat de kosten van een kWh gas niet volledig in verhouding staan met die van een kWh elektriciteit. Maar uit 1 kWh gas gaat een cv ketel echt niet meer dan 1 kWh warmte kunnen halen hoor.
Ja uiteraard, dus dat maakt verwarmen van warm water (in de vaatwasser elektrisch COP 1 of met de handwas heet water via gas CV ~COP 3) dan toch 3x goedkoper? Dan bespaar je serieus veel op de electriciteitsrekening.

Hetzelfde geldt voor de wasmachine, hotfill gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderfury
  • Laatst online: 09:38
mv_ak schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:40:
[...]

Ja uiteraard, dus dat maakt verwarmen van warm water (in de vaatwasser elektrisch COP 1 of met de handwas heet water via gas CV ~COP 3) dan toch 3x goedkoper? Dan bespaar je serieus veel op de electriciteitsrekening.

Hetzelfde geldt voor de wasmachine, hotfill gebruiken.
Het gebruik van COP hier is behoorlijk misleidend, ook al begrijp ik wat je bedoelt. COP geeft aan hoeveel energie je opwekt voor elke eenheid energie die je erin steekt. Bij gas CV ketel zal dit waarschijnlijk kleiner zijn dan 1. Als je enkel kosten bekijkt, kan het wel zo zijn dat een kWh gas goedkoper is dan een kWh elektriciteit, al is dat de laatste maanden ook nogal variabel. Daarnaast is nog maar de vraag hoever je cv ketel van je tapwaterpunt staat aangezien dit ook een behoorlijke inpakt kan hebben op de efficiëntie van het opwarmen van beperkte hoeveelheid water voor een afwas.
Afwassen met water van CV ketel zal enkel efficiënter (energiegewijs dan) zijn dan een vaatwasmachine als je significant minder warm water gebruikt voor dezelfde hoeveelheid vaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Hotfill is leuk bedacht maar dan moet je wel zorgen dat er daadwerkelijk warm water gepakt wordt en hij niet alweer stopt met vullen nog voor er daadwerkelijk warm water beschikbaar is. In een wasmachine betekent dat dan ook dat je altijd warm spoelt, klinkt ook niet echt zuinig.

Wederom, het zou me verbazen of het al deze toeren waard is tov de ECO stand van een vaatwasser. 10 L en 0.9 kWh is niet veel. Als je met de hand meer dan ongeveer 0.9/8 = 0.11 m3 gas nodig hebt voor je wasbeurt dan is het dus niet zuiniger qua energie en 10 L water betekent ook dat je heel specifiek, zoals @P_Tingen aangeeft, in een teil/gootsteen moet afwassen en niet onder de lopende kraan.

Jammer dat er nog geen warmtepompvaatwassers bestaan want die zouden op alle vlakken winnen :P. Je zou zeggen dat er niet een enorm verschil in temperatuur is tussen een wasdroger en wasmachine. Ik zie wel wat wetenschappelijk literatuur erover, grappig genoeg, maar geen bestaande producten.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor een aquarium kan een peltier-element al schelen; er is een dT met de ruimte van meestal minder dan 5 graden en dan is een COP van 2 tot 3 realistisch als je in deellast draait (COPheating = 1 + COPcooling, zie ook hier).
Hmm, daar zit misschien wel een product in...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
thunderfury schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:13:
[...]

Het gebruik van COP hier is behoorlijk misleidend, ook al begrijp ik wat je bedoelt. COP geeft aan hoeveel energie je opwekt voor elke eenheid energie die je erin steekt. Bij gas CV ketel zal dit waarschijnlijk kleiner zijn dan 1. Als je enkel kosten bekijkt, kan het wel zo zijn dat een kWh gas goedkoper is dan een kWh elektriciteit, al is dat de laatste maanden ook nogal variabel. Daarnaast is nog maar de vraag hoever je cv ketel van je tapwaterpunt staat aangezien dit ook een behoorlijke inpakt kan hebben op de efficiëntie van het opwarmen van beperkte hoeveelheid water voor een afwas.
Afwassen met water van CV ketel zal enkel efficiënter (energiegewijs dan) zijn dan een vaatwasmachine als je significant minder warm water gebruikt voor dezelfde hoeveelheid vaat.
Punt (en een deel van de winst) hier is dat het gasverbruik wel onder het prijsplafond valt en elektriciteit niet. Maar bedankt voor de toevoegingen. Gezien zelfs met ECO stand de vaatwasser toch een behoorlijke jaarlijkse kostenpost is (net zoals de wasmachine) wel de moeite om hierover na te denken. En zelf afwassen is eigenlijk sociaal gezien best leuk!

Oh en een identieke discussie is ook te voeren over koken op gas of elektrisch via bijvoorbeeld inductie (COP 1). Gelukkig koken wij nog op gas en dat laten we zo voorlopig.

[ Voor 6% gewijzigd door mv_ak op 01-11-2022 14:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Tja ik hoor veel mensen over “we blijven op gas koken” maar volgens mij is het puur en alleen een gewenningsdingetje. Want objectief gezien scoort inductie koken op alle vlakken beter. Net zo snel warm, makkelijker regelen, veiliger, schoner, geen gassen / vuur in je keuken. Vroeger (wij koken al 22 jaar op inductie) hadden de kookplaten een wat slechte regeling maar tegenwoordig met de betere modellen gaat dat super soepel. Net zo “vloeiend” als met gas.

