We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Het punt wat je probeert te maken is naar mijn mening legitiem, maar naar mijn mening mag er nog wel een extra nuance bij.Ardana schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 10:28:
[...]
Of je het van hen accepteerd moet je helemaal zelf weten, daar ga ik niet over.
Mij gaat het erom of je ontkent dat het zo werkt. Als je het ontkent, dan ontken je de werkelijkheid (er zijn nl. genoeg mensen die niet door feiten te overtuigen zijn), en doe je feitelijk wat zij ook doen.
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik 't wel grappig vind hoeveel mensen hier ontkennen dat wetenschap en feiten voor sommige mensen geen antwoord geeft. 'k Had toch beter verwacht eigenlijk...
(Zelf ben ik een man van de wetenschap (mijn werk is onderzoek aan de TU Delft). Ik ben niet gelovig, maar ook geen atheist.)
Waar veel mensen zich in vergissen (wetenschappers en anderen) is dat wetenschap eigenlijk geen bewijzen of feiten zijn. In essentie is de wetenschap gebaseerd op een aantal basis observaties en aannames (heel ver van bewijzen of feiten).
Vanuit deze basis wordt verder gewerkt alsof het bewijs of feit is en de resultaten worden uiteindelijk ook zo gepresenteerd. Echter blijft het zo dat in essentie het enige wat we er mee kunnen "benaderen" en "voorspellen" is (en daar zijn we verdomd goed in al zeg ik het zelf).
Over de jaren is de basis ontelbaar vaak aangepast om te accomoderen aan nieuwe ontdekkingen en observaties. Om dingen uit de wetenschap aan te dragen als feiten of bewijzen is naar mijn mening daarom volstrekt onjuist. Het zijn en blijven benaderingen en voorspellingen.
Mochten mensen geintreseerd zijn in voorbeelden dan draag ik die met plezier aan, echter probeer ik mijn post zo niet wetenschappelijk mogelijk te houden.
Dat gezegd vind ik het eigenlijk niet zo gek dat mensen niet klakkeloos de wetenschap volgen. Alhoewel ik het betwijfel of velen daadwerkelijk een goede redenatie volgen.
Aan de andere kant zijn er ook velen die klakkeloos de wetenschap volgen net als sommige religieuzen. Naar mijn mening zijn die mensen net zo "schuldig".
Het probleem zit hem in mensen die blindelings het een of het ander volgen en dus niet open staan voor de mening van een ander. Dit geldt voor zowel de wetenschappers als voor de religieuzen (welke natuurlijk niet noodzakelijk twee gescheiden groepen hoeven te zijn).
Naar mijn mening zitten wetenschappers die gelovigen voor "gekkies" uitmaken net zo fout als gelovigen die hun geloof proberen op te dringen aan iemand anders.
Het bewijs is er gewoon niet, niet voor het een en ook niet voor het ander. Dus waarom discussieren? Geen idee!
Naar mijn opinie is er niks mis met religie. Misschien is het onzin, misschien ook niet (ik weet het niet). Zolang er niet een bepaald geloof opgedrongen wordt is er voor mij niks aan de hand.
Mijn wetenschappelijk mening/kennis zegt mij dat de mens toch niet de capaciteit heeft om alle antwoorden te vinden. Tijd is een belachelijk concept wat "bedacht" is door de mens, evenals dat het universum een 3D ruimte is. Laat dat nou net zijn waar de wetenschap op leunt.
Hoe je deze afstand tussen de mens en "de waarheid" overbrugt is iets wat iedereen voor zichzelf uit mag maken.
Afgewezen, 'k geloof zelfs in Hoger Beroep. Probeer 't te vinden, maar lukt niet.downtime schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:29:
Ik geloof dat er jaren geleden ophef was over de Satanskerk in Amsterdam die volgens de Belastingdienst gewoon een bordeel was maar via de rechter als kerk erkend wilde worden vanwege het bijbehorende belastingvoordeel. Ik kan me alleen niet meer herinneren hoe dat toen afgelopen is.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Wat de waarheid ook moge zijn, het is wel zo dat wetenschap beter bezig is om de realiteit van het universum te modelleren dan de Abrahamitische religies; het probleem daarbij is dat religieuze fundies in de ogen van de wetenschappens geen grond hebben om wetenschap te verwerpen, want wat hebben ze in de plaats te bieden? Niks!Nelusz schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:01:
veel uitleg
Goed verhaal.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Verder is het een beetje splitting hairs wmb. Natuurlijk heb je in zekere zin gelijk over hoe wetenschap werkt. Zoals Stephen Jay Gould al zei:
"In science, 'fact' can only mean 'confirmed to such a degree that it would be perverse to withhold provisional assent.' I suppose that apples might start to rise tomorrow, but the possibility does not merit equal time in physics classrooms."
En Jerry Coyne:
"Scientists, of course, don’t use the word “prove”. We have greater or lesser degrees of confidence in phenomena. And when a phenomenon is supported by so much evidence that you’d have to be perverse to deny it (as Steve Gould put it), then we regard it as a fact, or “proven” in everyday jargon. I am immensely confident that the earth rotates on its axis, that a water molecule has on oxygen and two hydrogen atoms, and that we evolved from other creatures very different from modern humans. I regard those claims as “proven” in any meaningful sense, but to preserve the provisional nature of scientific truth, I avoid the word “proof” in both technical and popular presentations."
Maar hier zie je al waarom we in wetenschap vertrouwen hebben. Het werkt. Technologieën werken, vliegtuigen vliegen, medicijnen genezen ziektes en redden levens.
Of zoals Richard Dawkins zei: "science, because it works - bitches."
(En niet toevalligerwijs zijn het allemaal wetenschappers werkzaam (geweest) in evolutionaire biologie of paleontologie. Want dat is een van de takken van wetenschap die nog steeds hardnekkig door gelovigen wordt tegengewerk met hogwash als creationisme of intelligent design.
Tuurlijk mag je je eigen mening hebben. Betekent niet dat elke mening gelijkwaardig is en gerespecteerd hoeft te worden (you can have your own opinions, but you can't have your own facts).
Tot slot klinkt het in theorie mooi dat er in principe niets mis is met religie (mits...) in de praktijk blijkt dat er van alles mis is (dus laat dat 'mits' maar weg))....
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Dus agnost. Maar in hoeverre dan. Geloof je dat de god uit de bijbel/koran/thora best kan bestaan of meer dat er wellicht misschien eventueel een entiteit is die alles heeft geschapen. En is die kans volgens jou (uiteraard natte vinger werk) dichter bij de 0% of bij de 100%. Zeggen dat er altijd een kans is (0.0000000000000001%) maakt je namelijk niet gelijk agnost. Je bent bijv ook niet agnostisch tegenover smurfen lijkt mij.Nelusz schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:01:
(Zelf ben ik een man van de wetenschap (mijn werk is onderzoek aan de TU Delft). Ik ben niet gelovig, maar ook geen atheist.)
Dit lijkt me dan meer een semantisch spelletje worden. Met jou denkwijze zou je kunnen zeggen dat feiten niet bestaan maar dat het op zijn hoogst goed onderbouwde meningen zijn. Het is toch een feit dat de aarde rond is, de aarde om de zon draait, het dag en nacht wordt, er jaargetijden zijn, zwaartekracht aanwezig is. Of is dit allemaal een illusie?Waar veel mensen zich in vergissen (wetenschappers en anderen) is dat wetenschap eigenlijk geen bewijzen of feiten zijn. In essentie is de wetenschap gebaseerd op een aantal basis observaties en aannames (heel ver van bewijzen of feiten).
Maar wat is je punt dan? Dat alle feiten eigenlijk geen feiten zijn maar gewoon (goede) voorspellingen?Vanuit deze basis wordt verder gewerkt alsof het bewijs of feit is en de resultaten worden uiteindelijk ook zo gepresenteerd. Echter blijft het zo dat in essentie het enige wat we er mee kunnen "benaderen" en "voorspellen" is (en daar zijn we verdomd goed in al zeg ik het zelf).
Op dat moment zijn het feiten. Meestal blijft de fundering gewoon staan en worden er kleine nuance aangebracht. Daarnaast is er verder ook helemaal niets mis met voortschrijdend inzicht. Iets dat juist in het voordeel van wetenschap spreekt imo omdat het niet krampachtig vasthoud aan een verouderd beeld.Over de jaren is de basis ontelbaar vaak aangepast om te accomoderen aan nieuwe ontdekkingen en observaties. Om dingen uit de wetenschap aan te dragen als feiten of bewijzen is naar mijn mening daarom volstrekt onjuist. Het zijn en blijven benaderingen en voorspellingen.
Ik ben wel benieuwd wat je dan bedoeld want nu lijkt het mij meer op een semantisch spelletje.Mochten mensen geintreseerd zijn in voorbeelden dan draag ik die met plezier aan, echter probeer ik mijn post zo niet wetenschappelijk mogelijk te houden.
Vind ik niet. Er is imo een stuk betere argumentatie om "klakkeloos" wetenschap te volgen dan religie. Die punten zijn hierboven bijv al genoemd. Uiteraard moet men wel gewoon kritisch blijven maar nu zet je wetenschap en religie op gelijke hoogte en mijnsinziens is dat incorrect.Dat gezegd vind ik het eigenlijk niet zo gek dat mensen niet klakkeloos de wetenschap volgen. Alhoewel ik het betwijfel of velen daadwerkelijk een goede redenatie volgen.
Aan de andere kant zijn er ook velen die klakkeloos de wetenschap volgen net als sommige religieuzen. Naar mijn mening zijn die mensen net zo "schuldig".
Of zit het probleem in de mensen die hier misbruik van maken?Het probleem zit hem in mensen die blindelings het een of het ander volgen en dus niet open staan voor de mening van een ander. Dit geldt voor zowel de wetenschappers als voor de religieuzen (welke natuurlijk niet noodzakelijk twee gescheiden groepen hoeven te zijn).
Volgens mij 2 heel verschillende zaken. Daarnaast hebben de wetenschappers vaak uh goede observaties en aannames om tot die conclusie te komen.Naar mijn mening zitten wetenschappers die gelovigen voor "gekkies" uitmaken net zo fout als gelovigen die hun geloof proberen op te dringen aan iemand anders.
Omdat de een met het bewijs dat er niet is zijn ideeen aan de ander wil opdringen. Lijkt me prima om hier tegenin te gaan gaan.Het bewijs is er gewoon niet, niet voor het een en ook niet voor het ander. Dus waarom discussieren? Geen idee!
En hier haal je wat door elkaar. Er is niets mis met persoonlijk geloof. Echter blijft het vaak niet bij persoonlijk en dat is waar de schoen knelt en men tegen ageert.Naar mijn opinie is er niks mis met religie. Misschien is het onzin, misschien ook niet (ik weet het niet). Zolang er niet een bepaald geloof opgedrongen wordt is er voor mij niks aan de hand.
Wie zegt dan dat de mens alle antwoorden moet vinden? Alleen religie claimt alle antwoorden te hebben (god did it). Wetenschap is juist heel nuchter door te stellen dat we nu nog niet alles weten en er nog heel veel is dat we nog niet weten. Dit "gat" betekend echter niet gelijk dat er maar een god moet zijn net zoals er dan maar smurfen, aliens en een vliegende theepot moeten zijn.Mijn wetenschappelijk mening/kennis zegt mij dat de mens toch niet de capaciteit heeft om alle antwoorden te vinden.
Zou je willen toelichten waarom het een belachelijk concept is? Ik vind het nogal een vreemde uitspraak zeker van iemand uit de wetenschappelijke hoek.Tijd is een belachelijk concept wat "bedacht" is door de mens, evenals dat het universum een 3D ruimte is. Laat dat nou net zijn waar de wetenschap op leunt.
Nogmaals, het probleem is dus niet dat men dit voor zichzelf uitmaakt maar vind dat hij het recht heeft om dat ook voor andere te doen zonder goede onderbouwing/feiten.Hoe je deze afstand tussen de mens en "de waarheid" overbrugt is iets wat iedereen voor zichzelf uit mag maken.
Had ook geen andere reactie verwacht. Het valt inderdaad in hetzelfde stramien als jou opmerkingen.Koenoe schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 19:08:
Goed verhaal.
Hier zou ik toch wat oppassen, niet dat ik zeg dat die dingen niet bestaan maar dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat de realiteit zoals wij die ervaren niet de realiteit is zoals deze echt is.thewizard2006 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 08:42:
Dit lijkt me dan meer een semantisch spelletje worden. Met jou denkwijze zou je kunnen zeggen dat feiten niet bestaan maar dat het op zijn hoogst goed onderbouwde meningen zijn. Het is toch een feit dat de aarde rond is, de aarde om de zon draait, het dag en nacht wordt, er jaargetijden zijn, zwaartekracht aanwezig is. Of is dit allemaal een illusie?
Dingen zoals: is de maan er ook zoals we die zien als we die niet zien? En is het universum 3D of is dat bv enkel onze interpretatie ervan?
Niet iets om in het dagelijks leven ook maar een milliseconde rekening mee te houden, maartoch.
Ik vind z'n verhaal wel heel sterk, alleen het laatste steekt wat: "Tijd is een belachelijk concept wat "bedacht" is door de mens" Dat begrijp ik niet goed. Iets beters hebben we nog niet bedacht en zonder dat belachelijke concept konden we helemaal niks...toch best knap en handig dan dat concept tijd?
Maar ons concept van tijd heeft geloof ik weinig te maken met wat tijd echt is en of tijd wel echt als zodanig bestaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Mutatie op 18-10-2013 09:55 ]
Zelf druk ik er geen stempel op, maar als je het agnost wil noemen prima. Mijn uitgangspunt is dat het simpelweg gewoon niet aangetoond kan worden wat de waarheid is. Misschien is het allemaal maar random en is er geen "god". Misschien zijn wij de "seamonkeys" van een hoger wezen.thewizard2006 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 08:42:
Dus agnost. Maar in hoeverre dan.
Het mooie is dat de aarde alleen rond is en dat er dag en nacht is door wat basis regels en observaties die mensen hebben gedaan. Wij zijn gelimiteerd tot 3 dimensies van de ruimte. Betekend dat dat er geen 4e of meer zijn? Nee. Misschien is de aarde wel helemaal niet rond maar 4 dimensionaal.Dit lijkt me dan meer een semantisch spelletje worden. Met jou denkwijze zou je kunnen zeggen dat feiten niet bestaan maar dat het op zijn hoogst goed onderbouwde meningen zijn. Het is toch een feit dat de aarde rond is, de aarde om de zon draait, het dag en nacht wordt, er jaargetijden zijn, zwaartekracht aanwezig is. Of is dit allemaal een illusie?
Ook dag en nacht. Dag en nacht wordt in principe bepaald door de aanwezigheid van de zon aan de hemel. Is dat logisch als je kijkt naar het universum? Nee, in het universum bestaat er geen dag en nacht.
Dat is wat ik probeer te zeggen ja. Goede voorspellingen met betrekking tot de beperkte kennis die wij hebben.Maar wat is je punt dan? Dat alle feiten eigenlijk geen feiten zijn maar gewoon (goede) voorspellingen?
Nee op dat moment zijn het geen feiten. Op dat moment zijn het social geaccepteerde conventies.Op dat moment zijn het feiten. Meestal blijft de fundering gewoon staan en worden er kleine nuance aangebracht. Daarnaast is er verder ook helemaal niets mis met voortschrijdend inzicht. Iets dat juist in het voordeel van wetenschap spreekt imo omdat het niet krampachtig vasthoud aan een verouderd beeld.
En ik heb niks tegen de wetenschap. Ik doe zelf onderzoek "for crying out loud" en ik heb nooit mensen verdedigd die zich krampachtig vasthouden. Ik zeg alleen dat je krampachtig aan de wetenschap vasthouden ook niet goed is.
Om een voorbeeld te geven van wetenschappers die zich krampachtig vasthouden (als er meer mensen geinteresseerd zijn in dit soort onderwerpen wil ik best een appart topic er over aanmaken om er over te discussieren).Ik ben wel benieuwd wat je dan bedoeld want nu lijkt het mij meer op een semantisch spelletje.
Kwantummechanica wordt door veel wetenschappers gezien als "de heilige graal" van de moderne fysica. Het mooie is eigenlijk alleen dat kwantummechanica pure kansberekening is. We "accepteren" dat de positie van een electron niet te bepalen is en stellen een (kans) verdeling op voor de positie van het electron. Hierdoor kunnen we over een grote hoeveelheid electronen best wat nuttige dingen zeggen over hoe het materiaal zich gedraagd. Betekend dit dat we daadwerkelijk iets uitrekenen? Nee, het betekend alleen dat we een voorspelling doen over een grote hoeveelheid electronen.
Maar klakkeloos wetenschap volgen is ook slecht. Dat is voor mij zoiets als iets stelen en zeggen ja maar die mensen daar stalen 10 keer zoveel spullen.Vind ik niet. Er is imo een stuk betere argumentatie om "klakkeloos" wetenschap te volgen dan religie.
Het mooie is eigenlijk dat je in het hele stuk na je vorige vragen in discussie gaat terwijl er eigenlijk geen discussie is op dat punt.Hele hoop
Wij zijn het met elkaar eens dat het probleem ligt bij de personen die claimen het antwoord te weten en dit antwoord als waarheid verkondigen aan anderen. Niet bij religie zelf. Zolang het persoonlijk blijft is er niks aan de hand. Volledig met je eens ook dat dat vaak niet gebeurd en dat dat het probleem is (in mijn optiek).
Tijd is een belachelijk concept aangezien het iets is wat eigenlijk niet bestaat. Het is door de mens gecreeerd als basis. Tijd wordt, simpel gezegd, gedefinieerd als aantal reacties. Een seconde is in de wetenschap vastgelegd als:Zou je willen toelichten waarom het een belachelijk concept is? Ik vind het nogal een vreemde uitspraak zeker van iemand uit de wetenschappelijke hoek.
"The duration of 9,192,631,770 periods of the radiation corresponding to the transition between the two hyperfine levels of the ground state of the caesium 133 atom."
Echter ligt dit niet vast. Als dit atoom namelijk met de snelheid van het licht zou reizen zou je nooit aan je seconde komen. Voor mij betekend dit dus dat tijd niet iets absoluuts is. Natuurlijk wij gebruiken het en we kunnen er heel veel mee, maar in essentie is het bizar om iets als basis te gebruiken wat in bepaalde situaties niet bestaat.
Ik vind het trouwens jammer (thewizzard) dat je niet wat dieper in mijn verhaal kon kijken dat ik het op de meeste punten eigenlijk met je eens ben. Het lijkt wel een beetje alsof je een "haatdragend brilletje" naar religie op hebt. Ik verdedig niet de mensen die hun geloof opdringen, ik verdedig de mensen die wel persoonlijk geloof hebben.
Helaas ben ik het met je hierover eens.LuNaTiC schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 19:25:
Tot slot klinkt het in theorie mooi dat er in principe niets mis is met religie (mits...) in de praktijk blijkt dat er van alles mis is (dus laat dat 'mits' maar weg))....
Laat ik nog wel even tegen je zeggen dat meningen in essentie altijd gelijk zijn (in mijn optiek). Natuurlijk heb je geloven die de wetenschap tegenspreken en vervloeken, dit is natuurlijk als je mijn standpunt hebt begrepen iets wat ik niet accepteer aangezien ze de wetenschappers' optiek niet respecteren.
Maar ik maak mij daar nooit druk om aangezien we uit ervaring weten dat als er genoeg indicaties zijn dat ze het fout hebben ze toch wel weer bijdraaien.
Om mijn vorige verhaal nog maar eens heel kort samen te vatten voor de mensen die blijkbaar niet de essentie konden zien (dit is dus mijn mening):
- Wetenschappers die geloof aanvallen zitten fout
- Geloof die wetenschap aanvalt zit ook fout
- Het is gewoon jammer dat mensen elkaar niet kunnen accepteren en respecteren (geldt voor beide kanten)
knippen is prima. Ik kan mij ook prima verplaatsen in je standpunt hoor. In die fase heb ik ook gezetenNelusz schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:16:
Een beetje geknipt in je tekst maar dat was wederzijds dus moet geen probleem zijn. Toch vind ik dat je afentoe je niet kan verplaatsen vanuit mijn standpunt aangezien je vaak je eigen antwoord al geeft.
