Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
:) gaan we in tuning topic bespreken, Kan je me laten zien waar op de ketel ik de retour temperatuur instel.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:58
Data over wat nou beter zou zijn.
Een schoongemaakte ijsvrije vriezer of een vriezer waar meer ijs in zit dan voedsel:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3kkkFp4B/5992353301141764081-121.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nXNCRzqt/5992353301141764082-121.jpg

(niet naar "koelkast" kijken, heb een tijdje alles gemeten en daarna de namen niet meer veranderd.)

Conclusie.
Maakt geen zak uit.
De onderste is trouwens de "schone" vriezer.

[ Voor 8% gewijzigd door NeutraleTeun op 07-11-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
-

[ Voor 100% gewijzigd door NeutraleTeun op 07-11-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:15
Is dat van een standalone vriezer of een combi model?
Kon de grafieken niet heel goed lezen geloof ik, maar wat verbruikt het apparaat op een gewone dag ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Standalone.
De grafiek gaat van 00:00 tot 00:00, dus wat je ziet is 24 uur.

Beide grafieken verbruiken op 24u zo'n 0,3kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Taghorn schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:09:
Voor de nauwkeurigheid, sluit een 3 stekkerdoos aan en stop er een 20W of 40W gloeilamp bij. Zodra die lampen stabiel warm zijn (geef het 2 minuten) geven ze een bijna perfecte baseline load.
Ietsje minder voor een 24 uurs meting, maar goedkope oplossing voor snelle stand-by meting
ThinkPad schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:13:
Behalve dat een 20W lamp meestal niet exact 20,00W is. Kan maar zo 2-3W schelen omhoog/omlaag. Ik gebruik dat truukje zelf ook, maar een 30W lampje gaf 32W aan (op meerdere meters). Maar dat is 1x meten en ff op de lamp schrijven.
Even een sidenote bij dat lampentrucje: Het verbruik van een gloeilamp is enorm afhankelijk van de netspanning. Rond 18 uur (als heel Nederland aan het koken is), verbruikt ie met een netspanning van 220V veel minder dan op een zonnige zondag in mei, als de netspanning in veel wijken richting de 250V gaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:38
NeutraleTeun schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:50:
Data over wat nou beter zou zijn.
Een schoongemaakte ijsvrije vriezer of een vriezer waar meer ijs in zit dan voedsel:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(niet naar "koelkast" kijken, heb een tijdje alles gemeten en daarna de namen niet meer veranderd.)

Conclusie.
Maakt geen zak uit.
De onderste is trouwens de "schone" vriezer.
Wat maf! Had verwacht dat de bovenste grafiek de schone vriezer zou zijn i.v.m. de consistentie van het aanslaan. Zou het te maken kunnen hebben dat de vriezer is opgewarmd tijdens het schoonmaken? In ieder geval grappig te zien dat het verbruik in kWh's gelijk is gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
@Slapabeardon de metingen blijven hetzelfde, zelfs week na schoonmaken.

Denk mogelijk doordat de vriezer voller is met ijs, dat de kou beter wordt vastgehouden en daardoor minder vaak hoeft aan te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:39
Hier recent ook eens naar de vriezers gekeken. Ja wij hebben er twee. Groot gezin dus veel invriezen.

Nu is de ene een hoge kast en deze verbruikt 0,56 kWh per dag. Valt best mee aangezien dat ding jaartje of 10 oud is.

Daarnaast hebben wij een tafelmodel deze verbruikt meer. Deze komt op 0,65 kWh per dag. Vriezer is ook een jaartje of 10.

Dus ding dat twee keer zo groot is verbruikt minder. :P

Nu heb ik even naar nieuwe vriezers gekeken, maar besparing is echt minimaal. De meeste zeer zuinige vriezers kosten een godsvermogen. Dat verdien je nooit terug. Ik wil best besparen, maar dat gaat tever. Zeker gezien wij iedere jaar minimaal 500 kWh over hebben op de zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

(jarig!)
mv_ak schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:03:
[...]

Bedankt voor de info! Ik ga het uitzoeken dat zijn wel serieuze verbruiken.

Bij pomp lagere stroomsnelheid betekent minder warmteafgifte en dan langer doordraaien van de CV en pomp om de ideaaltemp te bereiken. Weet niet of dat dan voordeliger uitkomt. Heb de CV wel op opentherm gezet en gevoelsmatig geeft dat een besparing van 10%.
Gevoelsmatig lijkt het me dat bij een lagere pompstand het water in de buizen meer tijd heeft om zijn warmte af te geven. Bij een hoger debiet ga je warmer water retour naar de ketel sturen. De pompsnelheid moet je dan ook vooral afstemmen op de delta T. Of zie ik hier iets verkeerd?

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47

Seafarer

XXX

Highfive95 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:40:
Hier recent ook eens naar de vriezers gekeken. Ja wij hebben er twee. Groot gezin dus veel invriezen.

Nu is de ene een hoge kast en deze verbruikt 0,56 kWh per dag. Valt best mee aangezien dat ding jaartje of 10 oud is.

Daarnaast hebben wij een tafelmodel deze verbruikt meer. Deze komt op 0,65 kWh per dag. Vriezer is ook een jaartje of 10.

Dus ding dat twee keer zo groot is verbruikt minder. :P

Nu heb ik even naar nieuwe vriezers gekeken, maar besparing is echt minimaal. De meeste zeer zuinige vriezers kosten een godsvermogen. Dat verdien je nooit terug. Ik wil best besparen, maar dat gaat tever. Zeker gezien wij iedere jaar minimaal 500 kWh over hebben op de zonnepanelen.
De vraag is ook hoe zijn ze ingebouwd en is de achterzijde schoon. Kan koellucht er ook goed langs stromen?
Essentieel voor een hoog rendement. En laag verbruik. Misschien dat je daar nog iets kunt winnen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wsmaal
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De koppeling met PVOutput was voor mij de reden om de slimmemeteruitlezen.nl (Enepa) te gebruiken. Aanvankelijk werkte dat prima, maar na enkele dagen klopte de productie van mijn zonnepaneel systeem (Enphase / Envoy S) significant niet meer. Derhalve geen goed beeld van eigen gebruik per kwartier (interval). Uiteraard aangekaart bij Enepa (eind oktober) maar tot heden (nog) niet opgelost. Ik ben nieuwsgierig naar of ik de enige slimmemeteruitlezen.nl gebruiker ben met voornoemd probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
wsmaal schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:19:
De koppeling met PVOutput was voor mij de reden om de slimmemeteruitlezen.nl (Enepa) te gebruiken. Aanvankelijk werkte dat prima, maar na enkele dagen klopte de productie van mijn zonnepaneel systeem (Enphase / Envoy S) significant niet meer. Derhalve geen goed beeld van eigen gebruik per kwartier (interval). Uiteraard aangekaart bij Enepa (eind oktober) maar tot heden (nog) niet opgelost. Ik ben nieuwsgierig naar of ik de enige slimmemeteruitlezen.nl gebruiker ben met voornoemd probleem.
Hoe kan dat ooit werken? De slimme meter lezer kan toch enkel zien wat geïnjecteerd wordt in het net en geconsumeerd van het net? Zelfverbruik van je PV installatie is toch per definitie onzichtbaar voor de slimme meter?
EDIT: ah, dat vereist dat je PV installatie informatie stuurt naar pvoutput.org, wat dan weer uitgelezen wordt door die dienst. Got it.

[ Voor 6% gewijzigd door Wim Leers op 11-11-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik ben bezig met mijn vloerverwarming. Daar komt een schakelaar tussen om het verbruik, wat al laag is, nog verder terug te dringen.

Ik heb aan de fabrikant gevraagd wat het verbruik van dit apparaat is, want vreemd genoeg staat dit nergens vermeld. Is er toevallig iemand die deze schakelaar heeft en er aan heeft gemeten?