Zelfs als je het energetisch bekijkt is er weinig winst voor gas want de helft van de warmte gaat zowiezo langs de pan. Bij inductie is die efficiency hoger. In de zomer op zonnige dagen koken wij altijd direct op inductie volledig vanaf PV. Als er om 18:00 nog 5000 watt binnenkomt. Lekker koken zonder fossiele brandstoffen of energie van het net te halen. Probeer dat maar eens met je gas kookstel. ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:56
Gerco-M schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:06:
Tja ik hoor veel mensen over “we blijven op gas koken” maar volgens mij is het puur en alleen een gewenningsdingetje. Want objectief gezien scoort inductie koken op alle vlakken beter. Net zo snel warm, makkelijker regelen, veiliger, schoner, geen gassen / vuur in je keuken. Vroeger (wij koken al 22 jaar op inductie) hadden de kookplaten een wat slechte regeling maar tegenwoordig met de betere modellen gaat dat super soepel. Net zo “vloeiend” als met gas.

Zelfs als je het energetisch bekijkt is er weinig winst voor gas want de helft van de warmte gaat zowiezo langs de pan. Bij inductie is die efficiency hoger. In de zomer op zonnige dagen koken wij altijd direct op inductie volledig vanaf PV. Als er om 18:00 nog 5000 watt binnenkomt. Lekker koken zonder fossiele brandstoffen of energie van het net te halen. Probeer dat maar eens met je gas kookstel. ;)
hebben gas nog en een inductie er overheen geplaatst
en ondanks dat gas nu per 1 jan goedkoper is dan stroom ivm het lage plafond van 2900 ( terwijl gemiddeld 3500 is ) denken we toch op inductie te blijven omdat dit zo enorm efficiënt is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Ora et Labora schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:20:
[...]

Dank, afgelopen nacht uitgezet en het scheelt inderdaad wel iets. Linkerbalkje is met unit aan nacht ervoor, rechterbalkje van afgelopen nacht met unit uit.
[Afbeelding]

Met m'n huidige energieprijs (€0.22) scheelt het ongeveer €23 per jaar om hem in de nacht uit te zetten uitgaande van 40w/h verbruik maar die €0.22 is in januari ook afgelopen.
Zal eens kijken naar de andere mogelijkheden om hem ook overdag wat zuiniger te laten zijn.
Dank!
MV is niet voor niets, zomaar uitzetten levert op langere termijn gezondheidsproblemen op!

Ik heb bij de gelijkstroom MV een mooie schakelaar met een timer gekregen (=gekocht). Zet je MV echter nooit uit! Langzaam is standaard en als nodig even hard voor douche of foute keuken activiteiten.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Gerco-M: Zo zie ik dat ook! :)

Kleine aanvulling/correctie: inductie is niet "net zo snel warm", maar zelfs veel sneller warm dan gas. Een fluitketel water is b.v. duidelijk sneller aan de kook met inductie op de "boost" mode in vergelijking tot gas.
Mijn vrouw was ook altijd sceptisch over inductie, maar omdat we recentelijk over gegaan zijn naar een warmtepomp ging het gas er uiteraard ook uit. De gewenningsperiode met inductie was kort, en de voordelen bleken legio: (zoals gezegd) sneller, heel precies te regelen, gemakkelijk schoon te maken, minder overtollige warmteproductie in de zomer, minder kookluchten en geen/fors kleinere verhoging van de CO2 tijdens het koken door gasverbranding (wat voorheen duidelijk meetbaar was).

In het kader van "serieus elektriciteit besparen": na het uitzetten van de inductieplaat wordt het stroomverbruik van de kooksessie in kWh getoond. Dat geeft mooi inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:42

yay

Franciesco schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:02:
......

In het kader van "serieus elektriciteit besparen": na het uitzetten van de inductieplaat wordt het stroomverbruik van de kooksessie in kWh getoond. Dat geeft mooi inzicht!
Is dat een functie van de inductieplaat? Of iets dat je zelf geïmplementeerd hebt met een smart meter oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@yay dat is een functie van de kookplaat. Moest wel geactiveerd worden, de beschrijving hiervan stond in de handleiding (Bosch PIV975DC1E).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Hier ook, reuze handig, hier vaak 0,5 kWh voor 3 persoons maaltijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Speedy-Andre schreef op maandag 4 november 2013 @ 12:50:
Nee, de eindschakelaar in de motor zorgt dat de motor niet meer werkt.
Ik heb een Somfy motor met RTS (remote bediening) en die verbruikt wel een paar W in standby.
Hele oude post, maar toch de vraag even proberen:
ik heb ook een rolluik/screen met somfy motoren (uit ca. 2010). het zit mooi onzichtbaar aangesloten :(
Weet jij het verbruik en heb je een manier gevonden om dat te verlagen.
ik zit te denken aan het opzoeken van de bedrading naar buiten (moet ergens in een wandcontactdoos zitten en dan van dat stopcontact een aan/uit schakelaar maken. Maar twijfel of daardoor de afstandbediening van slag raakt...