De antwoorden zijn vaak ook hetzelfde en de discussie is hier al heel erg vaak gevoerd. Wellicht dat je het interessant vind om ergens halverwege het topic in te springen en door te nemen.
Het komt hierop neerZelf druk ik er geen stempel op, maar als je het agnost wil noemen prima. Mijn uitgangspunt is dat het simpelweg gewoon niet aangetoond kan worden wat de waarheid is. Misschien is het allemaal maar random en is er geen "god". Misschien zijn wij de "seamonkeys" van een hoger wezen.

Agnostic Atheist dus.
Maar jij ben dus even agnostisch tegenover god (god/allah) dan tegenover smurfen/zeus/thor/vliegende theepotten/elfjes etc. Dan kan je je afvragen hoeveel waarde het nog heeft dat je zegt dat je agnost bent. Niet alles weegt even zwaar dus. Het kan ook zomaar zijn dat we eigenlijk in de matrix leven....
Uh en in wat voor wetenschappelijk gebied ben jij actief als ik vragen mag? Dit is natuurlijk een hoop mumbo jumbo. Je probeert nu van alles te verzinnen om de vraag te kunnen ontduiken imo.Het mooie is dat de aarde alleen rond is en dat er dag en nacht is door wat basis regels en observaties die mensen hebben gedaan. Wij zijn gelimiteerd tot 3 dimensies van de ruimte. Betekend dat dat er geen 4e of meer zijn? Nee. Misschien is de aarde wel helemaal niet rond maar 4 dimensionaal.
Ook dag en nacht. Dag en nacht wordt in principe bepaald door de aanwezigheid van de zon aan de hemel. Is dat logisch als je kijkt naar het universum? Nee, in het universum bestaat er geen dag en nacht.
Wat is er niet logisch aan dag/nacht in die zin dat de zon een dusdanige hoeveelheid licht afgeeft en de aarde draait dat wij een dag en nacht cyclus kennen?
Dus nu ga je er vanuit dat alle kennis die wij hebben beperkt is. Als dat de insteek is dan is het hek van de dam natuurlijk. Dan blijf je bezig met vaagheden (en dat is het niet).Dat is wat ik probeer te zeggen ja. Goede voorspellingen met betrekking tot de beperkte kennis die wij hebben.
Semantisch spelletje dus. Zelfde als religieuzen zeggen dat de evolutietheorie "maar een theorie" is. Het woord wordt gewoon in een andere context gebruikt.Nee op dat moment zijn het geen feiten. Op dat moment zijn het social geaccepteerde conventies.
En ik heb niks tegen de wetenschap. Ik doe zelf onderzoek "for crying out loud" en ik heb nooit mensen verdedigd die zich krampachtig vasthouden. Ik zeg alleen dat je krampachtig aan de wetenschap vasthouden ook niet goed is.
Krampachtig aan iets vasthouden is inderdaad vaak niet goed. Religie heeft hier echter toch echt de overhand aangezien er aan boeken van 2000 jaar wordt vastgehouden. Dat kan met van wetenschap niet zeggen. Met als kanttekening dat dit natuurlijk wetenschap niet zaligmakend is.
Er wordt krampachtig vastgehouden aan kwantum mechanica? Huh? Dit is toch gewoon een gebied waar men nog een hoop niet over weet en denkt dat er een grote toekomst in kan zitten en daardoor er onderzoek naar doen. En als het werkt, wat is dan het probleem?Om een voorbeeld te geven van wetenschappers die zich krampachtig vasthouden (als er meer mensen geinteresseerd zijn in dit soort onderwerpen wil ik best een appart topic er over aanmaken om er over te discussieren).
Kwantummechanica wordt door veel wetenschappers gezien als "de heilige graal" van de moderne fysica. Het mooie is eigenlijk alleen dat kwantummechanica pure kansberekening is. We "accepteren" dat de positie van een electron niet te bepalen is en stellen een (kans) verdeling op voor de positie van het electron. Hierdoor kunnen we over een grote hoeveelheid electronen best wat nuttige dingen zeggen over hoe het materiaal zich gedraagd. Betekend dit dat we daadwerkelijk iets uitrekenen? Nee, het betekend alleen dat we een voorspelling doen over een grote hoeveelheid electronen.
[
Ik zeg ook niet dat het goed is. Wat ik wel zeg is dat er een ander gewicht aan gehangen moet worden. Een peer reviewed onderzoek heeft imo meer waarde dan een oud document gebaseerd op uh ja op wat eigenlijk? waarnemingen?Maar klakkeloos wetenschap volgen is ook slecht. Dat is voor mij zoiets als iets stelen en zeggen ja maar die mensen daar stalen 10 keer zoveel spullen.
En iets 10x stelen is toch erger dan iets 1x stelen? Vandaar dat hier ook rekening mee wordt gehouden in de wet (recidivist)
Tot op bepaalde hoogte zullen we het ook wel eens zijn ja. Niet mis mee toch? Echter zijn er andere punten waarvan ik vind dat er meer aan de hand is. Die probeer ik dus ook aan te stippen en daar kunnen we verder over discussieren. Hoeft niet te betekenen dat we het daar ook over eens zijn/worden natuurlijkHet mooie is eigenlijk dat je in het hele stuk na je vorige vragen in discussie gaat terwijl er eigenlijk geen discussie is op dat punt.
Wij zijn het met elkaar eens dat het probleem ligt bij de personen die claimen het antwoord te weten en dit antwoord als waarheid verkondigen aan anderen. Niet bij religie zelf. Zolang het persoonlijk blijft is er niks aan de hand. Volledig met je eens ook dat dat vaak niet gebeurd en dat dat het probleem is (in mijn optiek).
Dus eigenlijk net zoals religie. Dat is namelijk ook door de mens gecreeerdTijd is een belachelijk concept aangezien het iets is wat eigenlijk niet bestaat. Het is door de mens gecreeerd als basis. Tijd wordt, simpel gezegd, gedefinieerd als aantal reacties. Een seconde is in de wetenschap vastgelegd als:
"The duration of 9,192,631,770 periods of the radiation corresponding to the transition between the two hyperfine levels of the ground state of the caesium 133 atom."
Echter ligt dit niet vast. Als dit atoom namelijk met de snelheid van het licht zou reizen zou je nooit aan je seconde komen. Voor mij betekend dit dus dat tijd niet iets absoluuts is. Natuurlijk wij gebruiken het en we kunnen er heel veel mee, maar in essentie is het bizar om iets als basis te gebruiken wat in bepaalde situaties niet bestaat.
Verder klinkt het in mijn oren niet als belachelijk concept. Sterker nog, het is een brilliant concept. Zonder tijd hadden wij bij lange na niet zover geweest als we nu zijn. Dat is hetzelfde als zeggen dat wiskunde een belachelijk concept is (maar dat vind je dan ook lijkt mij?)
Hoeveel dieper wil je dat ik ga dan? Het meeste is hier al meerdere malen besproken en uitgekauwd. Wat had je dan verwacht?Ik vind het trouwens jammer (thewizzard) dat je niet wat dieper in mijn verhaal kon kijken dat ik het op de meeste punten eigenlijk met je eens ben. Het lijkt wel een beetje alsof je een "haatdragend brilletje" naar religie op hebt. Ik verdedig niet de mensen die hun geloof opdringen, ik verdedig de mensen die wel persoonlijk geloof hebben.
En ik heb lenzen dus een haatdragen brilletje heb ik niet. Wel een hele kritische blik richting religie. Als ik zie hoeveel kwaad er elke dag gedaan wordt in de naam van religie dan wordt ik daar niet vrolijk van nee. Is dan heb ik het niet over het persoonlijke aspect.
Die mag je dan toelichten want ik hecht toch echt meer aan de mening van de een dan die van de ander afhankelijk van de situatie/context.Laat ik nog wel even tegen je zeggen dat meningen in essentie altijd gelijk zijn (in mijn optiek).
Er zijn ook geloven die wetenschappelijk zaken proberen te bewijzen (creationisme/ID bijv). Is dit dan wel goed (ondanks dat die wetenschap die gebruikt wordt foutief wordt ingezet)Natuurlijk heb je geloven die de wetenschap tegenspreken en vervloeken, dit is natuurlijk als je mijn standpunt hebt begrepen iets wat ik niet accepteer aangezien ze de wetenschappers' optiek niet respecteren.
De werkelijkheid laat anders zien. Als dit het geval zou zijn hadden we geen religie meer gehadMaar ik maak mij daar nooit druk om aangezien we uit ervaring weten dat als er genoeg indicaties zijn dat ze het fout hebben ze toch wel weer bijdraaien.
Waarom zitten wetenschappers die geloof "aanvallen" (ik vind kritisch beoordelen een betere term) fout? Als er zaken wetenschapplijk te verklaren en te onderbouwen zijn waarom mogen ze dit dan niet doen?Om mijn vorige verhaal nog maar eens heel kort samen te vatten voor de mensen die blijkbaar niet de essentie konden zien (dit is dus mijn mening):
- Wetenschappers die geloof aanvallen zitten fout
- Geloof die wetenschap aanvalt zit ook fout
- Het is gewoon jammer dat mensen elkaar niet kunnen accepteren en respecteren (geldt voor beide kanten)
Net zoals geloof wetenschap prima mag aanvallen. Er zijn geen algemeen geldende wetten hiervoor. Als je vanuit het geloof een goed onderbouwd verhaal hebt dan kan je dat prima proberen te verdedigen.
Het niet kunnen accepteren/respecteren is iets dat zich helaas niet alleen in religie nestelt. Daarnaast hoef ik ook niet iedereen te respecteren of accepteren lijkt mij. Waarom zou ik moeten accepteren dat vrouwen gestenigd worden omdat ze verkracht zijn. Waarom zou ik die mensen respecteren die dit doen? En zo zijn er nog genoeg van dit soort voorbeelden te noemen die uit naam van een religie gedaan worden (zelfde geldt natuurlijk voor dergelijke praktijken die uit naam van iets anders gedaan worden)
Wikipedia: De Hokjesmanthewizard2006 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 12:58:
Het komt hierop neer
[afbeelding]
Agnostic Atheist dus.
Maar jij ben dus even agnostisch tegenover god (god/allah) dan tegenover smurfen/zeus/thor/vliegende theepotten/elfjes etc. Dan kan je je afvragen hoeveel waarde het nog heeft dat je zegt dat je agnost bent. Niet alles weegt even zwaar dus. Het kan ook zomaar zijn dat we eigenlijk in de matrix leven....
De presentator is gefascineerd door de heersende hokjesgeest van Nederland versus daarbuiten, terwijl de Nederlandse samenleving verre van homogeen is.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Met de vervelende gewoonte om iedereen in het eigen hokje te willen trekken. Je weet het nog niet, maar eigenlijk zijn we het met elkaar eens en hoor je gewoon in mijn hokje, dus accepteer mijn argumenten nu maar.
Ja en jij hoort ook in het hokje 'homo sapiens'. En in het hokje 'man'.downtime schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:29:
[...]
Met de vervelende gewoonte om iedereen in het eigen hokje te willen trekken. Je weet het nog niet, maar eigenlijk zijn we het met elkaar eens en hoor je gewoon in mijn hokje, dus accepteer mijn argumenten nu maar.
Toevallig ook twee hokjes waar ik zelf ook in zit. Succes met het afwijzen van mijn argumenten daarvoor.
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Je hebt twee stellingen geponeerd. Ik heb geen argumenten gezienLuNaTiC schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:33:
Ja en jij hoort ook in het hokje 'homo sapiens'. En in het hokje 'man'.
Toevallig ook twee hokjes waar ik zelf ook in zit. Succes met het afwijzen van mijn argumenten daarvoor.
Om te zeggen "in die fase heb ik ook gezeten" vind ik trouwens ietwat denigrerend aangezien je blijkbaar nog steeds niet volledig snapt wat mijn uitgangspunt is en de fysica achter mijn redenatie niet snapt.
Ik zie mijzelf trouwens niet als Agnostisch Atheist eerder volledig in het midden (weer kan je je blijkbaar niet in mij verplaatsen).
Mijn wetenschappelijk gebied waar ik momenteel actief ben is electrical power engineering (vermogensomzetting) echter heb ik ook behoorlijk wat kennis op het gebied van theoretische fysica.
Het is trouwens absoluut geen mumbo jumbo ik ontwijk je vraag niet maar geef correct antwoord met fysische achtergrond, dat jij het niet (wil) begrijpen is niet mijn fout. (Dan vraag ik mij af welke technische achtergrond jij hebt)
Het doel van de dag en nacht cyclus opmerking was om duidelijk te maken dat het ook iets is wat door de mens verzonnen is en niet iets wat ongedefinieerd ook bestaat in het universum. Ook heeft niemand " wetenschappelijk bewijs" dat de aarde puur 3 dimensionaal is en dus zou ik ook niet durven zeggen dat de aarde bewezen rond is.
Zo kan ik trouwens stuk voor stuk de feiten die je opnoemde als voorbeelden onderuit halen. Al je opmerkingen zijn gebaseerd op een basis stelsel die de mens heeft bedacht niet op waarheden. Ik koos er alleen 2 uit omdat mijn verhaal al lang zat was.
Ik irriteer mij er momenteel flink aan dat je in veel van mijn opmerkingen iets anders zoekt/denkt te vinden dan wat de opzet daadwerkelijk was. Bij elke opmerking die je bij mijn uitspraken zet denk ik bij mezelf "Maar daar ging het helemaal niet over" of "Wat een drogredenatie".
Je presenteerd veel van je eigen meningen als feiten en vraagt om mijn meningen te "bewijzen", maar vervolgens "counter" je mijn meningen met eigen meningen.
Needless to say ben ik enigszins klaar met de discussie met jou.
[ Voor 56% gewijzigd door Nelusz op 18-10-2013 13:41 ]
Je mist het punt. We leven nu eenmaal in een wereld waarin we allerlei dingen classificeren en indelen. Het adresseren van theïsme en atheïsme is er daar ook gewoon een van.downtime schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:39:
[...]
Je hebt twee stellingen geponeerd. Ik heb geen argumenten gezien
Dus als we het over diersoorten hebben, dan is homo sapiens er eentje van, en die kunnen we identificeren aan bepaalde kenmerken. Net als dat je een man bent. Daar heb je toch ook geen problemen mee?
Theïsme/atheïsme, gnosticisme/agnosticisme precies zo. Het is het herkauwen van een oude discussie waar ik letterlijk pagina's over getypt heb, maar theïsme adresseert het geloof in de stelling die theïsme (claim van in een god geloven) en het niet accepteren van die claim (atheïsme). Gnosticisme en agnosticisme zegt puur iets over wat je wel en niet kunt weten. Niet 'mutually exclusive' dus. Gnosticisme is namelijk ook niet voorbehouden aan een god-claim, die kun je ook op allerlei andere zaken toepassen.
'Agnost' is dus niet iets als een tussenversie tussen wel en niet geloven. Het is een separaat issue.
Ik vind het verbazingwekkend dat mensen daar een probleem van maken. Is er iets mis met het label 'atheïst' ofzo?
Als je wel in een god gelooft ben je een theïst, als je er niet in gelooft, een atheïst. Middle ground is er niet. Je kunt er niet een beetje in geloven. Want dan geloof je er toch in. Dat is iets zoals een halve of driekwart kuil graven. Ook die halve kuil is gewoon nog steeds een... juist, een kuil.
edit:
Voor de duidelijkheid, ik wil onderstaande nog even toevoegen. Want ik zie dat heel veel mensen op dit punt ontzettend met de hakken in het zand gaan en posters als thewizard en mijzelf het gevoel geven alsof wij mensen in een (en dan met name 'ons') hokje willen stoppen.
Het gaat juist mis omdat er een heel verkeerd beeld bestaat van atheïsme/agnosticisme. Je krijgt dan dat een Tijs van de Brink op nationale TV dingen beweren die gewoonweg niet waar zijn. Steker nog, types als híj stopt juist mensen in een (verkeerd) hokje.
Zo beweerde hij laatst WEER dat atheïsten weten dat er geen God is. (dit was laatst in zijn uitzending met Gretta Duisenberg). Ook zij zei het letterlijk: "Nee, ik ben echt geen atheïst, ik weet niet dat er geen god is. Maar ik geloof er gewoon niet in".
Zie je waar het mis gaat? Ze haalt 2 dingen door elkaar. Nu denken mensen die dit hebben gezien, dat ik denk te weten dat er GEEN god is. Pertinent niet waar. Ik claim dat helemaal niet te weten. Ik ben atheïst, en ik geloof niet in een god, maar zeg daarmee niet dat ik zeker weet dat er geen god is.
Sorry, het is gewoon ergerlijk.
[ Voor 26% gewijzigd door LuNaTiC op 18-10-2013 14:09 ]
Vandaar dat je nergens op ingaat.Nelusz schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:41:
Sorry thewizard maar ik vind je op sommige vlakken toch wel een beetje beperkt in je visie.
Zie het dan als de kunst om duidelijk uit te legegn wat jou uitgangspunt is (ik zie niet zo goed in wat fysica daar mee te maken heeft) want nu is het maar wat vaag geroep alah Koenoe.Om te zeggen "in die fase heb ik ook gezeten" vind ik trouwens ietwat denigrerend aangezien je blijkbaar nog steeds niet volledig snapt wat mijn uitgangspunt is en de fysica achter mijn redenatie niet snapt.
Ik zie mijzelf trouwens niet als Agnostisch Atheist eerder volledig in het midden (weer kan je je blijkbaar niet in mij verplaatsen).
Dus nee ik kan mij niet in jou verplaatsen omdat je over alles nogal vaag bent en geen standpunt in wilt nemen. Het is heel makkelijk om van alles en nog wat te vinden en dan veilig jezelf buiten de discussie te plaatsen. Als jij zegt dat je niet geloofd in een god (christelijk/islamitisch of wat dan ook) maar het niet uitsluit dat er een god is dan ben je een agnostische atheist per definitie. Of je het nu leuk vind of niet.
Zie verder voor een betere toelichting de post van lunatic hier precies boven.
Ik heb geen wetenschappelijke achtergrond maar dat doet er ook niet toe. Ik poneer hier niet een ad verecundiam wat jij wel doet en daar achteraan gooi je een vals dilemma.Mijn wetenschappelijk gebied waar ik momenteel actief ben is electrical power engineering (vermogensomzetting) echter heb ik ook behoorlijk wat kennis op het gebied van theoretische fysica.
Het is trouwens absoluut geen mumbo jumbo ik ontwijk je vraag niet maar geef correct antwoord met fysische achtergrond, dat jij het niet (wil) begrijpen is niet mijn fout. (Dan vraag ik mij af welke technische achtergrond jij hebt)
Je geeft een vaag concept van een 4e dimensie en dan is het dag en nacht concept ineens vreemd. Dit moet jou argument dan sterken dat we iets niet weten/snappen en dat er dan best een god kan zijn. Met diezelfde redenatie moet je dus ook niet (en ik herhaal mijzelf weer) bijv zeus/apollo/thor maar ook feeen en smurfen meenemen. Het is namelijk niet bewezen dat ze niet bestaan.
Van iemand die claimt verstand te hebben van fysica mag ik toch wel meer verwachten dan dit. Er is ook niet bewezen dat wij niet kunnen vliegen. We weten alleen nog niet hoe dus ik zou niet durven zeggen dat wij niet kunnen vliegen.Het doel van de dag en nacht cyclus opmerking was om duidelijk te maken dat het ook iets is wat door de mens verzonnen is en niet iets wat ongedefinieerd ook bestaat in het universum. Ook heeft niemand " wetenschappelijk bewijs" dat de aarde puur 3 dimensionaal is en dus zou ik ook niet durven zeggen dat de aarde bewezen rond is.
Ga je gang zou ik zeggen. Ik ben hier omdat ik opensta voor nieuwe inzichten/argumenten. Het zal echt niet de eerste keer zijn dat ik mijn mening/visie heb bij moeten stellen.Zo kan ik trouwens stuk voor stuk de feiten die je opnoemde als voorbeelden onderuit halen. Al je opmerkingen zijn gebaseerd op een basis stelsel die de mens heeft bedacht niet op waarheden. Ik koos er alleen 2 uit omdat mijn verhaal al lang zat was.
