Acties:
  • +3Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:03
Warmtepomp drogers zijn hier heel gewoon, een 8 KG droger met wp een heeft veelal een vermogen van 800 Watt.

Laatst zag in 'How they do that' de montage van een 'Amerikaanse' droger waarin een elektrisch element zat van 6 KW, ik dacht 'het zal wel een industriële droger zijn met 20kg capaciteit of zo'...
Vanmorgen bekeek ik 'Amerikaanse' drogers van Samsung en LG voor normale huishoudelijke toepassing.. wat blijkt:
1) capaciteit aanduiding in inhoud niet in kg (7.5 cu ft. bijvoorbeeld)
2) gas gestookte drogers zijn heel gewoon.
3) elektrische drogers hebben een vermogen tussen 5000 en 6000 Watt(!!)
4) toepassing van een warmtepomp in drogers heb ik niet gevonden...

Duidelijk wij Europeanen zijn véél verder met stroom/ energie besparen dan elder op de wereld.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:45
Veralgemenen is risky.

Zie bijvoorbeeld: https://www.mrmoneymustache.com/2021/10/05/diy-heat-pump/

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 09:13
Zag laatst een YT filmpje, waarin energieverbruik Duitsland en Amerika werd vergeleken. Amerika zat gemiddeld op 900kWh per maand... Hier is dat 3x minder.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, AC2E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
elsinga schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:42:
Zag laatst een YT filmpje, waarin energieverbruik Duitsland en Amerika werd vergeleken. Amerika zat gemiddeld op 900kWh per maand... Hier is dat 3x minder.
Amerikanen wonen vaak in slecht geisoleerde grote huizen, dus dit verbaast mij niets.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:26

Termy

valt er nog wat te fragge?

En zijn ook vaak all-electric met COP1 omdat stroom daar grotendeels geen drol kost. Ik was eind 2021 bij een collega in de VS die net een nieuw huis hadden gebouwd en daar was alles COP1 electrisch en geen zonnepanelen want dat was met 6 ct/kWh of zo toch niet relevant..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:43
Hallo,

Ik ben net op mijn zelf gaan wonen en ik gebruik nu ongeveer 50 watt sluipverbruik.
Dit was rond de 60 watt maar ik heb om te testen 2 tv's en een soudnbar er helemaal uit gehaald.

Wat ik nu kan bedenken wat er nog in de stroom zit is:

Ketel
Mechanische ventilatie
Modem(incl mediaconverter)
Desktop pc(staat helemaal uit) randapparatuur staat ook uit dmw master slave
1 koelkast(nieuw gekocht 2022 energielabel c)

Nu wil ik eigenlijk de 50 watt nog verder omlaag krijgen. Toen er nog niks in huis stond en de ketel en mechanische ventilatie aanstonden was het verbruik 9 watt.

Waar zal dit inzitten? Het enige wat ik kan bedenken is de koelkast en modem.

Helaas heeft het modem geen optie om automatisch aan of uit te gaan of snachts in ieder geval zijn wifi uit te schakelen

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:16
Uit welk jaar is de mechanische ventilatie? Als dat een ouwe bak uit de jaren 90 of daarvoor is dan kan die ook flink onzuinig zijn, 25W ofzo.

En de ketel? Een wat oudere ketel kan ook redelijk wat stroom gebruiken. In vorige huurwoning hing een Agpo uit 2003, die had een flinke trafo erin zitten en gebruikte 11W in rust 8)7

Edit: beter lezen, heb je beiden al uitgesloten lees ik.

[Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2023 08:48]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:51

P_Tingen

omdat het KAN

sgouman schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:57:
Hallo,

Ik ben net op mijn zelf gaan wonen en ik gebruik nu ongeveer 50 watt sluipverbruik.
Dit was rond de 60 watt maar ik heb om te testen 2 tv's en een soudnbar er helemaal uit gehaald.

Ketel
Mechanische ventilatie

Nu wil ik eigenlijk de 50 watt nog verder omlaag krijgen. Toen er nog niks in huis stond en de ketel en mechanische ventilatie aanstonden was het verbruik 9 watt.

Helaas heeft het modem geen optie om automatisch aan of uit te gaan of snachts in ieder geval zijn wifi uit te schakelen
Ik had ooit af en toe storingen met mijn ziggo modem, na zo'n anderhalve week gebruikstijd liep hij vast. Ik heb toen een tijdschakelklok er tussen gezet die elke nacht om twee uur de stroom er een kwartier afhaalde. Een vrij harde reset dus, maar het hielp wel. Modem heeft er niet onder geleden. Althans, niks van gemerkt. Je zou dit ook met je huidige modem kunnen doen. Let er wel op dat als je vaste telefonie hebt, je vaste lijn dan ook uitgeschakeld is.

... en gaat over tot de orde van de dag

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-06 10:21
Hallo,

Ketel
Mechanische ventilatie

Modem is ong. 15W als ik het goed heb, gaat hier 's nachts uit want ik internet betrekkelijk weinig in m'n slaap.
Koelkast zou je moeten kunnen terugzien in verbruik per uur. Is geen constant verbruik maar om de 2-3 uur een piek.
Verder....Deurbel via het stopcontact toevallig? Of alles wat in het stopcontact steekt met 0,nogiets watt per uur. Telt uiteindelijk allemaal op.

50 watt is behoorlijk netjes hoor, halveren zal moeilijk worden. :P

Cash is king.

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:03
Hallo,

Ketel
Mechanische ventilatie

Wij weten natuurlijk niet wat voor apparaten je allemaal nog in huis hebt ;)

Maar wat je kunt doen is elke kamer afgaan en elk, maar dan ook elk, apparaat in een lijst zetten (excel is handig) en dan elk apparaat meten met een losse energie-meter.

Daarnaast kun je nog alle groepen in huis uit zetten en dan 1 voor 1 aan zetten en kijken op welke groep het verbruik plaatsvindt. Moet je wel alle groepen volledig in kaart hebben gebracht (welke wandcontactdoos, schakelaar etc zit op welke groep). Dan kun je je zoektocht beperken tot de groep(en) waar het verbruik op zit.

Maar 50 Watt is al behoorlijk laag vind ik.

Om toch wat ideeen te geven: klokjes zoals in de magnetron en oven, een wekker, een elektrische bedbodem, zonwering, afzuigkap. En het zou natuurlijk nog kunnen dat de mechanische ventilatie en ketel niet een constant verbruik hebben, al zou je dat moeten kunnen zien.

Hoe meet je nu?

Feel free to Buy me a coffee

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Of je stookt met je ketel of niet scheelt ook nog wel wat, er van uit gaande dat je de boel toen het leeg was niet tot een aangename 21 graden verwarmde.
Een waakvlammetje met vorstbeveiliging of een normale nacht tijdens gebruik met bewoning.
Nachtverbruik kan ook de zgn "comfort stand" van je ketel zijn waarbij er dus een kleine hoeveelheid water regelmatig warmgestookt wordt, dat kan zomaar meerdere keren per nacht zijn.
Iedere keer dat die ketel daarop aanslaat gaat er ook een fan in loeien, zelfs zonder warmtevraag door de kamerthermostaat.
Probeer eens die standaard comfort instelling te veranderen naar eco of in geval van een Intergas ketel die hele eco en comfortmuk gewoon uit te zetten, dan blijft je ketel 's nachts lekker slapen tot jij weer warmte of warm water vraagt in de ochtend. Scheelt je ook nog een lading gas op jaarbasis en die paar sec dat het langer duurt voor je echt loeiheet water uit de kraan krijgt merk je eigenlijk niet eens. Behalve op je rekening ;)
Toevallig ergens in huis een handige stekkerverdeeldoos met ingebouwd USB stopcontact?

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:43
musicpixel schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Wij weten natuurlijk niet wat voor apparaten je allemaal nog in huis hebt ;)

Maar wat je kunt doen is elke kamer afgaan en elk, maar dan ook elk, apparaat in een lijst zetten (excel is handig) en dan elk apparaat meten met een losse energie-meter.

Daarnaast kun je nog alle groepen in huis uit zetten en dan 1 voor 1 aan zetten en kijken op welke groep het verbruik plaatsvindt. Moet je wel alle groepen volledig in kaart hebben gebracht (welke wandcontactdoos, schakelaar etc zit op welke groep). Dan kun je je zoektocht beperken tot de groep(en) waar het verbruik op zit.

Maar 50 Watt is al behoorlijk laag vind ik.

Om toch wat ideeen te geven: klokjes zoals in de magnetron en oven, een wekker, een elektrische bedbodem, zonwering, afzuigkap. En het zou natuurlijk nog kunnen dat de mechanische ventilatie en ketel niet een constant verbruik hebben, al zou je dat moeten kunnen zien.

Hoe meet je nu?
Ik meet nu de P1 meter uit vandaar dat ik het verbruik weet.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

sgouman schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Ik meet nu de P1 meter uit vandaar dat ik het verbruik weet.
Ik sluit me aan bij de groep die 50w best wel ok vind (als in, ik zit daar echt boven maar weet wel waar het heengaat).

Als je alleen je P1 meter tot je beschikking hebt en geen losse meters, kan je eens proberen zo nu en dan een bepaalde groep uit te zetten, dat kan je al op een spoor zetten waar in huis het verbruik zich bevindt. Maar alles met een touch aansturing verbruikt stroom, alleen apparaten met een 'harde' schakelaar kan je echt uitzetten (vaak :+ )
Je kan ook in de weer met losse meters, maar ventilatie zit vaak achter een perilex voor aansturing, koopgroepen etc laten zich daar ook niet mee meten.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:51

P_Tingen

omdat het KAN

Ja, 50w is al best netjes, maar het kan altijd beter. Mijn laagste verbruik 's nachts zit op 28w. Ik ben echt alles bij langs gegaan en haal nu overal stekkers uit als het apparaat niet nodig is. Tenminste, als er een beetje een verdenking is van sluipverbruik. Mijn koffiezetapparaat is een dom ding en uit is ook echt uit, ook als de stekker er in zit. Maar mijn pc-hoek niet. De monitor, de printer en ik vermoed zelfs de computer namen alsnog stroom. Niet veel, maar toch.

