Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:18:
Ah, op die fiets! Je kunt niet bewijzen dat iets niet bestaat (misschien bestaat het onder andere omstandigheden wel etc.), dus alles wat we met onze beperkte empirische methodieken niet vast kunnen stellen bestaat in principe niet. Lijkt me beperkt, dan bestaat je wereldbeeld uit HEEL weinig informatie.
Die beperkte empirische methodieken zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van waar je leven en de zaken om je heen mee zijn opgebouwd. Van het internet dat we nu gebruiken om met elkaar te discussieren tot het brood wat je eet.
Als jij die methodieken zo enorm beperkt vindt ben ik heel benieuwd naar wat je er nu echt in mist.
Inderdaad, wetenschap gaat ervan uit dat er geen smurfen, eenhoorns of kabouters bestaan, totdat ze zijn aangetoond. Omdat wetenschap geen rekening houdt met letterlijk oneindig veel metafysische wezens en verschijnselen is het beperkt? Jij houdt wel rekening met het bestaan van alles wat iemand kan verzinnen?
Heb je iemand die van je houdt? Ik hoop het van harte voor je. Is dat empirisch aangetoond? Zo nee, wanneer ga je daar werk van maken? Of hoeft dat niet en ben je Oostindisch empirisch?

Ja, of iemand van me houdt is prima falsifieerbaar. En totdat het gefalsifieerd is ga ik ervan uit dat het waar is. Ik zie geen probleem.
Om die stelling te ontkrachten, hoef je God alleen maar te definiëren.
Laten we voor de lol even aannemen dat dit waar is. Dan bestaan er ook smurfen, eenhoorns, en kabouters. Die zijn uitstekend gedefinieerd, ik voeg alleen even aan de definitie toe dat ze niet waarneembaar zijn. Accepteer jij het bestaan ervan als feit? Geloof jij erin? De onderbouwing is exact even sterk als van jouw god: je denkt dat je het niet-bestaan falsifieerd door het bestaan te definieren.
Gelukkig is de wetenschap iets minder naief. De stelling "X bestaat niet" is te falsificeren. Heel eenvoudig, dat klopt. Maar niet door X te definieren (dat heb je al gedaan om de stelling dat X niet bestaat een betekenis te geven) maar door X
aan te tonen. En ik kan een eenhoorn uitsteklend definieren, maar ik kan (het bestaan van) die eenhoorn niet aantonen.
Als je zuiver wetenschappelijk in God bent geïnteresseerd, wat bedoel je daar dan mee?
Dat god, elfjes en kabouters vanuit een wetenschappelijk perspectief normaliter volslagen irrelevant zijn.
Het ligt dus niet voor de hand dat iemand vanuit wetenschappelijk oogpunt een jota om het bestaan van die dingen geeft. Ze zijn nergens voor nodig.
Dan doe je nu al de aanname dat het verzonnen is. Vooringenomenheid hoort niet thuis in de wetenschap. Assumption is the mother of all...
Science.
Dat is nou net wetenschap. Ik doe een aanname en ga kijken of ik die aanname kan ontkrachten. Als dat niet lukt dan kan ik voorzichtig gaan overwegen die aanname langzaam tot theorie te promoten. En als de theorie dan nog steeds niet ontkracht wordt krijgt die theorie (tot hij ontkracht wordt) de status van natuurwet (in alledaags spraakgebruik) en wordt hij in principe als (misschien tijdelijke) waarheid beschouwd. Wat Newton wetten noemde noemen we nu theorie. Zoals de algemene relativiteitstheorie. Gebaseerd op aannames die voor het overgrote deel nog niet ontkracht zijn. Aannames die er ondermeer voor zorgen dat jouw GPS werkt, zo goed blijken ze te werken.
Maar in wezen een goede vraag, waarom zouden ze met dat verhaal gekomen zijn? Ze kregen er nogal wat problemen door, vervolging is geen parkwandeling.
Wie zijn "ze"? De mensen in het verhaal (als het verzonnen is vallen die problemen wel mee) of de mensen die het verhaal verzonnen hebben (waar we erg weinig van weten behalve uit dat verhaal).
Geloof jij dat Jezus in Amerika geweest is? Er is iemand die claimt dat hij op aanwijzing van een engel een paar gouden platen en een stuk vertaalgereedschap gevonden heeft in het bos, en zo de tekst gevonden heeft van het boek van Mormon. Jammer genoeg is hij zowel de gouden platen als dat stuk gereedschap kwijtgeraakt. Maar ja, waarom zou je het verzinnen, he? Dus neem jij maar aan dat het klopt? Dan zou je dus aanhanger van elke religie in de wereld moeten zijn. Kennelijk vind jij het logisch dat mensen Zeus, Wodan, Shiva en Mormon uit hun duim zuigen, maar Jahweh en Jezus verzint niemand.
En een doctrine die ascese stimuleert, een sobere levensstijl en het weggeven van je spullen enzo, daar word je ook niet rijk van.
Macht is ook lastig, want je moet je naaste liefhebben als jezelf dus je hebt geen macht over die persoon...
Het is de katholieke kerk anders aardig gelukt. Niet heel moeilijk, hoor. De top van de communistische partijen in de USSR, rood China of Noork-Korea dragen uit dat iedereen evenveel profiteert van gedeeld eigendom, toch deden en doen ze het over het algemeen iets beter dan Ivan met de pet. En een kleine eeuw geleden is er nog een klein zwartharig deels-Joods mannetje in geslaagd om hele volksstammen te laten geloven in een ideaal van lange blonde zuivere Ariers.
Onderschat het verschil tussen inhoud en bruikbaarheid niet.
Knap stom verzinsel zeg. Alles waar mensen zo gek op zijn (zo leert ons de menselijke historie) kun je vergeten, zo lijkt het. Waarom zouden ze er dan mee gekomen zijn? Aandacht nodig?
Er zijn verschillende rationele verklaringen voor het ontstaan van religie an sich, en voor het onstaan van specifieke uitwassen van religie.
Religie an sich lijkt een veelvoorkomende manier om, in afwezigheid van voldoende kennis, de wereld om ons heen te duiden (donder en bliksem? moeten wel goden zijn).
Specifieke uitwassen zijn uitstekend vanuit macht en politiek te verklaren. Zo lijkt het monotheisme in Egypte the zijn ontstaan door een
pharao die de macht van de priesters aan banden wou leggen. Door het idee van een enkele god te omarmen stonden de priesters van alle oude goden opeens aan de zijlijn.
Je kunt kijken naar het effect van gebed, bijvoorbeeld.
Voor zover ik wete is dat gedaan en is het nooit daadwerkelijk aangetoond. Of heb ik iets gemist en heeft iemand inderdaad dat miljoen van James Randi opgehaald?
En als Christenen zo gezegend zouden zijn enzo, dan zou je bijvoorbeeld kunnen verwachten dat ze ouder worden en gezonder zijn, gemiddeld. Daar is aardig wat onderzoek naar gedaan. Kijk daar eens naar, zou ik zeggen.
Kom maar op met onderzoek dat iets dergelijks aantoont, zou ik zeggen. Ik ga niet zoeken naar iets waarvan ik het bestaan niet weet, dat laat ik aan religieuze mensen over