(en heb ook geen idee of ik dan 2 of 10 watt standby verbruik bespaar....)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Ja, die (ongeveer) halve kWh zien wij ook meestal bij een agv maaltijd (aardappels, groente, vlees) @BarryH .
Dat zijn dan de dure maaltijden, want rijst of pasta en een saus ligt meestal rond de 0,25kWh :)
Een flinke pot thee (met de fluitketel) is ca 0,15kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:42

yay

BarryH schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:45:
[...]

ik heb ook een rolluik/screen met somfy motoren (uit ca. 2010). het zit mooi onzichtbaar aangesloten :(
ik zit te denken aan het opzoeken van de bedrading naar buiten (moet ergens in een wandcontactdoos zitten en dan van dat stopcontact een aan/uit schakelaar maken. Maar twijfel of daardoor de afstandbediening van slag raakt...

Ik heb een rolluik met Somfy RTS. M’n Shelly plug s zegt dat die 0,3 a 0,4 watt continue verbruikt. De screens en zonnescherm zitten helaas ook weggewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Franciesco schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:47:
Ja, die (ongeveer) halve kWh zien wij ook meestal bij een agv maaltijd (aardappels, groente, vlees) @BarryH .
Dat zijn dan de dure maaltijden, want rijst of pasta en een saus ligt meestal rond de 0,25kWh :)
Een flinke pot thee (met de fluitketel) is ca 0,15kWh.
Je kan natuurlijk korter koken en dan wat langer laten staan (bv. aardappels: 5-10min koken en dan 15min laten staan)
zoiezo met een stoominzet en heel weinig water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BarryH schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:45:
[...]

Leuk dat mijn oer post in de loterij zat :+
Ik heb 3 RTS rolluiken aan elkaar geknoopt en dat verbruikt 2W totaal.
De voeding schakel ik met een smart plug die in een scene van Domoticz zit.
Leuk daar van is dat Domoticz zowel de RTS als de plug bedient zodat ik met 1 scene bijv. alles open kan sturen waarna de plug weer uit gaat (off delay van 5 minuten en de RTS commando reeks komt na na 30s).
Zelfde idee bij sluiten of op de ventilatie stand zetten.
De plug zelf schakel ik ook (samen met andere dingen) zodat ie alleen overdag bereikbaar is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
BarryH schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:25:
[...]

Je kan natuurlijk korter koken en dan wat langer laten staan (bv. aardappels: 5-10min koken en dan 15min laten staan)
Klopt! Dan doen wij ook veel met een zogenaamde hooimadam: een soort van moderne variant van een hooikist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Franciesco schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:29:
[...]

Klopt! Dan doen wij ook veel met een zogenaamde hooimadam: een soort van moderne variant van een hooikist.
Onze hooimadam is ons bed. Tot nu toe vooral voor biodynamische zilvervliesrijst, die dan 15minuten ipv 45 minuten kan koken.
Overigens is in de keten tot je aanrecht AGF juist weer minder CO2 belastend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:34
Franciesco schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:27:
@yay dat is een functie van de kookplaat. Moest wel geactiveerd worden, de beschrijving hiervan stond in de handleiding (Bosch PIV975DC1E).
Haha mooi, heb dezelfde kookplaat maar wist niet dat dit kon. Dus ook maar even snel aangezet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

mv_ak schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:52:
[...]

Punt (en een deel van de winst) hier is dat het gasverbruik wel onder het prijsplafond valt en elektriciteit niet. Maar bedankt voor de toevoegingen. Gezien zelfs met ECO stand de vaatwasser toch een behoorlijke jaarlijkse kostenpost is (net zoals de wasmachine) wel de moeite om hierover na te denken. En zelf afwassen is eigenlijk sociaal gezien best leuk!

Oh en een identieke discussie is ook te voeren over koken op gas of elektrisch via bijvoorbeeld inductie (COP 1). Gelukkig koken wij nog op gas en dat laten we zo voorlopig.
Deze hele discussie verdient wel deze link :p. Op gas koken is niet bepaald efficiënt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

Termy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 00:03:
[...]

Deze hele discussie verdient wel deze link :p. Op gas koken is niet bepaald efficiënt.
Zal best. Maar voordat we een nieuw fornuis eruit hebben (qua kosten), kunnen we zelfs met de huidige prijzen nog jaren koken... We hebben een losstaand fornuis, dus geen inbouw, een vervanger daarvoor zou zo'n 4000 euro kosten. We verbruiken zo'n 0,001 tot 0,1m3 gas per kookbeurt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
hamsteg schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:03:
[...]

MV is niet voor niets, zomaar uitzetten levert op langere termijn gezondheidsproblemen op!