Speur naar apparaten met ingebouwde trafo's en controlelampjes. Hoe dommer het apparaat, hoe beter. En maak altijd een afweging tussen die laatste paar watts en het gebruiksgemak. Je moet ook niet doorschieten. Tenminste, niet té ver ;)

... en gaat over tot de orde van de dag

• The Zep Man
  • Laatst online: 21:47
P_Tingen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:06:
Speur naar apparaten met ingebouwde trafo's en controlelampjes. Hoe dommer het apparaat, hoe beter. En maak altijd een afweging tussen die laatste paar watts en het gebruiksgemak. Je moet ook niet doorschieten. Tenminste, niet té ver ;)
Sterker nog, denk ook in gebruiksgemak en hoe dat kan bijdragen aan energiebesparing. Een (bijv. Klik-Aan-Klik-Uit of via ZigBee) knop aan de deur om je hele computerhoek van elektriciteit af te halen d.m.v. een schakelaar in het stroomcircuitkan een hoop schelen, voor de prijs van een beetje energieverbruik van de schakelaar zelf. Die prijs is dan wat je weer gebruiksgemak geeft.

Verder is dit topic 'serieus elektriciteit besparen', niet 'hoe bespaar ik met veel motivatie en moeite 8 kWh per jaar'. Die ene schakelaar kan die 3,60 EUR voor dit jaar wel eens waard zijn voor het gemak dat het geeft (en het helpen met de discipline om alles uit te schakelen als je het niet gebruikt). :+

[Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 11-01-2023 08:19]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:34
natural colour schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:05:
Warmtepomp drogers zijn hier heel gewoon, een 8 KG droger met wp een heeft veelal een vermogen van 800 Watt.

Laatst zag in 'How they do that' de montage van een 'Amerikaanse' droger waarin een elektrisch element zat van 6 KW, ik dacht 'het zal wel een industriële droger zijn met 20kg capaciteit of zo'...
Vanmorgen bekeek ik 'Amerikaanse' drogers van Samsung en LG voor normale huishoudelijke toepassing.. wat blijkt:
1) capaciteit aanduiding in inhoud niet in kg (7.5 cu ft. bijvoorbeeld)
2) gas gestookte drogers zijn heel gewoon.
3) elektrische drogers hebben een vermogen tussen 5000 en 6000 Watt(!!)
4) toepassing van een warmtepomp in drogers heb ik niet gevonden...

Duidelijk wij Europeanen zijn véél verder met stroom/ energie besparen dan elder op de wereld.
Capaciteit in inhoud i.p.v. gewicht klinkt logisch. Het toegestane gewicht aan droog wasgoed krijg ik echt niet in de wasmachine gepropt.
Qua vermogen zegt dat natuurlijk weinig zonder te weten hoe lang het duurt, hier trekt de droger 2 uur lang 2 kW, als-ie met 6 kW in 40 minuten klaar is zou dat zelfs beter zijn. Het verschil is waarschijnlijk dat niemand hier 6 kW uit z'n stopcontact krijgt. De drogers die ik online in Texas vond waren 5400W maar niet op 110V, dus ik weet niet hoe ze dat aansluiten.

• RemcoDelft
elsinga schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:42:
En we betalen er meer voor.

• RemcoDelft
Azer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:00:
[...]

Amerikanen wonen vaak in slecht geisoleerde grote huizen, dus dit verbaast mij niets.
Een groot huis met goedkope energie, of een klein huis met dure energie. 't Is maar net waar je blij mee wordt...

• RemcoDelft
Ja, 50w is al best netjes, maar het kan altijd beter. Mijn laagste verbruik 's nachts zit op 28w. Ik ben echt alles bij langs gegaan en haal nu overal stekkers uit als het apparaat niet nodig is. Tenminste, als er een beetje een verdenking is van sluipverbruik. Mijn koffiezetapparaat is een dom ding en uit is ook echt uit, ook als de stekker er in zit. Maar mijn pc-hoek niet. De monitor, de printer en ik vermoed zelfs de computer namen alsnog stroom. Niet veel, maar toch.

Ik heb pas een uurtje rondjes door het huis gelopen: eerst alle stekkers eruit, kijken in de meterkast of het verbruik echt op 0W zit, en vanaf daar alle apparaten een voor een controleren. Jammer dat de meter na 10 seconden weer terugspringt en ik 10 keer op de knop moet drukken :+
Veel apparaten met adapters zijn nauwelijks meetbaar, maar de TV-hoek kon nog wat verbetering gebruiken (een extra schakelaar voor weinig gebruikte apparaten).
Greenchoice geeft nu als schatting dat het standbyverbruik lager is dan 90% van de huishoudens 8)
Vooral internet, met 2 modems vanwege glasvezel, zit met 12W hoog. Ook de CV/zonneboiler zit op 12W zonder iets te doen.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:56
Off topic, maar ons energienet is over het algemeen wel een stuk betrouwbaarder dan dat in de VS. En die betrouwbaarheid moet ook betaald worden.

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.

• RemcoDelft
mhr-zip schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:02:
[...]

Off topic, maar ons energienet is over het algemeen wel een stuk betrouwbaarder dan dat in de VS. En die betrouwbaarheid moet ook betaald worden.
De laatste keer dat Liander per brief een stroomstoring aankondigde, gebeurde er niets :+

• RemcoDelft
The Zep Man schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:11:
[...]

Sterker nog, denk ook in gebruiksgemak en hoe dat kan bijdragen aan energiebesparing. Een (bijv. Klik-Aan-Klik-Uit of via ZigBee) knop aan de deur om je hele computerhoek van elektriciteit af te halen d.m.v. een schakelaar in het stroomcircuitkan een hoop schelen, voor de prijs van een beetje energieverbruik van de schakelaar zelf. Die prijs is dan wat je weer gebruiksgemak geeft.

Verder is dit topic 'serieus elektriciteit besparen', niet 'hoe bespaar ik met veel motivatie en moeite 8 kWh per jaar'. Die ene schakelaar kan die 3,60 EUR voor dit jaar wel eens waard zijn voor het gemak dat het geeft (en het helpen met de discipline om alles uit te schakelen als je het niet gebruikt). :+
Die 8 kWh kan snel toenemen als je er heel veel van hebt, en als je een beetje doorslaat in domotica verbruiken je lampen opeens meer uit dan aan.

• The Zep Man
RemcoDelft schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:10:
Die 8 kWh kan snel toenemen als je er heel veel van hebt, en als je een beetje doorslaat in domotica verbruiken je lampen opeens meer uit dan aan.
Als je een hele computerhoek aansluit op een enkele schakelaar (~1 watt verbruik) zoals in het gegeven voorbeeld, dan bespaar je waarschijnlijk meer energie als dat het kost. Natuurlijk moet je nergens in doorslaan. Andersom moet je ook nergens in doorslaan. Als je dit topic tot in het extreme neemt, dan schakel je je hoofdschakelaar uit in je zekeringskast. Dat is pas serieus. :+

[Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 11-01-2023 09:52]

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:30
Gister was er een elektricien bezig en die zag dat er nog een beltransformator zat in de meterkast. Terwijl we die al lang niet meer gebruiken. Hebben gewoon een draadloze bel op batterijen. Ik lees dat een oude beltrafo zo'n 25 kWh per jaar gebruikt.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D - PM voor Tibber Refferal

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:45

hneel

denkt er het zijne van

radeoxx schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:35:
Gister was er een elektricien bezig en die zag dat er nog een beltransformator zat in de meterkast. Terwijl we die al lang niet meer gebruiken. Hebben gewoon een draadloze bel op batterijen. Ik lees dat een oude beltrafo zo'n 25 kWh per jaar gebruikt.
Dat is ook zoiets. Ik heb ook nog zo'n hele oude beltrafo in de groepenkast. Geen idee hoeveel hij precies verbruikt. Ik heb wel een Aeotec meter met van die klemmen, maar bij lage stromen is die niet zo nauwkeurig.

Ik ben al eens gaan google'en naar geschakelde voedingen voor deurbellen. Moet toch mogelijk zijn vandaag de dag zou je denken, maar niks geschikts kunnen vinden.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:21

PinusRigida

I put the p in pool.

Vraagje: Een sluipverbruik van gemiddeld zo'n 1,3 kWh per 24h (momenteel is m'n huis in real time zo'n 48 watt aan het verbruiken met niemand thuis (monitor vanop afstand via m'n p1 meter), is dit veel voor een driegevelwoning (hoekwoning) bj. 2015?

Ter info:
Standaardverbruikers die niet uitgeschakeld zijn bij afwezigheid:
- 2 koelkasten waarvan 1 koel/vries combi.
- mechanische ventilatie type C
- WiFi- router -en modem.

Alle De meeste* niet-essentiële elektronica is ofwel uit stopcontact (zoals koffiemachine), of zit in schakeldozen met schakelaar momenteel uitgeschakeld (zoals televisies, monitoren.)

Verder (nog) geen zonnepanelen of warmtepomp.
CV-installatie schakelt dagelijks in om 17u en schakelt af om 23u (in het weekend van 08u tot 24u).

*de paar dingetjes die niet uit stopcontact zijn gaan denk ik het verschil niet maken (2 elektrische tandenborstels, regenwaterpomp die uiteraard pas actief is wanneer in gebruik, 3 wekkers, mogelijks zit m'n scheerapparaat ook nog in stopcontact)

[Voor 19% gewijzigd door PinusRigida op 12-01-2023 09:27]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:49
PinusRigida schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:25:
Vraagje: Een sluipverbruik van gemiddeld zo'n 1,3 kWh per nacht, (momenteel is m'n huis in real time zo'n 48 watt aan het verbruiken met niemand thuis (monitor vanop afstand via m'n p1 meter), is dit veel voor een driegevelwoning bj. 2015?
Is dat een nieuw soort twee-onder-één kap? :?

