La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
Je weet het inderdaad niet, ik zou denken dat ondemocratische partijen alleen aan het democratische spel mee zouden doen uit opportunistische overwegingen (ofwel het biedt de beste kans op het invoeren van het eigen systeem), net als democratische partijen vermoedelijk ook uit opportunistische overwegingen het andere spel mee zouden spelen. Ik denk ook niet dat we ervanuit moeten gaan dat de procedures noodzakelijk zo zullen worden doorlopen als in het boekje staat mocht een ondemocratische (of democratische) partij een grote meerderheid hebben. (Al zijn er natuurlijk dan wel weer factoren die daar toch sterk voor zouden pleiten als de meerderheid echt groot genoeg zou zijn). Voor een verbod zou onder andere ook een symboolwerking die in dit topic in andere context opduikt (o.a. mbt de weigerambtenaar) kunnen pleiten. Uiteindelijk draait het voor mij vooral ook om de vraag of je (delen van) het huidige systeem beter acht dan mogelijke andere.Spheroid schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 12:28:
[...]
Met die keuze impliceer je dat de anti-democratische krachten per definitie succes zullen hebben.
Ik zie de keuze liever als: voorkom je gewapend verzet door anti-democratische krachten niet te verbieden of niet? (Tenslotte zullen ze niet snel twee maal een tweederde meerderheid voor hun voorstel kunnen behalen).
Natuurlijk, anti-democratische krachten kunnen zich ook bij een verbod neerleggen, of een doorstart maken met een andere naam en veranderd partijmanifest.
Op zich zou het wel interessant zijn om eens te onderzoeken hoeveel gewapend verzet in Duitsland de afgelopen 70 jaar was voorkomen als men daar vrijere partijtoelating hadden gehad (zie ook Wikipedia: Streitbare Demokratie) Want er was/is natuurlijk wel sprake van (fors) gewapend verzet aldaar. Maar dit is misschien allemaal eerder op zijn plaats in een ander topic (ik meen zelfs dat dat al bestaat)
Euh wat? Dat is helemaal geen aanname binnen het humanisme. Het (seculier) humanisme bevat gewoonweg geen religie.Rekcor schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 09:23:
[...]
1) Ook dat goede beredeneerde framework is gebaseerd op aannames die bewezen, noch ontkracht kunnen worden. Biiv. 'Human beings are not subject to God or any divine agency' (http://www.vgweb.org/manussa/coreprin.htm)
Of is wiskunde gebaseerd op de aanname dat pepermuntjes niet kunnen praten? Nee. Dat is gewoon een stelling waar wiskunde niet over spreekt. Is het christendom gebaseerd op de aanname dat smurfen niet allergisch zijn voor grasparkieten?
Bla bla bla, lekker weer met woorden spelen om te verhullen dat je geen sterke argumenten hebt.2) "Onder religie (van het Latijn religio, zie verder Etymologie) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat." (Wikipedia: Religie).
En ik denk dat er een verschil is tussen weloverwogen, redelijke en bewezen standpunten/theorieën/meningen (die het resultaat zijn van honderden jaren aan nauwkeurig empirisch onderzoek en theorievorming door de meest briljante geesten die de wereld ooit gekend heeft) en religieuze verzinsels, duizenden jaren geleden bedacht door lui die nergens van af wisten en het enkel gebruikten als makkelijke verklaringen en om het volk onder de duim te houden. Ik ben toch geneigd om de eerste vorm iets serieuzer te nemen.Ik denk inderdaad dat er een verschil is tussen gevestigde religies (die vaak al duizenden jaren bestaan en door miljoenen mensen aangehangen worden) en particuliere verzinsels,
bedacht in een discussie om een ander in een hoek te drijven. Ik ben toch geneigd om de eerste vorm iets serieuzer te nemen.
Waarom is het fout als ík die redenatie maak, maar zou jij die redenatie wel mogen maken?

Je probeert [1] te ontwijken omdat je doorhebt dat, als het christendom onredelijk is, er ook geen goede argumenten zijn om de christelijke standpunten te gebruiken om mensen van hun vrijheid te beroven.Er zijn twee niveaus in deze discussie, die een beetje door elkaar heenlopen:
1) Is het christendom redelijk?
2) Hoe zien we de ideale democratie voor ons?
Ik probeer het de laatste dagen hier over 2 te hebben, en niet over 1.Ik denk dat het er in een democratie juist om draait om tot een compromis te komen met mensen van wie je de argumenten niet redelijk vindt. Wat doe je dan??
En dat democratie eruit bestaat om onredelijke, ongefundeerde en onbewezen meningen tegen elkaar uit te polderen, ben ik absoluut niet met je eens. In een ideale democratie worden er juist argumenten gebruikt om elkaar te overtuigen van een bepaald standpunt. Feiten, wetenschappelijk onderzoek, ervaringen uit het verleden, etc.. Dát zijn de ideale componenten van democratie. Niet machtsspelletjes, dictatuur van de meerderheid, demagogie en onderdrukking.
Je doet nu alwéér alsof het onmogelijk is om te bepalen wat redelijk is, terwijl je *letterlijk* in ditzelfde bericht nog beweerd hebt dat een net-verzonnen-religie onzinnig is en niet redelijk genoeg is om mee te tellen in een democratie. Oftewel: het is dondersgoed mogelijk om zinvol onderscheid te maken tussen redelijk en onredelijk. We hebben het hier niet bepaald over een lastig grijs gebied. Aan de ene kant is wetenschap, welke zich baseert op wat er daadwerkelijk het geval is (feiten) en nauwkeurig onderzoekt of haar eigen theorieën kloppen. Aan de andere kant hebben we religie, het dogmatisch volgen van de ongefundeerde fantasieën en theorieën van mensen uit de bronstijd/ijzertijd, welke zichzelf prijst in haar onveranderlijkheid, koppigheid, en het vermogen om mensen te onderdrukken.Op het moment dat je eist: in een democratie mogen alleen mensen meedoen van wie de argumenten/standpunten redelijk zijn, krijg je gelijk een probleem: wat is redelijk? Het antwoord op deze vraag is nooit neutraal, maar altijd gebaseerd op de fundamentele uitgangspunten die iemand heeft.
Het probleem voor jou is simpelweg dat je alléén het christendom wil toelaten in de democratie. Homo's mogen wel opgesloten worden 'om ze te helpen', vrouwen mogen wel thuis gehouden worden 'voor het gezin' en werknemers mogen wel gedwongen worden om op zondag niet te werken 'voor de rust'. Maar als een mannetje uit de rimboe van mening is dat blanke mensen kwade geesten zijn, en dat ze moeten worden opgesloten / gedood, dan is dat weer niet toelaatbaar.
Het probleem is dus dat je fundamenteel geen reden hebt om het christendom te verheffen boven andere wereldbeelden, maar dat je dat weigert te erkennen. In plaats daarvan probeer je de onredelijkheid van het christendom te verhullen, om zo te doen alsof het vanzelfsprekend is dat het christendom een recht van spreken heeft binnen de democratie.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Omdat er geen bewijzen zijn van het tegendeel, ben ik ervan overtuigd dat de bijbel ook een verzameling is van particuliere verzinsels, bedacht om een ander in de hoek te drijven, cq te laten doen wat je wil (Occam's Razor). Dat "geloof" ik. Heb je nu ook evenveel respect voor mijn geloof als voor het jouwe?Rekcor schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 09:23:
Ik denk inderdaad dat er een verschil is tussen gevestigde religies (die vaak al duizenden jaren bestaan en door miljoenen mensen aangehangen worden) en particuliere verzinsels, bedacht in een discussie om een ander in een hoek te drijven. Ik ben toch geneigd om de eerste vorm iets serieuzer te nemen.
Wie ben jij dat je het ene geloof wél serieus neemt, en het andere geloof niet? Wie heeft jou daartoe gemachtigd?
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Dat beeld zal wel zo zijn gekomen doordat wat ardana al aanhaalde: ".. dat de bijbel ook een verzameling is van particuliere verzinsels, bedacht om een ander in de hoek te drijven, cq te laten doen wat je wil (Occam's Razor).."
Al met al niet echt een basis om dat in dit draadje allemaal te behandelen.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Verwijderd
Je noemt één voorbeeld en trekt daaruit je conclusies (tenminste voor die post). Mag hoor, maar echt algemeen houden kan ik dat niet noemen. Mijn kennis is verder niets meer dan dat en heeft verder niets met autoriteit te maken. Sterker nog ik heb geen kinderen, dus wie ben ik.gambieter schreef op donderdag 09 april 2015 @ 01:23:
[...]
Nou nee. Ik hou het algemeen, maar jij begint te schermen met jouw kennis en ervaring dat erg dicht bij een autoriteitsargument komt. En die is makkelijk te counteren. In plaats van die gebrekkige redenering door te zetten, stel ik voor dat je jouw ervaring niet als argument probeert te gebruiken.
Ze moeten voldoen aan bepaalde eisen. De toevoeging van het geloof kun je ook als aanvulling zien.Bij het scheiden van scholen en prive-religie krijgen ze alleen maar meer ruimte, maar hebben degenen die achterblijven meer kans. Dat zijn de mensen die die assistentie beter kunnen gebruiken
Nee, juist niet. Daar is het véél te eenzijdig voor. Het is een vorm van indoctrinatie wat imo niet kan i.c.m. een wet als de leerplicht. Als kinderen verplicht naar school moeten gaan, zou de grondslag van een school nooit een religieus karakter mogen hebben. De grondslag van een school zou mijn inziens de Nederlandse maatschappij moeten weerspiegelen en niet van een één of ander selectief clubje.Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 20:26:
Ze moeten voldoen aan bepaalde eisen. De toevoeging van het geloof kun je ook als aanvulling zien.
Een mooi voorbeeld is het leren van psalmen. Dat heeft geen enkel nut wat je ooit later maatschappelijk gaat hebben. 0,0. Waarom zou dat dan op scholen onderwezen moeten (mogen?) worden? Net zoals die scholen die de evolutietheorie zoveel mogelijk in de doofpot stoppen. Ja het wordt genoemd, omdat ze er niet onder uit komen. Ik snap ook niet waarom de christelijke lobby dit ooit voor elkaar heeft gekregen. Maar ja.. het waren andere tijden begin vorige eeuw.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Verwijderd
Waarom niet? Omdat jij niet van mening bent dat geloof een deel van je denkwijze uit zou moeten maken? Er wordt voorgeschreven wat er onderwezen moet worden. Mochten er misstanden zijn dan worden die op de middelbare school wel opgepakt, als niet eerder. Onderwijzen vanuit een bepaalde geloofsovertuiging =/ indoctrinatie. Hoezeer dat je een vorm van wil noemen.Standeman schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:04:
[...]
Nee, juist niet. Daar is het véél te eenzijdig voor. Het is een vorm van indoctrinatie wat imo niet kan i.c.m. een wet als de leerplicht. Als kinderen verplicht naar school moeten gaan, zou de grondslag van een school nooit een religieus karakter mogen hebben.
Uiteraard mee eens, maar enige nuance is op zijn plaats.De grondslag van een school zou mijn inziens de Nederlandse maatschappij moeten weerspiegelen en niet van een één of ander selectief clubje.
Dat het geen enkel nut heeft betwijfel ik. Met het twijfelen aan de evolutiethorie heb ik ook moeite mee, maar niet zozeer aan het feit dat men mag en kan twijfelen. Graag zelfs. Doofpot, ach ja. Welkom bij die universiteit, veel succes met je doofpot.Een mooi voorbeeld is het leren van psalmen. Dat heeft geen enkel nut wat je ooit later maatschappelijk gaat hebben. 0,0. Waarom zou dat dan op scholen onderwezen moeten (mogen?) worden? Net zoals die scholen die de evolutietheorie zoveel mogelijk in de doofpot stoppen. Ja het wordt genoemd, omdat ze er niet onder uit komen. Ik snap ook niet waarom de christelijke lobby dit ooit voor elkaar heeft gekregen. Maar ja.. het waren andere tijden begin vorige eeuw.
Edit: Ik zag op tv laatst een Zuid-Afrikaan die studeerde aan de universiteit en opperde dat de piramides (van Gizeh) gebouwd zouden zijn met slaven. Stuitend. Dat soort misvattingen zijn er dus ook in de niet religeuze wereld.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2015 22:20 ]
En waarom kan dat niet thuis en in de kerk of ander gebedshuis? Waarom moet het op school. Ik kan werkelijk geen enkel goed argument daar voor bedenken en ik heb er ook nooit één gehoord.Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:13:
[...]
Waarom niet? Omdat jij niet van mening bent dat geloof een deel van je denkwijze uit zou moeten maken? Er wordt voorgeschreven wat er onderwezen moet worden. Mochten er misstanden zijn dan worden die op de middelbare school wel opgepakt, als niet eerder. Onderwijzen vanuit een bepaalde geloofsovertuiging =/ indoctrinatie. Hoezeer dat je een vorm van wil noemen.
Oh.. iedereen mag overal aan twijfelen (dat is het leuke aan wetenschap.. religie staat dat met hun dogma's niet toe!). Maar wel op basis van argumenten niet door het proberen te verbergen..[...]
Uiteraard mee eens, maar enige nuance is op zijn plaats.
[...]
Dat het geen enkel nut heeft betwijfel ik. Met het twijfelen aan de evolutiethorie heb ik ook moeite mee, maar niet zozeer aan het feit dat men mag en kan twijfelen. Graag zelfs. Doofpot, ach ja. Welkom bij die universiteit, veel succes met je doofpot.
Verwijderd
Opzich heb je een punt. Maar goed, waarom na schooltijd als je er op je eigen school een uurtje kan aan besteden. Als je dat wil, want die keuze heb je vaak.Standeman schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:17:
[...]
En waarom kan dat niet thuis en in de kerk of ander gebedshuis? Waarom moet het op school. Ik kan werkelijk geen enkel goed argument daar voor bedenken en ik heb er ook nooit één gehoord.
Eens.Oh.. iedereen mag overal aan twijfelen (dat is het leuke aan wetenschap.. religie staat dat met hun dogma's niet toe!). Maar wel op basis van argumenten niet door het proberen te verbergen..
http://www.nd.nl/artikele...en-worstelen-met-evolutieVerwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:13:
Welkom bij die universiteit, veel succes met je doofpot.
Ze zijn er echt wel, de mensen die vinden dat wetenschappelijk onderwijs zich aan hun dogma's moet aanpassen.
Dat mag een school best aanbieden buiten het reguliere onderwijs, zonder verplichting en betaald door de ouders die dat zo graag willen. Maar niet als het doel van de school, en ook geen personeelsbeleid dat er op gericht is alleen de eigen religieuze stroming aan te nemen.Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:19:
Opzich heb je een punt. Maar goed, waarom na schooltijd als je er op je eigen school een uurtje kan aan besteden. Als je dat wil, want die keuze heb je vaak.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Een uurtje? Geintje zeker? Elke les is doorspekt met geloof, de bijbel en god (Tenminste, op de gereformeerde scholen waar ik ben geweest). Uiteraard beginnen met gebed, elke dag psalmen leren en zingen (zeker vanaf groep 6), bijbelstudie. En met kerst, pasen en pinksteren trekken ze helemaal alles uit de kast om het heilige boek en het verhaal van Jezus te promoten.Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:19:
[...]
Opzich heb je een punt. Maar goed, waarom na schooltijd als je er op je eigen school een uurtje kan aan besteden. Als je dat wil, want die keuze heb je vaak.
En dan nog meer.. Bij letterlijk elk vak wordt de bijbel / god er bij gehaald. Reken, taal, gym. Noem het maar op.
School is voor vergaring van kennis en vaardigheden die nut hebben voor het land en de maatschappij (en met de maatschappij bedoel ik niet het biblebelt dorpje).
Verwijderd
Ja, natuurlijk zijn ze er. Laat ze. Discussie en weerlegging van hun argumenten is de enige manier om ze tot inzicht te laten komen.gambieter schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:23:
[...]
http://www.nd.nl/artikele...en-worstelen-met-evolutie
Ze zijn er echt wel, de mensen die vinden dat wetenschappelijk onderwijs zich aan hun dogma's moet aanpassen.
Nee hoor, dat mag een school best aanbieden binnen het reguliere onderwijs. Zie de hoeveelheid aan Christelijke scholen die we hebben. Zolang het reguliere onderwijs er maar niet onder lijdt. Maar goed, wederom een semantische discussie. Je hebt helemaal gelijk, niet als doel.Dat mag een school best aanbieden buiten het reguliere onderwijs, zonder verplichting en betaald door de ouders die dat zo graag willen. Maar niet als het doel van de school, en ook geen personeelsbeleid dat er op gericht is alleen de eigen religieuze stroming aan te nemen.
Verwijderd
Ja en? In de Verenigde Staten begint men elke ochtend met het volkslied en de hand op het hart. Wederom nuance. Niet elke Christelijke school is gereformeerd. Niet elke gereformeerde school doet dit of dat, enzovoort. Extremen noemen kan iedereen. Wilders is er ook goed in.Standeman schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:26:
[...]
Een uurtje? Geintje zeker? Elke les is doorspekt met geloof, de bijbel en god (Tenminste, op de gereformeerde scholen waar ik ben geweest). Uiteraard beginnen met gebed, elke dag psalmen leren en zingen (zeker vanaf groep 6), bijbelstudie. En met kerst, pasen en pinksteren trekken ze helemaal alles uit de kast om het heilige boek en het verhaal van Jezus te promoten.
En dan nog meer.. Bij letterlijk elk vak wordt de bijbel / god er bij gehaald. Reken, taal, gym. Noem het maar op.
En nee.. zeker niet elke christelijke school is gereformeerd.. Islamitische scholen zijn zelfs niet christelijk. Dan kan ik nog steeds geen enkel argument bedenken waarom een school een religieuze grondslag mag hebben.
Dat soort trolls mag je achterwege laten. Denk aan de ZT-tag.Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:34:
Wilders is er ook goed in.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Bagatelliseren zonder argumenten gaat je goed af.Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:34:
Ja en? In de Verenigde Staten begint men elke ochtend met het volkslied en de hand op het hart. Wederom nuance. Niet elke Christelijke school is gereformeerd. Niet elke gereformeerde school doet dit of dat, enzovoort. Extremen noemen kan iedereen.
Dit gaat over het (zeer slechte) principe achter religieus onderwijs. Dat niet elke school dat doet betekent niet dat het principe ook maar enigzins goed te keuren is. Kinderen heel erg eenzijdig je dogma's onderwijzen, met alleen het doel de eigen denkbeelden voort te laten leven is gewoon een erg foute instelling. Als je denkbeelden enige kwaliteit hebben, dan hebben ze dergelijke eenzijdigheid niet nodig.
Verwijderd
"Zeer slecht" is slechts een mening die jij hebt. Gelovigen zullen dan anders zien. Idem met principes en dogma's. Je puur en alleen scholen op een wetenschappelijke lees kun je ook als dogma zien (al eerder aangegeven).gambieter schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:43:
[...]
Bagatelliseren zonder argumenten gaat je goed af.
Dit gaat over het (zeer slechte) principe achter religieus onderwijs. Dat niet elke school dat doet betekent niet dat het principe ook maar enigzins goed te keuren is. Kinderen heel erg eenzijdig je dogma's onderwijzen, met alleen het doel de eigen denkbeelden voort te laten leven is gewoon een erg foute instelling. Als je denkbeelden enige kwaliteit hebben, dan hebben ze dergelijke eenzijdigheid niet nodig.
Denkbeelden kunnen inderdaad kwaliteit gebruiken en geen eenzijdigheid. Dat gelt voor iedereen, ook de rationele denkers ed.
Nuance aanbrengen (in een discussie) =/ bagatelliseren.
Ga je nu echt jezelf wijs maken dat je "nuance" aanbrengt? Nuance aanbrengen is iets heel anders dan "nietes" zeggen en in de contramine blijven.Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:51:
Nuance aanbrengen (in een discussie) =/ bagatelliseren.
Durf nu eens zelf een mening te geven en die te onderbouwen, zodat andere mensen daar de gebreken van kunnen blootleggen, nu blijf je je angstig verschuilen. Zo ben je alleen een stoorzender die geen enkele positieve bijdrage aan dit topic brengt. Al zul je daar ook wel "nietes" op zeggen.
Het is jammer dat je gewoon op dezelfde manier als in je Koenoe-periode bezig blijft.
Net als met alle andere voorbeelden is de eenzijdigheid er alleen aan de religieuze kant. Er is namelijk nog steeds de kans om die religie te onderwijzen naast het gewone curriculum, waar die eenzijdigheid er niet is. Door in maatschappijleer over religies te praten en over seksualiteit/geaardheid in de maatschappij, en in de geschiedenisles over hoe discriminatie langzaam minder is geworden over de jaren (en/of meer verborgen) zorg je voor kennis over dergelijke onderwerpen. Door op scholen geen personeelsbeleid te voeren waar irrelevante zaken als seksuele geaardheid of religieuze overtuiging worden meegenomen, zullen kinderen snel zat merken dat dit onbelangrijk is. Enzovoort.Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:51:
"Zeer slecht" is slechts een mening die jij hebt. Gelovigen zullen dan anders zien. Idem met principes en dogma's. Je puur en alleen scholen op een wetenschappelijke lees kun je ook als dogma zien (al eerder aangegeven).
