Het werkt twee kanten op: het trekt ook weer de mensen aan die zich willen verschuilen achter de priestermantel en de bescherming die het ambt geeft. En de opzet van de religie, waarbij de priester een machtsfiguur is, zorgt er weer voor dat het blijft bestaan. Het een is niet een gevolg van het ander, beide onderdelen zijn schuldig. En dat komt niet overeen met het verexcuseren van religie wat je doet.Bundin schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:33:
Ik zie het celibaat dus niet als beginpunt, mogelijk wel als katalysator.
Het grote verschil tussen religieuze en anderszins ideologische organisaties is de stompzinnigheid die bij het vasthouden aan de heilige teksten volgt. Daar waar Marx of Lenin of Mao (of wat rechtse tegenhangers die me even ontschieten) alleen gelezen wordt ter kennisgeving, maar niet als absolute regels, is het bij religie een veel meer vastgeroest systeem, dat ook nog eens op kinderleeftijd erin wordt gestampt. Religie is niet het enige slechte systeem, maar staat wel erg hoog in de top 10 der gevaarlijke ideologieen.Correct, deze organisaties kunnen dat zeker niet, daar zijn we het helemaal over eens. Maar is het dan niet opvallend dat "de RK kerk" precies hetzelfde handelt als BP of de USA? Is het dan misschien mogelijk dat de fouten die gemaakt zijn bij de misbruikschandalen niet vanuit religieus dogma gemaakt zijn, maar omdat het grote/machtige organisaties eigen is om eigenbelangen boven die van anderen te stellen, ook als dit schade aan anderen toebrengt? Het probleem is dan niet de religie, maar de organisatie[vorm/cultuur] en de houding dat ze er wel mee weg zullen komen.
Nee, dat is nog steeds te excuustruus. Zoals al aangegeven: religie laat goede mensen slechte dingen doen, dat zou in jouw redenering niet kunnen.Ik draai het dus om: individuen/organisaties zijn het probleem, religie kan het erger maken.
Er is erg veel mis met wat de gemiddelde katholiek of moslim gelooft, gelukkig zijn de meeste mensen verstandig genoeg om het niet in de praktijk te brengen. Dag in dag uit moet de maatschappij problemen oplossen die door die ideologieen opgeworpen worden. Sterker nog, ik ben er sterk voor dat religies geen enkele uitzondering meer krijgen, en gezien worden als een slecht tot niet-onderbouwde mening en de daarbij behorende waarde krijgen.Ik probeer onderscheid te maken tussen religie en instituut. Er is niks mis met dat wat de gemiddelde katholiek of moslim gelooft, het geloof van die mensen is niet kwaadaardig en zet niet aan tot geweld.
Zoals gezegd: er wordt nu wat teveel geprobeerd de pro-gun lobby argumentaties te gebruiken aangaande religie. Het is geen onschuldige buitenstaander die misbruikt wordt, het is een systeem dat een belangrijke rol in de misstanden speelt, deels als initiator, deels als verergerend onderdeel.
[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 11-01-2014 20:31 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.