Maar van slechts 48 W kunnen de meesten alleen maar dromen. Ik zit op het 4-voudige en doe echt wel mijn best.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:33:
[...]

Is dat een nieuw soort twee-onder-één kap? :?
Hoe bedoel je? Is gewoon een woonhuis dat aan 1 gevel vasthangt aan het woonhuis van de buren, elektra is afzonderlijk geregeld per woning.

edit: wellicht is hier sprake van een verschil tussen hoe jullie zoiets noemen en hoe wij in België zoiets noemen, 'driegevelwoning' is een nogal courant woord hier, excuus. :)
Maar van een slechts 48 W kunnen de meesten alleen maar dromen. Ik zit op het 4-voudige en doe echt wel mijn best.
Mja, volgens wat ik online vind zou het idd. weinig zijn maar meningen lopen wat uiteen dus vraag ik het hier maar 's.

ps: misschien verzacht het je pijn wel wat: ik zie het actuele verbruik wel van 48w naar +200w pieken wanneer één van de koelkasten aanspringt.

[Voor 22% gewijzigd door PinusRigida op 11-01-2023 13:46]

• RemcoDelft
*de paar dingetjes die niet uit stopcontact zijn gaan denk ik het verschil niet maken (2 elektrische tandenborstels, regenwaterpomp die uiteraard pas actief is wanneer in gebruik, 3 wekkers, mogelijks zit m'n scheerapparaat ook nog in stopcontact)
Als dat ouderwetse wekkerradio's zijn kan het nog best eens aantikken. Het ding wat ik ooit had was altijd warm en verbruikte 5-10W.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

RemcoDelft schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Als dat ouderwetse wekkerradio's zijn kan het nog best eens aantikken. Het ding wat ik ooit had was altijd warm en verbruikte 5-10W.
Eentje is vermoedelijk (moeilijk om er nog info over te vinden) van de nillies dus die zou idd. nog wel vervangen mogen worden. De rest is heel recent, eind 2022 pas gekocht. (heb weliswaar hun verbruik niet nagekeken, die gewoonte zit er nog niet volledig in. ;) )

• Seafarer
  • Laatst online: 00:29
PinusRigida schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Eentje is vermoedelijk (moeilijk om er nog info over te vinden) van de nillies dus die zou idd. nog wel vervangen mogen worden. De rest is heel recent, eind 2022 pas gekocht. (heb weliswaar hun verbruik niet nagekeken, die gewoonte zit er nog niet volledig in. ;) )
Kijk ook even naar de opstelling. Er moet serieus lucht langs de warmtewisselaar aan de achterzijde kunnen stromen. Anders gaat het verbruik omhoog.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-06 10:58
pfff ik moet precies nog een hele weg afleggen. Mijn sluimerverbruik is +/-500w pas nieuwbouw.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Vraagje: Een sluipverbruik van gemiddeld zo'n 1,3 kWh per 24h (momenteel is m'n huis in real time zo'n 48 watt aan het verbruiken met niemand thuis (monitor vanop afstand via m'n p1 meter), is dit veel voor een driegevelwoning (twee-onder-een kap) bj. 2015?

Ter info:
Standaardverbruikers die niet uitgeschakeld zijn bij afwezigheid:
- 2 koelkasten waarvan 1 koel/vries combi.
- mechanische ventilatie type C
- WiFi- router -en modem.

Alle De meeste* niet-essentiële elektronica is ofwel uit stopcontact (zoals koffiemachine), of zit in schakeldozen met schakelaar momenteel uitgeschakeld (zoals televisies, monitoren.)

Verder (nog) geen zonnepanelen of warmtepomp.
CV-installatie schakelt dagelijks in om 17u en schakelt af om 23u (in het weekend van 08u tot 24u).

Als je op afstand live je p1 kunt monitoren, dan krijg ik de neiging om te zeggen dat er nog minstens 1 apparaat extra uit zou kunnen. (Of je dat wilt/doet is een tweede, dat is geheel aan jou)

Van klussen krijg je grijze haren

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:55
PinusRigida schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:36:
[...]

Hoe bedoel je? Is gewoon een woonhuis dat aan 1 gevel vasthangt aan het woonhuis van de buren, elektra is afzonderlijk geregeld per woning.

edit: wellicht is hier sprake van een verschil tussen hoe jullie zoiets noemen en hoe wij in België zoiets noemen, 'driegevelwoning' is een nogal courant woord hier, excuus. :)
Dat heet in Nederland een "hoekwoning"

Veel wekkerradio's (ook moderne) werken overigens met een ouderwetse trafo omdat ze de netfrequentie gebruiken als tijdpuls. Zulke wekkerradio's hebben een relatief hoog sluipverbruik. Ik heb om (oa) die reden zelf digitale klokjes gemaakt op basis van een RTC die met een oude USB-voeding werken en ~1W verbruiken.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Seafarer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Kijk ook even naar de opstelling. Er moet serieus lucht langs de warmtewisselaar aan de achterzijde kunnen stromen. Anders gaat het verbruik omhoog.
Ja idd. één koelkast is in keukenmeubel ingewerkt, uiteraard met een valse wand voor ruimte warmtewisselaar maar daar kan ik verder weinig aan doen want kan er niet bij zonder koelkast uit te breken, de andere is een vrijstaande koel/vries combi in de garage die ik idd, een kleine 10cm van de muur af heb gezet zodat ik er sporadisch eens met een stofdoek de warmtewisselaar kan vrijmaken van stof en spinnenwebben.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

fenrir schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:29:
[...]

Als je op afstand live je p1 kunt monitoren, dan krijg ik de neiging om te zeggen dat er nog minstens 1 apparaat extra uit zou kunnen. (Of je dat wilt/doet is een tweede, dat is geheel aan jou)
Haha ja, maar de winst van die 1 watt (dacht ik) dat die P1 meter verbruikt weegt niet op tegen de functionaliteit van i.r.t. alles te kunnen monitoren.

Of je hebt het over de WiFi router:
...heb ik ook al zitten denken, die zal evenwel een veelvoud van 1watt verbruiken maar then again: ik werk slechts 2 dagen op verplaatsing en 3 dagen thuis, op de koop toe werkt m'n vrouw halftijds in loondienst en is ze halftijds zzp waardoor, afhankelijk van haar afspraken, ze op onregelmatige tijdstippen thuis is en dan ook WiFi gebruikt... dus die discussies laat ik voor lief: router mag gewoon aan blijven. :Y

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

mcDavid schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:30:
[...]

Dat heet in Nederland een "hoekwoning"

Veel wekkerradio's (ook moderne) werken overigens met een ouderwetse trafo omdat ze de netfrequentie gebruiken als tijdpuls. Zulke wekkerradio's hebben een relatief hoog sluipverbruik. Ik heb om (oa) die reden zelf digitale klokjes gemaakt op basis van een RTC die met een oude USB-voeding werken en ~1W verbruiken.
Thanx voor de info, ga ik nakijken, de 2 nieuwe wekkers zijn er wel met USB-voeding, ik zal eens nakijken op hun sticker wat ze verbruiken, ik verwacht dat het nog wel zal meevallen, die ouwe Grundig van mij daarentegen voelt toch ook steeds nogal warm aan dus daar valt nog wel wat te winnen. (spijtig want is wel een handige wekker, atoomklok dus hoef die nooit in te stellen, zelfs niet als stroom eraf is geweest... maar goed, nieuwe wekkers kunnen dit uiteraard ook.)

[Voor 10% gewijzigd door PinusRigida op 12-01-2023 09:26]

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

IceBlue schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:28:
pfff ik moet precies nog een hele weg afleggen. Mijn sluimerverbruik is +/-500w pas nieuwbouw.
mja, die 48 watt in mijn vorige post was een actueel verbruik op het moment zélf, toen waren beide koelkasten toevallig ook inactief. wanneer ze beiden tegelijk actief zijn komt bij die 48 watt nog zo'n 300 bij!

Gemiddeld realtime verbruik zal dus ergens in het midden liggen, vandaar dat de 1,3kWh per 24u een betere maatstaaf is.

Maar goed, ik heb hier dan toch geleerd dat het relatief weinig is dus ik ben tevreden.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:36
Schakelt er iemand zijn google home (hub) devices uit snachts?
i dunno of het de moeite is

• Tmvant
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
skank schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:29:
Schakelt er iemand zijn google home (hub) devices uit snachts?
i dunno of het de moeite is
Ik schakel mijn chromecast en chromecast audio uit voordat ik naar bed ga (gewoon met een schakelaar voor mijn hele TV-setup) en zet ze pas weer aan als ik ze gebruik. Allebei hebben ze een constant verbruik van 2W ongeveer, niet zo super veel, maar scheelt me toch zo'n 8kWh per device per jaar. Bij elkaar toch iets van 0.8% van mijn totaalverbruik, zonder dat ik er echt last van heb ofzo.

Fun fact hierbij is trouwens dat die dingen niet echt meer verbruiken tijdens het streamen. Dus het maakt uiteindelijk niet uit hoe vaak je ze gebruikt om te streamen, enkel of je ze aan hebt staan.

Een nieuwere google home heb ik niet, dus daar kan het verbruik misschien wat van afwijken.

[Voor 5% gewijzigd door Tmvant op 13-01-2023 23:34]

• wjsiebes
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:13
Tmvant schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 23:32:
[...]

Ik schakel mijn chromecast en chromecast audio uit voordat ik naar bed ga (gewoon met een schakelaar voor mijn hele TV-setup) en zet ze pas weer aan als ik ze gebruik. Allebei hebben ze een constant verbruik van 2W ongeveer, niet zo super veel, maar scheelt me toch zo'n 8kWh per device per jaar. Bij elkaar toch iets van 0.8% van mijn totaalverbruik, zonder dat ik er echt last van heb ofzo.

