Dus ik moet uit gaan leggen dat wanneer Jezus opsteeg naar de hemel, dat het ingaat tegen de wetten van de zwaartekracht? Laten we elkaar nu geen mietje noemen. Als we in dit soort flauwe spelletjes gaan verzanden, vind ik het wel welletjes..
Daarnaast veronderstellen alle wetenschappelijke theorieen dat er geen ingrijpen 'van buitenaf' plaatsvindt. (Natuur)wetenschappelijke theorieen gaan per definitie over de regelmatigheden die we om ons heen zien, niet over unieke gebeurtenissen. Stel nu, for the sake of the argument, dat er een God is die zo nu en dan ingrijpt (en dus een unieke gebeurtenis creeert), dan is de kans klein dat 'de' wetenschap die gebeurtenis oppikt nihil.
Wetenschappelijke theorieën gaan uit van natuurlijke oorzaken, omdat bovennatuurlijke claims niet te testen zijn (per definitie). Logisch. En nee ik ga niet 'for the sake of argument' aannemen dat er een God kan zijn die ingrijpt, daar gaat nu net de hele discussie over: toon maar eens aan dat ie bestaat voordat we gaan aannemen dat er een god is die weleens ingrijpt.
Dit begrijp ik niet, want Adam en Eva zouden prima kandidaten zijn voor 'gemeenschappelijke voorouders'. Maar ik neem aan dat je de voorouders bedoelt die wij en (mens)apen gemeenschappelijk gehad moeten hebben.
Waarom maken die het bestaan van een Adam en Eva onwaarschijnlijk?
Omdat Adam en Eva als eerste twee mensen op aarde zijn geschapen door God, terwijl we kunnen aantonen dat we miljarden jaren aan het evolueren zijn en dat homo sapiens uit andere mensaapsoorten kwamen en je daar niet 'ineens' kan aanwijzen dat daar ergens Adam en Eva tussenzaten. Sowieso loop je tegen meer problemen aan met zulke populaties van honderdduizenden jaren geleden, welke heel mooi hier staat uitgelegd:
http://whyevolutionistrue...-a-frenzy-of-fabrication/
(en zo'n beetje alles wat over evolutie & Adam en Eva gaat trouwens, dus volgens mij kan ik het daar even bij laten wat dat betreft.
Zoals ik het zie, heeft God (onder meer) de evolutie gebruikt om te scheppen: een soort geleide evolutie. Op een gegeven moment kwamen daar twee mensen uit: Adam en Eva. Die mensen gaf Hij (volgens de bijbel) nog iets extra's boven de dieren, namelijk een 'ziel'. Daardoor konden ze God liefhebben, waar ze op een gegeven moment geen zin meer in hadden, enz.
Het spreekt wel de teksten in de Bijbel tegen. Daar gaat het om de creatie van mensen, van dieren, van planten. Niets over evolutie.
Dat bedoel ik nu met cherry picking en is een mooi voorbeeld van the God of the Gaps.
Voor Darwin had men geen idee hoe het leven op aarde zich ontwikkeld heeft tot wat het nu is. Het lijkt er bijna op dat dieren ontworpen zijn, oftewel gecreëerd. Men wist ook niet dat de aarde miljarden jaren oud is.
Nu weten we meer en de christenen proberen het te rijmen met wat we nu weten. Neee, maar die 6000 jaar oude moet je niet letterlijk nemen hoor! en die 7 dagen van creatie ook niet, nee, 1 dag staat voor xxx miljoenen jaren! En nee natuurlijk heeft God niet al het leven gecreëerd, nee wel de aarde, toen is er ergens iets ontstaan en toen heeft ie binnen miljarden jaren de evolutie 'geleid'.
Sorry, maar zie je zelf niet hoe absurd deze gedachtenkronkels zijn?
Het is niet eens zo zeer aangemoedigd (alhoewel 'slaves obey your masters' volgens mij een hele duidelijke aanmoediging is), maar het wordt dus ook nergens ontmoedigd.
Ten eerste is de Bijbel voor christenen echt niet alleen een abonnement op het NT. Je kunt het OT en NT niet los van elkaar zien. Als je al toch om de wreedheden van het OT heen wil, en beargumenteren dat het allemaal flower power was nadat Jezus kwam, dan mag je IMO wel meer verwachten dan de argumentatie 'ja, dat klopte allemaal niet'. Waarom wordt er geen afstand van gedaan in het NT? Waarom wordt daar niet in gezegd dat het verkrachten van kinderen fout was?
