Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:15
Kleine bespaartip:
In het verleden overgestapt van glasvezel naar Coax.
Dan kun je het NT kastje waar de glasvezel kabel je woning binnenkomt uitschakelen door de voedingsplug eruit te trekken. Helemaal niet aan gedacht en eigenlijk zou de monteur dit standaard moeten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
mv_ak schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:29:
Kleine bespaartip:
Dan kun je het NT kastje waar de glasvezel kabel je woning binnenkomt uitschakelen door de voedingsplug eruit te trekken. Helemaal niet aan gedacht en eigenlijk zou de monteur dit standaard moeten doen.
Goede tip, maar een nog grotere bespaartip: Afstappen van COAX. 9 van de 10 coax modems gebruiken bakken met energie (bijna alle modems van Ziggo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
SAVAGE3 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:55:
[...]

Goede tip, maar een nog grotere bespaartip: Afstappen van COAX. 9 van de 10 coax modems gebruiken bakken met energie (bijna alle modems van Ziggo).
Wat is bakken met energie? De Ubee UBC1318ZG zou ongeveer 6 á 7 Watt verbruiken (de ConnectBoxen 13?). En het is natuurlijk een modem + router. Bij glasvezel moet je natuurlijk ook nog een router plaatsen, dus heb je twee apparaatjes die stroom verbruiken (overigens geen idee hoe (on)zuinig die zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
SAVAGE3 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:55:
[...]

Ik las toevallig gister dat Ziggo's Mediabox XL ook stroom vreet, zie bijvoorbeeld "Stroomverbruik" op https://www.ziggo.nl/klan...en/mediaboxen/mediabox-xl . Het scheelt in ieder geval al veel als je de instellingen aanpast en je zou hem voor €20 (?) administratiekosten kunnen laten vervangen.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nou, stroomvreter, is dat zo? Ik lees dat hij in Stand By Eco slechts 0,4W gebruikt. Ik heb dat ding zelf niet, dus ik kan het niet controleren, maar ik vertrouw er op dat dit correct is. Het kost dan alleen maar een heel klein beetje meer tijd om op te starten. Is dat nou echt een groot bezwaar? Het is dus maar 3,5kWh per jaar. En daadwerkelijk functioneren doet hij toch zeker niet constant 24/7. Dat kun je toch niet stroomvreten noemen! Is er dan toch een reden te bedenken om hem daar niet op in te stellen? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:09
RobertMe schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:24:
[...]

Wat is bakken met energie? De Ubee UBC1318ZG zou ongeveer 6 á 7 Watt verbruiken (de ConnectBoxen 13?). En het is natuurlijk een modem + router. Bij glasvezel moet je natuurlijk ook nog een router plaatsen, dus heb je twee apparaatjes die stroom verbruiken (overigens geen idee hoe (on)zuinig die zijn).
13w voor een connectbox, niet veel misschien, maar zou jij 3 led-lampen zomaar laten branden?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:17

BertV

Handgemaakt

mv_ak schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:29:
Kleine bespaartip:
Ik heb een werkende glasvezel verbinding met zo'n FTU van Genexis zonder voedingskabel / NT

Genexis > TP-Link MC220L > Deco M9

0 watt + 2 watt + 6 watt

[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 25-11-2022 08:21 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:21

hneel

denkt er het zijne van

Oplossing voor mijn vloerverwarming. Ik heb het in het Home Assistant topic geplaatst, maar het is hier net zo goed van toepassing.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73609000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 10:00
Al een tijd bezig met elektriciteit besparen en dat begint bij inzicht. Ik meet nu vrijwel alles oftewel met inbouw & opbouw schakelaars/pluggen die energy meten of door het verbruik te berekenen. Ik doe dit incl. sluimerverbruik (bv lampen die ik wel schakel via zwave maar geen energy sensor hebben) van al deze zwave & zigbee spullen. Alles komt bij elkaar in HomeAssistant.

Ik verbruik dagelijks zo'n 15-20KWh (gemeten via P1). Niet niks. Daarvan heb ik nu ca 80% te pakken via realtime inzicht. Maar ik mis dus nog steeds ca 20% van mijn verbruik. In de nacht bv zit ik er nog ca 100-120w per uur naast. Dat vind ik best veel (total nacht is ca 380w).

Hebben jullie tips hoe dit op te sporen in de juiste volgorde met zo weinig mogelijk last voor anderen in het gezin?

Wat ik al meet: Zie onderstaande (vandaag vanaf 0:00). De grootverbruiker is "IT" maar daar zit ook alles in van glasvezelkast tm POE cameras, UPS, switches etc etc. Zelfde voor TV (alles kastjes etc). CV zit er ook bij. Alle lampen worden gemeten (ook tuin)

Wat ik niet meet (zover ik ben kunnen nalopen) oven, magnetron, inductie koken (maar die gebruiken niks in de nacht), hier en daar wat USB laders. Vandaar ook dat ik de delta in de nacht niet kan verklaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojc36cs2m-KWzyiN6JblCVjQ_BI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wdNHGV82fJinZ4aVbM2BYJaN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door tyfoon_2 op 28-11-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
@tyfoon_2
1. Wat meet je niet? - lijstje maken
?? rolluiken met afstandbediening
?? VVW pomp
..wekkers
...verlichting met bewegingssensor of trafo etc
2. 1 slimme stekker (b.v. homewizard ofzo) en daarmee deze lijst langslopen
3/ (homewizard heeft ook een module die je in bedrading kan opnemen of in de meterkast)

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 28-11-2022 16:07 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:15
tyfoon_2 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:03:

Ik verbruik dagelijks zo'n 15-20KWh (gemeten via P1). Niet niks. Daarvan heb ik nu ca 80% te pakken via realtime inzicht. Maar ik mis dus nog steeds ca 20% van mijn verbruik. In de nacht bv zit ik er nog ca 100-120w per uur naast. Dat vind ik best veel (total nacht is ca 380w).

Hebben jullie tips hoe dit op te sporen in de juiste volgorde met zo weinig mogelijk last voor anderen in het gezin?
Wellicht handig om aan te geven wat je zelf al hebt ontdekt? Zo kunnen mede-tweakers wellicht wat makkelijk de hiaten vullen en gerichte suggesties doen?

My 2 cents: internet modem? Buiten verlichting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CV ketel wordt ook vaak vergeten. (Zeker met vloerverwarming kan die gewoon de hele nacht doorwerken natuurlijk)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyfoon_2
d_marf schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:07:
[...]

Wellicht handig om aan te geven wat je zelf al hebt ontdekt? Zo kunnen mede-tweakers wellicht wat makkelijk de hiaten vullen en gerichte suggesties doen?

Post aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyfoon_2
d_marf schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:07:
[...]

Post aangevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:00

JME

zeg maar Jamie

@tyfoon_2 welke pluggen en meters gebruik je? Klinkt alsof je veel hebt geautomatiseerd en dat verbruikt zelf ook het nodige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JME schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:00:
@tyfoon_2 welke pluggen en meters gebruik je? Klinkt alsof je veel hebt geautomatiseerd en dat verbruikt zelf ook het nodige.
Fibaro adverteert met dat hun Wall Plugs maar 0,5W eigen verbruik hebben. Daarvan zou je dus 200 stuks kunnen hebben om aan 100W sluimerverbruik te komen. Dat zou ik toch een fors aantal vinden :P Zeker aangezien ik maar 19 dingetjes tel in het plaatje.

Fun fact: ik heb met BF van de Lidl een slimme stekkerdoos gekocht, deze verbruikt volgens de Fibaro 0,3W (kan?). Maar daar zit een USB transformator in die altijd aan staat. Die heb ik zelf los gekoppeld (/kabels doorgeknipt :X), en daarna mat ik nog maar 0,0W met de Fibaro plug. Dus ik denk niet dat die Fibaro Plug (aangesloten) apparaten heel nauwkeurig meet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 00:02
@tyfoon_2 Ik denk: alle stekkers eruit en dan alle groepen en iedere keer kijken wat je nog aan cont. verbruik hebt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tyfoon_2 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:03:
[...]
Wat ik niet meet (zover ik ben kunnen nalopen) oven, magnetron, inductie koken (maar die gebruiken niks in de nacht),
[...]
Die drie apparaten die je noemt kunnen maar zo 3W per stuk nog doen bijv. Klokjes op de oven/magnetron en inductieplaat die wacht op een aanraking.

Verder misschien nog ventilatie, deurbeltrafo, oplader elektrische tandenborstel, wekkerradio etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyfoon_2
JME schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:00:
Eigen verbruik van de pluggen/schakelaars zit erin. Ik gebruik powercalc (een homeassistant plugin) daarme kun je sluimerverbruik laten meenemen. En het zijn er idd een hoop, meer dan 50... maar goed die zitten er allemaal al bij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tyfoon_2
ThinkPad schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:38:
[...]

Die drie apparaten die je noemt kunnen maar zo 3W per stuk nog doen bijv. Klokjes op de oven/magnetron en inductieplaat die wacht op een aanraking.