Fun fact hierbij is trouwens dat die dingen niet echt meer verbruiken tijdens het streamen. Dus het maakt uiteindelijk niet uit hoe vaak je ze gebruikt om te streamen, enkel of je ze aan hebt staan.

Een nieuwere google home heb ik niet, dus daar kan het verbruik misschien wat van afwijken.
Toen wij van de zomer op vakantie waren kwam ik erachter dat onze woning 7kwh per dag gebruikte zonder dat er iemand thuis was. Na wat meten bleek een deel in de tv wand en de plank achter de bank te zitten. Daar stonden de tv, xbox, meerdere sonos producten en een google home de hele dag aan. Ik heb daar een klik aan setje voor gekocht en elke avond zet ik dit nu uit. Lijkt wel effect te hebben.

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:41
Mijn tv hoek schakelt zich uit tussen 22h en 07h. Besparing is zo'n 33kWh op jaarbasis.

En dat is de grootste verbruiker die ik kan uitschakelen.

Alles bij elkaar opgeteld is de besparing niet echt heel veel op jaarbasis.
Vooral als je de tijd en moeite, van monitoren en uitzoeken en "klik uit kastjes" bij elkaar optelt.

Het is vooral handig om te weten wat er allemaal speelt en dat je zo wat bewuster wordt van je spul en gedrag.

[Voor 14% gewijzigd door ToyotaMR2 op 14-01-2023 07:33]

• The Zep Man
Hou er rekening mee dat een OLED TV niet meteen van elektriciteit gehaald moet worden nadat je klaar bent met kijken. Voor overige apparatuur in een TV-hoek maakt het niet veel uit.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb de KPN experiabox eruit gegooit en werk via een asusrouter. Scheelde 1 apparaat.
Maar ja, dan gaat de TV ontvanger wel lopen bokken als je die elke avond uitzet. En helemaal als je hem 2 weken tijdens je vakantie uitzet. Dus die blijft helaas aan.

Sluipverbruik rond de 200watt. Zolang ik kan salderen en ik elk jaar overhoud houdt, heeft het niet mijn onverdeelde aandacht.

[Voor 20% gewijzigd door Cyberpope op 14-01-2023 12:18]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-06 20:18
Ach je moet opletten met de definitie "sluipverbruik"
In die 500Wh zitten allerlei dingen denkelijk zoals koelkast, vrieskast etc,etc.
"sluipverbruik" zou ik dat niet noemen....dat is nu eenmaal de kost van ons comfort hier.
Ga je vb je deurbel (al dan niet met video) tijdens de nacht afleggen om wat te besparen ?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:37

Gerco-M

mijn tornado res.

500 watt is toch echt wel veel voor sluimerverbruik hoor! 12 kwh per dag is wel erg veel en lijkt mij bijna onwaarschijnlijk tenzij je een boel servers en vriezers en weet ik veel wat hebt staan. Vloer verwarmings pompen en andere dingen die een nieuwbouw woning heeft.

Ik kom hier nooit onder de 200 watt en dat is al best veel vind ik. Maar met een meterkast met ziggo / wifi / youlessen en een wifi mesh netwerk en diverse inbouw apparatuur en veel standaard electronica (laders / telefoon / koffie machines) tikt het samen wel weer hard aan. Maar met een PV overschot en oud contract met 9 cent TLV is de motivatie om te besparen niet super hoog. Ik heb alle laaghangende fruit zowiezo al aangepakt. Oude industriele MV unit met 100 watt in de laagste stand is er uit! Erg blij met de MVS 15 Orcon unit nu die 15 watt verbruikt en hetzelfde doet.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:36
[...]

Probleem is dat ik die google home devices ook gebruik als wekker, dus die kan ik al niet uitschakelen, enkel die in de bureau en woonkamer zou wel kunnen.
(nee ik ga geen telefoon gebruiken als wekker)

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Waarom worden LED lampen anno 2023 nog steeds verkocht met een fictief gloeilamp verbruik op de verpakking?
Bv: 9.5W = 100W.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

hneel schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:12:
Waarom worden LED lampen anno 2023 nog steeds verkocht met een fictief gloeilamp verbruik op de verpakking?
Bv: 9.5W = 100W.
Omdat veel mensen niet eens weten wat Lumen betekend.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-05 23:05

Ik heb het idee dat ik afgelopen jaar wel een beetje doorgeschoten ben. Mijn totale jaarverbruik was een kleine 300Kwh en mijn nullastverbruik op slimmemeterportaal (dus zonder koelkast) is meestal 5W. Niet gek voor een 2 onder 1 kap (maar wel een 1 persoons huishouden).

Ik heb een display op mijn P1 poort van mijn slimmemeter geplaatst waardoor ik in de gang in 1 opslag mijn verbruik kan aflezen. Dit display haalt zijn stroom uit de P1 poort, dus telt niet mee voor mijn energierekening :) Als de koelkast uit is staat deze op 4 Watt en als de buitenverlichting aangaat op 5 Watt. Dit is voornamelijk de CV ketel.

Mijn beltrafo staat dag en nacht aan, maar die voel ik niet warm worden. Ik weet niet goed hoe ik de stroom hiervan kan meten. Als ik alles uitschakel behalve de beltrafo, geeft de slimmemeter 0W aan. Maar ik heb het idee dat mijn slimmemeter rond de 0 niet nauwkeurig is.

Ik heb 2 zonnepanelen op mijn schuur geplaatst die in de winter in de schaduw van het huis van de buren staan. Maar die leveren toch ongeveer 600 KWh op per jaar. Dus ik lever ongeveer 300 KWh stroom per jaar.

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-06 08:07
jan-- schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Ik heb het idee dat ik afgelopen jaar wel een beetje doorgeschoten ben. Mijn totale jaarverbruik was een kleine 300Kwh en mijn nullastverbruik op slimmemeterportaal (dus zonder koelkast) is meestal 5W. Niet gek voor een 2 onder 1 kap (maar wel een 1 persoons huishouden).

Ik heb een display op mijn P1 poort van mijn slimmemeter geplaatst waardoor ik in de gang in 1 opslag mijn verbruik kan aflezen. Dit display haalt zijn stroom uit de P1 poort, dus telt niet mee voor mijn energierekening :) Als de koelkast uit is staat deze op 4 Watt en als de buitenverlichting aangaat op 5 Watt. Dit is voornamelijk de CV ketel.

Mijn beltrafo staat dag en nacht aan, maar die voel ik niet warm worden. Ik weet niet goed hoe ik de stroom hiervan kan meten. Als ik alles uitschakel behalve de beltrafo, geeft de slimmemeter 0W aan. Maar ik heb het idee dat mijn slimmemeter rond de 0 niet nauwkeurig is.

Ik heb 2 zonnepanelen op mijn schuur geplaatst die in de winter in de schaduw van het huis van de buren staan. Maar die leveren toch ongeveer 600 KWh op per jaar. Dus ik lever ongeveer 300 KWh stroom per jaar.
:? Hoe?!

Kleine koelkast in onverwarmde ruimte en enkel microgolfoven? :+

Indrukwekkend! _/-\o_

• RemcoDelft
jan-- schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Geen internetmodem dus? Ik kan me niet voorstellen hoe je het hiermee redt, weet je ook waar het dan wel verbruikt wordt? Een wasje draaien zit al aan je dagverbruik, de afwasmachine ook en onze droger kost je 5 dagen verbruik.
Wij zaten een jaar geleden rond de 4700 en zijn aardig aan het minderen, maar als we op 3000 uitkomen vind ik dat al heel wat.

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:30
RemcoDelft schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:38:
[...]

Geen internetmodem dus? Ik kan me niet voorstellen hoe je het hiermee redt, weet je ook waar het dan wel verbruikt wordt? Een wasje draaien zit al aan je dagverbruik, de afwasmachine ook en onze droger kost je 5 dagen verbruik.
Wij zaten een jaar geleden rond de 4700 en zijn aardig aan het minderen, maar als we op 3000 uitkomen vind ik dat al heel wat.
Een droger heb ik nog nooit gehad, ik hang de was gewoon op. Bespaard ook nog eens op slijtage van je kleding.

Ik kijk nu op andere manier naar verbruik, totalen weet ik niet. Maar de stand van onze accu wel (off-grid qua electriciteit, niet in Nederland overigens). Ons verbruik is rond de 50 watt continu (vriezer, koelkast en internet modem). De rest gaat allemaal uit als we het niet gebruiken. Als het zonnig is gaat de wasmachine aan en de zon droogt de was.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:42

hamsteg

Species 5618

Zijn vele factoren belangrijk maar type huis en gezinssamenstelling zijn wel hoofdzaak om snel te kunnen vergelijken. Sluipverbruik is belangrijk maar vergeet de grootgebruikers niet en kijk naar het gedrag van je gezin. Besparen gaat over meerdere assen.

Hier: hoekhuis (2o1) en gezin van 3 tot twee jaar geleden zaten wij jaarlijks rond de 1600kWh op jaarbasis. Geen wasdroger, geen keukenboiler (zetten waterkoker aan voor speciale afwas). Vorig jaar heb ik een air/air luchtpomp geïnstalleerd en die verwarmt sinds oktober bij. De jaarafrekening met dus die drie maand extra airco heating is afgelopen jaar 1869kWh. Zeg 300kW meer door airco.

Voorgaande jaren wel veel bespaard, geen functionele gloei-, spaar- of halogeenlampen meer (op zolder zit nog een gloeilamp en onze vitrine kast heeft halogeen die nooit brandt). TV/Audio/DVD/PS4 op 1 stopcontact gezet toen met stanby killer, nu met smart switch. Alle halletjes van PIR sensoren voorzien (4x) dus licht brand niet meer onnodig. Veel standby gebruikers > 5W zitten nu achter een smart-switch (ZigBee). Laptoplader, usb multilader achter een switch, 7 uur laden is genoeg. (Vaat)wasmachines draaien altijd op eco modus (en zijn daarop uitgezocht). MV vervangen voor gelijkstroom variant. Voordat ik begon zat het 0-verbruik rond de 320W. Met al deze aanpassingen anderhalf jaar geleden lag 0-verbruik rond 160-175W. Binnenkort gaan we weer een weekend weg dus eens kijken wat het 0-verbruik nu is met alle smart-switches: ik verwacht nu 190-200W door de smart switches maar o.a. PIR sensoren alleen al hebben totale verbruik behoorlijk naar beneden gehaald.