Grappig, dat heb ik ook bij jou opmerkingenIk irriteer mij er momenteel flink aan dat je in veel van mijn opmerkingen iets anders zoekt/denkt te vinden dan wat de opzet daadwerkelijk was. Bij elke opmerking die je bij mijn uitspraken zet denk ik bij mezelf "Maar daar ging het helemaal niet over" of "Wat een drogredenatie".
Graag een voorbeeld. Ik sta open om het verder toe te lichten. Jammer dat je niet verder wilt discussieren maar dat is natuurlijk geheel aan jou. No hard feelingsJe presenteerd veel van je eigen meningen als feiten en vraagt om mijn meningen te "bewijzen", maar vervolgens "counter" je mijn meningen met eigen meningen.
Needless to say ben ik enigszins klaar met de discussie met jou.
Nu ons kabinet afhankelijk is van gedoogsteun van CU en SGP (en D66, interessante combinatie) zal de weigerambtenaar hier nog wel even blijven bestaan jammer genoeg.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
En nee ik val niet in dat hokje (agnostisch atheist) als ik je plaatje mag geloven. Het is namelijk niet zo dat ik niet geloof dat er geen god bestaat, ik zeg dat ik het niet weet en voor beide opties open sta. Het kan zijn dat je plaatje fout is, maar volgens het plaatje val ik in geen van de 4 catagorien.
En dat komt niet omdat ik niet in een hokje geplaatst wil worden, ik denk dat het het gewoon niet goed beschrijft. Als er een naam is die ik wist voor mijn gedachtegang had ik dat graag benoemd (in een hokje).
Ik weet dat mijn antwoorden enigszins vaag zijn en ik wil best er rustig theoretisch dieper op in gaan en uitleggen (met plezier) echter niet aan iemand die andere, niet fysica, dingen niet accepteert of respecteert.
Een 4e dimensie heeft niets met dag en nacht te maken (dat leek mij duidelijk aangezien ik daar pas een aantal zinnen later over begon). Dag en nacht is een raar concept als je verder kijkt dan een individuele planeet.
Dat er meer dimensies zijn dan wij begrijpen/weten/zien is trouwens hoogst waarschijnlijk (wat er ervoor zorgt dat dingen reageren zoals ze reageren vind waarschijnlijk in een andere dimensie plaats I.E. zwaartekracht). De vergelijking met smurfen is daarom wel een beetje scheef (die zijn toch echt bewezen bedacht door iemand).
Zoals ik al zei wil ik daar best op in gaan en meer uitleggen en meer discussieren, maar daar is het 1 hier het topic niet voor en 2 daar heb ik geen zin in als ik dingen krijg als:
"En iets 10x stelen is toch erger dan iets 1x stelen? Vandaar dat hier ook rekening mee wordt gehouden in de wet (recidivist)"
Je snapt heus wel het punt wat ik hier mee wil maken maar je trekt het hier uit zijn verband om maar je eigen punt te versterken. Het punt is dat als je iets doet wat niet de bedoeling is dat niet wordt goedgepraat als iemand anders iets ergers doet.
"Er zijn ook geloven die wetenschappelijk zaken proberen te bewijzen (creationisme/ID bijv). Is dit dan wel goed (ondanks dat die wetenschap die gebruikt wordt foutief wordt ingezet)"
Dat heeft er totaal niks mee te maken. Naast dat je als je mijn uitspraken hebt gelezen je goed zou weten wat mijn antwoord daarop zou zijn (nee dat is ook niet goed, maar dat praat het ander niet recht).
"Waarom zou ik moeten accepteren dat vrouwen gestenigd worden omdat ze verkracht zijn. Waarom zou ik die mensen respecteren die dit doen?"
Weer heeft het niks met mijn opmerking te maken en trek je het weer uit zijn verband. Nogmaals zou je prima weten wat ik er van vind. Overigens zou ik het prima accepteren als de vrouw zelf gestenigd zou willen worden (niet dat ik zou weten waarom). Alleen dringen dus andere mensen haar het geloof dus op door haar te stenigen als ze het daar niet mee eens is.
Om maar even 3 voorbeelden te noemen. Je argument is sterk over dat ik redelijk vaag ben als het aankomt op fysica, maar stel dan daar de vragen over. Niet over andere dingen die je dan vervolgens uit hun verband trekt.
Misschien komen we daar dan wel nooit uit. Maar als we gewoon stap voor stap de definities afgaan en dat op jou toepassen kom je daar wel op uit. Maar goed, don't take my word for it. Misschien dat een iets andere bron bij jou geloofwaardiger over:Nelusz schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:51:
En nee ik val niet in dat hokje (agnostisch atheist) als ik je plaatje mag geloven. Het is namelijk niet zo dat ik niet geloof dat er geen god bestaat, ik zeg dat ik het niet weet en voor beide opties open sta. Het kan zijn dat je plaatje fout is, maar volgens het plaatje val ik in geen van de 4 catagorien.
En dat komt niet omdat ik niet in een hokje geplaatst wil worden, ik denk dat het het gewoon niet goed beschrijft. Als er een naam is die ik wist voor mijn gedachtegang had ik dat graag benoemd (in een hokje).
http://wiki.ironchariots....itle=Atheist_vs._agnostic
En nogmaals, je verwart nog steeds geloven met 'denken te kunnen weten dat'. Het zijn echt twee verschillende dingen. Je kunt nog steeds dingen wel of niet geloven en ondertussen zeggen dat je het niet weet en/of er voor open staat. Dat is bij atheïsten namelijk net zo goed mogelijk.
Dank voor de iets betere uitleg ver agnostic etc.LuNaTiC schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:56:
[...]
Misschien komen we daar dan wel nooit uit. Maar als we gewoon stap voor stap de definities afgaan en dat op jou toepassen kom je daar wel op uit. Maar goed, don't take my word for it. Misschien dat een iets andere bron bij jou geloofwaardiger over:
http://wiki.ironchariots....itle=Atheist_vs._agnostic
En nogmaals, je verwart nog steeds geloven met 'denken te kunnen weten dat'. Het zijn echt twee verschillende dingen. Je kunt nog steeds dingen wel of niet geloven en ondertussen zeggen dat je het niet weet en/of er voor open staat. Dat is bij atheïsten namelijk net zo goed mogelijk.
Waarschijnlijk is gewoon agnostisch (zonder verder atheist of theist) wel het dichtsbijzijnde waar ik in zou vallen. Maar is het echt zo ongeaccepteerd om te geloven dat beide een mogelijkheid is? Ik snap het verschil tussen zeggen en geloven wat je duidelijk probeert te maken en ik snap je punt.
Maar als je mij met een perfect waarheid serum zou vragen geloof je in iets als een "goddelijk" wezen, denk ik toch echt (nooit geprobeerd uiteraard
Ik weet dat agnosticisme geen "tussenversie" is. Ik beschouw mezelf als agnost. Ik weet niet of God bestaat (of smurfen, de Yeti of het monster van Loch Ness). Ik geloof dat we, in tegenstelling tot smurfen en de Yeti, ook niet kunnen weten of God bestaat omdat de gangbare opvatting van God (met een wil, alwetend en almachtig) zich niet laat testen. Als alwetend en almachtig wezen met een eigen wil kan hij er immers voor kiezen om zich aan waarneming te onttrekken. Wat mij betreft plaatst hij zich daarmee buiten het bereik van wetenschap. Frustrerend voor atheïsten maar voor mij niet zo'n probleem.LuNaTiC schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:52:
Je mist het punt. We leven nu eenmaal in een wereld waarin we allerlei dingen classificeren en indelen. Het adresseren van theïsme en atheïsme is er daar ook gewoon een van.
Dus als we het over diersoorten hebben, dan is homo sapiens er eentje van, en die kunnen we identificeren aan bepaalde kenmerken. Net als dat je een man bent. Daar heb je toch ook geen problemen mee?
Theïsme/atheïsme, gnosticisme/agnosticisme precies zo. Het is het herkauwen van een oude discussie waar ik letterlijk pagina's over getypt heb, maar theïsme adresseert het geloof in de stelling die theïsme (claim van in een god geloven) en het niet accepteren van die claim (atheïsme). Gnosticisme en agnosticisme zegt puur iets over wat je wel en niet kunt weten. Niet 'mutually exclusive' dus. Gnosticisme is namelijk ook niet voorbehouden aan een god-claim, die kun je ook op allerlei andere zaken toepassen.
'Agnost' is dus niet iets als een tussenversie tussen wel en niet geloven. Het is een separaat issue.
Ik vind het verbazingwekkend dat mensen daar een probleem van maken. Is er iets mis met het label 'atheïst' ofzo?
En wat theïsme of atheïsme betreft: Het interesseert me niet. Ik doe, bij gebrek aan bewijs, de aanname dat God niet bestaat. Het is geen geloof. Het is een aanname die het leven een stuk simpeler maakt.
Als het doen van die aanname me atheïst maakt, dan mag je dat zo noemen, maar ik voel me niet thuis in dat hokje. Het label atheïsme staat me niet aan omdat veel atheïsten in mijn ogen gewoon met religie bezig zijn. Een religie zonder god, dat dan weer wel, maar nog steeds religie. Inclusief de bekeringsdrang die eigen is aan veel religies.
Ik zie religie en wetenschap als twee verschillende spelletjes met verschillende regels. Blijf van elkaars veld, probeer het spel van de ander niet volgens je eigen regels te spelen, en er is niks aan de hand. Problemen ontstaan er pas als atheïsten en gelovigen elkaar proberen te bekeren met valse argumenten en allebei doen alsof de wetenschap aan hun kant staat.
Dat laatste gaat erg moeilijk aangezien religie zich meestal vastgrijpt aan dat wat onbekend is (god of the gaps) wetenschap dat onbekende bekend probeert te maken.downtime schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:29:
[...]
Ik zie religie en wetenschap als twee verschillende spelletjes met verschillende regels. Blijf van elkaars veld, probeer het spel van de ander niet volgens je eigen regels te spelen, en er is niks aan de hand. Problemen ontstaan er pas als atheïsten en gelovigen elkaar proberen te bekeren met valse argumenten en allebei doen alsof de wetenschap aan hun kant staat.
Zo zag ik laatst een stuk op tv, iemand stond te prediken in een grote amerikaanse kerk: science believes the universe concists of two forces, a weak force and strong force. They can't figure out what the strong force is, but I know!!!
En daarop volgt een portie gejuich van duizenden....
Walgelijk misbruik van onwetendheid van mensen...
Als het wetenschap aan 1 ding ontbreekt dan is het toch echt PR, niemand die moeite doet aan de massa uit te leggen wat wetenschap is en doet.
Een kennis van me (niet heel snugger persoon) gelooft dat wetenschappers dezelfde onzinnigheid uitkramen als religieuze vertegenwoordigers. Op mijn vraag waarom kwam het antwoord: ik snap niet waar die wetenschappers het over hebben en het kan dus net zo goed onzin zijn...tja...
[ Voor 19% gewijzigd door Mutatie op 18-10-2013 15:55 ]
Los je dat op door tegenclaims te doen die ook niks met wetenschap te maken hebben? Dat vervuilt de discussie alleen maar verder.Mutatie schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:48:
Dat laatste gaat erg moeilijk aangezien religie zich meestal vastgrijpt aan dat wat onbekend is (god of the gaps) wetenschap dat onbekende bekend probeert te maken.
Zo zag ik laatst een stuk op tv, iemand stond te prediken in een grote amerikaanse kerk: science believes the universe concists of two forces, a weak force and strong force. They can't figure out what the strong force is, but I know!!!
En daarop volgt een portie gejuich van duizenden....
Walgelijk misbruik van onwetendheid van mensen...
Meer TV kijken. Meer boeken kopen. Er wordt heel veel PR gedaan. Er is elke avond wel wat op NG al is de kwaliteit wisselend. De BBC maakt veel goeie documentaires. Maar als niemand kijkt...Als het wetenschap aan 1 ding ontbreekt dan is het toch echt PR, niemand die moeite doet aan de massa uit te leggen wat wetenschap is en doet.
Ik kan me dat voorstellen. Voor een leek is het onderscheid tussen echte wetenschap en quasi-wetenschappelijke onzin vaak nauwelijks te maken. Ik ben ook een (geïnteresseerde) leek en ik weet ook niet of het multiversum een plausibele theorie, alleen maar speculatie of zelfs totale onzin is. Ik kan er tien documentaires over zien en nog steeds moet ik maar aannemen dat degene die het verhaal vertelt er echt verstand van heeft. Ik snap best dat er cynici zijn die het op een gegeven moment allemaal niet meer geloven.Een kennis van me (niet heel snugger persoon) gelooft dat wetenschappers dezelfde onzinnigheid uitkramen als religieuze vertegenwoordigers. Op mijn vraag waarom kwam het antwoord: ik snap niet waar die wetenschappers het over hebben en het kan dus net zo goed onzin zijn...tja...
Dat was niet de bedoeling, het was meer een voorbeeld van de "feiten" waar het over ging. Voor de volgelingen is de uitspraak over die strong force een feit.downtime schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:06:
[...]
Los je dat op door tegenclaims te doen die ook niks met wetenschap te maken hebben? Dat vervuilt de discussie alleen maar verder.
Dat is waar en BBC staat wat mij betreft ver voorop qua kwaliteit, maar toch zoeken weinig mensen het op terwijl ze er dagelijks mee te maken hebben.Meer TV kijken. Meer boeken kopen. Er wordt heel veel PR gedaan. Er is elke avond wel wat op NG al is de kwaliteit wisselend. De BBC maakt veel goeie documentaires. Maar als niemand kijkt...
Gebrek aan interesse is het geloof ik niet aangezien mensen zich toch best veel bezig houden met de wereld om zich heen, hence religie.
Die BCC documentaires, hoe goed ook gemaakt en hoe "simpel" soms ook neergezet, zijn voor de meesten nog steeds abracadabra en maar moeilijk of geen grip op te krijgen dus word er meestal geen aandacht aan gegeven.
Ik dacht meer aan een soort PR voor de massa, hoe dat precies moet zijn weet ik niet (is ook een BCC docu over) maar dat het dat effect nu nog niet heeft lijkt me een "feit" als je ziet hoeveel mensen geen benul hebben.
Niet het soort PR over waarom we bv naar Higgs moeten zoeken, dat is meteen te ingewikkeld voor de meesten.
Hier komen we er soms al niet helemaal uit, laat staan dat Henk op de hoek er wel kaas van heeft gegeten, voor hem is die uitspraak over strong force een feit (en dat vind ik persoonlijk dan weer jammer)
[ Voor 3% gewijzigd door Mutatie op 18-10-2013 16:47 ]
Tijd is relatief, en dan? Wat is er belachelijk aan? Wat is er mis mee? Als je jouw redenering volgt kan je tijd vervangen door gelijk welk woord, zoals temperatuur of snelheid.Nelusz schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:16:
Tijd is een belachelijk concept aangezien het iets is wat eigenlijk niet bestaat. Het is door de mens gecreeerd als basis. Tijd wordt, simpel gezegd, gedefinieerd als aantal reacties. Een seconde is in de wetenschap vastgelegd als:
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Stiekem moest ik in mijzelf gniffelen omdat de twee grootheden die je noemt afgeleid zijn van tijd.witeken schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:00:
[...]
Tijd is relatief, en dan? Wat is er belachelijk aan? Wat is er mis mee? Als je jouw redenering volgt kan je tijd vervangen door gelijk welk woord, zoals temperatuur of snelheid.
Maar zonder gekkigheid, in mijn uitdrukkingen ben ik misschien iets te ver gegaan. Hetgene wat het doel van mijn opmerking was om duidelijk te maken dat de basis van de fysica niet absoluut is. Is het nemen van tijd als basis nuttig? Zeker weten. Moeten we er mee stoppen? Zeker niet. Maar het blijft een verzinsel van de mens wat eigenlijk geen echte betekenis heeft
So, while it is possible to say that one can't move from "is" to "ought," we should be honest about how we get to "is" in the first place. Scientific "is" statements rest on implicit "oughts" all the way down. When I say, "Water is two parts hydrogen and one part oxygen," I have uttered a quintessential statement of scientific fact. But what if someone doubts this statement? I can appeal to data from chemistry, describing the outcome of simple experiments. But in so doing, I implicitly appeal to the values of empiricism and logic. What if my interlocutor doesn't share these values? What can I say then? What evidence could prove that we should value evidence? What logic could demonstrate the importance of logic? As it turns out, these are the wrong questions. The right question is, why should we care what such a person thinks in the first place?
Van onze grote vriend Sam Harris uiteraard
Het gehele (interessante artikel) hier
[ Voor 5% gewijzigd door thewizard2006 op 18-10-2013 17:39 ]
Beantwoord volgende vragen en je weet ik welk hokje je past:Nelusz schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:51:
1. Geloof je in een god/opperwezen?
a. Ja.
b. Nee.
2. Weet je het zeker?
c. Ja.
d. Nee.
a + c = gnostische theïst
a + d = agnostische theïst
b + c = gnostische atheïst
b + d = agnostische atheïst
Er is geen vijfde hokje. Ofwel ben/geloof je iets, ofwel simpelweg niet. Je ben sowieso 1 van deze 4 mogelijkheden. Is net zoals die akoffiepot of astoel van enkele tientallen pagina's geleden. Enkel als je een stoel bent, ben je een stoel. Enkel als je in god gelooft ben je een theïst. In alle andere gevallen ben je een astoel of atheïst.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
c. Een beetje.witeken schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:43:
[...]
Beantwoord volgende vragen en je weet ik welk hokje je past:
1. Geloof je in een god/opperwezen?
a. Ja.
b. Nee.
d. Soms.
e. Ik weet het niet.
f. Ik ben er nog niet uit.
g. Het interesseert me niet.
h. Wat is dat? Een god/opperwezen?
i. Nu nog niet, maar dat kan nog komen.
Het leven is gelukkig niet zo zwart/wit als sommige mensen willen geloven.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Niet per se frustrerend voor mij als atheïst, het betekent dat we hem niet kunnen onderzoeken in dat geval en dus gewoon doen alsof ie niet bestaat. Het is alleen wel jammer dat andere mensen hun acties en hun hele leven erop baseren, en dat dit onwenselijke (en onmenselijkedowntime schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:29:
[...]
Ik weet dat agnosticisme geen "tussenversie" is. Ik beschouw mezelf als agnost. Ik weet niet of God bestaat (of smurfen, de Yeti of het monster van Loch Ness). Ik geloof dat we, in tegenstelling tot smurfen en de Yeti, ook niet kunnen weten of God bestaat omdat de gangbare opvatting van God (met een wil, alwetend en almachtig) zich niet laat testen. Als alwetend en almachtig wezen met een eigen wil kan hij er immers voor kiezen om zich aan waarneming te onttrekken. Wat mij betreft plaatst hij zich daarmee buiten het bereik van wetenschap. Frustrerend voor atheïsten maar voor mij niet zo'n probleem.
Uiteraard kan een God daarvoor kiezen, maar dat is niet het beeld wat veel geloven en gelovigen schetsen. Die hebben het over een almachtige, alwetende, alaanwezige god die ook zijn effecten in de realiteit laat zien .Een god die gebeden verhoort en ingrijpt. Dat strookt dan niet echt met de realiteit, als je het mij vraagt (en is op zich ook wel te testen, en is ook getest (gebeden verhoren, bijv).
Tsja als je die aanname doet, dan heb je een gebrek aan geloof en kom je er toch op uit. Het is gewoon een uitkomst, meer niet.En wat theïsme of atheïsme betreft: Het interesseert me niet. Ik doe, bij gebrek aan bewijs, de aanname dat God niet bestaat. Het is geen geloof. Het is een aanname die het leven een stuk simpeler maakt.
Als je echt eerlijk en reëel bent, dan moet je volgens mij tot de conclusie komen dat dat echt wel meevalt. De mensen die hier discussiëren, of de mensen die je op youtube ziet, de bekende atheïsten die ageren tegen religie (met goede reden), zijn geenszins de norm als het gaat om atheïsten.Als het doen van die aanname me atheïst maakt, dan mag je dat zo noemen, maar ik voel me niet thuis in dat hokje. Het label atheïsme staat me niet aan omdat veel atheïsten in mijn ogen gewoon met religie bezig zijn. Een religie zonder god, dat dan weer wel, maar nog steeds religie. Inclusief de bekeringsdrang die eigen is aan veel religies.
