Als het om schilderijen gaat uit de 17e-19e eeuw dan zou dat wat mij betreft best mogen. Je kan best een tentoonstelling maken om te laten zien dat het in die tijd wél gewoon werd gevonden en dat dit soort dingen gewoon bij de adel in de huiskamer hing.Rekcor schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:08:
En terecht overigens.
Net als dat we nu ook gewoon schilderijen met slaven laten zien.
Als er vervolgens blijkt dat er alleen maar mannetjes met lange jassen naar de tentoonstelling komen dan moet je je afvragen of je het goed doet maar anders kan imo het best.
Daarom haalde ik ook expliciet aan dat het gaat om een democratie zoals wij die zien. Dat gaat verder dan eens in de zoveel jaar stemmen.W3ird_N3rd schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 03:39:
[...]
[nog steeds advocaat van de duivel]
Gelijkheidsbeginsel of trias politica zijn geen vereiste voor een democratie. Ja, misschien voor een westerse democratie. Maar dan veroordeel je isis niet omdat ze geen democratie hebben of democratisch werken, maar omdat ze geen gelijkheidsbeginsel of trias politica hebben. En een trias politica met sharia-wetgeving heb je ook weinig aan.
Ik veroordeel ISIS voornamelijk vanwege het geweld wat ze plegen. Ook de VS die een westerse democratie hebben, veroordeel ik voor het geweld wat ze plegen, de gevangenen die ze martelen, etc.
Het gelijkheidsbeginsel geldt primair voor het gebied wat je controleert. Bij ons is dat dus binnen de grenzen van ons land. Daarnaast hebben we afspraken gemaakt in Europa dat er vrij verkeer is van personen maar dat betekent nog niet dat iemand die uit Spanje hier naar toe komt exact dezelfde rechten heeft als een Nederlander.En isis zal binnen de eigen groep mensen waarschijnlijk wèl grotendeels gelijk behandelen. Buiten de groep duidelijk niet, maar is dat nodig voor een gelijkheidsbeginsel? Dat gaat toch alleen op voor de eigen burgers?
Hoe zit het met ons gelijkheidsbeginsel? Waarom mag iemand uit Spanje of Polen hier zo immigreren maar iemand uit Nigeria niet? Waarom weigeren gemeenten soms een pedofiel die z'n straf heeft uitgezeten en zich wil vestigen? En waarom weigeren banken ze als klant? Ze hebben hun straf uitgezeten, maar krijgen toch een aparte behandeling?
Dat ze niet bij een kinderdagverblijf aan de slag mogen - dat kan je beargumenteren. Maar blijkbaar mag je ze ook een bankrekening weigeren. (en als alle banken dat doen krijg je het bijzonder lastig) Ik noem dat geen gelijke behandeling.
Als Nederland morgen besluit om België te annexeren dan zullen we de Belgen gelijk moeten behandelen als de Nederlanders. Dat geldt dus bij ISIS ook, zodra zij een nieuw stuk land onder controle hebben, zouden alle burgers (dus ook de vrouwen, homo's en niet-moslims) gelijk behandeld moeten worden. In de praktijk is dat natuurlijk onmogelijk.
Dat een pedofiel geweigerd wordt door een gemeente vind ik schandalig. Ook een willekeurige instelling die deze personen weigeren mogen van mij aangepakt worden. Als de samenleving vindt dat deze mensen niet klaar zijn voor een terugkeer in de maatschappij dan zal je ze vast moeten houden of blijven behandelen. Zodra ze vrij zijn, zouden ze ook echt vrij moeten zijn.
Voor mij is het grootste verschil hierbij dat er helemaal nog geen graf was voor Hitler. Als dit graf er al wel was geweest dan was het wellicht een ander verhaal.Pakken we iets waar je geen kopietje van kan maken. Het lichaam van Hitler is direct vernietigd zodat zijn graf niet door neonazi's zou kunnen worden aanbeden. Hebben we ook geen overleg over gevoerd.
Een lichaam is dan geen kunst, het graf zou wel kunnen staan voor een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis - en verschilt in die zin weinig van de cultuur die isis heeft gesloopt.
Ook dan zou je nog steeds het graf weg kunnen halen, indien dat graf voor zo veel onrust zorgt. Wederom is er dan het verschil tussen weghalen en vernietigen.
Ik ben geen expert maar volgens wikipedia hebben `wij` het lichaam niet direct vernietigd maar heeft Goebbels de eerste poging daartoe gedaan. In die zin, zou je zelfs kunnen zeggen dat het de wens was van de nazi's om het te vernietigen. Voor de theoretische discussie maakt het overigens niet uit.
Wat er na zijn dood met zijn lichaam gebeurde is een onderwerp van discussie. De waarschijnlijkste geschiedenis is de volgende. Na Hitlers dood gaf Goebbels opdracht de lijken te verbranden. Haastig werden de lijken door de SS-lijfwachten met benzine overgoten en in brand gestoken. Goebbels verdween vrij snel om met zijn gezin zelfmoord te plegen, en ook de aanwezige soldaten hadden haast aangezien de Russische granaten her en der neerregenden. Hierdoor verbrandde het lichaam niet volledig. Uiteindelijk zou het Rode Leger twee lichamen aantreffen, waarvan een "waarschijnlijk van Hitler" was. De NKVD (de 79e SMERSJ) legde beslag op de lijken en liet forensisch arts Faust Sherovsky een autopsie verrichten. De lichamen werden daarna meerdere malen begraven en opgegraven, uiteindelijk zou het lichaam bij een nieuw gebouw van SMERSH in Magdeburg begraven zijn. In 1970, toen het gebouw aan Oost-Duitsland overgedragen zou worden, zouden de lijken opgegraven en verbrand zijn waarna de as in de Elbe verstrooid werd. Een niet verbrande kaak met bijbehorende brug en een stuk van een schedel (met kogelgat) wordt bewaard in het Russisch Staatsarchief te Moskou en is alleen voor wetenschappers toegankelijk. Onderzoek aan de hand van Hitlers originele gebitsfoto's heeft aangetoond dat de kaak inderdaad toebehoorde aan Hitler. Recent onderzoek met behulp van DNA-materiaal afkomstig van de schedel trekt dit echter weer in twijfel. Volgens DNA-analyses behoorde het schedelfragment met kogelgat toe aan een vrouw, die op basis van de schedelnaden, tussen de twintig en veertig jaar oud moet zijn geweest. Volgens de onderzoekers vormen deze gegevens het definitieve bewijs dat de schedel niet afkomstig was van Hitler.[32] Tot op heden wordt nog steeds gespeculeerd over het precieze verloop van de gebeurtenissen in Hitlers bunker in april 1945.[33]