Als bewijs niet relevant is ben je, excuse my French, gewoon niet slim bezig. We gebruiken bewijs voor vrijwel ALLES. Maar, voor jou god maken we een uitzondering. Dan is gewoon zo ontzettend krom. Maar toont ook weer precies aan wat voor plaat een hoop (alle?) religieuzen voor hun hoofd hebben. Stel je voor dat we het niet relevant vinden of iets heel warm/koud is (ondanks dat we bewijs hebben), dat iets electrisch geladen is (ondanks dat we bewijs hebben), iemand onschuldig is bevonden (ondanks dat we bewijs hebben). En dat allemaal omdat we maar moeten geloven en bewijs niet relevant is.
Religie is gebaseerd op GELOOF, een geloof in een moraal, verhaal en bepaalde gedragingen/waarden.
En leg mij dan eens uit welke waarde dit heeft. Waarom heeft jou GELOOF meer waarde dan die van iemand anders. Meer waarde dan die van iemand die in de islam geloofd. Of meer waarde van iemand van dezelfde kerkgemeenschap.
Dat geloof een moraal is is ook onzin. Dit is al zo vaak weerlegd. Bijv als je de moraal uit de bijbel/korna haalt ben je ook voor slavernij, stenigen, verkopen dochters (aan verkrachters), niet eten van schaaldieren, zijn vrouwen ondergeschikt aan mannen en zo zijn er nog wel meer te noemen. De 10 geboden zijn niet bijbel gebonden.
Dit is eenzelfde soort geloof als velen hebben in bijvoorbeeld evolutietheorie,
Ok, eigenlijk moet ik hier stoppen want het laat wel zien hoe je er in zit. De evolutietheorie is geen theorie zoals jij doet voorkomen. Het is feitelijk. Net zo als we de theorie van zwaartekracht hebben. Het is bewezen. Maar hier heeft gambieter je al een goede uitleg over gegeven. Daarna kom je echt met een gigantisch onzin verhaal. Ik weet het eigenlijk niet hoort maar ga je toch verwijzen hiernaar
Wikipedia: Evolutietheorie (en gezien jou staat van kennis kan het geen kwaad om de gehele pagina eens op je gemak door te lezen. Dit is trouwens ook een erg uitgebreide pagina met veel onderzoeken/onderbouwingen
http://www.talkorigins.org/origins/faqs-index.html of iets meer detail
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-intro-to-biology.htmlof het bestaan van eventhorizons rond een zwart-gat. Beiden zijn theorieën waar veel uit te halen valt, maar kunnen nooit bewezen worden...en berusten op geloof dat ze gebruikt kunnen worden om dingen te verklaren.
Aaaah de "je was er niet bij dus kun je het niet verklaren/bewijzen". Nou laat jij nou toevallig niet bij de schepping van de aarde geweest zijn door jou specifieke god. Maaaaar dat staat natuurlijk in jou heilige boek dus dan is het wel feitelijk.
Evolutie is trouwens prima te bewijzen hoor. Of zit je te wachten tot er een kat uit een hond geboren wordt?
Dus om iemands religie/geloof aan te vallen met 'bewijs maar' is een doodlopende en nutteloze bezigheid die juist voorbijgaat aan de kern.
Wat is de kern dan? Dat we iemand maar credibility moeten geven omdat hij dat geloofd? Er zijn mensen die geloven dat ze ontvoerd zijn door aliens. Er zijn mensen die geloven dat er alleen blanke mensen op de aarde moeten zijn. Er zijn mensen die geloven dat ze met bomen kunnen praten. Er zijn mensen die geloven dat ze herboren zijn. Er zijn mensen die geloven dat ze telepatische gave hebben. Moeten we die allemaal credit geven?