Ik heb bij de gelijkstroom MV een mooie schakelaar met een timer gekregen (=gekocht). Zet je MV echter nooit uit! Langzaam is standaard en als nodig even hard voor douche of foute keuken activiteiten.
MV is alleen in de badkamer waar ook een ruim zit die altijd open staat.
Verder in het toilet waar geen raam zit, daar zou het nog nut kunnen hebben.
Maar in dit geval, wat voor gezondheidsproblemen zou dat kunnen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ora et Labora schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:02:
[...]
MV is alleen in de badkamer waar ook een ruim zit die altijd open staat.
Verder in het toilet waar geen raam zit, daar zou het nog nut kunnen hebben.
Maar in dit geval, wat voor gezondheidsproblemen zou dat kunnen opleveren?
Wel benieuwd naar inderdaad. Ik heb MV met openingen in de keuken, toilet en douche, maar gebruik hem eigenlijk alleen wanneer er gedouched wordt. Dat ding maakt net te veel geluid om de hele tijd aan te hebben staan. En gebruikt natuurlijk stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012

Seafarer

XXX

Heeft iemand de nauwkeurigheid van een Sonoff Pow Elite al eens getest/gecontroleerd? Met de zoek functie kwam ik deze nog niet tegen hier.

Ik heb er twee besteld maar realiseer me dat het venijn meestal in het lage meetgebied zit. Want wat zijn hier nu de favorieten om kleine vermogens te meten?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Met gas wek je 3x meer energie op dan verwarmen met elektriciteit, dus zeg maar COP 3.
Vrij vertaald: in 1m³ gas zit dus maar 3kW? Kun je me dat eens uitleggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

P_Tingen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:49:
[...]

Wel benieuwd naar inderdaad. Ik heb MV met openingen in de keuken, toilet en douche, maar gebruik hem eigenlijk alleen wanneer er gedouched wordt. Dat ding maakt net te veel geluid om de hele tijd aan te hebben staan. En gebruikt natuurlijk stroom.
In moderne huizen is een MV een must. De isolatie is zo goed dat er geen circulatie zou zijn als deze er niet is, uitzetten kan zorgen voor:
  • CO2 toename: moet onder een bepaald niveau blijven 750 ppm
  • Schimmel: als je niet goed ventileert ontstaat er schimmel, deze schimmelsporen zijn heel ongezond.
  • Schimmel/Stof in de afvoer komt naar binnen als je de MV uitzet, daarom is er ook standje 1.
Belangrijk, in een modern huis zijn roosters, aan- en afvoer normaal gesproken goed uitgelijnd. Een raam open zetten of roosters helemaal dicht zetten kan impact hebben. Zet na het douchen NIET een raam open: met een open raam wordt het snel te koud in de badkamer,en ontstaat er jiust condens en schimmel. Ook is de ventilatie in de rest van het huis minder goed als in de badkamer lange tijd een raam open staat (dit verstoort de doorstroming van verse lucht). Wil je toch een raam openzetten? 30 minuten is genoeg.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Seafarer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:17:
Heeft iemand de nauwkeurigheid van een Sonoff Pow Elite al eens getest/gecontroleerd? Met de zoek functie kwam ik deze nog niet tegen hier.

Ik heb er twee besteld maar realiseer me dat het venijn meestal in het lage meetgebied zit. Want wat zijn hier nu de favorieten om kleine vermogens te meten?
offtopic:
Die discussie is meer voor Energiemeters... deel hier je ervaringen
Ik heb een uitvoering: Brennenstuhl PM 231 E onderweg die wel betrouwbaar schijnt te zijn volgens diverse reviews (zie genoemd topic). Heb ook twee stuks Sonoff POW R2, kan die wel eens vergelijken met de PM231E. Ik lees hier dat de Elite net als de R2 ook de CSE7759B meetchip gebruikt dus mogelijk zijn mijn meetresultaten voor jou ook een indicatie dan.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 02-11-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ThinkPad schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:39:
[...]

offtopic:
Die discussie is meer voor Energiemeters... deel hier je ervaringen
Ik heb een uitvoering: Brennenstuhl PM 231 E onderweg die wel betrouwbaar schijnt te zijn volgens diverse reviews (zie genoemd topic). Heb ook twee stuks Sonoff POW R2, kan die wel eens vergelijken met de PM231E. Ik lees hier dat de Elite net als de R2 ook de CSE7759B meetchip gebruikt dus mogelijk zijn mijn meetresultaten voor jou ook een indicatie dan.
Oh chips. Ik heb heel dat topic over het hoofd gezien. Gauw verhuizen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:26:
[...]

Zal best. Maar voordat we een nieuw fornuis eruit hebben (qua kosten), kunnen we zelfs met de huidige prijzen nog jaren koken... We hebben een losstaand fornuis, dus geen inbouw, een vervanger daarvoor zou zo'n 4000 euro kosten. We verbruiken zo'n 0,001 tot 0,1m3 gas per kookbeurt.
Tja, dit kan ook gewoon een kwestie zijn van een upgrade zonder TVT. Ik zou nooit meer op gas willen koken. Ik vermoed overigens dat je TVT prima is als je hiermee van het gas af kan en dus ook je vastrecht en zo verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

Termy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:31:
[...]

Tja, dit kan ook gewoon een kwestie zijn van een upgrade zonder TVT. Ik zou nooit meer op gas willen koken. Ik vermoed overigens dat je TVT prima is als je hiermee van het gas af kan en dus ook je vastrecht en zo verliest.
Tja, er zijn mensen die niet kijken naar hun portemonee en alles alleen om het milieu doen. Daar hoor ik niet bij (in ieder geval niet altijd). Zelfs het feit dat wij geen wasdroger hebben, hebben we niet om het milieu gedaan, maar gewoon omdat we beiden geen voordeel van een wasdroger zien (in ons geval).