Ga zelf eens na. Hoe vaak heb je in het dagelijkse leven nu over religie. Met je vrienden, kennissen, familie, collega's. Van de meeste van mijn vrienden weet ik geeneens of ze wellicht iets geloven. Of niet geloven, for that matter. Hoe vaak heb je in het dagelijkse leven te maken met mondige atheïsten die je iets proberen op te dringen. Die hun atheïsme op proberen te dringen. Die gelovigen een levensstijl proberen op te dringen.
En dan hebben we het over Nederland, een seculier land waarin de gelovigen nog altijd afnemen, en waar religie nauwelijks een issue is. Maar kijk ook naar andere landen waar de invloed van religie zo groot is, dat je als atheïst in de minderheid bent en serieus nadeel ondervindt van die positie. En in sommige landen zelfs met gevaar voor eigen leven.
Neem deze bovenstaande constateringen nu eens in overweging en ben benieuwd of je dan nog steeds die mening bent toegedaan.
Atheïsme is slechts het antwoord op het niet accepteren van een godsclaim. Verder is het niet een beweging. Je kunt een seculier humanist zijn en een goed persoon, je kunt een atheïst zijn zonder het eigenlijk zelf echt te weten of uit te dragen. Het heeft geen levensvisie (die haal je dus uit andere filosofieën en levensvisie als het humanisme, skepticisme, enz), geen doctrines, geen autoriteiten, niets.
Er zijn maar weinig atheïsten die als doel hebben mensen te bekeren tot ongelovigen. Uiteraard vinden ze dat op zich een zegen (al was het maar voor die persoon in kwestie, zeg voor eigen 'bestwil'), maar nodig, nee. De meeste vocale atheïsten zijn vooral puur bezig om het kwaad wat religie veroorzaakt, te bestrijden, en vooral voor gelijkheid aan het strijden. Ik zie niet in hoe dat iets slechts is.Ik zie religie en wetenschap als twee verschillende spelletjes met verschillende regels. Blijf van elkaars veld, probeer het spel van de ander niet volgens je eigen regels te spelen, en er is niks aan de hand. Problemen ontstaan er pas als atheïsten en gelovigen elkaar proberen te bekeren met valse argumenten en allebei doen alsof de wetenschap aan hun kant staat.
c. hoe kun je een beetje in iets geloven?Fiber schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:54:
[...]
c. Een beetje.
d. Soms.
e. Ik weet het niet.
d. Je kunt best van positie veranderen. Je kunt best de enige dag een theïst zijn, en later atheïst worden omdat je het niet meer gelooft. Dat is niet echt iets raars. De uitkomst kan veranderen van tijdstip.
e. je weet niet of je wel of niet iets gelooft?
f. je bent er nog niet uit of je iets wel of niet gelooft?
g. Is geen antwoord op of je wel of niet gelooft. Wellicht ben je een apatheist. Atheist for all purposes.
h. woordspelletje. Maar je kunt het best specificeren, en dan alsnog antwoord geven.
i. zie d. Uitkomst op dit moment: een atheïst. en een agnostische for that matter.
Ik vind het maar een flauw spelletje. Als we hier smurfen bespreken, of trollen, of elven, dan heeft niemand moeite om de vraag gewoon te beantwoorden.
Maar zodra het om een godsvraag gaat, dan is het ineens lastig. En dat terwijl het bewijs net zo afwezig of dubieus is als voor smurfen, trollen, of elven. Hoe komt dat toch? Omdat er miljarden mensen in geloven? Sinds wanneer is de meerderheid een graadmeter voor wat waar is?
[ Voor 3% gewijzigd door LuNaTiC op 18-10-2013 18:10 ]
Ja, toen ik zijn woorden "geen enkel hokje past perfect bij mijn ideeën over religie en opperwezens" zag, was ik nog aan het twijfelen of ik erbij zou zetten dat dit geen perfecte hokjes zijn enz. enz., maar ik denk dat mijn uitleg eronder dat zou verklaren...Fiber schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 17:54:
c. Een beetje.
d. Soms.
e. Ik weet het niet.
Dit zijn 2 simpele ja-neevragen, die kan je beantwoorden met ja of met nee. Misschien moet ik de eerste vraag nog strikter formuleren
In welke god geloof je?
a. Vul hier je god in.
b. Kies b als je niets in a hebt kunnen invullen.
Tweakblog van de maand
Definieer: 1. Geloof je in een god/opperwezen?
Door de lading van het wordt God en ook opperwezen zeg ik daarop nee.
Dat wil niet zeggen dat er niet iets meer is waar alles vandaan komt.
"May the Force be with you" komt daar goed in de buurt.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Maar dan begeef je je meer op het gebied van deïsme, pantheïsme. Theïsme gaat wel echt over zo'n opperwezen.KroontjesPen schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:17:
@witeken
Door de lading van het wordt God en ook opperwezen zeg ik daarop nee.
Dat wil niet zeggen dat er niet iets meer is waar alles vandaan komt.
"May the Force be with you" komt daar goed in de buurt.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat een groot deel van boeddhisten atheïsten zijn. Dat klinkt raar, immers, boeddhisme, is dat niet een religie? Maar zo genuanceerd ligt het dan weer wel. Dan nog steeds kun je nog in allerlei supernatural gekkigheid geloven natuurlijk. Maar dat is een reguliere atheïst ook niet altijd vreemd. Hoeveel mensen geloven niet in een opperwezen, maar wel in geesten of andere paranormale dingen?
[ Voor 3% gewijzigd door witeken op 18-10-2013 18:26 ]
Tweakblog van de maand
Klopt. Maar gelovigen weten daar altijd wel een oplossing voor. Bijvoorbeeld: "Je moet geloven om God te zien". Door bewijs van zijn bestaan te zoeken laat je immers al zien dat je niet (genoeg) gelooft.LuNaTiC schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 18:02:
Uiteraard kan een God daarvoor kiezen, maar dat is niet het beeld wat veel geloven en gelovigen schetsen. Die hebben het over een almachtige, alwetende, alaanwezige god die ook zijn effecten in de realiteit laat zien .Een god die gebeden verhoort en ingrijpt. Dat strookt dan niet echt met de realiteit, als je het mij vraagt (en is op zich ook wel te testen, en is ook getest (gebeden verhoren, bijv).
Daarom zijn pogingen om het (niet) bestaan van God te bewijzen gedoemd. Het is al moeilijk om te bewijzen dat iets niet bestaat (denk aan Loch Ness), het is nog moeilijker te bewijzen dat een almachtig wezen niet bestaat, en het is volledig onmogelijk om aan gelovigen te bewijzen dat hun God niet bestaat.
Mag je zeggen. Ik doe het alleen zelf niet.Tsja als je die aanname doet, dan heb je een gebrek aan geloof en kom je er toch op uit. Het is gewoon een uitkomst, meer niet.
True. Maar de "gewone" atheïsten zullen zich veelal ook niet als atheïst omschrijven. De mensen die dat predikaat wel zelf kiezen zijn meestal juist de mensen die daar (luidruchtig) voor uitkomen.Als je echt eerlijk en reëel bent, dan moet je volgens mij tot de conclusie komen dat dat echt wel meevalt. De mensen die hier discussiëren, of de mensen die je op youtube ziet, de bekende atheïsten die ageren tegen religie (met goede reden), zijn geenszins de norm als het gaat om atheïsten.
Ik geef toe dat mijn "onverschilligheid" tegenover religie vanuit een comfortabele positie komt. Ik voel me in Nederland niet bedreigd door religie. Soms erger ik me aan religie(s) maar er zijn wel meer groepen waar ik me aan erger en de religieuzen springen daar niet echt uit.En dan hebben we het over Nederland, een seculier land waarin de gelovigen nog altijd afnemen, en waar religie nauwelijks een issue is. Maar kijk ook naar andere landen waar de invloed van religie zo groot is, dat je als atheïst in de minderheid bent en serieus nadeel ondervindt van die positie. En in sommige landen zelfs met gevaar voor eigen leven.
True. Maar dat neemt niet weg dat ik me gevoelsmatig niet identificeer met atheïsten (of beter gezegd: mensen die zichzelf als atheïst benoemen).Atheïsme is slechts het antwoord op het niet accepteren van een godsclaim. Verder is het niet een beweging. Je kunt een seculier humanist zijn en een goed persoon, je kunt een atheïst zijn zonder het eigenlijk zelf echt te weten of uit te dragen. Het heeft geen levensvisie (die haal je dus uit andere filosofieën en levensvisie als het humanisme, skepticisme, enz), geen doctrines, geen autoriteiten, niets.
Ik heb niet gezegd dat het slecht is. Ik vind wel dat het soms onder valse vlag gebeurd. Uit naam van wetenschap terwijl ze in werkelijkheid alleen het prestige van de wetenschap willen lenen voor hun eigen doeleinden. Net zo goed als sommige gelovigen datzelfde spel proberen te spelen.Er zijn maar weinig atheïsten die als doel hebben mensen te bekeren tot ongelovigen. Uiteraard vinden ze dat op zich een zegen (al was het maar voor die persoon in kwestie, zeg voor eigen 'bestwil'), maar nodig, nee. De meeste vocale atheïsten zijn vooral puur bezig om het kwaad wat religie veroorzaakt, te bestrijden, en vooral voor gelijkheid aan het strijden. Ik zie niet in hoe dat iets slechts is.
Het maakt je post nog zwakker hier.
Stem blanco!
Klopt op zich, maar de bewijslast ligt ook niet bij de atheïst. Het is aan degene die de claim poneert, het bewijs aan te dragen.downtime schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:26:
[...]
Klopt. Maar gelovigen weten daar altijd wel een oplossing voor. Bijvoorbeeld: "Je moet geloven om God te zien". Door bewijs van zijn bestaan te zoeken laat je immers al zien dat je niet (genoeg) gelooft.
Daarom zijn pogingen om het (niet) bestaan van God te bewijzen gedoemd. Het is al moeilijk om te bewijzen dat iets niet bestaat (denk aan Loch Ness), het is nog moeilijker te bewijzen dat een almachtig wezen niet bestaat, en het is volledig onmogelijk om aan gelovigen te bewijzen dat hun God niet bestaat.
overigens zijn er wetenschappers die het wel aandurven om God als hypothese te behandelen en om te kijken of deze faalt. Het boek 'God the failed hypothesis draait daar volledig om. Of kijk naar een onlangs gepubliceerde blog van Jerry Coyne, 'you can't prove a negative': http://whyevolutionistrue...ou-cant-prove-a-negative/
let wel: dit is niet per se mijn mening, het is wel interessant leesvoer
Het maakt mij ook niet zoveel uit. Het maakt je alleen niet minder een atheïstMag je zeggen. Ik doe het alleen zelf niet.
Nee, flauw. In NL zal het ook geen ruk uitmaken of je jezelf nu wel of niet actief als atheïst zou labelen. In andere landen heeft het overigens wel degelijk gevolgen. In Engeland is het zo dat er in het parlement stoelen gereserveerd zijn voor geestelijken van the Church of England. Dit om een bepaald percentage van het volk dat religieus is te vertegenwoordigen. En dat terwijl dat percentage allang geen reëel beeld meer geeft van het echte aantal gelovigen.
Uit enquêtes bleek dat mensen eerst werd gevraagd of ze in een god geloven, en daar 'nee' op antwoordden. Vervolgens werd hen gevraagd onder welke groep ze zich schaarden. Daar bleek dat diezelfde mensen veelal het kruisje zetten bij 'Christelijk'. En waarom? Omdat men over wilde komen als een goed mens, en dat was voor hen de logische keus ('its the Christian thing to do'). Ondertussen heeft er een groepje gelovigen veel meer invloed dan eigenlijk zou moeten. Je kunt er hier meer over terugzien: YouTube: Is Britain A Christian Country? (The Big Questions ft. Richard Dawkins) (Part 1) Echt een bizarre situatie als je er goed over nadenkt.
In de VS is het niet veel anders. Mensen durven zichzelf niet als atheïst te 'outen' of te identificeren vanwege een negatieve klank. Als we met z'n allen niet zo krampachtig zouden doen over het labeltje atheïst, zou de wereld er al een stuk anders uit kunnen zien. In NL is het allemaal zo erg niet, dat Tijs van de Brink de atheïst een heel andere lading geeft dan het eigenlijk is (dus hij echt totaal het beeld van een atheïst misrepresenteert), heb ik weinig last van, anders dan dat het irritant is.
Uiteindelijk klink het mij in de oren als: 'ja ik voldoe aan alle eigenschappen van iemand van het kaukasische ras, maar ik noem mezelf niet actief kaukasiër. Prima, het maakt je alleen niet minder kaukasisch.
Verder zouden we dit onderwerp wel kunnen laten rusten volgens mij...
Dat hangt allemaal van de context af toch? Als het er niet toe doet zal ik mezelf niet als atheïst bestempelen. In de context van deze discussie vind ik het toch wel handig als we van elkaar een beetje weten wat je overtuigingen zijn en waar je wel of niet in gelooft, en dat we daarin dezelfde begrippen hanteren.True. Maar de "gewone" atheïsten zullen zich veelal ook niet als atheïst omschrijven. De mensen die dat predikaat wel zelf kiezen zijn meestal juist de mensen die daar (luidruchtig) voor uitkomen.
Nogmaals, het is een nietzeggende statement. Richard Dawkins is waarschijnlijk iemand waar jij je niet mee identificeert als atheïst, omdat hij door velen wordt gekenmerkt als een militante atheïst. Maar iemand als Isaac Asimov, beroemd schrijver, seculier humanist, is dat ook niet iemand waar je jezelf zou kunnen identifceren?True. Maar dat neemt niet weg dat ik me gevoelsmatig niet identificeer met atheïsten (of beter gezegd: mensen die zichzelf als atheïst benoemen).
Nogmaals, atheïsme zelf zegt helemaal niets over iemand. Puur alleen of je de godsclaim wel of niet accepteert.
hm, ik begrijp geloof ik niet zo wat je bedoelt hier. Misschien heb je er een voorbeeld van.Ik heb niet gezegd dat het slecht is. Ik vind wel dat het soms onder valse vlag gebeurd. Uit naam van wetenschap terwijl ze in werkelijkheid alleen het prestige van de wetenschap willen lenen voor hun eigen doeleinden. Net zo goed als sommige gelovigen datzelfde spel proberen te spelen.
Die rassen zijn trouwens een nogal onzinnige arbitraire constructie (of ja, wel zinvol vanuit bepaald perspectief natuurlijk), misschien net als *theisme.
Uiteindelijk is het de realiteit dat we miljarden gelovigen hebben, die we als theïsten classificeren, waardoor we de niet gelovigen als atheïsten kunnen classificeren. Ik heb het niet bedacht, ik deal er alleen maar mee.
Of zoals Ricky Gervais eens treffend zijn: "The word "atheist" shouldn't even exist. If people didn't keep inventing supernatural beings we wouldn't have to keep denying them."
Moet je natuurlijk wel een vraag stellenKroontjesPen schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 19:31:
Had moet weten witeken dat je nooit antwoord op een vraag.
Het maakt je post nog zwakker hier.
Tweakblog van de maand
[ Voor 58% gewijzigd door begintmeta op 18-10-2013 21:06 ]
Ik vind je argumenten ook niet erg overtuigend, maar niet omdat de natuurkunde erin niet klopt. Het probleem zit eerder in de betekenis van termen. Jij gaat behoorlijk rücksichtlos om met de betekenis en het gebruik van essentiële termen als 'feit', 'waarheid', 'geloof', etc.Nelusz schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 14:51:
Ik weet dat mijn antwoorden enigszins vaag zijn en ik wil best er rustig theoretisch dieper op in gaan en uitleggen (met plezier) echter niet aan iemand die andere, niet fysica, dingen niet accepteert of respecteert.
Een 4e dimensie heeft niets met dag en nacht te maken (dat leek mij duidelijk aangezien ik daar pas een aantal zinnen later over begon). Dag en nacht is een raar concept als je verder kijkt dan een individuele planeet.
Dat er meer dimensies zijn dan wij begrijpen/weten/zien is trouwens hoogst waarschijnlijk (wat er ervoor zorgt dat dingen reageren zoals ze reageren vind waarschijnlijk in een andere dimensie plaats I.E. zwaartekracht). De vergelijking met smurfen is daarom wel een beetje scheef (die zijn toch echt bewezen bedacht door iemand).
Wat je doet is het volgende: je neemt (impliciet!) de zwaarst mogelijke definities voor 'feit' en 'bewijs', en maakt vervolgens het argument "de wetenschap kan niet aan deze zware eisen voldoen, DUS alles is mogelijk". Dat is een behoorlijk zwak argument en maakt de discussie erg verwarrend. In de eerste plaats is het zwak, omdat je argument niet zozeer je conclusie onderbouwt maar vooral je definities/aannames in twijfel trekt. Daarnaast is het verwarrend, omdat jouw definities (die je nergens expliciet aangeeft of onderbouwt) totaal niet voortkomen uit de lopende discussie, maar enkel uit jouw stroman-weergave van je tegenpartij. Dat doe je waarschijnlijk niet bewust, vandaar dat ik je redenaties erg onzorgvuldig vind.
Ik vermoed dat je anti-intellectuele standpunten vooral voortkomen uit een verwarring in de taal.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
'Denying' in die zin kun je lezen als 'het niet accepteren van de godsclaim' (en daarmee het tegenovergestelde van een theïst dus). Maar denk niet dat dit een semantische discussie waard is.... (We weten toch wat we bedoelen, of niet?)begintmeta schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 21:04:
Je hoeft ze ook niet te ontkennen, of wel? Ik zou niet weten waarom in ieder geval.
Stem blanco!
Als je niet in zoiets gelooft ben je (volgens Wikipedia) een atheïst.
Tweakblog van de maand
Definieer definieer. Oeps, discussie zit in een dead-lock. Heel nuttig om zo'n vragen te blijven stellen.KroontjesPen schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:44:
[...]
Het zijn de richtlijnen, (ge)(ver)boden om met die Godsdefinitie om te gaan.
Hoewel de meeste religies uitgaan van het bestaan van één de dezelfde God komt dat niet tot uitdrukking door hun verscheidenheid en sommige tegenstelling.
Ga je uit van de Natuur als Bron en Kracht dan wordt daar niet gelijk een religie bij betrokken.
Datzelfde gevoel heb ik bij "The Force".
Wanneer iemand dus vraag of ik in God geloof dan denk ik aan die van de bijbel en zeg: Nee.
Mocht de wetenschap ooit een 'God' vinden dan moeten de religies dus niet gelijk gaan juichen.
Het zou die bovenstaande vormen kunnen hebben en daarmee de religie onzinnig maken.
Stem blanco!
En om niet het wiel opnieuw uit te vinden, lijkt me wat hier beschreven staat prima: Wikipedia: Theism
Met nogmaals als goede uitleg van deze hele discussie: http://wiki.ironchariots....itle=Atheist_vs._agnostic
Je blijft je dogma herhalen als een echte fundamentalist.LuNaTiC schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:17:
Het hoeft niet ingewikkelder gemaakt te worden dan het is volgens mij. We hebben het over theïsme/atheïsme, dus als we even een stap terugdoen voor we willen bepalen of iemand een theïst is of een atheïst is, dan moeten we theïsme dus definiëren.
En om niet het wiel opnieuw uit te vinden, lijkt me wat hier beschreven staat prima: Wikipedia: Theism
Met nogmaals als goede uitleg van deze hele discussie: http://wiki.ironchariots....itle=Atheist_vs._agnostic
Je kan wel iemand in een hokje drukken door de vraag voor hem of haar te beantwoorden (en zo in je hokje te passen) maar, die hokjes kunnen arbitrair zijn voor diegene (lees niet voldoen aan hun beeld). Als die hokjes niet voldoen of diegene niet wensen te kiezen tussen deze hokjes, gaat je verhaal niet op.
