Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Gezien de huidige energieprijzen wil ik ook ook zien hoe ik meer gas kan besparen zonder veel op comfort in te moeten leveren.

Huidige situatie
- Huis uit 2011, dus behoorlijk geïsoleerd
- Begane grond is een ruimte met keuken, woonkamer en werkkamer (wel muren, maar niet goed als compacte ruimte af te sluiten): Totale oppervlak 60m2
- Ik werk 90% thuis, dus dat komt neer op het verwarmen van de begane grond
- Vloerverwarming als hoofdverwarming, gereguleerd met EvoHome. Overdag 19 graden, 's avonds een paar uur 20, daarna weer terug naar 19.
- Huidige verbruik is zo'n 2000m3/jaar

Uiteraard heb ik een aantal mogelijke oplossingen al bedacht. Verwarming lager, sloffen en kleedjes enz. Direct de installatie aanpassen naar een warmtepomp is op dit moment geen mogelijkheid, net zo min als airco plaatsen.

Wel heb ik overproductie van zo'n 2000kWh op mijn panelen. Daarom denk ik nu aan een elektrische kachel en/of de inbouwgashaard vervangen door een inbouw elektrische haard.

Vragen
- Iemand ervaringen met elektrisch bijverwarmen? Tips? Liefst op een wijze die ook enigszins esthetisch is.
- Iemand ervaringen met het vervangen van een inbouw gashaard door een inbouw elektrische haard (liefst zelfde binnenmaten)? Tips
- Nog andere, algemene tips?

Uiteraard is google ook my best friend, maar ik ben juist op zoek naar ervaringen van Tweakers, die over het algemeen ook over dit soort dingen nadenken :)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:36
Gas van 4 euro/m³ volgens model contract Eneco maakt warmte voor 47ct/kWh

Om 2000m² gas te vervangen heb je 17.0000 kWh stroom nodig.
Je 2000kWh overproductie verzuipt dus in een paar seconden en je zou dus gruwelijk betalen voor stroom, want dat kost een volle euro op datzelfde model contract van Eneco. Denk niet dat een stroomrekening van 15K iets is wat je wil?

Daarnaast is dat idee bijzonder slecht op duurzaamheid.

Dus nee... Niet Doen.

Warmtepomp (Airco = wamtepomp) of geheel niets veranderen.

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 27-08-2022 11:11 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ronald schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:09:
Gas van 4 euro/m³ volgens model contract Eneco maakt warmte voor 47ct/kWh

Om 2000m² gas te vervangen heb je 17.0000 kWh stroom nodig.
Je 2000kWh overproductie verzuipt dus in een paar seconden en je zou dus gruwelijk betalen voor stroom, want dat kost een volle euro op datzelfde model contract van Eneco. Denk niet dat een stroomrekening van 15K iets is wat je wil?

Daarnaast is dat idee bijzonder slecht op duurzaamheid.

Dus nee... Niet Doen.

Warmtepomp (Airco = wamtepomp) of geheel niets veranderen.
Maar dan heb je het over 1 op 1 vervangen. Ik denk aan een elektrische kachel die ik neer kan zetten voor de snelle verwarming/comfort als het koud aanvoelt. In dat geval kan ik nl mijn VV op 18 zetten, en als het niet comfortabel is een hitteboost geven. Verkeerd gedacht?

edit: Mijn VV verwarmt natuurlijk een hele blok beton. Een elektrische kachel blaast direct warmte de ruimte in. Lijkt me sneller en efficienter, niet?

[ Voor 7% gewijzigd door coelho op 27-08-2022 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
coelho schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:19:
Een elektrische kachel blaast direct warmte de ruimte in. Lijkt me sneller en efficienter, niet?
Dat kan een airco die kan verwarmen ook, en doet dat met een COP tussen 4 en 5, terwijl een electrische kachel dat met COP 1 doet.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

coelho schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:19:
edit: Mijn VV verwarmt natuurlijk een hele blok beton. Een elektrische kachel blaast direct warmte de ruimte in. Lijkt me sneller en efficienter, niet?
Dat blok beton is ook de warmte buffer en manier van warmte verdelen.