Daarnaast moeten die mensen maar de wetten bepalen, omdat ze een bepaald geloof hebben. Moeten deze mensen, die wij op hun blauwe ogen moeten geloven, dat homo's echt slecht zijn, vrouwen ondergeschikt zijn, stamcel onderzoek niet mag van god, voorbehoedsmiddelen slecht zijn. Als je dit soort draconische zaken wilt doorvoeren moet je komen met BEWIJS. Het is echt te zot voor worden dat je pretendeert dat het geloof maar genoeg is.
Dat heeft Luxicon niet gezegd volgens mij. Hij zegt simpelweg dat de wetenschap niet beaamt dat God (rechtstreeks) in contact staat met de mens. En verder dat veel mensen zichzelf tot hun eigen God hebben gemaakt.
Er zijn genoeg mensen die zeggen dat ze in contact staan met god. En wat zegt dat "mensen hebben zichzelf tot hun eigen god gemaakt". Dit heeft echt 0 waarde totdat jij hebt aangetoond dat jou (specifieke) god echt bestaat. Anders is het niets anders dan mumbojumbo. Immers waarom zou dit gaan over jou god en niet die van de moslims of de oude grieken.
In dat laatste punt ben ik het zeker eens met hem. Velen dienen vooral/alleen zichzelf en houden amper rekening met hun omgeving of de toekomst, dit is een probleem van alle tijden en of religie de oplossing is weet ik niet.
Ja want religie zorgt helemaal niet voor verdeeldheid onder de mensen. Dus nee, religie is verre van de oplossing. Sterker, zolang als er verschillende religies zijn zullen er problemen als dit zijn. Uiteraard is religie niet de enige negatieve factor (economisch, idealistisch, haat, territoriaal etc zijn andere voorbeelden)
En wat is er mis met denken aan jezelf? Kan je dat uitleggen? Iets met overleven enzo. Trouwens, het menselijke ras is behoorlijk goed in het helpen van elkaar. Alleen vanuit je eigen cirkelredenatie kom je tot die conclusie jammer genoeg.
Spreek voor jezelf ajb. Ik vind het interessant om te zien hoe iemand anders denkt en wat zijn interpretaties zijn.
Ik spreek ook voor mijzelf. Echter ook volgens het beleid van dit topic. Als je zonodig ongefundeerde evangelische teksten wilt plaatsen dan maak je daar maar een eigen topic voor. Dit gaat over de zin en onzin van religie en is geen podium voor jehova preken en dergelijke (dan kan ik net zo goed teksten uit de koran quoten en heeft 0 toegevoegde waarde)
Ongefundeerd...tsjah wat wil je dan?
Tja, uh let me think. Wat dacht je van gefundeerde uitspraken, onderzoeken, bewijs, logica, rationaliteit, feiten,
Dit topic gaat over geloof en persoonlijke keuze voor religie. 'Bewijs' daarvoor eisen is de kern van het topic missen.
Mja, ik mis de kern van het topic, juist. Dit topic gaat over de zin en onzin van religie (zie topic titel). Geloof en persoonlijke religie is daar een onderdeel van. Als je gaat posten in dit topic dan neem je deel aan de discussie of het de zin of onzin is van religie. Er is niemand die luxicon (of jou) persoonlijke geloof veroordeeld. Zolang dit gewoon persoonlijk blijft is dat prima. Het punt is dat dit al snel niet meer het geval is.
Wellicht kun je je wereldbeeld wat verbreden door met een open geest naar andersdenkende te luisteren, en op zijn minst kun je hier met wat meer respect posten.

die fase ben ik al gepasseerd. Zolang mensen vanuit religieus oogpunt zieke standpunten in kunnen nemen mag ik de bal net zo hard terugkaatsen. Zolang mensen denken vanuit hun religie te mogen bepalen wat goed voor mij is mag ik de bal net zo hard terugkaatsen. En leuk trouwens dat je als religieus persoon de stelling in durft te nemen dat men een open geest moet hebben. Bijna ironisch.
[
Voor 4% gewijzigd door
thewizard2006 op 07-03-2014 12:30
]