Denkbeelden kunnen inderdaad kwaliteit gebruiken en geen eenzijdigheid. Dat gelt voor iedereen, ook de rationele denkers ed.
Net zoals Rekcor elke keer weer probeert: het is geen spiegelbeeld, en de "jullie doen het ook" drogreden is gewoon vervelend en discussieverstorend.
[ Voor 48% gewijzigd door gambieter op 11-04-2015 21:11 ]
Verwijderd
Spijtig dat je reageert met eigenlijk alleen maar persoonlijke aanvallen, i.p.v. daadwerkelijk inhoudelijk te reageren.gambieter schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 23:05:
[...]
Ga je nu echt jezelf wijs maken dat je "nuance" aanbrengt? Nuance aanbrengen is iets heel anders dan "nietes" zeggen en in de contramine blijven.
Durf nu eens zelf een mening te geven en die te onderbouwen, zodat andere mensen daar de gebreken van kunnen blootleggen, nu blijf je je angstig verschuilen. Zo ben je alleen een stoorzender die geen enkele positieve bijdrage aan dit topic brengt. Al zul je daar ook wel "nietes" op zeggen.
Het is jammer dat je gewoon op dezelfde manier als in je Koenoe-periode bezig blijft.
[...]
Net als met alle andere voorbeelden is de eenzijdigheid er alleen aan de religieuze kant. Er is namelijk nog steeds de kans om die religie te onderwijzen naast het gewone curriculum, waar die eenzijdigheid er niet is. Door in maatschappijleer over religies te praten en over seksualiteit/geaardheid in de maatschappij, en in de geschiedenisles over hoe discriminatie langzaam minder is geworden over de jaren (en/of meer verborgen) zorg je voor kennis over dergelijke onderwerpen. Dood op scholen geen personeelsbeleid te voeren waar irrelevante zaken als seksuele geaardheid of religieuze overtuiging worden meegenomen, zullen kinderen snel zat merken dat dit onbelangrijk is. Enzovoort.
Net zoals Rekcor elke keer weer probeert: het is geen spiegelbeeld, en de "jullie doen het ook" drogreden is gewoon vervelend en discussieverstorend.
Dat er, zeker in afgelegen gebieden, veel winst te behalen is in het Zuid Afrikaanse onderwijs is absoluut waar. Het nationale curicullum voor Geschiedenis focust vooral op (zuidelijk) Afrika, het oude Egypte wordt kort behandeld in "Grade 5" (basisschool 10-11 jaar), maar de nadruk voor geschiedenis in grade 5 ligt op Zuid Afrikaanse jager-verzamelaar-samenlevingen. (Zo mogelijk een stuk relevanter voor ons begrip van menselijke samenlevingen dan een relatief willekeurig uitgekozen beschaving).Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:13:
[...]
Edit: Ik zag op tv laatst een Zuid-Afrikaan die studeerde aan de universiteit en opperde dat de piramides (van Gizeh) gebouwd zouden zijn met slaven. Stuitend. Dat soort misvattingen zijn er dus ook in de niet religeuze wereld.
Interessant genoeg waren de eerste blanken die het binnenland introkken ook niet echt op de hoogte van Afrikaanse geografie. Zo dacht men, op basis van (het zal ook eens niet
Daarbij dient opgemerkt te worden dat veel scholen hier een (sterk) religieuze inslag hebben. Zelfs scholen die met publieke middelen betaald worden adverteren zich vaak als christelijk en hebben collectieve gebeden voor vrijwel iedere gelegenheid, zelfs niemendalletjes als de wedstrijden van het rugbyteam.
Hoewel bijvoorbeeld evolutie officieel onderdeel is van het curriculum, blijkt uit onderzoek dat de meeste kinderen dat niet of nauwelijks begrijpen en/of ook creationistische modellen voorgeschoteld krijgen.
Hoewel de grondwet mensen toestaat scholen op religieuze grondslag op te richten, dient het nationale curicullum aan eenieder onderwezen te worden. Public schools moeten daarbij "inclusive" zijn. Het expliciet voorstaan van een christelijk ethos past daar imo niet bij.
[ Voor 3% gewijzigd door Spheroid op 13-04-2015 11:03 ]
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
Volgens het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens mag het niet alleen, de overheid moet zelfs de ruimte geven voor religeus onderwijs:gambieter schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:23:
Dat mag een school best aanbieden buiten het reguliere onderwijs, zonder verplichting en betaald door de ouders die dat zo graag willen. Maar niet als het doel van de school, en ook geen personeelsbeleid dat er op gericht is alleen de eigen religieuze stroming aan te nemen.
BronNiemand mag het recht op onderwijs worden ontzegd. Bij de
uitoefening van alle functies die de Staat in verband met de
opvoeding en het onderwijs op zich neemt, eerbiedigt de Staat
het recht van ouders om zich van die opvoeding en van dat
onderwijs te verzekeren, die overeenstemmen met hun eigen
godsdienstige en filosofische overtuigingen.
Religeus onderwijs is geen luxe maar een grondrecht van ieder Europees burger. Daarbij worden niet alle scholen opgericht door de overheid, veel religeuze scholen zijn opgericht door aanhangers van de desbtreffende religie. Bij ons in de buurt hebben de Gomarus en het Wartburg, beide opgericht door de 'Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs op Reformatorische Grondslag'.
En dan komen we bij Artikel 23 van onze grondwet, lid 2:
BronHet geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht van de overheid en, voor wat bij de wet aangewezen vormen van onderwijs betreft, het onderzoek naar de bekwaamheid en de zedelijkheid van hen die onderwijs geven, een en ander bij de wet te regelen.
En het commentaar dat de overheid erbij geeft:
BronHet staat een ieder vrij om een bijzondere school op te richten of te stichten. Om voor overheidsbekostiging in aanmerking te komen, gelden als voornaamste wettelijke eisen dat het te verwachten aantal leerlingen dat de nieuwe school binnen een bepaalde termijn zal bezoeken boven een gestelde norm, de zogenaamde stichtingsnorm, uitkomt en dat de school uitgaat van een richting.[34] In het primair onderwijs is de stichtingsnorm afhankelijk van de grootte van de gemeente. De minimum norm is 200, maar een gemeente als Rotterdam heeft te maken met een norm van 303 en Amsterdam 323.[35] In het voortgezet onderwijs zijn de (uniforme) stichtingsnormen per schooltype bepaald: voor vwo 390 leerlingen, voor havo 325 leerlingen, et cetera.[36] Door de Wet toerusting en bereikbaarheid[37] van begin jaren negentig, zijn de stichtingsnormen voor scholen van basisonderwijs en voortgezet onderwijs drastisch verhoogd. Daardoor is de feitelijke verwerkelijking van de vrijheid van oprichting in de afgelopen twee decennia sterk ingeperkt.
Iedereen heeft het grondrecht om een school te beginnen, ongeacht de religie waar deze op is gevestigd. Het enigste wat je hoeft te doen is een minimum aantal leerlingen te hebben en aan de kwaliteits eisen te voldoen. En dat is voor christelijk onderwijs geen probleem.
Als je dan rechten wilt, dan ook plichten. En scholen die alleen bepaalde groepen aannemen zullen het altijd makkelijk hebben om goed te lijken, mede omdat ze de problemen aan de openbare scholen laten. Over statistiekmisbruik gesproken.
[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 18-04-2015 18:41 ]
Religeuze scholen mogen personeel selecteren op basis van geloofsovertuiging, zijn hebben een uitzonderingspositie in de AWGB. Artikel 5, lid 2:gambieter schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 18:38:
En? Dat zou niet aangetast zijn in wat ik voorstel. Wat heel belangrijk is, is dat dergelijke scholen keihard afgerekend worden op elke poging tot discriminatie bij personeelsbeleid,
BronHet eerste lid laat onverlet: a. de vrijheid van een instelling op godsdienstige of levensbeschouwelijke grondslag om eisen te stellen, die gelet op het doel van de instelling, nodig zijn voor de vervulling van een functie, waarbij deze eisen niet mogen leiden tot onderscheid op grond van het enkele feit van politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat; b. de vrijheid van een instelling op politieke grondslag om eisen te stellen, die gelet op het doel van de instelling, nodig zijn voor de vervulling van een functie, waarbij deze eisen niet mogen leiden tot onderscheid op grond van het enkele feit van ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat; c. de vrijheid van een instelling van bijzonder onderwijs om eisen te stellen over de vervulling van een functie, die, gelet op het doel van de instelling, nodig zijn voor de verwezenlijking van haar grondslag, waarbij deze eisen niet mogen leiden tot onderscheid op grond van het enkele feit van politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat en d. de vrijheid van gemeenten om onderscheid te maken op grond van godsdienst of levensovertuiging ten aanzien van een ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die in de uitoefening van zijn ambt onderscheid maakt, tenzij het door hem gemaakte onderscheid is gebaseerd op een algemeen verbindend voorschrift.
Op een enkel feit selecteren mag niet, op het totaal plaatje wel.
Dat dat mag is juist het hele punt van het EVRMen ook bij elke poging om het verplichte curriculum met een religieus sausje te vermengen. Dus bij biologie geen creationisme, om maar een voorbeeld te geven, en bij het personeelsbeleid geen enkele mogelijkheid om alleen de eigen religie aan te nemen, of de seksualiteit van iemand mee te nemen in de overweging. En ook geen selectie bij leerlingen op dergelijke aspecten.
Dus niet religeuze leerlingen zijn probleem gevallen?Als je dan rechten wilt, dan ook plichten. En scholen die alleen bepaalde groepen aannemen zullen het altijd makkelijk hebben om goed te lijken, mede omdat ze de problemen aan de openbare scholen laten. Over statistiekmisbruik gesproken.
[ Voor 0% gewijzigd door RagingPenguin op 18-04-2015 19:06 . Reden: typo ]
En laat me eens gokken: dat is een regel die nog komt uit de tijd dat de religieuze stromingen aan de macht waren. Het is er eentje die ik verwijderd wil hebben, juist omdat het verzuiling en zelfbevoordeling in de hand werkt.RagingPenguin schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 18:57:
Religeuze scholen mogen personeel selecteren op basis van geloofsovertuiging, zijn hebben een uitzonderingspositie in de AWGB. Artikel 5, lid 2:
Nee, men heeft de vrijheid de religie te onderwijzen. Dat betekent niet dat men het curriculum mag veranderen, alleen dat er geen verbod kan komen op het andere onderwijs. Dus zolang je toelaat dat ze dat creationisme in het godsdienstige deel krijgen, voldoe je aan de geest en de letter. Dat het verwarrend is voor kinderen zegt meer over dat creationisme en het gebrek aan enige onderbouwing voor die visie.Dat dat mag is juist het hele punt van het EVRM
Nope. Wel zijn er links met maatschappelijke status en welvaart, en opleiding van de ouders. Witte scholen hebben het een stuk makkelijker, en als je ze laat selecteren op iets irrelevants als religie werk je dat alleen maar in de hand.Dus niet religeuze leerlingen zijn probleem gevallen?
1994 is niet heel oud.gambieter schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 19:06:
En laat me eens gokken: dat is een regel die nog komt uit de tijd dat de religieuze stromingen aan de macht waren. Het is er eentje die ik verwijderd wil hebben, juist omdat het verzuiling en zelfbevoordeling in de hand werkt.
Het curriculum is wat er minstens geleerd moet worden, niet wat er exact geleerd moet worden. De evolutietheorie moet behandeld worden, maar bij biologie ook het creationisme behandelen is niet verboden. En als de biologiedocent vervolgens zegt dat het creationisme de goede kijk op de zaak is, is hij daar volgens art. 2 van het EVRM en art. 23 van de grondwet volledig toe bevoegd. Het curriculum is dan 100% onderwezen(En dat dat gebeurd kan je wel afleiden uit de resultaten van chr. scholen op het CE)Nee, men heeft de vrijheid de religie te onderwijzen. Dat betekent niet dat men het curriculum mag veranderen, alleen dat er geen verbod kan komen op het andere onderwijs. Dus zolang je toelaat dat ze dat creationisme in het godsdienstige deel krijgen, voldoe je aan de geest en de letter. Dat het verwarrend is voor kinderen zegt meer over dat creationisme en het gebrek aan enige onderbouwing voor die visie.
Verder heb je volgens mij niet helemaal goed gelezen, er staat
'het onderwijs' stemt overeen met 'de overtuigingen van de ouders'. Dat is net iets anders als 'de overtuigingen van de ouders worden op school in een apart vak gestopt'.en van dat onderwijs te verzekeren, die overeenstemmen met hun eigen godsdienstige en filosofische overtuigingen.
Huidige regels en uitvoering > wmb hoog tijd om ze aan te passen.
Als regels misbruik in de hand werken, dan moet je ze juist aanpassen. Om dat te gaan vergelijken met schenden mensenrechten invalideer je gelijk je eigen argumentatie door dat het zo overduidelijk absurd is.RagingPenguin schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 20:12:
Mensenrechten zijn niet 'zomaar regels' die je 'even' veranderd... Schenden van mensenrechten is een misdrijf in Nederland, een wetswijziging aan de kant schuiven omdat het de mensenrechten schend lijkt mij al genoeg beargumentatie.
Jij bent trouwens degene die discriminerende praktijken goedpraat met die regels, maar dat is minder belangrijk?
Dat is jouw nogal gekleurde interpretatie, want je legt alles heel erg eenzijdig uit alsof de huidige situatie de enige manier is waarop dit kan. Het onderzoeken van de mogelijkheden om de excessen te bestrijden (discriminatie bij personeelsbeleid bijvoorbeeld) betekent dat je zoals altijd compromissen zult moeten vinden waarbij de excessen verdwijnen.Dat is net iets anders als 'de overtuigingen van de ouders worden op school in een apart vak gestopt'.
[ Voor 26% gewijzigd door gambieter op 18-04-2015 20:23 ]
Waarom zou het 'Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens' 'Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens' heten?gambieter schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 20:14:
Als regels misbruik in de hand werken, dan moet je ze juist aanpassen. Om dat te gaan vergelijken met schenden mensenrechten invalideer je gelijk je eigen argumentatie door dat het zo overduidelijk absurd is.
Jij bent trouwens degene die discriminerende praktijken goedpraat met die regels, maar dat is minder belangrijk?
Bron:Artikel 90 van het wetboek van strafrecht"Onder discriminatie of discrimineren wordt verstaan elke vorm van onderscheid, elke uitsluiting, beperking of voorkeur, die ten doel heeft of ten gevolge kan hebben dat de erkenning, het genot of de uitoefening op voet van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van het maatschappelijk leven, wordt tenietgedaan of aangetast."
Iets is dus alleen discriminatie als het handelen tot gevolg heeft dat er een een groep uitgesloten word bij de rechten van mens. Bij het toestaan van religieuze scholen word er juist een mensenrecht vervuld, het afschaffen hiervan zou een mensenrecht schenden. En art. 5 vsn de AWGB stelt ook duidelijk dat er geen discriminatie mag plaats vinden bij religeus onderwijs:
Het ene is niet meer of minder als de andere. Ze zijn er allebei en de uitwerking is in een dusdanige vorm gegoten dat ze elkaar niet uitsluiten. Wat jij voorstelt sluit de ene wel uit en schend daarmee de rechten van mens. Jij wil een groep uitsluiten van art. 2 van de ERVM en daarmee discrimineer je deze groep zoals staat in art. 90 van HWVS. Jij bent degene die wilt discrimineren, niet ik.de vrijheid van een instelling op godsdienstige of levensbeschouwelijke grondslag om eisen te stellen, die gelet op het doel van de instelling, nodig zijn voor de vervulling van een functie, waarbij deze eisen niet mogen leiden tot onderscheid op grond van het enkele feit
Mijn interpetatie was een directe copy-paste uit het verdrag...gambieter schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 20:14:
Dat is jouw nogal gekleurde interpretatie, want je legt alles heel erg eenzijdig uit alsof de huidige situatie de enige manier is waarop dit kan. Het onderzoeken van de mogelijkheden om de excessen te bestrijden (discriminatie bij personeelsbeleid bijvoorbeeld) betekent dat je zoals altijd compromissen zult moeten vinden waarbij de excessen verdwijnen.

En nee, als je het religieuze deel beperkt tot het deel waar het om religie gaat (dwz aparte modules), dan is er nog steeds dat wat vereist is volgens het verdrag. Dat jij het er niet mee eens bent, is alleen jouw visie. Advocaten mogen de precieze invulling uitvechten, maar het is zeker niet zo dat de huidige versie de enige goede is.
Jouw interpretatie is dat elke verandering een schending van mensenrechten zou zijn. Nu is dit tegenwoordig vaker een modewoord ("als ik mijn zin niet krijg, dan worden mijn mensenrechten geschonden"). Zoals altijd zijn er conflicterende belangen en dan moet je compromissen sluiten, en daar wegen religieuze visies niet zwaarder dan andere visies, al denken religieuze mensen daar vaak anders over.RagingPenguin schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 20:30:
Mijn interpetatie was een directe copy-paste uit het verdrag...
Maar zeg het maar, hoe zou jij de excessen aangepakt willen zien worden? Dus voorkomen dat kinderen alleen de religieuze visie worden bijgebracht en dus minder kansen krijgen, meer verzuiling en meer maatschappelijke problemen? Want met jouw aanpak kan ook een sharia-school waar men leerlingen haat e.d. bijbrengt. Juist door kinderen een algemeen deel te geven dat niet religieus of ideologisch is ingevuld, geef je ze de beste kansen om maatschappelijk te kunnen functioneren.
[ Voor 40% gewijzigd door gambieter op 18-04-2015 20:42 ]
Als een school dat wil mag dat vanzelf sprekend, heb ik geen probleem mee. Alleen is het de zaak van het bestuur van de desbetreffende school om iemand aan te nemen en die hebben het recht om een religeus iemand te verkiezen boven een niet-religeus iemand. een school besturen is ook geen zaak van de prolitiek, maar van het schoolbestuur.gambieter schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 20:36:
Het is al eerder gezegd: een leraar Frans of economie hoeft geen religieuze achtergrond te hebben, het vak heeft het namelijk niet. Door dan kunstmatig een gebed te moeten gaan geven, of zoals iemand hier ooit suggereerde dat je Frans op een religieuze manier moet onderwijzen (), is alleen bedoeld om andersdenkenden uit te sluiten. Als je kritisch bent, wees dan niet alleen uitwaards kritisch maar ook kritisch op de praktijken van het religieus onderwijs.
Dan nog maar een keer de tekst uit het verdrag, met het verzoek het deze keer wel te lezen:En nee, als je het religieuze deel beperkt tot het deel waar het om religie gaat (dwz aparte modules), dan is er nog steeds dat wat vereist is volgens het verdrag. Dat jij het er niet mee eens bent, is alleen jouw visie. Advocaten mogen de precieze invulling uitvechten, maar het is zeker niet zo dat de huidige versie de enige goede is.
De ouders krijgen 'dat onderwijs' dat 'overeenstemt met hun godsdienst'.Niemand mag het recht op onderwijs worden ontzegd. Bij de uitoefening van alle functies die de Staat in verband met de opvoeding en het onderwijs op zich neemt, eerbiedigt de Staat het recht van ouders om zich van die opvoeding en van dat onderwijs te verzekeren, die overeenstemmen met hun eigen godsdienstige en filosofische overtuigingen.
Bron: wikipediaHet onderwijs is het overbrengen van kennis, vaardigheden en attitudes met vooraf vastgelegde doelen
'Het onderwijs' is alles wat op school geleerd word en dat mag allemaal overeenstemmen met de godsdienst van de ouders. In het verdrag staan geen uitzonderingen, dus het hele onderwijs, alles wat er word geleerd op een school inclusief het proces erom heen. Een biologieles met een christelijke inhoud is dus een mensenrecht van de ouders. Een losse godsdienst module voldoet niet, het is het hele onderwijs.
Weet wat je goedpraat hier.RagingPenguin schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 20:49:
Als een school dat wil mag dat vanzelf sprekend, heb ik geen probleem mee.
Dat is jouw interpretatie, geen waarheid. Ipv anderen te suggereren dat ze niet goed lezen, wil ik je de suggestie geven iets minder zwart-wit te denkenEen losse godsdienst module voldoet niet, het is het hele onderwijs.