A. Je gelooft in iets of niet.
B. Er is wel iets ja.
A. Dan geloof je.
B. In wat dan?
A. Dat maakt niet uit voor mijn hokje.
B. Je hokje is te krap. Wordt gedeeld met geloven waar ik niks mee te maken wil hebben.
A. Je gelooft in iets of niet.
B. Ik weet het niet eigenlijk.
A. Je moet een antwoord geven. Ja of nee.
B. Nee dan moet ik (partij) kiezen, dat wil ik niet.
A. ....
A. Maar je gelooft dus.
B. ....
B. Laat maar.
Maar goed, dead horse enzo.
Eigenlijk is zoals witeken het uitlegt niet helemaal optimaal (en mogelijk heb ik me daar ook schuldig aan gemaakt). Zoals het op de link van ironchariots.org wordt uitgelegd, staat het heel duidelijk.
Lees hem nog eens na, en voor wie dan nóg bezwaar maakt dat je geen ja of nee kan antwoorden, lees deze passage nog eens extra goed:
Note that one may wish to consider a "third option" of simply reserving judgment. This is actually consistent with position number 2. "Disbelief" means lack of belief. If someone reserves judgment, then clearly they don't believe — and thus they disbelieve, which is position 2. In light of this, one must interpret the term "rejection of a claim" as meaning "lack of acceptance" (and thus, in a sense, only a rejection "if forced to choose right now"). In particular, the term "rejection" should not be interpreted as being based in any way on an acceptance of the opposite claim.
oh en mij typeren als een dogmatische fundementalist, that's rich coming from you
edit2: en wat mij betreft laten we de discussie ook rusten, dit was eigenlijk de reden waarom ik in mijn eerste reply naar nelusz letterlijk zei "als je nu agnost gaat zeggen, laat dan maar zitten", want ik wist van tevoren dat dit zou komen - helaas. En dan mag ik misschien bij jou wel overkomen als een fundementalist, maar ik heb al aangegeven waarom ik het belangrijk vind dat we met zijn allen juiste terminologie hanteren.
[ Voor 20% gewijzigd door LuNaTiC op 19-10-2013 20:40 ]
LuNaTiC schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:48:
Ik dacht eigenlijk al dat we hier een paar honderd pagina's geleden over uit waren, maar prima.
Eigenlijk is zoals witeken het uitlegt niet helemaal optimaal (en mogelijk heb ik me daar ook schuldig aan gemaakt). Zoals het op de link van ironchariots.org wordt uitgelegd, staat het heel duidelijk.
Lees hem nog eens na, en voor wie dan nóg bezwaar maakt dat je geen ja of nee kan antwoorden, lees deze passage nog eens extra goed:
Note that one may wish to consider a "third option" of simply reserving judgment. This is actually consistent with position number 2. "Disbelief" means lack of belief. If someone reserves judgment, then clearly they don't believe — and thus they disbelieve, which is position 2. In light of this, one must interpret the term "rejection of a claim" as meaning "lack of acceptance" (and thus, in a sense, only a rejection "if forced to choose right now"). In particular, the term "rejection" should not be interpreted as being based in any way on an acceptance of the opposite claim.
oh en mij typeren als een dogmatische fundementalist, that's rich coming from you
edit2: en wat mij betreft laten we de discussie ook rusten, dit was eigenlijk de reden waarom ik in mijn eerste reply naar nelusz letterlijk zei "als je nu agnost gaat zeggen, laat dan maar zitten", want ik wist van tevoren dat dit zou komen - helaas. En dan mag ik misschien bij jou wel overkomen als een fundementalist, maar ik heb al aangegeven waarom ik het belangrijk vind dat we met zijn allen juiste terminologie hanteren.
Even de (zwakke) quote en (dus) de discussie laten voor wat het is omdat, zoals je zelf al zegt dit een aantal pagina's geleden al tot in den treure aan de orde is gekomen. De opmerking fundementalist komt voort uit het feit dat je deze stelling blijft reperteren (en eventueel onderbouwt met dezelfde quote). Dat maakt het nog niet meer of minder waar (voor mij tenminste). The more I post it, the more it will become the truth. Je opmerking had ik inderdaad ook al gelezen en ik liet het daarom ook met rust. Maar, als je dan er toch op door gaat, zoals je previous posts, dan rest mij niets om daar toch weer op te reageren. Je laatste zin, tja. I rest my case.
Ik zeg het nog maar eens; iedereen moet vooral lekker geloven wat ie wil, en als je je niet comfortabel voelt onder een bepaald label, soit, loop er vooral niet mee op je voorhoofd rond. Het is echt niet per se dat ik anderen in een hokje wil duwen. Wat ik wel irritant vind is als mensen dan dus míjn standpunt totaal 'butcheren'. Let wel, de gelovigen zijn niet echt het probleem hier. Die zijn voornamelijk gnostische theïsten. En met hier en daar een paar voorzichtigere agnostische theïsten.
Maar het gaat wel fout bij atheïsme. Dan krijg je dus: 'oh, ben jij atheïst? Waarom denk jij te weten dat er geen god is? Wat arrogant! Is het intellectueel niet veel eerlijker om een agnost te zijn?'
Tsah en daar ga ik dan van zuchten. Dat is totaal een stroman maken van mijn positie als een (agnostische) atheïst en ja dáárom vind ik juiste terminologie belangrijk.
Dus ja dit mag dan een vermoeiende discussie zijn, en noem jezef een deïst, een pantheïst of ietsist, en noem jezelf vooral geen atheïst voor wat voor reden dan ook... Maar het heeft ook effect op anderen, en dan met name atheïsten.
Dus als deze discussie gaat rusten heb ik niet echt de illusie dat mensen per se om zijn, maar ik zou al een gat in de lucht springen als mensen er even stil bij gaan staan dat:
• atheïsten an sich helemaal niet zeggen dat er geen god bestaat
• dat atheïsten ook niet an sich denken te weten dat er geen god bestaat
• dat een 'agnost' in de context van de godsclaim op zichzelf nog niets is, en al helemaal geen middle ground tussen geloven of niet geloven
• en de bonus zou dan zijn dat dan hopelijk men ook daarom inziet dat geloof en (denken te) weten 2 separate issues zijn die je uiteindelijk dan kan combineren.
[ Voor 133% gewijzigd door thewizard2006 op 23-10-2013 09:32 ]
[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 22-10-2013 10:11 ]
Tweakblog van de maand
The Vatican officially declared its intention to defeat the Church of England - not in a theological re-match nearly 500 years after they split, but on the cricket pitch.
Ik ben benieuwd.The challenge was launched at the baptism of the St. Peter's Cricket Club. Vatican officials said the league will be composed of teams of priests and seminarians from Catholic colleges and seminaries in Rome. The seminaries and religious colleges will play each other in a "Twenty20" tournament, where games last about three hours.
After that, the best players will form a Vatican team, which will be called the "Vatican XI," and challenge the Church of England to form its own team of Anglican priests and seminarians to play in London at Lord's, the home of cricket.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
Zeker. Ik denk dat jij toch wel redelijk die kant op neigt, als je het al niet bent. Zelfde geldt voor mij hoor, ik ben net zo agnostisch tegen over het bestaan van een god als het bestaan van elfjes. Ik laat wel een ruimte om me te overtuigen van het tegendeel, maar for all intents en purposes leef ik mn leven als een gnostische atheist.witeken schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:08:
Zijn er ook gnostische atheïsten?
In de discussie is ie echter niet handig omdat je dan een bewijslast krijgt die niet echt nodig is. Ik hoef niet per se te bewijzen dat er een god bestaat, het beargumenteren waarom het onwaarschijnlijk is, is voldoende. Ik claim ook niet het te kunnen bewijzen dat ie niet bestaat, dus in die zin, agnostisch.
Voor mij is het voldoende dat er geen argumenten zijn dat het waarschijnlijk is, ik hoef niet te beargumenteren dat het onwaarschijnlijk is. Misschien is dat wel het subtiele verschil tussen de twee a'sLuNaTiC schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:53:
... Ik hoef niet per se te bewijzen dat er een god bestaat, het beargumenteren waarom het onwaarschijnlijk is, is voldoende. ...
Zeker omdat het in een discussie/dialoog ook wat meer handvatten geeft voor verdere discussie.
(overigens doet iedereen dit toch wel, tot op zekere hoogte, in dit soort discussies? Iemand doet een claim, draagt daarvoor argumenten en bewijs voor aan, en dat ga je dan onderzoeken. Je stopt niet bij 'oh dat vind ik niet overtuigend'. Maar je gaat door met 'nee dat is niet overtuigend, want...' Nu begrijp ik dat het niet je doel is om een godsclaim in zijn geheel zo te beargumenteren dat ie onwaarschijnlijk is, maar als je argumenten krijgt aangedragen van de claimer, dan zul je toch die argumenten weerleggen en aantonen waarom die argumenten niet overtuigend zijn).
[ Voor 46% gewijzigd door LuNaTiC op 22-10-2013 21:51 ]
<clint eastwood>Are you happy now? Huh, punks?</clint eastwood>
Het kan nog veel extremer. Dit haalde bijv. onlangs de Mirror:DevilsProphet schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:50:
http://www.telegraaf.nl/g..._dood_door_mazelen__.html
<clint eastwood>Are you happy now? Huh, punks?</clint eastwood>
http://www.mirror.co.uk/n...girl-found-hanged-2530189
Zeker in het geval van het meisje met mazelen vraag je je af in hoeverre haar "bewuste keuze" ingegeven was door geloof, of sociale druk, of juist ook door de wens naar een beter leven in het hiernamaals.choolgirl found hanged after saying she 'wanted to be with daddy in heaven'
Tragic Maria Kislo, 12, left a note saying how much she missed father Arek, who died suddenly after suffering a heart attack in 2009
Als je, zoals dit meisje, gehandicapt bent en in een rolstoel zit, dan kan de dood vinden, door de wil van God/de predikant te volgen in weerwil van politieke druk een goed toelatingsbewijs tot de hemel lijken (ook al gelooft men officieel in predestinatie).'Ze koos er bewust voor om zich ondanks haar zwakke gezondheid niet te laten inenten', aldus Govert Kamerik, directeur van haar middelbare school, het gereformeerde Calvijn College in Goes.
Misschien ben ik te cynisch, maar ik vraag me af in hoeverre de redenatie van dit meisje "gereformeerd" was, en in hoeverre die eender was aan de redenaties van mensen die euthanasie overwegen.
Neem je niet wat te makkelijk aan dat een gehandicapte wel een doodswens zal hebben?Spheroid schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:16:
Als je, zoals dit meisje, gehandicapt bent en in een rolstoel zit, dan kan de dood vinden, door de wil van God/de predikant te volgen in weerwil van politieke druk een goed toelatingsbewijs tot de hemel lijken (ook al gelooft men officieel in predestinatie).
Misschien ben ik te cynisch, maar ik vraag me af in hoeverre de redenatie van dit meisje "gereformeerd" was, en in hoeverre die eender was aan de redenaties van mensen die euthanasie overwegen.
http://religionresearch.o...allah-de-wolken-en-afval/
http://www.woezelenpip.nl/
"Some people are determined to be offended." Het blijkt maar weer. Niet alleen zijn deze beledigde moslims knettergek, ook de makers van Woezel & Pip dat ze zich hiervoor excuseren.
Ik hoop nog steeds dat het een Poe is.
...
Verwijderd
Klopt. Om over geloof te praten zul je eerst moeten geloven (of tenminste hebben moeten gelooft). Dat houdt wel in dat dit tussen geloven onderling een even zo groot probleem opwerpt. Het probleem is dat voor de wereld overtuigers, de wetenschap het/een bewijs levert. Tenminste, tot die weer wordt weerlegd. Maar dan wordt dat de nieuwe overtuiging.Luxicon schreef op donderdag 07 november 2013 @ 23:43:
Nog steeds gaat het hier niet over het geloof, maar over het ongeloof. Voornamelijk waar het op neer komt, Ja God bestaat, nee God bestaat niet. Het is te hopen ongelovigen snappen gelovigen hier in principe niets te zoeken hebben. Als ze over geloof willen spreken, is dat interessanter met gelovigen onderling. Leuk om de wereld te overtuig, maar als dat niet aangenomen wordt is het puur het ja en nee spelletje.
Wat dat betreft wordt er gemeten met twee maten. Aan de regels van (bijvoorbeeld!) de bijbel moet worden vast gehouden (Volgens de wetenschappers hier, in werkelijkheid is die ook veranderlijk, al dan wat trager). Anders kan het hele geloof wel op de schop. Dat de wetenschap met enig regelmaat wordt weerlegd (lees nieuwe inzichten) is juist de kracht ervan. Of juist de zwakte. Het is maar hoe je het bekijkt.
Voor mij persoonlijk is wiskunde, het periodiek systeem, bach, ed. van een bepaalde schoonheid dat ik twijfel of er wel of niet een God bestaat. Ik laat die vraag dan graag ook open.
Verwijderd
Dit is onzin. Je hoeft ook niet homofiel te zijn (geweest) om over homofilie te praten.Koenoe schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 00:08:
Klopt. Om over geloof te praten zul je eerst moeten geloven (of tenminste hebben moeten gelooft)
Ik houd het liever op "al doende leert men". Van wie is de uitspraak: "ik had het mis" waarschijnlijker?Dat houdt wel in dat dit tussen geloven onderling een even zo groot probleem opwerpt. Het probleem is dat voor de wereld overtuigers, de wetenschap het/een bewijs levert. Tenminste, tot die weer wordt weerlegd. Maar dan wordt dat de nieuwe overtuiging.
Veel mensen zien wetenschap verkeerd. Er zal zelden een ultiem bewijs uit de wetenschap komen. Er wordt gezocht naar de best mogelijke verklaring.
Zoveel wordt er niet weerlegd. Maar als er iets wordt weerlegd worden wetenschappers daar doorgaans heel enthousiast van.Wat dat betreft wordt er gemeten met twee maten. Aan de regels van (bijvoorbeeld!) de bijbel moet worden vast gehouden (Volgens de wetenschappers hier, in werkelijkheid is die ook veranderlijk, al dan wat trager). Anders kan het hele geloof wel op de schop. Dat de wetenschap met enig regelmaat wordt weerlegd (lees nieuwe inzichten) is juist de kracht ervan.
Ik zie het niet als zwakte. Zie het als een bedrijf dat bijna continu klanttevredenheidsonderzoeken doet. Als iemand een compliment geeft, wordt daarvoor wel bedankt, maar het verandert niet zoveel. Het is wel fijn voor de medewerkers. Dat is bijvoorbeeld als er een voorspelling is gedaan die na wetenschappelijk onderzoek blijkt te kloppen.Of juist de zwakte.
Maar het kan ook dat iemand niet tevreden is bij een klanttevredenheidsonderzoek. Daar wordt doorgaans goed naar geluisterd. Er kan waardevolle informatie uit worden gehaald. Er kan van worden geleerd. Er kan iets mee worden gedaan. Dat is als er iets wordt weerlegd. Naar klanten met gegronde klachten wordt doorgaans goed geluisterd.
En dan zijn er de mensen die bij klanttevredenheidsonderzoek overal het cijfer 1 voor geven en die alleen lopen te tieren. De klantenservice doet er dan goed aan om in de beste gevallen de boel proberen te sussen, en in de slechtste gevallen de telefoon op de haak te gooien.
Mocht je eens met de klantenservice van de kerk bellen, dan krijg je te horen dat je product helemaal niet stuk is en dat (wat er ook mis moge zijn) het zo hoort. Er wordt doorgaans niets met informatie gedaan, als je er op hun forum iets over zegt worden berichten verwijderd en als je er op Twitter iets over zegt word je gedreigd met een rechtszaak wegens smaad en laster.
Met de opkomst van het internet en wereldwijde communicatie doen religies ook erg denken aan het Streisand effect.
Dit is hoe ik het ongeveer zie. Het is dus helemaal niet erg als de wetenschap iets mis heeft. Het is pas erg als het heel vaak zo is, want dan werkt het blijkbaar niet, of als er niet voldoende wordt gedaan met gegronde klachten.
Dan snap je geloven niet.Verwijderd schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 00:39:
[...]
Dit is onzin. Je hoeft ook niet homofiel te zijn (geweest) om over homofilie te praten.
Fair enough. Geloof bekijkt het vanuit een andere hoek. Verkeerde uitleg, God(en) heeft (hebben) nog steeds gelijk (hebben het nooit zo bedoeld).Ik houd het liever op "al doende leert men". Van wie is de uitspraak: "ik had het mis" waarschijnlijker?
Veel mensen zien wetenschap verkeerd. Er zal zelden een ultiem bewijs uit de wetenschap komen. Er wordt gezocht naar de best mogelijke verklaring.
Er wordt zoveel weerlegd. Google anders even de recente geschiedenis.Zoveel wordt er niet weerlegd. Maar als er iets wordt weerlegd worden wetenschappers daar doorgaans heel enthousiast van.
De tevredenheid kan ook door externe factoren komen of een combinatie die niet mee is genomen. De voorspelling kan kloppen, het onderzoek edoch niet helemaal correct (lees de conclusie is niet helemaal juist).Ik zie het niet als zwakte. Zie het als een bedrijf dat bijna continu klanttevredenheidsonderzoeken doet. Als iemand een compliment geeft, wordt daarvoor wel bedankt, maar het verandert niet zoveel. Het is wel fijn voor de medewerkers. Dat is bijvoorbeeld als er een voorspelling is gedaan die na wetenschappelijk onderzoek blijkt te kloppen.
Of het wordt verworpen. Cijfers gemanipuleerd (NS). Dit gebeurt vaker wel dan niet. Voor de rest praat je alleen maar over klant tevredenheid en klantenserice. Geeft denk ik het niveau wel aan (voor een gelovige dan).Maar het kan ook dat iemand niet tevreden is bij een klanttevredenheidsonderzoek. Daar wordt doorgaans goed naar geluisterd. Er kan waardevolle informatie uit worden gehaald. Er kan van worden geleerd. Er kan iets mee worden gedaan. Dat is als er iets wordt weerlegd. Naar klanten met gegronde klachten wordt doorgaans goed geluisterd.
Edit: Sorry deze nuance had ik even gemist. Of iets heel vaak of, minder vaak is, is een questie van perceptie. Zoals ik al eerder aangaf ligt hierin juist de kracht van de wetenschap. Ook al wordt het vaak weerlegd, we komen tot nieuwe inzichten. Dat is vooruitgang. Tenminste, voor de niet gelovigen onder ons. Voor de gelovigen kan er dan wel sprake van vooruitgang zijn, het eindpunt, dan wel doel, basis, is al bekend.Dit is hoe ik het ongeveer zie. Het is dus helemaal niet erg als de wetenschap iets mis heeft. Het is pas erg als het heel vaak zo is, want dan werkt het blijkbaar niet, of als er niet voldoende wordt gedaan met gegronde klachten.
Een geloof kan 2000 jaar (of meer zelfs) bestaan. Daaraan meten we dan de wetenschap van heden ten dage. I.p.v. te kijken naar de wetenschap van de afgelopen 2000 jaar. Geloof mij, die is in die 2000 jaar meer veranderd dan een bepaald geloof. En dan zou ik willen zeggen dat die wetenschap al die tijd open stond voor verandering, maar helaas. Ook dit is iets van de afgelopen decennia/eeuwen.
Had nog een aantal leuke woord/zinspelingen m.b.t. klant tevredenheid en geloof in gedachten, maar laat maar.
[ Voor 23% gewijzigd door Koenoe op 08-11-2013 04:19 ]
Waarom niet? Ik geloof elke dag dat de zon opkomt en dat dat de waarheid is, zo kan ik me voorstellen en inleven dat iemand het hele sprookje van god kan geloven en dat zijn/haar waarheid is.
Het ervaren is irrelevant, dat gevoel komt imo echt niet voort uit een opperwezen, eerder een evolutionair bijeffect van ons bewustzijn (doodgaan is best traumatisch, lijkt me best een puntje voor als je lichaam een functie heeft waarmee dat iets beter te verteren is)
Dat geloof/wetenschap verhaal snap ik niet. De heilige boeken zijn de waarheid, hoe kan je die vaststaande waarheden aanpassen? Wetenschap zoekt verklaringen. Hoe ga je die 2 vergelijken?
(zomaar een gedachte, religie komt niet meer onder de feiten van vandaag de dag uit dat zaken uit heilige boeken onwaar blijken en proberen nu wetenschap omlaag te halen zodat ze gelijk of erboven staan)
Ik zie steeds vaker hoe religie wetenschap als middel pakt om het gebrek aan kennis van volgelingen te misbruiken.