De enige manier hoe elektrische verwarming 'efficiënter' is is wanneer je daardoor maar een klein deel van je huis hoeft te verwarmen. Bijvoorbeeld 's ochtends je CV vol aanzetten om de badkamer warm(er) te hebben terwijl een uur later iedereen naar zijn werk/school gaat. Elektrische verwarming die alléén je badkamer verwarmt kan (!) dan een stuk efficiënter zijn. Zeker als je inspeelt op gevoelstemperatuur (straling) en niet de ruimte in zijn geheel verwarmt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@coelho Die warmte verspreid zich in no-time door je hele woonkamer. Verkeerd gedacht ;)

Het beton, mits geïsoleerd van onder is een buffer, geen verlies

Lager zetten en meer warmtegevoel geven met IR paneel zou weinig uitmaken... Je verlaagd dan je warmteverlies met 5-10%, maar vervangt het (deels) met 2x zo dure stroom.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:04
Kuub gas is zegmaar 8 kW aan warmte.
Bij een Cop 1 electrische kachel is 1 kWh stroom 1 kW aan warmte.

Electrisch verwarmen met de cop 1 ellende is financieel dus pas interessant als gas 8 keer zo duur is als je stroom.

Wat is het bezwaar van een l/w warmtepomp? Als het een financiële reden is kan je kijken naar een energiebespaar lening. Rente en aflossing per maand zijn waarschijnlijk lager dan de gas kosten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Erwin_83 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:31:
Electrisch verwarmen met de cop 1 ellende is financieel dus pas interessant als gas 8 keer zo duur is als je stroom.
Of je moet veel overproductie hebben van zonnepanelen, afhankelijk van je leverancier/contract (terugleververgoeding) zit daar wel wat speling in. Qua duurzaamheid blijft het natuurlijk een slechte keuze.
coelho schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:03:
- Vloerverwarming als hoofdverwarming, gereguleerd met EvoHome. Overdag 19 graden, 's avonds een paar uur 20, daarna weer terug naar 19.
Ik zou eens kijken hoeveel je huis afkoelt als je deze 's nachts gewoon uit zet (5 bij evo home). Bij koude nachten zou het zonde zijn als deze af en toe begint te stoken voor niets. Een modern cq. goed geïsoleerd huis stook je (ook met LTV check dus ook even je aanvoer temperatuur) vrij gemakkelijk comfortabel warm in een korte tijd.

[ Voor 40% gewijzigd door DukeBox op 27-08-2022 11:43 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
Het bezwaar van een warmtepomp/airco is meervoudig:

- Levertijden (maar goed, kan ik nu uiteraard aanvragen)

- Ketel is eigenlijk nog niet aan vervanging toe.

- Achteraf een slecht ontwerp van het huis, waardoor mijn ketel op zolder links zit, meterkast in de garage rechts van het huis, en de VV verdeler in de trapkast midden van het huis. Beste lokatie voor een warmtepomp is dan weer links in de tuin (ik zie hier in de straat units buiten staan ter grootte van een dubbeledeur Amerikaanse koelkast, die kun je ook niet aan de gevel hangen of op een plat dak zetten...)

- Geen enkele voorbereiding getroffen om een warmtepomp aan te leggen.

- Airco evenzo, geen directe optie om die op de BG te plaatsen met een buitenunit op een 'nette' plek. Ik weiger om vanalles aan mijn gevel te hangen, bouw je een huis onder architectuur, ga je het vervuilen met gevelunits.

Kortom, ik vrees dat er heel veel meer op de schop moet om het enigszins esthetisch te integreren. (overigens: Waar sluit je een warmtepomp het beste op je systeem aan? In de meterkast, daar waar de ketel nu zit, of bij de VV pomp?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:19
Ik begrijp het feit dat je niet aan het huis wilt hebben hangen. Maar er zijn veel mogelijkheden hoor.

