Cheetah schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 23:22:
[...]
Ik dacht dat dit toch wel redelijk bekend was...
Verder zijn we het goeddeels eens. Ik wordt alleen nooit vrolijk als de indruk ontstaat dat met 2 maten gemeten wordt, en vrijwel dezelfde misstand als het religieus terrein betreft constant herhaald en veroordeeld wordt terwijl het op seculier gebied gewoon genegeerd wordt. En dat lijkt hier wel het geval. De lack of knowledge is frapant, een vraag als "maar hoe doen wij het eigenlijk zelf hier in Europa voordat we buiten Europa gaan vingerwapperen?" lijkt me een redelijke.
Ik kende het in ieder geval niet (en meerdere hier schijnbaar).
Maar opzich vind ik het ook niet zo raar dat ik het niet ken, want ik heb het nooit nagezocht / nagekeken.
Mijn "kennis" dat Aisha 12 was en Mohammed "dus een pedofiel" komt dan ook niet vanuit de koran, maar meer vanuit Wilders-types etc die het schreeuwen.
En ik ageer dan ook tegen dit soort Wilders-kennis etc omdat ik het compleet buiten context geplaatst vind.
[...]
Oke, top. Dus wanneer zie ik je op de baricaden om te protesteren tegen de bombardementen op IS en overige pogingen IS uit te roeien?? En die doen niet eens aan collectieve rituele kinder-brandoffers, dus daar is uitroeien met wortel en tak nog onredelijker...
Ok, zeg maar waar jij staat dan. Want ik heb geen heilig boek en alleen mijn eigen mening om te bepalen of ik er wel of niet wil staan.
Maar jij hebt nog een heilig boek wat het expliciet verbied (naast je eigen mening) dus ik verwacht dat jij daar al lang al staat.
Iets met balk en splinter.
[...]
Nee. Moord is wederrechtelijk ontnemen van leven. Doodstraf is gerechtelijk ontnemen van leven.
Dat jij vind dat doodstraf==moord maakt het nog niet zo.
Wat is gerechtelijk volgens jou (en volgens de bijbel)?
Want met dit soort uitspraken ga je je op heel erg glad ijs begeven. Aangezien religieus recht nergens echt erkend wordt enkel landsrecht (of hoe je het ook wilt noemen), dan heb je wel een aantal plaatsen waar landsrecht = religieus recht (/sharia/SGP wens) maar dat maakt religieus recht nog niet ergens geldelijk.
Voer ik een doodstraf uit als ik hier op straat willekeurige kerk-bezoekers doodmaak? Volgens het OT is dat een recht aangezien je ongelovigen mag doden (dan heb je enkel nog een meta-discussie of een kerk-bezoeker ongelovig is voor jouw specifieke uitleg van het OT maar dat is een meta-discussie)
Volgens het jodendom is het ook een recht om ongelovigen te doden.
Volgens de Islam is het ook een recht om ongelovigen te doden.
Dat er in een heilig boek persoonlijke leefregels staan maakt het nog niet gerechtelijk.
[...]
Op bepaalde morele overtredingen stond inderdaad de doodstraf moord als straf. Hoe kom je erbij dat dit alleen voor vrouwen gold?
FTFY, of je moet met wetsonderbouwingen komen wat het gerechtelijk zou maken. Maar de bijbel gaat je daar niet bij helpen, want als je de bijbel als leidraad neemt om te bepalen of iets gerechtelijk is dan kan je elk heilig boek pakken en dan krijg je overal tegenspraak etc.
[...]
Hoe kom je erbij? Bij het principe "ziel voor ziel" staat helemaal geen sekse vermeld.
Exodus 21:22,23 geeft aan dat het principe "ziel voor ziel" zelfs gold als nog ongeboren kinderen gedood werden.
Welkom in de wondere wereld van de heilige boeken waar alles instaat en alles elkaar tegenspreekt. Zoek eens wat verder en je vind een goddelijke oproep om de zwangere vrouwen te vermoorden na een verovering en dan is er spontaan geen sprake van "ziel voor ziel"
Cherrypicking wordt dat ook wel eens genoemd.
Niets aan de hand? Bij ernstige mishandeling, zelfs uitslaan van een tand moest de slaaf zonder vergoeding vrijgelaten worden.
Wel grappig dat je teksten niet je uitspraak onderbouwen.
Je teksten hebben het letterlijk over 2 lichaamsdelen die je niet mag beschadigen en jij maakt er van "ernstige mishandeling" maar dat staat er niet, je kan iemand volledig kreupel slaan, zijn rug breken en zijn armen erafhakken. Zolang hij het overleeft en je zijn ogen en tanden intact laat is en blijft het jouw slaaf.
Verwar niet wishfull thinking met wat er daadwerkelijk staat.
Vrijlating: Deut15: 12 Ingeval uw broeder, een Hebreeër of een Hebreeuwse, aan u wordt verkocht, en hij u zes jaar heeft gediend, dan dient gij hem in het zevende jaar als vrijgelatene van u heen te zenden. 13 En ingeval gij hem als vrijgelatene van u heenzendt, moogt gij hem niet met lege handen heenzenden. 14 Gij dient hem beslist toe te rusten met iets van uw kleinvee en uw dorsvloer en uw olie- en wijnpers. Naarmate uw God, u heeft gezegend, dient gij hem te geven.
Ongekend voor die tijd, en tot op de dag van vandaag ongebruikelijk op plaatsen waar slavernij wordt gedoogd.
Ongekend zou ik het niet willen noemen hoor, lege / betekenisloze wetten zijn er overal.
Wat hier in wezen staat is : Bepaalde groepen (expliciet niet alle slaven) moet je na 5 jaar en 11 maanden verkopen want dan begint het cirkeltje weer opnieuw en kost het je niets.
Als jij met je buurman elke 5 jaar je slaven uitwisselt dan val je erbuiten.
[...]
Klopt, gebonden aan zeer specifieke voorwaarden die tot haar bescherming waren. Ook dit was behoorlijk vooruitstrevend in de cotext van die tijd en omgeving, waarin vrouwen voor de Wet 0 rechten hadden.
Voor welke wet hadden vrouwen (in die tijd en omgeving) 0 rechten?
Want bijv de egyptenaren hebben lange tradities van vrouwenrechten die iets verder terug gaan dan het jaar nul en in wezen gold dat voor die hele omgeving.
Ex20: [i]7 En ingeval een man zijn dochter als slavin verkoopt, zal zij niet weggaan zoals de mannelijke slaven weggaan. 8 Indien zij in de ogen van haar meester niet welgevallig is, zodat hij haar niet tot bijvrouw bestemt maar haar laat loskopen, zal hij niet het recht hebben haar aan een buitenlands volk te verkopen, aangezien hij verraderlijk jegens haar handelt.
Maar zolang het binnenlandse verkoop is dan is het wel perfect.
Wederom een lege wet.
Maar bedankt voor het laten zien van hoe gelijk Dido had (want anders kan ik niet concluderen als je er enkel maar lege wetten tegenover kan zetten die enkel met extreem brede subjectieve interpretatie gebracht kunnen worden tot wat jij wilt lezen).