Gomez12 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 18:21:
[...]
Alle toekomstige wetenschappelijke ontdekkingen vallen buiten het domein / bereik van de huidige wetenschap en claimt dat de nieuwe ontdekking invloed heeft op de werkelijkheid langs een andere weg dan de huidige stand van de wetenschap zegt.
Dit is niet waar. Het domein van de wetenschap is de werkelijkheid in al haar facetten. Dat we dingen nog niet weten maakt niet uit, het behoort tot het speelveld.
Als bewijs geldig was voor iedereen leefden we nog in grotten. Want voor die tijd zal dat best bewezen goed zijn geweest. Jouw misrepresentatie van de wetenschap gaat heel erg richting geloof.
Zo ongeveer het sterkste punt van wetenschap is juist dat bewijs niet onomstotelijk vast staat. Heb jij een betere verklaring dan is het vroegere bewijs waardeloos geworden.
Het hele concept van wetenschap is dat bewijs voor iedereen verifieerbaar is en voor iedereen waar dan ook ter wereld te verifiëren valt. Het doel van wetenschap is om meer te weten te komen over de werkelijkheid en die werkelijkheid is gelijk voor iedereen, die is niet anders voor Nederlanders als voor Chinezen.
Waar jij aan refereert is dat onze theorieën en verklaringen voor hoe iets werkt nog wel eens wil veranderen door nieuwe inzichten of nieuwe test resultaten / feiten die niet met de huidige theorieën / verklaringen te vereenzelvigen zijn. Dat is iets heel anders.
Alhoewel ik het eens ben met wat je bedoeld is jouw solide shit feitelijk gewoon 1 grote omgekeerde pyramide, hoe verder je naar beneden iets omtrapt hoe meer de boel uiteenvalt.
Maar wetenschappers 'geloven' ook enkel maar. Qua basisconcept geloven is er niet zoveel verschil imho hoor.
Enkel wetenschap heeft gigantisch veel onderbouwingen voor het "geloven in".
Vanwege de onderbouwingen zijn geloven in wetenschap en geloven in sprookjes / God totaal andere grootheden en daarmee onvergelijkbaar, maar het verandert niets aan het basisconcept van geloven.
Wat jij doet en wat gelovigen ook trachten te doen is wetenschap van haar hoge paard af proberen te stoten door het af te doen als 'ook maar een geloof' of zoals jij zegt: wetenschappers geloven ook enkel maar. Een truc om wetenschap en religie meer gelijkwaardig te maken.
En jij trapt in deze onjuiste manier van redeneren.
Ik kan het niet beter verwoorden dan wat hier staat:
http://ronbc2.wordpress.c...st-another-belief-system/The simple truth that the methods of science emerge from a series of principles doesn’t support the theist’s implied claim that science is a system of belief like religion.
Deze quote van Dawkins is ook mooi:
Scientists believe X because we have seen evidence for it. Philosophers may turn this around: the X hypothesis has withstood strenuous attempts to falsify it. But I am not concerned with such refinements. It still counts as evidence, even if technically all our beliefs are on probation. Nor shall I lose any time on fashionable claims that science is just the white, Western, patriarchal view of truth. Science works. That is why when you go to an international conference on cultural relativism you go by Boeing 747 rather than by magic carpet.
Wetenschap en geloof zijn elkaars tegenpolen.
Dat wetenschap van een totaal ander kaliber is dan geloof geeft ook iedere gelovige toe die niet met de ogen dicht een weg over steekt.
Ik zie nog een post van je die ik gemist heb in november.
Mijn punt is : Wetenschap gaat steeds verder en verder, maar ontdekt daardoor ook steeds meer gaten in zijn eigen theorieen. Oftewel wetenschap gaat nooit alomvattend worden, er blijft altijd ruimte voor een God Of The Gaps (alhoewel ik die hardstikke irritant vind).
Het god-of-the-gaps voorbeeld is juist prachtig hoe wetenschap religie steeds minder ruimte geeft en verdringt. Het is duidelijk van een totaal ander kaliber dan religie. Of ga jij bidden om je kanker te genezen (bij wijze van spreken)?
Dat we misschien niet alles helder zullen krijgen en er dus een gap blijft, doet helemaal niets af aan de waarde van wetenschap.
So much voor 'wetenschapsgelovige'.
