Optie 4: Mensen doen dit soort dingen nu eenmaal. Als niet religie de gewenste rechtvaardiging levert dan verzinnen we wel wat anders.thewizard2006 schreef op zondag 22 september 2013 @ 17:40:
Als ik dit soort berichten lees kom ik tot een aantal conclusies en allen zijn nogal triest. Heeft iemand nog een andere optie die ik mis?
http://www.ad.nl/ad/nl/10...n-Pakistan-75-doden.dhtml
- De christelijke god is echt en staat toe dat er een bloedbad in/bij "zijn" huis wordt gepleegd. God works in mysterious ways en vrije wil (en niet capabel om het te stoppen).
- Allah is de echte god en hij is wreed want hij keurt dit soort afslachtingen goed
- Beide goden bestaan niet maar blijkbaar zet religie aan tot trieste gebeurtenissen in naam van het geloof
Wat mij betreft weer een typische optie 3. Diep en diep triest. Hoe kan je dit nu ooit rechtvaardigen.
Dat er gruweldaden gebeuren wil niet zeggen dat het god's goedkeuring heeft.thewizard2006 schreef op zondag 22 september 2013 @ 17:40:
- De christelijke god is echt en staat toe dat er een bloedbad in/bij "zijn" huis wordt gepleegd. God works in mysterious ways en vrije wil (en niet capabel om het te stoppen).
Waarom zou Allah door dit voorval als echte god gezien moeten worden ? Omdat het een aanslag tegen christenen is wil niet zeggen dat de ene god de overhand heeft op een andere god. En wederom waaruit maak jij op dat Allah dit goedkeurt ?- Allah is de echte god en hij is wreed want hij keurt dit soort afslachtingen goed
In beginsel zijn alle religies uit op een vreedzame samenleving en zal het goede gedrag beloont en het slechte gestraft worden. De mensen die dit soort daden begaan zijn gevuld met wrok en haat of op het verkeerde been gezet door mensen die het geloof verkeerd uitleggen*. bv Het is als moslim verboden zelfmoord te plegen, dus hoe kan een goede moslim tot de conclusie komen dat deze actie een juiste is ?- Beide goden bestaan niet maar blijkbaar zet religie aan tot trieste gebeurtenissen in naam van het geloof
Ja diep triest, maar juist door te geloven en te vertrouwen op het oordeel van god kan men dit rechtvaardigen. De volgende stap zou moeten zijn neigen naar vrede en elkaar te vergeven voor de fouten die men maakt in plaats van de volgende wraakactie te bedenken, maar ik denk dat dat er niet inzit gezien de zwaktes van de mens.Wat mij betreft weer een typische optie 3. Diep en diep triest. Hoe kan je dit nu ooit rechtvaardigen.
-Edit-
* Voorbeeld.
In het artikel wat Sphereoid aanhaalt staat de volgende zin:
Jihad al-nikah, permitting extramarital sexual relations with multiple partners, is considered by some hardline Sunni Muslim Salafists as a legitimate form of holy war.
Ten eerste bestaat er officieel geen ''Jihad al-nikah'' volgens de koran.
Ten tweede zullen er dus altijd mensen zijn die het geschreven woord dusdanig verdraaien of ''interpreteren'' om hun acties legitiem te laten lijken, of andere ervan te overtuigen dat het hun plicht is.
Ten derde is de term ''heilige oorlog'' weer eens in de verkeerde context gebruikt als men daarmee verwijst naar het conflict in Syrië.
[ Voor 16% gewijzigd door Hippocampus op 22-09-2013 23:14 ]
Ehm, alwetend dus hij weet dat het gebeurt (in de bijbel kan hij zelfs de toekomst voorspellen dus hij wist al dat het zou gaan gebeuren) en almachtig dus hij kan er iets aan doen.Hippocampus schreef op zondag 22 september 2013 @ 20:55:
[...]
Dat er gruweldaden gebeuren wil niet zeggen dat het god's goedkeuring heeft.
Bij de mens kan je nog onmacht aanvoeren waarom iets gebeurt dat niet jouw goedkeuring heeft, maar bij een almachtig wezen kan ik geen enkele reden bedenken waarom er iets zou gebeuren wat niet zijn goedkeuring heeft.
Ik zou zeggen lees de geschriften nog eens door, in beginsel is geen enkele abrahamistische religie opgezet voor een vreedzame samenleving, ze zijn allemaal ontsprongen uit machtswensen.In beginsel zijn alle religies uit op een vreedzame samenleving en zal het goede gedrag beloont en het slechte gestraft worden.
Dus dit was Gods oordeel voor die mensen?Ja diep triest, maar juist door te geloven en te vertrouwen op het oordeel van god kan men dit rechtvaardigen.
Wat? Lees het OT nog eens door...De volgende stap zou moeten zijn neigen naar vrede en elkaar te vergeven voor de fouten die men maakt in plaats van de volgende wraakactie te bedenken
Je bedoelt de "zwaktes" die God er bewust ingeplant heeft?, maar ik denk dat dat er niet inzit gezien de zwaktes van de mens.
Verwijderd
Nou, het antwoord is simpel. Die mensen geloven behalve in Überkabouter ook dat je verderleeft als je doodgaat.Hippocampus schreef op zondag 22 september 2013 @ 20:55:
Het is als moslim verboden zelfmoord te plegen, dus hoe kan een goede moslim tot de conclusie komen dat deze actie een juiste is ?
Daarom hebben ze geen respect voor leven en zijn gevaarlijk.
Zoals ik al eerder zei: Een logische reactie van een mens is om god als medemens te beoordelen en te zeggen dat het gemeen is van god.Gomez12 schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:59:
Ehm, alwetend dus hij weet dat het gebeurt (in de bijbel kan hij zelfs de toekomst voorspellen dus hij wist al dat het zou gaan gebeuren) en almachtig dus hij kan er iets aan doen.
Bij de mens kan je nog onmacht aanvoeren waarom iets gebeurt dat niet jouw goedkeuring heeft, maar bij een almachtig wezen kan ik geen enkele reden bedenken waarom er iets zou gebeuren wat niet zijn goedkeuring heeft.
Waaruit het is ontstaan is me niet helemaal duidelijk. Neemt niet weg dat er gesproken wordt over vredig samenleven en goed gedrag tov je medemens.Ik zou zeggen lees de geschriften nog eens door, in beginsel is geen enkele abrahamistische religie opgezet voor een vreedzame samenleving, ze zijn allemaal ontsprongen uit machtswensen.
Nee, gods oordeel komt na de dood.Dus dit was Gods oordeel voor die mensen?
Ik zeg alleen dat vergeving de volgende stap zou moeten zijn. (ik zeg niet dat dit makkelijk of zelfs logisch is)Wat? Lees het OT nog eens door...
Er staat:
Woedende betogers zijn na de aanslag de straat opgegaan. Ze staken spullen in brand van politiemensen die bij de kerk verantwoordelijk waren voor de veiligheid. Onder de slachtoffers van de aanslag zouden ook agenten zijn.
Zolang er haat blijft bestaan tussen de mensen met verschillende religies komt men geen steek verder.
Je punt ontgaat me.Je bedoelt de "zwaktes" die God er bewust ingeplant heeft?
Op het moment dat jij weet dat iets zal gaan gebeuren (alwetend), en je de mogelijkheden hebt in te grijpen (almachtig), maar het niet doet, dan ben je verantwoordelijk. Vrij simpel principe wat je overal tegenkomt, en terecht.Hippocampus schreef op zondag 22 september 2013 @ 20:55:
Nee, dat zijn Abrahamitische religies niet. Die zijn er op uit om zichzelf te verspreiden, op welke manier dan ook. Als ze uit waren op een vreedzame samenleving, dan zouden ze geen pogingen doen om zichzelf en de regels op te dringen.In beginsel zijn alle religies uit op een vreedzame samenleving
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verwijderd
Ben ik diametraal met je oneens. Ik ga niet iedere skater van straat plukken omdat ik skaten gevaarlijk vind. En ook niet mensen weerhouden van zelfmoord als ze klaar zijn met het leven. (je kent de discussie over euthanasie etc)gambieter schreef op zondag 22 september 2013 @ 23:54:
Op het moment dat jij weet dat iets zal gaan gebeuren en je de mogelijkheden hebt in te grijpen maar het niet doet, dan ben je verantwoordelijk.
Dus iemand verantwoordelijk te maken wegens niet-ingrijpen gaat er bij mij niet in.
Dat is niet hetzelfde. Het gaat om de combinatie alwetend en almachtig: als je alwetend bent, dan weet je precies welke skater een ongeluk gaat krijgen, en wanneer. Dan niets doen (dwz die specifieke skater beschermen) maakt je verantwoordelijk/medeplichtig.Verwijderd schreef op maandag 23 september 2013 @ 00:00:
Ben ik diametraal met je oneens. Ik ga niet iedere skater van straat plukken omdat ik skaten gevaarlijk vind. En ook niet mensen weerhouden van zelfmoord als ze klaar zijn met het leven. (je kent de discussie over euthanasie etc)
Dus iemand verantwoordelijk te maken wegens niet-ingrijpen gaat er bij mij niet in.
Een zelfmoord is moeilijker, een moord niet. Als jij informatie en de mogelijkheden hebt om een moord te voorkomen en het niet doet, dan ben je medeverantwoordelijk.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ok, dus God heeft het zo gewild?Hippocampus schreef op zondag 22 september 2013 @ 23:50:
[...]
Zoals ik al eerder zei: Een logische reactie van een mens is om god als medemens te beoordelen en te zeggen dat het gemeen is van god.
Tja, alleen bevat het gemiddelde abrahamistische heilige boek wel de kanttekening dat enkel medegelovigen medemensen zijn, ongelovigen moet je bekeren of afmaken...[...]
Waaruit het is ontstaan is me niet helemaal duidelijk. Neemt niet weg dat er gesproken wordt over vredig samenleven en goed gedrag tov je medemens.
Maar weet jij met 100% zekerheid dat iedere skater een ongeluk krijgt oftewel ben jij alwetend?Verwijderd schreef op maandag 23 september 2013 @ 00:00:
[...]
Ben ik diametraal met je oneens. Ik ga niet iedere skater van straat plukken omdat ik skaten gevaarlijk vind. En ook niet mensen weerhouden van zelfmoord als ze klaar zijn met het leven. (je kent de discussie over euthanasie etc)
En zou jij ook niet iemand met zelfmoordneigingen tegenhouden als je wist dat die anders een jaar later een perfect leven zou hebben (wederom alwetendheid)
Het draait om de combinatie alwetendheid en almacht, daardoor wordt het zo fout. Enkel machtig genoeg zijn om iets aan de situatie te veranderen is niet afdoende, je hebt de kennis nodig dat je weet wat er daarna gebeurt en de macht om wat er daarna gebeurt ook aan te passen.
Als jij een skater van straat afhaalt en daarna schiet die gefrustreerd (want hij mag niet meer skaten) 3 mensen overhoop dan ben jij onschuldig, maar God zou in dit geval weten wat er zou gebeuren...
Wie zegt dat god niet ingegrepen heeft ? Deze aanslag had misschien erger kunnen zijn.gambieter schreef op zondag 22 september 2013 @ 23:54:
Op het moment dat jij weet dat iets zal gaan gebeuren (alwetend), en je de mogelijkheden hebt in te grijpen (almachtig), maar het niet doet, dan ben je verantwoordelijk. Vrij simpel principe wat je overal tegenkomt, en terecht.
Ik snap je redenatie, maar jij (misschien) de redenatie van een gelovige niet en het is ook niet aan mij om jou van gods wil te overtuigen daar ik geen religie volg.
De Islam spreekt van de vrijheid van de mens om te kiezen welke religie te volgen en ze daarvoor te respecteren. Maar dat zal dan misschien geen abrahamitisch geloof zijn.Nee, dat zijn Abrahamitische religies niet. Die zijn er op uit om zichzelf te verspreiden, op welke manier dan ook. Als ze uit waren op een vreedzame samenleving, dan zouden ze geen pogingen doen om zichzelf en de regels op te dringen.
Het hele feit dat de aanslag gebeurt is is al onderdeel van Gods plan, vanwege alwetendheid is alles na de schepping (vanwege almacht kan hij het kneden hoe hij het wil) Gods wil.Hippocampus schreef op maandag 23 september 2013 @ 00:11:
[...]
Wie zegt dat god niet ingegrepen heeft ? Deze aanslag had misschien erger kunnen zijn.
God had 2000 jaar geleden deze aanslag al voorzien, het feit dat hij niets gedaan heeft tja...
De islam spreekt ook over het doden van ongelovigen, net zoals het christendom en het jodendom. Tuurlijk mag iedereen vrij kiezen maar die keuzes hebben wel gevolgen volgens de abrahamistische geloven...[...]
De Islam spreekt van de vrijheid van de mens om te kiezen welke religie te volgen en ze daarvoor te respecteren. Maar dat zal dan misschien geen abrahamitisch geloof zijn.
Dat is gedraai waarmee je zelf de alwetendheid/almachtigheid al negeert. Die combinatie van eigenschappen maken het opperwezen eigenlijk al onmogelijk, of dat men de goedaardigheid moet afwijzen.Hippocampus schreef op maandag 23 september 2013 @ 00:11:
Wie zegt dat god niet ingegrepen heeft ? Deze aanslag had misschien erger kunnen zijn.
Iemand die zichzelf voor de gek wil houden zal inderdaad niet door argumenten overtuigd kunnen worden, en dat gaat erg op voor dergelijke redeneringen van de religieuze persoon. Het komt namelijk door het dogmatisme vanuit die religies.Ik snap je redenatie, maar jij (misschien) de redenatie van een gelovige niet
Islam is een Abrahamitische religie, net als het jodendom en christendom. Het probleem is dat een paar nuttige uitspraken in hun heilige boeken op andere plekken weer worden tegengesproken, en de uitvoering bijna standaard onverdraagzaam is.De Islam spreekt van de vrijheid van de mens om te kiezen welke religie te volgen en ze daarvoor te respecteren. Maar dat zal dan misschien geen abrahamitisch geloof zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 23-09-2013 00:20 ]
Tja wat ? Stel het is allemaal volgens het script van god, alle fijne dingen maar ook alle ellende.Gomez12 schreef op maandag 23 september 2013 @ 00:15:
Het hele feit dat de aanslag gebeurt is is al onderdeel van Gods plan, vanwege alwetendheid is alles na de schepping (vanwege almacht kan hij het kneden hoe hij het wil) Gods wil.
God had 2000 jaar geleden deze aanslag al voorzien, het feit dat hij niets gedaan heeft tja...
EN dan, wat neem je god dan kwalijk ? Dat er zoveel ellende is op deze aardbol en dat hij dus sadistisch is ? Zou je dan hemel op aarde willen hebben ? Ben je wel dankbaar voor alle goede dingen ?
We hebben geen weet bij het plan van god behalve dat we ons zo goed mogelijk moeten gedragen omdat we anders niet de hemel binnenkomen.
Het kan zomaar zijn dat als je je dan eenmaal bij god voegt het allemaal in perspectief gezien word, of misschien was de ellende vergelijkbaar met een speldenprik ten opzichte van het verblijf in de hemel.
Daar kan je in geloven om je leven hier meer betekenis te geven of handvaten te geven voor moeilijke problemen.
Ongelovigen alsin iemand die tegen god is. (maar het is maar hoe je het wil zien denk ik dan)De islam spreekt ook over het doden van ongelovigen, net zoals het christendom en het jodendom. Tuurlijk mag iedereen vrij kiezen maar die keuzes hebben wel gevolgen volgens de abrahamistische geloven...
Die redenatie snap ik niet. Ik geef alleen een optie die eventueel van toepassing zou kunnen zijn, omdat het ene het andere niet uitsluit. Verder gaat dit er toe leiden dat ik de (in mijn ogen zinloze) moord van 78 mensen moet goedpraten. Ik kan dat niet omdat ik gods redenatie niet ken.gambieter schreef op maandag 23 september 2013 @ 00:19:
Dat is gedraai waarmee je zelf de alwetendheid/almachtigheid al negeert. Die combinatie van eigenschappen maken het opperwezen eigenlijk al onmogelijk, of dat men de goedaardigheid moet afwijzen.
Ik vind dat hoe netjes je het ook probeert te zeggen niet respectvol naar religieuzen toe: Ze omwille van het gebrek aan een (in jou ogen) gedegen weerwoord* te bestempelen als mensen die zichzelf voor de gek willen houden.Iemand die zichzelf voor de gek wil houden zal inderdaad niet door argumenten overtuigd kunnen worden, en dat gaat erg op voor dergelijke redeneringen van de religieuze persoon. Het komt namelijk door het dogmatisme vanuit die religies.
Mee eens dat het interpreteren van het geschreven woord discutabel is, maar de uitvoering is niet standaard onverdraagzaam, anders had er geen kerk of moskee meer overeind gestaan in deze wereld.Islam is een Abrahamitische religie, net als het jodendom en christendom. Het probleem is dat een paar nuttige uitspraken in hun heilige boeken op andere plekken weer worden tegengesproken, en de uitvoering bijna standaard onverdraagzaam is.
*(waar we het al eens eerder over gehad hebben dus laten we niet opnieuw beginnen)
Verwijderd
Nonsens. Ik ben Jesus niet. Die nam inderdaad verantwoordelijkheid voor alle "zonden" van iedereen (volgens het verhaal).gambieter schreef op maandag 23 september 2013 @ 00:04:
Als jij informatie en de mogelijkheden hebt om een moord te voorkomen en het niet doet, dan ben je medeverantwoordelijk.
Dat hoeft ook niet; dat moeten alleen de mensen die een opperwezen postuleren dat alwetend, almachtig en goedaardig zou zijn, en toch zinloze moordpartijen en allerlei andere wandaden toestaat.Hippocampus schreef op maandag 23 september 2013 @ 00:59:
Die redenatie snap ik niet. Ik geef alleen een optie die eventueel van toepassing zou kunnen zijn, omdat het ene het andere niet uitsluit. Verder gaat dit er toe leiden dat ik de (in mijn ogen zinloze) moord van 78 mensen moet goedpraten. Ik kan dat niet omdat ik gods redenatie niet ken.
Het is ook niet respectvol bedoeld. Religie is net als een vuurwapen een stuk gereedschap dat helaas veelal kwaadwillend of ondoordacht wordt gebruikt, en nergens voor nodig is. Het dogmatisme dat bij de grote religies hoort is in mijn ogen alleen maar slecht en gevaarlijk, zeker in combinatie met de volgzaamheid van veel mensen.Ik vind dat hoe netjes je het ook probeert te zeggen niet respectvol naar religieuzen toe: Ze omwille van het gebrek aan een (in jou ogen) gedegen weerwoord* te bestempelen als mensen die zichzelf voor de gek willen houden.
Dat is een nogal vreemde conclusie. Ik ben voor een verregaande vrijheid van meningsuiting, en daar komt bij mee dat ik dus ook blootgesteld zal worden aan meningen waar ik fel tegen ben. Dat is inclusief veel onverdraagzame stromingen, van de islamofobe PVVers tot anti-homo christelijke/islamitische geluiden. Ik wil namelijk niet de fouten van die stromingen maken.Mee eens dat het interpreteren van het geschreven woord discutabel is, maar de uitvoering is niet standaard onverdraagzaam, anders had er geen kerk of moskee meer overeind gestaan in deze wereld.
In ons rechtssysteem bestaat medeplichtigheid. Je bent niet de enige verantwoordelijke, maar wel medeverantwoordelijk. Net zoals men zich niet puur kan verschuilen achter "ik volgde alleen maar orders op".Verwijderd schreef op maandag 23 september 2013 @ 01:01:
Nonsens. Ik ben Jesus niet. Die nam inderdaad verantwoordelijkheid voor alle "zonden" van iedereen (volgens het verhaal).
Maar goed, het concept van het almachtige en alwetende opperwezen is al een paradox/contradictio in terminis. Belangrijk in de Abrahamitische religies om iets te hebben om achter te verschuilen en om van alles aan te wijten (positief en negatief), maar verder irrelevant.
[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 23-09-2013 01:13 ]
Verwijderd
Je haalt nu het rechtssysteem er bij en vanuit die hoek bekeken heb je gelijk. Maar puur emotioneel gezien ga ik niet de (mede)verantwoordelijkheid op me nemen van alle wandaden die gebeuren en waarvan ik ook weet dat ze (morgen gaan) gebeuren.
Ook niet als je specifiek weet dat de vrouw in appartement 3C verkracht gaat worden, en het kan voorkomen, of dat je weet dat die terreuraanslag gaat gebeuren in de kerk in Pakistan, en het kunt voorkomen?Verwijderd schreef op maandag 23 september 2013 @ 01:34:
Je haalt nu het rechtssysteem er bij en vanuit die hoek bekeken heb je gelijk. Maar puur emotioneel gezien ga ik niet de (mede)verantwoordelijkheid op me nemen van alle wandaden die gebeuren en waarvan ik ook weet dat ze (morgen gaan) gebeuren.
Ja, de christenen/moslims/joden zadelen hun opperwezen met veel schuld op.
Helemaal met je eens, behalve het nergens voor nodig gedeelte. Het hebben van geloof en medestanders daarin kan best nuttig zijn. (Bv positieve leefregels zoals vergeef elkaar en help een ander)gambieter schreef op maandag 23 september 2013 @ 01:08:
Religie is net als een vuurwapen een stuk gereedschap dat helaas veelal kwaadwillend of ondoordacht wordt gebruikt, en nergens voor nodig is. Het dogmatisme dat bij de grote religies hoort is in mijn ogen alleen maar slecht en gevaarlijk, zeker in combinatie met de volgzaamheid van veel mensen.
Want ons wetboek zegt verder alleen maar wat we niet mogen en waar we eventueel recht op hebben. De opvoeding die we van onze ouders krijgen schiet ook wel eens te kort.
Ik ben alleen van mening dat het geloof is blijven stilstaan en niet met de tijdgeest is meegegroeid. Het is ook een probleem dat de meeste gelovige het geschrift zien als iets waaraan niet getwijfeld dient te worden en niet als een product van die periode. Sommige teksten zijn vandaag de dag (bijna) onmogelijk te verdedigen omdat we tegenwoordig anders gewent zijn.