En ja, als we het gas alleen nog maar zouden gebruiken om te koken, gaat de gasmeter weg en komen er gasflessen. Ons fornuis kan daar ook mee omgaan.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:53
Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:38:
En ja, als we het gas alleen nog maar zouden gebruiken om te koken, gaat de gasmeter weg en komen er gasflessen. Ons fornuis kan daar ook mee omgaan.
In gasflessen zit normaliter propaan, wat nogal verschilt van aardgas (methaan). Ik neem aan dat je dan wel de branders van je fornuis moet wisselen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
hamsteg schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:29:
[...]

In moderne huizen is een MV een must. De isolatie is zo goed dat er geen circulatie zou zijn als deze er niet is, uitzetten kan zorgen voor:
  • CO2 toename: moet onder een bepaald niveau blijven 750 ppm
  • Schimmel: als je niet goed ventileert ontstaat er schimmel, deze schimmelsporen zijn heel ongezond.
  • Schimmel/Stof in de afvoer komt naar binnen als je de MV uitzet, daarom is er ook standje 1.
Belangrijk, in een modern huis zijn roosters, aan- en afvoer normaal gesproken goed uitgelijnd. Een raam open zetten of roosters helemaal dicht zetten kan impact hebben. Zet na het douchen NIET een raam open: met een open raam wordt het snel te koud in de badkamer,en ontstaat er jiust condens en schimmel. Ook is de ventilatie in de rest van het huis minder goed als in de badkamer lange tijd een raam open staat (dit verstoort de doorstroming van verse lucht). Wil je toch een raam openzetten? 30 minuten is genoeg.
Bedankt, ventilatie inderdaad belangrijk. Maar hoe dan als er geen roosters zijn, en je gaat met isolatieband alle 'lekken' dichten om energie te besparen. Dan stroomt er vrijwel geen koude lucht meer van buiten naar binnen en heb je minder ventilatie, terwijl de MV wel blijft aanzuigen.

Ander puntje heb ik mij laten vertellen is dat de onderkant van binnendeuren een behaalde vrijheid behoort te hebben tot de vloer vanwege ventilatie. Met laminaat leggen / waardoor de vloer iets verhoogd wordt, moet je daar eigenlijk rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

mv_ak schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:11:
[...]

Bedankt, ventilatie inderdaad belangrijk. Maar hoe dan als er geen roosters zijn, en je gaat met isolatieband alle 'lekken' dichten om energie te besparen. Dan stroomt er vrijwel geen koude lucht meer van buiten naar binnen en heb je minder ventilatie, terwijl de MV wel blijft aanzuigen.

Ander puntje heb ik mij laten vertellen is dat de onderkant van binnendeuren een behaalde vrijheid behoort te hebben tot de vloer vanwege ventilatie. Met laminaat leggen / waardoor de vloer iets verhoogd wordt, moet je daar eigenlijk rekening mee houden.
De roosters in het raam zitten "hoog" met de intentie dat als je zit in je bank of stoel, je er minder last van hebt. Tochtstrips plakken als advies maken mij ook niet standaard vrolijk. Idd moeten deuren ook een minimale kier hebben om doorstroming te geven. Hierbij gaan we uit van een huis dat goed geïsoleerd is en dus in basis wel een bepaald warmte comfort heeft.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:38:
[...]

Tja, er zijn mensen die niet kijken naar hun portemonee en alles alleen om het milieu doen. Daar hoor ik niet bij (in ieder geval niet altijd). Zelfs het feit dat wij geen wasdroger hebben, hebben we niet om het milieu gedaan, maar gewoon omdat we beiden geen voordeel van een wasdroger zien (in ons geval).

Ha, het gaat me niet om het milieu (behalve in je huis dan). Inductie is gewoon veel chiller dan gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:13

elsinga

=8-)

Hier aan het kijken tot hoelang ik het zonder verwarming aanzetten (airco, dus stroomverbruik, de cv ketel is alleen voor douchen en warm water) kan doen. Gaat tot nu toe goed met een trui aan. Gelukkig een huis uit 2011 en dus al goed geïsoleerd.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 18:30
BarryH schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:25:
[...]

Je kan ook op restaurant gaan,dan spaar je die energiekost toch al uit....

Waar zijn we mee bezig ...

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Zullen we weer ontopic? Ik lees hier over gasflessen, tochtstrips, hoe je aardappels moet koken e.d. :S
Laten we het weer over tijdschakelaars en dat soort besparingen hebben ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2022 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik ben ook van alles aan het doormeten in huis, en overal slimme schakelaars, voetschakelaars, en gewoon stekkerblokken met ouderwetste schakelaar aan het zetten.

Nu ben ik aan het meten aan de vloerverwarmingspomp (4 2 groepen, ongeveer 7 jaar oud), maar dat verbruik valt heel erg mee, maar 11W, wat neer komt op bijna 100kWh per jaar. Gek genoeg had ik die veel hoger verwacht. Alsnog gaat er een schakelaar tussen.

