klaaas schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:50:
Nee, ik vind dat niet hetzelfde verschil. Je ergens goed bij voelen is niet datgene waar de gemiddelde persoon aan zal denken als je het over lijden hebt toch? En dat ligt me ook veel te dicht bij de gedachte dat het je 'een goed gevoel moet geven'. Dat doet me denken aan mindfulness-shit: lekker de andere kant op kijken zodat je onrecht of lijden kunt negeren.
Je ergens goed bij voelen zie ik niet als louter een happy feeling hoor. Het is waar jij voor kiest waarvan je denkt dat uiteindelijk in the long run de meeste toegevoegde waarde heeft, je het sterkst van wordt, je prettig bij voelt, je rust kan vinden bij hoe je omgaat met situaties etc.
Dat intensiever was in 1e instantie op mezelf gericht. Dus niet in vergelijking met anderen dus ook niet gevaarlijk. Denk ik. Voorbeeldje: Daniël Lohues zingt ergens dat hij de ellende op de tv zat is en die dan maar uitzet en naar de appelboom gaat kijken. Heeft ie een beter gevoel bij. Ik herken dat gevoel wel, maar Christus wijst de andere kant op: niet wegkijken, meer compassie en mogelijk zelfs in actie komen. Ik wil mijn 'lijden' niet vergelijken met dat van Lohues. Ik wil enkel zeggen dat ik door niet weg te kijken het lijden intensiever ervaar dan wanneer ik op zoek zou gaan naar happy thoughts. En ja, er zijn ook niet-gelovigen die daar op een zelfde manier mee omgaan. Gelukkig wel. Ik claim geen exclusiviteit of superioriteit.
Je zegt het eigenlijk zelf al. Waarom zou je die manier/dat gevoel specifiek toedienen aan religie? Waarom kan je blijkbaar geen compassie tonen of in actie komen als je Jezus niet hebt? Dat is in essentie wat je daar zegt. Je probeert uiteraard wel een disclaimer er in te zetten in de laatste zin maar uit jou posts hiervoor begrijp ik dat dit voor jou wel een/één reden was om weer naar God terug te gaan.
1 maar? Heb je de indruk dat er met gelovigen geen rationele gesprekken te voeren zijn over zaken die raken aan hun geloof?
Mogen er ook 2 of 3 zijn. Wil de lat niet gelijk te hoog leggen

Dus een of enkele rationele zaken vanuit religie. Je mag ook een hele pagina volkalken maar dat wordt wat overzichtelijk. Ik zou zeggen, van die lijst die jij rationeel vind kies het sterkste argument uit.
Fair enough. Jouw mening. Maar dat was niet het punt. Als iemand beweert dat er maar een beperkt aantal manieren zijn om Gen.1 te interpreteren en daarbij uiterst gangbare interpretaties achterwege laat, kun je daar prima over discussiëren lijkt me.
Als je de onwaarheid van Genesis wegzet als "jou mening" dan is het ook "jou mening" als je zegt dat de aarde om de zon draait. Genesis is gewoon onmogelijk. Naja laat ik een slag om de arm houden. Als er inderdaad een magische god is die buiten de natuurwetten om van alles en nog wat kan doen en manipuleren dan kom je inderdaad een heel eind. Rationeel is het niet te noemen.
Wat is volgens jou dan een uiterst gangbare interpretatie?
Eh.... Je schreef oorpronkelijk letterlijk: "Waar in dit topic voornamelijk de schoen wringt is als men vanuit die persoonlijke overtuiging dit op andere mensen wil overbrengen"
Ah ik begrijp wat je bedoelt. Waar het om gaat is dat men "in dit topic" absoluut geen problemen heeft met persoonlijk geloof (buiten het topic). Wel wanneer men vanuit dit persoonlijk geloof dit probeert op te leggen aan andere (buiten dit topic).
Binnen dit forum kan uiteraard alles besproken worden en is het niet de bedoeling om mensen te remmen en juist de verschillende kanten te belichten en begrijpen.