• jan--
Wim Leers schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:31:
[...]

:? Hoe?!

Kleine koelkast in onverwarmde ruimte en enkel microgolfoven? :+

Indrukwekkend! _/-\o_
Koelkast is inderdaad een grootverbruik. Ik denk ruim 100 KWh/jaar. Ik heb in 2014 deze onder het aanrecht gezet: uitvoering: Exquisit KS15-1A+++ Wel oppassen dat je aan de zijkant niets te strak er tegen aanzet, want daar moet hij zijn warmte kwijt raken. Wat me is opgevallen dat (wat betreft opgegeven jaarverbruik) de koelkasten ondertussen niet zuiniger zijn geworden. Of zouden de eisen strenger zijn geworden?

Internetten doe ik via een hotspot op mijn mobiel. Dus die moet wel vaak worden opgeladen. Muziek staat meestal aan. Ik heb met een Wemos D1 mini een internetradio gemaakt en een aangesloten op een zuinige klasse D versterker printje (XH-M189).

De was droogde ik altijd al aan de lijn. Maar ik kan in de maandgrafieken meestal goed zien op welke dag de wasmachine heeft gedraaid of het gras is gemaaid.

Ik heb niet het idee dat ik veel op comfort heb moeten inboeten. Heeft ook geen zin omdat ik nu veel stroom overhou. Ik kan het ook omdraaien: Waarom gebruiken jullie zo veel stroom? Maar met een gezin zal je natuurlijk veel meer verbruiken.

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Een sluipverbruiker uitzetten als je die niet verbruikt wordt ook al lastiger als je met meerdere mensen in 1 huis woont. Helemaal als er tieners wonen met een ander leefritme. Je kan bv wel het modem of de wifi uitzetten, maar dan gaan ze op 4G met hun telefoon en zijn ze binnen no-time door hun bundel heen.

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-06 08:07
jan-- schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:30:
[...]

Koelkast is inderdaad een grootverbruik. Ik denk ruim 100 KWh/jaar. Ik heb in 2014 deze onder het aanrecht gezet: uitvoering: Exquisit KS15-1A+++ Wel oppassen dat je aan de zijkant niets te strak er tegen aanzet, want daar moet hij zijn warmte kwijt raken. Wat me is opgevallen dat (wat betreft opgegeven jaarverbruik) de koelkasten ondertussen niet zuiniger zijn geworden. Of zouden de eisen strenger zijn geworden?
Da's een kleine koelkast zonder vriesvak. Dat verklaart al meteen voor een flink stuk je lage verbruik. Een grotere koelkast met vriesvak verbruikt minimaal 150 kWh/jaar (maar is dan heel duur in aankoop), meestal eerder 200 a 250.

Maar als dit voor jou goed werkt, dan …  _/-\o_ Echt knap!
hneel schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:40:
Een sluipverbruiker uitzetten als je die niet verbruikt wordt ook al lastiger als je met meerdere mensen in 1 huis woont. Helemaal als er tieners wonen met een ander leefritme. Je kan bv wel het modem of de wifi uitzetten, maar dan gaan ze op 4G met hun telefoon en zijn ze binnen no-time door hun bundel heen.
Hier bij Telenet in België zou dat eigenlijk prima kunnen nu. 300 GB per SIM. :+

• jan--
Er zit een 4 sterren vriesvak van 14L in. Die moet ik wel af en toe ontdooien.

Hier in NL heb je o.a Budget mobiel. Als je het combineert met energie betaal je 17,50 per maand. Dan heb je "onbeperkt" data. Maar als je een paar GB op een dag verbruikt hebt, moet je steeds een SMSje sturen als je weer een GB hebt verbruikt. Het is soms wat behelpen, maar het werkt voor mij goed. Ook met thuiswerken enz.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Jron667 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Een droger heb ik nog nooit gehad, ik hang de was gewoon op. Bespaard ook nog eens op slijtage van je kleding.

Ik kijk nu op andere manier naar verbruik, totalen weet ik niet. Maar de stand van onze accu wel (off-grid qua electriciteit, niet in Nederland overigens). Ons verbruik is rond de 50 watt continu (vriezer, koelkast en internet modem). De rest gaat allemaal uit als we het niet gebruiken. Als het zonnig is gaat de wasmachine aan en de zon droogt de was.
Om even op die wasslijtage terug te komen...
Sinds hier een Siemens IQ 500 wasmachine staat hebben we in het begin veel gebruik gemaakt van de ECO stand tijdens het wassen, de indicator gaf een aanzienlijke vermindering van het stroom, maar vooral van het waterverbruik aan, nou boeit dat water niet zo veel maar stroom wel.
Toch worden de handdoeken, het beddengoed en de boxers tegenwoordig weer gewoon op de normale stand gewassen nadat er echt bovenmatige slijtage op trad, punten van de slopen werden dun, boxers sneuvelden vrijwel allemaal op de rand bij het heupelastiek en ze werden ook in recordtempo behoorlijk doorzichtig/dun. Achteraf gezien logisch natuurlijk want schoon moet ergens vandaan komen.... veel minder water (en stroom) gebruik heeft dus behoorlijke consequenties, het spul slijt op "eco" echt ongehoord hard.
Wat rondvragen leert dat veel meer mensen deze ervaring hebben bij de z.g.n. eco programma's.

Sindsdien letten we gewoon wat meer op de belading, efficiënter wassen en minder kleine wasjes tussendoor.
De slijtage door de droger viel echt in het niet bij het effect wat die eco stand op de wasmachine had.

Na wat speuren nog een andere vermoedelijke sluiper ontdekt..
Boven de oven zit hier in de keuken een Siemens stoomoven ingebouwd (uit +/- 2005), hartstikke leuk natuurlijk maar dat ding is de afgelopen 5 jaar exact 1x gebruikt, zit uiteraard wel aangesloten en er loopt een klokje in mee (display staat uit).

Wanneer deze week (hopelijk) eindelijk de stroommeter binnenkomt gaan we daar maar eens aan meten, ben heel benieuwd wat deze unit aan standby/sluipverbruik opslurpt, ondanks dat het scherm uit staat.
Heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die stekker er vrij vlot uit gaat... ;) Of dat ik in die inbouwkast ergens een (verborgen) schakelaar ga plaatsen om dat ding volledig stroomloos te kunnen maken.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:36

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@PalingDrone met een stoomoven kun je best snel lekker eten bereiden, misschien wel efficiënter dan met je (gas)fornhuis... :9

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Beekforel schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:29:
@PalingDrone met een stoomoven kun je best snel lekker eten bereiden, misschien wel efficiënter dan met je (gas)fornhuis... :9
Hoop geklooi met bakken water en gedruppel op de vloer, het betreft hier jammer genoeg geen hogedrukvariant met vaste water aansluiting.
Maar dan nog lijkt mij een schakelaar in de achterwand van een bovenkastje die het merendeel van de tijd op off staat een simpele ingreep, de normale oven er onder wordt wel regelmatig gebruikt, daar ga ik die moeite niet voor nemen (tenzij dat ding een onaanvaardbaar sluipverbruik heeft, wat ik eigenlijk niet verwacht)
Ben ook niet van plan tijdens "in bedrijf" te gaan meten, gaat mij echt om de standby die voor de stoomoven inmiddels op 3635 dagen staat in 10 jaar, met dus een keer of 15 gebruik.

Ben gewoon benieuwd wat daar na een weekje meten uit gaat komen.

[Voor 42% gewijzigd door PalingDrone op 19-01-2023 07:50]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:36

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@PalingDrone ja, dat is wel zonde. Heeft de oven geen eigen groep in de meterkast?

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Beekforel schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:58:
@PalingDrone ja, dat is wel zonde. Heeft de oven geen eigen groep in de meterkast?
Geen idee, neem aan dat het op de keukengroep zit, de meterkast is hier destijds als groot blanco raadsel opgeleverd... |:(
Dat staat ook nog op de to-do lijst, alle groepen labelen en er een lijstje bij hangen wat precies wat is.
Al eerder heb ik zo met wat proberen de telefoondraden en tvkabels gelabeld waar ze naar toe liepen vanuit de meterkast
(uiteraard wil ik wel zeker weten wat ik uitzet voor ik ook maar ergens een afdekplaatje afschroef, bij eerder geklus heb ik voor de veiligheid gewoon alles maar uit gezet.)

• Jron667
Wim Leers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:30:
[...]

Da's een kleine koelkast zonder vriesvak. Dat verklaart al meteen voor een flink stuk je lage verbruik. Een grotere koelkast met vriesvak verbruikt minimaal 150 kWh/jaar (maar is dan heel duur in aankoop), meestal eerder 200 a 250.

[...]
Wij hebben ook een koelkast zonder vriesvak. Voor hetzelfde verbruik hebben we een losse vrieskist en een koelkast.

• Jron667
PalingDrone schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:04:
[...]

