iddThe Zep Man schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:01:
[...]
Je kan die knop ook gebruiken voor een 'dubbeldruk' waarbij alle lichten in het huis aan gaan. Dat is handig als je 's nachts iets hoort dat je niet hoort te horen.
Hetzelfde met de versie van IKEA. Die kan drie verschillende acties hebben (druk, dubbeldruk, lang indrukken).Sandburd schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:21:
iddDie knop (zo'n xiaomi geval) heeft bij mij idd ook meerde functies al naar gelang je er meer op drukt
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Dat Home Assistant gebeuren lijkt me wel interessant, maar hoe werkt dat dan ?
Ik begrijp dat er integraties zijn met allerlei API's om bepaalde gegevens te verkrijgen, en dat je ook met sensoren kan werken die je in je huis hebt geinstalleerd.
Echter, ik vraag me dan af: hoe doen jullie dat dan ? Steek je je woning vol sensoren ? En hoe werk je dat proper weg ? Wat met bekabeling ?
En het automatisch uitschakelen van TV , receiver, etc... Hoe doe je dat concreet ? Zitten die dingen op een geschakeld stopcontact ? Is dat geintegreerd met domotica ? etc...
Ik begrijp dat er integraties zijn met allerlei API's om bepaalde gegevens te verkrijgen, en dat je ook met sensoren kan werken die je in je huis hebt geinstalleerd.
Echter, ik vraag me dan af: hoe doen jullie dat dan ? Steek je je woning vol sensoren ? En hoe werk je dat proper weg ? Wat met bekabeling ?
En het automatisch uitschakelen van TV , receiver, etc... Hoe doe je dat concreet ? Zitten die dingen op een geschakeld stopcontact ? Is dat geintegreerd met domotica ? etc...
https://fgheysels.github.io/
Smart switches inderdaad. Je kunt ze in het stopcontact steken maar er zijn ook varianten voor in de centrale dozen (als daar ruimte voor is). Ik heb een aantal kasten waar ik de switches achterop gemonteerd heb, niemand die ze ziet, met enige moeite kun je bij de schakelaar voor worst-case scenario maar tot nu toe nog nooit gebruikt.
Advies begin meteen met ZigBee. Een eenvoudige gateway kost €20-30 en ondersteunt 40-100 devices. Voordelen:
Het gemak bij: "ik ga naar bed" ... TV/Airco uit, eettafel lamp en keukenverlichting aan, andere (buiten)verlichtingen al uit. Audio meubel (35W) uit, fietsladers uit, werkkamer stopcontacten en verwarming uit. Eettafel en Keukenverlichting vervolgens na 3 minuten uit ... hele benedenverdieping elektrisch in minimale toestand.
Staan dingen al uit, blijven ze uit maar het is fijn om te weten dat als ik het bed in stap de benedenverdieping al in diepe rust is.
Advies begin meteen met ZigBee. Een eenvoudige gateway kost €20-30 en ondersteunt 40-100 devices. Voordelen:
- deze devices vereisen geen continue internet connectie met een vage Chinese app/back-office;
- je WiFi netwerk wordt niet belast met (dis)connecting domotica (voor WiFi gamers kan dit echt invloed hebben);
- ZigBee werkt bi-directioneel dus het commando wordt bijna gegarandeerd uitgevoerd (of je krijgt een error melding);
- In de ZigBee gateway kun je al routines maken zonder tussenkomst van Google Home (Assistant).
Het gemak bij: "ik ga naar bed" ... TV/Airco uit, eettafel lamp en keukenverlichting aan, andere (buiten)verlichtingen al uit. Audio meubel (35W) uit, fietsladers uit, werkkamer stopcontacten en verwarming uit. Eettafel en Keukenverlichting vervolgens na 3 minuten uit ... hele benedenverdieping elektrisch in minimale toestand.
Staan dingen al uit, blijven ze uit maar het is fijn om te weten dat als ik het bed in stap de benedenverdieping al in diepe rust is.
Minder water en langer bewegen geeft meer wrijving/slijtage aan de was, dat is iig de ervaring hier in huis.JME schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:13:
[...]
Kun je dan niet beter het reguliere programma draaien? Ik heb mij wel eens laten vertellen dat die korte programma's juist minder zuinig zijn, omdat ze het water sneller opwarmen.
En die eco programma's, die wassen toch op iets lagere temperatuur dan ingesteld en compenseren dat door de was langer te laten weken? Hoe dat dan tot extra slijtage zou leiden ontgaat me.
Heeft iemand misschien wat feiten bij de beelden die nu rondgaan? Ook bij die van mij uiteraard
Die discussie is niet helemaal op z'n plaats in dit topic. Ga een deurtje verder in het smarthome forum eens neuzen in bijv. Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5whoami schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:02:
Dat Home Assistant gebeuren lijkt me wel interessant, maar hoe werkt dat dan ?
[...]
Maar hoeveel energie al die home automation spullen verbruiken mag hier denk ik wel. Stel dat je geen homeservertje hebt en je Wifi modem etc. uit staan als je niet thuis bent of slaapt. Zit ik er dan ver naast dat het extra nullastverbruik dan met gemiddeld 6 Watt toeneemt?
Wat als je de vaatwasser eens aansluit op een warmwaterleiding?Aiolos schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:47:
[...]
Sneller opwarmen van water zal niet gaan: er zit niet een tweede verwarmingselement in ofzo. Zo'n ding staat aan en verwarmt het water tot de gewenste temperatuur bereikt is. Duurt alleen langer in de winter: dan is het water dat binnen komt kouder.
Minder water is natuurlijk wel sneller, mogelijk gebruiken snelle programma's dus ook minder water.
Daar valt niks over te zeggen natuurlijk. Je kunt naar het individuele verbruik van de "apparaten" kijken. Maar het aantal apparaten bepaald natuurlijk ook veeljan-- schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:53:
Maar hoeveel energie al die home automation spullen verbruiken mag hier denk ik wel. Stel dat je geen homeservertje hebt en je Wifi modem etc. uit staan als je niet thuis bent of slaapt. Zit ik er dan ver naast dat het extra nullastverbruik dan met gemiddeld 6 Watt toeneemt?
Fibaro, fabrikant van vanalles aan Z-Wave spul, heeft in de specificaties staan dat het verbruik 0,5W is als ik mij niet vergis. Maar ik neem aan dat dat dan bij tussenstekkers (met LED ring) is met de LED uitgeschakeld.
Een Zigbee stekkerdoos van de Lidl die ik laatst heb gekocht (met 3 individueel te schakelen stekkers) verbruikt nadat ik de USB uitgangen "afgekoppeld" heb meen ik ook rond de 0,5W (0,3W waand door mijn hoofd, maar weet het niet zeker). Per ingeschakelde uitgang kwam er volgens mij ook iets van 0,3W bij + ook zoiets van 0,3W extra bij de eerste (LEDje per uitgang en een algemeen LEDje dat aangeeft dat "iets" aan is). Maar dit was dan wel gemeten met een Fibaro tussenstekker die vast niet gemaakt zijn om heel nauwkeurig te zijn.
Nadeel van meer bewegen snap ik. Ik was in de veronderstelling dat het vooral langer weekt, niet per se draait. Maar OK, check!PalingDrone schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:44:
Minder water en langer bewegen geeft meer wrijving/slijtage aan de was, dat is iig de ervaring hier in huis.
Moet de machine wel aankunnen (hotfill), maar als je goedkoper dan met een warmteelement kunt verwarmen, bijvoorbeeld warmtepomp, dan kun je besparen ja.Accretion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:56:
[...]
Wat als je de vaatwasser eens aansluit op een warmwaterleiding?
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Als de vaatwas/wasmachine aan vervanging toe zijn, zal ik daar eens op gaan letten.Aiolos schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:34:
[...]
Moet de machine wel aankunnen (hotfill), maar als je goedkoper dan met een warmteelement kunt verwarmen, bijvoorbeeld warmtepomp, dan kun je besparen ja.
En ja, we doen vaak 's avonds de was, maar overdag schijnt de zon.
Dat zou voor zonnepanelen + warmtepomp + SWW buffervat eigenlijk ideaal zijn; dan maakt het niet meer zo veel uit wanneer je warm water gebruikt.
Kan dat zonder probleem? Ik heb ook 5 losse 12V adapters, kan ik die allemaal vervangen met 1 grotere + splitter kabel? heb je pics van je setup?RobertMe schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:27: Intussen nu ook alles in die ruimte (waaronder ESPs en nog wat spul) aan een 12V 150W adapter gehangen, ESPs via een buck converter, en dat draait nu idle op 3W
(wat is ESP, is het op 5V? Hoe ziet het eruit, een 12-5 converter per ESP? Of een grotere buck converter met splitter cable?
Accretion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:56:
[...]
Wat als je de vaatwasser eens aansluit op een warmwaterleiding?
offtopic:
Dit is niet handig, etensresten met veel zetmeel (aardappel, rijst) lossen met warm water slechter op dan met koud water. Een vaatwasser gaat ook pas verderop in het programma het water opwarmen, de eerste stap is altijd spoelen met koud water. Door hem hotfill aan te sluiten verstoor je dit proces.
Dit is niet handig, etensresten met veel zetmeel (aardappel, rijst) lossen met warm water slechter op dan met koud water. Een vaatwasser gaat ook pas verderop in het programma het water opwarmen, de eerste stap is altijd spoelen met koud water. Door hem hotfill aan te sluiten verstoor je dit proces.
Ik meter mijn energiegebruik al een tijd via Domoticz, en sinds kort is er iets geks aan de hand. Tot een paar weken geleden was mijn actuele verbruik redelijk constant, en fluctueerde over bv 10 seconden maar een paar watt. Dus actueel zag je: 162, 158, 154, 164 watt achtereenvolgens. Als je een laptop aan de lader hing sprong het met 30 watt omhoog en bleef het rond de 190 hangen. Lekker voorspelbaar.
Maar sinds een week of 3 fluctueert mijn verbruik enorm, echt delta’s van 300 tot 400 watt binnen een paar seconden. Ik heb al apparaten uit lopen schakelen en gecheckt op momenten dat de panelen geen stroom leveren maar het maakt niks uit. Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Duidt het ergens op een probleem zoals een kortsluiting? Of is er een andere verklaring voor?
Maar sinds een week of 3 fluctueert mijn verbruik enorm, echt delta’s van 300 tot 400 watt binnen een paar seconden. Ik heb al apparaten uit lopen schakelen en gecheckt op momenten dat de panelen geen stroom leveren maar het maakt niks uit. Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Duidt het ergens op een probleem zoals een kortsluiting? Of is er een andere verklaring voor?
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Volgens mij kan zoiets ook komen door een (defecte) koelkast / vriezer? Die zullen immers ook regelmatig aan springen. En als die defect is krijg je potentieel dus zo'n effect (overigens geen idee of het dan ook om zo'n verschillen gaat, van 300, 400 erbij).page404 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:24:
Ik meter mijn energiegebruik al een tijd via Domoticz, en sinds kort is er iets geks aan de hand. Tot een paar weken geleden was mijn actuele verbruik redelijk constant, en fluctueerde over bv 10 seconden maar een paar watt. Dus actueel zag je: 162, 158, 154, 164 watt achtereenvolgens. Als je een laptop aan de lader hing sprong het met 30 watt omhoog en bleef het rond de 190 hangen. Lekker voorspelbaar.
Edit:
Overigens zie ik dat zelf ook met elektrische vloerverwarming (note: nooit meer kopen). Maar dat zijn echt pieken van 2000W voor bv een paar minuten en dan weer een tijdje normaal en dan weer een minuut of 2, 3 een verbruik van 2000W.
[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 30-01-2023 11:50 ]
Dat dacht is dus eerst ook, maar na uitschakeling van koelkast en vriezers bleef het patroon hetzelfde.RobertMe schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:49:
[...]