Bij deze is het wel vermeld, 2,5W, en is ook de helft goedkoper in de aanschaf

Verder ben ik bezig geweest met de lader van de electrische scooter icm een uitvoering: Shelly Plug S 1-pack icm wat code.

Net even een test gedaan door te laden van 70% naar 75%. Na 2 minuten standby (rond 11.12) waarbij er dus ongeveer 20W wordt verbruikt gaat hij nu netjes naar 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-0THZpCJxi3JzdKwfRyvZOHtpc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0yQ2WxH8WQBnPIYJniM6wHFp.jpg?f=user_large

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 23:08
Moby schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:15:
Bij deze is het wel vermeld, 2,5W, en is ook de helft goedkoper in de aanschaf
Dan zie ik geen reden om voor de eerste (duurdere) te gaan tenzij die andere niet past oid. Het verbruik van die eerste zal ook wel rond de 2.5 W liggen, vergelijkbaar met die andere. Er zit een klein netvoeding in en een relais om de vloerverwarmingspomp aan/uit te schakelen. Met het relais aan (pomp aan) is 2.5 W dan wat je kunt verwachten.

Als je echt tot het gaatje wil gaan als ontwerper zou je een bi-stabiel relais kunnen gebruiken en een geoptimaliseerde netvoeding maar dat is niet gebruikelijk (omdat anders dan een rechtoe-rechtaan ontwerp wat de meeste fabrikanten gebruiken). Als je dan zo'n geoptimaliseerd product maakt ga je dat ook laten zien in de specificaties. Die dure doet dat niet dus ik gok dat ie niet beter is dan die goedkope pompschakelaar.

Ik heb zelf trouwens zoiets als die tweede en dat werkt prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Beste Moby,

wij hebben de pompschakelaar een aantal dagen gemeten met een P1 meter en het resultaat is dat het verbruik amper 1 watt is.

Bij de intervalschakeling (1x10min/24h) loopt het op tot bijna 1,5W.

Mocht u verder nog vragen hebben verneem ik het graag.
Dit gaat dus over de duurdere Robot ROBO pompschakelaar.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
Het energieverbruik gaan meten van een pompschakelaar. Alleen de echte energiebezuinigers doen dat, en gelijk hebben ze :)

Ik zag onlangs een filmpje van iemand die het energieverbruik van een pv-omvormer aan het nakijken was. En effectief zag je dat op een 3-fase omvormer er 1 fase was die iets minder vermogen had want daarop was de nodige voeding voor printplaat omvormer op afgetakt.

Ik herinner met geen getallen meer maar toch wel dat het eigenlijk niet verwaarloosbaar was. Enkele tientallen watts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 21:36
Wozmro schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:45:
Het energieverbruik gaan meten van een pompschakelaar. Alleen de echte energiebezuinigers doen dat, en gelijk hebben ze :)

Ik zag onlangs een filmpje van iemand die het energieverbruik van een pv-omvormer aan het nakijken was. En effectief zag je dat op een 3-fase omvormer er 1 fase was die iets minder vermogen had want daarop was de nodige voeding voor printplaat omvormer op afgetakt.

Ik herinner met geen getallen meer maar toch wel dat het eigenlijk niet verwaarloosbaar was. Enkele tientallen watts?
Sommige PV omvormers werken alleen als de panelen iets opwekken. Die hebben dus geen sluipverbruik

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:26:
[...]

Zal best. Maar voordat we een nieuw fornuis eruit hebben (qua kosten), kunnen we zelfs met de huidige prijzen nog jaren koken... We hebben een losstaand fornuis, dus geen inbouw, een vervanger daarvoor zou zo'n 4000 euro kosten. We verbruiken zo'n 0,001 tot 0,1m3 gas per kookbeurt.
je kan toch ook een inductie los lopen
~250 euro of zo

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

Maxwp schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:27:
[...]

je kan toch ook een inductie los lopen
~250 euro of zo
En waar zouden we die dan moeten neerzetten? Dan moeten we ook een keukenkastje erbij kopen, plus 2 ovens en een gril. Wordt het wel weer wat meer dan 250 euro.

Wij hebben onze keuken om ons fornuis gebouwd. Dan ga ik toch niet m'n keuken lelijk maken omdat ik een paar euro per jaar wil besparen?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21
Sowieso... wat heeft het vervangen van een gasfornuis door een inductievariant te maken met elektriciteit besparen? Je gaat alleen maar meer stroom verbruiken. Ja, en minder gas, maar daar gaat dit topic toch niet over...? :X

Punctuality is the politeness of kings

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:09
Wozmro schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:45:

Ik weet welk filmpje je bedoelt, maar getallen niet meer.
Linkje: https://www.youtube.com/w...ePc&ab_channel=KetelKlets

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:21

hneel

denkt er het zijne van

Printplaatje van de afzuigkap was kapot. Dus even er uit gehaald, en gerepareerd door grootste condensator te vervangen. Op het moment dat ik hem er uit haalde voelde de trafo nog een beetje warm aan, terwijl de afzuiging al een hele nacht niet meer gedraaid had. Was nog een ouderwetste lineare voeding met trafo, diode-brug en condensators.

Nu ik dat ding los had, eindelijk eens de kans om het te meten. Normaliter zit dat immers ingebouwd. Bleek toch nog zo'n 3 watt in rust te zijn.

In de tussentijd had ik even zo'n oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryw-O4uOO-Kuqdksvqdq4piwWDI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qdAOrYBdWSg9FprLDAPFUzA9.png?f=user_large

Werkt ook prima. 1 schakelaar voor aan/uit (we gebruiken toch alleen maar laagste stand) en 1 voor de lamp.
Ik twijfel of ik het printje terug ga plaatsen. Dat is met de huidige tarieven toch al snel een paar tientjes per jaar.

Oh ja, oorspronkelijk zaten er in die afzuigkap 2 kleine spotjes van elk 50W. Die heb ik al heel lang geleden door LED vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb sinds de zomer mijn tweede vriezer gemeten. Daar schrok ik van. Deze gebruikte bijna 2kWh per dag. Dus ik heb de familie er bij getrokken om te kijken of we ook zonder deze vriezer kunnen. Conclusie: alleen opslag van pizza's en brood was een issue.
De eerste hebben we opgelost door pizza's niet meer in de vriezer te gooien, maar ze op dezelfde dag te kopen als dat we ze eten. Voor het brood hebben we een broodbakmachine gekocht. Deze gebruikt 0.6kWh per brood. De vriezer staat inmiddels uit.
Hiermee besparen we meer dan 1kWh per dag en hebben we ook nog vers brood (bijkomend voordeel: geen allergische reacties meer van brood).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Heeft iemand hier data van energieverbruik per droogbeurt? Sinds 3 weken ook aan de home wizard en m’n droger doet gemiddeld 1kwh per droogbeurt zie ik. Het is een aeg van 3 jaar oud (geen wp). Vraag me af hoe dat is in vergelijking met een wp droger en of het dan nu al zin heeft om te upgraden.

