Ardana schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 03:31:
djengizz, jij lijkt van mening te zijn (mijn interpretatie van wat je hier schrijft) dat religie ook goede dingen brengt. Ik heb echter nog geen correlatie gezien tussen religie en goede dingen.
Tuurlijk doen mensen vanuit hun geloof goede dingen, maar evenveel mensen doen vanuit geen of een heel ander geloof minstens even veel goede dingen. Dat iemand
zegt dat hij het vanwege z'n religie doet, maakt het niet beter (eerder slechter, maar da's mijn mening).
De correlatie tussen religie en goede dingen is precies dat wat je zelf zegt: "Tuurlijk doen mensen vanuit hun geloof goede dingen".
Het één is niet slechter dan het ander en ik pleit er ook voor ze naast elkaar te laten bestaan omdat de intentie belangrijker is dan de motivatie.
Wil je een aantoonbare correlatie dan wordt het moeilijk behalve dat de dogma's die komen met religie wel degelijk goede zaken bevatten (naast ook slechte zal ik meteen toegeven en dat maakt het zo complex).
En om het in het religieus kader te houden: de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen/intenties. Een goede intentie hebben is zeker niet voldoende. WBC heeft (naar hun eigen maatstaven) óók de beste intenties, en toch beschouw je hen wel als haatzaaiend/haatdragend.
Haha, die uitdrukking is zeer op zijn plaats in deze discussie.
Wat betreft WBC: bestrijden die hap, daar zie ik weinig tot geen goeds in. Zie het als een grondwet of iets als vrijheid van meningsuiting: geen van die grondrechten is absoluut (en de grens ligt vaak daar waar je de rechten van een ander aantast). Waar ik zeg dat intentie naïviteit of vreemde wereldbeelden 'overruled' is dat geen vrijbrief en zijn er grenzen. Ik vraag aandacht voor het weinige gewicht wat er aan intentie gegeven wordt en het over één kam scheren van gelovigen.
Op het moment dat je kan aantonen dat mensen vanuit hun religie méér goede dingen doen dan mensen zonder religie/met een andere religie, ja, dan ga je me overtuigen. Maar tot op heden is dat bewijs achterwege gebleven.
Dat is niet te bewijzen, net zoals dat andersom niet te bewijzen is

.
En dan komt ineens het dwingende karakter van religie om de hoek kijken: niet alleen de aanhangers moeten op een bepaalde manier leven, nee, de héle wereld moet zo leven, want dat is goed. Wie zijn zij om te bepalen wat voor een ander goed is?
Een deel van de religie doet dit en is deels een gevolg van het proberen te bundelen van morele waarden in schrift / regels. Echter niet alle vormen van religie zijn dwingend of uitdragend en ook niet gelovigen kunnen dwingend zijn in hun opvattingen en ze over willen brengen.
Nee, ik bedoelde dat omdat deze jongen bestaat je niet al het advies dat er bestaat over bouwen van PC's moet verwerpen (en wat dus niet door hem gegeven wordt).
Maar is religie nodig om zoiets goeds te doen? Kunnen er geen niet-religieuze onderzoeksziekenhuizen zijn? Nope, ergo, religie is overbodig in dit geval.
Nee, natuurlijk is religie geen voorwaarde en bestaan er niet religieuze goede initiatieven. Jouw ergo klopt alleen niet want dat maakt religie niet overbodig in dit geval: wie zegt dat dit ziekenhuis er anders was gekomen, dat is niet een logisch gevolg.
Prima als dat voor een individu in vrijheid positief voor hem is. Maar je realiseren dat een opgedrongen geloof voor een ongelovige écht geen verdriet of angst wegneemt, is een goed iets. En daar ontbreekt het aan. En hoezeer je ook niet geloofd, het is écht niet fijn om te horen te krijgen dat je duivelsgebroed bent en zult branden in de hel omdat je xxx doet.
Maar heel veel gelovigen leven in vrijheid en zien hun religie niet als opgedrongen iets maar kiezen hier voor. Toegegeven, kinderen zullen deze keus niet kunnen maken maar veel gelovigen zullen ook op bewuste leeftijd hun steun voor hun geloof blijven houden. Om dit weg te zetten als indoctrinatie is een belediging van hun ratio. Opnieuw dat opdringen tegen de wil van ongelovigen is ook voor mij ongewenst maar is niet iets waar ik hier de focus op leg al begrijp ik dat dit een zeer storende factor is. Mijn focus ligt juist op al die gelovigen die prima leven met hun geloof, iets hebben aan hun geloof en daar niemand mee lastig vallen. Een zeer grote groep en niet één die ik wil verwerpen of wil wijzen op hun fouten.
andries.t.net schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 04:40:
Ikzelf zeg niet dat iets moet zonder geloof of religie, ik zeg alleen dat indien er manieren zijn om 'goede dingen' te doen zonder 'slechte dingen' dat men de wegen waarbij dezelfde 'goede dingen' wel hand in hand gaan met 'slechte dingen' moet mijden.
En dat is redelijk utopische visie in mijn ogen, er bestaat geen goed zonder kwaad, ook niet als je religie een non-factor maakt.
Dat claimt niemand dan ook. 'Er zijn meer slechte dingen, waarom pak je die niet aan?!? Slechterik!'-achtige uitspraken worden helaas wel eens gebruikt om religie uit het vuur der kritiek te halen en zie dan ook niet waarom je met deze uitspraak aan komt zetten. Of dacht je dat Gambieter impliceerde dat geloof dat monopoly wel had? In dat geval begrijp ik je uitspraak wel.
[...]
Geloof is vooral inwaarts. Religie niet.
Deels, geloof is altijd inwaarts, religie kan dat zijn.
Ik met een bijbeltje op een onbewoond eiland zal mijn religie alleen maar inwaarts kunnen beoefenen. Mijn omaatje die te biecht ging, elke zondag naar de kerk ging (in mijn ogen vooral omdat het haar manier was van een goed leven leiden) maar geen van haar kinderen of kleinkinderen lastig viel met haar geloof (mijn familie aan die kant is een bont gezelschap van allerlei geloven en niet gelovigen) en vrolijk het huwelijk van mijn lesbische nicht 'zegende' komt hier in de buurt.
Religie gaat uit van wat dogma's en probeert zoveel mogelijk daar aan vast te houden, voor zover 'cultuur' dat toelaat. Cultuur is het resultaat van een hoop zaken, sommige daarvan zijn gebaseerd op duidelijke logica met krachtige argumentaties, sommige staan niet veel sterker in hun argumentele (waarom is dat geen woord autocorrect?!?) schoenen dan religieuze dogma's. Cultuur is daarentegen wel te veranderen aangezien het de andere kant op werkt dan religie. Religie beïnvloed de mensen terwijl die mensen niet veel invloed op religie hebben. Cultuur wordt gevormd (een afspiegeling van) door de mensen maar beïnvloed de mensen zelf ook een beetje. Al is het natuurlijk veel complexer dan dat. Religie en cultuur hebben een wisselwerking op elkaar, maar ik hoop dat mijn idee enigszins duidelijk is.
Veel mensen vergeten dat die dogma's niet absoluut zijn en net zo goed als moraal onderhevig zijn aan evolutie. Zo worden er nog steeds constituties en decreten uitgevaardigd door de paus en kent bv. de Islam geen centraal gezag waardoor deze dogma's eerder een verzameling dogma's zijn in vele vormen. Buddisme heeft weer heel weinig dogma's die dwingend zijn.
Maar de allerbelangrijkste: de meeste gelovigen doen aan cherry picking en nemen van die dogma's wat ze belangrijk vinden. Eigenlijk dus precies hetzelfde hoe niet gelovigen tot hun moralen komen: als ik Marx lees of iemand anders dan denk ik ook niet 'ah, zo is het en moet het zijn'. Ik neem hier uit wat voor mij waardevol is en waar ik het mee eens ben. Hetzelfde geldt voor kritiek op mijn normen en waarden, ik neem het mee, vind de ene bron meer gezag hebben dan de andere en uiteindelijk vorm ik mijn eigen oordeel. Religie werkt niet heel anders voor veel gelovigen. Wel ben ik met je eens dat de dwingende dogma's of geloven die dogma's letterlijk nemen probleem gevallen zijn.
'Cultuur' kun je dus niet verbannen aangezien het een verzameling is. Ik neem dan ook aan dat je 'iets' uit die verzameling bedoelt en je hebt gelijk dat ook cultuur slechte dingen met zich mee brengt, maar in tegenstelling tot bij religie zijn slechte culturele fenomenen (behalve religie zelf