Grootste WTF was trouwens het lampje in de oven. In rust 1.3W, en met lampje aan schoot dat door naar 30W. Misschien gaat er ook meteen een ventilator aan?

WTF2 is de lader van de elektrische scooter. 17w, en als je die er "gewoon" de hele nacht in laat tikt dat ook behoorlijk aan. De lader voor de elektrische fiets zal ik ook nog eens aan gaan meten

Verder zie ik geen heel gekke dingen in mijn Excel die niet al vaker zijn genoemd in dit topic. Ik weet niet of stofzuigrobot al vaak is genoemd, maar die doet bij ons 3W. Daar gaat ook een schakelaar tussen.

Nu is het wachten op de grotere uitvoering: Shelly Plug, want de kleine versie klapte eruit bij de wasmachine en droger. Als ik daar aan heb gemeten is het rekenen of er nieuwe apparatuur moet komen. De condensdroger van 11.5 jaar oud gaat wel verdwijnen denk ik :X

[ Voor 8% gewijzigd door Moby op 06-11-2022 14:22 . Reden: 2 groepen, niet 4 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Moby

De pomp lijkt me erg laag, zelfs een zuinige cv pomp zit al snel op een 23-30W op 11W zal hij ook niet heel best werken met je vloer.

Je zit best al in het "achter de komma" gebied, wat is je verbruik per jaar?
ThinkPad schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:07:
[mbr]Zullen we weer ontopic? Ik lees hier over gasflessen, tochtstrips, energie meters hoe je aardappels moet koken e.d. :S
Laten we het weer over tijdschakelaars en dat soort besparingen hebben ;) [/mbr]
Aangepast :+ ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Rol-Co op 06-11-2022 13:40 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Rol-Co schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:36:
@Moby

De pomp lijkt me erg laag, zelfs een zuinige cv pomp zit al snel op een 23-30W op 11W zal hij ook niet heel best werken met je vloer.

Je zit best al in het "achter de komma" gebied, wat is je verbruik per jaar?

[...]

Aangepast :+ ;)
Ik ben weer even naar beneden gelopen, en heb een foto gemaakt. Waar ik 4 groepen zei moet het 2 zijn (oeps). Verder werkt alles prima, afgelopen winter vanaf 13 december (installatie warmtepomp) tot nu.

Maar inderdaad, ik ben ook verbaast over het verbruik, dus ik hoor het graag als er iets niet klopt. Het lijkt op een Yonos Para: https://wilo.com/nl/nl/Solutions-Finder/Para.html, en een PDF

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMnKelKixlC5KGjAejkwCFCVCxc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPPtaqEASzCvEiACE6ltFtzT.jpg?f=fotoalbum_medium

Edit: En op je vraag wat ons verbruik per jaar is: maakt dat uit? Ik vind het leuk dit soort dingen uit te zoeken. Er komt bijvoorbeeld minstens 13MWh binnen per jaar via de zonnepanelen. Meer dan genoeg, maar toch stop ik een plug tussen een apparaat van 3W.

[ Voor 21% gewijzigd door Moby op 06-11-2022 15:24 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Moby schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:51:
[...]

Ik ben weer even naar beneden gelopen, en heb een foto gemaakt. Waar ik 4 groepen zei moet het 2 zijn (oeps). Verder werkt alles prima, afgelopen winter vanaf 13 december (installatie warmtepomp) tot nu.

Maar inderdaad, ik ben ook verbaast over het verbruik, dus ik hoor het graag als er iets niet klopt. Het lijkt op een Yonos Para: https://wilo.com/nl/nl/Solutions-Finder/Para.html, en een PDF

[Afbeelding]
Zo'n pomp verpompt water. :) Dat wist je al. Maar het is gewoon massa veplaatsen, had jij 4 groepen gehad dan had je de dubbele hoeveelheid massa moeten verpompen met het dubbele energie verbruik.

Dus dat gegil van mensen "mijn vloerverwarmings pomp doet 60 watt" is totale onzin want dat lezen ze op het type plaatje. Wettelijk is het zo dat een apparaat het maximale verbruik op het type plaatje moet hebben.
Bij een centrifugaal pomp kun je alleen aan het maximum komen als je bijna geen leiding weerstand hebt.
Dus inderdaad bij 20 groepen gaat jouw pomp serieus verbruiken, weinig leiding weerstand door veel groepen en een enorme massa water te verpompen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Moby schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:51:
[...]
Er komt bijvoorbeeld minstens 13MWh binnen per jaar via de zonnepanelen. Meer dan genoeg, maar toch stop ik een plug tussen een apparaat van 3W.
En het verbruik van zo'n schakelaar maakt het wel netto winst? Klinkt erg als penny wise pound foolish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Termy schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:28:
[...]

En het verbruik van zo'n schakelaar maakt het wel netto winst? Klinkt erg als penny wise pound foolish.
Of: een hobby mag best wat kosten. :+ Al kan ik veeeel duurdere hobbies verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Termy schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:28:
[...]

Hier is de vv pomp iig geen prioriteit tijdens het stookseizoen, in de zomermaanden zie ik het permanent rondpompen van water door de vloer wel als overbodig verbruik en tegen die tijd hoop ik dat de voorraden pompschakelaars bij de leveranciers ook weer aangevuld zijn.

