Dat is precies hetzelfde als wat je quote van mij wat ik stelde over jou uitspraken:D.
Dat betekent niet dat het geen grote groep betreft maar wel één die nu op de schaal van alle moslims in de wereld overdreven wordt.
Dus jij denkt dat de meeste moslims in de wereld voor homorechten en vrouwenrechten zijn zoals wij die nu in Nederland kennen (niet dat NL dé standaard is trouwens)
De Aziatische moslims die in grote meerderheid zijn en veelal in democratieën wonen tonen aan dat het nogal meevalt met de realisatie van deze extremistische ideeën. Hetzelfde kan gezegd worden over de realisatie van de extremistische ideologieën van bv. de Amerikaanse christenen maar hier wordt dus in mijn ogen met twee maten gemeten (toegegeven: misschien wel in mindere mate want de realisatie van dit extremisme is op kleinere schaal).
Er is zeker wel een verschil maar ook erg grote overeenkomsten. Zo zul je bijv in Amerika niet gestenigd worden als je openlijk uitkomt dat je homo bent maar echt prettig zal het niet zijn over het algemeen. Er zijn nog genoeg gebieden in Amerika waar vrouwen alleen het aanrecht als recht hebben. En ook in die Aziatische moslim landen zal je hetzelfde zien. Ik zie ook even niet waar ik dat onderscheid maak dat het ergens beter of slechter is (en waarom dat een reden is om onderscheid hierin te maken)? Dat is een aanname (zoals je er al een paar hebt gemaakt de afgelopen posts) die niet klopt.
Verder lijkt het er op dat je zegt "maar daar denk ze niet zo en zijn ze moslim dus heb je ongelijk en gebeurd het niet". Dat het ergens wel/niet gebeurd betekend niet dat je dan voor de rest maar je ogen moet sluiten.
Laat ik dan maar voor de duidelijkheid verklaren dat ik tegen de uitwassen ben van de Islam, zorg heb over de gevolgen hiervan zoals je nu ziet in het Midden Oosten en de aantallen extremisten niet wil bagatelliseren. Ik benadruk dat het een minderheid betreft en dat ik van mening ben dat de meerderheid niet de visie verdient die veel mensen in het westen hebben en die deels met twee maten meet.
Jij hebt het over terrorisme, wij hebben het over allerlei andere zaken die religie met zich meebrengt (niet alleen de islam maar ook bijv het christendom en jodendom). Denk hierbij aan gelijke rechten voor LGBT (bijv trouwen of hand in hand lopen), vrouwen (niet alleen het aanrecht maar ook stemrecht, je niet hoeven te bedekken, rijbewijs mogen halen...), niet/anders gelovige, eerwraak, zelfbeschikkingsrecht (mbt abortus/euthenasie), besnijdenis babies, niet gekozen kunnen worden als je geen god aanhangt, vrijheid van meningsuiting beperken etc. Het is veel breder dan een stel extreme gekken die een vliegtuig in een gebouw vliegen. En het zijn niet alleen moslims die zich "schuldig" maken aan bovenstaande. Die "gematigde" groep waar jij het over hebt (zei het moslims zei het christenen) vinden bovenstaande veelal normaal. Hoe gematigd is dat, of heb je het dan al over extremisme/fundamentalisme?
djengizz schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 18:05:
Ik ben me aan het inlezen over over het fenomeen "New Atheism" om aan de roep om bronnen voor mijn onderbuik gevoel te voldoen en uit interesse maar ik word er niet vrolijk van.
Het volgende komt uit een geschrift van Victor J. Stenger, zelfverklaard nieuw atheïst en o.a. auteur van de bestseller "God: The Failed Hypothesis. How Science Shows That God Does Not Exist" en "The New Atheism, Taking a Stand for Science and Reason".
Het document wat ik wil aanhalen is getiteld "Why I Believe in the New Atheism (and it’s not just a
matter of faith)" en is
hier te vinden.
