Niet. Alles is uiteindelijk politiek. Echter, er zijn een aantal breed gedeelde "currencies" om de voor- en nadelen van een besluit af te wegen. Neem economische maatstaven (geld) en gezondheidsmaatstaven (levensverwachting), en criminaliteitsgerelateerde maatstaven waar de meeste mensen zich in kunnen vinden.
Uiteindelijk denk ik dat je in ieder geval besluiten in termen van dat soort maatstaven zou moeten kunnen onderbouwen. Daarnaast wordt de "beargumenteerplicht" imo zwaarder naarmate de rijkwijdte van een besluit groter wordt. Bij het toestaan van winkelen op zondag is die plicht bijv. imo lichter dan bij het verbieden van abortus, of het bouwen van een extra landingsbaan op Schiphol. Tenslotte betekent het feit dat winkelen op Zondag toegestaan is, niet meteen dat er een plicht is om dat ook te doen. Terwijl, als je onder een landingsbaan komt te wonen, je het geluid van opstijgende vliegtuigen niet zal kunnen ontwijken, je wordt gedwongen ermee te leven.
Dus, qua winkelen op Zondag is goed voor de economie, verlaagt niemands levensverwachting en zal vermoedelijk ook niet leiden tot meer criminaliteit. Wil je het dus verbieden, dan moet je daar goede argumenten voor hebben.
Nu is geld natuurlijk niet alles, en zijn er meestal ethische zaken waar je rekening mee moet houden.
Neem abortus, dat kan (volgens freakonomics) criminaliteit verlagen, levensverwachting van de moeder wordt er niet negatief door beinvloedt (soms zelfs positief) en het zou, op de lange duur de samenleving geld kunnen besparen. Geen vuiltje aan de lucht so far.
Echter, bij abortus ontneem je een potentieel "sentient being" de keuze. Gezien het feit dat de foetus nog lang niet sentient is en zich niet bewust is van het potentieel dat afgebroken wordt, kun je het misschien alsnog toestaan. Maar misschien ook niet.
Dat soort argumenten zijn belangrijk en moeten zorgvuldig beoordeeld worden. Het is echter een ander soort argument dan: het mag niet van mijn God. Want in dat geval staat het je vrij zelf geen abortus te ondergaan, maar is de keuze dat andersdenkenden te verbieden imo nogal aanmatigend.
Standeman schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 11:15:
[...]
Het gaat er imo dan niet over of die God dan wel of niet bestaat, maar hoeveel mensen er in geloven dat deze bestaat. Als een flinke meerderheid van een bevolking dit geloof aanhangt vind ik het niet gek dit meegenomen wordt in politieke besluiten.
Daar ben ik het niet volledig mee eens. Als het gaat om besluiten die religieuzen enablen om naar de regels van hun geloof te leven, dan kan ik me er volledig in vinden.
Echter, zo snel je andersdenkenden regels gaat opleggen die hen dwingt volgens de regels van jouw geloof te level (dus zonder enig ander argument), dan ga je imo te ver. Zolang niet 100% van de bevolking jouw geloof aanhangt kun je ze niet zonder andere reden dwingen alsnog volgens de regels van dat geloof te leven.
offtopic:
Dat kan natuurlijk wel en gebeurt ook wel eens, maar het zou imo niet moeten.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France