Ik denk dat hier sprake is van een communicatiefout, ik dacht dat je met onverdraagzaam bedoelde tussen de religies in plaats van dat jij het als onverdraagzaam ervaart.Dat is een nogal vreemde conclusie. Ik ben voor een verregaande vrijheid van meningsuiting, en daar komt bij mee dat ik dus ook blootgesteld zal worden aan meningen waar ik fel tegen ben. Dat is inclusief veel onverdraagzame stromingen, van de islamofobe PVVers tot anti-homo christelijke/islamitische geluiden. Ik wil namelijk niet de fouten van die stromingen maken.
Klopt, maar dat kan ook zonder religie.Hippocampus schreef op maandag 23 september 2013 @ 02:09:
Helemaal met je eens, behalve het nergens voor nodig gedeelte. Het hebben van geloof en medestanders daarin kan best nuttig zijn. (Bv positieve leefregels zoals vergeef elkaar en help een ander)
Ik kan De Grote Uittocht van Eric Frank Russell erg aanbevelen; de laatste planeet laat een prachtig systeem zien waarbij men elkaar helpt zonder dat daarvoor religie nodig is of schuldgevoelens
Eensch, behalve de laatste zin. Ik denk dat het niet gaat om gewend zijn, maar om voortschrijdend inzicht, dwz dat we (ondanks de hakken in het zand zettende groepen) toch leren van vergissingen. Niet dat het de maatschappij stopt met in oude fouten vervallen, maar dat schijnt er nu eenmaal bij te horen....Ik ben alleen van mening dat het geloof is blijven stilstaan en niet met de tijdgeest is meegegroeid. Het is ook een probleem dat de meeste gelovige het geschrift zien als iets waaraan niet getwijfeld dient te worden en niet als een product van die periode. Sommige teksten zijn vandaag de dag (bijna) onmogelijk te verdedigen omdat we tegenwoordig anders gewent zijn.
OKIk denk dat hier sprake is van een communicatiefout, ik dacht dat je met onverdraagzaam bedoelde tussen de religies in plaats van dat jij het als onverdraagzaam ervaart.
Dat is dus een verkapte optie 3downtime schreef op zondag 22 september 2013 @ 18:04:
[...]
Optie 4: Mensen doen dit soort dingen nu eenmaal. Als niet religie de gewenste rechtvaardiging levert dan verzinnen we wel wat anders.
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Dit heeft dus te maken met God works in mysterious ways, De vrije wil die wij hebben gekregen en zoals hierboven al vermeld de alwetendheid/almachtigheid van god. De standaard escape goat om maar niet te hoeven accepteren voor religieuzen dat god of niet alwetend of niet almachtig of niet vredelievend is (of allen niet). Nu is het 1 voorbeeld maar hiervan zijn er natuurlijk elke dag vele te verzinnen zoals honger, ziektes, verdriet etc.Hippocampus schreef op zondag 22 september 2013 @ 20:55:
Een van de twee moet waar zijn (vanuit religieus oogpunt). De een sluit de ander namelijk uit. Dit wordt gedaan door islamiten in naam van (in hun ogen) de enige echte god. Wat mij betreft net zo echt als de christelijke god (fictief dus).Waarom zou Allah door dit voorval als echte god gezien moeten worden ? Omdat het een aanslag tegen christenen is wil niet zeggen dat de ene god de overhand heeft op een andere god. En wederom waaruit maak jij op dat Allah dit goedkeurt ?
Waaruit blijkt dat allah dit goedkeurt? Dezelfde redenen als die voor het christendom gelden. Het almachtig verhaal etc. Daarnaast zijn dit acties die voortkomen uit de heilige geschriften.
Hoe kom je daar bij? Genisis, Exocus, Leviticus en Deuteronomium zijn nou niet echt vreedzaam. Of is het gewoon een hele slechte inleiding voor de rest van de bijbel...In beginsel zijn alle religies uit op een vreedzame samenleving en zal het goede gedrag beloont en het slechte gestraft worden.
Aaaah dus die mensen die volgen niet het echte geloof. Want dat doe jij al toch?De mensen die dit soort daden begaan zijn gevuld met wrok en haat of op het verkeerde been gezet door mensen die het geloof verkeerd uitleggen*. bv Het is als moslim verboden zelfmoord te plegen, dus hoe kan een goede moslim tot de conclusie komen dat deze actie een juiste is ?
Maar waarom kan ik mij dan wel fatsoenlijk gedragen ook zonder jou geloof (en met mij nog vele anderen).
En verboden zelfmoord te plegen als moslim? Waar komen die 70 maagden ookalweer vandaan
Wellicht dat ik je niet begrijp hoor maar als ik nu dus geloof en vertrouw in god dan snap ik wel waarom dit soort aanslagen gebeuren en kan ik het rechtvaardigen? Dat is een zieke gedachte zeg. Maar ik zal het wel verkeerd hebben gelezenJa diep triest, maar juist door te geloven en te vertrouwen op het oordeel van god kan men dit rechtvaardigen.
Nee, dit moet de eerste stap zijn. Of is het, na regen komt zonneschijn???De volgende stap zou moeten zijn neigen naar vrede en elkaar te vergeven voor de fouten die men maakt in plaats van de volgende wraakactie te bedenken, maar ik denk dat dat er niet inzit gezien de zwaktes van de mens.
@thewizard2006
Zo vrij is die wil niet die we zouden hebben gekregen.
Konden wij als mens dan kiezen om geschapen te worden?
Of was die alwetendheid/almachtigheid van God juist de reden om ons niet te laten kiezen omdat we het niet zouden willen.
Of was die alwetendheid/almachtigheid van God juist de reden om ons niet te laten kiezen omdat we het niet zouden willen.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Het leven op aarde is geen pretje, dat zal je opgevallen zijn. Maar als je gelooft in een god dan kan dat een manier zijn om er positief mee om te gaan. Daarom zijn er leefregels (adviezen) in elke religie opgenomen. Maar een mens is maar een mens en doet helaas wel eens rare dingen.thewizard2006 schreef op maandag 23 september 2013 @ 08:29:
Dit heeft dus te maken met God works in mysterious ways, De vrije wil die wij hebben gekregen en zoals hierboven al vermeld de alwetendheid/almachtigheid van god. De standaard escape goat om maar niet te hoeven accepteren voor religieuzen dat god of niet alwetend of niet almachtig of niet vredelievend is (of allen niet). Nu is het 1 voorbeeld maar hiervan zijn er natuurlijk elke dag vele te verzinnen zoals honger, ziektes, verdriet etc.
Je geeft nog steeds geen uitleg waarom Allah in dit geval de echte god is.Een van de twee moet waar zijn (vanuit religieus oogpunt). De een sluit de ander namelijk uit. Dit wordt gedaan door islamiten in naam van (in hun ogen) de enige echte god. Wat mij betreft net zo echt als de christelijke god (fictief dus).
Waaruit blijkt dat allah dit goedkeurt? Dezelfde redenen als die voor het christendom gelden. Het almachtig verhaal etc. Daarnaast zijn dit acties die voortkomen uit de heilige geschriften.
Dat is mijn interpretatie ervan, maar blijkbaar zijn alle religies gestoeld op macht.Hoe kom je daar bij? Genisis, Exocus, Leviticus en Deuteronomium zijn nou niet echt vreedzaam. Of is het gewoon een hele slechte inleiding voor de rest van de bijbel...
Je kunt ervoor kiezen om alles wat ik probeer uit te leggen te verdraaien naar je eigen standpunten, maar dan kunnen we beter ophouden met de discussie. Ik heb bovendien al meerdere malen gezegd dat ik geen religie volg dus spreek ik ook niet in termen zoals ''mijn geloof''. Ik probeer het alleen vanuit hun standpunt te beredeneren (met mijn eigen interpretatie)Aaaah dus die mensen die volgen niet het echte geloof. Want dat doe jij al toch?
Dat is een goed voorbeeld van uit de context gebruiken van geschriften of het dusdanig toepassen dat je je gelijk lijkt te hebben. Ik lees niet dat dit bedoeld is voor de mensen die zelfmoord plegen, dit is voor mensen die sterven tijdens het uitvoeren van gods opdracht.Maar waarom kan ik mij dan wel fatsoenlijk gedragen ook zonder jou geloof (en met mij nog vele anderen).
En verboden zelfmoord te plegen als moslim? Waar komen die 70 maagden ookalweer vandaanWikipedia: Martelaar (al wordt dit door vele gelukkig wel veroordeeld. Sluit niet uit dat het voor een bepaalde groep nog steeds wel goed is)
Blijkbaar begrijp je het niet wat ik probeer uit te leggen nee, maar dat is geen probleem, ik kan het altijd proberen anders uit te leggen. Wat wel een probleem is is dat niet gelovigen de neiging hebben god als medemens te beoordelen en daarbij ook de schuld geven van alle foute dingen die mensen doen.Wellicht dat ik je niet begrijp hoor maar als ik nu dus geloof en vertrouw in god dan snap ik wel waarom dit soort aanslagen gebeuren en kan ik het rechtvaardigen? Dat is een zieke gedachte zeg. Maar ik zal het wel verkeerd hebben gelezen
Ik zeg niet dat het gerechtvaardigd is mensen te doden, maar dat als je gelooft in god je er anders tegenaan kijkt. Het gaat immers niet over die 78 doden, maar over hoe je ermee omgaat. Als individu en als gemeenschap.
Uhm, je kan iemand pas vergeven als ie ook daadwerkelijk iets fouts gedaan heeft toch ? Maar ik zie dat je hier wel snapt wat ik bedoel.Nee, dit moet de eerste stap zijn. Of is het, na regen komt zonneschijn???
Het leven op aarde is voor een hoop mensen geen pretje. Voor een andere groep weer wel. Ik zie niet echt een consequente lijn hierin. Waarom heb je een god nodig om het positief in te zien? En waarom heb je een religie nodig voor leefregels (adviezen)?Hippocampus schreef op maandag 23 september 2013 @ 19:57:
Het leven op aarde is geen pretje, dat zal je opgevallen zijn. Maar als je gelooft in een god dan kan dat een manier zijn om er positief mee om te gaan. Daarom zijn er leefregels (adviezen) in elke religie opgenomen. Maar een mens is maar een mens en doet helaas wel eens rare dingen.
Waarom moet die uitleg van mij komen? Die mensen die de aanslag plegen, die denken dat Allah de enige echte god is. Daarom plegen ze die aanslagen. Voor hun god.Je geeft nog steeds geen uitleg waarom Allah in dit geval de echte god is.
Nee hoor. Voornamelijk de Abrahamistische. Het Jainisme of in zekere mate Buddhisme zijn al weer heel anders.Dat is mijn interpretatie ervan, maar blijkbaar zijn alle religies gestoeld op macht.
Ik verdraai niets. Ik laat alleen zien waar de denkfouten zitten. Je kan wel in smurfen geloven maar dat maakt het kasteel van Gargamel nog niet echt.Je kunt ervoor kiezen om alles wat ik probeer uit te leggen te verdraaien naar je eigen standpunten, maar dan kunnen we beter ophouden met de discussie. Ik heb bovendien al meerdere malen gezegd dat ik geen religie volg dus spreek ik ook niet in termen zoals ''mijn geloof''. Ik probeer het alleen vanuit hun standpunt te beredeneren (met mijn eigen interpretatie)
Zelf ga je de fout in om het vanuit jou standpunt te beredeneren en dan ook nog eens je eigen interpretaties aan te geven. Ga er eens boven staan (helikopterview) en probeer het dan eens te analyseren. Je kan het wel blijven verdedigen maar wat dat betreft blijf je dan bezig. Je blijft een Breivik toch ook niet verdedigen omdat je vanuit zijn standpunt probeert te denken met je eigen interpretatie.
Ik ben niet degene die dit zo gebruikt. Dat zijn de personen die het blijkbaar nodig vinden om zichzelf/andere op te blazen om zo bij Allah te komen en een martelaarsdood te sterven. Dat jij er nu weer een andere draai aan probeert te geven kan ik ook niets aan doen. Daarnaast zeg ik niet dat dit de manier is om bij Allah te komen of wat dan ook.Dat is een goed voorbeeld van uit de context gebruiken van geschriften of het dusdanig toepassen dat je je gelijk lijkt te hebben. Ik lees niet dat dit bedoeld is voor de mensen die zelfmoord plegen, dit is voor mensen die sterven tijdens het uitvoeren van gods opdracht.
Om er nog wat dieper op in te gaan. Er staan genoeg passages in de koran over het vernietigen van de vijand (ongelovigen/anders gelovigen). Als je hierbij sterft doe je dat tijdens het uitvoeren van gods/allahs opdracht...
Maar dan is god een nogal trieste god om ons domme wezens zo in de onzekerheid te laten leven. Niet echt vredelievend. Eerder sadistisch. Het gaat immers niet over al die mensen die lijden, ziek zijn, honger hebben, pijn hebben etc maar om hoe je er mee omgaat. En jij weet dat god weet dat hij het beter weet.Maar wij zijn zo dom en onnozel gelaten (door god) dat wij het plaatje niet snappen en er dus niet mee om kunnen gaan.Blijkbaar begrijp je het niet wat ik probeer uit te leggen nee, maar dat is geen probleem, ik kan het altijd proberen anders uit te leggen. Wat wel een probleem is is dat niet gelovigen de neiging hebben god als medemens te beoordelen en daarbij ook de schuld geven van alle foute dingen die mensen doen.
Ik zeg niet dat het gerechtvaardigd is mensen te doden, maar dat als je gelooft in god je er anders tegenaan kijkt. Het gaat immers niet over die 78 doden, maar over hoe je ermee omgaat. Als individu en als gemeenschap.
Maar je gaat al 1 stap te ver als het uberhaupt zo ver komt dat er iemand vergeven moet worden.Uhm, je kan iemand pas vergeven als ie ook daadwerkelijk iets fouts gedaan heeft toch ? Maar ik zie dat je hier wel snapt wat ik bedoel.
Ik weet niet of wij konden kiezen. Kan ik mij niets van herinneren in ieder gevalKroontjesPen schreef op maandag 23 september 2013 @ 19:52:
@thewizard2006
[ Voor 5% gewijzigd door thewizard2006 op 24-09-2013 08:04 ]
Maar veel van die leefregels zijn raar veroorzaken te voorkomen menselijk leiden.Hippocampus schreef op maandag 23 september 2013 @ 19:57:
[...]
Het leven op aarde is geen pretje, dat zal je opgevallen zijn. Maar als je gelooft in een god dan kan dat een manier zijn om er positief mee om te gaan. Daarom zijn er leefregels (adviezen) in elke religie opgenomen. Maar een mens is maar een mens en doet helaas wel eens rare dingen.
Neem het verbod op homoseksuele liefde en huwelijk in veel geloven. We weten dat homoseksuele gevoelens een basisgegeven zijn binnen onze soort. We weten ook dat seks een menselijke basisbehoefte is en ook genegenheid en seksuele intimiteit belangrijke menselijke behoeften zijn.
Dat leidt tot de conclusie dat dit soort leefregels ofwel door een sadistische god opgesteld zijn en niet gericht zijn op het maximaliseren van menselijk geluk, ofwel dat ze gewoon door mensen bedacht zijn en simpelweg het wereldbeeld van de opstellers weerspiegelen.
Als je vasthoud aan een goddelijke origine voor die regels moet je ook accepteren dat die God niet goedaardig is.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
Verwar niet de leefregels die op papier staan en de leefregels die de huidige gelovigen zeggen te lezen.Spheroid schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 09:54:
[...]
Maar veel van die leefregels zijn raar en zorgen voor te voorkomen menselijk leiden.
Neem het verbod op homoseksuele liefde en huwelijk in veel geloven.
Dat zijn 2 totaal verschillende dingen, "het verbod op homoseksuele liefde" is slechts 1 zinnetje en niet meer dan dat.
Er staan nog hele passages in de bijbel die genegeerd worden als leefregels.
Het probleem daarmee is dat gelovigen altijd vol zullen houden dat ik als buitenstaander het boek verkeerd interpreteer. Dat er heel wat op de bijbel-interpretatie van veel christelijke stromingen aan te merken is ben ik met je eens. Het was juist daarom dat ik homoseksualiteit als voorbeeld koos. Daarover staat tenslotte iets in de bijbel, ook al is het misschien niet veel.Gomez12 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:01:
[...]
Verwar niet de leefregels die op papier staan en de leefregels die de huidige gelovigen zeggen te lezen.
Dat zijn 2 totaal verschillende dingen, "het verbod op homoseksuele liefde" is slechts 1 zinnetje en niet meer dan dat.
Er staan nog hele passages in de bijbel die genegeerd worden als leefregels.
Het wordt natuurlijk nog interessanter als we het over bijv. euthanasie of passief kiesrecht voor vrouwen gaan hebben. Daarbij kun je opwerpen dat het misschien menselijke dwalingen zijn, omdat er in de bijbel niets letterlijks over staat.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
Zonder leefregels wordt het een puinhoop. Ook qua seksualiteit. Neem bijvoorbeeld de oude Grieken. M.a.w. ze verkomen ook menselijk leed.Spheroid schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 09:54:
[...]
Maar veel van die leefregels zijn raar veroorzaken te voorkomen menselijk leiden.
Neem het verbod op homoseksuele liefde en huwelijk in veel geloven. We weten dat homoseksuele gevoelens een basisgegeven zijn binnen onze soort. We weten ook dat seks een menselijke basisbehoefte is en ook genegenheid en seksuele intimiteit belangrijke menselijke behoeften zijn.
Dat leidt tot de conclusie dat dit soort leefregels ofwel door een sadistische god opgesteld zijn en niet gericht zijn op het maximaliseren van menselijk geluk, ofwel dat ze gewoon door mensen bedacht zijn en simpelweg het wereldbeeld van de opstellers weerspiegelen.
Als je vasthoud aan een goddelijke origine voor die regels moet je ook accepteren dat die God niet goedaardig is.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Ik ben het met je eens dat er leefregels dienen te zijn. Ik prefereer echter leefregels die opgesteld zijn met het menselijk belang in gedachten, geen willekeurige regels die veeleer lijken als doel te hebben het leven moeilijk te maken. Dat is dan ook de reden dat we wetten hebben, die niet alleen voorschrijven dat je mensen niet mag vermoorden, maar ook met wie je wel en niet naar bed mag (wel met andere volwassenen, niet met kinderen, niet trouwen met familie bijv.). Die regels zijn echter beredeneerd vanuit principes die imo zinniger zijn dan arbitrair seks tussen hetzelfde geslacht te verbieden.Koenoe schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 10:42:
[...]
Zonder leefregels wordt het een puinhoop. Ook qua seksualiteit. Neem bijvoorbeeld de oude Grieken. M.a.w. ze verkomen ook menselijk leed.
Wat was er eigenlijk mis met seks bij de oude Grieken? Daar was het zeker niet `anything goes`. Neem de Oedipus mythe die het incesttaboe verwoord.
Zo arbitrair is dat niet en is zelfs vanuit een biologisch standpunt te verdedigen. Om voort te planten is er namelijk geslagsgemeenschap nodig tussen een man en een vrouw. Nog daar gelaten dat bepaalde ingangen van het lichaam niet bedoeld zijn voor penetratie (hygiëne).Spheroid schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:07:
[...]
Ik ben het met je eens dat er leefregels dienen te zijn. Ik prefereer echter leefregels die opgesteld zijn met het menselijk belang in gedachten, geen willekeurige regels die veeleer lijken als doel te hebben het leven moeilijk te maken. Dat is dan ook de reden dat we wetten hebben, die niet alleen voorschrijven dat je mensen niet mag vermoorden, maar ook met wie je wel en niet naar bed mag (wel met andere volwassenen, niet met kinderen, niet trouwen met familie bijv.). Die regels zijn echter beredeneerd vanuit principes die imo zinniger zijn dan arbitrair seks tussen hetzelfde geslacht te verbieden.
Niet dat een standpunt inneem tegen homofilie overigens.
De regels zijn dus verre van willekeurig.
Wikipedia: Pederasty in ancient GreeceWat was er eigenlijk mis met seks bij de oude Grieken? Daar was het zeker niet `anything goes`. Neem de Oedipus mythe die het incesttaboe verwoord.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Biologisch gezien is er niets mis mee. Je hoeft namelijk niet altijd voort te planten. Daarnaast geeft het een goed gevoel dus wellicht dat het meer is dan alleen voortplanten (ook gezien de stoffen die het vrijmaakt in je hersenen). En dan hebben we het nog niet eens over orale seks of zelfbevrediging wat dan, volgens jou redenatie, ook biologisch af te keuren is (behalve als je het dan opvangt en vaginaal inbrengt???)Koenoe schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:22:
Zo arbitrair is dat niet en is zelfs vanuit een biologisch standpunt te verdedigen.
Nee hoor. Tegenwoordig al lang niet meerOm voort te planten is er namelijk geslagsgemeenschap nodig tussen een man en een vrouw.
De voorkant kan net zo onhygienisch zijn als de achterkant hoor.Nog daar gelaten dat bepaalde ingangen van het lichaam niet bedoeld zijn voor penetratie (hygiëne).
En als ze niet bedoeld zijn voor penetratie dan had god daar wat beter over moeten nadenken imo.
Onze rug is ook niet gemaakt om rechtop te lopen en toch doen we het.
Willekeurig vind ik ook een verkeerd woord om te gebruiken. De regels komen meer voort uit onwetendheid. Hoeft natuurlijk niet gelijk iets slechts te zijn want nu weten wij ook nog niet alles. Het wordt wel kwalijk wanneer je nog steeds aan regels gaat vasthouden die door onwetendheid zijn bedacht maar al wel zijn ontkracht en dit ook nog eens aan andere mensen wilt gaan opdringen.De regels zijn dus verre van willekeurig.
[ Voor 3% gewijzigd door thewizard2006 op 24-09-2013 11:32 ]
Dan bekijk je het vanuit het individu. Ook bekijk je het in het licht van heden ten dage. Vanuit het punt van een gemeenschap/soort (in de tijd van de bijbel gezien), is voortplanten zeker wel een noodzaak.thewizard2006 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:29:
[...]
Biologisch gezien is er niets mis mee. Je hoeft namelijk niet altijd voort te planten. Daarnaast geeft het een goed gevoel dus wellicht dat het meer is dan alleen voortplanten (ook gezien de stoffen die het vrijmaakt in je hersenen). En dan hebben we het nog niet eens over orale seks of zelfbevrediging wat dan, volgens jou redenatie, ook biologisch af te keuren is (behalve als je het dan opvangt en vaginaal inbrengt???)