Verder misschien nog ventilatie, deurbeltrafo, oplader elektrische tandenborstel, wekkerradio etc etc.
Elk stopcontact nagelopen en een spreadsheet alles opgesteld. Merendeel ook gemeten (zoals bv beltrafo, google nest doorbel, display van evohome, tandenborstels etc) maar blijf dus toch een stuk missen.

Enige wat ik nog kan bedenken is alle groepen eraf en dan 1 voor 1 bijschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
Laatst lichte irritatie in huis, de nieuwe poetshulp kreeg geen warm water in de keuken doordat het boi!ertje uitstond. Want zit een tijdschakelaar op.

Is een compacte Daalderop waar niets aan in te stellen of af te lezen valt. Behalve een verwacht jaarverbruik van 580kWh.
In het begin al intuïtief stekker op gezet die ons rond ontbijt, latere middag(want zonnestroom) en avondeten warm water geeft.
Tijdens t poetsen of om 4u 's nachts mag je het doen met wat nog in het vat zit.

Maar deze situatie liet mij eens de proef op de som te nemen. Nagenoeg 5 dagen een kWh meter opgezet met en zonder schakelstekker. Resultaten verraste mij behoorlijk.

Permanent aan: 7,4kWh (redelijk in lijn met het verbruik volgens t label)
Met schakelstekker.....1,9kWh!

Das haast driekwart van het verbruik weggespeeld of bijna 400kWh op een jaar!

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
mk1992 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:17:
Laatst lichte irritatie in huis, de nieuwe poetshulp kreeg geen warm water in de keuken doordat het boi!ertje uitstond. Want zit een tijdschakelaar op.

Is een compacte Daalderop waar niets aan in te stellen of af te lezen valt. Behalve een verwacht jaarverbruik van 580kWh.
In het begin al intuïtief stekker op gezet die ons rond ontbijt, latere middag(want zonnestroom) en avondeten warm water geeft.
Tijdens t poetsen of om 4u 's nachts mag je het doen met wat nog in het vat zit.

Maar deze situatie liet mij eens de proef op de som te nemen. Nagenoeg 5 dagen een kWh meter opgezet met en zonder schakelstekker. Resultaten verraste mij behoorlijk.

Dat kun je ook (met wat meer werk, maar met veel beter resulterend comfort) anders oplossen:
Gerco-M in "Quooker en boilers stroombesparing" en
KoenVW76 in "Quooker en boilers stroombesparing" en
DeHollander in "Quooker en boilers stroombesparing"

Resultaten zijn overal een enorme stroombesparing zonder verlies aan comfort.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:41

ericplan

5180 Wp PV

@mk1992 Pas wel op met die schakelstekkers in een keukenkastje. Niet alle stekkers kunnen goed tegen het schakelen tijdens verbruik, dus als de boiler opwarmt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
tyfoon_2 schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:19:
[...]

Elk stopcontact nagelopen en een spreadsheet alles opgesteld. Merendeel ook gemeten (zoals bv beltrafo, google nest doorbel, display van evohome, tandenborstels etc) maar blijf dus toch een stuk missen.

Enige wat ik nog kan bedenken is alle groepen eraf en dan 1 voor 1 bijschakelen.
Toch eens goed kijken naar de keukentoestellen.

Onlangs gehoord van iemand over een inductiekookplaat die 10W standby verbruikte. Kookplaat zit meestal op een eigen groep dus dat is gemakkelijk even na te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47

Seafarer

XXX

ericplan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:27:
@mk1992 Pas wel op met die schakelstekkers in een keukenkastje. Niet alle stekkers kunnen goed tegen het schakelen tijdens verbruik, dus als de boiler opwarmt.
Als je 1500 watt schakelt met een 3800 watt stekker dan moet dit geen enkel probleem zijn.!!!

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

mk1992 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:17:

Ik ben nu ook met de close-in boiler bezig. Eerst een goede meting waarbij vooral de hoeveelheid momenten waarop hij aanslaat opvalt. Dat gaan we verminderen uiteraard. Onderstaand plaatje ziet er wat gek uit. Er lijken wat pieken/pixels weggevallen, maar voor het beeld werkt het prima

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nboav673jJb3ch4G3LJL1EpWvcc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8rKhKMdshZyae1ICzTeveofI.jpg?f=user_large

Edit: dit komt neer op 30W per uur, oftewel 263kWh per jaar. Eens kijken naar hoeveel we dat kunnen krijgen

[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 30-11-2022 13:05 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:23:
[...]

Dat kun je ook (met wat meer werk, maar met veel beter resulterend comfort) anders oplossen:

Ik geloof dat ik weet waar ik mijn overgebleven PIR platen ga laten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Onze afzuigkap bleek ook ong 3W in standby te gebruiken.

Laatst was de bedieningsmodule kapot, en toen ik die er uit had gehaald om te repareren kon ik het even meten.

Tegenwoordig zit overal een zuinige schakelende voeding in, maar dit was nog een printje met een ouderwetse trafo en diodebrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Seafarer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:31:
[...]

Als je 1500 watt schakelt met een 3800 watt stekker dan moet dit geen enkel probleem zijn.!!!
Het zit er al ruim twee jaar zo in, heb de stekker nog niet horen piepen :P

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:23:
[...]

Het boilertje zit boven al tegen de wasbak aan, en met een klein groenbakje naast de boiler is het kassie vol ;w
Maar je hebt gelijk, er zit ook wel wat restant piepschuim tegenaan voor zover ik dus nog ruimte had.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mk1992 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:54:
[...]

Het zit er al ruim twee jaar zo in, heb de stekker nog niet horen piepen :P
Gaat tie ook niet doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Hahn schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:35:
[...]

Mijn tv is ook via een netwerkkabel aangesloten, en zodra ik die setting die ik benoemde uitzette zag ik het verbruik van constant 28-29 Watt direct inzakken tot 0 Watt (nu is mijn smart plug die ik heb niet heel precies, dus onder de 5 Watt toont 'ie niet echt goed, maar het is in ieder geval minder dan 5W).

Waarom denk je dat dat het niet is bij jou..?
Heb het eindelijk kunnen uitzoeken, heb nu ook een smartplug op die TV staan. Alles staat 'uit'. Hij zakt na tijdje in naar 4,8 watt maar later komt ie weer opeens op naar 26,9 watt. Die TV slurpt dus echt teveel. Dat herhaalt zich schijnbaar af en toe. Ik blijf het heel vreemd vinden.

Wat ik nu doe is met een smartplug die tv uitschakelen als ie uit staat. Scheelt toch behoorlijk op een jaar met de huidige prijzen.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
PalingDrone schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 01:59:
[...] Inmiddels is er een eco stand bijgekomen in de settings die het standby verbruik (vanaf 15 min. na uitschakeling) aardig reduceert, nadeel is wel dat je even wat langer moet wachten voordat je weer beeld hebt, rond de 2 minuten schat ik.
Die opstarttijd is vergelijkbaar met stroomloos zetten van het kastje en weer laten opstarten.
Tijdens het opstarten geeft het kastje keurig aan hoeveel W/h er bespaard is gedurende de tijd dat het ding uit stond in eco t.o.v. de standaard standby.

Grofweg ga je van een dikke 5W naar <0.5W in standby met deze eco instelling.

Omdat de tv ontvanger het grootste gedeelte van een etmaal uit staat zou ik deze instelling zeker activeren in het menu.
Ik heb deze "zuinige" instelling op de arcadyan hmb2260 een poosje gebruikt, maar toch weer uitgezet. Had te veel negatieve bijeffecten, niet alleen de lange opstarttijd maar het ding startte soms ook niet goed op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:29
Voor het opladen van de batterij van mijn elektrische fiets gebruik ik een simpel ding wat ik in het stopcontact doe en dan geef ik het aantal uur dat er spanning geleverd mag worden aan. Bijv. 4 uur.

Maar eigenlijk zou ik het liefste, bij thuiskomst, de accu eerst laten acclimatiseren en dan pas het laden starten. Weet iemand een makkelijke oplossing hiervoor? Het probleem met een timer + 'x uur-laden' apparaat is dat dit niet echt samengaat. Het apparaatje wat het 'aantal uur' bepaalt kan alleen worden ingesteld als er spanning op dat moment op staat.

EDIT: ik bedenk me nu. Misschien is een standaard 'timer' unit wel goed genoeg, die altijd aan gaat tussen 00.00-04.00.

En dan hoef ik hem alleen op 'OFF' te zetten als ik de accu pak de volgende dag. En dan 'AUTO' als ik hem aansluit.

[ Voor 17% gewijzigd door radeoxx op 01-12-2022 15:20 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 20:22
@radeoxx

Ik had hier zo'n simpele analoge tijdklok voor in gedachten, met zo'n ring.
Instellen op 4 uur "aan" en dan de klok instellen op een (half) uurtje acclimatiseren voor het laden start.
Gaat wel mis na 24h, maar ik laad vooral op op het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
joopv schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:26:
[...]