Je zegt het zelf al, het hele sprookje. M.a.w. je gelooft (het) niet. Voor een klein kind is Sinterklaas ook echt. Eerst geloven in Sinterklaas dan, praten we verder.Mutatie schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 01:46:
[...]
Waarom niet? Ik geloof elke dag dat de zon opkomt en dat dat de waarheid is, zo kan ik me voorstellen en inleven dat iemand het hele sprookje van god kan geloven en dat zijn/haar waarheid is.
Het ervaren is irrelevant, dat gevoel komt imo echt niet voort uit een opperwezen, eerder een evolutionair bijeffect van ons bewustzijn (doodgaan is best traumatisch, lijkt me best een puntje voor als je lichaam een functie heeft waarmee dat iets beter te verteren is)
Dat geloof/wetenschap verhaal snap ik niet. De heilige boeken zijn de waarheid, hoe kan je die vaststaande waarheden aanpassen? Wetenschap zoekt verklaringen. Hoe ga je die 2 vergelijken?
(zomaar een gedachte, religie komt niet meer onder de feiten van vandaag de dag uit dat zaken uit heilige boeken onwaar blijken en proberen nu wetenschap omlaag te halen zodat ze gelijk of erboven staan)
Ik zie steeds vaker hoe religie wetenschap als middel neemt om het gebrek aan kennis van volgelingen te misbruiken.
Dat houdt voor jou dus in dat dat sprookje van je even echt is als die zon die opkomt. Ook iets waar je je vraagtekens bij kan zetten overigens. De zon komt niet echt "op". De aarde draait, enzovoorts.
Wederom een edit: Dat vasthouden aan wat geschreven is en dat dit een vaststaand gegeven is voor een bepaald geloof (en hierdoor weerlegd kan worden) moet maar eens losgelaten worden. Iets ruimer denken graag.
Religie is niet zozeer bezig met het bewijzen van (harde) feiten. Tenminste niet meer zo fanatiek als vroeger (en ja, je hebt een punt hier) maar, toen waren ze ook een groot deel van die wetenschap. Toegegeven er zijn stromingen die recht proberen te praten wat krom is. Er moet altijd ruimte zijn voor argumenten/gedachten van een ieder. Wetenschap of religie.
Nogmaals een edit: Je laatste zin heeft nogal een lading. Waarom verdien ik minder dan de directeur? Waarom ben ik geen directeur? Waarom worden mijn familie en vrienden zo vaak getroffen door ziektes of onheil? Waarom bestaan we? Waarom is het periodiek systeem zoals het is? Waarom klinkt muziek zo mooi? Hoezo is wiskunde niet chaotisch? Waarom, waarom...
Allemaal vragen waarop de wetenschap prima een antwoord kan leveren. Dat maakt dit antwoord (of je het er mee eens bent of niet) niet meer of minder bevredigend. De wetenschap beantwoord die vraag (lees leegte) niet, terwijl een hoop mensen wel wachten op antwoord.
[ Voor 36% gewijzigd door Koenoe op 08-11-2013 03:17 ]
Koenoe schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 00:08:
Klopt. Om over geloof te praten zul je eerst moeten geloven (of tenminste hebben moeten gelooft).
Je posts staan weer vol met drogredenen, in dit geval een mooie cirkelredenering, No True Scotsman en en onderbouwingsloos andermans argumenten wegschuiven met een "dan snap je het niet".Koenoe schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 00:59:
Dan snap je geloven niet.
Ik stel voor dat je het goede voorbeeld geeft en eerst gaat werken aan de kwaliteit van je onderbouwing, en dat je eens loslaat om alleen "nietes" te zeggen. Want dat wordt erg vermoeiend, het is puur discussieverstorend en lijkt meer op uitlokken/trollen.Wederom een edit: Dat vasthouden aan wat geschreven is en dat dit een vaststaand gegeven is voor een bepaald geloof en dat dit een punt is om dit geloof te ondermijnen moet maar eens losgelaten worden. Iets ruimer denken graag.
Missschien moet je eerst maar eens gaan geloven in een positieve discussiehouding. Het zou hier zeker welkom zijn.
Het probleem van Luxicon in "Zin & Onzin van Religie Rebooted [ZT]" zit hem in het verkeerd interpreteren van wat een discussie is. In een discussie is het juist de bedoeling om een onderwerp niet alleen in het eigen kringetje van gelijke meningen te bespreken, maar ook de geluiden mee te nemen die tegen de dogma's ingaan. Natuurlijk is een "nietes" daarvoor onvoldoende, het moet ook goed onderbouwd worden en niet alleen als doel hebben om tegen de stroom in te zwemmen ("zie mij eens tegendraads zijn"). Een advocaat van de duivel doet dat niet voor eigen genoegdoening, maar is in staat om een impopulair standpunt in te nemen en dat onderbouwd te verdedigen.
Het hangt er ook vanaf wat je als uitkomst wilt van een gesprek. Wil je zelfbevestiging of instemming met de eigen ideeen, dan kan een religieus iemand inderdaad het beste met iemand van de gelijke religieuze stroming spreken. Al is dat bij het protestantisme vaak al genoeg reden voor een schisma
[ Voor 40% gewijzigd door gambieter op 08-11-2013 02:20 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik heb vroeger ook geloofd in Sinterklaas, ik weet hoe het is om iets te geloven.Koenoe schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 01:48:
[...]
Je zegt het zelf al, het hele sprookje. M.a.w. je gelooft (het) niet. Voor een klein kind is Sinterklaas ook echt. Eerst geloven in Sinterklaas dan, praten we verder.
Dat houdt voor jou dus in dat dat sprookje van je even echt is als die zon die opkomt. Ook iets waar je je vraagtekens bij kan zetten overigens. De zon komt niet echt "op". De aarde draait, enzovoorts.
Wederom een edit: Dat vasthouden aan wat geschreven is en dat dit een vaststaand gegeven is voor een bepaald geloof en dat dit een punt is om dit geloof te ondermijnen moet maar eens losgelaten worden. Iets ruimer denken graag.
Kom op, ik weet hoe het zonnestelsel werkt, wat is nu het nut van zulke dingen aankaarten? Is god voor een gelovige niet net zo echt als de zon die opkomt voor mij? Ik heb het ze horen zeggen.
En ik ga geloof niet ondermijnen, ik noem alleen dingen die ik van gelovigen hoor, alleen spreken die elkaar wel eens tegen.
Iets met god's woord is waar oid.
Ruimer denken?...
Dit gaat nergens over...
Ik reageerde op de stelling dat je moet geloven om erover te kunnen praten maar je zegt er verder niks over
[ Voor 4% gewijzigd door Mutatie op 08-11-2013 02:11 ]
Die cirkel zit dan in jou hoofd. Niet bij de gelovige. Voordat je weer gaat knippen, vraag ik je dit dan eerst te overleggen met de mede mod, Albantar. Eens kijken hoe hij hier over denkt. Je zal eerst een poging (op zijn minst) moeten doen om mee te gaan in de redenatie (m.a.w. het geloof aannemen) voordat, je dit weerlegd.gambieter schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 01:59:
[...]
[...]
Je posts staan weer vol met drogredenen, in dit geval een mooie cirkelredenering, No True Scotsman en en onderbouwingsloos andermans argumenten wegschuiven met een "dan snap je het niet".
Je vraagt om onderbouwing in een topic dat gaat over religie. Well done. Ik heb niet de behoefte om "het geloof" te verdedigen. Te meer omdat, ik geen stelling wil innemen. Ik zie jou verder weinig beargumenteren. Behalve dan de gebruikelijk woorden als drogredenaties, stromannen, ed. Dat kun jij dan wel zo zien/lezen. Ik zie dat anders. Inhoudelijk ga je er totaal niet op in.Ik stel voor dat je het goede voorbeeld geeft en eerst gaat werken aan de kwaliteit van je onderbouwing, en dat je eens loslaat om alleen "nietes" te zeggen. Want dat wordt erg vermoeiend, het is puur discussieverstorend en lijkt meer op uitlokken/trollen.
Ik stel me vrij positief op hier trouwens. Maar ook dit mag je anders zien.
Sinterklaas is misschien een slecht voorbeeld (kind vs. volwassenen) maar, de essentie klopt. Geloof je nu nog in Sinterklaas? Zo niet, waarom niet? Kun je die beargumentering die je hiervoor gebruikt, ook gebruiken voor een "echt" geloof?Mutatie schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 02:08:
[...]
Ik heb vroeger ook geloofd in Sinterklaas, ik weet hoe het is om iets te geloven.
Kom op, ik weet hoe het zonnestelsel werkt, wat is nu het nut van zulke dingen aankaarten? Is god voor een gelovige niet net zo echt als de zon die opkomt voor mij? Ik heb het ze horen zeggen.
En ik ga geloof niet ondermijnen, ik noem alleen dingen die ik van gelovigen hoor, alleen spreken die elkaar wel eens tegen.
Iets met god's woord is waar oid.
Ruimer denken?...
Dit gaat nergens over...
Ik reageerde op de stelling dat je moet geloven om erover te kunnen praten maar je zegt er verder niks over
Je zegt te weten hoe het zonnestelsel werkt maar, blijft het gebruiken als voorbeeld. Je hoort van gelovigen, maar hebt het niet over zelf geloven. Dat ze elkaar tegenspreken had ik twee posts eerder al gezegd. Eerst weer in Sinterklaas geloven (beeldspraak) dan, praten we verder (voor de gelovige dan hè).
Dat is precies wat Luxicon probeert te zeggen en wat in gambieters hoofd rondjes draait.
Om dan dat interpreteren weggezet zien te worden als drog- en cirkelredenaties. Waarbij de wetenschap als maatstaaf wordt gehouden en geen ruimte overlaat voor "de andere kant". Sorry hoor, maar dan (ook al eens eerder gezegd), kun je dit/deze topic net zo goed sluiten. De wetenschap laat geen ruimte over. Geen (geldig) bewijs (God), geen argument. Einde verhaal.Het probleem van Luxicon in "Zin & Onzin van Religie Rebooted [ZT]" zit hem in het verkeerd interpreteren van wat een discussie is. In een discussie is het juist de bedoeling om een onderwerp niet alleen in het eigen kringetje van gelijke meningen te bespreken, maar ook de geluiden mee te nemen die tegen de dogma's ingaan. Natuurlijk is een "nietes" daarvoor onvoldoende, het moet ook goed onderbouwd worden en niet alleen als doel hebben om tegen de stroom in te zwemmen ("zie mij eens tegendraads zijn"). Een advocaat van de duivel doet dat niet voor eigen genoegdoening, maar is in staat om een impopulair standpunt in te nemen en dat onderbouwd te verdedigen.
Eens.Het hangt er ook vanaf wat je als uitkomst wilt van een gesprek. Wil je zelfbevestiging of instemming met de eigen ideeen, dan kan een religieus iemand inderdaad het beste met iemand van de gelijke religieuze stroming spreken. Al is dat bij het protestantisme vaak al genoeg reden voor een schisma. Of je daar echt wat nieuws van zult leren is echter twijfelachtig, maar niet iedereen wil wat nieuws leren. Want dat nieuws kan je mening/overtuiging in de grondvesten doen beven, en dat wil eigenlijk niemand. Toch is dat het risico wmb zeker waard.
[ Voor 57% gewijzigd door Koenoe op 08-11-2013 04:57 ]
Wat een onzin weerLuxicon schreef op donderdag 07 november 2013 @ 23:43:
Nog steeds gaat het hier niet over het geloof, maar over het ongeloof. Voornamelijk waar het op neer komt, Ja God bestaat, nee God bestaat niet. Het is te hopen ongelovigen snappen gelovigen hier in principe niets te zoeken hebben. Als ze over geloof willen spreken, is dat interessanter met gelovigen onderling. Leuk om de wereld te overtuig, maar als dat niet aangenomen wordt is het puur het ja en nee spelletje.
Hij heeft het over meepraten, niet over discussiëren. Mij dunkt dat daar de nuance ligt.thewizard2006 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 08:16:
Wat een onzin weerNet of je alleen over voetbal kan/mag praten als je zelf voetballer bent. Dat je alleen over politiek mag discussieren als je in de 2e kamer zit en dat je pc's alleen interessant mag vinden als je icter bent. Dit toont maar weer eens de bekrompen wereld waarin religie zich afspeelt.
Een beetje ervaringen en ideeën delen is iets anders dan metafysische discussies houden over het concept op zich. Het gaat over details bespreken en dwepen met allerlei brainfarts daarop gebaseerd. Een beetje zoals een Vietnamveteraan emotioneel zou roepen: "You don't know, man, you weren't there!"
[ Voor 22% gewijzigd door RuddyMysterious op 08-11-2013 08:18 ]
Dit is ook geen meepraat topic maar een discussie topic. Hij is vrij om een topic te openen waar je gezellig alleen over religie kan praten en elkaar op alles gelijk kan gevenDevilsProphet schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 08:17:
[...]
Hij heeft het over meepraten, niet over discussiëren. Mij dunkt dat daar de nuance ligt.
Een beetje ervaringen en ideeën delen is iets anders dan metafysische discussies houden over het concept op zich. Het gaat over details bespreken en dwepen met allerlei brainfarts daarop gebaseerd. Een beetje zoals een Vietnamveteraan emotioneel zou roepen: "You don't know, man, you weren't there!"
Zou opzich ook wel interessant zijn als er dan een discussie komt tussen moslims, christenen en joden want dat is dat opeens wel mogelijk (de uitgangspositie is dat je moet geloven anders snap je het niet. Dat daarna de geloven totaal verschillen is niet interessant)
En je doet het weer. Heel hard nee roepen want aan jou kan het niet liggen.Koenoe schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 02:27:
Die cirkel zit dan in jou hoofd. Niet bij de gelovige. Voordat je weer gaat knippen, vraag ik je dit dan eerst te overleggen met de mede mod, Albantar. Eens kijken hoe hij hier over denkt. Je zal eerst een poging (op zijn minst) moeten doen om mee te gaan in de redenatie (m.a.w. het geloof aannemen) voordat, je dit weerlegd.
Maar laten we eens voor het gemak "het" geloof aannemen. Over welk geloof hebben we het dan? Christendom? Hindoeisme? Islam? Onzichtbare slimme entiteit?
Ok, 1 van deze. De meeste hebben geschriften die regels voorschrijven en geschiedkundige verhalen vertellen. Dan moeten we ons wel aan alle regels houden. Dan kunnen we niet gaan kiezen wat we wel en niet doen. Dan moeten al deze gelovigen wel op dezelfde lijn zitten. Je zou verwachten van een slim en oppermachtig wezen dat hij wel een duidelijk "wetboek" kan opstellen. etc
Je kan wel door blijven gaan maar er zitten zo ontzettend veel haken en ogen aan. Alleen al die uh duizende verschillende religieuze stromingen? Wikipedia: Lijst van religies en spirituele tradities Wikipedia: Religie
Maar! ze zijn allemaal waar?
[
Zeg je nou dat geloof geen onderbouwing nodig heeft? Hoe gaat een Moslim dan tegenover een Christen uitleggen dat de Islam het echte geloof is en niet het Christendom. En waarom moet ik mij dan verdedigen als ik in een vliegend spaghetti monster of scientology wil geloven?Je vraagt om onderbouwing in een topic dat gaat over religie. Well done. Ik heb niet de behoefte om "het geloof" te verdedigen.
Vriendelijk verzoek om dan gewoon weg te blijven. Alleen maar Nee Nee Nee roepen wordt niet gewaardeerd. Dit is je trouwens al meerdere malen kenbaar gemaakt maar dit wuif je elke keer weer af als een kind dat zijn vingers in zijn oren stopt en hard lalalalaalal roept.Te meer omdat, ik geen stelling wil innemen.
Wat moet er op ingegaan worden als er alleen drogredenaties worden gebruikt en gesproken wordt uit de onderbuik? Kom dan eens met onderbouwingen. Wie beweert moet bewijzen.Ik zie jou verder weinig beargumenteren. Behalve dan de gebruikelijk woorden als drogredenaties, stromannen, ed. Dat kun jij dan wel zo zien/lezen. Ik zie dat anders. Inhoudelijk ga je er totaal niet op in.
Want we leren kinderen ook niet dat god bestaat....Sinterklaas is misschien een slecht voorbeeld (kind vs. volwassenen) maar, de essentie klopt. Geloof je nu nog in Sinterklaas? Zo niet, waarom niet? Kun je die beargumentering die je hiervoor gebruikt, ook gebruiken voor een "echt" geloof?
De reden dat ik niet in sinterklaas geloof is omdat er geen reden is om aan te nemen dat er echt een oude man op een wit paard over de daken rijdt met zijn helpers die door de schoorsteen gaan van elk huis om cadeautjes aan kinderen door heel Nederland te geven in 1 avond.
Redelijk vergelijkbaar dat ik niet geloof in een onzichtbare onverklaarbare almachtige entiteit die bestond voordat alles bestond. Die alles in 7 dagen heeft gecreeerd naar zijn beeld en dat een man uit modder is gemaakt en een vrouw uit de rib van een man en dat die ervoor hebben gezorgd dat de hele mensheid brand in de hel als ze niet geloven in die god doordat ze hebben gepraat met een slang. En dat die almachtige persoon daarna zijn zoon moet sturen om alle zonden van de wereld te absorberen en dat die gruwelijk moest sterven om daarna weer tot leven gewekt te worden etc
Daarnaast is er geschiedkundig een hoop bekend over Sinterklaas. De enige mogelijkheid dat hij echt nog zou kunnen bestaan is door magie/wonderen/onverklaarbare zaken. Hier laat ik/zie ik geen ruimte voor.
Kan je dit stukje herformulieren. Ik kan er geen pindakaas van maken. Of bedoel je weer dat je eerst zelf crimineel moet zijn voordat je over criminelen mag praten en hun doen snapt?Je zegt te weten hoe het zonnestelsel werkt maar, blijft het gebruiken als voorbeeld. Je hoort van gelovigen, maar hebt het niet over zelf geloven. Dat ze elkaar tegenspreken had ik twee posts eerder al gezegd. Eerst weer in Sinterklaas geloven (beeldspraak) dan, praten we verder (voor de gelovige dan hè).
Dat is precies wat Luxicon probeert te zeggen en wat in gambieters hoofd rondjes draait.
Dus omdat er niet het antwoord uitkomt dat jij eigenlijk wil kan het topic gesloten worden? Het is als zeggen dat de VVD niet de beste partij van Nederland kan worden dus dat het topic over de verkiezingen wel gesloten kan worden. En dat je alleen met andere VVDers in discussie wilt gaan over de VVD want andere mensen snappen toch niet hoe de VVD in elkaar steekt.Om dan dat interpreteren weggezet zien te worden als drog- en cirkelredenaties. Waarbij de wetenschap als maatstaaf wordt gehouden en geen ruimte overlaat voor "de andere kant". Sorry hoor, maar dan (ook al eens eerder gezegd), kun je dit/deze topic net zo goed sluiten. De wetenschap laat geen ruimte over. Geen (geldig) bewijs (God), geen argument. Einde verhaal.
De ruimte die de wetenschap laat (zaken die men nog niet weet) wordt vaak geclaimed door religieuzen. Cant explain that... God did it. Lastige is dat we steeds vaker deze gaten invullen. Hoe kan je deze claims dan vol blijven houden? Denk hierbij bijv aan een platte aarde, de zon die om de aarde draait, verklaringen voor bliksem, verklaringen voor ziektes, verklaringen voor geesteziektes, verklaringen voor chemische reacties etc. Hoe ver moet het terrein van god (het onverklaarbare) worden verklaard voordat men inziet dat er eigenlijk geen god nodig is.
Nu kan ik natuurlijk ook zaken als abiogenese, big bang en evolutietheorie gebruiken maar het is al gevoelig genoeg zo
[ Voor 77% gewijzigd door thewizard2006 op 08-11-2013 09:20 ]
een quote als:
denk ik dan ook alleen maar:Eerst weer in Sinterklaas geloven (beeldspraak) dan, praten we verder (voor de gelovige dan hè).