) makkelijker te veranderen/verbannen en kun je zo'n slecht cultureel aspect gewoon verbannen of veranderen zonder dat cultuur zelf verdwijnt. De slechte eigenschappen van religie wegnemen wil men niet omdat dogma, en indien je dogma wegneemt is er geen religie meer.
Cultuur kun je ook verbannen in de zin dat we een rechtstaat hebben en een afgesproken moraal. Dat deze fenomenen makkelijker te veranderen / verbannen zijn ben ik het niet mee eens. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar fenomenen zoals emancipatie, racisme of seksueel gebaseerde haat. Allemaal zaken die niet alleen door religie maar ook door cultuur worden veroorzaakt en net zo goed voorkomen bij niet gelovigen.
Ik denk dan ook dat vele antitheïsten eerst tegen de slechte eigenschappen van religie waren, maar alle slechte eigenschappen van religie 1 voor 1 uitbannen is zeer waarschijnlijk onmogelijk. Vandaar dat velen maar gewoon religie uit willen bannen. Even daargelaten hoe moeilijk en hoe lang het zou duren, maar met het verdwijnen van religie verdwijnen dus wel degelijk de slechte eigenschappen die het met zich meebrengt uit de wereld. Zeggen dat het iets is dat je niet kunt voorkomen snap ik dan ook niet.
Wat kort door de bocht maar daarmee gooi je dus het kind met het badwater weg.
Ik hoop ook dat je ziet dat je oplossing: constructiviteit, redelijkheid en compassie, er een is die niet echt hand in hand zal lopen met religie. Argumenten zijn constructief, 2000 jaar oude dogma's zijn dat iets minder. Redelijkheid vliegt het raam uit indien opperwezen iets 'claimt' en compassie voor degene die tegen zogenaamd opperwezen/dogma in gaat is niet zo vanzelfsprekend als je zou hopen.
Deels ben ik het met je eens en ik zie ook dat dit een utopie is en sommige van deze concepten bijten met het dogma denken. Toch sluit in mijn ogen het één het ander niet uit als je flexibel kunt zijn in de interpretatie.
Ik moet wel zeggen dat bovenstaande tekst voor het typen meer rode draad bevatte, ook voor mij bedtijd dus. Maar ik hoop dat je er wat uit kunt halen

.
Ik vond het een aardig coherent verhaal

.