Dus er is een verschil tussen het bediscussieerden binnen dit topic en wat er in de buitenwereld allemaal gebeurd. Persoonlijk geloof in de buitenwereld is prima. Opleggen aan andere niet. Wringende schoen.
Zie ook mijn uitgebreidere reactie t.a.v. de politiek elders. Ik kan me voorstellen dat bepaalde standpunten je niet aanstaan, maar moeten we dan maar de (grond)rechten van gelovige mensen beperken?
Je haalt wat zaken door elkaar. Ik heb mij er bij neergelegd dat er partijen zijn met bepaalde standpunten waar ik mij niet in kan vinden. Echter kan ik mij wel voorstellen waarom ze dit doen. Als je bijv zegt de grenzen moeten dicht voor alle buitenlanders want ze zijn een gevaar voor de sociale zekerheid en nemen de banen in van een bepaalde bevolkingsgroep (even los van of het allebei tegelijk kan). Ik ben het daar niet mee eens en vind dat er enige nuance nodig is. Maar kan wel begrijpen dat sommige groepen zich hier druk om maken.
Als er wordt gezegd dit willen wij want god vanuit de politiek dan is dat voor mij niet acceptabel. We hebben het in dit topic over religie dus vandaar dat we daar op focussen. Dat wil niet zeggen dat er in de politiek geen voorstellen worden gedaan waar ik het niet mee eens ben. Die zijn echter niet religieus ingestoken en kunnen in andere topics besproken worden.
Daarnaast is het ook geen vrijbrief voor religie om te zeggen "maar hunnie hebben ook dingen waar je het niet mee eens bent"
Dat besef ik wel degelijk, maar als ik in de rijtjes met absurde onderdrukkende christelijke regels koopzondagen voorbij zie komen, dan ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat we het over de Nederlandse situatie hebben. En toevallig is dat ook de enige situatie waar ik een klein beetje invloed op heb. Vandaar dat ik me daartoe beperkte. Voor wat betreft andere democratieën ben ik van mening dat die dit soort zaken toch echt zelf zullen moeten uitvechten. En waar het om dictaturen gaat: ik schrijf graag met Amnesty mee tegen schendingen van mensenrechten. Ook als het om homo's o.i.d. gaat.
Zoals een goed christen betaamd laat je zien dat je goed bent in cherry picking

Ik heb niet de illusie in dit topic de wereld te veranderen. Dat betekend echter niet dat er gigantisch veel misstanden in de wereld zijn die voornamelijk toe te delen zijn aan religie. Haal je die factor weg dan denk ik dat de wereld er een stukje beter op is geworden.
Betekend dit dat er niet heel veel andere slechte zaken in de wereld zijn die niets met relgie te maken hebben? Tuurlijk zijn die er. Maar dit is het religie topic en daar gaat het dan over. En je kan wederom niet zeggen "Maar er is zoveel shit in de wereld waarom focus je op religie". Het is niet een of/of maar een en/en situatie.
In algemene zin kun je dat wel stellen. Maar dat doortrekken naar individuele gevallen wordt al snel speculatie.
Waarom denk je dat. Ik weet namelijk zeker dat dit niet het geval is. Je kan echt met zeer zeer zeer grote zekerheid bepalen of iemand een bepaalde religie aanhangt als je zijn geboorteland + religie ouders weet. Dat dit niet voor 100% het geval is daar kan ik zeker in meegaan en heb ik al eerder gesteld. De kans dat jij (in algemene zin) dezelfde religie aanhangt als je ouders, zeker in bepaalde werelddelen is gigantisch groot. Heeft weinig met speculatie te maken.
Dat vind ik helemaal niet. Vul dat spaghetti monster maar in in mijn voorbeeld en ik ben ook van mening dat de conclusie dan niet logisch is. Er zijn daarentegen wel andere redenen om te twijfelen aan het bestaan van het spaghetti-monster.