Ik zie het gevaar van een niet-religeuze leraar frans niet zo
Mag jij van mij jouw voorstel aan dat art. 2 praten...Dat is jouw interpretatie, geen waarheid. Ipv anderen te suggereren dat ze niet goed lezen, wil ik je de suggestie geven iets minder zwart-wit te denken
Hier praten we naast elkaar heen, denk ikRagingPenguin schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 20:56:
Ik zie het gevaar van een niet-religeuze leraar frans niet zo
Dat is nog steeds geen probleem, puur een interpretatie. De school geeft met aparte modules nog steeds het gewenste onderwijs.Mag jij van mij jouw voorstel aan dat art. 2 praten...
Maar je gaat nog steeds voorbij aan wat ik aangeef: als regels misbruikt kunnen worden, dan moet je kijken of ze aanpassing of aanscherping nodig hebben, geen enkele regel is tot het einde der tijden in steen gehouwen. Dan als tegenargumentatie geven "maar dat mag niet volgens mijn interpretatie van de regels" is geen sterk argument
ik doelde eigenlijk op en christelijke school met een niet chtistelijke leraar frans en een christelijke leraar biologie. Iets war ik geen probleem mee heb, maar als een schoolbestuur dat wel heeft dan mogen ze van mij een niet christelijke leraar frans afwijzen.gambieter schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:04:
Hier praten we naast elkaar heen, denk ik. Jij zegt toch juist dat als een school wil eisen dat de Franse les met een gebed begint en dat daarom de leraar Frans ook religieus moet zijn, dat je dit goedkeurt als het bestuur dat eist? Ik zeg juist dat dit geen competentie is voor Frans, economie etc, het enige vak waar een religieuze overtuiging een competentie is, is als je de godsdienst moet onderwijzen.
jij wilt onderwijs over de religie als extra'tje bij 'normaal' onderwijs. Maar er staat dat het onderwijs 'overeenstemt' met de levensovertuiging. Een biologieles waar de evolutie theorie als waar word geleerd is in strijd met die levensovertuiging en dus niet overeenstemmend.Dat is nog steeds geen probleem, puur een interpretatie. De school geeft met aparte modules nog steeds het gewenste onderwijs.
Regels die bepalen dat mensen echt hebben op mensenrechten zijn imo niet echt 'verouderd, uitgebuid oid'.Maar je gaat nog steeds voorbij aan wat ik aangeef: als regels misbruikt kunnen worden, dan moet je kijken of ze aanpassing of aanscherping nodig hebben, geen enkele regel is tot het einde der tijden in steen gehouwen. Dan als tegenargumentatie geven "maar dat mag niet volgens mijn interpretatie van de regels" is geen sterk argument. Ook riekt het trouwens erg naar het verdedigen van eigen verworvenheden.
Hier wil ik wel graag een antwoord op van wttj.gambieter schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 20:36:
Maar zeg het maar, hoe zou jij de excessen aangepakt willen zien worden? Dus voorkomen dat kinderen alleen de religieuze visie worden bijgebracht en dus minder kansen krijgen, meer verzuiling en meer maatschappelijke problemen? Want met jouw aanpak kan ook een sharia-school waar men leerlingen haat e.d. bijbrengt. Juist door kinderen een algemeen deel te geven dat niet religieus of ideologisch is ingevuld, geef je ze de beste kansen om maatschappelijk te kunnen functioneren.
Hoe wttj het nu beredeneert, mag een school zo ongeveer alles doen, en iedere inperking is een schending van de mensenrechten. Zo simpel is het nu eenmaal niet. Er is een grens aan wat je met een beroep op religie kan bereiken.
Jammer dat wttj nu net dit deel van je post heeft laten liggen?
Dat was geen deel van de post waar ik op reageerde, maar dat betekend vanzelf sprekend niet dat je mij mening maglink0007 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:28:
Hier wil ik wel graag een antwoord op van wttj.
Hoe wttj het nu beredeneert, mag een school zo ongeveer alles doen, en iedere inperking is een schending van de mensenrechten. Zo simpel is het nu eenmaal niet. Er is een grens aan wat je met een beroep op religie kan bereiken.
Jammer dat wttj nu net dit deel van je post heeft laten liggen?
Ik zeg nergens dat een school alles mag doen. Iedere school moet minimaal het curriculum onderwijzen en de inspectie ziet toe op hoe de kwaliteit van het onderwijs over de inhoud van het curriculum is.
Scholen mogen wel een religeuze grondslag hebben en dit in hun lessen verwerken, zolang men maar aan het curriculum voldoet. Extra dingen onderwijzen mag altijd, minder niet. Voorbeeldje: Een school mag de evolutieteheorie samen met het creatonistme onderwijzen, een school mag echter niet de evolutietheorie vervangen met het creationistme.
Hiervoor mogen scholen ook personeel selecteren dat geschikt is om dit onderwijs te geven, daarvoor hebben ze een speciale plek in art 5 van de AWGB.
Dat is alles wat religeuze scholen aan vrijheid hebben, de enigste 'extra vrijheid' is artikel 5 van het AWGB. Verder voldoen niet-openbare scholen aan de zelfde eisen als openbare scholen.
Wow. Waar komt deze eenkennigheid vandaan? Liever een incompetente leraar die zijn eigen religie leidend maakt houden en degene ontslaan waar de religie totaal irrelevant is voor de competenties?RagingPenguin schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:20:
ik doelde eigenlijk op en christelijke school met een niet chtistelijke leraar frans en een christelijke leraar biologie. Iets war ik geen probleem mee heb, maar als een schoolbestuur dat wel heeft dan mogen ze van mij een niet christelijke leraar frans afwijzen.
Dit soort (imo nogal waanzinnige) interpretaties zijn precies de reden voor de benodigde aanscherping. De slotalinea in Spheroid in "Zin & Onzin van Religie Rebooted [ZT]" geeft het imo goed weer.Een biologieles waar de evolutie theorie als waar word geleerd is in strijd met die levensovertuiging en dus niet overeenstemmend.
Opnieuw: je legt dit heel erg zelfbevoordelend en beperkt uit. Maar goed, dat past ook wel bij het cherrypicken uit heilige boeken waar religies in uitblinken.Regels die bepalen dat mensen echt hebben op mensenrechten zijn imo niet echt 'verouderd, uitgebuid oid'.
Zeg je dus dat men in alle andere landen waar men dergelijke scheidingen aanbrengt (zoals de VS) waar creationisme en ID niet in het biologieonderwijs horen, de mensenrechten schenden?
Je zegt echter ook dat de docent mag onderwijzen dat de evolutietheorie niet klopt en creationisme wel. Dat is in strijd met het curriculum.RagingPenguin schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:46:
Scholen mogen wel een religeuze grondslag hebben en dit in hun lessen verwerken, zolang men maar aan het curriculum voldoet. Extra dingen onderwijzen mag altijd, minder niet. Voorbeeldje: Een school mag de evolutieteheorie samen met het creatonistme onderwijzen, een school mag echter niet de evolutietheorie vervangen met het creationistme.
En de uitleg wordt gebruikt om te discrimineren en het eigen clubje te bevoordelen. Wees er maar trots op.Hiervoor mogen scholen ook personeel selecteren dat geschikt is om dit onderwijs te geven, daarvoor hebben ze een speciale plek in art 5 van de AWGB.
Dat is alles wat religeuze scholen aan vrijheid hebben, de enigste 'extra vrijheid' is artikel 5 van het AWGB. Verder voldoen niet-openbare scholen aan de zelfde eisen als openbare scholen.
Maar zou een sharia-school, een neonazistische school, of een white-supremacy-school dan ook prima zijn voor jou? Immers, ze kunnen gewoon het reguliere onderwijs geven maar daarbovenop overal vermelden dat christenen, joden of zwarten verderfelijke onmensen zijn die afgeslacht moeten worden voor het grotere goed. Dat conflicteert wel met het curriculum van levensbeschouwing, maar ze mogen hun eigen sausje aan het vak levensbeschouwing geven, dus dat maakt niet uit. Bij biologie kan een white-supremacy-school bijvoorbeeld theorieën toevoegen die beweren dat negers zwakkere beesten zijn, en daarom niet behandeld hoeven te worden als mensen. Bij een neonazi-school kunnen ze de holocaust ontkennen en de geschiedenis net even wat anders vertellen zodat het duidelijk wordt gemaakt dat Joden vuile ratten zijn. En bij een shariaschool kunnen ze uiteraard bij ieder vak benadrukken (naast het reguliere curriculum!) dat het doden van ongelovigen en het voeren van de heilige fatwah een plicht is van alle moslims.RagingPenguin schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:46:
[...]
Ik zeg nergens dat een school alles mag doen. Iedere school moet minimaal het curriculum onderwijzen en de inspectie ziet toe op hoe de kwaliteit van het onderwijs over de inhoud van het curriculum is.
Waar leg jij de grens? Wanneer is het een bescherming van mensenrechten, wanneer is het een schending van andermans rechten, wanneer is het onverantwoord ouderschap, wanneer is het onverantwoord van de school om gedegen onderwijs te belemmeren omwille van een levensbeschouwing waar het kind niet eens om gevraagd heeft?
En dat is geen schending van de mensenrechten? Wat nu als de white-supremacy-school geen negers wil aannemen? Of als een christelijke school geen vrouwen wil aannemen voor wetenschappelijke vakken omdat ze de boodschap willen uitdragen dat vrouwen niet intelligent genoeg zijn voor zulke mannenvakken? Of, wat nu als zo'n christelijke school alleen vrouwen zou aannemen die geen gebruik maken van hun stemrecht?Hiervoor mogen scholen ook personeel selecteren dat geschikt is om dit onderwijs te geven, daarvoor hebben ze een speciale plek in art 5 van de AWGB.
Daarnaast wordt een docent hier niet geweigerd omwille van het totaalplaatje. Zelfs de meest christelijke homo zal geweigerd worden puur vanwege zijn geaardheid.
Je standpunt zal vast juridisch kloppen. Maar ik vind het een behoorlijk enge, kortzichtige en amorele houding. Daarom dat ik net zo graag als Gambieter wil zien waar jij de grenzen legt.
Of als hij zwart is, of jood, rood haar, bisexueel, kleiner dan 1.60m, linkshandig is, een baard heeft. Om filosofische redenen uiteraard. Zie je echt niet waar je scheef gaat?RagingPenguin schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:20:
ik doelde eigenlijk op en christelijke school met een niet chtistelijke leraar frans en een christelijke leraar biologie. Iets war ik geen probleem mee heb, maar als een schoolbestuur dat wel heeft dan mogen ze van mij een niet christelijke leraar frans afwijzen.
Economie, wiskunde, frans, gymles etc heeft helemaal niets met religie te maken (biologie eigenlijk ook niet maar goed). Hier heeft religie helemaal niets te zoeken. Er is niet zo iets als een christelijke metrieken, christelijke lasten en baten, christelijk ringzwaaien.RagingPenguin schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:20:
jij wilt onderwijs over de religie als extra'tje bij 'normaal' onderwijs. Maar er staat dat het onderwijs 'overeenstemt' met de levensovertuiging. Een biologieles waar de evolutie theorie als waar word geleerd is in strijd met die levensovertuiging en dus niet overeenstemmend.
Godsdienst hoort in godsdienst lessen en wellicht dat je het in maatschappijleer, ethiek leer (ook glibberig gebied), kunstzinnige vorming kan gebruiken maar niet als leidend iets. Niets meer dan bijv de islam, jodendom, hindoeïsme etc ruimte te geven,
De evolutietheorie is (hoe vervelend je het wellicht vindt) niet eens ter discussie of dit juist is. Het is als zeggen "ik ben het niet eens met staartdelingen in de wiskunde want het past niet in mijn religieuze visie. Er moet ruimte zijn om onze manier van staartdelingen te kunnen onderwijzen." Je snapt hopelijk zelf wel hoe absurd dat is. Als je onzin wil verkondigen doe dat lekker thuis en in de kerk maar op school is dat zeer ongewenst.
Wij van wc eend.RagingPenguin schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:20:
Regels die bepalen dat mensen echt hebben op mensenrechten zijn imo niet echt 'verouderd, uitgebuid oid'.
Je snapt echt niet dat de regels die zijn bedacht juist komen uit de religieuze hoek om er voor te zorgen dat ze een status apart creëren?
Wij zijn juist van mening dat hier een wijziging in plaats dient te vinden. En die wijziging schendt wat ons betreft echt geen mensenrechten (zoals ze er nu zijn trouwens des te meer want het is mogelijk om te discrimineren op bijv geaardheid, overtuiging etc). Dat het voor de zelfverworven rechten uit de religieuze hoek zo voelt. Tja, het zal vast lastig zijn om niet méér rechten te hebben, geen uitzonderingspositie maar gewoon net als iedereen gelijk behandeld te worden. Dat moet echt heel zwaar zijn ja....
[ Voor 76% gewijzigd door thewizard2006 op 18-04-2015 22:59 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Een moslimschool is in Nederland prima toegestaan, een een neonazistische school, of een white-supremacy-school niet. 'Aanzetten tot rassenhaat en geweld' is in Nederland een misdrijf, ongeacht op welke basis.link0007 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 22:36:
Maar zou een sharia-school, een neonazistische school, of een white-supremacy-school dan ook prima zijn voor jou? Immers, ze kunnen gewoon het reguliere onderwijs geven maar daarbovenop overal vermelden dat christenen, joden of zwarten verderfelijke onmensen zijn die afgeslacht moeten worden voor het grotere goed. Dat conflicteert wel met het curriculum van levensbeschouwing, maar ze mogen hun eigen sausje aan het vak levensbeschouwing geven, dus dat maakt niet uit. Bij biologie kan een white-supremacy-school bijvoorbeeld theorieën toevoegen die beweren dat negers zwakkere beesten zijn, en daarom niet behandeld hoeven te worden als mensen. Bij een neonazi-school kunnen ze de holocaust ontkennen en de geschiedenis net even wat anders vertellen zodat het duidelijk wordt gemaakt dat Joden vuile ratten zijn. En bij een shariaschool kunnen ze uiteraard bij ieder vak benadrukken (naast het reguliere curriculum!) dat het doden van ongelovigen en het voeren van de heilige fatwah een plicht is van alle moslims.
De mensenrechten zijn vastgelegd in het EVMR, alles wat deze beschermd is bescherming van de mensenrechten, alles wat deze schend is schending van de mensenrechten. Het 'belemmeren van gedegen onderwijs' valt wel mee. Religeuze scholen moeten aan dezelfde eisen voldoen als openbare scholen en in ons land scoren religeuze scholen over het algemeen beter als openbare scholen(dit zijn allemaal dingen die al aangehaald zijn btw)Waar leg jij de grens? Wanneer is het een bescherming van mensenrechten, wanneer is het een schending van andermans rechten, wanneer is het onverantwoord ouderschap, wanneer is het onverantwoord van de school om gedegen onderwijs te belemmeren omwille van een levensbeschouwing waar het kind niet eens om gevraagd heeft?
Ook dat antwoord is al gegeven, sla artikel 5 van de AWGB, lid 2 er maar op na.En dat is geen schending van de mensenrechten? Wat nu als de white-supremacy-school geen negers wil aannemen? Of als een christelijke school geen vrouwen wil aannemen voor wetenschappelijke vakken omdat ze de boodschap willen uitdragen dat vrouwen niet intelligent genoeg zijn voor zulke mannenvakken? Of, wat nu als zo'n christelijke school alleen vrouwen zou aannemen die geen gebruik maken van hun stemrecht?
Bron?Daarnaast wordt een docent hier niet geweigerd omwille van het totaalplaatje. Zelfs de meest christelijke homo zal geweigerd worden puur vanwege zijn geaardheid.
Pro-tip: Lees terug. We gaan hier in kringetjes pratenJe standpunt zal vast juridisch kloppen. Maar ik vind het een behoorlijk enge, kortzichtige en amorele houding. Daarom dat ik net zo graag als Gambieter wil zien waar jij de grenzen legt.
Om die redenen mag je een leraar niet weigeren als religeuze school, sla artikel 5 van de AWGB, lid 2 er maar op na(en ook voor jouw, lees aub ff terug en begin neit weer vooraan met redeneren)thewizard2006 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 22:43:
Of als hij zwart is, of jood, rood haar, bisexueel, kleiner dan 1.60m, linkshandig is, een baard heeft. Om filosofische redenen uiteraard. Zie je echt niet waar je scheef gaat?
Deze regels komen juist uit de tijd dat religeuze mensen in de minderheid waren, om ze beschermen tegen mensen als jij die minderheden het liefst zien verdwijnen. De wet die bepaald dat een christelijke school niet-christelijke leraren mag weigeren komt bv uit 1994. Toen hadden de christenen echt geen meerderheid hoor.Economie, wiskunde, frans, gymles etc heeft helemaal niets met religie te maken (biologie eigenlijk ook niet maar goed). Hier heeft religie helemaal niets te zoeken. Er is niet zo iets als een christelijke metrieken, christelijke lasten en baten, christelijk ringzwaaien.
Godsdienst hoort in godsdienst lessen en wellicht dat je het in maatschappijleer, ethiek leer (ook glibberig gebied), kunstzinnige vorming kan gebruiken maar niet als leidend iets. Niets meer dan bijv de islam, jodendom, hindoeïsme etc ruimte te geven,
De evolutietheorie is (hoe vervelend je het wellicht vindt) niet eens ter discussie of dit juist is. Het is als zeggen "ik ben het niet eens met staartdelingen in de wiskunde want het past niet in mijn religieuze visie. Er moet ruimte zijn om onze manier van staartdelingen te kunnen onderwijzen." Je snapt hopelijk zelf wel hoe absurd dat is. Als je onzin wil verkondigen doe dat lekker thuis en in de kerk maar op school is dat zeer ongewenst.
Wij van wc eend.
Je snapt echt niet dat de regels die zijn bedacht juist komen uit de religieuze hoek om er voor te zorgen dat ze een status apart creëren?
Wij zijn juist van mening dat hier een wijziging in plaats dient te vinden. En die wijziging schendt wat ons betreft echt geen mensenrechten (zoals ze er nu zijn trouwens des te meer want het is mogelijk om te discrimineren op bijv geaardheid, overtuiging etc). Dat het voor de zelfverworven rechten uit de religieuze hoek zo voelt. Tja, het zal vast lastig zijn om niet méér rechten te hebben, geen uitzonderingspositie maar gewoon net als iedereen gelijk behandeld te worden. Dat moet echt heel zwaar zijn ja....
Dus we hoeven enkel in de wet te verankeren dat religieus onderwijs geen afbreuk mag doen aan het onderwezen standaardcurriculum (d.w.z.: gelovige scholen mogen niet evolutietheorie betwisten of creationisme in biologie onderwijzen) en dan ben jij weer content? Immers, dan staat het in de wet.RagingPenguin schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 23:24:
[...]
Een moslimschool is in Nederland prima toegestaan, een een neonazistische school, of een white-supremacy-school niet. 'Aanzetten tot rassenhaat en geweld' is in Nederland een misdrijf, ongeacht op welke basis.
Daarnaast is discriminatie op basis van geaardheid óók verboden. Maar dat lijk je prima te vinden?
Ook hier kunnen we dus weer prima de wet aanpassen zonder dat het een schending oplevert van het EVRM.Om die redenen mag je een leraar niet weigeren als religeuze school, sla artikel 5 van de AWGB, lid 2 er maar op na(en ook voor jouw, lees aub ff terug en begin neit weer vooraan met redeneren)
Daarnaast mag je op *alle* redenen een leraar weigeren door op slimme wijze bepaalde punten op te nemen in de grondslag van de school. Zo worden immers ook homodocenten geweerd van christelijke scholen.
Wetten opgesteld door christenen voor christenen. Daarnaast: je doet nu alsof het per definitie slecht is om een bepaald gedachtengoed te willen laten verdwijnen. Dat terwijl de meeste ophef over christelijk onderwijs gaat over christenen die een bepaalde groep willen uitsluiten of onderdrukkenDeze regels komen juist uit de tijd dat religeuze mensen in de minderheid waren, om ze beschermen tegen mensen als jij die minderheden het liefst zien verdwijnen. De wet die bepaald dat een christelijke school niet-christelijke leraren mag weigeren komt bv uit 1994. Toen hadden de christenen echt geen meerderheid hoor.

Wat ik nog het meest vreemd vind is dat je Gambieter verweet dat hij bepaalde religieuze gedragingen per wet wilde verbieden, terwijl jij nu exact dezelfde tactiek gebruikt om je eigen grenzen te stellen. Ook in jouw geval worden de grenzen bepaald door bepaalde wettelijke beperkingen aan het recht op godsdienstvrijheid in het onderwijs.
Uiteindelijk komt het neer op angst. Angst voor andere denkbeelden, angst dat de kinderen doorhebben dat er niets mis is met die andere denkbeelden. Maar als je echt denkt dat je overtuiging goed doordacht is en onderbouwd kan worden, dan zou je daar niet bang voor hoeven te zijn.