Ben wel m’n sluipverbruik flink aan het terugdringen, koffiemachine eerder uitzetten, opladers eruit halen, schakelaar op de pomp voor de vloerverwarming; ben al 50 watt sluipverbruik kwijt, tikt toch aardig aan

• Seafarer

Seafarer

XXX

KabouterSuper schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:58:
Ik heb sinds de zomer mijn tweede vriezer gemeten. Daar schrok ik van. Deze gebruikte bijna 2kWh per dag. Dus ik heb de familie er bij getrokken om te kijken of we ook zonder deze vriezer kunnen. Conclusie: alleen opslag van pizza's en brood was een issue.
De eerste hebben we opgelost door pizza's niet meer in de vriezer te gooien, maar ze op dezelfde dag te kopen als dat we ze eten. Voor het brood hebben we een broodbakmachine gekocht. Deze gebruikt 0.6kWh per brood. De vriezer staat inmiddels uit.
Hiermee besparen we meer dan 1kWh per dag en hebben we ook nog vers brood (bijkomend voordeel: geen allergische reacties meer van brood).
Meer dan 600 euro per jaar. 8)7

• BarryH
  • Nu online
lex schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:29:
Heeft iemand hier data van energieverbruik per droogbeurt? Sinds 3 weken ook aan de home wizard en m’n droger doet gemiddeld 1kwh per droogbeurt zie ik. Het is een aeg van 3 jaar oud (geen wp). Vraag me af hoe dat is in vergelijking met een wp droger en of het dan nu al zin heeft om te upgraden.

Ben wel m’n sluipverbruik flink aan het terugdringen, koffiemachine eerder uitzetten, opladers eruit halen, schakelaar op de pomp voor de vloerverwarming; ben al 50 watt sluipverbruik kwijt, tikt toch aardig aan
hier een bosch WP drover (ecologixx 7)
met ca. 5 kg wasgoed 0,6-1kWh
Maar sinds 1 maart dit jaar bijna niet meer in gebruik :)

Waarschijnlijk slim om even wat handleidingen van recente modellen door te neuzen

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 17-11-2022 12:15 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dat valt niet zomaar te vergelijken... Alles hangt af van hoe nat de lading is, hoeveel kg, of de boel in elkaar rolt (lakens) waardoor het moeilijker droogt, e.d... Daarnaast meet een goede WP droger bvb. ook het vochtgehalte en stopt als de was droog (genoeg) is. Het verschilt dus nogal als je er 1 vaatdoek ingooit, of een trommel vol ramt met beddengoed.

Een ander voordeel van een WP droger is trouwens dat de temperatuur lager ligt, en dat je er gevoeligere stoffen in kan steken dan in een resistieve droger.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

KabouterSuper schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:58:
2kWh per dag voor een kleine vriezer of een grote? Dat is namelijk heel erg veel, zelfs voor een koel/vries combi. Als ik het goed berekend heb, gebruikt onze vrieskast (tafelmodel) minder dan 300Wh per dag. (25 minuten 1W, 5 minute maximaal 70W, keer 48 halve uren per dag).

Houd er wel rekening mee dat zelfgebakken brood meer kost dan alleen stroom, je hebt ook je ingredienten. En groter inkopen tijdens aanbiedingen (en invriezen) is over het algemeen ook goedkoper dan elke keer voor de standaard prijs kopen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Seafarer schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:32:
[...]

Meer dan 600 euro per jaar. 8)7
Gelukkig voor ons 'maar' 170,- per jaar.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:21:
[...]

2kWh per dag voor een kleine vriezer of een grote? Dat is namelijk heel erg veel, zelfs voor een koel/vries combi. Als ik het goed berekend heb, gebruikt onze vrieskast (tafelmodel) minder dan 300Wh per dag. (25 minuten 1W, 5 minute maximaal 70W, keer 48 halve uren per dag).

Houd er wel rekening mee dat zelfgebakken brood meer kost dan alleen stroom, je hebt ook je ingredienten. En groter inkopen tijdens aanbiedingen (en invriezen) is over het algemeen ook goedkoper dan elke keer voor de standaard prijs kopen...
Yep, is inderdaad heel veel (al heb ik in een warme zomer gemeten dus het zal een beetje vertekend zijn). Het is een staande vriezer van 1.80m hoog. Het ding was al oud en het rubber zal niet meer helemaal dicht hebben gezeten. Anyway, dit was een mooie kans om 10% op mijn energierekening te besparen.

Qua broodbakken, we hebben inderdaad geinventariseerd wat de totale kosten zijn, dus afschrijving, meel/gist/water en electra. Het breakeven point zat op zo'n 50 broden, dus dat is al vrij snel als je thuis twee pubers hebt. En zoals ik al zei, degene met allergieen kan nu ook brood eten omdat we zelf bepalen wat er in het brood gaat.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Maxwp
Wailing_Banshee schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:39:
[...]

En waar zouden we die dan moeten neerzetten? Dan moeten we ook een keukenkastje erbij kopen, plus 2 ovens en een gril. Wordt het wel weer wat meer dan 250 euro.

Wij hebben onze keuken om ons fornuis gebouwd. Dan ga ik toch niet m'n keuken lelijk maken omdat ik een paar euro per jaar wil besparen?
wat heeft een oven en een gril er mee te maken?
je plaats die gewoon over het gasfornuis heen
kan je altijd nog bij lagere gas alsnog gas stoken

minder gas betekend ook minder stoom verbruiken omdat gas stroom centrales minder hoeven te draaien dus kan de prijs van gas ook omlaag

https://www.bol.com/nl/nl...pGMA.2_51.55.ProductImage

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/YEplW67OQMWY/1200x798.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Maxwp op 17-11-2022 16:27 ]

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:51

https://www.milieucentraa...araten-in-huis/wasdroger/

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ze gaan er van uit dat een wasdroger 12yr mee gaat in het tabelletje met totale kosten... helaas is dat mijn ervaring bij lange niet. Hier zijn er twee stuk gegaan in ~12 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
KabouterSuper schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:02:
[...]

Gelukkig voor ons 'maar' 170,- per jaar.

[...]

Yep, is inderdaad heel veel (al heb ik in een warme zomer gemeten dus het zal een beetje vertekend zijn). Het is een staande vriezer van 1.80m hoog. Het ding was al oud en het rubber zal niet meer helemaal dicht hebben gezeten. Anyway, dit was een mooie kans om 10% op mijn energierekening te besparen.

Qua broodbakken, we hebben inderdaad geinventariseerd wat de totale kosten zijn, dus afschrijving, meel/gist/water en electra. Het breakeven point zat op zo'n 50 broden, dus dat is al vrij snel als je thuis twee pubers hebt. En zoals ik al zei, degene met allergieen kan nu ook brood eten omdat we zelf bepalen wat er in het brood gaat.
Dit is een idee:
https://mtbest.net/chest-fridge/

Bakdiepvriezer gebruiken als koelkast. Heb je wel wat plaats voor nodig in de keuken. Eventueel ook wel te gebruiken als werkvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Electriciteit besparen door minder gas te gebruiken (wat al practisch niets is), en dan nog een onveilige situatie creeeren (op een onstabiele ondergrond koken, met een verlengsnoer door de keuken naar een stopcontact). Heel verstandig!

Ik ben niet bereid om koste wat kost energie te gaan besparen. Ik trek twee grenzen: veiligheid en stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 10:35
Maxwp schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:19:
[...]

wat heeft een oven en een gril er mee te maken?
je plaats die gewoon over het gasfornuis heen
kan je altijd nog bij lagere gas alsnog gas stoken

minder gas betekend ook minder stoom verbruiken omdat gas stroom centrales minder hoeven te draaien dus kan de prijs van gas ook omlaag

https://www.bol.com/nl/nl...pGMA.2_51.55.ProductImage

[Afbeelding]
LOL, dan heb je een prachtige keuken met luxe fornuis, en ga je het zeker vervangen door een soort van camping-kookplaat... (oke, misschien iets overdreven, maar toch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wozmro schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:36:
[...]

Dit is een idee:
https://mtbest.net/chest-fridge/

Bakdiepvriezer gebruiken als koelkast. Heb je wel wat plaats voor nodig in de keuken. Eventueel ook wel te gebruiken als werkvlak.
Deze dan? https://coolfridge.blogsp...msumption-down-to-50.html
Ik zou best 5 cm piepschuim tegen mijn koelkast (20 jaar geleden A+++) willen plakken, en ik verwacht dat het 150-200 kWh per jaar kan besparen zodat het weer een moderne A is. Wat me tegenhoudt is dat je bij brand dan een fakkel in de keuken hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 18:30
RemcoDelft schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:57:
[...]