Als een soort zich niet meer voortplant dan zal deze uitsterven. Ik zie niet in waarom orale sex of zelfbevrediging biologisch af te keuren is. Weerhoudt dit je van geslagsgemeenschap te hebben (met een andere sexe)? Er zijn staten in de USA die er wetten tegen hebben edoch.
Omgekeert, homofilie komt ook onder dieren voor. Alsmede dat je kan beargumenteren dat de snelheid van het voortplanten van de mens, het bestaan van de mensheid heden ten dage (misschien) wel bedreigt.
Deze opmerking had ik al wel verwacht. Er zijn nog wel wat argumenten te bedenken tegen kunstmatige conceptie.Nee hoor. Tegenwoordig al lang niet meer
Die hygiene telt voor beide partijen hè. De tweede opmerking laat ik maar even voor wat het is.De voorkant kan net zo onhygienisch zijn als de achterkant hoor.
En als ze niet bedoeld zijn voor penetratie dan had god daar wat beter over moeten nadenken imo.
Eens.Willekeurig vind ik ook een verkeerd woord om te gebruiken. De regels komen meer voort uit onwetendheid. Hoeft natuurlijk niet gelijk iets slechts te zijn want nu weten wij ook nog niet alles. Het wordt wel kwalijk wanneer je nog steeds aan regels gaat vasthouden die door onwetendheid zijn bedacht maar al wel zijn ontkracht en dit ook nog eens aan andere mensen wilt gaan opdringen.
Je maakt een denkfout overigens. Het is niet mijn redenatie, maar een redenatie. Iets dat je imo mee moet nemen in je standpunten. Maar goed. Al vaker gezegd.
Maar dan kan je beter de hele bijbel weggooien, want de tijd van de bijbel is al lang voorbij.Koenoe schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:48:
[...]
Vanuit het punt van een gemeenschap/soort (in de tijd van de bijbel gezien), is voortplanten zeker wel een noodzaak.
Waarom zou voortplanten (nu of toen) een noodzaak zijn?Koenoe schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:48:
... Vanuit het punt van een gemeenschap/soort (in de tijd van de bijbel gezien), is voortplanten zeker wel een noodzaak.
...
Boeken gooi je niet weg.Gomez12 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:50:
[...]
Maar dan kan je beter de hele bijbel weggooien, want de tijd van de bijbel is al lang voorbij.
Voor het voortbestaan van de mensheid (of gemeenschap)?begintmeta schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:53:
[...]
Waarom zou voortplanten (nu of toen) een noodzaak zijn?
De christelijke gemeenschap was toen veel kleiner. Alsmede dat men toen vervolgd werden. Epidimieen (de pest bijvoorbeeld), rampen, enzovoorts.
Nooooooooooooo!
[ Voor 54% gewijzigd door Koenoe op 24-09-2013 12:18 ]
NeeKoenoe schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:22:
[...]
Zo arbitrair is dat niet en is zelfs vanuit een biologisch standpunt te verdedigen.
Ja, maar seks heeft in onze soort meer functies dan voortplanting alleen. De mens is in primaten vrij uniek in het feit dat de ovulatie bij de vrouw verborgen is en dat vrouwen constant sexually receptive zijn. Dat geeft aan dat seks bij ons ook buiten de voortplanting belangrijk is, bijv. om sociale banden te onderhouden.Om voort te planten is er namelijk geslagsgemeenschap nodig tussen een man en een vrouw.
Daarbij komt dat homoseksualiteit in alle samenlevingen voorkomt, het lijkt dus een eigenschap van onze soort te zijn.
Dat zijn ze dus wel. Als een vast percentage van de menselijke soort homoseksuele gevoelens heeft, dan kun je toch niet die lui verbieden sreks te hebben? Zeker niet gezien het feit dat seks een menselijke basisbehoefte is?De regels zijn dus verre van willekeurig.
Regels veranderen. Dat betekent niet dat seks met kinderen goet te praten is. Maar dat is slavernij ook niet en heteroseksuele omgang met minderjarigen ook niet. Zo is er dus ook op de leefregels uit de bijbel of het gebrek eraan (waarom homoseksualiteit wel verbieden en slavernij en kind-huwelijken niet?) vanuit ons moderne standpunt ook wat aan te merken.
Vandaar mijn punt: Leefregels moeten opgesteld worden op basis van rationele argumenten. Dogmatisch oude regels volgen leidt tot lijden.
[ Voor 9% gewijzigd door Spheroid op 24-09-2013 11:57 ]
Niet alleen van onze soort. Onder (andere) dieren komt het ook voor.Spheroid schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:55:
Ja, maar seks heeft in onze soort meer functies dan voortplanting alleen. De mens is in primaten vrij uniek in het feit dat de ovulatie bij de vrouw verborgen is en dat vrouwen constant sexually receptive zijn. Dat geeft aan dat seks bij ons ook buiten de voortplanting belangrijk is, bijv. om sociale banden te onderhouden.
Daarbij komt dat homoseksualiteit in alle samenlevingen voorkomt, het lijkt dus een eigenschap van onze soort te zijn.
Maar goed, ik zie niet in waarom de meerdere functies van seks een tegenargument zijn t.o.v. het geslagsgemeenschap tussen een man en een vrouw.
Wederom, je bekijkt het dan in het licht van heden ten dage. Om het kort samen te vatten, de regels (zouden kunnen) zorgen voor een hoger percentage kinderen.*Dat zijn ze dus wel. Als een vast percentage van de menselijke soort homoseksuele gevoelens heeft, dan kun je toch niet die lui verbieden sreks te hebben? Zeker niet gezien het feit dat seks een menselijke basisbehoefte is?
Met je punt ben ik het helemaal eens. Maar de regels die opgesteld zijn, zijn niet willekeurig. Deze hebben/hadden een doel. Dat ze heden ten dage de plank mis slaan, tja. Het is ook niet voor niets dat dit punt momenteel aangekaart wordt binnen "de kerk" momenteel.Regels veranderen. Dat betekent niet dat seks met kinderen goet te praten is. Maar dat is slavernij ook niet en heteroseksuele omgang met minderjarigen ook niet. Zo is er dus ook op de leefregels uit de bijbel of het gebrek eraan (waarom homoseksualiteit wel verbieden en slavernij en kind-huwelijken niet?) vanuit ons moderne standpunt ook wat aan te merken.
Vandaar mijn punt: Leefregels moeten opgesteld worden op basis van rationele argumenten. Dogmatisch oude regels volgen leidt tot lijden.
* Hypothetisch trouwens. Een wetenschappelijke onderbouwing, gestaafd met voldoende nauwkeurige betrouwbare data heb ik niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Koenoe op 24-09-2013 12:19 ]
Klopt, ieder indiviu is weer anders met andere behoeftes, gevoelens, wensen, gedachtes etcKoenoe schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:48:
Dan bekijk je het vanuit het individu.
*kijkt naar kalender* ja verrekt we leven in 2013 en niet in 50ACOok bekijk je het in het licht van heden ten dage.
Noodzaak voor wie? Er zijn al weet ik veel hoeveel dieren/planten uitgestorven. Je zou haast zeggen dat het hoort bij het proces. Het is wellicht alleen noodzaak als je uitgaat van een autoriteit (god). Als jij of ik niet wilt voortplanten is dat echt geen noodzaak.Vanuit het punt van een gemeenschap/soort (in de tijd van de bijbel gezien), is voortplanten zeker wel een noodzaak.
Waarom anale sex dan wel? Van orale sex kan je ook bijv soa's krijgen mocht dat je ontschoten zijnAls een soort zich niet meer voortplant dan zal deze uitsterven. Ik zie niet in waarom orale sex of zelfbevrediging biologisch af te keuren is.
Kan je dit toelichten? Ik zie niet zo goed waar je heen wil hiermeeWeerhoudt dit je van geslagsgemeenschap te hebben (met een andere sexe)? Er zijn staten in de USA die er wetten tegen hebben edoch.
Dus het is een natuurlijk proces.Omgekeert, homofilie komt ook onder dieren voor. Alsmede dat je kan beargumenteren dat de snelheid van het voortplanten van de mens, het bestaan van de mensheid heden ten dage (misschien) wel bedreigt.
Het voortbestaan van de mens hangt niet af van die "paar" mensen die sex met hetzelfde geslacht hebben. Dan zou je nog eerder anticonceptie moeten gaan afdoen als zonde en iedereen die aan de pil is/condooms gebruikt verbieden om te trouwen.
Daarnaast, de wereld raakt overbevolkt. Dus of we nou echt last hebben van voortplanten....
Ja en? Als je dan toch al weet dat je een open deur reactie krijgtDeze opmerking had ik al wel verwacht. Er zijn nog wel wat argumenten te bedenken tegen kunstmatige conceptie.
Ja uiteraard en wellicht ook voor de 3e, 4e of 5e partij. Ieder zijn ding.Die hygiene telt voor beide partijen hè. De tweede opmerking laat ik maar even voor wat het is.
Jammer dat je de 2e opmerking laat voor wat het is. Het is namelijk wel serieus bedoeld. Niet alles is zwart wit en de mens is wat dat betreft behoorlijk creatief. Er zijn wel meer dingen die eigenlijk niet zo "bedoeld zijn" maar toch zo gebruikt worden. Dit maakt het niet gelijk fout of zondig.
[/quote]
Je maakt een denkfout overigens. Het is niet mijn redenatie, maar een redenatie. Iets dat je imo mee moet nemen in je standpunten. Maar goed. Al vaker gezegd.[/small]
[/quote]
Je draagt het wel uit alszijnde jou redenatie dus daar ga ik dan ook zo op in. Of ben jij nu voor andere aan het denken. Je bent hier al vaak genoeg op gewezen door modjes. Wel alles in twijfel trekken maar zelf niet met goede argumenten komen en deze onderbouwen. Maar goed. Al vaker gezegd
Het wordt wel een quotewar zo en dat kan ook niet de bedoeling zijn. Excuus
Het is geen argument tegen heteroseksuele seks, alleen tegen jouw bewering dat het verbieden van homoseksuele seks te verdedigen is op biologische gronden. Dat is het niet, want voortplanting is niet het enige biologische doel van seks.Koenoe schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:12:
[...]
Niet alleen van onze soort. Onder (andere) dieren komt het ook voor.
Maar goed, ik zie niet in waarom de meerdere functies van seks een tegenargument zijn t.o.v. het geslagsgemeenschap tussen een man en een vrouw.
Dat begrijp ik en dat is zeker in het belang van het christendom (meer volgelingen), maar niet van de christenen (voor de moderne landbouw was hongersnood, ook in Europa een regelmatig terugkerend fenomeen, basically door overexploitatie omdat er meer mensen leefden dan goed gevoed konden worden).Wederom je bekijkt het dan in het licht van heden ten dage. Om het kort samen te vatten, de regels zorgen voor een hoger percentage kinderen.
Oftewel: het is een begrijpelijke instelling, maar niet een die het welbevinden van diegenen die zich aan de regels houden voorop stelt
Deels zijn ze zeker wel willekeurig. Ja, je kunt een reden bedenken voor het verbieden van homoseksualiteit, maar dat kun je niet voor een verbod om bijv. schaaldieren of reigers te eten. Tenslotte zou de beschikbaarheid van meer voedsel leiden tot minder hongersnood en dus betere voortplanting (minder kindersterfte).Met je punt ben ik het helemaal eens. Maar de regels die opgesteld zijn, zijn niet willekeurig. Deze hebben/hadden een doel. Dat ze heden ten dage de plank mis slaan, tja. Het is ook niet voor niets dat dit punt momenteel aangekaart wordt binnen "de kerk" momenteel.
Maar waarom zou dat voortbestaan noodzakelijk zijn? De aanname dat dat zo zou zijn is de onderliggende reden voor de door jou gepostuleerde noodzaak, maar is het wel een noodzaak? (Los van het wellicht kleine belang van individuele voortplanting in het grotere kader zoals thewizard2006 al aangeeft)Koenoe schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:54:
...
Voor het voortbestaan van de mensheid (of gemeenschap)?
...
[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 24-09-2013 12:25 ]
Misschien niet het enige, maar wel het primaire. De bijkomende effecten kun je ook zien (biologisch) om het succes van die primaire doel te verhogen. Een orgasme bij vrouwen zorgt voor een betere kans op conceptie, om maar eens een voorbeeld te noemen.Spheroid schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:22:
[...]
Het is geen argument tegen heteroseksuele seks, alleen tegen jouw bewering dat het verbieden van homoseksuele seks te verdedigen is op biologische gronden. Dat is het niet, want voortplanting is niet het enige biologische doel van seks.
Even heel kort door de bocht. Als de keuze is het welbevinden van een groep binnen, of het voortbestaan van het geheel dan heeft het laatste de voorkeur.Dat begrijp ik en dat is zeker in het belang van het christendom (meer volgelingen), maar niet van de christenen (voor de moderne landbouw was hongersnood, ook in Europa een regelmatig terugkerend fenomeen, basically door overexploitatie omdat er meer mensen leefden dan goed gevoed konden worden).
Oftewel: het is een begrijpelijke instelling, maar niet een die het welbevinden van diegenen die zich aan de regel houden voorop stelt
De grap is dat het voortbestaan van het geheel, nu bedreigd wordt door de positie die het inneemt tegen het welbevinden van die group. Niet zo heel gek dat dit ter sprake komt binnen de kerk dus.
Als het eten van iets slecht voor de soort is, dan is het niet zo slecht om daar een regel voor te bedenken. Sterker nog die zijn er ook (onrein). Maar goed, je zegt al deels. Laten we daarover geen twistpunt maken.Deels zijn ze zeker wel willekeurig. Ja, je kunt een reden bedenken voor het verbieden van homoseksualiteit, maar dat kun je niet voor een verbod om bijv. schaaldieren of reigers te eten. Tenslotte zou de beschikbaarheid van meer voedsel leiden tot minder hongersnood en dus betere voortplanting (minder kindersterfte).
Bij gebod van God zelf natuurlijk:begintmeta schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:23:
[...]
Maar waarom zou dat voortbestaan noodzakelijk zijn? De aanname dat dat zo zou zijn is de onderliggende reden voor de door jou gepostuleerde noodzaak, maar is het wel een noodzaak? (Los van het wellicht kleine belang van individuele voortplanting in het grotere kader zoals thewizard2006 al aangeeft)
http://www.biblija.net/bi...t=10&l=nl&idp0=37&idp1=17
Anders gezegd: Gaat heen en vermenigvuldigt u.En God zegende hen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt.
Het is tenslotte Zijn creatie.
Dat gezegd. De mensheid evolueert vanzelf wel in iets nieuws en houdt dus op te bestaan. Tenzij we genetisch gaan rommelen (wat we toch wel gaan doen).
Ik zie de noodzaak ook niet overigens
[ Voor 21% gewijzigd door Koenoe op 24-09-2013 12:48 ]
Maar ik heb het helemaal niet over orgasmes. Het interessante is dat bij zoogdieren in het algemeen en ook bij primaten het over het algemeen zeer duidelijk is waneer een vrouwtje ovuleert. Dat is ook het enige moment waarop zij sexually receptive is. Dat is een ideaal systeem voor voortplanting.Koenoe schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:37:
[...]
Misschien niet het enige, maar wel het primaire. De bijkomende effecten kun je ook zien (biologisch) om het succes van die primaire doel te verhogen. Een orgasme bij vrouwen zorgt voor een betere kans op conceptie, om maar eens een voorbeeld te noemen.
Bij ons is die ovulatie verborgen. Mensenvrouwen krijgen geen enorm opgezwollen rode kont als signaal dat er op dat moment een bevruchting plaats moet vinden. Ook piekt bij mensenvrouwen de geslachtsdrift misschien wel rond de ovulatie, maar daarbuiten is hij zeker niet afwezig.
Vergeleken met primaten is ons systeem heel verspillend systeem als het alleen om voortplanting gaat. Natuurlijke selectie straft verspillende systemen af. Het feit dat wij alsnog dit systeem hebben laat zien dat voortplanting niet het enige doel is van seks.
1. Dat is de keuze niet. Teslotte leidt het niet verbieden van homoseksualiteit echt niet tot het stoppen van voortplanting.Even heel kort door de bocht. Als de keuze is het welbevinden van een groep binnen, of het voortbestaan van het geheel dan heeft het laatste de voorkeur.
2. Dat ligt aan het geheel. Natuurlijke selectie binnen onze culturen zorgt dat die varianten die zich efficient voortplanten en de jeugd goed indoctrineren (want als de jeugd niet het geloof overneemt dan is voortplanting voor het geloof niet interessant) een streepje voor hebben. De vraag is of dat wenselijk is, want op de lange termijn leidt dat tot tragedy of the commons situaties.
Ik zou het anders stellen: Het voortbestaan van het geheel wordt bedreigd door de egocentrische strategieen van subgroepen:De grap is dat het voortbestaan van het geheel, nu bedreigd wordt door de positie die het inneemt tegen het welbevinden van die group. Niet zo heel gek dat dit ter sprake komt binnen de kerk dus.
Door de nadruk op bepaalde subgroepen (culturen/geloven) vinden kortzichtige strategieen (ongebreidelde voortplanting) ingang. Daardoor is de mensheid als geheel en het indvidu uiteindelijk per saldo slechter af.
Dat is inderdaad wel grappig, maar op een zeer cynische wijze.
Eens. Maar het eten van bijv. schelpdieren is niet slecht voor de soort. Sterker nog, het is heel goed voor bijv. de hersenontwikkeling.Als het eten van iets slecht voor de soort is, dan is het niet zo slecht om daar een regel voor te bedenken.
Niet helemaal waar. Er is onderziek gedaan onder prostituees waaruit bevonden is dat ze meer verdienen als ze ovuleren. Dit signaal wordt wel opgepakt dus, ondanks dat dit minder (of geheel niet) zichtbaar is. Je geeft zelf al aan dat de geslachtsdrift piekt.Spheroid schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:54:
[...]
Maar ik heb het helemaal niet over orgasmes. Het interessante is dat bij zoogdieren in het algemeen en ook bij primaten het over het algemeen zeer duidelijk is waneer een vrouwtje ovuleert. Dat is ook het enige moment waarop zij sexually receptive is. Dat is een ideaal systeem voor voortplanting.
Bij ons is die ovulatie verborgen. Mensenvrouwen krijgen geen enorm opgezwollen rode kont als signaal dat er op dat moment een bevruchting plaats moet vinden. Ook piekt bij mensenvrouwen de geslachtsdrift misschien wel rond de ovulatie, maar daarbuiten is hij zeker niet afwezig.
Vergeleken met primaten is ons systeem heel verspillend systeem als het alleen om voortplanting gaat. Natuurlijke selectie straft verspillende systemen af. Het feit dat wij alsnog dit systeem hebben laat zien dat voortplanting niet het enige doel is van seks.
Jij mag het dan niet over orgasmes hebben, het is wel een onderdeel van je "verspillende" systeem waar je het over hebt. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden op te noemen die alles behalve verspillend zijn.
Nogmaals, ik zie niet in waarom al dit bovenstaande een punt zou zijn voor homofilie binnen een gemeenschap/soort wat betreft voortplanting en voortbestaan. Ook (zeker) niet in het licht gezien van natuurlijke selectie.
Nog beweer ik dat voortplanting het enige doel is van seks.
Dat was de keuze wel. Niemand beweert overigens dat het leidt tot het stoppen van de voortplanting. Wel dat dit het succes daarop verminderd. Tenminste, dat is de aanname die ik maak voor de reden waarom deze regel gemaakt is.1. Dat is de keuze niet. Teslotte leidt het niet verbieden van homoseksualiteit echt niet tot het stoppen van voortplanting.
2. Dat ligt aan het geheel. Natuurlijke selectie binnen onze culturen zorgt dat die varianten die zich efficient voortplanten en de jeugd goed indoctrineren (want als de jeugd niet het geloof overneemt dan is voortplanting voor het geloof helemaal niet meer interessant) een streepje voor hebben. De vraag is of dat wenselijk is, want op de lange termijn leidt dat tot tragedy of the commons situaties.
Bovenop je soa's komt daar nog ontlasting en een zeer dunne huid/celwand bij. Het is niet alsof je geen soa kunt krijgen van anale sex.thewizard2006 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:20:
Waarom anale sex dan wel? Van orale sex kan je ook bijv soa's krijgen mocht dat je ontschoten zijn
De rest van de open deuren laat ik dan ook maar even voor wat het is.Ja en? Als je dan toch al weet dat je een open deur reactie krijgt
[ Voor 9% gewijzigd door Koenoe op 24-09-2013 13:40 ]
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. Tenslotte beweer ik niet dat voortplanting geen doel van voortplanting is. Vandaar de piekende geslachtsdrift en de meer-verdienende prostituees.Koenoe schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:21:
[...]
Niet helemaal waar. Er is onderziek gedaan onder prostituees waaruit bevonden is dat ze meer verdienen als ze ovuleren. Dit signaal wordt wel opgepakt dus, ondanks dat dit minder (of geheel niet) zichtbaar is. Je geeft zelf al aan dat de geslachtsdrift piekt.
Jij mag het dan niet over orgasmes hebben, het is wel een onderdeel van je "verspillende" systeem waar je het over hebt. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden op te noemen die alles behalve verspillend zijn.
Nogmaals, ik zie niet in waarom al dit bovenstaande een punt zou zijn voor homofilie binnen een gemeenschap/soort wat betreft voortplanting en voortbestaan. Ook (zeker) niet in het licht gezien van natuurlijke selectie.
Nog beweer ik dat voortplanting het enige doel is van seks.
Echter, je begon te stellen dat een verbod op homoseksuele seks biologisch gezien te verdedigen is. Dat kan alleen als je, zoals veel christelijke stromingen per abuis seks met voortplanting gelijkstelt.
Mijn punt is dat, omdat ze niet gelijk te stellen zijn, je seks die geen voortplanting tot gevolg kan heeft niet zomaar kunt verbieden. De verborgen ovulatie en de continue menselijke geslachtsdrift zijn naar alle waarschijnlijkheid aanpassingen aan een systeem waarbij ook een belangrijke rol weggelegd is voor seks die niet tot voortplanting leidt. Tenslotte kan een groot deel van de heteroseksuele seks (die buiten de ovulatie) ook nooit voortplanting tot gevolg hebben.
NietesDat was de keuze wel.