Wat zijn die andere redenen dan? Waarom vind je dat er blijkbaar meer/betere redenen zijn om te twijfelen aan bijv Allah of Zeus dan jou god? Ik zie ze namelijk niet. Voor mij is jou god even waarschijnlijk als de god van de bijbel of thor of elfjes of de kerstman.
Maar ik ben dus oprecht benieuwd waarom jij vind/denkt dat jou god meer bestaansrecht heeft?
Dat klopt. Maar zeggen dat het bestaan van God niet bewezen is of klaarblijkelijk niet / moeilijk te bewijzen is is wat anders dan zeggen dat het bestaan van God daarmee onwaarschijnlijk is.
Als je echt wilt gaan muggenziften wellicht. Dat is weer de discussie (die al vele malen is gevoerd) maar je kan niet voor 100% iets bewijzen. Wel voor 99.99999999999999999999999999999999999% maar niet voor 100% dus je kan niet zeggen dat het onwaar is wat die 0.00000000000000000000000000000001% heb je nog niet bewezen.
Dat is het stadium waar we nu in zitten en dat is een flauwe discussie natuurlijk. God is niet bewezen, is inderdaad klaarblijkelijk niet/moeilijk te bewijzen (want een negatief) en is daarmee onwaarschijnlijk.
Als je dan wilt vasthouden aan die 0.00000000000000000000000000001% is prima maar daar kan ik rationeel gezien niet in meegaan.
klaaas schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:58:
Wat mij betreft is het feit dat ik dat wat ik ervaar toeschrijf aan de god die in de bijbel beschreven wordt geen logische conclusie. Ik denk ook niet dat dat de manier is waarop dat soort processen werkt. Je ervaart iets wat je als 'goddelijk' beschouwd en dan ga je niet alle mogelijke religies langs om op basis van logische redenatie de best passende te kiezen.
Deze vond ik wel interessant. Kan het dan niet zijn dat je per ongeluk voor de verkeerde god gekozen hebt? Blijkbaar kan je dat wat je ervaart niet aan een specifieke god koppelen en doe je dat toevallig aan de degene die het dichtst bij je staat (ivm ouders, omgeving etc).
En als het antwoord hierop ja is hoe kan je dan verwachtten dat mensen accepteren dat er regels hierop gebaseerd worden terwijl het blijkbaar best een grote kans is dat je er gewoon naast zit. Zo gaan namelijk vrijwel alle religieuze te werk (zoals eerder beschreven, dat gevoel wat jij hebt hebben andere ook alleen die kiezen bijv voor Allah). Vandaar dat religie dus geen rol dient te spelen in de politiek in mijn bescheiden mening
klaaas schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:01:
Mijn punt was dat je ook door niet-gelovige politici beperkt kunt worden. Maar dat is dus geen probleem? Als het maar rationeel is? Geeft het veel troost als je genaaid wordt door een politicus maar je weet dat hij rationele motieven had?
Dit is zoals ik al eerder aanhaalde. Omdat hunnie het doen mogen wij het ook. Het gaat hier in dit topic over religie en daar focussen we dus ook op. Dat er ergens anders misstanden ontstaan of begaan worden is niet relevant. Niet relevant in de zin dat we het nu over religie hebben. In andere topics kan uiteraard bediscussieerd worden waarom we wel of geen vlees mogen eten etc.
Als bijv Denk zou willen dat we geen varkensvlees meer mogen eten en dit per wet wil aanpassen dan kunnen we dat uiteraard weer toedienen aan religie omdat deze beweegreden religieus gemotiveerd is. Dierenleed in het algemeen is niet religieus gemotiveerd en staat dus even buiten dit topic.
Het geen wat je eigenlijk zegt is "Wat een onzin dat we het roken willen beperken. Auto's zijn veel schadelijker voor de gezondheid dus bemoei je niet met de rokers maar focus je op de auto's". Het is, zoals gezegd niet of/of maar en/en. Alleen niet beide dienen in dit topic besproken te worden.
[
Voor 17% gewijzigd door
thewizard2006 op 12-01-2018 09:19
]