Volgens mij kan zoiets ook komen door een (defecte) koelkast / vriezer? Die zullen immers ook regelmatig aan springen. En als die defect is krijg je potentieel dus zo'n effect (overigens geen idee of het dan ook om zo'n verschillen gaat, van 300, 400 erbij).
Edit:
Overigens zie ik dat zelf ook met elektrische vloerverwarming (note: nooit meer kopen). Maar dat zijn echt pieken van 2000W voor bv een paar minuten en dan weer een tijdje normaal en dan weer een minuut of 2, 3 een verbruik van 2000W.
Pieken van de boiler of andere apparaten herken ik inmiddels wel maar dit is echt heel anders.
Het zijn ook echt geen minuten maar elke seconde een totaal andere waarde.
https://youtu.be/3L4R-E3e1XA
Dit is een screengrab.
[ Voor 3% gewijzigd door page404 op 30-01-2023 12:09 ]
@page404: Zie je dat ook op je slimme meter zelf? Ik heb ooit ook zoiets gehad, maar dat was maar 60W. Bleek mijn soldeerbout te zijn: 2 sec. aan 3 sec. uit etc.
Edit: weet je zeker dat het niet van de panelen komt? Kan je de panelen niet even uitschakelen? Of heb je het 's avonds ook?
Verder heb je dag en nacht 3.5 + 3.5 + 11.5 + 4.5 = 23 Watt aan staan. Dat is ruim 200 KWh op jaarbasis. Kan je dat niet uitschakelen als je niet thuis bent of slaapt. Muziek kost bij mij iets van 2 Watt. Kom je thuis, zet je het aan en als de boel opgestart is, kies je of je de TV of wat dan ook aanzet.
Edit: weet je zeker dat het niet van de panelen komt? Kan je de panelen niet even uitschakelen? Of heb je het 's avonds ook?
Welke van de 7 adapters heeft dan die 3 a 4 watt veroorzaakt? Mijn ervaring is dat adapters (van laten we zeggen de laatste 10 jaar) voor smartphones laptops etc < 0,1 Watt verbruiken als er niet geladen wordt.computerjunky schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:57:toon volledige bericht
Zijn er al mensen die ooit getest hebben of een USS lader met 4 of meer uitgangen efficiënter is in standby als een hele reeks losse adapters?
Ik heb nu 7 adapters naast mijn bed hangen voor 3 telefoons, 2 tablets en een Bluetooth speaker en een Chromecast.
Al met al is dit in idle als ze allemaal niets doen dus alle stekkers eruit 3 a 4 watt. Ik vraag me dus af of het de moeite is 1 lader met grote capaciteit te halen zodat er maar 1 adapter standby staat. Ik weet alleen niet of die dingen ook meer gebruiken. 3 watt op jaarbasis is toch weer 26 kWh ofwel 1.5% van mijn verbruik.
Ik ben echt door de zaken heen waar ik op kan bezuinigen zonder of functionaliteit te slopen (receiver 3.5 watt 24/7) of met 5+ minuten opstart tijd te zitten (TV kastje 3.5 watt 24/7) of geen internet meer te hebben (11.5 + 4.5 watt voor router en mediaconverter 24/7).
Echt idle als mijn koelkast en vriezer en cv dus niet aan slaap en alle lampen en on demand verbruik uit is zit ik op 41 watt en dat terwijl mijn internet en entertainment hoek maar 19.5 watt is.
De overige 21.5 watt komt dus van de 22 andere apparaten die stroom verbruiken in standby 1< watt inclusief de ventilatie/afzuig installatie.
Mijn collectie USB apparaten is dus het laatste mogelijke bespaar item.
Aangezien 3 van de adapters aan het verlengsnoer 10 watt gebruiken (smartphones) is misschien een master slave verlengsnoer ook een optie alleen met de Chromecast er dan wel vanaf en loop je get risico dat als 1 apparaat opgeladen is de anderen niet verder laden omdat de master dan uit gaat en daarom dus een minder ideale oplossing. Tenzij er Verlengsnoeren zijn met 2 master aansluitingen maar die heb ik nog niet gezien en die zullen ook wel duur zijn.
Dus als iemand toevallig een 6+ port lader heeft en weet wat het idle verbruikt zou ik die info (en het model) zeer op prijs stellen.
Laadsnelheid is voor mij niet echt belangrijk en het zal me een zorg zijn of een telefoon in 1 of 8 uur opgeladen is.
Verder heb je dag en nacht 3.5 + 3.5 + 11.5 + 4.5 = 23 Watt aan staan. Dat is ruim 200 KWh op jaarbasis. Kan je dat niet uitschakelen als je niet thuis bent of slaapt. Muziek kost bij mij iets van 2 Watt. Kom je thuis, zet je het aan en als de boel opgestart is, kies je of je de TV of wat dan ook aanzet.
Die 3 a 4 watt is van alle adapters samen. En nee ik kan verder niets uitzetten want ik ben de hele dag thuis. Aan de andere kant van dat kostenplaatje zot dat ik maar 5 euro voor mijn mobiele contract betaal met maar 1 gb voor nood.jan-- schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:35:
@page404: Zie je dat ook op je slimme meter zelf? Ik heb ooit ook zoiets gehad, maar dat was maar 60W. Bleek mijn soldeerbout te zijn: 2 sec. aan 3 sec. uit etc.
[...]
Welke van de 7 adapters heeft dan die 3 a 4 watt veroorzaakt? Mijn ervaring is dat adapters (van laten we zeggen de laatste 10 jaar) voor smartphones laptops etc < 0,1 Watt verbruiken als er niet geladen wordt.
Als ik de amino tv box uit zet duurt het echt verdomde lang om weer aan te gaan. Dus dat ga ik niet doen.
Internet blijft aan omdat ik dat nodig heb voor tv boven. Ik luister nooit radio omdat me dat irriteert. Dat wat tegenwoordig als muziek door moet krijg ik grijze haren van zeker in de nacht is het niet om aan te horen.
Zit er wel over te denken die tv box eruit te doen en via de app op een Chromecast tv te kijken. Scheelt weer 2.5 watt.
Ik zie het ook op de meter, daar is het nog duidelijker omdat hij vaker ververst. En het is inderdaad ook als de panelen uit zijn. Ik ben van plan nu allejan-- schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:35:
[...]
groepen maar eens één voor één uit te schakelen. Moeten wel alle klokken weer ingesteld worden
@page404: Ververst die slimme meter dan nog vaker dan 1x per seconde?
@ computerjunky: Zelfs 7 adapters samen zouden tegenwoordig geen 3 a 4 Watt meer moeten trekken. Als ik een laptoplader, batterijlader en 3 USB laders samen ga meten, kom ik op een totaal verbruik van 0,2 Watt uit. Bij 7 adapters kan je wat meer verwachten. Maar als je 3 a 4 Watt meet, zal er vast 1 (of meerdere) slechtere adapters tussen zitten.
Edit: en is 11,5 Watt voor alleen internet nog steeds normaal tegenwoordig?
Edit: Bij het meten van dit soort lage stromen moet je wel oppassen. Ik heb ooit eens zo'n Brennenstuhl verbruiksmeter aangeschaft. Die werkt volgens mij goed. Maar ik heb ook er ook 1 van Aliexpress. Die heeft een drempel van ong. 0,4 Watt, maar meet daarna wel nauwkeurig. Dan moet je uitkijken voor conclusies. Meet je via een verdeelblok (waar b.v. al 0,3 Watt verbruikers in zitten) en de meter geeft 0,0W aan en je plaats een verbruiker van 0,1W er bij en de meter geeft dan 0,4W aan, dan moet je niet de conclusie trekken dat die laatste 0,4W verbruikt.
@ computerjunky: Zelfs 7 adapters samen zouden tegenwoordig geen 3 a 4 Watt meer moeten trekken. Als ik een laptoplader, batterijlader en 3 USB laders samen ga meten, kom ik op een totaal verbruik van 0,2 Watt uit. Bij 7 adapters kan je wat meer verwachten. Maar als je 3 a 4 Watt meet, zal er vast 1 (of meerdere) slechtere adapters tussen zitten.
Edit: Bij het meten van dit soort lage stromen moet je wel oppassen. Ik heb ooit eens zo'n Brennenstuhl verbruiksmeter aangeschaft. Die werkt volgens mij goed. Maar ik heb ook er ook 1 van Aliexpress. Die heeft een drempel van ong. 0,4 Watt, maar meet daarna wel nauwkeurig. Dan moet je uitkijken voor conclusies. Meet je via een verdeelblok (waar b.v. al 0,3 Watt verbruikers in zitten) en de meter geeft 0,0W aan en je plaats een verbruiker van 0,1W er bij en de meter geeft dan 0,4W aan, dan moet je niet de conclusie trekken dat die laatste 0,4W verbruikt.
[ Voor 44% gewijzigd door jan-- op 30-01-2023 14:13 ]
De meeste verbruiksmeters tonen ook de gebruikt hoeveelheid energie (in kWh of Wh). Laat zo'n apparaatje eens een paar uur lang meten, dan heb je een nauwkeuriger idee van het verbruik dan bij een momentopname.
Ja. Als mediaconverter(glasvezel) / modem(kabel), router, switch en accespoint gezamelijk 11.5 watt verbruiken is dat best netjes/normaal.jan-- schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:47:
Dus zo'n internet aansluiting is ong. 100 KWh per jaar. Staat meestal te wachten totdat er een pakketje moet worden doorgegeven. Kunnen ze dat nog niet zuiniger maken? Laat Urgenda het maar niet horen.
5.000.000 huishoudens maal 100Kwh. Als dat 50% zuiniger wordt, is dat toch weer een besparing van 250 GWh.
Als je een koelkast of CV ketel met wisselend vermogen wil gaan meten, moet je het inderdaad een tijdje laten draaien en dan het verbruik aflezen.
5.000.000 huishoudens maal 100Kwh. Als dat 50% zuiniger wordt, is dat toch weer een besparing van 250 GWh.
Maar om sluipverbruikers op te sporen is het handig dat je in 1 oogopslag het verbruik kan aflezen. En dan is een meter die meteen op 0,1W nauwkeurig meet wel zo handig. Nu in de aanbieding bij de Praxis voor 19,79: https://www.praxis.nl/ger...toestel-pm-231-e/10043165 En als het rondom de 0,1W schommelt lijkt me dat nauwkeurig genoeg.hneel schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:45:
De meeste verbruiksmeters tonen ook de gebruikt hoeveelheid energie (in kWh of Wh). Laat zo'n apparaatje eens een paar uur lang meten, dan heb je een nauwkeuriger idee van het verbruik dan bij een momentopname.
Als je een koelkast of CV ketel met wisselend vermogen wil gaan meten, moet je het inderdaad een tijdje laten draaien en dan het verbruik aflezen.
[ Voor 14% gewijzigd door jan-- op 30-01-2023 15:43 ]
Wij hebben een DeLonghi koffie apparaat die het interne watervaatje warm houdt door elke minuut of zo vrijwel direct achter elkaar twee korte (echt niet meer dan enkele seconden) stroompulsen van tot wel 900 Watt door het apparaat te jagen.RobertMe schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:49:
[...]
Volgens mij kan zoiets ook komen door een (defecte) koelkast / vriezer? Die zullen immers ook regelmatig aan springen. En als die defect is krijg je potentieel dus zo'n effect (overigens geen idee of het dan ook om zo'n verschillen gaat, van 300, 400 erbij).
Edit:
Ik heb DeLonghi support gevraagd, en dit is “by design”.

Dus geen lager vermogen even verwarmen maar af en toe een krachtige stoot warmte.
Zoiets kan het bij jou niet zijn?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik denk dat je @page404 wilde quotenEVfan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:20:
[...]