- Airco zonder buitenunit, alleen aanvoer/afvoer pijpen
- Airco kabelgoten bij buitenunits (om de airco net op een andere plek te zetten) zijn in vele kleuren beschikbaar tegenwoordig
- Er zijn esthetisch hele mooie bakken die je over de buitenunit kunt plaatsen

Wat ik nog niet terug heb zien komen. Je hebt een huis uit 2011. Ik verwacht dat de destijds geldende normen gehanteerd zijn voor isolatie. Dus echt wel goed geïsoleerd maar dan 2000 kuub gas verbruiken.

Heb je al eens gekeken waar die 2000 kuub gas in op gaat? Ik begrijp dat comfort belangrijk is voor je, maar comfort gaat in deze tijd oijn doen in de portomonnee.

Waar ligt je prioriteit? Want het zou zomaar kunnen dat met simpele keuzes je zonder aanpassingen je verbruik kunt verlagen. Korter douchen, minder warm douchen, verwarming graadje lager?

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
coelho schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:45:
Waar sluit je een warmtepomp het beste op je systeem aan? In de meterkast, daar waar de ketel nu zit, of bij de VV pomp?
Bij de cv ketel is qua leidingen makkelijkst. Daar zit zowel sww als cv aanvoer. Dus op zolder.

Heb je naar monoblock gekeken? Omdat je het over grote koelkasten buiten hebt.

Met een bi block heb je kleinere binnenunit (vergelijkbaar met CV ketel), wel groot boilervat (je kunt de maat kiezen) en natuurlijk de buitenunit. Deze combi is bij mij ook in te passen.

En onze ketel is van 2017 en die gaat er komend voorjaar ook uit, voor een all electric warmtepomp ervoor terug. Die heb ik straks in 3 jaar terugverdiend met gasprijs van EUR 3 per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Griffin2k schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:57:
Ik begrijp het feit dat je niet aan het huis wilt hebben hangen. Maar er zijn veel mogelijkheden hoor.

- Airco zonder buitenunit, alleen aanvoer/afvoer pijpen
- Airco kabelgoten bij buitenunits (om de airco net op een andere plek te zetten) zijn in vele kleuren beschikbaar tegenwoordig
- Er zijn esthetisch hele mooie bakken die je over de buitenunit kunt plaatsen

Wat ik nog niet terug heb zien komen. Je hebt een huis uit 2011. Ik verwacht dat de destijds geldende normen gehanteerd zijn voor isolatie. Dus echt wel goed geïsoleerd maar dan 2000 kuub gas verbruiken.

Heb je al eens gekeken waar die 2000 kuub gas in op gaat? Ik begrijp dat comfort belangrijk is voor je, maar comfort gaat in deze tijd oijn doen in de portomonnee.

Waar ligt je prioriteit? Want het zou zomaar kunnen dat met simpele keuzes je zonder aanpassingen je verbruik kunt verlagen. Korter douchen, minder warm douchen, verwarming graadje lager?
Verbruik in de zomermaanden is 30m3 max. Dus 80% zit in verwarming. Douchen doen we al beperkt (5min, maar 4 personen en met sporten erbij gemiddeld 5x per week). En dan nog, als je dat terugdringt naar 4 minuten bespaar je ruim genomen misschien 50 kuub op jaarbasis. Daarmee mis je nog steeds het effect op de 1600 kuub verwarmingskosten.

Zoals gezegd, de verwarming kan nog teruggezet worden met een halve of hele graad, maar dat zal het verbruik ook niet met de helft reduceren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
coelho schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:02:

Zoals gezegd, de verwarming kan nog teruggezet worden met een halve of hele graad, maar dat zal het verbruik ook niet met de helft reduceren...
Misschien kan je de cv ketel tunen en de installatie waterzijdig inregelen zodat hij efficiënter gaat draaien. Dat kan best wat kuubjes schelen. Hier is een apart topic over. Spelen met de aanvoertemperatuur, vermogen, etc..

Ik vind 2000m3 ook fors. Ik zit met 125m2 huisoppervlak overal LTV op 1200m3 en dat kan denk ik ook zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@coelho Esthetisch is een W/W (met bodem bron boring) het netste, want geen buitenunit, maar ook duur in aanschaf.