Om even op die wasslijtage terug te komen...
Sinds hier een Siemens IQ 500 wasmachine staat hebben we in het begin veel gebruik gemaakt van de ECO stand tijdens het wassen, de indicator gaf een aanzienlijke vermindering van het stroom, maar vooral van het waterverbruik aan, nou boeit dat water niet zo veel maar stroom wel.
Toch worden de handdoeken, het beddengoed en de boxers tegenwoordig weer gewoon op de normale stand gewassen nadat er echt bovenmatige slijtage op trad, punten van de slopen werden dun, boxers sneuvelden vrijwel allemaal op de rand bij het heupelastiek en ze werden ook in recordtempo behoorlijk doorzichtig/dun. Achteraf gezien logisch natuurlijk want schoon moet ergens vandaan komen.... veel minder water (en stroom) gebruik heeft dus behoorlijke consequenties, het spul slijt op "eco" echt ongehoord hard.
Wat rondvragen leert dat veel meer mensen deze ervaring hebben bij de z.g.n. eco programma's.
Ah, dat wist ik niet. Wij gebruiken niet de ECO stand maar het programma wat redelijk snel klaar is.

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:39
[...]

De chromecast sluit je normaliter toch aan op een usb poort van de tv, dan is tv uit ook chromecast uit toch?
Zo lijkt het bij ons in ieder geval wel te werken

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:39
Beekforel schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:58:
Aanvulling hierop, zou wel zo moeten zijn. De oven mag niet op de keukengroep zitten, stel je voor dat je dan ook de waterkoker aanzet...
Zo kan ik mij ook voorstellen dat de stoomoven een eigen groep heeft.

Even uitzoeken dus, dan kan gelijk de meterkast in orde gemaakt worden... :X

• Tmvant
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
mathelicious schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:52:
[...]

De chromecast sluit je normaliter toch aan op een usb poort van de tv, dan is tv uit ook chromecast uit toch?
Zo lijkt het bij ons in ieder geval wel te werken
De chromecast die ik heb (een iets oudere, dus weet niet zeker hoe het nu zit), heeft een eigen voeding via USB en er is daardoor ook mee te connecten als de TV uit staat (er moet wel stroom op de TV staan volgens mij). Bij het connecten gaat het beeld automatisch aan enzo, maar het gevolg is wel dat de chromecast dus alsnog aan staat.

Kan me voorstellen dat de details wat verschillen per TV, maar zolang je de optie ziet om te streamen naar je chromecast staat hij volledig aan en verbruikt hij 100% van z'n reguliere verbruik.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

mathelicious schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:03:
[...]

Aanvulling hierop, zou wel zo moeten zijn. De oven mag niet op de keukengroep zitten, stel je voor dat je dan ook de waterkoker aanzet...
Zo kan ik mij ook voorstellen dat de stoomoven een eigen groep heeft.

Even uitzoeken dus, dan kan gelijk de meterkast in orde gemaakt worden... :X
Dan zullen beide boven elkaar geplaatste ovens idd op een eigen groep zitten, we gaan het zien binnenkort :)

• jan--
Bij de oplevering van mijn huis 25 jaar geleden zat een simpele keuken ingebouwd. De Keuken zit met de achterwoonkamer en de schuur op een aparte groep. Daar is nooit wat aan veranderd. In de keuken heb ik een extra aanrecht aangebouwd met bijpassende bovenkastjes, zodat ik daar een hoekkeuken heb. De Sharp combi magnetron heb ik ondertussen al weer 35 jaar en staat daar ook. Samen met de waterkoker en koffiezetapparaat dus allemaal op 1 groep. Nog nooit een zekering uit gegaan. Ook als je meerdere dingen tegelijk aan zet.

Die oven verbruikt als die klaar is nog 7 Watt. Je kan op een knopje drukken zodat hij in standby gaat en dan 3 Watt verbruikt. Maar omdat er verder niets verandert, gebruik je dat eigenlijk nooit. 3 jaar geleden de oven achter een schakelaar gezet. Ondertussen heeft deze dus 7 watt * 24 uur * 365 dagen * 30 jaar is 1840 KWh onnodig verbruikt. Omdat ik tegenwoordig maar 300 KWh per jaar verbruik, had ik daar dus 6 jaar lang gratis stroom voor gehad!

Ook mijn CV schakelklok heeft veels te veel energie verbruikt. De wasmachine lijkt ook helemaal uit te gaan, een tijdje nadat hij klaar is. Maar als ik daar dan de trekschakelaar van uit zet, scheelt dat ook weer 3 Watt. Zo kun je dus met maar een klein beetje moeite, veel stroom besparen.

Nu ik dus maar 300 KWh/jaar verbruik en mijn 2 panelen dus "te veel" opleveren, zit ik wel eens te denken dat ik net zo goed wat meer kan gaan verbruiken. Maar ik zou niet wat (Watt).

• Seafarer
  • Laatst online: 00:29
jan-- schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:47:
Bij de oplevering van mijn huis 25 jaar geleden zat een simpele keuken ingebouwd. De Keuken zit met de achterwoonkamer en de schuur op een aparte groep. Daar is nooit wat aan veranderd. In de keuken heb ik een extra aanrecht aangebouwd met bijpassende bovenkastjes, zodat ik daar een hoekkeuken heb. De Sharp combi magnetron heb ik ondertussen al weer 35 jaar en staat daar ook. Samen met de waterkoker en koffiezetapparaat dus allemaal op 1 groep. Nog nooit een zekering uit gegaan. Ook als je meerdere dingen tegelijk aan zet.

Die oven verbruikt als die klaar is nog 7 Watt. Je kan op een knopje drukken zodat hij in standby gaat en dan 3 Watt verbruikt. Maar omdat er verder niets verandert, gebruik je dat eigenlijk nooit. 3 jaar geleden de oven achter een schakelaar gezet. Ondertussen heeft deze dus 7 watt * 24 uur * 365 dagen * 30 jaar is 1840 KWh onnodig verbruikt. Omdat ik tegenwoordig maar 300 KWh per jaar verbruik, had ik daar dus 6 jaar lang gratis stroom voor gehad!

Ook mijn CV schakelklok heeft veels te veel energie verbruikt. De wasmachine lijkt ook helemaal uit te gaan, een tijdje nadat hij klaar is. Maar als ik daar dan de trekschakelaar van uit zet, scheelt dat ook weer 3 Watt. Zo kun je dus met maar een klein beetje moeite, veel stroom besparen.

Nu ik dus maar 300 KWh/jaar verbruik en mijn 2 panelen dus "te veel" opleveren, zit ik wel eens te denken dat ik net zo goed wat meer kan gaan verbruiken. Maar ik zou niet wat (Watt).
Zonne energie die over is in een elektrische boiler stoppen om gas te besparen?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• jan--
Een boiler heeft (vooral bij een 1 persoons huishouden) best veel last van stilstand verliezen. Dus dan zou je de boiler via een warmptepomp moeten gaan verwarmen om dat te compenseren, maar dan duurt het wel heel lang voordat je dat hebt terugverdiend.

Ik zou nog elektrisch kunnen gaan koken (maar dan zou ik wel de meterkast moeten gaan aanpassen :) ). Maar of je daar nu zo veel gas mee bespaart? Vooral als de stroom in de centrale door gas wordt opgewekt.

Voorlopig is het terugleveren aan het net het meest praktische.

Ik gebruik ook niet veel gas: 400 a 450 M3 per jaar. Maar het kost best veel moeite om helemaal van het gas te gaan. Vaak wordt gezegd dat, als je niet veel gas verbruikt, je dan makkelijk van het gas af kan. Maar omdat je relatief weinig kosten aan gas hebt, is het economisch niet zo aantrekkelijk. En voor het milieu: ik gebruik voornamelijk gas als de panelen bijna niks opleveren. En dan is het maar de vraag of er elders wel genoeg windenergie wordt opgewekt.

• Lieshout835
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-05 18:23
jan-- schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:50:
Een boiler heeft (vooral bij een 1 persoons huishouden) best veel last van stilstand verliezen. Dus dan zou je de boiler via een warmptepomp moeten gaan verwarmen om dat te compenseren, maar dan duurt het wel heel lang voordat je dat hebt terugverdiend.

Ik zou nog elektrisch kunnen gaan koken (maar dan zou ik wel de meterkast moeten gaan aanpassen :) ). Maar of je daar nu zo veel gas mee bespaart? Vooral als de stroom in de centrale door gas wordt opgewekt.

Voorlopig is het terugleveren aan het net het meest praktische.

Ik gebruik ook niet veel gas: 400 a 450 M3 per jaar. Maar het kost best veel moeite om helemaal van het gas te gaan. Vaak wordt gezegd dat, als je niet veel gas verbruikt, je dan makkelijk van het gas af kan. Maar omdat je relatief weinig kosten aan gas hebt, is het economisch niet zo aantrekkelijk. En voor het milieu: ik gebruik voornamelijk gas als de panelen bijna niks opleveren. En dan is het maar de vraag of er elders wel genoeg windenergie wordt opgewekt.
Ook al verbruik je niet veel gas,volgens mij zijn een groot deel van de kosten vast. Dus onafhakelijk van het verbruik. Zeker bij weinig verbruik is dan gas relatief erg duur omdat die vaste kosten slechts verdeeld worden over een klein aantal m3 gas.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 10:37

BertV

Handgemaakt

jan-- schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:30:
[...]

Ik denk dat we op een gegeven moment wel aan de limiet zitten wat betreft zuinigheid.
De koeltechniek is nog altijd hetzelfde.

Deze heb ik voor een gezin van 4, waarvan twee kinderen.

Alleen net na het vullen met de weekboodschappen is het eventjes propvol.

- houdbare melk buiten de koelkast
- alleen de fles frisdrank erin die open is
- geen tientallen sausjes
Kan prima.

Levensbron Gelderland

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Al een tijdje bezig met mijn verbruik te meten. Ik begin er nu een beetje inzicht in te krijgen. We hebben thuis nog een oude feraris-meter, dus geen P1 info. Maar ik heb wel van die systeempjes met van die meetklemmen. Ik meet sowieso het totaalverbruik, als afzonderlinge groepen. Daarnaast heb ik een flink aantal tasmota meetpluggen aangeschaft. In Home Assistant wat pagina’s in elkaar geknutseld om een en ander inzichtelijk te krijgen.