Ik zou best 5 cm piepschuim tegen mijn koelkast (20 jaar geleden A+++) willen plakken, en ik verwacht dat het 150-200 kWh per jaar kan besparen zodat het weer een moderne A is. Wat me tegenhoudt is dat je bij brand dan een fakkel in de keuken hebt staan.
150kwh op een jaar kost me 18 euro. Dat is het me echt niet waard. Extra chemische stoffen in mijn koelkast. No way. Dit is van de pot gerukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Xqlusive schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:50:
[...]

LOL, dan heb je een prachtige keuken met luxe fornuis, en ga je het zeker vervangen door een soort van camping-kookplaat... (oke, misschien iets overdreven, maar toch)
Niet dat een inductiekookplaat een eye sore is (iig een stuk minder dan een gasfornuis met 4 pitten), maar je kunt dit ding na gebruik netjes afvegen en in een la opbergen.
Cleane en strakke keuken. ;)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Wailing_Banshee schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:21:
[...]
En groter inkopen tijdens aanbiedingen (en invriezen) is over het algemeen ook goedkoper dan elke keer voor de standaard prijs kopen...
Dat is op zich waar, maar een weekje vlees kan een gemiddeld huishouden ook wel in de normale koelvriescombinatie kwijt. Als je een voorraad brood of pizza's voor meerdere weken wilt inslaan (die dingen zijn over het algemeen een week in de aanbieding, dus voor een week invriezen heeft weinig nut tov dagvers kopen) geef ik je te doen, dan mag je idd speciaal daarvoor een 2e vriezer aanzetten... dan is je voordeel wel weg.
RemcoDelft schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:57:
[...]

Faece schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:31:
[...]

150kwh op een jaar kost me 18 euro. Dat is het me echt niet waard. Extra chemische stoffen in mijn koelkast. No way. Dit is van de pot gerukt...
Ik zou persoonlijk idd gewoon een nieuwe koelkast kopen, maar deze reacties zijn wel een beetje overdreven hoor. Als piepschuim "chemische stof" is, zet je dan ook geen plastic verpakkingen meer in je koelkast? En als er brand uitbreekt, gaat een paar gram polystyreen echt het verschil niet maken tussen al die spaanplaat van je keukenkastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:47
@tyfoon_2 Ik heb hier weinig verstand van, maar kun je je aquarium isoleren? Bijvoorbeeld een 2-4cm XPS ondergrond, dubbel glas (voorzetje maken van glas helpt al veel). Scheelt natuurlijk niet heel veel op het geheel, maar misschien dat je er een paar honderd kwh mee wint.

En natuurlijk; 180w aan IT. Hoe bereik je dat anno 2022 nog? Is dat voornamelijk 24/7 gebruik van server apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
HR++ glas aquarium :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:08
[...]

Hoe komt er een "chemische stof" in je koelkast als je aan de buitenkant een plaatje eromheen plaatst? En alles is uiteindelijk een chemische stof :X. Wat een alfa-gelul.

Waar denk je dat die oude koelkast al mee opgevuld is? (ouderwets PUR-achtig schuim). Waar die witte rackjes van gemaakt zijn? Wat er aan "no-frost" plastic coating in zit aan de binnenkant? Wat er voor koelmiddel in zit? Etc.

Keukenkastjes bestaan 9/10x uit houtvezel, een sloot lijm en een plastic buitenlaag. Dat brand een stuk langer en heter dan een beetje EPS, dat is binnen 10sec weg.

@RemcoDelft Bij brand moet je vooral gewoon zorgen dat je zo snel mogelijk wakker en pleite bent (dus gekoppelde rookmelders in elk vertrek, vluchtladders + schuimblussers plaatsen boven, etc.). Uiteindelijk brand bijna alles in huis.

On-topique: Cross-post uit het day ahead energietopic mbt besparen op je IT:

Je IT blijft toch de grootste hap uit de taart. Begrijp me niet verkeerd, hobby's mogen wat kosten en hier hangt het ook vol met IT spul in racks, maar dit is gewoon een megaslurper. Hier is ook best wel wat winst te behalen zonder aan comfort in te leveren.

Ik heb m'n 3-host VMware cluster en NAS inmiddels uitgezet, de servers gaan alleen nog aan als ik daadwerkelijk aan het homelabben ga en de NAS heb ik weggegeven. Alle écht nodige 24/7 vm's (pi-hole+ pivpn, home assistant+graphana, nas+downloadbak) heb ik omgezet naar 3 raspberry pi's (2x pi4 en een pi3) met een rackmount kit. Verbruik ging daardoor van gemiddeld 110 naar 3,5 watt en de performance is nog steeds ruim voldoende. Zelfs 4K plex transcoding gaat goed genoeg op een pi4.

Hier heb ik o.a. op IT vlak gedaan:
- Huis services allemaal op pi's gezet.
- De Pi met NAS/media/plex/etc staat alleen aan wanneer ik savonds thuis ben, verder uit. Idem audio apparatuur.
- Alles dat linux draait krijg je fors zuiniger door even een "powertop --auto-tune" te draaien.
- De kijkmedia staat op 1 grote USB-disk aan deze Pi met een spindown tijd van 5min. Backup doe ik naar een 2e USB-disk en 1x per maand extern naar Amazon glacier.
- 2,4ghz radio's uitgezet op 3 v/d 5 access points, 5ghz overal op een tijdsschema gezet.
- POE apparatuur/poorten waar mogelijk ook op een schema en/of op basis van afwezigheid (via unifi api in HA)
- POE switches samengevoegd tot 1 moderne switch ipv 4 oudere/kleinere.
- SNMP uit op alle netwerkapparatuur.
- IR led's uitgezet op de unifi cameras, met alleen IR filter geeft vrijwel net zo goed beeld in de nacht en scheelt 4-5 watt per camera
- Cameras alleen laten recorden in de nacht en bij afwezigheid (ook weer via unifi API/HA)
- Beeldschermen op de werkplekken vervangen door modernere LED-schermen.
- Aan/uit schakelaars (klik aan klik uit icm een plak-wandschakelaar onder het bureau) op alle werkplekken/randapparatuur.
- Laserprinter uitgezet en doe ik nu handmatig aanzetten die ene keer dat ik nog eens wat print.

[ Voor 58% gewijzigd door RonJ op 18-11-2022 18:17 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(uit het dynamische prijzen topic)
Smuggler schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:46:
@Heronimo 1000 Liter tropisch aquarium. (moet ik nog beter sturen), vissen hadden er af en toe moeite mee....
waarvan 1.500 tot 2.000kWh voor het aquarium. (geen waterdichte getallen van).
2000 kWh is waarschijnlijk wel de moeite waard om uit te splitsen in pompen / licht / verwarming.
Pompen kunnen soms een stuk zuiniger door filters en leidingen te oversizen (vermogen = debiet x weerstand) of te upgraden naar DC of drukgestuurd te maken.
Licht is lastig, al zit er ook in LED en adapters grote verschillen.
Verwarming is in zekere zin het makkelijkst: vloerverwarmingsslangen eronder (of erin) en een zoneklep. De kleinste warmtepomp die je kan vinden zou dit al veel zuiniger maken.
Zoiets als dit op 1/4 van de nominale stroom zou al lekker werken voor €60. De stroomregelaar (peltiers willen constant current gedimd worden) zal duurder zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

@Proton_ Work in progress, :). die splitsing komt er al aan.
De lampen zijn allemaal al smart, maar die smart functionaliteit kan snachts ook nog uit. (scheelt weer 18x 1 watt)
Pomp is een ingewikkeld verhaal, en het meeste gaat zitten in de verwarming.
Het aquarium is vrij warm (25 graden).
En wij stoken de woonkamer pas bij 17 graden of lager.
Gevolg is dat het aquarium stiekem dus nog een best groot gedeelte van de woonkamer mee stookt.
Ik kan zien in de stroomafname van het huis hoe veel het aquarium moet bijstoken, en dat is in de koude maanden veel meer dan in de zomer.