Ook een iets hoger gemiddelde efficiëntie dan L/W en L/L (met buitenunit)

Heb je alleen nog opstelplaats nodig voor een boiler (vors) en binnenunit (Maatje CV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
blackd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Bij de cv ketel is qua leidingen makkelijkst. Daar zit zowel sww als cv aanvoer. Dus op zolder.

Heb je naar monoblock gekeken? Omdat je het over grote koelkasten buiten hebt.

Met een bi block heb je kleinere binnenunit (vergelijkbaar met CV ketel), wel groot boilervat (je kunt de maat kiezen) en natuurlijk de buitenunit. Deze combi is bij mij ook in te passen.

En onze ketel is van 2017 en die gaat er komend voorjaar ook uit, voor een all electric warmtepomp ervoor terug. Die heb ik straks in 3 jaar terugverdiend met gasprijs van EUR 3 per m3.
Ik zou hem bij de vloerverwarming aansluiten. Daar wil je het meeste water doorheen hebben. Mogelijk met een warmtepomp boiler op de plek van de huidige cv ketel voor warm water als je helemaal van het gas af wil. Je zou ook alleen de warmtepomp op de vloerverwarming kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:31
Je huis is al goed geïsoleerd gezien het bouwjaar.

Voor de snelste winst, installeer een airco (L/L warmtepomp, zie het naburige topic) in de woonkamer. Dan zit je daar warm, als je het toch had over lokaal verwarmen.

Dat gaat je momenteel ws. €2500-3000 kosten voor een A-merk A+++ inclusief installatie. Maar is dan zeker de helft goedkoper dan met gas verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
WillemSuper schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:11:
Ik zou hem bij de vloerverwarming aansluiten. Daar wil je het meeste water doorheen hebben. Mogelijk met een warmtepomp boiler op de plek van de huidige cv ketel voor warm water als je helemaal van het gas af wil. Je zou ook alleen de warmtepomp op de vloerverwarming kunnen aansluiten.
Zeker ook een goede optie, hangt er ook van af wat er op de bovenverdiepingen voor afgifte zit (radiatoren of vvw). Bij ons zit overal vloerverwarming dus gaat het hele huis door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
blackd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Zeker ook een goede optie, hangt er ook van af wat er op de bovenverdiepingen voor afgifte zit (radiatoren of vvw). Bij ons zit overal vloerverwarming dus gaat het hele huis door.
Op de bovenverdieping wordt alleen de badkamer verwarmd (ochtend en avond een uurtje), met VV en met een handdoekenradiator (die slechts 15 minuten verwarmd wordt om de warmte in de plaat te hebben, niet om de ruimte te verwarmen). Slaapkamers hebben radiatoren, maar staan nooit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

blackd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:05:
[...]

Misschien kan je de cv ketel tunen en de installatie waterzijdig inregelen zodat hij efficiënter gaat draaien. Dat kan best wat kuubjes schelen. Hier is een apart topic over. Spelen met de aanvoertemperatuur, vermogen, etc..

Ik vind 2000m3 ook fors. Ik zit met 125m2 huisoppervlak overal LTV op 1200m3 en dat kan denk ik ook zuiniger.
@coelho Gas besparen door middel van CV tuning deel III waar ik ook dankbaar gebruik van heb gemaakt :)

Hier gaat het om een jaren 30 tochtkrot/rijtjeswoning, label F met alleen dubbel glas (dat 's winters drijfnat wordt) in de woonkamer en na het anders ingesteld hebben van de ketel verbruiken we met zijn 2'en rond de 800m3, voorheen rond de 1500m3 en dat dus zonder noemenswaardige isolatie.