Ik heb deze "zuinige" instelling op de arcadyan hmb2260 een poosje gebruikt, maar toch weer uitgezet. Had te veel negatieve bijeffecten, niet alleen de lange opstarttijd maar het ding startte soms ook niet goed op.
Inmiddels staat hier de hele hoek met TV, soundbar, TV kastje en Blu-Ray speler achter een Klik aan/uit schakelaar.
Qua sluipverbruik vertrouw ik die Sony Bravia Android TV ook voor geen meter, hoewel ik al lang geleden zoveel mogelijk uitgezet heb in de menu's wbt updates zoeken (krijgt ie toch niet, hangt voorgoed op Android 7) en "phone home" gedrag vond ik die schakelaar een prima oplossing, net als voor de niet heel diep slapende soundbar.
Wanneer het tvkastje zonder stroom komt heb je dezelfde opstarttijd als wanneer je alleen de standby functie gebruikt, nu start gewoon de hele zwik (wat langzamer) op maar is uit ook echt helemaal uit.
Gelukkig nog geen opstartproblemen gemerkt, wel dat de TV ff tijd nodig heeft na een cold start maar tegen de tijd dat die XS4all box draait is alles weer helemaal bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

PalingDrone schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:26:
[...]

Inmiddels staat hier de hele hoek met TV, soundbar, TV kastje en Blu-Ray speler achter een Klik aan/uit schakelaar.
Qua sluipverbruik vertrouw ik die Sony Bravia Android TV ook voor geen meter, hoewel ik al lang geleden zoveel mogelijk uitgezet heb in de menu's wbt updates zoeken (krijgt ie toch niet, hangt voorgoed op Android 7) en "phone home" gedrag vond ik die schakelaar een prima oplossing, net als voor de niet heel diep slapende soundbar.
Wanneer het tvkastje zonder stroom komt heb je dezelfde opstarttijd als wanneer je alleen de standby functie gebruikt, nu start gewoon de hele zwik (wat langzamer) op maar is uit ook echt helemaal uit.
Gelukkig nog geen opstartproblemen gemerkt, wel dat de TV ff tijd nodig heeft na een cold start maar tegen de tijd dat die XS4all box draait is alles weer helemaal bij.
Gedult wordt gewoon beloond met minder verbruik. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xw-UCz8Xa4Gu8QmZhkw778Olzqg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YBbQlTLhgziXeNskqD8Jc2fX.png?f=fotoalbum_large
Vanaf september flink aan het opletten en sinds oktober aan de homewizzard; betaald zich wel uit zo! En eigenlijk niets raars gedaan…. Beetje opletten met opladers eruit trekken, espresso machine op tijd uitzetten en wat dingen vervangen (schakelaar voor vloerverwarming, andere switch).

De verwarming staat nu standaard op 19 graden en dat geeft helemaal een flinke besparing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbopY53ZMfOx80rqXz-ra8YOXWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zk67caoeLqDetqBMCQpQQhtm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door lex op 01-12-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:15
lex schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:29:
[Afbeelding]
Vanaf september flink aan het opletten en sinds oktober aan de homewizzard; betaald zich wel uit zo! En eigenlijk niets raars gedaan…. Beetje opletten met opladers eruit trekken, espresso machine op tijd uitzetten en wat dingen vervangen (schakelaar voor vloerverwarming, andere switch).

De verwarming staat nu standaard op 19 graden en dat geeft helemaal een flinke besparing

[Afbeelding]
Wel gaaf hoe je inzichtelijk maakt wat al die maatregelen doen met het verbruik.
Uiteindelijk blijft visueel inzicht beter hangen dan staatjes vol cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex

lex

Aantal dingen nu doorgemeten over tijd en gekeken waar mogelijke besparingen zitten;

Hele meterkast (switch, nas, router, raspberry pi, hue, p1 meters etc) doet 35W continue, standby van de tv, squeezebox, Nintendo switch etc is 10W (daar gaat na het meten een tijdschakelaar tussen). Totale stand-by hoeveelheid is ongeveer 100-120W, vind ik wel acceptabel eigenlijk met de al genoemde zaken + koelkast, vriezer, quooker, WiFi repeaters en her en der wat nachtlampjes en opladers.

Grootste stroomvreter is hier toch het koken (grote inductieplaat en (oude) oven wordt vaak gebruikt). 10x pw stofzuigen is ook niet grappig (3 kinderen en 2 honden).

Grote besparing die ik vergeten ben is trouwens de elektrische vloerverwarming in de badkamer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

lex schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:50:

Grote besparing die ik vergeten ben is trouwens de elektrische vloerverwarming in de badkamer :X
Als die op een betonvloer ligt dan zou ik hem nooit meer aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

Seafarer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:59:
[...]

Als die op een betonvloer ligt dan zou ik hem nooit meer aan doen.
Precies :x ik denk zo’n 1,5 a 2 kWh per dag voor 5 a 6 maanden per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MrMarcie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:14:
[...]

Heb het eindelijk kunnen uitzoeken, heb nu ook een smartplug op die TV staan. Alles staat 'uit'. Hij zakt na tijdje in naar 4,8 watt maar later komt ie weer opeens op naar 26,9 watt. Die TV slurpt dus echt teveel. Dat herhaalt zich schijnbaar af en toe. Ik blijf het heel vreemd vinden.

Wat ik nu doe is met een smartplug die tv uitschakelen als ie uit staat. Scheelt toch behoorlijk op een jaar met de huidige prijzen.
Hier hetzelfde probleem, een samsung smart tv die elke keer wakker wordt.
Aangezien het ding via een switch op mijn lan zit zet ik de switch uit. De tv hield zich daarna ook veel stiller. Hij wordt nog steeds heel af en toe wakker maar dat is dan een piekje van een minuut naar een watt of 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:34
PalingDrone schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:26:
[...]

Hier dezelfde aanpak. Met een HomeWizard Energy Socket meette ik een stand-by verbruik van meer dan 15W van een Philips HD LED 43 inch, met Sonos Soundbar en twee Sonos speakers en een TV kastje van Solcon (dat kastje wordt in de stand-by stand zelfs meer dan handwarm!). Achter een KAKU stekker en nu verbruik 0!
Opstarten duurt een minuutje, even door Android menu, de Sonos apparaten moeten even zoeken, maar bespaart per etmaal wel zo’n 400 Wh, per jaar ruim meer dan 100 kWh.
Tel uit je winst.
Ik heb dit ook met de HiFi en andere apparatuur gedaan, en het “sluipverbruik” is gezakt van 250 naar 175 W, exclusief de koelkast en vriezer.
Zeer de moeite waard. Weinig extra werk, kleine investering (terugverdientijd enkele maanden).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
lex schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:50:
Aantal dingen nu doorgemeten over tijd en gekeken waar mogelijke besparingen zitten;

Hele meterkast (switch, nas, router, raspberry pi, hue, p1 meters etc) doet 35W continue, standby van de tv, squeezebox, Nintendo switch etc is 10W (daar gaat na het meten een tijdschakelaar tussen). Totale stand-by hoeveelheid is ongeveer 100-120W, vind ik wel acceptabel eigenlijk met de al genoemde zaken + koelkast, vriezer, quooker, WiFi repeaters en her en der wat nachtlampjes en opladers.

Grootste stroomvreter is hier toch het koken (grote inductieplaat en (oude) oven wordt vaak gebruikt). 10x pw stofzuigen is ook niet grappig (3 kinderen en 2 honden).

Als je zoveel stofzuigt is een zuinigere stofzuiger zoeken nog niet eens zo'n gek idee. Staat me bij dat het "verbod" op hoog-vermogen stofzuigers het meest energiebesparende stukje europese regelgeving ooit is.
Of meer swifferen als de vloer dat toelaat.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:45

yay

mk1992 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:04:
[...]

Als je zoveel stofzuigt is een zuinigere stofzuiger zoeken nog niet eens zo'n gek idee. Staat me bij dat het "verbod" op hoog-vermogen stofzuigers het meest energiebesparende stukje europese regelgeving ooit is.
Of meer swifferen als de vloer dat toelaat.
Hier stond met ook iets van bij. Mijn oude Miele stofzuiger (standaard stofzuiger met zak) doet 1900watt en 2200watt max. Een nieuw model (C3) doet 550watt max bij een andere C3 zag ik 890watt max als specificatie staan.

Wat een verschil tov de oude modellen. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex

lex

890watt hier inderdaad (Miele C3). 2 verharende honden is geen kruid tegen gewassen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:01
Uit een erfenis van een oom: de bekende Nilfisk 'ketel' zuiger; 700 Watt, is zeker al 40 jaar oud, onverwoestbaar.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:47
Wij hebben een stofzuiger van Miele en ik ben er heel zuinig mee. Het is de Miele S5 Power 2200watt en wij hebben hem standaard op 2200watt staan. Maar wij stofzuigen ook niet wekelijks (om de week) en wij doen het vaak in het weekend wegens lage tarief.

Het is het laatste model met 2200watt en daarom zijn wij er zuinig op. Vorige jaar een nieuwe parketborstel voor gekocht van Miele zelf. Vervanger zou nu een Miele C3 Power zijn met 890watt (Wij hebben geen huisdieren) De verkoper beweerde dat de 890watt net zo krachtig is als mijn 2200watt, wat niet klopt.

Ik kocht de Miele S5 Power 2200watt voor €185,99,- 9 september 2014

[ Voor 26% gewijzigd door Van der Berg op 03-12-2022 11:55 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Van der Berg dat klink alsof je inderdaad elektriciteit kan besparen door een betere stofzuiger te halen :) Anders is de link met dit topic ver te zoeken.