Wij hebben een DeLonghi koffie apparaat die het interne watervaatje warm houdt door elke minuut of zo vrijwel direct achter elkaar twee korte (echt niet meer dan enkele seconden) stroompulsen van tot wel 900 Watt door het apparaat te jagen.
Ik heb DeLonghi support gevraagd, en dit is “by design”.![]()
Dus geen lager vermogen even verwarmen maar af en toe een krachtige stoot warmte.
Zoiets kan het bij jou niet zijn?
Correct, @page404
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Heel leuk die zogenaamde aanbieding maar dat ding is al tijden tot in de verste filialen niet beschikbaar, die ene keer dat er eentje ergens in een filiaal ligt is ie ook gelijk weg...jan-- schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:23:
Dus zo'n internet aansluiting is ong. 100 KWh per jaar. Staat meestal te wachten totdat er een pakketje moet worden doorgegeven. Kunnen ze dat nog niet zuiniger maken? Laat Urgenda het maar niet horen.
[...]
Maar om sluipverbruikers op te sporen is het handig dat je in 1 oogopslag het verbruik kan aflezen. En dan is een meter die meteen op 0,1W nauwkeurig meet wel zo handig. Nu in de aanbieding bij de Praxis voor 19,79: https://www.praxis.nl/ger...toestel-pm-231-e/10043165 En als het rondom de 0,1W schommelt lijkt me dat nauwkeurig genoeg.
Op de Amazone koop je dat ding voordeliger en hebben ze hem iig wel op voorraad.
-edit-
Zie net dat de prijs daar met een kleine 4 euro is gestegen tot iets boven de 20 euro.
Ik weet niet in welke omgeving je zoekt? Ik heb er ooit een jaar of 10 terug 2 online (veel goedkoper) ergens gekocht. 1 gebruik ik constant om de opbrengst van mijn 2 panelen bij te houden. Bij de Praxis in Apeldoorn zijn er nog 24 op voorraad. Bij de Gamma zijn ze hier en daar ook beschikbaar. Maar weet ook niet of die voorraad klopt.
Omgeving Gooi, maar van A'dam tot A'mere, A'foort en U'trecht is er geen op voorraad bij de Praxis, de laatste keer dat ik Gamma checkte ook noppes.jan-- schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:16:
Ik weet niet in welke omgeving je zoekt? Ik heb er ooit een jaar of 10 terug 2 online (veel goedkoper) ergens gekocht. 1 gebruik ik constant om de opbrengst van mijn 2 panelen bij te houden. Bij de Praxis in Apeldoorn zijn er nog 24 op voorraad. Bij de Gamma zijn ze hier en daar ook beschikbaar. Maar weet ook niet of die voorraad klopt.
Blijkbaar zijn ze hier in de omgeving flink aan het meten geslagen of de distributie van de Praxis durft de Veluwe niet over met die dingen.
Je hebt gelijk. Daar alles uitverkocht. Maar in Amersfoort hebben ze bij de Gamma nog 5.
Ik weet niet of ze goed zijn. Ik heb het even nagekeken. Ik Had die 2 vroeger bij Redcoon gekocht en 1 gaf maar de halve spanning en dus ook het halve vermogen. Heb uiteindelijk wel een goede gekregen zonder verzendkosten of zo. Was toen 11 euro per stuk.
Ik weet niet of ze goed zijn. Ik heb het even nagekeken. Ik Had die 2 vroeger bij Redcoon gekocht en 1 gaf maar de halve spanning en dus ook het halve vermogen. Heb uiteindelijk wel een goede gekregen zonder verzendkosten of zo. Was toen 11 euro per stuk.
Ververst die slimme meter dan nog vaker dan 1x per seconde?page404 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:37:
[...]
Ik zie het ook op de meter, daar is het nog duidelijker omdat hij vaker ververst. En het is inderdaad ook als de panelen uit zijn. Ik ben van plan nu alle
groepen maar eens één voor één uit te schakelen. Moeten wel alle klokken weer ingesteld worden
Ben je nog verder gekomen? Je ziet het dus ook op de meter. Is dat een slimme meter? Soms hebben ze (b.v. met een dimmer) last van interferentie. Zie: https://www.engineersonli...-een-slimme-energiemeter/ en YouTube: Static Energy Meter Running Backwards! op 1m45s
Mocht je de truc door hebben, dan hou ik mij aanbevolen :-)
Hoi, even een tweede en laatste schaamteloze cross-post naar een post van mij over stand-by verbruik van mijn smart-TV die sinds enige tijd 19 Watt(!) was in plaats van de 0,x Watt nadat ik hem kocht. Met de zeer waarschijnlijke oplossing.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74365886
Ff heel conservatief hoofdrekenen op NL niveau: 4 miljoen huishoudens, 1 miljoen SmartTV's waarvan 250000 mensen (tweakers
die dit geconfigureerd hebben). Dan kom ik op ruim 9000 megaWh per jaar en dan heb ook nog de stand-by uren en het extra verbruik gehalveerd tov mijn eigen situatie. De aantallen 4mj, 1mj, 250k heb ik net uit mijn duim gehaald. Misschien tijd om een preciezere inschatting te maken!
Misschien leuk als een aantal van jullie ook gaat checken/meten. Is dit incidenteel of heel groot?
(Heb dit in de duurzame kroeg en hier gecrosspost om input, meetgegevens te krijgen. Ik ga het op tweakers niet verder posten!).
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74365886
Ff heel conservatief hoofdrekenen op NL niveau: 4 miljoen huishoudens, 1 miljoen SmartTV's waarvan 250000 mensen (tweakers
Misschien leuk als een aantal van jullie ook gaat checken/meten. Is dit incidenteel of heel groot?
(Heb dit in de duurzame kroeg en hier gecrosspost om input, meetgegevens te krijgen. Ik ga het op tweakers niet verder posten!).
Ik loop tegen iets vreemds aan, gisteren is mijn meterkast omgebouwd van 1 naar 3 fasen en nu zie ik snachts mijn sluip verbruik van 160 naar 190 watt gaan. Ik heb uiteraard alles gechecked en wat uit moet staan staat ook uit en omgekeerd wat aan moet blijven staan staat ook aan. Ik kan veel individuele apparaten controleren met mijn 5 smartify stekkers. De vraag is waar komt de 30 watt vandaan?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Is alleen de groepenkast omgebouwd of is ook de aansluiting, en daarmee neem ik aan ook meter, vernieuwd? Mogelijk dat het dus een afwijking is tussen beide (slimme) meters als het laatste het geval is?corsat schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 06:47:
Ik loop tegen iets vreemds aan, gisteren is mijn meterkast omgebouwd van 1 naar 3 fasen en nu zie ik snachts mijn sluip verbruik van 160 naar 190 watt gaan. Ik heb uiteraard alles gechecked en wat uit moet staan staat ook uit en omgekeerd wat aan moet blijven staan staat ook aan. Ik kan veel individuele apparaten controleren met mijn 5 smartify stekkers. De vraag is waar komt de 30 watt vandaan?
Sinds een week of wat ben ik me wat meer aan het verdiepen in het besparen op "sluipverbruik". Zo stond hier al 10 jaar de mechanische ventilatie op standje hoog met een constant verbruik van 60W. Die heb ik nu geautomatiseerd op basis van luchtvochtigheid in de douche, koken, slapen en afwezigheid. Scheelt al een aardig beetje. Dus ook het TV meubel (TV, STB, Google Nest hub, Nintendo Switch, switch) van 19W standby geautomatiseerd zodat deze in de nacht uit gaat. Eens zien of ik die ook ga schakelen op basis van afwezigheid. Sowieso met vakantie.
Nu heb ik nog 4 meetplugs besteld en ga ik eens zien of ik nog mee zou kunnen besparen op sluipverbruik. Het verbruik is nu in de nacht 120-140W (waar dat verschil dan in zit weet ik niet...). Waar ik aan zit te denken om te meten:
Verbruik was op jaarbasis 3000-3300kWh (gezin met 2 jonge kinderen en vrouw met onregelmatige werktijden).
Nu heb ik nog 4 meetplugs besteld en ga ik eens zien of ik nog mee zou kunnen besparen op sluipverbruik. Het verbruik is nu in de nacht 120-140W (waar dat verschil dan in zit weet ik niet...). Waar ik aan zit te denken om te meten:
- Server (NUC waar o.a. een website en Home Assistant op draait, dus die moet 24/7 draaien)
- Kastje met alle laders
- Oven
- Werkplek
- TV op logeerkamer (die sowieso (automatisch) geschakeld moet worden aangezien deze vrijwel nooit aanstaat; alleen in standby)
Verbruik was op jaarbasis 3000-3300kWh (gezin met 2 jonge kinderen en vrouw met onregelmatige werktijden).
@barrymossel
Je mechanische ventilator voor €200 vervangen door een DC model? Dan is het maximum verbruik 20W en in stand I 2 tot 3W.
Je mechanische ventilator voor €200 vervangen door een DC model? Dan is het maximum verbruik 20W en in stand I 2 tot 3W.
Het is een huurhuis. Daar wil ik liever niet in investeren. Maar ik heb het wel overwogen.GioStyle schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:40:
@barrymossel
Ik blijf dit in het algemeen een vreemde redenering vinden. Wat is het verschil tussen een huurhuis en een koophuis als je binnen 3-4 jaar een terugverdientijd hebt? Worst-case maak een overeenkomst met je verhuurder dat bij eerder vertrek, jij een deel van de aankoop terugkrijgt. Drie of vijf jaar jaar is een normaal termijn voor lineaire afkoop. Heb ik gedaan, verhuurder was blij en dacht mee op andere fronten en investeerde in een deel (van de keuken). Reduceren van (sluip)verbruik kan tegenwoordig een argument zijn om het label van het huis iets te verhogenbarrymossel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:42:
[...]
Het is een huurhuis. Daar wil ik liever niet in investeren. Maar ik heb het wel overwogen.
Klopt dit nou? Met 0,03W zou je op jaarbasis 10 cent kwijt zijn? Dan zet het eruit trekken van zo'n stekker toch geen zoden aan de dijk? Of maak ik een rekenfout?ThinkPad schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:15:
[...]
IKEA KOPPLA heeft 3 USB-poorten en komt goed uit een teardown review.
Meerdere 5V adapters met elk hun individuele verliezen en sluipverbruik tegenover een 3x USB blokje.barrymossel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:13:
[...]
Klopt dit nou? Met 0,03W zou je op jaarbasis 10 cent kwijt zijn? Dan zet het eruit trekken van zo'n stekker toch geen zoden aan de dijk? Of maak ik een rekenfout?
Je gaat daar idd waarschijnlijk niet erg veel mee bereiken maar voorkomt wel dat er ongebruikte adapters in het stekkerblok blijven zitten.
Hier heb ik 1 kamer waar een pc regelmatig lang aan staat en eigenlijk alle adapterblokjes geëlimineerd, mocht er iets 5V USB nodig hebben dan trekt hij dat maar uit de pc.
Daar zit een prima efficiënte voeding in en dat ding draait toch vrijwel idle, wanneer er een vape, draadloze oortjes, zaklamp of een powerbank opgeladen moeten worden dan gaat dat allemaal via de pc, kan wat langzaam gaan voor die powerbank maar dat komt toch niet op een dagje.
Mocht m'n telefoon onverhoopt leeg zijn en ff snel wat prik nodig hebben dan kan dat incidenteel supersnel met de meegeleverde 30W PD lader maar het overgrote deel van de tijd gaat het ook prima via de pc (die toch al stond te snorren).
Ik verwees meer naar:PalingDrone schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:19:
[...]
Meerdere 5V adapters met elk hun individuele verliezen en sluipverbruik tegenover een 3x USB blokje.