Verwarming weet ik nog niet precies wat ik daar wil, ook nog niet naar gekeken. moet wel allemaal een beetje mooi zijn :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Proton_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:23:

[...]

2000 kWh is waarschijnlijk wel de moeite waard om uit te splitsen in pompen / licht / verwarming.
Pompen kunnen soms een stuk zuiniger door filters en leidingen te oversizen (vermogen = debiet x weerstand) of te upgraden naar DC of drukgestuurd te maken.
Licht is lastig, al zit er ook in LED en adapters grote verschillen.
Verwarming is in zekere zin het makkelijkst: vloerverwarmingsslangen eronder (of erin) en een zoneklep. De kleinste warmtepomp die je kan vinden zou dit al veel zuiniger maken.
Zoiets als dit op 1/4 van de nominale stroom zou al lekker werken voor €60. De stroomregelaar (peltiers willen constant current gedimd worden) zal duurder zijn.
Wat mis ik hier? 100watt is 100watt dus waarom zou een peltier dit met 1/4 aan energie kunnen? Het is geen warmte pomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Seafarer dat is het wel :)
Behoorlijk inefficiënt, maar wel stil en goedkoop.
Cop voor koelen:
Afbeeldingslocatie: https://www.meerstetter.ch/images/compendium/perf_vs_current.png
Voor een aquarium verwarmen mag je er dus 1 bij optellen.
(en ik bedoelde dus dat je een peltier liefst rond 1/4 van zijn maximale stroom moet gebruiken, dat zie je ook in bovenstaande grafiek).
De te verwachten COP is dan tussen 2 en 4.

[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 18-11-2022 17:38 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Ik zou persoonlijk idd gewoon een nieuwe koelkast kopen, maar deze reacties zijn wel een beetje overdreven hoor. Als piepschuim "chemische stof" is, zet je dan ook geen plastic verpakkingen meer in je koelkast? En als er brand uitbreekt, gaat een paar gram polystyreen echt het verschil niet maken tussen al die spaanplaat van je keukenkastjes.
Plastic verpakking van voeding is foodproof, goedgekeurd dus. Piepschuim echter niet... Dus zo van de pot gerukt is mijn reactie niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6YJt3n6drRPvTNEqnNdKu80NCc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Y1uzmyD0Yexe5XCyPneOjjR.jpg?f=user_large

Piepschuim aka EPS.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Faece schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:38:
[...]

Plastic verpakking van voeding is foodproof, goedgekeurd dus. Piepschuim echter niet... Dus zo van de pot gerukt is mijn reactie niet.
Isolatie doe je natuurlijk aan de buitenkant, niet aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Het ene piepschuim is natuurlijk het andere niet. Maar doe maar op. Ik heb er geen last van. Je kan misschien de halve koelkast opspuiten met pur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
@Wailing_Banshee
Je wil design?
https://www.fabita.it/en/products/ordine
Afbeeldingslocatie: https://fabita-web.s3.amazonaws.com/uploads/product_block/image/46/2022-04-12-Sorpresa-004.jpg

Kookplaten zijn overrated :) ik heb nog nooit met een 4pits gas- of inductiekookplaat gekookt waar 4 koekenpannen tegelijk op passen.

Voor op je mooie gasfornuis kan je een passend butcherblock laten maken, dan heb je werkruimte terug en ziet het er weer hip uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

Smuggler schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:33:
@Proton_ Work in progress, :). die splitsing komt er al aan.
De lampen zijn allemaal al smart, maar die smart functionaliteit kan snachts ook nog uit. (scheelt weer 18x 1 watt)
Pomp is een ingewikkeld verhaal, en het meeste gaat zitten in de verwarming.
Het aquarium is vrij warm (25 graden).
En wij stoken de woonkamer pas bij 17 graden of lager.
Gevolg is dat het aquarium stiekem dus nog een best groot gedeelte van de woonkamer mee stookt.
Ik kan zien in de stroomafname van het huis hoe veel het aquarium moet bijstoken, en dat is in de koude maanden veel meer dan in de zomer.

Verwarming weet ik nog niet precies wat ik daar wil, ook nog niet naar gekeken. moet wel allemaal een beetje mooi zijn :).
Als ik het goed begrijp verwarm je je aquarium met COP1 en je huis vrijwel niet omdat je aquarium 25 graden C moet zijn en jullie zelf 17 wel ok vinden. Waar staat dat aquarium? De woonkamer of hoe pakt het de woonkamer mee?

Hoe verwarm je je huis? Vast niet met COP1 dus mogelijk is het een besparing om gewoon naar 21 graden te stoken en de resterende 4 door het aquarium zelf. Als je isolatie (doe een warmteverliesberekening) een beetje op orde is tenminste.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Termy schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:18:
[...]

Als ik het goed begrijp verwarm je je aquarium met COP1 en je huis vrijwel niet omdat je aquarium 25 graden C moet zijn en jullie zelf 17 wel ok vinden. Waar staat dat aquarium? De woonkamer of hoe pakt het de woonkamer mee?

Hoe verwarm je je huis? Vast niet met COP1 dus mogelijk is het een besparing om gewoon naar 21 graden te stoken en de resterende 4 door het aquarium zelf. Als je isolatie (doe een warmteverliesberekening) een beetje op orde is tenminste.
goed punt ;). en je begrijpt en analyseert het prima naar mijn inziens.

Het stroom verbruik van het aquarium is nog work in progress. :)
Al heeft de move van mijn post naar dit topic me wel even wakker geschud, waarvoor dank :).

Isolatie van de woonkamer is sinds jaar enorm verbeterd.
We merken ook direct dat de woonkamer nu veel beter warm blijft door de getroffen maatregelen.
De woning is nog Gas gestookt, er zijn plannen voor airco / warmte pomp. ( niet echt elektra besparen, wel energie).

Ik heb nog zoveel andere quick wins die ik nog moet uitvoeren. :)
Zal het topic nu wel iets beter gaan volgen, er staat genoeg nuttige tips in.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-08 17:52

Redwood

The Truth Is In Here

Mede n.a.v. dit topic ben ik nu dus op zoek naar een goede master-slave voor mijn pc, echter lijken ze allemaal niet aan de eisen te voldoen.

1x PC
1x Monitor
1x speakerset
1x electrisch verstelbaar bureau
1x Sonos
1x Nintendo Switch
1x Magsafe lader voor telefoon

Dan zit ik al op 7 stuks. Ideaal zou natuurlijk een stekkerdoos met een 20w usb poort zijn zodat de magsave daar op kan. Dan zit ik nog maar aan 6. Als er dan nog een usb op zit zou de Switch daar evt. ook op kunnen.
Een 6-voudige master-slave met goede usb poorten zou dus ideaal zijn. Ik loop mij rot te zoeken, maar kan het niet vinden. Is er iemand met een tip hiervoor?

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Redwood Gewoon een kleinere masterslave met daarop een extra stekkerblokje en een usbladertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

BarryH schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:16:
@Redwood Gewoon een kleinere masterslave met daarop een extra stekkerblokje en een usbladertje.
Hmm.. misschien heb je wel gelijk. Ik heb die tik dat ik zoveel mogelijk kabels weg wil werken en zo min mogelijk extra 'dingen' erbij wil.

