Ghengis schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:41:
[...]
Kleine inhaker, in de eerste vertalingen uit de grondtekst staat hier 'dienstknecht, dienstmaagd' wat niet ongebruikelijk is. Vergeet daarnaast niet dat in die tijd slaven heel gebruikelijk waren. Dat is niet meer zo.
Overigens moesten in Israël van toen elke 7 jaar slaven de keus krijgen van óf de vrijheid of de rest van het leven bij degene blijven waar ze in dienst zijn.
Daar heb je denk ik een flinke fout gemaakt, want dat spreekt elkaar nogal tegen

Wat men niet moet vergeten wanneer je, welke Godsdienst dan ook, aanhangt deze niet moet willen opleggen aan je omgeving. Natuurlijk ziet een Christen graag dat iedereen Christen zou zijn, een moslim net zo. Maar de normen en waarden die voor Christen X van belang zijn, hoeven dat voor Atheïst Y helemaal niet te zijn. Logisch dat je eigen normen en waarden voorop stelt, maar leg ze niet op aan een ander.
En daar was ik al heel vroeg achter.. Ik kom dus uit een protestants nest, en ben dus gedoopt... Elke zondag in de kerk.. Zat op een christelijk basisschool, maar het vervolg onderwijs was openbaar.. Dat heeft m'n ogen geopend..
En bij de doop beloof je als ouder iets te doen..
Zeker met het puberen ben ik steeds feller er tegen ingegaan.. Ik had de keuze, stap de auto in, of je werd aan je haren meegesleept.. Ben dus onderdrukt, geindoctrineerd, gemanipuleerd.. Maar ik was natuurlijk nog maar het kind.. Dat wil niet zeggen dat ik dat anders ervaren heb natuuurlijk...
Elke week protesteren.. Elke week dan maar de keuze maken voor de weg van de minste weerstand.. Je kreeg een keuze, maar het was altijd kiezen tussen twee kwaden, in geen van de gevallen was er een opties die je graag zou zien..
Als je een mes op iemands nek zet, en heb de keuze geeft: "Je geld of je leven", dan maak je als slachtoffer de keuze, en kan je zeggen dat je die zelfs gemaakt hebt, maar de optie die je graag zou zien is in de keuze niet aanwezig.. Ik denk dat iedereen eieren voor z'n geld kiest en het geld maar afstaat.
Goed. Na 4 jaar lang elke week protesteren (om over de christelijk feestdagen maar niet mee te rekenen), was ik het zat.. En goed ook. Hoe kan ik deze strijd nog 1 keer voeren, en winnen... Dus waar moet je iemand raken waar de pijn het hardste aankomt... Juist.. Kerstavond.. Ik heb de bom gedropt, de pleuris was uitgebroken, en ik heb de oorlog na al die jaren gewonnen.. Kerstavond 1992 ben ik bevrijd van mijn onderdrukker.. Beste kerst ooit voor mij... M'n moeder is jankend naar de kerk gegaan, en heeft heel kerk huilend op bed liggen bidden.. Ze heeft namelijk gefaalt, want haar belofte aan god bij mij doop heeft ze niet kunnen waarmaken.. Het was dus niet eens een probleem dat ik niet ging, het probleem was de niet nagekomen belofte...
De keuze was altijd, niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.. Dat is er met de paplepel ingegoten, en verrek, dat werkt nog ook...
Overigens vind ik krachtterm in welke vorm dan ook stuitend en respectloos. Een Christen waarvan je weet dat hij/zij Christen is in het gezicht vloeken, of iemand die kanker heeft (gehad) vertellen dat hij "op moet kankeren" getuigd van een sociaal steekje los.
En dat is jouw mening, en dat je dat vind heb ik dus alle respect voor, maar daar houd het ook wel bij op.. Dat je het niet fijn vindt, is dan verders jouw pakkie an.. Ik vind andere dingen dan weer niet fijn, en heb ik ook maar te accepteren..
Als je zou zeggen dat dat taalgebruik niet nodig is, dan ben ik het totaal met je eens. Ik probeer het ook zoveel mogelijk niet te doen.. Maar aanstootgevend of respectloos vind ik het dus niet.. Ik heb geen teer zieltje, en voor mij is bijna niks te grof..
Als ik thuis kut of lul zei, dan kon ik mee naar de keuken om fijn de mond te soepelen met een stuk zeep.. Lekker hoor..
Het licht ook aan de klasse waar je geboren bent, waar je woont, waar je naar school gaat, waar je gaat werken, etc..etc..etc.. Al vloekt iemand alles bij elkaar, en vliegen alle ziektes door de kamer heen, het boeit mij gewoon niet, ik heb er geen last van...
Toen ik van de middelbare school weer op een christelijke MBO terecht kwam, was dat wel even flink aanpassen... En aanpassen lukt mij prima.. Ik zal niet vloeken in de kerk, het woord kanker niet gebruiken als krachtterm op de kankerafdeling van het ziekenhuis, dat soort dingen.. Maar ik betrapt mij er soms wel eens op dat ook ik maar een mens ben en ook wel eens iets eruit floep..
Terug naar m'n moeder..
Ze staat altijd voor anderen klaar.. Waarom.. Om haar plekkie in de hemel veilig te stellen..
Ik sta ook altijd klaar voor anderen.. Waarom, Omdat ik er voldoening uit haal als ik iets voor een ander kan betekenen..
Totaal andere motieven dus... Voor mij dus niet zo egoistisch als voor haar..
Helixes schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:51:
[...]
Op zich heb je gelijk. Een liberale democratie impliceert niet: dat doen wat de meerderheid verzoekt, maar ook ruimte en respect tonen voor diversiteit en minderheden. In dat opzicht heb ik geen bezwaar tegen het openen van een vergadering middels een gebed. Het is vervolgens wel aan de minderheid om de gang van zaken niet te verstoren met het gebed. Dat wil zeggen dat ik vind dat er geen politiek mag worden bedreven in het gebed. Wanneer dit wel het geval is of wordt, denk ik dat de meerderheid gelijk heeft in een verzoek tot afschaffing. Respect wederzijds, zeg maar.
En welk gebed is dat? De gene die het meest vertegenwoordigd zijn? Dus wel een christelijk riedeltje, geen joods riedeltje? geen islamistisch riedeltje, geen satanistisch riedeltje?
Respect werkt inderdaad 2 kanten op.. Waar satan de duivel is in het christendom, is god dat in het satanisme... Dat zal ongetwijfelt gaan botsen dan..
De vrijheid van geloofsovertuiging heb je, mits het geloof erkend is... De vrjiheid van meninguiting kent ook z'n grenzen.. Als je van mening bent dat de holocaust niet heeft plaatsgevonden ben je notabene strafbaar...