Je gaat daar idd waarschijnlijk niet erg veel mee bereiken maar voorkomt wel dat er ongebruikte adapters in het stekkerblok blijven zitten.
Hier heb ik 1 kamer waar een pc regelmatig lang aan staat en eigenlijk alle adapterblokjes geëlimineerd, mocht er iets 5V USB nodig hebben dan trekt hij dat maar uit de pc.
Daar zit een prima efficiënte voeding in en dat ding draait toch vrijwel idle, wanneer er een vape, draadloze oortjes, zaklamp of een powerbank opgeladen moeten worden dan gaat dat allemaal via de pc, kan wat langzaam gaan voor die powerbank maar dat komt toch niet op een dagje.
Mocht m'n telefoon onverhoopt leeg zijn en ff snel wat prik nodig hebben dan kan dat incidenteel supersnel met de meegeleverde 30W PD lader maar het overgrote deel van de tijd gaat het ook prima via de pc (die toch al stond te snorren).
Dat lees ik als: blokje niet uit het stopcontact halen kost me over een jaar 10 cent. Dat lijkt me een beetje geneuzel in de marge. Al heb ik er dan 10 in het stopcontact, dan kost het alsnog niks.Power consumption when idle is about 0.03 watt
Mocht je de ruimte hebben zou je ook de oude ventilatiebox kunnen bewaren en de nieuwe gaan gebruiken, wanneer je gaat verhuizen hang je dan de oude weer terug, iets met "naar originele staat terugbrengen".hamsteg schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:18:
[...]
Ik blijf dit in het algemeen een vreemde redenering vinden. Wat is het verschil tussen een huurhuis en een koophuis als je binnen 3-4 jaar een terugverdientijd hebt? Worst-case maak een overeenkomst met je verhuurder dat bij eerder vertrek, jij een deel van de aankoop terugkrijgt. Drie of vijf jaar jaar is een normaal termijn voor lineaire afkoop. Heb ik gedaan, verhuurder was blij en dacht mee op andere fronten en investeerde in een deel (van de keuken). Reduceren van (sluip)verbruik kan tegenwoordig een argument zijn om het label van het huis iets te verhogen.
Je kan dan eventueel de nieuwe box naar je toekomstige woning meenemen of 'm weer verpatsen op MP.
Bij een Zehnder/Stork unit is vaak een upgrade van alleen de motor mogelijk, dan hoef je slechts die oude motor maar te bewaren wat flink minder ruimte inneemt dan zo'n complete plastic box.
Da's waar, alles onder de 1W vind ik ook eigenlijk niet de moeite (tenzij het 20 stuks zijn dan is het een ander verhaal), een permanente stroomverbruiker als een vloerverwarmingspomp of een MV unit valt veel meer op te besparen.barrymossel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:24:
[...]
Ik verwees meer naar:
[...]
Dat lees ik als: blokje niet uit het stopcontact halen kost me over een jaar 10 cent. Dat lijkt me een beetje geneuzel in de marge. Al heb ik er dan 10 in het stopcontact, dan kost het alsnog niks.
Ik zou een excel-sheet maken met per ruimte alle apparaten, en dan gewoon elk apparaat meten.barrymossel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:38:
Iemand nog meer ideeën waar ik zou kunnen zoeken om wat extra te besparen?
Maar zou vooral kijken naar:
- Verbruik koel/vrieskast. Is ie al wat ouder, dan kan vervangen de moeite lonen.
- Wassen op een lagere temperatuur (kun je meten met zo'n stekker, let wel op het max vermogen dat de stekker aan kan)
- Waar mogelijk een wasrek gebruiken ipv de droger, of extra centrifugeren voor iets de droger in gaat.
- Elektrische bedbodems willen ook nog wel eens wat verbruiken.
- Klokjes en standby-verbruik van oven/magnetron
Ik zit zelf met een rustverbruik van ca 130-140W. Dat is incl een server (40W) een grote netwerkswitch, modem, en de nodige smarthome apparaten. Excl koelkast en keukenboilertje.
Feel free to Buy me a coffee
Alleen de groepenkast is aangepast, van 1 naar 3 fasen, 3 zekeringen en enkele kabels en ik heb achter de schakelaar een verdeling gemaakt over de 3 fasen. Wat ook opvalt is dat mijn youless laag en hoog omdraait en in de meter is dat ook het geval, heel bijzonder dus.RobertMe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:48:
[...]
Is alleen de groepenkast omgebouwd of is ook de aansluiting, en daarmee neem ik aan ook meter, vernieuwd? Mogelijk dat het dus een afwijking is tussen beide (slimme) meters als het laatste het geval is?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Ik had vanmiddag nog een excel gemaakt met geschat verbruik van de apparaten en ik ben bang dat ik niet meer dan 10-15 Watt extra kan besparen. Er gaat nog best veel naar m'n domotica en server. Verder koelkast, mechanische ventilatie en ketel.musicpixel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:30:
[...]
Ik zou een excel-sheet maken met per ruimte alle apparaten, en dan gewoon elk apparaat meten.
Maar zou vooral kijken naar:
- Verbruik koel/vrieskast. Is ie al wat ouder, dan kan vervangen de moeite lonen.
- Wassen op een lagere temperatuur (kun je meten met zo'n stekker, let wel op het max vermogen dat de stekker aan kan)
- Waar mogelijk een wasrek gebruiken ipv de droger, of extra centrifugeren voor iets de droger in gaat.
- Elektrische bedbodems willen ook nog wel eens wat verbruiken.
- Klokjes en standby-verbruik van oven/magnetron
Ik zit zelf met een rustverbruik van ca 130-140W. Dat is incl een server (40W) een grote netwerkswitch, modem, en de nodige smarthome apparaten. Excl koelkast en keukenboilertje.
Waarschijnlijk moet ik het meer zoeken buiten dat "sluipverbruik". Zo lijkt de TV op bepaalde momenten meer te gebruiken dan op andere (waarschijnlijk door automatische helderheid). En ook staat hier vaak de TV aan als achtergrondgeluid, maar muziek op de Google Home kan natuurlijk ook.
Vaatwasser had ik al getest en we draaien het minst verbruiken de programma, al scheelt het niet veel. Wasmachine gebruiken we doorgaans op 30 graden. Droger kunnen we waarschijnlijk wat minder draaien.
Dan verder de werkplek nog. Heel groot scherm dat ik vaak vergeten uit te zetten en volgens mij aardig wat verbruikt.
Ik ga gewoon de komende weken lekker meten!
---edit---
Oeh, de luchtbevochtiger neemt ook 6-18W. En die staat de laatste tijd ook constant aan, aangezien de luchtvochtigheid nu gemeten wordt door de Nest en die lijkt totaal niet accuraat.
[ Voor 5% gewijzigd door barrymossel op 08-02-2023 20:30 ]
Wordt die niet automatisch uitgeschakeld (als PC X minuten vergrendeld / niet gebruikt is)? Mijn antieke Dell 25" (2015 model) verbruikt aan in standby (/uitgeschakeld door bv laptop) volgens mij minder dan 1W. Met de tiptoets uit zetten levert dan ook echt maar een marginale besparing op (maar doe ik wel altijd)barrymossel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:23:
Dan verder de werkplek nog. Heel groot scherm dat ik vaak vergeten uit te zetten en volgens mij aardig wat verbruikt.
Interessante waar ik zelf vandaag achter kwam. PC gebruikt uit 2,5W. Ik heb nu een mini PCtje staan die om en nabij net zo krachtig is (Intel i5-6500 meen ik vs Intel N5105, beide quad cores), die met een kale Debian installatie 2,4W doet idle. Nu vind ik 2,4W te marginaal om te optimaliseren. Maar toch grappig dat een oud systeem met ATX voeding uit net zoveel verbruikt als een nieuw systeem idle kan doen.
@RobertMe dat verbruik komt waarschijnlijk door Wake On Lan?
@barrymossel Die luchtbevochtiger en droger kan je zo ongeveer tegen elkaar wegstrepen wanneer je de was op 2 kleine rekjes in verschillende kamers te drogen hangt. 
Voor handdoeken zou ik de droger nog wel gebruiken want die worden wel erg ruw van binnen drogen in een te droog huis. Dat probeerde ik hier ook maar werd al snel korrel 80 om je mee af te drogen, na de 2e laag vel weggescrubt te hebben gaan die dus weer mooi de droger in.
Voor handdoeken zou ik de droger nog wel gebruiken want die worden wel erg ruw van binnen drogen in een te droog huis. Dat probeerde ik hier ook maar werd al snel korrel 80 om je mee af te drogen, na de 2e laag vel weggescrubt te hebben gaan die dus weer mooi de droger in.
Aan de lader vergrendelt ie alleen. En die instellingen zijn niet te wijzigen (stomme policy). Dus scherm volle bak aan. Vaak zet ik het (aangesloten) scherm wel uit, maar vaak ook niet. Dus even nadenken hoe ik dat kan automatiseren.RobertMe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:41:
[...]
Wordt die niet automatisch uitgeschakeld (als PC X minuten vergrendeld / niet gebruikt is)? Mijn antieke Dell 25" (2015 model) verbruikt aan in standby (/uitgeschakeld door bv laptop) volgens mij minder dan 1W. Met de tiptoets uit zetten levert dan ook echt maar een marginale besparing op (maar doe ik wel altijd)
Geen idee of ik dat aan heb staan. Maar is ook een systeem uit 2015 met dito voeding (en wellicht is die zelfs hergebruikt / ouder). Kan mij dus sowieso indenken dat alleen een nieuwe voeding al een besparing oplevert.Beekforel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:02:
@RobertMe dat verbruik komt waarschijnlijk door Wake On Lan?
Er gaat echt geen natte was in de woonkamer hangen. Hangt op zolder en dat is te ver weg van de eikenhouten tafel. En juist daar wil ik de luchtvochtigheid op peil houden dus.PalingDrone schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:03:
@barrymossel Die luchtbevochtiger en droger kan je zo ongeveer tegen elkaar wegstrepen wanneer je de was op 2 kleine rekjes in verschillende kamers te drogen hangt.
Kun je niet beter nadenken hoe je bij het werk om opheldering gaat vragen waarom deze automatische energiebesparing niet aan staat noch aangepast kan worden? Lijkt mij een makkelijkere route.barrymossel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:12:
[...]
Aan de lader vergrendelt ie alleen. En die instellingen zijn niet te wijzigen (stomme policy). Dus scherm volle bak aan. Vaak zet ik het (aangesloten) scherm wel uit, maar vaak ook niet. Dus even nadenken hoe ik dat kan automatiseren.
Bedrijf van 13.000 man. Hoofdkantoor niet in NL. Mweh, heb ooit eens de wachtwoord policy ter discussie gesteld. Werd niet eens op gereageerd.RobertMe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:15:
[...]
Kun je niet beter nadenken hoe je bij het werk om opheldering gaat vragen waarom deze automatische energiebesparing niet aan staat noch aangepast kan worden? Lijkt mij een makkelijkere route.
Ik doe het zelf wel...
Lekker bedrijf dan, oogkleppen op voor de huidige energiecrisis? Heb het bij mijn werkgever onlangs ook aangepast voor +/- 3000 werkplekken, veelal met dubbel scherm ook nog.
Dit zijn echt quick wins voor een bedrijf om energie te besparen.
Als ik (langduriger) wegloop van mijn PC zet ik m in slaapstand met de toetscombinaties. Dan gaan de 3 schermen ook in slaapstand. Gaat totaal van 250W naar iets van 12W...barrymossel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:12:
[...]
Aan de lader vergrendelt ie alleen. En die instellingen zijn niet te wijzigen (stomme policy). Dus scherm volle bak aan. Vaak zet ik het (aangesloten) scherm wel uit, maar vaak ook niet. Dus even nadenken hoe ik dat kan automatiseren.