-> https://www.allekabels.nl...tekkerdoos-10-voudig.html deze kwam ik net tegen.
Ik denk dat ik er idd een paar goede usb blokken in doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Redwood Ik dacht dat je master/slave wilde? (dus masterstopcontact heeft altijd stroom en als je apparaat uit standby gaat wordt er ook stroom op de andere stopcontacten gezet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:48
Redwood schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:03:
[...]

Hmm.. misschien heb je wel gelijk. Ik heb die tik dat ik zoveel mogelijk kabels weg wil werken en zo min mogelijk extra 'dingen' erbij wil.

-> https://www.allekabels.nl...tekkerdoos-10-voudig.html deze kwam ik net tegen.
Ik denk dat ik er idd een paar goede usb blokken in doe
Ik heb zelf deze bij de PC, daarmee gaat (bijna, beeldscherm doet raar als ie van stroom af is geweest dus die krijgt permanent stroom) alle randapparatuur uit als de pc uit gaat. Daaraan zit weer een klein stekkerdoosje die op het bureau ligt met 2 usb laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
  • Laatst online: 21:12
@Redwood Geen master slave, maar ik heb deze:
https://www.brennenstuhl....zilver-2-5m-h05vv-f-3g1-5

Reden is dat de stopcontacten iets verder uit elkaar zitten, zodat je ze ook echt allemaal kunt gebruiken. En het snoer zit niet aan de kant van de schakelaar, maar aan de andere kant.

Ik zet zelf gewoon de schakelaar om als ik klaar ben op de pc.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

BarryH schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:21:
@Redwood Ik dacht dat je master/slave wilde? (dus masterstopcontact heeft altijd stroom en als je apparaat uit standby gaat wordt er ook stroom op de andere stopcontacten gezet)
Klopt... raar. Bij allekabels krijg ik die te zien als ik op master-slave klik.

edit: https://www.allekabels.nl...stekkerdoos-7-voudig.html

Deze ook en die is wel master-slave

[ Voor 13% gewijzigd door Redwood op 19-11-2022 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:41
De laatste keer dat ik een master slave gebruikte was ie warm (in de uit stand) en verbruikte hij 11 Watt voor zichzelf 😶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Arnout Ja, dat is wel heel zuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Heeft iemand wel eens stekkerdoos met een USB-kabeltje gezien, waarbij de stekkerdoos uitschakelt als de voeding vanuit de USB wegvalt?

Zou ik wel handig vinden voor de PC. Kan ik hem afsluiten en updates laten doen met de gedachte dat hij vanzelf stroomloos wordt als hij klaar is.

Edit: bestaat al zie ik :*)

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:47
Proton_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:23:

[...].
https://www.meanwell-web....cv-cc-with-hlg--120h--12a
Valt mee hoe duur die zijn. Wel zou je nog even moeten kijken of de CC en CV ranges een beetje matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

mcDavid schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:21:
[...]

Dat is op zich waar, maar een weekje vlees kan een gemiddeld huishouden ook wel in de normale koelvriescombinatie kwijt. Als je een voorraad brood of pizza's voor meerdere weken wilt inslaan (die dingen zijn over het algemeen een week in de aanbieding, dus voor een week invriezen heeft weinig nut tov dagvers kopen) geef ik je te doen, dan mag je idd speciaal daarvoor een 2e vriezer aanzetten... dan is je voordeel wel weg.
Hangt er wel vanaf hoe vaak je boodschappen doet. Ik doe 1x in de week boodschappen (afstand tot de supermarkt is 7km). Dus we moeten voor minimaal 1 week eten in huis hebben. Het liefst 2 weken, want dan kunnen we het een keer overslaan... Onze koelvriescombi is best duur. Maar zo'n grote vriezer is vaak niet nodig, dan zou ik gewoon een tafelmodel vriezer kopen.

Uiteindelijk kost alles energie. Als je alles op de fiets kan doen, zal een vriezer minder snel uit kunnen dan wanneer je met de auto gaat. En soms moet je dus iets meer electriciteit gebruiken omdat je daarmee andere energie (duurder, vervuilender, etc) kunt besparen.
Proton_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:46:
[...]

@Wailing_Banshee
Je wil design?
https://www.fabita.it/en/products/ordine
[Afbeelding]

Kookplaten zijn overrated :) ik heb nog nooit met een 4pits gas- of inductiekookplaat gekookt waar 4 koekenpannen tegelijk op passen.

Voor op je mooie gasfornuis kan je een passend butcherblock laten maken, dan heb je werkruimte terug en ziet het er weer hip uit.
Design is niet per definitie mooi. Ik vind dat spul zelfs uitermate lelijk. En wij kunnen op onze 5-pits gasfornuis gewoon met 5 pannen tegelijkertijd koken.
RonJ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:51:
[...]
Je IT blijft toch de grootste hap uit de taart. Begrijp me niet verkeerd, hobby's mogen wat kosten en hier hangt het ook vol met IT spul in racks, maar dit is gewoon een megaslurper. Hier is ook best wel wat winst te behalen zonder aan comfort in te leveren.
En dan ben jij goed bezig, krijg je een nieuw modem wat gewoon 2x zoveel gebruikt als je oude... En ons modem uitzetten vind ik teveel comfort inleveren (ook 's nachts worden gegevens doorgestuurd, van onze omvormer en ons weerstation). Plus dat dan ook mijn telefoon niet meer werkt (geen mobiel naast m'n bed, alleen ons vaste nummer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

MrMarcie schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:42:

TV gaat de stekker er uit (via klikaanklikuit) als die uit staat. Die verbruikt, bleek, rond de 39Watt !!! als die uit staat.
Ik begon die zin te lezen en dacht: weer een die denkt echt te kunnen besparen met de TV, totdat ik wat verder las... Wij hebben twee mediacenter PCs en een TV op een stekker zitten. En die stekker meet op z'n laagst zo'n 9W (die tweede PC kan een deze dagen uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MrMarcie schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:42:
TV gaat de stekker er uit (via klikaanklikuit) als die uit staat. Die verbruikt, bleek, rond de 39Watt !!! als die uit staat.
Het is geen OLED TV mag ik hopen? Mijn TV gebruikt dat namelijk soms (na elke 4 uur gebruik) ook, een minuut of 10 om een korte refresh te draaien. Een zo 1 keer per jaar een lange van (ik denk) een uur voor een grote.
Na die korte refresh gaat hij terug naar minder dan een halve Watt.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Wailing_Banshee schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:38:
[...]

En dan ben jij goed bezig, krijg je een nieuw modem wat gewoon 2x zoveel gebruikt als je oude... En ons modem uitzetten vind ik teveel comfort inleveren (ook 's nachts worden gegevens doorgestuurd, van onze omvormer en ons weerstation). Plus dat dan ook mijn telefoon niet meer werkt (geen mobiel naast m'n bed, alleen ons vaste nummer).
Hoewel ik ook wat van die stroomslurpende modems, decoders, etc. vind, is dat imho de verkeerde insteek. Het gaat er (in dit draadje) om wat jij, zelf, wél kan doen.

- Je kan een eigen modem kopen.
- Je kan overstappen op glas/DSL.
- Je kan je mobiel wél naast je bed leggen en gebruik maken van focus modes/DND oid zodat ie alleen afgaat voor noodgevallen. Als je wifi calling aanzet gaat al het verkeer thuis over wifi en doet 4/5G niks qua straling, als dat het argument is.
- Je kan je weerstation en omvormer zelf lokaal gaan loggen op een raspberry pi oid.
- Je kan het verbruik van je modem simpelweg zien als een gegeven, en je energie richten op waar je elders in huis wél kan besparen.
Proton_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:46:
[...]