Echter, ik kan je mening niet delen voor zover het de trouwambtenaar betreft. Deze ambtenaar vertegenwoordigd de staat, en niet zijn geloof, wanneer hij twee mensen verbindt in het huwelijk. In die zin is trouwambtenaar zijn the whole package. Wanneer dat niet strookt met het geloof, is er de mogelijkheid een andere carière te kiezen. Uitzondering kan worden (en is) gemaakt voor bestaande ambtenaren. Maar als jij trouwambtenaar wilt worden, hoort daar de verantwoordelijkheid binnen de wet te trouwen zonder aanziens des persoons. Uiteraard is het aan een geloofsgemeenschap om het huwelijk ook voor het altaar te bevestigen, maar dat is dan weer een ander verhaal.
Daar spreek je jezelf flink tegen.. Kies maar een andere carriere, maar het hoeft niet hoor, weiger maar je werk te doen..

[...]
Om antwoord te geven op dit soort vragen:
Dat iemand zich identificeert als Christen betekent niet dat dit impliceert dat deze persoon de interpretatie van andere Christenen volgt (of, erger, die van niet-Christenen). Religie is een persoonlijke zoektocht naar een waarheid. Het aanbod van bronnen is groot, en de kans dat een persoon de zelfde nadruk vindt als een ander is niet groot. Er zijn extremisten die hel en verdoemenis zoeken (en vinden!). Maar om andere mensen van dezelfde grootste gemene deler dan maar op dezelfe hoop te vegen is bijzonder kortzichtig.
Klopt..
Als niet gelovige - ik ben dan een afvallige - heeft dan ook niks aan bijbelse teksten, want je moet niet lezen wat er staat, je luistert naar de interpretatie van de voorganger... En dat wordt voor waar aangenomen..
Eingenlijk heeft een discussie over het geloof ook maar weinig zin.. Als 10 mensen de bijbel lezen, dan hebben alle 10 daar andere ideeën over.. Omdat het zo idioot geschreven staat, laat het veels te veel ruimte voor interpretatie..
Heeft religie zin? Voor een gelovige wel, richtlijnen, houvast, beloftes.. vul zelf maar verder in.. Voor een ongelovige is het meer een beperking van de vrijheid.. Zo als dat mijn buurman graag z'n zondagrust wil omdat hij het heiligeschrift voor wet aanziet... Zolang ik doe wat binnen de grenzen van de wet bezig ben, of dat nu zaterdag is, of zondag, jammer yoh... Want ik ga mijn rechten niet opgeven omdat jij nog een boek extra wetten accepteerd..