Dat zeg je zelf. Dat je die leraar mag weigeren als hij niet past bij de religieuze (of filosofische) richting van de school. Als hij dus homo is dan mag hij dus geweigerd worden volgens jou (volgens mij zijn dát juist schendingen van mensenrechten). Dan is de stap snel gemaakt naar bijv weigeren van vrouwen bijv of weigeren van ongelovige/anders gelovige etcRagingPenguin schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 23:24:
Om die redenen mag je een leraar niet weigeren als religeuze school, sla artikel 5 van de AWGB, lid 2 er maar op na(en ook voor jouw, lees aub ff terug en begin neit weer vooraan met redeneren)
Je kan continue die artikelen quoten maar dat is hetzelfde als die het quoten van Bijbelteksten om je punt te maken. Het gaat er juist om dat er verbeteringen/wijzigingen aangebracht moeten worden aan die artikelen
Daarnaast zeg je
Dus aanzetten tot homohaat mag wel bijv alleen omdat het religieus is. Of aanzetten tot haat jegens ongelovigen of anders gelovigen.Een moslimschool is in Nederland prima toegestaan, een een neonazistische school, of een white-supremacy-school niet. 'Aanzetten tot rassenhaat en geweld' is in Nederland een misdrijf, ongeacht op welke basis.
Ja Calimero. Je klinkt nu als een Amerikaan met hun "War on Christianity"/"War on Christmans" waar ze denken zo onderdrukt worden. Het overgrote deel is nog steeds religieus, zeker in die tijd. Daarnaast hoef ik hopelijk niet uit te leggen aan jou hoe de politiek werkt? De SGP heeft regelmatig met hun 2-3 zetels hun standpunten kunnen doordrukken door steun te geven aan de grote partijen. Verder zat in 1994 gewoon ook het CDA in de 2e kamer hoor.Deze regels komen juist uit de tijd dat religeuze mensen in de minderheid waren, om ze beschermen tegen mensen als jij die minderheden het liefst zien verdwijnen. De wet die bepaald dat een christelijke school niet-christelijke leraren mag weigeren komt bv uit 1994. Toen hadden de christenen echt geen meerderheid hoor.
En kan je uitlatingen als "mensen zoals jij die minderheden het liefst zien verdwijnen" aub voor je laten. Dit is abject en infaam om te suggereren. Het zal mij aan mijn bips oxideren of het om een meerderheid of minderheid gaat. Het gaat mij om de gedachtegang, gelijke rechten, tegen gaan van onderdrukking en discriminatie en voorkeursrechten. Als er een christelijke partij met een (naar mijn idee) goed idee komt krijgen die net zo goed mijn goedkeuring.
Ik weet dat zo net nog niet.gambieter schreef op zondag 19 april 2015 @ 00:03:
Uiteindelijk komt het neer op angst. Angst voor andere denkbeelden, angst dat de kinderen doorhebben dat er niets mis is met die andere denkbeelden. Maar als je echt denkt dat je overtuiging goed doordacht is en onderbouwd kan worden, dan zou je daar niet bang voor hoeven te zijn.
Ten eerste zijn onze hersenen zeer vatbaar voor belachelijke ideeën omdat ze sympathiek aanvoelen (Homeopathie, Jomanda-achtige zaken, en paradijzen in alle vormen en maten al dan niet na de dood). Goed doordachte ideeën hebben dus niet per se een voordeel.
Daarbij zijn wij zeer vatbaar voor de zgn. conformity bias, waardoor mensen vaak de denkbeelden van een meerderheid waar men zich mee identificeert overnemen. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat de denkbeelden van de schoolgenoten meer invloed hebben op kinderen dan de denkbeelden van opvoeders.
Al met al zou ik liever niet hebben dat mijn kind white supremacy onderwezen zou worden, ook al ben ik ervan overtuigd dat de doctrine slecht doordacht is en dat het kind van het onderwijs hoogstwaarschijnlijk geen white supremacist zal worden. De kans valt niet uit te sluiten, zeker met processen als peer pressure onder jongeren.
Aan de andere kant denk ik dat ik als ouder niet teveel invloed zou moeten hebben op het curriculum van het kind, maar dat dat een taak van de staat is. Ik merk bijvoorbeeld aan mijn eigen ouders dat die nog heel hard vasthouden aan de onderwijsmentaliteit en -inhoud uit hun jeugd, terwijl en op het gebied van onderwijsmethodiek en op het gebied van de benodigde kennis om te slagen in de huidige maatschappij heel wat is veranderd sinds hun tijd. Ouders zijn dus denk ik niet de beste personen om te beoordelen welk onderwijs hun kind nodig heeft. Maar voor je de invloed op het onderwijs van je kind uit handen geeft moet de staat wel een mechanisme hebben dat de kwaliteit en neutraliteit van onderwijs waarborgd.
Al die inhoudelijke zaken staan natuurlijk los van het poppetje dat voor de klas staat. Er is imo geen enkel goed argument om scholen de mogelijkheid te geven om te discrimineren bij het aannemen van personeel op basis van geloofsargumenten.
Bij kinderen gaat het nog niet eens om hoe onderbouwd het is, hoe eerder je ze vast kromme denkbeelden kunt bijbrengen, des te meer kans er is dat ze blijven hangen.Spheroid schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:02:
Ik weet dat zo net nog niet.
Ten eerste zijn onze hersenen zeer vatbaar voor belachelijke ideeën omdat ze sympathiek aanvoelen (Homeopathie, Jomanda-achtige zaken, en paradijzen in alle vormen en maten al dan niet na de dood). Goed doordachte ideeën hebben dus niet per se een voordeel.
Als je kind alleen maar blanke mensen zal zien, dan is de kans groter dat ze toch een deel van die denkwijze overneemt. Alleen daarom al is het toelaten van discriminerend personeelsbeleid heel slecht.Al met al zou ik liever niet hebben dat mijn kind white supremacy onderwezen zou worden, ook al ben ik ervan overtuigd dat de doctrine slecht doordacht is en dat het kind van het onderwijs hoogstwaarschijnlijk geen white supremacist zal worden. De kans valt niet uit te sluiten, zeker met processen als peer pressure onder jongeren.
Maar wat ik bedoelde, is dat mensen die als kind dergelijke denkbeelden hebben geleerd, ze later gaan proberen te ratinoaliseren en er allerlei pseudologica op gaan toepassen. Dat zie je van tijd tot tijd ook hier voorbij komen.
[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 20-04-2015 10:15 ]
True. Maar daar houdt je altijd nog de Zondagsschool voor. Dat hoeft niet met belastinggeld.gambieter schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:13:
[...]
Bij kinderen gaat het nog niet eens om hoe onderbouwd het is, hoe eerder je ze vast kromme denkbeelden kunt bijbrengen, des te meer kans er is dat ze blijven hangen.
Zeker de nadruk tegenwoordig op minder zaken slechts uit je hoofd leren, maar leren hoe je problemen op moet lossen, lijkt me sowieso niet goed te combineren met indoctrinatie. Maar die nadruk begint vermoedelijk pas op de middelbare school en niet de basisschool.
Als je kind alleen maar blanke mensen zal zien, dan is de kans groter dat ze toch een deel van die denkwijze overneemt. Alleen daarom al is het toelaten van discriminerend personeelsbeleid heel slecht.
In mijn persoonlijke situatie is die kans nihil
Ik denk dat wat dat betreft ook meer inmenging in toelatingsbeleid van scholen (mbt. leerlingen) te billijken is. De scheiding in zwarte en witte scholen (er lijken maar weinig middenwegscholen te zijn) is niet alleen nadelig voor de leerprestaties van kinderen op zwarte scholen (die ook al meest uit een lagere socio-economische klasse komen), maar ook voor de samenhang van de samenleving als geheel.
Het probleem daarmee is natuurlijk dat ouders (terecht) schoolkeuze als een groot goed zien, dus ik weet niet hoe dat praktisch te operationaliseren. Een verandering die misschien voor de hand ligt is het stoppen met inschrijven van kinderen op het moment van geboorte, maar gewoon de maand voordat ze naar school moeten. Als er voor een bepaalde basisschool teveel inschrijvingen zijn krijgen kinderen uit dezelfde postcode van de basisschool en kinderen van minderheden voorrang.
Ik ben van mening dat we de menselijke plicht hebben om regels en wetten altijd te toetsen aan ons morele kompas, en dat, als we tot de conclusie komen dat ze botsen, we ook de plicht hebben te streven naar verandering (en in sommige gevallen zelfs de plicht hebben ze te overtreden, burgerlijke ongehoorzaamheid).
De regels moeten niet leidend zijn.
Dus, wat vind jij? Vind jij dat homo's uitgesloten mogen worden op religieuze scholen? Vind jij dat evolutietheorie een ondergeschoven kindje mag worden ten gunste van creationisme? Wat is jouw mening?
Dat is niet wat ik zeg en ook niet wat er in het artikel staat. Weigeren omdat een leraar home is 'is weigeren op een enkel feit' en in elk geval discriminatie. Een leraar weigeren omdat hij niet cristelijke is is toegestaan omdat het noodzakelijk is voor zijn beroep als christelijke leraar. 'christelijk zijn' is daar een functionele eis aan de kandidaat en daarom mag er op geselecteerd worden(voor dat dat artikel 5 er kwam gebeurde het ook legaal. Artikel 5 is een verduidelijking van de wet, geen toevoeging, uitzondering of iets dergelijks)thewizard2006 schreef op maandag 20 april 2015 @ 09:56:
Dat zeg je zelf. Dat je die leraar mag weigeren als hij niet past bij de religieuze (of filosofische) richting van de school. Als hij dus homo is dan mag hij dus geweigerd worden volgens jou (volgens mij zijn dát juist schendingen van mensenrechten). Dan is de stap snel gemaakt naar bijv weigeren van vrouwen bijv of weigeren van ongelovige/anders gelovige etc
Je kan continue die artikelen quoten maar dat is hetzelfde als die het quoten van Bijbelteksten om je punt te maken. Het gaat er juist om dat er verbeteringen/wijzigingen aangebracht moeten worden aan die artikelen
Als je denkt dat aanzetten tot homohaat iets is dat voorkomt binnen christelijke scholen moet je daar per direct aangifte van doen. Binnen kerken wordt het homo-huwelijk afgewezen, volgens de christelijke opvattingen is het huwelijk een symbool van de scheppingsorde en de harmonie tussen man en vrouw. 'Ieder mens is gelijk voor God en het is niet aan mensen om te oordelen' is iets wat je binnen ieder kerk die ik gezien hebt tegen komt.Daarnaast zeg je
[...]
Dus aanzetten tot homohaat mag wel bijv alleen omdat het religieus is. Of aanzetten tot haat jegens ongelovigen of anders gelovigen.
Maar niet in de regering. In 1994 hadden we een paars kabinet en zijn zaken als euthanasie gelegaliseerd en mochten winkels open. 1994 was juist het jaar waarop de christelijke partijen hun invloed verloren en ook het jaar dat er wetten werden aangenomen om ze beschermen. Toeval?[...]
Ja Calimero. Je klinkt nu als een Amerikaan met hun "War on Christianity"/"War on Christmans" waar ze denken zo onderdrukt worden. Het overgrote deel is nog steeds religieus, zeker in die tijd. Daarnaast hoef ik hopelijk niet uit te leggen aan jou hoe de politiek werkt? De SGP heeft regelmatig met hun 2-3 zetels hun standpunten kunnen doordrukken door steun te geven aan de grote partijen. Verder zat in 1994 gewoon ook het CDA in de 2e kamer hoor.
Weet je wel wat woorden als 'abject' en 'infaam' betekenen? Zo ja, dan zal ik er maar niet op ingaan. Dat komt het niveau hier niet ten goede.En kan je uitlatingen als "mensen zoals jij die minderheden het liefst zien verdwijnen" aub voor je laten. Dit is abject en infaam om te suggereren. Het zal mij aan mijn bips oxideren of het om een meerderheid of minderheid gaat. Het gaat mij om de gedachtegang, gelijke rechten, tegen gaan van onderdrukking en discriminatie en voorkeursrechten. Als er een christelijke partij met een (naar mijn idee) goed idee komt krijgen die net zo goed mijn goedkeuring.
Wat definieer jij als ondergeschoven? Zolang scholen de kennis over brengen die in curriculum staat hoef je denk ik niet eens te spreken over 'onderschuiven'.Ardana schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:06:
Dus, wat vind jij? Vind jij dat homo's uitgesloten mogen worden op religieuze scholen? Vind jij dat evolutietheorie een ondergeschoven kindje mag worden ten gunste van creationisme? Wat is jouw mening?
Verder mogen homo niet worden uitgesloten worden en worden homo's niet uitgesloten. Mensen die er niet-christelijke principes op na houden wel. maar waarom zou je als niet-christen op christelijke school willen? Dat is iets wat ik nog nooit heb begrepen.
christelijk zijn noodzakelijk voor leraar zijn ahahahahahahahahahahahahah, christelijk zijn funcionele eis ahahahahahaha ok wij zijn wel klaarRagingPenguin schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:00:
Dat is niet wat ik zeg en ook niet wat er in het artikel staat. Weigeren omdat een leraar home is 'is weigeren op een enkel feit' en in elk geval discriminatie. Een leraar weigeren omdat hij niet cristelijke is is toegestaan omdat het noodzakelijk is voor zijn beroep als christelijke leraar. 'christelijk zijn' is daar een functionele eis aan de kandidaat en daarom mag er op geselecteerd worden(voor dat dat artikel 5 er kwam gebeurde het ook legaal. Artikel 5 is een verduidelijking van de wet, geen toevoeging, uitzondering of iets dergelijks)
Het is als zeggen dat je Duitsers mag weigeren om leraar Nederlands te worden omdat Nederlands zijn een functionele eis is. Of vrouwen weigeren om wiskunde te geven omdat het een mannen expertise is.
Homohaat en afkeer jegens homo's en uitsluiting van homo's is iets dat voorkomt in de gehele christelijke keten. Of dit nu scholen of kerken of de regering is maakt niet uit.Als je denkt dat aanzetten tot homohaat iets is dat voorkomt binnen christelijke scholen moet je daar per direct aangifte van doen. Binnen kerken wordt het homo-huwelijk afgewezen, volgens de christelijke opvattingen is het huwelijk een symbool van de scheppingsorde en de harmonie tussen man en vrouw. 'Ieder mens is gelijk voor God en het is niet aan mensen om te oordelen' is iets wat je binnen ieder kerk die ik gezien hebt tegen komt.
En niet ieder mens is gelijk volgens god. Homo's zijn niet gelijk, dat zeg je net zelf
Vrouwen en negers zijn ook niet gelijk in behoorlijk wat kringen binnen religies trouwens. En dit is niet iets van vroegah.
Nogmaals, er zullen compromissen gesloten moeten worden. Zou mij dus niets verbazen als er is gezegd doe die euthanasie wet (ging ook niet zonder slag of stoot) maar dan willen wij wel dit en dat er door hebben. Welkom in de politiek. En gelukkig maar dat er toen een paars kabinet is gekomen en is euthanasie nu mogelijk.Maar niet in de regering. In 1994 hadden we een paars kabinet en zijn zaken als euthanasie gelegaliseerd en mochten winkels open. 1994 was juist het jaar waarop de christelijke partijen hun invloed verloren en ook het jaar dat er wetten werden aangenomen om ze beschermen. Toeval?
Maar goed, ik zie nog steeds niet echt het probleem of punt wat deze wet uit 1994 er mee te maken moet hebben (waarom hij juist wel of juist niet goed zou zijn gebaseerd daarop icm de "macht" van christelijke partijen). De wet is goed of niet en imo strookt hij niet met deze tijd.
Ja ik weet wat het betekend dus please, ga er op in. Ga er op in waarom je mij ervan beschuldigd dat ik minderheden het liefst zie verdwijnen. Ik ben namelijk erg benieuwd waaruit jij dat afleidt.Weet je wel wat woorden als 'abject' en 'infaam' betekenen? Zo ja, dan zal ik er maar niet op ingaan. Dat komt het niveau hier niet ten goede.
[ Voor 9% gewijzigd door thewizard2006 op 20-04-2015 15:16 ]
Als je niet wilt discucieren mag je dat ook gewoon zeggen hoor. Heb ik niets op tegenthewizard2006 schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:14:
christelijk zijn noodzakelijk voor leraar zijn ahahahahahahahahahahahahah, christelijk zijn funcionele eis ahahahahahaha ok wij zijn wel klaar
Homo != homo huwelijk. En het huwelijk is een principe wat in europa vanuit de RK komt. bepaalde landen kennen ook 'slechts' een geregistreerd partnerschap en is een huwelijk iets van de kerk.Homohaat en afkeer jegens homo's en uitsluiting van homo's is iets dat voorkomt in de gehele christelijke keten. Of dit nu scholen of kerken of de regering is maakt niet uit.
En niet ieder mens is gelijk volgens god. Homo's zijn niet gelijk, dat zeg je net zelfJe moet niet recht praten wat krom is. En dat het "huwelijk" totaal niets met het christendom te maken heeft staat daar los van.
Vrouwen en negers zijn ook niet gelijk in behoorlijk wat kringen binnen religies trouwens. En dit is niet iets van vroegah.
Verdiep je eens in de politiek van die tijd. Het CDA ging helemaal onderuit en niemand wilde meer met het CDA praten of samenwerken. Maar dat idd wat minder belangrijk en het artikel is, zoals al gezegd, niets iets op zich zelf staand(je bent btw wel erg selectief in het ingaan op mijn reactie). Het is een toevoeging op andere wetten. Een streep er door heen verandert niets.Nogmaals, er zullen compromissen gesloten moeten worden. Zou mij dus niets verbazen als er is gezegd doe die euthanasie wet (ging ook niet zonder slag of stoot) maar dan willen wij wel dit en dat er door hebben. Welkom in de politiek. En gelukkig maar dat er toen een paars kabinet is gekomen en is euthanasie nu mogelijk.
Maar goed, ik zie nog steeds niet echt het probleem of punt wat deze wet uit 1994 er mee te maken moet hebben (waarom hij juist wel of juist niet goed zou zijn gebaseerd daarop icm de "macht" van christelijke partijen). De wet is goed of niet en imo strookt hij niet met deze tijd.
Je ontwijkt mijn vraag. Ingaan op 1 voorbeeld dat diende ter verduidelijking van de vraag (waarbij je die ook nog eens verdraaid) is geen antwoord.RagingPenguin schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:00:
Wat definieer jij als ondergeschoven? Zolang scholen de kennis over brengen die in curriculum staat hoef je denk ik niet eens te spreken over 'onderschuiven'.
Verder mogen homo niet worden uitgesloten worden en worden homo's niet uitgesloten. Mensen die er niet-christelijke principes op na houden wel. maar waarom zou je als niet-christen op christelijke school willen? Dat is iets wat ik nog nooit heb begrepen.
Nogmaals: vind jij het goed dat religieuze scholen vrijheden krijgen en nemen die openbare scholen niet krijgen en nemen?
Ik vind dat christelijke scholen niet meer vrijheden krijgen als openbare scholen. We hebben een verplicht leerprogramma, dat wordt onderwezen op chr. scholen, en het hebben een kwaliteitscontrole waar chr scholen vaak zelfs beter scoren als openbare scholen. Dat zijn de plichten waar een school aan moet voldoen en zolang die voor iedereen het zelfde zijn krijgt niemand meer of minder.Ardana schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:41:
[...]
Je ontwijkt mijn vraag. Ingaan op 1 voorbeeld dat diende ter verduidelijking van de vraag (waarbij je die ook nog eens verdraaid) is geen antwoord.
Nogmaals: vind jij het goed dat religieuze scholen vrijheden krijgen en nemen die openbare scholen niet krijgen en nemen?
Btw, dit was je vraag:
Dat het antwoord een ander antwoord is als jij graag wilt horen betekend niet dat het geen antwoord is op de vraag.Dus, wat vind jij? Vind jij dat homo's uitgesloten mogen worden op religieuze scholen? Vind jij dat evolutietheorie een ondergeschoven kindje mag worden ten gunste van creationisme? Wat is jouw mening?
Oh nee? Het buitensluiten van niet- en anders-religieuze leraren is geen extra vrijheid? En let wel, voor vakken die helemaal niets met religie te maken hebben. En alhoewel je nogal schijnheilig doet dat er gelijk aangifte moet worden gedaan als religieuze scholen op homoseksualiteit zouden discrimineren, gebeurt dit echter wel. Of wil je dit ontkennen?RagingPenguin schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:51:
Ik vind dat christelijke scholen niet meer vrijheden krijgen als openbare scholen.
Voorbeeldje: http://www.destentor.nl/r...r-op-non-actief-1.3048995
Je geeft geen antwoord op de vraag.Dat het antwoord een ander antwoord is als jij graag wilt horen betekend niet dat het geen antwoord is op de vraag.