Zit zelf ook te kijken of een elektrische (ventilator)kachel in de woonkamer nut gaat hebben m.b.t. de totale energierekening waarvan vorig jaar bijna 90% naar gas ging, elektriciteit was vorig jaar iets minder dan 1800kWh.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
coelho schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Op de bovenverdieping wordt alleen de badkamer verwarmd (ochtend en avond een uurtje), met VV en met een handdoekenradiator (die slechts 15 minuten verwarmd wordt om de warmte in de plaat te hebben, niet om de ruimte te verwarmen). Slaapkamers hebben radiatoren, maar staan nooit aan.
Je zet de VV voor één uurtje aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit in combinatie met je verbruik doet mij twijfelen aan deze aanname. Wij (2 volwassenen en 1 peuter) wonen in een tussenwoning van begin jaren 80. Daar is nog niks extra's aan gedaan qua isolatie. De achterdeur die in de keuken uitkomt sluit niet 100% goed aan én ook hier wordt thuisgewerkt. 2 Dagen thuiswerken, 2 dagen dat er één ouder een dag ouderschapsverlof heeft. Er zijn dus behoorlijk wat uren dat er iemand thuis is en comfort wil.

Ons verbruik kwam afgelopen jaar op 1350m3 uit, het jaar 2020 op 1250m3 en in 2019 op 1280. Dat je dus 2000m3 verstookt betekent dat de isolatie niet helemaal in orde is. Of je staat iedere keer een half uur onder de warme douche. (waar wij ook niet bepaald in 3 minuten klaar zijn...) Hier wordt ook nog op gas gekookt etc. Ik zou dus zeker even naar de isolatiewaarden kijken.

Daarbij is de trapopgang naar de eerste verdieping open én het zolderdak praktisch niet geïsoleerd.

EDIT: handig, pas na 4 of 5 berichten benoemen wat de situatie is. 4 personen in ene huishouden die allemaal lekker warm willen douchen etc. Dan gaat bovenstaande misschien niet helemaal op.

[ Voor 8% gewijzigd door sypie op 27-08-2022 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:13
Ik vind het ook vrij veel, 2000 kuub waarvan 80% voor verwarming voor een woning uit 2011, wellicht dat daar met gedrag ook nog wat te halen valt. Of is het een groot vrijstaand huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
ASW1 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:17:
Ik vind het ook vrij veel, 2000 kuub waarvan 80% voor verwarming voor een woning uit 2011, wellicht dat daar met gedrag ook nog wat te halen valt. Of is het een groot vrijstaand huis?
Vrijstaand, BG waar VV zit is zo'n 110m2. Twee zones: Keuken+bijkeuken (=tegelvloer) en de rest van de BG (=hout). Is als open ruimte met elkaar verbonden, dus als ik de een lager zet dan de ander zal de warmte toch verplaatsen.

Iets wat me te binnen schoot: Ik heb de aanvoertemp van mijn VV op ongeveer 35 graden staan, mede vanwege het hout. De keteltemperatuur verwarming heb ik jaren geleden al teruggezet naar 50 (was vanuit de installatie volgens mij 65 net als tapwater). Ketel is modulerend. Maakt het dan nog uit om die temperatuur verder terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@coelho absoluut, hoe lager de temperatuur, hoe meer kWh een HR ketel in het water krijgt.

En hoewel ik het argument van ketel is niet aan vervanging toe begrijp, is het geen goede. Als het duurder is om hem te houden, wat zo is vergeleken met een goed werkend warmtepomp systeem, dan is het financieel verstandig het verlies te nemen. En er is Marktplaats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
Ik zit een beetje in een vergelijkbare situatie, dus haak hier aan i.p.v. een nieuw topic te starten.

Ik heb ook een kleine 2000 kwh overproductie van mijn zonnepanelen en overweeg deze in te zetten om elektrisch bij te verwarmen, om op deze manier gas te besparen.

De vorige bewoners hebben een uitbouw gerealiseerd, ongeveer 30 m2. Deze uitbouw is onderdeel van de woonkamer (1 ruimte), maar hier is geen verwarming aangelegd, enkel een gashaard/sfeerhaard. Dat betekent dat de CV een behoorlijke inspanning moet leveren om de hele woonkamer, inclusief uitbouw warm te krijgen.

Ik was vandaag in de Hornbach en min of meer impulsief deze keramische wandkachel aangeschaft. Het doel is dus om daarmee de uitbouw bij te verwarmen, zodat CV minder hard hoeft te werken.