De crux is dat de moderne stofzuigers veel minder warmte produceren en toch evenveel lucht verplaatsen, maar voortijdig vervangen is met weinig draaiuren weinig zinvol.

Hier doet Stoffel de robotstofzuiger al drie jaar zijn nachtelijke rondjes en zijn lader verbruikt ongeveer 100 wattuur per week. Één keer per maand komen daar wat minuten met de bejaarde slangzuiger bij, Stoffel heeft wat moeite met de trappen.
Mogelijk spaart een robotzuiger dus werkelijk elektriciteit.

Bij dit soort dingen zijn de individuele verschillen groot.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bij de meeste tweakers staan er wel meer dan 2 pc's te draaien in huis gok ik.
En met de huidige trend dat veel nieuwe componenten uitgebracht worden met een flink verbruik per uur. Zoals gpu's, cpu's enz.
Hoe kijken jullie hier tegen aan in de huige situatie met de hoge prijzen?

Zelf heb ik zonnepanelen en mijn opbrengst is iets meer dan ons jaarlijks verbruik, maar als in 2025 het salderen wordt afgeschaft zal dat ook een issue worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Simbob schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:13:
En met de huidige trend dat veel nieuwe componenten uitgebracht worden met een flink verbruik per uur. Zoals gpu's, cpu's enz.
  • PC's staan alleen aan als er iemand gebruik van maakt. Anders op sleep / hibernate / uit.
  • PC's hebben hier geen van alleen een extra GPU, degene op de processor doet het ook prima (doen niet aan games).
  • Kinderen gebruiken een laptop.
  • NAS is voorzien van SSD en staat 's nachts uit.
  • Desktop PC bouw ik zelf, waarbij bij elke component het energieverbruik bovenaan het lijstje met specs staat. Resultaat is een PC met een i7-4770 processor die al weer 8 jaar mee gaat (= extra duurzaam) en toch minder dan 20 W in idle verbruikt.
Door al deze maatregelen valt het energieverbruik wel mee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

Sinds SSDs en nieuwe UEFI start m'n PC zo snel op dat het niet zinnig is iets anders te doen dan volledig uit zetten. Als ik game dan pakt m'n systeem aardig wat stroom, maar ja, daar heb ik dan ook wel de videokaart en monitoren voor (zie sig).

Constant aan laten staan zou idd vrij verspillend zijn. Ik heb nu enkele maanden m'n hele systeem op een HW energy socket staan en uit pakt dat 3 W. Ik game niet super veel meer (verse vader en zo) dus het verbruikt iets tussen de 10 en 30 kWh per maand. Daar lig ik niet wakker van.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Termy schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:42:
Constant aan laten staan zou idd vrij verspillend zijn. Ik heb nu enkele maanden m'n hele systeem op een HW energy socket staan en uit pakt dat 3 W.
Dat is nog steeds 3W onnodige verspilling. Kan daar niet gewoon een schakelaar voor? Bijvoorbeeld zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.alternate.nl/p/600x600/t/Brennenstuhl_Schakelbare_stopcontact_adapter_1508070__1x_geaard_stekkerdoos_adapter@@tw-ba6.jpg
(Sorry voor het grote plaatje, geen idee hoe ik dat (door het wijzigen van de tags) kleiner kan laten afbeelden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:02
Andrehj schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:01:
[...]

Dat is nog steeds 3W onnodige verspilling. Kan daar niet gewoon een schakelaar voor? Bijvoorbeeld zoiets:
[Afbeelding]
(Sorry voor het grote plaatje, geen idee hoe ik dat (door het wijzigen van de tags) kleiner kan laten afbeelden.)
Ik heb die dingen ook in gebruik gehad en het viel me op dat ze best vaak kapot gaan. Zou het lampje ook geen energie gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Jron667 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:04:
Ik heb die dingen ook in gebruik gehad en het viel me op dat ze best vaak kapot gaan. Zou het lampje ook geen energie gebruiken?
Zeker wel. Dat kan wel 0.5W zijn (blijkbaar is bij de fabrikanten van dat soort schakelaars het bestaan van LED nog steeds niet doorgedrongen :( ). Maar die verspil je dan alleen maar als je de PC gebruikt (wat hooguit een paar uur per dag is?). Dat is nog altijd een flinke besparing t.o.v. de 3W die er anders continu verspild wordt.

Hier overigens diverse van dergelijke schakelaars in gebruik, en nog nooit eentje kapot gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 03-12-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:47
Bij mij staat de computer altijd uit met een stekkerdoos en de computer gaat pas aan als ik daadwerkelijk gebruik van ga maken. Ik zet hem nooit in slaapmodus om kosten te besparen.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Dat ligt er natuurlijk ook aan wat je wilt. Ik heb nu recentelijk een (Chinese) mini PC gekocht met een Intel N5105 quadcore processor. Verkrijgbaar met 8GB of 16GB RAM en bevat een M.2 slot (sata & nvme mogelijk) en een 2,5" HDD bay. Zoals ik hem gekocht heb (8GB RAM 128GB SSD) gebruikt deze idle 6W onder Windows zonder enige optimalisaties. Onder Linux zit deze op ~4W. Terwijl de CPU qua secs gelijk of beter is aan mijn oude i5 6500 die waarschijnlijk een veelvoud gebruikt. En voor 75% van de normale thuisgebruikers (die tegenwoordig alles op telefoon of tablet doen) zal zo'n systeem ook voldoende zijn. Of een tweedehands thinclient van een Dell / HP / Fujitsu, die zitten ook makkelijk onder de 10W en waarschijnlijk eerder rond de 5W. Als je dus een PC hebt voor wat office werk en beetje internetten kan het dus echt gewoon zeer zuinig. Doe je gamen wordt het natuurlijk snel een ander verhaal. Maar ook dan zal de CPU bij lage belasting / idle zeer zuinig zijn (in ieder geval bij Intel). Of dat is in ieder geval wat mij bij staat van verschillende posts in het "zuinige server" topic. Een i7 verbruikt wel iets meer dan een i3 of Pentium, maar dat gaat dan voornamelijk om getallen achter de komma. Terwijl een i7 indien gevraagd wel de performance kan leveren (maar dan uiteraard veel meer stroom verbruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:09:
[...]

Zeker wel. Dat kan wel 0.5W zijn (blijkbaar is bij de fabrikanten van dat soort schakelaars het bestaan van LED nog steeds niet doorgedrongen :( ). Maar die verspil je dan alleen maar als je de PC gebruikt (wat hooguit een paar uur per dag is?). Dat is nog altijd een flinke besparing t.o.v. de 3W die er anders continu verspild wordt.

Hier overigens diverse van dergelijke schakelaars in gebruik, en nog nooit eentje kapot gehad.
Heb een ervaring dat het lampje in een uitschakelbaar stekkerblok behoorlijk wat storing gaf op het net, dusdanig dat er een Devolo poweline adapter van begon te flippen die daarnaast ingeplugd zat.
Dat blok wordt hooguit nog gebruikt in de woonkamer voor de kerstboom maar ben na alle vage storingen wel een beetje klaar met dat soort schakelaars met ingebouwd lampje vooral in de buurt van gevoelige apparatuur.
Dan knip ik liever het snoer naar een stekkerblok door en zet er zelf wel een ordinaire snoerschakelaar tussen (zonder lampje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zelf heb ik zonnepanelen en mijn opbrengst is iets meer dan ons jaarlijks verbruik, maar als in 2025 het salderen wordt afgeschaft zal dat ook een issue worden.
Geen pc's meer, heel af en toe een laptop maar meeste met tablets, gamen met playstation of wii.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Onder idle:
grafische kaarten: ja
iGPU: nee
processoren: nee (Intel)
3.5" hard disks: ja, als ze draaien (3 tot 8W)
2.5" hard disks: nee (0,85W) als ze draaien, en nog minder (0,18W) als ze stilstaan
Zorg dat je computer het scherm uitschakelt na 10 minuten. En na 30 minuten het hele systeem in slaapstand. Dat kan in Windows power settings (een schema). Een beweging van de muis of toetsaanslag is voldoende om het beeld weer te laten verschijnen of het systeem te laten laden met alles waar je gebleven was.

Een computer in slaapstand verbruik misschien nog een paar Watt (exclusief HDD, GPU) tot minder dan een Watt op heel zuinige systemen.

Als je het niet nodig heb, verwijder dan de grafische kaart. Hard disks kunnen ook in slaapstand worden gezet door Windows in power settings. Draai het besturingssysteem uitsluitend vanaf een consumenten SSD, die verbruiken doorgaans heel weinig en ze gaan snel in en uit low power standen. Het is ook veel sneller.