Waarom zou je geen les op een chistelijke school in niet-religieuze vakken willen geven? Wil je echt de onzinnige redenering dat Frans of Economie of Wiskunde op een religieuze manier moet worden gegeven gebruiken?maar waarom zou je als niet-christen op christelijke school willen?
Discussie mee blijven lezen is ook vak apart blijkbaar... RagingPenguin in "Zin & Onzin van Religie Rebooted [ZT]"gambieter schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:59:
Oh nee? Het buitensluiten van niet- en anders-religieuze leraren is geen extra vrijheid? En let wel, voor vakken die helemaal niets met religie te maken hebben. En alhoewel je nogal schijnheilig doet dat er gelijk aangifte moet worden gedaan als religieuze scholen op homoseksualiteit zouden discrimineren, gebeurt dit echter wel. Of wil je dit ontkennen?
Voorbeeldje: http://www.destentor.nl/r...r-op-non-actief-1.3048995
Al wil je iets anders weten moet hij/jij de vraag mischien anders stellen.Je geeft geen antwoord op de vraag.
Van een christelijke leraar word ook verwacht dat hij/zij de dag begint en eindigt met gebed en bid, Bijbel leest en dankt bij het eten. En op veel chr. scholen word de dag begonnen met uit de Bijbel lezen. Ook als het eerste of laatste les van de dag frans is en ook als het vak rond etenstijd wiskunde is.Waarom zou je geen les op een chistelijke school in niet-religieuze vakken willen geven? Wil je echt de onzinnige redenering dat Frans of Economie of Wiskunde op een religieuze manier moet worden gegeven gebruiken?
[ Voor 12% gewijzigd door RagingPenguin op 20-04-2015 16:11 . Reden: laatste stukje toegevoegd ]
Dat zijn eisen die alleen toegevoegd worden om de eigen club te bevoordelen en anderen uit te sluiten, ze hebben namelijk niets met het vak of het onderwijs te maken. Wie er uit de bijbel leest is niet relevant, dat gebed hoeft niet van de leraar te komen.RagingPenguin schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:07:
Van een christelijke leraar word ook verwacht dat hij/zij de dag begint en eindigt met gebed en bid, Bijbel leest en dankt bij het eten. En op veel chr. scholen word de dag begonnen met uit de Bijbel lezen. Ook als het eerste of laatste les van de dag frans is en ook als het vak rond etenstijd wiskunde is.
Heb je echt niet door dat je er op uit bent om de eisen zo te definieren dat alleen de eigen religie past? Het heeft helemaal niets met onderwijs, didactiek, vakkennis etc te maken, het gaat alleen om te voorkomen dat andersdenkenden of andersseksuelen toegang hebben tot de werkgelegenheid. Kan je nog zo proberen te draaien dat het bescherming van de minderheid is...
Dat zijn eisen die passen bij de levensovertuiging van de school. En zoals al gezegd, vrijheid van onderwijs is een grondrecht. Scholen zijn geen overheidsinstelingen(iig niet allemaal) en daarom hebben ze vrijheden. Er is een minium aan de kwaliteit en een minium aan de inhoud en al voldoe je daaraan heb je een 'school'. Je bent in cirkels aan het redeneren, lees vanaf hier maar verder RagingPenguin in "Zin & Onzin van Religie Rebooted [ZT]"gambieter schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:42:
Dat zijn eisen die alleen toegevoegd worden om de eigen club te bevoordelen en anderen uit te sluiten, ze hebben namelijk niets met het vak of het onderwijs te maken. Wie er uit de bijbel leest is niet relevant, dat gebed hoeft niet van de leraar te komen.
De school stemt overeen met de levensovertuiging. Dus tot op zekere hoogte bepaalt bij een bijzondere school de levensovertuiging de eisen, zie alle bovenstaande reacties. Verder mag je krasse uitspraken best onderbouwen, is niets mis mee.Heb je echt niet door dat je er op uit bent om de eisen zo te definieren dat alleen de eigen religie past? Het heeft helemaal niets met onderwijs, didactiek, vakkennis etc te maken, het gaat alleen om te voorkomen dat andersdenkenden of andersseksuelen toegang hebben tot de werkgelegenheid. Kan je nog zo proberen te draaien dat het bescherming van de minderheid is...
Nee, dat was mijn vraag niet. Mijn vraag ging over regels, wetten en moraliteit. Oftewel, het gehele stuk dat ik schreef. Maar ook hier doe je aan cherry-picking, en doe je een aanname die nergens op gebaseerd is. (Dat ik een bepaald antwoord zou verwachten).RagingPenguin schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:51:
Btw, dit was je vraag:
Ik vind het veelzeggend.
Wow, religieuze redeneringen en dan anderen van cirkelredeneringen beschuldigen. Je kunt nog zo naar je eigen teksten verwijzen, maar daar is nu juist waar het al fout gaat. Je eigen redeneringen zijn heel erg selectief richting je eigen straatje, dat het religieus onderwijs alles moet mogen.RagingPenguin schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:51:
Je bent in cirkels aan het redeneren, lees vanaf hier maar verder RagingPenguin in "Zin & Onzin van Religie Rebooted [ZT]"
Dat is helaas een walgelijke praktijk die ik dus gestopt wil zien worden. Het zelfbevoordelen en uitsluiten van anderen (en er trots op zijn) is iets waar de christelijke religies helaas erg goed in zijn.De school stemt overeen met de levensovertuiging. Dus tot op zekere hoogte bepaalt bij een bijzondere school de levensovertuiging de eisen, zie alle bovenstaande reacties. Verder mag je krasse uitspraken best onderbouwen, is niets mis mee.
En nee, je kunt niet kritiek op een praktijk verweren met "de regels zijn nu eenmaal zo". Regels kunnen veranderd worden, en gelukkig maar, anders zuchtte de maatschappij nog steeds onder het christelijke juk.
Om een wedervraag te stellen: Welke vrijheden krijgen religeuze scholen die niet-religeuze scholen niet hebben? Het curriculum is hetzelfde, de kwaliteitseisen zijn hetzelfde, de wet is hetzelfde. Jij maakt de aaname dat religeuze scholen bevoordeeld worden, die aanname zou ik graag onderbouwd zien worden. En dan kan ik je 'vraag' beantwoorden. Nu reageer ik alleen op een bias.Ardana schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:51:
[...]
Nee, dat was mijn vraag niet. Mijn vraag ging over regels, wetten en moraliteit. Oftewel, het gehele stuk dat ik schreef. Maar ook hier doe je aan cherry-picking, en doe je een aanname die nergens op gebaseerd is. (Dat ik een bepaald antwoord zou verwachten).
Ik vind het veelzeggend.
Dat is je al aangegeven: het uitsluiten en discrimineren van andersdenkenden en andersseksuelen. Iets wat jij noemt "die mensen passen niet bij de beginsels van de school". Zegt veel over de beginsels.RagingPenguin schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:56:
Welke vrijheden krijgen religeuze scholen die niet-religeuze scholen niet hebben?
mischien moet je een redernatie dan niet opnieuw beginnen als je geen nieuwe punten hebt...gambieter schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:56:
Wow, religieuze redeneringen en dan anderen van cirkelredeneringen beschuldigen. Je kunt nog zo naar je eigen teksten verwijzen, maar daar is nu juist waar het al fout gaat. Je eigen redeneringen zijn heel erg selectief richting je eigen straatje, dat het religieus onderwijs alles moet mogen.
Dat mag je vinden, maar zolang het een mening is zonder onderbouwing valt er weinig te discucieren.Dat is helaas een walgelijke praktijk die ik dus gestopt wil zien worden. Het zelfbevoordelen en uitsluiten van anderen (en er trots op zijn) is iets waar de christelijke religies helaas erg goed in zijn.
En nee, je kunt niet kritiek op een praktijk verweren met "de regels zijn nu eenmaal zo". Regels kunnen veranderd worden, en gelukkig maar, anders zuchtte de maatschappij nog steeds onder het christelijke juk.
Die serveer ik gelijk terug naar je. Tot nu toe is je enige verweer "dat staat er en mijn interpretatie is de enige juiste".RagingPenguin schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:59:
mischien moet je een redernatie dan niet opnieuw beginnen als je geen nieuwe punten hebt...
Ook die krijg je van me terug.Dat mag je vinden, maar zolang het een mening is zonder onderbouwing valt er weinig te discucieren.
Goed, gezien we beiden van mening zijn dat de ander niets onderbouwd, ga ik mijn tijd nuttiger besteden. Helaas volgt dit nu het standaard pad van de poging tot discussie met de fundamentalist.
Zowel religeuze sholen als niet religeuze scholen mogen eisen stellen aan mensen die essentieel zijn voor het uitvoeren van hun vak. Zoals al meerdere keren gezegd(ga je nog een keer iets nieuws inbrengen of blijf je in cirkels draaien?) is artikel 5 een verduidelijkingsartikel, geen uitzondering.gambieter schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:58:
[...]
Dat is je al aangegeven: het uitsluiten en discrimineren van andersdenkenden en andersseksuelen. Iets wat jij noemt "die mensen passen niet bij de beginsels van de school". Zegt veel over de beginsels.
Ben IRL ook zo of is dat alleen achter je computer?gambieter schreef op maandag 20 april 2015 @ 17:01:
Goed, gezien we beiden van mening zijn dat de ander niets onderbouwd, ga ik mijn tijd nuttiger besteden. Helaas volgt dit nu het standaard pad van de poging tot discussie met de fundamentalist.
En jij hebt op geen enkele manier kunnen onderbouwen dat religieus zijn essentieel is voor het uitvoeren van het vak. Het is tekenend dat je het nooit over didactiek, onderwijskwaliteiten of omgang met de scholieren hebt, maar alleen naar religie kijkt.RagingPenguin schreef op maandag 20 april 2015 @ 17:01:
Zowel religeuze sholen als niet religeuze scholen mogen eisen stellen aan mensen die essentieel zijn voor het uitvoeren van hun vak. Zoals al meerdere keren gezegd(ga je nog een keer iets nieuws inbrengen of blijf je in cirkels draaien?) is artikel 5 een verduidelijkingsartikel, geen uitzondering.
Het enigste verschil tussen openbare scholen en een religeuze school in de religie. Al wil je over een ander verschil discucieren zal je ze eerst moeten vinden. Verder heb je dat al gevraag en heb ik die redenen hier gegeven en aangezien je er zelf op gereageerd hebt neem ik aan dat je er niet over heen gelezen hebt. Als je het er inhoudelijk niet mee eens bent kan je beter een inhoudelijke reactie geven ipv te verwijten dat ik ze niet geef.gambieter schreef op maandag 20 april 2015 @ 17:02:
En jij hebt op geen enkele manier kunnen onderbouwen dat religieus zijn essentieel is voor het uitvoeren van het vak. Het is tekenend dat je het nooit over didactiek, onderwijskwaliteiten of omgang met de scholieren hebt, maar alleen naar religie kijkt.
Je kunt ook verzinnen dat hij een rood hoedje moet dragen, of een lam moet slachten omdat dit in de bijbel staat. Dat maakt het echter geen eis die je kunt stellen, het heeft namelijk niets met het onderwijs te maken. Het is puur een toevoeging zodat je kunt stellen "die persoon die we niet willen, voldoet niet". Het gaat echter om het niet willen van de persoon, niet om inhoudelijke argumentaties.RagingPenguin schreef op maandag 20 april 2015 @ 17:14:
Het enigste verschil tussen openbare scholen en een religeuze school in de religie. Al wil je over een ander verschil discucieren zal je ze eerst moeten vinden. Verder heb je dat al gevraag en heb ik die redenen hier gegeven en aangezien je er zelf op gereageerd hebt neem ik aan dat je er niet over heen gelezen hebt. Als je het er inhoudelijk niet mee eens bent kan je beter een inhoudelijke reactie geven ipv te verwijten dat ik ze niet geef.
Ik krijg sterk het vermoeden dat je de kwaliteit van je eigen onderbouwing zwaar overschat. Dat het een goed argument is in jouw ogen, zegt namelijk niet zoveel. Niet voor niets geven ook anderen aan dat je redeneringen niet onderbouwd zijn en dat je eigenlijk nergens op in gaat.
Wat 'het onderwijs' inhoud ligt niet vast, dat is een aanname waar jij vanuit redeneert. Er is een minimum inhoud, wat scholen meer leren is hun vrijheid. Ongeacht of dat op het gebied van religie is of niet.gambieter schreef op maandag 20 april 2015 @ 17:19:
Je kunt ook verzinnen dat hij een rood hoedje moet dragen, of een lam moet slachten omdat dit in de bijbel staat. Dat maakt het echter geen eis die je kunt stellen, het heeft namelijk niets met het onderwijs te maken. Het is puur een toevoeging zodat je kunt stellen "die persoon die we niet willen, voldoet niet". Het gaat echter om het niet willen van de persoon, niet om inhoudelijke argumentaties.
Wie mogen 'die andere' dan wel zijn? Dat jij het er niet mee eens bent maakt is nog niet slecht, dat betekend alleen dat je het er niet mee eens bent.Ik krijg sterk het vermoeden dat je de kwaliteit van je eigen onderbouwing zwaar overschat. Dat het een goed argument is in jouw ogen, zegt namelijk niet zoveel. Niet voor niets geven ook anderen aan dat je redeneringen niet onderbouwd zijn en dat je eigenlijk nergens op in gaat.
Dus jij maakt de feitelijke claim dat er in geen enkele christelijke school in Nederland ooit een ongehuwde homoseksuele leraar geweigerd is of geweigerd zal worden vanwege zijn geaardheid? En dat er tijdens de sollicitaties voor een nieuwe docent niet gediscrimineerd zal worden op geaardheid? Zal een ongehuwde homoseksuele docent evenveel kans maken op een christelijke school als een heteroseksuele docent, denk je?RagingPenguin schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:00:
Als je denkt dat aanzetten tot homohaat iets is dat voorkomt binnen christelijke scholen moet je daar per direct aangifte van doen. Binnen kerken wordt het homo-huwelijk afgewezen, volgens de christelijke opvattingen is het huwelijk een symbool van de scheppingsorde en de harmonie tussen man en vrouw. 'Ieder mens is gelijk voor God en het is niet aan mensen om te oordelen' is iets wat je binnen ieder kerk die ik gezien hebt tegen komt.
Ik vind dat toch enigszins betwijfelbaar:
http://www.volkskrant.nl/...ijn-ontslag-aan~a2937164/
http://www.verus.nl/nieuw...ondslag-te-onderschrijven
http://www.ad.nl/ad/nl/10...tsluiten-als-docent.dhtml
Maar openlijk homoseksueel zijn is toch zeker een "niet christelijk principe"? Je spreekt jezelf keihard tegen hier.Verder mogen homo niet worden uitgesloten worden en worden homo's niet uitgesloten. Mensen die er niet-christelijke principes op na houden wel. maar waarom zou je als niet-christen op christelijke school willen? Dat is iets wat ik nog nooit heb begrepen.
Wat definieer jij als ondergeschoven? Zolang scholen de kennis over brengen die in curriculum staat hoef je denk ik niet eens te spreken over 'onderschuiven'.

Discussiëren wil ik wel hoor. Graag zelfs. Maar als er dit soort argumenten worden gebruikt zie ik er verder weinig heil in helaas.RagingPenguin schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:27:
Als je niet wilt discucieren mag je dat ook gewoon zeggen hoor. Heb ik niets op tegen
Uiteraard zou het ook niet reeel zijn van mij om te verwachten dat je in eens het licht zou zien en door zou hebben dat je argumentatie redelijk tegenstrijdig is, discriminatie en uitsluiting promoot en alleen uitgaat van de eigen dogma's. Maar goed, dat is ook niet iets nieuws. Het enige dat men kan hopen is dat er een klein zaadje gepland wordt en dit langzaam kan gaan ontkiemen
Het klopt dat homo zijn wat anders is dan homo huwelijk. Echter worden er vaak genoeg docenten geweigerd/ontslagen omdat ze homo zijn. Dit heeft er verder niets mee te maken of ze wel of niet getrouwd zijn. Of zeg je nu dat een docent homo mag zijn (op een christelijke school) zolang hij niet is getrouwd?Homo != homo huwelijk. En het huwelijk is een principe wat in europa vanuit de RK komt. bepaalde landen kennen ook 'slechts' een geregistreerd partnerschap en is een huwelijk iets van de kerk.
En het huwelijk bestaat al laaaaaaaaaaaaang voor dat het RK het licht zag. Dat heeft helemaal niets met het christendom te maken initieel. Het is daarna gekaapt. Niet dat dit iets slechts is hoor maar ga niet claimen dat een huwelijk een puur christelijke aangelegenheid is.
Een huwelijk is verder niets van de kerk. Het is iets van de gemeente/overheid. Uiteraard heb je wel een kerkelijk en burgerlijk huwelijk maar de kerk kan er verder niets mee (behalve natuurlijk oordelen en veroordelen). Voor de staat heeft het wel invloed bijv mbt het hebben van kinderen en kopen van een huis. De kerk kan hier niets mee.
Daarnaast is het huwelijk binnen de christelijke gemeenschap ook niet eenduidig. Een RK huwelijk is al heel wat anders dan een protestants huwelijk dus ik zou zeggen zorg eerst eens dat daar eenduidigheid ontstaat voordat je gaat oordelen over een burgerlijk huwelijk
Nogmaals, staat het helemaal los van de discussie wie de grootste was in 1994. Het heeft niets te maken met het punt dat men hier probeert te maken. Het verdiepen hierin voegt dus ook helemaal niets toe en is een redelijk zwaktebod om zo proberen superieur uit de discussie te komen. Vervelend voor het CDA natuurlijk maar verder irrelevant. Wat wel relevant is is dat de aanpassing van de wet er is gekomen. Dat is iets dat ik graag aangepast zou zien worden omdat het nu niet uitgaat van gelijke rechten en regels maar een uitzonderingspositie creëert voor iets dat het mijn inzien niet zou moeten doen.Verdiep je eens in de politiek van die tijd. Het CDA ging helemaal onderuit en niemand wilde meer met het CDA praten of samenwerken. Maar dat idd wat minder belangrijk en het artikel is, zoals al gezegd, niets iets op zich zelf staand(je bent btw wel erg selectief in het ingaan op mijn reactie). Het is een toevoeging op andere wetten. Een streep er door heen verandert niets.
Verder vind ik het wel heel bijzonder dat je mij van selectief ingaan beticht. Op elk punt dat je aanhaalt ben ik ingegaan of heb ik geprobeerd in te gaan. Alles is netjes gequote, zelfs argumenten van jou uit andere posts. Het zou nu wel makkelijk van mij zijn om de bal te kaatsen en jou te betichten van selectief ingaan op de punten maar goed laten we niet die kant opgaan....
Zou je misschien kunnen aangeven waar je graag een antwoord of reactie van mij op zou verwachten. Het is niet mijn intentie om (bewust) iets te onthouden.
Hier wil ik nog even op ingaan, want ik zie echt niet in waarom je hier over beschermen begint. Het lijkt alsof je Christenen als slachtoffer neerzet nu anderen in staat zijn om te kiezen voor een einde van hun leven of om boodschappen te doen op zondag.RagingPenguin schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:00:
[...]
Maar niet in de regering. In 1994 hadden we een paars kabinet en zijn zaken als euthanasie gelegaliseerd en mochten winkels open. 1994 was juist het jaar waarop de christelijke partijen hun invloed verloren en ook het jaar dat er wetten werden aangenomen om ze beschermen. Toeval?
Niemand verplicht je om als christen euthanasie te plegen of om op zondag te winkelen of je winkel open te doen. Waarom wil je dan wel aan mij jouw regels opleggen?
Volgens mij volg je de discussie niet helemaal. Wttj heeft het helemaal niet over het opleggen van regels aan ongelovigen. Het gaat juist over het opleggen van regels (in dit geval anti-discriminatie regels) aan scholen met een religieuze grondslag.celshof schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:55:
[...]
Hier wil ik nog even op ingaan, want ik zie echt niet in waarom je hier over beschermen begint. Het lijkt alsof je Christenen als slachtoffer neerzet nu anderen in staat zijn om te kiezen voor een einde van hun leven of om boodschappen te doen op zondag.
Niemand verplicht je om als christen euthanasie te plegen of om op zondag te winkelen of je winkel open te doen. Waarom wil je dan wel aan mij jouw regels opleggen?
Dus misschien moet je eerst de discussie lezen voordat je zomaar one-liners er tegenaan gaat gooien.
De zogenaamde vrijheid van de liberalen dus.link0007 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:05:
Het gaat juist over het opleggen van regels (in dit geval anti-discriminatie regels) aan scholen met een religieuze grondslag.