Dat ligt heel erg aan je maatstaf voor succes. Als je maatstaf simpelweg aantallen zijn heb je misschien gelijk (misschien ook niet, het lijkt op een vorm van r-selectie. Die kan ertoe leiden dat er wel veel geboortes zijn, maar dat hoeft niet het aantal individuen dat geslachtsrijpe leeftijd bereikt te maximaliseren).Niemand beweert overigens dat het leidt tot het stoppen van de voortplanting. Wel dat dit het succes daarop verminderd.
Ik zou durven stellen dat de mogelijkheid een menswaardig bestaan te leiden een betere maatstaf is. Als God die maatstaf opzijstelt om het aantal zieltjes te maximeren kun je je afvragen of die God wel goedaardig is. Als je denkt dat de regels door mensen opgesteld zijn lijkt me buiten kijf staan dat christelijke stromingen toe zouden moeten geven dat het beter ware als we die regels loslieten.
[ Voor 3% gewijzigd door Spheroid op 24-09-2013 13:43 ]
Twee dingen die ik niet beweer, je verdraait het weer.thewizard2006 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 08:03:
Waarom heb je een god nodig om het positief in te zien? En waarom heb je een religie nodig voor leefregels (adviezen)?
Omdat jij het als een conclusie aandroeg en ik benieuwd was hoe je tot die conclusie kwam.Waarom moet die uitleg van mij komen?
Hoe kan je nou beweren dat ik een denkfout maak als je niet eens begrijpt wat ik bedoel ?Ik verdraai niets. Ik laat alleen zien waar de denkfouten zitten. Je kan wel in smurfen geloven maar dat maakt het kasteel van Gargamel nog niet echt.
En dat is fout omdat ?Zelf ga je de fout in om het vanuit jou standpunt te beredeneren en dan ook nog eens je eigen interpretaties aan te geven.
Ik begrijp nu dat je het opvat als iets wat ik tegenover jouw moet gaan bewijzen, tja dan zijn we wel klaar inderdaad.Ga er eens boven staan (helikopterview) en probeer het dan eens te analyseren. Je kan het wel blijven verdedigen maar wat dat betreft blijf je dan bezig.
Interessant. Als iemand mij zou vragen wat die vent bezielde zou ik nog een eind kunnen komen met het proberen te redeneren vanuit zijn standpunt. Alleen zou ik dat niet verdedigen noemen, maar willen begrijpen.Je blijft een Breivik toch ook niet verdedigen omdat je vanuit zijn standpunt probeert te denken met je eigen interpretatie.
Zo bracht jij het wel in die context: En verboden zelfmoord te plegen als moslim? Waar komen die 70 maagden ookalweer vandaanIk ben niet degene die dit zo gebruikt.
Grappig dat je mij nu van verdraaien beschuldigt.Dat jij er nu weer een andere draai aan probeert te geven kan ik ook niets aan doen.
Als een moslim bv Jihad al-Asghar zou voeren en daarbij omkomt. Neemt niet weg dat daar ook regels voor zijn en er niet van de moslim verwacht wordt dat ie dan een zelfmoordactie pleegt. Het is alleen volgens sommige goed te praten door het dan als martelaar in de heilige oorlog te bestempelen en daarmee zieltjes te winnen voor hun terroristische acties.Er staan genoeg passages in de koran over het vernietigen van de vijand (ongelovigen/anders gelovigen). Als je hierbij sterft doe je dat tijdens het uitvoeren van gods/allahs opdracht...
Blijkbaar snap je helaas weer mijn uitleg niet en weiger je ook enig begrip te tonen door precies te blijven herhalen wat ik al geprobeerd heb uit te leggen. Je kan alles wat ik zeg wel weer met je eigen redenatie terug in mijn schoot gooien, maar ik snap jouw standpunt al. Jij hoeft mij er niet van te overtuigen dat het sadistisch overkomt of dat menselijk lijden k*t is, maar ik probeer uit te leggen hoe geloof je daarin kan ondersteunen. Als je dat niet wil geloven mag je dat ook gewoon zeggen, dan zijn we klaar.Maar dan is god een nogal trieste god om ons domme wezens zo in de onzekerheid te laten leven. Niet echt vredelievend. Eerder sadistisch. Het gaat immers niet over al die mensen die lijden, ziek zijn, honger hebben, pijn hebben etc maar om hoe je er mee omgaat.
Waar heb je dat gelezen ?En jij weet dat god weet dat hij het beter weet.
En weer verdraai je de dingen en chargeer je hier een beetje.Maar wij zijn zo dom en onnozel gelaten (door god) dat wij het plaatje niet snappen en er dus niet mee om kunnen gaan.
Wat is nu het punt van je discussie over vergeven ? Over wanneer men elkaar iets moet vergeven of dat men elkaar iets moet vergeven ?Maar je gaat al 1 stap te ver als het uberhaupt zo ver komt dat er iemand vergeven moet worden.
Het klopt, we praten langs elkaar heen. Dit omdat ons uitgangspunt anders is (of wijzigt)Spheroid schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:42:
[...]
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. Tenslotte beweer ik niet dat voortplanting geen doel van voortplanting is. Vandaar de piekende geslachtsdrift en de meer-verdienende prostituees.
Echter, je begon te stellen dat een verbod op homoseksuele seks biologisch gezien te verdedigen is. Dat kan alleen als je, zoals veel christelijke stromingen per abuis seks met voortplanting gelijkstelt.
Mijn punt is dat, omdat ze niet gelijk te stellen zijn, je seks die geen voortplanting tot gevolg kan heeft niet zomaar kunt verbieden. De verborgen ovulatie en de continue menselijke geslachtsdrift zijn naar alle waarschijnlijkheid aanpassingen aan een systeem waarbij ook een belangrijke rol weggelegd is voor seks die niet tot voortplanting leidt. Tenslotte kan een groot deel van de heteroseksuele seks (die buiten de ovulatie) ook nooit voortplanting tot gevolg hebben.
Om het kort samen te vatten. Als het succes op voortplanting hoger is en de gemeenschap/soort bedrijgt wordt, dan kan zo'n regel weldegelijk verdedigbaar zijn (ook biologisch). Het punt is alleen dat de biologie (lees natuur) zijn eigen regels hanteert.
Dat christelijke stromingen seks met voortplanting gelijkstellen is veel te kort door de bocht. Het één worden met elkaar wordt ook benoemt, de band die een paar opbouwt. Jaloezie ook. Iets wat je ook in het licht van die gemeenschap (orde) kan houden.
Wat dat betreft kun je trouwen ook wel afschaffen, alsmede monogamie. Ook daar zitten ogen en haken aan voor een samenleving.
Ik lees je laatste punten juist als argumenten voor hetrosexuele seks trouwens (dat het zo moeilijk is om tot conceptie te komen).
Dat je het (heden ten dage) niet kan zomaar kan verbieden, omdat de voortplanting momenteel niet gevaar is (verre van) is wel evident. Maar goed, ik gaf al aan dat de kerk zijn standpunt aan het wijzigen is momenteel.
Wederom, zie het bovenstaande. (kennelijk heb ik per abuis tijdens het editten mijn quote weggehaald). In het geval dat het voortbestaan wel bedrijgt wordt. Ik noemde eerder al vervolging, epidimieen, rampen enzovoorts. Dat dit heden ten dage niet meer het geval is, tja.Nietes. Dat geeft je hieronder dan ook zelf toe
Uiteraard is de maatstaaf simpelweg aantallen.Dat ligt heel erg aan je maatstaf voor succes. Als je maatstaf simpelweg aantallen zijn heb je misschien gelijk (misschien ook niet, het lijkt op een vorm van r-selectie. Die kan ertoe leiden dat er wel veel geboortes zijn, maar dat hoeft niet het aantal individuen dat geslachtsrijpe leeftijd bereikt te maximaliseren).
Ik zou durven stellen dat de mogelijkheid een menswaardig bestaan te leiden een betere maatstaf is. Als God die maatstaf opzijstelt om het aantal zieltjes te maximeren kun je je afvragen of die God wel goedaardig is. Als je denkt dat de regels door mensen opgesteld zijn lijkt me buiten kijf staan dat christelijke stromingen toe zouden moeten geven dat het beter ware als we die regels loslieten.
Daar zit denk ik inderdaad een deel van mijn verwondering. Tenslotte selecteert de natuur op genniveau en is het welzijn van de soort, of zelfs maar het individu niet echt relevant. Genen kunnen hun overleving bevorderen ook zonder zich voort te planten. Het kan dus heel goed zijn dat mensen die aan homoseksuele seks doen op andere vlakken de vermenigvuldiging van hun genen bevoordelen.Koenoe schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 14:12:
[...]
Het klopt, we praten langs elkaar heen. Dit omdat ons uitgangspunt anders is (of wijzigt)
Om het kort samen te vatten. Als het succes op voortplanting hoger is en de gemeenschap/soort bedrijgt wordt, dan kan zo'n regel weldegelijk verdedigbaar zijn (ook biologisch). Het punt is alleen dat de biologie (lees natuur) zijn eigen regels hanteert..
Dan lees je ze verkeerd: Het is helemaal niet moeilijk om tot conceptie te komen (zie de huidige bevolkingsgroei). Het is alleen per vrijpartij niet bij voorbaar met zekerheid te stellen of er de mogelijkheid van conceptie is. Dat zijn twee heel verschillende dingen.Ik lees je laatste punten juist als argumenten voor hetrosexuele seks trouwens (dat het zo moeilijk is om tot conceptie te komen).
Maar het voortbestaan van onze soort wordt eerder bedreigd door onze drang ons teveel voort te planten. Neem de wereldbevolking op dit moment en de mate waarin wij de natuurlijke hulpbronnen van de aarde exploiteren. Het is niet ondenkbaar dat de temperatuur de komende eeuw 5 a 6 graden gaat stijgen. Een stijging van die orde van grootte is zeer gevaarlijk en zou het voortbestaan van veel diersoorten waaronder de onze in gevaar kunnen brengen.Wederom, zie het bovenstaande. (kennelijk heb ik per abuis tijdens het editten mijn quote weggehaald). In het geval dat het voortbestaan wel bedrijgt wordt. Ik noemde eerder al vervolging, epidimieen, rampen enzovoorts. Dat dit heden ten dage niet meer het geval is, tja.
Gedurende de afgelopen tweeduizend jaar is verder het voortbestaan van onze soort nooit in het geding geweest en is het ook juist de nadruk op voortplanting die gezorgd heeft voor leiden. Door bijvoorbeeld betere omstandigheden voor het plaatsvinden van epidemieën te scheppen, door bijvoorbeeld tot regelmatige hongersnoden te lijden.
Dat is dus imo kortzichtigUiteraard is de maatstaaf simpelweg aantallen.
Het kan. Het kan ook zijn dat zij deze juist tegenwerken. Ik wil dan wel eens weten hoe de genen van homofielen zich voortplanten als dit zo de genen bevoordeelt. Als je dit al uberhaubt zo kan bekijken en als dit al een genetische kwestie is.Spheroid schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 15:29:
[...]
Daar zit denk ik inderdaad een deel van mijn verwondering. Tenslotte selecteert de natuur op genniveau en is het welzijn van de soort, of zelfs maar het individu niet echt relevant. Genen kunnen hun overleving bevorderen ook zonder zich voort te planten. Het kan dus heel goed zijn dat mensen die aan homoseksuele seks doen op andere vlakken de vermenigvuldiging van hun genen bevoordelen.
Ik zie alleen niet zo snel een onderzoek hierna komen. Terecht, mijns inziens.
Ik vind de beargumentering voor hetrosexuele seks een sterkere dan die voor homosexuele, evolutionair gezien. Ik neem aan dat dit ook verklaart waarom er nog steeds vrouwen en mannen zijn en we niet tweeslachtig zijn. Als je wil beweren dat het (homosexuele) juist iets toevoegd, kun je daar (in negatieve zin) ook wel wat op aanmerken. Maar ik zou het met je eens zijn.
- De verborgen ovulatie.Dan lees je ze verkeerd: Het is helemaal niet moeilijk om tot conceptie te komen (zie de huidige bevolkingsgroei). Het is alleen per vrijpartij niet bij voorbaar met zekerheid te stellen of er de mogelijkheid van conceptie is. Dat zijn twee heel verschillende dingen.
- Continue menselijke geslachtsdrift. (kennelijk nodig?)
- Nooit voortplanting tot gevolg hebben.
Ik kan het moeilijk anders lezen tbh. Maar goed, je punt staat (het is niet zo moeilijk). Zolang een man en vrouw het maar met elkaar doen. Anders wordt het toch een ander verhaal.
Dat gaf ik al eerder aan:Maar het voortbestaan van onze soort wordt eerder bedreigd door onze drang ons teveel voort te planten. Neem de wereldbevolking op dit moment en de mate waarin wij de natuurlijke hulpbronnen van de aarde exploiteren. Het is niet ondenkbaar dat de temperatuur de komende eeuw 5 a 6 graden gaat stijgen. Een stijging van die orde van grootte is zeer gevaarlijk en zou het voortbestaan van veel diersoorten waaronder de onze in gevaar kunnen brengen.
Koenoe schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:48:
Alsmede dat je kan beargumenteren dat de snelheid van het voortplanten van de mens, het bestaan van de mensheid heden ten dage (misschien) wel bedreigt.
Maar het voortbestaan van de christenen wel. Alsmede dat je een kleine aantekening kan maken t.o.v. de pest epidimie (ook weer verschillend per omgeving/gemeenschap overigens). Die mag dan wel niet het voortbestaan in geding hebben gebracht, maar veel heeft dit ook niet gescheelt.Gedurende de afgelopen tweeduizend jaar is verder het voortbestaan van onze soort nooit in het geding geweest en is het ook juist de nadruk op voortplanting die gezorgd heeft voor leiden. Door bijvoorbeeld betere omstandigheden voor het plaatsvinden van epidemieën te scheppen, door bijvoorbeeld tot regelmatige hongersnoden te lijden.
Lijkt me duidelijk.Dat is dus imo kortzichtig
[ Voor 6% gewijzigd door Koenoe op 24-09-2013 16:56 ]
Die onderzoeken zijn er ongetwijfeld, hier vast een voorproefje:Koenoe schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 16:41:
[...]
Het kan. Het kan ook zijn dat zij deze juist tegenwerken. Ik wil dan wel eens weten hoe de genen van homofielen zich voortplanten als dit zo de genen bevoordeelt. Als je dit al uberhaubt zo kan bekijken en als dit al een genetische kwestie is.
Ik zie alleen niet zo snel een onderzoek hierna komen. Terecht, mijns inziens.
http://chronicle.com/article/article-content/135762/
(dit is even na een simpele google search, maar er zijn vast wetenschappelijke papers voor te vinden).
En (disclaimer: not a biologist) als je het hebt over de context van evolutie, natuurlijke selectie en voortplanting, heb je het over populaties en generaties, niet over individuen. Het is evident dat een homoseksueel die niet met vrouwen copuleert, geen nageslacht krijgt. Daarmee wil het dus niet zeggen in die veel bredere context dat zijn genen niet verder verspreid wordt. Het artikel hierboven geeft dat ook aan (zie kin selection).
Ik snap niet zo goed wat het tweeslachtig zijn hiermee te maken heeft. Er zijn genoeg tweeslachtige diersoorten in het dierenrijk. Blijkbaar heeft het die soorten evolutionair gebracht tot waar ze nu zijn (niet per se dé reden, maar tot zo is het ooit gegroeid, zo planten ze zich voort en blijkbaar met succes als ze hier nog steeds zijn). Maar dit zegt natuurlijk niet dat dit de beste manier is. De natuur is onverschillig, evolutie is onverschillig. Wat werkt, werkt. Zolang de populaties in stand blijven en nageslacht krijgen, betekent het dat er geen noodzaak is tot aanpassing ervan.Ik vind de beargumentering voor hetrosexuele seks een sterkere dan die voor homosexuele, evolutionair gezien. Ik neem aan dat dit ook verklaart waarom er nog steeds vrouwen en mannen zijn en we niet tweeslachtig zijn. Als je wil beweren dat het (homosexuele) juist iets toevoegd, kun je daar (in negatieve zin) ook wel wat op aanmerken. Maar ik zou het met je eens zijn.
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Even geselecteerd uit je stukje:LuNaTiC schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 16:57:
[...]
Die onderzoeken zijn er ongetwijfeld, hier vast een voorproefje:
http://chronicle.com/article/article-content/135762/
(dit is even na een simpele google search, maar er zijn vast wetenschappelijke papers voor te vinden).
En (disclaimer: not a biologist) als je het hebt over de context van evolutie, natuurlijke selectie en voortplanting, heb je het over populaties en generaties, niet over individuen. Het is evident dat een homoseksueel die niet met vrouwen copuleert, geen nageslacht krijgt. Daarmee wil het dus niet zeggen in die veel bredere context dat zijn genen niet verder verspreid wordt. Het artikel hierboven geeft dat ook aan (zie kin selection).
Maar goed. Ik deel je mening wel dat als je het over natuurlijke selectie hebt, je het over populaties en generaties hebt.Group selection. Although the great majority of biologists maintain that natural selection occurs at the level of individuals and their genes rather than groups
Unfortunately, available evidence does not show that homosexuals spend an especially large amount of time helping their relatives, or even interacting with them. Not so fast, however: Those results are based on surveys; they reveal opinions and attitudes rather than actual behavior. Moreover, they involve modern industrialized societies, which presumably are not especially representative of humanity's ancestral situations.
En zoals ik al zei:A nonadaptive byproduct. Homosexual behavior might be neither adaptive nor maladaptive, but simply nonadaptive. That is, it might not have been selected for but persists instead as a byproduct of traits that presumably have been directly favored, such as yearning to form a pair bond, seeking emotional or physical gratification, etc. As to why such an inclination would exist at all—why human connections are perceived as pleasurable—the answer may well be that historically (and prehistorically), it has often been in the context of a continuing pair-bond that individuals were most likely to reproduce successfully.
Another question (also yet unanswered) is why should we bother to find out.
Met dit bovenstaande hoor ik dan nog steeds niets voor een argument voor homosexualiteit evulotionair gezien. Ook in je gegeven artikel niet. Er staan even zo veel voordelen als nadelen in, alsmede dat een hoop hypotheses zijn.Ik snap niet zo goed wat het tweeslachtig zijn hiermee te maken heeft. Er zijn genoeg tweeslachtige diersoorten in het dierenrijk. Blijkbaar heeft het die soorten evolutionair gebracht tot waar ze nu zijn (niet per se dé reden, maar tot zo is het ooit gegroeid, zo planten ze zich voort en blijkbaar met succes als ze hier nog steeds zijn). Maar dit zegt natuurlijk niet dat dit de beste manier is. De natuur is onverschillig, evolutie is onverschillig. Wat werkt, werkt. Zolang de populaties in stand blijven en nageslacht krijgen, betekent het dat er geen noodzaak is tot aanpassing ervan.
Dat er geen noodzaak is tot aanpassing lijkt me evident overigens.
Blijkbaar vind ik overigens niet zo'n sterke woordkeuze. Maar dit terzijde.
Wil je je voortplanten dan moet je niet regeltjes gaan verzinnen qua monogamie etc.Koenoe schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 16:41:
[...]
Maar het voortbestaan van de christenen wel. Alsmede dat je een kleine aantekening kan maken t.o.v. de pest epidimie (ook weer verschillend per omgeving/gemeenschap overigens). Die mag dan wel niet het voortbestaan in geding hebben gebracht, maar veel heeft dit ook niet gescheelt.
Ik ben er overigens ook niet op uit om te moeten bewijzen dat homoseksualiteit een evolutionair voordeel heeft. Waarom zou ik ook, welke uitkomst het ook heeft, het boeit niet. Zeker ook omdat welke uitkomst het ook heeft, het geenszins een argument is vanuit religieuze context om te stellen dat homoseksualiteit verkeerd/fout is.
En ook niet onnatuurlijk. Al zou je bewijzen dat het evolutionair een nadeel is, betekent nog steeds niet dat et onnatuurlijk is. Zoals ik al zei, natuur is onverschillig. Het is zoals het is. (Het kan zelfs zomaar zijn dat niet alles per se een evolutionaire verklaring heeft of hoeft te hebben. And who cares?
)
En ook niet onnatuurlijk. Al zou je bewijzen dat het evolutionair een nadeel is, betekent nog steeds niet dat et onnatuurlijk is. Zoals ik al zei, natuur is onverschillig. Het is zoals het is. (Het kan zelfs zomaar zijn dat niet alles per se een evolutionaire verklaring heeft of hoeft te hebben. And who cares?
[ Voor 10% gewijzigd door LuNaTiC op 24-09-2013 17:49 ]
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Ik zit met enige verbazing te lezen hoe er nu inderdaad gezocht wordt naar argumenten voor homoseksualiteit, terwijl die al lang en breed gegeven zijn: het komt voor, en seks is een primaire behoefte.
Dan kun je het als religie of kerk verbieden, dan hebben die mensen idealiter dus ofwel geen seks, waarmee je je voorplantingsdromen dus geen fluit dichterbij brengt (maar je kloosters lopen vol
), of je verplicht die mensen seks te hebben met mensen van het geslacht waar ze niets mee hebben.
Dat is in religieuze kringen zeker geen uitzondering, maar voordat iemand zich geroepen voelt om het te gaan verdedigen, mag die persoon eerst even uitleggen wat het verschil tussen die situatie en verkrachting is.
Ik zie dus vanuit groepsbelang geen enkele reden om homoseksualiteit te verbieden, zelfs als er weinig redenen voor homoseksualiteit te vinden zijn. Het argument van voorplanting gaat immers alleen op als je homo's dwingt tot seks met mensen van het andere geslacht.
Dan kun je het als religie of kerk verbieden, dan hebben die mensen idealiter dus ofwel geen seks, waarmee je je voorplantingsdromen dus geen fluit dichterbij brengt (maar je kloosters lopen vol

Dat is in religieuze kringen zeker geen uitzondering, maar voordat iemand zich geroepen voelt om het te gaan verdedigen, mag die persoon eerst even uitleggen wat het verschil tussen die situatie en verkrachting is.
Ik zie dus vanuit groepsbelang geen enkele reden om homoseksualiteit te verbieden, zelfs als er weinig redenen voor homoseksualiteit te vinden zijn. Het argument van voorplanting gaat immers alleen op als je homo's dwingt tot seks met mensen van het andere geslacht.
Misschien heel kort door de bocht, maar seksuele voorkeur is als religie, is als je geslacht: you don't show it off in public, you don't force it down someone's (childrens) throat.