Let ook op de randapparatuur: monitor, switches, routers, WiFi, PoE, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

Van die leuke cluster verlichting voor in de kerstboom; allemaal kleine ledjes dus hoe erg kan het zijn? 130W dus :X maar eens zoeken naar nieuwe zuinige, op deze manier heb je die kosten voor de kerst er al uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Het vervangen van 3,5 inch door 2.5 inch HD’s voor je NAS bespaart zowel electriciteit als geluid. Die van mij staat in de woonkamer onder de TV, vandaar (SilentNAS). Alleen is de levensduur wel korter dus hou goede backups en reserve disken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 23:25
Zijn er al mensen die ooit getest hebben of een USS lader met 4 of meer uitgangen efficiënter is in standby als een hele reeks losse adapters?
Ik heb nu 7 adapters naast mijn bed hangen voor 3 telefoons, 2 tablets en een Bluetooth speaker en een Chromecast.
Al met al is dit in idle als ze allemaal niets doen dus alle stekkers eruit 3 a 4 watt. Ik vraag me dus af of het de moeite is 1 lader met grote capaciteit te halen zodat er maar 1 adapter standby staat. Ik weet alleen niet of die dingen ook meer gebruiken. 3 watt op jaarbasis is toch weer 26 kWh ofwel 1.5% van mijn verbruik.

Ik ben echt door de zaken heen waar ik op kan bezuinigen zonder of functionaliteit te slopen (receiver 3.5 watt 24/7) of met 5+ minuten opstart tijd te zitten (TV kastje 3.5 watt 24/7) of geen internet meer te hebben (11.5 + 4.5 watt voor router en mediaconverter 24/7).

Echt idle als mijn koelkast en vriezer en cv dus niet aan slaap en alle lampen en on demand verbruik uit is zit ik op 41 watt en dat terwijl mijn internet en entertainment hoek maar 19.5 watt is.

De overige 21.5 watt komt dus van de 22 andere apparaten die stroom verbruiken in standby 1< watt inclusief de ventilatie/afzuig installatie.

Mijn collectie USB apparaten is dus het laatste mogelijke bespaar item.

Aangezien 3 van de adapters aan het verlengsnoer 10 watt gebruiken (smartphones) is misschien een master slave verlengsnoer ook een optie alleen met de Chromecast er dan wel vanaf en loop je get risico dat als 1 apparaat opgeladen is de anderen niet verder laden omdat de master dan uit gaat en daarom dus een minder ideale oplossing. Tenzij er Verlengsnoeren zijn met 2 master aansluitingen maar die heb ik nog niet gezien en die zullen ook wel duur zijn.

Dus als iemand toevallig een 6+ port lader heeft en weet wat het idle verbruikt zou ik die info (en het model) zeer op prijs stellen.
Laadsnelheid is voor mij niet echt belangrijk en het zal me een zorg zijn of een telefoon in 1 of 8 uur opgeladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Andrehj schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:01:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb zelf wifi schakelaars. Deze hebben wel een verbruik van minder als 1 watt maar hebben het voordeel dat in kan programmeren dat de stekkers op bepaalde tijd uit gaan.

Zo heb ik op de slaapkamer altijd tv (docu's) aan via de Chromecast omdat ik geluid nodig heb o te slapen door tinitus maar heb ik ingesteld dat 2 uur na mijn gebruikelijke bedtijd het hele zaakje uit gaat. En 2 uur later voert hij het commando nog een keer uit voor het geval ik nog niet kon slapen en het overruled heb.

Hetzelfde doe ik voor alle apparaten die ik niet continu nodig heb maar wel meer als 2 watt gebruiken. Je programmeert simpelweg hoe laat het uit moet gaan en het apparaat gaat vanzelf uit. Als je een apparaat van 2 watt of meer op die manier als meer als 12 uur uit heb staan heb je al winst met bijkomend voordeel dat je nooit vergeen die schakelaar om te halen.
Daarnaast houden de stekkers als bijkomende leukigheid bij hoeveel stroom dat apparaat per dag, week , maand, jaar gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
mv_ak schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:14:
Het vervangen van 3,5 inch door 2.5 inch HD’s voor je NAS bespaart zowel electriciteit als geluid. Die van mij staat in de woonkamer onder de TV, vandaar (SilentNAS). Alleen is de levensduur wel korter dus hou goede backups en reserve disken.
Wel opletten. 2,5" HDDs zijn in 90% van de gevallen met SMR techniek, en die heeft wat performance nadelen. 3,5" is een beetje 50/50 (WD is nog in opspraak geweest omdat nieuwe modellen/revisies in de Red serie ineens SMR gebruikten. Gebruikers klaagden over performance en dat WD dit niet aangaf. WD hun statement was "dat de performance gelijk was" (voor de beoogde toepassingen van de Red serie). Maar introduceerde daarna alsnog de Red Plus serie die wel expliciet op basis van CMR is en Red nu dus officieel SMR (en de modellen die binnen Red nog op basis van CMR waren zijn daarmee naar Red Plus verplaatst).
Voor puur media toepassingen. Dus grote videobestanden, zul je het verschil niet merken. Met veel random I/O en veel kleine bestanden is de performance van SMR echt dramatisch. (Lees: zou je Windows gebruiken op een HDD op basis van SMR zul je vrijwel gegarandeerd een dramatische performance hebben. Slechter dan voor de tijd van SSDs dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
computerjunky schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:57:
Zijn er al mensen die ooit getest hebben of een USS lader met 4 of meer uitgangen efficiënter is in standby als een hele reeks losse adapters?
Ik heb nu 7 adapters naast mijn bed hangen voor 3 telefoons, 2 tablets en een Bluetooth speaker en een Chromecast.
Al met al is dit in idle als ze allemaal niets doen dus alle stekkers eruit 3 a 4 watt. Ik vraag me dus af of het de moeite is 1 lader met grote capaciteit te halen zodat er maar 1 adapter standby staat. Ik weet alleen niet of die dingen ook meer gebruiken. 3 watt op jaarbasis is toch weer 26 kWh ofwel 1.5% van mijn verbruik.

Ik ben echt door de zaken heen waar ik op kan bezuinigen zonder of functionaliteit te slopen (receiver 3.5 watt 24/7) of met 5+ minuten opstart tijd te zitten (TV kastje 3.5 watt 24/7) of geen internet meer te hebben (11.5 + 4.5 watt voor router en mediaconverter 24/7).

Echt idle als mijn koelkast en vriezer en cv dus niet aan slaap en alle lampen en on demand verbruik uit is zit ik op 41 watt en dat terwijl mijn internet en entertainment hoek maar 19.5 watt is.

De overige 21.5 watt komt dus van de 22 andere apparaten die stroom verbruiken in standby 1< watt inclusief de ventilatie/afzuig installatie.

Mijn collectie USB apparaten is dus het laatste mogelijke bespaar item.

Aangezien 3 van de adapters aan het verlengsnoer 10 watt gebruiken (smartphones) is misschien een master slave verlengsnoer ook een optie alleen met de Chromecast er dan wel vanaf en loop je get risico dat als 1 apparaat opgeladen is de anderen niet verder laden omdat de master dan uit gaat en daarom dus een minder ideale oplossing. Tenzij er Verlengsnoeren zijn met 2 master aansluitingen maar die heb ik nog niet gezien en die zullen ook wel duur zijn.

Dus als iemand toevallig een 6+ port lader heeft en weet wat het idle verbruikt zou ik die info (en het model) zeer op prijs stellen.
Laadsnelheid is voor mij niet echt belangrijk en het zal me een zorg zijn of een telefoon in 1 of 8 uur opgeladen is.
Een apparaat dat uit is mag AFAIK niet meer dan 0,5W verbruiken. Daaronder valt dus ook een USB adapter die niet is aangesloten. Zie je zelf dus ook dat 7 adapters ~3W verbruiken. Als je een grote adapter pakt zou die dus ook niet meer dan die 0,5W mogen verbruiken en dus een besparing van 2,5W. Tegenwoordig zijn voedingen ook slim genoeg om op en af te schakelen. Waardoor een 100W voeding met een last van 10W niet meer zou hoeven te gebruiken dan bv een 15W voeding.

Zelf kwam ik er een tijdje terug achter dat de adapter van mijn misschien wel 20 jaar oude PC speaker set 3W verbruikte, 24/7. Intussen nu ook alles in die ruimte (waaronder ESPs en nog wat spul) aan een 12V 150W adapter gehangen, ESPs via een buck converter, en dat draait nu idle op 3W. Tegenover daarvoor 3W van alleen de speakers en dan nog een aantal adapters voor ESPs etc. wat IIRC over de 6W ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
RobertMe schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:27:
[...]

Een apparaat dat uit is mag AFAIK niet meer dan 0,5W verbruiken. Daaronder valt dus ook een USB adapter die niet is aangesloten. Zie je zelf dus ook dat 7 adapters ~3W verbruiken. Als je een grote adapter pakt zou die dus ook niet meer dan die 0,5W mogen verbruiken en dus een besparing van 2,5W. Tegenwoordig zijn voedingen ook slim genoeg om op en af te schakelen. Waardoor een 100W voeding met een last van 10W niet meer zou hoeven te gebruiken dan bv een 15W voeding.