Vrijheid van onderwijs is een groot goed, de overheid hoeft niet overal aan te zitten. Laat christelijke scholen waar christelijke ouders voor kiezen op hun eigen wijze onderwijs geven. De overheid houdt maar in de gaten of ze genoeg leren van rekenen/taal etc.
Ik heb de hele discussie gevolgd, maar ik heb niets toe te voegen aan de andere punten wb. onderwijs. Echter, zijn opmerking over het beschermen van christenen door het verbieden van bijv. euthanasie voor iedereen is niet op gereageerd en ik denk dat de houding hierbij wel relevant is voor het geheel. Ik ben dan ook zeker niet aan het zoeken om one-liners te plaatsen, maar het lijkt me wat overbodig om te herhalen wat anderen al gezegd hebben (vandaar dat ik ook voornamelijk hier lurk).link0007 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:05:
[...]
Volgens mij volg je de discussie niet helemaal. Wttj heeft het helemaal niet over het opleggen van regels aan ongelovigen. Het gaat juist over het opleggen van regels (in dit geval anti-discriminatie regels) aan scholen met een religieuze grondslag.
Dus misschien moet je eerst de discussie lezen voordat je zomaar one-liners er tegenaan gaat gooien.
Wel zie ik nu dat ik zijn zin verkeerd heb gelezen en dus wellicht zijn bedoeling verkeerd interpreteer.
Hetero != monogaam heterohuwelijk.
In theorie zijn die uitspraken equivalent. In de praktijk vaak niet. Ook niet in landen die opereren op basis van het grondprincipe dat "All men are created equal". Dat is best vreemd.
Dat is simpelweg niet waar. De kelten, germanen, romeinen enzovoorts hadden ook gewoon een huwelijk. Het huwelijk is een human universal. Dat de katholieken er óók aan doen en in het verleden veel politieke invloed hadden betekent niet dat je de zaken kunt omdraaien.En het huwelijk is een principe wat in europa vanuit de RK komt. bepaalde landen kennen ook 'slechts' een geregistreerd partnerschap en is een huwelijk iets van de kerk.
Maar dat is een belangrijk verschil dat zich bijvoorbeeld laat gelden in het mogen stellen van bijzondere toelatingseisen voor leerlingen, (zie bijv. stukje 4.1 hier), en extra eisen aan het personeel stellen en ook is er veel vrijheid om invulling te geven aan het normale curriculum. Neem de verplichting om voorlichting te geven over homoseksualiteit. In sommige christelijke stromingen wordt daarbij expliciet vermeld dat seks beperkt zou moeten zijn tot relaties tussen man en vrouw. Dat soort invullingen hoort imo op zondagsschool thuis, niet in seksuele voorlichting.RagingPenguin schreef op maandag 20 april 2015 @ 17:14:
[...]
Het enigste verschil tussen openbare scholen en een religeuze school in de religie.
Dat zijn allemaal zaken die je vast ook als antroposofische school zou mogen doen, maar eigenlijk alleen christenen lijken er gebruik van te maken.
Het is daarmee een verschil waarvan het afschaffen het overwegen waard is.
Dan gaan we de discussie over vrijheid van onderwijs opnieuw doen.Spheroid schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 12:33:
Het is daarmee een verschil waarvan het afschaffen het overwegen waard is.
In artikel 26 van de universele verklaring van de rechten van de mens staat overigens: Aan de ouders komt in de eerste plaats het recht toe om de soort van opvoeding en onderwijs te kiezen welke aan hun kinderen zal worden gegeven.
Willen we dit recht echt ter discussie stellen?
Dit gaat niet over vrijheid van onderwijs, dit gaat over discriminatie.zeeg schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 12:47:
Dan gaan we de discussie over vrijheid van onderwijs opnieuw doen.
De vrijheid van onderwijs bevat geen onderdeel "vrijheid om discriminatie van onderwijzers en ander personeel uit te voeren". Wat jij wilt is een dergelijke vrijheid om naar lieve lust en willekeur andere mensen aan te doen waar je zelf heel snel over klaagt.In artikel 26 van de universele verklaring van de rechten van de mens staat overigens: Aan de ouders komt in de eerste plaats het recht toe om de soort van opvoeding en onderwijs te kiezen welke aan hun kinderen zal worden gegeven.
Nee. (Aan de andere kant, je zou kunnen stellen dat het restrictief toelatingsbeleid voor leerlingen van sommige gereformeerde scholen dat recht al met voeten treedt).zeeg schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 12:47:
[...]
Dan gaan we de discussie over vrijheid van onderwijs opnieuw doen.
In artikel 26 van de universele verklaring van de rechten van de mens staat overigens: Aan de ouders komt in de eerste plaats het recht toe om de soort van opvoeding en onderwijs te kiezen welke aan hun kinderen zal worden gegeven.
Het recht op onderwijskeuze is imo echter geen recht op anything goes. Tenslotte zijn er ook plichten mbt. onderwijs vastgelegd voor ouders en kinderen. De leerplicht bijvoorbeeld beperkt ouders (tenslotte sluit die expliciet de mogelijkheid uit om je kinderen via een leer-werk-traject on the job te onderwijzen
Ik zou stellen dat het grondrecht van onderwijskeuze is geborgd met keuze tussen scholen die verschillende onderwijsmethoden hanteren en met de mogelijkheid om je kind op zondagsschool te doen. En als het normale onderwijs écht niet te verenigen is met je overtuigingen, dan kun je altijd home-schoolen. De extra activiteiten van christelijke scholen op het gebied van seksualiteit, en geschiedenis/biologie zijn imo niet te billijken op kosten van de belastingbetaler. Tenslotte worden pertinente onwaarheden voorgeschoteld.
bron.Ook bij geschiedenis maakt de reformatorische methode eigen keuzes. “Maar”, zegt Van Groningen, “Bronwijzer sluit geheel aan bij de kerndoelen en de canon van de Nederlandse geschiedenis. De evolutietheorie komt aan bod, naast de behandeling van het creationisme (scheppingsverhaal, red.). Wij spreken niet zo makkelijk over miljoenen jaren. In onze boeken wordt gemeld dat de theorieën hierover niet bewezen zijn.”
[ Voor 3% gewijzigd door Spheroid op 21-04-2015 13:17 ]
En niet alleen in Europa. Ook in Azië werd er getrouwd. De gedachte dat het huwelijk iets rooms-katholieks is slaat werkelijk nergens op.Spheroid schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 12:33:
[...]
Dat is simpelweg niet waar. De kelten, germanen, romeinen enzovoorts hadden ook gewoon een huwelijk. Het huwelijk is een human universal. Dat de katholieken er óók aan doen en in het verleden veel politieke invloed hadden betekent niet dat je de zaken kunt omdraaien.
Signatures zijn voor boomers.
Misschien moet ik daarmee beginnen. Tijdens mijn afwezigheid in dit topic heb ik me namelijk afgevraagd waarom andere mensen dit topic wél bezoeken, en hier lange discussies voeren en dus veel tijd aan besteden. Vele mensen hier zijn hier volgens mij al veel langer dan ik actief. Ik bedoel: na een tijdje heb je toch alles al bediscussieerd en dan wordt het een herhalingsoefening. Dus ik zou wel geïnteresseerd zijn in de mensen hun motivatie (als deze metadicussie toegestaan is).
In ieder geval denk ik dat dit één van de uniekste topics (en, helaas niet zo actief, forum) van GoT is. Er hebben hier al veel slimme mensen gepost waar ik dingen van geleerd heb.
Het is al lang geleden dat ik hier nog iets heb geplaatst, dus ik weet niet meer goed waar jullie voor staan. Mijn tweede vraag voor jullie aldus: wat is jullie kijk tegenover god en religie? Welke omschrijving past het best bij jou? Enz.
Laat ik het nu zelf even kort hebben over hoe ik de afgelopen tijd geëvolueerd ben -- maar daar kom ik later nog uitgebreider op terug -- en daarna beantwoord ik zelf mijn twee vragen.
Toen ik voor het eerst in dit topic kwam (ca. tweede helft 2012), was ik denk ik een gewone atheïst. Ik had religie en god toen al een paar jaren achter mij gelaten. Ik heb nooit echt in god geloofd (daarvoor was ik te veel geïnteresseerd in de veel boeiendere wetenschap en technologie), maar ik heb wel (verplicht) mijn communies gedaan en ging toen gemiddeld meerdere keren per jaar (verplicht) naar de kerk.
Ik had in feite een hekel aan religie, en naarmate ik meer in dit topic kwam, werd ik denk ik steeds zekerder daarvan, wat ik ook geuit heb, wat me uiteindelijk het label wetenschapgelovige heeft opgeleverd en nog meer van zulke namen
Als je uitlogt of als je 100 reacties per pagina bekijkt, moet dit een goede link zijn. Ga steeds naar links en CTR+F witeken voor wat ontspanning
Niet dat alles wat ik scheef onzin is. Met sommige dingen ben ik het nog steeds mee eens. De algemene tendens sinds 2013 is dat mijn beeld een stuk coherenter en onderbouwd is geworden. Voorbeeldje: witeken in "Zin & Onzin van Religie Rebooted [ZT]".
Sinds ik geband was eind '13 heb ik nog veel over god nagedacht en heb ik nog veel filmpjes (discussies, presentaties,...) op Youtube bekeken. Ik ben nog veel te weten gekomen, en heb ik enkele wat mij betreft heel goede argumenten gevonden in 2014. Ik ben sinds vorige zomer ook boeken beginnen lezen. Het meest relevante boek voor deze discussie, The God Delusion, heb ik afgelopen februari gelezen. Verder heb ik A Universe From Nothing, Fear of Physics gelezen, en een stuk van The Selfish Gene en Intuition Pumps. In maart heb ik How Modern Science Came Into the World van Floris Cohen gelezen; hoogstwaarschijnlijk het beste boek dat ik ooit gelezen zal hebben.
Uiteindelijk heb ik eind oktober '14 mijn hele mening gesynthetiseerd -- wat mij betreft zijn de grote lijnen van mijn mening compleet en coherent. In concreto betekent dit dat ik een gnostische atheïst ben. Een 7 op Dawkins' schaal. Ik ben verder ook een antitheïst, maar alleen in mijn hart want ik beoefen dat niet actief (misschien als ik qua debatteren zo goed zou zijn als mensen als Dawkins zou ik het wel overwegen
Dat brengt me tot het antwoord op mijn tweede vraag. Wat zoek ik nu in dit topic, sinds ik niet veel meer te leren heb over dit onderwerp? Wel, ten eerste omdat ik héél goed weet dat de makkelijkste persoon om voor gek te houden jezelf is. Dit topic zou ik dus willen gebruiken om mijn mening te toetsen.
Tot slot ben ik ook aan een heel ambitieus project bezig, maar daar kan ik nog niets over vertellen
Sinds ik de grote lijnen van mijn mening dus sinds ca. vorige zomer heb, ben ik me beginnen focussen op andere dingen. Ik ben toen de presentaties van Daniel Dennett tegengekomen, en heb me sindsdien (af en toe) bezig gehouden met vrije wil-determinering, en het bewustzijn. Ik ben tot nu toe blij met mijn progressie over vrij wil, maar over consciousness ben ik het nog niet helemaal uit en heb ik misschien een extreme mening. Dat laatste is immers een veel complexer onderwerp aangezien de hersenen nu eenmaal zo zijn. Maar wie het over die dinen wilt hebben, zal een nieuw topic moeten aanmaken.
TL;DR: Twee vragen.
1) Wat is je standpunt tegenover religie maar vooral god?
2) Wat is je motivatie om (na jaren) dit topic nog te bezoeken?
Ikzelf heb naar aanleiding van de feedback uit dit topic, de dingen die ik leerde, en mijn eigen nadenken geleerd om kritischer ermee om te gaan (in de tijd voor mijn unban probeerde ik mijn "optimisme" al wat te temperen), en heb mijn mening veel genuanceerd. Ik heb geleerd van mijn fouten. (Daarom wil ik vragen aan wie nog vooroordelen over mij zou hebben, die weg te laten.)
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Zo kan ik veel begrip hebben voor Lordy (hoewel niet altijd voor z'n standpunten), en zijn er hier wel meer die eerst heel erg fundamentalistisch anti-god zijn, om vervolgens in te zien dat ze in principe niet veel anders doen dan fundamentalistische gelovigen.
Mijn standpunt is kort gezegd: of er een god is, is (voor mij) niet van belang, en ik ben ook van mening dat het voor de wereld en maatschappij niet van belang is. Vrijwel elke religie is inherrent onlogisch cq logisch gezien niet mogelijk, vooral de monotheïstische religies hebben daar last van, en dus niet-aannemelijk.
Religie heeft een zeer klein aantal positieve gevolgen voor onze maatschappij (voor sommigen is het bijv. een reden om socialer te zijn, maar goed, an sich heb je daar geen religie voor nodig), en een zeer groot aantal negatieve gevolgen. Persoonlijk zit ik dus ergens tussen 6 en 7 op die schaal
De 7 vind ik net zo dogmatisch als de 1, dus daarom mijn wedervraag: waarom weet jij zeker dat er geen god is?
Voor zo'n standpunt kan ik veel begrip hebben. Ik zei dan wel dat ik gnostisch ben, maar in principe had ik ook kunnen zeggen dat god gewoon compleet irrelevant is. Zoals de Epicuristen als wisten, houden de goden zich niet met ons bezig (lees: er is geen bewijs voor), dus waarom wij ons wel met hen?Ardana schreef op donderdag 23 april 2015 @ 00:16:
Mijn standpunt is kort gezegd: of er een god is, is (voor mij) niet van belang, en ik ben ook van mening dat het voor de wereld en maatschappij niet van belang is. Vrijwel elke religie is inherrent onlogisch cq logisch gezien niet mogelijk, vooral de monotheïstische religies hebben daar last van, en dus niet-aannemelijk.
Goede vraag, en op dit moment kan ik daar zelf (nog) geen goed antwoord op geven. Mensen hebben namelijk de nijging om dingen te vergeten. Ik heb me de laatste maanden niet echt meer bezig gehouden met mijn standpunt (wel met andere dingen). Ik kan dus niet echt snel en kort zeggen wat mijn onderbouwing is. Misschien ben ik het ondertussen niet meer eens met mezelf of vind ik mijn standpunt toch niet zo waterdicht; daarover zal ik eens moeten nadenken.De 7 vind ik net zo dogmatisch als de 1, dus daarom mijn wedervraag: waarom weet jij zeker dat er geen god is?
Maar als ik mijn hele visie zou moeten uiteenzetten, zou dat te lang zijn voor deze forumreactie.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Zelfs Dawkins zit op zijn eigen schaal op een 6.9Ardana schreef op donderdag 23 april 2015 @ 00:16:
Religie heeft een zeer klein aantal positieve gevolgen voor onze maatschappij (voor sommigen is het bijv. een reden om socialer te zijn, maar goed, an sich heb je daar geen religie voor nodig), en een zeer groot aantal negatieve gevolgen. Persoonlijk zit ik dus ergens tussen 6 en 7 op die schaal
De 7 vind ik net zo dogmatisch als de 1, dus daarom mijn wedervraag: waarom weet jij zeker dat er geen god is?
De echt volledig gnostische atheïsten zijn zeldzaam, omdat iedereen misschien nog wel die 0.1 als buffer houdt. Maar zodra je er achteraan toevoegt (wat Dawkins ook doet), "ik ben ook een 6.9 op de schaal qua gnosticisme over het bestaan van elfjes', zegt dat eigenlijk al genoeg.
AronRa is een atheïstische activist in de VS, in die kringen ook zeer bekend, die zichzelf inmiddels ook als 7 plaatst op die schaal, oftewel een volledig gnostische atheïst. Hij geeft zijn redenen hier:
http://freethoughtblogs.c...s-no-agnostic-3rd-option/
vind het persoonlijk een plausibele uitleg, maar ik zou mezelf ook 6.9 geven. Al was het alleen maar omdat je je als gnostische atheïst in een positie wringt waar je niet in hoeft te zitten; de burden of proof laat ik graag bij de theïst. Dat wil overigens niet zeggen dat ik er moeite mee zou hebben om een gnostisch atheïstisch standpunt te verdedigen, en hoe concreter jouw god wordt, hoe beter je die kunt weerleggen.
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Hoe hij gaat van "ik ben gnostisch over Russel's theepot" naar gnostisch over God, is mij onduidelijk/vind ik niet overtuigend.LuNaTiC schreef op donderdag 23 april 2015 @ 06:10:
[...]
AronRa is een atheïstische activist in de VS, in die kringen ook zeer bekend, die zichzelf inmiddels ook als 7 plaatst op die schaal, oftewel een volledig gnostische atheïst. Hij geeft zijn redenen hier:
http://freethoughtblogs.c...s-no-agnostic-3rd-option/
vind het persoonlijk een plausibele uitleg, maar ik zou mezelf ook 6.9 geven. Al was het alleen maar omdat je je als gnostische atheïst in een positie wringt waar je niet in hoeft te zitten; de burden of proof laat ik graag bij de theïst. Dat wil overigens niet zeggen dat ik er moeite mee zou hebben om een gnostisch atheïstisch standpunt te verdedigen, en hoe concreter jouw god wordt, hoe beter je die kunt weerleggen.
Edit: Laat ik nog iets verder aanvullen.
De enige manier waarop je volgens mij kan "bewijzen" dat god niet bestaat (lees: het gnostische standpunt wilt verantwoorden), als je dat wilt doen heb, heb je volgens mij een coherente epistemologie nodig. Met simpele zinnetjes als "extraordinary evidence..." kom je er niet; als iedereen zomaar de waarheid van dat zinnetje inzag, hoefden we deze discussie niet te houden want dan was iedereen al atheïstisch.
Ik denk dus niet dat iemand me van het gnosticisme in één forumpost kan overtuigen.
Overigens ben ik het niet eens met de indeling a- en gnosticisme. Ik gebruik liever een conventionele indeling op basis van % zekerheid. Zo kan je in één forumpost wel bondig een aantal argumenten aankaarten die je zekerheid verhogen, maar naar mijn mening niet om het label gnost te verantwoorden; dat label staat voor mij synoniem met kennis.
Kennis is overigens geen mening, en daarom is het begrip gnostische theïst nutteloos; oven een positieve claim als "god bestaat" kan absoluut geen twijfel bestaan als het écht zou zijn, evenmin als dat iemand twijfelt aan het bestaan van zwaartekracht.
[ Voor 36% gewijzigd door witeken op 24-04-2015 00:26 ]
Tweakblog van de maand
Zo lang weet men nog niet wat zwaartekracht is hoorwiteken schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 00:09:
evenmin als dat iemand twijfelt aan het bestaan van zwaartekracht.
Maar zelfs dan snijdt het imo nog wel hout wat AronRa zegt in het volgende:You see, one thing is, I can live with doubt, and uncertainty, and not knowing. I think it's much more interesting to live not knowing than to have answers which might be wrong. I have approximate answers and possible beliefs and different degrees of certainty about different things. But I'm not absolutely sure of anything, and there are many things I don't know anything about, such as whether it means anything to ask why we're here, and what the question might mean. I might think about it a little bit; if I can't figure it out, then I go onto something else. But I don't have to know an answer. I don't feel frightened by not knowing things, by being lost in the mysterious universe without having any purpose, which is the way it really is, as far as I can tell -- possibly. It doesn't frighten me. [smiles]
en dan gaat het dus ook om 'measurable accuracy'. Die 100% heb je toch niet nodig, want dat zul je nooit zo zeker weten.You are either convinced that a god exists, (Theist) or
you are not convinced that any god exists (a-Theist).
There is no undecided ‘maybe’ middle ground to escape to: You will remain unconvinced until you are convinced, and the whole time you’re not convinced, that’s when you should be saying “maybe, but I reserve judgement until you prove your case”, which of course theists will never do.
I should also add that it doesn’t matter how convinced you are, because conviction does not equal knowledge. Knowledge differs from mere belief in that knowledge is always demonstrable with measurable accuracy. If you can’t show it, you don’t know it. If we can’t test or otherwise verify your claims to any degree at all by any means whatsoever, then it is a fact that you cannot honestly claim to know what you might think you know.
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Wat is het verschil tussen Russel's theepot, elfjes, smurfen of een van de vele goden die mensen ooit beschreven hebben?witeken schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 00:09:
[...]
Hoe hij gaat van "ik ben gnostisch over Russel's theepot" naar gnostisch over God, is mij onduidelijk/vind ik niet overtuigend.
Bewijzen dat iets niet bestaat wordt sowieso lastig. Maar als er geen enkel overtuigend argument is waarom het bestaan van god X of god Y aannemelijker is dan het bestaan van smurfen, Russel's theepot of de IPU zou ik ook echt geen idee hebben waarom ik ook maar in de verste verte rekening zou willen met de mogelijkheid dat ik morgen een smurf overrijdt, of oog in oog met god X kom te staan.De enige manier waarop je volgens mij kan "bewijzen" dat god niet bestaat (lees: het gnostische standpunt wilt verantwoorden), als je dat wilt doen heb, heb je volgens mij een coherente epistemologie nodig. Met simpele zinnetjes als "extraordinary evidence..." kom je er niet; als iedereen zomaar de waarheid van dat zinnetje inzag, hoefden we deze discussie niet te houden want dan was iedereen al atheïstisch.