Anders, als je Home Assistant gebruikt, misschien een presence-sensor gebruiken? Langer dan 5 minuten weg = scherm uit?
Weet niet waar je je server voor gebruikt, maar als het alleen je domotica (HA) is die je 24/7 wilt draaien, dan kun je nog iets van een nuc overwegen, en de server 's nachts uitzetten. Of kijken of de server zuiniger kan.barrymossel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:23:
[...]
Er gaat nog best veel naar m'n domotica en server. Verder koelkast, mechanische ventilatie en ketel.
Dat kan best aantikken, afhankelijk van het verbruik van de tv. Ik gebruik hier traditionele versterkers in huis met daaraan een chromecast. Die versterker schakelt automatisch aan (mbv een smart plug) zodra ik begin te casten (aangestuurd door Home Assistant). En weer uit als ik stop met casten.En ook staat hier vaak de TV aan als achtergrondgeluid, maar muziek op de Google Home kan natuurlijk ook.
Breek me de bek niet open. Ik denk dat er bij ons teveel verdiend wordt... Nee, dat weet ik wel zeker. Maar dat is nog meer off-topic.ThinkPad schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:46:
Lekker bedrijf dan, oogkleppen op voor de huidige energiecrisis? Heb het bij mijn werkgever onlangs ook aangepast voor +/- 3000 werkplekken, veelal met dubbel scherm ook nog.
Zoiets is wel m'n idee. De presence sensors vind ik wel wat aan de dure kant, maar er zijn wel weer mogelijkheden denk ik. Softwarematig zal wel niet veel kunnen (sta al op een zwarte lijst ivm omzeilen van e.e.a.), maar het gaat me vast lukken. Desnoods met een druksensor of zoiets.musicpixel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:15:
[...]
Als ik (langduriger) wegloop van mijn PC zet ik m in slaapstand met de toetscombinaties. Dan gaan de 3 schermen ook in slaapstand. Gaat totaal van 250W naar iets van 12W...
Anders, als je Home Assistant gebruikt, misschien een presence-sensor gebruiken? Langer dan 5 minuten weg = scherm uit?
Volgens mij is de campagne achterhaald om de stekker er uit te trekken van ongebruikte adapters. Door europees beleid mogen ze ongebruikt niet veel meer verbruiken. Dus die dingen die de laatste 5 a 10 jaar op de markt zijn gekomen, kan je er net zo goed in laten zitten. Maar check wel of je niet toevallig een stroomslurper er in laat zitten.barrymossel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:13:
[...]
Klopt dit nou? Met 0,03W zou je op jaarbasis 10 cent kwijt zijn? Dan zet het eruit trekken van zo'n stekker toch geen zoden aan de dijk? Of maak ik een rekenfout?
Misschien zou brandgevaar nog een issue kunnen zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door jan-- op 09-02-2023 17:28 ]
Weet niet helemaal of dit het juiste topic is maar ik zat te dubbel waar ik het moest plaatsen dus dan maar hier omdat het idee stroom bespaart.
Ik zat eraan te denken om de warm en koud water kraan van de wasbak in de keuken te splitsen en daar en thermostaat kraan aan te hangen en die in te stellen op 45 graden. Dit 45 graden water kan dan vervolgens de wasmachine ingevoerd worden die naast de wasbak staat.
Dit is natuurlijk te warm voor de standaard 30 graden was die ik normaal doe maar het eerste deel is natuurlijk koud en lauw water en de machine zelf zal ook koud zijn en de kleding ook dus onder de streep zal het dicht in de buurt zijn.
Hierdoor hoef ik daardoor niet elektrisch dat water te verwarmen met een COP 1 verwarming element.
Zijn er mensen die zoiets al bekeken/uitgevoerd hebben en zijn er mogelijke nadelen die ik over het hoofd zie? Ik Snap dat een wasmachine zonder hot invoer niet tegen kokendheet water kan maar 40 a 45 graden lijkt mij niet dermate warm dat het schade kan veroorzaken.
Ik zat eraan te denken om de warm en koud water kraan van de wasbak in de keuken te splitsen en daar en thermostaat kraan aan te hangen en die in te stellen op 45 graden. Dit 45 graden water kan dan vervolgens de wasmachine ingevoerd worden die naast de wasbak staat.
Dit is natuurlijk te warm voor de standaard 30 graden was die ik normaal doe maar het eerste deel is natuurlijk koud en lauw water en de machine zelf zal ook koud zijn en de kleding ook dus onder de streep zal het dicht in de buurt zijn.
Hierdoor hoef ik daardoor niet elektrisch dat water te verwarmen met een COP 1 verwarming element.
Zijn er mensen die zoiets al bekeken/uitgevoerd hebben en zijn er mogelijke nadelen die ik over het hoofd zie? Ik Snap dat een wasmachine zonder hot invoer niet tegen kokendheet water kan maar 40 a 45 graden lijkt mij niet dermate warm dat het schade kan veroorzaken.
Het fijne weet ik er niet van, maar alleen de hoofdwas gebeurt volgens mij op temperatuur, daarvoor een koude voorwas en na de hoofdwas 1 of 2 spoelbeurten met koud water.computerjunky schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:36:
Weet niet helemaal of dit het juiste topic is maar ik zat te dubbel waar ik het moest plaatsen dus dan maar hier omdat het idee stroom bespaart.
Is dus helemaal niet zo simpel en alles met warm water doen levert zeker geen besparing op.
Er zijn wel producten die dit met wat instellingen proberen te timen https://www.groene-energi...ines-en-vaatwassers/p-1a/
@computerjunky niet doen. veel eiwitten klonteren bij hogere temperaturen, dus een goede was (of vaatwas) begint juist koud. Als je daar gelijk 45 graden instuurt wordt het resultaat er niet beter op. Stteds meer wordt er met enzymen gewassen en dat gaat best goed bij lage temps. Alleen wasgoed etc is het soms handig om dood te maken met 60c,
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Voor zover ik weet heeft mijn standaard 1 uurs programma die ik meestal draai helemaal geen voorwas. Die begint meteen met de hoofdwas en spoelt meteen het wasmiddel de trommel in. Het 30 min sportprogramma heeft zeker weten geen voorwas. wel kan ik de voorwas programmeren maar heb dat eigenlijk nooit gedaan. vind het nogal een onnodige verspilling.
Maar idd spoelen zal zal dan wel warm gebeuren. Maar ik denk dat dat marginaal gasverbruik is gezien de wasmachine echt bijzonder krenterig is met water.
Ik weet dat ik voor 60 minuten douchen precies 1 m³ gas verbruik maar heb eigenlijk nooit bijgehouden hoeveel water ik precies gebruik en hoeveel de wasmachine gebruikt. Ik denk dat ik dat bij de was morgen maar even opschrijf en dit bereken voor hoofdwas en spoelen. De douche staat op 32 graden iets kouder dus maar geeft wel een idee. En zelfs 32 graden invoer scheelt weer stroom gezien et kraanwater hier 11 a 12 graden aanvoer is.
Wat betreft eiwitten. Ik denk niet dat dat met een was echt relevant is.
Ben sinds deze week trouwens ook gestopt met water koken via de inductie plaat en die het met de waterkoker wat 5-7% scheelt. Op jaarbasis niet schokkend maar toch weer een besparing. Ergens gaat er volgens de meting wat energie verloren bij het gebruik van de inductie plaat. Wat niet verassend is. Dat ding heeft niet voor niets een koel fan en word warm aan de onderkant.
Kwam er ook achter dat de magnetron verre van efficiënt is. Voor een 800 watt rendement verstookt dat ding 1500 Watt. Meestal kook ik daar rijst in dus ik denk dat ik toch maar mijn geloof opzij moet zetten en een rijstkoker ga halen.
Maar idd spoelen zal zal dan wel warm gebeuren. Maar ik denk dat dat marginaal gasverbruik is gezien de wasmachine echt bijzonder krenterig is met water.
Ik weet dat ik voor 60 minuten douchen precies 1 m³ gas verbruik maar heb eigenlijk nooit bijgehouden hoeveel water ik precies gebruik en hoeveel de wasmachine gebruikt. Ik denk dat ik dat bij de was morgen maar even opschrijf en dit bereken voor hoofdwas en spoelen. De douche staat op 32 graden iets kouder dus maar geeft wel een idee. En zelfs 32 graden invoer scheelt weer stroom gezien et kraanwater hier 11 a 12 graden aanvoer is.
Wat betreft eiwitten. Ik denk niet dat dat met een was echt relevant is.
Ben sinds deze week trouwens ook gestopt met water koken via de inductie plaat en die het met de waterkoker wat 5-7% scheelt. Op jaarbasis niet schokkend maar toch weer een besparing. Ergens gaat er volgens de meting wat energie verloren bij het gebruik van de inductie plaat. Wat niet verassend is. Dat ding heeft niet voor niets een koel fan en word warm aan de onderkant.
Kwam er ook achter dat de magnetron verre van efficiënt is. Voor een 800 watt rendement verstookt dat ding 1500 Watt. Meestal kook ik daar rijst in dus ik denk dat ik toch maar mijn geloof opzij moet zetten en een rijstkoker ga halen.
@computerjunky
Paar dingen om rekening mee te houden:
- Hoe lang duurt het voor het water uit de keukenkraan warm is? Als de afstand van de ketel tot de kraan te groot is, dan is je wasmachine al vol, voordat het warme water er eindelijk aankomt. En dan ben je dus alleen het water in de leiding aan het opwarmen en moet de wasmachine nog steeds verwarmen.
- Heb je al gemeten hoeveel energie je wasmachine per wasbeurt nu gebruikt?
- Als je weet hoeveel water je wasmachine gebruikt, kun je eens de keukenkraan openzetten en hetzelfde aantal liters tappen, en dan meten hoe warm het water is en hoeveel gas dat kostte.
Ik vraag me af of het vullen met warm water + leidingverlies + aanschaf thermostaat etc wel opweegt tegen verwarmen met elektra.
- Wat die rijstkoker betreft: hoe vaak kook je rijst, en weegt de aanschaf van een rijstkoker op tegen het extra verbruik van de magnetron? Zijn er ook zuiniger magnetrons? Kun je het water eerst koken in een waterkoker voor je het in de magnetron zet?
- Hoe lang duurt het voor het water uit de keukenkraan warm is? Als de afstand van de ketel tot de kraan te groot is, dan is je wasmachine al vol, voordat het warme water er eindelijk aankomt. En dan ben je dus alleen het water in de leiding aan het opwarmen en moet de wasmachine nog steeds verwarmen.
- Als je weet hoeveel water je wasmachine gebruikt, kun je eens de keukenkraan openzetten en hetzelfde aantal liters tappen, en dan meten hoe warm het water is en hoeveel gas dat kostte.
Ik vraag me af of het vullen met warm water + leidingverlies + aanschaf thermostaat etc wel opweegt tegen verwarmen met elektra.
- Wat die rijstkoker betreft: hoe vaak kook je rijst, en weegt de aanschaf van een rijstkoker op tegen het extra verbruik van de magnetron? Zijn er ook zuiniger magnetrons? Kun je het water eerst koken in een waterkoker voor je het in de magnetron zet?
De leiding van CV naar keuken is minder als 7 meter. het water is nda ook heel snel warm en dat eerste deel kan je compenseren door iets warmer aan te voeren dan wat je target temp is.musicpixel schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:11:toon volledige bericht
@computerjunky
Ik ga vandaag alles meten in hoeveel liters er verbruikt worden hoeveel stroom er verbruikt word en wat de stroom pieken zijn tijdens het verwarmen ten opzichte van het standaard draaien en centrifugeren enz.