Sowieso ligt het voor de hand dat jij met die onderzoeken komt als jij iets wilt claimen.
Verder is ook de logica, het gezond verstand een attribuut dat elke wetenschapper nodig heeft. Ik ben biologisch geschoold en hoe meer ik van het leven heb geleerd, hoe wonderbaarlijker ik het ben gaan vinden. Waar zou dat vandaan komen? Heb je je dat wel eens afgevraagd? De empirische wetenschap zegt daar precies niets over. Wat is dan logisch, aannemelijk en waarschijnlijk?
Ik zie in ieder geval een niet waarneembaar, metaphysisch, vaag-omschreven superwezen dat zelf leeft maar waarvoor ik weiger dezelfde vragen al sover mezelf te stellen niet als logisch, aannemelijk of waarschijnlijk. Maar ik vermoed dat je de vraag retorisch bedoelde

Toeval is geen oorzaak (maar een doorgaans kleine kans op een oorzaak), het is veel logischer dan we gemaakt zijn door een hogere macht, iig iets dat veel snuggerder is dan wijzelf.
Je redeneert de verkeerde kant op.
Pietje wint de loterij, dat kan geen toeval zijn, dus heeft god hem geholpen.
Maar waar je aan voorbij gaat is dat van de miljoenen mensen die meededen er gegarandeerd eentje ging winnen. Dus of dat nou Pietje of Jantje was maakt niet uit.
Jij bent verbaasd als ik een specifieke serie van uitkomsten gooi met een dobbelsteen, terwijl ik weet dat ik gegarandeerd een serie zal krijgen als ik die dobbelsteen gooi.