Eerst maar eens werk maken van de MV, er hangt hier een perilex Stork CMF14 met wisselstroommotor van zo'n 15 jaar oud (kan nergens cijfers over het verbruik vinden) maar wil het motordeel gaan vervangen door een "Zehnder Comfofan Silent Move Up" die voorzien is van een zuinigere gelijkstroommotor.

Deze nieuwe motor schijnt ook wat stiller te zijn dan de oude al heb ik het vermoeden dat de meeste herrie van de afzuiging hier in huis veroorzaakt wordt door de creatieve oplossing van een installateur met een bijzondere bochtencombinatie van flexbuis aan de aanzuigkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

PalingDrone schreef op maandag 7 november 2022 @ 04:17:
[...]

Hier is de vv pomp iig geen prioriteit tijdens het stookseizoen, in de zomermaanden zie ik het permanent rondpompen van water door de vloer wel als overbodig verbruik en tegen die tijd hoop ik dat de voorraden pompschakelaars bij de leveranciers ook weer aangevuld zijn.

Eerst maar eens werk maken van de MV, er hangt hier een perilex Stork CMF14 met wisselstroommotor van zo'n 15 jaar oud (kan nergens cijfers over het verbruik vinden) maar wil het motordeel gaan vervangen door een "Zehnder Comfofan Silent Move Up" die voorzien is van een zuinigere gelijkstroommotor.

Deze nieuwe motor schijnt ook wat stiller te zijn dan de oude al heb ik het vermoeden dat de meeste herrie van de afzuiging hier in huis veroorzaakt wordt door de creatieve oplossing van een installateur met een bijzondere bochtencombinatie van flexbuis aan de aanzuigkant.
Als je een oude vvwpomp hebt dan is dat handig, ja. Wel een schakelaar gebruiken die elke dag de pomp een paar minuten laat lopen zodat ie niet vastroest, uiteraard. Als je een moderne zuinige pomp hebt zou het wel kunnen dat die niet zo op de voeding geschakeld mag worden, dus check dat even.

Het klinkt idd wel alsof je flink wat kan besparen met je MV. Onze comfofan S pakt in de basisstand maar 3 W en is verder CO2- en vochtgestuurd. Die hoor ik alleen bij significant boven basisstand en ook dan alleen als ik op zolder ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-09 08:25
Seafarer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:17:

Voor de nauwkeurigheid, sluit een 3 stekkerdoos aan en stop er een 20W of 40W gloeilamp bij. Zodra die lampen stabiel warm zijn (geef het 2 minuten) geven ze een bijna perfecte baseline load.
Ietsje minder voor een 24 uurs meting, maar goedkope oplossing voor snelle stand-by meting

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Behalve dat een 20W lamp meestal niet exact 20,00W is. Kan maar zo 2-3W schelen omhoog/omlaag. Ik gebruik dat truukje zelf ook, maar een 30W lampje gaf 32W aan (op meerdere meters). Maar dat is 1x meten en ff op de lamp schrijven.

@PalingDrone Waarom alleen de motorplaat vervangen? Voor minder geld (€183 vs €213) heb je een compleet nieuwe unit zoals de Orcon MVS-15 (onlangs nog geplaatst bij een familielid, erg stil!). Ik heb mijn ventilatiebox vervangen door een jonggebruikte van Marktplaats. Die was maar €50 :P

Luchtkanalen optimaliseren zou ik zeker naar kijken, is al eens bewezen dat dit ook zeker uitmaakt voor geluid & stroomverbruik: ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie". Stuk flexibele slang vervangen door spirobuis met gladde bochten.

De vloerverwarmingspomp zou je voor nu achter een tijdschakelaar kunnen zetten. Die laat je dan uitschakelen nadat je klokprogramma van de CV ook naar nachtstand gaat. En dan net ervoor weer aan. Van 22:00 - 6:00 uitschakelen scheelt dan toch al weer 8u verbruik.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2022 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
@ThinkPad Met een beetje zoeken vind je zo'n nieuw motordeel al voor €168,00, en dan hoef ik ook niet te boren.
Zo'n motorplaat is een 1 op 1 upgrade, verwissel je in 2 minuten.
De Stork bevalt trouwens prima, geen klachten over het geluid van de motor, lagers of resonanties. Je hoort alleen vrij veel windgeruis op hogere standen door de bochtencombinatie van flexibele buis naar de aanvoeringang.

CO2 maak ik me geen zorgen over, er hangt in de open keuken een gemotoriseerde afzuigkap (met verse condensatoren) die rechtstreeks door het dak afvoert tijdens koken en het appartement ligt hoog genoeg om voldoende lucht door de (vele) roosters te krijgen aan zowel voor- als achterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
ThinkPad schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:13:

De vloerverwarmingspomp zou je voor nu achter een tijdschakelaar kunnen zetten. Die laat je dan uitschakelen nadat je klokprogramma van de CV ook naar nachtstand gaat. En dan net ervoor weer aan. Van 22:00 - 6:00 uitschakelen scheelt dan toch al weer 8u verbruik.
Bij ons schakelt de vloerverwarmingspomp pas in als de CV daar om vraagt (denk ik). Dan heeft zo'n tijdschakelaar niet veel nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@mv_ak Ik zou dat maar even controleren. Ik kom bosjes mensen tegen die dit ook zeggen en als je dan gaat checken blijkt die pomp veel vaker te draaien (meestal toch continu....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
BarryH schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:04:
@mv_ak Ik zou dat maar even controleren. Ik kom bosjes mensen tegen die dit ook zeggen en als je dan gaat checken blijkt die pomp veel vaker te draaien (meestal toch continu....)
Er zit een schakelkastje voor de voeding van de vloerverwarmingspomp met temp voeler op de heen/terugvoer lijkt het.
Geeft het schakelkastje dan nog sluipstroom?