In dit document stelt hij het volgende:
1. Faith is foolish and should not be treated with respect.
2. The Judeo-Christian-Islamic God can be treated as a scientific hypothesis that can be tested against observations.
3. Evolution and Christianity are incompatible.
4. Irrational beliefs and reliance on authority have been a major source of malevolence in the world.
5. Religion offers false comforts that people would be better off without.
6. If you rely on the Bible as a source of morality you will support many wicked behaviors
Buiten de bovenstaande punten neemt hij in dit korte document wel degelijk de stelling in dat God bewijsbaar niet bestaat (wat hem een gnostisch atheïst maakt):
Maar van welk bovenstaande punt ben je het niet eens? Ik vind ze allemaal erg plausibel en duidelijk. Je kan hetzelfde doen met smurfen, Zeus of FSM. Waarom geven we die geen credits maar de god van de bijbel (of koran) wel. Wat maakt die ineens een uitzondering of speciaal. We kunnen het niet zien, niet meten, niet verifiëren etc (er zullen wel zijn die het kunnen voelen....). Dan kan je uiteraard stellen dat god hier buiten valt maar dan heb je niets anders dan blind vertrouwen/geloof. Geloof in iets dat we niet kunnen waarnemen. En dan zit je dus in het gebied van de mythes, sprookjes en fabels.
Verder kun je stellen na het lezen van dit document dat dit soort denkbeelden verder gaan dan het ageren tegen misstanden van religie en zich niet beperken tot een anti-theocratisch / anti-extremistische stellingname tegen religie. Dit is anti-religie.
Maar wat is precies het probleem dan? Dat iemand tegen religie is? Hij onderbouwd dat goed en zie ook de punten die ik hierboven heb aangehaald. Er is meer dan genoeg reden om anti religie te zijn.
Sorry, maar na het lezen van dit soort teksten kan ik niet anders dan concluderen dat dit aardig polariserend gedachtegoed is wat veel meer is dan reactief tegengas geven wanneer religie schadelijke invloed vertoond.
Dus iemand mag het niet met religie eens zijn en tegengas geven want dan is het ineens polariserend? Wat is hier polariserend aan? En waar mag er niet pro-actief tegengas gegeven worden? Immers, voorkomen is beter dan genezen?
Verder quote hij in dit document nog een stukje van Sam Harris over gematigde gelovigen wat een vorm van religie zou zijn die gelijk staat aan verraad van geloof en rede:
Dit noemt men ook wel cherry picking. Uitzoeken wat voor jou nuttig en relevant is en al het andere dat even niet uitkomt en niet in de straatje past niet meenemen. Waarom is dit de fout van Sam Harris? Het is een algemeen bekend iets dat gebeurd. Ik bedoel, we hebben niet voor niets Protestanten, Katholieken, Gereformeerde, Hervormde etc etc etc. Waarom is het niet correct wat hij zegt? Wellicht dat je de woordkeuze niet prettig vind (want verraad klinkt zo negatief) maarja als je de stelling aanneemt dat je god almachtig en alwetend en alkrachtig is, wie ben jij dan om te gaan cherrypicken wat wel en niet goed is. Wel het OT afwijzen maar wel Genesis en de 10 geboden aanhangen, wel het OT aanhangen maar wel in evolutie "geloven" etc.
Blijft voor mij de vraag over in hoeverre dit representatief is voor de hele stroming maar hoe meer ik hierover lees hoe meer het gemeengoed lijkt te zijn al moet ik zeggen dat ik een versnelde, meer recente radicalisering begin te zien na het voor het eerst opduiken van deze term en de eerste boeken van hun aanhangers.
Je hebt al een aantal posts er aan gewijd dat men "de moslims" niet allemaal over 1 kam moet scheren maar je doet nu hetzelfde met "the new atheists" (whatever that may be). Maar goed, hoe meer we komen te weten (over het universum, natuur, chemie, historie etc) hoe kleiner het gebied van religie wordt. Het was nooit bedreigd om het maar zo te zeggen. Nu komen er mensen die zeggen "he, wacht eens even, dat is niet logisch". En dat is iets dat religie vaak niet prettig vind omdat ze vastgeroest zijn in hun eigen dogma's. Religie mag niet bekritiseerd worden want dat is een bedreiging.
[
Voor 45% gewijzigd door
thewizard2006 op 02-10-2014 18:52
]