Dido schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:19:
[...]
Jij constateert een ongelooflijk kleine kans. Waarom is die kans ongelooflijk klein? Dat is dus precies mijn serie van 1 miljoen dobbelsteenworpen. Wat is daar onwaarschijnlijk aan? Helemaal niets, tenzij jij
a priori denkt dat die uitkomst gewenst was.
De kans op de huidige finetuning van het universum is helamaal niet klein, die is 100%.
De kans dat die exacte finetuning zou gebeuren als alle mogelijke settings mogelijk zouden zijn
en als je van te voren zou willen dat je deze uitkjomst krijgt is waarschijnlijk heel erg klein, maar dat is dus alleen maar relevant als je
a priori een bepaalde uitkomst wilt of verwacht.
Nee, de 'a priori' uitkomst van jou is niets meer en minder dan dat de natuurconstanten
en begincondities precies die waarden hebben die nodig zijn voor het ontstaan van
leven.
Nogmaals, de
combinatie van
twee zaken, namelijk enerzijds de extreme onwaarschijnlijkheid, maar daarnaast het gegeven dat de waarden die de constanten en condities hebben beantwoordt aan een buitengewoon opvallend onafhankelijk patroon. De waarden zijn namelijk uitermate opmerkelijk omdat ze resulteren in een kosmos waarin leven kan ontstaan.
Dát is de reden waarom toeval uit te sluiten is.
Zie hierboven.
Ik vind het best onwaarschijnlijk dat een boek waar zoveel onwaarheden in staan, een goede verklaring geeft voor alle andere dingen waar we nog niet zeker over zijn. En dat je daar maar blind van moet uitgaan totdat de algemene consensus toch zo ver veranderd is dat je niet anders kan dan een nieuw standpunt innemen.
Wel bij het argument blijven; dit gaat totaal niet over een boek oid.
Als je waarschijnlijkheid baseert op een willekeurig denk-experiment of quote dan misschien wel. Als we kijken naar feiten en bewijs staat de hypothese van enige vorm van oppermachtige entiteit toch helemaal onderaan het lijstje.
Wel jammer dat je tot nu toe mijn posts hebt genegeerd, hopelijk kan je hier wel wat over zeggen.
Sorry, dit roept zoveel reacties op, kan niet op iedereen reageren.
Ook voor jouw opmerkingen geldt dat als de alternatieven voor intentie het niet kunnen verklaren, het wel intentie moet zijn.
gambieter schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:20:
Nee hoor. Er is geen ongewenste uitkomst voor atheisten, er zijn alleen ononderbouwde uitkomsten die worden verworpen. Verder maak je de gebruikelijke binaire fout om de wereld in religieuzen en atheisten in te delen.
Sorry, maar als er een ontwerper/fine-tuner/god uitkomt als meest redelijke uitkomst, moet je je als atheist toch wel zorgen gaan maken...

Dat is alleen omdat je de optie "we hebben er geen verklaring voor, als er al een verklaring is" niet meeneemt.
Dat lijkt me toch lichtjes onbevredigend. Maar goed, alles beter dan ontwerper/fine-tuner/god, toch?
Nee, dit is misbruik van het woord "redelijkerwijs". Er is namelijk niets redelijks aan. De enige juiste uitdrukking voor je aanpak is "Toeval, fysische noodzaak en multiversum wil ik niet, de uitkomst moet en zal de christelijke God zijn".
Wat je doet is een typische drogreden/logical fallacy: je postuleert A/B/C en negeert alle andere opties, verwerpt B en C en claimt dan dat A waar is. Maar je moet dan nog steeds bewijzen dat A waar is, en dat doe je nergens en kun je ook niet.
Als er zo eenvoudig nog extra verklaringen (welke dan?) zouden zijn, neem ik aan dat iemand Emanuel Rutten daar wel op zou hebben gewezen? Bijvoorbeeld in één van zijn debatten waarin hij dit argument uiteenzet.
[
Voor 22% gewijzigd door
zeeg op 05-01-2018 15:41
]