Dat is waar, maar ze willen er niet over discussiëren omdat ze weten dat ze het zullen moeten afleggen. Niemand wilt een gevecht beginnen waarvan de uitkomst al op voorhand gekend is.thewizard2006 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 08:55:
Dit is ook geen meepraat topic maar een discussie topic. Hij is vrij om een topic te openen waar je gezellig alleen over religie kan praten en elkaar op alles gelijk kan geven
Waarom denk je dat Koenoe af en toe opflakkert met waanzin, dan van Gambieter een terechtwijzing krijgt en ineens zeer onderdanig akkoord gaat met alles wat Gambieter pleegt te willen overbrengen?
Ze weten het verdorie goed genoeg, ze zijn alleen zo stiekem en gedeisd om ons niet te veel op stang te jagen. Ondertussen zitten ze wel verder te broeden met hun non-argumenten.
Het is niet omdat ze allemaal in de politiek zitten dat ze daarom met ook maar iets akkoord moeten gaan. Daarvan is de echte politiek ook wel een bewijs. ;-)thewizard2006 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 08:55:
Zou opzich ook wel interessant zijn als er dan een discussie komt tussen moslims, christenen en joden want dat is dat opeens wel mogelijk (de uitgangspositie is dat je moet geloven anders snap je het niet. Dat daarna de geloven totaal verschillen is niet interessant)
[ Voor 6% gewijzigd door RuddyMysterious op 08-11-2013 09:32 ]
Ach, mijn buurjongen van 5 gelooft ook nog in sinterklaar, dus die mag ook meediscussieren dan? Of is er toch ergens een subjectieve scheidslijn die Koenoe hanteert alleen die hij weigert te zeggen (want stel je voor dat je toch eens echt gaat discussieren ipv nee-roepen)thewizard2006 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 08:55:
[...]
Zie eerdere Koenoe reacties, je kan best kiezen wat je wel / niet wilt doen (dat is zijn "voortschrijdend inzicht") Dat je daarmee afwijkt van het eerdere geloof dat is uiteraard niet relevant, want je gelooft nog wel.Maar laten we eens voor het gemak "het" geloof aannemen. Over welk geloof hebben we het dan? Christendom? Hindoeisme? Islam? Onzichtbare slimme entiteit?
Ok, 1 van deze. De meeste hebben geschriften die regels voorschrijven en geschiedkundige verhalen vertellen. Dan moeten we ons wel aan alle regels houden. Dan kunnen we niet gaan kiezen wat we wel en niet doen.
Kom op, een beetje realiteitszin tonen he... Zijn vorm van geloof hoeft geen onderbouwing te hebben (alhoewel hij nergens durft te zeggen wat die vorm is). Maar uiteraard moet elke tegenstrijdige vorm van geloof wel onderbouwing geven anders is het waardeloos vergeleken met zijn vorm van geloof.[...]
Zeg je nou dat geloof geen onderbouwing nodig heeft?
Dit is een heel erg simplistische weergave, als je alwetendheid mee gaat rekenen dan wist God bij de schepping al dat hij zijn zoon zou laten lijden en heeft hij daar bewust voor gekozen wetende dat het 2000 jaar later al weer in twijfel getrokken zou worden.En dat die almachtige persoon daarna zijn zoon moet sturen om alle zonden van de wereld te absorberen en dat die gruwelijk moest sterven om daarna weer tot leven gewekt te worden etc
En zo heb je nog wel wat zaken die God toegerekend worden en als je die op dit soort zaken toepast die het niet echt een liefdevolle actie maken.
En waarom is het essentieel dat je er in gelooft? Wat gebeurt er als je nog nooit van de christelijke god hebt gehoord? Is het moreel om die mensen eeuwig te martelen alleen omdat ze op de verkeerde plek zijn geboren? Als die mensen sowieso worden vergeven, is het dan niet uitermate immoreel om zendingswerk te doen?
Volgens mij zijn dat prima vragen om een gelovige aan een ongelovige uit te laten leggen.
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
We weten hier al dat ze fout zijn, want ze kunnen geen goeie argumenten aanbrengen.
Telkens als iemand partij kiest voor de kant van de gelovigen komt het weer neer op het neerpennen van de aloude argumenten tegen geloof, die iemand kan er niks rationeel tegen inbrengen, dan volgt er wat gezever in de kantlijn en het lijmen van de mogelijke brokken in het sociale weefsel die hierdoor zijn ontstaan. Rinse, repeat.
Het lijkt dus alsof hier een soort conjunctuur heerst waarbij men na zo veel cycli alles heeft gezien en waarbij elke nieuwe cycli neerkomt op herhalingen, zoals van F.C. De Kampioenen op de vlaamse televisie. Oude wijn in nieuwe zakken. Gefrustreerd raakt iemand hiervan.
Wat was eigenlijk de premisse van dit topic? Een "framework" opstellen dat gelovigen doet inzien dat ze fout bezig zijn? Is dat niet naiëf van de ongelovigen?
[ Voor 24% gewijzigd door RuddyMysterious op 08-11-2013 12:59 ]
Je moet ergens beginnenDevilsProphet schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 12:57:
Wat was eigenlijk de premisse van dit topic? Een "framework" opstellen dat gelovigen doet inzien dat ze fout bezig zijn? Is dat niet naiëf van de ongelovigen?
Maar nee. Ik denk dat een ieder dat voor zichzelf kan bepalen wat voor hem de toegevoegde waarde is. Zelf vind ik het interessant om te zien wat mensen nu bezield om hun godsideeen op andere mensen los te laten die hier niets mee te maken hebben. En ook om te peilen hoe de gelovige de ideeen van de ongelovigen opvatten en interpreteren en hier wellicht over discussieren om onenigheden toe te lichten en te bediscussieren. Er zijn nog wel meer redenen maar dit is denk ik wel de belangrijkste voor mij persoonlijk. Verwacht ik hiermee de wereld te verbeteren? Nee absoluut niet. Vind ik het leuk en interessant om het er over te hebben? Jazeker
De premisse verdwijnt imho voornamelijk doordat bepaalde trolls blijven trollen (bewust of onbewust).DevilsProphet schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 12:57:
Kijk naar een Koenoe, het begon met meerdere personen die hem vriendelijk vagen om zijn uitspraken te verdiepen / onderbouwen. Al die personen worden gewoon compleet genegeerd door hem en hij blijft maar doorgaan met niet-onderbouwde trolls plaatsen.
Ik blijf het interessant vinden hoe gelovigen denken en wat hun beweegt, alleen als je je in een discussie waagt dan vind ik het wel redelijk als je ook met iets van verdieping (hoeft geen onderbouwing te zijn) komt ipv dat je enkel maar wat zo af en toe wat blaat...
Ik maak(te) de fout om te hopen dat het denkbeeld van een ander eigenlijk hetzelfde is als het mijne, met enkele nuanceverschillen. Ik hoopte ooit te kunnen ontdekken dat ze het heus wel goed voorhebben en dezelfde idealen nastreven, maar ergens onderweg in de knoop zijn geraakt. Dit lijkt echter niet te kloppen, sommige mensen hun moraal is compleet misvormd of afwezig; hetzelfde kan gezegd worden van ethiek en meer bepaald hun discussie-ethiek.thewizard2006 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 13:26:
Zelf vind ik het interessant om te zien wat mensen nu bezield om hun godsideeen op andere mensen los te laten die hier niets mee te maken hebben. En ook om te peilen hoe de gelovige de ideeen van de ongelovigen opvatten en interpreteren en hier wellicht over discussieren om onenigheden toe te lichten en te bediscussieren.
Het is een beetje zoals verwachten dat Dutroux die kindjes het beste had toegewenst moesten bepaalde dingen in zijn leven anders zijn uitgedraaid. Sommige mensen worden nu eenmaal scheef geboren, niks aan te doen.
Ik weet het, ik klink cynisch en fatalistisch, maar ik hoop dat ik niet de enige ben met mijn eureka-moment (of is het helaas-moment?).
Moet het aan mij liggen dan? Ben ik fout, of goed? Dit is het hele probleem met "mij" in deze topic. Ik moet eerst een kant kiezen alvorens ik een stelling mag innemen om vanuit daar verder te redeneren. Dat is niet mijn manier van denken/redeneren. Iets wat mij geleerd is aan de Universiteit van Leiden en wat ik als groot goed beschouw.thewizard2006 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 08:55:
En je doet het weer. Heel hard nee roepen want aan jou kan het niet liggen.
Je wil praten over geloven. Dan telt dit voor een alle bovenstaande geloven. Eerst geloven (of op zijn minst verplaatsen in) in [insert geloof] en dan kun je mee praten.Maar laten we eens voor het gemak "het" geloof aannemen. Over welk geloof hebben we het dan? Christendom? Hindoeisme? Islam? Onzichtbare slimme entiteit?
Ok, 1 van deze. De meeste hebben geschriften die regels voorschrijven en geschiedkundige verhalen vertellen. Dan moeten we ons wel aan alle regels houden. Dan kunnen we niet gaan kiezen wat we wel en niet doen. Dan moeten al deze gelovigen wel op dezelfde lijn zitten. Je zou verwachten van een slim en oppermachtig wezen dat hij wel een duidelijk "wetboek" kan opstellen. etc
Je kan wel door blijven gaan maar er zitten zo ontzettend veel haken en ogen aan. Alleen al die uh duizende verschillende religieuze stromingen? Wikipedia: Lijst van religies en spirituele tradities Wikipedia: Religie
Maar! ze zijn allemaal waar?
Also, daar ga je weer. Vasthouden aan het de geschreven regel:
Koenoe schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 00:59:
Een geloof kan 2000 jaar (of meer zelfs) bestaan. Daaraan meten we dan de wetenschap van heden ten dage. I.p.v. te kijken naar de wetenschap van de afgelopen 2000 jaar. Geloof mij, die is in die 2000 jaar meer veranderd dan een bepaald geloof. En dan zou ik willen zeggen dat die wetenschap al die tijd open stond voor verandering, maar helaas. Ook dit is iets van de afgelopen decennia/eeuwen.
Niks dus we moeten ons wel vasthouden aan alle regels. Dit doet de wetenschap ook niet.Koenoe schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 01:48:
Wederom een edit: Dat vasthouden aan wat geschreven is en dat dit een vaststaand gegeven is voor een bepaald geloof (en hierdoor weerlegd kan worden) moet maar eens losgelaten worden. Iets ruimer denken graag.
Voor mij niet nee. Ik kijk naar een Moslim en Christen zijn redeneringen en behandel ze gelijk. Niet dat de ene meer of minder gelijk zou hebben met zijn stellingen en regels (bij voorbaat). Dit gaat ook op voor het spaghetti monster of scientology. Alleen die argumenten en ideeen zijn voor mij minder vereenigbaar met hoe ik denk over het leven en geloven. Maar luisteren doe ik wel.Zeg je nou dat geloof geen onderbouwing nodig heeft? Hoe gaat een Moslim dan tegenover een Christen uitleggen dat de Islam het echte geloof is en niet het Christendom. En waarom moet ik mij dan verdedigen als ik in een vliegend spaghetti monster of scientology wil geloven?
Waar roep ik; "Nee, nee, nee"? Ik roep juist helemaal niets, alleen jij interpreteerd dit als nee, t.o.v. van de gevestigde orde (lees wetenschappelijke kijk). Waar ik het overigens het voor een groot deel mee eens bent. Maar je blijft nee, nee, nee lezen omdat, ik geen stelling wens in te nemen. Dit schijnt nogal moeilijk te zijn voor een aantal hier. Maar goed, er zijn ook mensen die hetzelfde denken zoals:Vriendelijk verzoek om dan gewoon weg te blijven. Alleen maar Nee Nee Nee roepen wordt niet gewaardeerd. Dit is je trouwens al meerdere malen kenbaar gemaakt maar dit wuif je elke keer weer af als een kind dat zijn vingers in zijn oren stopt en hard lalalalaalal roept.
Nelusz schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:01:
Mijn wetenschappelijk mening/kennis zegt mij dat de mens toch niet de capaciteit heeft om alle antwoorden te vinden. Tijd is een belachelijk concept wat "bedacht" is door de mens, evenals dat het universum een 3D ruimte is. Laat dat nou net zijn waar de wetenschap op leunt.
Hoe je deze afstand tussen de mens en "de waarheid" overbrugt is iets wat iedereen voor zichzelf uit mag maken.
Wat moet er op ingegaan worden als er alleen drogredenaties worden gebruikt en gesproken wordt uit de onderbuik? Kom dan eens met onderbouwingen. Wie beweert moet bewijzen.
Koenoe schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 02:27:
Om dan dat interpreteren weggezet zien te worden als drog- en cirkelredenaties. Waarbij de wetenschap als maatstaaf wordt gehouden en geen ruimte overlaat voor "de andere kant". Sorry hoor, maar dan (ook al eens eerder gezegd), kun je dit/deze topic net zo goed sluiten. De wetenschap laat geen ruimte over. Geen (geldig) bewijs (God), geen argument. Einde verhaal.
Tja, als jij allers letterlijk wil nemen vanuit die tijd en hier rigide aan vast wil houden om zo je punt te maken. Prima, jou keus. Ik vind dat een zwaktebod. Ik zou hetzelfde kunnen doen t.o.v. de wetenschap van 2000 jaar geleden. "Ja maar, we zijn veranderd en hebben nieuwe inzichten gekregen." Zeg je dan. Correct. Maar die religie ook.Want we leren kinderen ook niet dat god bestaat....
De reden dat ik niet in sinterklaas geloof is omdat er geen reden is om aan te nemen dat er echt een oude man op een wit paard over de daken rijdt met zijn helpers die door de schoorsteen gaan van elk huis om cadeautjes aan kinderen door heel Nederland te geven in 1 avond.
Redelijk vergelijkbaar dat ik niet geloof in een onzichtbare onverklaarbare almachtige entiteit die bestond voordat alles bestond. Die alles in 7 dagen heeft gecreeerd naar zijn beeld en dat een man uit modder is gemaakt en een vrouw uit de rib van een man en dat die ervoor hebben gezorgd dat de hele mensheid brand in de hel als ze niet geloven in die god doordat ze hebben gepraat met een slang. En dat die almachtige persoon daarna zijn zoon moet sturen om alle zonden van de wereld te absorberen en dat die gruwelijk moest sterven om daarna weer tot leven gewekt te worden etc
Daarnaast is er geschiedkundig een hoop bekend over Sinterklaas. De enige mogelijkheid dat hij echt nog zou kunnen bestaan is door magie/wonderen/onverklaarbare zaken. Hier laat ik/zie ik geen ruimte voor.
Heh, tot op zekere hoogste heb je gelijk hier.Kan je dit stukje herformulieren. Ik kan er geen pindakaas van maken. Of bedoel je weer dat je eerst zelf crimineel moet zijn voordat je over criminelen mag praten en hun doen snapt?
Nee hoor. Ik lees hier graag. Respecteer een ieder zijn redenering en leer een hoop. Behalve dan wanneer er kort door de bocht wordt gedacht. Of iemand weggezet wordt door beeldspraken. En dat gebeurt nogal eens hier t.o.v. religies. De wetenschap heeft bewezen dat dit niet zo is, dus einde argument. Het is niet aan ons dit te bewijzen, die last ligt bij de claimer. Stroman, drogredenatie (geef aan waarom dan!). Zonder er verder ook maar over na te denken of mee te redeneren (waarom zou ik? Het is zijn of haar punt).Dus omdat er niet het antwoord uitkomt dat jij eigenlijk wil kan het topic gesloten worden? Het is als zeggen dat de VVD niet de beste partij van Nederland kan worden dus dat het topic over de verkiezingen wel gesloten kan worden. En dat je alleen met andere VVDers in discussie wilt gaan over de VVD want andere mensen snappen toch niet hoe de VVD in elkaar steekt.
De ruimte die de wetenschap laat (zaken die men nog niet weet) wordt vaak geclaimed door religieuzen. Cant explain that... God did it. Lastige is dat we steeds vaker deze gaten invullen. Hoe kan je deze claims dan vol blijven houden? Denk hierbij bijv aan een platte aarde, de zon die om de aarde draait, verklaringen voor bliksem, verklaringen voor ziektes, verklaringen voor geesteziektes, verklaringen voor chemische reacties etc. Hoe ver moet het terrein van god (het onverklaarbare) worden verklaard voordat men inziet dat er eigenlijk geen god nodig is.
Nu kan ik natuurlijk ook zaken als abiogenese, big bang en evolutietheorie gebruiken maar het is al gevoelig genoeg zo
Maar wederom, je hebt een punt. Een topic over de VVD met voornamelijk VVD stemmers heeft weinig zin. Mensen die het er niet mee eens zijn worden weggezet als azijnpissers. Kunnen beter weggaan (zoals je hierboven ook tegen mij zegt). Enzovoorts.
Dat je dan weer refereerd aan platte aardes van 500+ jaar geleden om een punt te maken. Ach ja, ieder zo zijn argumenten. Er zijn nog een hoop gaten in de wetenschap waar een God plaats heeft. Tot die tijd hebben religieuzen een sterk argument (het bestaan). Imho.
Nee, er wordt je vriendelijk doch dringend verzocht niet door te blijven gaan met "nietes" roepen, en met wat beters en nieuws te komen. Je gebruikt nu meer woorden, maar je wilt nog steeds de bewijslast omdraaien, waarbij iets waar is als het tegendeel nog niet bewezen is. Zo werkt bewijslast echter niet.Koenoe schreef op zondag 10 november 2013 @ 23:54:
Kunnen beter weggaan (zoals je hierboven ook tegen mij zegt). Enzovoorts.
Het is duidelijk dat je graag tegendraads wilt zijn, maar dat is nu je primaire drijfveer en zou beter ondergeschikt kunnen zijn aan de kwaliteit van de argumentaties, ipv overheersend zoals het nu is.
Een god of the gaps. Dat is echter een geval van "praatjes vullen geen gaatjes" (vullingen wel, zoals een tandarts je kan uitleggen). Die religieuzen hebben geen punt omdat ze zelf niets aantonen, om dat een sterk argument te noemen, tja.Er zijn nog een hoop gaten in de wetenschap waar een God plaats heeft. Tot die tijd hebben religieuzen een sterk argument (het bestaan). Imho.
[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 11-11-2013 00:10 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Flauwekul. Het enige dat ik vraag is om mee te denken, dan wel te redeneren. I.p.v. het direct te verwerpen op gronden van wetenschappelijk bewijs. Waar roep ik nietes tegen? Geef aan a.u.b.gambieter schreef op maandag 11 november 2013 @ 00:04:
[...]
Nee, er wordt je vriendelijk doch dringend verzocht niet door te blijven gaan met "nietes" roepen, en met wat beters en nieuws te komen. Je gebruikt nu meer woorden, maar je wilt nog steeds de bewijslast omdraaien, waarbij iets waar is als het tegendeel nog niet bewezen is. Zo werkt bewijslast echter niet.
Fine. Zo mag je denken. Maar zoals ik al eerder aangaf is dit "geen antwoord" (lees het is niet aan ons om die gap te vullen) voor een hoop mensen onvoldoende. Tot die tijd vullen mensen hun gaatjes met religie.Een god of the gaps. Dat is echter een geval van "praatjes vullen geen gaatjes" (vullingen wel, zoals een tandarts je kan uitleggen). Die religieuzen hebben geen punt omdat ze zelf niets aantonen, om dat een sterk argument te noemen, tja.
Edit: Het gaat me echt niet om tegendraads te zijn. Wel om de andere kant (lees geloof) serieus te bekijken, i.p.v. deze direct te verwerpen met wetenschappelijke argumenten. Waarvan we ons allen bewust zijn dat ook deze veranderlijk zijn en met nieuwe inzichten veranderen.
[ Voor 10% gewijzigd door Koenoe op 11-11-2013 00:16 ]
Je hele posts zijn een grote nietes, het tegen mensen ingaan vanwege het tegendraads willen zijn.Koenoe schreef op maandag 11 november 2013 @ 00:12:
Flauwekul. Het enige dat ik vraag is om mee te denken, dan wel te redeneren. I.p.v. het direct te verwerpen op gronden van wetenschappelijk bewijs. Waar roep ik nietes tegen? Geef aan a.u.b.
Wat je vraagt is dat mensen eerst overduidelijke redeneerfouten en drogredenen gaan accepteren, ipv ze te verwerpen. Het gaat niet om verwerpen op gronden van wetenschappelijk bewijs, maar op verwerpen van drogredenen en allerlei cirkeltjes.