Gemiddeld verbruiken we nu zo’n 15 kWh per dag. Maar elke dag is uiteraard verschillend. Sommige aparaten gebruiken we in het weekend meer dan doordeweek, en sommige net andersom. Ik heb nu eigenlijk vooral beeld vasn de laatste weken, dus in de winter periode, maar in de zomer zal het ook anders zijn. (Minder gasketel, verlichting). Ik bereken overigens het echte verbruik, dus wat we uit het electriciteitsnet trekken plus de opbrengst van de zonnepanelen samen opgeteld.

We wonen trouwens met zijn vijven (waarvan 3 pubers) in een 2-onder-1 kap woning uit begin jaren 60.

Ik zie dat de grote huishoudelijke apparaten een flinke hap van het totaal innemen. Wasmachine, Droger, Vaatwasser, Magnetron. Dat is bij elkaar al een hoop kW-uren per dag.

TV is een Plasma type. Inmiddels al weer aardig wat jaartjes oud. Destijds het mooiste beeld wat we voor ons budget konden krijgen. Maar wellicht niet de zuinigste. Ook de versterker is niet echt zuinig. Standby al 4.5W, maar zodra hij aan staat al zo’n 70W. Ook als het stil is.

Wat verlichting betreft: al jaren geleden hebben we alles omgezet naar LED. (Behalve het koelkastlampje). Maar ik merkte pas dat ik ergens een lamp had van 14W/1000 lumen, terwijl ik al op voorraad eentje had liggen van 9W/1500 lumen. Dus ook die worden mettertijd steeds zuiniger. Ik heb een heel grove schatting gemaakt van het verbruik en kom op zo’n anderhalf kWh per dag. (Heel grove schatting, want hoe lang brandt elke lamp per dag precies?)

Dan de sluipverbruikers. Allemaal nagegaan. Het bleken er om en nabij de 100. Dat het er zoveel waren verbaasde me zelf ook wel een beetje. Alles bij elkaar verbruiken die ruim 2kWh per dag. (Alleen ruststroom gemeten, dus exclusief koelkast/diepvries). De meesten verbruiken maar weinig, maar er zaten er toch een paar bij die wat meer gebruikten. (En omdat die 24/7 aan staan kan je precies berekenen wat ze per jaar kosten. Met de huidige tarieven geldt: 1W = ong 7 euro per jaar). Een paar voorbeelden:
• Geluidsboxjes bij mijn PC: 4.6W.
• Een oude netwerk switch: 7W.
• Een oude reserve-magnetron: 5.5W.
• Oude monitor die ‘op zwart’ niet in standby ging maar 30W bleef verbruiken.
(Die switch is gelijk vervangen door een nieuwe. Terugverdientijd minder dan een jaar)

Waar nog op te bezuinigen? Verdeeldozen met schakelaars voor de sluipverbruikers wordt lastig met 5 verschillende personen in huis. Zeker met pubers die een eigen levensritme beginnen te ontwikkelen. Modem/Wifi/Netwerk zal dus 24/7 aan blijven. (ong 30Wh/dag). Idem home automation systeem (ruim 20 Wh/d). Computer apparatuur bleek samen nog geen 10Wh. Daar zouden we de printer misschien beter standaard uit kunnen zetten (2.6Wh).
Op de TV hoek (13.4Wh/d) overweeg ik wel een slimme schakelaar.
De rest van de sluipverbruikers is eigenlijk klein bier. Hooguit 1 of 2 Wh, of minder. Laders gebruiken bv nauwelijks als ze niet opladen. CV ketel is met 2.3 nog een van de hoogste, maar die ga je ook niet uit zetten. Vloerverwarming is trouwens al met een slimme schakelaar uitgerust.

Die laatste 2 apparaten hebben motoren van 75W, resp 50W. Als ze aan staan niet echt zuinig dus, maar of daar iets aan te veranderen is?

Wat wassen/drogen/vaat betreft: dat blijft de grootste hap. Met 5 personen is dat nou eenmaal veel. Het waren overigens bij aankoop al de zuinigste klasse. We zouden nog kunnen zoeken naar iets zuinigere programma’s. De droger gebruikt nog het meest. Met de hand drogen is hier niet echt een optie. We hebben in ons huis geen ventilatie, dus het is meestal al aan de vochtige kant. De was gaat daar niet echt droog worden. (Balansventilatie staat al wel op mijn verlanglijstje, maar dat is in een ouder bestaand huis nog makkelijker gezegd dan gedaan).

Vervangen van apparatuur als TV/koelkast/diepvries lijkt vooralsnog ook niet rendabel.

Voorbeeld stukje uit mijn Home Assistant:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:16
TV-hoek is met wat home automation logica wel te automatiseren toch? Tussen 23:00 en 6:00 een halfuur geen beweging en stroomverbruik <drempelwaarde (om te voorkomen dat het uitschakelt als je 's avonds laat stil op de bank een film ligt te kijken) > uitschakelen.

Sluipverbruik heb ik in Node-RED wat regeltjes code voor draaien, die kijkt elke nacht tussen 2:00 - 3:00 wat het laagste verbruik is wat hij uit de P1 heeft gemeten. Dat werkt bij mij erg goed, de waarde van wat het gemiddeld is weet ik inmiddels uit m'n hoofd, dus het valt gelijk op als dat ineens structureel hoger is. Alleen soms een verpeste meting omdat de vaatwasser dan draait bijv. :P

[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 24-01-2023 15:51]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:49:
TV-hoek is met wat home automation logica wel te automatiseren toch? Tussen 23:00 en 6:00 een halfuur geen beweging en stroomverbruik <drempelwaarde (om te voorkomen dat het uitschakelt als je 's avonds laat stil op de bank een film ligt te kijken) > uitschakelen.
En wat je zelfs kan doen (zo werkt het bij mij voor het grootste deel), een knop op je nachtkastje leggen waarmee je alles uit zet. Mijn normale "naar bed" actie is, bij mijn bed aankomen bedlampjes aan en een druk op die knop. Via een automation wordt dan netjes het huis "uitgeschakeld".

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
hneel schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:37:
Al een tijdje bezig met mijn verbruik te meten. Ik begin er nu een beetje inzicht in te krijgen. We hebben thuis nog een oude feraris-meter, dus geen P1 info. Maar ik heb wel van die systeempjes met van die meetklemmen. Ik meet sowieso het totaalverbruik, als afzonderlinge groepen. Daarnaast heb ik een flink aantal tasmota meetpluggen aangeschaft. In Home Assistant wat pagina’s in elkaar geknutseld om een en ander inzichtelijk te krijgen.
Goed bezig. Eén ding ben ik wel nieuwsgierig naar, een uiterst belangrijke eigenschap, meten die klemmen en pluggen ook de spanning mee. Want dat is wel nodig, alleen met de spanning erbij kan de arbeidsfactor (cosphi) ook mee gemeten worden. Met alleen stroom en de aannemen dat de spanning 230V is sla je in veel gevallen finaal de plank mis. Bijvoorbeeld bij LED-lampen kan die factor best in de buurt liggen van 0,5, wat dus betekent dat het vermogen dat je denkt te meten in werkelijkheid maar de helft is en zo zijn er veel voorbeelden waar dat een niet te verwaarlozen rol speelt. Bovendien kan de spanning als zodanig nogal sterk variëren. Een gemeten waarde van 100W kan dan in werkelijkheid tussen 45 en 55W liggen.

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

De spanning en fase wordt inderdaad ook gemeten. Ik ben begonnen met Emon Shield systeempje. Deze had een aparte ingang voor een AC/AC trafo, wat enkel diende om netspanning en fase te meten. Zette je die verkeerd-om in het stopcontact, dan kreeg je een negatief vermogen.

Op een gegeven moment deed dat ding het niet meer en ben ik overgestapt naar een Aeotec zwave meter. Daar geldt hetzelfde voor. Stekker andersom in stopcontact -> negatief vermogen.

(Later heb ik dat Emon systeem toch weer aan de praat gekregen, dus nu gebruik ik ze beiden)

• jan--
hneel schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:37:
TV is een Plasma type. Inmiddels al weer aardig wat jaartjes oud. Destijds het mooiste beeld wat we voor ons budget konden krijgen. Maar wellicht niet de zuinigste. Ook de versterker is niet echt zuinig. Standby al 4.5W, maar zodra hij aan staat al zo’n 70W. Ook als het stil is.

Wat verlichting betreft: al jaren geleden hebben we alles omgezet naar LED. (Behalve het koelkastlampje). Maar ik merkte pas dat ik ergens een lamp had van 14W/1000 lumen, terwijl ik al op voorraad eentje had liggen van 9W/1500 lumen. Dus ook die worden mettertijd steeds zuiniger. Ik heb een heel grove schatting gemaakt van het verbruik en kom op zo’n anderhalf kWh per dag. (Heel grove schatting, want hoe lang brandt elke lamp per dag precies?)
Hoeveel uur staat die versterker aan? Daar kan je denk ik wel op bezuinigen. Is dat een Klasse A versterker? Tegenwoordig kunnen klasse D versterker ook heel goed klinken en gebruiken nog maar een fractie aan energie.

"9W/1500 lumen" Waar vind je die? Ik ben op zoek naar een zuinige ledlamp van rond de 600-800 Lumen met een CRI > 90 en 2700 Kelvin. Maar de zuinige ledlamen hebben vaak een CRI van 80 en zijn 3000 Kelvin.

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

jan-- schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:05:
[...]

Hoeveel uur staat die versterker aan? Daar kan je denk ik wel op bezuinigen. Is dat een Klasse A versterker? Tegenwoordig kunnen klasse D versterker ook heel goed klinken en gebruiken nog maar een fractie aan energie.
Tja, je moet hem natuurlijk wel weer eerst aanschaffen. En na hoeveel tijd heb je het geld er uit?
Dat is met veel dingen zo.
"9W/1500 lumen" Waar vind je die? Ik ben op zoek naar een zuinige ledlamp van rond de 600-800 Lumen met een CRI > 90 en 2700 Kelvin. Maar de zuinige ledlamen hebben vaak een CRI van 80 en zijn 3000 Kelvin.
Ik bedoel deze:
https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-20509993/
Iets preciezer: 9.5 W / 1521 lumen.