Zelf kwam ik er een tijdje terug achter dat de adapter van mijn misschien wel 20 jaar oude PC speaker set 3W verbruikte, 24/7. Intussen nu ook alles in die ruimte (waaronder ESPs en nog wat spul) aan een 12V 150W adapter gehangen, ESPs via een buck converter, en dat draait nu idle op 3W. Tegenover daarvoor 3W van alleen de speakers en dan nog een aantal adapters voor ESPs etc. wat IIRC over de 6W ging.
Tja wat mag en wat de realiteit is verschilt helaas nog wel eens. Zo gebruikt mijn tv box van T-Mobile 3.5 watt of hij nou aan staat of in standby staat. Kortom de standby werkt simpelweg niet. En ook de wasmachine gebruikt voor wat voor bizarre reden dan ook af en aan 7 watt. Dus ook die zit achter een switch. En ook een WD externe Hdd bleef gewoon 3 watt gebruiken (recent vervangen gelukkig). Zo ook mijn vorige pc voeding en ik denk dat er veel meer apparaten zijn die tussen de mazen door glippen omdat niemand er op lette.
Die wet is leuk, nuttig en ben ik blij mee maar de uitvoering daarvan is kansloos gebleken afgelopen maanden doordat ik alles individueel getest heb.

Nou kan ik het natuurlijk gewoon kopen en mits niet goed terugsturen maar het is makkelijker als iemand gewoon weet wat goed is. Helaas worden dit soort zaken nooit echt getest in reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32
lex schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:07:
Van die leuke cluster verlichting voor in de kerstboom; allemaal kleine ledjes dus hoe erg kan het zijn? 130W dus :X maar eens zoeken naar nieuwe zuinige, op deze manier heb je die kosten voor de kerst er al uit
130W klinkt veel, maar om hoeveel geld hebben we het uiteindelijk? Want zo'n kerstboom hoeft niet 24/7 verlicht te zijn, en kerst is over 2 weken, dus het is ook niet alsof je het vele maanden gebruikt.

Stel dat je elke dag van 17:00 tot 23:00 je kerstboom verlicht, en dat doe je voor een volle 4 weken. Dan heb je het over 6 uur x 28 dagen x 130 Watt = ~22 kWh. Met €0,40 per kWh (prijsplafond) is dat een kleine €9.

Mocht je die 130W drastisch kunnen verminderen (50-90% zuiniger) door ze te vervangen met lampjes van een paar tientjes, dan is het binnen een paar jaar terug te verdienen. Zo niet, dan is het centenwerk, en zou ik wat anders zoeken om op te besparen :P

edit:
Bij 123led.nl zie ik kerstboomverlichting van 10+ meter wat slechts 3-6W verbruikt, voor €10-20, dus ook al is het 'slechts' €9 voor jouw verlichting, bij nader inzien is dat een snelle €8 per jaar die je kan besparen :+

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 11-12-2022 16:25 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
RobertMe schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:17:
[...]

Wel opletten. 2,5" HDDs zijn in 90% van de gevallen met SMR techniek, en die heeft wat performance nadelen. 3,5" is een beetje 50/50 (WD is nog in opspraak geweest omdat nieuwe modellen/revisies in de Red serie ineens SMR gebruikten. Gebruikers klaagden over performance en dat WD dit niet aangaf. WD hun statement was "dat de performance gelijk was" (voor de beoogde toepassingen van de Red serie). Maar introduceerde daarna alsnog de Red Plus serie die wel expliciet op basis van CMR is en Red nu dus officieel SMR (en de modellen die binnen Red nog op basis van CMR waren zijn daarmee naar Red Plus verplaatst).
Voor puur media toepassingen. Dus grote videobestanden, zul je het verschil niet merken. Met veel random I/O en veel kleine bestanden is de performance van SMR echt dramatisch. (Lees: zou je Windows gebruiken op een HDD op basis van SMR zul je vrijwel gegarandeerd een dramatische performance hebben. Slechter dan voor de tijd van SSDs dus).
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Voor de thuisgebruiker zal performance niet zo'n ding zijn idd als het voornamelijk grote opslag voor backup, muziek, foto's, video's en films is. Dus stel je neemt een 4 bay NAS en vult die met 2,5" disks ipv 3,5 kun je denk ik behoorlijk besparen qua stroom zeker bij 24/7 aan. Max 2.5" SATA is bij mijn weten wel maar 5 Tb, met RAID5 heb je dan effectief 15 Tb.

Wat ook kan helpen is een M2 of NVME bijplaatsen in de NAS voor caching dan ondervang je het performance verlies (data komt eerst uit snelle cache ipv disk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
mv_ak schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:57:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Voor de thuisgebruiker zal performance niet zo'n ding zijn idd als het voornamelijk grote opslag voor backup, muziek, foto's, video's en films is. Dus stel je neemt een 4 bay NAS en vult die met 2,5" disks ipv 3,5 kun je denk ik behoorlijk besparen qua stroom zeker bij 24/7 aan. Max 2.5" SATA is bij mijn weten wel maar 5 Tb, met RAID5 heb je dan effectief 15 Tb.
Het ligt natuurlijk ook een beetje eraan wat je er mee doet, hoe je het inzet, hoe je het gebruikt, .... Bv: heb je RAID5 echt nodig, met het energieverbruik van die extra schijf? Of kun je ook een offline backup hebben die je 1x per week / maand / kwartaal even een uurtje aansluit om bij te werken? Als in: dan kun je ook RAID0 / striping hanteren met ernaast een 20TB externe HDD in meest extreme situatie. Dan heb je dus 2x 20TB tot je beschikking (1x 4x5TB en 1x 1x20TB). Maar dan krijg je ook weer de vraag wat die 4 2,5" schijven verbruiken ten opzichte van 1 3,5" schijf. Een onderwerp dat zo nu en dan ook langs komt in: Het grote zuinige server topic - deel 3 . Uit mijn hoofd doen die 2,5" schijven maximaal 0,85W, daar waar ik gok dat een 3,5" schijf ergens tussen de 3W en 6W zit. Dus best case is het verbruik dan gelijk, worst case is de 3,5" schijf wel echt onzuiniger.
Wat ook kan helpen is een M2 of NVME bijplaatsen in de NAS voor caching dan ondervang je het performance verlies (data komt eerst uit snelle cache ipv disk)
SMR geeft issues met schrijven, niet met lezen. Het schrijven is in principe bij SMR gewoon echt (veel) langzamer. Dat wordt vervolgens (gedeeltelijk) afgevangen met een groter cache op de HDD zelf. Maar als je "meer doet dan in het cache past" dan merk je de ware snelheid van een SMR schijf, en die is zwaar waardeloos. In het kort. Een HDD kan een track niet smaller schijven dan X (de schrijf kop kan technisch niet kleiner worden gemaakt / ...). Lezen kan wel (een heel) stuk smaller. Doordat de tracks zo breed zijn door de schrijf limitatie kan er dus relatief weinig data op. Bij SMR, Shingled Magnetic Recording, worden de tracks overlappend beschreven zodat ze nog maar Y breed zijn. Vergelijk het bv met marker stiften. Als je 10 marker stiften in verschillende kleuren hebt, met een dikte van zeg 10mm, en je wilt vervolgens een "regenboog" tekenen waarbij elke kleur maar 1mm dik is. Dan kun je met de eerste marker een lijn trekken, en vervolgens met een andere marker 1mm "ernaast" (/9mm overlappend) weer een lijn trekken. Dat is ook hoe SMR werkt, overlappend schrijven. Maar dit betekend dus dat als die "middenin" nieuwe data moet schrijven er een heel stuk data opnieuw geschreven moet worden. Immers overschrijft 1 "schrijf actie" / track meteen meerdere tracks die te lezen waren. Oftewel: voor (vrijwel) elke schrijf actie moet de HDD eerst een deel van de data lezen, en daarna weer al die data, inclusief de nieuwe data, opnieuw schrijven. Of in andere vergelijking, om een 3 baans weg te asfalteren, doe je eerst een baan asfalteren, vervolgens de halve baan weer open breken, en dan een nieuwe baan er tegenaan leggen (zodat je effectief 1,5 baan hebt), om vervolgens weer een halve baan af te breken en een nieuwe er tegenaan te leggen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

Hahn schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:20:
[...]

130W klinkt veel, maar om hoeveel geld hebben we het uiteindelijk? Want zo'n kerstboom hoeft niet 24/7 verlicht te zijn, en kerst is over 2 weken, dus het is ook niet alsof je het vele maanden gebruikt.

Stel dat je elke dag van 17:00 tot 23:00 je kerstboom verlicht, en dat doe je voor een volle 4 weken. Dan heb je het over 6 uur x 28 dagen x 130 Watt = ~22 kWh. Met €0,40 per kWh (prijsplafond) is dat een kleine €9.

Mocht je die 130W drastisch kunnen verminderen (50-90% zuiniger) door ze te vervangen met lampjes van een paar tientjes, dan is het binnen een paar jaar terug te verdienen. Zo niet, dan is het centenwerk, en zou ik wat anders zoeken om op te besparen :P

edit:
Bij 123led.nl zie ik kerstboomverlichting van 10+ meter wat slechts 3-6W verbruikt, voor €10-20, dus ook al is het 'slechts' €9 voor jouw verlichting, bij nader inzien is dat een snelle €8 per jaar die je kan besparen :+
Precies haha, en realiteit afgelopen paar jaar was eigenlijk dat hij de hele dag aan stond (want thuiswerken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Van der Berg schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:40:
Wij hebben een stofzuiger van Miele en ik ben er heel zuinig mee. Het is de Miele S5 Power 2200watt en wij hebben hem standaard op 2200watt staan. Maar wij stofzuigen ook niet wekelijks (om de week) en wij doen het vaak in het weekend wegens lage tarief.