Maar ik twijfel nog of dit nu wel of geen verstandige zet is. Op de bovenverdieping heb ik een airco, waarmee ik in de winter kan verwarmen. Op termijn wil ik dat misschien ook op de benedenverdieping, maar nu nog niet.

Hoe kan ik beredeneren/berekenen of bij verwarmen zinvol is?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@djoelzz Een spreadsheet met je eigen prijzen voor een kWh, m³ en kWh overproductie maken. Reken met 1 m³ = 8 kWh warmte. Zoek ook de sCOP van je airco op.
Kom je er dan nog niet uit, dan kan je beter een eigen topic maken in plaats van deze kapen ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
djoelzz schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:36:
Ik zit een beetje in een vergelijkbare situatie, dus haak hier aan i.p.v. een nieuw topic te starten.

Ik heb ook een kleine 2000 kwh overproductie van mijn zonnepanelen en overweeg deze in te zetten om elektrisch bij te verwarmen, om op deze manier gas te besparen.

De vorige bewoners hebben een uitbouw gerealiseerd, ongeveer 30 m2. Deze uitbouw is onderdeel van de woonkamer (1 ruimte), maar hier is geen verwarming aangelegd, enkel een gashaard/sfeerhaard. Dat betekent dat de CV een behoorlijke inspanning moet leveren om de hele woonkamer, inclusief uitbouw warm te krijgen.

Ik was vandaag in de Hornbach en min of meer impulsief deze keramische wandkachel aangeschaft. Het doel is dus om daarmee de uitbouw bij te verwarmen, zodat CV minder hard hoeft te werken.

Maar ik twijfel nog of dit nu wel of geen verstandige zet is. Op de bovenverdieping heb ik een airco, waarmee ik in de winter kan verwarmen. Op termijn wil ik dat misschien ook op de benedenverdieping, maar nu nog niet.

Hoe kan ik beredeneren/berekenen of bij verwarmen zinvol is?
Geen moeite mee dat je hier verder gaat. Overproductie gebruiken lijkt mijzelf voor nu ook wel een goede greep, maar hoe lang blijven deze gasprijzen bestaan? Als we over 2 jaar gaan Salderen, is elektrisch verhitten in de winter ineens een stuk duurder.

Ik heb zelf nog even naar een Zibro kachel gekeken op petroleum, mijn ouders hadden die vroeger al. Tegenwoordig heb je ze stukken beter, elektronisch gestuurde thermostaat, en petroleum is goedkoper dan aardgas.

Wat ik bij jou en anderen zie: Airco's om de bovenverdieping mee te verwarmen. Ben dan altijd erg benieuwd wat mensen naast hun badkamer nog meer zouden willen verwarmen. Ik zet op de slaapkamer nooit een verwarming aan. Sterker, ook in de winter staat de raam open. Niks zo lekker als onder de warme dekens terwijl de omgevingstemperatuur een graad of 15 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
Ik heb een airco boven laten installeren, vanwege het thuiswerken. Onze bovenverdieping bevindt zich gedeeltelijk direct onder het dak, zeker de plek waar ik een kantoor heb. Toen eenmaal duidelijk werd dat thuiswerken een blijvertje was, heb ik op de overloop een airco laten installeren. Daarmee kan ik in theorie dus ook verwarmen, hoewel ik dat in de praktijk bijna niet gebruik. Het kan bijvoorbeeld handig zijn als de kinderen in de winter boven willen spelen.

Terug naar de situatie beneden. Ik kijk ivm afbouw van de salderingsregeling alleen naar de korte termijn. De eerste stap zou zijn: het terugverdienen van de aanschafkosten (€ 99) van de elektrische kachel. Ik betaal nu € 1,67582 per m3 gas. Met andere woorden, ik zou 60 m3 gas moeten besparen. De terugleververgoeding laat ik even buiten beschouwing.

Uitgaande van wat @Proton_ zegt, zou dat 60 * 8 KwH kosten, oftewel 480 KwH, een kwart van mijn overschot.

