Ja.
Hier ga je imho toch echt in de knoop komen als je niet wenst te cherrypicken, of mensen hebben extreem beperkte vrije keus (want als God het niet leuk meer vind dan komt er een zondvloed) of ze hebben geen vrije keus.
Je kan niet zeggen dat de mens "vrije" keus heeft, maar dat de Tora schrijvers(/mondelinge overdragers voor het schrift) dit niet hadden, dat waren namelijk ook mensen.
Een goede vraag die ik nog niet eerder heb gehoord.
De Tora is gegeven door God aan het volk Israël. Daar waren 600.000 mannen van tussen de 20 en 60 jaar oud bij dus alles bij elkaar zullen het er zeker 2 miljoen zijn geweest. Natuurlijk kunnen die onder een hoedje hebben gespeeld en de Tora hebben vervalst, maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.
Daarna kan er een keer iemand zijn geweest (of een groep mensen) die de Tora bewust hebben vervalst bij het overschrijven. Maar ook dat lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien een Tora-rol wordt nagekeken en nagekeken door verschillende mensen die allemaal in het complot moeten zitten en bovendien zou er een motief moeten zijn om de Tora dan ineens te vervalsen. Maar als ik een regel toevoeg waarin staat dat iedereen elk jaar 1000 euro aan Lordy79 moet geven, dan denk ik dat dat opvalt...
Als er geen Sanhedrin meer is, wie is er dan eigenlijk volgens de Tora wel gemachtigd om de straffen uit te delen?
Niemand. Althans, geen zaken zoals de doodstraf. Wel kan een Joodse rechtbank nog civiele zaken regelen zoals huwelijk, scheiding, zakelijke transacties (leningen) e.d.
Maar als de lokale wetten nou weer (zwaar) geinspireerd zijn op het heilige boek heb je dan niet een ongelofelijk nono omdat de lokale wetgeving helemaal niet bevoegd is volgens datzelfde heilige boek?
Nou, de niet-joodse volken (Dus ook het Nederlandse) hebben de Tora-plicht om rechtbanken in te stellen + de bijbehorende vonnissen uit te laten voeren. Dat gaat buiten het Joodse Sanhedrin om aangezien die volken een eigen rechtbank hebben. Het is inderdaad prettig dat we momenteel in Nederland en veel andere westerse landen de vrijheid hebben om de Tora-wetten te volgen.
Helaas voor ons staan sommige zaken onder druk, zoals kosher vlees (rituele slacht) en de besnijdenis. Maar ik weet vrij zeker - en dat is ook geen geheim - dat 99% van de religieuze Joden zich niet door een verbod zullen laten tegenhouden.
Dit gaat over de 1e verovering van Kanaan en is een eenmalige zaak.
Verkrachting #1 - Deuteronomy 22:28-29 NLT
Ja, als een man een vrouw verkracht moet hij 50 zilverstukken aan haar vader betalen als smartegeld. Daarna MOET hij met haar trouwen en mag hij niet van haar scheiden. Oftewel: hij MOET de verplichtingen aangaan die een man zijn echtgenoot verplicht is (en dat is nogal wat!)
De vrouw is
niet verplicht om met hem te trouwen.
50 zilverstukken was niet niks in die tijd en heeft m.i. meer nut dan een gevangenisstraf waar het slachtoffer niets mee opschiet.
Verkrachting #2 - Deuteronomy 22:23-24 NAB
Als de vrouw WEL roept om hulp, wordt zij niet gestenigd.
De man wordt WEL gestenigd.
Wat is het verschil met voorgaand geval?
- in het 1e geval gaat het om een ongetrouwde vrouw die ook niet in ondertrouw is.
- in het 2e geval wel en is er dus sprake van overspel van de kant van de vrouw (als ze niet roept om hulp)
(Uiteraard wordt ze ook niet gestenigd als ze belet wordt om om hulp te roepen)
Verkrachting #3 -Deuteronomy 21:10-14 NAB
Goed lezen hoor... als de vrouw niet wil, hoeft ze niet te trouwen / relaties te hebben en mag je haar ook niet als slavin houden of verkopen. Dat is nog eens iets anders dan (massa)verkrachting tijdens oorlogstijd wat in de 21e eeuw nog steeds gebeurt... en niet alleen bij in onze ogen 'primitieve' volken.
Slavernij (verkrachting?) - Exodus 21:7-11 NLT
When a man sells his daughter as a slave, she will not be freed at the end of six years as the men are. If she does not please the man who bought her, he may allow her to be bought back again. But he is not allowed to sell her to foreigners, since he is the one who broke the contract with her. And if the slave girl's owner arranges for her to marry his son, he may no longer treat her as a slave girl, but he must treat her as his daughter. If he himself marries her and then takes another wife, he may not reduce her food or clothing or fail to sleep with her as his wife. If he fails in any of these three ways, she may leave as a free woman without making any payment. [/quote]
Ja, je dochter verkopen als slavin is niet mooi en een laatste redmiddel als je financieel helemaal aan de grond zit. Maar ALS het gebeurt, wordt het gereguleerd. En trouwen hoeft ze niet als ze niet wil.
Verder is het zo dat het voor alle andere Joden een gebod is om slaven vrij te kopen.
Moord - Deuteronomy 17:12 NLT
Nou nou... om dit moord te noemen vind ik echt belachelijk. Als de rechtbank een uitspraak doet moet daar naar geluisterd worden, anders is er geen rechtsstaat.
Moord - Exodus 22:17 NAB
Ja, tovenarij is verboden en daar staat de doodstraf op. Zoek dan aub wel even op wat een 'sorceress' is...
Verderop noem je waarzeggerij / medium en dat is zo'n beetje hetzelfde.
Moord (deze kennen we allemaal wel) - Leviticus 20:13 NAB
Ja, dat is homoseksualiteit (tussen twee mannen) en die kennen we allemaal en dat is ook een van de weinige zaken waar ik moeite mee heb en niet begrijp.
Goed, dan heb je nog dat de doodstraf staat op het slaan of vervloeken van je ouders. Daar staat inderdaad de doodstraf op en daarvan kun je vinden wat je wilt maar daar sta ik gewoon achter.
Overspel wordt nog twee keer genoemd en daar staat ook de doodstraf op.
Cheetah: ik begrijp helemaal NIETS van je opmerking dat er straffeloos aan moord en verkrachting gedaan kan worden. De Tora is juist tegen moord en tegen verkrachting.
Tenslotte: de omstandigheden waaronder een doodstraf kon worden opgelegd waren redelijk ingewikkeld:
- er moesten twee betrouwbare getuigen zijn - onafhankelijk van elkaar -
- deze twee moesten de overtreder(s) duidelijk maken dat wat ze deden strafbaar was
- stopte(n) de overtreder(s) niet met de overtreding, dan konden ze pas met 'succes' worden aangeklaagd.
- de laatste 2 regels gelden natuurlijk niet bij iets als moord: daar kun je niet 'doorgaan met de moord' als deze al heeft plaatsgevonden.
Maar goed: het moet een heterdaadje zijn en zich niets aantrekken van die heterdaad, dat betekent in de praktijk dat de doodstraf niet zo vaak kon worden opgelegd. Minder vaak dan in de 'moderne' VS of in China, 3000 jaar later.