Warm water aanzetten is niet representatief voor hoeveel gas het kost omdat je dan een volledige warm water afname doet ipv een fixed temperatuur afname waarbij minder warm water gebruikt word. maar ik kan wel mijn douche aan zetten waar gemixed word.
Thermostaatkraan heb ik nog liggen (de oude die er op zat in de douche).
En ik koor 3 a 4 keer per week rijst. en nee er zijn geen efficiëntere magnetrons. het is gewoon de natuur van het beestje. Pas toen ik begon met meten kwam ik erachter dat 800w helemaal geen 800w gebruikt.
Ik heb net gemeten wat eenmalig gebruik kost en het valt nog mee met 155w voor. of daar dus erg veel valt te halen. een rijstkoker is wel efficiënter dat is een feit maar of het veel scheelt op jaarbasis... Denk dat ik er misschien 15-20 kWh mee win.
Eigenlijk me de moeite niet waard om opnieuw de perfecte rijst te moeten leren koken voor iedere soort.
Heb je toevallig de "tap comfort" stand aan staan op je ketel? Indien ja dan wordt er constant, vaak ook nog 's nachts een paar liter water opgewarmd/warmgehouden voor die eerste liters door de leiding, op jaarbasis scheelt het uitzetten van die comfortstand je weer een beetje gas en stroom voor de CV. De ketel hoeft dan, bijvoorbeeld 's zomers ook niet meer aan te slaan/warm te houden op momenten dat er toch geen ww vraag is.computerjunky schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:36:toon volledige bericht
[...]
De leiding van CV naar keuken is minder als 7 meter. het water is nda ook heel snel warm en dat eerste deel kan je compenseren door iets warmer aan te voeren dan wat je target temp is.
Ik ga vandaag alles meten in hoeveel liters er verbruikt worden hoeveel stroom er verbruikt word en wat de stroom pieken zijn tijdens het verwarmen ten opzichte van het standaard draaien en centrifugeren enz.
Warm water aanzetten is niet representatief voor hoeveel gas het kost omdat je dan een volledige warm water afname doet ipv een fixed temperatuur afname waarbij minder warm water gebruikt word. maar ik kan wel mijn douche aan zetten waar gemixed word.
Thermostaatkraan heb ik nog liggen (de oude die er op zat in de douche).
En ik koor 3 a 4 keer per week rijst. en nee er zijn geen efficiëntere magnetrons. het is gewoon de natuur van het beestje. Pas toen ik begon met meten kwam ik erachter dat 800w helemaal geen 800w gebruikt.
Ik heb net gemeten wat eenmalig gebruik kost en het valt nog mee met 155w voor. of daar dus erg veel valt te halen. een rijstkoker is wel efficiënter dat is een feit maar of het veel scheelt op jaarbasis... Denk dat ik er misschien 15-20 kWh mee win.
Eigenlijk me de moeite niet waard om opnieuw de perfecte rijst te moeten leren koken voor iedere soort.
Ik heb die "tapcomfort" functie hier uitgezet, denk dat dat meer bespaart op jaarbasis dan lauwwarm water naar je wasmachine sturen, met tapcomfort aan zijn je leidingen ook niet gelijk warm en merk eigenlijk nagenoeg geen verschil, behalve dat de ketel nu niet meer 's nachts aanslaat om miniboiler van +/- 6 liter te spelen.
Die paar seconden dat het water iets kouder is aan het begin van een douchebeurt zijn verwaarloosbaar en warm water komt nog steeds vlot genoeg uit de kranen.
Maar ben wel benieuwd naar je metingen.
Nee die heb ik 4 jaar geleden al in de eco stand gezet. de leidingen zijn hier zo kort dat het echt maar een paar seconden verschil maakte.PalingDrone schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:46:
[...]
Heb je toevallig de "tap comfort" stand aan staan op je ketel? Indien ja dan wordt er constant, vaak ook nog 's nachts een paar liter water opgewarmd/warmgehouden voor die eerste liters door de leiding, op jaarbasis scheelt het uitzetten van die comfortstand je weer een beetje gas en stroom voor de CV. De ketel hoeft dan, bijvoorbeeld 's zomers ook niet meer aan te slaan/warm te houden op momenten dat er toch geen ww vraag is.
Ik heb die "tapcomfort" functie hier uitgezet, denk dat dat meer bespaart op jaarbasis dan lauwwarm water naar je wasmachine sturen, met tapcomfort aan zijn je leidingen ook niet gelijk warm en merk eigenlijk nagenoeg geen verschil, behalve dat de ketel nu niet meer 's nachts aanslaat om miniboiler van +/- 6 liter te spelen.
Die paar seconden dat het water iets kouder is aan het begin van een douchebeurt zijn verwaarloosbaar en warm water komt nog steeds vlot genoeg uit de kranen.
Maar ben wel benieuwd naar je metingen.
Met de dunne leiding en de run van de leiding is het echt maar een paar liter voordat er warmer water uit de cv komt rollen. Scheelde overigens met mijn cv 125 M³ aan gas dus zeker de moeite waard.
Dan hoop ik niet dat iemand een Intergas ketel heeft waarbij "eco" de zelflerende variant is van tapcomfort, bij die ketels is er een 3e optie in de vorm van gewoon uit, beetje verneukeratieve greenwash die Intergas eco mode.computerjunky schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:12:
[...]
Nee die heb ik 4 jaar geleden al in de eco stand gezet. de leidingen zijn hier zo kort dat het echt maar een paar seconden verschil maakte.
Met de dunne leiding en de run van de leiding is het echt maar een paar liter voordat er warmer water uit de cv komt rollen. Scheelde overigens met mijn cv 125 M³ aan gas dus zeker de moeite waard.
Hier staat de ketel in het midden van het gelijkvloerse appartement, ook overal lekker korte leidingen en daarom comfort genoeg zonder dat extra gas en stroomverbruik. 125 M³ pffff, das pittig.
Scheelt ook een keer of 6 ventileren van de ketel per dag dus stroomverbruik zal ook minder zijn wanneer de CV gewoon blijft slapen (om een beetje ontopic te blijven)
Mijn geval betreft een remeha avanta uit 2007.PalingDrone schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:34:
[...]
Dan hoop ik niet dat iemand een Intergas ketel heeft waarbij "eco" de zelflerende variant is van tapcomfort, bij die ketels is er een 3e optie in de vorm van gewoon uit, beetje verneukeratieve greenwash die Intergas eco mode.
Hier staat de ketel in het midden van het gelijkvloerse appartement, ook overal lekker korte leidingen en daarom comfort genoeg zonder dat extra gas en stroomverbruik. 125 M³ pffff, das pittig.
Scheelt ook een keer of 6 ventileren van de ketel per dag dus stroomverbruik zal ook minder zijn wanneer de CV gewoon blijft slapen (om een beetje ontopic te blijven)
Helaas heb ik dit te laat gelezen en begonnen al met WiFi plugs, maar ik ga toch Zigbee proberen.hamsteg schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:38:
Advies begin meteen met ZigBee. Een eenvoudige gateway kost €20-30 en ondersteunt 40-100 devices.
Is er een advies voor goede gateway of topic over zigbee?
Natuurlijk smart plugs verbruiken zelf wat energie (0.5 - 1.2W), maar grootste deel van verbruik zit in relay, lijkt het.
Echt laag verbruik! Een plug van TP-link verbruikt meer. Wat bedoel je “ nadat ik de USB uitgangen "afgekoppeld"”?RobertMe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:15:
Een Zigbee stekkerdoos van de Lidl die ik laatst heb gekocht (met 3 individueel te schakelen stekkers) verbruikt nadat ik de USB uitgangen "afgekoppeld" heb meen ik ook rond de 0,5W.
Vooropgesteld: ik heb geen idee hoe nauwkeurig de Z-Wave plug, van Fibaro, die ik heb is. Dus die 0,3W kan ook compleet fout zijn. Feit is echter wel dat zowel Zigbee als Z-Wave een stuk zuiniger zouden zijn (daarom zie je ook bijna geen wifi gebaseerde domotica op batterijen).andru123 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:11:
[...]
Echt laag verbruik! Een plug van TP-link verbruikt meer. Wat bedoel je “ nadat ik de USB uitgangen "afgekoppeld"”?
V.w.b. USB uitgangen afkoppelen. De stekkerdoos van de Lidl heeft 3 normale 230V uitgangen en daarnaast nog 3 USB poorten. Oftewel: er zit een kleine adapter ingebakken die van de 230V AC 5V DC maakt (eigenlijk zitten er twee "adapters" in, de Zigbee chip & relais werken uiteraard ook niet direct op 230V). Ik heb vervolgens dus de stekkerdoos open gemaakt en de draden naar de "USB adapter" afgeknipt. Maar eigenlijk maakt dat dus vrijwel geen verschil.
Vrijwel, of helemaal niet? Wordt de Zigbee module en relais niet gewoon gevoed door dezelfde DC-DC converter die ook de USB-poorten voed?RobertMe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:20:
[...]
er zit een kleine adapter ingebakken die van de 230V AC 5V DC maakt (eigenlijk zitten er twee "adapters" in, de Zigbee chip & relais werken uiteraard ook niet direct op 230V). Ik heb vervolgens dus de stekkerdoos open gemaakt en de draden naar de "USB adapter" afgeknipt. Maar eigenlijk maakt dat dus vrijwel geen verschil.
Nope. De Zigbee module, drie relais, etc, zitten aan de kant waar het netsnoer zit. Vervolgens lopen er twee "dikke" draden (zelfde dikte als gebruikt naar de stopcontacten) naar de andere kant, waar de USB poorten zitten. En daar zit dan een PCB met weer redelijk wat elektronica (als in: de adapter) met de USB poorten er ook op gesoldeerd. Is dus echt gescheiden.ThinkPad schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:38:
[...]
Vrijwel, of helemaal niet? Wordt de Zigbee module en relais niet gewoon gevoed door dezelfde DC-DC converter die ook de USB-poorten voed?
Verschil met en zonder was volgens mij (minder dan) 0,3W. Wat gelijk is aan het verbruik van het stekkerblok met alles uitgeschakeld (de 3 stopcontacten dus, USB kan niet geschakeld worden), dat was ook iets van 0,3W. Per ingeschakeld stopcontact gebruikt die IIRC ook 0,3W extra (relais + LED).
Edit:
Had er toentertijd ook wat over geschreven:
RobertMe in "[Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1"
RobertMe in "[Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1"
Nul draad loopt dus vanaf de "rail" van stopcontacten. Dus gegarandeerd dat er 230V AC staat op PCB met USB poorten. En dus niet een 5V DC doorlus vanaf de andere kant met Zigbee module.
[ Voor 18% gewijzigd door RobertMe op 22-03-2023 17:11 ]
Heb deze week eens een rondje van het huis gedaan en alle sluimerverbruikers gezocht:
Het IT gedeelte is toch de grootste verbruiker
- UPS
- modem in bridge
- Unifi Dream Router
- Synology DS218+ // 2x4TB
- Homey (binnenkort gaat die weg)
- Hue Bridge
- Intel NUC voor Home Assistant
Bovenstaande verbruiken continu 47W
Extra:
- Mesh wifi Orbi (3x) 6W/stuk
- Evohome
- Velux bridge
- veel shelly's en 14 tasmota energieplugs (1W standby/stuk)
In totaal voor IT: 86W continu.. is meer dan 2kWh/dag
NAS draait continu gezien ik Synology Drive en Surveillance station gebruik, eventueel zou ik naar een clouddienst abo kunnen gaan, maar dan lever je weer in aan opties en comfort + recurrent payments.