Het is het laatste model met 2200watt en daarom zijn wij er zuinig op. Vorige jaar een nieuwe parketborstel voor gekocht van Miele zelf. Vervanger zou nu een Miele C3 Power zijn met 890watt (Wij hebben geen huisdieren) De verkoper beweerde dat de 890watt net zo krachtig is als mijn 2200watt, wat niet klopt.

Ik kocht de Miele S5 Power 2200watt voor €185,99,- 9 september 2014
Bij Miele valt het nog mee, maar een merk als Bosch (winnaar Consumentenbond) maakte er een potje van. De zuigkracht van dat apparaat is artificieel goed doordat het rubber de zuigmond bijna compleet afsluit, de luchtstroom versneld dus. Mooi voor een labtest, maar in de praktijk zuigt de zuigmond zich vast aan de vloer. Het gevolg is wel dat je als mens de stofzuiger met veel spierkracht moet bewegen en dan nog weinig zuigkracht hebt.

Ik heb ook een oudere Miele met hoog labelvermogen, wat zelden wordt gehaald in de praktijk. Ondanks dat is die toch nog zuiniger (in kWh) omdat de vloer in 1 haal perfect schoon is. Als je 2 of 3 keer over dezelfde strook moet zuigen voor hetzelfde resultaat, dan duurt dat ook 2 of 3 keer langer met als gevolg dat je nog niets bespaart, waarschijnlijk juist meer. Nog afgezien van het verlies van tijd en de grote menselijke inspanning.

Daarom vind ik dat het gedwongen verlagen van het vermogen van stofzuigers een niet zo'n goed doordacht idee was. Ze hadden ook een standaard kunnen afspreken van set van tests waarbij verschillende vermogens toelaatbaar zijn.

Een andere Miele van enkele jaren terug met 890W heb ik aangeschaft voor een andere locatie en die doet het duidelijk minder, maar nog wel genoeg. Daarom kan ik het merk toch aanraden.

Overigens, als je het echt zou willen kun je van buiten de EU een stofzuiger bestellen met hoog vermogen. Ze zijn er dus nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@mrmrmr In principe optimaliseren ze gewoon (weer) voor het verkeerde. Dat een bepaalde efficiëntie afgedwongen wordt vind ik juist heel goed, maar in dit geval is het effect niet zo makkelijk als bij bv een koelkast. Zover ik weet limiteert de EU alleen het opgenomen vermogen, niet dat ze een bepaalde eigenschap moeten maximaliseren. Dus dan gaat het ergens toch weer mis dat consumenten de verkeerde kopen. Zoals vroegah gewoon het hoogste vermogen gekozen werd, gaan ze nu blijkbaar voor hoogste zuigkracht en niet voor beste schoonmaakkwaliteiten.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
mv_ak schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:14:
ssd erin? ligt eraan hoeveel opslag je wilt hebben maar bij niet te veel ( 4 x 1tb?? ) moet dat wel te doen zijn niet
ssd zijn ook niet meer zo duuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Maxwp schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:27:
[...]

ssd erin? ligt eraan hoeveel opslag je wilt hebben maar bij niet te veel ( 4 x 1tb?? ) moet dat wel te doen zijn niet
ssd zijn ook niet meer zo duuur
Afhankelijk van waarom je energie wilt besparen (kosten vs milieu) lijkt mij dat niet heel rendabel. SSDs zijn dan wel zuiniger, maar als je bv €80 voor 1TB betaald zit je alsnog op €320 voor 4TB. Terwijl je ook een Seagate 2,5" schijf hebt van 5TB voor rond de €100. Nog los van dat je ook nog de plek voor zoveel SSDs moet hebben. Een "grote" NAS met X drive bays is waarschijnlijk onzuiniger dan een mini PC (NUC, ASRock DeskMini, <Chinees systeempje met quad core Celeron dat ik net gekocht heb>, ...) waar maar 1 2,5" bay in zit. Chinese systeempje dat ik nu gekocht hebt heeft een verbruik van minder dan 3W, kaal, idle, met alleen een NVME drive. Ik gok dat een Syno of QNap veel meer zal verbruiken kaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:34
lex schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:07:
Ligt aan de verlichting, onze Shelly S meet momenteel 20,2w
- 3x 300 led snoeren (Intratuin)
- BT/FM radio transmitter (voor iets anders, van AliE)
- Vage ster met led lampjes van de A-C-tion

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

De grootste besparing in je nas lijkt mij om überhaupt geen goed functionerende hdd’s te vervangen door ssd’s. Laaghangend fruit is een power schedule. En de tijd die je bespaart met het niet vervangen gebruiken om op zoek te gaan naar grotere besparingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
RobertMe schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:54:
[...]

Afhankelijk van waarom je energie wilt besparen (kosten vs milieu) lijkt mij dat niet heel rendabel. SSDs zijn dan wel zuiniger, maar als je bv €80 voor 1TB betaald zit je alsnog op €320 voor 4TB. Terwijl je ook een Seagate 2,5" schijf hebt van 5TB voor rond de €100. Nog los van dat je ook nog de plek voor zoveel SSDs moet hebben. Een "grote" NAS met X drive bays is waarschijnlijk onzuiniger dan een mini PC (NUC, ASRock DeskMini, <Chinees systeempje met quad core Celeron dat ik net gekocht heb>, ...) waar maar 1 2,5" bay in zit. Chinese systeempje dat ik nu gekocht hebt heeft een verbruik van minder dan 3W, kaal, idle, met alleen een NVME drive. Ik gok dat een Syno of QNap veel meer zal verbruiken kaal.
wil wel raid hebben dus ga g een 4tb in raid 10? of 5 vervangen door 1 x 5tb.
die oude schijven kunnen dan wel dient doen als 1 x per week aanzetten voor een backup van de nas
dus niet weggeooid.
alleen met 4 tb ga ik het niet halen moet toch een 10+ zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatst zitten kijken naar mijn TV-setup en ben nu op zoek naar een schakelaar met hele specifieke eisen, maar heb er nog geen kunnen vinden. Ik wil een schakelaar die:
- Uit gaat nadat er 30min lang een bepaald wattage is gemeten (bv. 30 min lang niet boven de 20W uitkomen)
- Weer aan te zetten is door middel van een fysieke schakelaar
- Hij heeft geen hub nodig. Mag wel dat je een smartphone/wifi nodig hebt om 'm in te stellen.
- Bij voorkeur blijft hij werken als mn wifi uit staat.

Iemand ideeën?

Ik heb wel een smart socket van HomeWizard die het uitschakelen wel kan, maar volgens mij kan ik 'm dan niet met de hand aan zetten zonder de app erbij te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:18:

Ik heb wel een smart socket van HomeWizard die het uitschakelen wel kan, maar volgens mij kan ik 'm dan niet met de hand aan zetten zonder de app erbij te pakken.
Jawel, er zit een fysieke knop op de energy socket dus denk dat dit wel kan wat je zoekt. Anders even in het home wizard topic vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb van die Shelly en Athom sockets en die hebben ook zo'n klein knopje.

Zelf denk ik er over om er zo'n klikaan/klikuit afstandsbedieninkje voor te gebruiken. We hebben toch al zo'n ding op de salontafel liggen voor een staande lamp. Er zitten 3 knopjes op, dus daar kunnen we er nog 1 voor toewijzen voor de uitschakelen van de TV randapparatuur.

Afbeeldingslocatie: https://www.gadgetgear.nl/wp-content/uploads/2015/01/KlikAanKlikUit-CoCo-APA3-1500R-IMG_0254.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door hneel op 14-12-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38

Dat valt tegenwoordig wel mee.
"bij de meeste Tweakers" is het ook al een tijdje 1 pc want je kan vrijwel alles virtualiseren.
Een desktop pc verbruikt meer maar in idle ondanks een gamers videokaart erin valt het wel mee, wil je besparen prik hem dan even om naar de iGPU in Windows..

Maar Ik bespaar dan ook niet met 3 cijfers achter de komma.

Zaken welke echt besparing opleveren is gedrag van de bewoners zoals, CV tuning, vaker de koelkast/diepvries uitbikken, niet dagelijks je helehuis stofzuigen, proberen zoveel mogelijk te combineren in 1 wasprogramma(opletten met welke kleding je koopt kan dat prima), niet kamers/ weinig stoken waarbij je maar zeer incidenteel bent zoals toilet/gang etc.

De gemiddelde huishouden doet alles met de smartphone die hebben niet eens meer een pc in huis.
Je kan zelfs een groot scherm/toetsenbord en muis aansluiten op de smartphone als het echt zuinig moet.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 14-12-2022 19:36 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:48

hamsteg

Species 5618

Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:18:
Ik heb laatst zitten kijken naar mijn TV-setup en ben nu op zoek naar een schakelaar met hele specifieke eisen, maar heb er nog geen kunnen vinden. Ik wil een schakelaar die:
- Uit gaat nadat er 30min lang een bepaald wattage is gemeten (bv. 30 min lang niet boven de 20W uitkomen)
- Weer aan te zetten is door middel van een fysieke schakelaar
- Hij heeft geen hub nodig. Mag wel dat je een smartphone/wifi nodig hebt om 'm in te stellen.
- Bij voorkeur blijft hij werken als mn wifi uit staat.