Dat moeten ze zelf weten, maar dat maakt niet dat het een sterk punt is zoals je claimt. Sommige mensen hebben religie nodig, andere mensen hebben astrologie, sterrenbeelden en horoscopen nodig, of een Jomanda. Of een zonnegod, of een idool, of een Miley Cyrus of Lady Gaga, of Michael Jackson. Maar je verwacht nu dat anderen dit kritiekloos accepteren als valide bewijs, en zo werkt het gelukkig niet in discussies.Fine. Zo mag je denken. Maar zoals ik al eerder aangaf is dit "geen antwoord" (lees het is niet aan ons om die gap te vullen) voor een hoop mensen onvoldoende. Tot die tijd vullen mensen hun gaatjes met religie.
Geloof wordt niet verworpen met wetenschappelijke bewijzen, behalve als het claims maakt buiten het metafysische gebied waar wetenschap zich niet over uit kan laten. Je moet echter niet verwachten dat religieuze dogma's waar geen onderbouwing voor is, overeind blijven.Edit: Het gaat me echt niet om tegendraads te zijn. Wel om de andere kant (lees geloof) serieus te bekijken, i.p.v. deze direct te verwerpen met wetenschappelijke argumenten. Waarvan we ons allen bewust zijn dat ook deze veranderlijk zijn en met nieuwe inzichten veranderen.
Om nieuwe inzichten te krijgen moet je kritisch durven zijn, dus ook op dogma's. Religie wordt echt wel serieus genomen als maatschappelijke stroming, maar de claims die het maakt op de fysieke werkelijkheid zijn ononderbouwd, en de moraliteit die het probeert te verspreiden is zeer twijfelachtig.
[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 11-11-2013 00:22 ]
Geef aan waar dan? Want dit weiger je tot nu toe steeds te doen.gambieter schreef op maandag 11 november 2013 @ 00:18:
[...]
Je hele posts zijn een grote nietes, het tegen mensen ingaan vanwege het tegendraads willen zijn.
Dat mogen redeneerfouten en drogredenen in jou denkwijze zijn en toegegeven, vaak ook in die van mij. Dat houdt nog niet in dat je deze niet kan volgen. Als je niet openstaat voor een andermans denkwijze en redenering zul je nooit tot inzichten of begrip komen.Wat je vraagt is dat mensen eerst overduidelijke redeneerfouten en drogredenen gaan accepteren, ipv ze te verwerpen. Het gaat niet om verwerpen op gronden van wetenschappelijk bewijs, maar op verwerpen van drogredenen en allerlei cirkeltjes.
Waar zeg ik dat je kritiekloos iets moet accepteren als valide bewijs?Dat moeten ze zelf weten, maar dat maakt niet dat het een sterk punt is zoals je claimt. Sommige mensen hebben religie nodig, andere mensen hebben astrologie, sterrenbeelden en horoscopen nodig, of een Jomanda. Of een zonnegod, of een idool, of een Miley Cyrus of Lady Gaga, of Michael Jackson. Maar je verwacht nu dat anderen dit kritiekloos accepteren als valide bewijs, en zo werkt het gelukkig niet in discussies.

and please, maak van die laastste opmerking nu niet weer een discussie techniek of iets dergelijks.
Eens. Maar zoals ik al tich keer heb aangegeven. Kap eens met die verwerpingen van die claims op de werkelijkheid zoals, sommige stromingen nogsteeds proberen te doen. Het is een non discussie. Of ga mee in de denkwijze en interpreteer die werkelijkheid anders, enzovoorts.Om nieuwe inzichten te krijgen moet je kritisch durven zijn, dus ook op dogma's. Religie wordt echt wel serieus genomen als maatschappelijke stroming, maar de claims die het maakt op de fysieke werkelijkheid zijn ononderbouwd, en de moraliteit die het probeert te verspreiden is zeer twijfelachtig.
[ Voor 21% gewijzigd door Koenoe op 11-11-2013 00:29 ]
Je kunt je eigen posts toch hopelijk wel terugvinden. Ik ga ze niet allemaal quoten, maar het valt zat andere mensen op. Maar die zullen ook wel ongelijk hebben (jouw dogma?).Koenoe schreef op maandag 11 november 2013 @ 00:23:
Geef aan waar dan? Want dit weiger je tot nu toe steeds te doen.
Je blijft proberen net te doen alsof jij zo flexibel bent in je denken, en anderen niet. Ook hier weer een flauwe en negatieve discussie-aanpak. Maar onderbouwing voor al je claims ontbreekt compleet; veel woorden, geen inhoud.Dat mogen redeneerfouten en drogredenen in jou denkwijze zijn en toegegeven, vaak ook in die van mij. Dat houdt nog niet in dat je deze kan volgen. Als je niet openstaat voor een andermans denkwijze en redenering zul je nooit tot inzichten of begrip komen.
Ik zou graag willen dat we het niet meer over je discussieaanpak zouden hoeven te hebben, maar dat vereist een verandering van je aanpakWaar zeg ik dat je kritiekloos iets moet accepteren als valide bewijs?
and please, maak van die laastste opmerking nu niet weer een discussie techniek of iets dergelijks.
Wil je inhoudelijk discussieren? Stop dan met wat je nu aan het doen bent.
Kom dan eerst eens met een reden om dat te doen. Je zegt nu eigenlijk dat een psychiater pas een patient kan behandelen als de psychiater eerst krankzinnig is geweest. Waarom moet iemand eerst religieus gaan denken (en de daarbij behorende redeneerfouten maken) voor iemand er wat over mag zeggen?Of ga mee in de denkwijze en interpreteer die werkelijkheid anders, enzovoorts.
[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 11-11-2013 00:33 ]
Het enige wat ik hier lees is over de manier van discussieren, niets over religie, geloven, wetenschap, i.p.v. er inhoudelijk er op in te gaan. Ik vraag aan je aan te geven waar ik het "grote niettes" uithang en krijg geen concreet antwoord. Alleen maar retoriek over discussie technieken.gambieter schreef op maandag 11 november 2013 @ 00:29:
[...]
Je kunt je eigen posts toch hopelijk wel terugvinden. Ik ga ze niet allemaal quoten, maar het valt zat andere mensen op. Maar die zullen ook wel ongelijk hebben (jouw dogma?).
[...]
Je blijft proberen net te doen alsof jij zo flexibel bent in je denken, en anderen niet. Ook hier weer een flauwe en negatieve discussie-aanpak. Maar onderbouwing voor al je claims ontbreekt compleet; veel woorden, geen inhoud.
[...]
Ik zou graag willen dat we het niet meer over je discussieaanpak zouden hoeven te hebben, maar dat vereist een verandering van je aanpak. Zolang je blijft claimen dat anderen alles verwerpen op grond van wetenschappelijk bewijs, ipv kritisch op je eigen posts en discussieaanpak te zijn, zul je in ieder geval zelf niet tot enig nieuw inzicht komen.. Want daar is een positieve aanpak voor nodig.
Wil je inhoudelijk discussieren? Stop dan met wat je nu aan het doen bent.
Als jij dit zo wil zien dan, kan ik daar verder weinig aan doen. Ik vraag je dan alleen aan te geven waar je dit vindt zodat, ik dit misschien beter kan verwoorden. Zonder hier concreet over te worden, blijft het retoriek. Verder weinig inhoudelijk.
Met deze wil je zoveel zeggen dat een gelovige krankzinnig is of iets dergelijks? De psychiater zal ten eerste ook mens moeten zijn (alvorens tot een conclusie te komen), correct. Alsmede de rest van je conclusie.Kom dan eerst eens met een reden om dat te doen. Je zegt nu eigenlijk dat een psychiater pas een patient kan behandelen als de psychiater eerst krankzinnig is geweest. Waarom moet iemand eerst religieus gaan denken (en de daarbij behorende redeneerfouten maken) voor iemand er wat over mag zeggen?
Edit: En hoezo zou je een reden moeten hebben om dit te doen? Je discussiert/redeneert toch met iemand? Niet eens met mijn denkbeeld, dus er tegen in gaan omdat, dit niet mijn denkbeeld is? Over welles, nietes gesproken...
[ Voor 18% gewijzigd door Koenoe op 11-11-2013 00:49 ]
Het probleem is dat je niets inhoudelijks bijdraagt op dit moment. Je zegt alleen over andere bijdragen dat die alles verwerpen op wetenschappelijke gronden en dat mensen eerst religieus moeten gaan denken voor ze iets over religie mogen zeggen. Kom dan eens met een goede onderbouwing voor die claim, geef aan wat een dergelijke denkwijze inhoud en wat dat bijdraagt, kom met een inhoudelijke bijdrage ipv alleen te claimen dat anderen wat fout doen.Koenoe schreef op maandag 11 november 2013 @ 00:38:
i.p.v. er inhoudelijk er op in te gaan.
Ik stel voor dat je op 0 begint, en nu zonder te klagen over wat anderen doen, je je eigen zienswijze uit gaat leggen. En ja, dat betekent dat je jezelf bloot moet geven, ipv alleen het niet eens met anderen te zijn of te zeggen dat je geen keuze wilt maken. Ga dan uit van de kracht van je eigen redeneringen, en reageer niet op anderen tot je zelf een coherent verhaal hebt opgezet, helemaal vanuit jezelf.
Ik ben heel benieuwd
gambieter schreef op maandag 11 november 2013 @ 00:49:
[...]
Het probleem is dat je niets inhoudelijks bijdraagt op dit moment. Je zegt alleen over andere bijdragen dat die alles verwerpen op wetenschappelijke gronden en dat mensen eerst religieus moeten gaan denken voor ze iets over religie mogen zeggen. Kom dan eens met een goede onderbouwing voor die claim, geef aan wat een dergelijke denkwijze inhoud en wat dat bijdraagt, kom met een inhoudelijke bijdrage ipv alleen te claimen dat anderen wat fout doen.
Heb ik al tich keer aangegeven hier. Als je niet religieus wil denken, houdt het op. Precies wat Luxicon's eerdere punt ook al is. Ook al eerder aangegeven waarom, zou ik een onderbouwing moeten geven voor "het geloof"? Iets wat sowieso erg breed is en waar ik geen stelling in wens te nemen. Je kan me dit blijven verwijten, ik zie het punt niet (ik moet kennelijk partij (lees een hokje) kiezen?). Het enige wat ik vraag is om open te staan voor de redeneringen en mee te redeneren, i.p.v. het direct te verwerpen op wetenschappelijke gronden. Waarvan we weten, etc, etc...Koenoe schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 02:27:
Om dan dat interpreteren weggezet zien te worden als drog- en cirkelredenaties. Waarbij de wetenschap als maatstaaf wordt gehouden en geen ruimte overlaat voor "de andere kant". Sorry hoor, maar dan (ook al eens eerder gezegd), kun je dit/deze topic net zo goed sluiten. De wetenschap laat geen ruimte over. Geen (geldig) bewijs (God), geen argument. Einde verhaal.
Doe ik de hele tijd al. Dat jij dat niet begrijpt, ligt misschien aan mij. Of aan jou.Ik stel voor dat je op 0 begint, en nu zonder te klagen over wat anderen doen, je je eigen zienswijze uit gaat leggen. En ja, dat betekent dat je jezelf bloot moet geven, ipv alleen het niet eens met anderen te zijn of te zeggen dat je geen keuze wilt maken. Ga dan uit van de kracht van je eigen redeneringen, en reageer niet op anderen tot je zelf een coherent verhaal hebt opgezet, helemaal vanuit jezelf.
Maar goed. Geef aan. Wat wil je van me weten? Ik moet mezelf bloot geven. Dit houdt in dat ik partij moet kiezen of een stelling in moet nemen? Want als je dat bedoelt, heb je me eerdere posts niet gelezen. Eens ben ik het ook wel, ook met jou. Al twee maal de afgelopen dagen. Kijk nog maar eens.
Edit: Sowieso. Dit slaat nergens op. Ik verwijt jou ervan niet inhoudelijk op in te gaan en vraag dit vriendelijk (zelfs met a.u.b.) wel te doen en je reageert met:
Dit terwijl ik wel op elk punt van jou wel inhoudelijk in ga.Het probleem is dat je niets inhoudelijks bijdraagt op dit moment.
[ Voor 6% gewijzigd door Koenoe op 11-11-2013 01:13 ]
Nee, zo makkelijk kom je er niet van af. Jij zult zelf met een onderbouwde redenering moeten komen. Mocht je niet een stelling willen innemen of een keuze willen maken, geef dan aan waartussen je twijfelt en wat de voors en tegens van die visie zijn. Niet zeggen wat anderen moeten doen, of wat anderen zogenaamd fout doen, maar zelf keuzes maken en niet je tegen een ander afzetten.Koenoe schreef op maandag 11 november 2013 @ 01:03:
Maar goed. Geef aan. Wat wil je van me weten?
Dus nee, maak zelf je keuzes.
En dit is dus het probleem. Als jij wilt dat anderen religieus gaan denken, dan moet jij ze overtuigen van waarom dat goed is, en wat de voordelen zijn. Niet alleen met kromme uitspraken komen en dan claimen dat de fout bij anderen ligt.Heb ik al tich keer aangegeven hier. Als je niet religieus wil denken, houdt het op. Precies wat Luxicon's eerdere punt ook al is.
Je doet nu als een scholier die bij een proefwerk de som 1+2=? bentwoord met "agdh2&7" en bij de onvoldoende beoordeling klaagt dat de docent het moet beoordelen volgens het numerieke stelsel van de marsmannetjes.
Wat Luxicon zegt is dat je met ja-knikkers geen moeilijke gesprekken hebt. Maar van ja-knikkers leer je niets, juist van tegengestelde meningen kun je leren. Mits die goed onderbouwd zijn, en daar het ontbreekt het er aan bij je contramine-aanpak.
Deze drogreden (stroman) mag je vanaf nu achterwege laten. Als je wilt kan ik dat ook in het blauw zeggen of met een roze achtergrond, want dit wordt nu vervelend. Kromme redeneringen worden niet op wetenschappelijke gronden verworpen, maar op simpele logica en discussiegronden. Stromannen vallen ook onder de Zero Tolerance.Het enige wat ik vraag is om open te staan voor de redeneringen en mee te redeneren, i.p.v. het direct te verwerpen op wetenschappelijke gronden. Waarvan we weten, etc, etc...
Tja, als je dat serieus denkt, dan is er weinig hoop voor de verdere bijdragen. Want onderbouwing ontbreekt nog steeds. Vandaar dat ik je de kans geef een verse start te maken, zonder terug te grijpen naar andermans post of discussies ontduiken.Dit terwijl ik wel op elk punt van jou wel inhoudelijk in ga.
Jij mag gaan uitleggen waar je visies op gebaseerd zijn, met je eigen onderbouwing. Niet over anderen klagen, maar zelf mensen proberen te overtuigen.
[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 11-11-2013 02:50 ]
Het is niet zozeer dat ik twijfel want, dit zou inhouden dat er een keuze is. Onderbouwing voor "het geloof" heb ik niet. Mede omdat ik ook wetenschappelijk ingesteld bent. Zoals ik al eerder aangaf zou ik, wiskunde, het periodiek systeem, bach of alleen al het bestaan kunnen aankaarten. Vanuit een religieuze kant dan omdat, het allemaal klopt. De wetenschap geeft geen conrete antwoorden op al die vragen (waarom geen chaos) en hoeft dit ook niet. De vragen blijven open edoch en ik behoef ook geen conreet antwoord hierop.gambieter schreef op maandag 11 november 2013 @ 02:14:
[...]
Nee, zo makkelijk kom je er niet van af. Jij zult zelf met een onderbouwde redenering moeten komen. Mocht je niet een stelling willen innemen of een keuze willen maken, geef dan aan waartussen je twijfelt en wat de voors en tegens van die visie zijn. Niet zeggen wat anderen moeten doen, of wat anderen zogenaamd fout doen, maar zelf keuzes maken en niet je tegen een ander afzetten.
Dus nee, maak zelf je keuzes.
Dus de wetenschap geeft geen conrete antwoorden, het geloof geeft geen bewijs. Waarin vind jij dat ik hier inhoudelijk moet zijn, zonder dat dit weggezet wordt als drogredenering of onvoldoende beargumentering dan wel feiten?
Waarom moet je eerst overtuigt raken van "iets" om je te verplaatsen in hierin? Vrij kortzichtig naar mijn idee. Kun je je verplaatsen in de denkwijze van een kind (Sinterklaas voorbeeld)?En dit is dus het probleem. Als jij wilt dat anderen religieus gaan denken, dan moet jij ze overtuigen van waarom dat goed is, en wat de voordelen zijn. Niet alleen met kromme uitspraken komen en dan claimen dat de fout bij anderen ligt.
Ahh, een voorbeeld vanuit de wiskunde in een religeus topic om een punt te maken. Maar opzich heb je een punt. Als de scholier op een briljante manier kon/kan aantonen dat E=mc² (voordat of zonder dat Einstein hiermee kwam) is dan hoop ik dat de docent hier nog even goed naar kijkt.Je doet nu als een scholier die bij een proefwerk de som 1+2=? bentwoord met "agdh2&7" en bij de onvoldoende beoordeling klaagt dat de docent het moet beoordelen volgens het numerieke stelsel van de marsmannetjes.
Maar zullen we verder gaan?
Nee, wat Luxicon zegt is dat je eerst moet begrijpen wat geloven is (lees meedenken of, geloven zo je wil). Iets wat niet voor te stellen is als een rationeel persoon (want ik wil conreet bewijs). Ik vraag je dit toch te doen, met alle onbegrip van dien.Wat Luxicon zegt is dat je met ja-knikkers geen moeilijke gesprekken hebt. Maar van ja-knikkers leer je niets, juist van tegengestelde meningen kun je leren. Mits die goed onderbouwd zijn, en daar het ontbreekt het er aan bij je contramine-aanpak.
Ahh, de drogredeneringen en stromannen zijn weer "in da house." Als je niet wil meedenken/redeneren dan, niet hoor. Het hoeft echt niet als je niet wil meedenken, het bezwaar is al lang bekend. Iets wat ik ook al eerder aangaf. Wat in jou ogen kromme redeneringen zijn (en vaak ook wel in die van mij) kunnen worden verworpen. Niet meer over praten.Deze drogreden (stroman) mag je vanaf nu achterwege laten. [mbr]Als je wilt kan ik dat ook in het blauw zeggen[/] of met een roze achtergrond, want dit wordt nu vervelend. Kromme redeneringen worden niet op wetenschappelijke gronden verworpen, maar op simpele logica en discussiegronden. Stromannen vallen ook onder de Zero Tolerance.
Om dan gelijk maar tot de kern te komen (voor de zoveelste keer). Geen bewijs, geen geldig argument. End of discussion. Sluiten deze topic.
Dit is precies het punt. Jij vraagt om onderbouwing in de wetenschappelijke zin. Die is er niet. Te meer omdat de wetenschap die zelf niet hoeft te geven. Ik vind niet dat die wetenschappelijke onderbouwing er moet of hoef te zijn. Om de eerder genoemde punten.Tja, als je dat serieus denkt, dan is er weinig hoop voor de verdere bijdragen. Want onderbouwing ontbreekt nog steeds. Vandaar dat ik je de kans geef een verse start te maken, zonder terug te grijpen naar andermans post of discussies ontduiken.
Jij mag gaan uitleggen waar je visies op gebaseerd zijn, met je eigen onderbouwing. Niet over anderen klagen, maar zelf mensen proberen te overtuigen.
Nogmaals. Jij wil onderbouwing (voor religie), die is er niet (wetenschappelijk gezien). Ook voor mij niet maar, doet hoeft voor mij ook niet. Vraag er dan ook niet naar want, ik weet het antwoord al. Ik heb niet de behoefte om andere mensen overtuigen van mijn mening (wetenschappelijk of religieus). Aangaande dit/deze (wtf is het nou, dit of deze) topic heb ik wel behoefte aan een eerlijke discussie.
Dit topic is gesloten.
ZERO TOLERANCE!
Het GoT- en WL-beleid wordt in dit topic zeer streng gehandhaafd om excessen te voorkomen. Zie de startpost van dit topic voor meer uitleg.
DON'T FEED THE TROLLS!