Het is geschreven door mensen die niet beter wisten, en het is te zien.
2 daarvan zijn gelijkenissen. Jezus vertelt verhalen waarin ook slaven voorkomen, dat is logisch omdat dat in die cultuur gewoon was, en dus kan hij de mensen zo andere principes uitleggen. Deze gelijkenissen hebben helemaal niet als doel om een waardeoordeel te geven over slavernij, maar hebben een heel ander onderwerp.
3 van de teksten zeggen dat een slaaf gehoorzaam moet zijn aan zijn meester. Dat lijkt me helemaal in lijn met de boodschap van Jezus, en geen waardeoordeel over slavernij.
Hoor je wat je zegt? Zeg je nu dat het oke was om slaven te hebben? Om mensen als bezit te houden? In geen enkele beschaving in de 21 eeuw wordt het als moreel beschouwd om iemand anders als zijn bezit te hebben, of dit nu het klassieke beeld van slavernij is (a la verscheept naar Amerika), of dat men 'goed werd behandeld' alleen dat ze niet vrij waren.
(interessante gedachtengang, kijk vooral eens naar Matt Dillahunty:
YouTube: Slavery, the Bible and Kindergarten theologyDan is er alleen nog over 'In his Epistle to Philemon, Paul is allegedly returning a runaway slave to his owner.' Er is inderdaad een slaaf die bij hem is (niet weggelopen, maar door zijn meester naar Paulus gestuurd). Paulus zegt over hem:
[...]
Klinkt allemaal best aardig en liefdevol.
Dan is er nog het punt dat slavernij zoals wij dat op ons netvlies hebben misschien niet het juiste beeld geeft:
[...]
Bron: ESV study bible
Kortom met alleen een website quoten die op dit punt zijn huiswerk niet gedaan heeft, maar als doel lijkt te hebben om dingen uit zijn verband te halen om een punt te maken kom je ook niet zo makkelijk weg

Sorry, maar (een van) de drijvende kracht(en) achter die website is de door mij eerder aangehaalde
Matt Dillahunty die 25+ jaar een fundamentalistische christen was, die zelfs een predikant zou worden, en zodanig de bijbel meerdere malen van kaft tot kaft heeft gelezen en grote delen uit zijn geheugen kan quoten. Wie ben jij om te zeggen dat die mensen op die site hun huiswerk niet hebben gedaan?

Dus ik denk dat blijft staan dat in de bijbel inderdaad de wet een afgesloten hoofdstuk is, dat heeft volgens mij niets met een no true scotsman te maken.
Een No True Scotsman is als je tegen een Christen zegt, waarvan jij vindt dat hij de Bijbel verkeerd begrijpt, 'jij hebt het duidelijk niet begrepen, dat is het christendom niet! (feitelijk: als je dat gelooft heb je het niet begrepen, en ben je geen echte Christen).
Niet een! Er staan volgens mij geen uitzonderingen of kleine letterjtes in het stuk tekst wat ik citeerde.
Tien geboden gaan ook niet meer op?
Tot slot nog even in het algemeen over de evolutietheorie: als je denkt dat dit een controversiële theorie is onder wetenschappers dan heb je er niet zoveel van begrepen. Binnen bepaalde delen van de evolutheorie is er discussie, maar dat is altijd binnen de wetenschap. Evolutie is een feit en te bewijzen op vele wijzen.
Zoals Richard Dawkins eens zei:
It is absolutely safe to say that if you meet somebody who claims not to believe in evolution, that person is ignorant, stupid or insane (or wicked, but I'd rather not consider that).
Er zijn massa's bewijzen, voor iedereen beschikbaar, in verschillende disciplines van de wetenschap, en het is een geaccepteerde theorie, de hoeksteen van moderne medische wetenschap, de reden waarom we effectieve medicijnen tegen ziektes hebben, enzovoorts.
Als je echt denk dat evolutheorie controversieel is: laat zien waar de bewijzen niet kloppen, kom met een alternatief, toon aan dat jouw alternatief waar is, en haal je Nobelprijs op.