Excuus voor de late reactie. Lees het nu pas en aangezien het persoonlijk op mij gericht is zal ik alsnog proberen er zo goed mogelijk antwoord op te geven (en ik heb nog niet verder gelezen dus wellicht dat mensen al een antwoord hebben gegeven)
Klopt, net zoals jij jezelf christen noemt

Ik ageer echter tegen alle religies dus ik cherrypick er niet 1 die ik wel mag. De reden is al het slechte dat door religie naar boven komt en is gekomen. Dat stoot mij tegen de borst. Let wel op dat ik niet zeg dat religie de enige bron van het kwaad is. Er zijn genoeg trieste, zieke en ondoordachte ideeën van de mensen.
En dit is wat anders dan dat we een meningsverschil hebben. Ik vind het geen probleem als iemand een andere goed onderbouwde mening heeft. Wat ik wel vervelend vind is als die mening niet is onderbouwd maar wel als leidend wordt beschouwd.
Voorbeeld: Koopzondagen moeten niet worden toegestaan want dit leidt tot oneerlijke concurrentie. Dit is te vinden volgens onderzoek X en Y (dit kan ik waarderen ondanks dat ik het er niet mee eens ben)
Koopzondagen moeten niet worden toegestaan want god. (Dit is geschift. En je kan prima zeggen dat jij niet zo denkt maar er zijn genoeg die er wel zo over denken. Zie bijv
www.sgp.nl die de bijbel als enige reden opperen waarom iets zo zou moeten).
Andere zaken zijn rechten vrouwen, homo's/lesbisch etc, vrijheid abortus/euthenasie, geslachtsverminking (besnijdenis mannen en vrouwen al is deels cultuur gebonden), onverdoofd slachten, belasting voordelen, indoctrinatie kinderen, stamcelonderzoek/genetische modeficatie, aids is slecht maar condooms zijn slechter, stenigen bij overspel, eerwraak, jihads en de conservatieve houding op nog veel en veel meer punten. Heb ik het nog niet over de geschiedenis gehad van bijv kruistochten, inquisities etc
Dat is in een notendop waar ik tegen ageer maar lang nog niet alles. Zoals Dhr Hitchens het zo mooi zei "Religion Poisons Everything"
Mijn stukje had een expliciet niet-radicale inhoud en de bedoeling was vooral om af te komen van de misbruikte term "cherrypicking".
Je komt niet af van het woord cherrypicking. Dat kan gewoon niet. Hoe graag je het ook wil. Heel simpel gesteld. Alle religies spreken elkaar tegen. Er kan er echt maar 1 waar zijn. At best zijn er een aantal die in de buurt komen van die ware maar die moeten dan wel cherrypicken. Echter, en nu komt het, is net jou persoonlijke geloof de enige echte ware en cherrypick jij niet....
Wat ik aangaf was dat er verschillende interpretaties bestaan van wat de bijbel zegt. Sommige wetten en regels uit het OT hebben een heel duidelijke tijd- en contextgebonden inhoud en hoeven vandaag de dag niet gevolgd te worden.
Nee dat is niet duidelijk. Dit ontkennen laat echter wel zien hoe geïndoctrineerd je zelf bent. Als dit duidelijk zou zijn dan hadden we niet al die verschillende religies + al die verschillende stromingen binnen die religies. Zie je dat echt niet? Het is voor jou net zo duidelijk als die katholiek, gereformeerde of nederlands hervormde die denkt dat ze de juiste uitvoering van de bijbel hebben.
Jij noemt dat cherrypicking. Ik zeg dat de argumenten om iets wel of niet letterlijk te nemen helemaal niet lichtzinnig zijn. Daar is uitermate lang over gedacht en gesproken door theologen en andere geleerden.
Ja cherrypicken. Kiezen waarvan je denkt dat dit bij jou specifieke religie past. Past het niet dan is het beeldspraak, niet letterlijk of gewijzigd in de tijdsgeest. Voor jou buurman die gereformeerd is geld dit dan weer niet. Dus ja, cherrypicken.
Je bent krampachtig op zoek uitspraken om over te kunnen vallen. Ik ben ook wel heel benieuwd naar waarom jij de bijbel als het onfeilbare woord van God beschouwd. Wat versta jij daaronder?
Nee dat vallen doe je zelf wel hoor

Frustrerend is vaak dat je steeds weer tegen dezelfde ontkenningen en drogredenaties oploopt.
Ik heb trouwens niet bedacht dat de bijbel het onfeilbare woord van god is. Dat staat in de bijbel
http://www.openbible.info/topics/god_is_unchanging (en dat is geen anti religiesite maar een pro religie site) Maar dat zal vast beeldspraak zijn en ik snap het niet

Voor mij als christen is het heel simpel: in Jezus is de wet vervuld en met hem zijn de oude wetten en regels uit het OT niet langer nodig. Je hebt de 10 geboden en de samenvatting daarvan die Jezus gaf. Offeren doen we niet meer, we houden geen jubeljaren, laten weduwen niet meer met hun zwagers trouwen etc. etc.
Ja en voor een lordy is het NT niet geldig. Maar die heeft dan ongelijk en jij hebt gelijk. Echter heb je geen argumentatie waarom jij dan gelijk heb. Waarom is lordy fout en jij niet?
En de 10 geboden zijn behoorlijk zwak trouwens. De eerste 5 zijn voor gods eigen ego. De 6e (sabbat is officieel de zaterdag maar ergens in 300 Na Chr geloof ik gewijzigd in zondag. Voor de joden is het nog steeds zaterdag en de moslims vrijdag. De rest zijn algemene regels die ook zonder het christendom golden en waar niets christelijks aan is.
Als jij daarop het label cherrypicking wil plakken prima. Ik weet niet wat je daarmee wilt bereiken of wat je denkt dat voor mij zou moeten betekenen, maar ga gerust je gang.
Ik plak er dat label op omdat het dat is.
Je klinkt vooral verbitterd. Dat kan een hele goede reden hebben hoor, maar op het internet heb je er niet zoveel aan. Je argumenten worden er repetitief en inspiratieloos van en je discussies buigen alleen nog maar richting je stokpaardje. Ik zou zeggen: laat het gaan. Relax. Kop op. Niet alle christenen zijn erop uit om jouw het leven moeilijk te maken.
Ik ben ook verbitterd en geïrriteerd. Dat men na zoveel jaar nog steeds niet ziet hoe belachelijk de claims zijn. Hoeveel kwaad ze andere aan doen. Hoe het vooruitgang tegenhoud. Hoe het discrimineert. En dat er nog steeds mensen zijn die met de huidige kennis die we nu hebben vast blijven houden aan boeken van duizenden jaren oud waar onweer, de plaag en een slechte oogst een tegen van god was.
Ik vind het daarnaast erg interessant om te zien waarom mensen alsnog zo standvastig geloven ondanks dat er geen sprankje bewijs, rationaliteit, logica en onderbouwing in zit. Meestal is het indoctrinatie soms is het het onverklaarbare of houvast.
En hopelijk kan ik ergens een zaadje planten dat mensen aanzet om te gaan nadenken. Ik heb niet de illusie dat ik iemand hier ga bekeren hoor

Recent sprak ik nog een erg slimme christelijke collega die Noahs Ark letterlijk neemt.
YouTube: Noah Movie?
Hopelijk geeft dat wat antwoord op je vragen.