For all intents and purposes is dat een gnostische instelling.
Stel dat het mogelijk zou zijn om te weten dat er geen smurfen bestaan. Zou ik op enige manier anders denken, anders handelen of me anders voelen dan in de huidige realititeit waarin ik ervan overtuigd ben dat ze niet bestaan omdat er geen enkel rationeel argument is warom ze wel zouden bestaan?
Strikt genomen zijn dat twee verschillende situaties, maar in de praktijk zijn ze exact hetzelfde omdat het verschil geen enkele meetbare of aanwijsbare invloed heeft. Behalve op het exacte punt van het bestaan van een smurf: ik geef ronduit toe dat ik het niet-bestaan ervan niet kan bewijzen.
Ik ga echter niet extra voorzichtig rijden omdat er misschien plotseling een smurf oversteekt, en iemand die dat wel doet verklaar ik tot gevaar in het verkeer. Daarnaast zal ik iemand die mij wil verplichten langzamer te rijden omdat er smurfen over kunnen steken ook op alle mogelijke manieren tegenwerken.
Praktisch gnostisch asmurf dus. En omdat ik geen enkel relevant verschil zie met beschreven goden en een hoop andere zaken dus ook gnostisch atheist, gnostisch atheepot en gnostisch a-FSM omdat voor al die zaken exact dezelfde redenering geldt.
Ik denk dus niet dat iemand me van het gnosticisme in één forumpost kan overtuigen.
Overigens ben ik het niet eens met de indeling a- en gnosticisme. Ik gebruik liever een conventionele indeling op basis van % zekerheid. Zo kan je in één forumpost wel bondig een aantal argumenten aankaarten die je zekerheid verhogen, maar naar mijn mening niet om het label gnost te verantwoorden; dat label staat voor mij synoniem met kennis.
Kennis is overigens geen mening, en daarom is het begrip gnostische theïst nutteloos; oven een positieve claim als "god bestaat" kan absoluut geen twijfel bestaan als het écht zou zijn, evenmin als dat iemand twijfelt aan het bestaan van zwaartekracht.
[/quote]
Tsja, we leven nu eenmaal in een heel andere wereld. Het niveau ligt tegenwoordig wel iets hoger. We hebben tegenwoordig een veel beter beeld van het heelal; het beeld van het heelal als uurwerk (met wiskundige natuurwetten) is afkomstig uit de 17e eeuw.thewizard2006 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 14:47:
Zo lang weet men nog niet wat zwaartekracht is hoor
Tweakblog van de maand
Absolute kennis (zoals wiskunde) hoeft niet te bestaan. Je hebt énkel een standaard, een systeem nodig dat bepaalt wat kennis is. We hebben zo'n systeem; het heet wetenschap.LuNaTiC schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 14:58:
tsja, dan kom je een beetje in een discussie wat kennis is, en of je iets absoluut zeker kan weten. Zoals Richard Feynman het eens mooi verwoordde:
Als ik het simpel uitleg is het niet zo moeilijk:
Je kan wetenschap zien als de lijst met alle kennis die we hebben (verkregen via de wetenschappelijke methode), inclusief dus de dingen die bestaan. Alles wat niet op die lijst staat, zo kunnen we vervolgens concluderen, bestaat dus niet; tenzij het kán bestaan volgens de dingen uit de lijst.
Om Russells theepot als voorbeeld te nemen. Die theepot staat niet op de lijst, dus in eerste instantie zou je denken dat die pot niet bestaat. Dit is de default positie die we innemen. Iemand kan echter opmerken* dat er wél theepotten bestaan, dus waarom niet in een baan tussen aarde en Mars? De reden dat we nog steeds zeggen dat die pot niet bestaat, is omdat er geen mechanisme in de natuurwetten is dat zorgt dat theepotten zomaar kunnen bestaan. De enige manier waarop dat zou kunnen gebeuren, is immers de zwaartekracht. De zwaartekracht is echter (1) te klein om deeltjes netjes tot zo'n geheel te kunnen comprimeren en (2) de zwaartekracht duwt deeltjes samen in een bol.
Als we nog verder redeneren en er een intelligente ontwerper bijhalen (de mens), wordt de vraag of mensen dit gedaan hebben, en op basis van psychologie (menselijke -- economische, culturele, politieke,... -- motieven om zoiets te doen) stellen we vast dat dit onwaarschijnlijk is. We concluderen dat het idee van Russells theepot een -- fictief -- concept is dat uitgevonden is door de mens. (En de reden dat het is uitgevonden kan je op Wikipedia lezen.) Weet ik zéker (100%) dat er geen theepot is? Nee, net zoals dat ik niet 100% weet dat QED absoluut correct is; je kunt dat niet wiskundig bewijzen, enkel experimenteel testen. Wiskundige precisie bestaat niet en is niet nodig. Het mes snijdt langs twee kanten.
Uit bovenstaand voorbeeld kan je waarschijnlijk het interessante van wetenschap zien: langs de ene kant kant werkt wetenschap door zonder aannames een wereldbeeld op te bouwen (de null-hypothese geldt steeds tot het tegendeel bewezen is), dus dat niets wordt aangenomen tot het aangetoond is (empirische data), maar langs de andere kant kan wetenschap praktisch alleen falsifiëren (dus tonen dat ideeën fout zijn); maar om iets te falsifiëren moet je wel eerst aannemen "stel dat X waar is, wat zou er dan gebeuren?" Dat is theoretische wetenschap. Als je vervolgens het experiment doet, en de uitkomst is niet gelijk aan wat je op basis van je hypothese voorspelde, gooi je die hypothese weg; experimentele wetenschap.
Het probleem hiervan is dat je praktisch oneindig veel hypotheses kan bedenken. Een voorbeeld daarvan is god; hoe moet je daar dan mee omgaan gezien god falsifiëren niet evident is? De oplossing tot deze paradox is dat wetenschap steeds vertrekt van een probleemstelling. Er is een empirische vaststelling die verklaring nodig heeft (bv. het uitdijen of versnelde uitdijen van het heelal; of de verscheidenheid van organismen), en vandaar bedenk je een oplossing.
Ik heb Lawrence Krauss al een aantal keren horen zeggen dat wetenschap enkel toont wat fout is. Maar dat is volgens mij incorrect: wetenschap toont enkel wat juist is, wat we niet weten (de onopgeloste problemen) en al de rest is fout.
Hoe moet je god nu in dit plaatje passen? Ten eerste pas je de lex parsimoniae toe en ga je uit van de default positie. Er is namelijk geen bewijs dat god bestaat; wat effectief bewijs is dat god niet bestaat. Als dat nog niet genoeg zou zijn, kan je je afvragen of er een probleem is dat verklaard wordt door god. Maar dat is niet het geval.
God is dus niet eens een wetenschappelijke hypothese. Het lost geen enkel probleem op, het heeft geen enkel verklaringsvermogen, en er is geen bewijs.
Op dezelfde manier kan je ook smurfen, dwergen, elfen, onzichtbare eenhoorns en meer behandelen. Wat dat betreft valt god dus in dezelfde categorie als al die andere verhaaltjes -- buiten dat ik nu te kort door de bocht ga (zie volgende post).
Tot slot, op AnandTech heb ik een soortgelijke discussie eens gevoerd en heeft iemand opgemerkt dat men voor het jaar xxxx nog niet wist dat tektonische platen bestonden. En dat is correct, en dat is net het mooie van wetenschap: het heet leren. (Men wist nog niet van het probleem dat het aannemen van de aarde als statische bol met zich meebrengt**.) Als we dus toch zien dat een theepot zich willekeurig in de ruimte bevindt, betekent dat dat het heelal anders werkt dan we gedacht hadden, en biedt dat de mogelijkheid om te onderzoeken.
*In de praktijk zal dit in de wetenschap echter nooit gedaan worden, wan de stelling van Russells theepot heeft geen enkele wetenschappelijke waarde omdat; zie verder. Als dit toch het geval was geweest, had een experimentele wetenschapper dat kunnen oppikken en het idee tésten; dan zou het wel in het wetenschappelijke canon beginnen vallen.
**Wetenschap is één grote omgekeerde piramide die steeds voortbouwt op wat al bekend is. Het is dus niet opmerkelijk dat men bv. eerst de Newtoniaanse wetten ontdekt en daarna pas relativiteit. Je kan opmerken dat dingen dingen die men destijds nog niet wist, toen nog onbelangrijk waren (de feiten hebben geen invloed op het wereldbeeld omdat ze te klein, irrelevant zijn). Als men bijvoorbeeld bezig was met GPS, en dus effectief van relativiteit gebruik moest maken, maar men nog niets van relativiteit wist, zou dat automatisch een probleem worden dat men zou proberen oplossen, dan zou relativiteit wél relevant worden. Op dezelfde manier, als god vanaf morgen wel gebeden zou beginnen verhoren, zou het niet meer zijn alsof hij niet bestaat, en wordt hij dus relevant. Als we vandaag echter nog zeggen dat god niet bestaat, maakt dat volgens mij geen verschil, ook al is het incorrect zoals we morgen zouden leren. Wetenschap is uiteindelijk nu eenmaal een antropische/antropocentrische bezigheid. En mensen zijn niet alwetend. Het heet leren.
TL;DR: Praktisch gezien ijver ik voor het accepteren van het wetenschappelijke wereldbeeld in plaats van willekeurige dingen aan te nemen, te bedenken, enz.
De grondreden hiervan is de empirische en best geteste vaststelling uit de hele wetenschap: het heelal is natuurlijk en gedraagt zich volgens de natuurwetten.
(Ik denk dat dit zo'n beetje een beknopte versie is van mijn epistemologische reden om gnostisch te zijn en als wetenschappelijk feit te aanvaarden dat god niet bestaat. Al mijn andere argumenten ondersteunen dit grondbeginsel.)
Er is een groot en serieus verschil. God bestaat namelijk niet alleen als verhaal. Mensen beweren dat god écht bestaat, en gaan tot grote moeite om dat anderen op te leggen.Dido schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:24:
Wat is het verschil tussen Russel's theepot, elfjes, smurfen of een van de vele goden die mensen ooit beschreven hebben?
Wetenschap heeft als doel om alles te verklaren, en gezien dit fenomeen dus duidelijk niet een verhaaltje (verzonnen iets ter ontspanning) is, eist het een wetenschappelijke verklaring. Ik wil weten waarom religie bestaat, waarom mensen denken dat god bestaat, enz.
Wat mij betreft kan je stoppen na de vaststelling dat er geen bewijs voor god is, maar wie geïnteresseerd is in wetenschap neemt daar natuurlijk geen genoegen mee (en wie geïnteresseerd is in filosofie allicht ook niet; die zal eerder een verklaring als bovenstaande willen); een reden dat mensen denken dat god echt bestaat, zou namelijk kunnen zijn omdat god ook inderdáád écht bestaat. Dat moet onderzocht worden.
Dat is een interessant biologisch (evolutionair), historisch, psychologisch en cultureel fenomeen.
[ Voor 7% gewijzigd door witeken op 24-04-2015 18:03 ]
Tweakblog van de maand
Ik bedoel meer dat men ook zou kunnen zeggen dat we nog niet genoeg kunnen zeggen over een god net zoals ze dat 3000 jaar geleden nog niet konden mbt zwaartekracht (of iig niet zoals we dat nu kunnen). Dus dat we gewoon nog niet intelligent genoeg zijn om iets als een god goed te begrijpen, meten, ervaren etcwiteken schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 16:30:
[...]
Tsja, we leven nu eenmaal in een heel andere wereld. Het niveau ligt tegenwoordig wel iets hoger. We hebben tegenwoordig een veel beter beeld van het heelal; het beeld van het heelal als uurwerk (met wiskundige natuurwetten) is afkomstig uit de 17e eeuw.
Ik snap niet zo heel goed waar je heen wilt met je verhaalwiteken schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:49:
Russels Theepot
Het punt van Russels pot is dat hij gelijk staat aan een god, geesten, draken, aliens etc. En dan heb ik niet alleen over de christelijke god. Je zegt namelijk daarna dat je vindt dat de aanname dat god bestaat groter is dan die van een theepot omdat mensen beweren dat hij écht bestaat. Mensen beweren ook écht dat aliens en geesten bestaan. Daarnaast beweerde men ook écht dat Thor, Zeus en Ra bestonden en beweerd met nu écht dat Allah, Shivah, Buddah Visnuh, Scientology, Mormonisme en alle andere variaties met hun eigen goden (protestants, hervormd, soenieten, sjiiten, 18 boeddhistische stromingen etc
Er is geen reden om meer gewicht aan het een te geven dan het ander.
[ Voor 40% gewijzigd door thewizard2006 op 25-04-2015 17:26 ]
Mijn definitie voor god is heel simpel: het is bovennatuurlijk. Dus niet in overeenstemming met de natuurwetten. Niet alles wat bovennatuurlijk is, is god; maar alle goden zijn wél bovennatuurlijk.thewizard2006 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:10:
Ik bedoel meer dat men ook zou kunnen zeggen dat we nog niet genoeg kunnen zeggen over een god net zoals ze dat 3000 jaar geleden nog niet konden mbt zwaartekracht (of iig niet zoals we dat nu kunnen). Dus dat we gewoon nog niet intelligent genoeg zijn om iets als een god goed te begrijpen, meten, ervaren etc
Er is niet één uitzondering op de natuurwetten bekend, dus ja.
Overigens vind ik dat "we zijn niet intelligent"-argument zoals Neil deGrasse Tyson dat ook verspreidt niet overtuigend ("we zijn 2% verschillend qua DNA van chimpansees, dus stel je voor hoe een soort moet zijn die 2% verschillend is van óns").
Buiten dan dat impact van religie op de wereld monumentaal is, terwijl de voorbeelden die jij geeft verwaarloosbaar zijn of eventueel in dezelfde categorie als religie passen.Er is geen reden om meer gewicht aan het een te geven dan het ander.
Telkens als mensen met een materieel en serieus (acuut) probleem geconfronteerd worden, zijn mensen goed in het oplossen ervan (onderzoek, investeren). Religie is zo een probleem, en verdient dus antropisch gezien meer (wetenschappelijke) aandacht dan alienontvoeringen, net zoals bv. WOII meer aandacht krijgt dan andere kleinigheden uit de geschiedenis. Ik denk dat Daniel Dennett dit ook zegt: als je iets met religie wilt doen, moet je weten hoe het werkt (o.i.d.).
(Met dat verhaal van Russells theepot wilde ik op mijn manier staven dat die theepot niet bestaat, net zoals je ook met god zou kunnen doen.)
[ Voor 10% gewijzigd door witeken op 25-04-2015 17:51 ]
Tweakblog van de maand
Natuurlijk niet. De afwezigheid van bewijs (of in dit geval reacties) is geen onderbouwing voor het niet bestaan. Dit topic is bedoeld voor discussie, niet om je eigen gelijk te claimen.witeken schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:48:
Gezien de weinige reacties is iedereen het blijkbaar met me eens?
Nu doe je een aanname die je niet kan onderbouwen. Men dacht vroeger ook dat bijv onweer bovennatuurlijk was (teken van de goden). Misschien is god wel een natuurlijk iets alleen zijn wij nog niet ver genoeg om dat te kunnen meten of zien. Net zoals men nog niet heel lang geleden nog geen weet had van bijv atomen (en kleinere deeltjes) of de higgs boson.witeken schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:48:
Mijn definitie voor god is heel simpel: het is bovennatuurlijk. Dus niet in overeenstemming met de natuurwetten. Niet alles wat bovennatuurlijk is, is god; maar alle goden zijn wél bovennatuurlijk.
Daarnaast is de definitie van bovennatuurlijk wellicht wat vaag. Er zijn namelijk genoeg eigenschappen die toegekend wordt aan goden die of in de natuur voorkomen of door de natuur verklaard kunnen worden. Echter die niet van toepassing zijn op mensen of we niet direct zien als bovennatuurlijk (maar wel projecteren op goden zoals celdeling/ontstaan leven). Denk bijv aan vliegen, super kracht, heel snel zijn, bepaalde vormen van communicatie etc
Er zijn wel onbekende natuurwetten of waar we maar een deel van weten (opbouw universum, wat is er buiten het universum, ontstaan leven, trigger big bang, waarom het universum uitdijt, ontstaan van materie,) of recentelijk ontdekte natuurwetten. Uiteraard hebben we onze theorieën maar die zijn zeker niet sluitend (en dan heb ik het echt over de theorie theorie, niet zoals het woord vaak misbruikt wordt door religieuzen)Er is niet één uitzondering op de natuurwetten bekend, dus ja.
Dus dan is de vraag of je kan zeggen dat een god bovennatuurlijk is omdat hij de natuurwetten kan manipuleren of dat we de know how nog niet hebben.
Dat ligt er aan over welke 2% je het hebt. Als die 2% naar de hersencapaciteit gaat heb je al een heel andere 2% dan wanneer je het over andere zaken hebt. Daarnaast speelt het wel degelijk een rol hoeveel we weten en hoe intelligent we zijn. Anders hadden we nog in grotten geleefd en was alles wat we nu weten zo ongeveer magie.Overigens vind ik dat "we zijn niet intelligent"-argument zoals Neil deGrasse Tyson dat ook verspreidt niet overtuigend ("we zijn 2% verschillend qua DNA van chimpansees, dus stel je voor hoe een soort moet zijn die 2% verschillend is van óns").
he?? Nu doe je het weer. Je hangt ergens een waarde aan. En die waarde is "omdat er veel mensen zijn die dat geloven". Nogmaals, dat is geen indicatie.Buiten dan dat impact van religie op de wereld monumentaal is, terwijl de voorbeelden die jij geeft verwaarloosbaar zijn of eventueel in dezelfde categorie als religie passen.
Daarnaast snap ik niet hoe je op verwaarloosbaar komt? Er zijn miljoenen mensen die geloven of geloofde in geesten, aliens, buddah, allah, zeus, thor. Waarom zijn dat ineens verwaarloosbare voorbeelden? Waarom vindt je dat het ineens wel waarde heeft omdat op dit moment het Christendom het grootste geloof is en moet je daar meer aandacht aan besteden (of de Islam of wat dan ook, wat is de grens of criteria)
Religie is meer een immaterieel iets en denk dat een hoop mensen het niet met je eens zijn dat het een serieus en accuut probleem is.Telkens als mensen met een materieel en serieus (acuut) probleem geconfronteerd worden, zijn mensen goed in het oplossen ervan (onderzoek, investeren).
Nee dat verdient het dus niet. Nogmaals, de enige reden dat jij vindt dat het meer gewicht verdient is omdat meer mensen zeggen dat ze vinden dat het zo is. Maar verdient dat de Islam meer aandacht dat het Christendom of verdient de katholieke kerk meer aandacht dan de protestantse kerk of verdient Scientology dan meer aandacht dan het Mormonisme? En al die Hindoes en Buddhisten moeten het er maar mee doen omdat ze in de minderheid zijn?Religie is zo een probleem, en verdient dus antropisch gezien meer (wetenschappelijke) aandacht dan alienontvoeringen, net zoals bv. WOII meer aandacht krijgt dan andere kleinigheden uit de geschiedenis. Ik denk dat Daniel Dennett dit ook zegt: als je iets met religie wilt doen, moet je weten hoe het werkt (o.i.d.).
De reden dat bij ons de WOII veel aandacht krijgt is omdat het onze laatste grote oorlog in ons land is geweest. In de VS hebben ze het echt niet meer over WOII dan bijv Vietnam en de Golfoorlog.
Maar toch lijk je aan een god meer gewicht toe te kennen? Of begrijp ik dat verkeerd?(Met dat verhaal van Russells theepot wilde ik op mijn manier staven dat die theepot niet bestaat, net zoals je ook met god zou kunnen doen.)
[ Voor 3% gewijzigd door thewizard2006 op 25-04-2015 18:38 ]
Nu gaat mijn "surely"-alarm af. Wat is jouw onderbouwing/bewijs voor jouw stelling? Overigens is dat niet exact wat ik zeg.gambieter schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 18:12:
Natuurlijk niet. De afwezigheid van bewijs (of in dit geval reacties) is geen onderbouwing voor het niet bestaan.
Als je het niet eens met me bent, sta je vrij om dat te bediscussiëren.Dit topic is bedoeld voor discussie, niet om je eigen gelijk te claimen.
Tweakblog van de maand
Dat is geen definitie van god, dat is enkel één (betwijfelbare) eigenschap.witeken schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:48:
Mijn definitie voor god is heel simpel: het is bovennatuurlijk.