Wat the f*ck heeft wie dan ook te zoeken in 't bed van 'n ander?
Vroegah mocht bepaald worden welke stand het met welke stand mocht doen, of welk "ras" met welk "ras", ik zie geen verschil met geslacht... Er is géén enkele goede reden om homoseksualiteit te verbieden, dus waarom zou je je daar uberhaupt mee willen bemoeien.
Net zo min als iemand je verplicht om abortus te nemen in een land waar dat is toegestaan, is er niemand die je verplicht om met iemand van 'tzelfde geslacht naar bed te gaan in een land waar dat is toegestaan.
Wat the f*ck heeft wie dan ook te zoeken in 't bed van 'n ander?
Vroegah mocht bepaald worden welke stand het met welke stand mocht doen, of welk "ras" met welk "ras", ik zie geen verschil met geslacht... Er is géén enkele goede reden om homoseksualiteit te verbieden, dus waarom zou je je daar uberhaupt mee willen bemoeien.
Net zo min als iemand je verplicht om abortus te nemen in een land waar dat is toegestaan, is er niemand die je verplicht om met iemand van 'tzelfde geslacht naar bed te gaan in een land waar dat is toegestaan.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Vergeet niet dat verkrachting qua religieuze begrippen iets totaal anders is als de hedendaagse betekenis die we aan het woord geven.Dido schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:24:
Vanuit religie is de mogelijkheid voor een vrouw om te roepen dat ze verkracht is extreem beperkt.
Verwijderd
M.a.w. homo's mogen niet hand in hand lopen.Ardana schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 23:27:
seksuele voorkeur is als religie, is als je geslacht: you don't show it off in public
Ik vind eigenlijk dat je zo'n beetje alles mag tonen.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2013 01:38 ]
Heteroseksuelen mogen wel hand in hand lopen neem ik aan, tenminste in het midden-oosten dan.
Interessant punt.Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2013 @ 01:27:
[...]
M.a.w. homo's mogen niet hand in hand lopen.niemand mag het eigenlijk?
Ik vind eigenlijk dat je zo'n beetje alles mag tonen.
Even plat gezegd, mogen ze elkaar ook/wel vol op de bek nemen (in het openbaar)?
Kom je dan niet een beetje in het "vrijheid van meningsuiting" gebied? De vrijheid om het te doen komt met een verwachting van verantwoordelijk gedrag, omdat andere mensen de vrijheid hebben om er niet mee geconfronteerd te worden. Dat is wat anders dan het strafbaar maken.Koenoe schreef op woensdag 25 september 2013 @ 02:00:
Interessant punt.
Even plat gezegd, mogen ze elkaar ook/wel vol op de bek nemen (in het openbaar)?
Het doet me een beetje denken aan borstvoeding in het openbaar. We hadden een Canadese promovendus op bezoek, die samen met vrouw en twee jonge kinderen was gekomen, waarbij de dochter 6 maanden was. We zaten in het park en de moeder ging zich uitgebreid verontschuldigen voor het en publique geven van borstvoeding (onder een dekentje notabene, niets te zien). Dat is dan weer de repressieve moraal die ver doorgeschoten is.
[ Voor 30% gewijzigd door gambieter op 25-09-2013 02:10 ]
Verwijderd
Vraag je dat mij persoonlijk?Koenoe schreef op woensdag 25 september 2013 @ 02:00:
mogen ze elkaar ook/wel vol op de bek nemen (in het openbaar)?
Van mij mag iedereen elkaar overal op de bek nemen.
Je hebt in al je quotes mij alleen beticht van verdraaien en in de mond leggen van woorden. Nu kan ik alles wel weer gaan quoten maar dat is ook niet de bedoeling van het topic. Jij vind dat jij gelijk hebt en ik vind dat je niet ingaat op argumenten (en ik kan uiteraard ook ongelijk hebben). Mocht je behoefte hebben om de discussie voor te zetten dan hoor ik dat wel van je maar op deze manier heeft dat weinig zin.
Ik weet niet of je het echt zo bedoeld maar zou het niet echt zo bewoorden. Als iemand in het publiek laat zien dat hij van hetzelfde geslacht houd (hand in hand of zoenen) moet die persoon dat zelf weten imo. Hoeft uiteraard niet uit te lopen tot een orgy ofzo. We hebben ook gewoon nog onze (geaccepteerde) zeden. (zelfde geld imo voor een hetrosexueel paar) Als iemand in het publiek graag een hoofddoek wil dragen moet die persoon dat ook zelf weten immers (vind ik persoonlijk).Ardana schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 23:27:
Misschien heel kort door de bocht, maar seksuele voorkeur is als religie, is als je geslacht: you don't show it off in public, you don't force it down someone's (childrens) throat.
Dat je het niet opdringen aan andere ben ik het wel mee eens. Dit geldt trouwens voor wel meer zaken naast religie en sexuele voorkeur
[ Voor 45% gewijzigd door thewizard2006 op 25-09-2013 08:45 ]
Met gambieter. Gepast gedrag is situatie en plaats-afhankelijk. Op een zondag op de boulevard is het gebruikelijk om hand in hand te lopen, na een bezoek aan 't cafe is 't (inbepaalde groepen) gebruikelijk omelkaar bij 't afscheid af te lebberen, etc. etc. Op je werk zul je over het algemeen geen intimiteiten delen. Gepast gedrag dus.
Ik zie geen reden om hierin onderscheid te maken tussen hetero's en homo's. Waarom zouden hetero's meer rechten hebben dan homo's?
Ik zie geen reden om hierin onderscheid te maken tussen hetero's en homo's. Waarom zouden hetero's meer rechten hebben dan homo's?
Verwijderd
Je zegt het goed.
Toch denk ik dat wij vrijdenkende Nederlanders en Belgen op dit planeetje zwaar in de minderheid zijn. Er is nog een lange weg te gaan.
Toch denk ik dat wij vrijdenkende Nederlanders en Belgen op dit planeetje zwaar in de minderheid zijn. Er is nog een lange weg te gaan.
En de vraag is of homofobie ooit wel helemaal verdwijnt. In Amerika is het onderhand twee generaties geleden dat het wettelijk mogelijk werd voor blanken en zwarten om onderling met elkaar te trouwen, maar nog steeds zijn er hele volksstammen die het een "abomination" vinden. Het legaal maken van het homohuwelijk is maar één stap in het hele proces, er zullen nog minstens twee generaties overheen gaan voor het ook daadwerkelijk algemeen geaccepteerd wordt zonder scheve gezichten...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Maar als bijv. religieuze stromingen zouden toegeven dat de dogma's die zij erover preekten eigenlijk onzinnig zijn haal je (een deel van) de basis voor homofobie weg.Mx. Alba schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:28:
En de vraag is of homofobie ooit wel helemaal verdwijnt. In Amerika is het onderhand twee generaties geleden dat het wettelijk mogelijk werd voor blanken en zwarten om onderling met elkaar te trouwen, maar nog steeds zijn er hele volksstammen die het een "abomination" vinden. Het legaal maken van het homohuwelijk is maar één stap in het hele proces, er zullen nog minstens twee generaties overheen gaan voor het ook daadwerkelijk algemeen geaccepteerd wordt zonder scheve gezichten...
Uiteindelijk zal het misschien nooit volledig verdwijnen, net als de rivaliteit tussen Ajax en Feyenoord supporters oid. nooit zal verdwijnen. Van dat laatste weet iedereen dat het arbitrair is. Als dat voor homofobie ook duidelijker werd zouden homofobe sentimenten misschien minder invloedrijk worden.
Ik gebruik het woord in a-religieuze zinGomez12 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 00:19:
Vergeet niet dat verkrachting qua religieuze begrippen iets totaal anders is als de hedendaagse betekenis die we aan het woord geven.
Vanuit religie is de mogelijkheid voor een vrouw om te roepen dat ze verkracht is extreem beperkt.
Vanuit religie kan een vrouw het prima roepen, maar loopt ze het risico als echtbreekster gestraft te worden, dat weet ik.
Mijn opmerking sloeg op het religieus aanvaarde fenomeen dat mensen gedwongen worden om seks te hebben met iemand die de gemeenschap voor ze kiest. Die seks valt in mijn ogen onder verkrachting in de zin zoals we dat woord hier en nu gebruiken.
Verwijderd
Zolang er een apart woord voor is, is de taboe nog niet doorbroken. Het is eigenlijk belachelijk dat we er een apart woord voor hebben, aangezien het het "heterohuwelijk" is dat een restrictie oplegt.Mx. Alba schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:28:
het homohuwelijk
@Dido:
De Bijbel is - in ieder geval in de tijd dat het geschreven werd, en ten opzichte van de omliggende volgende in die tijd - uiterst duidelijk over verkrachting. Lees maar de geschiedenis over Dina. En de wetten in het Oude testament (Deuternomium, Leviticus). Dan praat je over dingen die toch al royaal voor de jaartelling geschreven zijn. Vanuit het Christendom gezien klopt je stelling niet. De islam is van veel latere datum. De positie van de vrouw is daar inderdaad vaak heel anders.
@Albantar/Cheetah: het afwijzen van het homohuwelijk door Christeren is geen hobby of dogma wat je na een avondje borrelen van tafel kunt praten. Het gaat in tegen Gods geboden. Als je die wilt houden, dan kun je een homohuwelijk niet goedkeuren (dat zegt dus verder niets over de homofiele medemens). Deze discussie is overigens al veel vaker gevoerd, niet alleen op dit forum. Wel doe je m.i. aan geschiedsvervalsing. Huwelijk is altijd gedefinieerd als een verhouding tussen man & vrouw. In ieder geval vanuit Christelijk oogpunt, en tot voor een aantal jaren gelden ook vanuit maatschappelijk/sociaal oogpunt in de westerse wereld. Een woord als heterohuwelijk zou een pleonasme zijn.
Dat nu een deel van de mensheid, inclusief wetgever het begrip huwelijk herdefinieert en niet begrijpt dat iedereen daar in mee gaat, lijkt een beetje op 'vanaf heden wat zwart is, wit noemen, en iedereen die daar tegen is verwijten dat ze niet snappen dat wit zwart is (geworden)'.
Voor de duidelijkheid: het pesten van homo's is net als het pesten van ieder ander niet toelaatbaar. Maar expliciet 'sexueel' getinte handelingen in de openbare ruimte uitvoeren (waar ik hand in hand lopen, zoenen, tot nog explicietere zaken toe, de Gay Pride is een prima voorbeeld) zal weerstand oproepen (niet alleen bij Christenen). Om die mensen waarbij die weerstand opgeroepen wordt als homofoob te bestempelen is ietsje te kort door de bocht. Voelt een beetje aan als een mismaakte/uitgeholde vorm van tolerantie, die als het puntje bij paaltje komt bijzonder intolerant is (bijv. op het gebied van godsdienstvrijheid in de openbare ruimte).
Tolerant is: een mening waar je het pertinent mee oneens kunt zijn, toch respecteren. Als je godsdienstvrijheid respecteert, is het intolerant als je zegt: je mag van mij alles zeggen, maar dat stukje over homo's dat weten wij beter, en moet je schrappen. Idem: je mag alles zeggen, zolang je het maar binnenshuis doet. Dat zijn wel geamputeerde vormen van tolerantie...
Er is ook een biologisch aspect aan homo's: zouden er alleen homo's zijn, dan sterft de mensheid vanzelf uit. Dus vanuit dat oogpunt is 'homohuwelijk' een contradictie in terminus. Alleen met behulp van de moderne medische wetenschap zou voortplanting nodig zijn. Vanuit dat oogpunt is het niet meer dan logisch dat 1000 of zelfs 50 jaar geleden homohuwelijk een onmogelijke term is. De COC heeft kennelijk een goede marketing gehad.
De Bijbel is - in ieder geval in de tijd dat het geschreven werd, en ten opzichte van de omliggende volgende in die tijd - uiterst duidelijk over verkrachting. Lees maar de geschiedenis over Dina. En de wetten in het Oude testament (Deuternomium, Leviticus). Dan praat je over dingen die toch al royaal voor de jaartelling geschreven zijn. Vanuit het Christendom gezien klopt je stelling niet. De islam is van veel latere datum. De positie van de vrouw is daar inderdaad vaak heel anders.
@Albantar/Cheetah: het afwijzen van het homohuwelijk door Christeren is geen hobby of dogma wat je na een avondje borrelen van tafel kunt praten. Het gaat in tegen Gods geboden. Als je die wilt houden, dan kun je een homohuwelijk niet goedkeuren (dat zegt dus verder niets over de homofiele medemens). Deze discussie is overigens al veel vaker gevoerd, niet alleen op dit forum. Wel doe je m.i. aan geschiedsvervalsing. Huwelijk is altijd gedefinieerd als een verhouding tussen man & vrouw. In ieder geval vanuit Christelijk oogpunt, en tot voor een aantal jaren gelden ook vanuit maatschappelijk/sociaal oogpunt in de westerse wereld. Een woord als heterohuwelijk zou een pleonasme zijn.
Dat nu een deel van de mensheid, inclusief wetgever het begrip huwelijk herdefinieert en niet begrijpt dat iedereen daar in mee gaat, lijkt een beetje op 'vanaf heden wat zwart is, wit noemen, en iedereen die daar tegen is verwijten dat ze niet snappen dat wit zwart is (geworden)'.
Voor de duidelijkheid: het pesten van homo's is net als het pesten van ieder ander niet toelaatbaar. Maar expliciet 'sexueel' getinte handelingen in de openbare ruimte uitvoeren (waar ik hand in hand lopen, zoenen, tot nog explicietere zaken toe, de Gay Pride is een prima voorbeeld) zal weerstand oproepen (niet alleen bij Christenen). Om die mensen waarbij die weerstand opgeroepen wordt als homofoob te bestempelen is ietsje te kort door de bocht. Voelt een beetje aan als een mismaakte/uitgeholde vorm van tolerantie, die als het puntje bij paaltje komt bijzonder intolerant is (bijv. op het gebied van godsdienstvrijheid in de openbare ruimte).
Tolerant is: een mening waar je het pertinent mee oneens kunt zijn, toch respecteren. Als je godsdienstvrijheid respecteert, is het intolerant als je zegt: je mag van mij alles zeggen, maar dat stukje over homo's dat weten wij beter, en moet je schrappen. Idem: je mag alles zeggen, zolang je het maar binnenshuis doet. Dat zijn wel geamputeerde vormen van tolerantie...
Er is ook een biologisch aspect aan homo's: zouden er alleen homo's zijn, dan sterft de mensheid vanzelf uit. Dus vanuit dat oogpunt is 'homohuwelijk' een contradictie in terminus. Alleen met behulp van de moderne medische wetenschap zou voortplanting nodig zijn. Vanuit dat oogpunt is het niet meer dan logisch dat 1000 of zelfs 50 jaar geleden homohuwelijk een onmogelijke term is. De COC heeft kennelijk een goede marketing gehad.
[ Voor 7% gewijzigd door kdekker op 27-09-2013 22:01 ]
Maar zie je zelf niet dat dit nogal hypocriet is? Wel tolerantie verwachten voor intolerante visies (en via de wetgever proberen alles tegen te houden wat niet in het eigen plaatje past), maar zelf geen tolerantie willen tonen. Tolerantie vereist tweerichtingverkeer en de wil om ook tolerantie te tonen.kdekker schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 21:58:
Voelt een beetje aan als een mismaakte/uitgeholde vorm van tolerantie, die als het puntje bij paaltje komt bijzonder intolerant is (bijv. op het gebied van godsdienstvrijheid in de openbare ruimte).
Nu is er een groot verschil tussen meningsuiting en verdergaan dan die meningsuiting. Ik denk niet dat de meeste mensen zich iets zullen aantrekken van de meningsuiting dat het homohuwelijk een gruwel is in de ogen van de christelijke/religieuze bevolkingsgroep. Het probleem zit hem in de acties gericht om het tegen te werken, het negatieve en egoistische van de weigerambtenaren en de politieke partijen die proberen het homohuwelijk tegen te werken.
Zeg dat "ik ben het er niet mee eens, maar zal het niet tegenwerken". Gun anderen het geluk ipv te zeggen "je mag alleen proberen geluk te zoeken binnen de beperkingen die mijn groep je zal opleggen".
Want uiteindelijk kost het homohuwelijk de religieuze groepen helemaal niets. Het dwingt ze tot niets, het kost ze niets, alleen willen ze het anderen niet gunnen. En die negatieve houding mag best zichtbaar worden gemaakt, om te voorkomen dat men de onderliggende redenen beter voor doet komen dan ze werkelijk zijn.
Die mensen worden niet homofoob genoemd, behalve als ze het alleen niet van homoseksuelen willen zien.Om die mensen waarbij die weerstand opgeroepen wordt als homofoob te bestempelen is ietsje te kort door de bocht.
Gelukkig zijn er zat christenen die geen problemen met het homohuwelijk hebben, en je komt nu dicht bij de No True Scotsman. Het is een keuze waarbij men zich nogal makkelijk uit de gecherrypickte bijbelteksten verschuild. Dan komt het wel weer terug bij de meningsuiting; zeg rustig dat je het er niet mee eens bent, net zoals andere mensen kunnen zeggen dat ze geen religie willen.het afwijzen van het homohuwelijk door Christeren is geen hobby of dogma wat je na een avondje borrelen van tafel kunt praten. Het gaat in tegen Gods geboden. Als je die wilt houden, dan kun je een homohuwelijk niet goedkeuren
[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 27-09-2013 22:28 ]
(Deuteronomy 20:10-14)kdekker schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 21:58:
@Dido:
As you approach a town to attack it, first offer its people terms for peace. If they accept your terms and open the gates to you, then all the people inside will serve you in forced labor. But if they refuse to make peace and prepare to fight, you must attack the town. When the LORD your God hands it over to you, kill every man in the town. But you may keep for yourselves all the women, children, livestock, and other plunder. You may enjoy the spoils of your enemies that the LORD your God has given you.
Deuteronomy 22:28-29
If a man is caught in the act of raping a young woman who is not engaged, he must pay fifty pieces of silver to her father. Then he must marry the young woman because he violated her, and he will never be allowed to divorce her.
Deuteronomy 22:23-24
If within the city a man comes upon a maiden who is betrothed, and has relations with her, you shall bring them both out of the gate of the city and there stone them to death: the girl because she did not cry out for help though she was in the city, and the man because he violated his neighbors wife
Deuteronomy 21:10-14
When you go out to war against your enemies and the LORD, your God, delivers them into your hand, so that you take captives, if you see a comely woman among the captives and become so enamored of her that you wish to have her as wife, you may take her home to your house. But before she may live there, she must shave her head and pare her nails and lay aside her captive's garb. After she has mourned her father and mother for a full month, you may have relations with her, and you shall be her husband and she shall be your wife. However, if later on you lose your liking for her, you shall give her her freedom, if she wishes it; but you shall not sell her or enslave her, since she was married to you under compulsion."
Wikipedia: Dogma (algemeen) Dus voor de meeste gewoon een dogma@Albantar/Cheetah: het afwijzen van het homohuwelijk door Christeren is geen hobby of dogma wat je na een avondje borrelen van tafel kunt praten.
[quote]
Het gaat in tegen Gods geboden. Als je die wilt houden, dan kun je een homohuwelijk niet goedkeuren (dat zegt dus verder niets over de homofiele medemens).
[quote]
Er gaat wel mee tegen gods verboden in zonder dat men daar iets mee doet
http://www.11points.com/B...e_Bans,_But_You_Do_Anyway
Je zegt het goed. In de ogen van een christen. Niet iedereen is christen. Er is geen vaste definite. Een ander zal zeggen een verbond tussen 2 mensen die van elkaar houden (of wellicht 3 of 10 mensen)Deze discussie is overigens al veel vaker gevoerd, niet alleen op dit forum. Wel doe je m.i. aan geschiedsvervalsing. Huwelijk is altijd gedefinieerd als een verhouding tussen man & vrouw. In ieder geval vanuit Christelijk oogpunt, en tot voor een aantal jaren gelden ook vanuit maatschappelijk/sociaal oogpunt in de westerse wereld. Een woord als heterohuwelijk zou een pleonasme zijn.
Dus het is nu de schuld van de wetgever dat zo geen dogmatische kijk hebben op het woord "huwelijk". Doet de wetgever dat ook misschien bij slavernij? Ik bedoel over zwart/wit gesproken...Dat nu een deel van de mensheid, inclusief wetgever het begrip huwelijk herdefinieert en niet begrijpt dat iedereen daar in mee gaat, lijkt een beetje op 'vanaf heden wat zwart is, wit noemen, en iedereen die daar tegen is verwijten dat ze niet snappen dat wit zwart is (geworden)'.
Nou gelukkig zijn we het daar dan over eens. Maar blijkbaar vind je niet dat ze mogen trouwen omdat het niet van jou god mag.Voor de duidelijkheid: het pesten van homo's is net als het pesten van ieder ander niet toelaatbaar.
Sinds wanneer is hand in hand lopen een expliciet sexueel getinte handelingMaar expliciet 'sexueel' getinte handelingen in de openbare ruimte uitvoeren (waar ik hand in hand lopen, zoenen, tot nog explicietere zaken toe, de Gay Pride is een prima voorbeeld) zal weerstand oproepen (niet alleen bij Christenen).
Maar je wil ze niet pesten maar je gunt ze niet zo iets simpels als hand in hand lopen of een zoentje of heck een feestje? Juist ja.
En klopt die weerstand zal niet alleen bij christenen zijn maar ook bij een hoop anders gelovigen.... Uiteraard vanuit hun dogma
homofoob of kortzichtig. Kan allebei. Jij vind dus dat je het recht hebt om bepaalde mensen in het openbaar vanuit jou godsdienst niet te hoeven tolerenen. En dat klopt. Dat recht heb je ook. Je kan er alleen vrij weinig mee. Net zoals ik weinig kan met iemand die op straat de bijbel loopt te verkondigen. Vind ik het erg? Neuh. Stoort het mij? Nee ook niet. Word ik er agressief van? Nee ook niet. Vind ik het grappig? Ja best wel.Om die mensen waarbij die weerstand opgeroepen wordt als homofoob te bestempelen is ietsje te kort door de bocht. Voelt een beetje aan als een mismaakte/uitgeholde vorm van tolerantie, die als het puntje bij paaltje komt bijzonder intolerant is (bijv. op het gebied van godsdienstvrijheid in de openbare ruimte).