En geloof is niet enkel maar lijden en ellende, persoonlijk geloof kan iemand hardstikke veel steun aan hebben (religie ligt dan weer een heel stuk moeilijker, maar waar geloof ruimte heeft zal er een vorm van religie blijven bestaan)
Wat een come back voor religie. Het biedt mensen ook (valse) emotionele steun. Dat is wat religie te bieden heeft. Dat wij bestaan en zo via dit forum met elkaar praten en nu nog leven is aan wetenschap te danken.
Wat religie verder aan ons leven toevoegt is homo haat, wetenschap haat, haat in het algemeen tegen andersdenkenden, moord en doodslag, psychologisch lijden, angst voor de dood (ironie), gebrek aan eigenwaarde, etc. Irrationeel gedrag.
Dus ja, simpelweg al het goede maar toeschrijven aan wetenschap (hmmm, klinkt me bekend in de oren alleen dan over gelovigen) en met simpele one-liners maar even gaan zeggen dat religie slecht is enkel maar lijden veroorzaakt dat vind ik ondoordacht en een vorm van wetenschapsreligie.
Wetenschap is ook verantwoordelijk voor de atoom bom, voor gifgas, etc. Wetenschap heeft internet en mass surveillance mogelijk gemaakt. Toch is wetenschap niet intrinsiek slecht, want in dit geval mag het argument wel gebruikt worden: dat het wij mensen zijn die bepalen hoe we met de techniek en middelen die wetenschap ons brengt omgaat.
Ik besef terdege dat dit precies is wat de religieuzen over religie roepen, maar het grote verschil is dat religie netto alleen maar shit heeft opgeleverd en wetenschap voornamelijk positief resultaat. Je kunt zoveel je wilt voor cultuur relativist spelen, maar daar kom je niet mee weg.
De vruchten en resultaten van wetenschap is het fundament van ons leven en dat we nu niet nog als halve wilden en beesten iedere dag moeten vechten voor ons bestaan. Socio-economische ongelijkheden in de wereld doet daar niets aan af.
Het enige wat religie heeft bijgedragen is dat in de periode dat we nog behoorlijk onwetend waren, we een geestelijk zoethoudertje hadden die ons het lijden deed accepteren.
Verder is religie alleen maar een kwaad dat wetenschap en onze samenleving enorm in de weg zit. Denk aan stamcel onderzoek in de verenigde staten. Denk aan anti-euthanasie, anti-abortus, anti-homo, anti-evolutie, anti-vrouw, etc. etc.
Hoe sneller we het religieuze denken, het dogmatische denken, de wereld uit helpen, hoe beter deze wereld voor mensen zal worden om in te leven.
----
Edit: ik heb hierboven nog even zitten lezen en keer op keer zie je het weer terug komen. Mensen blijken hun religie te baseren op wat losse derde hands anekdotes. Bewijs is niet meervoud van anecdote. De basis voor veel mensen om te geloven berust op een onjuist begrip van kansrekening en statistiek.
Ik leg de schuld hier ook bij ons onderwijs, waar op de middelbare school je niet eens mee krijgt wat wetenschap nu werkelijk inhoudt en hoe het werkt. Ook leer je op school niet echt denken en redeneren.
Mooie quote:
Btw. This picture is from 1879, taken from a book by Robert Ingersoll.
Here is a quote from a from an essay he wrote in 1890 called "God and the Constitution":
“We have already compared the benefits of theology and science. When the theologian governed the world, it was covered with huts and hovels for the many, palaces and cathedrals for the few. To nearly all the children of men, reading and writing were unknown arts. The poor were clad in rags and skins—they devoured crusts, and gnawed bones. The day of Science dawned, and the luxuries of a century ago are the necessities of to-day. Men in the middle ranks of life have more of the conveniences and elegancies than the princes and kings of the theological times. But above and over all this, is the development of mind. There is more of value in the brain of an average man of to-day—of a master-mechanic, of a chemist, of a naturalist, of an inventor, than there was in the brain of the world four hundred years ago.
These blessings did not fall from the skies. These benefits did not drop from the outstretched hands of priests. They were not found in cathedrals or behind altars — neither were they searched for with holy candles. They were not discovered by the closed eyes of prayer, nor did they come in answer to superstitious supplication. They are the children of freedom, the gifts of reason, observation and experience — and for them all, man is indebted to man.”
[
Voor 45% gewijzigd door
Q op 08-12-2013 10:17
]