Dat past prima op onze Bora. Dan is er alleen niet echt bepaald sprake van besparen of een ROI :X

[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 21-11-2022 10:29 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Redwood schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:13:
Mede n.a.v. dit topic ben ik nu dus op zoek naar een goede master-slave voor mijn pc, echter lijken ze allemaal niet aan de eisen te voldoen.

1x PC
1x Monitor
1x speakerset
1x electrisch verstelbaar bureau
1x Sonos
1x Nintendo Switch
1x Magsafe lader voor telefoon

Dan zit ik al op 7 stuks. Ideaal zou natuurlijk een stekkerdoos met een 20w usb poort zijn zodat de magsave daar op kan. Dan zit ik nog maar aan 6. Als er dan nog een usb op zit zou de Switch daar evt. ook op kunnen.
Een 6-voudige master-slave met goede usb poorten zou dus ideaal zijn. Ik loop mij rot te zoeken, maar kan het niet vinden. Is er iemand met een tip hiervoor?
Ik ben nooit zo happig op ingebouwde USB-voedingen. Ten eerste kan je ze niet uitschakelen, ten tweede heb je meestal toch al bakken vol USB-voedingen liggen die je niet/weinig gebruikt, dus het is een onnodige aanschaf (ook niet duurzaam). Bovendien moet je dan je hele stekkerblok vervangen als alléén de USB-voeding ermee ophoudt.
En tenzij het een erg dure voeding met USB-PD en QC etc is ga je waarschijnlijk toch weer liever je meegeleverde reisadapter gebruiken.
Kortom ik sluit me aan bij het advies: Simpel stekkerblokje met een paar USB-voedingen erin. Evt een kabelgootje onder je bureau hangen om het netjes te maken :P
scoobs schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:25:
[...]

https://www.meanwell-web....cv-cc-with-hlg--120h--12a
Valt mee hoe duur die zijn. Wel zou je nog even moeten kijken of de CC en CV ranges een beetje matchen.
Als je (zoals de meeste mensen) nog ergens een oude laptopvoeding hebt liggen, kun je die combineren met een simpele DC-DC converter.

Als de benodigde vermogens wat hoger zijn (> 100W) en je bent erg handig, kun je trouwens ook overwegen een (oude) mini-koelkast om te bouwen. Zelfs de meest belabberde compressiewarmtepomp is nog altijd 2-3x zo efficiënt als een peltier-element.

Edit:
RonJ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:51:
[...]
Hier heb ik o.a. op IT vlak gedaan:
- 2,4ghz radio's uitgezet op 3 v/d 5 access points, 5ghz overal op een tijdsschema gezet.
Dit moet ik ook nog eens gaan doen. Heb hier 3 AP's, maar de 2.4 GHz van de middelste zou het hele huis wel moeten kunnen dekken. De andere 2 AP's kunnen 's nachts gewoon helemaal uit dan. Even uitzoeken of dat te managen is in mijn POE switch.

[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 21-11-2022 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

RonJ schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:27:
[...]
Hoewel ik ook wat van die stroomslurpende modems, decoders, etc. vind, is dat imho de verkeerde insteek. Het gaat er (in dit draadje) om wat jij, zelf, wél kan doen.
Het was ook meer tongue-in-cheek bedoeld :p Ik doe trouwens aan je laatste punt, ik leg me erbij neer.
Dat past prima op onze Bora. Dan is er alleen niet echt bepaald sprake van besparen of een ROI :X
Idem op onze Falcon. Maar inderdaad, van besparen is dan niet zo heel veel sprake (zeker niet als die 5e brander ook nog aan zou gaan!). Wat wij wel doen is zoveel mogelijk gebruik maken van de energie die gebruikt wordt om te koken. Als je water kookt (voor bijv. aardappels of groente), dat water na het koken niet weggooien, maar laten afkoelen voordat je het weggooit. De oven open zetten nadat je hem uitgezet hebt, zodat die warmte de keuken in kan. Het zijn misschien maar kleine beetjes, maar alle kleine beetjes kunnen heel veel worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mcDavid schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:34:
[...]
Simpel stekkerblokje met een paar USB-voedingen erin.
[...]
IKEA KOPPLA heeft 3 USB-poorten en komt goed uit een teardown review.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Ik geloof gerust dat het een prima ding is, maar:
- Geen USB-PD of andere snellaad techniek (dus eigenlijk koop je direct een legacy-product, wat al niet/minder geschikt is voor die switch en magsafe van @Redwood )
- Geen voordeel t.o.v. de handvol USB-laders die ik (en de meeste mensen) zo al op de plank hebben liggen

Tenzij je echt een noodzaak hebt aan veel legacy 5V laadkabeltjes op één plek, zou ik zo'n product dus vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wailing_Banshee schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:32:
[...]

Als je water kookt (voor bijv. aardappels of groente), dat water na het koken niet weggooien, maar laten afkoelen voordat je het weggooit.
Nooit aangedacht. Maar het is inderdaad energie die je gewoon weggooid door het putje.
De oven open zetten nadat je hem uitgezet hebt, zodat die warmte de keuken in kan. Het zijn misschien maar kleine beetjes, maar alle kleine beetjes kunnen heel veel worden.
Met de oven dicht komt het ook wel de keuken in, alleen vele malen langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

ArthurMorgan schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:48:
[...]

Het is geen OLED TV mag ik hopen? Mijn TV gebruikt dat namelijk soms (na elke 4 uur gebruik) ook, een minuut of 10 om een korte refresh te draaien. Een zo 1 keer per jaar een lange van (ik denk) een uur voor een grote.
Na die korte refresh gaat hij terug naar minder dan een halve Watt.
Zal binnenkort nog eens goed checken als ik zo'n slimme meter erop heb die verbruik per periode bijhoud, dan kan ik het echt zien. Maar mijn nachtverbruik is wel rond die waarde gedaald sinds ik dat doe. Is trouwens een Sony KD-65XF9005.

[ Voor 8% gewijzigd door MrMarcie op 21-11-2022 19:19 ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32
MrMarcie schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:19:
[...]

Zal binnenkort nog eens goed checken als ik zo'n slimme meter erop heb die verbruik per periode bijhoud, dan kan ik het echt zien. Maar mijn nachtverbruik is wel rond die waarde gedaald sinds ik dat doe. Is trouwens een Sony KD-65XF9005.
Ik heb ook een Sony 65" (maar dan OLED), en die van mij verbruikte ook 28-29 Watt constant als 'ie uitstond.

Dat kwam bij mij door een instelling waarbij je je tv kan besturen vanaf een afstand (bijvoorbeeld een video casten vanaf je computer of smartphone), ook terwijl 'ie uitstaat. Als je iets cast, dan gaat je tv natuurlijk wel aan :P

In de instellingen die setting uitgezet, en voila: een mooie 0 Watt op de meter als m'n tv uitstaat. Ik weet 99% zeker dat hetzelfde geldt voor jouw 39W verbruik ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Hahn schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:28:
[...]

Ik heb ook een Sony 65" (maar dan OLED), en die van mij verbruikte ook 28-29 Watt constant als 'ie uitstond.

Dat kwam bij mij door een instelling waarbij je je tv kan besturen vanaf een afstand (bijvoorbeeld een video casten vanaf je computer of smartphone), ook terwijl 'ie uitstaat. Als je iets cast, dan gaat je tv natuurlijk wel aan :P

In de instellingen die setting uitgezet, en voila: een mooie 0 Watt op de meter als m'n tv uitstaat. Ik weet 99% zeker dat hetzelfde geldt voor jouw 39W verbruik ;)
Dat denk ik niet want dat staat allemaal al uit bij me volgens mij, maar ik ga zo ff uitvogelen. Ik zie in de handleiding:

Specified standby power is reached after the TV
finishes necessary internal processes.
*4 Standby power consumption will increase when
your TV is connected to the network.