De pomp wilo rs25/7 heeft specs A 0,58 en W 132 bij stand III 2450 omw/min.

ps heb nog geen stroommeter, ik zoek een betaalbare met 'matter' support.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mv_ak schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:45:
[...]

Er zit een schakelkastje voor de voeding van de vloerverwarmingspomp met temp voeler op de heen/terugvoer lijkt het.
[...]
Dit kan ook een zgn. 'maximaalthermostaat' zijn. Die laat altijd stroom door, behalve als de aanvoer te heet is. Dan zet hij de pomp uit om te voorkomen dat je vloer beschadigd. Eigenlijk precies omgekeerde werking van een pompschakelaar.

Idd even dubbelchecken dus (als je je hand op de pomp legt voel je hem wel zoemen/trillen waarschijnlijk). Of gewoon even meten met een verbruiksmeter :)

@BarryH hieronder: Dat wat jij beschrijft is ook een maximaalthermostaat waarschijnlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2022 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@mv_ak Het schakelkastje zal niet veel stroom verbruiken. ECHTER: schakelt het op de juiste momenten.
Vorige week nog ergens: pomp met een schakelkastje op de buis, echter pomp draait (hand erop en is licht warm en je voelt heel klein beetje vibratie).
Met energiemeter van de bouwmarkt van 10-15 eur blijkt dat continu 94 watt.
Gasketel hele week niet aan geweest, Leiding waar de thermostaat op zit voelt koud... Wat is hier aan de hand?
Kastje met thermostaat opengepeuterd, zit potmeter in, die maar eens een stuk verdraaid. En jawel hoor, nu gaat de pomp uit en als je de gasketel aanslingert weer aan....

Per jaar: 94watt*9=ca. 800kWh waarvan ~70% voor niks....
nb. en de pomp kon ook nog wel een tandje lager.. nog weer 40watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
BarryH schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:55:
@mv_ak Het schakelkastje zal niet veel stroom verbruiken. ECHTER: schakelt het op de juiste momenten.
Vorige week nog ergens: pomp met een schakelkastje op de buis, echter pomp draait (hand erop en is licht warm en je voelt heel klein beetje vibratie).
Met energiemeter van de bouwmarkt van 10-15 eur blijkt dat continu 94 watt.
Gasketel hele week niet aan geweest, Leiding waar de thermostaat op zit voelt koud... Wat is hier aan de hand?
Kastje met thermostaat opengepeuterd, zit potmeter in, die maar eens een stuk verdraaid. En jawel hoor, nu gaat de pomp uit en als je de gasketel aanslingert weer aan....

Per jaar: 94watt*9=ca. 800kWh waarvan ~70% voor niks....
nb. en de pomp kon ook nog wel een tandje lager.. nog weer 40watt
Bedankt voor de info! Ik ga het uitzoeken dat zijn wel serieuze verbruiken.

Bij pomp lagere stroomsnelheid betekent minder warmteafgifte en dan langer doordraaien van de CV en pomp om de ideaaltemp te bereiken. Weet niet of dat dan voordeliger uitkomt. Heb de CV wel op opentherm gezet en gevoelsmatig geeft dat een besparing van 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mv_ak Als je een gasketel hebt is het criterium denk ik of de warmte goed over de vloer verdeeld wordt en los daarvan de keteltemperatuur flink verlagen.
Bij een WP heb je gelijk, maar is vaak een pomploze verdeler mogelijk (en nog zuiniger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

BarryH schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:05:
@mv_ak Als je een gasketel hebt is het criterium denk ik of de warmte goed over de vloer verdeeld wordt en los daarvan de keteltemperatuur flink verlagen.
Nee bij mengverdelers de ketel gewoon op 65 tot 70 laten staan. Zie dit topic. Gas besparen door middel van CV tuning deel III en de thermostaat bepaalt wel of die aanvoer temperatuur echt nodig is.
Bij een WP heb je gelijk, maar is vaak een pomploze verdeler mogelijk (en nog zuiniger)
Het rendement wordt bepaald door.......................

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 07-11-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Seafarer Wat is je punt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Een opmerking over zomaar je ketel temperatuur verlagen kan gewoon niet. Dat gaat soms helemaal fout. Niet altijd.

Het rendement van een HR ketel wordt bepaald door de retour temperatuur uit je vloer of radiatoren. En dus niet uit je aanvoer temperatuur.

Ik hoop dat die onzin eens afgelopen is. :)

Pagina: 1 ... 74 ... 84 Laatste