Nee daar ga je de fout dus is. Je mag het inderdaad zeggen dat je het er niet mee eens ben. Ik mag ook zeggen dat ik vind dat 80+ een spuitje moet krijgen of gekleurde mensen achtergesteld moeten worden op blanken. Je mag het allemaal zeggen. Punt is dat het nergens op slaat en je dit soort zaken dus niet kan uitvoeren of verbieden. Je mag het oneens zijn dan homo's trouwen. Je kan het alleen niet verbieden omdat jij vindt dat het intolerant is tov jou gedachte.Tolerant is: een mening waar je het pertinent mee oneens kunt zijn, toch respecteren. Als je godsdienstvrijheid respecteert, is het intolerant als je zegt: je mag van mij alles zeggen, maar dat stukje over homo's dat weten wij beter, en moet je schrappen. Idem: je mag alles zeggen, zolang je het maar binnenshuis doet. Dat zijn wel geamputeerde vormen van tolerantie...
Volgens mij moet je even de afgelopen 2 pagina's teruglezen. Hier zijn meerdere mensen (vooral Spheroid verwoord het goed) op teruggekomen.Er is ook een biologisch aspect aan homo's: zouden er alleen homo's zijn, dan sterft de mensheid vanzelf uit. Dus vanuit dat oogpunt is 'homohuwelijk' een contradictie in terminus. Alleen met behulp van de moderne medische wetenschap zou voortplanting nodig zijn. Vanuit dat oogpunt is het niet meer dan logisch dat 1000 of zelfs 50 jaar geleden homohuwelijk een onmogelijke term is. De COC heeft kennelijk een goede marketing gehad.
Het huwelijk heeft helemaal niets met een biologisch aspect te maken. Voortplanten kan prima zonder huwelijk. Daarnaast, is niet iedereen homo (zelfs maar een heeeeeeel klein deel). En dan hebben we het nog niet over de bevolkingsgroei van de afgelopen tijd gehad. Als dat je grootste zorg is dan zou ik je geen zorgen maken.... We planten echt wel voort.
De wetten uit de bijbel? Wat is het nou? De ene noemt het richtlijnen, de ander bepaalt zelf wat hij/zij wel of niet volgt... Valt geen touw aan vast te knopen.
En kijkend naar de wetten van Deuteronomium 13 1-18, kom je maar weinig vergeving tegen, en alleen
maar de oproep om te doden...
Zo liefdevol is de bijbel anders niet hoor...
En kijkend naar de wetten van Deuteronomium 13 1-18, kom je maar weinig vergeving tegen, en alleen
maar de oproep om te doden...
Zo liefdevol is de bijbel anders niet hoor...
Ey!! Macarena \o/
Your point being? Zoals boven mij al iemand wat relevant teksten aanhaalt blijkt dus inderdaad dat de vrouw in het OT simpleweg eigendom van haar vader of haar man is, en verkrachting een misdaad tegen de vader of de man., Wat de vrouw er zelf van vindt is irrelevant. Zou je me aan kunnen wijzen welke stelling van mij vanuit het christendom niet klopt?kdekker schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 21:58:
@Dido:
Huwelijk bestond al ver voor het christendom, dus is het nogal arrogant om puur willekeurig even te bepalen dat de christelijke definitie de "normale" is. De door door vuur en zwaard door het christendom onderworpen westerse wereld hield zich inderdaad tot voor kort in veel zaken aan de christelijke interpretatie, wat niet zo gek is, als je bedenkt wat de invloed van een oppermachtige christelijke kerk in de wereldlijke macht van die westerse wereld is geweest.@Albantar/Cheetah: het afwijzen van het homohuwelijk door Christeren is geen hobby of dogma wat je na een avondje borrelen van tafel kunt praten. Het gaat in tegen Gods geboden. Als je die wilt houden, dan kun je een homohuwelijk niet goedkeuren (dat zegt dus verder niets over de homofiele medemens). Deze discussie is overigens al veel vaker gevoerd, niet alleen op dit forum. Wel doe je m.i. aan geschiedsvervalsing. Huwelijk is altijd gedefinieerd als een verhouding tussen man & vrouw. In ieder geval vanuit Christelijk oogpunt, en tot voor een aantal jaren gelden ook vanuit maatschappelijk/sociaal oogpunt in de westerse wereld. Een woord als heterohuwelijk zou een pleonasme zijn.
Hoe zou je ze anders willen noemen?Om die mensen waarbij die weerstand opgeroepen wordt als homofoob te bestempelen is ietsje te kort door de bocht. Voelt een beetje aan als een mismaakte/uitgeholde vorm van tolerantie, die als het puntje bij paaltje komt bijzonder intolerant is (bijv. op het gebied van godsdienstvrijheid in de openbare ruimte).
Begrijp ik trouwens goed dat jij onder het motto van godsdienst"vrijheid" verstaat het verbieden van handelingen waar een christen zich volslagen arbitrair aan denkt te moeten ergeren? Het is precies die interpretatie van "vrijheid" die sommige mensen zo ontzettend fel tegen georganiseerde religie doet ageren, en die weinig goed doet als het gaat om verwerven van respect.
Het is nou net die volslagen onzinnige interpretatie van "vrijheid" die aggressie opwekt: omdat jij godsdienstvrijheid wilt mag ik geen euthenasie ondergaan, geen homohuwelijk aangaan, zelfs niet hand in hand lopen met mijn vriend? En dat noem jij vrijheid? Probeer voor de aardigheid eens heel even te bedenken hoe jouw "vrijheid" aanvoelt voor een ander. En bedenk dan dat homo's die willen trouwen of mensen die euthenasie willen (die dus ook vrijheid willen) daarmee juist helemaal niets afdoen aan jouw vrijheden.
Ik ben een groot voorstander van vrijheid van godsdienst: ik ben voor een grondwettelijk recht om van godsdienst gevrijwaard te blijven
Jij vindt het logisch, maar buiten een aantal door bekrompen godsdiensten overheersde culturen kwam homoseksualiteit 1000 en 50 jaar geleden gewoon voor en werd vaak genoeg gewoon geaccepteerd en getolereerd. Het is dus niet zozeer biologie als wel een paar arbitrair gekozen dogma's (jawel, want als je all regels uit de bijbel wilt volgen mag je beginnen met stenen verzamelen) aan de basis van homohaat.Er is ook een biologisch aspect aan homo's: zouden er alleen homo's zijn, dan sterft de mensheid vanzelf uit. Dus vanuit dat oogpunt is 'homohuwelijk' een contradictie in terminus. Alleen met behulp van de moderne medische wetenschap zou voortplanting nodig zijn. Vanuit dat oogpunt is het niet meer dan logisch dat 1000 of zelfs 50 jaar geleden homohuwelijk een onmogelijke term is. De COC heeft kennelijk een goede marketing gehad.
Verwijderd
Kdekker, jij hebt nooit hand in hand gelopen met je vriendje/vriendinnetje omdat je vond dat dat in het openbaar not done is?
Of geldt dat alleen voor mensen van gelijk geslacht?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar ik vind dat het gewoon moet kunnen, voor iedereen.
Of geldt dat alleen voor mensen van gelijk geslacht?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar ik vind dat het gewoon moet kunnen, voor iedereen.
Het doet me wel een beetje denken aan dit staaltje kromdenken:
Kritiek op Servië na verbod Gay Pride
Ook mooi:
Kritiek op Servië na verbod Gay Pride
Die arme meerderheid toch. Zou de meerderheid dan geen rekening hoeven te houden met de minderheid? Is dat nou beschaving?De premier had de afgelopen dagen zelf weinig begrip getoond voor de motieven van de organisatoren en deelnemers van de parade. ''Ik kan niet aanvaarden dat homoseksualiteit normaal is. Het is onnatuurlijk en dus betreft het een uitzondering en dus een minderheid. Daarom moeten zij ervoor waken de gevoelens van de meerderheid niet te kwetsen.''
Ook mooi:
Blijkbaar moet homoseksualiteit wel heel erg aantrekkelijk zijn voor de Serviers als het 't gezin bedreigd. Zegt deze man nu dat de meerderheid van de Serviers latent homoseksueel is en er moet worden voorkomen dat ze allemaal het licht zien? Ach ja, zal wel een vertaalfoutje zijn en de schuld van de persOok het hoofd van de Servisch-orthodoxe kerk, patriarch Irinej, had zich in niet mis te verstane woorden gekeerd tegen de parade die hij ''zwarter dan zwart'' noemde. Homoseksualiteit vormt volgens hem een bedreiging voor het gezin ''als hoeksteen van de samenleving''.
offtopic:
Vreemd genoeg heb ik nog nooit de neiging gehad homoseksueel te worden, ondanks dat ik zelfs een keer in de VS in een bed en breakfast heb overnacht wat later een lokaal centrum was voor homoseksuele activiteiten en organisatie. Ik kwam er pas achter toen ik na een wandeling binnenkwam en men een hardcore gay porn film aan het kijken was met een clubje
.
Maar ja, als je homoseksuelen dwingt ondergronds te gaan en ze niet wilt zien of herkennen, dan kom je er niet snel achter dat het normale mensen zijn.
Vreemd genoeg heb ik nog nooit de neiging gehad homoseksueel te worden, ondanks dat ik zelfs een keer in de VS in een bed en breakfast heb overnacht wat later een lokaal centrum was voor homoseksuele activiteiten en organisatie. Ik kwam er pas achter toen ik na een wandeling binnenkwam en men een hardcore gay porn film aan het kijken was met een clubje
Maar ja, als je homoseksuelen dwingt ondergronds te gaan en ze niet wilt zien of herkennen, dan kom je er niet snel achter dat het normale mensen zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 28-09-2013 01:44 ]
Verwijderd
Pardon? Ik probeer helemaal niet te ontkennen dat er vroeger alleen mannen en vrouwen trouwden. Ik probeer dat helemaal niet uit de geschiedenisboeken te verwijderen. En als we het toch over geschiedenisboeken hebben: volgens mij hebben we al herhaaldelijk vastgesteld dat de diverse heilige boeken van verschillende religies niet als volwaardige geschiedenisboeken kunnen worden gezien.kdekker schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 21:58:
@Albantar/Cheetah: het afwijzen van het homohuwelijk door Christeren is geen hobby of dogma wat je na een avondje borrelen van tafel kunt praten. Het gaat in tegen Gods geboden. Als je die wilt houden, dan kun je een homohuwelijk niet goedkeuren (dat zegt dus verder niets over de homofiele medemens). Deze discussie is overigens al veel vaker gevoerd, niet alleen op dit forum. Wel doe je m.i. aan geschiedsvervalsing.
Dat is het probleem ja, want voor de wet zou het niets uit moeten maken om wie het gaat zolang beiden in staat worden geacht bewust een dergelijke keuze te maken, dus 18+ en wilsbekwaam. En voor je daarover begint: voor de wet zou het an sich geen probleem moeten zijn als het om meer dan twee mensen gaat. Je komt dan wel snel in de buurt van een "vereniging", overigens precies de status die een religie zou moeten hebben.Huwelijk is altijd gedefinieerd als een verhouding tussen man & vrouw.
De waarde van wat jij bedoelt is dan wel tot een minimum teruggedrongen, maar de wetgever is dan in elk geval niet meer aan het discrimineren, wat de wetgever helemaal niet mag.
...voor die mensen. Maar de wetgever mag niet vanuit dat standpunt denken, dat hebben "we" zo bepaald in onze grondwet. En dat was inclusief die groep die zeker destijds veruit in de meerderheid was.In ieder geval vanuit Christelijk oogpunt, en tot voor een aantal jaren gelden ook vanuit maatschappelijk/sociaal oogpunt in de westerse wereld. Een woord als heterohuwelijk zou een pleonasme zijn.
Of dat de aarde rond is geworden. Of dat je niet meer met brandstapels aan hoeft te komen. Tijden veranderen en mensen leren.Dat nu een deel van de mensheid, inclusief wetgever het begrip huwelijk herdefinieert en niet begrijpt dat iedereen daar in mee gaat, lijkt een beetje op 'vanaf heden wat zwart is, wit noemen, en iedereen die daar tegen is verwijten dat ze niet snappen dat wit zwart is (geworden)'.
Ik heb ook een hekel aan theatraal gedrag van een bepaald deel van homoseksueel Nederland, maar mij vind je dan ook niet in Amsterdam op zulke dagen. Net zoals je me niet op de EO jongerendag zult vinden. Net zoals ik niet naar "de nieuwe Uri Geller" kijk. Net zoals ik niet naar "Nederland Zingt" kijk.Voor de duidelijkheid: het pesten van homo's is net als het pesten van ieder ander niet toelaatbaar. Maar expliciet 'sexueel' getinte handelingen in de openbare ruimte uitvoeren (waar ik hand in hand lopen, zoenen, tot nog explicietere zaken toe, de Gay Pride is een prima voorbeeld) zal weerstand oproepen (niet alleen bij Christenen).
Zolang ik niet wordt gedwongen met iemand hand in hand te lopen of in een kerk te gaan zitten, kan ik er wel mee leven. Zodra het mijn leven beïnvloedt zal ik er weerstand tegen hebben. Ik snap dat dat ook de reden is waarom het christendom zich verzet, het voelt alsof hun levensstijl wordt gedevalueerd, maar ik hoef slechts naar artikel 1 te verwijzen. De wet mag niet selecteren.
Als je binnen een bepaalde groep mensen een ritueel wilt uitvoeren, moet je dat vooral doen.
Om die mensen waarbij die weerstand opgeroepen wordt als homofoob te bestempelen is ietsje te kort door de bocht. Voelt een beetje aan als een mismaakte/uitgeholde vorm van tolerantie, die als het puntje bij paaltje komt bijzonder intolerant is (bijv. op het gebied van godsdienstvrijheid in de openbare ruimte).
Om het voor iedereen een beetje aangenaam te maken, mogen we er ook wel vanuit kunnen gaan dat je niet op elk moment van de dag lastiggevallen hoeft te worden. Maar laat ik maar niets zeggen over godsdienstvrijheid en tolerantie. Kijk eerst eens objectief naar de zaken.Tolerant is: een mening waar je het pertinent mee oneens kunt zijn, toch respecteren. Als je godsdienstvrijheid respecteert, is het intolerant als je zegt: je mag van mij alles zeggen, maar dat stukje over homo's dat weten wij beter, en moet je schrappen. Idem: je mag alles zeggen, zolang je het maar binnenshuis doet. Dat zijn wel geamputeerde vormen van tolerantie...
Ho. Stop. Voortplanting is buiten scope.Er is ook een biologisch aspect aan homo's: zouden er alleen homo's zijn, dan sterft de mensheid vanzelf uit. Dus vanuit dat oogpunt is 'homohuwelijk' een contradictie in terminus. Alleen met behulp van de moderne medische wetenschap zou voortplanting nodig zijn.
Niet zo goed als de marketingmachines van de diverse religies. Al was dat vaak geen marketing maar eerder onderdrukking, vervolging en erger. Geef het even aan als je de discussie echt die kant op wilt laten gaan.Vanuit dat oogpunt is het niet meer dan logisch dat 1000 of zelfs 50 jaar geleden homohuwelijk een onmogelijke term is. De COC heeft kennelijk een goede marketing gehad.
Dit is een compleet waardeloze beschuldiging...kdekker schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 21:58:
Wel doe je m.i. aan geschiedsvervalsing. Huwelijk is altijd gedefinieerd als een verhouding tussen man & vrouw. In ieder geval vanuit Christelijk oogpunt,
In wezen zeg je hetzelfde als :
Wel doe je m.i. aan geschiedsvervalsing. Huwelijk is altijd gedefinieerd als een verhouding tussen man & man. In ieder geval vanuit homo oogpunt,
Iemand beschuldigen van geschiedsvervalsing is "twijfelachtig" qua woordkeuze omdat je het enkel doet vanuit je eigen oogpunt, ieder anders kan jou weer beschuldigen van geschiedsvervalsing vanuit een ander oogpunt.
@Gomez: ik begrijp je reactie niet. Geschiedenis is geen mening van mij, maar feiten die jij en ik op kunnen zoeken. Als ik zeg dat huwelijk voor de zeer grote meerderheid van de mensheid, nu iets minder, in het verleden veel sterker een verbond is tussen man & vrouw, dan noem ik een feit, geen mening en dus ook geen oogpunt.
Ik wel nog 2 dingen kwijt over een hele rij voorgaande reacties:
1. Ik denk dat we levenslang fundamenteel van mening zullen blijven verschillen. Een van de zaken waar het om gaat is: neem je de mens als autonoom uitgangspunt, of neem je iets anders, dat de mens overstijgt. Als je de mens als uitgangspunt neemt, is inderdaad iedere relatie toegestaan, zolang er 'maar vraag naar is'. Je ethische kader ben je dan zelf. Dat kader is bij te eng en te wispelturig. Daar geloof ik dat het vele malen beter is de Bijbelse ethiek de volgen.
2. Als de Bijbel als verdacht geschiedenisboek, voortplanting bij een huwelijk geen rol speelt dan speel je het spel wel vals. Je verbiedt mij dan valide argumenten te gebruiken. De Bijbel is wel een betrouwbaar boek, maar niet in de eerste plaats als geschiedenisboek geschreven. En huwelijk is nog steeds de meest stabiele vorm waarin kinderen op kunnen groeien. Er zullen best ook andere vormen zijn waar het goed kan gaan, maar man en vrouw vullen elkaar aan, juist omdat man en vrouw zo verschillend zijn. Pas met uitvinding van de voorbehoedsmiddelen werd de koppeling huwelijk (of nauwkeuriger: seksualiteit) losgekoppeld van voorplanting. Seksualiteit is uiteraard meer dan voortplanting, maar de loskoppeling ervan kan slechts door voorbehoedsmiddelen (of als dat mis ging: morning-after pil of abortus). Juist het verzoek om voortplanting los te koppelen van huwelijk is de basis dat je een homo verbintenis huwelijk durft te noemen. Dat die gedachte nu gangbaar is, wil niet zeggen dat ze een lange geschiedenis heeft.
@gambieter: kun jij 1 gemeente aangeven waar het gedrag van een aanwezige ambtenaar met principiële bezwaren tegen een homohuwelijk een werkelijk probleem is geweest voor de verdere voltrekking daarvan? Die zijn er dus niet. Als tegenreactie worden deze ambtenaren stigmatiserend weigerambtenaar genoemd (net zo iets als aanrechtsubsidie, wat gezien de historie ook niet klopt). De maatregelen die nu genomen worden beperkt nu de uitoefening van een beroep. Dus zo tolerant is men toch ook niet weer niet. Een inhoudelijke discussie dat je hier hebt over het inperken van een recht van de een (=huwelijk) voor het recht van de ander (=werk) is er volgens mij niet geweest. Als er geen daadwerkelijk probleem bestond, moet er dus een andere, dubbele agenda zijn.
Er wordt veel herhaald in dit forum (al lees ik het zelden meer, ik heb er geen tijd voor), maar ik zie toch terugkerende dingen: iemand die zich baseert op de Bijbel plaatst zich buiten de werkelijkheid. Zijn er mensen die zeggen wel de Bijbel te respecteren, maar homofilie wel toe te staan (in tegenstelling tot andere die dat niet doen), dan komt gelijk een true Scotchman voor de dag. Dat is toch raar: want dit forum is wel het ultieme bewijs verschil van inzicht niet alleen bij christenen voorkomt. Voor mij is het nut van dit forum zeer beperkt. Misschien luister ik niet goed genoeg, misschien luisteren we allemaal niet goed genoeg c.q. gaan op een goede manier met elkaar in gesprek. Ik weet het niet. Ik maak me niet de illusie dat je door discussiëren de gapende kloof in gedachtegoed kunt dichten. Dat kan ook niet: religie is niet iets zuiver intellectueel. De bovenmenselijke dimensie komt in dit forum weinig uit de verf. Een ieder neme zijn eigen standpunt in, en wijke daarvan niet af. Dat belooft nog een hele lange discussie.
Ik wel nog 2 dingen kwijt over een hele rij voorgaande reacties:
1. Ik denk dat we levenslang fundamenteel van mening zullen blijven verschillen. Een van de zaken waar het om gaat is: neem je de mens als autonoom uitgangspunt, of neem je iets anders, dat de mens overstijgt. Als je de mens als uitgangspunt neemt, is inderdaad iedere relatie toegestaan, zolang er 'maar vraag naar is'. Je ethische kader ben je dan zelf. Dat kader is bij te eng en te wispelturig. Daar geloof ik dat het vele malen beter is de Bijbelse ethiek de volgen.
2. Als de Bijbel als verdacht geschiedenisboek, voortplanting bij een huwelijk geen rol speelt dan speel je het spel wel vals. Je verbiedt mij dan valide argumenten te gebruiken. De Bijbel is wel een betrouwbaar boek, maar niet in de eerste plaats als geschiedenisboek geschreven. En huwelijk is nog steeds de meest stabiele vorm waarin kinderen op kunnen groeien. Er zullen best ook andere vormen zijn waar het goed kan gaan, maar man en vrouw vullen elkaar aan, juist omdat man en vrouw zo verschillend zijn. Pas met uitvinding van de voorbehoedsmiddelen werd de koppeling huwelijk (of nauwkeuriger: seksualiteit) losgekoppeld van voorplanting. Seksualiteit is uiteraard meer dan voortplanting, maar de loskoppeling ervan kan slechts door voorbehoedsmiddelen (of als dat mis ging: morning-after pil of abortus). Juist het verzoek om voortplanting los te koppelen van huwelijk is de basis dat je een homo verbintenis huwelijk durft te noemen. Dat die gedachte nu gangbaar is, wil niet zeggen dat ze een lange geschiedenis heeft.
@gambieter: kun jij 1 gemeente aangeven waar het gedrag van een aanwezige ambtenaar met principiële bezwaren tegen een homohuwelijk een werkelijk probleem is geweest voor de verdere voltrekking daarvan? Die zijn er dus niet. Als tegenreactie worden deze ambtenaren stigmatiserend weigerambtenaar genoemd (net zo iets als aanrechtsubsidie, wat gezien de historie ook niet klopt). De maatregelen die nu genomen worden beperkt nu de uitoefening van een beroep. Dus zo tolerant is men toch ook niet weer niet. Een inhoudelijke discussie dat je hier hebt over het inperken van een recht van de een (=huwelijk) voor het recht van de ander (=werk) is er volgens mij niet geweest. Als er geen daadwerkelijk probleem bestond, moet er dus een andere, dubbele agenda zijn.
