Dat zal het zeker makkelijker maken, maar ik vraag niet om in god te geloven, ik vraag tijdelijk in de redenering mee te gaan om zo het punt duidelijk(er) te maken.
Maar dat is op zichzelf al onwaar. Er zijn genoeg andere religies in de wereld. Deze geloven allemaal in het bestaat van God. Maar toch, en dat weet je best wel, zou het je niet lukken om die mensen ervan te overtuigen dat de Bijbel het ware heilige boek is.
Ik heb het (nog) niet over een bepaalde religie gehad, maar een discussie onder gelovigen (ook met verschillende geloven) is een andere omdat het geloven op zich al geen obstakel is, wat in een discussie tussen gelovigen en ongelovigen de eerste horde is.
De stap van 'er bestaat een god' naar 'dus is de bijbel waar' is óók geen logisch sluitend geheel. En van 'de bijbel is waar' naar 'mijn exacte religieuze overtuiging is de enige ware' is óók niet sluitend.
Het zal hier het centrale discussiepunt zijn maar ik heb het nergens zo beweert.
Je doet dus alsof het onze schuld is dat je de argumentatie niet kan geven
Nou de ''schuldige'' is de manier waarop men hier in discussie gaan, en daar hebben beide partijen debet aan uiteraard.
maar geef toch gewoon toe: je hebt geen echte argumentatie die in staat is om je overtuiging te rechtvaardigen. Niet tegen atheïsten, niet tegen andere religies, niet eens tegen andere christenen.
Weet je dat nu al ? Ik heb nog vrij weinig argumenten geprobeerd te maken. Daarbij geef je de indruk dat het bij voorbaat al onmogelijk is en is er dus geen ruimte voor een discussie over het geloof.
Ga eens naar de lokale moskee, synagoog of tempel, en probeer de gelovigen daar uit te leggen waarom zij het allemaal fout hebben en jij het goed. Je zal zien dat je dan nog minder begrip, geduld en acceptatie zal krijgen dan wanneer je het aan atheïsten uitlegt.

Het ligt er dan aan wat ik denk wat goed en fout is. Maar dat terzijde zal het mij waarschijnlijk niet lukken nee, maar gelukkig is het niet mijn doel mensen te bekeren. Dat laatste is denk ik belangrijk om te onthouden in de discusie wat dus deels mijn punt is.
begintmeta schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 13:45:
Als je de andere kant opgaat is het makkelijker te volgen, zoals ik al eerder aangaf kan je het beste met stellingen beginnen die voor alle betrokkenen niet controversieel zijn. Begin dus bij de gevolgen en beschrijf hoe je daarom bij je god uitkomt.
Dat is een goede tip inderdaad, maar gaat ook alleen maar werken als men hiervoor open staat. (en dan bedoel ik niet klakkeloos alles aannemen, maar meegaan in de redenatie)
thewizard2006 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 14:01:
Als ik niet geïnteresseerd zou zijn zou ik niet reageren. Ik vind het juist heel erg interessant want mensen tot bepaalde denkbeelden en acties zet. Ik wil ze begrijpen zodat ik weet hoe er mee om gegaan kan worden (dagelijks leven, politiek, levenskwesties etc).
Bij een discussie gaat het vaak om het weerleggen van elkaars standpunten. Als jij met een goed argument komt dan wil ik daar best in meegaan. Ik heb ook vaak genoeg bijv moeite gehad met de argumentatie van Gambieter omdat je zo in een bepaalde hoek zit. Hier ga je dan over nadenken, reflecteren en analyseren. Buiten je eigen comfortzone zitten zullen we maar zeggen. Dan zie je dat de ander best een punt kan hebben.
Goed om te lezen dat je oprecht interesse hebt.
Ik wacht op zulke argumentatie van jou of van kdekker want tot nu toe zijn het allemaal drogredenaties van verschillende vormen en formaten.