En connected is ie via een Cat 6a kabel.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
MrMarcie schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:33:
[...]

Dat denk ik niet maar ik ga zo ff uitvogelen. Ik zie in de handleiding:

Specified standby power is reached after the TV
finishes necessary internal processes.
*4 Standby power consumption will increase when
your TV is connected to the network.

En connected is ie via een Cat 6a kabel.
Mijn tv is ook via een netwerkkabel aangesloten, en zodra ik die setting die ik benoemde uitzette zag ik het verbruik van constant 28-29 Watt direct inzakken tot 0 Watt (nu is mijn smart plug die ik heb niet heel precies, dus onder de 5 Watt toont 'ie niet echt goed, maar het is in ieder geval minder dan 5W).

Waarom denk je dat dat het niet is bij jou..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:07
Ik heb ook een OLED televisie thuis aan de muur gehangen. Het gaat om een Full-HD 55-inch OLED van het merk LG 55EG910V serie model 2015. Deze heb ik gekocht eind mei 2016 net voordat het EK 2016 begon in Frankrijk.
Het resultaat:
Als het scherm uit staat in stand-by: 0.0 watt
Als het scherm aanstaat op NPO1 HD en RTL7 HD: tussen 30 watt t/m 160 watt. Het is mij opgevallen dat het steeds varieert qua wattages.
Ik heb ook 170Watt gezien. Het is erg afhankelijk wat er op het beeld komt. Bij meer zwart is het energieverbruik veel lager.

https://nl.hardware.info/...rvaring-door-van-der-berg

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Van der Berg schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:37:
Ik heb ook een OLED televisie thuis aan de muur gehangen. Het gaat om een 55-inch OLED van het merk LG 55EG910V serie model 2015. Deze kocht eind mei 2016 net voordat het EK 2016 begon in Frankrijk.

[...]

Ik heb ook 170Watt gezien. Het is erg afhankelijk wat er op het beeld komt. Bij meer zwart is de energieverbruik veel lager.

https://nl.hardware.info/...rvaring-door-van-der-berg
Ja, dat weten we. En gas0line heeft geen OLED-scherm. Het gaat erom dat gas0line 39W ziet terwijl die uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Hahn schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:35:
[...]

Mijn tv is ook via een netwerkkabel aangesloten, en zodra ik die setting die ik benoemde uitzette zag ik het verbruik van constant 28-29 Watt direct inzakken tot 0 Watt (nu is mijn smart plug die ik heb niet heel precies, dus onder de 5 Watt toont 'ie niet echt goed, maar het is in ieder geval minder dan 5W).

Waarom denk je dat dat het niet is bij jou..?
Omdat ik vorige week alles wat maar onnodig is uitgezet heb. Ik gebruik de TV eigenlijk alleen als monitor en met een IPTV app. Maar ik ga zo nog eens doorlopen en dan kom ik er op terug. Ik hoop dat je gelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Seafarer schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:57:
[...]
Nooit aangedacht. Maar het is inderdaad energie die je gewoon weggooid door het putje.

[...]

Met de oven dicht komt het ook wel de keuken in, alleen vele malen langzamer.
Wel in een dichte pan zodat je huis niet te vochtig wordt ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Termy schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:04:
[...]

Wel in een dichte pan zodat je huis niet te vochtig wordt ;).
je knip oogt. ;)

Maar ik heb een mechanische ventilator met CO2 sensor en rond het vriespunt heb ik 35% vochtigheid in huis.

Dus hier gaat het deksel er serieus af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Seafarer schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:14:
[...]

je knip oogt. ;)

Maar ik heb een mechanische ventilator met CO2 sensor en rond het vriespunt heb ik 35% vochtigheid in huis.

Dat is wel laag ja. Hier ook CO2 sensor (ook vocht overigens) maar m'n RLV is nog rond de 55-60% daar waar ik het meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Seafarer schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:14:
[...]

je knip oogt. ;)

Hier ook. Zelfde voor de badkamer deur. In de winter gaat die gewoon open na het douchen, zodat die vochtige lucht het huis weer in kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

we gaan naar 0.91 cent per kwh dan is het 136 euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxwp
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 07:21:
[...]

Electriciteit besparen door minder gas te gebruiken (wat al practisch niets is), en dan nog een onveilige situatie creeeren (op een onstabiele ondergrond koken, met een verlengsnoer door de keuken naar een stopcontact). Heel verstandig!

Ik ben niet bereid om koste wat kost energie te gaan besparen. Ik trek twee grenzen: veiligheid en stijl.
uh? hij past muurvast precies over het gas formuis verder zit het stopcontact er precies naast en is hij verder mooi vormgegeven
\is ook wel problemen zien zeg pffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

ziet er net zo uit als een inbouw glasplaat . zwart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Maxwp schreef op woensdag 23 november 2022 @ 00:24:
[...]

uh? hij past muurvast precies over het gas formuis verder zit het stopcontact er precies naast en is hij verder mooi vormgegeven
\is ook wel problemen zien zeg pffff
Wij hebben geen stopcontact vlak naast ons fornuis? Het enige stopcontact zit aan de andere kant...

En mooi vormgegeven, dat vind jij misschien. Ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:09
Wailing_Banshee schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:52:
[...]

Wij hebben geen stopcontact vlak naast ons fornuis? Het enige stopcontact zit aan de andere kant...

Maareh, wat wil je wél?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Niets? Ik heb nooit gezegd dat ik het wil aanpassen, aangezien dat voor ons de moeite niet is. Het probleem is dat er mensen zijn die zeggen dat het altijd de moeite is, waar ik het dus niet mee eens ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het gaat over elektriciteit besparen. Jij haalt er dan terugverdientijd en esthetiek bij.
Als je geen elektriciteit wil besparen of als je vindt dat het voor jou niet werkt hoef je er ook niet op te reageren. Dat scheelt anderen weer reageren op wat eigenlijk een overbodige post is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Maxwp schreef op woensdag 23 november 2022 @ 00:24:
[...]

ziet er net zo uit als een inbouw glasplaat . zwart!
De vergelijking was dan ook niet met een inbouw glasplaat.
Je stelde voor om een luxe losstaand fornuis te vervangen door een budget opbouw inductie kookplaat...

Even voor de beeldvorming, dit is hoe een luxe fornuis (van een paar 1000 euro) er uit ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2Yvpohz-yDoe-CobfzkTxuAf9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nehb8bzKPzJz7YtEFQuegveh.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het ging over "een losstaand fornuis". Dat kan ook zoiets zijn.
Afbeeldingslocatie: https://wasgigant.nl/wp-content/uploads/2021/11/WASGIGANT.NL-2021-11-05T191731.973.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Er werd aangegeven dat een vervangend model op inductie 4000 euro moest kosten...
Dan ga ik er vanuit dat de huidige ook in die range zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[knip] Een waardeoordeel helpt niemand

[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 23-11-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[knip] niet constructief

[ Voor 92% gewijzigd door Proton_ op 23-11-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Wailing_Banshee schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:52:
[...]

zoals dat altijd gaat bij een aanpassing of verbouwing dan moet er een nieuw stopcontact worden aangelegd.
maar goed als je er geen zin in hebt is ook goed maar dan hoef je het er ook niet meer over te hebben

-- edit
fijn als mods ook dan "kijk mij" post verwijderd welke ook verder geen inhoudelijk toevoeging hebben op het besparen van elektriciteit want daar komen sowieso dan ook reacties op.

[ Voor 16% gewijzigd door Maxwp op 23-11-2022 14:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Kunnen we het nu weer over electriciteit besparen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Modbreak:We helpen hier elkaar met het besparen van elektriciteit. Dat doe je niet door iemand de maat te nemen, dus laat dat achterwege

Pagina: 1 ... 75 ... 84 Laatste