Er wordt veel herhaald in dit forum (al lees ik het zelden meer, ik heb er geen tijd voor), maar ik zie toch terugkerende dingen: iemand die zich baseert op de Bijbel plaatst zich buiten de werkelijkheid. Zijn er mensen die zeggen wel de Bijbel te respecteren, maar homofilie wel toe te staan (in tegenstelling tot andere die dat niet doen), dan komt gelijk een true Scotchman voor de dag. Dat is toch raar: want dit forum is wel het ultieme bewijs verschil van inzicht niet alleen bij christenen voorkomt. Voor mij is het nut van dit forum zeer beperkt. Misschien luister ik niet goed genoeg, misschien luisteren we allemaal niet goed genoeg c.q. gaan op een goede manier met elkaar in gesprek. Ik weet het niet. Ik maak me niet de illusie dat je door discussiëren de gapende kloof in gedachtegoed kunt dichten. Dat kan ook niet: religie is niet iets zuiver intellectueel. De bovenmenselijke dimensie komt in dit forum weinig uit de verf. Een ieder neme zijn eigen standpunt in, en wijke daarvan niet af. Dat belooft nog een hele lange discussie.
Dan kunnen we ook zeggen dat racisme geen probleem is als er maar een ambtenaar is die het wil overnemen. Waar het om gaat is dat de trouwambtenaar de overheid vertegenwoordigd en niet de eigen vooroordelen daarboven kan stellen. Dan zal men een keuze moeten maken; als je de wet niet wilt uitvoeren, dan moet je het beroep niet willen uitoefenen. Anders kunnen we ook politieagenten die selectief wetsartikelen negeren niet aanpakken, of rechters die hun eigen mening belangrijker vinden dat de wet.kdekker schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 21:20:
@gambieter: kun jij 1 gemeente aangeven waar het gedrag van een aanwezige ambtenaar met principiële bezwaren tegen een homohuwelijk een werkelijk probleem is geweest voor de verdere voltrekking daarvan?
Dat is echt klinkklare onzin. De weigerambtenaren willen zelf kunnen bepalen wat ze wel en niet uitvoeren, en zo werkt het niet. Ze maken zelf de keuze iets niet te willen doen.Als tegenreactie worden deze ambtenaren stigmatiserend weigerambtenaar genoemd (net zo iets als aanrechtsubsidie, wat gezien de historie ook niet klopt). De maatregelen die nu genomen worden beperkt nu de uitoefening van een beroep.
Een stuk toleranter dan de weigerambtenaren en de bevolkingsgroep die ze vertegenwoordigen. Je pogingen om de eigen intolerantie te negeren (want enige zelfkritiek ontbreekt hier compleet!) en anderen als intolerant af te schilderen wordt een behoorlijk overslaande plaat.Dus zo tolerant is men toch ook niet weer niet.
Dat noemen ze een vals dilemma. Geef nu eerst maar eens toe dat de weigerambtenaar intolerant is, en weigert de wet te respecteren. En kijk dan wat er van je argumentatie overblijft.Een inhoudelijke discussie dat je hier hebt over het inperken van een recht van de een (=huwelijk) voor het recht van de ander (=werk) is er volgens mij niet geweest. Als er geen daadwerkelijk probleem bestond, moet er dus een andere, dubbele agenda zijn.
Maar wat je nu zegt zei je daarnet niet.kdekker schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 21:20:
@Gomez: ik begrijp je reactie niet. Geschiedenis is geen mening van mij, maar feiten die jij en ik op kunnen zoeken. Als ik zeg dat huwelijk voor de zeer grote meerderheid van de mensheid, nu iets minder, in het verleden veel sterker een verbond is tussen man & vrouw, dan noem ik een feit, geen mening en dus ook geen oogpunt.
Tja, zelfkennis is een groot goed..Je ethische kader ben je dan zelf. Dat kader is bij te eng en te wispelturig.
Gigantische claim, maar waar blijft de onderbouwing???De Bijbel is wel een betrouwbaar boek
Voorbehoedsmiddelen zijn van alle tijden. Er is iets genaamd het oudste beroep van de wereld en dat is best lastig uit te voeren als je 9 maanden per jaar bezig bent met kinderen krijgen.Pas met uitvinding van de voorbehoedsmiddelen werd de koppeling huwelijk (of nauwkeuriger: seksualiteit) losgekoppeld van voorplanting.
Huwelijk heeft niets maar dan ook echt niets met voortplanting te maken.Juist het verzoek om voortplanting los te koppelen van huwelijk is de basis dat je een homo verbintenis huwelijk durft te noemen. Dat die gedachte nu gangbaar is, wil niet zeggen dat ze een lange geschiedenis heeft.
Oh wacht, er is niemand naar de pers gegaan dus er is geen probleem mee dat er gewoon mensen mogen discrimineren. Deze reactie is op zoveel manier zo fout dat ik er nog niet eens over ga beginnen...@gambieter: kun jij 1 gemeente aangeven waar het gedrag van een aanwezige ambtenaar met principiële bezwaren tegen een homohuwelijk een werkelijk probleem is geweest voor de verdere voltrekking daarvan? Die zijn er dus niet.
Kerkelijk huwelijk!=burgerlijk huwelijk.Een inhoudelijke discussie dat je hier hebt over het inperken van een recht van de een (=huwelijk) voor het recht van de ander (=werk) is er volgens mij niet geweest.
Wat je zegt is gewoonweg niet waar:kdekker schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 21:20:
Wikipedia: History of same-sex unions
Wikipedia: Same-Sex Unions in Pre-Modern Europe
Wikipedia: Greek Homosexuality (book)
http://semgai.free.fr/doc_et_pdf/africa_A4.pdf (o.a. p7, p8, p18, p19, p23, p31, p32, p33, p37)
Daarnaast is het geen excuus; alleen omdat men iets al heel lang doet maakt het niet magischerwijs oke. Slavernij en racisme werden op exact dezelfde wijze verdedigd.
Wat je zegt komt hierop neer: ik minacht een deel van de mensheid, en deze wil ik onderdrukken. Als rechtvaardiging hiervoor gebruik ik God.Dat kader is bij te eng en te wispelturig. Daar geloof ik dat het vele malen beter is de Bijbelse ethiek de volgen.
Je gebruikt de liefdevolle god om je eigen haatpraktijken te rechtvaardigen.
Maar toch heeft ze een lange geschiedenis. Waar haal je eigenlijk je kennis van de geschiedenis vandaan? Heb je eigenlijk wel ooit een serieuze studie gedaan naar de geschiedenis van de seksualiteit?Dat die gedachte nu gangbaar is, wil niet zeggen dat ze een lange geschiedenis heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door link0007 op 28-09-2013 22:09 ]
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Ik vraag me af waar in de geschiedenis jij die "uitvinding" plaatst, en ik vraag me ook af waar jij je historische kennis vandaan haalt.kdekker schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 21:20:
Pas met uitvinding van de voorbehoedsmiddelen werd de koppeling huwelijk (of nauwkeuriger: seksualiteit) losgekoppeld van voorplanting.
Met alle respect, maar seks zonder voortplantingsdoel (of wat dat betreft, seks zonder huwelijk) is werkelijk van alle tijden, en zelf 2000 jaar onderdrukking door het christendom heeft het geen moment uit kunnen roeien. Doe alsjeblieft niet alsof allerlei zaken die het christendom heeft onderdrukt ook daadwerkelijk niet bestonden, en alsof het allemaal nieuwlichterij is. De mensheid is groter dan het christendom, en de geschiedenis gaat iets verder terug dan 2000 jaar (en speelde zich ook buiten Europa af....)
Ik zal me verduidelijken: seks zonder voortplantingsdoel bestaat uiteraard al langer. Maar voortplanting zonder seks is onmogelijk. En de mogelijkheid tot voortplanting voorbehouden aan man/vrouw. Dat er seks zonder huwelijk is/was is me ook wel duidelijk (het ging me niet om wat er allemaal in de praktijk gebeurd, maar wat het doel was). Maar een huwelijk heeft/had zeker (ook) voortplanting als doel. En dat is nu juist niet mogelijk bij homo paren. Een mogelijk duidelijker uitleg staat hier: http://www.refdag.nl/opin...ijk_is_onterecht_1_771919Dido schreef op zondag 29 september 2013 @ 18:52:
[...]
Ik vraag me af waar in de geschiedenis jij die "uitvinding" plaatst, en ik vraag me ook af waar jij je historische kennis vandaan haalt.
Met alle respect, maar seks zonder voortplantingsdoel (of wat dat betreft, seks zonder huwelijk) is werkelijk van alle tijden, en zelf 2000 jaar onderdrukking door het christendom heeft het geen moment uit kunnen roeien. Doe alsjeblieft niet alsof allerlei zaken die het christendom heeft onderdrukt ook daadwerkelijk niet bestonden, en alsof het allemaal nieuwlichterij is. De mensheid is groter dan het christendom, en de geschiedenis gaat iets verder terug dan 2000 jaar (en speelde zich ook buiten Europa af....)
Met de techniek van tegenwoordig kan dat prima hoorkdekker schreef op maandag 30 september 2013 @ 09:14:
[...]
Ik zal me verduidelijken: seks zonder voortplantingsdoel bestaat uiteraard al langer. Maar voortplanting zonder seks is onmogelijk.
Ah, het reformatorisch dagblad als bronEn de mogelijkheid tot voortplanting voorbehouden aan man/vrouw. Dat er seks zonder huwelijk is/was is me ook wel duidelijk (het ging me niet om wat er allemaal in de praktijk gebeurd, maar wat het doel was). Maar een huwelijk heeft/had zeker (ook) voortplanting als doel. En dat is nu juist niet mogelijk bij homo paren. Een mogelijk duidelijker uitleg staat hier: http://www.refdag.nl/opin...ijk_is_onterecht_1_771919
Ik zie daar alleen maar woordspelletjes opgeworpen worden als argumentatie (koppel/paar etc). Bovendien heeft niemand het over 'gelijkheid' (nee wat we zijn inderdaad niet gelijk), maar gelijkwaardigheid (want we zijn wel gelijkwaardig).
Wat een nonsens-arithmetica (en de rest) in dat Reformatorisch Dagblad zeg... Er staan wel eens interessante stukjes in, maar dit was duidelijk geen goed voorbeeld.
[ Voor 39% gewijzigd door begintmeta op 30-09-2013 09:30 ]
Waar haal je vandaan dat huwelijk altijd om voortplanting gaat? Ik vermoed dat je dat enkel uit je eigen overtuigingen en onderbuik gehaald hebt. En waar haal je het idee vandaan dat het christelijke huwelijk de meest ideale manier is om voortplanting te maximaliseren?*kdekker schreef op maandag 30 september 2013 @ 09:14:
Maar een huwelijk heeft/had zeker (ook) voortplanting als doel. En dat is nu juist niet mogelijk bij homo paren. Een mogelijk duidelijker uitleg staat hier: http://www.refdag.nl/opin...ijk_is_onterecht_1_771919
Totdat je je claims gaat onderbouwen met bronnen kan ik je simpelweg niet meer serieus nemen. Je dramatische kennis van de geschiedenis en antropologie van het huwelijk maken je totaal ongeloofwaardig.
Ik hoop ook dat de rest van de mensen in dit topic pas op je in gaat als je met bronnen komt, want ik vind het belachelijk hoe makkelijk jij beweringen uit je duim zuigt.
*Je doet alsof het christelijke concept van huwelijk bedoelt is om de voortplanting aan te moedigen, maar dat is natuurlijk op zichzelf al verdacht, want huwelijk bestaat voornamelijk uit restricties: je mag niet vreemdgaan, je mag niet scheiden, je mag maar een vrouw hebben, etc. Ook het idee dat de vader en moeder samen het kind opvoeden is niet vanzelfsprekend; een systeem waarin de mannen zorg dragen voor de kinderen van hun zussen is veel stabieler voor de kinderen en maakt het mogelijk om meer kinderen te verwekken van meer partners.
Daarom dat ik daar ook graag bewijs van zie.
edit: dit is ook wel interessant in deze discussie: http://www.theguardian.co...nships.healthandwellbeing
Moet dit ook verboden worden, kdekker?
Dus wat wordt het? Staatsverkrachting of discriminatie?
[ Voor 46% gewijzigd door link0007 op 30-09-2013 11:55 ]
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Als ik dacht dat je argumentatie die hierboven in je stukjes geeft niet slechter kon. Sorry hoor maar dit is gewoon schrijnend. Net of huwelijk = voortplanten is. Er zijn ook genoeg mensen de trouwen en geen kinderen nemen. En zijn ook genoeg mensen die wel kinderen nemen maar niet trouwen. En dan ook nog een bagger stuk uit het ref dagblad aanhalen als bronkdekker schreef op maandag 30 september 2013 @ 09:14:
[...]
Ik zal me verduidelijken: seks zonder voortplantingsdoel bestaat uiteraard al langer. Maar voortplanting zonder seks is onmogelijk. En de mogelijkheid tot voortplanting voorbehouden aan man/vrouw. Dat er seks zonder huwelijk is/was is me ook wel duidelijk (het ging me niet om wat er allemaal in de praktijk gebeurd, maar wat het doel was). Maar een huwelijk heeft/had zeker (ook) voortplanting als doel. En dat is nu juist niet mogelijk bij homo paren. Een mogelijk duidelijker uitleg staat hier: http://www.refdag.nl/opin...ijk_is_onterecht_1_771919
En dan denken ze ook nog gezag aan het stukje te kunnen toekennen door het een prof dr te laten schrijven. Uiteindelijk blijkt het gewoon een ordinaire theoloog die zich in allerlei trieste bochten wringt om maar een excuus te verzinnen. Echt, en dit zou dan een slim persoon moeten zijn.....
Hieronder de "sterke" argumenten tegen een homohuwelijk. Echt mensen, als dit het niveau hier gaat worden ben ik weg
The fuck did I just readOmdat ”paar” gelijkheid betekent, impliceert het een keus tegen andersheid. Dat is tegengesteld aan de aard van liefde. Liefde is het geven van zichzelf aan iemand die anders is dan wijzelf. Homoseksuele liefde staat voor 1+1=2, twee dezelfden, gelijkheid.
want sex = huwelijk? Verder zijn homo's van een doodscultuur... dus....in de tweede plaats is seksualiteit ook niet hetzelfde in homo- als in heteroseksuele relaties.
De lichamelijke functie van de anus is om ontlasting uit te scheiden; de anus is onvruchtbaar en niet-productief. De vagina daarentegen ontvangt, en brengt nieuw leven ter wereld en is een geheimenisvol symbool van levende vruchtbaarheid. Heteroseksuele relaties zijn open relaties omdat ze kunnen leiden tot nieuw leven, terwijl relaties tussen mensen van gelijk geslacht steriel en gesloten zijn. Ze maken deel uit van een doodscultuur.
Ja, oooeh de maatschappelijke consequenties. Want uiteraard is iedereen homo en gaan we allemaal ten onder aan de doodscultuur.... Kom dan tenminste met een bron/onderzoekTen derde zijn kinderen in een huwelijk tussen mensen van gelijk geslacht genetisch gezien vreemd aan ten minste een van de ‘ouders’.Wie kan voorzien wat hiervan de maatschappelijke consequenties zullen zijn?
Aaaah het recht om te kiezen... behalve als je homo bent natuurlijk.Ten slotte het idee van een recht om te kiezen zelf. Dit idee heeft meer gevolgen dan men beseft. Wanneer je met een beroep hierop pleit voor verandering van de structuur van het huwelijk zodat het ook kan opengesteld voor gelijke geslachten, is de deur ook principieel geopend als een vader met zijn zoon of een moeder met haar dochter zou willen trouwen.
[ Voor 58% gewijzigd door thewizard2006 op 30-09-2013 12:28 ]
Die Adam en Eva waren volgens mij toch ook niet getrouwd. Hoe die voortplanting daar toen verder heeft plaatsgevonden is ook nog steeds vaag. Eén man en één vrouw doen er volgens mij heel lang over om het nageslacht te leveren zoals ook dat daar in dat boek staat.
Natuurlijk kan je nu even teruggrijpen naar een passage eerder in dat boek om hier weer uit te vluchten.
Natuurlijk kan je nu even teruggrijpen naar een passage eerder in dat boek om hier weer uit te vluchten.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Oftewel, ook homo's mogen buitenshuis hun aard uitdragen... zoenen, hand in hand lopen, trouwen op het stadhuis... Want anders is het wel een erg geamputeerde vorm van tolerantie...kdekker schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 21:58:
Maar even over christenen persoonlijk:
Heb jij/hebben zij er geen moeite mee dat je een mens zijn/haar geluk wil ontnemen door hem/haar te verbieden te leven hoe hij/zij wil en met de persoon waar hij/zij van houdt? Ik zou mezelf echt niet recht in de ogen kunnen kijken.
Of denk je/denken zij daarbij aan je/hun beloning in het hiernamaals en vind je/vinden ze het niet erg om mensen nu ongelukkig te maken zodat jij/zij in de hemel komt/komen? Is dat niet een beetje een on-christelijke gedachte? Homo's moeten (onvrijwillig!) lijden zodat jij/zij beloond kun/kunnen worden?
En wat betreft het welzijn van de homo's in kwestie, denken christenen dat homo's, hier of in het hiernamaals, gelukkig zijn als deze niet mogen zijn bij degene van wie ze houden? Dat is toch wel een heel wrede god die dat voorschrijft, niet?
De enige schade die praktiserende homo's toebrengen aan christenen, is dat christenen hun kans om in de hemel te komen verspelen, omdat ze niet hard genoeg hebben geprotesteerd tegen die uiting van homoseksualiteit. Andere schade wordt er niet toegebracht... En dan nog alleen maar als:
1) het hiernamaals bestaat
2) god bestaat
3) god homoseksualiteit inderdaad verbied (vooralsnog is de bijbel rustig geschreven door mensen)
4) jij door hem persoonlijk verantwoordelijk geacht wordt voor het proberen in te perken van het geluk van anderen.
Als een van die 4 elementen niet klopt, ben je dus voor niets aan 't proberen om anderen ongelukkig te maken...
Dat je ervoor uit durft te komen dat je zo'n god steunt... ik zou me de ogen uit de kop schamen...
[ Voor 17% gewijzigd door Ardana op 30-09-2013 14:29 ]
Verwijderd
Ik begrijp dat een heteroseksueel "couple" niet mag trouwen als een van beiden onvruchtbaar is?kdekker schreef op maandag 30 september 2013 @ 09:14:
Ik zal me verduidelijken: seks zonder voortplantingsdoel bestaat uiteraard al langer. Maar voortplanting zonder seks is onmogelijk. En de mogelijkheid tot voortplanting voorbehouden aan man/vrouw. Dat er seks zonder huwelijk is/was is me ook wel duidelijk (het ging me niet om wat er allemaal in de praktijk gebeurd, maar wat het doel was). Maar een huwelijk heeft/had zeker (ook) voortplanting als doel. En dat is nu juist niet mogelijk bij homo paren.
Gaan we een vruchtbaarheidstest afnemen bij aanstaande heteroseksuele stelletjes?
Dit soort haatzaaierij is precies de reden waarom ik me fel zal verdedigen tegen invloeden vanuit fundementalistische gemeenschappen. Walgelijk.
Mensen, richt het svp niet te veel op de persoon
. Ja, ik ben het met jullie eens dat het RefDag stuk echt de grootste kul is, maar blijf inhoudelijk.
En nu als user:
En met dat RefDag stuk schiet je jezelf in de voet
Dit Refdag stuk is een stuk sterker: http://www.refdag.nl/opin..._revolutie_nodig_1_771965
Dat zijn mooie woorden, maar zie je niet dat jouw groep juist met uitstek degenen zijn die zelf het slechte voorbeeld geven? Je claimt dat anderen intolerant zijn, maar enige zelfkritiek ontbreekt nog steeds. Als je nu had gezegd "vanuit mijn religie ben ik het er niet mee eens, maar als persoon hoop ik dat ze erg gelukkig worden en mijn tegenstand zal alleen verbaal zijn", soit. Dan uit je je mening op een respectvolle manier en ben je tolerant. Maar nu sta je juist voor het verbieden en egoistisch blokkeren van andermans geluk, omdat je groep vind dat hun speelgoed niet voor anderen bedoeld is.kdekker schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 21:58:
Tolerant is: een mening waar je het pertinent mee oneens kunt zijn, toch respecteren.
En met dat RefDag stuk schiet je jezelf in de voet
Dit Refdag stuk is een stuk sterker: http://www.refdag.nl/opin..._revolutie_nodig_1_771965
Dit is een goede beschrijving van de manier waarop je je tegen het homohuwelijk verzet. Protesteren tegen anderen zonder enige zelfkritiek.Dit is wat ik wil noemen het probleem van de ongeloofwaardige missionaris. Zoals PvdA-politici zakkenvullers worden genoemd, zo worden christenen tegenwoordig als hypocriete moralisten beschouwd: „Ze protesteren wel tegen Second Love en prostitutie, maar vergeten hun eigen priesters fatsoenlijk aan te pakken.”
[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 30-09-2013 20:19 ]
Een paar pagina's terug was de kwestie of seks bij de mens alleen voor voortplanting bedoelt is. Ik denk dat goed te beargumenteren valt dat de biologische realiteit laat zien dat dat niet zo is. Nu kun je ervoor kiezen om te proberen de biologische realiteit aan te passen door een instituut, huwelijk te bedenken en te stellen dat dat bedoelt is ter voortplanting en dat alles binnen het huwelijk daarop gericht moet zijn. Of dat verstandig is betwijfel ik, maar dat lijkt de aanpak die kdekker en sommige andere christenen voorstaan. De redenatie van kdekker cum suis gaat echter mank.
Ja, het krijgen van nageslacht is in veel samenlevingen een belangrijk doel van het huwelijk. Het feit dat veel huwelijksvormen suboptimaal zijn voor het krijgen van nageslacht ondersteunt volgens mij dat voortplanting veelal niet het enige doel van het huwelijk is. Tenslotte weet men best hoe het werkt.
Ook de christelijke huwelijksvorm is suboptimaal voor het krijgen van nageslacht. De christelijke discours lijkt imo ook nadruk op andere doelen dan voortplanting te leggen. Een goed, kuis huwelijksleven lijkt een voorwaarde om in de hemel te geraken.