Het IT gedeelte is toch de grootste verbruiker
- UPS
- modem in bridge
- Unifi Dream Router
- Synology DS218+ // 2x4TB
- Homey (binnenkort gaat die weg)
- Hue Bridge
- Intel NUC voor Home Assistant
Bovenstaande verbruiken continu 47W
Extra:
- Mesh wifi Orbi (3x) 6W/stuk
- Evohome
- Velux bridge
- veel shelly's en 14 tasmota energieplugs (1W standby/stuk)
In totaal voor IT: 86W continu.. is meer dan 2kWh/dag
NAS draait continu gezien ik Synology Drive en Surveillance station gebruik, eventueel zou ik naar een clouddienst abo kunnen gaan, maar dan lever je weer in aan opties en comfort + recurrent payments.
Ik vind dat nog wel meevallen. Hier heb ik minimaal 150W aan IT-verbruik.
Als je graag minder wilt verbruiken, dan zou ik de UPS weghalen.
[ Voor 33% gewijzigd door A. Qonsaides op 23-03-2023 13:03 ]
Ik kwam thuis op het volgende qua sluipverbruikers
Netwerk 28.6
Home Automation 18.8
PC's & Spelcomputer 9.6
TV 13.4
Huishoudelijk 7.1
Verwarming/Koeling 2.3
Laders 5.0
Diversen 7.5
(Koelkast/diepvries/etc tel ik hier niet als sluipverbruikers)
Inmiddels wel een flink aantal energyplugs geinstalleerd, die ik in bovenstaande nog niet meegenomen heb.
Netwerk 28.6
Home Automation 18.8
PC's & Spelcomputer 9.6
TV 13.4
Huishoudelijk 7.1
Verwarming/Koeling 2.3
Laders 5.0
Diversen 7.5
(Koelkast/diepvries/etc tel ik hier niet als sluipverbruikers)
Inmiddels wel een flink aantal energyplugs geinstalleerd, die ik in bovenstaande nog niet meegenomen heb.
Ruim 1300 KWh/jaar alleen aan IT? Ik moet alleen mijn mobiel wat vaker laden, omdat deze als hotspot wordt gebruikt. Dat is alles wat IT betreft. Mijn totaal jaarverbruik was afgelopen jaar nog maar 336 KWh. Dat is dus nog minder dan gemiddeld 1 KWh/dag.A. Qonsaides schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:02:
Ik vind dat nog wel meevallen. Hier heb ik minimaal 150W aan IT-verbruik.
Ik ben ook flink aan het monitoren geweest. Maar als ik het eenmaal weet, hoef ik het niet individueel te blijven meten. Ik hou het globaal bij op slimmemeterportaal en het huidige verbruik op een display via de P1 poort van de slimmemeter. Dat verbruikt dus helemaal niks. Als de koelkast uit is verbruik ik 4 Watt (CV ketel etc.)
Wat LED verlichting, radio, af en toe wassen, stofzuigen, maaien, oven, laptop laden. Het hoeft toch allemaal niet zo veel stroom te verbruiken?
Ach. Ik heb ook een sloot Domotica draaien en een server. Dat gaat dan hard. Maar het mag ook wat kosten, net als elke hobby.
336kwh is voor ons als gezien totaal onhaalbaar. Ik ben recentelijk van eerst 6000 naar 5000kwh en nu naar 4500kwh gegaan door wat apparaten te vervangen. Ik wil mijn server en NAS nog wat zuiniger maken dan ga ik richting de 3200-3500.. Maar dan houdt het wel op. Zolang de Kwhs nog rond de 50-70ct blijven hangen vind ik het wel prima.
336kwh is voor ons als gezien totaal onhaalbaar. Ik ben recentelijk van eerst 6000 naar 5000kwh en nu naar 4500kwh gegaan door wat apparaten te vervangen. Ik wil mijn server en NAS nog wat zuiniger maken dan ga ik richting de 3200-3500.. Maar dan houdt het wel op. Zolang de Kwhs nog rond de 50-70ct blijven hangen vind ik het wel prima.
[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 24-03-2023 10:28 ]
Of je bent geniaal bezig of je maakt een rekenfout. Koelkast, vriezer en verlichting en je 336kWh is er doorheen hoor.jan-- schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:07:
[...]
Mijn totaal jaarverbruik was afgelopen jaar nog maar 336 KWh. Dat is dus nog minder dan gemiddeld 1 KWh/dag.
Wat LED verlichting, radio, af en toe wassen, stofzuigen, maaien, oven, laptop laden. Het hoeft toch allemaal niet zo veel stroom te verbruiken?
Overigens wel deels met je eens. Ik kijk ook nog steeds vreemd op als Tweakers op hun verbruik willen besparen maar 200W constant verbruik aan IT links laten liggen. Beetje smarthome snap ik nog wel, maar waarom ik om 4 uur 's nachts een server zou willen laten draaien, schiet mij maar lek.
[ Voor 22% gewijzigd door mk1992 op 24-03-2023 11:37 ]
Cash is king.
Die server draait bv om dat smarthome aan te sturen zodat de slimme verlichting aan gaat als wekkermk1992 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:36:
Ik kijk ook nog steeds vreemd op als Tweakers op hun verbruik willen besparen maar 200W constant verbruik aan IT links laten liggen. Beetje smarthome snap ik nog wel, maar waarom ik om 4 uur 's nachts een server zou willen laten draaien, schiet mij maar lek.
In alle eerlijkheid denk ik dat mijn sluipverbruik aan IT ook wel rond de 100W zal zitten. Heb nu een Fibaro tussenstekker op stekkerdoos van patchkast met daarin een Ubiquiti PoE switch (incl. AP dat gevoed wordt), een nieuwe / recentelijk in gebruik genomen mini PC en een RPi. Continu verbruik daarvan is 25 tot 30 Watt. Die RPi gaat er binnenkort dan wel uit en de twee dingetjes die daarop draaien naar die mini PC. Daarnaast nog een zelfbouw server / NAS incl 3 3,5" HDDs (onzuinig), hangt ook nog eens aan een UPS (nog eens onzuinig) en die verbruikt meen ik rond de 40W uit de muur. Maar de "24/7" services die daar op draaien (waaronder Home Assistant) wil ik verplaatsen naar die mini PC. En dan alleen overdag die grote bak aan. En daarnaast dan nog een Ziggo modem, UniFi router & switch (die via PoE weer een AP & switch voed). Die waarschijnlijk in totaal ook continu 20W of zo zullen verbruiken.
Waarbij naast de "grote" server dan vooral de UniFi switches flinke stroomvreters schijnen te zijn. Van die 25 - 30W aan stekkerdoos met 16 poorts switch + mini PC + RPi zou die mini PC ruim onder de 5W moeten zitten (idle zonder services 2,5W, nu met minimaal gebruik omdat nog niet alles is over gezet is die eigenlijk nog steeds echt idle) en die RPi zal ook maar 2W of zo pakken. Dus dan is er ongeveer 20W aan verbruik van de switch (+ AP maar meen vaker gelezen te hebben dat dat ook maar 3, 4 Watt is).
[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 24-03-2023 11:56 ]
Misschien dat @jan-- het verbruik na opwekking/direct verbruik van zonnepanelen neemt?
Want inderdaad: 336 kWh per jaar is eigenlijk praktisch onmogelijk. Dat zou namelijk neerkomen op gemiddeld slechts ca 38 Watt verbruik.
Ik beschouw mijn standby verbruik (waarbij koelkast en 2 diepvriezen niet draaien) met ca 70 Watt als laag. Maar dat zou dan al 2x zo hoog zijn...
En slechts 4 Watt voor standby van de ketel + andere apparatuur klinkt ook extreem weinig. De Remeha ketel (uit 2016) die ik had voordat ik over ging naar een WP had al een standby verbruik van ca 6,5 Watt.
Dus ben wel nieuwsgierig naar de details @jan--.
Misschien ben jij wel de koning van dit topic!
Want inderdaad: 336 kWh per jaar is eigenlijk praktisch onmogelijk. Dat zou namelijk neerkomen op gemiddeld slechts ca 38 Watt verbruik.
Ik beschouw mijn standby verbruik (waarbij koelkast en 2 diepvriezen niet draaien) met ca 70 Watt als laag. Maar dat zou dan al 2x zo hoog zijn...
En slechts 4 Watt voor standby van de ketel + andere apparatuur klinkt ook extreem weinig. De Remeha ketel (uit 2016) die ik had voordat ik over ging naar een WP had al een standby verbruik van ca 6,5 Watt.
Dus ben wel nieuwsgierig naar de details @jan--.
Misschien ben jij wel de koning van dit topic!
Mijn tafelmodel koelkast met 3 sterren vriesvak (toen A+++) gebruikt ong. 100KWh per jaar (45 Watt als de thermostaat ingeschakeld is).
De CV (Nefit pro NXT) trekt iets van 3,2 Watt, als er niet gestookt wordt.
LED verlichting wordt ook steeds zuiniger.
Ik heb inderdaad 2 panelen die afgelopen jaar ruim 600 KWh hebben opgeleverd, maar heb ook bijna 300 KWh terug geleverd en dus ruim 300 KWh gebruikt.
Belangrijk is om het nullast verbruik laag te houden. Mijn oven was standby 7 Watt, dus die zit nu achter een schakelaar.
En waar is al die Smart Home precies voor nodig? Dat je niet op hoeft te staan om de schakelaar van een lamp aan te zetten? En dan weer naar de sportschool om wat aan je conditie te doen?
Ik heb inderdaad 2 panelen die afgelopen jaar ruim 600 KWh hebben opgeleverd, maar heb ook bijna 300 KWh terug geleverd en dus ruim 300 KWh gebruikt.
Belangrijk is om het nullast verbruik laag te houden. Mijn oven was standby 7 Watt, dus die zit nu achter een schakelaar.
En waar is al die Smart Home precies voor nodig? Dat je niet op hoeft te staan om de schakelaar van een lamp aan te zetten? En dan weer naar de sportschool om wat aan je conditie te doen?
/f/image/eVHcIRPyLzHD46pIGwU7caiv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door jan-- op 24-03-2023 17:06 ]
gewoon niet reageren....
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 24-03-2023 19:18 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Zo lekkere denigrerende toon.jan-- schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:49:
.
En waar is al di Smart Home precies voor nodig? Dat je niet op hoeft te staan om de schakelaar van een lamp aan te zetten? En dan weer naar de sportschool om wat aan je conditie te doen?
Gaat iets verder dan die paar keer opstaan lekker lui zijn. Gaat juist om de routines; veel dingen in samenhang automatisch uit, of juist (op afstand) aan zodat ze niet de hele dag aanstaan. Beweging sensoren en sun-rise-down schakelen meerdere dingen aan en ook weer (altijd allemaal) uit. Mijn slaap routine brengt de gehele beganegrond naar minimaal verbruik. Goed uitpuzzelen en daarna niet meer over nadenken. Geen geklooi met timers, bezoek dat eerder weg "moet" omdat lichten uitgaan gewoon minimaal verbruik als we naar bed gaan en niet perongeluk een lampje, verwarming of airco vergeten. Juist die dingen die incidenteel aanblijven staan wel meteen de hele nacht aan. De slaaproutine heeft mij al tientjes opgeleverd.
Zonnepanelen @jan--
Hoewel ik het niet met je oneens ben dat een laag verbruik mogelijk is, denk ik dat je een rekenfout maakt. Eigen afname tijdens opwekking heb je in dat schema weinig zicht op. Stel je neemt je verbruik van de maand december (weinig stroom opgewekt) en doet die x 12 om je eigen jaarverbruik te berekenen, dan denk ik dat je eerder op een kleine 500 uitkomt.
Hoewel ik het niet met je oneens ben dat een laag verbruik mogelijk is, denk ik dat je een rekenfout maakt. Eigen afname tijdens opwekking heb je in dat schema weinig zicht op. Stel je neemt je verbruik van de maand december (weinig stroom opgewekt) en doet die x 12 om je eigen jaarverbruik te berekenen, dan denk ik dat je eerder op een kleine 500 uitkomt.
