Dat is prima, alleen moet je er dan op rekenen dat een groot deel dat niet serieus neemt, en dat ik dat dus prima als irrationeel kan wegzetten. Als er geen enkele standaard is om zo dicht mogelijk tot de waarheid te komen, well, I guess, then anything goes.
Ik geloof (pun intended) niet dat we religies en het geloof in God(en) op de wetenschappelijke weegschaal moeten leggen die jij (en anderen) aanhangt. Het is een filosofische/theologische discussie. Geen wetenschappelijke.
We leven met zijn allen in dezelfde realiteit, en die realiteit proberen we zo goed mogelijk te begrijpen, te beschrijven, te ontdekken, enzovoorts. Die filosofische/theologische discussies brengt je niet direct tot het bestaan van een opperwezen. Tot nu to blijkt dat die wetenschappelijke methode wel degelijk de beste is om de realiteit zo goed mogelijk te begrijpen.
Wel grappig dat je zegt dat ik die wetenschappelijke weegschaal 'aanhang'. Ik constateer simpelweg dat wetenschap werkt. Impliciet accepteer jij dat ook voor 99%, het is alleen al de reden waarom wij nu zo deze teksten over en weer kunnen typen. Maar gaat het om dat stukje van je geliefde God, dan moet het ineens via een theologische/filosofische discussie...
Uiteindelijk heeft ook de wetenschap niet de wijsheid in pacht.
Dat heb ik inderdaad al eerder gezegd.
Hypotheses worden weerlegd, feiten veranderen, de kennis is gebrekkig, enzovoorts. Maar goed, ook dit is al bediscussieerd tot in den treuren hier.
Dat is juist de kracht van de wetenschap, dat het zichzelf constant herstelt, verfijnt, bijstelt. Alles wat we nu weten en door wetenschap zijn achtergekomen, is in feite een 'snapshot' van hoe we zo dicht mogelijk kennis benaderen. Dat betekent overigens niet dat alles dus ineens morgen anders kan zijn. Theorieën als de evolutietheorie staat als een huis, binnen dat veld gaat het vooral om onderdelen binnen die theorie waar wetenschappers het niet per se over eens zijn.
Dat we handelen op basis van wetenschappelijke kennis, prima. Terecht. Maar geloven (of religies) weerleggen, omdat er geen (of niet altijd) empirisch bewijs is, gaat veel te ver.
Waarom? Het is niet eens per se weerleggen, maar de claim niet voor waar accepteren. Daar zul je toch met bewijs moeten komen. En sommige claims die religies doen, die zijn natuurlijk wel degelijk met empirisch bewijs te weerleggen die het tegenovergestelde laten zien.
Prima dat je overigens met boek tips aankomt, maar iedereen kan op die manier zijn standpunten verdedigen. Hetzelfde gaat op voor artikelen. Het toont niet direct je gelijk aan.
Het was slechts als tip, als extra over het onderwerp. Niet als onderbouwing. Simpel begrijpend lezen...
N.B. Scheppingsverhalen over de hele wereld kennen overigens vele overeenkomsten. Maar dit terzijde.
Ja en hoe zou dat komen denk je? Precies die uitleg die ik al eerder gaf...
Maar om maar een concreet voorbeeld te noemen: Genesis en de schepping binnen de Bhagavad Gita zijn onverenigbaar. Het hele concept van polytheïsme en jouw monotheïsme staan haaks op elkaar.
En aangezien het hinduïsme ouder is dan het christendom, en 1 miljard volgers heeft, kun je die niet zomaar afdoen als een 'fringe' religie. Dus daar ga je al: ze kunnen niet allebei waar zijn, dus ofwel 1 miljard hindoes hebben ongelijk, of 2,2 milard christenen. Of wellicht 3,2 miljard christenen én hindoes.
Is er overigens een reden voor dat je me van alles vraagt, ik op alles in ga, maar vervolgens jij 90% van mijn posts negeert waarin ik iets aan jou vraag om uit te leggen?