Maar ben je het met me eens dat het praktisch onmogelijk is een punt duidelijk te maken als ik niet verder kom dan de eerste twee of drie zinnetjes zonder daar meteen heel het geloof op af te rekenen ?
Ik bedoel het is geen simpele kwestie om even in een paar zinnen uit te leggen of toe te lichten, dit zal in stappen moeten gaan, maar als we elkaar niet de ruimte gunnen uit te wijden door op iedere letter in discussie te gaan komen we er niet.
En ik zie nog steeds niet in waarom iets in twijfel trekken fout is. Blijkbaar wil jij dat ik rucksichtloos jou redenatie volg. Sorry zo zit ik niet (meer) in elkaar.
Je hoeft het (totaal) ook niet als waarheid te nemen (alsin een bekering) maar probeer het geduld te hebben alvorens je twijfels te uiten.
FYI ik heb een hele christelijke opvoeding gehad (bidden, school, cathechesatie etc) dus ik kan me best wel verplaatsen in een christen (of anders gelovige). Ik ben alleen tot de conclusie gekomen dat het hele gedoe met de bijbel, hoe de wereld in de elkaar zit, alle verschillende soorten religie, argumenten voor/tegen, bewijs boven onbewijsbaar, feiten boven meningen etc niet in het voordeel werken van welke religie dan ook
FYI heb ik ook een christelijke opvoeding gehad en ongeveer hetzelfde meegemaakt als jij: Het verhaaltje wat verteld word klopt gewoon niet helemaal meer vandaag de dag. Ik kon me voorstellen dat men het 2000 jaar geleden als een waarheid zag maar zaken zoals het verbod op condooms kan ik ook niet achter staan. Neemt niet weg dat het geloven in god (nu niet perse christelijk meer) nog steeds mogelijk is. Misschien diskwalificeer ik me hiermee van deelname aan de discussie omdat ik geen religie volg en daarmee alleen bepaalde aspecten van geloof kan beantwoorden.
Dan nog vind ik dat mensen prima hun religie mogen uitvoeren. Daar zit alleen een hele grote maar aan. En dat is zodra ze daar andere mensen anders dan zichzelf mee lastigvallen. In de zin dus dat ze hun gedachtegoed opdringen aan anders denkende redenerend vanuit een almachtige (tot nu toe onbewezen) god.
Hier ben ik het ook helemaal met je eens, ik hoop ook dat je ziet dat ik niemand wil bekeren maar in het kader van de discussie moet ik mensen wel overtuigen van (laten geloven in) geloof om vervolgens daar de haken en ogen van te bespreken.
Als men met goede informatie/argumentatie komt om bijv homo's niet te laten trouwen, de winkels op zondag gesloten te houden en abortus/euthenasie te verbieden dan wil ik daar best in meegaan. Tot nu toe ben ik alleen nog niet overtuigd.
Ik ook niet, maar dat is dus religie voor je

Hoe moet ik dit dan interpreteren? Jij doet een poging maar zonder jou verwachte resultaat (ergo je overtuigt ons van jou "sterke" argumenten en waarom ze wel goed zijn).
Daarnaast worden er snel conclusies getrokken, slecht gelezen of er is onwil (van onze kant volgens jou).
De strekking is dat de discussie over geloof (niet religie) beter filosofisch dan wetenschappelijk benadert kan worden om nog een interessante discussie te hebben omdat er nou eenmaal vrij weinig te bewijzen valt. Dat iemand dat anders ziet of geen zin in heeft ook goed, maar anders blijf ik ieder zinnetje uitentreuren proberen uit te leggen.
DevilsProphet schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 14:07:
Het bestaan is niet aangetoond, dus mag men geen waarde hechten aan alle gevolgen daarvan totdat het bestaan wel is aangetoond. Zolang het bewijs on hold staat, moeten de gevolgen eveneens on hold staan. Als deze denkwijze je niet aanstaat, wat kun je aanbrengen om die ongeldig te verklaren?
Welke discussie kan men dan nog voeren ?