Klassiek gezien (en dus vooral vanuit een christelijk perspectief) wordt god gedefinieerd als 'dat wat maximale perfectie heeft'. Denk aan het Aristotelische beeld van potentie en actualisering, of het Platoonse idee van emanatie van perfectie. God is datgene wat maximaal perfect is. In de Platoonse zin is het de bron van de emanatie van perfectie, in de Aristotelische zin is het een zijnde met de grootst mogelijke actualiteit.
Alle overige eigenschappen (bovennatuurlijk, alwetend, almachtig, persoonlijk, intelligent, etc.) komen daaruit voort.
Dus wat jij zegt is helemaal geen definitie.
Waar haal je dit vandaan? Dit klopt namelijk totaal niet, aangezien er juist héél veel discussie is geweest over god's bovennatuurlijkheid, zowel historisch als contemporair.Dus niet in overeenstemming met de natuurwetten. Niet alles wat bovennatuurlijk is, is god; maar alle goden zijn wél bovennatuurlijk.
De impact van klimaatsceptici is ook gigantisch, maar dat is toch zeker geen bewijs dat ze gelijk hebben?Buiten dan dat impact van religie op de wereld monumentaal is, terwijl de voorbeelden die jij geeft verwaarloosbaar zijn of eventueel in dezelfde categorie als religie passen.
Zuiver antropologisch (volkerenkunde) is het inderdaad zo dat de wijdverspreidheid het interessant maakt. Maar dat betekent niet dat we het binnen natuurkunde of metafysica zwaarder moeten laten wegen, enkel omdat veel mensen er zo over denken.
You wish. Wetenschap is geen mooi omlijnd systeem, het is enkel een resultaat van bepaalde filosofische inzichten m.b.t. de meest rigoureuze manier om aan waarheidsvinding te doen.witeken schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 17:49:
[...]
Absolute kennis (zoals wiskunde) hoeft niet te bestaan. Je hebt énkel een standaard, een systeem nodig dat bepaalt wat kennis is. We hebben zo'n systeem; het heet wetenschap.
Je hele houding t.o.v. de aard van wetenschap is véél te simplistisch en ongenuanceerd.
Nee dat kan bij voorbaat niet. We kunnen bepaalde ons bekende zaken uitsluiten (tot op zekere hoogte), maar er zijn 'unknown unknowns' waar we geen zicht op kúnnen hebben. Newton had het bestaan van de higgs boson niet kunnen uitsluiten, Darwin had zich niet kunnen afvragen of horizontale genoverdracht mogelijk is. Wij kunnen ons net zo goed veel bizarre toekomstige concepten niet voorstellen, en dus ook niet uitsluiten of op een lijstje schrijven.Je kan wetenschap zien als de lijst met alle kennis die we hebben (verkregen via de wetenschappelijke methode), inclusief dus de dingen die bestaan. Alles wat niet op die lijst staat, zo kunnen we vervolgens concluderen, bestaat dus niet; tenzij het kán bestaan volgens de dingen uit de lijst.
Je snapt het argument blijkbaar niet eens van de theepot. Je kan bv. niet uitsluiten dat een eerdere beschaving, of een galactische beschaving, of een geheime CIA missie, dat die een theepot in een baan hebben gebracht tussen Mars en de aarde. Dat valt simpelweg niet uit te sluiten. Toch weet *iedereen* zeker dat die theepot er niet is. Dat geeft aan dat 'zekerheid' niet zo'n rigide/strenge norm is als bv. in de wiskunde. 'for all intents and purposes' weten we zeker dat die theepot er niet is. De vraag is echter: hoe delen we dat in op de gnostische schaal? Ik denk dat een 6.9 logischer is dan een harde 7. Misschien een 6.99, of een 6.9999999999, maar een harde 7 is toch op de één of andere manier onlogisch. Maar dat betekent niet dat een 6.9 laag is, het betekent juist dat een 6.9 al zekerheid is. 7 is gewoon overkill.De reden dat we nog steeds zeggen dat die pot niet bestaat, is omdat er geen mechanisme in de natuurwetten is dat zorgt dat theepotten zomaar kunnen bestaan. De enige manier waarop dat zou kunnen gebeuren, is immers de zwaartekracht. De zwaartekracht is echter (1) te klein om deeltjes netjes tot zo'n geheel te kunnen comprimeren en (2) de zwaartekracht duwt deeltjes samen in een bol.
De wetenschap baseert zich ten alle tijde op talloze aannames, zowel bekende als ongeschreven aannames. Denken dat het allemaal volgens de schoolboekjes gaat, vooral bij de echt grote theorieën, is onzin. Geen enkele wetenschappelijke theorie is ontstaan zonder aannames en voorafgaand wereldbeeld.Uit bovenstaand voorbeeld kan je waarschijnlijk het interessante van wetenschap zien: langs de ene kant kant werkt wetenschap door zonder aannames een wereldbeeld op te bouwen (de null-hypothese geldt steeds tot het tegendeel bewezen is)
Als falsificatie niet denkbaar is, dan is het simpelweg geen wetenschappelijk idee. Natuurlijk is falsificatie niet de enige toets van de wetenschap, maar het is wel een behoorlijk goede graadmeter. Als het simpelweg *onmogelijk* is om een zinvolle voorspelling te maken, is het simpelweg geen zinvolle theorie. De theorie doet niks, het is een fundamenteel lege theorie. Iedere zinnige theorie maakt voorspellingen.Het probleem hiervan is dat je praktisch oneindig veel hypotheses kan bedenken. Een voorbeeld daarvan is god; hoe moet je daar dan mee omgaan gezien god falsifiëren niet evident is? De oplossing tot deze paradox is dat wetenschap steeds vertrekt van een probleemstelling. Er is een empirische vaststelling die verklaring nodig heeft (bv. het uitdijen of versnelde uitdijen van het heelal; of de verscheidenheid van organismen), en vandaar bedenk je een oplossing.
Misschien is het de moeite waard om bv. een introductieboek (of wat wikipediapagina's) over wetenschapsfilosofie te lezen. Je denkt hier wel erg simpel over (en aantoonbaar incorrect). Het is namelijk heel eenvoudig om een theorie te bedenken die altijd waar is, denk maar aan de voorspellingen van je horoscoop. Of de theorieën van Freud. Die voorspellingen kloppen altijd. Maar dat maakt ze nog niet waar. Het maakt ze juist onwetenschappelijk, omdat een wetenschappelijke theorie weerlegbaar moet zijn. Het moet te falsifiëren zijn. Oftewel: de wetenschap toont enkel wat fout is. Hoe langer een theorie de toetsen weet te overleven, hoe meer vertrouwen we erin krijgen. Maar echt een wetenschappelijke manier om de waarheid van een theorie aan te tonen bestaat niet.Ik heb Lawrence Krauss al een aantal keren horen zeggen dat wetenschap enkel toont wat fout is. Maar dat is volgens mij incorrect: wetenschap toont enkel wat juist is, wat we niet weten (de onopgeloste problemen) en al de rest is fout.
Er is een zéér fundamenteel verschil tussen niet weten wat tektonische platen zijn, en niet weten of er een theepot is tussen mars en de aarde. Het hele concept van tektonische platen was gewoon fundamenteel onvoorstelbaar. Het was een 'unknown unknown' en hele generaties geologen zijn tot aan hun dood niet in staat geweest om het te begrijpen.Tot slot, op AnandTech heb ik een soortgelijke discussie eens gevoerd en heeft iemand opgemerkt dat men voor het jaar xxxx nog niet wist dat tektonische platen bestonden. En dat is correct, en dat is net het mooie van wetenschap: het heet leren. (Men wist nog niet van het probleem dat het aannemen van de aarde als statische bol met zich meebrengt**.) Als we dus toch zien dat een theepot zich willekeurig in de ruimte bevindt, betekent dat dat het heelal anders werkt dan we gedacht hadden, en biedt dat de mogelijkheid om te onderzoeken.
Een theepot in een baan om de zon kan iedere malloot zich voorstellen, dat is het probleem niet. We weten alleen niet of 'ie er is. Dat is een 'known unknown'. Totáál een andere situatie.
Nee zo werkt het niet. Men heeft bv. millenia lopen zwoegen om de positie van de sterren en planeten te verklaren. Ze wisten prima dat hun voorspellingen niet klopten, dat ze vaak ernaast zaten en dat ze standaard een afwijking hadden. Ze wisten ook dondersgoed dat er vreemde effecten waren, zoals bv. retrograde beweging en variabele luminantie van planeten. Toch heeft men pas na zo'n 3000 jaar hard werken een redelijke verklaring gevonden, en zelfs toen duurde het nog even voordat er één mooi systeem was om alle bewegingen mee te verklaren.**Wetenschap is één grote omgekeerde piramide die steeds voortbouwt op wat al bekend is. Het is dus niet opmerkelijk dat men bv. eerst de Newtoniaanse wetten ontdekt en daarna pas relativiteit. Je kan opmerken dat dingen dingen die men destijds nog niet wist, toen nog onbelangrijk waren (de feiten hebben geen invloed op het wereldbeeld omdat ze te klein, irrelevant zijn).
In scheikunde ging het precies hetzelfde; alchemisten, metalurgisten en geneeskundigen hebben eeuwenlang onderzoek gedaan naar bepaalde bekende problemen. De problemen waren niet 'onbelangrijk' en de feiten hadden wel degelijk een invloed op hun wereldbeeld. Het duurde gewoon lang voordat er goede systematische kaders ontwikkeld werden die de problemen oplosten.
Ik denk dat je conceptueel nog heel wat kan verbeteren door meer te lezen over wetenschapsfilosofie / wetenschapsgeschiedenis. Lees bv. eens Kuhn's Structure of Scientific Revolutions. Dat zal al flink wat van je ideeën over wetenschap op scherp stellen, en waarschijnlijk een heleboel nieuwe inzichten opleveren en daarmee je beeld te nuanceren.(Ik denk dat dit zo'n beetje een beknopte versie is van mijn epistemologische reden om gnostisch te zijn en als wetenschappelijk feit te aanvaarden dat god niet bestaat. Al mijn andere argumenten ondersteunen dit grondbeginsel.)
Je hebt nu namelijk de neiging om wetenschap behoorlijk te idealiseren ipv de groezelige werkelijkheid ervan te erkennen. Het is niet altijd zo keurig netjes gegaan, ondanks wat de schoolboeken je willen laten geloven
[ Voor 14% gewijzigd door link0007 op 25-04-2015 19:31 ]
Op een gegeven moment heeft het geen zin meer om te reageren omdat er in herhalingen vervallen wordt.
Neem deze quote van je:
Wat heeft het voor zin om nu voor de zoveelste keer te schrijven dat er voor mij geen bovennatuurlijkheid kan bestaan omdat "de Natuur" de Bron is. Daarmee ontkoppel je in mijn ogen tevens geloof en religie.Mijn definitie voor god is heel simpel: het is bovennatuurlijk. Dus niet in overeenstemming met de natuurwetten. Niet alles wat bovennatuurlijk is, is god; maar alle goden zijn wél bovennatuurlijk.
Daar mee laat ik het voor wat dit betreft.
Verder krijg ik van de fundamentele gelovigen in God van de bijbel steeds geen antwoord op mijn vraag met welk recht deze God aan het scheppen is geslagen. Daar dan verder nog het recht meent te hebben op het stellen van plichten en het kunnen straffen.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Jawel; het is geen aanname. QED is bijvoorbeeld getest tot op 11 cijfers na de komma. De best gesteste theorie uit de hele wetenschap. Dat is héél sterk bewijs (samen met alle andere experimenten die netjes zoals voorspeld gelopen zijn) dat de wereld natuurlijk (i.e. wiskundig, regelmatig, voorspelbaar) werkt.thewizard2006 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 18:19:
Nu doe je een aanname die je niet kan onderbouwen. Men dacht vroeger ook dat bijv onweer bovennatuurlijk was (teken van de goden).
Gezien deze hoeveelheid bewijs, kan je niet automatisch zeggen dat iets bovennatuurlijks is (aangezien de theorie is dat het heelal strikt natuurlijk is). Wat je dus moet doen als je een onbekend fenomeen tegenkomt, is je éérst afvragen of het natuurlijk is. Als je niet eens weet hoe een fenomeen werkt, moet je dus eerst proberen het volgens de conventionele wetenschappelijke manier op te lossen.
Wat dus écht bovennatuurlijk zou zijn, is bijvoorbeeld een berg die zomaar zou opstijgen naar de hemel. Dit gaat regelrecht in tegen de natuurwetten, en is bijgevolg bovennatuurlijk. Als je echter geen theorie van de zwaartekracht (of het weer, of aardbevingen,...) had, zouden er dus geen natuurwetten zijn die gebroken zouden kunnen worden, dus zou claimen dat het bovennatuurlijk is, voorbarig zijn.
Dat mensen dit toch deden (en doen), is een typisch geval van het Dunning-Krugereffect (zie onderschrift).
"Misschien". Je doet nu een aantal aannames. Je neemt ten eerste aan dat god bestaat en verzint ad hoc-hypotheses om de god-hypothese toch plausibel te doen lijken. Een hypothese is niet iets wat je zomaar uit het niets verzint. Het komt voor uit een probleem. Als er geen problemen zijn die opgelost moeten worden, en leiden tot god, en die opgelost worden met god, is er geen reden om zoiets aan te nemen.Misschien is god wel een natuurlijk iets alleen zijn wij nog niet ver genoeg om dat te kunnen meten of zien. Net zoals men nog niet heel lang geleden nog geen weet had van bijv atomen (en kleinere deeltjes) of de higgs boson.
Het probleem is dat religie (en filosofie) al bestond voor wetenschap, waardoor mensen proberen om wetenschap te infecteren met overbodige ballast: wetenschap berust niet op aannames.
Dit heb ik denk ik hierboven beantwoord?Daarnaast is de definitie van bovennatuurlijk wellicht wat vaag. Er zijn namelijk genoeg eigenschappen die toegekend wordt aan goden die of in de natuur voorkomen of door de natuur verklaard kunnen worden. Echter die niet van toepassing zijn op mensen of we niet direct zien als bovennatuurlijk (maar wel projecteren op goden zoals celdeling/ontstaan leven). Denk bijv aan vliegen, super kracht, heel snel zijn, bepaalde vormen van communicatie etc
JepEr zijn wel onbekende natuurwetten of waar we maar een deel van weten (opbouw universum, wat is er buiten het universum, ontstaan leven, trigger big bang, waarom het universum uitdijt, ontstaan van materie,) of recentelijk ontdekte natuurwetten. Uiteraard hebben we onze theorieën maar die zijn zeker niet sluitend (en dan heb ik het echt over de theorie theorie, niet zoals het woord vaak misbruikt wordt door religieuzen)
DNA is irrelevant. Wat maakt mensen intelligent? Hun hersenen. Waarom zijn mensen zo intelligent in vergelijking met chimpansees? Omdat ze een veel grotere hersencapaciteit hebben die voor die doeleinden gebruikt wordt (en als gevolg daarvan thinking tools, etc. hebben om hun intelligentie te benutten). Het enige wat je met nog meer hersencapaciteit kan bereiken, is een grotere snelheid. Ik zie immers geen beperkingen van wat mensen kunnen doen waarvoor taal (en technologie) niet toereikend zou kunnen zijn.Dat ligt er aan over welke 2% je het hebt. Als die 2% naar de hersencapaciteit gaat heb je al een heel andere 2% dan wanneer je het over andere zaken hebt. Daarnaast speelt het wel degelijk een rol hoeveel we weten en hoe intelligent we zijn. Anders hadden we nog in grotten geleefd en was alles wat we nu weten zo ongeveer magie.
Ik weet niet of je begrijpt wat ik bedoel, dus ik zal eerst mijn standpunt nog eens herhalen zodat er geen misverstanden zijnhe?? Nu doe je het weer. Je hangt ergens een waarde aan. En die waarde is "omdat er veel mensen zijn die dat geloven". Nogmaals, dat is geen indicatie.
Daarnaast snap ik niet hoe je op verwaarloosbaar komt? Er zijn miljoenen mensen die geloven of geloofde in geesten, aliens, buddah, allah, zeus, thor. Waarom zijn dat ineens verwaarloosbare voorbeelden? Waarom vindt je dat het ineens wel waarde heeft omdat op dit moment het Christendom het grootste geloof is en moet je daar meer aandacht aan besteden (of de Islam of wat dan ook, wat is de grens of criteria)
Volgens mij hoort god inderdaad in dezelfde categorie als alle andere fabeltjes (zowel a priori als a posteriori). Wat ik echter stel, is dat religie een heel duidelijk, universeel fenomeen is bij mensen. Ik zeg dus enkel dat religie wetenschappelijk onderzocht zou moeten worden.
Daarnaast is het geen uniek waardeoordeel om te vinden dat religie beter wetenschappelijk bestudeerd zou moeten worden dan aliens. Religie is immers veel meer verspreid in de wereld en veel complexer dan een simpel geloof van mensen als aliens. Dit gebeurt praktisch overal: dingen die belangrijker zijn, krijgen meer aandacht. Sinds de digitale revolutie wordt er tientallen miljarden in halfgeleiders geïnvesteerd omdat zij nu eenmaal belangrijk voor onze wereld geworden zijn. Aangezien grafeen interessant is, wordt er ook veel onderzoek naar gedaan. Aangezien mensen willen weten of er exobiologie is, zoeken astronomen naar exoplaneten en dergelijke. Alle vragen moeten opgelost worden (idealiter, maar in de praktijk niet per se haalbaar, dus moet er gecherrypickt worden), en de interessantste/... krijgen nu eenmaal voorrang. De wetenschappelijke waarde van alienontvoeringen lijkt me nihil (kan uitgelegd worden met simpele psychologie; Occam's razor; etc.), maar hobbyisten zouden bijvoorbeeld kunnen blijven zoeken naar aantrekkelijk bewijs.
Overigens heb ik god nog nooit met hoofdletter geschreven, dus ik heb het niet enkel over God.
Er zijn genoeg actuele en historische dingen te vermelden die religie wel interessant maken. Religie maakt een onlosmakelijk deel uit van vele samenlevingen, terwijl common sense leert dat religie mensen incorrecte dingen leert (al was het maar de zekerheid die religie pretendeert te bezitten). Niet iedereen hoeft het overigens eens met me te zijn, maar gelukkig zijn er wel mensen als Dawkins en Dennett die religie wel in een wetenschappelijke context willen plaatsen.[...]
Religie is meer een immaterieel iets en denk dat een hoop mensen het niet met je eens zijn dat het een serieus en accuut probleem is.
Mensen moeten gewoon doen wat zij interessant vinden -- en gezien bv. dit topic en bv. ook de filmpjes en reacties op Youtube, is dat bij religie duidelijk het geval.
Overigens, als ik nog iets dieper inga op wat ik net zei: religie pretendeert kennis te bezitten en leert mensen die als zodanig aan. Aangezien religieuze doctrines niet aan de criteria van kennis voldoen, kan gesteld worden dat religie misinformatie verspreidt, en dat is volgens mij een zeer ernstig iets.
Nogmaals, wie religie niet interessant vindt, hoeft zich er niet in te verdiepen. Ik vind het bestaan van religie echter wel een interessant (wetenschappelijk) gegeven, dus ik zou wel geïnteresseerd zijn in een wetenschappelijke behandeling van de oorsprong e.d. van religie.Nee dat verdient het dus niet. Nogmaals, de enige reden dat jij vindt dat het meer gewicht verdient is omdat meer mensen zeggen dat ze vinden dat het zo is. Maar verdient dat de Islam meer aandacht dat het Christendom of verdient de katholieke kerk meer aandacht dan de protestantse kerk of verdient Scientology dan meer aandacht dan het Mormonisme? En al die Hindoes en Buddhisten moeten het er maar mee doen omdat ze in de minderheid zijn?
De reden dat bij ons de WOII veel aandacht krijgt is omdat het onze laatste grote oorlog in ons land is geweest. In de VS hebben ze het echt niet meer over WOII dan bijv Vietnam en de Golfoorlog.
[...]
Maar toch lijk je aan een god meer gewicht toe te kennen? Of begrijp ik dat verkeerd?
Dat maakt natuurlijk niet dat de inhoud van religie correct is, maar dat is iets anders.
Kort gezegd kan ik stellen dat mijn filosofie is om alleen échte kennis te aanvaarden, en al de rest weg te gooien; alle andere dingen zijn slechts fictieve concepten waar je geen rekening mee mag houden.
Ik vermoed dat dit nogal botst met hoe anderen naar de wereld kijken.
Tweakblog van de maand
Dit topic is gesloten.
ZERO TOLERANCE!
Het GoT- en WL-beleid wordt in dit topic zeer streng gehandhaafd om excessen te voorkomen. Zie de startpost van dit topic voor meer uitleg.
DON'T FEED THE TROLLS!