Iemand ideeën?

Zoek op:
  1. Standby killer
  2. Smart switches met countdown en een assistent (routine maken)
  3. Smart switches met OPS

... gecensureerd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Inmiddels heb ik de Zehnder Comfofan Silent Move Up geplaatst en is de oude MV motor richting stort.
Bleek dat de opstartcondensator van die oude unit op stand 1 niet of slechts heel soms voldoende capaciteit had om de MV in beweging te krijgen. Blijkbaar deed stand 1 het vaker niet dan wel.
De luchtkwaliteit is er binnenshuis iig enorm op vooruit gegaan.
De oude MV viel niets aan in te stellen en heb de gegevens ter referentie opgesnord om de nieuwe motorunit in te regelen.
Stand 1 iets hoger gezet, stand 2 gelijk gehouden en stand 3 wat verlaagd maar doordat de vochtsensor een bepaald percentage van stand 3 gebruikt deze wel vrij hoog gezet om vocht na douchen snel te kunnen afvoeren met als resultaat een snel opspinnende MV bij vocht en nog maar heel kort beslagen spiegels.
Ook schakelt de unit weer vlot terug.
De ventielen van de MV ook gelijk een sopje gegeven en gepolst bij de overige bewoners van het appartementencomplex om op korte termijn eens alle ventilatiekanalen te laten reinigen, 1x voorrijkosten scheelt nogal. Onze kanalen zijn nog wel redelijk schoon maar de afzuigkap blaast dan ook gelijk naar buiten door het dak, overige bewoners hebben een motorloze oplossing dus daar zal meer drab en aanslag in de kanalen zitten.
Benieuwd wat deze zuinigere motor gaat besparen op stroomverbruik al is alleen de comfortverhoging het geld al waard.

Nu nog aan het speuren naar goede ledvervangers voor een paar R7s halogeenlampen, er staat nog regelmatig 160W in de keuken te schijnen en die lampen staan best vaak aan.

Inmiddels ook de printer/scanner, die onafhankelijk van de pc geschakeld stond en 24/7 netwerkprinter wilde spelen gesmoord achter een stekkerblok met schakelaar zodat de printer alleen aan gaat wanneer de pc daadwerkelijk aan staat.
Daarmee is gelijk weer een standbyslurper geëlimineerd.

Volgende stap is om 2 Devolo powerline adapters te gaan vervangen door ethernet, de telefoonkabels worden hier in huis niet gebruikt en lijken mij ideaal om daar een netwerkkabel aan te splitsen en zodoende vrij gemakkelijk netwerkkabels te kunnen trekken. Die Devolo's worden vrij warm en staan 24/7 te stoken om de tv van internet te voorzien.
Een paar meter ethernetkabel en wat steentjes zijn ook de kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
PalingDrone schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 02:49:

Nu nog aan het speuren naar goede ledvervangers voor een paar R7s halogeenlampen, er staat nog regelmatig 160W in de keuken te schijnen en die lampen staan best vaak aan.
Is tegenwoordig al mooi spul voor re vinden. Ik heb goede ervaring met deze jongens van BangGood.

Alleen toen ik ze januari '21 bestelde waren ze nog €4,24 per stuk en loonde het om er twee te bestellen ipv eentje in NL. Geen idee wat waar nu de beste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:37
Chris.nl schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 06:18:
[...]
Is tegenwoordig al mooi spul voor re vinden. Ik heb goede ervaring met deze jongens van BangGood.

Alleen toen ik ze januari '21 bestelde waren ze nog €4,24 per stuk en loonde het om er twee te bestellen ipv eentje in NL. Geen idee wat waar nu de beste optie is.
Weet je toevallig of deze ook dimbaar zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
_NvS_ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:30:
[...]

Weet je toevallig of deze ook dimbaar zijn ?
"Dimbaar" staat erbij. Heb ze destijds besteld voor iemand in de badkamer, wordt daar gebruikt zonder dimmer. De reserve led R7s is daar sinds feb '21 nog niet aangesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:50

The Zep Man

🏴‍☠️

Chris.nl schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 06:18:
[...]
Bedankt voor de tip. Ik heb een staande lamp met een dimbare R7S (nu nog halogeen, tot maximaal 200 watt...). Ik ga deze even testen.

Kritieke criteria voor dimmende LED-lampen die bestaande lampen vervangen zijn voor mij:
• Niet knipperen. Ondanks beloftes willen lampen nog wel eens knipperen op bepaalde dimstanden.
• Geen extra geluid (zoals zoemen). De LED-lamp (en transformator, indien van toepassing) moeten net zo stil zijn als de originele verlichting.

We gaan 't zien. :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 05-01-2023 09:52 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:37
Chris.nl schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:40:
[...]

"Dimbaar" staat erbij. Heb ze destijds besteld voor iemand in de badkamer, wordt daar gebruikt zonder dimmer. De reserve led R7s is daar sinds feb '21 nog niet aangesproken.
Jep ook gewoon als eerste woord 8)7 , ik dacht het gezien te hebben maar daarna las ik er blijkbaar overheen. Door die twijfel heb ik de vraag gesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier zitten onder de keukenkastjes twee halogeenspotjes, G4 12V 10W, dimbaar met een aanraakschakelaar. De trafo zit ergens weggewerkt achter een kastje en kan ik nooit meer bij. Zou ik die G4 stiftlampjes straffeloos kunnen vervangen door dimbare led-varianten of loop ik dan mogelijk tegen beperkingen of minimale belasting van de trafo/dimmer aan?

In de afzuigkap zitten 2 van diezelfde lampjes. Kun je die ook zomaar vervangen door led of moet je dan ook rekening houden met minimale belasting en/of temperatuur van het fornuis eronder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 12:48

cobo

I’m not make it, I create it

@JME dan kan wel. Alleen moet je wel nakijken of de transformator ac of dc is. Je kan ook g4 lampjes kopen die ac en dc spanning kunnen werken. Over de minimale belasting hoef je geen zorgen te maken. Want je gaat nu van 20w naar ongeveer 3 a 4 watt en dat valt binnen de range van z'n transformator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@cobo zeker weten? Heb hier ooit twee wandlampjes gehad met ieder 3x 20W en die trafo wilde volgens specs minimaal 20W totaal hebben dus 3x 5W lampjes kon bijvoorbeeld niet. Sindsdien beetje voorzichtig, vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo

cobo

@JME ik denk dat ik voor 90% zeker weten. Temeer omdat je nu al 20 watt erin heb zitten en dat je hier mee ook dimt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dus doordat de dimmer sowieso al lager kan, kun je veilig met lager wattage lampjes werken, bedoel je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
The Zep Man schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb een staande lamp met een dimbare R7S (nu nog halogeen, tot maximaal 200 watt...). Ik ga deze even testen.

Kritieke criteria voor dimmende LED-lampen die bestaande lampen vervangen zijn voor mij:
• Niet knipperen. Ondanks beloftes willen lampen nog wel eens knipperen op bepaalde dimstanden.
• Geen extra geluid (zoals zoemen). De LED-lamp (en transformator, indien van toepassing) moeten net zo stil zijn als de originele verlichting.

We gaan 't zien. :)
Vergeet niet dat deze 78mm R7s lampen zijn, goed kans dat die 200W de langere variant betreft.
Je hebt R7s in 2 formaten dus even goed opletten welke je bestelt.

-edit-
Sterker nog, er zijn 3 maten: 78mm, 118mm en 136mm

[ Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 05-01-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

@The Zep Man Ik heb die halo ook eens vervangen door LED, gaat prima. ASIN (soort EAN) ‎B09W2PLRG5

Ook wel gewoon een nieuwe dimmer kopen voor in het snoer, heb je in een paar maanden terugverdient. Ik heb een ecodim draai dimmer die in het snoer zit, maar die vergeet de stand als ik de lamp weer met de tradfri muurschakelaar aanzet, werkt verder perfect.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:50

The Zep Man

🏴‍☠️

franssie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:20:
Ook wel gewoon een nieuwe dimmer kopen voor in het snoer, heb je in een paar maanden terugverdient.
Die zit in het armatuur ingebouwd, dus vervangen gaat niet zo makkelijk. :+

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 06-01-2023 08:02 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:53
The Zep Man schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:02:
[...]

Die zit in het armatuur ingebouwd, dus vervangen gaat niet zo makkelijk. :+
Dat probleem heb ik ook, en ben ook opzoek naar een (goede) led vervanger. Dus ik ben wel benieuwd wat de uitkomst is. Maar meestal hangt het toch echt van de dimmer af en niet van de LED lamp of het werkt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo

cobo

JME schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:43:
Dus doordat de dimmer sowieso al lager kan, kun je veilig met lager wattage lampjes werken, bedoel je dat?
Dat bedoelde ik ja
Pagina: 1 ... 76 ... 84 Laatste