Als ik dan een omgekeerde berekening uitvoer zou ik met het resterende overschot 1500 / 8 = 187 m3 gas kunnen besparen. Dat loont zich wel.

Mijn terugleververgoeding is overigens € -0,10900.

Klopt mijn redenatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@djoelzz vergeet niet dat je overproductie nu dus €220 oplevert, dat moet je meerekenen.
Maar gas geeft je dus 1 kWh(thermisch) voor €0,21 en met jouw terugleververgoeding van €0,11 / kWh is COP1 wegstoken inderdaad financieel zinvol (volgens elke andere maat is het waanzin).
Je airco geeft 1 kWh(th) van €0,03/kWh als je die met overschot stookt, ~8 keer goedkoper dan gas.
Met zo'n overschot zou ik voor volgende lente even kijken in Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding? .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• djoelzz
@Proton_ Voor het bijstoken kan de airco buiten beschouwing gelaten worden (betreft de bovenverdieping, daar is bijstoken slecht sporadisch aan de orde). Het gaat om de woonkamer waar ik wil bijstoken met een elektrische keramische verwarming, met twee standen: 1000 of 2000 watt.

Als niks doe, krijg ik einde van het jaar € 220 terug, zoals je zegt. Als ik mijn overcapaciteit weg stook en ik ga uit van de factor die jij aangeeft, zou dat 1500 / 8 = 187 m3 opleveren. Dat heeft een waarde van 187,5 * 1,67582 = € 314,21.

Het netto voordeel is dus inderdaad maar beperkt (minder dan € 100), als ik er zo naar kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Ik ben benieuwd of een electrische kachel met ventilator geeft betere gevoel van warmte dan zonder ventilator, stellen we voor dat beide verbruiken dezelfde Kw stroom ?

Bvb tussen deze twee van 2000W, welke is beter ?

- Zonder ventilator: https://www.coolblue.nl/p...uave-malmoe-2000-wit.html
- met ventilator: https://www.coolblue.nl/p.../eurom-ek-delta-2000.html

De gene met ventilator heeft wel meer lawaai, natuurlijk, maar lawaai hoeft niet perse een nadel te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Huidige situatie
- Begane grond is een ruimte met keuken, woonkamer en werkkamer (wel muren, maar niet goed als compacte ruimte af te sluiten): Totale oppervlak 60m2
- Ik werk 90% thuis, dus dat komt neer op het verwarmen van de begane grond
- Huidige verbruik is zo'n 2000m3/jaar
Wij hebben:
- Huis uit 1982, dus mager ... geïsoleerd (wat vloerisolatie, en glas is nog ca 12 m2 dubbelglas
- Begane grond is een ruimte met open keuken, woonkamer en open werkhoek, dicht halletje en dichte trap naar boven (geen tussen muren, behalve naar halletje/trap naar boven): Totale oppervlak 60m2
- Ik werk ca 50% thuis, kan dit prima bij 18 graden C
- 2 grotere radiatoren (T22 en T32) gevoed met CV op 50 graden als hoofdverwarming, aan uit met Honeywell klokje Overdag 17-18 graden, 's avonds ca 18-19,5 en het koelt iets af 's nachts/
- Huidige verbruik was vorig jaar zo'n 750m3/jaar incl tapwater, dit jaar ca 650m3.

Door een (afgelopen) winterklus in het koophuis van een vd kids met egaa, waren we wel gewend geraakt aan lagere temparaturen.

Maar het verschil met ons met bepaald geen hoge isolatie graad nog (we zijn bezig) is groot, deels door de lagere kamer-T maar de rest?

Kijk eens evt met hulp van een infrarood camera waar je verliezen toch nog zitten.
Klopt je slimme meter wel? Geeft ie niet teveel aan? Als je alles uitzet zijn dan zowel gas als stroom tijdens de meettijd helemaal nul?

Succes met je speurtocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinVDP82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-01-2023
*knip, spam*

[ Voor 97% gewijzigd door F_J_K op 06-01-2023 14:20 ]

Pagina: 1