Efficiënte voortplanting is gebaat bij polygyny. Tenslotte kan een vrouw maar 1 keer tegelijk zwanger raken, maar een man meerdere vrouwen tegelijk bezwangeren. Voor de opvoeding van het nageslacht is het dus beter als rijke, machtige mannen meerdere vrouwen mogen hebben. Tenslotte raken dan minder vrouwen, en dus ook kinderen opgescheept met uitschot. En de overlevingskans van kinderen is niet gebaat bij armoede in het ouderlijk huis.
Veelwijverij is niet incompatibel met de Abrahamistische geloven: Zie de Islam. Sterker nog, het is niet incompatibel met het christendom. De president van Zuid Afrika bijvoorbeeld is oprecht christen, maar heeft ook vijf vrouwen en meer dan 20 kinderen. De christelijke stromingen in onze streken vinden monogamie en kuisheid dus blijkbaar belangrijker dan voortplanting.
Voortplanting is ook gebaat bij echtscheiding. Als men niet meer verliefd is (of zelfs nooit geweest is omdat men gedwongen moest trouwen) dan zal er minder seks zijn en zullen kinderen in minder hechte omstandigheden opgroeien en dus minder succesvol zijn.
Echtscheiding is niet incompatibel met Abrahamistische geloven: Zie de Islam. Ook niet met het christendom: Zie bijv. de Anglicanen. De Nederlandse christelijke stromingen vinden levenslange trouw dus blijkbaar belangrijker dan voortplanting.
Omdat het huwelijk, zoals "onze christenen" het voorstaan niet alleen op voortplanting gericht is, maar ook andere waarden die zij belangrijk vinden incorporeert is het imo hypocriet om, als een meerderheid van de samenleving, op basis van goede argumenten gelijkheid belangrijker vind dan voortplanting, ineens de kont tegen de krib te gooien.
Of je bent consequent en sanctioneert zaken als veelwijverij en echtscheiding, of je geeft toe dat ook je eigen definitie van het huwelijk andere waarden incorporeert. In dat laatste geval is het incorporeren van nog een waarde: gelijkheid, geen probleem.
Ja, het krijgen van nageslacht is in veel samenlevingen een belangrijk doel van het huwelijk. Het feit dat veel huwelijksvormen suboptimaal zijn voor het krijgen van nageslacht ondersteunt volgens mij dat voortplanting veelal niet het enige doel van het huwelijk is. Tenslotte weet men best hoe het werkt.
Ook de christelijke huwelijksvorm is suboptimaal voor het krijgen van nageslacht. De christelijke discours lijkt imo ook nadruk op andere doelen dan voortplanting te leggen. Een goed, kuis huwelijksleven lijkt een voorwaarde om in de hemel te geraken.
Efficiënte voortplanting is gebaat bij polygyny. Tenslotte kan een vrouw maar 1 keer tegelijk zwanger raken, maar een man meerdere vrouwen tegelijk bezwangeren. Voor de opvoeding van het nageslacht is het dus beter als rijke, machtige mannen meerdere vrouwen mogen hebben. Tenslotte raken dan minder vrouwen, en dus ook kinderen opgescheept met uitschot. En de overlevingskans van kinderen is niet gebaat bij armoede in het ouderlijk huis.
Veelwijverij is niet incompatibel met de Abrahamistische geloven: Zie de Islam. Sterker nog, het is niet incompatibel met het christendom. De president van Zuid Afrika bijvoorbeeld is oprecht christen, maar heeft ook vijf vrouwen en meer dan 20 kinderen. De christelijke stromingen in onze streken vinden monogamie en kuisheid dus blijkbaar belangrijker dan voortplanting.
Voortplanting is ook gebaat bij echtscheiding. Als men niet meer verliefd is (of zelfs nooit geweest is omdat men gedwongen moest trouwen) dan zal er minder seks zijn en zullen kinderen in minder hechte omstandigheden opgroeien en dus minder succesvol zijn.
Echtscheiding is niet incompatibel met Abrahamistische geloven: Zie de Islam. Ook niet met het christendom: Zie bijv. de Anglicanen. De Nederlandse christelijke stromingen vinden levenslange trouw dus blijkbaar belangrijker dan voortplanting.
Omdat het huwelijk, zoals "onze christenen" het voorstaan niet alleen op voortplanting gericht is, maar ook andere waarden die zij belangrijk vinden incorporeert is het imo hypocriet om, als een meerderheid van de samenleving, op basis van goede argumenten gelijkheid belangrijker vind dan voortplanting, ineens de kont tegen de krib te gooien.
Of je bent consequent en sanctioneert zaken als veelwijverij en echtscheiding, of je geeft toe dat ook je eigen definitie van het huwelijk andere waarden incorporeert. In dat laatste geval is het incorporeren van nog een waarde: gelijkheid, geen probleem.
Ik weet niet of het bewust is, maar seks is niet louter voor voortplanting bedoeld. Dat is en was mijn uitgangspunt niet (en heb ik ook niet willen zeggen). Mijn punt was dat voortplanting alleen mogelijk is tussen man & vrouw. Daarbij gaat het niet over de uitzonderingen (zoals onvruchtbare hetero stellen, kunstmatige inseminatie, IVF, draagmoeders, donorschap en wat er allemaal meer kan zijn). Dat voortplanting technisch gesproken gereduceerd kan worden tot samensmelting van spermacel en eicel en ergens een baarmoeder nodig is, is ook niet het uitgangspunt. Ook de efficiency van voortplanting was geen onderwerp van mijn voorgaande reacties.
Mijn punt was dat waar huwelijk een verbond (nog steeds in grote meerderheid van de gevallen) is tussen man en vrouw en daaruit voortvloeiend voortplanting mogelijk maakt, is een homohuwelijk dat niet. Om die reden noem ik homo-huwelijk een pseudo-huwelijk. Iets wat bij hetero stellen wel kan, kan (zonder externe inmenging) niet bij een homohuwelijk. Dat onderscheid is puur op anatomische gronden. Daarnaast komt het complementaire van man en vrouw. Door de verschillende aard van elkaar vullen ze elkaar aan. Dat man en vrouw niet louter anatomisch verschillen zijn, is waarschijnlijk wel onderzocht (ik heb er nu verder niet naar gezocht).
Het 2e punt wat voorbij komt is dat het argument 'in liefde en trouw' voldoende reden moet zijn om een homo-huwelijk te accepteren. Als dat werkelijk zo zou zijn, moet je ook andere samenlevingsvormen (polygamie, groepen, etc etc) toestaan. Ik weet niet of er onderzoeken zijn of zoiets in het belang van een kind zou zijn. In de Bijbel wordt in ieder geval van polygamie al de negatieve gevolgen getoond (twist, nijd, ruzie, conflicten tussen kinderen en de diverse partners). In Nederland is het (gelukkig) verboden. Ik weet niet of er onderzoeken zijn die de gevolgen van homo-ouders voor een kind in kaart hebben gebracht. Ik weet niet of bij het homo-huwelijk goed gekeken is wat de gevolgen zijn als zo'n pseudo huwelijk een kinderwens komt (waar inherent aan het huwelijk maar een biologisch ouder kan zijn).
Als je een discussie zuiver voert, moet je ook objectief naar de negatieve gevolgen van een homohuwelijk kijken. Zowel bij de invoering ervan bij de wet, als hierboven, zie ik dat niet terug. Daarmee krijg ik sterk de indruk dat er een dubbele agenda gevoerd wordt, en er meer speelt waarom men zo graag pro-homo is. Ik kan me niet voorstellen dat ook niet-religieuzen hier niet over nadenken of een mening hebben. Of het pro-homo zo manifest, dat je niet eens tegen meer mag zijn? Of moet je in alles denken 'als de ander dat nu zo graag wel, en ik heb er zelf geen last van' voldoende om dit soort zaken te accepteren? Dat is wel een kale invulling van tolerantie.
P.s. het kuis leven als voorwaarde om in de hemel te komen mag je van mij opzoeken waar je dat vindt. Kuis leven is wel een plicht, maar goede werken brengen je niet in de hemel. Dat leren de Roomsen wel, maar de protestanten niet. Tamelijk essentieel verschil tussen protestanten en Rome.
Mijn punt was dat waar huwelijk een verbond (nog steeds in grote meerderheid van de gevallen) is tussen man en vrouw en daaruit voortvloeiend voortplanting mogelijk maakt, is een homohuwelijk dat niet. Om die reden noem ik homo-huwelijk een pseudo-huwelijk. Iets wat bij hetero stellen wel kan, kan (zonder externe inmenging) niet bij een homohuwelijk. Dat onderscheid is puur op anatomische gronden. Daarnaast komt het complementaire van man en vrouw. Door de verschillende aard van elkaar vullen ze elkaar aan. Dat man en vrouw niet louter anatomisch verschillen zijn, is waarschijnlijk wel onderzocht (ik heb er nu verder niet naar gezocht).
Het 2e punt wat voorbij komt is dat het argument 'in liefde en trouw' voldoende reden moet zijn om een homo-huwelijk te accepteren. Als dat werkelijk zo zou zijn, moet je ook andere samenlevingsvormen (polygamie, groepen, etc etc) toestaan. Ik weet niet of er onderzoeken zijn of zoiets in het belang van een kind zou zijn. In de Bijbel wordt in ieder geval van polygamie al de negatieve gevolgen getoond (twist, nijd, ruzie, conflicten tussen kinderen en de diverse partners). In Nederland is het (gelukkig) verboden. Ik weet niet of er onderzoeken zijn die de gevolgen van homo-ouders voor een kind in kaart hebben gebracht. Ik weet niet of bij het homo-huwelijk goed gekeken is wat de gevolgen zijn als zo'n pseudo huwelijk een kinderwens komt (waar inherent aan het huwelijk maar een biologisch ouder kan zijn).
Als je een discussie zuiver voert, moet je ook objectief naar de negatieve gevolgen van een homohuwelijk kijken. Zowel bij de invoering ervan bij de wet, als hierboven, zie ik dat niet terug. Daarmee krijg ik sterk de indruk dat er een dubbele agenda gevoerd wordt, en er meer speelt waarom men zo graag pro-homo is. Ik kan me niet voorstellen dat ook niet-religieuzen hier niet over nadenken of een mening hebben. Of het pro-homo zo manifest, dat je niet eens tegen meer mag zijn? Of moet je in alles denken 'als de ander dat nu zo graag wel, en ik heb er zelf geen last van' voldoende om dit soort zaken te accepteren? Dat is wel een kale invulling van tolerantie.
P.s. het kuis leven als voorwaarde om in de hemel te komen mag je van mij opzoeken waar je dat vindt. Kuis leven is wel een plicht, maar goede werken brengen je niet in de hemel. Dat leren de Roomsen wel, maar de protestanten niet. Tamelijk essentieel verschil tussen protestanten en Rome.
[ Voor 4% gewijzigd door kdekker op 02-10-2013 09:27 ]
Dus oftewel je verzint zelf even wat arbitraire regeltjes, je negeert de huidige stand van de techniek en dan zeg jij : iets anders is een pseudo-huwelijk.kdekker schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 09:24:
Mijn punt was dat waar huwelijk een verbond (nog steeds in grote meerderheid van de gevallen) is tussen man en vrouw en daaruit voortvloeiend voortplanting mogelijk maakt, is een homohuwelijk dat niet. Om die reden noem ik homo-huwelijk een pseudo-huwelijk.
Je negeert even onvruchtbare mensen.
Het punt is imho voornamelijk dat als jij tolerantie vraagt dat je ook tolerantie moet tonen.Het 2e punt wat voorbij komt is dat het argument 'in liefde en trouw' voldoende reden moet zijn om een homo-huwelijk te accepteren.
Benoem de negatieve gevolgen dan eens die louter en alleen bij een homo-huwelijk terugkomen?Als je een discussie zuiver voert, moet je ook objectief naar de negatieve gevolgen van een homohuwelijk kijken.
Alles wat je tot nu noemt komt ook terug bij onvruchtbare man-vrouw of simpelweg man-vrouw die niet voor een kind kunnen zorgen, niets van wat je zegt is uniek voor homo's.
Tja, ik ben niet pro-homo (het interesseert me eerlijk gezegd weinig), maar ik ben wel pro-gelijke behandeling en ik heb nog nergens overtuigende argumenten gehoord waarom het niet zou mogen/kunnen.Daarmee krijg ik sterk de indruk dat er een dubbele agenda gevoerd wordt, en er meer speelt waarom men zo graag pro-homo is.
Het belangrijkste argument van religieuzen lijkt te zijn : We moeten ze niet (verhuld in allerlei mooie termen en uitzonderingen als "we hebben niets tegen homo's zolang ze maar niet praktiseren")
Ik zou zeggen pas deze redenering eens toe op alles christelijk...Of moet je in alles denken 'als de ander dat nu zo graag wel, en ik heb er zelf geen last van' voldoende om dit soort zaken te accepteren? Dat is wel een kale invulling van tolerantie.
Kerk-klokken zou je dan gelijk afschaffen, christelijke scholen afschaffen etc. etc. etc. etc.
Je blijft maar reageren over splinters terwijl je een balk in je oog hebt zitten.
Laat ik het anders vragen : Als je niet tolerant wilt zijn tegenover homo's accepteer je dan ook dat het totaal onnodig zou moeten zijn om ook maar enige vorm van tolerantie voor christenen te hebben?
Zijn mannen en vrouwen ibinnen hun eigen categorie van wel gelijke aard?kdekker schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 09:24:
... Door de verschillende aard van elkaar vullen ze elkaar aan....
[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 02-10-2013 09:49 ]
Maar vanuit deze uitgangspunten, die mij eminent redelijk in de oren klinken, vind ik het volgende punt niet logisch voortvloeienkdekker schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 09:24:
Ik weet niet of het bewust is, maar seks is niet louter voor voortplanting bedoeld. Dat is en was mijn uitgangspunt niet (en heb ik ook niet willen zeggen). Mijn punt was dat voortplanting alleen mogelijk is tussen man & vrouw. Daarbij gaat het niet over de uitzonderingen (zoals onvruchtbare hetero stellen, kunstmatige inseminatie, IVF, draagmoeders, donorschap en wat er allemaal meer kan zijn). Dat voortplanting technisch gesproken gereduceerd kan worden tot samensmelting van spermacel en eicel en ergens een baarmoeder nodig is, is ook niet het uitgangspunt. Ook de efficiency van voortplanting was geen onderwerp van mijn voorgaande reacties.
Voortplanting is tenslotte buiten het huwelijk mogelijk. En seks is niet louter bedoeld voor voortplanting. Dus je geeft zelf ook al aan dat het gelijkstellen van huwelijk aan voortplanting incorrect is.Mijn punt was dat waar huwelijk een verbond (nog steeds in grote meerderheid van de gevallen) is tussen man en vrouw en daaruit voortvloeiend voortplanting mogelijk maakt, is een homohuwelijk dat niet. Om die reden noem ik homo-huwelijk een pseudo-huwelijk. Iets wat bij hetero stellen wel kan, kan (zonder externe inmenging) niet bij een homohuwelijk.
Dan is een homo-huwelijk dus evenzeer een pseudo-huwelijk als veel hetero-huwelijken en zijn sommige ongewenste tienerzwangerschappen bijna als "echter" huwelijk te zien
Dat man en vrouw verschillen ben ik met je eens. Echter, ook bij hetero-huwelijken probeert men een zo eender mogelijke partner te vinden, Opposites don't attract, wat men ook in popliedjes claimt.Daarnaast komt het complementaire van man en vrouw. Door de verschillende aard van elkaar vullen ze elkaar aan. Dat man en vrouw niet louter anatomisch verschillen zijn, is waarschijnlijk wel onderzocht (ik heb er nu verder niet naar gezocht).
Als ik mij beter aangevoeld voel door iemand van hetzelfde geslacht dan door iemand van een ander geslacht, dan is dat toch prima?
Zullen we het in deze discussie eens niet pseudo-huwelijk noemen? Dat jij dat vind is prima, maar echt respectvol komt het niet over.Het 2e punt wat voorbij komt is dat het argument 'in liefde en trouw' voldoende reden moet zijn om een homo-huwelijk te accepteren. Als dat werkelijk zo zou zijn, moet je ook andere samenlevingsvormen (polygamie, groepen, etc etc) toestaan. Ik weet niet of er onderzoeken zijn of zoiets in het belang van een kind zou zijn. In de Bijbel wordt in ieder geval van polygamie al de negatieve gevolgen getoond (twist, nijd, ruzie, conflicten tussen kinderen en de diverse partners). In Nederland is het (gelukkig) verboden. Ik weet niet of er onderzoeken zijn die de gevolgen van homo-ouders voor een kind in kaart hebben gebracht. Ik weet niet of bij het homo-huwelijk goed gekeken is wat de gevolgen zijn als zo'n pseudo huwelijk een kinderwens komt (waar inherent aan het huwelijk maar een biologisch ouder kan zijn).
Verder: Ja, dat soort onderzoek is gedaan. En wat blijkt: kinderen uit homo-gezinnen doen het even goed, zo niet beter dan kinderen uit hetero-gezinnen:
http://www.psychologyinac...es-with-same-sex-parents/In short, the authors conclude that having two mothers lead to better, if not similar, child development outcomes compared to having different-sex parents. With more studies likely to come out in the near future on this topic, correcting misconceptions and informing the public about gay and lesbian parenting is crucial as it has the possibility of influencing governmental policy, education, and social and cultural attitudes. As the authors state, lactation may be the only exclusive ability that women have over men in parenting.
Ik zie eigenlijk geen negatieve gevolgen? Het ontbreken van voortplanting is, gezien de toestand van de wereld imo eerder een groot voordeel.Als je een discussie zuiver voert, moet je ook objectief naar de negatieve gevolgen van een homohuwelijk kijken. Zowel bij de invoering ervan bij de wet, als hierboven, zie ik dat niet terug. Daarmee krijg ik sterk de indruk dat er een dubbele agenda gevoerd wordt, en er meer speelt waarom men zo graag pro-homo is. Ik kan me niet voorstellen dat ook niet-religieuzen hier niet over nadenken of een mening hebben. Of het pro-homo zo manifest, dat je niet eens tegen meer mag zijn? Of moet je in alles denken 'als de ander dat nu zo graag wel, en ik heb er zelf geen last van' voldoende om dit soort zaken te accepteren? Dat is wel een kale invulling van tolerantie.
Ik dacht hierbij meer aan katholieken dan protestanten. Ik neem voor het gemak maar aan dat beiden ongeveer even dicht bij de bedoelingen van God en Jezus zitten, maar op verschillende punten geevolueerd zijn.P.s. het kuis leven als voorwaarde om in de hemel te komen mag je van mij opzoeken waar je dat vindt. Kuis leven is wel een plicht, maar goede werken brengen je niet in de hemel. Dat leren de Roomsen wel, maar de protestanten niet. Tamelijk essentieel verschil tussen protestanten en Rome.
Toch ben ik dan benieuwd naar wat er gebeurt als je als protestant de plicht om kuis te leven verzaakt. Heeft dat geen enkele invloed op je kans om in de hemel te komen?
Tot zover heb je gelijk en is het zelfs evident. Echter het is een hoop geblaat zonder inhoud en al helemaal geen argument tegen het homohuwelijk. Owja, misschien toch wel: "het is altijd zo geweest, dus moet het altijd zo blijven". Ik ga ervan uit dat je zelf inziet dat dat onzin is.kdekker schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 09:24:
Mijn punt was dat waar huwelijk een verbond (nog steeds in grote meerderheid van de gevallen) is tussen man en vrouw [...] is een homohuwelijk dat niet.
Je geeft aan "en daaruit voortvloeiend voortplanting mogelijk maakt" maar dat heeft helemaal níets met het huwelijk te maken: voortplanting is óók mogelijk buiten het huwelijk. Je haalt (weer) enkel drog-argumenten aan.
Huwelijk is geen enkele voorwaarde om tot voortplanting te kunnen geraken. Huwelijk is onder geen beding noodzakelijk voor voortplanting. Sterker nog, ik vermoed (maar goed, dat is onderbuik) dat er in de gehele geschiedenis meer mensen zijn geboren buiten 'n huwelijk, dan binnen een huwelijk.
Dus laten we alsjeblieft vaststellen dat een huwelijk (kerkelijk of burgerlijk) géén noodzaak is voor voortplanting en dus dat voortplanting geen argument inzake het huwelijk kan zijn.
Nu we dat vastgesteld hebben, wat waren ook al weer je argumenten tegen een huwelijk van mensen van gelijk geslacht?
En ik vind het jammer dat je niet ingaat op mijn vorige post, ik zal de vragen nog even samenvatten: Vind je dat je het recht hebt om homoseksuelen te verbieden hun geluk na te streven? En zo ja, waarom vind je dat? Wat levert het jou op?
Want dat is waar het op neer komt: homoseksuelen willen iets erg graag, jij wil hen dat verbieden. Waarom wil je hen dat verbieden? En dan niet direct verwijzen naar "God draagt dat op", maar (bijv.) "Ik denk dat God dat opdraagt en omdat ik dat denk en graag God gehoorzaam (ook al kan ik niet aantonen dat deze bestaat), wil ik die mensen verbieden hun geluk na te streven". Je mag rustig mijn mening weerleggen hoor, ik kan het mis hebben, maar uit alles wat ik lees, is dit de boodschap die ik krijg.
De wereld zou er zoveel mooier op worden als mensen dat nu een toe durfden te geven... Alleen maar 'n stukje eerlijkheid en oprechtheid...
Bijbels gezien is het korte antwoord: nee (op basis van: Joh 14:6, http://www.biblija.net/bi...nl&set=10&id47=1&m=Joh+14). Het uitgebreide antwoord vergt meer woorden. Ik wil daar best over gedachten van wisselen, maar niet publiek.Spheroid schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:00:
[...]
Toch ben ik dan benieuwd naar wat er gebeurt als je als protestant de plicht om kuis te leven verzaakt. Heeft dat geen enkele invloed op je kans om in de hemel te komen?
Ik zit verder een beetje krap in mijn tijd, dus ik laat - sorry - de rest van de discussie langs me heengaan.
Dit topic is gesloten.
Let op:
ZERO TOLERANCE!
Het GoT- en WL-beleid wordt in dit topic zeer streng gehandhaafd om excessen te voorkomen. Zie de startpost van dit topic voor meer uitleg.
DON'T FEED THE TROLLS!
ZERO TOLERANCE!
Het GoT- en WL-beleid wordt in dit topic zeer streng gehandhaafd om excessen te voorkomen. Zie de startpost van dit topic voor meer uitleg.
DON'T FEED THE TROLLS!