?? Ik snap je opmerking niet zo goed. Om nu 's winters in de kou te gaan zitten, zie ik het nut niet van in. Maar af en toe ergens voor opstaan vind ik geen probleem. Ik vind dat ik weinig aan comfort of plezier hoef in te leveren om op mijn huidig verbruik uit te komen. En wie leest hier nog briefjes in een bibliotheek? Dus ik gebruik nu gewoon mijn laptop om o.a. hier tips te ontvangen en te geven.Cyberpope schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:16:
[...]
Mag het niveau van argumentatie iets hoger aub?
Want waarom heb jij overigens een CV ketel? Met wat beweging blijf je ook warm genoeg.
En waarom post je hier? Je kunt ook een briefje schrijven en in de bibliotheek ophangen...
Kan nog wel uurtje doorgaan met drogredenen.
Ik bekijk het per jaar. Wat mijn panelen opleveren hou ik apart bij met een verbruiksmeter. Afgelopen jaar 617 KWh opgewekt, 281 KWh over, dus 336 KWh verbruikt, 530 KWh terug geleverd dus 87 KWh direct verbruikt.Chris.nl schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:27:
Zonnepanelen @jan--
Dat je nog een gok durft te doen bij die nummertjesbrij. Want 281 + 336 = 617, maar ook 530 + 87 = 617. Dus wat er nu staat?!Chris.nl schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:47:
336+87=423 kWh verbruikt dus?
En v.w.b. de smarthome opmerking(en). Iedereen heeft zijn eigen denkwijzen daarover. En dat maakt het niet nodig om denigrerende opmerkingen te maken v.w.b. "sta gewoon op om de verlichting aan te doen i.p.v. op je luie reet te blijven zitten maar dan wel naar de sportschool". En smarthome bezuinigd ook niet perse stroom. Als je het consistent "dom" doet (elke dag alle stekkers uittrekken) is de besparing net zo groot. Alleen zijn er velen die of dat niet (elke) dag gaan doen, of het vaak vergeten. En die 0,5W die een slimme stekker dan verbruikt bespaar je dus vrij snel terug.
😎jan-- schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:34:
[...]
Ik bekijk het per jaar. Wat mijn panelen opleveren hou ik apart bij met een verbruiksmeter. Afgelopen jaar 617 KWh opgewekt, 281 KWh over, dus 336 KWh verbruikt, 530 KWh terug geleverd dus 87 KWh direct verbruikt.
Knap hoor, en natuurlijk, sommige huishoudens verbruiken niet zo veel. Geen probleem om een beetje te stoken ! Vind ik. Oh ja, figuurlijk dan in het kader van stoken in argumentatie, je mag best wel een warmtepomp gaan aanschaffen om letterlijk niet te gaan stoken. En nou niet denken aan terugverdientijd maar in milieu termen.
Trouwens, “over, dus verbruikt, terug geleverd, dus direct verbruikt” . “Dus” komt aan het einde, niet aan het begin, wil men er een touw aan vast kunnen knopen 🤓
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Misschien is het handiger om wat ik direct gebruik uit mijn panelen, hier even niet te noemen.
Mijn panelen hebben in een jaar 617 KWh opgewekt.
Volgens slimmemeterportaal had ik na salderen nog 281 KWh over (zie vetgedrukt in het plaatje hierboven).
Dus mijn jaarverbruik is het verschil hiervan: 617 - 281 = 336 KWh verbruikt.
Hamsteg legt uit dat hij door Home Automation zich geen zorgen hoeft te maken dat er onnodig energie verbruikt wordt en dat dit automatisch gaat. Ik maak me geen zorgen als ik per ongeluk iets aan laat staan, want dat kan ik me wel veroorloven, omdat ik dat al heb bespaard door weinig energie te gebruiken voor o.a. Home Automation. Ik ben misschien te veel de ene kant opgeschoten, maar waar ik voor wil waarschuwen is dat je ook niet te veel de andere kant moet opschieten.
Volgens slimmemeterportaal had ik na salderen nog 281 KWh over (zie vetgedrukt in het plaatje hierboven).
Hamsteg legt uit dat hij door Home Automation zich geen zorgen hoeft te maken dat er onnodig energie verbruikt wordt en dat dit automatisch gaat. Ik maak me geen zorgen als ik per ongeluk iets aan laat staan, want dat kan ik me wel veroorloven, omdat ik dat al heb bespaard door weinig energie te gebruiken voor o.a. Home Automation. Ik ben misschien te veel de ene kant opgeschoten, maar waar ik voor wil waarschuwen is dat je ook niet te veel de andere kant moet opschieten.
Ja, een gemiddelde server die aan staat gebruikt meer als wat je bespaart. Besparing is ook vaak niet de reden, gemak wel. Mijn vader zei dat we niet op de wereld zijn voor ons gemak, ik wou dat meer mensen zich dat realiseren, maar dan komen we op een heel ander terrein…jan-- schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:29:
Misschien is het handiger om wat ik direct gebruik uit mijn panelen, hier even niet te noemen.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
ook al gebruikt @jan-- een beetje verkeerde toon om een grapje te maken, hij heeft wel een punt. Als het einddoel is om elektriciteit te besparen, dan zijn slimme stekkers in sommige gevallen niet de meest efficiënte manier. Hier een voorbeeld met een lamp en een smart plug.
Ik heb 5 Apple-opladers, die - zonder load - samen 0,1 W verbruiken. Ik ga geen slimme stekker plaatsen die constant 0,5-1,2 W verbruikt.
Maar, mijn lampen verbruiken echter 11-18 Watt, of zelfs meer. Daar is het logisch om een stekker te overwegen. Hetzelfde geldt voor die magnetron van Jan - een handmatige schakelaar is veel efficiënter, als je een gedisciplineerd persoon bent.
Ik ben lui (zoals meeste mensen), dus in mijn geval bespaart een slimme stekker wel meer dan niks.
Maar het is leuk om alle verschillende ervaringen te lezen. Ik heb geen idee wat mijn boiler verbruikt of wasmachine. Ga nu opzoeken..
Ik heb 5 Apple-opladers, die - zonder load - samen 0,1 W verbruiken. Ik ga geen slimme stekker plaatsen die constant 0,5-1,2 W verbruikt.
Maar, mijn lampen verbruiken echter 11-18 Watt, of zelfs meer. Daar is het logisch om een stekker te overwegen. Hetzelfde geldt voor die magnetron van Jan - een handmatige schakelaar is veel efficiënter, als je een gedisciplineerd persoon bent.
Ik ben lui (zoals meeste mensen), dus in mijn geval bespaart een slimme stekker wel meer dan niks.
Maar het is leuk om alle verschillende ervaringen te lezen. Ik heb geen idee wat mijn boiler verbruikt of wasmachine. Ga nu opzoeken..
En het maakt natuurlijk ook veel uit of het een 1-persoons huishouden is, of dat je met een heel gezin hebt te maken.
Ik gebruik energiebesparing helemaal niet als argument voor mijn Domotica. Sterker nog, als ik het niet zou hebben zou ik minder kosten hebben…
Maar ik vind het ook gewoon leuk dat de lampen in de tuin aangaan als ik s nachts door de poort kom. Of dat de mechanische ventilatie harder gaat draaien als wij gaan douchen. Of dat ik van elk vertrek de temperatuur kan zien , inclusief geschiedenis.
Een hobby mag ook wat geld kosten..
Overigens snap ik het lage verbruik nog steeds niet… Als je een oven hebt ga je daar toch ook rap overheen?
Maar ik vind het ook gewoon leuk dat de lampen in de tuin aangaan als ik s nachts door de poort kom. Of dat de mechanische ventilatie harder gaat draaien als wij gaan douchen. Of dat ik van elk vertrek de temperatuur kan zien , inclusief geschiedenis.
Een hobby mag ook wat geld kosten..
Overigens snap ik het lage verbruik nog steeds niet… Als je een oven hebt ga je daar toch ook rap overheen?
[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 25-03-2023 00:37 ]
Ik vind jouw verbruik nog best veel. Je kan nog verder besparen door te gaan vegen in plaats van te stofzuigen en je kleren wassen kan ook met de hand, je bent immers toch niet lui?jan-- schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:49:
Mijn tafelmodel koelkast met 3 sterren vriesvak (toen A+++) gebruikt ong. 100KWh per jaar (45 Watt als de thermostaat ingeschakeld is).
En waar is al die Smart Home precies voor nodig? Dat je niet op hoeft te staan om de schakelaar van een lamp aan te zetten? En dan weer naar de sportschool om wat aan je conditie te doen?[Afbeelding]
Heb je alle schakelaars dan weggehaald en dus geen backup meer voor je server? Niet zo lang geleden werd aangeraden om standby-apparaten achter een schakelaar te zetten, nu worden in het kader van "smart" schakelaars vervangen door standby-apparaten. Terwijl een schakelaar zo eenvoudig is: geen 100W standby verbruik, maar gewoon uit en heel slim door er op te drukken gaat je lamp aanRobertMe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:54:
[...]
Die server draait bv om dat smarthome aan te sturen zodat de slimme verlichting aan gaat als wekkerEn in mijn geval kan die ook echt niet uit (om bv via een wakeup timer op tijd op te starten om vervolgens op tijd als wekker de verlichting aan te doen) omdat 's nachts de verlichting ook aan te zetten moet zijn via een smart route. Dus server uit is geen eenvoudige mogelijkheid om verlichting aan te zetten.

Ik heb wel wat schakelaars weggehaald ja. Als backup bovenop de schakelaars die alleen een event geven en door Home Assistant worden afgehandeld heb ik overigens ook nog schakelaars die via Zigbee Direct Bindings werken. Die functioneren dus zolang de batterij niet leeg is en de lampen stroom krijgen. Nadeel is dus dat die niet zo slim zijn, voordeel is dat ze altijd werken. Andersom zijn die andere schakelaars wel slim (simpel gezegd: mijn schakelaars schakelen zelden verlichting aan/uit, maar schakelen bv een "activiteit" aan of uit, en op basis daarvan, de huidige lichtintensiteit, ... gaan de lampen wel of niet aan en hebben ze een kleurtje op basis van die activiteit).RemcoDelft schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:10:
[...]
Heb je alle schakelaars dan weggehaald en dus geen backup meer voor je server?
Slimme schakelaars en slimme lampen hebben dan ook geen standby verbruik van 100W. Dat ligt ver onder de 1W. En slimme knoppen (meestal op batterij) hebben ook letterlijk een verbruik van 0W, totdat je de knop indrukt en ze even een signaal afgeven en weer helemaal uit gaan. Standby verbruik verminderen gaat naar mijn idee dan ook meer over apparaten die een hoger verbruik hebben en niet "essentieel" zijn om aan te staan. Zo schakel ik als ik lig te slapen ook automatisch de stroom af van mijn versterker en NVidia Shield mediaspeler. Standby verbruik van die apparaten tezamen? 10W. Standby verbruik van de Lidl stekkerdoos met 3 geschakelde outputs? Minder dan 1W, en bij "alles uit" meet mijn Fibaro tussenstekker 0W (en nee, ik heb niet een slimme tussenstekker waarin een slimme stekkerdoos steekt, dat was puur om de meting te doen).Niet zo lang geleden werd aangeraden om standby-apparaten achter een schakelaar te zetten, nu worden in het kader van "smart" schakelaars vervangen door standby-apparaten. Terwijl een schakelaar zo eenvoudig is: geen 100W standby verbruik, maar gewoon uit en heel slim door er op te drukken gaat je lamp aanDaar kan je inderdaad serieus elektriciteit op besparen
Zou ik vervolgens handmatig deze apparaten van de stroom afhalen als ik naar bed ga? Nope, zeer kleine kans.