Dido schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:16:
[...]
Ik ben ermee bekend sinds Dawkins
The God Delusion maar ik had mijn twijfels bij de bredere toepasbaarheid van het idee. Die twijfels zijn wel minder geworden na de docu.
Het probleem is dat er een subtiel verschil zit tussen "Nee, gematigde religie is helemaal niet ongevaarlijk, want (argumenten)" (Dawkins et al) en "Het is allemaal een pot nat, er is helemaal geen gematigde Islam en elke geitenneuker met een Koran is een terrorist" (Vrij naar enkele "politici" en opiniemakers in Nederland).
Het probleem is de nuance. Autorijden is ook inherent gevaarlijk maar dat wil nog niet zeggen dat ik ten strijde trek tegen alle autorijders. Als je die nuance niet kunt of wilt bevatten, dan zal een onderbuikgevoel ook de eerste stelling snel weg zetten als islamofoob.
Eens, maar je moet dan zelf ook niet meteen het allerextreemste voorbeeld pakken dat je kunt vinden. Ik heb het nu in dit voorbeeld over Sam Harris, en ik kan me voorstellen als je iets minder bekend bent met zijn denkbeelden en werk dan ik, maar ook hij is geen aanhanger van Wilders, bijvoorbeeld. Juist zijn kijk op islam zijn heel erg genuanceerd, ook al is het tegen dovemansoren gericht, lijkt het wel (daarover straks meer). Liberalen in het westen zijn er als de kippen bij om islam te verdedigen en islamkritiek weg te wuiven als islamofobie; alsof kritiek op een religie en doctrines direct een aanval is op een moslim persoonlijk of waarbij alle moslims over een kam worden gescheerd (daarover straks ook meer)
Om een passage uit
the end of liberalism? te quoten:
The same failure of liberalism is evident in Western Europe, where the dogma of multiculturalism has left a secular Europe very slow to address the looming problem of religious extremism among its immigrants. The people who speak most sensibly about the threat that Islam poses to Europe are actually fascists.
To say that this does not bode well for liberalism is an understatement: It does not bode well for the future of civilization.
(ik wil hiermee Wilders trouwens ook niet wegzetten als een fascist, dat gaat ietwat tever, maar het punt dat ie maakt hier is duidelijk).
Yup, dat geldt wat mij betreft voor alle religies. Tenzij je me er eentje aan kunt wijzen die niet mis/gebruikt is door extremisten om mensen het leven zuur te maken of erger.
Sommige religies zijn er beter in om hun vredelievende kant te benadrukken dan anderen. Zo is het bijvoorbeeld interessant hoe weinig mensen bij religieus geweld denken aan Hindoes. Dat zijn toch van die vredelievende Gandhi-volgers? Ja, tenzij ze het op hun heupen krijgen en en masse moslims vermoorden en verkrachten, zoals in Gujarat (de geboortestaat van Gandhi!) in 2002 nog gebeurd is.
Ook helemaal eens. Al kun je wel een belangrijke nuance aanbrengen imo als het gaat om gelovigen als groep en de doctrines waar ze in geloven. Jaïnisten worden vaak in deze context naar voren geschoven om dit punt te maken; hoe extremer een jaïnist is, hoe vredelievender deze is. Dus je kunt je afvragen of het erg is als iemand extremistisch is in zijn opvattingen als zijn opvattingen inherent vredelievend zijn.
Dat wil niet zeggen dat een groep relgieuzen an sich geen kwaad kan doen, maar je kunt het niet terugbrengen tot heilige boeken, doctrines, enzovoorts. Voor de abrahamitische religies ligt dat iets anders, en waarbij islam in deze tijd het extreemst is, maar dat ook te maken heeft jihadisme en de afterlife in het paradijs binnen de teksten van de Koran en Hadith. Daarmee is niet gezegd dat de Bijbel en Torah geen weerzinwekkende teksten kennen (het is immers allemaal plagiaat op elkaar), maar dat is wel een belangrijk verschil.
Anyway, dat even terzijde, ik denk dat de discussie namelijk echt interessant wordt bij je laatste alinea:
Als je roept dat, pak hem beet, gematigd Christendom gevaarlijk is omdat het gebruikt wordt om extremistisch Christendom te verbergen of weg te wuiven dan wordt dat nogal snel ontkent: WBC zijn geen echte christenen joh, echte christenen zijn juist heel lief. En het zelfde gebeurt met LDS-gevallen van sociale verbanning, pro-lifers die artsen doden, enzovoort.