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 15:27
Sandburd schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:32:
[...]

En wat je zelfs kan doen (zo werkt het bij mij voor het grootste deel), een knop op je nachtkastje leggen waarmee je alles uit zet. Mijn normale "naar bed" actie is, bij mijn bed aankomen bedlampjes aan en een druk op die knop. Via een automation wordt dan netjes het huis "uitgeschakeld".
Zo werkt het bij ons ook, alleen dan met de (Hue) lichtknop in de woonkamer. Schakelen we het licht uit na een bepaalde tijd (22:00 bij ons) dan gaat huis in sleep modus. 's Ochtends alles weer aan op basis van (sonos) wekker of bewegingssensoren.

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Zomaar een overzicht van een (iets bovengemiddeld) dagje.

• jan--
Maar als je dan de 70W versterker allen 's nacht even uit zet, schier dat nog niet op.

Ik heb de aanschaf van mijn versterker er al lang uit. Geen gezicht, zo'n klein versterkertje in de woonkamer op de grote boxen, maar het werkt prima

Ik had inderdaad ook bij Ikea gekeken voor LED lampen, maar de keuze met een C-label is daar beperkt: 470 lm of 1521 lm.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:27

JME

zeg maar Jamie

Jron667 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:51:
Wij gebruiken niet de ECO stand maar het programma wat redelijk snel klaar is.
Kun je dan niet beter het reguliere programma draaien? Ik heb mij wel eens laten vertellen dat die korte programma's juist minder zuinig zijn, omdat ze het water sneller opwarmen.
En die eco programma's, die wassen toch op iets lagere temperatuur dan ingesteld en compenseren dat door de was langer te laten weken? Hoe dat dan tot extra slijtage zou leiden ontgaat me.
Heeft iemand misschien wat feiten bij de beelden die nu rondgaan? Ook bij die van mij uiteraard :+

• Jron667
JME schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Kun je dan niet beter het reguliere programma draaien? Ik heb mij wel eens laten vertellen dat die korte programma's juist minder zuinig zijn, omdat ze het water sneller opwarmen.
En die eco programma's, die wassen toch op iets lagere temperatuur dan ingesteld en compenseren dat door de was langer te laten weken? Hoe dat dan tot extra slijtage zou leiden ontgaat me.
Heeft iemand misschien wat feiten bij de beelden die nu rondgaan? Ook bij die van mij uiteraard :+
Wij wassen op de overproductie dus het maakt niet uit voor ons, teruglevering is onmogelijk als je geen grid-aansluiting hebt :).

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
JME schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Sneller opwarmen van water zal niet gaan: er zit niet een tweede verwarmingselement in ofzo. Zo'n ding staat aan en verwarmt het water tot de gewenste temperatuur bereikt is. Duurt alleen langer in de winter: dan is het water dat binnen komt kouder.

Minder water is natuurlijk wel sneller, mogelijk gebruiken snelle programma's dus ook minder water.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• The Zep Man
Sandburd schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:32:
Je kan die knop ook gebruiken voor een 'dubbeldruk' waarbij alle lichten in het huis aan gaan. Dat is handig als je 's nachts iets hoort dat je niet hoort te horen. ;)

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:27

JME

zeg maar Jamie

Aiolos schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:47:
Sneller opwarmen van water zal niet gaan: er zit niet een tweede verwarmingselement in ofzo. Zo'n ding staat aan en verwarmt het water tot de gewenste temperatuur bereikt is. Duurt alleen langer in de winter: dan is het water dat binnen komt kouder.

Minder water is natuurlijk wel sneller, mogelijk gebruiken snelle programma's dus ook minder water.
Zit iets in. Heeft iemand al eens het totaalverbruik gemeten van bijvoorbeeld eco 40 versus kort 40? Ga ik anders eens proberen, ben heel benieuwd naar de feiten bij de beelden!

• The Zep Man
ThinkPad schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:49:
Zoiets wordt wel vaker gesuggereerd in dit topic. Hou rekening met:
• Sommige TV's zijn actief wanneer ze niet gebruikt worden om de levensduur te verlengen (OLED).
• Sommige apparatuur actualiseert zichzelf automatisch wanneer deze niet gebruikt wordt. Dit proces wil je waarschijnlijk niet onderbreken.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
The Zep Man schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:03:
[...]

• Sommige TV's zijn actief wanneer ze niet gebruikt worden om de levensduur te verlengen (OLED).
• Sommige apparatuur actualiseert zichzelf automatisch wanneer deze niet gebruikt wordt. Dit proces wil je waarschijnlijk niet onderbreken.
• Een Nvidia Shield start op als je de stroom er op zet, en schakelt vervolgens alle apparatuur in. Leuk als elke morgen je TV, receiver etc aan staan om het Android TV home screen te laten zien, totdat 20 minuten later de Shield in standby gaat en als actieve bron ook alle randapparatuur maar uitschakelt.

Daarom heb ik een automation die de stroom van Shield (pas) aan zet als ik de versterker op de Media Player input zet. Just In Time de stroom aan. Enige nadeel is dat het opstarten best lang duurt.

TV haal ik de stroom niet af want OLED. Versterker uiteindelijk ook niet omdat ik die via netwerk aanstuur maar als die van stroom af is geweest niet bereikbaar is. Subwoofer had gekund, maar die is intussen overleden.

• The Zep Man
RobertMe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:41:
[...]

• Een Nvidia Shield start op als je de stroom er op zet, en schakelt vervolgens alle apparatuur in.
Niet als je HDMI-CEC uitschakelt en bijvoorbeeld een Logitech Harmony gebruikt om het geheel te bedienen. Betrouwbaarder, energiezuiniger (geen extra apparatuur nodig anders dan een USB IR-ontvanger voor de Shield TV) en start snel op.

[Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 26-01-2023 08:46]

• RobertMe
The Zep Man schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:43:
[...]

Niet als je HDMI-CEC uitschakelt en bijvoorbeeld een Logitech Harmony gebruikt om het geheel te bedienen. Betrouwbaarder, energiezuiniger (geen extra apparatuur nodig anders dan een USB IR-ontvanger voor de Shield TV) en start snel op.
Dan gaat de Shield toch net zo goed volledig aan? Alleen schakekelt die dan de apparatuur niet in. En met ~7W "standby" verbruik zou ik die ook niet om 06:00 prik geven om misschien om 20:00 eens de TV aan te zetten, alleen "voor het geval dat". Dan valt er nog ~14 uur extra te besparen wat ruim meer is dan de initieel voorgestelse besparing van zo'n hoek tussen 22:00 & 06:00.

• The Zep Man
RobertMe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:49:
Dan gaat de Shield toch net zo goed volledig aan?
Voor updates gaan mijn Shield TV's 'volledig aan', maar volgens mij gaan ze ook weer volledig in sleep mode. Sleep mode is 1-3 watt, wat ik niet bijster interessant vind. De maximale waarde is ietwat hoog, maar ik kan daar niet mee 'serieus elektriciteit besparen'.

[Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 26-01-2023 09:10]

• RobertMe
The Zep Man schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Voor updates gaan mijn Shield TV's 'volledig aan', maar volgens mij gaan ze ook weer volledig in sleep mode. Sleep mode is 1-3 watt, wat ik niet bijster interessant vind. De maximale waarde is ietwat hoog, maar ik kan daar niet mee 'serieus elektriciteit besparen'.
Die van mij (ook 2017 model) mete ik continu 7W terwijl die "uit" was (dus wel bereikbaar via adb etc). Dat vond ik wel fors, zeker vergeleken met ik meen 12W aan (not sure "aan" of "aan en afspelen"). En dan wordt de besparing ook een stuk groter natuurlijk.

Versterker doet ~3W uit en vind ik okay-ish, voor een apparaat dat ik wel vaker gebruik en automatisch aanstuur (en dat niet werkt als die van stroom af is geweest).

• The Zep Man
RobertMe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:26:
[...]

Die van mij (ook 2017 model) mete ik continu 7W terwijl die "uit" was (dus wel bereikbaar via adb etc).
Gebruik je de Shield TV draadloos? Mogelijk is dat een verschil. Ik werk enkel bekabeld.

• RobertMe
The Zep Man schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Gebruik je de Shield TV draadloos? Mogelijk is dat een verschil. Ik werk enkel bekabeld.
Bekabeld. Maar de post waar jij naar verwijst is ook uit 2017, dus mogelijk dat het daar mee ye maken heeft? Of het feit dat ik in Home Assistant de Android TV integratie gebruik, mogelijk dat die hem uit slaapstand houd of iets dergelijks. Dan zou ik eens een keer moeten meten aan het eveneens 2017 model dat mijn ouders hebben.

• The Zep Man
RobertMe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:32:
Of het feit dat ik in Home Assistant de Android TV integratie gebruik, mogelijk dat die hem uit slaapstand houd of iets dergelijks.
Dat lijkt mij een realistische reden. Die integratie verloopt via adb, en ik verwacht dat HA regelmatig de Shield TV 'polled', zodat die wakker blijft.

[Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 26-01-2023 09:34]

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 12:08

Krentenbol

Prutz0r

jan-- schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:50:
Wij hebben enkel gas voor ons fornuis. Huurhuis met blokverwarming, geen idee hoe lang we hier blijven zitten, voorlopig is dat gewoon hoe het is. Om antwoord te geven op je vraag: 2 a 3 kuub per maand ;)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:42

hamsteg

Species 5618

The Zep Man schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:03:
[...]

Kun je gewoon (countdown) timers op zetten. Na "uitzetten" van je routine de TV pas na 30/60 minuten uit zetten. Scheelt nog steeds 15 uur ...
Pagina: 1 ... 77 ... 80 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee