Uh, dat doe ik echt
letterlijk in de zin die je quote
Een argument gemaakt vanuit religie? Dat vind ik een wat vage formulering. Maar het bevestigt me wel in het idee dat we het over verschillende dingen hebben. Wat ik bedoel is dat je vanuit christelijke principes kunt komen tot rationele argumenten en zodoende prima over een maatschappelijk onderwerp kunt debateren. Ik heb de indruk dat jij een voorbeeld wilt van een christelijk principe dat 1:1 rationeel is?
Vanuit welk christelijk principe kom je dan tot een rationeel argument?
Of bedoel je dat God tegen abortus is maar je weet dat je dat niet kan zeggen want dat is niet rationeel. Dus gaat het verpakt worden in zaken als "Het heeft een zware psychologische invloed waar we mensen voor moeten behoeden". Waar eigenlijk de achterliggende gedachte is dat het niet van god mag.
Wellicht kan je dan een goed voorbeeld geven van een christelijk principe waarmee je met rationele argumenten komt.
Ik moest bijna hardop lachen toen ik dit las. Om meerdere redenen is dit behoorlijk vermakelijk:
- jij gaat als anti-theist mij vertellen hoe ik met de bijbel moet omgaan?
Oh ik had dominee in mijn tag moeten zetten? En je begon zelf met hoe jij vind dat je het goed doet en ik gaf mijn visie. Ik vertel nergens hoe jij het moet doen hoor. Dit soort reacties zijn wat mij betreft een zwakte bod. Je probeert het op de man te spelen ipv goed inhoudelijk in te gaan. Van mij mogen dit soort zaken, zoals al een paar keer eerder gezegd, achterwege gelaten worden.
- je hebt zelf de bijbel gelezen en in zijn geheel naast je neer gelegd, maar ik mag dat niet met delen van de bijbel doen?
Ik zeg niet dat je dat niet mag. Tuurlijk mag jij dat doen, geen probleem hoor. Zoals ook al zo vaak gezegd gaat het er om dat je niet de delen die dan toevallig wel voor jou goed van pas komen gaat opleggen aan anderen. Nu doe jij dat niet en dat is prima. Grote groepen doen dat echter wel of proberen dat.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik het nog steeds apart vind. Het is het woord van god maar men geeft daar maar een eigen draai aan. Ik leg ook niet de ene helft van mijn wiskunde boek naast me neer als onzin, onwaar, niet letterlijk, figuurlijk, levensles etc.
- bij elk willekeurig ander onderwerp zou het maken van een eigen afweging gezien worden als een teken van kritisch denken, maar bij de bijbel is het ineens cherry picking?
Dat komt door de aard van het beestje. De bijbel is eigenlijk de essentie van het christendom. Zonder bijbel is er geen christendom. Er zitten een heleboel verhalen die essentieel zijn voor het bestaan ervan. Denk hierbij aan de schepping, zondevloed, kruisiging etc. Als men ineens gaat bepalen dat dit niet letterlijk is dan brokkelt het fundament af. Een beetje als zeggen dat vermenigvuldigen in de wiskunde niet letterlijk genomen moet worden.
[quote]
- in plaats van lekker in een bubble te leven confronteer ik mezelf met teksten waar ik het mogelijk niet mee eens ben. Over het algemeen wordt ook dat gezien als een teken van kritisch denken. Maar niet als het om de bijbel gaat?
[quote]
Ja en nee. Ik kan natuurlijk niet bepalen hoe jij de verhalen opvat en welke. Je hebt een bepaalde keuze gemaakt en vanuit die optiek interpreteer je het. Vergelijk het bijv met het lezen van de Koran. Als je die leest zal je ook voornamelijk onzin zien. Logisch want je bent geen Moslim. Echter een Moslim heeft dat precies andersom met de bijbel. Tuurlijk zitten in beide boeken stukken waarvan je denkt goh dat is handig, interessant, slim etc. Maar dat maakt jou niet ineens een Moslim als je het met bepaalde passages uit de Koran eens bent.
Maar, ik kan alleen maar aanmoedigen om uit de bubbel te komen dus wees vooral kritisch en probeer ook buiten de bijbel onderzoek te doen zoals die pdf die ik je had gelinkt. Anders ben je alleen kritisch binnen je eigen visie en dan ben je alleen bezig om het met jezelf eens te zijn.
Ah je hebt de uitzondering op de regel gevonden. Hulde.
? Je vraagt er om en ik geef antwoord maar eigenlijk wist je het antwoord zelf al? Ben je dan bewust zaken aan het achterhouden omdat het je standpunt ontkracht?
Maar het is geen uitzondering hoor. Kijk maar bijv naar Amerika. Daar hoef je ook geen goede onderbouwing te hebben voor bepaalde zaken maar moet je gewoon de meerderheid hebben. Dit gaat ook op voor veel religieuzen gemeenschappen over de wereld. Zolang iemand maar een bepaalde functie heeft en genoeg invloed is het kassa.
Wat er mis mee is is dat je vooraf wilt selecteren. Dat vind ik nou eng en tegengesteld aan onze democratie die naar mijn idee aardig goed werkt.
Ok dus jij bent niet zo voor sollicitatiegesprekken en wil eigenlijk iedereen maar overal toelaten zonder enige kwalificatie?. Dat lijkt me pas eng.
De bevolkingen van de landen waar je het over hebt zijn (bijna) allemaal post-religieus. Je kunt op basis daarvan niet zeggen dat er een oorzaak gevolg relatie is tussen de welvaart en het huidige aantal religieuze mensen. In de gouden eeuw waren de christelijke landen al veruit de rijkste. Wil je die basis negeren?
Waarom kan je dat niet? Ik denk het juist wel. Je geeft het zelf ook al aan. Die landen zijn religie ontgroeid.
Als je bijv kijkt naar Amerika zie je dat religieuze partijen heel erg de progressie tegen houden. De ontmoedigen wetenschap bijv en beperken de vrijheid van andere. Beide zaken dragen niet bij aan een goede economie. Je ziet ook daar de gebieden waar veel religieuzen wonen dat die armer zijn dan de rest.
De gouden eeuw ja. De tijd van de VOC. Hoe zou dat gekomen zijn

Maar goed. de 17e eeuw is nu ook niet echt te vergelijk met nu he. Oh ter disclaimer. Ik zeg niet dat religie de enige reden is.
Daar komt bij dat er goede argumenten zijn om aan te nemen dat het proces van Renaissance en Verlichting waar we doorheen zijn gegaan in het westen niet zonder de basis van het christendom zou hebben plaatsgevonden. Voor een eerlijk vergelijk zouden we dan eigenlijk ook de effecten van religie in het verleden moeten wegstrepen. En ja, dan wordt het er alleen maar speculatiever op...
En dan nog, zelfs al konden we objectief aantonen dat het wegnemen van religie zorgt voor minder ellende, dan kunnen we daar nog niks mee.
Ik heb verder te weinig kennis van deze tijd om daar iets nuttigs over te zeggen. Ik meen mij te herinneren dat dit al wel vaker langs is gekomen. Als je dat interessant vind dan is wellicht een zoekopdracht hierop wel leuk.
Ik zeg ook niet dat we er iets mee kunnen nu trouwens. Ik geef alleen aan dat ik denk dat we dan verder geweest zouden zijn. Religie is over het algemeen vrij conservatief (wat niet altijd slecht hoeft te zijn) en heeft het niet zo op wetenschap, vroeger niet en nu ook nog niet. Denk dat het ook geen gekke uitkomst is dat de meeste wetenschappers niet religieus zijn.
[Nee, maar je was wel degene die met een wedstrijdje wie-heeft-de-langste kwam. Maar laat ik het dan anders proberen. Kun je voorbeelden noemen hoe je praktisch gezien wereldwijd religie kunt wegnemen? Wellicht kan ik me dan beter voorstellen dat het iets anders is dan een theoretisch leunstoel verhaal.
Ook dit is maar hoe je het zelf opvat. Ik speel dat soort spelletjes niet als wie heeft de langste. Dat is kinderachtig.
Ik denk de grootste factor om religie weg te nemen is onderwijs. Waar ik wel voorstander van ben is neutraal onderwijs. Dus niet elke ochtend met de bijbel beginnen. Tenminste, dat mag wel maar dan moet je ook de Koran en de Torah evenveel aandacht geven. Maar liever gewoon niet en wellicht als apart vak opnemen. Dan komt er een hoop meer tijd vrij voor, in mijn ogen, nuttige zaken die kijken naar hoe we de wereld verder kunnen helpen ipv stilstaan.
En voor de duidelijkheid, ik heb geen toverstafje waarmee gelijk alle problemen opgelost zijn. Dit is een gradueel proces wat je in veel welvaartslanden al gewoon terug ziet. Maar religie is een hardnekkig iets dus dat heeft tijd nodig.
Het alternatief voor de democratie zoals we die nu kennen.
Er zijn vele vormen. De democratie zoals wij die beleven is anders dan bijv die in Amerika. Het kan geen kwaad in mijn optiek om hier bepaalde regels aan te hangen. Er zijn nu al regels dus dat is niets nieuws. Die kunnen prima uitgebreid worden.
Een echt alternatief is een Technocratie. Net zoals een democratie is dat niet perfect maar klinkt mij wel interessant.
Maar maak het eens concreet dan? Alleen rationele argumenten eisen betekent selectie vooraf. En als het dan ook nog een beetje kwaliteit moet hebben moeten de argumenten zeker ook nog eens inhoudelijk beoordeeld worden? Ik snap niet hoe je dat als haalbaar ziet zonder de democratie vaarwel te zeggen.
Er zijn een heleboel opties mogelijk. De eerste zou bijv zijn dat het argument niet kan van "Mijn god zegt dit dus daarom". Gaat dus ook op voor Allah of welke andere god. Die argumenten zijn zoiezo al niet rationeel.
Het tweede is een onderbouwing. Als je claimt dat de grenzen dicht moeten want de buitenlanders stelen onze banen mag je met een (onafhankelijk) onderzoek komen die dit inderdaad aantoont. Een derde zou bijv zijn dat je een selectief groepje kundigen aanstelt die dit kunnen beoordelen. Net zoals bijv de rechters in Amerika dit doen. Helemaal dicht timmeren wordt uiteraard altijd lastig. Maar het kan nooit een argument zijn om het niet te doen.
Ja, dat staat inderdaad in het partijprogramma. Maar daar hadden we het niet over. Jij beweerde dat discussies over bepaalde onderwerpen niet mogelijk waren omdat religieuze mensen zich enkel beriepen op god. En dat is gewoon aantoonbaar onjuist. Zoals gezegd zijn er in de media en de politiek uitgebreide discussies over gevoerd en dat zou niet het geval zijn als jouw verdraaide weergave van de werkelijkheid zou kloppen.
? Het staat notabene in het partijprogramma als enige argument. Het mag niet van god punt. Geen andere argumenten die er bij staan. Hoe is dit aantoonbaar onjuist. Hoedan?
Wat? Dat is niet relevant?
Wat begrijp je er niet aan?
Daar ging dit niet over. Met het religieuze argument doelde ik hier op een christelijke politicus die in een discussie zegt: "God wil het (niet)". Waarom zou je er moeilijk over doen als iemand zichzelf op die manier buitenspel zet? Meewarig je schouders ophalen lijkt me een logischer reactie. Als tegenstander zou ik het misschien wel toejuichen: een opponent die zichzelf in de voet schiet. Wat wil je nog meer?
Omdat dit een illusie is. In Nederland gebeurd het, gelukkig, beperkt. In een hoop andere landen is dat vaak het enige argument dat nodig is.
Het continue zeggen dat dit een uitzondering is, is naast dat het kortzichtig is, ook gewoon vervelend.