Gek genoeg hebben veel mensen er helemaal geen moeite mee om in het geval van Islam wel alle Moslims over een kam te scheren. Als ik sommige politici en opiniemakers in dit land moet geloven is er helemaal geen gematigde Islam...
Het is dus een voorbeeld waar, ironisch genoeg, degenen die zeggen dat ze "judeo-christelijke" waarden voorstaan in feite aangeven dat religie in elke vorm gevaar herbergt, niet alleen de extremistische uitwassen.
Ik zou eens willen vragen om een stap terug te doen en het met iets andere ogen te bekijken. En als je nog steeds met een Wilders-bril hier naar kijkt, om deze af te zetten. En even een Sam Harris-bril op hier. Of een LuNaTiC-bril; ik denk dat je van mij wel weet dat ik de acties van de WBC, anti-abortusartsen ten strengste veroordeel en totaal niet ontken dat dat geen christenen zijn (if anything, zij zijn 'echtere' christenen dan de cafetaria-christenen wat mij betreft).
Maar hier is een interessant fenomeen gaande. Juist als ik de VS er even bijpak, is er ontzettende knee jerk reactie op het moment dat er kritiek is op islam. Een vrij recent voorbeeld is de
uitbarsting van Ben Affleck op Bill Maher en diezelfde Harris; de liberalen in de VS proberen moslims te beschermen als een minority en uit een soort van white guilt; en ondertussen werken ze de moslims die het meest last hebben van de extremisten tegen om vooruitgang te boeken.
Inmiddels is er langzaam een beweging op gang gekomen en bezig om de islam van binnenuit te hervormen, op een manier waarop het christendom uiteindelijk ook zijn verlichting heeft gevonden. De vraag is of dit ooit gaat gebeuren, en zo ja op welke termijn. Maar mensen als Ayan Hirsi Ali, Majid Nawaaz, Faisal Saeed al Mutar, Ali Rizvi, Tarek Fatah, die allemaal in verschillende gradatis moslim zijn, of zijn geweest, die oproepen tot die hervorming worden meteen tegengewerkt door eigenlijk iedereen: zowel de extreme Wilders' van deze natie (er is geen gematigd islam), de moslim-apologisten zelf (islam is the world of peace, de extremisten zijn geen 'echte' moslims) en hun bondgenoten, liberalen, die zich daarbij aansluiten, terwijl ze juist zouden moeten helpen om die hervorming voor elkaar te krijgen en deze namen te steunen.
het is ronduit stuitend hoeveel crap Hirsi Ali over zich heenkrijgt en weg wordt gezet als een of andere 'hate monger'. En make no mistake: in de VS zijn alle religies, behalve één fair game als het gaat om humor en kritiek. Maar zodra er iets wordt gezegd over islam... oei oei, dan wordt het snel geaxtrapoleerd alsof diegene iets zegt over alle moslims en 'That's gross and racist' (aldus Ben Affleck).
Dit is een post die Faisal Saeed al Mutar laatst op zijn FB postte nadat ie een interview had met een radioprogramma:
Me:
Islam is an ideology with a variety of interpretations from ultra conservative to progressive, Muslims are people, Some are very wonderful and some are evil.
Muslim Media:
Faisal said that Islam is monolithic and Muslims are all evil and bad.
Me: Did you listen to what I said?
Muslim media: Faisal is an Islamophobe and hates all Muslims.
origineel was trouwens dit (bovenstaande was een ietwat gechargeerde generalisatie, or was it?):
My conversation with Rula Jabreel last night:
Me: There is no one Islam and Muslims belong to a spectrum from Ultra conservative to progressive.
Rula Jabreel: Islam is not a monolithic religion! My dad is a Sufi! Stop generalizing on Muslims! They are not all the same thing!
Me: Did you even listen to what I was saying?
Rula Jabreel: Stop generalizing on Muslims!
Anyway, het begint een beetje een lange rant te worden. Maar zogenaamde liberalen
helpen niet bij het verdedigen van islam, ook al is het terechte kritiek.
Bestaat er haat tegen moslims als groep of mensen (bigotry?). Ja natuurlijk. Is dat een probleem? Ja, en daar moeten we wat ook moet doen.
Wordt bovenstaande (te) vaak verward met terechte kritiek en dat met 'islamofobie' op dezelfde hoop geveegd? Helaas wel.
edit: by the way, vanavond om 21.40 bij Rambam ook een stukje undercover bij Scientology, voor de nieuwsgierigen